Het was pas echt een verrassing geworden wanneer er op de rechterkant een gigantische oranje alfa was komen opdoemenquote:Op dinsdag 16 september 2008 00:07 schreef ebeaydojraes het volgende:
op dei moon pagina ( http://www.canon.com/moon/en/index.html ) kan je nu bijna helemaal EOS lezen aan de rechterkant.
Nu nog een Leica 50mm f0.95. Vooralsnog alleen met Leica M vatting, voor zo'n 8000 euro...maar dan heb je wel een lens die meer licht vangt dan het menselijk oog.quote:Op dinsdag 16 september 2008 00:39 schreef buitenbeentje het volgende:
Ook wel prettig om even te vermelden: Zeiss heeft twee van zijn manual focus lezen van een Canon EF-bajonet voorzien, en ze werken nu zowel op analoge als digitale EOS body's. Het zijn de Planar T 50mm F1.4 and Planar T 85mm F1.4 lenzen. Richtprijzen zijn respectievelijk ¤ 580 en ¤ 1000.
Canon had er ooit ook 1tje hoor.... nou ja, hij was iets 'beter' dan 0.95...quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:43 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Nu nog een Leica 50mm f0.95. Vooralsnog alleen met Leica M vatting, voor zo'n 8000 euro...maar dan heb je wel een lens die meer licht vangt dan het menselijk oog.
nou...ik zag ergens dit plaatjequote:Op dinsdag 16 september 2008 01:13 schreef Ouwesok het volgende:
Het was pas echt een verrassing geworden wanneer er op de rechterkant een gigantische oranje alfa was komen opdoemen
Heb je dan geen problemen met scherpstellen (als in 1mm op de foto scherp en de rest DoF)?quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:43 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Nu nog een Leica 50mm f0.95. Vooralsnog alleen met Leica M vatting, voor zo'n 8000 euro...maar dan heb je wel een lens die meer licht vangt dan het menselijk oog.
quote:Op dinsdag 16 september 2008 01:13 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het was pas echt een verrassing geworden wanneer er op de rechterkant een gigantische oranje alfa was komen opdoemen
http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.aspquote:* New 21.1 Megapixel CMOS sensor with improved EOS Integrated Cleaning System (E.I.C.S.)
* New Full HD 1080 resolution movie recording
* 3.9 frames per second continuous shooting
* High performance DIGIC 4 providing superb image quality
* Maximum 310 large JPEG images in a single burst with a UDMA card
* 3.0” VGA (920k dots) Clear View LCD
* ISO 100-6400 (expansion from 50 up to 25,600)
* 9 AF points + 6 Assist AF points
edit:quote:the 5D Mark II can record clips at 1920 x 1080 pixel (1080p) resolution, with sound (captured via either a built-in mono mic or through an external mic connected to the camera's stereo mic jack).
kijk. zo gaat ie goedquote:Full HD video Canon's first foray into digital SLR video is noticeably more complete than the recently-announced Nikon 90, but falls short of being a complete HD camcorder replacement. It may have just enough of the good stuff, however, to provide a compelling alternative to a separate HD video camera for photographers who require this capability. Here's the skinny:
Video capture is at a maximum resolution of 1920 x 1080 pixels, which corresponds to 1080p HD resolution. The frame rate is 30fps. Clip length is limited to half an hour (29 minutes and 59 seconds, to be precise) or a 4GB movie file, whichever comes first. In Canon's own testing, the typical maximum clip length possible was about 12 minutes, but this will vary based on scene content.
The video format is MPEG4, with a .mov extension (Canon is moving away from Motion JPEG to MPEG4 in its video-capable PowerShots too, including in the just-announced G10, SX1 IS, SX10 IS, SD990 IS and SD880 IS).
Sound is captured either by a built-in mono mic (located immediately beneath the camera's name badge) or by an external mic connected to a 3.5mm stereo mic jack (Canon is not producing an external mic specifically for the 5D Mark II). Two channels of sound are digitized at a respectable 16 bits/44.1khz in PCM format. Mic levels are adjusted automatically, with no manual override, whether using the built-in or external mic. Wind noise suppression is applied automatically and can't be either adjusted or turned on/off.
White balance can be set prior to recording; if Auto WB is selected, scene white balance will adjust as needed to keep up with changing ambient light colour while video is being recorded. Chuck Westfall, Technical Advisor at Canon USA, says that in a brief test of the 5D Mark II's video capture, he observed that the Auto WB function shifted white balance smoothly and gradually in response to different scene lighting (this is a staple feature of dedicated video cameras and our current favourite weekend point-and-shoot, the PowerShot S5 IS).
Autofocus is functional both before and during recording, but as its the contrast detect type it will be slow. The lack of true tracking autofocus will limit its usefulness during capture. That said, the fact that the camera can be refocused without first stopping the capture or resorting to manual focus is a step up from no autofocus at all.
We're not certain about what the range of exposure controls on the 5D Mark II in video mode will be, though a few things are clear: shutter speed will be set automatically (between 1/30 and 1/125), any lens aperture can be selected, brightness can be locked prior to the commencement of video capture, or brightness can be controlled automatically by the camera. What facility there will be for adjusting exposure during recording, if any, we don't know. Nor have we been able to find out whether Canon has implemented the camera's automatic brightness control in a way that avoids the flickering brightness effect that shows up in some Nikon D90 video clips (and which disappears completely with that camera by locking the exposure before starting to record).
Various still image processing settings are honoured in video capture too, including Picture Styles, Highlight Tone Priority, Lens Peripheral Illumination Correction and more.
Like certain PowerShot cameras, the 5D Mark II can capture a still photo at any time while a video is being recorded; video recording to the same clip automatically resumes after the still frame is captured.
Capture of v
In our preview of Nikon's D90 we were critical of the camera's video mode, because of how little video cameraness Nikon had engineered into its 720p, 24 fps capture function. Canon has gone several steps further in its first try at video in an EOS digital camera, most notably by implementing automatic white balance and rudimentary autofocus during video capture plus providing an external mic jack. On paper anyway, the 5D Mark II's video mode is about what we think is the minimum necessary in a digital SLR for it to be useful to a working shooter, such as a newspaper photographer, whose job it is to bring back both still and moving pictures. Here's hoping that the implementation lives up to the specs.
Maar die was optisch niet geweldig, Leica claimt dat die nieuwe Noctilux vergelijkbaar presteert met de Summilux 50mm f1.4 en da's zo ongeveer de beste standaardlens op de markt. Maar goed, waar hebben we het over?quote:Op dinsdag 16 september 2008 10:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Canon had er ooit ook 1tje hoor.... nou ja, hij was iets 'beter' dan 0.95...
Valt wel mee, tenzij je heel dicht bij je onderwerp gaat staan.quote:Op dinsdag 16 september 2008 18:49 schreef tha_rizzo het volgende:
[..]
Heb je dan geen problemen met scherpstellen (als in 1mm op de foto scherp en de rest DoF)?
quote:Somewhat surprisingly, Canon has not adopted the 40D/50D's AF system which, on paper, is superior, given that all nine of its AF points are cross-type. Canon USA's Westfall says the reason for that is the "6 Assist AF points plus center point were deemed to provide a higher level of performance for AI Servo AF than the center point-only arrangement of the [40D and] 50D." Given that we've previously found the overall autofocus performance of the 5D to be decent, while the 40D's tracking capability has been erratic, if Canon had to choose between the two for the 5D Mark II they likely have chosen well.
Qua specs is ie opzich goed. Wel wat minpuntjes die iedereen vindt. Maar denk dat men vooral teleurgesteld is omdat het geen revolutie is ofzo... Gewoon een normale upgrade met "weinig" spannende dingen.quote:Op woensdag 17 september 2008 19:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Die 5D mk2 branden ze volledig af op DPR. Vind het toch wel een mooie cam qua specs.
Moet je wel de goede link geven.quote:Op woensdag 17 september 2008 19:03 schreef Kamermans het volgende:
het is vollemaan :
[ afbeelding ]
hands-on preview van dpreview
In de praktijk zijn er twee dingen die voor mijn gebruik tegenvallen bij de 5D, dat is de AF en dat ie best snel jamt bij vochtige weersomstandigheden. Ik had gehoopt in beide verbetering te zien, het hoeven geen 45 AF punten te zijn, en qua sealing zal ik vast met minder tevreden kunnen zijn dan die van de 1D, maar het lijkt mij dat er toch nog wel iets tussen mogelijk is, wat de gebruikerservaring net iets beter zou maken. Ik vind het nu interessanter om een tweedehands 1Ds MkII te kopen, dan een 5D MkII.quote:Op woensdag 17 september 2008 21:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik ga t nie lezen, maar wat zijn dan die minpuntjes? Maakt ie niet 80 foto's per seconde, met 3 processoren op 4 kaartjes en 120 autofocuspunten?
Tsja. Ik zie ook liever hele snelle AF punten etc. maar als ze het momenteel niet goed kunnen maken, dan heb ik er liever eentje die wel goed werkt en die dan maar ietsje trager is.
ja zoeits. Geen innovatieve dingen (terwijl de sensor een verbeterde 1Ds is), de AF punten staan teveel in het midden (DUH, kan helaas nog niet zoals we het allemaal zouden) de AF valt tegen (terwijl die speciaal voor de 5D ontwikkeld is) video vinden ze niks, 1000 duurder dan de mark I, afijn, als ze zo jammeren, vraag je jezelf af waarom ze niet een andere hobby kiezen. Schilderen bijvoorbeeld. Kwasten zijn al 400 jaar nauwelijks veranderdquote:Op woensdag 17 september 2008 21:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik ga t nie lezen, maar wat zijn dan die minpuntjes? Maakt ie niet 80 foto's per seconde, met 3 processoren op 4 kaartjes en 120 autofocuspunten?
Tsja. Ik zie ook liever hele snelle AF punten etc. maar als ze het momenteel niet goed kunnen maken, dan heb ik er liever eentje die wel goed werkt en die dan maar ietsje trager is.
Mooi vergelijk idd, je buffer leegtrekken voor 21MP foto's is een heel ander verhaal dan met 12MP foto's. Verder is 51 AF punten meer iets voor sport lijkt me, het is natuurlijk wel lekker als je focuspunten een beetje richting de zijkant reiken ... Uiteraard is alles wat meer is beter, maar je hoeft niet te verwachten dat Canon een 1D focussysteem in een 5D plakt.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:17 schreef ebeaydojraes het volgende:
edit:
en tsja.. dat de D700 bijna even duur is met 51 snelle AF punten en 8 foto's per seconde (grip) .. tsja.. maar wel weer 21mp tegenover maar 12mp ... al zal die opzich ook wel volstaan voor veel gebruik (90%), het is toch lekker dat je ze hebt ...
en terecht. Het is opzich nog niet echt slim om die 50D techniek, die nog getest moet worden door de gebruikers met de 50D al te gaan gebruiken in een 5D mark II. Laat het eerst uitvoerig testen en de kinks eruit halen. Dan komen ze over een half jaar of een jaar met een 1D mark IV waar die wel in zit (en met een goed werkend AF systeem ). Daarna kunnen ze er nog over denken om een hoger model 5D uit te brengen met wat extra's.quote:Op donderdag 18 september 2008 15:27 schreef Shark.Bait het volgende:
interview met een Canon engineer: marketing dept. are holding us back
Wat vind je een 'stapje'? Die S5600 zit hoog bovenin het compact segment. Canon heeft wel gelijkwaardig, maar als je een stapje verder wilt, kun je aan een dSLR denken. Canon heeft goede betaalbare instapmodellen (de 1000D en de 450D), maar staar je niet blind op het merk Canon. Ook Nikon, Fuji, Sony, Olympus en Pentax hebben goede en betaalbare modellen in dat segment.quote:Op donderdag 18 september 2008 16:55 schreef no-look het volgende:
Is er een Canon-model dat redelijk betaalbaar is voor iemand die 'een stapje hogerop' wil met fotografie? Heb nu een Fuji Finepix S5600 en wil hem gewoon iets upgraden
Powershots, waar die firmware op losgelaten wordt, hebben nog steeds CCD's, al komt de eerste CMOS-powershot er inmiddels aan.quote:
Wat wil je er voor hebben, wat staat er op de sluiter en waar vind ik complete specs?quote:Op zondag 21 september 2008 09:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
testfoto's op DPR zeggen mij al genoeg. Waar blijft die 5D (en wie wil er een mark IIn)
Als je me een onbewerkte jpg stuurt, kan ik het even voor je nakijken als je dat wilt. Ik heb CanCount hier liggen. Mailadres staat in mijn profiel als het goed is, online zetten kan ook.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:53 schreef ebeaydojraes het volgende:
1D mark IIn. 1800,- met 2de accu. aantal op de sluiter? geen idee, maar zal rond de 70.000 liggen.
Ik heb inderdaad ook bewust voor de 17-40 gekozen, maar meer omdat ik F2.8 niet echt 'nodig' heb en omdat er nogal wat probleemexemplaren tussen zouden zitten.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:22 schreef SpecialK het volgende:
klachten als dit in combinatie met de prijs hebben mij ook voor de 17-40mm laten kiezen. Ik ben nieuwschierig of het misschien een 'druk'foutje is.
Same here. En wisselend tevreden over de 17-40, bij minder licht wordt hij al snel slechter, dat is niet heel vaak, ik heb geen 2.8 nodig. Ik vind de 16-35 niet beter dan de 17-40 in de tests die ik heb gezien en zou dat ook wel eens live willen ondervinden. Een lens die 2 keer zo duur is moet toch beduidend beter zijn lijkt me, niet aleen lichtsterker, toegegeven dit is een kulredenatie, maar meer een principe van mij.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:26 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb inderdaad ook bewust voor de 17-40 gekozen, maar meer omdat ik F2.8 niet echt 'nodig' heb en omdat er nogal wat probleemexemplaren tussen zouden zitten.
Geen moment spijt van gehad, geweldig lens.
Toch zou ik nog graag een keer een 16-35 proberen, maar ik denk niet dat dat me kan overtuigen om over te stappen.
Hoezo? Als je de F2.8 niet nodig hebt is dat een prima redenatie wat mij betreft..quote:Op donderdag 25 september 2008 10:16 schreef elcastel het volgende:
[..]
Same here. En wisselend tevreden over de 17-40, bij minder licht wordt hij al snel slechter, dat is niet heel vaak, ik heb geen 2.8 nodig. Ik vind de 16-35 niet beter dan de 17-40 in de tests die ik heb gezien en zou dat ook wel eens live willen ondervinden. Een lens die 2 keer zo duur is moet toch beduidend beter zijn lijkt me, niet aleen lichtsterker, toegegeven dit is een kulredenatie, maar meer een principe van mij.
zie je wel, je kon al filmen zonder dat je het wistquote:Een Tweaker is er in geslaagd om via een hack met een Canon Eos 40D video's op te nemen in de Live View-stand. Officieel is dit enkel nog mogelijk met de nieuwe Canon Eos 5D Mark II of de D90 van Nikon.
Met een resolutie die het niet haalt bij mijn telefoonquote:Op donderdag 25 september 2008 17:17 schreef Shark.Bait het volgende:
Tweaker schrijft code die filmmogelijkheid Canon Eos 40D ontsluit
[..]
zie je wel, je kon al filmen zonder dat je het wist
da kan maar tis eigenlijk onzin. aangezien het hele spiegelhuis 2 maanden geleden is vervangenquote:Op woensdag 24 september 2008 10:02 schreef elcastel het volgende:
[..]
Als je me een onbewerkte jpg stuurt, kan ik het even voor je nakijken als je dat wilt. Ik heb CanCount hier liggen. Mailadres staat in mijn profiel als het goed is, online zetten kan ook.
Ik blaas het er meestal gewoon vanaf met een balgje met een stofzuiger in de buurt om de airflow uit je cam te houden. NIET -en ik herhaal- NIET de stofzuiger in je body doen, maar gewoon in de buurt om een airflow te krijgen.quote:Op vrijdag 26 september 2008 03:38 schreef LoggedIn het volgende:
hoe maken jullie de binnenkant van je DSLR schoon? Er zit stof en haartjes op mijn zoeker dinges..
Vorige keer had ik het eraf gehaald met een speciaal doekje, maar nu zit het er weer Terwijl ik voor een week geleden, ik nog nooit vuil in mn cam gehad heb.
Ik heb ze alle 5 op pdf. Als je me een PM stuurt mail ik ze wel...quote:Op donderdag 25 september 2008 14:49 schreef Bond het volgende:
Iets andere vraag. Wat is het addertje bij deze gratis online fotografie lessen op de canon site? (behalve dat je daarna regelmatig een mailtje krijgt van Canon) Zou je ze ook alle vijf kunnen krijgen. Of zouden het hele korte curssusen zijn? Iemand die ze geprobeerd heeft?
Linkje: klik
Lichtsterkte mag best (een flink stuk) duurder zijn, maar ik had in dit geval toch ook wat meer kwaliteitsverschil willen zien in met name scherpte. En eerlijk gezegd vind ik die 17-40 ook niet uitblinken in scherpte, heerlijk lensje verder, maar ik vind het best een beperkt ding, tja en dan toch in die lichtsterkte.quote:Op donderdag 25 september 2008 15:20 schreef Isdatzo het volgende:
Hoezo? Als je de F2.8 niet nodig hebt is dat een prima redenatie wat mij betreft..
85% van de foto's met de 17-40 heb ik op F7.1 of kleiner geschoten denk ik, F2.8 heeft dan geen enkele meerwaarde, dus zouden er andere eigenschappen (van de 16-35) aanzienlijk beter moeten zijn om dat prijsverschil goed te maken.
Dat lichtsterker duurder mag zijn ben ik geheel met je eens, alleen voor mij had die extra lichtsterkte geen meerwaarde. Dus dan moet zo'n lens de prijs toch ergens anders goedmaken. En ik heb 2 exemplaren getest (fotokonijnenberg ), bij de eerste vond ik de scherpte onder de maat. Bij de tweede was de scherpte op het niveau dat je van een L-lens mag verwachten.quote:Op vrijdag 26 september 2008 19:14 schreef elcastel het volgende:
[..]
Lichtsterkte mag best (een flink stuk) duurder zijn, maar ik had in dit geval toch ook wat meer kwaliteitsverschil willen zien in met name scherpte. En eerlijk gezegd vind ik die 17-40 ook niet uitblinken in scherpte, heerlijk lensje verder, maar ik vind het best een beperkt ding, tja en dan toch in die lichtsterkte.
Hmm.. Daar lukt het niet echt mee Dan ging het beter met het doekje.. Er zit nu nogsteeds zooi inquote:Op vrijdag 26 september 2008 15:36 schreef freud het volgende:
[..]
Ik blaas het er meestal gewoon vanaf met een balgje met een stofzuiger in de buurt om de airflow uit je cam te houden. NIET -en ik herhaal- NIET de stofzuiger in je body doen, maar gewoon in de buurt om een airflow te krijgen.
Done. Thnx alvastquote:Op vrijdag 26 september 2008 16:45 schreef -Marjo- het volgende:
[..]
Ik heb ze alle 5 op pdf. Als je me een PM stuurt mail ik ze wel...
Ik gebruik gewoon Sensor Swaps, niks engs aan en alle rommel er in 1 keer uit. Ik heb al snel iets van 20-50 stofjes in mijn lens, daar ik regelmatig lenzen wissel op stoffige plekken en of bij harde wind. Ik hou er nooit rekening mee, stof hoort erbij en haal je eruit en soms ben je er klaar mee en swap je de hele handel. Bij mij blijft er niks achter ...quote:Op zaterdag 27 september 2008 00:20 schreef LoggedIn het volgende:
Hmm.. Daar lukt het niet echt mee Dan ging het beter met het doekje.. Er zit nu nogsteeds zooi in
[ afbeelding ]
Ik kan zo toch geen fotos maken
Euhm, doekje?! We hebben het toch om het element IN je cam, en niet het stukje glas waar je aan de buitenkant je oog tegen zet? Heb je je matglas eruit gehaald of zo?quote:Op zaterdag 27 september 2008 00:20 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Hmm.. Daar lukt het niet echt mee Dan ging het beter met het doekje.. Er zit nu nogsteeds zooi in
[ afbeelding ]
Ik kan zo toch geen fotos maken
PM shark.bait eens, die heeft zijn D200 laten modden naar IR.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 10:53 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik wil een 10D modden om infrarood foto's te kunnen maken. Hierbij wordt het IR block filter vlak voor de CCD vervangen door een IR doorlatend filter. Ik heb op internet 1 zo'n filter op maat kunnen vinden, maar daar vroegen ze $180.00 voor en dat is me een beetje te gortig. Weet iemand de afmetingen van het filter vlak voor de CCD? Dan kan ik namelijk hier in Nederland gaan rondvragen om eventueel een filter op maat te laten maken uit een 58mm Hoya of zo.
Om het te laten doen heb ik ook wel een aantal adressen en ervaringen met die bedrijven over gevonden, maar ik wil het zelf doen. En een D200 is volgens mij een Nikon, terwijl ik een Canon gemod wil hebben. Maar ik zal hem in ieder geval eens PM-men.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:39 schreef freud het volgende:
[..]
Euhm, doekje?! We hebben het toch om het element IN je cam, en niet het stukje glas waar je aan de buitenkant je oog tegen zet? Heb je je matglas eruit gehaald of zo?
[..]
PM shark.bait eens, die heeft zijn D200 laten modden naar IR.
Uit pure nieuwsgierigheid; wat kost het om zoiets te laten doen?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:50 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Om het te laten doen heb ik ook wel een aantal adressen en ervaringen met die bedrijven over gevonden, maar ik wil het zelf doen. En een D200 is volgens mij een Nikon, terwijl ik een Canon gemod wil hebben. Maar ik zal hem in ieder geval eens PM-men.
ja? Je kan er een beetje kut bij, maar het is niet onmogelijk..quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:39 schreef freud het volgende:
[..]
Euhm, doekje?! We hebben het toch om het element IN je cam, en niet het stukje glas waar je aan de buitenkant je oog tegen zet? Heb je je matglas eruit gehaald of zo?
Losse filters op maat (moet je zelf inbouwen, afmetingen geven ze helaas niet) heb ik vanaf $ 180 gevonden. Voor het ombouwen, exclusief verzenden en BTW, inclusief filter, ben je in Amerika of Engeland al snel een 200 euro kwijt. Voor een gemodde 40D betaal je ongeveer $ 1500.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:55 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Uit pure nieuwsgierigheid; wat kost het om zoiets te laten doen?
Oeps sorry, overheen gelezen. Moet je prisma daar niet voor uit elkaar ? Rofa heeft volgens mij om die reden mijn viewfinder niet schoongemaakt.quote:Op zondag 28 september 2008 03:46 schreef LoggedIn het volgende:
maar op de foto is dat voor je sensor, die is helemaal schoon. Het gaat echt om de viewfinder
ik kreeg een PMquote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:55 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Uit pure nieuwsgierigheid; wat kost het om zoiets te laten doen?
Bedankt voor je informatie, een hele stimulans het zelf te doen. Eerdaags maar eens een niet al te duur IR-filter laten komen en die ergens op maat laten maken, als ik ten minste de afmetingen ergens vandaan kan halen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 19:19 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ik kreeg een PM
De eerste keer kostte het 99 dollar exclusief verzenden en import, daarna 166 euro bij ROFA, de canon specialisten. Ik had gelukkig een handleiding gedownload hoe je een D100 moest ombouwen maar geen zin om het zelf te doen. kosten waren toen totaal ongeveer 280 euro (de dollar was duur toen)
Mijn D200 heb ik net laten ombouwen voor ong 410 euro--ik zag eergisteren de rekening van mijn creditcard.
Dure hobby, fotografie
nah, er zit volgens mij een plastic (oid) plaatje voor, en dat is vies.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 17:33 schreef elcastel het volgende:
[..]
Oeps sorry, overheen gelezen. Moet je prisma daar niet voor uit elkaar ? Rofa heeft volgens mij om die reden mijn viewfinder niet schoongemaakt.
Njah, ik las net bij Dpreview dat daar ook nog geen RAW support voor is. Vind LR ook niet echt veel beter ofzo, dus geen reden om over te stappen wat mij betreftquote:
Ik ben ondertussen geholpen met de filtermaat: 28 bij 22 mm, 2,7 mm dik. Nu nog bedenken of ik helder glas of een R72 filter in de body zet. Ik zit hard aan het eerste te denken, dan kan ik altijd met filters op de lens bepalen op welke golflengte ik ga fotograferen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 10:53 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik wil een 10D modden om infrarood foto's te kunnen maken. Hierbij wordt het IR block filter vlak voor de CCD vervangen door een IR doorlatend filter. Ik heb op internet 1 zo'n filter op maat kunnen vinden, maar daar vroegen ze $180.00 voor en dat is me een beetje te gortig. Weet iemand de afmetingen van het filter vlak voor de CCD? Dan kan ik namelijk hier in Nederland gaan rondvragen om eventueel een filter op maat te laten maken uit een 58mm Hoya of zo.
Heb je deze al geprobeerd?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:33 schreef NiGeLaToR het volgende:
Hallo allemaal
Heb de nieuwe Canon 50D in mijn bezit, maar Aperture kan geen kaas maken van de RAW's. De software van Canon helpt er niet bij, betekend dit dat ik nog (een hele poos?) moet wachten op een update van Apple of kan ik iets met een Canon RAW convertor?
Je kan op de site van Canon de nieuwste RAW codec downloaden. Had hetzelfde met mijn 40D. Lukt het niet, PM dan even, dan graaf ik even op mijn pc. File heet cameraRaw.p8f of zo.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:33 schreef NiGeLaToR het volgende:
Hallo allemaal
Heb de nieuwe Canon 50D in mijn bezit, maar Aperture kan geen kaas maken van de RAW's. De software van Canon helpt er niet bij, betekend dit dat ik nog (een hele poos?) moet wachten op een update van Apple of kan ik iets met een Canon RAW convertor?
De nieuwste codec is versie 1.3 en levert ondersteuning t/m 450D. Voor de 5D mark II en 50D is zelf nog geen download pagina beschikbaar bij Canon en ook nog geen RAW codec helaas.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 11:24 schreef freud het volgende:
[..]
Je kan op de site van Canon de nieuwste RAW codec downloaden. Had hetzelfde met mijn 40D. Lukt het niet, PM dan even, dan graaf ik even op mijn pc. File heet cameraRaw.p8f of zo.
tis dat?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 00:40 schreef Isdatzo het volgende:
damn, daar ben je mooi klaar mee dan
Denk dat je het beste even met canon zelf kan bellen, die zullen er wel antwoord op kunnen geven. En over die garantie: misschien kan je met de eerste eigenaar iets regelen? Alhoewel dat volgens mij in principe niet uitmaakt.
Ben je trouwens CPS-lid?
Is het al verkrijgbaar dan? Kijk anders op http://www.dpreview.com/quote:Op zondag 16 november 2008 17:37 schreef Woodpecker het volgende:
Heeft iemand al ervaring met de Canon PowerShot SX1 IS? Ziet er wel heel erg compleet uit...
Heb ik al gedaan, maar dat is slechts een aankondiging...quote:Op zondag 16 november 2008 18:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Is het al verkrijgbaar dan? Kijk anders op http://www.dpreview.com/
Het ziet er naar uit dat het nog niet verkrijgbaar is. Zet het maar vast op je verlanglijstje van Sinterklaasquote:Op maandag 17 november 2008 11:08 schreef Woodpecker het volgende:
Heb ik al gedaan, maar dat is slechts een aankondiging...
k zou als ik jou was eerder kijken naar een 350d, is wat sneller in de buffer dan de 300 en toch een goede camera om de boel mee te leren verkennen enzoquote:Op maandag 24 november 2008 19:51 schreef Raantje het volgende:
En buitenbeentje, wat is verder het verschil tussen de 300D en de 10D? Want van die 10D heb ik namelijk nog nooit gehoord...
Het hoeft ook niet perse een 300D te zijn hoor, iets vergelijkbaars in dezelfde prijsklasse (rond de 250 euro, liever niet meer) is ook goed.
de camers lijken zelfs zo erg op elkaar dat je de firmware van de 10D op de 300D kan zetten, hierdoor 'unlock' je bijvoorbeeld de ISO 3200. verder is de 10D niet van plastic zoals de 300D, en daardoor zal die minder snel problemen geven.quote:Op maandag 24 november 2008 22:36 schreef buitenbeentje het volgende:
Een Canon EOS 10D is een iets professionelere digitale camera dan de 300D. De bouw is beter, hij is sneller, ligt (bij mij) prettiger in de hand door zijn robuuste formaat.
van die link die je zelf geeft:quote:Als ik de site van Canon zo even kijk kunnen op de 300D overigens ook geen EF-S lenzen.
quote:Speciaal ontworpen objectief
Het EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 objectief is speciaal ontworpen en heeft een optisch element met een kort brandpuntafstand achter dat is geoptimaliseerd voor de sensor van de EOS 300D. Om Ghost en Flare te voorkomen is het objectief voorzien van Super Spectra coating. Voor haarscherpe foto's bij brandpuntafstanden die overeenkomen met 29-88 mm bij 35 mm camera's.
5000 is echt weinig Ik zit na 2 jaar al op een klikje of 15.000-20.000 denk ik. Over wat voor een prijs praten we?quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:43 schreef Jarno het volgende:
Gelijk nog maar een vraag dan.
Wat is een acceptabele tellerstand voor een 2e hands 30D? Als je tellerstanden van rond de 5000 clicks hebt, is dat veel of weinig? Ligt uiteraard ook aan de prijs, maar is er iets over te zeggen?
Zo rond de 350 euro?quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:48 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
5000 is echt weinig Ik zit na 2 jaar al op een klikje of 15.000-20.000 denk ik. Over wat voor een prijs praten we?
Als ik ff snel op marktplaats kijk, is dat een vrij normale prijs. Zou geen probleem moeten zijn denk ik 5000 clicks is niet echt superspannend.quote:
Ik heb een 10D en een 300D 2ehands gekocht en het is bij beiden goed gegaan. Ik kan me voorstellen dat je er toch wat huiverig voor bent Gewoon ff goed over nadenken en als je er geen goed gevoel over hebt niet doen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:56 schreef Jarno het volgende:
Ja, ik ben me nog maar aan het orienteren hoor. Sowieso moet eerst het geld er zijn. . Maar een 2e hands 30D trekt me wel. Heb ooit een 30D gehad, maar die heb ik wegens omstandigheden moeten verkopen (snik). Ik was me nu aan het orienteren op iets als een 450d kit maar ik denk dat ik alles wat de 30d biedt aan snelheid en ergonomie wel erg snel zal gaan missen. Plus dat 1 van de eerste dingen die op een 450d bij zou willen kopen een grip is, en op een 30d zal ik wel even zonder kunnen. Dat spaart dus al weer een euro of 100 uit.
Alleen vind ik tweedehands met zo'n camera nogal een gok, en heb ik ook geen lenzen meer om te testen helaas. Was van plan om als start een 18-55 kitlens bij te kopen, die met IS.
Ik had in mijn 350D een kaart van 4Gb, maar 8 had vermoedelijk ook nog wel gewerkt. Maar 4 zou zonder meer moeten werken.quote:Op dinsdag 25 november 2008 17:23 schreef CamelNLD het volgende:
Weet iemand wat de max grootte is van CF kaartje in een 400D?
Ik zou er eens in moeten duiken, ik dacht dat de 40D een goeie upgrade was (o.a. door de nieuwe sensor) en dat de 50D daar weer een kleine upgrade voor was. Correct me if i'm wrong. Check anders even www.dpreview.com en zoek een side-by-side vergelijk ... Of klik gewoon hier ...quote:Op woensdag 26 november 2008 15:56 schreef Jarno het volgende:
El, de 50D upgrade viel toch juist tegen?
En de 450D ís ook een leuk ding. Ik twijfel nog (steeds).
En een HDMI-aansluiting, DIGIC-3 tegen DIGIC-4 processor, CF-UDMA ondersteuning, beter scherm achterop en de weersbestendigheid is een stuk verbeterd.quote:Op woensdag 26 november 2008 17:32 schreef elcastel het volgende:
Zo te zien zit ik er naast, ik zie vooral flink meer pixels op de 50D.
Misschien ligt het aan de andere sensor / DIGIC-processor combinatie.quote:Op woensdag 26 november 2008 17:48 schreef Ynske het volgende:
k vind dit dan wel weer heel apart:
40D Continuous Drive Yes, 6.5 fps or 3 fps up to 75 JPEG images
50D Continuous Drive Yes, 6.3 fps or 3 fps
waarom zou dat terug gebracht zijn>
Goh, laat eens kijken. De 50D is een 15 MP cam, de 40D een 10 MP. Betekend dat je bestanden op max dus ook groter zijn en dus langer duren om weggeschreven te worden. Dus loopt je buffer vol. Dit kun je compenseren door een grotere buffer of door de schrijfsnelheid te verhogen. Ik denk dat beide gedaan is.quote:Op woensdag 26 november 2008 17:48 schreef Ynske het volgende:
k vind dit dan wel weer heel apart:
40D Continuous Drive Yes, 6.5 fps or 3 fps up to 75 JPEG images
50D Continuous Drive Yes, 6.3 fps or 3 fps
waarom zou dat terug gebracht zijn>
dank je voor de uitlegquote:Op woensdag 26 november 2008 19:56 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Goh, laat eens kijken. De 50D is een 15 MP cam, de 40D een 10 MP. Betekend dat je bestanden op max dus ook groter zijn en dus langer duren om weggeschreven te worden. Dus loopt je buffer vol. Dit kun je compenseren door een grotere buffer of door de schrijfsnelheid te verhogen. Ik denk dat beide gedaan is.
Hadden ze dit niet gedaan, dan was het aantal fps gezakt tot 4.3, afgaande op de groote van bovenstaande bestanden.
De 40D heeft een sensor die echt in de buurt van de 1DsMk3 komt (getest in Calumet Focus). De echte sellers van de 50D zijn de (eindelijk) aanwezige goeie display en wat meer megapikkels. Helaas geen meer AF punten en zo... Ik heb de 40D, en ga eerder voor de 5DMk2 .quote:Op woensdag 26 november 2008 17:31 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik zou er eens in moeten duiken, ik dacht dat de 40D een goeie upgrade was (o.a. door de nieuwe sensor) en dat de 50D daar weer een kleine upgrade voor was. Correct me if i'm wrong. Check anders even www.dpreview.com en zoek een side-by-side vergelijk ... Of klik gewoon hier ...
De zwarte kan niets meer dan de grijze en ik denk dat je de verkoopwaarde ook niet zult zien stijgen. Dus waarop je het zou doen is mij een raadsel... (okay, men ziet minder makkelijk dat je met een camera van 5 jaar oud rondloopt)quote:Op woensdag 26 november 2008 21:17 schreef Skull-splitter het volgende:
Is het waard om mijn zilverkleurige 300D om te ruilen bij bijvoorbeeld K-E naar een zwarte 300D?
Als het een drukfout in de folder is, heb je nog behoorlijk kans dat je die camera voor dat geld mee kan krijgen, zelfs als er "zet- en drukfouten voorbehouden" onder staat.quote:Op woensdag 26 november 2008 21:49 schreef Raantje het volgende:
Ik ga morgen proberen een EOS 450D te scoren bij bcc voor 399,-... Op internet niet terug te vinden, maar het staat wél in de folder! Zal wel een drukfout zijn, maar wie niet waagt...?!
Goeie tip, thnx!quote:Op woensdag 26 november 2008 22:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tip: vraag eerst of ze de EOS 450D op voorraad hebben voordat je je folder tevoorschijn haalt. Anders kunnen ze nog zeggen "tsja, helaas is hij uitverkocht".
de inkoopprijs van een 450D is al rond de 470 euro. 399 is dus echt ZEER onwaarschijnlijk.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het een drukfout in de folder is, heb je nog behoorlijk kans dat je die camera voor dat geld mee kan krijgen, zelfs als er "zet- en drukfouten voorbehouden" onder staat.
399,- is immers geen abnormale prijs voor een digitale spiegelreflex camera en zou dus kunnen kloppen.
Bij dat oude verhaal met die LCD TV voor 100 euro was het overduidelijk dat het een fout was; in dat geval kan een bedrijf zich wel beroepen op "zet- en drukfouten voorbehouden".
Tip: vraag eerst of ze de EOS 450D op voorraad hebben voordat je je folder tevoorschijn haalt. Anders kunnen ze nog zeggen "tsja, helaas is hij uitverkocht".
Dat maakt niet uit.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:17 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
de inkoopprijs van een 450D is al rond de 470 euro. 399 is dus echt ZEER onwaarschijnlijk.
Luister, jij en ik weten dat dat niet kan omdat de inkoopprijs hoger is dan de verkoopprijs.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:24 schreef ebeaydojraes het volgende:
jemig.. noem je dat echt aannemelijk? Dit jaar is pas t eerst dat een SLR onder de 500 euro wordt verkocht. even afgezien van de D40. 399 voor een SLR zeker eentje in de lijn van de 450D kan echt NIET.
Lees je eigenlijk wel wat ik schrijf?quote:Op woensdag 26 november 2008 22:28 schreef ebeaydojraes het volgende:
ja maar dat zeg ik dus. die prijs IS onrealistisch.
De rechter zal wel een bepaalde percentage hanteren tussen realistisch en niet realistisch. Een prijs van ¤399 wat ¤499 had moeten zijn valt toch echt onder de categorie realistisch.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:28 schreef ebeaydojraes het volgende:
ja maar dat zeg ik dus. die prijs IS onrealistisch.
Inderdaad, is genoeg jurisprudentie over.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De rechter zal wel een bepaalde percentage hanteren tussen realistisch en niet realistisch. Een prijs van ¤399 wat ¤499 had moeten zijn valt toch echt onder de categorie realistisch.
Onzin, 100 euro korting op een model op die prijsklasse is echt niet bijzonder en komt vaker voor.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:34 schreef ebeaydojraes het volgende:
van de consument wordt verwacht dat je enigzins onderzoek doet naar vergelijkbare prijzen. Dat wordt TEN ALLE TIJDEN gevraagd. Ook door die rechter. Derhalve is het dus onrealistisch.
Altijd handigquote:Op woensdag 26 november 2008 22:40 schreef Raantje het volgende:
Ach ja, leuke bijkomstigheid is dat ik op een advocatenkantoor werk, dus advies is makkelijk in te winnen...
100 euro misschien welquote:Op woensdag 26 november 2008 22:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Onzin, 100 euro korting op een model op die prijsklasse is echt niet bijzonder en komt vaker voor.
Gewoon geloofwaardig en geldig.
44 euro zelfs maarquote:Op woensdag 26 november 2008 22:42 schreef Ynske het volgende:
[..]
100 euro misschien wel
maar nu gaat het om 200 euro he
ik heb het over het prijsverschil met t krantje van de bcc en de site van bccquote:Op woensdag 26 november 2008 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
44 euro zelfs maar
http://www.redcoon.nl/ind(...)d/10015/refId/tweak/
Oké, 485 euro dan ipv 443 euro...quote:Op woensdag 26 november 2008 22:44 schreef ebeaydojraes het volgende:
dat is 443 euro voor de body vriend. niet met eens lens waar je los 149 euro voor betaald.
Waar heb je dat gehoord of gelezen? Ook enig idee waarom?quote:Op vrijdag 28 november 2008 19:13 schreef ebeaydojraes het volgende:
5d en SX1IS zijn nog wat weekjes uitgesteld bij Canon NL
Waskebeurt?quote:Op zaterdag 29 november 2008 13:18 schreef elcastel het volgende:
Bij ETB zijn ze nu al 3 weken bezig met mijn camera keihard stil te laten liggen.
Sluiter kapot.quote:
Idd, ware het niet dat die geen sluiters vervangen bij een 1D.quote:Op zondag 30 november 2008 04:20 schreef ebeaydojraes het volgende:
tsja.. datzei ik weken geleden al. Rofa is het toverwoord ..
Ouch! En wat is je backup body?quote:
Is nog niet te koop.quote:Op donderdag 4 december 2008 13:55 schreef Woodpecker het volgende:
Ik moet zeggen dat die nieuwe Canon SX1 IS er best wel leuk uitziet!
Goede video en zoom
Iemand deze al gespot in NL? Of er een goede recensie van gevonden?
op de backorder lijst staat PENDING. Met andere woorden geen bekende levertijd, dus reken maar op 2de a 3de week Januari. Dit omdat laatste 2 weken en eerste week van t jaar, alle leveranciers dicht zijn.quote:
Jazeker, heb 'm sinds dag 2 van de release in NLquote:Op zondag 30 november 2008 15:41 schreef sanger het volgende:
Is er al iemand met ervaring met een 50D?
Nee. Maar ik weet wel dat te veel pixels in een compactcamera een nadelig invloed hebben op de lichtgevoeligheid. Tenzij je van plan bent om enkel overdag foto's te schieten om deze op posterformaat af te drukken.quote:Op zondag 7 december 2008 21:10 schreef SnuggLe het volgende:
Iemand ervaring met de nieuwe 14,7MP Ixus???!
quote:Pixel Binning
As well as noise reduction many manufacturers employ a technique known as 'pixel binning' for high ISO modes. Pixel binning - put simply - involves combining the signal from four or more adjacent pixels into a single 'super pixel'. The idea is that you trade off resolution (lower total pixel count) for sensitivity (since each 'super pixel' contains the output of several pixels added together).
Our experience is that the reality is usually a lot less satisfying. This is partly due to the inherently low sensitivity of small, high pixel count sensors (four noisy pixels does not make one noise-free 'super pixel') and partly because many manufacturers 'upsize' the result so as to allow a 'full resolution' high ISO mode, which simply reveals the loss of detail in all its glory.
Mijn 400d begint een beetje brak te worden, hij vertoont enorm veel ruis, ook op ISO 100.. wat dat betreft lijkt het net alsof ie vast staat op 800 ofzo, weet niet wat er aan de hand is.. Daarnaast heb ik wel een aantal leuke glaasjes inmiddels (de sigma 10-20mm bijvoorbeeld), maar zonder fatsoenlijke body heb je daar ook geen drol aanquote:Op woensdag 10 december 2008 10:29 schreef Jarno het volgende:
Ik heb ooit eens een upgrade gedaan van een 300D naar een 30D en vond dat toen dubbel en dwars z'n geld waard... Je krijgt zoveel meer camera in xxD range, ongelooflijk. De bouw, de snelheid, ik vond het destijds een hele vooruitgang. De 40D is nu nog eens extra interessant geprijsd ook, zeker als je je 400D kunt verkopen zou ik het niet laten. (Maar een goede lens op je 400D doet ook wonderen, vergeet dat ook niet).
best apart, hoe oud is die nu?quote:Op woensdag 10 december 2008 10:32 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Mijn 400d begint een beetje brak te worden, hij vertoont enorm veel ruis, ook op ISO 100.. wat dat betreft lijkt het net alsof ie vast staat op 800 ofzo, weet niet wat er aan de hand is.. Daarnaast heb ik wel een aantal leuke glaasjes inmiddels (de sigma 10-20mm bijvoorbeeld), maar zonder fatsoenlijke body heb je daar ook geen drol aan
nouja niet veel duurderquote:Op woensdag 10 december 2008 11:00 schreef Intrepidity het volgende:
m'n 400d is amper 1,5 jaar oud
maar thnx voor het waarschuwen voor die aanbieding als de 50d niet veel duurder is als de 40d tijdelijk dan is de keuze natuurlijk HEEL makkelijk
dat zou klote zijnquote:
hoe is het hiermee afgelopen?quote:Op maandag 8 december 2008 19:43 schreef elcastel het volgende:
Eind vorige week heb ik te horen gekregen dat de sluiter van mijn 1D2 idd stuk is en dat de kosten 370¤ bedragen. Ik heb vandaag gebeld met Canon zelf waarom ik niet in aanmerking kom voor een coulance regeling en daar word ik morgen over terug gebeld. [/update]
Dat terugbellen moet nogsteeds gebeuren. Vooralsnog geen coulance regeling, ik meen daar recht op te hebben aangezien er niks geks met de cam is gebeurt en de teller op 51k staat. Bij de omschrijving van Canon van de 1 serie vermelden ze altijd dat de sluiter een cyclus van 150k-200k moet kunnen draaien (zoiets), nou ja daar ben ik nog lang niet. Goeie kans dat het evengoed niet doorgaat, maar ik ga er wel om zeuren uiteraard.quote:Op woensdag 10 december 2008 14:09 schreef Ynske het volgende:
hoe is het hiermee afgelopen?
hoezo denk je een coulance regeling te krijgen?
en kreeg je m?
Het moment was wat rottig, ik stond vroeg in de morgen klaar op een berg in Zwitserland, zonder backup ... Gelukkig had een vriend van me een 400D over, maar tegen de tijd dat je daar aan gewend bent ...quote:Op woensdag 10 december 2008 15:52 schreef Intrepidity het volgende:
Altijd vervelend zo'n kapotte sluitspier
Ben benieuwd wat je vindt tov de 50D. Ik vind persoonlijk de maar 9 AF punten best een manco in het model... Als ik het vergelijk met de 1DsMk3, zijn de extra AF punten best lekker!quote:Op woensdag 10 december 2008 12:41 schreef ebeaydojraes het volgende:
WOEI!!!
Als het goed is komen deze week bij Canon Nederland de EOS 5D mark II's en de SX1IS-jes binnen en worden ze naar ratio verdeeld.
Khoop dus volgende week met de 5D te schieten
Compositie mijn beste...quote:Op woensdag 10 december 2008 21:43 schreef Skull-splitter het volgende:
Ben kennelijk wel een van de weinige die eigenlijk alleen maar 1 AF gebruikt.... Wellicht meer mee klooien
Re-composeren is mijn handicapquote:
tsja. als ik even terug ga waarom ik voor een 1D mark IIn heb gekozen en toen niet voor de 5D, dan waren het wel de AF punten. te traag en te weinig. De spread is niet goed genoeg voor veel dingen die ik doe. Daarnaast. zo ervaarde ik ook later, is het rood in de lagere camera's veel roder en met veel rood podiumlicht ehb je al snel dat het rood gaat vollopen en domineren.quote:Op woensdag 10 december 2008 21:01 schreef freud het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat je vindt tov de 50D. Ik vind persoonlijk de maar 9 AF punten best een manco in het model... Als ik het vergelijk met de 1DsMk3, zijn de extra AF punten best lekker!
Ben heel benieuwd naar je ervaringen! Wanneer verwacht je m thuis?quote:Op donderdag 11 december 2008 12:22 schreef Woodpecker het volgende:
Heb zojuist de SX1 IS besteld (bij Cameranu). Ben benieuwd
Njah, ik ben nog niemand tegen gekomen die me uit kan leggen waarom die meerdere focuspuntjes nou zo belangrijk zijn?quote:Op woensdag 10 december 2008 22:10 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Re-composeren is mijn handicap
Misschien dat dat voor jou zo werkt, maar meestal wil je zo min mogelijk croppen om kwaliteit te behouden. Je speelt zeker ook weinig met je diafragma ?quote:Op donderdag 11 december 2008 21:48 schreef NiGeLaToR het volgende:
Njah, ik ben nog niemand tegen gekomen die me uit kan leggen waarom die meerdere focuspuntjes nou zo belangrijk zijn?
Ik schiet alles met de middelste focuspunt en verleg dan de compositie, gaat heel snel en trefzeker. De AF met alle focuspunten aan mist jouw bedoeling te vaak - en alleen een ander focuspunt kan prima, maar dan is de middelste ook goed toch?
tsja ik schiet mijn objecten juist vaak lieven niet vanuit het midden. Veels te saai.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:15 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik schiet juist nooit lukraak, doordat ik met m'n focuspunt bezig ben. Dat van de bewegende objecten heb je een punt, die staan bij mij.. altijd in 't midden
ik speel wel altijd regelmatig met me dia........ ow ........ahum das heel wat andersquote:Op donderdag 11 december 2008 23:33 schreef elcastel het volgende:
[..]
Misschien dat dat voor jou zo werkt, maar meestal wil je zo min mogelijk croppen om kwaliteit te behouden. Je speelt zeker ook weinig met je diafragma ?
.quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:05 schreef mental het volgende:
dus als jij nou even fijn uitlegt waarom dat nou echt zo geweldig is ga ik ervan leren, en misschien anderen ook wel
Of je probeert het zelf eens uit Gewoon....om gek te doen...zomaar...quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:05 schreef mental het volgende:
dus als jij nou even fijn uitlegt waarom dat nou echt zo geweldig is ga ik ervan leren, en misschien anderen ook wel
Uhm, oordeel zelf, ik schiet meestal aV of M programma en voor het betere wegklikwerk P (icm functiewieltje voor diafragma). Ik denk dat het mee valtquote:Op donderdag 11 december 2008 23:33 schreef elcastel het volgende:
[..]
Misschien dat dat voor jou zo werkt, maar meestal wil je zo min mogelijk croppen om kwaliteit te behouden. Je speelt zeker ook weinig met je diafragma ?
Ik schiet met mijn F1.8 lens in donkere ruimtes meestal op F2 en juist dan is het belangrijk om vanwege de enorme opening op het juiste moment scherp te stellen. Aangezien ik geen fan ben om alles in het midden te hebben gebruik ik juist dan de overige focuspunten. Als je daar eenmaal handig mee bent is het een vloeiende actie.quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:23 schreef NiGeLaToR het volgende:
Punt is dat als je bijvoorbeeld een portret schiet, je zeker wilt weten dat je focussed op de ogen van je onderwerp. Gebruik ik m'n F/1.8 lens op F/2.2 bijvoorbeeld, dan wil je dat zekerder dan ooit weten. Ik pak 'm dus met m'n middelste focuspunt, druk half af, zet m'n compositie neer en druk volledig af. Zo simpel als dat.
Hoe gaan meerdere focuspunten me dan helpen? Ik zou graag leren hoe ik beter gebruik kan maken van de focuspunten, maar zo doe ik het nu.
Daarnaast kan je, als je het aantal focuspunten verkleind naar 11 of 9, de spotmeter mee laten gaan naar die punten, en niet alleen centraal.quote:All AF points are sensitive to horizontal detail, however for a lens with a maximum aperture of F2.8 or faster lens a vertical row of 7 points (as indicated in red in the diagram above, right) become sensitive to both horizontal and vertical detail, and the manual notes, are three times more sensitive than the normal horizontal sensors. Some other L lenses with maximum apertures of F4 or brighter make use of the center cross-type AF point.
Having 45 focusing points isn't just about being able to choose your focus area within the image it also means that focus tracking (AI Servo) can be much more effective (as the subject is more likely to be picked up by at least one AF point).
Die zal de 0 euro naderen. Voor een digitale camera van 3? MP uit het jaar 2000 zul je maar weinig belangstellenden vinden.quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:49 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die misschien een idee heeft wat de body van de Canon D30 (en nee niet 30D) tegenwoordig nog waard is? In goede staat, vorig jaar schoon laten maken aan de binnenkant enzo bij een bedrijf.
mja sounds like logic to me heb alleen geen 2.8 dus ik kan je advies helaas nog! niet opvolgen maar ik hoop daar snel verandering in te krijgenquote:Op vrijdag 12 december 2008 07:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Of je probeert het zelf eens uit Gewoon....om gek te doen...zomaar...
Ik gebruik over het algemeen ook de andere focuspunten. Zowel bij stilstaande als bewegende objecten. Als je in AI-servo werkt is het herpositioneren van je camera niet echt een optie als je hebt scherpgesteld. Dan is het object alweer uit het scherptegebied. Zeker op 2.8.
Net binnen gekregen! Kewl dingetje Maar wel kaal in de verpakking (zonder oplaadbare batterijen, zonder memory-card, zonder hdmi-mini-hdmi-kabel).quote:Op donderdag 11 december 2008 13:38 schreef Poezebeest het volgende:
[..]
Ben heel benieuwd naar je ervaringen! Wanneer verwacht je m thuis?
Prima werkwijze, maar dat werkt alleen als je het eens bent met de manier waarop jouw camera het licht interpreteert. Je zal dan ook wel veel met de manier van lichtmeting werken (spot/center weighted/etc)?quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:23 schreef NiGeLaToR het volgende:
Uhm, oordeel zelf, ik schiet meestal aV of M programma en voor het betere wegklikwerk P (icm functiewieltje voor diafragma). Ik denk dat het mee valt
Krijg je ze dan scherp?? Je verandert de afstand van je sensor tov je onderwerp, en dus klopt je focus niet meer. Zeker met portretten heb ik hier last van, omdat als je met <f2.8 werkt je dof te is meten in millimeters. Een kleine verschuiving in de afstand merk je dan. Als ik dus een goeie compo wil maken, moet ik het dichtstbijzijnde AF punt gebruiken om verschuiving te voorkomen. Dit effect is het beste zichtbaar met macro's (al gebruik je dan zelden AF).quote:Punt is dat als je bijvoorbeeld een portret schiet, je zeker wilt weten dat je focussed op de ogen van je onderwerp. Gebruik ik m'n F/1.8 lens op F/2.2 bijvoorbeeld, dan wil je dat zekerder dan ooit weten. Ik pak 'm dus met m'n middelste focuspunt, druk half af, zet m'n compositie neer en druk volledig af. Zo simpel als dat.
Probeer het gewoon eens. Is het niet voor jou, dan moet je het niet gebruiken. Iedereen fotografeert anders. Ik heb ook een keer op een bruiloft de daar fotografeerde fotograaf met MOOIE gear uitgelegd hoe ze haar 5D moest gebruiken met AF punten en flitssterkte aanpassen etc. Haar zag je constant met haar cam zwengelen omdat ze ook alleen het centrale punt gebruikte. Maar hey, als je foto's lukken, why not?quote:Hoe gaan meerdere focuspunten me dan helpen? Ik zou graag leren hoe ik beter gebruik kan maken van de focuspunten, maar zo doe ik het nu.
Neuh, ik fantaseer de lijntjes er zelf bij. Compo moet je ook meer voelen dan opdreunen als een regeltje imo...quote:Overigens is een EF-D matglas wel handig voor je compositiebepaling, jullie dat al eens overwogen te gebruiken?
Ja, ondertussen wel. Zodoende leert men, als je dat niet doet worden het rare foto's als je iets heel donkers of lichts fotografeertquote:Op zaterdag 13 december 2008 16:40 schreef freud het volgende:
Prima werkwijze, maar dat werkt alleen als je het eens bent met de manier waarop jouw camera het licht interpreteert. Je zal dan ook wel veel met de manier van lichtmeting werken (spot/center weighted/etc)?
Kijk, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Helemaal waar, je wijzigt inderdaad de afstand. Voel me meteen weer (terecht) de beginnende enthousiastelingquote:Krijg je ze dan scherp?? Je verandert de afstand van je sensor tov je onderwerp, en dus klopt je focus niet meer. Zeker met portretten heb ik hier last van, omdat als je met <f2.8 werkt je dof te is meten in millimeters. Een kleine verschuiving in de afstand merk je dan. Als ik dus een goeie compo wil maken, moet ik het dichtstbijzijnde AF punt gebruiken om verschuiving te voorkomen. Dit effect is het beste zichtbaar met macro's (al gebruik je dan zelden AF).
Lol, dat zou mij dus ook kunnen overkomen. Wat ik overigens wel doe, is elke keer iets nieuws toevoegen aan de dingen die ik handmatig doe... dan weer tijdje daarmee erbij oefenen en dan pas de volgende mogelijkheid uitnutten. Flitssterktes bijvoorbeeld, doe ik nog weinig mee.quote:Probeer het gewoon eens. Is het niet voor jou, dan moet je het niet gebruiken. Iedereen fotografeert anders. Ik heb ook een keer op een bruiloft de daar fotografeerde fotograaf met MOOIE gear uitgelegd hoe ze haar 5D moest gebruiken met AF punten en flitssterkte aanpassen etc. Haar zag je constant met haar cam zwengelen omdat ze ook alleen het centrale punt gebruikte. Maar hey, als je foto's lukken, why not?
Njah, komt ook meer omdat ik m'n normale matglas gesloopt had (beginnersfout #2342: raak je matglas nooit met iets aan, ook niet als er een stofje op zit, met een lensdoekje maak je het matte al stuk) en er in de winkel alleen een EF-D voorhanden was. Het bevalt me wel, helpt me bij m'n horizon (die toch vaker dan gewenst niet recht bleek te zijn). Je hebt er geen last van ook, de lijntjes zijn echt heel dun.quote:Neuh, ik fantaseer de lijntjes er zelf bij. Compo moet je ook meer voelen dan opdreunen als een regeltje imo...
Er is niet zozeer wat mis met je werkwijze, alleen ik geef de beperking ervan aan (croppen, pixels verliezen). Het is dus niet zo dat jij wat verkeerd doet, alleen er zijn zat mensen die die extra focuspunten wél gebruiken omdat ze dat nodig hebben. Iedereen staat vrij in hoeverre hij gebruik maakt van zijn mogelijkheden op de camera.quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:23 schreef NiGeLaToR het volgende:
...
Hoe gaan meerdere focuspunten me dan helpen? Ik zou graag leren hoe ik beter gebruik kan maken van de focuspunten, maar zo doe ik het nu.
...
edit: scrap that.. was iets te enthousiast. Hij scoort niet echt veel beter dan vergelijkbare camera's. zonde.quote:Op zaterdag 13 december 2008 12:35 schreef ebeaydojraes het volgende:
damn... kheb net wat plaatjes geschoten met die Sx1 IS en iso 1600 ziet er op het oog ongeveer net zo uit als ISO 1600 op mijn 1D mark IIn (die op iso 1600 niet echt briljant is naar huidige maatstaven, maar toch)
eos5d heeft het pand helaas niet bereikt (wel de grip ) tot zover naar ratio uitleveren ...
Mmmm, jammer.... Verwachtingen waren hooggespannen. Ben benieuwd wat Woodpecker van de SX1 IS vindt....quote:Op zondag 14 december 2008 18:50 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
edit: scrap that.. was iets te enthousiast. Hij scoort niet echt veel beter dan vergelijkbare camera's. zonde.
wat 5d betreft.. ben er nog niet over uit ... zo traag met scherpstellen ... zonde..
Eerste indrukken zijn goed, maar ben drukker bezig met kerstboom optuigen dan camera uitproberen (en het weer was ook niet echt fotogeniek...)quote:Op zondag 14 december 2008 18:58 schreef Poezebeest het volgende:
[..]
Mmmm, jammer.... Verwachtingen waren hooggespannen. Ben benieuwd wat Woodpecker van de SX1 IS vindt....
quote:Op zondag 14 december 2008 18:50 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
edit: scrap that.. was iets te enthousiast. Hij scoort niet echt veel beter dan vergelijkbare camera's. zonde.
wat 5d betreft.. ben er nog niet over uit ... zo traag met scherpstellen ... zonde..
Het gaat er meer om dat je van een dergelijk cam wel wat moois verwacht, en als de AF dan niet echt gek veel beter is dan een 1DIIn of een 40D (die beter is dan de 1DIIn ), dan mag je je best afvragen waarom ze niet dat HD video hebben laten zitten, en het geld gestopt in features voor een FOTOcamera, zoals AF punten .quote:Op zondag 14 december 2008 23:19 schreef mental het volgende:
[..]
een 5d moah moah noemen....... damn...
ik ben al geyl van me 40d mja wil niet weten wat je van de 40d vind dan
poppfoto.comquote:Canon EOS 5D Mark II: Test
(continued)
Metering and AF
The new camera inherits the 5D's metering and AF systems. The 35-zone TTL metering is excellent at determining the proper exposure for a scene, and lets you choose among evaluative, centerweighted, partial, or spot.
When faced with a confusing scene, the evaluative mode isn't as adventurous in guessing your intentions as Nikon's 3-D Matrix Metering II. But that doesn't mean it's inaccurate. In our field tests, it performed just as it should.
The partial metering mode uses the center 8 percent of the viewfinder, and the spot, 3.5 percent, which is larger than the Nikon's impressive 1.5 percent.
The 5D-era AF, however, is no longer competitive with the blazing speeds we see in most DSLRs these days. At the brightest light level in our tests, the 5D Mark II focused in 0.51 sec, while the Nikon D700 zipped along at 0.35 sec, and the Sony A900 roared to the head of the pack with 0.29 sec.
In low light, the Canon is downright sluggish, and in extremely low light (EV -1 and -2), it's inconsistent and sometimes fails to focus. But Canon rates the AF system to be effective down to only EV -0.5, about the same as a very poorly lit living room. This limits the utility of the high ISOs. Granted, you can focus manually, but in such low light, that's no mean feat.
Oddly, some older and newer Canon models have faster AF systems. Just as Nikon trickled down the D3's AF to the D700, we think Canon should have done this with the 1Ds Mark III and 5D Mark II.
Bottom line
If you're moving up from an APS-format DSLR, you will be happy with the 5D Mark II. Make that ecstatic. Life is fuller in the full-frame lane.
And the vast amount of detail that goes along with 21.1MP, as well as the sophisticated image processing served up by its new DIGIC 4 engine, cannot be understated -- it's a wow! The low-light image quality is almost life-changing.
But the 5D Mark II's old-fashioned AF system can't keep up with the cutting-edge imaging power. Nor is the 3.9-fps burst rate state-of-the-art. So if you're a pro, understand these limitations.
Yet if you're looking to trade in your old 5D for this version, while you gain nothing in AF, you pick up everything from low-light to video capability. And those are very impressive -- perhaps irresistible -- upgrades.
Die converter zal het nog wel doen, alleen zal er hoogstwaarschijnlijk een ander adapter achter moeten wil het niet tot aanvaringen komen. Canon heeft een beetje de neiging om voor iedere nieuwe Powershot ook een nieuw adapter te introduceren.quote:Op maandag 15 december 2008 21:26 schreef daan81 het volgende:
Weet iemand of de teleconverter van canon de TC-DC58B samen met de lens adapter LA-DC58E op de Powershot SX1is past? Op de S5 paste hij wel, maar als ik zie hoe ver de lens op de SX1 naar buiten komt, hoop ik dat de teleconverter nog op de SX1 past
Dat plus de wheatersealing is dus precies de reden waarom ik niet voor de mkII wil gaan en liever een tweedehandse 1D zoek .quote:Op zondag 14 december 2008 23:53 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
poppfoto.com
datwas de oude 5d ook al en dat is ook een reden waarom ik niet voor de 5d toendertijd koos en wel de 1d, ondanks de betere ruisprestatie.
de keuze voor alsog een d700 is wat dat betreft .... hmzz.. naja.. me 1d is nog niet verkocht, dus ik heb nog wel ff .
ok graag . Mijn 5d is net kwartiertje binnen dus die neem ik morgen mee naar huisquote:Op woensdag 17 december 2008 15:57 schreef ..bennie het volgende:
[..]
Dat plus de wheatersealing is dus precies de reden waarom ik niet voor de mkII wil gaan en liever een tweedehandse 1D zoek .
Best (wel eerst vasthouden), beschik alleen pas over minsten 14 dagen over voldoende saldo. Ben inmiddels overigens naar Odijk verhuisd, vandaar de radiostilte.quote:Op woensdag 17 december 2008 16:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
ok graag . Mijn 5d is net kwartiertje binnen dus die neem ik morgen mee naar huis
Ben erg benieuwd naar je ervaringen, zeker de AF prestaties met weinig licht. Sennheiser is een erg slimme zet als ik zo de reviews lees...quote:Op donderdag 18 december 2008 19:34 schreef ebeaydojraes het volgende:
snap ik
maaruh. de accu staat te laden.
kheb er een 32 GB kaartje bij genomen (ben ergens mijn 2GB kaartje kwijt geraakt :S) en een Sennheiser MKE400 voor het betere geluid .
Sweet! ISO 6400 is best bruikbaar volgens mij... Ben ook benieuwd of de 5D een beetje met rood om kan gaanquote:Op donderdag 18 december 2008 21:15 schreef ebeaydojraes het volgende:
morgen in t donkerste gat wat ik kan bedenken in rotterdam (waterfront café) fotograferen bij San Andreas en zaterdag bij Claw Boys Claw. Meteen goeie test
Nice! Maar met snelheid bedoel je de AF? Welke lens had je er op zitten? En die 6400 is !quote:Op zondag 21 december 2008 20:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
grrrr. zit een dooie pixel in die cam ... tis dat Lightroom hem vanzelf wegwerkt en dat je er 22 miljoen tot je beschikking hebt, maar toch ...
edit:
owja.. om dan nog ff verder te gaan... DAMN WAT EEN HEERLIJKE CAMERA !!!!
FIlm doet t goed (al loopt ie vast op m'n comp.. vaag.. tis toch echt een HD videokaart :S), geluid kan beter, maar die MKE400 was niet echt geschikt voor muziek .. althans in zijn normale stand. met de limiter erop misschien beter, maar nog niet uit geprobeerd.
Ik heb landschap foto's geschoten en ik heb nog nooit zoveel detail in een landschap foto gezien. Althans ... vanuit Schiedam de Euromast geschoten en die is gewoon scherp en gedetailleerd ..
minpuntjes? tsja.. hij is ben ik bang toch net iets te traag voor het werk wat ik doe. Zelfs bij Claw Boys Claw veel net niet scherpte foto's, waar me 1D ze wel zou pakken. Aan de andere kant. Ik heb er genoeg bruikbare plaatjes uitgekregen. De D700 is wel ruisvrijer en scherper en sneller, maar die resolutie maakt toch echt een verschil.
Je vergeet alleen een paar dingen. Maar ik schiet nu met een 1D mark II. Die is op ISO800 wat deze camera doet op ISO 3200. En dat zonder verlies van scherpte. Juist ook omdat je nu op dit soort iso snelheden ook emt hogere diafragma's kan schieten, waar je vroeger wide open moest schieten. Ik reageer niet op ruis, want sterker nog ik vind isoruis in zwart wit de foto juist meer impact geven. Maar je hoeft nu in de donkerste gaten ook niet meer te flitsen en dat scheelt wel. Vroeger moest dat gewoon, omdat je anders alleen maar zwart ziet of sterk ruis met beweging. Is soms ook mooi, maar ook misschien iets te kunstzinnig voor de normale medemens.quote:Op maandag 22 december 2008 10:33 schreef Jarno het volgende:
Ik snap dat een goede, hoge ISO handig kan zijn hoor, maar ik zie een beetje een megapixel-race ontstaan nu. Laten we vooral zoveel mogelijk ISO in een camera proppen dan komt het wel goed, beetje dat idee. No offence verder hoor, maar 15 jaar geleden werd er toch ook aan (goede) concertfotografie gedaan? Niets tegen jou ebeaydojraes, maar voor veel mensen lijkt een beetje ruis op ISO 6400 (!!!) genoeg reden om de camera gelijk af te doen als prutsding.
Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik vroeger regelmatig rolletjes hoger dan ISO400 kocht, en tóch lukte het me om ook bij minder licht foto's te maken...
lol.. ik heb voor de lol die Tokina 12-24 erop gezet. das helemaal ...;)quote:Op maandag 22 december 2008 14:19 schreef Toeps het volgende:
Heb ook een 5D aangeschaft, en oeps, geen rekening gehouden met:
[ afbeelding ]
(let even niet op mijn huis maar op, nou ja, je ziet het al...)
Kortom, te koop voor alle niet full-frame bezitters:
[TK] Lens: Tamron 17-50mm 2.8 Di II voor Canon
Als het kan, zit er ergens in de Custom Functions in je instellingen een optie om je ISO te extenden. Blader even door je Custom Functions heen.quote:Op woensdag 24 december 2008 08:51 schreef sanger het volgende:
IUk heb een 400D en nu hoorde ik iemand zeggen dat je de ISO waardes kunt aanpassen buiten de standaard 1600 naar bv 3200. Klopt dat en weet iemand hoe dit moet?
quote:Op woensdag 24 december 2008 10:22 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Als het kan, zit er ergens in de Custom Functions in je instellingen een optie om je ISO te extenden. Blader even door je Custom Functions heen.
k vind t een heel slimme keuzequote:Op woensdag 24 december 2008 10:58 schreef Jarno het volgende:
Nou, na alle plannen en het eindeloos vergelijken van Canon's, Nikon's en zelfs Pentaxen en het twijfelen tussen 40D's, K20D's en ook de D90's is het toch geworden de... 450D. . Heb besloten dat een camera beter is als geen camera, en zo kan ik ook eerder doorsparen voor wat beter glaswerk. Een complete 40D set had ik pas over een paar maanden kunnen kopen want het sparen gaat niet zo hard meer tegenwoordig helaas.
Gisteren dus besteld, de 450D kit met IS lens, en een Extreme III SD kaartje. Hopelijk vindt de TNT nog tijd om 'm vandaag te bezorgen.
Volgende stop: een Canon 55-250 (leuk voor de/een vakantie) en/of een grip!
In mijn 400D is er geen instelling voor te vinden in ieder geval, volgensmij geldt dat alleen voor de 40D en 50Dquote:Op woensdag 24 december 2008 08:51 schreef sanger het volgende:
IUk heb een 400D en nu hoorde ik iemand zeggen dat je de ISO waardes kunt aanpassen buiten de standaard 1600 naar bv 3200. Klopt dat en weet iemand hoe dit moet?
En waarom is dat handig? Ik heb nog nooit geflitst, ik werkte gewoon met extra lampen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 16:03 schreef ACT-F het volgende:
En als je budget toch ruim is de METZ 58 AF-1 Digital. De mogelijkheid om tegelijk direct en indirect te flitsen is lijkt me reuze handig.
Als je indirect flitst heb je nogal eens te maken met het verschijnsel dat de gezichten wat mat overkomen, in het ergste geval met een schaduwtje onder de neus waardoor het lijkt of je een Oostenrijks familieportret hebt neergezet.quote:Op zaterdag 27 december 2008 23:10 schreef nimarad het volgende:
[..]
En waarom is dat handig? Ik heb nog nooit geflitst, ik werkte gewoon met extra lampen.
Met dat budget is het simpel. Canon 580 EXII.quote:Op zaterdag 27 december 2008 11:58 schreef nimarad het volgende:
Ik fotografeer met een 10D en een 40D en ik moet een flitser kopen, maar daar heb ik totaal geen verstand van. Ik hoop dat ik in het goede topic ben. De specificaties:
- Richtgetal 32 of meer
- Neigbare flitskop
- Regelbare flitssterkte
- Bij voorkeur met een display waar de afstandsschaal op te lezen is.
- Met een M-stand of een A-stand, niet alleen A-ttl of E-ttl. Deze standen mogen wel aanvullend zijn.
En dan nog een eis van mij: een schappelijke prijs. Ik heb geen idee wat zoiets moet kosten, maar ik heb zo'n 500 euro over.
Jij gebruikt toch een 16-35 voor concertwerk of niet?quote:Op maandag 29 december 2008 19:35 schreef ebeaydojraes het volgende:
kheb de canon wel eens geprobeerd voor concertten en dat is bijna niet te doen. heel erg traag met scherpstellen. Een 10-20 ofzo is dan een leuker lensje om te gebruiken.
Is dat betaalbaar?quote:Op maandag 29 december 2008 19:42 schreef ebeaydojraes het volgende:
uhmm . nee. kheb een 24-70. en 50 1.8 een 85 1.8 en een 135 2.0
en dan nog een tokina 12-24 voor als er wat licht is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |