abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60324188
Ik wilde zelf altijd al promoveren, voor mij is geschiedenis bedrijven (dus doen van onderzoek en het schrijven van artikelen) datgene waarvoor je wordt opgeleid en wat je dus het beste kan na je studie.
Nadelen zijn er een boel: ten eerste dat er weinig promotieplaatsen zijn, waardoor je altijd enorm veel concurrentie hebt en soms lang moet zoeken en vaak solliciteren. En als je eenmaal gepromoveerd bent begint de mallemolen weer opnieuw: meestal moet je om in de wetenschap te blijven werken zelf een onderzoeksvoorstel indienen, meestal bij het NWO, en daar is de concurrentie enorm (er wordt gestreefd naar 30% succes van alle aanvragen, maar dat wordt vaak niet eens gehaald). En anders moet je toevallig het geluk hebben dat er een project start waar je wordt aangenomen. Dus als je eenmaal gepromoveerd bent zijn de kansen om in de wetenschap te blijven werken nog klein.
Je moet het dus echt aankunnen om in competities te werken, en voor mij zou dat de belangrijkste reden zijn om uit het wereldje te stappen. Daarnaast moet je kunnen omgaan met andere teleurstellingen, zoals weigeringen van artikelen en papers voor conferenties, en het eindeloos herschrijven van artikelen.
Verder moet je ertegen kunnen dat je vaak alleen werkt en moet je jezelf kunnen motiveren om elke dag te gaan werken, want over het algemeen let er niemand op wanneer je op de uni bent, zolang je maar af en toe wat werk laat zien. En dan zijn er nog algemene problemen zoals slechte begeleiding e.d.
Daar staat tegenover dat de wetenschap gewoon supergaaf is om te doen! Voor mij is het mijn hobby en ik word er nog voor betaald ook. Het salaris is trouwens erg goed vergeleken met sommige andere functies, dus (afhankelijk van je privésituatie) kan je flink sparen. Daarnaast heb je veel vrijheid om je eigen tijd en werkzaamheden in te delen, krijg je vaak de kans een tijd in het buitenland te werken en naar buitenlandse conferenties en studiereizen te gaan. En als alles klaar is ligt er een mooi boek met jouw naam erop Hoe hard je moet werken valt best mee; ik heb de laatste 4 jaar niet belachelijk hard gewerkt (anderzijds vind ik het werk zo leuk dat ik het ook vrijwillig 's avonds nog doe).
Ik heb zelf altijd goede cijfers gehaald (afstudeerscriptie 9, gemiddeld alle vakken 8.4). Ik weet niet precies of ik daarom aangenomen ben, maar het speelt in elk geval wel een belangrijke rol. Bij het solliciteren moet je ermee rekening houden dat er twee soorten vacatures zijn: die waarbij je zelf een voorstel voor een promotieonderzoek moet schrijven (het grootste deel) en die waarbij je reageert op een vacature voor een voorstel dat de professor geschreven heeft. Dat laatste was bij mij zo, en ik had zelf nog helemaal geen verstand van het onderwerp, dus kon hij mij alleen beoordelen op mijn gehaalde cijfers. Als je zelf een voorstel moet schrijven is de kwaliteit daarvan het belangrijkste criterium, met als tweede je cijfers.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_60324367
Dank je, hier heb ik veel aan

Ik ben nog bezig met m'n bachelor, maar kijken ze het meest naar je master of naar je bachelor? En waren eventuele nevenactiviteiten belangrijk?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 24 juli 2008 @ 17:28:57 #103
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60324480
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:22 schreef Ewelina het volgende:
Dank je, hier heb ik veel aan

Ik ben nog bezig met m'n bachelor, maar kijken ze het meest naar je master of naar je bachelor? En waren eventuele nevenactiviteiten belangrijk?
Weet niet hoe het aan andere universiteiten is, maar aan de VU is er een speciale tweejarige onderzoeksmaster die je kan doen, die je specifiek voorbereid op promoveren. Om daar binnen te komen moet je bachelor een 8+ gemiddeld zijn, om vervolgens een sollicitatie voor een plek in die master te moeten doen. Daarvoor moet je een begeleider hebben en zelf een voorstel schrijven waar je tijdens je master mee aan de slag wilt.

Het lijkt me een stuk moeilijker om via een gewone master het promotieproces in te gaan als ik al het verschil in niveau zie tussen eindscripties van die onderzoeksmaster en de gewone master. Ik zou in elk geval kijken of je zo'n soort master kan doen aan je universiteit.
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 16:55 schreef SaskiaR het volgende:
Ik ben inmiddels bijna gepromoveerd historica (Oudheid) aan de uni Leiden. Op zoek naar een baan binnen de wetenschap, maar dat is lastig, dus ik ben me ook aan het oriënteren op werk daarbuiten. Ik heb goeie ervaringen met informatiemanagement, dwz het managen van informatiestromen binnen organisaties (bedrijven of overheid). Daar wordt geschiedenis genoemd als een van de studies die handig zijn om gevolgd te hebben. Zelf heb ik gesolliciteerd bij TTP (www.ttp.nl). Misschien wat voor jou?
Ja, daar had ik ook al naar gekeken. Echter moet ik nog mijn master doen, dus heb geen tijd voor een voltijdsfunctie, wat ze daar aanbieden. Zeker ook omdat je daar nog intern wordt opgeleid is dat niet te combineren met een masterstudie ernaast.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_60324674
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:28 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Weet niet hoe het aan andere universiteiten is, maar aan de VU is er een speciale tweejarige onderzoeksmaster die je kan doen, die je specifiek voorbereid op promoveren. Om daar binnen te komen moet je bachelor een 8+ gemiddeld zijn, om vervolgens een sollicitatie voor een plek in die master te moeten doen. Daarvoor moet je een begeleider hebben en zelf een voorstel schrijven waar je tijdens je master mee aan de slag wilt.

Het lijkt me een stuk moeilijker om via een gewone master het promotieproces in te gaan als ik al het verschil in niveau zie tussen eindscripties van die onderzoeksmaster en de gewone master. Ik zou in elk geval kijken of je zo'n soort master kan doen aan je universiteit.
[..]

Die is er aan de UvA ook, alleen moet je dan een 7,5 gemiddeld staan. En dat sta ik niet Daar staat tegenover dat ik over anderhalf jaar wel twee bachelors heb. Je kunt er ook voor solliciteren als je al een master hebt afgerond. Ik denk dat ik dat maar ga doen, om financiële redenen en praktische redenen (cijfergemiddelde opkrikken). Mijn studiefinanciering + lening is namelijk na volgend jaar op.
  donderdag 24 juli 2008 @ 18:21:38 #105
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60325290
Krijg je aan de UvA dan al betaald als je een onderzoeksmaster doet?
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_60325307
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 13:03 schreef ethiraseth het volgende:
Nou, ik kan ondertussen ook wel zeggen dat werk vinden met geschiedenis best moeilijk is.
Ook één van mijn zorgen. Ik heb echter volgend jaar een master die niet echt geassocieerd wordt met geschiedenis.

Volgens de voorlichten zouden de volgende mogelijkheden tot werk aanwezig zijn na MA titel te hebben behaald:
quote:
Mogelijkheden na de studie

Na het behalen van de MA-titel ben je een breed inzetbare professional en heb je goede perspectieven op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden van de Rotterdamse opleiding Media en Journalistiek komen onder meer terecht in management-, research-, marketing- en publiciteitsfuncties binnen de mediawereld, de cultuursector en de communicatiebranche. Ze blijken goed te functioneren als redacteur, journalist en programmamaker bij diverse media, maar ook als docent in het hoger onderwijs en in beleids- en communicatiefuncties bij overheden, bedrijven en non-profitorganisaties. Bovendien blijkt de master een goede basis voor een loopbaan als wetenschappelijk onderzoeker.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_60325665
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 18:21 schreef ethiraseth het volgende:
Krijg je aan de UvA dan al betaald als je een onderzoeksmaster doet?
Nee, maar ik zou dan een jaar extra studiefinanciering kunnen krijgen, omdat die master 2 jaar duurt. Dat komt uit op totaal 5 jaar, plus 3 jaar lening = 8 jaar stufi. Nu heb ik een 4-jarige opleiding, kun je in totaal 7 jaar lang geld ontvangen van de IBG. Aangezien ik pas 2009 m'n 1e bachelor heb, is mijn 7 jaar op (ik begon met studeren in 2002). Ik zou het heel zonde vinden als ik die master zou moeten afbreken ivm geldgebrek (je moet hem namelijk wel binnen 2 jaar afronden! ). Plus dat ik mijn cijfergemiddelde omhoog wil krijgen, en zo een betere kans op toelating krijg
pi_60326234
Bij veel promotieplaatsen wordt een onderzoeksmaster verplicht gesteld, dus als je erover denkt te promoveren moet je die sowieso gaan doen. Wat ook een pluspunt op je cv is, is als je in het buitenland gestudeerd hebt. Dus als je dat nog in kan plannen, zeker doen!
Ik weet dat er in Leiden niet strict naar de bachelor-cijfers gekeken wordt als je een onderzoeksmaster (MPhil noemen ze dat daar) wil doen, maar ook naar andere dingen die je gedaan hebt. Je kan ook na je BA van universiteit veranderen, dus kom lekker naar Leiden !
pi_60326419
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 19:24 schreef SaskiaR het volgende:
Bij veel promotieplaatsen wordt een onderzoeksmaster verplicht gesteld, dus als je erover denkt te promoveren moet je die sowieso gaan doen. Wat ook een pluspunt op je cv is, is als je in het buitenland gestudeerd hebt. Dus als je dat nog in kan plannen, zeker doen!
Ik weet dat er in Leiden niet strict naar de bachelor-cijfers gekeken wordt als je een onderzoeksmaster (MPhil noemen ze dat daar) wil doen, maar ook naar andere dingen die je gedaan hebt. Je kan ook na je BA van universiteit veranderen, dus kom lekker naar Leiden !
Extra activiteiten naast m'n studie, tja, ik heb er vrijwel altijd naast gewerkt (muv een paar maanden). Voor de rest weinig bijzonders. Ben lid bij een studentenvereniging en heb daar wat georganiseerd, maar verder... Buitenland gaat niet meer lukken denk ik
pi_60334426
Ach, je kan het proberen Als je een enthousiaste indruk maakt kan dat ook al veel helpen.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 09:57:26 #111
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60335842
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 19:38 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Extra activiteiten naast m'n studie, tja, ik heb er vrijwel altijd naast gewerkt (muv een paar maanden). Voor de rest weinig bijzonders. Ben lid bij een studentenvereniging en heb daar wat georganiseerd, maar verder... Buitenland gaat niet meer lukken denk ik
Ach, als je een docent hebt die je wilt steunen en een beetje onderbouwd verhaal over wat je wilt onderzoeken moet het wel goed komen.Tenzij er natuurlijk aan de UvA veel meer mensen zijn die het 7.5+ gemiddelde halen (aan de vu zijn dat er meestal maar 1 of 2 ).
  vrijdag 25 juli 2008 @ 11:13:25 #112
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_60337487
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ik wilde zelf altijd al promoveren, voor mij is geschiedenis bedrijven (dus doen van onderzoek en het schrijven van artikelen) datgene waarvoor je wordt opgeleid en wat je dus het beste kan na je studie.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_60340002
Lol Knevelt

Bij ons komt het wel eens voor dat studenten denken dat een onderzoeksmaster te moeilijk voor ze is, of dat hun cijfers niet goed genoeg zijn, en dat ze daarom niet eens proberen er een plaats te krijgen. Terwijl cijfers echt niet alles zeggen en het voor een gemotiveerde, geïnteresseerde en hardwerkende student echt wel te doen is. Dus als je ook maar enigszins overweegt misschien ooit te willen promoveren, doe een onderzoeksmaster!
Had ik zelf ook wel willen doen, maar in mijn tijd bestonden die dingen nog niet (ben nog net in het oude systeem afgestudeerd helaas).
  vrijdag 25 juli 2008 @ 16:27:38 #114
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60344812
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 11:13 schreef Knevelt het volgende:

[..]

WEDDEN DAT ZE EEN BOCHEL HEEFT.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 16:29:31 #115
197338 Knevelt
pi_60344869
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 16:27 schreef Nosh het volgende:

[..]

WEDDEN DAT ZE EEN BOCHEL HEEFT.
Van het bronnenonderzoek in de donkere kamer met de te hoge en versleten bureaustoel tot in de kleine uurtjes. Maar daar ging het niet alleen om heur.
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_60357967
Ik heb geen bochel hoor wel een bril (een hele hippe, dat wel).
  zaterdag 26 juli 2008 @ 12:18:46 #117
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60358657
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef SaskiaR het volgende:
Zeg, dat kan niet hoor. Historici lopen per definitie 20 jaar achter op de rest van de bevolking.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 13:35:03 #118
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60359838
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef SaskiaR het volgende:
En de academische wereld haalde opgelucht adem.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 15:03:57 #119
197338 Knevelt
pi_60361121
Historici toch
pi_60361478
Er lopen bij ons ook wel van die wereldvreemde types rond hoor... een die best wel kalend is, maar dan wel redelijk lang haar heeft, een soort Einstein. Met een grote bril ook nog. Maar onder de promovendi zijn best wat hippe meiden te vinden hoor.

Iemand nog een inhoudelijke vraag ?
  zaterdag 26 juli 2008 @ 16:06:14 #121
197338 Knevelt
pi_60361850
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 15:37 schreef SaskiaR het volgende:
Er lopen bij ons ook wel van die wereldvreemde types rond hoor... een die best wel kalend is, maar dan wel redelijk lang haar heeft, een soort Einstein. Met een grote bril ook nog. Maar onder de promovendi zijn best wat hippe meiden te vinden hoor.

Iemand nog een inhoudelijke vraag ?
Ja: Waarom geschiedenis voor jou?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:20:21 #122
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60424431
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 09:57 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ach, als je een docent hebt die je wilt steunen en een beetje onderbouwd verhaal over wat je wilt onderzoeken moet het wel goed komen.Tenzij er natuurlijk aan de UvA veel meer mensen zijn die het 7.5+ gemiddelde halen (aan de vu zijn dat er meestal maar 1 of 2 ).
Een 8 of hoger als gemiddelde is toch niet zo bijzonder?
pi_60429629
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 16:06 schreef Knevelt het volgende:

Ja: Waarom geschiedenis voor jou?
Dat vraagt iedereen altijd, maar eigenlijk heb ik er niete en heel geod onderbouwd antwoord op... ik vond de spannende verhalen altijd erg leuk, en genoot (geniet) ervan om weg te dromen uit de huidige wereld, maar wilde tegelijk ook weten hoe het dan echt in het verleden was geweest. Ik vond ook veel andere vakken op school leuk, en heb dus ook veel andere studies overwogen, maar een deel viel af omdat ik niet goed was in beta-vakken, en uiteindelijk leek geschiedenis me het leukst. Ik ben er sindsdien ook achtergekomen dat het een erg algemene studie is, waar je veel nuttige academische vaardigheden leert, zoals snel informatie verwerken, kritisch lezen, stukken schrijven, presenteren e.d, en vooral het zoeken van informatie over andere onderwerpen. Daardoor zou ik me, mocht ik dat willen, ook snel kunnen verdiepen in andere onderwerpen. Als ik bijv. iets zou willen weten over filosofie ofzo, zou ik snel de juiste wetenschappelijke boeken kunnen vinden, die op academische waarde schatten en de informatie die ik zoek snel kunnen vinden en verwerken. Wat dat betreft heb je dus erg veel aan geschiedenis in het dagelijks leven.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 18:52:12 #124
197338 Knevelt
pi_60513242
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Dat vraagt iedereen altijd, maar eigenlijk heb ik er niete en heel geod onderbouwd antwoord op... ik vond de spannende verhalen altijd erg leuk, en genoot (geniet) ervan om weg te dromen uit de huidige wereld, maar wilde tegelijk ook weten hoe het dan echt in het verleden was geweest. Ik vond ook veel andere vakken op school leuk, en heb dus ook veel andere studies overwogen, maar een deel viel af omdat ik niet goed was in beta-vakken, en uiteindelijk leek geschiedenis me het leukst. Ik ben er sindsdien ook achtergekomen dat het een erg algemene studie is, waar je veel nuttige academische vaardigheden leert, zoals snel informatie verwerken, kritisch lezen, stukken schrijven, presenteren e.d, en vooral het zoeken van informatie over andere onderwerpen. Daardoor zou ik me, mocht ik dat willen, ook snel kunnen verdiepen in andere onderwerpen. Als ik bijv. iets zou willen weten over filosofie ofzo, zou ik snel de juiste wetenschappelijke boeken kunnen vinden, die op academische waarde schatten en de informatie die ik zoek snel kunnen vinden en verwerken. Wat dat betreft heb je dus erg veel aan geschiedenis in het dagelijks leven.
Dankjewel voor je antwoord, dat me nu pas opvalt. Vrij herkenbare motivatie. Ik denk dat de studie Geschiedenis sowieso een van de beste studies voor je algemene ontwikkeling is. Mede omdat historie ook andere vakken op een zeer breed terrein behelst zoals politiek, sociologie, antropologie en filosofie.
pi_60513959
Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden? "

Vanaf nu noem ik mn masterrichting. Dan hoor je alleen maar "Oja, leuk joh"
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 19:33:06 #126
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60513985
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 19:31 schreef Lennox het volgende:
Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden? "
"Leuke historische anecdotes vertellen op feestjes en pedant doen op internet."
pi_60515081
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 19:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

"Leuke historische anecdotes vertellen op feestjes en pedant doen op internet."
quote:
Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden?
Inderdaad, mensen leggen de link meteen bij leraar, terwijl ik meen dat de meeste mensen even goed het bedrijfsleven in gaan.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_60518683
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 20:28 schreef Steeven het volgende:

[..]

[..]

Inderdaad, mensen leggen de link meteen bij leraar, terwijl ik meen dat de meeste mensen even goed het bedrijfsleven in gaan.
Precies. In de afgelopen drie jaar heb ik, achteraf bezien, veel geleerd. Het analytisch denken, onderzoek doen met scriptie, scannen van informatie. Ga zo maar door. Heb een jaar business studies gedaan, en dat jaar echt 0,0 geleerd of opgestoken. Zelfs genoeg punten om BSA te omzeilen, maar zag dat niet meer zitten.
Met die master zie ik inderdaad ook genoeg mogelijkheden om het bedrijfsleven in te stappen, en dat is mijn uiteindelijke doel eigenlijk ook wel. Ik zie Geschiedenis meer als het "Waarom" denken. Waarom zijn er bepaalde gebeurtenissen, hoe zijn deze te verklaren etc. Slogan van EUR is ook treffend: "Om het heden te verklaren dien je ook het verleden te kennen"
pi_60521189
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 23:43 schreef Lennox het volgende:

[..]

Precies. In de afgelopen drie jaar heb ik, achteraf bezien, veel geleerd. Het analytisch denken, onderzoek doen met scriptie, scannen van informatie. Ga zo maar door. Heb een jaar business studies gedaan, en dat jaar echt 0,0 geleerd of opgestoken. Zelfs genoeg punten om BSA te omzeilen, maar zag dat niet meer zitten.
Met die master zie ik inderdaad ook genoeg mogelijkheden om het bedrijfsleven in te stappen, en dat is mijn uiteindelijke doel eigenlijk ook wel. Ik zie Geschiedenis meer als het "Waarom" denken. Waarom zijn er bepaalde gebeurtenissen, hoe zijn deze te verklaren etc. Slogan van EUR is ook treffend: "Om het heden te verklaren dien je ook het verleden te kennen"
Volgens mij hebben ze die slogan van Aristoteles of Plato geleend (één van de twee geloof ik).
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  maandag 4 augustus 2008 @ 18:06:22 #130
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60554474
Hoe zit het met aan onderzoek gerelateerde functies (bijv. bij Clingendael o.i.d.) buiten de wetenschap?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_60631254
P
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 21:28:42 #132
197338 Knevelt
pi_60668058
Eindelijk, mijn inschrijving is compleet.
pi_60668154
Congratz .

M'n inschrijving aan de UvA heb ik ingetrokken en wacht nu op antwoord van de UU. Zal vast een nieuw colloquium doctum moeten doen, maar als ik die ene dik heb gehaald moet ik die ander ook wel kunnen halen. Dan maar een jaartje later .
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 21:34:03 #134
197338 Knevelt
pi_60668271
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:30 schreef Steeven het volgende:
Congratz .

M'n inschrijving aan de UvA heb ik ingetrokken en wacht nu op antwoord van de UU. Zal vast een nieuw colloquium doctum moeten doen, maar als ik die ene dik heb gehaald moet ik die ander ook wel kunnen halen. Dan maar een jaartje later .
Hoezo zou dat dan niet nog voor dit jaar lukken bij jou?
pi_60668520
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:34 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Hoezo zou dat dan niet nog voor dit jaar lukken bij jou?
Omdat het James Boswel Instituut, waar je het toelatingsexamen moet afleggen voor de UU, beweert dat ze pas weer examens geven vanaf aankomend voorjaar. Maar met een beetje geluk maakt de examencommissie van de UU een uitzondering en laten ze me toe op basis van een goed afgelegd colloquium doctum van de UvA (maar ik ga uit van niet).
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 22:00:15 #136
197338 Knevelt
pi_60669227
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:42 schreef Steeven het volgende:

[..]

Omdat het James Boswel Instituut, waar je het toelatingsexamen moet afleggen voor de UU, beweert dat ze pas weer examens geven vanaf aankomend voorjaar. Maar met een beetje geluk maakt de examencommissie van de UU een uitzondering en laten ze me toe op basis van een goed afgelegd colloquium doctum van de UvA (maar ik ga uit van niet).
Doordrammen, doordrammen, doordrammen. Lijkt me vrij raar als het UU je reeds afgelegde examen bij de UvA niet goedkeurt. Het gaat immers om hetzelfde niveau: academisch.
pi_60669930
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 22:00 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Doordrammen, doordrammen, doordrammen. Lijkt me vrij raar als het UU je reeds afgelegde examen bij de UvA niet goedkeurt. Het gaat immers om hetzelfde niveau: academisch.
Ja, dat lijkt me ook vreemd hoor. Ik bedoel, dan zal ik wéér een examen VWO Nederlands en Engels moeten doen, terwijl ik dat al behaald heb, en ws. weer een geschiedenistoets, terwijl ik een examenboek van 1e jaars studenten uit Leiden heb moeten bestuderen (en een 9,0 had als cijfer). Lijkt me genoeg bewijs dat het niveau er is . Maar dat James Boswell gebeuren zal vast z'n centjes verdienen met die examens, dus moet iedereen dat maar doen (volgens hen). De studieadviseur van de UU zei in ieder geval dat het niet 100% is uitgesloten dat ik op basis van m'n huidige papieren toch aangenomen kan worden, nee heb ik, ja kan ik krijgen . Ik wacht gewoon rustig af.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 23:11:39 #138
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60671738
't Is een stel flapdrollen en slomo's bij het Boswell Instituut. Reageren traag, geven verkeerde informatie en zijn laat met cijfers van CD-toetsen.
pi_60673214
En ik ga volgend jaar ook fulltime geschiedenis studeren (in Groningen)
Was eerst van plan om deeltijd geschiedenis te doen naast mijn HBO opleiding Forensic Sciences, maar na de steeds hoger oplopende frustraties over zowel de opleiding als het HBO systeem als de carrièremogelijkheden toch de knoop doorgehakt

Het voelt nu al als de beste beslissing van mij in tijden!
pi_60679308
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:30 schreef Steeven het volgende:
Congratz .

Waarom wil je liever naar de UU? Ik heb er zelf gestudeerd, en in mijn laatste jaar waren er ruim 400 eerstejaars. Daardoor was het allemaal nogal massaal en hadden de docenten weinig tijd voor persoonlijke aandacht. Bij andere universiteiten zijn er veel minder eerstejaars, dat lijkt me fijner.
pi_60680102
Ga in Leiden studeren!
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_60680543
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 11:03 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Waarom wil je liever naar de UU? Ik heb er zelf gestudeerd, en in mijn laatste jaar waren er ruim 400 eerstejaars. Daardoor was het allemaal nogal massaal en hadden de docenten weinig tijd voor persoonlijke aandacht. Bij andere universiteiten zijn er veel minder eerstejaars, dat lijkt me fijner.
Omdat ik een fulltime baan heb kan ik alleen in deeltijd studeren. De UvA heeft totaal geen deeltijdvriendelijk programma. Van de tien 1e jaars klassen was er het 1e semester maar één klas waar ik eventueel in terecht had gekund en dat had me twee dagen in de week gekost. Na heftig rekenen met verlofuren, extra werken e.d. kwam ik tot de conclusie dat ik zo niet naar een school wil. Stel dat ik het had gedaan, dan had ik alsnog 1 lesdag in de week gemist, en ik wil het in 1x goed doen. Ze kennen daar dan geen BNS, maar ik ben niet van plan om 15 jaar te studeren.

Los daarbij kwam nog het probleem van het 2e semester. Die was nog niet bekend gemaakt, stel dat ik me toch had ingeschreven en de lessen werden in dat semester nog vervelender verspreidt, wat dan? Dan had ik moeten stoppen, of wederom lesdagen moeten opgeven. Zo wil ik niet naar school. En het enige wat de UvA me kon adviseren was: puzzelen. Puzzel maar met je werktijden enzo. Ja, de groeten, ik puzzel mezelf hier wel weg.

Utrecht daarentegen kent 1 avond in de week van 18:00 tot 22:00 voor deeltijdstudenten. Dat is voor mij en mijn werkgever uitermate prettig.
pi_60682269
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 23:11 schreef Scaurus het volgende:
flapdrollen en slomo's
Hihi. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_60688523
MeeleesTVP

Ik ben van plan ooit weer te gaan studeren en geschiedenis lijkt me een erg goede optie.
pi_60740145
Nooit gedacht dat ik er over na zou denken om geschiedenis te studeren, echter hoe meer ik er over lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat dit een goede studie voor mij is. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de beroepen, ik dacht altijd dat geschiedenisleraar ongeveer het enige was, waar zijn jullie later van plan te gaan werken?
pi_60741603
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:32 schreef sweetysven het volgende:
Nooit gedacht dat ik er over na zou denken om geschiedenis te studeren, echter hoe meer ik er over lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat dit een goede studie voor mij is. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de beroepen, ik dacht altijd dat geschiedenisleraar ongeveer het enige was, waar zijn jullie later van plan te gaan werken?
Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan, maar in principe kan je er alle kanten mee op. Het leert je op een bepaalde manier denken, ordenen en analyseren, en die vaardigheden kan je in talloze plekken gebruiken.

Concreter dan dat kan ik het eerlijk gezegd niet maken, want de kans zit er ook best in dat ik daarna binnenvaartschipper word ofzo. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 11 augustus 2008 @ 20:35:30 #147
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60742232
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:16 schreef Nosh het volgende:
Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan, maar in principe kan je er alle kanten mee op. Het leert je op een bepaalde manier denken, ordenen en analyseren, en die vaardigheden kan je in talloze plekken gebruiken.
Dat leer je in principe bij elke academische studie. Verschil is dan bijv. bij natuurkunde dat je daar ook echt iets leert waar werkgevers je voor willen aannemen. Bij geschiedenis is dat anders. Je arbeidsperspectief is daar toch iets wat je zelf in de hand moet nemen. Als je in het bedrijfsleven wil, moet je in besturen gaan. Wil je journalist worden, moet je voor studentenbladen schrijven. Aan je studie zelf heb je, sadly, over het algemeen weinig, zo krijg ik de indruk.
pi_60742668
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:35 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat leer je in principe bij elke academische studie. Verschil is dan bijv. bij natuurkunde dat je daar ook echt iets leert waar werkgevers je voor willen aannemen. Bij geschiedenis is dat anders. Je arbeidsperspectief is daar toch iets wat je zelf in de hand moet nemen. Als je in het bedrijfsleven wil, moet je in besturen gaan. Wil je journalist worden, moet je voor studentenbladen schrijven. Aan je studie zelf heb je, sadly, over het algemeen weinig, zo krijg ik de indruk.
Ben ik me bewust van, en doe ik ook. Mijn studie zie ik als een prettige uitbreiding van mijn algemene kennis en bevrediging van de behoefte om achterliggende processen te onderzoeken. Niet iets om een baan mee te scoren, daar werk ik wel op een andere manier aan. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_60744220
Eerst blok van de master is er een banenmarkt, dan ga ik wel eens kijken wat er mogelijk is. Heb me er ook nooit mee bezig gehouden. Aan de andere kant heeft mijn vader een eigen bedrijf, en daar help ik ook al veel in.
quote:
Na het behalen van de MA-titel ben je een breed inzetbare professional en heb je goede perspectieven op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden van de Rotterdamse opleiding Media en Journalistiek komen onder meer terecht in management-, research-, marketing- en publiciteitsfuncties binnen de mediawereld, de cultuursector en de communicatiebranche.
Meer dan 50% van de afgestudeerden uit R'dam gaat nog bedrijfsleven in. Ik heb ook vakken als statistiek gehad, welke verplicht is binnen Geschiedenis.
  maandag 11 augustus 2008 @ 22:27:53 #150
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60746462
De mooie praatjes uit brochures en van voorlichting moet je sowieso negeren. Ze gaan natuurlijk niet vertellen dat het beroepsperspectief bij geschiedenis bedroevend slecht is.
pi_60746593
Slecht kan je weg laten . Verder moeten die cijfers ergens op gestoeld zijn. Tevens heb ik me tijdens bachelor er nooit echt druk om gemaakt. Tijdens die Master kies je een specialisatie, en binnen mijn specialisatie zie ik zeker mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Dat deze mogelijkheden bij een Master a la krijgswetenschappen beduidend kleiner zijn, is niet meer dan logisch.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:04:04 #152
197338 Knevelt
pi_60755045
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:16 schreef Nosh het volgende:

[..]

Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan,
Ik ook
pi_60757997
Journalistiek lijkt me ook tof, maar of ik dat fulltime zou doen weet ik niet. Ik kan momenteel prima carrieré maken bij m'n huidige werkgever en heb het daar ook naar m'n zin. Maar freelancen zou altijd kunnen denk ik en wie weet hoe je overal weer tegenaan kijkt over 6 jaar.
pi_60760003
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 11:57 schreef Steeven het volgende:
Journalistiek lijkt me ook tof, maar of ik dat fulltime zou doen weet ik niet. Ik kan momenteel prima carrieré maken bij m'n huidige werkgever en heb het daar ook naar m'n zin. Maar freelancen zou altijd kunnen denk ik en wie weet hoe je overal weer tegenaan kijkt over 6 jaar.
Ik heb het idee dat jebij het studeren van Geschiedenis problemen academisch leert aanpakken en wellicht je denkprocess ook wat veranderd, bij mijn vorige studie was dit totaal niet het geval. Vooral met een gerichte master en wat werkervaring zul je met deze eigenschappen toch redelijk "uniek" zijn vergeleken met andere studies (althans wat ik tot nu toe heb meegemaakt ) Maar we zullen het allemaal wel zien

Ik zit er overigens wel bij te denken om bepaalde cursussen erbij te doen, om zo zelf de opleiding wat te verbreden met betrekking tot beroepen die net buiten je studie vallen, maar waar ik mezelf wel zou kunnen zien werken.
pi_60767562
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:04 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Ik ook
Laten we spoonen. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 18 augustus 2008 @ 14:14:35 #156
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60923388
Nog slechts een korte tijd voor de colleges weer beginnen. Hebben we er allemaal alweer zin in? Gaan mensen nog leuke vakken volgen, worden er nog interessante boeken voorgeschreven voor vakken, waar gaan mensen op afstuderen als ze dat al weten? Ik wil alles weten wat mijn mede-geschiedenisstudenten bezig gaat houden dit jaar.
pi_60924526
Ik wacht nog steeds op antwoord van de UU . Maar ik weet dat ze geen brieven beantwoorden in juli/augustus.
  maandag 18 augustus 2008 @ 14:55:15 #158
197338 Knevelt
pi_60924670
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:14 schreef ethiraseth het volgende:
Nog slechts een korte tijd voor de colleges weer beginnen. Hebben we er allemaal alweer zin in? Gaan mensen nog leuke vakken volgen, worden er nog interessante boeken voorgeschreven voor vakken, waar gaan mensen op afstuderen als ze dat al weten? Ik wil alles weten wat mijn mede-geschiedenisstudenten bezig gaat houden dit jaar.
Ik heb reeds een kamertje bemachtigd in Utrecht. Afgelopen week heb ik de UIT meegemaakt en al allerlei toffe medestudenten leren kennen. Nu is het wachten op mijn studieintroductie vanaf de eerste van september, waar de ouwe Nosh mij blijkbaar moet gaan begeleiden.
pi_60925305
quote:
Bachelor: Nog 1 keuzevak zoeken om deze af te ronden. Master: Vakkenoverzicht ziet er leuk uit. In eerste blok heel veel vakken. Dit wordt naarmate het jaar stukken minder. In blok 3 nog 1 vak en in laaste blok scriptie. Dus dan BA maar afronden denk ik . Heb er best wel weer zin in.
pi_60928490
Hey ik zit nu nog op de middelbare school maar ik zit er ook aan te denken om geschiedenis te studeren
Belangrijkste punt wat me toch een beetje dwarszit (een cliché i know) Wat kun je er later mee?
Ik wil absoluut geen docent worden en ik weet dat veel studenten geschiedenis doorstromen naar iets heel anders maar ik vraag me toch af hoe dat precies gaat. Ik heb begrepen dat het een erg algemene studie is en dat je dingen leert die vool alles in het leven heel nuttig kunnen zijn maar is er wel werk te vinden later?
  maandag 18 augustus 2008 @ 17:25:23 #161
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60928698
Met geschiedenis kan je niets. Ga bedrijfskunde of rechten studeren, dan is je toekomst rooskleuriger.
pi_60928762
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:55 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Ik heb reeds een kamertje bemachtigd in Utrecht. Afgelopen week heb ik de UIT meegemaakt en al allerlei toffe medestudenten leren kennen. Nu is het wachten op mijn studieintroductie vanaf de eerste van september, waar de ouwe Nosh mij blijkbaar moet gaan begeleiden.
Met een beetje geluk houd ik de volleybalscore ofzo bij, en daar blijft het qua begeleiding wel bij. .

Zwaar offtopic, dus misschien moet het maar in het Utrecht-topic, maar waar zit je trouwens?
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 18 augustus 2008 @ 17:57:38 #163
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60929361
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:25 schreef Scaurus het volgende:
Met geschiedenis kan je niets. Ga bedrijfskunde of rechten studeren, dan is je toekomst rooskleuriger.
De kans dat je je hele leven daadwerkelijk met geschiedenis bezig bent is klein, maar niets is ook wel weer overdreven. Er is geen 100% werkloosheid onder mensen die geschiedenis hebben gestudeerd ofzo.
pi_60929489
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:57 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

De kans dat je je hele leven daadwerkelijk met geschiedenis bezig bent is klein, maar niets is ook wel weer overdreven. Er is geen 100% werkloosheid onder mensen die geschiedenis hebben gestudeerd ofzo.
Punt is dat 'ik wil er iets mee worden' zo ongeveer de slechtste reden is om geschiedenis te studeren.
Zeker op universitair niveau, anders wordt je hoogstens gedrilled tot kanonnenvoer voor iedere willekeurige 2HAVO klas, en dat wilt hij niet.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 18 augustus 2008 @ 18:44:16 #165
197338 Knevelt
pi_60930264
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:28 schreef Nosh het volgende:

[..]

Met een beetje geluk houd ik de volleybalscore ofzo bij, en daar blijft het qua begeleiding wel bij. .

Zwaar offtopic, dus misschien moet het maar in het Utrecht-topic, maar waar zit je trouwens?
Dan neem je zeker je laptop mee om te FOK!ken!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_60932443
Maar wat gaan jullie dan doen na je studie GS als je geen docent wilt worden?
En hoe kom je daarachter? via stages oid?
Ik weet sowieso nog niet wat ik wil gaan doen maar werk kúnnen vinden vind ik wel belangrijk
  maandag 18 augustus 2008 @ 22:14:33 #167
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_60936428
Ik ga de mezelf media in werken als het aan mij ligt. Redactiewerk, veldonderzoek verhalen uitpluizen.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_60936582
Veldonderzoek in het profvoetbal zou voor mij een droom zijn. Een jaar lang in Rome gaan wonen en daar het leven van de harde kern van AS Roma in kaart brengen. Een droom
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:21:36 #169
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_60947104
Tsja, wat kun je met geschiedenis? Mij is verteld dat slechts 8% van de afgestudeerden ook iets met geschiedenis gaat doen qua werk... Je moet het meer zien als een algemene academische opleiding, en je moet op de arbeidsmarkt concurreren met mensen van andere studies.
You know, I've learned something today
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:43:08 #170
197338 Knevelt
pi_60947816
Even een ander vraagje tussendoor: Heb je er veel last van als je niet al te veel voorkennis hebt bij aanvang van deze studie? Mijn interesses zijn namelijk een jaar geleden pas richting zaken als geschiedenis verschoven. Daarvoor had ik er weinig mee. Maar aangezien ik dus pas sinds kort het licht gezien heb, heb ik dus niet zoveel voorkennis als de geschiedenisfreaks die sinds de brugklas al honderden geschiedenisboeken hebben verslonden.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:55:19 #171
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_60948203
Nee dat boeit vrij weinig. Sterker nog het is een zegen. Ik heb talloze mensen onderuit zien gaan bij vakken over de Koude Oorlog en de WOII omdat ze dachten dat ze het antwoord wel wisten.
Dan kwamen ze op de proppen met een symbioze van talloze uren Discovery Channel, Vergaarbak feitjes en oma's tulpenbollenstamppot. Echter als een docent een antwoord wil, dan wil hij dat je dat uit de literatuur haalt en als zodoende onderbouwt, niet een aflevering van Klokhuis.
Het is fijn als je ongeveer weet dat Duitsland de afgelopen eeuw een interessant land was, maar meer heb je beslist niet nodig.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:05:08 #172
197338 Knevelt
pi_60948450
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:55 schreef Sjoewe het volgende:
Nee dat boeit vrij weinig. Sterker nog het is een zegen. Ik heb talloze mensen onderuit zien gaan bij vakken over de Koude Oorlog en de WOII omdat ze dachten dat ze het antwoord wel wisten.
Dan kwamen ze op de proppen met een symbioze van talloze uren Discovery Channel, Vergaarbak feitjes en oma's tulpenbollenstamppot. Echter als een docent een antwoord wil, dan wil hij dat je dat uit de literatuur haalt en als zodoende onderbouwt, niet een aflevering van Klokhuis.
Het is fijn als je ongeveer weet dat Duitsland de afgelopen eeuw een interessant land was, maar meer heb je beslist niet nodig.
Dank voor deze geruststelling.
pi_60949916
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:43 schreef Knevelt het volgende:
Even een ander vraagje tussendoor: Heb je er veel last van als je niet al te veel voorkennis hebt bij aanvang van deze studie? Mijn interesses zijn namelijk een jaar geleden pas richting zaken als geschiedenis verschoven. Daarvoor had ik er weinig mee. Maar aangezien ik dus pas sinds kort het licht gezien heb, heb ik dus niet zoveel voorkennis als de geschiedenisfreaks die sinds de brugklas al honderden geschiedenisboeken hebben verslonden.
Mijn kennis was nihil toen ik aan de studie begon, maar heb het ook gered . Wat Sjoewe zegt klopt helemaal. Lees gewoon de literatuur en baseer daar je antwoorden op. Sommige onderwerpen zal je sneller oppikken vanwege interesse. Andere vakken ben ik na het tentamen snel weer vergeten.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:38:19 #174
197338 Knevelt
pi_60951110
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 13:02 schreef Lennox het volgende:

[..]

Mijn kennis was nihil toen ik aan de studie begon, maar heb het ook gered . Wat Sjoewe zegt klopt helemaal. Lees gewoon de literatuur en baseer daar je antwoorden op. Sommige onderwerpen zal je sneller oppikken vanwege interesse. Andere vakken ben ik na het tentamen snel weer vergeten.
Had jij dan ook pas later het licht gezien? Ook dankjewel voor jouw reactie. Toch weer een hart onder de riem dat het geen probleem vormt.
pi_60952614
Op middelbare school was het wel een van mijn betere vakken, maar ik ben in eerste instantie een economische studie gaan volgen. Ik had wel altijd interesse in WO II en daar veel over gelezen, maar dat is nauwelijks aan bod gekomen tijdens mijn studie.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:27:37 #176
197338 Knevelt
pi_60954613
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:26 schreef Lennox het volgende:
Op middelbare school was het wel een van mijn betere vakken, maar ik ben in eerste instantie een economische studie gaan volgen. Ik had wel altijd interesse in WO II en daar veel over gelezen, maar dat is nauwelijks aan bod gekomen tijdens mijn studie.
Hihi, best wel overeenkomstig met mijn situatie. Via mijn HBO-propedeuse International Business and Languages kan ik nu naar de UU.
pi_60955947
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:55 schreef Sjoewe het volgende:
Ik denk toch dat het lezen van literaire werken wel degelijk positief kan bijdragen aan je eigen analyse van de geschiedenis. Betekent niet dat je per direct kunt claimen het antwoord te weten. Maar ik wist tot drie jaar terug helemaal niks van voor 1500 en gezien ik nu allemaal gelezen heb weet ik daar nu vrij veel van en denk toch dat ik daar baat bij kan hebben als ik de opleiding zou beginnen binnenkort. Je antwoorden baseren op subjectieve documentaires is sowieso niet slim .
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:12:51 #178
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60956058
Voorkennis maakt je studie echter ook leuker, zo is mijn ervaring. Je kan nieuwe informatie beter plaatsen, wat je een redelijke voorsprong geeft. Het doet je ook beseffen hoe weinig diepgang de vakken in je eerste jaar hebben.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:23:40 #179
197338 Knevelt
pi_60956476
Jullie ook bedankt voor de kritische kanttekeningen natuurlijk. Dat je er baat bij hebt als je degelijke voorkennis hebt lijkt me evident. Waar het mij vooral om gaat is de omgekeerde vraag: of ik er ernstige hinder van ondervind als mijn voorkennis niet zo diepgaand is (als bij de 'echte geschiedenisfreaks'). Enfin ik mag dus, deze kanttekeningen niet uit het oog verliezend, voorzichtig edoch gerechtvaardigd concluderen dat die hinder wel meevalt?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:26:15 #180
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60956577
Ja. Geschiedenis is zo'n beetje de enige studie zonder ingewikkeld vakjargon. Je hoeft niet eerst twee jaar vakbegrippen te leren voordat je een artikel kan lezen.
pi_60956689
Het lijkt mij ook geen onoverkomelijke overbrugging. En zoals Scaurus al vaker opmerkte, zal een hoop van wat je 'weet' of leest toch niet in het lesmateriaal verschijnen. Daarnaast kun je immers niet alles weten en anders kun je altijd nog wat inhalen door wat extra stof te lezen over een onderwerp.
pi_60957008
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:26 schreef Scaurus het volgende:
Ja. Geschiedenis is zo'n beetje de enige studie zonder ingewikkeld vakjargon. Je hoeft niet eerst twee jaar vakbegrippen te leren voordat je een artikel kan lezen.
Liever niet zelfs, ik heb al een hekel aan het woord ''discourse''.
pi_60957136
Ik had een prof die het iedere vijf minuten wel over "discourse" had.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:44:50 #184
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60957191
Wat is dan een goede vervanger?
pi_60957228
Gaf 'ie er ook een definitie van?
pi_60957237
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:29 schreef Steeven het volgende:
Daarnaast kun je immers niet alles weten en anders kun je altijd nog wat inhalen door wat extra stof te lezen over een onderwerp.
Meestal komt die extra stof op het moment dat je het nodig hebt. Bij bepaalde presentaties/essays/scriptie.
pi_60957258
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:45 schreef Apropos het volgende:
Gaf 'ie er ook een definitie van?
Nee, maar ik heb altijd verondersteld dat het vakgebied inhield
pi_60957268
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:44 schreef Scaurus het volgende:
Wat is dan een goede vervanger?
Ik weet niet of het wel vervangen dient te worden. Waartoe dient het?
pi_60987926
quote:
Ja, best wel zin in dit jaar

Ik ga me wel concentreren op mijn bachelor Europese studies, die ik dit jaar hoop te halen

Daarvoor de volgende vakken:
- Frans: taalverwervingsminor
- Statenstelsel & Wereldsysteem: een paper schrijven, ik hoop in de werkgroep te komen: 20 jaar na de val van de Muur- maar met die belabberde inschrijvingsprocedures van de UvA weet je het nooit
- Overzicht 2: Middeleeuwen & Renaissance (propedeusevakje wat ik al 2 jaar voor me uitschuif )
- Overzicht Nederlandse geschiedenis
- Reconstruction of Europe after the fall of the Berlin Wall

2e semester weet ik nog niet. Eigenlijk zijn alle vakken muv de taalminor restvakken doordat ik vorig jaar niet genoeg tijd had om ze af te maken
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:35:23 #190
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61054487
En, welke vakken gaan we dit jaar volgen?

Ik ga zelf twee eerstejaars vakken doen bij filosofie, Geschiedenis I (klassieke filosofie) en Wijsgerige Ethiek. Daarbij nog Staatsvorming na 1750
pi_61054625
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 23:35 schreef Scaurus het volgende:
En, welke vakken gaan we dit jaar volgen?

Ik ga zelf twee eerstejaars vakken doen bij filosofie, Geschiedenis I (klassieke filosofie) en Wijsgerige Ethiek. Daarbij nog Staatsvorming na 1750
Staatvorming na 1750, Achterkant van de Internationale Betrekkingen (ik wilde eigenlijk het onderzoekseminar daar hebben..) , Ideologieën in de 19e en 20e eeuw en Amerikaanse geschiedenis en cultuur tot 1900.

Derde blok gaat helemaal op aan eerstejaarsvakken. Helaas.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:54:47 #192
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_61054953
Het heeft me twee maanden gekost om de inschrijving rond te krijgen, zelfs de Sovjetunie was minder bureaucratisch, maar het is nu eindelijk gelukt...
Vanaf 1 september kan ik aan het mastertraject 'Nieuwste Geschiedenis' aan de UvA beginnen.
pi_61067630
quote:
Uit je studieresultaten in OSIRIS blijkt dat je nog 5 ects van je
bachelorprogramma Geschiedenis hebt openstaan. Je wordt daarmee
voorwaardelijk toegelaten tot de master
Officieel ben ik dus nog geen masterstudent, maar vanwege de zachte knip stroom ik toch in. Moet even kijken in welk blok ik die resterende 5 pnt binnenkop. Eerste blok sowieso niet vanwege werkdruk. Blok 3 of 4 ligt meeste voor de hand.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:57:23 #194
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61067714
Met je master kan je toch ook in januari beginnen? Trouwens, just curious: krijg je je bachelordiploma pas als je de volle 180 ects hebt?
pi_61067762
Master start bij ons alleen in September. Bachelor diploma kan ik alleen aanvragen met OSIRIS resultaten waarin de volle 180 punten staan + inleveren 3e versie van scriptie, omdat deze wordt opgeslagen.
pi_61067774
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:57 schreef Scaurus het volgende:
Met je master kan je toch ook in januari beginnen? Trouwens, just curious: krijg je je bachelordiploma pas als je de volle 180 ects hebt?
Ik denk het wel, je krijgt je P toch ook niet als je maar 55 punten van de propedeuse hebt? Je HBO diploma krijg je ook pas als je het volledige curriculum hebt afgerond, kom op zeg
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:10:16 #197
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_61069347
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:57 schreef Scaurus het volgende:
Jep, volledige is nodig. Je kan hem eventueel misschien al eerder aanvragen als je nog zit te wachten op 1 cijfer om zo op een bepaalde datum te kunnen afstuderen, maar dat is het wel.
  zondag 24 augustus 2008 @ 10:44:13 #198
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61080893
Ik volg dit jaar (binnen het standaardpakket) Europa: Politieke Geschiedenis; Gendergeschiedenis; Geschiedenis, Cultuur en Literatuur van de Nederlanden; Geschiedenis van het Nederlands Katholicisme en binnen mijn zelfgekozen minor nog Inleiding in de Islam I en II; Inleiding in het Midden-Oosten en Inleiding in de Geschiedenis van Arabie en de Islam.

Heb er zin in .

En natuurlijk nog de herkansing van Nieuwste Tijd, omdat de herkansingsdatum daarvoor net tijdens mijn vakantie viel .
pi_61080908
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 10:44 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik volg dit jaar (binnen het standaardpakket) Europa: Politieke Geschiedenis; Gendergeschiedenis; Geschiedenis, Cultuur en Literatuur van de Nederlanden; Geschiedenis van het Nederlands Katholicisme en binnen mijn zelfgekozen minor nog Inleiding in de Islam I en II; Inleiding in het Midden-Oosten en Inleiding in de Geschiedenis van Arabie en de Islam.

Heb er zin in .

En natuurlijk nog de herkansing van Nieuwste Tijd, omdat de herkansingsdatum daarvoor net tijdens mijn vakantie viel .
Gendergeschiedenis klinkt erg leuk! Waar studeer jij?
pi_61081309
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 10:45 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Gendergeschiedenis klinkt erg leuk! Waar studeer jij?
Hij/Zij studeert in Nijmegen aan het vakkenpakket te zien. (Gesch. v/h Nederlands katholicisme....)
Ik weet het ook niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')