Ook goed. Je bent niet verplicht tot automatisch opladen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb er toch liever zicht op wat ik besteed, van mij hoeft dat zo maar niet automagisch.
en voordeel daarvan is ?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:26 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ook goed. Je bent niet verplicht tot automatisch opladen.
En sowieso kun je al je transacties inzien.
Uhm? Waar heb je het nu weer over?quote:
En:quote:Verkeerd uitchecken ov-chipkaart forse strop voor RET
Uitgegeven: 14 januari 2009 17:51
Laatst gewijzigd: 14 januari 2009 17:51
DEN HAAG - De Rotterdamse vervoerder RET heeft in het afgelopen jaar 70.000 euro moeten toeleggen doordat reizigers verkeerd hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.
Dat maakte Johan Taal, hoofd van de chipkaart bij de RET, woensdag duidelijk tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer over de invoering van het digitale vervoersbewijs.
De RET kreeg in totaal 480.000 euro te veel borg binnen. Ongeveer 330 duizend euro werd terugbetaald aan klanten die hun geld hadden teruggevraagd. Bovendien maakte de RET ruim twee ton aan administratiekosten.
Dinsdag werd duidelijk dat in Rotterdam het afgelopen jaar ruim 220.000 mensen verkeerd uitcheckten bij het verlaten van de tram, metro of bus.
quote:OV-chipkaart van Kamerlid gekraakt
(Novum) - De OV-jaarkaart van SP-Kamerlid Emile Roemer is woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de OV-chipkaart publiekelijk gekraakt. Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud Universiteit wilden hiermee aantonen hoe gemakkelijk het inmiddels is om het toekomstige vervoersbewijs te kraken. "De OV-chipkaart is een open portemonnee", zei hoogleraar Bart Jacobs.
Gevraagd naar een vrijwilliger overhandigde Roemer zijn ov-jaarkaart, met daarin de chip van de OV-chipkaart. Hij zag vervolgens in luttele seconden zijn geboortedatum verschijnen op een groot scherm.
Jacobs zei dat het een 'paar tientjes' kost om de apparatuur aan te schaffen die nodig is voor het kraken van de chipkaart. In de toekomst kan dat zelfs met de mobiele telefoon. "Het is een kwestie van tijd tot de software beschikbaar is die kan worden gedownload op de mobiele telefoon." Wie de kaart heeft uitgelezen, kan vervolgens adresgegevens, geboortedatum en het saldo veranderen. Vervolgens kan 'gratis' worden gereisd.
Ook kunnen kwaadwillenden een antenne ophangen bij de toegangspoortjes op stations, en zo in een paar uur tijd de gegevens van honderden reizigers uitlezen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gekloond.
De onderzoeker van de Nijmeegse universiteit zei dat hij de recente ontwikkelingen rondom de beveiliging van de kaart, die vorig jaar al werd gekraakt, bewust stil heeft gehouden. "Omdat ik niet blij ben met de manier waarop wij in de media worden neergezet, als krakers. Terwijl wij een academische onderzoeksgroep zijn."
Wel informeerde hij chipfabrikant NXP, inlichtingendienst AIVD en TLS, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de invoering van de kaart. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat werd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.
TLS, maar ook verantwoordelijk staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) heeft altijd gezegd geen reden te zien om van de kaart af te stappen zolang er geen sprake is van massale fraude. Vervoersbedrijven geven aan dat reizigers die slachtoffer worden van 'skimmen' worden gecompenseerd.
De regeringspartijen reageerden dan ook laconiek op de demonstratie. "Ik heb niet zo heel veel nieuws gezien", zei Jan Mastijk (CDA) na afloop van de hoorzitting. Hij wees er eveneens op dat hij zich pas zorgen gaat maken als grote groepen misbruik gaan maken van de kaart. Ernst Cramer (ChristenUnie) liet weten dat de demonstratie 'niet zo veel indruk' maakte.
Roemer zei zich 'ongemakkelijk' te voelen dat zijn gegevens zo gemakkelijk publiekelijk konden worden getoond. Volgens hem was de hoorzitting 'exemplarisch' voor de problemen rond de chipkaart. "De veiligheid is niet op orde, het draagvlak bij reizigersorganisaties ontbreekt, terwijl de vervoersbedrijven mooi weer spelen", verzuchtte hij.
De OV-chipkaart wordt vanaf 29 januari definitief ingevoerd in Rotterdam, gevolgd door Amsterdam en andere stadsregio's. De Nederlandse Spoorwegen willen het vervoersmiddel vanaf 1 oktober in het hele land invoeren.
Niks.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef Q. het volgende:
Hey snowgoon, hoeveel krijg je nou betaald van TLS?
hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?quote:
Diegene op wie ik reageerde had het volgens mij niet specifieke over welke voordelen er zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:31 schreef macca728 het volgende:
van transacties uitlezen
we hadden het toch over voordelen ?
Ja ik kan transacties dus niet aflezen maar goed, dat zal wel verholpen worden. Nou en dan ? wat kan ik zien
Iets van slapende honden niet wakker maken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?
Iets van kalf verdronken en put dempen ?
Beter genezen dan voorkomen ?
Regeren is vooruitzien ?
Hij reageerde op jouw voordeel van automatisch opladen, toen zei je dat je sowieso je transcaties kon zien.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Diegene op wie ik reageerde had het volgens mij niet specifieke over welke voordelen er zijn.
Je springt weer van de hak op de tak.
Ik kan in mijn transactie overzicht zien waar en wanneer ik met de metro gereisd heb. En de ene zal het een voordeel vinden, de ander niet.
Het is onmogelijk om het 16 miljoen mensen naar de zin te maken.
hahaha, ik heb de chipkaart al 2 jaar manquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Iets van slapende honden niet wakker maken.
En wat jou en anderen hier betreft: Wat de boer niet kent, vreet die niet.
Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:16 schreef macca728 het volgende:
ja irritant he
hij ziet voordelen maar wil ze niet delen
die man geeft gewon voorbeelden en darvan kan je er tientallen lezen bij fora zoals deze
Hij gaat zich nooit zorgen maken, gezien deze uitspraken is die persoon daar niet intelligent genoeg voor.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
hij gaat zich pas zorgen maken als er massaal fraude wordt verpleegd ?
Dit is Nederland, als het kalf verdrinkt doet justitie het een proces aan...quote:Iets van kalf verdronken en put dempen ?
Beter genezen dan voorkomen ?
Idem.quote:Regeren is vooruitzien ?
Ik dacht dat er geen persoonsgegevens op die kaart zouden staan alleen dat unieke rfid nummer en wat ja en nee antwoorden, wat vervoersinfomratie maar dan moet het toch wel ophouden, hoe zit dit nu weer?quote:Gevraagd naar een vrijwilliger overhandigde Roemer zijn ov-jaarkaart, met daarin de chip van de OV-chipkaart. Hij zag vervolgens in luttele seconden zijn geboortedatum verschijnen op een groot scherm.
Dat geldt voor zowel de tegenstanders als de voorstanders.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Iets van slapende honden niet wakker maken.
En wat jou en anderen hier betreft: Wat de boer niet kent, vreet die niet.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.privacy --> gewoon die gegevens veel beperkter opslaan tot alleen het noodzakelijke (bijvoorbeeld enkel NAW-gegevens, dus geen geboortedatum of reisgedrag) prijs --> invoering leidt tot kostenbesparing bij de vervoerder (anders doet een commerciëel bedrijf zoiets niet), dus de prijzen kunnen (fors) omlaag. efficiëntie --> omdat ze hier in Nederland zo nodig een 'beter' systeem wilden maken werkt het vaak niet: poortjes die niet opengaan als je er in wil, poortjes die niet open gaan als je er uit wil, poortjes die niet herkennen dat je op A bent opgestapt ipv G, poortjes die denken dat je een duurder tarief moet betalen, etc.
En wil je een voorbeeld? Hong Kong of Duitsland.
is zo maar ik en meerdere hebben wel degelijk gereist met de chipkaart en kennen dus de voordelen EN de nadelen, Gewoon praktijkquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:43 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat geldt voor zowel de tegenstanders als de voorstanders.
Of dat een voordeel is, zal voor ieder verschillend zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hij reageerde op jouw voordeel van automatisch opladen, toen zei je dat je sowieso je transcaties kon zien.
Lijkt me dan ook een voordeel
quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Of dat een voordeel is, zal voor ieder verschillend zijn.
Ik heb toch liever dat ze mijn reisgegevens opslaan dan mijn naam en adres.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik zie ook wel voordelen, maar nog meer nadelen. En dat ligt niet aan het idee van een "OV-chipkaart", maar aan de uiterst belabberde uitvoering die wij er in Nederland weer zo nodig van moeten maken.privacy --> gewoon die gegevens veel beperkter opslaan tot alleen het noodzakelijke (bijvoorbeeld enkel NAW-gegevens, dus geen geboortedatum of reisgedrag) prijs --> invoering leidt tot kostenbesparing bij de vervoerder (anders doet een commerciëel bedrijf zoiets niet), dus de prijzen kunnen (fors) omlaag. efficiëntie --> omdat ze hier in Nederland zo nodig een 'beter' systeem wilden maken werkt het vaak niet: poortjes die niet opengaan als je er in wil, poortjes die niet open gaan als je er uit wil, poortjes die niet herkennen dat je op A bent opgestapt ipv G, poortjes die denken dat je een duurder tarief moet betalen, etc.
En wil je een voorbeeld? Hong Kong of Duitsland.
Dat is het dan ook niet. En zo presenteerd niemand het.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
lijkt me niet echt een doorslaggevend argument voor de invoering van de OV chipkaart
Lees nou eens, in Londen levert het jaarlijk 35 miljoen pond op.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb toch liever dat ze mijn reisgegevens opslaan dan mijn naam en adres.
Waaruit blijkt dat de invoering tot kostenbesparing werkt? Dat is wel een heel simpele stelling. Zeker met het bericht dat de RET zoveel kwijt is aan 'mislukte transacties'.
Poortjes die wel of niet open gaan is geen blijvend probleem.
De zoveelste keer dat je dat roept. Ik heb jou nog geen enkele bron zien geven waarin staat dat Londen 35 miljoen verdient aan de OV chipkaart.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Lees nou eens, in Londen levert het jaarlijk 35 miljoen pond op.
In Nederland zal dat dus ongeveer hetzelfde gaan worden, wellicht meer want bij de NS ga je 10 of 20 euro "boete"betalen als je vergeet uit te checken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |