abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:32:32 #1
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_59866353
Praat hier verder over alles wat met geschiedenis te maken heeft.

Wil je geschiedenis studeren? Hier de links naar de sites van de verschillende universiteiten:

Radboud Universiteit Nijmegen
Rijksuniversiteit Groningen
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Leiden
Universiteit van Amsterdam
Universiteit Utrecht
Vrije Universiteit Amsterdam

Het elsevier studieonderzoek over 2007 is hier te vinden:

eindoordeel over geschiedenis volgens studenten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Opleiding   Universiteit   Eindoordeel   Eindstand
Geschiedenis   UL Leiden           7.4                    1
Geschiedenis   RUG Groningen   7.1                    6
Geschiedenis   UU Utrecht           7.2                    4
Geschiedenis   EUR Rotterdam   7.3                    3
Geschiedenis   UVA Amsterdam   7.0                    7
Geschiedenis   VU Amsterdam   7,4 +            1
Geschiedenis   RU Nijmegen           7.2                    4
Geschiedenis   Gemiddeld            7.2    

En volgens de hoogleraren:
1
2
3
4
5
6
7
8
Opleiding           Universiteit            Rangorde 2007,    % hoogleraren dat de opleiding op 1ste plaats zet
Geschiedenis   UU Utrecht            1                              29
Geschiedenis   UvA Amsterdam    2                              23
Geschiedenis   UL Leiden             3                              22
Geschiedenis   RUG Groningen    4                              12
Geschiedenis   RU Nijmegen            5                                8
Geschiedenis   VU Amsterdam    6                                4
Geschiedenis   EUR Rotterdam    7                                3                                                                  

Overige informatie:
Vorige topic

laatste post:
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:15 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ah, Lorenz. Heb nog college van hem gehad. Heb een nogal dubbel gevoel bij het vak. Aan de ene kant is het echt razend interessant allemaal (het vak werd opeens heel boeiend toen ik het tentamen had gehaald na meerdere pogingen ), maar het is ook zulk vermoeiend gedoe. maar toch ,zonder geschiedfilosofie zou de geschiedschrijving er denk ik wel een stuk beroerder voor staan dan nu.

[ Bericht 75% gewijzigd door ethiraseth op 03-07-2008 14:48:05 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:51:15 #2
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59866838
Geschiedtheorie lijkt mij best interessant. Dit jaar zijn o.a. Spengler, Toynbee en Foucault de revue gepasseerd, echter zo snel dat geen recht gedaan wordt aan hun denken, zo vermoed ik.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:58:12 #3
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_59867024
Dat was wel mijn ervaring aan de Vu ja. Het is een 5 punts vak maar, en er moet meer als een eeuw geschiedtheorie doorheen worden gejaagd. Volgens mij is dat ook een groot frustratiepunt van Lorenz zelf, die doceert aan de vu. De man is helemaal gefrustreerd geraakt door het feit dat hij elk jaar weer alles zo snel moet uitleggen dat bijna niemand het echt begrijpt en daardoor een hekel aan het vak krijgt. Een vak als dit zou echt een 10-punts vak moeten zijn, verspreid over een half jaar aan colleges.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:32:00 #4
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_59867836
TVP, aangezien Geschiedenis mijn toekomst is.
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:48:17 #5
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59868253
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:55:14 #6
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59868448
Netjes! Wordt dat vak nog gegeven?
pi_59868599
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:58 schreef ethiraseth het volgende:
Dat was wel mijn ervaring aan de Vu ja. Het is een 5 punts vak maar, en er moet meer als een eeuw geschiedtheorie doorheen worden gejaagd. Volgens mij is dat ook een groot frustratiepunt van Lorenz zelf, die doceert aan de vu. De man is helemaal gefrustreerd geraakt door het feit dat hij elk jaar weer alles zo snel moet uitleggen dat bijna niemand het echt begrijpt en daardoor een hekel aan het vak krijgt. Een vak als dit zou echt een 10-punts vak moeten zijn, verspreid over een half jaar aan colleges.
Aan de UvA is wetenschapsfilosofie wel een 10-punts vak, icm een hoorcollege voor alle geesteswetenschappen. In blok 1 krijg je Lorenz, in blok 2 een reader. Meer weet ik er echter niet vanaf, omdat ik het vak volg bij Europese studies, waar je wetenschapsfilosofie van 3 gebieden krijgt: taal/literatuur, recht en geschiedenis. Voor wetenschapsfilosofie van de opleiding geschiedenis hoop (en krijg) ik vrijstelling.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:01:27 #8
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59868619
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 15:55 schreef Scaurus het volgende:
Netjes! Wordt dat vak nog gegeven?
Nee.

Geschiedtheorie en Historiografie zijn samengevoegd tot één vak (grondslagen v/d geschiedschrijving), hetgeen echt heel jammer is, aangezien ze beide afzonderlijk al behoorlijk krap bemeten waren, terwijl zeker geschiedtheorie echt woest interessant was.
Ik had een mondeling van Lantink, en we hebben echt anderhalf uur (twee keer de bedoelde tijd, omdat de persoon na mij had afgezegd) zitten discussieren.
Historio was gewoon een saai stampvak, maar het leert je wel dat je geschiedschrijving aan elkaar hangt van tientallen verschillende scholen die allemaal vinden dat ze het bij het juiste eind hebben.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:16:15 #9
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59868982
Ik heb mij voor het komende jaar ingeschreven voor Historiografie. Lijkt me interessant, hoewel ik weinig op heb met theorieën over theorieën over abstracte denkbeelden. Geschiedtheorie en historiografie samengevoegd... komt er een einde aan de erosie van het geschiedonderwijs?
pi_59869018
quote:
Mee eens, hier (Nijmegen) is het ook een 5-puntsvak in het tweede jaar. Je kunt in het derde jaar echter als themacollege (10 studiepunten) onder meer filosofie van de geschiedenis kiezen, dan ga je er toch wat uitgebreider op in. Het eerste deel van de cursus is een overzicht, in het tweede deel wordt een seminar over een auteur gedaan. Dit jaar was het Augustinus, vorig jaar of Foucault geloof ik.
Ik weet het ook niet
  donderdag 3 juli 2008 @ 18:00:16 #11
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59871021
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:16 schreef Scaurus het volgende:
Ik heb mij voor het komende jaar ingeschreven voor Historiografie. Lijkt me interessant, hoewel ik weinig op heb met theorieën over theorieën over abstracte denkbeelden. Geschiedtheorie en historiografie samengevoegd... komt er een einde aan de erosie van het geschiedonderwijs?
Mja de geschiedenis aan UU gaat tenonder aan z'n eigen succes, hetgeen natuurlijk bijzonder historisch verantwoord is
pi_59872812
Toynbee, Spengler. Ze konden me allemaal niet bekoren. Alleen Fruin vond ik mooi om te lezen
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  donderdag 3 juli 2008 @ 21:46:17 #13
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_59875655
TVP, puike openingspost trouwens.
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 18:00 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Mja de geschiedenis aan UU gaat tenonder aan z'n eigen succes, hetgeen natuurlijk bijzonder historisch verantwoord is
Is het dan wel een goed idee om er nu nog mee te beginnen aan de UU?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  donderdag 3 juli 2008 @ 21:56:03 #14
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59875919
Ik raad je persoonlijk zeker aan om ook even op de andere universiteiten te kijken voor je je inschrijft, in de 4 jaar dat ik er heb gestudeerd, is het onderwijs een stuk minder persoonlijk geworden en zijn er een hoop mooie vakken verdwenen en docenten vetrokken.
Het mooie pand aan de Kromme Nieuwegracht is verkocht en de faculteit zit een beetje over de stad verspreid, de docenten in hun eigen ivoren toren en de college zalen zijn uitgestrooid over de hele universiteit. Hierdoor kom je eigenlijk niemand meer zomaar tegen, noch je medestudenten, noch je docenten, waardoor het toch allemaal behoorlijk anoniem wordt.
Ik voel me nu echt een nummer, terwijl ik tot een jaar geleden wel gewoon een redelijke verstandhouding had met m'n docenten en mede studenten.
Al is er wel soort van toelatingsexamen ingesteld dit jaar, maar daar weet ik het fijne niet van.
Utrecht is een leuke stad, en de opleiding geschiedenis is beslist niet slecht, maar als ik nu moest kiezen zou ik eerder voor Amsterdam of Leiden zijn gegaan.
  donderdag 3 juli 2008 @ 22:24:03 #15
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59876501
Dat verspreidde en anonieme staat mij ook wel tegen de borst. De docenten zitten in een apart gebouw, je komt ze zelden tegen in de wandelgangen. De lokalen zitten verspreid in de binnenstad en op de Uithof, medestudenten buiten je werkgroep kom je zelden tegen. Ik sluit niet uit dat ik volgende zomer naar Leiden ga
  donderdag 3 juli 2008 @ 22:57:00 #16
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59877241
Het is wel een van de redenen dat ik na de zomer naar de UvA verkas. Lekker hutjemutje.
pi_59881551
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 22:24 schreef Scaurus het volgende:
Dat verspreidde en anonieme staat mij ook wel tegen de borst. De docenten zitten in een apart gebouw, je komt ze zelden tegen in de wandelgangen. De lokalen zitten verspreid in de binnenstad en op de Uithof, medestudenten buiten je werkgroep kom je zelden tegen. Ik sluit niet uit dat ik volgende zomer naar Leiden ga
Leiden....
Ik weet het ook niet
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:23:16 #18
197338 Knevelt
pi_59884525
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 21:56 schreef Sjoewe het volgende:
Ik raad je (...) Leiden zijn gegaan.
Hm, ik begin dit jaar toch sowieso aan de Universiteit Utrecht. Maar bedankt voor je kritische kanttekening in ieder geval.

Als je elkaar, behalve de werkgroep, nauwelijks ziet, hoe groot is dan zo'n werkgroep precies?
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:33:56 #19
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_59884816
Gistermiddag (eindelijk) mijn laatste tentamen gehad. Ik was wel weer toe aan vakantie! Als alles gaat zoals verwacht, kan ik eind november m'n P op komen halen. Heerlijk gevoel . Volgend jaar begin ik zwaar, met 50 ects in de eerste periode. Ik ga namelijk een minor Arabisch erbij doen.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:34:02 #20
197338 Knevelt
pi_59884821
Mods, dit topic heeft wel de potentie om centraal te gaan, denk ik.
pi_59885407
Volgens hoogleraren wordt het in R'dam niet echt serieus genomen , maar bij ons is het helemaal kleinschalig. Soms vakken met maximaal 15 man en dus hele persoonlijke benadering. Net weer een 7,5 voor methodisch vak. Scriptie ligt nog bij 2e lezer.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:57:56 #22
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59885567
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 11:23 schreef Knevelt het volgende:
Als je elkaar, behalve de werkgroep, nauwelijks ziet, hoe groot is dan zo'n werkgroep precies?
Bij eerstejaarsvakken in het beginnen ong. 25 man, aan het einde van het jaar blijven daarvan zo'n 15 over. Tel bij de vakken nog de herkansers op, en je komt uit op gemiddeld 18 tot 25 man.
pi_59886008
quote:
Aan de RuG wordt het volgens mij gegeven in de vorm van twee vakken a 5 EC. In het 1e jaar Inleiding in de geschiedenis, en in het 2e jaar Perspectieven op geschiedenis. In het 3e jaar wordt nog eens 10EC gewijd aan het vak Theorie van de geschiedenis/metageschiedenis. Ik heb de vakken zelf nog niet gevolgd, aangezien ik in september pas ga beginnen, maar je kunt het studieprogramma met een korte vakbeschrijving inzien in de elektronische onderwijscatalogus. Het lijkt op de vakken die je hierboven beschrijft.

http://www.rug.nl/ocasys/let/vak/showpos?opleiding=9
pi_59908478
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:51 schreef Scaurus het volgende:
Geschiedtheorie lijkt mij best interessant. Dit jaar zijn o.a. Spengler, Toynbee en Foucault de revue gepasseerd, echter zo snel dat geen recht gedaan wordt aan hun denken, zo vermoed ik.
Aangezien twee van de drie gevaarlijke gekken waren die helemaal niet dachten, is dat geen groot euvel, denk ik.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:01:50 #25
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59909717
Spengler en Foucault?
pi_59909746
Ja. Waarbij Foucault niet echt gevaarlijk was, hij had alleen sterk de neiging de zaken zo weer te geven dat zijn gelijk onaantastbaar scheen.
Spengler was trouwens niet de Hitlervolgende idioot waarvoor hij wel gehouden wordt, maar z'n voorstelling van culturen is te zot voor woorden. Jij houdt geloof ik van Huizinga. Die heeft een prachtige bespreking van Spengler's werk geschreven. Het heet ''Twee worstelaars met de engel''.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:21:06 #27
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59909927
En toch heeft Foucault een paar mooie boeken geschreven. Je moet niet alles voor lief nemen, maar er zitten toch wel een aantal mooie gedachten in
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:26:07 #28
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59910003
Als Spengler en cryptonazi is en Foucault een betweter, wat is dan wel goed gelezen op gebied van geschiedtheorie?
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:30:40 #29
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59910067
Mja, de discussie over geschiedtheorie is echt een slagveld.
Wat voor iets zoek je? Een beetje een overzichtswerk, of een vrolijk extremistisch standpunt?
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:32:56 #30
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59910095
Iets met een filosofische inslag, maar niet te zwaar geschreven (geen Hegel o.i.d.). Liefst met een extremistisch standpunt
pi_59910169
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:26 schreef Scaurus het volgende:
Als Spengler en cryptonazi is
Dat heb ik niet beweerd.
quote:
en Foucault een betweter, wat is dan wel goed gelezen op gebied van geschiedtheorie?
Carlo Ginzburg.
  maandag 7 juli 2008 @ 15:03:58 #32
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_59948799
Ik heb de UU gevraagd of mijn behaalde colloquium doctum van de UvA me vrijstelling geeft voor vakken van hun colloquium doctum, of desnoods toelating tot hun universiteit (denk niet dat dat kan, maar proberen kan geen kwaad, had vrij nette cijfers tenslotte). Dit, aangezien het rooster op de UvA slecht valt met mijn werk, en financieel gaat het dan moeilijk worden. Ik kan van de tien klassen op zich in één klas terecht en met wat puzzelwerk zou ik dan drie van de vier vakken kunnen volgen, maar wie zegt dat het tweede semester net zo uitkomt als het eerste? Ik heb er gewoon geen goed gevoel over en het gesprek met de studiebegeleider van de UvA leverde ook niets op. En ach, nog een jaartje wachten maakt me ook niet uit.

De UU heeft tenminste een speciale deeltijdaanvang op donderdagavond van 18:00 tot 22:00, dat lijkt me toch veel prettiger werken.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_59961069
TVP'tje.
pi_59998307
Bachelorscriptie: 8

Met nog 15 pnt gegaan een overall gemiddelde van 7,02. Wil het wel op een 7 houden . Wel omlaag gehaald door enkele vakken waar ik echt niks aan vond.
pi_60000083
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 16:05 schreef Lennox het volgende:
Bachelorscriptie: 8

Met nog 15 pnt gegaan een overall gemiddelde van 7,02. Wil het wel op een 7 houden . Wel omlaag gehaald door enkele vakken waar ik echt niks aan vond.
Dat gebeurt mij ook altijd, sommige vakken......daar wordt je echt depressief van.
Gefeliciteerd met zo`n goed cijfer trouwens! Ik zit zelf ook op de beoordeling van mijn bachelorwerkstuk te wachten.
Ik weet het ook niet
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:12:18 #36
197338 Knevelt
pi_60024687
Beste geschiedenisstudenten,

Waar vind ik de boekenlijst voor studiejaar 1 van Geschiedenis aan de UU?
Mijn inschrijving is nog niet compleet, maar ik wil toch alvast kijken naar de boeken die ik te bestuderen krijg.
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:49:47 #37
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60025335
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:12 schreef Knevelt het volgende:
Beste geschiedenisstudenten,

Waar vind ik de boekenlijst voor studiejaar 1 van Geschiedenis aan de UU?
Mijn inschrijving is nog niet compleet, maar ik wil toch alvast kijken naar de boeken die ik te bestuderen krijg.
Meestal staan de titels vermeld in de studiegids op internet. Hoewel, als de UU een beetje op de VU lijkt zal minstens de helft van de vakken nog geen literatuurvermelding hebben en moet je wachten tot het eerste college.
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:51:15 #38
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60025367
Even uit mijn hoofd

Noble, Western Civilization (dik boek, gebruik je voor introductievakken)
Aerts e.a., Land van kleine gebaren
Rosenwein, A History of the Middles Ages
Tignor e.a., Worlds Together, Worlds Apart

Boek voor oudheid even vergeten. Niet echt interessant.
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:57:19 #39
197338 Knevelt
pi_60025462
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:51 schreef Scaurus het volgende:
Even uit mijn hoofd

Dankjewel ouwe
Bij de meeloopdag, paar maanden terug, merkte de aanwezige docent op dat er een groot handboek in het Engels is dat je het hele jaar door gebruikt. Is dat Noble, Western Civilization ?
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:01:35 #40
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60025526
Jazeker. Zevenhonderd pagina's keiharde geschiedenis, kleine plaatjes en grote lappen tekst. Een lust voor elke student!
pi_60025610
Aardig link om van te voren al boeken te gaan kopen. Straks verandert het vak van docent en koop je de verkeerde.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:13:45 #42
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60025758
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:06 schreef Lennox het volgende:
Aardig link om van te voren al boeken te gaan kopen. Straks verandert het vak van docent en koop je de verkeerde.
Ach ja. Heb je een extra boek om te lezen.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:14:14 #43
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60025770
Van te voren kopen moet je sowieso niet doen. Naast het gevaar wat jij al noemt is het vrij nutteloos. Je hebt alleen je boeken enkele maanden eerder. Alsof je dan gretig alles alvast gaat lezen .
pi_60025798
Ik heb het gedaan toen ik naar tweede studiejaar ging. Zat toen tijdens zomervakantie met been in het gips en had toen al de boeken van blok 1 gekocht. Vrij weinig hoeven doen destijds, omdat ik al veel doorgenomen had.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:34:19 #45
197338 Knevelt
pi_60026149
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:06 schreef Lennox het volgende:
Was ook niet mijn bedoelding. Mijn bedoeling is alleen om op internet de inhoud van die boeken te bekijken en wat anderen erover te zeggen hebben.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:35:06 #46
197338 Knevelt
pi_60026165
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:14 schreef Scaurus het volgende:
Van te voren kopen moet je sowieso niet doen. Naast het gevaar wat jij al noemt is het vrij nutteloos. Je hebt alleen je boeken enkele maanden eerder. Alsof je dan gretig alles alvast gaat lezen .
En geen korting via de UHSK.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:49:53 #47
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60026440
Tip: word geen lid van de UHSK. Kost je zo'n twintig euro per jaar. Korting op de boeken is slechts 5%, dat betekent dat je bijv. voor Noble 54 ipv 60 euro moet betalen Beter is het om boeken tweedehands dan wel van buitenlandse boekensites als Amazone en bookdepository te kopen.
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:06:26 #48
197338 Knevelt
pi_60026823
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:49 schreef Scaurus het volgende:
Tip: word geen lid van de UHSK. Kost je zo'n twintig euro per jaar. Korting op de boeken is slechts 5%, dat betekent dat je bijv. voor Noble 54 ipv 60 euro moet betalen Beter is het om boeken tweedehands dan wel van buitenlandse boekensites als Amazone en bookdepository te kopen.
Mmmmaar maar heeft de UHSK dan echt geen toegevoegde waarde?
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:09:23 #49
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60026887
Nee.
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:20:55 #50
197338 Knevelt
pi_60027138
Duidelijk.
pi_60027404
quote:
Even uit mijn hoofd

De boekenlijst van Amsterdam voor de overzichtsvakken:

Oudheid: De Blois & van der Spek, Een kennismaking met de Oude Wereld
Middeleeuwen & Renaissance: Blockmans en Hoppenbrouwers, Introduction to Medieval Europe: 300-1350
Nieuwe Tijd: John Merriman, A History of Modern Europe, vol.1: From the Renaissance to the Age of Napoleon
Nieuwste Tijd: Noble, Western Civilization, vol. C: since 1789
Nederlandse geschiedenis: Blom en Lamberts, Geschiedenis van de Nederlanden

Ik gok erop dat het boek voor Middeleeuwen in Leiden hetzelfde is, want daar geeft Blockmans college
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:50:00 #52
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60027780
Die Blois & van der Spek gebruiken wij ook. Weinig interessants, er zijn veel betere boeken over de oudheid.
pi_60028500
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:30 schreef Ewelina het volgende:

[..]

De boekenlijst van Amsterdam voor de overzichtsvakken:

Oudheid: De Blois & van der Spek, Een kennismaking met de Oude Wereld
Middeleeuwen & Renaissance: Blockmans en Hoppenbrouwers, Introduction to Medieval Europe: 300-1350
Nieuwe Tijd: John Merriman, A History of Modern Europe, vol.1: From the Renaissance to the Age of Napoleon
Nieuwste Tijd: Noble, Western Civilization, vol. C: since 1789
Nederlandse geschiedenis: Blom en Lamberts, Geschiedenis van de Nederlanden

Ik gok erop dat het boek voor Middeleeuwen in Leiden hetzelfde is, want daar geeft Blockmans college
Daar gebruikt men Eeuwen des onderscheids, de Nederlandstalige versie.
  donderdag 10 juli 2008 @ 21:29:16 #54
197338 Knevelt
pi_60028546
Dank voor uw toevoegingen allen
pi_60028560
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:50 schreef Scaurus het volgende:
Die Blois & van der Spek gebruiken wij ook. Weinig interessants, er zijn veel betere boeken over de oudheid.
Zoals het werk van Singor en Naerebout.
pi_60028585
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 21:27 schreef Apropos het volgende:

[..]

Precies hetzelfde boek; alleen Hoppenbrouwers zette meteen de Engelstalige versie op het programma, toen die net uit was. En die MOEST je kopen, ongeacht of je al de Nederlandstalige versie had . Aangezien er heel veel herkansers waren, vond ik dat niet zo netjes. Zeg maar gewoon geldklopperij.

Gelukkig is hij hier later op teruggekomen

Er zijn trouwens meer docenten die van deze kwaal last hebben, alleen zetten die het tentamen zo in elkaar dat je het ook echt niet kan halen als je het nieuwe boek niet hebt
  donderdag 10 juli 2008 @ 23:01:35 #57
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60030905
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 21:29 schreef Apropos het volgende:
Zoals het werk van Singor en Naerebout.
Naar mijn mening interessanter dan Blois & Spek. Gosh, waarom moeten introductieboeken over de oudheid zo grijs en stoffig zijn? De oudheid is een prachtige periode.
pi_60034972
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 21:27 schreef Apropos het volgende:

[..]

Grappig, die kreeg ik op de HBO ook, interessant boekwerk.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  vrijdag 11 juli 2008 @ 10:17:24 #59
197338 Knevelt
pi_60036334
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 23:01 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Naar mijn mening interessanter dan Blois & Spek. Gosh, waarom moeten introductieboeken over de oudheid zo grijs en stoffig zijn? De oudheid is een prachtige periode.
Ken jij toevallig interessante boeken over de oudheid die niet grijs en stoffig zijn?
pi_60036459
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:50 schreef Scaurus het volgende:
Welke vind je zelf goed?
Ik weet het ook niet
  vrijdag 11 juli 2008 @ 10:45:07 #61
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60036867
De hele oudheid valt niet in één boek te vatten. Beter is het om thematische boeken te lezen. Zo schrijft Adrian Goldsworthy prachtig over de Romeinse oorlogvoering (zie Roman Warfare, In the Name of Rome, The Punic Wars). Fik Meijer schrijft over Rome in het algemeen (zie Keizers sterven niet in bed, Macht zonder grenzen, Gladiatoren). Tom Holland heeft een interessant boek geschreven over de Romeinse politieke spelletjes van de eerste eeuw v.Chr., genaamd Rubicon. Over het verval van Rome is nog altijd The Rise and Fall of the Roman Empire van Edward Gibbon het meest bekend. Het is gedateerd, maar nog steeds goed te lezen.

De Griekse oorlogvoering wordt goed beschreven door Victor Davis Hanson in Wars of the Ancient Grieks, Alexander de Grote door Jona Lendering (aanrader!) en The Peloponnesian War en Perikles van Donald Kagan.

De beste boeken over de oudheid zijn nog altijd geschreven in de oudheid zelf. Je kan ze stoffig noemen, maar ze geven een goed beeld van de tijd en zijn an sich interessant om te lezen. Plutarchus en Suetonius schrijven wat lichtvoetig, grossieren in vermakelijke anekdotes over figuren als Caesar. Die Caesar heeft zelf zeer interessante verslagen van zijn veroveringen geschreven, waarvan de bekendste over de Gallische oorlogen gaat. Andere voorname Romeinen die over oorlog schrijven zijn Livius en Tacitus. De grote Griekse historici zijn Herodotus en Thucydides, misschien wel de grootste historicus ooit. Over het goddelijke en wat daar beneden is schrijft Plato mooie dialogen. De Romeinse Cicero houdt het meer bij recht en praktische filosofie.
pi_60039569
Ik ben het bijna helemaal eens met Scaurus, de meeste boeken die hij noemt heb ik zelf op de plank staan en ze zijn echt de moeite waard om te lezen. Met het lesboek ben ik dan niet bekend, vind het in ieder geval raar dat zo'n boeiende periode saai en stoffig gepresenteerd schijnt te worden. Alexander de Grote van Jona Lendering vond ik drie keer niks though, lang terug gelezen, weet niet meer precies waarom. Ik kan in ieder geval Goldsworthy met In The Name of Rome aanraden, waarin hij de belangrijkste personen van het Romeinse Rijk belicht; vooral de episode over Sertorius vond ik prachtig (wat een held), maar dat terzijde.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 14:42:42 #63
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60041748
Tja, het eerste jaar is bedoeld om in een rap tempo de hoofdlijnen van 6000 jaar geschiedenis doorheen te jagen. Vanuit dat oogpunt is Blois & van der Spek een nuttig boek omdat het heel geconcentreerd van 4000 jaar geschiedenis de belangrijkste dingen aanstipt. Al die boeken die Scaurus opnoemt, hoe interessant ze ook mogen zijn, zijn daarvoor simpelweg niet geschikt.

Sowieso, als je je wilt verdiepen in de oudheid is geschiedenis niet de juiste studie. Oudheid is bij geschiedenis een beetje het ondergeschoven kindje, simpelweg omdat er betere vakgebieden zijn als je je in die periode wilt specialiseren, zoals oudheidkunde, archeologie of eventueel griekse & latijnse taal en cultuur.
pi_60042809
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 10:45 schreef Scaurus het volgende:
Verhaal
Je vergeet Homerus. De Ilias is erg taai, maar de Odyssee is erg goed te lezen vind ik.
pi_60044649
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:42 schreef ethiraseth het volgende:

Sowieso, als je je wilt verdiepen in de oudheid is geschiedenis niet de juiste studie. Oudheid is bij geschiedenis een beetje het ondergeschoven kindje, simpelweg omdat er betere vakgebieden zijn als je je in die periode wilt specialiseren, zoals oudheidkunde, archeologie of eventueel griekse & latijnse taal en cultuur.
Klopt. Ben er eerlijk gezegd ook niet zo rouwig om dat het bij ons niet/zelden aan bod komt.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 17:30:54 #66
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60045458
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 13:09 schreef Steeven het volgende:
Alexander de Grote van Jona Lendering vond ik drie keer niks though, lang terug gelezen, weet niet meer precies waarom.
Jammer! Mijn ervaring is anders. Lendering schrijft niet het standaardverhaaltje over Alexander, maar belicht het vanuit Perzisch perspectief. Een verfrissing!
quote:
Ik kan in ieder geval Goldsworthy met In The Name of Rome aanraden, waarin hij de belangrijkste personen van het Romeinse Rijk belicht; vooral de episode over Sertorius vond ik prachtig (wat een held), maar dat terzijde.

Sertorius is mijn held geworden na lezing van Goldsworthy. Naar mijn mening is hij een van de meest ondergewaardeerde Romeinse veldheren. Versloeg met een numerieke meerderheid Pompeius meerdere malen. Een militair genie. Nog zo'n vergeten genie is Belisarius, met Scipio en Caesar de grootste Romeinse veldheer ooit.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 17:34:43 #67
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60045515
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:42 schreef ethiraseth het volgende:
Jammer, maar begrijpelijk. Jammer, omdat de oudheid vormt een van de pijlers van onze Westerse beschaving. Recht, politiek en filosofie uit latere tijden vallen niet te begrijpen zonder kennis van de klassieken. Begrijpelijk, omdat de geschiedenis vanaf de Middeleeuwen veel 'dichterbij' is. Wie de populaire cultuur en mentaliteit van vandaag de dag wil begrijpen, dient eerder kennis te nemen van de Romantiek dan van de oudheid.
pi_60045745
quote:
Over het verval van Rome is nog altijd The Rise and Fall of the Roman Empire van Edward Gibbon het meest bekend.
The Decline and Fall, noemen wij dat in Leiden.
Trouwens, Scaurus, als je zo van Thucydides houdt, moet je eens The Landmark Thucydides lezen.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 17:51:16 #69
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60045793
I stand corrected Foutje is snel gemaakt, het wemelt van de Rise and Fall-boeken. Dat Thucydides boek, is dat een soort companion o.i.d.?
pi_60045902
quote:
Sertorius is mijn held geworden na lezing van Goldsworthy. Naar mijn mening is hij een van de meest ondergewaardeerde Romeinse veldheren. Versloeg met een numerieke meerderheid Pompeius meerdere malen. Een militair genie. Nog zo'n vergeten genie is Belisarius, met Scipio en Caesar de grootste Romeinse veldheer ooit.
grappig. Edit - maar Belisarius is niet vergeten hoor, tuurlijk bij het grote publiek wel, maar bij fora met een klein beetje kennis duikt die naam altijd snel op als het over veldheren of grootste prestaties op het slagveld gaat.
quote:
Jammer, maar begrijpelijk. Jammer, omdat de oudheid vormt een van de pijlers van onze Westerse beschaving. Recht, politiek en filosofie uit latere tijden vallen niet te begrijpen zonder kennis van de klassieken. Begrijpelijk, omdat de geschiedenis vanaf de Middeleeuwen veel 'dichterbij' is. Wie de populaire cultuur en mentaliteit van vandaag de dag wil begrijpen, dient eerder kennis te nemen van de Romantiek dan van de oudheid.
Eveneens eens.

[ Bericht 9% gewijzigd door Steeven op 11-07-2008 19:48:45 ]
pi_60046016
Yeah! Bachelor binnen! Goed jaar achter de rug, nu lekker vakantie!
Ik weet het ook niet
pi_60047250
Gefeliciteerd! Ik moet as donderdag nog aan de bak. Dan ook vakantie.
  zondag 13 juli 2008 @ 15:06:29 #73
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60075816
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:09 schreef Scaurus het volgende:
Nee.
En dan verbaasd zijn dat je niemand buiten je werkgroep tegenkomt. .

De UHSK is niet voor iedereen zaligmakend, maar als het je ligt kan het een hele goede aanvulling op je studentenleven zijn. Aan de introductie heb ik enkele van mijn beste vrienden overgehouden, de feesten met andere verenigingen zijn best aardig (en doorbreekt dat incestueuze sfeertje dat studieverenigingen kenmerkt), en de randactiviteiten zoals de politieke café's zijn ook de moeite waard.

Verder heb ik er ook weinig mee, vooral door eerdergenoemde onskentons-cultuur, maar alleen de boekenverkoop in overweging nemen is nogal..makkelijk.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_60076448
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 19:21 schreef Lennox het volgende:
Gefeliciteerd! Ik moet as donderdag nog aan de bak. Dan ook vakantie.
Succes!
Ik weet het ook niet
pi_60098740
Ik heb een brief naar de examencommissie UU afdeling geschiedenis gestuurd. Now we play the waiting game. Ik zag wel op de site dat ze in juli en augustus geen brieven beantwoorden, wellicht dat ik dan pas instroom in februari mocht alles lukken, of volgend jaar pas. We zien het wel .
  maandag 14 juli 2008 @ 18:08:58 #76
197338 Knevelt
pi_60101978
Hey Scaurus, hoe is dat bij jou eigenlijk gegaan toen je met je P naar de UU ging? Moest je een getuigschrift van je P meesturen bij je inschrijving? Of vroeg de UU zelf bij jouw toenmalige hogeschool na of je je P behaald had?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 23:36:26 #77
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_60134055
quote:
Even uit mijn hoofd

Hmm, ik heb vandaag de boekenlijst voor blok 1 van het eerste jaar aan de UU ontvangen:

Introductie oudheid
Western civilisation - T.F.X. Noble (hetzelfde dus)
Klassieke oudheid van A tot Z - P.J. Reimer (bedoelde je die?)
Sesam atlas van de wereldgeschiedenis deel 1 - H. Kinder en W. Hilgemann

Inleiding geschiedtheorie
The pursuit of history - John Tosh
  woensdag 16 juli 2008 @ 02:26:12 #78
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60136287
Sesamatlas heb je niet nodig, en dat boek van oudheid ben ik kwijt, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Droog was het wel. En Nederlands, als lekkermakertje.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  woensdag 16 juli 2008 @ 09:55:21 #79
197338 Knevelt
pi_60138425
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 02:26 schreef Nosh het volgende:
Sesamatlas heb je niet nodig,
Oh leuk is dat, daar ook al?! Afgelopen jaar heb ik al ¤50,- extra uitgegeven aan boeken die we het hele studiejaar niet een keer open hebben gehad.
  woensdag 16 juli 2008 @ 10:41:36 #80
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60139319
quote:
Op maandag 14 juli 2008 18:08 schreef Knevelt het volgende:
Hey Scaurus, hoe is dat bij jou eigenlijk gegaan toen je met je P naar de UU ging? Moest je een getuigschrift van je P meesturen bij je inschrijving? Of vroeg de UU zelf bij jouw toenmalige hogeschool na of je je P behaald had?
Ik ben zelf via een P naar de VU gegaan, en moest een gecertificeerd kopie van het getuigschrift meesturen.
  woensdag 16 juli 2008 @ 10:46:17 #81
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60139420
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:55 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Oh leuk is dat, daar ook al?! Afgelopen jaar heb ik al ¤50,- extra uitgegeven aan boeken die we het hele studiejaar niet een keer open hebben gehad.
Mja, alle docenten orakelen over de handigheid van het werkje, maar persoonlijk had ik veel meer aan samenvattingen en begrippenlijsten van anderen. Worden je gratis opgestuurd, en op de kaarten na, heb je precies dezelfde informatie.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  woensdag 16 juli 2008 @ 12:39:30 #82
197338 Knevelt
pi_60142024
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:41 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik ben zelf via een P naar de VU gegaan, en moest een gecertificeerd kopie van het getuigschrift meesturen.
Okee. Gelukkig schiet mijn (voormalige) hogeschool ook zo lekker op met het uitgeven daarvan.
  woensdag 16 juli 2008 @ 12:42:09 #83
197338 Knevelt
pi_60142084
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:46 schreef Nosh het volgende:

[..]

Mja, alle docenten orakelen over de handigheid van het werkje, maar persoonlijk had ik veel meer aan samenvattingen en begrippenlijsten van anderen. Worden je gratis opgestuurd, en op de kaarten na, heb je precies dezelfde informatie.
Dus als ik het goed begrijp is het een boekje met samenvattingen, begrippenlijst en kaarten? Van de andere kant zou ik dan zeggen: Als alles al in één keer en precies hetzelfde in dat boekje staat, waarom zou je die dan niet gewoon aanschaffen, en al die losse samenvattingen links latten liggen?
pi_60142642
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:55 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Daarom zou ik ook wachten met het kopen totdat je in college hoort wat je moet kopen, en hoogstwaarschijnlijk staat er ook in de studiehandleiding of op blackboard wat je precies moet lezen en in welke planning (waar ik me vervolgens uiteraard niet aan houd )
pi_60162451
Ik heb de Sesamatlasjes wel gekocht, ik vind ze wel handig als naslagwerk (en wel leuk om te hebben).

* studeert Geschiedenis aan de RuG
pi_60164064
Laatste tentamen net gehaald. Aan toegangseis van master voldaan, dus volgend jaar masterstudent. Moet nog wel 1 vijfpuntsvak nog halen om BA diploma te krijgen.
  donderdag 17 juli 2008 @ 14:25:12 #87
197338 Knevelt
pi_60165941
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 13:14 schreef Lennox het volgende:
Laatste tentamen net gehaald. Aan toegangseis van master voldaan, dus volgend jaar masterstudent. Moet nog wel 1 vijfpuntsvak nog halen om BA diploma te krijgen.
feli
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:10:57 #88
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60268334
Jeetje, ik heb me aangemeld voor de UvA-master Boekwetenschap & handschriftenkunde en kreeg net een mailtje van de professor die over het handschriftenkunde deel ging waarin hij de nieuwe studenten welkom heet enzovoort. Maar die mail was alleen aan aan mij en een meisje gestuurd, dus misschien volg ik die master wel maar met één ander persoon.

[ Bericht 1% gewijzigd door ethiraseth op 22-07-2008 14:25:19 ]
pi_60268808
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:10 schreef ethiraseth het volgende:
Jeetje, ik heb me aangemeld voor de UvA-master Boekwetenschap & handschriftenkunde en kreeg net een mailtje van de professor die over het handschriftenkunde deel ging waairn hij de nieuwe studenten welkom heet blabla. Maar die mail was alleen aan aan mij en een meisje gestuurd, dus misschien volg ik die master wel maar met één ander persoon.
Wie was dat?

Leuk, dan zie ik je waarschijnlijk wel een keer op de faculteit (mits je college hebt in het PC Hoofthuis) Welkom in de wanorde
Net de site even gecheckt, dat is toch een master van Algemene Cultuurwetenschappen? Wat ga je doen als keuzeruimte?

Ik weet nog steeds niet welk mastertraject ik wil doen, Europese studies of geschiedenis. Als het goed is heb ik volgend jaar m'n bachelor, dan moet ik het toch wel weten
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:03:21 #90
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60269710
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:28 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Wie was dat?

Leuk, dan zie ik je waarschijnlijk wel een keer op de faculteit (mits je college hebt in het PC Hoofthuis) Welkom in de wanorde
Net de site even gecheckt, dat is toch een master van Algemene Cultuurwetenschappen? Wat ga je doen als keuzeruimte?

Ik weet nog steeds niet welk mastertraject ik wil doen, Europese studies of geschiedenis. Als het goed is heb ik volgend jaar m'n bachelor, dan moet ik het toch wel weten
De professor die mailde? Prof. Dr Jos A.A.M. Biemans was dat.

College is geloof ik vooral aan de Oude Turfmarkt omdat daar de Bijzondere collectie ligt, maar ik weet het niet zeker. Ik heb me pas begin deze maand ingeschreven en moet nog allerlei papieren krijgen om de aanmelding en betaling definitief te maken en voor vakken te kunnen inschrijven. Heb dus ook nog geen flauw idee wat ik als keuzeruimte ga doen. Dat is pas voor semester twee van belang dus alle tijd.

Klopt het trouwens dat de roostersite nog steeds plat ligt? Zal wel eens willen weten wanneer ik college heb i.v.m. werk, maar het schiet allemaal nog niet echt op.
pi_60269796
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:03 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

De professor die mailde? Prof. Dr Jos A.A.M. Biemans was dat.

College is geloof ik vooral aan de Oude Turfmarkt omdat daar de Bijzondere collectie ligt, maar ik weet het niet zeker. Ik heb me pas begin deze maand ingeschreven en moet nog allerlei papieren krijgen om de aanmelding en betaling definitief te maken en voor vakken te kunnen inschrijven. Heb dus ook nog geen flauw idee wat ik als keuzeruimte ga doen. Dat is pas voor semester twee van belang dus alle tijd.

Klopt het trouwens dat de roostersite nog steeds plat ligt? Zal wel eens willen weten wanneer ik college heb i.v.m. werk, maar het schiet allemaal nog niet echt op.
Tadáááá: je collegerooster voor het 1e semester

Als student zijnde gebruiken we http://www.student.uva.nl , het studentenportal Daar klik je je bachelor/master/doctoraal aan en dan kun je op roosters klikken

Ik dacht dat het misschien prof. Ketelaar was, ik heb ooit een college bij hem gevolgd. Maar hij zit bij Archiefwetenschap
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:13:24 #92
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60269914
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:07 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Tadáááá: je collegerooster voor het 1e semester

Als student zijnde gebruiken we http://www.student.uva.nl , het studentenportal Daar klik je je bachelor/master/doctoraal aan en dan kun je op roosters klikken

Ik dacht dat het misschien prof. Ketelaar was, ik heb ooit een college bij hem gevolgd. Maar hij zit bij Archiefwetenschap
Oh, verrek zeg, nog nooit gekeken daar. Ik heb nog veel te leren inderdaad. Het was vast veel te logisch te denken dat je er wel zal komen via het knopje Rooster op de site. Bedankt in elk geval.

Ah, wel puik rooster, alles op maandag en dinsdag. En zo te zien alle colleges inderdaad op de Oude Turfmarkt i.p.v. het Pc Hoofthuis.
pi_60269955
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:13 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Oh, verrek zeg, nog nooit gekeken daar. Ik heb nog veel te leren inderdaad. Het was vast veel te logisch te denken dat je er wel zal komen via het knopje Rooster op de site. Bedankt in elk geval.
Ik kende die hele roostersite niet eens die jij aangaf Niemand hier gebruikt die.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:22:25 #94
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60270162
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:14 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik kende die hele roostersite niet eens die jij aangaf Niemand hier gebruikt die.
Lol. Nou, dat was mijn eerste ervaring met de chaos van de UvA dus.

Oh, volgens de Academische kalender kan je je maar tot 4 juli aanmelden voor colleges. Das niet zo handig als je je na die tijd pas aanmeldt. Is de insluiting dan gewoon gesloten of is dat meer om mensen te pushen op tijd aan te melden?
pi_60270587
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:22 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Lol. Nou, dat was mijn eerste ervaring met de chaos van de UvA dus.

Oh, volgens de Academische kalender kan je je maar tot 4 juli aanmelden voor colleges. Das niet zo handig als je je na die tijd pas aanmeldt. Is de insluiting dan gewoon gesloten of is dat meer om mensen te pushen op tijd aan te melden?
Volgens mij geldt dat alleen voor mensen die al aan de UvA studeren, die moeten zich via studieweb (te bereiken via Blackboard) aanmelden voor de colleges. Je kunt je tussen bepaalde data aanmelden (in dit geval dus t/m 4 juli).. Maar aangezien jij eerstejaars aan de UvA bent, denk ik dat je automatisch wordt ingeschreven voor je vakken. Ik zou voor de zekerheid even bellen, of beter nog, langsgaan. Zit op de Oude Turfmarkt 147.

Toen ik eerstejaars aan de UvA was hebben ze me anderhalve week voordat de colleges begonnen nog ingeschreven, dus zo'n probleem moet het niet zijn.

Contactgegevens:
Master Boekwetenschap en handschriftenkunde
Onderwijssecretariaat Kunst-, religie- en cultuurwetenschappen
Masterbureau
Neem contact op met het Masterbureau voor algemene vragen en vragen over aanmelding en selectie.

T 020 525 3157
E masters-fgw@uva.nl

Onderwijssecretariaat
Voor meer informatie kun je terecht bij het onderwijssecretariaat Kunst- religie- en cultuurwetenschappen

Mastercoördinator
Mw. prof.dr. E.A. Kuitert

http://www.studeren.uva.n(...)793-9BEDD5E4FB01D8D5

Contactgegevens Onderwijssecretariaat Kunst-, religie- en cultuurwetenschappen:
Onderwijssecretariaat Kunst-, religie- en cultuurwetenschappen
Voor de opleidingen Algemene cultuurwetenschappen, Bibles and Cultures, Boekwetenschap en handschriftenkunde, Dramaturgie, Dutch Art in European context, Erfgoedstudies, Islam in de moderne wereld, Jewish Cultures, Kunstwetenschappen, Kunstgeschiedenis, Museumconservator, Museumstudies, Muziekwetenschap, Mysticism and Western Esotericism, Religie, individu en cultuur, Religiestudies, Religious Studies, Theorie der muziek en Theaterwetenschap.

adres: Oude Turfmarkt 147, 1012 GC Amsterdam
kamer: 003b
telefoon: 020-525 4952
telefonisch bereikbaar maandag t/m donderdag tussen
11 tot 12.30 uur en 13.30 en 15 uur.
e-mail: info-krc-fgw@uva.nl
openingstijden: maandag t/m donderdag van 11 tot 15 uur.

NB 1: zomersluiting van maandag 28 juli t/m vrijdag 8 augustus 2008. Alleen in dringende gevallen kan per e-mail een vraag worden voorgelegd.
NB 2: van maandag 14 juli t/m vrijdag 15 augustus 2008 slechts geopend van 11.00-13.00 uur.

Zie : http://www.hum.uva.nl/ond(...)-A35261111370B1A1#p3
  dinsdag 22 juli 2008 @ 19:43:03 #96
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60276392
Ah ja, de brief van de UvA met mijn toelatingsbewijs is er, waarin ook staat dat ik naar het onderwijssecretariaat moet om me aan te melden.

Wel een omslachtig gedoe allemaal. Nu moet ik die toelatingsbrief weer opsturen naar het Service & Informatiecentrum van de UvA, om vervolgens drie dagen later te bellen voor mijn studentnummer, welke ik dan weer zelf moet doorgeven aan het Masterbureau.
pi_60276412
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd had
  donderdag 24 juli 2008 @ 13:03:23 #98
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60317831
Nou, ik kan ondertussen ook wel zeggen dat werk vinden met geschiedenis best moeilijk is. 19 sollicitaties gedaan de afgelopen tijd en alle 19x meteen afgewezen zonder uberhaupt op gesprek te hoeven komen. Maakte niet uit of het een MBO-functie of een startersfunctie voor HBO/WO was, altijd komt het neer op "ja, er waren kandidaten met meer werkervaring voor de functie". Erg leuk, in die circel terechtkomen van een baan niet kunnen krijgen omdat je geen werkervaring hebt, maar omdat je geen baan krijgt kan je ook nooit aan die werkervaring komen.

En nee, ik heb geen kansloos CV. Ok, het is niet geweldig, geen commissies en zulke dingen, maar ik heb alle jaren altijd gewerkt ernaast, een korte stage gelopen en nog tien maanden mantelzorg verleent naast mijn studie.

Hopelijk wordt het beter als ik eenmaal mn MA heb.
pi_60323871
Ik ben inmiddels bijna gepromoveerd historica (Oudheid) aan de uni Leiden. Op zoek naar een baan binnen de wetenschap, maar dat is lastig, dus ik ben me ook aan het oriënteren op werk daarbuiten. Ik heb goeie ervaringen met informatiemanagement, dwz het managen van informatiestromen binnen organisaties (bedrijven of overheid). Daar wordt geschiedenis genoemd als een van de studies die handig zijn om gevolgd te hebben. Zelf heb ik gesolliciteerd bij TTP (www.ttp.nl). Misschien wat voor jou?

Oh, en andere vragen over promoveren of over de Oudheid wil ik graag beantwoorden
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_60323990
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 16:55 schreef SaskiaR het volgende:
....

Oh, en andere vragen over promoveren of over de Oudheid wil ik graag beantwoorden
Over promoveren zou ik wel iets willen weten Ik weet nog niet precies of ik dat wil, maar oriëntatie kan geen kwaad

Dus, zou je een paar vragen willen beantwoorden?

- Wat zijn de leuke en minder leuke kanten aan je baan?
- Zijn er nog cijfereisen oid als je solliciteert, of voldoet een goed scriptiecijfer ook wel? Kortom, waarop selecteert men bij de sollicitatie?
- Hoe en wanneer kwam bij jou de gedachte op om te gaan promoveren? Wat waren je overwegingen?

Alvast bedankt
pi_60324188
Ik wilde zelf altijd al promoveren, voor mij is geschiedenis bedrijven (dus doen van onderzoek en het schrijven van artikelen) datgene waarvoor je wordt opgeleid en wat je dus het beste kan na je studie.
Nadelen zijn er een boel: ten eerste dat er weinig promotieplaatsen zijn, waardoor je altijd enorm veel concurrentie hebt en soms lang moet zoeken en vaak solliciteren. En als je eenmaal gepromoveerd bent begint de mallemolen weer opnieuw: meestal moet je om in de wetenschap te blijven werken zelf een onderzoeksvoorstel indienen, meestal bij het NWO, en daar is de concurrentie enorm (er wordt gestreefd naar 30% succes van alle aanvragen, maar dat wordt vaak niet eens gehaald). En anders moet je toevallig het geluk hebben dat er een project start waar je wordt aangenomen. Dus als je eenmaal gepromoveerd bent zijn de kansen om in de wetenschap te blijven werken nog klein.
Je moet het dus echt aankunnen om in competities te werken, en voor mij zou dat de belangrijkste reden zijn om uit het wereldje te stappen. Daarnaast moet je kunnen omgaan met andere teleurstellingen, zoals weigeringen van artikelen en papers voor conferenties, en het eindeloos herschrijven van artikelen.
Verder moet je ertegen kunnen dat je vaak alleen werkt en moet je jezelf kunnen motiveren om elke dag te gaan werken, want over het algemeen let er niemand op wanneer je op de uni bent, zolang je maar af en toe wat werk laat zien. En dan zijn er nog algemene problemen zoals slechte begeleiding e.d.
Daar staat tegenover dat de wetenschap gewoon supergaaf is om te doen! Voor mij is het mijn hobby en ik word er nog voor betaald ook. Het salaris is trouwens erg goed vergeleken met sommige andere functies, dus (afhankelijk van je privésituatie) kan je flink sparen. Daarnaast heb je veel vrijheid om je eigen tijd en werkzaamheden in te delen, krijg je vaak de kans een tijd in het buitenland te werken en naar buitenlandse conferenties en studiereizen te gaan. En als alles klaar is ligt er een mooi boek met jouw naam erop Hoe hard je moet werken valt best mee; ik heb de laatste 4 jaar niet belachelijk hard gewerkt (anderzijds vind ik het werk zo leuk dat ik het ook vrijwillig 's avonds nog doe).
Ik heb zelf altijd goede cijfers gehaald (afstudeerscriptie 9, gemiddeld alle vakken 8.4). Ik weet niet precies of ik daarom aangenomen ben, maar het speelt in elk geval wel een belangrijke rol. Bij het solliciteren moet je ermee rekening houden dat er twee soorten vacatures zijn: die waarbij je zelf een voorstel voor een promotieonderzoek moet schrijven (het grootste deel) en die waarbij je reageert op een vacature voor een voorstel dat de professor geschreven heeft. Dat laatste was bij mij zo, en ik had zelf nog helemaal geen verstand van het onderwerp, dus kon hij mij alleen beoordelen op mijn gehaalde cijfers. Als je zelf een voorstel moet schrijven is de kwaliteit daarvan het belangrijkste criterium, met als tweede je cijfers.
pi_60324367
Dank je, hier heb ik veel aan

Ik ben nog bezig met m'n bachelor, maar kijken ze het meest naar je master of naar je bachelor? En waren eventuele nevenactiviteiten belangrijk?
  donderdag 24 juli 2008 @ 17:28:57 #103
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60324480
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:22 schreef Ewelina het volgende:
Dank je, hier heb ik veel aan

Ik ben nog bezig met m'n bachelor, maar kijken ze het meest naar je master of naar je bachelor? En waren eventuele nevenactiviteiten belangrijk?
Weet niet hoe het aan andere universiteiten is, maar aan de VU is er een speciale tweejarige onderzoeksmaster die je kan doen, die je specifiek voorbereid op promoveren. Om daar binnen te komen moet je bachelor een 8+ gemiddeld zijn, om vervolgens een sollicitatie voor een plek in die master te moeten doen. Daarvoor moet je een begeleider hebben en zelf een voorstel schrijven waar je tijdens je master mee aan de slag wilt.

Het lijkt me een stuk moeilijker om via een gewone master het promotieproces in te gaan als ik al het verschil in niveau zie tussen eindscripties van die onderzoeksmaster en de gewone master. Ik zou in elk geval kijken of je zo'n soort master kan doen aan je universiteit.
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 16:55 schreef SaskiaR het volgende:
Ik ben inmiddels bijna gepromoveerd historica (Oudheid) aan de uni Leiden. Op zoek naar een baan binnen de wetenschap, maar dat is lastig, dus ik ben me ook aan het oriënteren op werk daarbuiten. Ik heb goeie ervaringen met informatiemanagement, dwz het managen van informatiestromen binnen organisaties (bedrijven of overheid). Daar wordt geschiedenis genoemd als een van de studies die handig zijn om gevolgd te hebben. Zelf heb ik gesolliciteerd bij TTP (www.ttp.nl). Misschien wat voor jou?
Ja, daar had ik ook al naar gekeken. Echter moet ik nog mijn master doen, dus heb geen tijd voor een voltijdsfunctie, wat ze daar aanbieden. Zeker ook omdat je daar nog intern wordt opgeleid is dat niet te combineren met een masterstudie ernaast.
pi_60324674
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:28 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Weet niet hoe het aan andere universiteiten is, maar aan de VU is er een speciale tweejarige onderzoeksmaster die je kan doen, die je specifiek voorbereid op promoveren. Om daar binnen te komen moet je bachelor een 8+ gemiddeld zijn, om vervolgens een sollicitatie voor een plek in die master te moeten doen. Daarvoor moet je een begeleider hebben en zelf een voorstel schrijven waar je tijdens je master mee aan de slag wilt.

Het lijkt me een stuk moeilijker om via een gewone master het promotieproces in te gaan als ik al het verschil in niveau zie tussen eindscripties van die onderzoeksmaster en de gewone master. Ik zou in elk geval kijken of je zo'n soort master kan doen aan je universiteit.
[..]

Die is er aan de UvA ook, alleen moet je dan een 7,5 gemiddeld staan. En dat sta ik niet Daar staat tegenover dat ik over anderhalf jaar wel twee bachelors heb. Je kunt er ook voor solliciteren als je al een master hebt afgerond. Ik denk dat ik dat maar ga doen, om financiële redenen en praktische redenen (cijfergemiddelde opkrikken). Mijn studiefinanciering + lening is namelijk na volgend jaar op.
  donderdag 24 juli 2008 @ 18:21:38 #105
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60325290
Krijg je aan de UvA dan al betaald als je een onderzoeksmaster doet?
pi_60325307
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 13:03 schreef ethiraseth het volgende:
Nou, ik kan ondertussen ook wel zeggen dat werk vinden met geschiedenis best moeilijk is.
Ook één van mijn zorgen. Ik heb echter volgend jaar een master die niet echt geassocieerd wordt met geschiedenis.

Volgens de voorlichten zouden de volgende mogelijkheden tot werk aanwezig zijn na MA titel te hebben behaald:
quote:
Mogelijkheden na de studie

Na het behalen van de MA-titel ben je een breed inzetbare professional en heb je goede perspectieven op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden van de Rotterdamse opleiding Media en Journalistiek komen onder meer terecht in management-, research-, marketing- en publiciteitsfuncties binnen de mediawereld, de cultuursector en de communicatiebranche. Ze blijken goed te functioneren als redacteur, journalist en programmamaker bij diverse media, maar ook als docent in het hoger onderwijs en in beleids- en communicatiefuncties bij overheden, bedrijven en non-profitorganisaties. Bovendien blijkt de master een goede basis voor een loopbaan als wetenschappelijk onderzoeker.
pi_60325665
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 18:21 schreef ethiraseth het volgende:
Krijg je aan de UvA dan al betaald als je een onderzoeksmaster doet?
Nee, maar ik zou dan een jaar extra studiefinanciering kunnen krijgen, omdat die master 2 jaar duurt. Dat komt uit op totaal 5 jaar, plus 3 jaar lening = 8 jaar stufi. Nu heb ik een 4-jarige opleiding, kun je in totaal 7 jaar lang geld ontvangen van de IBG. Aangezien ik pas 2009 m'n 1e bachelor heb, is mijn 7 jaar op (ik begon met studeren in 2002). Ik zou het heel zonde vinden als ik die master zou moeten afbreken ivm geldgebrek (je moet hem namelijk wel binnen 2 jaar afronden! ). Plus dat ik mijn cijfergemiddelde omhoog wil krijgen, en zo een betere kans op toelating krijg
pi_60326234
Bij veel promotieplaatsen wordt een onderzoeksmaster verplicht gesteld, dus als je erover denkt te promoveren moet je die sowieso gaan doen. Wat ook een pluspunt op je cv is, is als je in het buitenland gestudeerd hebt. Dus als je dat nog in kan plannen, zeker doen!
Ik weet dat er in Leiden niet strict naar de bachelor-cijfers gekeken wordt als je een onderzoeksmaster (MPhil noemen ze dat daar) wil doen, maar ook naar andere dingen die je gedaan hebt. Je kan ook na je BA van universiteit veranderen, dus kom lekker naar Leiden !
pi_60326419
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 19:24 schreef SaskiaR het volgende:
Bij veel promotieplaatsen wordt een onderzoeksmaster verplicht gesteld, dus als je erover denkt te promoveren moet je die sowieso gaan doen. Wat ook een pluspunt op je cv is, is als je in het buitenland gestudeerd hebt. Dus als je dat nog in kan plannen, zeker doen!
Ik weet dat er in Leiden niet strict naar de bachelor-cijfers gekeken wordt als je een onderzoeksmaster (MPhil noemen ze dat daar) wil doen, maar ook naar andere dingen die je gedaan hebt. Je kan ook na je BA van universiteit veranderen, dus kom lekker naar Leiden !
Extra activiteiten naast m'n studie, tja, ik heb er vrijwel altijd naast gewerkt (muv een paar maanden). Voor de rest weinig bijzonders. Ben lid bij een studentenvereniging en heb daar wat georganiseerd, maar verder... Buitenland gaat niet meer lukken denk ik
pi_60334426
Ach, je kan het proberen Als je een enthousiaste indruk maakt kan dat ook al veel helpen.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 09:57:26 #111
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60335842
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 19:38 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Extra activiteiten naast m'n studie, tja, ik heb er vrijwel altijd naast gewerkt (muv een paar maanden). Voor de rest weinig bijzonders. Ben lid bij een studentenvereniging en heb daar wat georganiseerd, maar verder... Buitenland gaat niet meer lukken denk ik
Ach, als je een docent hebt die je wilt steunen en een beetje onderbouwd verhaal over wat je wilt onderzoeken moet het wel goed komen.Tenzij er natuurlijk aan de UvA veel meer mensen zijn die het 7.5+ gemiddelde halen (aan de vu zijn dat er meestal maar 1 of 2 ).
  vrijdag 25 juli 2008 @ 11:13:25 #112
197338 Knevelt
pi_60337487
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ik wilde zelf altijd al promoveren, voor mij is geschiedenis bedrijven (dus doen van onderzoek en het schrijven van artikelen) datgene waarvoor je wordt opgeleid en wat je dus het beste kan na je studie.
pi_60340002
Lol Knevelt

Bij ons komt het wel eens voor dat studenten denken dat een onderzoeksmaster te moeilijk voor ze is, of dat hun cijfers niet goed genoeg zijn, en dat ze daarom niet eens proberen er een plaats te krijgen. Terwijl cijfers echt niet alles zeggen en het voor een gemotiveerde, geïnteresseerde en hardwerkende student echt wel te doen is. Dus als je ook maar enigszins overweegt misschien ooit te willen promoveren, doe een onderzoeksmaster!
Had ik zelf ook wel willen doen, maar in mijn tijd bestonden die dingen nog niet (ben nog net in het oude systeem afgestudeerd helaas).
  vrijdag 25 juli 2008 @ 16:27:38 #114
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60344812
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 11:13 schreef Knevelt het volgende:

[..]

WEDDEN DAT ZE EEN BOCHEL HEEFT.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 16:29:31 #115
197338 Knevelt
pi_60344869
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 16:27 schreef Nosh het volgende:

[..]

WEDDEN DAT ZE EEN BOCHEL HEEFT.
Van het bronnenonderzoek in de donkere kamer met de te hoge en versleten bureaustoel tot in de kleine uurtjes. Maar daar ging het niet alleen om heur.
pi_60357967
Ik heb geen bochel hoor wel een bril (een hele hippe, dat wel).
  zaterdag 26 juli 2008 @ 12:18:46 #117
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60358657
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef SaskiaR het volgende:
Zeg, dat kan niet hoor. Historici lopen per definitie 20 jaar achter op de rest van de bevolking.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 13:35:03 #118
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60359838
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef SaskiaR het volgende:
En de academische wereld haalde opgelucht adem.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 15:03:57 #119
197338 Knevelt
pi_60361121
Historici toch
pi_60361478
Er lopen bij ons ook wel van die wereldvreemde types rond hoor... een die best wel kalend is, maar dan wel redelijk lang haar heeft, een soort Einstein. Met een grote bril ook nog. Maar onder de promovendi zijn best wat hippe meiden te vinden hoor.

Iemand nog een inhoudelijke vraag ?
  zaterdag 26 juli 2008 @ 16:06:14 #121
197338 Knevelt
pi_60361850
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 15:37 schreef SaskiaR het volgende:
Er lopen bij ons ook wel van die wereldvreemde types rond hoor... een die best wel kalend is, maar dan wel redelijk lang haar heeft, een soort Einstein. Met een grote bril ook nog. Maar onder de promovendi zijn best wat hippe meiden te vinden hoor.

Iemand nog een inhoudelijke vraag ?
Ja: Waarom geschiedenis voor jou?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:20:21 #122
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60424431
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 09:57 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ach, als je een docent hebt die je wilt steunen en een beetje onderbouwd verhaal over wat je wilt onderzoeken moet het wel goed komen.Tenzij er natuurlijk aan de UvA veel meer mensen zijn die het 7.5+ gemiddelde halen (aan de vu zijn dat er meestal maar 1 of 2 ).
Een 8 of hoger als gemiddelde is toch niet zo bijzonder?
pi_60429629
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 16:06 schreef Knevelt het volgende:

Ja: Waarom geschiedenis voor jou?
Dat vraagt iedereen altijd, maar eigenlijk heb ik er niete en heel geod onderbouwd antwoord op... ik vond de spannende verhalen altijd erg leuk, en genoot (geniet) ervan om weg te dromen uit de huidige wereld, maar wilde tegelijk ook weten hoe het dan echt in het verleden was geweest. Ik vond ook veel andere vakken op school leuk, en heb dus ook veel andere studies overwogen, maar een deel viel af omdat ik niet goed was in beta-vakken, en uiteindelijk leek geschiedenis me het leukst. Ik ben er sindsdien ook achtergekomen dat het een erg algemene studie is, waar je veel nuttige academische vaardigheden leert, zoals snel informatie verwerken, kritisch lezen, stukken schrijven, presenteren e.d, en vooral het zoeken van informatie over andere onderwerpen. Daardoor zou ik me, mocht ik dat willen, ook snel kunnen verdiepen in andere onderwerpen. Als ik bijv. iets zou willen weten over filosofie ofzo, zou ik snel de juiste wetenschappelijke boeken kunnen vinden, die op academische waarde schatten en de informatie die ik zoek snel kunnen vinden en verwerken. Wat dat betreft heb je dus erg veel aan geschiedenis in het dagelijks leven.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 18:52:12 #124
197338 Knevelt
pi_60513242
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Dat vraagt iedereen altijd, maar eigenlijk heb ik er niete en heel geod onderbouwd antwoord op... ik vond de spannende verhalen altijd erg leuk, en genoot (geniet) ervan om weg te dromen uit de huidige wereld, maar wilde tegelijk ook weten hoe het dan echt in het verleden was geweest. Ik vond ook veel andere vakken op school leuk, en heb dus ook veel andere studies overwogen, maar een deel viel af omdat ik niet goed was in beta-vakken, en uiteindelijk leek geschiedenis me het leukst. Ik ben er sindsdien ook achtergekomen dat het een erg algemene studie is, waar je veel nuttige academische vaardigheden leert, zoals snel informatie verwerken, kritisch lezen, stukken schrijven, presenteren e.d, en vooral het zoeken van informatie over andere onderwerpen. Daardoor zou ik me, mocht ik dat willen, ook snel kunnen verdiepen in andere onderwerpen. Als ik bijv. iets zou willen weten over filosofie ofzo, zou ik snel de juiste wetenschappelijke boeken kunnen vinden, die op academische waarde schatten en de informatie die ik zoek snel kunnen vinden en verwerken. Wat dat betreft heb je dus erg veel aan geschiedenis in het dagelijks leven.
Dankjewel voor je antwoord, dat me nu pas opvalt. Vrij herkenbare motivatie. Ik denk dat de studie Geschiedenis sowieso een van de beste studies voor je algemene ontwikkeling is. Mede omdat historie ook andere vakken op een zeer breed terrein behelst zoals politiek, sociologie, antropologie en filosofie.
pi_60513959
Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden? "

Vanaf nu noem ik mn masterrichting. Dan hoor je alleen maar "Oja, leuk joh"
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 19:33:06 #126
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60513985
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 19:31 schreef Lennox het volgende:
Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden? "
"Leuke historische anecdotes vertellen op feestjes en pedant doen op internet."
pi_60515081
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 19:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

"Leuke historische anecdotes vertellen op feestjes en pedant doen op internet."
quote:
Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden?
Inderdaad, mensen leggen de link meteen bij leraar, terwijl ik meen dat de meeste mensen even goed het bedrijfsleven in gaan.
pi_60518683
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 20:28 schreef Steeven het volgende:

[..]

[..]

Inderdaad, mensen leggen de link meteen bij leraar, terwijl ik meen dat de meeste mensen even goed het bedrijfsleven in gaan.
Precies. In de afgelopen drie jaar heb ik, achteraf bezien, veel geleerd. Het analytisch denken, onderzoek doen met scriptie, scannen van informatie. Ga zo maar door. Heb een jaar business studies gedaan, en dat jaar echt 0,0 geleerd of opgestoken. Zelfs genoeg punten om BSA te omzeilen, maar zag dat niet meer zitten.
Met die master zie ik inderdaad ook genoeg mogelijkheden om het bedrijfsleven in te stappen, en dat is mijn uiteindelijke doel eigenlijk ook wel. Ik zie Geschiedenis meer als het "Waarom" denken. Waarom zijn er bepaalde gebeurtenissen, hoe zijn deze te verklaren etc. Slogan van EUR is ook treffend: "Om het heden te verklaren dien je ook het verleden te kennen"
pi_60521189
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 23:43 schreef Lennox het volgende:

[..]

Precies. In de afgelopen drie jaar heb ik, achteraf bezien, veel geleerd. Het analytisch denken, onderzoek doen met scriptie, scannen van informatie. Ga zo maar door. Heb een jaar business studies gedaan, en dat jaar echt 0,0 geleerd of opgestoken. Zelfs genoeg punten om BSA te omzeilen, maar zag dat niet meer zitten.
Met die master zie ik inderdaad ook genoeg mogelijkheden om het bedrijfsleven in te stappen, en dat is mijn uiteindelijke doel eigenlijk ook wel. Ik zie Geschiedenis meer als het "Waarom" denken. Waarom zijn er bepaalde gebeurtenissen, hoe zijn deze te verklaren etc. Slogan van EUR is ook treffend: "Om het heden te verklaren dien je ook het verleden te kennen"
Volgens mij hebben ze die slogan van Aristoteles of Plato geleend (één van de twee geloof ik).
  maandag 4 augustus 2008 @ 18:06:22 #130
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60554474
Hoe zit het met aan onderzoek gerelateerde functies (bijv. bij Clingendael o.i.d.) buiten de wetenschap?
pi_60631254
P
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 21:28:42 #132
197338 Knevelt
pi_60668058
Eindelijk, mijn inschrijving is compleet.
pi_60668154
Congratz .

M'n inschrijving aan de UvA heb ik ingetrokken en wacht nu op antwoord van de UU. Zal vast een nieuw colloquium doctum moeten doen, maar als ik die ene dik heb gehaald moet ik die ander ook wel kunnen halen. Dan maar een jaartje later .
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 21:34:03 #134
197338 Knevelt
pi_60668271
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:30 schreef Steeven het volgende:
Congratz .

M'n inschrijving aan de UvA heb ik ingetrokken en wacht nu op antwoord van de UU. Zal vast een nieuw colloquium doctum moeten doen, maar als ik die ene dik heb gehaald moet ik die ander ook wel kunnen halen. Dan maar een jaartje later .
Hoezo zou dat dan niet nog voor dit jaar lukken bij jou?
pi_60668520
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:34 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Hoezo zou dat dan niet nog voor dit jaar lukken bij jou?
Omdat het James Boswel Instituut, waar je het toelatingsexamen moet afleggen voor de UU, beweert dat ze pas weer examens geven vanaf aankomend voorjaar. Maar met een beetje geluk maakt de examencommissie van de UU een uitzondering en laten ze me toe op basis van een goed afgelegd colloquium doctum van de UvA (maar ik ga uit van niet).
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 22:00:15 #136
197338 Knevelt
pi_60669227
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:42 schreef Steeven het volgende:

[..]

Omdat het James Boswel Instituut, waar je het toelatingsexamen moet afleggen voor de UU, beweert dat ze pas weer examens geven vanaf aankomend voorjaar. Maar met een beetje geluk maakt de examencommissie van de UU een uitzondering en laten ze me toe op basis van een goed afgelegd colloquium doctum van de UvA (maar ik ga uit van niet).
Doordrammen, doordrammen, doordrammen. Lijkt me vrij raar als het UU je reeds afgelegde examen bij de UvA niet goedkeurt. Het gaat immers om hetzelfde niveau: academisch.
pi_60669930
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 22:00 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Doordrammen, doordrammen, doordrammen. Lijkt me vrij raar als het UU je reeds afgelegde examen bij de UvA niet goedkeurt. Het gaat immers om hetzelfde niveau: academisch.
Ja, dat lijkt me ook vreemd hoor. Ik bedoel, dan zal ik wéér een examen VWO Nederlands en Engels moeten doen, terwijl ik dat al behaald heb, en ws. weer een geschiedenistoets, terwijl ik een examenboek van 1e jaars studenten uit Leiden heb moeten bestuderen (en een 9,0 had als cijfer). Lijkt me genoeg bewijs dat het niveau er is . Maar dat James Boswell gebeuren zal vast z'n centjes verdienen met die examens, dus moet iedereen dat maar doen (volgens hen). De studieadviseur van de UU zei in ieder geval dat het niet 100% is uitgesloten dat ik op basis van m'n huidige papieren toch aangenomen kan worden, nee heb ik, ja kan ik krijgen . Ik wacht gewoon rustig af.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 23:11:39 #138
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60671738
't Is een stel flapdrollen en slomo's bij het Boswell Instituut. Reageren traag, geven verkeerde informatie en zijn laat met cijfers van CD-toetsen.
pi_60673214
En ik ga volgend jaar ook fulltime geschiedenis studeren (in Groningen)
Was eerst van plan om deeltijd geschiedenis te doen naast mijn HBO opleiding Forensic Sciences, maar na de steeds hoger oplopende frustraties over zowel de opleiding als het HBO systeem als de carrièremogelijkheden toch de knoop doorgehakt

Het voelt nu al als de beste beslissing van mij in tijden!
pi_60679308
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:30 schreef Steeven het volgende:
Congratz .

Waarom wil je liever naar de UU? Ik heb er zelf gestudeerd, en in mijn laatste jaar waren er ruim 400 eerstejaars. Daardoor was het allemaal nogal massaal en hadden de docenten weinig tijd voor persoonlijke aandacht. Bij andere universiteiten zijn er veel minder eerstejaars, dat lijkt me fijner.
pi_60680102
Ga in Leiden studeren!
pi_60680543
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 11:03 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Waarom wil je liever naar de UU? Ik heb er zelf gestudeerd, en in mijn laatste jaar waren er ruim 400 eerstejaars. Daardoor was het allemaal nogal massaal en hadden de docenten weinig tijd voor persoonlijke aandacht. Bij andere universiteiten zijn er veel minder eerstejaars, dat lijkt me fijner.
Omdat ik een fulltime baan heb kan ik alleen in deeltijd studeren. De UvA heeft totaal geen deeltijdvriendelijk programma. Van de tien 1e jaars klassen was er het 1e semester maar één klas waar ik eventueel in terecht had gekund en dat had me twee dagen in de week gekost. Na heftig rekenen met verlofuren, extra werken e.d. kwam ik tot de conclusie dat ik zo niet naar een school wil. Stel dat ik het had gedaan, dan had ik alsnog 1 lesdag in de week gemist, en ik wil het in 1x goed doen. Ze kennen daar dan geen BNS, maar ik ben niet van plan om 15 jaar te studeren.

Los daarbij kwam nog het probleem van het 2e semester. Die was nog niet bekend gemaakt, stel dat ik me toch had ingeschreven en de lessen werden in dat semester nog vervelender verspreidt, wat dan? Dan had ik moeten stoppen, of wederom lesdagen moeten opgeven. Zo wil ik niet naar school. En het enige wat de UvA me kon adviseren was: puzzelen. Puzzel maar met je werktijden enzo. Ja, de groeten, ik puzzel mezelf hier wel weg.

Utrecht daarentegen kent 1 avond in de week van 18:00 tot 22:00 voor deeltijdstudenten. Dat is voor mij en mijn werkgever uitermate prettig.
pi_60682269
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 23:11 schreef Scaurus het volgende:
flapdrollen en slomo's
Hihi. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_60688523
MeeleesTVP

Ik ben van plan ooit weer te gaan studeren en geschiedenis lijkt me een erg goede optie.
pi_60740145
Nooit gedacht dat ik er over na zou denken om geschiedenis te studeren, echter hoe meer ik er over lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat dit een goede studie voor mij is. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de beroepen, ik dacht altijd dat geschiedenisleraar ongeveer het enige was, waar zijn jullie later van plan te gaan werken?
pi_60741603
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:32 schreef sweetysven het volgende:
Nooit gedacht dat ik er over na zou denken om geschiedenis te studeren, echter hoe meer ik er over lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat dit een goede studie voor mij is. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de beroepen, ik dacht altijd dat geschiedenisleraar ongeveer het enige was, waar zijn jullie later van plan te gaan werken?
Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan, maar in principe kan je er alle kanten mee op. Het leert je op een bepaalde manier denken, ordenen en analyseren, en die vaardigheden kan je in talloze plekken gebruiken.

Concreter dan dat kan ik het eerlijk gezegd niet maken, want de kans zit er ook best in dat ik daarna binnenvaartschipper word ofzo. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 11 augustus 2008 @ 20:35:30 #147
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60742232
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:16 schreef Nosh het volgende:
Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan, maar in principe kan je er alle kanten mee op. Het leert je op een bepaalde manier denken, ordenen en analyseren, en die vaardigheden kan je in talloze plekken gebruiken.
Dat leer je in principe bij elke academische studie. Verschil is dan bijv. bij natuurkunde dat je daar ook echt iets leert waar werkgevers je voor willen aannemen. Bij geschiedenis is dat anders. Je arbeidsperspectief is daar toch iets wat je zelf in de hand moet nemen. Als je in het bedrijfsleven wil, moet je in besturen gaan. Wil je journalist worden, moet je voor studentenbladen schrijven. Aan je studie zelf heb je, sadly, over het algemeen weinig, zo krijg ik de indruk.
pi_60742668
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:35 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat leer je in principe bij elke academische studie. Verschil is dan bijv. bij natuurkunde dat je daar ook echt iets leert waar werkgevers je voor willen aannemen. Bij geschiedenis is dat anders. Je arbeidsperspectief is daar toch iets wat je zelf in de hand moet nemen. Als je in het bedrijfsleven wil, moet je in besturen gaan. Wil je journalist worden, moet je voor studentenbladen schrijven. Aan je studie zelf heb je, sadly, over het algemeen weinig, zo krijg ik de indruk.
Ben ik me bewust van, en doe ik ook. Mijn studie zie ik als een prettige uitbreiding van mijn algemene kennis en bevrediging van de behoefte om achterliggende processen te onderzoeken. Niet iets om een baan mee te scoren, daar werk ik wel op een andere manier aan. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_60744220
Eerst blok van de master is er een banenmarkt, dan ga ik wel eens kijken wat er mogelijk is. Heb me er ook nooit mee bezig gehouden. Aan de andere kant heeft mijn vader een eigen bedrijf, en daar help ik ook al veel in.
quote:
Na het behalen van de MA-titel ben je een breed inzetbare professional en heb je goede perspectieven op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden van de Rotterdamse opleiding Media en Journalistiek komen onder meer terecht in management-, research-, marketing- en publiciteitsfuncties binnen de mediawereld, de cultuursector en de communicatiebranche.
Meer dan 50% van de afgestudeerden uit R'dam gaat nog bedrijfsleven in. Ik heb ook vakken als statistiek gehad, welke verplicht is binnen Geschiedenis.
  maandag 11 augustus 2008 @ 22:27:53 #150
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60746462
De mooie praatjes uit brochures en van voorlichting moet je sowieso negeren. Ze gaan natuurlijk niet vertellen dat het beroepsperspectief bij geschiedenis bedroevend slecht is.
pi_60746593
Slecht kan je weg laten . Verder moeten die cijfers ergens op gestoeld zijn. Tevens heb ik me tijdens bachelor er nooit echt druk om gemaakt. Tijdens die Master kies je een specialisatie, en binnen mijn specialisatie zie ik zeker mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Dat deze mogelijkheden bij een Master a la krijgswetenschappen beduidend kleiner zijn, is niet meer dan logisch.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:04:04 #152
197338 Knevelt
pi_60755045
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:16 schreef Nosh het volgende:

[..]

Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan,
Ik ook
pi_60757997
Journalistiek lijkt me ook tof, maar of ik dat fulltime zou doen weet ik niet. Ik kan momenteel prima carrieré maken bij m'n huidige werkgever en heb het daar ook naar m'n zin. Maar freelancen zou altijd kunnen denk ik en wie weet hoe je overal weer tegenaan kijkt over 6 jaar.
pi_60760003
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 11:57 schreef Steeven het volgende:
Journalistiek lijkt me ook tof, maar of ik dat fulltime zou doen weet ik niet. Ik kan momenteel prima carrieré maken bij m'n huidige werkgever en heb het daar ook naar m'n zin. Maar freelancen zou altijd kunnen denk ik en wie weet hoe je overal weer tegenaan kijkt over 6 jaar.
Ik heb het idee dat jebij het studeren van Geschiedenis problemen academisch leert aanpakken en wellicht je denkprocess ook wat veranderd, bij mijn vorige studie was dit totaal niet het geval. Vooral met een gerichte master en wat werkervaring zul je met deze eigenschappen toch redelijk "uniek" zijn vergeleken met andere studies (althans wat ik tot nu toe heb meegemaakt ) Maar we zullen het allemaal wel zien

Ik zit er overigens wel bij te denken om bepaalde cursussen erbij te doen, om zo zelf de opleiding wat te verbreden met betrekking tot beroepen die net buiten je studie vallen, maar waar ik mezelf wel zou kunnen zien werken.
pi_60767562
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:04 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Ik ook
Laten we spoonen. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 18 augustus 2008 @ 14:14:35 #156
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60923388
Nog slechts een korte tijd voor de colleges weer beginnen. Hebben we er allemaal alweer zin in? Gaan mensen nog leuke vakken volgen, worden er nog interessante boeken voorgeschreven voor vakken, waar gaan mensen op afstuderen als ze dat al weten? Ik wil alles weten wat mijn mede-geschiedenisstudenten bezig gaat houden dit jaar.
pi_60924526
Ik wacht nog steeds op antwoord van de UU . Maar ik weet dat ze geen brieven beantwoorden in juli/augustus.
  maandag 18 augustus 2008 @ 14:55:15 #158
197338 Knevelt
pi_60924670
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:14 schreef ethiraseth het volgende:
Nog slechts een korte tijd voor de colleges weer beginnen. Hebben we er allemaal alweer zin in? Gaan mensen nog leuke vakken volgen, worden er nog interessante boeken voorgeschreven voor vakken, waar gaan mensen op afstuderen als ze dat al weten? Ik wil alles weten wat mijn mede-geschiedenisstudenten bezig gaat houden dit jaar.
Ik heb reeds een kamertje bemachtigd in Utrecht. Afgelopen week heb ik de UIT meegemaakt en al allerlei toffe medestudenten leren kennen. Nu is het wachten op mijn studieintroductie vanaf de eerste van september, waar de ouwe Nosh mij blijkbaar moet gaan begeleiden.
pi_60925305
quote:
Bachelor: Nog 1 keuzevak zoeken om deze af te ronden. Master: Vakkenoverzicht ziet er leuk uit. In eerste blok heel veel vakken. Dit wordt naarmate het jaar stukken minder. In blok 3 nog 1 vak en in laaste blok scriptie. Dus dan BA maar afronden denk ik . Heb er best wel weer zin in.
pi_60928490
Hey ik zit nu nog op de middelbare school maar ik zit er ook aan te denken om geschiedenis te studeren
Belangrijkste punt wat me toch een beetje dwarszit (een cliché i know) Wat kun je er later mee?
Ik wil absoluut geen docent worden en ik weet dat veel studenten geschiedenis doorstromen naar iets heel anders maar ik vraag me toch af hoe dat precies gaat. Ik heb begrepen dat het een erg algemene studie is en dat je dingen leert die vool alles in het leven heel nuttig kunnen zijn maar is er wel werk te vinden later?
  maandag 18 augustus 2008 @ 17:25:23 #161
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60928698
Met geschiedenis kan je niets. Ga bedrijfskunde of rechten studeren, dan is je toekomst rooskleuriger.
pi_60928762
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:55 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Ik heb reeds een kamertje bemachtigd in Utrecht. Afgelopen week heb ik de UIT meegemaakt en al allerlei toffe medestudenten leren kennen. Nu is het wachten op mijn studieintroductie vanaf de eerste van september, waar de ouwe Nosh mij blijkbaar moet gaan begeleiden.
Met een beetje geluk houd ik de volleybalscore ofzo bij, en daar blijft het qua begeleiding wel bij. .

Zwaar offtopic, dus misschien moet het maar in het Utrecht-topic, maar waar zit je trouwens?
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 18 augustus 2008 @ 17:57:38 #163
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60929361
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:25 schreef Scaurus het volgende:
Met geschiedenis kan je niets. Ga bedrijfskunde of rechten studeren, dan is je toekomst rooskleuriger.
De kans dat je je hele leven daadwerkelijk met geschiedenis bezig bent is klein, maar niets is ook wel weer overdreven. Er is geen 100% werkloosheid onder mensen die geschiedenis hebben gestudeerd ofzo.
pi_60929489
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:57 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

De kans dat je je hele leven daadwerkelijk met geschiedenis bezig bent is klein, maar niets is ook wel weer overdreven. Er is geen 100% werkloosheid onder mensen die geschiedenis hebben gestudeerd ofzo.
Punt is dat 'ik wil er iets mee worden' zo ongeveer de slechtste reden is om geschiedenis te studeren.
Zeker op universitair niveau, anders wordt je hoogstens gedrilled tot kanonnenvoer voor iedere willekeurige 2HAVO klas, en dat wilt hij niet.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 18 augustus 2008 @ 18:44:16 #165
197338 Knevelt
pi_60930264
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:28 schreef Nosh het volgende:

[..]

Met een beetje geluk houd ik de volleybalscore ofzo bij, en daar blijft het qua begeleiding wel bij. .

Zwaar offtopic, dus misschien moet het maar in het Utrecht-topic, maar waar zit je trouwens?
Dan neem je zeker je laptop mee om te FOK!ken!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_60932443
Maar wat gaan jullie dan doen na je studie GS als je geen docent wilt worden?
En hoe kom je daarachter? via stages oid?
Ik weet sowieso nog niet wat ik wil gaan doen maar werk kúnnen vinden vind ik wel belangrijk
  maandag 18 augustus 2008 @ 22:14:33 #167
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_60936428
Ik ga de mezelf media in werken als het aan mij ligt. Redactiewerk, veldonderzoek verhalen uitpluizen.
pi_60936582
Veldonderzoek in het profvoetbal zou voor mij een droom zijn. Een jaar lang in Rome gaan wonen en daar het leven van de harde kern van AS Roma in kaart brengen. Een droom
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:21:36 #169
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_60947104
Tsja, wat kun je met geschiedenis? Mij is verteld dat slechts 8% van de afgestudeerden ook iets met geschiedenis gaat doen qua werk... Je moet het meer zien als een algemene academische opleiding, en je moet op de arbeidsmarkt concurreren met mensen van andere studies.
You know, I've learned something today
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:43:08 #170
197338 Knevelt
pi_60947816
Even een ander vraagje tussendoor: Heb je er veel last van als je niet al te veel voorkennis hebt bij aanvang van deze studie? Mijn interesses zijn namelijk een jaar geleden pas richting zaken als geschiedenis verschoven. Daarvoor had ik er weinig mee. Maar aangezien ik dus pas sinds kort het licht gezien heb, heb ik dus niet zoveel voorkennis als de geschiedenisfreaks die sinds de brugklas al honderden geschiedenisboeken hebben verslonden.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:55:19 #171
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_60948203
Nee dat boeit vrij weinig. Sterker nog het is een zegen. Ik heb talloze mensen onderuit zien gaan bij vakken over de Koude Oorlog en de WOII omdat ze dachten dat ze het antwoord wel wisten.
Dan kwamen ze op de proppen met een symbioze van talloze uren Discovery Channel, Vergaarbak feitjes en oma's tulpenbollenstamppot. Echter als een docent een antwoord wil, dan wil hij dat je dat uit de literatuur haalt en als zodoende onderbouwt, niet een aflevering van Klokhuis.
Het is fijn als je ongeveer weet dat Duitsland de afgelopen eeuw een interessant land was, maar meer heb je beslist niet nodig.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:05:08 #172
197338 Knevelt
pi_60948450
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:55 schreef Sjoewe het volgende:
Nee dat boeit vrij weinig. Sterker nog het is een zegen. Ik heb talloze mensen onderuit zien gaan bij vakken over de Koude Oorlog en de WOII omdat ze dachten dat ze het antwoord wel wisten.
Dan kwamen ze op de proppen met een symbioze van talloze uren Discovery Channel, Vergaarbak feitjes en oma's tulpenbollenstamppot. Echter als een docent een antwoord wil, dan wil hij dat je dat uit de literatuur haalt en als zodoende onderbouwt, niet een aflevering van Klokhuis.
Het is fijn als je ongeveer weet dat Duitsland de afgelopen eeuw een interessant land was, maar meer heb je beslist niet nodig.
Dank voor deze geruststelling.
pi_60949916
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:43 schreef Knevelt het volgende:
Even een ander vraagje tussendoor: Heb je er veel last van als je niet al te veel voorkennis hebt bij aanvang van deze studie? Mijn interesses zijn namelijk een jaar geleden pas richting zaken als geschiedenis verschoven. Daarvoor had ik er weinig mee. Maar aangezien ik dus pas sinds kort het licht gezien heb, heb ik dus niet zoveel voorkennis als de geschiedenisfreaks die sinds de brugklas al honderden geschiedenisboeken hebben verslonden.
Mijn kennis was nihil toen ik aan de studie begon, maar heb het ook gered . Wat Sjoewe zegt klopt helemaal. Lees gewoon de literatuur en baseer daar je antwoorden op. Sommige onderwerpen zal je sneller oppikken vanwege interesse. Andere vakken ben ik na het tentamen snel weer vergeten.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:38:19 #174
197338 Knevelt
pi_60951110
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 13:02 schreef Lennox het volgende:

[..]

Mijn kennis was nihil toen ik aan de studie begon, maar heb het ook gered . Wat Sjoewe zegt klopt helemaal. Lees gewoon de literatuur en baseer daar je antwoorden op. Sommige onderwerpen zal je sneller oppikken vanwege interesse. Andere vakken ben ik na het tentamen snel weer vergeten.
Had jij dan ook pas later het licht gezien? Ook dankjewel voor jouw reactie. Toch weer een hart onder de riem dat het geen probleem vormt.
pi_60952614
Op middelbare school was het wel een van mijn betere vakken, maar ik ben in eerste instantie een economische studie gaan volgen. Ik had wel altijd interesse in WO II en daar veel over gelezen, maar dat is nauwelijks aan bod gekomen tijdens mijn studie.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:27:37 #176
197338 Knevelt
pi_60954613
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:26 schreef Lennox het volgende:
Op middelbare school was het wel een van mijn betere vakken, maar ik ben in eerste instantie een economische studie gaan volgen. Ik had wel altijd interesse in WO II en daar veel over gelezen, maar dat is nauwelijks aan bod gekomen tijdens mijn studie.
Hihi, best wel overeenkomstig met mijn situatie. Via mijn HBO-propedeuse International Business and Languages kan ik nu naar de UU.
pi_60955947
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:55 schreef Sjoewe het volgende:
Ik denk toch dat het lezen van literaire werken wel degelijk positief kan bijdragen aan je eigen analyse van de geschiedenis. Betekent niet dat je per direct kunt claimen het antwoord te weten. Maar ik wist tot drie jaar terug helemaal niks van voor 1500 en gezien ik nu allemaal gelezen heb weet ik daar nu vrij veel van en denk toch dat ik daar baat bij kan hebben als ik de opleiding zou beginnen binnenkort. Je antwoorden baseren op subjectieve documentaires is sowieso niet slim .
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:12:51 #178
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60956058
Voorkennis maakt je studie echter ook leuker, zo is mijn ervaring. Je kan nieuwe informatie beter plaatsen, wat je een redelijke voorsprong geeft. Het doet je ook beseffen hoe weinig diepgang de vakken in je eerste jaar hebben.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:23:40 #179
197338 Knevelt
pi_60956476
Jullie ook bedankt voor de kritische kanttekeningen natuurlijk. Dat je er baat bij hebt als je degelijke voorkennis hebt lijkt me evident. Waar het mij vooral om gaat is de omgekeerde vraag: of ik er ernstige hinder van ondervind als mijn voorkennis niet zo diepgaand is (als bij de 'echte geschiedenisfreaks'). Enfin ik mag dus, deze kanttekeningen niet uit het oog verliezend, voorzichtig edoch gerechtvaardigd concluderen dat die hinder wel meevalt?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:26:15 #180
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60956577
Ja. Geschiedenis is zo'n beetje de enige studie zonder ingewikkeld vakjargon. Je hoeft niet eerst twee jaar vakbegrippen te leren voordat je een artikel kan lezen.
pi_60956689
Het lijkt mij ook geen onoverkomelijke overbrugging. En zoals Scaurus al vaker opmerkte, zal een hoop van wat je 'weet' of leest toch niet in het lesmateriaal verschijnen. Daarnaast kun je immers niet alles weten en anders kun je altijd nog wat inhalen door wat extra stof te lezen over een onderwerp.
pi_60957008
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:26 schreef Scaurus het volgende:
Ja. Geschiedenis is zo'n beetje de enige studie zonder ingewikkeld vakjargon. Je hoeft niet eerst twee jaar vakbegrippen te leren voordat je een artikel kan lezen.
Liever niet zelfs, ik heb al een hekel aan het woord ''discourse''.
pi_60957136
Ik had een prof die het iedere vijf minuten wel over "discourse" had.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:44:50 #184
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60957191
Wat is dan een goede vervanger?
pi_60957228
Gaf 'ie er ook een definitie van?
pi_60957237
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:29 schreef Steeven het volgende:
Daarnaast kun je immers niet alles weten en anders kun je altijd nog wat inhalen door wat extra stof te lezen over een onderwerp.
Meestal komt die extra stof op het moment dat je het nodig hebt. Bij bepaalde presentaties/essays/scriptie.
pi_60957258
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:45 schreef Apropos het volgende:
Gaf 'ie er ook een definitie van?
Nee, maar ik heb altijd verondersteld dat het vakgebied inhield
pi_60957268
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:44 schreef Scaurus het volgende:
Wat is dan een goede vervanger?
Ik weet niet of het wel vervangen dient te worden. Waartoe dient het?
pi_60987926
quote:
Ja, best wel zin in dit jaar

Ik ga me wel concentreren op mijn bachelor Europese studies, die ik dit jaar hoop te halen

Daarvoor de volgende vakken:
- Frans: taalverwervingsminor
- Statenstelsel & Wereldsysteem: een paper schrijven, ik hoop in de werkgroep te komen: 20 jaar na de val van de Muur- maar met die belabberde inschrijvingsprocedures van de UvA weet je het nooit
- Overzicht 2: Middeleeuwen & Renaissance (propedeusevakje wat ik al 2 jaar voor me uitschuif )
- Overzicht Nederlandse geschiedenis
- Reconstruction of Europe after the fall of the Berlin Wall

2e semester weet ik nog niet. Eigenlijk zijn alle vakken muv de taalminor restvakken doordat ik vorig jaar niet genoeg tijd had om ze af te maken
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:35:23 #190
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61054487
En, welke vakken gaan we dit jaar volgen?

Ik ga zelf twee eerstejaars vakken doen bij filosofie, Geschiedenis I (klassieke filosofie) en Wijsgerige Ethiek. Daarbij nog Staatsvorming na 1750
pi_61054625
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 23:35 schreef Scaurus het volgende:
En, welke vakken gaan we dit jaar volgen?

Ik ga zelf twee eerstejaars vakken doen bij filosofie, Geschiedenis I (klassieke filosofie) en Wijsgerige Ethiek. Daarbij nog Staatsvorming na 1750
Staatvorming na 1750, Achterkant van de Internationale Betrekkingen (ik wilde eigenlijk het onderzoekseminar daar hebben..) , Ideologieën in de 19e en 20e eeuw en Amerikaanse geschiedenis en cultuur tot 1900.

Derde blok gaat helemaal op aan eerstejaarsvakken. Helaas.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:54:47 #192
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61054953
Het heeft me twee maanden gekost om de inschrijving rond te krijgen, zelfs de Sovjetunie was minder bureaucratisch, maar het is nu eindelijk gelukt...
Vanaf 1 september kan ik aan het mastertraject 'Nieuwste Geschiedenis' aan de UvA beginnen.
pi_61067630
quote:
Uit je studieresultaten in OSIRIS blijkt dat je nog 5 ects van je
bachelorprogramma Geschiedenis hebt openstaan. Je wordt daarmee
voorwaardelijk toegelaten tot de master
Officieel ben ik dus nog geen masterstudent, maar vanwege de zachte knip stroom ik toch in. Moet even kijken in welk blok ik die resterende 5 pnt binnenkop. Eerste blok sowieso niet vanwege werkdruk. Blok 3 of 4 ligt meeste voor de hand.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:57:23 #194
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61067714
Met je master kan je toch ook in januari beginnen? Trouwens, just curious: krijg je je bachelordiploma pas als je de volle 180 ects hebt?
pi_61067762
Master start bij ons alleen in September. Bachelor diploma kan ik alleen aanvragen met OSIRIS resultaten waarin de volle 180 punten staan + inleveren 3e versie van scriptie, omdat deze wordt opgeslagen.
pi_61067774
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:57 schreef Scaurus het volgende:
Met je master kan je toch ook in januari beginnen? Trouwens, just curious: krijg je je bachelordiploma pas als je de volle 180 ects hebt?
Ik denk het wel, je krijgt je P toch ook niet als je maar 55 punten van de propedeuse hebt? Je HBO diploma krijg je ook pas als je het volledige curriculum hebt afgerond, kom op zeg
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:10:16 #197
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_61069347
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:57 schreef Scaurus het volgende:
Jep, volledige is nodig. Je kan hem eventueel misschien al eerder aanvragen als je nog zit te wachten op 1 cijfer om zo op een bepaalde datum te kunnen afstuderen, maar dat is het wel.
  zondag 24 augustus 2008 @ 10:44:13 #198
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61080893
Ik volg dit jaar (binnen het standaardpakket) Europa: Politieke Geschiedenis; Gendergeschiedenis; Geschiedenis, Cultuur en Literatuur van de Nederlanden; Geschiedenis van het Nederlands Katholicisme en binnen mijn zelfgekozen minor nog Inleiding in de Islam I en II; Inleiding in het Midden-Oosten en Inleiding in de Geschiedenis van Arabie en de Islam.

Heb er zin in .

En natuurlijk nog de herkansing van Nieuwste Tijd, omdat de herkansingsdatum daarvoor net tijdens mijn vakantie viel .
pi_61080908
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 10:44 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik volg dit jaar (binnen het standaardpakket) Europa: Politieke Geschiedenis; Gendergeschiedenis; Geschiedenis, Cultuur en Literatuur van de Nederlanden; Geschiedenis van het Nederlands Katholicisme en binnen mijn zelfgekozen minor nog Inleiding in de Islam I en II; Inleiding in het Midden-Oosten en Inleiding in de Geschiedenis van Arabie en de Islam.

Heb er zin in .

En natuurlijk nog de herkansing van Nieuwste Tijd, omdat de herkansingsdatum daarvoor net tijdens mijn vakantie viel .
Gendergeschiedenis klinkt erg leuk! Waar studeer jij?
pi_61081309
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 10:45 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Gendergeschiedenis klinkt erg leuk! Waar studeer jij?
Hij/Zij studeert in Nijmegen aan het vakkenpakket te zien. (Gesch. v/h Nederlands katholicisme....)
Ik weet het ook niet
pi_61081318
En Gendergeschiedenis is NIET leuk.
Ik weet het ook niet
pi_61081408
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 11:14 schreef Dunckie het volgende:
En Gendergeschiedenis is NIET leuk.
Ik vind van wel

Alleen Nijmegen is een beetje ver vanuit A'dam. En we hebben hier ook een afdeling Genderstudies.

Alleen jammer dat mijn vrije ruimte op is....
pi_61082159
Gendergeschiedenis . Over het algemeen onderwezen door van die die-hard feministen.
pi_61082191
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:16 schreef Lennox het volgende:
Gendergeschiedenis . Over het algemeen onderwezen door van die die-hard feministen.
Ik heb aan de UvA, toen ik nog Media & Cultuur (film- en televisiewetenschap) studeerde, een reeks colleges over gender gehad, maar dat werd niet onderwezen door een feminist. Waren bijzonder leuke en interessante colleges
pi_61082289
Spronk toevallig?
pi_61082645
Nee, Jaap Kooijman.
pi_61085426
Kan iemand me (Lennox, misschien?) wat vertellen over de geschiedenisopleiding in Rotterdam? Zoals eerder vermeld in deze topicreeks, lijkt het programma daar anders opgebouwd dan in pakweg Nijmegen of Utrecht. Het gaat mij dus vooral om de verschillen. Bij voorbaat dank.
pi_61089226
In Rotterdam is het een hele kleinschalige opleiding. Volgens mij behoort Geschiedenis normaal tot de faculteit der letteren, maar die bestaat in Rotterdam bijvoorbeeld niet. Ik ken wel wat mensen die het in Leiden doen, en dat is toch heel anders qua inhoud. Middeleeuwen e.d. is bij ons weinig/niet behandeld. Meer de nadruk van geschiedenis vanaf 1750-nu, maar dat is ook de reden geweest voor mij om Rotterdam te kiezen. Uiteindelijk kan je drie richtingen kiezen: Media, Multiculturele/Niet Westerse Geschiedenis en Internationale Betrekkingen. Tegenwoordig werken ze ook met minoren in BA programma, maar dat heb ik niet meegemaakt.

Ik weet verder niet wat je wil weten, maar vraag maar raak anders .
  zondag 24 augustus 2008 @ 18:29:37 #209
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61090058
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:16 schreef Lennox het volgende:
Precies. Ik kan mij nog herinneren dat enkele jaren geleden in Utrecht ook zo'n feminist als hoogleraar aangesteld werd. Hoe ging ze haar hoogleraarschap invullen? Ze wou God uit de man/vrouw sfeer halen

Gendergeschiedenis is an sich wel nuttig. Vrouwen zijn lang onderbelicht geweest, en dat terwijl de helft van de mensheid het ongenoegen heeft van dit geslacht te zijn.
  zondag 24 augustus 2008 @ 18:33:16 #210
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_61090125
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 18:29 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Precies. Ik kan mij nog herinneren dat enkele jaren geleden in Utrecht ook zo'n feminist als hoogleraar aangesteld werd. Hoe ging ze haar hoogleraarschap invullen? Ze wou God uit de man/vrouw sfeer halen

Gendergeschiedenis is an sich wel nuttig. Vrouwen zijn lang onderbelicht geweest, en dat terwijl de helft van de mensheid het ongenoegen heeft van dit geslacht te zijn.
het ongenoegen. uit wat voor eng gereformeerd nest kom jij in hemelsnaam?
pi_61090183
Opeens blijkt de helft van de mensheid gereformeerd te zijn.
  zondag 24 augustus 2008 @ 18:41:04 #212
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61090275
Mensen die de knipoog niet vatten
pi_61090418
Ik had 1 blok een uitwisselingsdocente van de UvA. Deze gaf antropologie, maar dat was elke week net een voordracht uit de "Opzij".
pi_61098422
Lennox, in hoeverre komen de 20e eeuw van Europa en de VS en de geschiedenis van de VS sinds 1776 aan bod?

Zit ik bij deze opleiding goed als vrijwel alle onderwerpen in de speciale eenmalige uitgave van het Historisch Nieuwsblad (Maarten!), mijn aanspreken?

Graag zou ik ook willen leren over de Grieken en Romeinen, zit dat er in?

Onderwerpen als Europese integratie en de Nederlandse geschiedenis tot 1900 doen mij verder vrij weinig.

Op welke vlakken verschilt de opleiding aan de EUR nog meer van die van andere steden? Ik heb namelijk het gevoel dat ze je op de EUR al meteen een richting induwen, waar ze in andere steden eerst een brede basis leggen door middel van het behandelen van vrijwel alle perioden uit de geschiedenis. Heeft de EUR nog een insteek die past bij de rest van universiteit; dat wil zeggen een economische?

Wat moet mij absoluut aanspreken om te kunnen slagen met deze studie?
pi_61099301
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 23:26 schreef Laurens. het volgende:
Lennox, in hoeverre komen de 20e eeuw van Europa en de VS en de geschiedenis van de VS sinds 1776 aan bod?

De inhoud van de verschillende vakken is aan verandering onderhevig. Verplicht is Geschiedenis van Moderne Samenlevingen I en II. I wordt in het eerste jaar onderwezen. Is de Geschiedenis van Europa na 1750 tot +- 2000. In een notendop natuurlijk met hier en daarwat verdieping. II ging over "de bom" . Opkomst van nucleaire supermachten. Ik weet niet hoe het bij vakken van Internationale betrekkingen is geweest, omdat ik voor de media kant heb gekozen. Geschiedenis van Nederland was voor ons ook verplicht. Kwamen verschillende onderwerpen uit twintigste eeuw bij kijken.

Zit ik bij deze opleiding goed als vrijwel alle onderwerpen in de speciale eenmalige uitgave van het Historisch Nieuwsblad (Maarten!), mijn aanspreken?

Maarten = Utrecht. Als we het over dezelfde Maarten hebben. Nogmaals: Hoe het er elders aan toegaat weet ik niet. Ik spreek puur voor R'dam.

Graag zou ik ook willen leren over de Grieken en Romeinen, zit dat er in?

Ja, maar sporadisch. Ik moet zeggen dat ik het qua keuzevakken ook ontweken heb. Slechts GPS/GPSII zijn verplicht. Geschiedenis van Pre moderne Samenlevingen.

Onderwerpen als Europese integratie en de Nederlandse geschiedenis tot 1900 doen mij verder vrij weinig.

Heb ik weinig van gehad. Lijken me wel onderwerpen die bij IB terug komen.

Op welke vlakken verschilt de opleiding aan de EUR nog meer van die van andere steden? Ik heb namelijk het gevoel dat ze je op de EUR al meteen een richting induwen, waar ze in andere steden eerst een brede basis leggen door middel van het behandelen van vrijwel alle perioden uit de geschiedenis. Heeft de EUR nog een insteek die past bij de rest van universiteit; dat wil zeggen een economische?

Veel Methodische vakken. Verplicht in jaar 2 is statistiek. Niet moeilijk, maar je moet het wel in je achterhoofd houden. Economische Geschiedenis is ook verplicht vak in jaar één, maar dit vond ik juist de krenten in de pap. Boeiende colleges van boeiende prof's. De richting induwen is niet zo. In jaar twee wordt je geacht een richting te kiezen. Daarbij is IB heel anders dan de Media richting. Jaar 1 is voor iedereen gelijk. Ik heb zelf 2 themagebieden afgerond. Multiculturele wereld heb ik in mijn keuzetraject gevolgd. Twee vakken hiervan waren super, en ander vond ik verschrikkelijk. Afrondend: die basis leer je in jaar 1, daarna wordt je geacht een specialisatie te kiezen.

Wat moet mij absoluut aanspreken om te kunnen slagen met deze studie?

Moeilijkste vraag van allemaal . Lees op de EUR site de Bachelor beschrijving en de aansluitende Masters eens door. Misschien laat dit zien wat je kan verwachten en wat er van je verwacht wordt!

Antwoorden er tussen getikt.
pi_61122643
tvp
Children of the night. What music they make.
pi_61187041
Ik ben momenteel bezig met mijn opleiding Bank&Verzekeringswezen MBO Niveau 4 3e jaar en tevens laatste jaar. Nou trekt mij de opleiding/ geschiedenisleraar 2egraads best wel en heb gisteren brochures etc aangevraagd via de site van HvA. Heb nu paar algemene vragen aan studenten die betreffende opleiding volgen.

Wat is het vakkenpakket?
Is de opleiding te doen of heel moeilijk?
Krijg je te leren over de omgang met leerlingen?
pi_61191013
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:59 schreef Sala-adin het volgende:
Ik ben momenteel bezig met mijn opleiding Bank&Verzekeringswezen MBO Niveau 4 3e jaar en tevens laatste jaar. Nou trekt mij de opleiding/ geschiedenisleraar 2egraads best wel en heb gisteren brochures etc aangevraagd via de site van HvA. Heb nu paar algemene vragen aan studenten die betreffende opleiding volgen.

Wat is het vakkenpakket?
Is de opleiding te doen of heel moeilijk?
Krijg je te leren over de omgang met leerlingen?
Ik heb een paar maanden die opleiding gevolgd voor ik ermee stopte. Het vakkenpakket legt erg de nadruk op algemene kennis van geschiedenis en ik schat dat 65% van het pakket neigt naar omgaan met leerlingen, presenteren, etc. Als je dat leuk vindt is de opleiding goed te doen, ik vond er niks aan.
pi_61193655
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 13:33 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ik heb een paar maanden die opleiding gevolgd voor ik ermee stopte. Het vakkenpakket legt erg de nadruk op algemene kennis van geschiedenis en ik schat dat 65% van het pakket neigt naar omgaan met leerlingen, presenteren, etc. Als je dat leuk vindt is de opleiding goed te doen, ik vond er niks aan.
Het is dan ook een vakopleiding he. Die 65% is er wel op gericht hoe je specifiek historische kennis overbrengt. Vaak moet je voor dat soort vakken ook wel wat historische kennis opdoen, leren hoe die te ordenen, zelf doorgronden en vervolgens ga je leren hoe je die over moet brengen.

Als je geen wetenschappelijke kennis wilt opdoen maar gewoon een degelijk overzicht van de geschiedenis, en het lijkt je leuk om leraar te worden, dan moet je het gewoon doen.
Ik weet het ook niet
pi_61195132
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:12 schreef Dunckie het volgende:
Het is dan ook een vakopleiding he. Die 65% is er wel op gericht hoe je specifiek historische kennis overbrengt. Vaak moet je voor dat soort vakken ook wel wat historische kennis opdoen, leren hoe die te ordenen, zelf doorgronden en vervolgens ga je leren hoe je die over moet brengen.
Zijn bezwaren tegen lerarenopleidingen zijn gegrond. De nadruk ligt op de PABO's en HBO-opleidingen veel te veel op hoe een kind moet leren, niet wat hij moet kennen.
pi_61198120
En ik zeg dat als je van het MBO komt, interesse hebt in geschiedenis en het wel ziet zitten om leraar te worden, het je beste optie is.
Ik weet het ook niet
pi_61198360
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 13:33 schreef Steeven het volgende:

[..]

Kan je mischien wat specifieker zijn met de vakken die je kreeg?
pi_61201756
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 18:12 schreef Sala-adin het volgende:

[..]

Kan je mischien wat specifieker zijn met de vakken die je kreeg?
Nou we hebben in vogelvlucht de Prehistorie behandeld, daarna de Romeinen, daarna de Middeleeuwen en toen de Nieuwe Tijd aan de beurt was ben ik ermee gekapt. Het was mij te oppervlakkig. Verder doe je iets met didactiek en presenteren in je eerste paar maanden, je mag ook direct stage lopen op een school om dat te oefenen. Maar onderhand is het alweer een paar jaar geleden en ik kwam steeds vaker niet opdagen dus het is wat wazig dat krijg je als je een opleiding op het laatste moment kiest.
pi_61204572
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:15 schreef Steeven het volgende:

[..]

Nou we hebben in vogelvlucht de Prehistorie behandeld, daarna de Romeinen, daarna de Middeleeuwen en toen de Nieuwe Tijd aan de beurt was ben ik ermee gekapt. Het was mij te oppervlakkig. Verder doe je iets met didactiek en presenteren in je eerste paar maanden, je mag ook direct stage lopen op een school om dat te oefenen. Maar onderhand is het alweer een paar jaar geleden en ik kwam steeds vaker niet opdagen dus het is wat wazig dat krijg je als je een opleiding op het laatste moment kiest.
Hahaha ik herken het

Wat volg je nu als ik vragen mag?

[ Bericht 2% gewijzigd door Sala-adin op 28-08-2008 22:14:54 ]
pi_61205443
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 22:06 schreef Sala-adin het volgende:

[..]

Hahaha ik herken het

Wat volg je nu als ik vragen mag?
Ik ben loonslaaf, toegelaten op de UvA voor geschiedenis deeltijd maar wil toch naar Utrecht ivm het rooster. Ik wacht nog op antwoord van ze, zal ik ergens in september krijgen gok ik. Dus ja, geschiedenis heb ik nooit losgelaten.
pi_61252822
De UU gaat akkoord met mijn verzoek, dus ik mag gaan studeren daar . Ben echt ontzettend blij, moet nog wel een hoop regelen nu, beetje laatste moment gedoe, maar een eventuele maand achterstand kan ik wel recht trekken.
pi_61252840
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 21:06 schreef Steeven het volgende:
De UU gaat akkoord met mijn verzoek, dus ik mag gaan studeren daar . Ben echt ontzettend blij, moet nog wel een hoop regelen nu, beetje laatste moment gedoe, maar een eventuele maand achterstand kan ik wel recht trekken.
Je kunt alvast wel met colleges beginnen denk ik hoor, gewoon even naar de administratie toe daar... als je daar heengaat valt er vast wel wat te regelen (iig meer dan telefonisch, anders even naar de studieadviseur) Fijn dat het kan!

Ik mag me gaan verheugen op Franse cultuurgeschiedenis van de 19e en 20ste eeuw. Met colleges , boeken én tentamens in het Frans (het moet ook in het Frans beantwoord worden) Joepie

Gaat nog wat worden, ik heb 6 jaar geleden m'n havo-examens gedaan en Frans zat daar niet bij (alleen Frans1, geen eindexamen).O joy
pi_61253020
quote:
Je kunt alvast wel met colleges beginnen denk ik hoor, gewoon even naar de administratie toe daar... als je daar heengaat valt er vast wel wat te regelen (iig meer dan telefonisch, anders even naar de studieadviseur) Fijn dat het kan!
Ja dat staat inderdaad in de brief, even een afspraak maken met de studie-adviseur, die kan me in een klas plaatsen en dan kan ik vast lessen gaan volgen, zonder dat ik de formele inschrijving af hoef te wachten. Heb er zin in .
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 21:21:13 #229
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_61253176
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 21:07 schreef Ewelina het volgende:
Ik mag me gaan verheugen op Franse cultuurgeschiedenis van de 19e en 20ste eeuw. Met colleges , boeken én tentamens in het Frans (het moet ook in het Frans beantwoord worden) Joepie

Gaat nog wat worden, ik heb 6 jaar geleden m'n havo-examens gedaan en Frans zat daar niet bij (alleen Frans1, geen eindexamen).O joy
Waarom kies je ook zo'n vak dan.
pi_61253406
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 21:21 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Waarom kies je ook zo'n vak dan.
Ik moet een taalminor doen voor Europese studies, en dit is er een verplicht onderdeel van
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:37:03 #231
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61254816
quote:
Tof! Succes met Oudheid en de Onderzoeksseminar. Laatste is een gaaf vak, vooral als je je tijd liever in onderzoek doorbrengt dan in een werkgroep met luie flaporen.
pi_61254959
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:37 schreef Scaurus het volgende:

[..]

luie flaporen.
Echt waar, hulde voor jouw scheldwoorden-vocabulaire.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_61254991
Overigens vond ik het inderdaad ook het leukste vak. Afgezien van de immens schoolse benadering was het echt een verademing om gewoon zelf gericht bezig te kunnen zijn. En dit was dan nog eens binnen een heel vast omlijnd kader.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_61255002
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:43 schreef Nosh het volgende:

[..]

Echt waar, hulde voor jouw scheldwoorden-vocabulaire.
ik moet er altijd wel om lachen, weer eens wat anders dan kk-dit en kk-dat.
pi_61255102
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:45 schreef Steeven het volgende:

[..]

ik moet er altijd wel om lachen, weer eens wat anders dan kk-dit en kk-dat.
Ik was dan ook niet sarcastisch.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_61255146
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:51 schreef Nosh het volgende:

[..]

Ik was dan ook niet sarcastisch.
Zo vatte ik het ook niet op hoor , had het woordje 'altijd' in 'ook' moeten veranderen. Wel tof overigens dat ze met de Oudheid beginnen, is toch m'n favoriete tijdvak.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:00:00 #237
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61255277
De oudheid is een magisch interessant tijdperk. Daar doet één introductiecursus geen recht aan. Alleen jammer dat het lesboek zo stoffig is: daarmee versterk je de associatie met droge Latijnse grammatica.
pi_61255430
Welke vakken ga jij overigens volgen, scaurus?
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:09:28 #239
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61255506
Staatsvorming na 1750
Wijsgerige ethiek
Geschiedenis I (=klassieke filosofie)

Laatste twee bij filosofie
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:09:40 #240
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61255509
Jij?
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:11:23 #241
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_61255542
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:00 schreef Scaurus het volgende:
De oudheid is een magisch interessant tijdperk. Daar doet één introductiecursus geen recht aan. Alleen jammer dat het lesboek zo stoffig is: daarmee versterk je de associatie met droge Latijnse grammatica.
Oudheid kan dan ook geen recht gedaan worden binnen geschiedenis.Het is een snel overzichtsvak om enige achtergrond te geven aan de middeleeuwen, meer niet. Geen enkele geschiedenisstudent zou ook in de oudheid moeten specialiseren, simpelweg omdat het curriculum van geschiedenis niet voldoende ruimte geeft aan broodnodige vakken als intensieve, diepgaande cursussen grieks & latijn (en eventueel babylonisch, assyrisch of hebreeuws voor de mensen die exotisch willen doen ). Oudheid is echt een vak apart en moet aan classici worden overgelaten, niet aan historici.
pi_61255572
Staatsvorming na 1750, Achterkant van de Internationale Betrekkingen (spijt van, nu al), Amerika tot 1900 en Ideologieën van de 19de en 20ste eeuw.

Met name zin in blok 2, blok 1 gaat doorbijten worden. Vrees ik.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:17:43 #243
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61255687
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:11 schreef ethiraseth het volgende:
Oudheid kan dan ook geen recht gedaan worden binnen geschiedenis.Het is een snel overzichtsvak om enige achtergrond te geven aan de middeleeuwen, meer niet. Geen enkele geschiedenisstudent zou ook in de oudheid moeten specialiseren, simpelweg omdat het curriculum van geschiedenis niet voldoende ruimte geeft aan broodnodige vakken als intensieve, diepgaande cursussen grieks & latijn (en eventueel babylonisch, assyrisch of hebreeuws voor de mensen die exotisch willen doen ). Oudheid is echt een vak apart en moet aan classici worden overgelaten, niet aan historici.
Wie de moderne tijd wil begrijpen, moet in de leer gaan bij de Grieken en Romeinen. Niet alleen de filosofen zijn diep beïnvloed door de klassieken, ook politici als George Washington lieten zich inspireren door Atheense en Romeinse staatsvormen. De Grieken en Romeinen vormen niet voor niets één van de pijlers van onze beschaving - samen met het christendom.

Echte academische studie van de oudheid moet inderdaad aan classici overgelaten worden. Die kunnen de periode immers 'on its own terms' bekijken. Gezien de grote invloed van de Grieken en Romeinen op de Westerse beschaving is kennis van de oudheid echter onontbeerlijk voor historici.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:17:54 #244
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_61255700
Aan de ene kant heb ik best zin in college e.d., aan de andere kant staat het idee om weer te moeten beginnen me best tegen. Vond die paar maanden vakantie eigenlijk wel heel fijn.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:32:10 #245
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61256005
Het eeuwige dilemma van de student
pi_61256247
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:17 schreef ethiraseth het volgende:
Aan de ene kant heb ik best zin in college e.d., aan de andere kant staat het idee om weer te moeten beginnen me best tegen. Vond die paar maanden vakantie eigenlijk wel heel fijn.
Geloof me, na 45 uur per week geestdodend buitenwerk ga je juichend voor de meest dorre essays zitten.

Ik heb er echt weer ouderwets zin in.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_61256309
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:17 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wie de moderne tijd wil begrijpen, moet in de leer gaan bij de Grieken en Romeinen. Niet alleen de filosofen zijn diep beïnvloed door de klassieken, ook politici als George Washington lieten zich inspireren door Atheense en Romeinse staatsvormen. De Grieken en Romeinen vormen niet voor niets één van de pijlers van onze beschaving - samen met het christendom.

Echte academische studie van de oudheid moet inderdaad aan classici overgelaten worden. Die kunnen de periode immers 'on its own terms' bekijken. Gezien de grote invloed van de Grieken en Romeinen op de Westerse beschaving is kennis van de oudheid echter onontbeerlijk voor historici.
Inderdaad, plus het feit dat de veldslagen uit die periode reuze interessant zijn (voor mij althans ) maar ik verwacht niet veel aandacht daarvoor op school .
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:54:50 #248
197338 Knevelt
pi_61256538
quote:
Gefeliciteerd.
pi_61257931
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:43 schreef Nosh het volgende:

[..]

Geloof me, na 45 uur per week geestdodend buitenwerk ga je juichend voor de meest dorre essays zitten.

Ik heb er echt weer ouderwets zin in.
Niet iedereen doet geestdodend werk als bijbaan . Aan ene kant leuk geld kunnen verdienen deze vakantie, maar aan andere kant wil ik ook wel weer aan de slag. Laatste 5 ECTS binnenkoppen voor Bachelor diploma en ik ben benieuwd hoe zwaar de master is. Toelating is bij mij ook allemaal rond. Moet nu maandag inschrijven voor vakken. Gaat deze keer niet online, maar via verplichte bijeenkomst.

Aan de andere kant krijg ik ook steeds meer de drive om te gaan werken. Moeilijk
  zondag 31 augustus 2008 @ 10:52:50 #250
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61260992
Ik ben ook erg benieuwd naar dit jaar. Ik heb het zo voor elkaar gekregen dat ik de eerste periode 50 studiepunten moet halen en de tweede periode maar 10. Mijn minor valt namelijk al in de eerste periode, terwijl je er roostertechnisch ruimte voor krijgt in de tweede. Dus het wordt in het begin even zwaar, maar de vakken klinken razend interessant. Op het laatste moment heb ik me ook nog ingeschreven voor Inleiding Arabisch. Joepie .

En misschien volgende periode/volgend jaar ook nog Hebreeuws!

[ Bericht 0% gewijzigd door BlaatschaaP op 31-08-2008 18:26:59 ]
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:24:27 #251
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61270806
Ik ga dit jaar voor 90 studiepunten
pi_61270983
Vrije tijd is ook wat waard
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:33:02 #253
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_61271004
Oehhhh morgen gaat het beginnen!
  zondag 31 augustus 2008 @ 20:22:12 #254
197338 Knevelt
pi_61273599
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:24 schreef Scaurus het volgende:
Ik ga dit jaar voor 90 studiepunten
Licht me in zodra je een beeld hebt gevormd over de vakken die je hiervoor aangaf te gaan volgen.
pi_61285612
Ik ga voor 120 studiepunten, net als vorig jaar.
Ik weet het ook niet
pi_61285998
Mijn doelstelling is 65. Meer heb ik er niet nodig
  maandag 1 september 2008 @ 11:22:40 #257
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61286881
Idem. Masterjaar
pi_61286943
quote:
Op maandag 1 september 2008 11:22 schreef Sjoewe het volgende:
Idem. Masterjaar
Idem . Heb alleen wel gehoord dat het aanpoten wordt. Niets voor mij
  maandag 1 september 2008 @ 11:50:02 #259
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61287565
Ach ik kan niet wachten. Ik heb zo weinig hoeven te doen afgelopen jaar dat ik echt wel weer lekker wat harde noten wil kraken, bovendien. Het is maar 1 jaar. Daarna is het uit met de studie...
Of de moffen moeten me een beurs willen geven voor een jaar aan de Von Humboldt...
pi_61287736
Net contact gehad met de studieadviseur, kan vanaf Blok 1 al terecht gelukkig , a.s. donderdagavond introductie en boeken kopen e.d. en de week erop de eerste les. Kan ik m'n vrije tijd eindelijk eens nuttiger gaan besteden .
pi_61288342
IK HAAT DE UVA. Vorig jaar heb ik een vak uiteindelijk niet gedaan vanwege tijdgebrek, en dat moet nu dus opnieuw. Gooien ze de opleiding om en veranderen ze de ingangseis, waardoor ik het vak niet meer mag volgen. Stelletje naaiers.
  maandag 1 september 2008 @ 12:31:11 #262
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61288715
Tell me about it...

UvAschmUvA....
pi_61288825
O, en nu blijk ik ook nog een ander vak te moeten wat me een jaar vertraging oplevert. Kut UvA

Waarom ben ik er ooit gaan studeren
  maandag 1 september 2008 @ 12:45:04 #264
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61289116
Ik ben wel eindelijk ingeschreven voor mn vakken. Berlin Schauplatz, van Melching ( ).
Met excursie naar Berlijn. ik heb er wel zin an.
pi_61289358
quote:
Op maandag 1 september 2008 12:45 schreef Sjoewe het volgende:
Ik ben wel eindelijk ingeschreven voor mn vakken. Berlin Schauplatz, van Melching ( ).
Met excursie naar Berlijn. ik heb er wel zin an.
Melching geeft inderdaad erg leuke colleges (heb je hem al tekeer horen gaan tegen Geert Mak?). Wie heb je nog meer?

Ik wilde dit semester de werkgroep 20 jaar na de val van de Muur bij hem volgen, maar dat paste niet in mijn rooster. Nu zit ik opgescheept met Erfgoed en kolonisatie
pi_61289850
Kreeg net een belletje van de studieadviseur, volgens haar bleek mijn verzoek goedgekeurd te moeten worden door de colloquium doctum commissie en niet door de examencommissie (en die laatste geeft mij toestemming in de toelating). Maar aangezien ze zelf aangaf 1-2 maanden terug dat ik mijn verzoek tot de examencommissie moest wenden gaat ze er vanuit dat ik even goed de opleiding mag volgen, echt die bureaucratie :x. Ik zie de bui alweer hangen . Blijgemaakt met een dooie mus misschien.
  maandag 1 september 2008 @ 13:39:42 #267
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61290468
quote:
Op maandag 1 september 2008 12:55 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Melching geeft inderdaad erg leuke colleges (heb je hem al tekeer horen gaan tegen Geert Mak?). Wie heb je nog meer?

Ik wilde dit semester de werkgroep 20 jaar na de val van de Muur bij hem volgen, maar dat paste niet in mijn rooster. Nu zit ik opgescheept met Erfgoed en kolonisatie
Ja. Ik heb me kapot gelachen om alle verhalen. Mijn ex studeerde bij hem af.
Mijn jaar ziet er als volgt uit. Mastertraject 'Nieuwste Geschiedenis:

Semester 1:
Colloquium Doctum (10 EC)
Geschiedenis van de actualiteit (10 EC)
Berlin. Schauplatz der deutschen Geschichte: Berlijn als totalitaire hoofdstad 1933-1990 (10 EC)

Semester 2:
Nederlandse geschiedenis: moderniteit en traditie (10 EC)
Masterscriptie (20 EC)

Totaal: 60 EC
En dan volgend jaar, hopelijk verder in Duitsland.
pi_61291148
Even loeren naar je docenten

Colloquium Doctum:
Jeroen van Zanten geeft geloof ik wel aardig college, maar niet bijzonder. Ken 'm verder niet. Turpijn ken ik helemaal niet.

Geschiedenis van de actualiteit:
Amanda Kluveld ken ik ook niet, alleen van gezicht. Ik geloof dat ze tevens decaan is, dus als er problemen zijn, richt je tot haar

Berlin: Berlijn als totalitaire hoofdstad 1933-1990
Melching geeft uitermate boeiende colleges, en ook met de nodige humor. Tevens afreageerpunt op Geert Mak.

Nederlandse geschiedenis: moderniteit en traditie
Ik kan niet vinden wie dit vak geeft Weet jij het? Ik gok op James Kennedy, maar dat weet ik niet zeker.

En je scriptie, tja, ligt eraan wie je krijgt en wat je onderwerp is
  maandag 1 september 2008 @ 14:19:24 #269
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61291500
Ik weet ook niet wie Nederlandse geschiedenis gaat geven. Staat ook niet goed beschreven in de studiegids. Moet sowieso nog een hoop uitzoeken, krijg geen introductie, dus ik moet überhaupt ook even het 'wiewathoewaar' uitvogelen.

Als het aan mij ligt ga ik in m'n masterscriptie verder bouwen op waar ik met m'n bachelorscriptie ben gebleven. Kort door de bocht ging dat over de manier waarop de verschillen tussen feiten en herinneringen samen moeten komen als ergens een officiele geschiedenis moet worden opgetekend, zoals bij officiele monumenten. Hoe gaat men om met zaken die bij een bepaald historisch proces horen, maar buiten de officiele context vallen.
pi_61291536
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:19 schreef Sjoewe het volgende:
Ik weet ook niet wie Nederlandse geschiedenis gaat geven. Staat ook niet goed beschreven in de studiegids. Moet sowieso nog een hoop uitzoeken, krijg ook geen introductie, dus ik moet ook even het 'wiewathoewaar' uitvogelen.

Als het aan mij ligt ga ik in m'n masterscriptie verder bouwen op waar ik met m'n bachelorscriptie ben gebleven. Kort door de bocht ging dat over de manier waarop de verschillen tussen feiten en herinneringen samen moeten komen als ergens een officiele geschiedenis moet worden opgetekend, zoals bij officiele monumenten. Hoe gaat men om met zaken die bij een bepaald historisch proces horen, maar buiten de officiele context vallen.
Dat klinkt heel interessant, heb je 'm toevallig nog ergens? Ben er wel benieuwd naar.

Toevallig ga ik een werkgroep volgen over kolonisatie en erfgoed, en hoe men bepaalt wat dat is.

Overigens gok ik bij zo'n onderwerp op Paul Knevel, die geeft o.a. publieke geschiedenis. Of misschien Herman Beliën. Beiden geven o.a. het vak Amerikanistiek, publieke geschiedenis (doen ze samen). Maar goed, ik weet het natuurlijk niet zeker.
  maandag 1 september 2008 @ 14:31:22 #271
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61291820
ik kan zo snel alleen de ongepolijste versie vinden, maar die mag je gerust inzien.
pi_61291929
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:31 schreef Sjoewe het volgende:
ik kan zo snel alleen de ongepolijste versie vinden, maar die mag je gerust inzien.
Zou je 'm willen versturen naar mijn email? (je krijgt zo een PM)
pi_61293907
Na wat problemen om 'm te openen, is het gelukt. Leuk onderwerp, en zo te zien past het ook nog behoorlijk goed bij de werkgroep die ik ga volgen. Mevrouw Bloembergen geeft dat vak

De volgende omschrijving kom ik tegen als ik google naar haar dissertatie:
quote:
Omschrijving boek
In de periode 1880-1931 maakte Nederland goede sier op de wereldtentoonstelling met Nederlands-Indië. De koloniale afdelingen van het koninkrijk lieten een enorme variëteit aan handelswaren en voorwerpen zoen. Maar er was ook veel belangstelling voor de leefwereld van de inheemse bevolking. Tempels en complete Javaanse dorpen inclusief bewoners brachten een onbekende wereld binnen handbereik van een breed Europees en Nederlands publiek.

Recensie
Bewerkte versie van de dissertatie waarop Bloembergen (1967) vorig jaar aan de UvA promoveerde. Zij doet verslag van het aandeel van het koloniale Indië in de Nederlandse inzending naar vijf wereldtentoonstellingen (Amsterdam 1883, Parijs 1889, 1900 en 1931, en Brussel 1910). Opmerkelijk hierin waren het inrichten van een Javaanse kampong, de uitzending van inheemse handwerkslieden en een Balise muziek/dansgroep. De feiten zijn de opmaat tot een uitgebreide discussie over de hieruit af te leiden opvattingen over en ontwikkelingen in het koloniaal bestuur, de visie op de inheemse bevolking en het Nederlandse zelfbeeld als kolonisator. Dat geschiedt, op basis van zeer uitgebreid bronnenonderzoek, op scherpzinnige, maar ook wel eens speculatieve wijze, en op een soms hoog abstractieniveau. Het is aldus een ruimschoots geïllustreerde studie (zwart-wit) voor een select publiek.
pi_61325947
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ik heb precies dezelfde motivatie als jij
Children of the night. What music they make.
pi_61374468
Kleine update: studieadviseur gaat er van uit dat ik even goed wordt toegelaten, maar 100% zeker is het nog niet. Ze wacht nog op antwoord van het James Boswell Instituut. Ik ga vanavond dus gewoon naar de introavond, zijn er nog meer mensen die heen gaan ?
  donderdag 4 september 2008 @ 15:36:35 #276
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61376926
*gromt* Ik heb er zo'n hekel aan als studieboeken niet leverbaar zijn . Als de docent opgeeft hoeveel studenten er de cursus gaan volgen is het voor Selexys toch niet zo'n grote moeite deze ook echt te bestellen? Zelfs op bol.com, play.com en amazon.com is 'ie niet te krijg. Pas over 3 weken weer .

Maar de vakken zijn wel echt supertof .
pi_61377013
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:36 schreef BlaatschaaP het volgende:
*gromt* Ik heb er zo'n hekel aan als studieboeken niet leverbaar zijn . Als de docent opgeeft hoeveel studenten er de cursus gaan volgen is het voor Selexys toch niet zo'n grote moeite deze ook echt te bestellen? Zelfs op bol.com, play.com en amazon.com is 'ie niet te krijg. Pas over 3 weken weer .

Maar de vakken zijn wel echt supertof .
Dat is echt kut, loop je meteen achter

Mijn minor Frans bevat ook het vak Cultuurkunde, a.k.a. Franse Cultuurgeschiedenis van de 19e en 20ste eeuw, te beginnen bij de Franse Revolutie die toch echt in de 18e eeuw was (1789). Op zich leuk, alleen vrees ik dat ik op het tentamen gruwelijk de fout inga door niet de Franse interpretatie op te schrijven van bijvoorbeeld de Revolutie en la Declaration des droits de l'homme et du citoyen Meteen het 1e college met docent daarover een discussie, dat die declaratie nou niet bepaald enorm democratisch was.

Trouwens wel mijn gelijk gehaald
  donderdag 4 september 2008 @ 15:45:14 #278
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61377119
Is er eigenlijk een vaste studieboekhandel voor de UvA? Hier in Utrecht loop je gewoon de Selexyz binnen en die hebben dan gewoon alle verplichte boeken per blok in gekocht, is er ook zoiets in Amsterdam?
pi_61377178
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:36 schreef BlaatschaaP het volgende:
Probeer eens bookdepository. Mijn Engelse studieboeken koop ik daar vaak voor 70% van de Selexyz prijs . Levertijd is meestal wel ong. 1,5/2 weken.
pi_61377266
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:45 schreef Sjoewe het volgende:
Is er eigenlijk een vaste studieboekhandel voor de UvA? Hier in Utrecht loop je gewoon de Selexyz binnen en die hebben dan gewoon alle verplichte boeken per blok in gekocht, is er ook zoiets in Amsterdam?
Ja, dat is Athenaeum (zit op het Spui) en anders Selexyz/Scheltema (koningsplein, de boekhandels zitten vlak bij elkaar). Ik persoonlijk koop eigenlijk alles bij Athenaeum omdat ik dat een fijnere zaak vind Maar volgens mij wordt alles per semester ingekocht.
pi_61377282
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:40 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Dat is echt kut, loop je meteen achter

Mijn minor Frans bevat ook het vak Cultuurkunde, a.k.a. Franse Cultuurgeschiedenis van de 19e en 20ste eeuw, te beginnen bij de Franse Revolutie die toch echt in de 18e eeuw was (1789). Op zich leuk, alleen vrees ik dat ik op het tentamen gruwelijk de fout inga door niet de Franse interpretatie op te schrijven van bijvoorbeeld de Revolutie en la Declaration des droits de l'homme et du citoyen Meteen het 1e college met docent daarover een discussie, dat die declaratie nou niet bepaald enorm democratisch was.

Trouwens wel mijn gelijk gehaald
Ging dat zo?
Ewelina: Bla bla bla zeur mekker zeur!
Docent: Oke oke....jij hebt gelijk...

Of:
Ewelina: Zinnige opmerking
Docent: Ja, ik moet je toch gelijk geven, goed punt van je!
Ik weet het ook niet
pi_61377335
He Scaurus, jij weet wel wat van de oudheid he? Hoe denk jij over de kwaliteit van de Griekse en Romeinse geschiedschrijvers? En dan bedoel ik qua betrouwbaarheid, de verhouding tussen feitelijkheid en literaire stijl, objectiviteit enzovoort.
Ik weet het ook niet
pi_61377362
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:52 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Ging dat zo?
Ewelina: Bla bla bla zeur mekker zeur!
Docent: Oke oke....jij hebt gelijk...

Of:
Ewelina: Zinnige opmerking
Docent: Ja, ik moet je toch gelijk geven, goed punt van je!
Het laatste Hij zei dat nog na afloop van het college. Hij vroeg wat die verklaring precies nu inhield, en voor wie het was. Mijn antwoord was dus dat dit niet heel democratisch was vanwege het bijvoegsel 'citoyen' omdat maar heel weinig mensen burgerschap hadden.
  donderdag 4 september 2008 @ 15:56:50 #284
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61377401
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:51 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ja, dat is Athenaeum (zit op het Spui) en anders Selexyz/Scheltema (koningsplein, de boekhandels zitten vlak bij elkaar). Ik persoonlijk koop eigenlijk alles bij Athenaeum omdat ik dat een fijnere zaak vind Maar volgens mij wordt alles per semester ingekocht.
Aah thanks.
Ik moet echt alles weer opnieuw uitvinden
  donderdag 4 september 2008 @ 16:05:04 #285
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61377631
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:47 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Probeer eens bookdepository. Mijn Engelse studieboeken koop ik daar vaak voor 70% van de Selexyz prijs . Levertijd is meestal wel ong. 1,5/2 weken.
Geweldig! De prijs is dan wel nagenoeg hetzelfde, maar hier hebben ze het boek tenminste! Bij levertijd stond 3-7 werkdagen. Hopelijk is 'ie er begin volgende week, dan kan ik tenminste nog meteen mee met de rest.

Dankjewel .
pi_61377769
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:54 schreef Dunckie het volgende:
He Scaurus, jij weet wel wat van de oudheid he? Hoe denk jij over de kwaliteit van de Griekse en Romeinse geschiedschrijvers? En dan bedoel ik qua betrouwbaarheid, de verhouding tussen feitelijkheid en literaire stijl, objectiviteit enzovoort.
Binnen de klassieke geschiedschrijving wordt gekenmerkt door een grote diversiteit en stijl. Zo zijn Plutarchus' Levens een vermakelijke doch onbetrouwbare mix van mythe, verhaal en geschiedenis. Never let the truth get out of the way of a good story, is zijn devies. Het moge vanzelfspreken dat hij daardoor als een weinig betrouwbare bron gezien wordt door classici. Die classici prijzen zich gelukkig nog de Historiën te hebben van Thucydides. Thucydides is de enige bron over de Peloponnesische Oorlog. Hij verhaalt hoe een conflict tussen twee kleine stadsstaten kan uitlopen op een conflict van enorme proporties. Zowel zijn stijl als toon zijn hard en koel, zijn kijk op de wereld vol pessimisme. Hij weet afstand te bewaren tot de oorlog, waar hij nota bene een niet onbelangrijke rol speelde. Thucydides wordt wel gezien als de grootste historicus van de Oudheid, zelfs van alle tijden. In zijn lijn schrijft Tacitus; diens tijdgenoot Suetonius heeft meer overeenkomsten met Plutarchus.

De objectiviteit van Thucydides en Tacitus moet natuurlijk gerelativeerd worden. Ze zijn nobelen, mannen uit de hoogste stand van de samenleving. Betrokken als zij zijn bij de politieke ontwikkelingen van hun tijd hebben ze een uitgesproken kijk op de geschiedenis en politiek.
pi_61377950
Ik blijf van mening dat geen enkel werk objectief geschreven kan worden. Of het moet een opsomming van feiten zijn. Daarom zal je geacht worden ,bij elk stuk dat je leest, je kanttekeningen te plaatsen.
pi_61378105
Objectiviteit is een ideaal waarnaar je streeft. Geen enkele geschiedschrijver zal pretenderen dit ideaal bereikt te hebben.
pi_61378160
Dat zeg ik .
pi_61378530
quote:
Op donderdag 4 september 2008 16:17 schreef Lennox het volgende:
Ik blijf van mening dat geen enkel werk objectief geschreven kan worden. Of het moet een opsomming van feiten zijn. Daarom zal je geacht worden ,bij elk stuk dat je leest, je kanttekeningen te plaatsen.
Dat snappen we, maar de vraag is gericht op een vergelijking tussen het hedendaagse wetenschappelijke ideaal en de toen gangbare geschiedschrijving. Ik ben me erover aan het inlezen en vroeg me af wat Scaurus, die volgens mij behoorlijk goed op de hoogte is van de oudheid, erover te zeggen had.

De kern van de wetenschap (sinds de verlichting, zie topic in WFL) is natuurlijk altijd kritisch zelfstandig nadenken.
Ik weet het ook niet
pi_61379129
quote:
Op donderdag 4 september 2008 16:10 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Binnen de klassieke geschiedschrijving wordt gekenmerkt door een grote diversiteit en stijl. Zo zijn Plutarchus' Levens een vermakelijke doch onbetrouwbare mix van mythe, verhaal en geschiedenis. Never let the truth get out of the way of a good story, is zijn devies. Het moge vanzelfspreken dat hij daardoor als een weinig betrouwbare bron gezien wordt door classici. Die classici prijzen zich gelukkig nog de Historiën te hebben van Thucydides. Thucydides is de enige bron over de Peloponnesische Oorlog. Hij verhaalt hoe een conflict tussen twee kleine stadsstaten kan uitlopen op een conflict van enorme proporties. Zowel zijn stijl als toon zijn hard en koel, zijn kijk op de wereld vol pessimisme. Hij weet afstand te bewaren tot de oorlog, waar hij nota bene een niet onbelangrijke rol speelde. Thucydides wordt wel gezien als de grootste historicus van de Oudheid, zelfs van alle tijden. In zijn lijn schrijft Tacitus; diens tijdgenoot Suetonius heeft meer overeenkomsten met Plutarchus.

De objectiviteit van Thucydides en Tacitus moet natuurlijk gerelativeerd worden. Ze zijn nobelen, mannen uit de hoogste stand van de samenleving. Betrokken als zij zijn bij de politieke ontwikkelingen van hun tijd hebben ze een uitgesproken kijk op de geschiedenis en politiek.
Ik mis Herodotus. Zijn werk is wijdlopiger dan dat van Thucydides, hij is veel breder geinteresseerd maar toch ook redelijk objectief vergeleken met tijdgenoten. Soms legt hij ook wel wat te veel nadruk op de rol van het lot. Ook is het aannemelijk dat hij er fouten in zijn werk zijn geslopen omdat hij pas is begonnen te schrijven toen hij al oud was.

Ik ben het met je eens over Thucydides, zijn stijl en objectiviteit zijn prijzenswaardig. Wat me vooral ook aanstaat is zijn interesse in de werking van de menselijke psyche onder invloed van macht en geweld. Hij probeert echt lessen te trekken uit zijn observaties. Toch documenteerde hij zijn werk slecht, hij gebruikt nauwelijks bronnen die hij wel had kunnen bemachtigen, bijvoorbeeld de administratie van steden en legers. Tegenwoordig zou dit een onoverkomelijk gebrek zijn. Aan de andere kant bekritiseerde hij historici die zich baseerden op prozaische bronnen.

Wat me opvalt is dat vrijwel alle antieke historici zich vooral baseerden op eigen waarnemingen en gesprekken met andere personen. Volgens mij prefereerden ze dit qua betrouwbaarheid boven geschreven bronnen. Tegenwoordig zouden we dit omkeren, we weten hoe gemakkelijk de psyche, zeker van die van mensen die onder extreme omstandigheden verkeren, verdraaid raakt. Herodotus loste dit aardig op door van hetzelfde verhaal de verschillende versies die de rondte deden weer te geven.
Verder zou de grote invloed die aan het lot wordt toegekend voor ons onaanvaardbaar zijn. Hierdoor wordt vaak nagelaten op analytische wijze tot verklaringen te komen. En het was natuurlijk ook nog eens vooral politieke geschiedenis. Sociale en economische geschiedenis is nauwelijks geschreven in de oudheid.
Ik weet het ook niet
  vrijdag 5 september 2008 @ 16:27:31 #292
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61405495
Godgodgodgodverredomme, klote-UvA.

Hebben ze me ingeschreven voor Nieuwe Geschiedenis in plaats van Nieuwste Geschiedenis. Paar letters verschil in de naam, zeer groot verschil in de inhoud.
Gouden Eeuw vs. 20ste Eeuw... Ach joh, Scheelt niks.
Ik heb het ook maar 25 keer benadrukt bij de onderwijsbalie.
Kunnen ze dan helemaal niks goed doen
pi_61408238
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 16:27 schreef Sjoewe het volgende:
Godgodgodgodverredomme, klote-UvA.

Hebben ze me ingeschreven voor Nieuwe Geschiedenis in plaats van Nieuwste Geschiedenis. Paar letters verschil in de naam, zeer groot verschil in de inhoud.
Gouden Eeuw vs. 20ste Eeuw... Ach joh, Scheelt niks.
Ik heb het ook maar 25 keer benadrukt bij de onderwijsbalie.
Kunnen ze dan helemaal niks goed doen
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb
  vrijdag 5 september 2008 @ 23:55:05 #294
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61418295
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:11 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb
pi_61423856
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 23:55 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Maar het is heel kut natuurlijk. Zou als ik jou was even naar de decaan gaan, dat is Amanda Kluveld. Hoop dat er nog wat geregeld kan worden.

Ben je ook meteen voor al je vakken uitgeschreven?
  zaterdag 6 september 2008 @ 15:46:40 #296
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61427615
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:15 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Maar het is heel kut natuurlijk. Zou als ik jou was even naar de decaan gaan, dat is Amanda Kluveld. Hoop dat er nog wat geregeld kan worden.

Ben je ook meteen voor al je vakken uitgeschreven?
Ik heb een uiterst vriendelijke mail naar de onderwijsbalie gestuurd dat ik dit echt niet meer leuk vind: herstel jullie prutswerk, of sterf.
Naja ik moet maandag toch naar Amsterdam om boeken te halen, dus dan ga ik gelijk wel even orde op zaken stellen.
Ik heb er sowieso ontzettend veel zin in, dus ach. Ik bijt me er wel doorheen.
  dinsdag 9 september 2008 @ 17:43:57 #297
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61503960
Het houdt ook maar niet op met de UvA

Nu heb ik me laten overzetten van Nieuwe naar Nieuwste Geschiedenis, hebben ze perongeluk het collegerooster op de site overschreven met het tentamenrooster.
Dus nu ben ik ingedeeld in een groep, waarvan ik niet weet wanneer deze college heeft, docent reageert niet op de e-mail, de onderwijsbalie ook niet en de telefoon nemen ze maar 2 uur per dag op. Graftyfusgodsnondeju, ik heb nog nooit zo'n stukje ontzettende wanorganisatie meegemaakt
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:24:25 #298
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61504931
Lijkt wel een hogeschool, man
Moraal van jouw verhaal: blijf in Utrecht
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:28:47 #299
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61505025
Ik doe nu college bij filosofie. Wel wennen zeg, voor één vak vier keer college (drie hoor, één werk) per week. Bij geschiedenis overstijgt het zelden de twee colleges per week. Anyway, hoe hebben de eerstejaars het? Al genoeg van de stratificatie en van Gilgamesj?
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:33:27 #300
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61505130
Mja dan moeten ze wel beginnen met een fatsoenlijk masterprogramma op te zetten in Utrecht.
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:36:09 #301
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61505186
Wat is er mis met het Utrechts masterprogramma dan? Te weinig variatie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')