abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65053523
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb er toch liever zicht op wat ik besteed, van mij hoeft dat zo maar niet automagisch.
Ook goed. Je bent niet verplicht tot automatisch opladen.
En sowieso kun je al je transacties inzien.
pi_65053555
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:26 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ook goed. Je bent niet verplicht tot automatisch opladen.
En sowieso kun je al je transacties inzien.
en voordeel daarvan is ?
pi_65053583
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

en voordeel daarvan is ?
Uhm? Waar heb je het nu weer over?
Het voordeel van wat? Moet in alles van de OV chipkaart een voordeel zitten?
pi_65053742
van transacties uitlezen

we hadden het toch over voordelen ?

Ja ik kan transacties dus niet aflezen maar goed, dat zal wel verholpen worden. Nou en dan ? wat kan ik zien
  woensdag 14 januari 2009 @ 23:33:05 #255
141482 Q.
JurassiQ
pi_65053798
Hey snowgoon, hoeveel krijg je nou betaald van TLS?
For great justice!
  woensdag 14 januari 2009 @ 23:34:46 #256
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65053855
Nog twee berichten:
quote:
Verkeerd uitchecken ov-chipkaart forse strop voor RET
Uitgegeven: 14 januari 2009 17:51
Laatst gewijzigd: 14 januari 2009 17:51

DEN HAAG - De Rotterdamse vervoerder RET heeft in het afgelopen jaar 70.000 euro moeten toeleggen doordat reizigers verkeerd hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.
Dat maakte Johan Taal, hoofd van de chipkaart bij de RET, woensdag duidelijk tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer over de invoering van het digitale vervoersbewijs.

De RET kreeg in totaal 480.000 euro te veel borg binnen. Ongeveer 330 duizend euro werd terugbetaald aan klanten die hun geld hadden teruggevraagd. Bovendien maakte de RET ruim twee ton aan administratiekosten.
Dinsdag werd duidelijk dat in Rotterdam het afgelopen jaar ruim 220.000 mensen verkeerd uitcheckten bij het verlaten van de tram, metro of bus.
En:
quote:
OV-chipkaart van Kamerlid gekraakt
(Novum) - De OV-jaarkaart van SP-Kamerlid Emile Roemer is woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de OV-chipkaart publiekelijk gekraakt. Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud Universiteit wilden hiermee aantonen hoe gemakkelijk het inmiddels is om het toekomstige vervoersbewijs te kraken. "De OV-chipkaart is een open portemonnee", zei hoogleraar Bart Jacobs.

Gevraagd naar een vrijwilliger overhandigde Roemer zijn ov-jaarkaart, met daarin de chip van de OV-chipkaart. Hij zag vervolgens in luttele seconden zijn geboortedatum verschijnen op een groot scherm.

Jacobs zei dat het een 'paar tientjes' kost om de apparatuur aan te schaffen die nodig is voor het kraken van de chipkaart. In de toekomst kan dat zelfs met de mobiele telefoon. "Het is een kwestie van tijd tot de software beschikbaar is die kan worden gedownload op de mobiele telefoon." Wie de kaart heeft uitgelezen, kan vervolgens adresgegevens, geboortedatum en het saldo veranderen. Vervolgens kan 'gratis' worden gereisd.

Ook kunnen kwaadwillenden een antenne ophangen bij de toegangspoortjes op stations, en zo in een paar uur tijd de gegevens van honderden reizigers uitlezen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gekloond.

De onderzoeker van de Nijmeegse universiteit zei dat hij de recente ontwikkelingen rondom de beveiliging van de kaart, die vorig jaar al werd gekraakt, bewust stil heeft gehouden. "Omdat ik niet blij ben met de manier waarop wij in de media worden neergezet, als krakers. Terwijl wij een academische onderzoeksgroep zijn."

Wel informeerde hij chipfabrikant NXP, inlichtingendienst AIVD en TLS, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de invoering van de kaart. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat werd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

TLS, maar ook verantwoordelijk staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) heeft altijd gezegd geen reden te zien om van de kaart af te stappen zolang er geen sprake is van massale fraude. Vervoersbedrijven geven aan dat reizigers die slachtoffer worden van 'skimmen' worden gecompenseerd.

De regeringspartijen reageerden dan ook laconiek op de demonstratie. "Ik heb niet zo heel veel nieuws gezien", zei Jan Mastijk (CDA) na afloop van de hoorzitting. Hij wees er eveneens op dat hij zich pas zorgen gaat maken als grote groepen misbruik gaan maken van de kaart. Ernst Cramer (ChristenUnie) liet weten dat de demonstratie 'niet zo veel indruk' maakte.

Roemer zei zich 'ongemakkelijk' te voelen dat zijn gegevens zo gemakkelijk publiekelijk konden worden getoond. Volgens hem was de hoorzitting 'exemplarisch' voor de problemen rond de chipkaart. "De veiligheid is niet op orde, het draagvlak bij reizigersorganisaties ontbreekt, terwijl de vervoersbedrijven mooi weer spelen", verzuchtte hij.

De OV-chipkaart wordt vanaf 29 januari definitief ingevoerd in Rotterdam, gevolgd door Amsterdam en andere stadsregio's. De Nederlandse Spoorwegen willen het vervoersmiddel vanaf 1 oktober in het hele land invoeren.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_65053918
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef Q. het volgende:
Hey snowgoon, hoeveel krijg je nou betaald van TLS?
Niks.
Kun je er niet tegen dat niet iedereen problemen met de chipkaart zoekt?
pi_65053972
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:34 schreef Stupendous76 het volgende:
Nog twee berichten:
[..]

En:
[..]


hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?

Iets van kalf verdronken en put dempen ?
Beter genezen dan voorkomen ?

Regeren is vooruitzien ?
pi_65054006
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:31 schreef macca728 het volgende:
van transacties uitlezen

we hadden het toch over voordelen ?

Ja ik kan transacties dus niet aflezen maar goed, dat zal wel verholpen worden. Nou en dan ? wat kan ik zien
Diegene op wie ik reageerde had het volgens mij niet specifieke over welke voordelen er zijn.
Je springt weer van de hak op de tak.
Ik kan in mijn transactie overzicht zien waar en wanneer ik met de metro gereisd heb. En de ene zal het een voordeel vinden, de ander niet.

Het is onmogelijk om het 16 miljoen mensen naar de zin te maken.
pi_65054062
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:37 schreef macca728 het volgende:

[..]

hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?

Iets van kalf verdronken en put dempen ?
Beter genezen dan voorkomen ?

Regeren is vooruitzien ?
Iets van slapende honden niet wakker maken.

En wat jou en anderen hier betreft: Wat de boer niet kent, vreet die niet.
pi_65054085
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:38 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Diegene op wie ik reageerde had het volgens mij niet specifieke over welke voordelen er zijn.
Je springt weer van de hak op de tak.
Ik kan in mijn transactie overzicht zien waar en wanneer ik met de metro gereisd heb. En de ene zal het een voordeel vinden, de ander niet.

Het is onmogelijk om het 16 miljoen mensen naar de zin te maken.
Hij reageerde op jouw voordeel van automatisch opladen, toen zei je dat je sowieso je transcaties kon zien.
Lijkt me dan ook een voordeel
pi_65054112
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:39 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Iets van slapende honden niet wakker maken.

En wat jou en anderen hier betreft: Wat de boer niet kent, vreet die niet.
hahaha, ik heb de chipkaart al 2 jaar man
  woensdag 14 januari 2009 @ 23:41:31 #263
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65054131
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:16 schreef macca728 het volgende:
ja irritant he

hij ziet voordelen maar wil ze niet delen

die man geeft gewon voorbeelden en darvan kan je er tientallen lezen bij fora zoals deze
Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.
  • privacy --> gewoon die gegevens veel beperkter opslaan tot alleen het noodzakelijke (bijvoorbeeld enkel NAW-gegevens, dus geen geboortedatum of reisgedrag)
  • prijs --> invoering leidt tot kostenbesparing bij de vervoerder (anders doet een commerciëel bedrijf zoiets niet), dus de prijzen kunnen (fors) omlaag.
  • efficiëntie --> omdat ze hier in Nederland zo nodig een 'beter' systeem wilden maken werkt het vaak niet: poortjes die niet opengaan als je er in wil, poortjes die niet open gaan als je er uit wil, poortjes die niet herkennen dat je op A bent opgestapt ipv G, poortjes die denken dat je een duurder tarief moet betalen, etc.
    En wil je een voorbeeld? Hong Kong of Duitsland.
  • Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
      woensdag 14 januari 2009 @ 23:42:51 #264
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_65054195
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:37 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?
    Hij gaat zich nooit zorgen maken, gezien deze uitspraken is die persoon daar niet intelligent genoeg voor.
    quote:
    Iets van kalf verdronken en put dempen ?
    Beter genezen dan voorkomen ?
    Dit is Nederland, als het kalf verdrinkt doet justitie het een proces aan...
    quote:
    Regeren is vooruitzien ?
    Idem.
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65054221
    quote:
    Gevraagd naar een vrijwilliger overhandigde Roemer zijn ov-jaarkaart, met daarin de chip van de OV-chipkaart. Hij zag vervolgens in luttele seconden zijn geboortedatum verschijnen op een groot scherm.
    Ik dacht dat er geen persoonsgegevens op die kaart zouden staan alleen dat unieke rfid nummer en wat ja en nee antwoorden, wat vervoersinfomratie maar dan moet het toch wel ophouden, hoe zit dit nu weer?
      woensdag 14 januari 2009 @ 23:43:40 #266
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_65054227
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:39 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Iets van slapende honden niet wakker maken.

    En wat jou en anderen hier betreft: Wat de boer niet kent, vreet die niet.
    Dat geldt voor zowel de tegenstanders als de voorstanders.
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65054244
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:41 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.
  • privacy --> gewoon die gegevens veel beperkter opslaan tot alleen het noodzakelijke (bijvoorbeeld enkel NAW-gegevens, dus geen geboortedatum of reisgedrag)
  • prijs --> invoering leidt tot kostenbesparing bij de vervoerder (anders doet een commerciëel bedrijf zoiets niet), dus de prijzen kunnen (fors) omlaag.
  • efficiëntie --> omdat ze hier in Nederland zo nodig een 'beter' systeem wilden maken werkt het vaak niet: poortjes die niet opengaan als je er in wil, poortjes die niet open gaan als je er uit wil, poortjes die niet herkennen dat je op A bent opgestapt ipv G, poortjes die denken dat je een duurder tarief moet betalen, etc.
    En wil je een voorbeeld? Hong Kong of Duitsland.

  • ja dat probeer ik ook duidelijk te maken. Als de uitvoering gewoon klantgericht was geweest, prima
    pi_65054290
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:43 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Dat geldt voor zowel de tegenstanders als de voorstanders.
    is zo maar ik en meerdere hebben wel degelijk gereist met de chipkaart en kennen dus de voordelen EN de nadelen, Gewoon praktijk
    pi_65054356
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:40 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    Hij reageerde op jouw voordeel van automatisch opladen, toen zei je dat je sowieso je transcaties kon zien.
    Lijkt me dan ook een voordeel
    Of dat een voordeel is, zal voor ieder verschillend zijn.
    pi_65054393
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:46 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Of dat een voordeel is, zal voor ieder verschillend zijn.

    lijkt me niet echt een doorslaggevend argument voor de invoering van de OV chipkaart
    pi_65054467
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:41 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.
  • privacy --> gewoon die gegevens veel beperkter opslaan tot alleen het noodzakelijke (bijvoorbeeld enkel NAW-gegevens, dus geen geboortedatum of reisgedrag)
  • prijs --> invoering leidt tot kostenbesparing bij de vervoerder (anders doet een commerciëel bedrijf zoiets niet), dus de prijzen kunnen (fors) omlaag.
  • efficiëntie --> omdat ze hier in Nederland zo nodig een 'beter' systeem wilden maken werkt het vaak niet: poortjes die niet opengaan als je er in wil, poortjes die niet open gaan als je er uit wil, poortjes die niet herkennen dat je op A bent opgestapt ipv G, poortjes die denken dat je een duurder tarief moet betalen, etc.
    En wil je een voorbeeld? Hong Kong of Duitsland.
  • Ik heb toch liever dat ze mijn reisgegevens opslaan dan mijn naam en adres.
    Waaruit blijkt dat de invoering tot kostenbesparing werkt? Dat is wel een heel simpele stelling. Zeker met het bericht dat de RET zoveel kwijt is aan 'mislukte transacties'.
    Poortjes die wel of niet open gaan is geen blijvend probleem.
    pi_65054500
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:47 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    lijkt me niet echt een doorslaggevend argument voor de invoering van de OV chipkaart
    Dat is het dan ook niet. En zo presenteerd niemand het.
    pi_65054625
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Ik heb toch liever dat ze mijn reisgegevens opslaan dan mijn naam en adres.
    Waaruit blijkt dat de invoering tot kostenbesparing werkt? Dat is wel een heel simpele stelling. Zeker met het bericht dat de RET zoveel kwijt is aan 'mislukte transacties'.
    Poortjes die wel of niet open gaan is geen blijvend probleem.
    Lees nou eens, in Londen levert het jaarlijk 35 miljoen pond op.

    In Nederland zal dat dus ongeveer hetzelfde gaan worden, wellicht meer want bij de NS ga je 10 of 20 euro "boete"betalen als je vergeet uit te checken.
    pi_65054705
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:52 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    Lees nou eens, in Londen levert het jaarlijk 35 miljoen pond op.

    In Nederland zal dat dus ongeveer hetzelfde gaan worden, wellicht meer want bij de NS ga je 10 of 20 euro "boete"betalen als je vergeet uit te checken.
    De zoveelste keer dat je dat roept. Ik heb jou nog geen enkele bron zien geven waarin staat dat Londen 35 miljoen verdient aan de OV chipkaart.

    En voor de mensen die vergeetachtig zijn en niet uit kunnen checken, die kunnen ook de reis kopen.
    pi_65054824
    ja duh, lees zelf dan maar eens, stond al eerder hier ergens

    36 miljoen pond omdat mensen vergeten uit te checken en 1 miljoen die wordt terugbetaald.
    pi_65054833
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:54 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    De zoveelste keer dat je dat roept. Ik heb jou nog geen enkele bron zien geven waarin staat dat Londen 35 miljoen verdient aan de OV chipkaart.
    Zoveel is het ook niet, maar alles opgeteld en afgetrokken toch wel iets van 18 miljoen.
    Edit: Inderdaad, 33 miljoen omzet door niet/verkeerd uitchecken, min de ritprijs die de reizigers anders hadden moeten betalen, is netto 18 miljoen winst. (bron)

    [ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2009 23:59:22 ]
    pi_65054857
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:57 schreef macca728 het volgende:
    ja duh, lees zelf dan maar eens, stond al eerder hier ergens

    36 miljoen pond omdat mensen vergeten uit te checken en 1 miljoen die wordt terugbetaald.
    Dan niet.
    pi_65054889
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:57 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Zoveel is het ook niet, maar alles opgeteld en afgetrokken toch wel iets van 18 miljoen.
    Stond er ook bij hoeveel ze verdienden aan verloren strippenkaarten?
    pi_65054909
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:58 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Dan niet.
    Zie boven, stond op NU.nl volgens mij of eerder in dit topic.

    Ok 18 miljoen, fikse winst dus
    pi_65054978
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:59 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Stond er ook bij hoeveel ze verdienden aan verloren strippenkaarten?
    weet jij toch wel ?

    Ter info OV bedrijven kregen per km betaald via de overheid. Inkomsten aan strippenkaarten gingen dan ook naar de overheid

    niets dus
      donderdag 15 januari 2009 @ 00:01:29 #281
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_65054987
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Ik heb toch liever dat ze mijn reisgegevens opslaan dan mijn naam en adres.
    Die keuze heb je alleen bij een 'anonieme' kaart, maar die is duurder dan een 'normale' kaart. Wat eigenlijk absurd is, want die kaart kost net zo veel om te maken.
    quote:
    Waaruit blijkt dat de invoering tot kostenbesparing werkt? Dat is wel een heel simpele stelling.
    Afgezien van het feit dat elke technologische invoering met dit argument wordt gepresenteerd, voor dit soort projecten zijn er natuurlijk investeringskosten. Die investeringskosten zijn relatief (want zonder chipkaart hadden ze de poortjes ook wel een keer moeten vervangen), dus die kosten zijn niet zo hoog als men jou wil doen geloven. Daarnaast zou het gebruik van dit systeem er voor moeten zorgen dat er minder personeel nodig is (zeker aan controle) en personeel is tegenwoordig een vrij zware kostenpost.
    quote:
    Zeker met het bericht dat de RET zoveel kwijt is aan 'mislukte transacties'.
    En die mislukte transacties, dat zijn enkel de mensen die vergeten goed in/uit te checken? Of zitten de keren dat het systeem faalde hier ook bij?
    quote:
    Poortjes die wel of niet open gaan is geen blijvend probleem.
    Tot nu toe wel.
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65055006
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 23:57 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Zoveel is het ook niet, maar alles opgeteld en afgetrokken toch wel iets van 18 miljoen.
    Edit: Inderdaad, 33 miljoen omzet door niet/verkeerd uitchecken, min de ritprijs die de reizigers anders hadden moeten betalen, is netto 18 miljoen winst. (bron)
    dank je, ik kon het niet meer vinden voor hem
    pi_65055072
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:01 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    weet jij toch wel ?

    Ter info OV bedrijven kregen per km betaald via de overheid. Inkomsten aan strippenkaarten gingen dan ook naar de overheid

    niets dus
    Was dat in Engeland ook zo?
    pi_65055168
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:03 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Was dat in Engeland ook zo?

    ??????
    whats your point ?

    ze gaan dus flink verdienen daaraan de komende jaren, want in Londen, waar hetzelfde systeem werkt, gebeurt dat ook. Ongeveer een gelijk aantal mensen Londen en NL, dus conclusie lijkt me duidelijk
    pi_65055291
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:01 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Die keuze heb je alleen bij een 'anonieme' kaart, maar die is duurder dan een 'normale' kaart. Wat eigenlijk absurd is, want die kaart kost net zo veel om te maken.
    [..]

    Afgezien van het feit dat elke technologische invoering met dit argument wordt gepresenteerd, voor dit soort projecten zijn er natuurlijk investeringskosten. Die investeringskosten zijn relatief (want zonder chipkaart hadden ze de poortjes ook wel een keer moeten vervangen), dus die kosten zijn niet zo hoog als men jou wil doen geloven. Daarnaast zou het gebruik van dit systeem er voor moeten zorgen dat er minder personeel nodig is (zeker aan controle) en personeel is tegenwoordig een vrij zware kostenpost.
    [..]

    En die mislukte transacties, dat zijn enkel de mensen die vergeten goed in/uit te checken? Of zitten de keren dat het systeem faalde hier ook bij?
    [..]

    Tot nu toe wel.
    De gegevens die nu op mijn chipkaart worden opgeslagen vind ik geen aantasting van mijn privacy.
    Als ik mijn paspoort kwijtraakt wordt er meer informatie over mij bekend.

    Welke poortjes moet de NS vervangen als de chipkaart er niet was gekomen? Er zal op de lange termijn vast wel minder geld nodig zijn. Maar dat is nu met al die investeringen moeilijk in te schatten.
    Als een bedrijf gaat reorganiseren krijgt het personeel niet automatisch meer loon.

    Geen idee wat er allemaal in die mislukte transacties zit. Een groot deel daarvan zal ook wel door gebrek aan ervaring komen.

    Er werkt geen enkel poortje in Rotterdam?
    pi_65055364
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:06 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    ??????
    whats your point ?

    ze gaan dus flink verdienen daaraan de komende jaren, want in Londen, waar hetzelfde systeem werkt, gebeurt dat ook. Ongeveer een gelijk aantal mensen Londen en NL, dus conclusie lijkt me duidelijk
    Of ze flink gaan verdienen is een vermoeden.
    Niet alles wat in Londen gebeurd, gebeurd ook in Nederland. Zeker niet als ze alles terug gaan betalen zoals het RET nu doet.
    pi_65055379
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:09 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    De gegevens die nu op mijn chipkaart worden opgeslagen vind ik geen aantasting van mijn privacy.
    Als ik mijn paspoort kwijtraakt wordt er meer informatie over mij bekend.

    Welke poortjes moet de NS vervangen als de chipkaart er niet was gekomen? Er zal op de lange termijn vast wel minder geld nodig zijn. Maar dat is nu met al die investeringen moeilijk in te schatten.
    Als een bedrijf gaat reorganiseren krijgt het personeel niet automatisch meer loon.

    Geen idee wat er allemaal in die mislukte transacties zit. Een groot deel daarvan zal ook wel door gebrek aan ervaring komen.

    Er werkt geen enkel poortje in Rotterdam?
    werken ze allemaal ?

    staat er toch niet dat geen enkel poortje werkt ?
    pi_65055417
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:11 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Of ze flink gaan verdienen is een vermoeden.
    Niet alles wat in Londen gebeurd, gebeurd ook in Nederland. Zeker niet als ze alles terug gaan betalen zoals het RET nu doet.
    alles ? Ja hoor

    nee het is geen vermoeden, het is een waarschijnlijke aanname, zoals ze dat noemen in het bedrijfsleven.

    in Londen betalen ze ook terug, hier ook.
    Maar niet alles dus en dat is pure winst
    pi_65055519
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:13 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    alles ? Ja hoor

    nee het is geen vermoeden, het is een waarschijnlijke aanname, zoals ze dat noemen in het bedrijfsleven.
    Net zoals het een waarschijnlijke aanname is dat de OV bedrijven nu ook al verdienen aan strippenkaarten die verloren gaan.
    Dus ook wat dat betreft zal de situatie niet zoveel veranderen.

    Maarja, het strippenkaart systeem is natuurlijk perfect. Werkt prima voor iedereen, gaat nooit wat mis, is duidelijk en handig. Dat o zo goede systeem mag niet vervangen worden. Stel je voor zeg.
    pi_65055598
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:16 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Net zoals het een waarschijnlijke aanname is dat de OV bedrijven nu ook al verdienen aan strippenkaarten die verloren gaan.
    Dus ook wat dat betreft zal de situatie niet zoveel veranderen.

    Maarja, het strippenkaart systeem is natuurlijk perfect. Werkt prima voor iedereen, gaat nooit wat mis, is duidelijk en handig. Dat o zo goede systeem mag niet vervangen worden. Stel je voor zeg.
    als er een beter systeem is

    ik heb al uitgelegd dat de OV bedrijven niets aan strippenkaarten verdienden maar goed
      donderdag 15 januari 2009 @ 00:19:35 #291
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_65055599
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:09 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    De gegevens die nu op mijn chipkaart worden opgeslagen vind ik geen aantasting van mijn privacy.
    Als ik mijn paspoort kwijtraakt wordt er meer informatie over mij bekend.
    Maar een paspoort heeft dan ook als doel om jou te identificeren. Een ov-chipkaart niet, die dient er enkel toe om jou reizen mogelijk te maken.
    quote:
    Welke poortjes moet de NS vervangen als de chipkaart er niet was gekomen?
    Ik bedoelde eigenlijk de RET. De NS moet inderdaad nieuwe poortjes plaatsen, maar dat waren ze al langer van plan omdat mensen zonder kaartje de toegang tot de perrons te ontzeggen. Daar hebben ze dan nu eindelijk een reden voor.
    quote:
    Er zal op de lange termijn vast wel minder geld nodig zijn. Maar dat is nu met al die investeringen moeilijk in te schatten.
    Als je dit soort zaken goed oppakt, zorg je er ook voor dat de kosten zo laag mogelijk blijven en zich snel terugbetalen. Voldoe je daar niet aan, is het dus niet goed opgepakt en kan je aan de kwaliteit gaan twijfelen. Overigens, omdat dit Nederland is kan je stap 1 net zo goed overslaan, maar dat terzijde
    quote:
    Als een bedrijf gaat reorganiseren krijgt het personeel niet automatisch meer loon.
    Deze uitspraak lijkt mij niet thuis in deze discussie: het gaat niet om een reorganisatie, maar om een methode die zowel de verkoop als controle van kaartjes moet automatiseren. Mensen (verkoop en controle) worden hierdoor dus overbodig.
    quote:
    Geen idee wat er allemaal in die mislukte transacties zit. Een groot deel daarvan zal ook wel door gebrek aan ervaring komen.
    Daarom is het ook verkeerd dat de RET met dit bericht komt. Hadden ze gezegd dat er aanloopproblemen zijn die hun dit jaar ¤ xxx.xxx hebben gekost, dan klonk het al heel anders. Maar de RET wil perse dit systeem doorzetten, ondanks alle (reeds lang) bekende problemen, waarna de RET ook nog eens zegt dat de mensen het verkeerd doen zodat het hun geld kost.
    quote:
    Er werkt geen enkel poortje in Rotterdam?
    Waar staat dat?
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65055704
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:19 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    als er een beter systeem is

    ik heb al uitgelegd dat de OV bedrijven niets aan strippenkaarten verdienden maar goed
    Zolang ik geen overtuigende bronnen zie, geloof ik weinig van dat verhaal.
    Zeker aangezien bedrijven niet voor niks werken

    En er is geen enkel systeem wat perfect veilig is, betaalbaar, alle kinderziektes al weg zijn, binnen 2 dagen kan worden ingevoerd in heel Nederland etc.
      donderdag 15 januari 2009 @ 00:25:54 #293
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_65055783
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:22 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Zolang ik geen overtuigende bronnen zie, geloof ik weinig van dat verhaal.
    Zeker aangezien bedrijven niet voor niks werken

    En er is geen enkel systeem wat perfect veilig is, betaalbaar, alle kinderziektes al weg zijn, binnen 2 dagen kan worden ingevoerd in heel Nederland etc.
    Er zijn wel systemen die behoorlijk veilig zijn, betaalbaar, waarmee zeer veel gebruik(er)servaring is, dat snel kan worden ingevoerd in heel Nederland.
    Maar het moest zonodig toch anders: het is minder veilig, niet betaalbaarder (en door de vele fouten vaak duurder), geen gebruik(er)servaring en kan niet op grote schaal worden ingevoerd.
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65055784
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:22 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Zolang ik geen overtuigende bronnen zie, geloof ik weinig van dat verhaal.

    Zeker aangezien bedrijven niet voor niks werken
    verdiep je er eens in man.

    Nee ze kregen betaald per gereden km. Daardoor was het mogelijk dat onrendabele lijnen toch bleven bestaan. Subsidie in feite, in ruil daarvoor kreeg de overheid de opbrengsten van strippenkaarten (gedeelte he). OV is zwaar gesubsidieerd hoor, de OV chipkaart net zo goed
    pi_65055908
    doet er ook helemaal niet toe
    pi_65055996
    In feite gaan we dus terug naar vroeger, verschillende tarieven, tarief per afstand, overstaptarief

    ter verduidelijking, dit komt gewoon van Wikipedia, niet door mij verzonnen

    voordelen van strippenkaart zijn nu dus nadelen geworden voor de OV chipkaart. De doorstroming zal veel langzamer gaan door het in en uitchecken en het kopen van anonieme kaarten


    Voor de introductie van de strippenkaart had iedere bus- of trammaatschappij een eigen vervoerbewijs met eigen tariefsysteem. In de meeste gevallen bestond het tarief uit een vast basistarief (een opstaptarief) en een tarief per afstand. Reizigers die bij een reis gebruik maakten van twee of meer busmaatschappijen, moesten opnieuw een kaartje kopen (incl. opstaptarief).

    De strippenkaart daarentegen is in heel Nederland geldig. Reizigers betalen (stempelen) eenmaal voor de complete reis en betalen dus maar eenmaal een opstaptarief.


    [bewerk] Vervoerbedrijven
    Voor de vervoerders heeft de strippenkaart als voordeel dat de doorstroming (de gemiddelde rijsnelheid) verhoogd werd. Door het verhogen van de prijzen van de strippenkaarten op de bus (de grijze strippenkaarten), werd de voorverkoop bij de tabakszaak, postkantoor of NS-station gestimuleerd. Zo wordt de tijdrovende kaartverkoop beperkt en kan de bus sneller van A naar B rijden, waardoor de bus aantrekkelijker wordt. In bepaalde gevallen zou de bus zo snel van A naar B kunnen dat er minder bussen op een lijn nodig zijn om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. Dit betekende weer een besparing op de exploitatiekosten voor de vervoerders.
    pi_65056068
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:19 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Maar een paspoort heeft dan ook als doel om jou te identificeren. Een ov-chipkaart niet, die dient er enkel toe om jou reizen mogelijk te maken.
    [..]

    Ik bedoelde eigenlijk de RET. De NS moet inderdaad nieuwe poortjes plaatsen, maar dat waren ze al langer van plan omdat mensen zonder kaartje de toegang tot de perrons te ontzeggen. Daar hebben ze dan nu eindelijk een reden voor.
    [..]

    Als je dit soort zaken goed oppakt, zorg je er ook voor dat de kosten zo laag mogelijk blijven en zich snel terugbetalen. Voldoe je daar niet aan, is het dus niet goed opgepakt en kan je aan de kwaliteit gaan twijfelen. Overigens, omdat dit Nederland is kan je stap 1 net zo goed overslaan, maar dat terzijde
    [..]

    Deze uitspraak lijkt mij niet thuis in deze discussie: het gaat niet om een reorganisatie, maar om een methode die zowel de verkoop als controle van kaartjes moet automatiseren. Mensen (verkoop en controle) worden hierdoor dus overbodig.
    [..]

    Daarom is het ook verkeerd dat de RET met dit bericht komt. Hadden ze gezegd dat er aanloopproblemen zijn die hun dit jaar ¤ xxx.xxx hebben gekost, dan klonk het al heel anders. Maar de RET wil perse dit systeem doorzetten, ondanks alle (reeds lang) bekende problemen, waarna de RET ook nog eens zegt dat de mensen het verkeerd doen zodat het hun geld kost.
    [..]

    Waar staat dat?
    Dus als je je paspoort kwijtraakt en iemand leest je naam, geboorte en woonplaats is dat geen probleem. Als je je OV chipkaart kwijt raakt en iemand ziet welke geboortedatum daarbij hoort, is dat wel een probleem.
    Dat vind ik wel heel bijzonder.

    Welke automatisch opengaande poortjes had de RET al?

    Goh. Ik denk juist dat kwaliteit duur is. Maar bij jou heb je dus goede kwaliteit als je weinig betaald. Aparte denkwijze.
    Of het nieuwe systeem geld gaat besparen is dus afwachten. Ik denk trouwens niet dat je dat aan de kaartprijs gaan merken maar eerder aan nieuwe treinen, betere voorzieningen op stations e.d.

    De RET zegt ook dat het aan het systeem ligt. De RET zegt nergens dat het alleen maar aan de klanten ligt.


    Dat staat nog nergens. Het is een vraag van mij aan jou.
    pi_65056107
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:25 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Er zijn wel systemen die behoorlijk veilig zijn, betaalbaar, waarmee zeer veel gebruik(er)servaring is, dat snel kan worden ingevoerd in heel Nederland.
    Maar het moest zonodig toch anders: het is minder veilig, niet betaalbaarder (en door de vele fouten vaak duurder), geen gebruik(er)servaring en kan niet op grote schaal worden ingevoerd.
    Welke systemen doel je dan op? En waar worden die al gebruikt?
    pi_65056129
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:34 schreef macca728 het volgende:
    In feite gaan we dus terug naar vroeger, verschillende tarieven, tarief per afstand, overstaptarief

    ter verduidelijking, dit komt gewoon van Wikipedia, niet door mij verzonnen

    voordelen van strippenkaart zijn nu dus nadelen geworden voor de OV chipkaart. De doorstroming zal veel langzamer gaan door het in en uitchecken en het kopen van anonieme kaarten


    Voor de introductie van de strippenkaart had iedere bus- of trammaatschappij een eigen vervoerbewijs met eigen tariefsysteem. In de meeste gevallen bestond het tarief uit een vast basistarief (een opstaptarief) en een tarief per afstand. Reizigers die bij een reis gebruik maakten van twee of meer busmaatschappijen, moesten opnieuw een kaartje kopen (incl. opstaptarief).

    De strippenkaart daarentegen is in heel Nederland geldig. Reizigers betalen (stempelen) eenmaal voor de complete reis en betalen dus maar eenmaal een opstaptarief.


    [bewerk] Vervoerbedrijven
    Voor de vervoerders heeft de strippenkaart als voordeel dat de doorstroming (de gemiddelde rijsnelheid) verhoogd werd. Door het verhogen van de prijzen van de strippenkaarten op de bus (de grijze strippenkaarten), werd de voorverkoop bij de tabakszaak, postkantoor of NS-station gestimuleerd. Zo wordt de tijdrovende kaartverkoop beperkt en kan de bus sneller van A naar B rijden, waardoor de bus aantrekkelijker wordt. In bepaalde gevallen zou de bus zo snel van A naar B kunnen dat er minder bussen op een lijn nodig zijn om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. Dit betekende weer een besparing op de exploitatiekosten voor de vervoerders.
    Heb jij dit subjectieve stuk geschreven?
    pi_65056176
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 00:39 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    Heb jij dit subjectieve stuk geschreven?

    nee sukkel, daaruit blijkt dus dat wat we gaan invoeren meer tijd gaat kosten
    we gaan terug naar vroeger, alleen digitaal


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_vervoerbewijzen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')