Prima werkwijze, maar dat werkt alleen als je het eens bent met de manier waarop jouw camera het licht interpreteert. Je zal dan ook wel veel met de manier van lichtmeting werken (spot/center weighted/etc)?quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:23 schreef NiGeLaToR het volgende:
Uhm, oordeel zelf, ik schiet meestal aV of M programma en voor het betere wegklikwerk P (icm functiewieltje voor diafragma). Ik denk dat het mee valt
Krijg je ze dan scherp?? Je verandert de afstand van je sensor tov je onderwerp, en dus klopt je focus niet meer. Zeker met portretten heb ik hier last van, omdat als je met <f2.8 werkt je dof te is meten in millimeters. Een kleine verschuiving in de afstand merk je dan. Als ik dus een goeie compo wil maken, moet ik het dichtstbijzijnde AF punt gebruiken om verschuiving te voorkomen. Dit effect is het beste zichtbaar met macro's (al gebruik je dan zelden AF).quote:Punt is dat als je bijvoorbeeld een portret schiet, je zeker wilt weten dat je focussed op de ogen van je onderwerp. Gebruik ik m'n F/1.8 lens op F/2.2 bijvoorbeeld, dan wil je dat zekerder dan ooit weten. Ik pak 'm dus met m'n middelste focuspunt, druk half af, zet m'n compositie neer en druk volledig af. Zo simpel als dat.
Probeer het gewoon eens. Is het niet voor jou, dan moet je het niet gebruiken. Iedereen fotografeert anders. Ik heb ook een keer op een bruiloft de daar fotografeerde fotograaf met MOOIE gear uitgelegd hoe ze haar 5D moest gebruiken met AF punten en flitssterkte aanpassen etc. Haar zag je constant met haar cam zwengelen omdat ze ook alleen het centrale punt gebruikte. Maar hey, als je foto's lukken, why not?quote:Hoe gaan meerdere focuspunten me dan helpen? Ik zou graag leren hoe ik beter gebruik kan maken van de focuspunten, maar zo doe ik het nu.
Neuh, ik fantaseer de lijntjes er zelf bij. Compo moet je ook meer voelen dan opdreunen als een regeltje imo...quote:Overigens is een EF-D matglas wel handig voor je compositiebepaling, jullie dat al eens overwogen te gebruiken?
Ja, ondertussen wel. Zodoende leert men, als je dat niet doet worden het rare foto's als je iets heel donkers of lichts fotografeertquote:Op zaterdag 13 december 2008 16:40 schreef freud het volgende:
Prima werkwijze, maar dat werkt alleen als je het eens bent met de manier waarop jouw camera het licht interpreteert. Je zal dan ook wel veel met de manier van lichtmeting werken (spot/center weighted/etc)?
Kijk, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Helemaal waar, je wijzigt inderdaad de afstand. Voel me meteen weer (terecht) de beginnende enthousiastelingquote:Krijg je ze dan scherp?? Je verandert de afstand van je sensor tov je onderwerp, en dus klopt je focus niet meer. Zeker met portretten heb ik hier last van, omdat als je met <f2.8 werkt je dof te is meten in millimeters. Een kleine verschuiving in de afstand merk je dan. Als ik dus een goeie compo wil maken, moet ik het dichtstbijzijnde AF punt gebruiken om verschuiving te voorkomen. Dit effect is het beste zichtbaar met macro's (al gebruik je dan zelden AF).
Lol, dat zou mij dus ook kunnen overkomen. Wat ik overigens wel doe, is elke keer iets nieuws toevoegen aan de dingen die ik handmatig doe... dan weer tijdje daarmee erbij oefenen en dan pas de volgende mogelijkheid uitnutten. Flitssterktes bijvoorbeeld, doe ik nog weinig mee.quote:Probeer het gewoon eens. Is het niet voor jou, dan moet je het niet gebruiken. Iedereen fotografeert anders. Ik heb ook een keer op een bruiloft de daar fotografeerde fotograaf met MOOIE gear uitgelegd hoe ze haar 5D moest gebruiken met AF punten en flitssterkte aanpassen etc. Haar zag je constant met haar cam zwengelen omdat ze ook alleen het centrale punt gebruikte. Maar hey, als je foto's lukken, why not?
Njah, komt ook meer omdat ik m'n normale matglas gesloopt had (beginnersfout #2342: raak je matglas nooit met iets aan, ook niet als er een stofje op zit, met een lensdoekje maak je het matte al stuk) en er in de winkel alleen een EF-D voorhanden was. Het bevalt me wel, helpt me bij m'n horizon (die toch vaker dan gewenst niet recht bleek te zijn). Je hebt er geen last van ook, de lijntjes zijn echt heel dun.quote:Neuh, ik fantaseer de lijntjes er zelf bij. Compo moet je ook meer voelen dan opdreunen als een regeltje imo...
Er is niet zozeer wat mis met je werkwijze, alleen ik geef de beperking ervan aan (croppen, pixels verliezen). Het is dus niet zo dat jij wat verkeerd doet, alleen er zijn zat mensen die die extra focuspunten wél gebruiken omdat ze dat nodig hebben. Iedereen staat vrij in hoeverre hij gebruik maakt van zijn mogelijkheden op de camera.quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:23 schreef NiGeLaToR het volgende:
...
Hoe gaan meerdere focuspunten me dan helpen? Ik zou graag leren hoe ik beter gebruik kan maken van de focuspunten, maar zo doe ik het nu.
...
edit: scrap that.. was iets te enthousiast. Hij scoort niet echt veel beter dan vergelijkbare camera's. zonde.quote:Op zaterdag 13 december 2008 12:35 schreef ebeaydojraes het volgende:
damn... kheb net wat plaatjes geschoten met die Sx1 IS en iso 1600 ziet er op het oog ongeveer net zo uit als ISO 1600 op mijn 1D mark IIn![]()
(die op iso 1600 niet echt briljant is naar huidige maatstaven, maar toch)
eos5d heeft het pand helaas niet bereikt (wel de grip) tot zover naar ratio uitleveren ...
![]()
![]()
Mmmm, jammer.... Verwachtingen waren hooggespannen. Ben benieuwd wat Woodpecker van de SX1 IS vindt....quote:Op zondag 14 december 2008 18:50 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
edit: scrap that.. was iets te enthousiast. Hij scoort niet echt veel beter dan vergelijkbare camera's. zonde.
wat 5d betreft.. ben er nog niet over uit ... zo traag met scherpstellen ... zonde..
Eerste indrukken zijn goed, maar ben drukker bezig met kerstboom optuigen dan camera uitproberen (en het weer was ook niet echt fotogeniek...)quote:Op zondag 14 december 2008 18:58 schreef Poezebeest het volgende:
[..]
Mmmm, jammer.... Verwachtingen waren hooggespannen. Ben benieuwd wat Woodpecker van de SX1 IS vindt....
quote:Op zondag 14 december 2008 18:50 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
edit: scrap that.. was iets te enthousiast. Hij scoort niet echt veel beter dan vergelijkbare camera's. zonde.
wat 5d betreft.. ben er nog niet over uit ... zo traag met scherpstellen ... zonde..
Het gaat er meer om dat je van een dergelijk cam wel wat moois verwacht, en als de AF dan niet echt gek veel beter is dan een 1DIIn of een 40D (die beter is dan de 1DIInquote:Op zondag 14 december 2008 23:19 schreef mental het volgende:
[..]
een 5d moah moah noemen....... damn...
ik ben al geyl van me 40d mja wil niet weten wat je van de 40d vind dan
poppfoto.comquote:Canon EOS 5D Mark II: Test
(continued)
Metering and AF
The new camera inherits the 5D's metering and AF systems. The 35-zone TTL metering is excellent at determining the proper exposure for a scene, and lets you choose among evaluative, centerweighted, partial, or spot.
When faced with a confusing scene, the evaluative mode isn't as adventurous in guessing your intentions as Nikon's 3-D Matrix Metering II. But that doesn't mean it's inaccurate. In our field tests, it performed just as it should.
The partial metering mode uses the center 8 percent of the viewfinder, and the spot, 3.5 percent, which is larger than the Nikon's impressive 1.5 percent.
The 5D-era AF, however, is no longer competitive with the blazing speeds we see in most DSLRs these days. At the brightest light level in our tests, the 5D Mark II focused in 0.51 sec, while the Nikon D700 zipped along at 0.35 sec, and the Sony A900 roared to the head of the pack with 0.29 sec.
In low light, the Canon is downright sluggish, and in extremely low light (EV -1 and -2), it's inconsistent and sometimes fails to focus. But Canon rates the AF system to be effective down to only EV -0.5, about the same as a very poorly lit living room. This limits the utility of the high ISOs. Granted, you can focus manually, but in such low light, that's no mean feat.
Oddly, some older and newer Canon models have faster AF systems. Just as Nikon trickled down the D3's AF to the D700, we think Canon should have done this with the 1Ds Mark III and 5D Mark II.
Bottom line
If you're moving up from an APS-format DSLR, you will be happy with the 5D Mark II. Make that ecstatic. Life is fuller in the full-frame lane.
And the vast amount of detail that goes along with 21.1MP, as well as the sophisticated image processing served up by its new DIGIC 4 engine, cannot be understated -- it's a wow! The low-light image quality is almost life-changing.
But the 5D Mark II's old-fashioned AF system can't keep up with the cutting-edge imaging power. Nor is the 3.9-fps burst rate state-of-the-art. So if you're a pro, understand these limitations.
Yet if you're looking to trade in your old 5D for this version, while you gain nothing in AF, you pick up everything from low-light to video capability. And those are very impressive -- perhaps irresistible -- upgrades.
Die converter zal het nog wel doen, alleen zal er hoogstwaarschijnlijk een ander adapter achter moeten wil het niet tot aanvaringen komen. Canon heeft een beetje de neiging om voor iedere nieuwe Powershot ook een nieuw adapter te introduceren.quote:Op maandag 15 december 2008 21:26 schreef daan81 het volgende:
Weet iemand of de teleconverter van canon de TC-DC58B samen met de lens adapter LA-DC58E op de Powershot SX1is past? Op de S5 paste hij wel, maar als ik zie hoe ver de lens op de SX1 naar buiten komt, hoop ik dat de teleconverter nog op de SX1 past
Dat plus de wheatersealing is dus precies de reden waarom ik niet voor de mkII wil gaan en liever een tweedehandse 1D zoekquote:Op zondag 14 december 2008 23:53 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
poppfoto.com
datwas de oude 5d ook al en dat is ook een reden waarom ik niet voor de 5d toendertijd koos en wel de 1d, ondanks de betere ruisprestatie.
de keuze voor alsog een d700 is wat dat betreft .... hmzz.. naja.. me 1d is nog niet verkocht, dus ik heb nog wel ff.
ok graagquote:Op woensdag 17 december 2008 15:57 schreef ..bennie het volgende:
[..]
Dat plus de wheatersealing is dus precies de reden waarom ik niet voor de mkII wil gaan en liever een tweedehandse 1D zoek.
Best (wel eerst vasthouden), beschik alleen pas over minsten 14 dagen over voldoende saldo. Ben inmiddels overigens naar Odijk verhuisd, vandaar de radiostilte.quote:Op woensdag 17 december 2008 16:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
ok graag. Mijn 5d is net kwartiertje binnen dus die neem ik morgen mee naar huis
Ben erg benieuwd naar je ervaringen, zeker de AF prestaties met weinig licht. Sennheiser is een erg slimme zet als ik zo de reviews lees...quote:Op donderdag 18 december 2008 19:34 schreef ebeaydojraes het volgende:
snap ik
maaruh. de accu staat te laden.
kheb er een 32 GB kaartje bij genomen (ben ergens mijn 2GB kaartje kwijt geraakt :S) en een Sennheiser MKE400 voor het betere geluid.
Sweet! ISO 6400 is best bruikbaar volgens mij... Ben ook benieuwd of de 5D een beetje met rood om kan gaanquote:Op donderdag 18 december 2008 21:15 schreef ebeaydojraes het volgende:
morgen in t donkerste gat wat ik kan bedenken in rotterdam (waterfront café) fotograferen bij San Andreas en zaterdag bij Claw Boys Claw. Meteen goeie test
Nice! Maar met snelheid bedoel je de AF? Welke lens had je er op zitten? En die 6400 isquote:Op zondag 21 december 2008 20:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
grrrr. zit een dooie pixel in die cam ... tis dat Lightroom hem vanzelf wegwerkt en dat je er 22 miljoen tot je beschikking hebt, maar toch ...
edit:
owja.. om dan nog ff verder te gaan... DAMN WAT EEN HEERLIJKE CAMERA !!!!
FIlm doet t goed (al loopt ie vast op m'n comp.. vaag.. tis toch echt een HD videokaart :S), geluid kan beter, maar die MKE400 was niet echt geschikt voor muziek .. althans in zijn normale stand. met de limiter erop misschien beter, maar nog niet uit geprobeerd.
Ik heb landschap foto's geschoten en ik heb nog nooit zoveel detail in een landschap foto gezien. Althans ... vanuit Schiedam de Euromast geschoten en die is gewoon scherp en gedetailleerd ..
minpuntjes? tsja.. hij is ben ik bang toch net iets te traag voor het werk wat ik doe. Zelfs bij Claw Boys Claw veel net niet scherpte foto's, waar me 1D ze wel zou pakken. Aan de andere kant. Ik heb er genoeg bruikbare plaatjes uitgekregen. De D700 is wel ruisvrijer en scherper en sneller, maar die resolutie maakt toch echt een verschil.
Je vergeet alleen een paar dingen. Maar ik schiet nu met een 1D mark II. Die is op ISO800 wat deze camera doet op ISO 3200. En dat zonder verlies van scherpte. Juist ook omdat je nu op dit soort iso snelheden ook emt hogere diafragma's kan schieten, waar je vroeger wide open moest schieten. Ik reageer niet op ruis, want sterker nog ik vind isoruis in zwart wit de foto juist meer impact geven. Maar je hoeft nu in de donkerste gaten ook niet meer te flitsen en dat scheelt wel. Vroeger moest dat gewoon, omdat je anders alleen maar zwart ziet of sterk ruis met beweging. Is soms ook mooi, maar ook misschien iets te kunstzinnig voor de normale medemens.quote:Op maandag 22 december 2008 10:33 schreef Jarno het volgende:
Ik snap dat een goede, hoge ISO handig kan zijn hoor, maar ik zie een beetje een megapixel-race ontstaan nu. Laten we vooral zoveel mogelijk ISO in een camera proppen dan komt het wel goed, beetje dat idee. No offence verder hoor, maar 15 jaar geleden werd er toch ook aan (goede) concertfotografie gedaan? Niets tegen jou ebeaydojraes, maar voor veel mensen lijkt een beetje ruis op ISO 6400 (!!!) genoeg reden om de camera gelijk af te doen als prutsding.
Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik vroeger regelmatig rolletjes hoger dan ISO400 kocht, en tóch lukte het me om ook bij minder licht foto's te maken...
lol.. ik heb voor de lol die Tokina 12-24 erop gezet. das helemaal ...;)quote:Op maandag 22 december 2008 14:19 schreef Toeps het volgende:
Heb ook een 5D aangeschaft, en oeps, geen rekening gehouden met:
[ afbeelding ]
(let even niet op mijn huis maar op, nou ja, je ziet het al...)
Kortom, te koop voor alle niet full-frame bezitters:
[TK] Lens: Tamron 17-50mm 2.8 Di II voor Canon
Als het kan, zit er ergens in de Custom Functions in je instellingen een optie om je ISO te extenden. Blader even door je Custom Functions heen.quote:Op woensdag 24 december 2008 08:51 schreef sanger het volgende:
IUk heb een 400D en nu hoorde ik iemand zeggen dat je de ISO waardes kunt aanpassen buiten de standaard 1600 naar bv 3200. Klopt dat en weet iemand hoe dit moet?
quote:Op woensdag 24 december 2008 10:22 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Als het kan, zit er ergens in de Custom Functions in je instellingen een optie om je ISO te extenden. Blader even door je Custom Functions heen.
k vind t een heel slimme keuzequote:Op woensdag 24 december 2008 10:58 schreef Jarno het volgende:
Nou, na alle plannen en het eindeloos vergelijken van Canon's, Nikon's en zelfs Pentaxen en het twijfelen tussen 40D's, K20D's en ook de D90's is het toch geworden de... 450D.. Heb besloten dat een camera beter is als geen camera, en zo kan ik ook eerder doorsparen voor wat beter glaswerk. Een complete 40D set had ik pas over een paar maanden kunnen kopen want het sparen gaat niet zo hard meer tegenwoordig helaas.
Gisteren dus besteld, de 450D kit met IS lens, en een Extreme III SD kaartje. Hopelijk vindt de TNT nog tijd om 'm vandaag te bezorgen.
Volgende stop: een Canon 55-250 (leuk voor de/een vakantie) en/of een grip!
In mijn 400D is er geen instelling voor te vinden in ieder geval, volgensmij geldt dat alleen voor de 40D en 50Dquote:Op woensdag 24 december 2008 08:51 schreef sanger het volgende:
IUk heb een 400D en nu hoorde ik iemand zeggen dat je de ISO waardes kunt aanpassen buiten de standaard 1600 naar bv 3200. Klopt dat en weet iemand hoe dit moet?
En waarom is dat handig? Ik heb nog nooit geflitst, ik werkte gewoon met extra lampen.quote:Op zaterdag 27 december 2008 16:03 schreef ACT-F het volgende:
En als je budget toch ruim is de METZ 58 AF-1 Digital. De mogelijkheid om tegelijk direct en indirect te flitsen is lijkt me reuze handig.
Als je indirect flitst heb je nogal eens te maken met het verschijnsel dat de gezichten wat mat overkomen, in het ergste geval met een schaduwtje onder de neus waardoor het lijkt of je een Oostenrijks familieportret hebt neergezet.quote:Op zaterdag 27 december 2008 23:10 schreef nimarad het volgende:
[..]
En waarom is dat handig? Ik heb nog nooit geflitst, ik werkte gewoon met extra lampen.
Met dat budget is het simpel. Canon 580 EXII.quote:Op zaterdag 27 december 2008 11:58 schreef nimarad het volgende:
Ik fotografeer met een 10D en een 40D en ik moet een flitser kopen, maar daar heb ik totaal geen verstand van. Ik hoop dat ik in het goede topic ben. De specificaties:
- Richtgetal 32 of meer
- Neigbare flitskop
- Regelbare flitssterkte
- Bij voorkeur met een display waar de afstandsschaal op te lezen is.
- Met een M-stand of een A-stand, niet alleen A-ttl of E-ttl. Deze standen mogen wel aanvullend zijn.
En dan nog een eis van mij: een schappelijke prijs. Ik heb geen idee wat zoiets moet kosten, maar ik heb zo'n 500 euro over.
Jij gebruikt toch een 16-35 voor concertwerk of niet?quote:Op maandag 29 december 2008 19:35 schreef ebeaydojraes het volgende:
kheb de canon wel eens geprobeerd voor concertten en dat is bijna niet te doen. heel erg traag met scherpstellen. Een 10-20 ofzo is dan een leuker lensje om te gebruiken.
Is dat betaalbaar?quote:Op maandag 29 december 2008 19:42 schreef ebeaydojraes het volgende:
uhmm . nee. kheb een 24-70. en 50 1.8 een 85 1.8 en een 135 2.0
en dan nog een tokina 12-24 voor als er wat licht is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |