fikka in stockholm kan natuurlijk altijd een keertje! Tis maar 40 minuten met de trein!quote:Op maandag 1 september 2008 22:02 schreef ennuik het volgende:
Ah, Stockholm is populair! Binnenkort een meet?
Heaven7, waar in Stockholm woon je en wat doe je?
NPquote:
Sooo, welcome back hierzo! De forige is fol.quote:Op maandag 1 september 2008 22:45 schreef Bora-Bora het volgende:
(Over 30 posts kunnen we overigens zoiezo hier weer verder....)
Slecht voor de integratiequote:Op donderdag 11 september 2008 10:31 schreef heaven7 het volgende:
Meeten met nederlanders is tofVanaaf minimeet met Stepho
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
quote:Op donderdag 11 september 2008 10:41 schreef Fogel het volgende:
[..]
Slecht voor de integratie
Zeker.. en dan weer in een bus voor Duitsers uitgescholden te wordenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
Een klasgenoot vertelde dat de signalen positief zijn voor een koude winter. Ik ben nu al aan het kijken of ik ergens 2e hands een paar noren op de kop kan tikken, dan kan ik van Uppsala naar Stockholm schaatsen. Lijkt me geweldig!quote:Op donderdag 11 september 2008 17:21 schreef PieterBas het volgende:
Koude winter.. De winter van 2007-2008 was vrij mild.. althans in de tijd toen ik er zat
* PieterBas wil ook weer naar Zweden toe... al was het maar voor een vakantie
Ik had dan best een koude zomer.. terwijl in Nederland de mussen van het dak vielen...quote:Op donderdag 11 september 2008 17:33 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Een klasgenoot vertelde dat de signalen positief zijn voor een koude winter. Ik ben nu al aan het kijken of ik ergens 2e hands een paar noren op de kop kan tikken, dan kan ik van Uppsala naar Stockholm schaatsen. Lijkt me geweldig!
Stockholm was het toch? Ik heb nog geen plannen voor morgenavond!quote:Op donderdag 11 september 2008 20:48 schreef sweboy het volgende:
Maandag net een frituurpan gekocht.
recept: http://www.gratisrecept.n(...)tterballen-maken.php
Volgens mij is Facebook in de hele wereld hot behalve in NL.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:21 schreef Stepho het volgende:
Ik merk dat Facebook hier helemaal hot is i.p.v Hyves in NL, nog meer mensen actief op facebook?
Yepquote:Op vrijdag 12 september 2008 09:21 schreef Stepho het volgende:
Ik merk dat Facebook hier helemaal hot is i.p.v Hyves in NL, nog meer mensen actief op facebook?
Ja, frappant hè?!quote:Op vrijdag 12 september 2008 17:23 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Volgens mij is Facebook in de hele wereld hot behalve in NL.
quote:Op maandag 1 september 2008 22:17 schreef AKnynke het volgende:
[..]
fikka in stockholm kan natuurlijk altijd een keertje! Tis maar 40 minuten met de trein!
Geen elektra? Woon je dan echt "på landet" of heeft het een andere reden?quote:Op donderdag 18 september 2008 21:24 schreef ennuik het volgende:
[..]
Ah, had nog helemaal niet gezien dat er een centraal sverige topic is! (Komt ook omdat ik thuis geen elektra / internet heb... Ben alleen maar op 't werk online... ) Anyway, vad bra!
Where & when? En mag fikka trouwens met een wijntje?
Fika met een wijntje mag wat mij betreft. Als het dan maar niet in een cafe is, want daar kan ik me geen wijntje veroorloven. Uit de systemet kan het nog net!quote:Op donderdag 18 september 2008 21:24 schreef ennuik het volgende:
[..]
Ah, had nog helemaal niet gezien dat er een centraal sverige topic is! (Komt ook omdat ik thuis geen elektra / internet heb... Ben alleen maar op 't werk online... ) Anyway, vad bra!
Where & when? En mag fikka trouwens met een wijntje?
Laat iemand uit Nederland op bezoek komen met een aanhanger vol met drankquote:Op donderdag 18 september 2008 23:34 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Fika met een wijntje mag wat mij betreft. Als het dan maar niet in een cafe is, want daar kan ik me geen wijntje veroorloven. Uit de systemet kan het nog net!
Ja, dat is een goed plan. Ware het niet dat benzine zo duur is! En ik weet dat het vergeleken met noorwegen goedkoop is, maar ik vind 6 euro voor een biertje toch eigenlijk net iets teveel van het goede. Zeker als je gewend bent 1.30 voor een biertje te betalen.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:37 schreef Fogel het volgende:
[..]
Laat iemand uit Nederland op bezoek komen met een aanhanger vol met drank(binnen de EU mag je ongeveer 100 liter wijn EN 100 liter bier meenemen).
En prijzen in de cafes in Zweden zijn lachwekkend laag, vandaar de dronken Noren
Voor 55 kronen krijg je 0.4 liter hier. Over het algemeen. En voor 1.30 kreeg ik in de kroeg in Maastricht een fluitje, 22 cl. volgens wikipedia. Maar ach...het hoort erbij. En natuurlijk, als mensen met de auto op bezoek komen kan ik ze vragen om alcohol mee te nemen. Maar vliegen is voordeliger dan rijden. En zo'n alcoholist ben ik ook wee rniet hoor!quote:Op donderdag 18 september 2008 23:41 schreef Fogel het volgende:
Maar voor 6¤ krijg je een halve liter in een normale kroeg in Zweden en voor 1.30¤ krijg je een vingerhoedje (0.18l zijn de fluitjes als ik me niet vergis) in het buurthuis ofzo
Ook een idee. Gelukkig zijn bij de studentenkroegen, de nations, de biertjes wel te betalen, vandaag een flesje grolsch gehad voor 3 euro. En bier van de tap is 2.50 ofzo. Best te doen!quote:Op donderdag 18 september 2008 23:55 schreef heaven7 het volgende:
Of gewoon een zweed om je vinger wikkelen en drank aftroggelen in de kroeg?
Idd! Gister 30 kronen voor wijn betaald geloof ik.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:56 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Ook een idee. Gelukkig zijn bij de studentenkroegen, de nations, de biertjes wel te betalen, vandaag een flesje grolsch gehad voor 3 euro. En bier van de tap is 2.50 ofzo. Best te doen!
Hele dronken Zweed, die in een club betaalde tot 2 keer toe bewust onze drankjes (nou ja bewust..) Die zal een aardig Visa-rekening gehad hebbenquote:Op donderdag 18 september 2008 23:55 schreef heaven7 het volgende:
Of gewoon een zweed om je vinger wikkelen en drank aftroggelen in de kroeg?
Jaquote:Op zaterdag 20 september 2008 02:37 schreef heaven7 het volgende:
Je bent een man?Als meisje is het doodeenvoudig
Ik betaalde op vakantie in Zweden tussen 40 en 50 Kronen voor een glas bier bij het eten (Meestal dichter bij 50 dan bij 40, dat wel, maar nog steeds onder 6 euro). En dat was niet in achterafgebieden ofzo.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:41 schreef Fogel het volgende:
Maar voor 6¤ krijg je een halve liter in een normale kroeg in Zweden en voor 1.30¤ krijg je een vingerhoedje (0.18l zijn de fluitjes als ik me niet vergis) in het buurthuis ofzo
Haha, nee, ik woon "mitt i stan". Ben bezig met een verbouwing en heb vooral last van onbetrouwbare klusmannen. Heel vervelend - de ene dag staan ze om 7 uur 's ochtends in je slaapkamer en daarna komen ze dagen niet opdagen. Met gevolg dat ik nog steeds geen elektra en geen verwarming heb: het is koud en saai - 't is net kamperen!quote:Op donderdag 18 september 2008 22:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Geen elektra? Woon je dan echt "på landet" of heeft het een andere reden?
iets van 140 kroon dacht ikquote:Op zondag 21 september 2008 13:41 schreef AKnynke het volgende:
klinkt als een puik plan. Moet je betalen voor dat lidmaatschap?
Heb wel eens keer gegeten in dat Hollandse café in Göteborg. Na 4 maanden, is zo'n kwekkerboom-kroket toch best verleidelijk.quote:Op zondag 21 september 2008 19:47 schreef heaven7 het volgende:
Nederlanders zijn oké maar om nou lid te gaan worden van één of andere HollandclubHad ik net zo goed in Nederland kunnen blijven. Hoewel bitterballen
zijn.
Ja je zou het bijna weggevenquote:Op zondag 21 september 2008 23:13 schreef heaven7 het volgende:
True, gelukkig ga ik volgende maand 3 dagen naar huis dus dat wordt patatje speciaal met kroket etenMac friet met ketchup is geen reet aan
Neh zo aardig ben ik nietquote:Op maandag 22 september 2008 00:31 schreef Stepho het volgende:
[..]
Ja je zou het bijna weggeven
Ik blijf het fantastisch vinden dat je hier net buiten de stad de mooste plekken natuur vind waar bijna geen mensen komen.
Zo heb ik vrijdag geluncht op een stijgertje met prachtig uitzicht over een meer, zonnetje erbij. Dan voel je je toch wel miljonair hier.
Dat ben je wel in Zweden sneller dan in de Euro landenquote:Op maandag 22 september 2008 00:31 schreef Stepho het volgende:
[..]
Zo heb ik vrijdag geluncht op een stijgertje met prachtig uitzicht over een meer, zonnetje erbij. Dan voel je je toch wel miljonair hier.
Mijn neef en zijn Zweedse vrouw zijn wel lid van zo'n Hollandse club in Göteborg.quote:Op zaterdag 27 september 2008 18:13 schreef ASroma het volgende:
ben nooit bij die hollandclub geweest puur omdat ik het niet wist. Als ik er nu nog was had ik er zeker heengegaan. Toch lachen joh met wat mede nederlanders en ik kan me voorstellen dat je als nieuw gezicht gewoon opvalt en je best zo een praatje kan maken. Is het niks kun je altijd na 10 min weer pleiten gaan....
nooit geschoten nooit raak....
In het begin sprak ik het ook vaak verkeerd uit, totdat mijn neef zijn vrouw het uitsprakquote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:44 schreef ennuik het volgende:
Een collega van me woont in Borås, ik sprak het eerst uit als Borás, zoals Borat maar met een s. Schaam, schaam.
Ik neem nog een slokje van mijn hoestdrank, skål! 't Kost je 500 kronen, een druppel bloed en een uur van je leven in de wachtruimte van Akuten maar dan heb je een prima hoestdrank waarmee ik de hele nacht K.O. ben!
Wat is dan de correcte uitspraak? Of, welke Nederlandse schrijfwijze komt qua uitspraak (sterk) overeen?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 18:06 schreef PieterBas het volgende:
Tot nu toe... Nog geen een journalist op de Nederlandse tv en radio.. Borås, goed horen uitspreken.
Da's duur! En ik ben opgevoed met de volkswijsheid dat je voor een verkoudheid/griepje niet naar de dokter gaat. Als je naar de dokter gaat duurt het zeven dagen, als je gewoon onder de wol kruipt een week.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:44 schreef ennuik het volgende:
Ik neem nog een slokje van mijn hoestdrank, skål! 't Kost je 500 kronen, een druppel bloed en een uur van je leven in de wachtruimte van Akuten maar dan heb je een prima hoestdrank waarmee ik de hele nacht K.O. ben!
Boeroes.. al hoorde ik ook vaak Beroes... of Bros...quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:55 schreef Light het volgende:
[..]
Wat is dan de correcte uitspraak? Of, welke Nederlandse schrijfwijze komt qua uitspraak (sterk) overeen?
Die harde G had ik niet verwacht. Da's zo'n typisch Nederandse klank die je in andere talen maar weinig vindt. Ik had meer een Duitse G verwacht, tot ik eens de Zweedse uitspraak hoorde. Dan is de G eigenlijk gewoon een J (zowel de eerste als de laatste letter).quote:Op donderdag 2 oktober 2008 23:36 schreef AKnynke het volgende:
ik dacht altijd dat gotenborg altijd gewoon met een hollandse harde g uitgesproken moest worden. Ik had echt geen idee toen ik voor het eerste hoorde hoe een zweed dat uitsprak dat dat over dezelfde stad ging.
Die heb ik nooit in het Zweeds gehoord.quote:Hetzelfde geldt voor umea...Ook zo ingewikkeld.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 08:55 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Inderdaad...en Skellefteå is ook een mooie...of anders Kristianstad...dat komt niet eens in de buurt van iets wat op Nederlands zou kunnen lijken...
Das dan ook wel een hele mooie!quote:
Tja, ik hoorde ook meerdere varianten op Borås.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 15:21 schreef heaven7 het volgende:
Een å wordt geen oe. Het is meer een diepe o klank.
Vaxjö is ook zo'n mooiequote:Op vrijdag 3 oktober 2008 15:38 schreef sweboy het volgende:
oohooo zeg maar.
Altijd leuk als nederlandse mijn straatnaam vragen
Älvsåkersgränd in Älvsjö
Ja, heerlijk over de telefoon.
Je zou er indd helemaal dol van worden!quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 00:08 schreef PieterBas het volgende:
Tja, ik hoorde ook meerdere varianten op Borås.
Mijn docent op de hogeschool zei Boroes, terwijl ik op RIX FM vaak Beros hoorde
hehehe die uitspraak is overal anders, kun je wel zweeds spreken maar dan nog loop je tegen een taalprobleem opquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 12:45 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Je zou er indd helemaal dol van worden!
Yup, ik vond het ook een fikse rekening: 260 kr voor Akuten, 250 kr voor pillen en hoestdrank. Ja, ik ga ook niet voor elk wissewasje naar de dokter (haha, budget laat dat ook niet toe!) maar ik liep al twee weken de longen uit mijn lijf te hoesten, kreeg een 6pack van het hoesten en collega's wilden eigenlijk niet meer naast me zitten! Dus toch maar even bij Akuten langs tijdens de lunch.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:58 schreef Light het volgende:
[..]
Da's duur! En ik ben opgevoed met de volkswijsheid dat je voor een verkoudheid/griepje niet naar de dokter gaat. Als je naar de dokter gaat duurt het zeven dagen, als je gewoon onder de wol kruipt een week.
Ik mag hem ook ophalen, kostenloos. Hoeft niet, mag welquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:30 schreef ennuik het volgende:
[..]
Over twee weken krijg ik een griepprik op mijn werk, ook iets wat ik in NL nooit meegemaakt heb. Hebben jullie dit ook of is mijn baas gewoon bang om iemand te missen?
En rare was dat een andere docente (die ons Zweeds voor gevorderen gaf..) weer met een andere uitspraak kwam.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:11 schreef ASroma het volgende:
[..]
hehehe die uitspraak is overal anders, kun je wel zweeds spreken maar dan nog loop je tegen een taalprobleem op
Same here "niet verplicht, wel gewenst" - moeilijk hoor! Vorig jaar had ik een vreemde reactie op de prik: een harde, warme, dikke schijf met het formaat van een minidisc op mijn arm die ook lekker een week of twee bleef zitten.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:23 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik mag hem ook ophalen, kostenloos. Hoeft niet, mag wel
Hoe was Boråsquote:Op zondag 5 oktober 2008 20:46 schreef ruud_fr het volgende:
net terug van een paar dagen Göteborg en Borås, leuk land en mooie vrouwen![]()
Zweedse vrouwen, dat is echt niet normaal meer. Alle stereotypen zijn meer dan waar. Nekkramp omdat je niet meer weet welke kant je op moet kijken.quote:Op zondag 5 oktober 2008 20:46 schreef ruud_fr het volgende:
net terug van een paar dagen Göteborg en Borås, leuk land en mooie vrouwen![]()
om eerlijk te zijn vond ik het vrij saai ('s-avonds dan)quote:
die vind ik zo vies he, die van de pressbyran. tis dat het goedkoop is met de koffie!quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 11:22 schreef Knutknuttsson het volgende:
Heerlijk...vooral die van Pågen, maar vandaag ga ik toch voor de vers gebakken van Pressbyrån
oh, dat was ook best gezellig hoor, beetje klein alleenquote:Op zondag 5 oktober 2008 21:13 schreef PieterBas het volgende:
Swing is best klein ja, zelfs als de zaal open gaat.. Vond het vaak gezellig, maar het publiek was daar zaterdags nogal aan de jonge kant.
Die kwam ik ook tegen.. volgens oud-Deens recept...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 21:04 schreef Knutknuttsson het volgende:
Nee, niet van Calve, maar toch maar meegenomen! Ben inderdaad ook wel eens stroopwafels tegen gekomen bij de ICA. En vorig jaar lagen er in de COOP zelfs zakken pepernoten. Maar geloof dat ik ongeveer de enige was die ze gekocht heeft toen.
Ik hou nu al van Zwedenquote:Op zondag 12 oktober 2008 00:10 schreef AKnynke het volgende:
speaking of Volvo's, toen ik vanmiddag bij het stoplicht stond te wachten heb ik eens even volvo's geteld...je moet toch wat..
In 2 minuten 16 stuks!
* ennuik steekt vinger op!quote:Op zondag 12 oktober 2008 00:06 schreef AKnynke het volgende:
Is iemand wel eens in Centralbadet in stockholm geweest? Was het wat voor een dagje? Zoek een relaxt iets om te doen voor een dag, maandag. Niet te ver van Uppsala, niet te duur, en gewoon lekker ontspannen.
Als iemand andere ideeen heeft, graag!
Volvo was op TV - wanneer was dat, woensdag? Enorme crisis, veel gedwongen ontslagen... Heb het daarna niet meer echt gevolgd. Heeft iemand een update?quote:
Volvo's zijn in Zweden ook een stuk goedkoper dan in Nederland. In de zomer ook een boel getunede Volvo's en Saabs gezien.quote:Op zondag 12 oktober 2008 00:10 schreef AKnynke het volgende:
speaking of Volvo's, toen ik vanmiddag bij het stoplicht stond te wachten heb ik eens even volvo's geteld...je moet toch wat..
In 2 minuten 16 stuks!
ja, maar hoe zit dat dan met verzekeringen enzo??quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:16 schreef Knutknuttsson het volgende:
Wat is dat? Een 245? Voor 5000 kroon al te koop op blocket!
Ik ga meer voor deze: Een Volvo Amazon uit '61....zucht...staat nog te koop ook
[ afbeelding ]
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:21 schreef AKnynke het volgende:
[..]
ja, maar hoe zit dat dan met verzekeringen enzo??
Die krengen smaken als honingwafels, haalt het niet bij de echte stroopwafelsquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:43 schreef PieterBas het volgende:
Ik kwam wel eens biologische stroopwafels tegen in de ICA
Okay, ik heb nog nooit een auto gekocht. Maar in NL moet je auto ergens ingeschreven staan, betaal je belastingen en verzekeingenv oor je auto. Weet je hoe hoog die kosten in Zweden zijn? En hoe dat werkt?quote:
Geen idee....quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 08:03 schreef sweboy het volgende:
Hoe zit het met leasen in zweden? In nederland heb je grote lease bedrijven voor zowel financial als operational lease samen. Volgensmij is dit niet zo groot in zweden?
Wij willen komend voorjaar of zomer of met een Birka of met een Viking Line cruise. Lijkt me heerlijk.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:25 schreef Knutknuttsson het volgende:
Skansen blijft top inderdaad!
Als je heeeeel wat anders wil, kan je ook meegaan met zo'n 24uurs "Party"- cruise naar Åland. Er gaat een gratis bus van Birka of Vinking Line van Uppsala naar Stockholm.
Gewoon een goedkope hut boeken en je overgeven aan Karaoke, Disco en Dansband en kijken naar en vooral lachen om veel te dronken Zweden (want Tax-Free alcohol).
Op de terugweg kan je je dan vergapen aan de prachtige route door Östersjöns eilandjes.
Tis maar een idee, succes met je paper!
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:40 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ergens zullen die bedrijven toch nog wel een setje winterbanden zonder spijkers hebben die ze erom kunnen leggen? Statoil al geprobeerd?
Dan houdt het al snel op natuurijkquote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:51 schreef sweboy het volgende:
[..]
Van Statoil mag je met de auto niet naar Nederland rijden.
Herkenbaar... de melkkwestie.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 19:12 schreef Knutknuttsson het volgende:
De meest volle melk van ARLA is 3 procent
.[ afbeelding ]
Volle melk heet Helmelk in Noorwegen en heeft 3.9% vet.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 18:23 schreef Eg_Wel het volgende:
Even een domme, simpele vraag.. Voor mijn werk zit ik tegenwoordig regelmatig in Stockholm en Oslo en ik kom er niet uit. Kan iemand mij uitleggen hoe dat nou zit met melk? Je hebt skummet en lette (vergeef me de spelling) en vast nog andere, maar ik vind ze allemaal zo waterig?
Ze hebben neem ik aan toch wel iets als volle melk? Kan iemand mij vertellen hoe dat dan heet?
Ah! Rood dus! Thanks! Spreek net een noorse collega die een tijdje in nederland gezeten heeft. Ze ging ook op de kleur af en dacht dat ze bedorven melk gekocht had (karnemelk)quote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:38 schreef Fogel het volgende:
[..]
Volle melk heet Helmelk in Noorwegen en heeft 3.9% vet.
[ afbeelding ]
Hier in een schoolmelk verpakking, maar er zijn natuurlijk ook grotere verpakkingen. De kleur is in ieder geval rood, lettmelk is rose en skummet blauw (de twee laatstgenoemden zijn inderdaad water met een witte kleur).
Mjölk!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 19:12 schreef Knutknuttsson het volgende:
De meest volle melk van ARLA is 3 procent
.[ afbeelding ]
Ik zit nu in Estland, ook met de boot gekomen! Mn zusje opzoeken, vrienden opzoeken..de cultuur op die boot is ongeloofelijk!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:40 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik ben een keer met zo'n cruise meegeweest, ik vond het echt geweldig. Heb me suf gelachen om al die gekke Zweden! Moet eerlijk zeggen dat ik door al het vertier op de boot weinig van de omgeving heb gezien, maar dat is met zo'n 24uurs cruise toch ook niet helemaal de bedoeling, geloof ik :-)
Ergens zullen die bedrijven toch nog wel een setje winterbanden zonder spijkers hebben die ze erom kunnen leggen? Statoil al geprobeerd?
quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 09:33 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Ah! Rood dus! Thanks! Spreek net een noorse collega die een tijdje in nederland gezeten heeft. Ze ging ook op de kleur af en dacht dat ze bedorven melk gekocht had (karnemelk)
ik heb vandaag voor het eerst met muts op, handschoenen aan en thermo aan hardgelopen. Toen ging het nog hagelen ook.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 20:49 schreef Knutknuttsson het volgende:
Hadden jullie het ook zo koud vandaag?
Laat het maar lekker sneeuwen!quote:Op woensdag 29 oktober 2008 22:32 schreef AKnynke het volgende:
[..]
ik heb vandaag voor het eerst met muts op, handschoenen aan en thermo aan hardgelopen. Toen ging het nog hagelen ook.
Ze verwachten de eerste sneeuw voor morgenavond en vrijdag overdag. Ben benieuwd!
Inderdaad, maar niet echt spijkers eigenlijk, meer iets als ijzeren puntjes...quote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:11 schreef AKnynke het volgende:
nee. maar ze zijn hier wel begonnen met steentjes strooien op de fietspaden...
hoe werkt dat, die spijkerbanden, zijn dat gewoon buitenbanden met spijkers erin?
10 punten voor PL!quote:
Gelukkig niet! Ik ben nog steeds in complete dinial wat betreft de winter, op één of andere manier weiger ik toe te geven aan de kou: vergeet steeds een trui aan te doen, loop met oogkleppen langs de handschoenen in H&M en schrik steeds van de kou aan mijn voeten als ik op het balkon een sigaretje sta te roken. Ik wil geen winter, ik wil geen winter, ik wil geen winter!quote:Op zondag 2 november 2008 00:38 schreef heaven7 het volgende:
Is er al sneeuw gevallen?? Ik ga morgen weer terug naar Stockholm
Ik wil juist een dik pak sneeuw vanaf morgen tot april. Krakend dik ijs op het meer en temperaturen ver onder nul. Nee, heb echt zin in een goede winter!quote:Op zondag 2 november 2008 11:56 schreef ennuik het volgende:
[..]
Gelukkig niet! Ik ben nog steeds in complete dinial wat betreft de winter, op één of andere manier weiger ik toe te geven aan de kou: vergeet steeds een trui aan te doen, loop met oogkleppen langs de handschoenen in H&M en schrik steeds van de kou aan mijn voeten als ik op het balkon een sigaretje sta te roken. Ik wil geen winter, ik wil geen winter, ik wil geen winter!
Ja, vond ik ook!quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:51 schreef Knutknuttsson het volgende:
En dat heeft iemand bij vv ontdekt??? Knap van ze zeg
bronquote:– Ni har begärt att använda en personlig fordonsskylt med teckenkombinationen X32IARO. Den beteckning som du har ansökt om kan väcka anstöt om den läses baklänges, i en backspegel eller liknande, skriver Vägverket i sitt svar till bilägaren.
dat wordt inderdaad tijd, vandaag voor het eerst gevallen met m'n fiets door de gladheid. En dat doet best zeer!quote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:23 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Inderdaad, maar niet echt spijkers eigenlijk, meer iets als ijzeren puntjes...
[ afbeelding ]
159 SEK bij Biltema (tegenover Ikea)
ligt ook een beetje aan je school, en waar die partner mee is. Als deze partner is met de uni of hogeschool van Uppsala, dan kun je inderdaad gewoon op exchange basis daarnaartoe en betaal je alleen je Nederlandse collegeld. Als dit niet het geval is zul je extra moeten bijbetalen als je in Uppsala wilt gaan studeren, al is studeren in Zweden wel (gratis)......quote:Op woensdag 5 november 2008 13:20 schreef Kerstboomtak het volgende:
Hejhej!
ik heb net een nieuw account aan gemaakt op FOK!
en ik ben net een paar dagen terug van Zweden (in de buurt van Gävle)
maar.... ik wil volgend jaar gaan studeren in Zweden voor 5 tot 10 maanden, heeft iemand suggesties??
op het moment doe ik, International Business and Languages, zou ik in de Uni van Uppsala terecht kunnen maybe!?
Aah okay bedankt! ik zit nu op Avans en ik hoor dat ze een goede naam hebben dus maybe ook in het buitenlandquote:ligt ook een beetje aan je school, en waar die partner mee is. Als deze partner is met de uni of hogeschool van Uppsala, dan kun je inderdaad gewoon op exchange basis daarnaartoe en betaal je alleen je Nederlandse collegeld. Als dit niet het geval is zul je extra moeten bijbetalen als je in Uppsala wilt gaan studeren, al is studeren in Zweden wel (gratis)......
Woon en studeeer in Dalarna maar zit op dit moment voor stage in Värmland, dus ja, tussen de boerenquote:
mooie omgeving in börlange, de eerste heuvels... mwah waar is het niet mooi in zweden eigenlijkquote:Op vrijdag 7 november 2008 11:15 schreef Suzanne87 het volgende:
[..]
Woon en studeeer in Dalarna maar zit op dit moment voor stage in Värmland, dus ja, tussen de boeren(en ook steeds meer nederlanders, helaas, moet ik bijna zeggen...)
Ja? Is de invloed van de Hollanders goed te merken daar in Värmland?quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:15 schreef Suzanne87 het volgende:
[..]
Woon en studeeer in Dalarna maar zit op dit moment voor stage in Värmland, dus ja, tussen de boeren(en ook steeds meer nederlanders, helaas, moet ik bijna zeggen...)
Pff ja het wordt steeds erger.. vooral omdat er een aantal zijn die ervoor zorgen dat Hollanders gewoon een slechte naam krijgen in dit deel van het land.. Heel erg jammerquote:Op vrijdag 7 november 2008 17:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ja? Is de invloed van de Hollanders goed te merken daar in Värmland?
Tja.....er zitten er ook wel erg veel daar.Maar ik dacht dat ze juist wel aardig goed bekend stonden. Jammer dat dat verandert.quote:Op vrijdag 7 november 2008 19:12 schreef Suzanne87 het volgende:
[..]
Pff ja het wordt steeds erger.. vooral omdat er een aantal zijn die ervoor zorgen dat Hollanders gewoon een slechte naam krijgen in dit deel van het land.. Heel erg jammer
Ook denk ik, maar ook ontzettend veel Nederlanders die daar , zoals Suzanne al zei, iets in de toeristische sector doen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 20:38 schreef Fogel het volgende:
Zijn dat van die lui die via zo'n "wervingsprojecten" daar komen?
En dan opeens "hee, ze praten hier geen Nederlands, wat nu!?"...quote:
Zweeds lerenquote:Op vrijdag 7 november 2008 23:14 schreef Fogel het volgende:
[..]
En dan opeens "hee, ze praten hier geen Nederlands, wat nu!?"...
tja, en als dan je leraar Zweeds opeens Nederlands tegen je begint te praten...quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:14 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik had afgelopen zomer, toen ik een paar dagen in Zweden was, niet het idee dat de huizen erg goedkoop zijn. Volgens mij lagen de prijzen rond SEK 2.000.000. Maar woningen in Goteborg zijn vast duurder dan woningen in kleine plaatsen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 21:49 schreef Suzanne87 het volgende:
Ja klopt. Nederlanders vinden de huizen en de grond zo goedkoop, ze kopen 9 vd 10 keer iets zonder er ooit naar gekeken te hebben. Ken vele verhalen van mensen die het alleen op het internet gezien hebben, er het zo goedkoop vonden dat ze er direct een bod op hebben uitgebracht, sommigen zonder ook maar ooit in Zweden geweest te zijn.. En sja.. zulke mensen maken er vaak een rotzooitje van omdat ze geen idee hebben waar ze zich in hebben gestort.. En het ergste: meestal slepen ze hun kids mee in hun 'wilde plannen'..
Was dat dan een Zweed of een Nederlander? In het laatste geval zou ik rap op zoek gaan naar een andere leraar Zweeds.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:26 schreef PieterBas het volgende:
[..]
tja, en als dan je leraar Zweeds opeens Nederlands tegen je begint te praten...
Het was een Zweed, heeft een aantal maanden in Groningen gewoond en gewerkt voor de universiteit.. en had meegeholpen aan de Van Dale Nederlands / Zweeds en Zweeds - Nederlands woordenboek.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:31 schreef Light het volgende:
[..]
Was dat dan een Zweed of een Nederlander? In het laatste geval zou ik rap op zoek gaan naar een andere leraar Zweeds.
In vroegere industriestadjes (die nu dus 'leeggelopen' zijn) kan je appartementen van 70-100m2 voor zo weinig als 60.000SEK kopen. Vrijstaande huizen in niet-stedelijke gebieden kan je voor 500.000-1.000.000 SEK kopen, soms zelfs zo laag als 300.000SEK. Allemaal natuurlijk afhankelijk van hoe groot ze zijn en de technische toestand, maar op zich goedkoop genoeg om als vakantiehuis te kopen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:29 schreef Light het volgende:
[..]
Ik had afgelopen zomer, toen ik een paar dagen in Zweden was, niet het idee dat de huizen erg goedkoop zijn. Volgens mij lagen de prijzen rond SEK 2.000.000. Maar woningen in Goteborg zijn vast duurder dan woningen in kleine plaatsen.
Zoek werk waar je loon hoog genoeg is, dan komt dat wel goedquote:Op vrijdag 7 november 2008 23:36 schreef PieterBas het volgende:
Ik vond de huizen in Borås toch een stuk goedkoper dan thuis. Nu is hier sowieso niks voor een starter te vinden...
Ik ben de prijzen van Oost-Nederland gewendquote:Op vrijdag 7 november 2008 23:36 schreef PieterBas het volgende:
Ik vond de huizen in Borås toch een stuk goedkoper dan thuis. Nu is hier sowieso niks voor een starter te vinden...
Eerst afstuderen.. dan maar eens kijken naar een baan...quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:40 schreef Fogel het volgende:
[..]
Zoek werk waar je loon hoog genoeg is, dan komt dat wel goed
Er zit vast ook een verschil in lonen. Dat dure leven in Noorwegen moet toch op de een of andere manier betaald worden.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:39 schreef Fogel het volgende:
Alles is goedkoop in Zweden (vanuit Noorwegen gezien)
Ok, dan is het wel duidelijkquote:Op vrijdag 7 november 2008 23:38 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Het was een Zweed, heeft een aantal maanden in Groningen gewoond en gewerkt voor de universiteit.. en had meegeholpen aan de Van Dale Nederlands / Zweeds en Zweeds - Nederlands woordenboek.
Oh, had ik al gezegd dat ik de indruk heb dat je met een mix Nederlands, Engels en Duits een heel eind moet komen om geschreven teksten te snappen? Niet dat je ze woordelijk kunt vertalen, maar de essentie uit een gewone tekst halen moet wel lukken.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:14 schreef Fogel het volgende:
[..]
Hij sprak het wel aardig, maar Groningen was toch even lastig. Het overkomt me niet vaak maar ik had een keer een flinke ochtendhumeur, moest hij mij weer hebben tijdens de les.. Zei ik, zoiets van.. ach, man kies nou eens een keer iemand anders.. Hij keek me aan van.. dat hoorde ik...quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:51 schreef Light het volgende:
[..]
Ok, dan is het wel duidelijkIemand met Zweeds als moedertaal en die daarnaast nog goed Nederlands spreekt, da's wel een geschikt iemand als leraar Zweeds. (Hoewel, er zijn voldoende posters op het forum van wie ik geen Nederlans zou willen krijgen, ook al is het hun moedertaal.)
Klopt, ik vond het ook niet echt heel lastig om bijvoorbeeld de krant te lezen. Al kan je niet alle woorden herleiden naar het Engels of naar het Duits.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:55 schreef Light het volgende:
[..]
Oh, had ik al gezegd dat ik de indruk heb dat je met een mix Nederlands, Engels en Duits een heel eind moet komen om geschreven teksten te snappen? Niet dat je ze woordelijk kunt vertalen, maar de essentie uit een gewone tekst halen moet wel lukken.
Ik denk dat de harde G en de R vrij lastig zijn voor mensen die niet in het Nederlands zijn opgevoed. Volgens mij kom je die klanken niet in veel andere talen tegen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:00 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Hij sprak het wel aardig, maar Groningen was toch even lastig.
Hehe... lijkt me achteraf nog wel weer om te lachen ookquote:Het overkomt me niet vaak maar ik had een keer een flinke ochtendhumeur, moest hij mij weer hebben tijdens de les.. Zei ik, zoiets van.. ach, man kies nou eens een keer iemand anders.. Hij keek me aan van.. dat hoorde ik...
Hetzelfde geldt voor het Noors. Alle talen die je noemt zijn gebaseerd op het Germaans, vandaar dat het niet echt heel erg lastig is om een 4e variant te leren die van dezelfde stam komt.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:55 schreef Light het volgende:
[..]
Oh, had ik al gezegd dat ik de indruk heb dat je met een mix Nederlands, Engels en Duits een heel eind moet komen om geschreven teksten te snappen? Niet dat je ze woordelijk kunt vertalen, maar de essentie uit een gewone tekst halen moet wel lukken.
Er zat nog een Nederlandse in de les, die zei ook op weg terug naar de studentenflat zoiets van.. "jij kwam ook lekker assertief uit de hoek".quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:04 schreef Light het volgende:
[..]
Ik denk dat de harde G en de R vrij lastig zijn voor mensen die niet in het Nederlands zijn opgevoed. Volgens mij kom je die klanken niet in veel andere talen tegen.
[..]
Hehe... lijkt me achteraf nog wel weer om te lachen ook
Klopt. Noors en Zweeds liggen ook dicht bij elkaar, dichter dan Nederlands en Duits. Maar je kunt ook nat gaan... "NL:of, EN:or, DU:oder" kort, dezelfde betekenis, en begint steedt met een O. Maar het Zweedse (en Noorse?) "och" betekent net even wat anders.quote:Op zaterdag 8 november 2008 00:04 schreef Fogel het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor het Noors. Alle talen die je noemt zijn gebaseerd op het Germaans, vandaar dat het niet echt heel erg lastig is om een 4e variant te leren die van dezelfde stam komt.
Volgende week woensdag is het Nederland-Zweden, toevalligerwijsquote:Op dinsdag 11 november 2008 19:41 schreef ennuik het volgende:
Zo, verbouwing gaat nog wat langer durenmaar gelukkig hebben mijn Sven Svensson en ik een apartement gevonden waar we een paar maanden kunnen blijven. Heerlijk: elektra, warm water, een keuken en internet, wat wil een mens nog meer? (Ja, ok, een apartement dat klaar is, geen dubbele huren, een carriere als rockster en een date met 50 Cent zou wel leuk zijn
)
Hebben de Stockholmers zin om binnenkort, bijvoorbeeld volgende week woensdag, ergens een borrel te drinken?
Wordt Nederland - FC Groningen en andere (ex-)Eredivisiespeler en ik ga er naar toequote:Op dinsdag 11 november 2008 19:55 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Volgende week woensdag is het Nederland-Zweden, toevalligerwijs
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
Wat is een goede kroeg/pub om die wedstrijd te kijken in het centrum?quote:Op dinsdag 11 november 2008 19:55 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Volgende week woensdag is het Nederland-Zweden, toevalligerwijs
Ik heb wel eens in Gamla Stan voetbal (en ijshockey trouwens) gekeken. Keuze genoeg uit kroegjes daar.quote:Op zondag 16 november 2008 16:29 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Wat is een goede kroeg/pub om die wedstrijd te kijken in het centrum?
Ik heb van het voorjaar vaak voetbal gekeken in O'Connels. Best een leuke pub. Loop wel even door naar de kelder, daar heb je het beste zicht op de tv-schermen.quote:Op zondag 16 november 2008 16:29 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Wat is een goede kroeg/pub om die wedstrijd te kijken in het centrum?
Turku had vandaag al sneeuw !quote:Op woensdag 19 november 2008 16:15 schreef Stepho het volgende:
Waarom gaat het hier in Stockholm nog niet goed sneeuwen, volgens mij is de sneeuw laat dit jaar.
Gister sneeuwde het de hele dag in Uppsala. Wel natte sneeuw, maar toch. Volgens accuweather.com is het hier vrijdag raak, 3-8 cm!quote:Op woensdag 19 november 2008 16:15 schreef Stepho het volgende:
Waarom gaat het hier in Stockholm nog niet goed sneeuwen, volgens mij is de sneeuw laat dit jaar.
kijk uit je raam! het sneeuwt nu al!quote:Op woensdag 19 november 2008 16:24 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Gister sneeuwde het de hele dag in Uppsala. Wel natte sneeuw, maar toch. Volgens accuweather.com is het hier vrijdag raak, 3-8 cm!
Het sneeuwt niet meer, maar het is wel wittig inderdaad!quote:Op woensdag 19 november 2008 16:53 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
kijk uit je raam! het sneeuwt nu al!
Ja, iets ten zuiden, maar hier sneeuwt het nog. Wordt wel minder jammer genoegquote:Op woensdag 19 november 2008 16:56 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Het sneeuwt niet meer, maar het is wel wittig inderdaad!![]()
![]()
Zeg, waar zit jij eigenlijk? Ook in Uppsala?
hoever ten zuiden? Sunnersta of nog verder? Wat doe je daar? Of heb ik dat gewoon compleet gemist?quote:Op woensdag 19 november 2008 17:08 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ja, iets ten zuiden, maar hier sneeuwt het nog. Wordt wel minder jammer genoeg
Ik woon in Årsta, en ben vaak op de uni in Kista.quote:Op woensdag 19 november 2008 20:06 schreef sweboy het volgende:
Voorspelling voor morgen was ook sneeuw volgensmij.
Waar in Stockholm woon je Stepho?
haha, grappig, ik woon in östberga, dat is wel heel dichtbij.quote:Op donderdag 20 november 2008 17:45 schreef Stepho het volgende:
[..]
Ik woon in Årsta, en ben vaak op de uni in Kista.
In Sävja, nog achter Sunnersta. Werk in het onderwijs.quote:Op woensdag 19 november 2008 17:13 schreef AKnynke het volgende:
[..]
hoever ten zuiden? Sunnersta of nog verder? Wat doe je daar? Of heb ik dat gewoon compleet gemist?
Stockholm is dan ook wel grootquote:Op zaterdag 22 november 2008 11:34 schreef heaven7 het volgende:
We wonen dan ook beiden in Stockholm
probeer op een wachtlijst te komen van een woningbouwvereniging. Ik weet alleen niet hoe dat in Lund zit...En anders inderdaad afwachten. Sorry, ik heb weinig ervaring met Lund, in Uppsala zou ik je wel kunnen helpen!quote:Op zaterdag 22 november 2008 17:08 schreef sagagiuh het volgende:
Ik heb me opgegeven om, beginnend in januari, een semester aan de Universiteit van Lund te gaan studeren. Ik heb een procedure gevolgd om een kamer van de Universiteit toegewezen te krijgen, maar daar is geen plaats voor me, ik ben op een wachtlijst geplaatst. Als dat niets oplevert, houd ik nog twee opties over:
-Zelf op eigen houtje een kamer zoeken.
-Op de bonnefooi in januari naar Lund afreizen in de hoop dat ik daar alsnog van de Universiteit te krijgen. Dit klinkt minder onbezonnen dan het is, ik heb succesvolle verhalen van mensen gehoord die op deze manier succes hadden.
Nou is mijn vraag aan jullie Nederzweden of jullie goede raad hebben? Wellicht zijn er mensen die in het verleden daar hebben gestudeerd of mensen kennen die dat gedaan hebben/doen?
Ben je nog niet zo Zweeds dat je het gelaten accepteert en achter in de rij gaat staan ??quote:Op zaterdag 22 november 2008 15:44 schreef ennuik het volgende:
Oh trouwens, wat een (klein) drama bij Systemet bij Gullmarsplan - men stond tot buiten de deur in de rij! En nee, niet om af te rekenen maar om de Systembolgat IN te komen! Ik sla dit weekend maar over!
quote:Op zaterdag 22 november 2008 17:08 schreef sagagiuh het volgende:
Ik heb me opgegeven om, beginnend in januari, een semester aan de Universiteit van Lund te gaan studeren. Ik heb een procedure gevolgd om een kamer van de Universiteit toegewezen te krijgen, maar daar is geen plaats voor me, ik ben op een wachtlijst geplaatst. Als dat niets oplevert, houd ik nog twee opties over:
-Zelf op eigen houtje een kamer zoeken.
-Op de bonnefooi in januari naar Lund afreizen in de hoop dat ik daar alsnog van de Universiteit te krijgen. Dit klinkt minder onbezonnen dan het is, ik heb succesvolle verhalen van mensen gehoord die op deze manier succes hadden.
Nou is mijn vraag aan jullie Nederzweden of jullie goede raad hebben? Wellicht zijn er mensen die in het verleden daar hebben gestudeerd of mensen kennen die dat gedaan hebben/doen?
Nope! Ik heb het Zweedse geduld nog steeds niet en weiger ook vaak dingen te accepteren zoals ze zijn, zoals rijen bij Sysemet of kouquote:Op zaterdag 22 november 2008 19:03 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ben je nog niet zo Zweeds dat je het gelaten accepteert en achter in de rij gaat staan ??
dat is toch waar je 'normaal' bier kunt kopen?quote:Op zaterdag 22 november 2008 15:44 schreef ennuik het volgende:
Oh trouwens, wat een (klein) drama bij Systemet bij Gullmarsplan - men stond tot buiten de deur in de rij! En nee, niet om af te rekenen maar om de Systembolgat IN te komen! Ik sla dit weekend maar over!
dat is de alcoholwinkel, inderdaad!quote:Op zondag 23 november 2008 08:38 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
dat is toch waar je 'normaal' bier kunt kopen?
waar je in een oud-communistisch sfeertje als een echte crimineel je alcohol kan halen.quote:Op zondag 23 november 2008 10:18 schreef AKnynke het volgende:
[..]
dat is de alcoholwinkel, inderdaad!
Ik had het wel ja. De eerste paar dagen toen ik weer in Nederland was, heb ik het sociaal autorijden gelijk maar afgeleerd. Daar heb je dus niks aan op de A4 richting Schiphol..quote:Op zondag 23 november 2008 08:27 schreef ennuik het volgende:
[..]
Nope! Ik heb het Zweedse geduld nog steeds niet en weiger ook vaak dingen te accepteren zoals ze zijn, zoals rijen bij Sysemet of kou.
Ik merk trouwens wel dat, nu ik hier een langere poos woon, ik wel bepaalde trekjes overneem. Hebben jullie dat nou ook?
Er ligt in ieder geval genoeg om het vliegverkeer te ontregelen. Zit nu in een hotel ipv onderweg naar Barcelona. Morgenvroeg nog een poging wagen.quote:Op zondag 23 november 2008 18:58 schreef heaven7 het volgende:
In NL schijnt het nu ook vol te liggen?
Vol is wel overdreven hoor. Straten en voetpaden zijn niet wit, grasvelden wel. Maar da's ook maar een dun laagje.quote:Op zondag 23 november 2008 18:58 schreef heaven7 het volgende:
In NL schijnt het nu ook vol te liggen?
Daarvoor hoeft er in NL ook maar 1 CM te liggenquote:Op zondag 23 november 2008 19:09 schreef Fogel het volgende:
[..]
Er ligt in ieder geval genoeg om het vliegverkeer te ontregelen. Zit nu in een hotel ipv onderweg naar Barcelona. Morgenvroeg nog een poging wagen.
Hier in Brabant is het wel helemaal wit.quote:Op zondag 23 november 2008 19:13 schreef Light het volgende:
[..]
Vol is wel overdreven hoor. Straten en voetpaden zijn niet wit, grasvelden wel. Maar da's ook maar een dun laagje.
Het meeste is ondertussen al weer weg.. Maar het zal morgen wel hier een chaos op de weg zijn. Gelukkig hoef ik maar 5 minuten te lopen naar mijn stagequote:Op zondag 23 november 2008 19:13 schreef Light het volgende:
[..]
Vol is wel overdreven hoor. Straten en voetpaden zijn niet wit, grasvelden wel. Maar da's ook maar een dun laagje.
Net even een stukje gelopen. Op de stoep ligt eigenlijk nergens sneeuw, behalve bij het viaduct waar ik over kwam. En da's een verradelijk ding, omdat'ie eigenlijk niet opvalt. Je gaat namelijk niet omhoog (de andere weg gaat naar beneden).quote:Op zondag 23 november 2008 20:36 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Het meeste is ondertussen al weer weg.. Maar het zal morgen wel hier een chaos op de weg zijn. Gelukkig hoef ik maar 5 minuten te lopen naar mijn stage
Södermalm vind ik erg leuk om te gaan stappen. Minder duur en minder tot geen wachttijden voor de deur.quote:Op maandag 24 november 2008 08:39 schreef heaven7 het volgende:
Södermalm meestal omdat dat goedkoper is en gezellig. Östermalmstorg is leuk maar duuuur!
Beetje sneeuw is toch ook geen reden om de fiets maar te laten staan?quote:Op maandag 24 november 2008 19:30 schreef Knutknuttsson het volgende:
En de Zweden blijven stug doorfietsen ook. Soms zijn het net Nederlanders.....
Beetje sneeuw niet, maar had al moeite genoeg om met de auto er doorheen te komen........quote:Op maandag 24 november 2008 22:17 schreef Light het volgende:
[..]
Beetje sneeuw is toch ook geen reden om de fiets maar te laten staan?
Hmm... da's iets meer dan een beetje sneeuw. Hier (NL) lag vanmorgen wat sneeuwsmurrie op straat, maar dat stelde weinig voor. Geen reden om de fiets te laten staan iig.quote:Op maandag 24 november 2008 22:26 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Beetje sneeuw niet, maar had al moeite genoeg om met de auto er doorheen te komen........
Ik zat in Borås, maar de herfst en winter waren daar redelijk zachter dan normaal.. terwijl de zomer daar niet echt heel goed was.quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:21 schreef Hopsaflops het volgende:
Hmm maar dat is wel uitzonderlijk denk ik?
Gemiddelde temperatuur per maan in Stockholm:
http://www.weather.com/ou(...)r_bottomnav_business
Als ik dat zo zie ligt de gemiddelde temperatuur van december tot maart onder het vriespunt, dan zou je wel denken dat het er normaal gesproken wel veel zal sneeuwen?
Ik denk dat er in Zweden ook best wel verschil tussen oostkust en westkust is, zeker qua wintertemperatuur.quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:49 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Ik zat in Borås, maar de herfst en winter waren daar redelijk zachter dan normaal.. terwijl de zomer daar niet echt heel goed was.
In stockholm was er vorig jaar ook niet echt te spreken van een fatsoenlijke winter. Mijn vriendin heeft redelijk wat geklaagt over het feit dat de sneeuw uitbleef, en toen er eindelijk wat viel in januari was het minder dan wat er nu in nederland is gevallen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:49 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Ik zat in Borås, maar de herfst en winter waren daar redelijk zachter dan normaal.. terwijl de zomer daar niet echt heel goed was.
in 2007 was er ook een zachtere winter, wellicht dan toch global warmingquote:Op dinsdag 25 november 2008 22:06 schreef PieterBas het volgende:
Verleden jaar... vond ik anders de winter erg zacht. Eigenlijk was het maar 2 dagen er koud.. maar voor de rest viel het toen wel mee. In Nederland vroor het toen harder en lag er meer sneeuw dan in Zweden..
Zit je op de Hr.Ms. Evertsen dan??quote:Op zondag 23 november 2008 22:17 schreef Erasmo het volgende:
In het weekend van 5 dec. lig ik in de haven van Stockholm, en uiteraard ga ik daar wat alcoholische versnaperingen tot mij nemenWat zijn leuke cafés om naar toe te gaan? Laten we zeggen waar bv. veel studenten komen, dat zijn meestal wel leuke tenten die niet al te duur zijn
En waar gaan jullie zelf eigenlijk uit?
Jupsquote:Op maandag 1 december 2008 23:02 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Zit je op de Hr.Ms. Evertsen dan??
Yup, hier ook iemand die nu (nog) profijt heeft van de crisis - wij besparen straks 20.000 kr per jaar in vergelijking met vorig jaar. Best een leuke bonus!quote:Op vrijdag 5 december 2008 21:07 schreef sweboy het volgende:
God wat ben ik blij dat ik voor een variabele hypotheek heb gekozen.
Sinds dat ik het huis heb gekocht in Augustus, is de hypotheek rente met 2.2% verlaagd!
Umeå is wel ver ja, maar zeker haalbaar.quote:Op maandag 8 december 2008 12:56 schreef AKnynke het volgende:
Dat is inderdaad fijn Ennuik!
Ik wil dit weekend met het vriendje een roadtrip maken, richting noord Zweden. Ben er nog nooit noordelijker dan Uppsala geweest! We willen vrijdag weg, zondag terug. In Uppsala een auto huren, en dan karren maar. Maar, wat is redelijk om te halen? Ik zat te denken aan richting hoga kusten te gaan..en eventueel van daar uit richting umea? Ik denk dat meer in een weekend wel heel veel word, of niet?
Iemand andere ideeeen of tips?
uiteindelijk hebben we besloten om voor de Hoga Kusten te gaan. Daar een stuga gehuurd. Heb er zin in, even weg!quote:Op dinsdag 9 december 2008 11:10 schreef gday het volgende:
[..]
Umeå is wel ver ja, maar zeker haalbaar.De weg langs de kust is sowieso wel leuk, want je komt een hoop leuke steden tegen dan. Je kunt in Gävle bijvoorbeeld even Gävlebocken bekijken, als je nog op tijd bent want die wordt vaak al voor kerst in de hens gestoken.
het is er lekker rustig, maar goed buiten goteborg en stockholm is zweden sowieso wel rustigquote:Op dinsdag 9 december 2008 22:51 schreef bassieVL het volgende:
Vandaag een aanbod gekregen om voor een paar maanden in Karlskrona te gaan werken.
Iemand ervaring met Karlskrona en omgeving? Ik ben er ooit 2 weken in de winter geweest (ook voor het werk). Op het eerste gezicht leek het me een saai stadje.
hier de cijfers: http://www.zweden.com/zi/algemeen/klimaat/index.php (misschien dat de zonuren misleidend zijn als ze puur rekenen wanneer de zon opkomt en ondergaat..... karlskrona staat er overigens ook tussen)quote:Op woensdag 10 december 2008 20:53 schreef heaven7 het volgende:
Mwa dat valt reuze mee hoor, dat laatste
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |