Dag 1Omdat ik redelijk dichtbij woon, geen 20 meer ben en er weer vrienden bij mij bleven logeren, ben ik op en neer gaan rijden. Gelukkig hadden we een bobette zodat ik de eerste 2 dagen wel gewoon kon drinken

Deze keer zijn we eens redelijk op tijd vertrokken zodat we nu eens op tijd waren voor
Henry Rollins. Voor het eerst sinds jaren dat ik de openingsact zag. Henry was onderhoudend, had leuke verhalen maar na een half uurtje had ik het wel gezien en was het tijd voor een broodje tonijnsalade. Hierna naar de India gelopen om een stuk van
Tom Baxter te zien. Singer/songwriters kan ik over het algemeen wel waarderen aar ze hadden beter die andere Tom (McRae) kunnen boeken. Dit had ik na 2 nummers wel gezien en ben richting de Grolsch gegaan om een stuk van
Killswitch Engage te zien. Hier bleef het ook maar bij een paar nummers. Muzikaal was het wel aardig maar ze hebben een ontzettend irritante gitarist die constant over het podium staat te huppen waardoor ik het niet om aan te zien vond. Tijd dus om richting de Alpha te gaan voor
The Presidents of the USA. Zoals ik al had verwacht zetten ze geweldig optreden neer. Een goede mix van oud en nieuw werk en veel contact met het publiek. Na het optreden nog even na zitten genieten op de heuvel om daarna een stukje van
Amy MacDonald mee te pakken. Op zich was het best wel aardig maar niet helemaal mijn ding zodat ik mooi de tijd had om weer even wat te gaan eten. Daarna naar
The Ting Tings wezen kijken die een goed optreden neerzetten. Vanaf dat moment ben ik de draad helaas een beetje kwijt. Niet dat ik dronken was of zo maar ik kan me niet echt meer herinneren of ik daarna nog wat gezien heb of dat we richting auto gegaan zijn.
Dag 2De dag begon voor mij met
Korpiklaani. Folkmetal kan best leuk zijn maar in dit geval was het iets te veel folk naar mijn smaak. Het optreden was wel aardig maar het geheel had een redlijk hoog 'net niet' gehalte. Bij het uitlopen van de tent liep ik een vriendin tegen het lijf waarmee ik naar de Charlie ben gelopen om naar
Headphone te gaan kijken. Een leuk bandje die ik zeker in de gaten ga houden. Hierna nog een klein stukje van
Gem gezien wat wel aardig was maar niet meer dan dat. Vervolgens via
Mindless Self Indulgence (erg fout maar best wel leuk) naar de X-ray gegaan om een van de acts te zien waar ik heel erg benieuwd naar was.
Beardyman stelde niet teleur. Toch ben ik voor afloop van zijn optreden de X-ray uitgelopen want het was gewoon veel te warm binnen en we wilden nog een stuk van de
Blood Red Shoes zien maar die vielen mij een beetje tegen zodat ik mooi op tijd bij
Claw Boys Claw kon zijn. Helaas heb ik hier maar de helft van kunnen zien want ze waren ouderwets goed op dreef maar mijn maag begon te rammelen en ik was erg benieuwd naar de nieuwe zangeres van
Nightwish die mij 100% is meegevallen. Ze heeft dan wel niet het bereik van Tarja maar haar stem is veel natuurlijker en er staat nu weer echt een band op het podium. Na Nightwish bijna in volle sprint richting
The Breeders gegaan want ik wilde zo weinig mogelijk van dit optreden missen. Het rammelde aan alle kanten maar dat hoort bij ze. Geweldig om te zien hoeveel plezier zij op het podium hebben. Na the Breeders een beetje bij de Grolsch rond blijven hangen om het eerste stuk van de
Sex Pistols te zien want als er dit jaar legendes op Lowlands stonden, waren zij het wel. Hun optreden was best wel grappig maar kon me niet echt boeien waardoor ik mooi op tijd bij
The Gutter Twins kon zijn. Ze begonnen vrij sterk maar na een minuut of 20 begon het naar mijn idee een beetje in te zakken, zodat ik het 2e gedeelte van hun optreden van buiten de tent heb beluisterd waar het nog best wel aan te horen was. Hierna was het weer tijd om de auto eens op te zoeken.
Dag 3Nederhop is niet echt 'mijn ding' maar vandaag begon met een stukje
Extince. Het was best goed aan te horen maar na een nummer of 5 had ik het wel gezien. Als 2e stond
Lykke Li op mijn programma. Wat ik hiervan heb gezien was best wel goed maar ik had een paar mensen afgesproken zodat ik hier eerder weg moest. Na het laatste stukje van
Hit me TV zijn we de Bravo ingelopen naar
Hercules and Love Affair wat me totaal niets deed. Gelukkig kon ik ik terug naar de India waar
Textures bezig was. Lowland is voor mij niet compleet zonder een goede metalband en ze voldeden volledig aan mijn verwachting. Het was goed en hard. Wat wil je nog meer van een metalband. Hierna even wat gegeten en de eerste 2 nummers van
Yeasayer gezien om weer terug naar de Bravo te keren voor
Jamie Lidell. Met de band erbij op het podium was het best wel goed maar zodra hij er alleen stond werd het een stuk minder. Dat komt waarschijnlijk omdat ik Beardyman al had gezien die hetzelfde kan als Jamie maar dan 4 keer beter. Dat ons mooi de tijd om even in het gebied bij de Lima rond te hangen met de
The Pedro Delgados op de achtergrond.
Tricky kende ik eigenlijk alleen van naam dus vond ik het wel tijd om daar eens verandering in te brengen. Het is mij absoluut niet tegengevallen. Ook als de stortbui er niet was geweest, was ik tot het eind gebleven. Na dit optreden even wat te eten gehaald en naar een band wezen kijken waar ik nog nooit van gehoord had.
Asakusa Jinta was erg tof en die gasten hebben een geweldige bassist. Helaas moest ik ook hier eerder weg want ik wilde het eerste stuk van
Sigur Rós zien. Ik had gelukkig al een stuk van ze gezien op Hurricane maar toch moest ik met pijn in mijn hart halverwege het optreden richting India om naar
The Dresden Dolls te gaan. Hun optreden was geweldig. Ik had ooit wel eens iets van ze gehoord maar ik had geen idee dat het zo goed zou zijn. Vooral hun cover van Warpigs vond ik super. Een perfecte afsluiter voor een, wat mij betreft, zeer geslaagd Lowlands.
Top (in willekeurige volgorde):
The Presidents of the USA
The Breeders
Beardyman
Tricky
Sigur Rós
Textures
Nightwish
The Dresden Dolls
Claw Boys Claw
Helaas gemist:
British Sea Power