"Leuke historische anecdotes vertellen op feestjes en pedant doen op internet."quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 19:31 schreef Lennox het volgende:
Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden? "
quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 19:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Leuke historische anecdotes vertellen op feestjes en pedant doen op internet."
Inderdaad, mensen leggen de link meteen bij leraar, terwijl ik meen dat de meeste mensen even goed het bedrijfsleven in gaan.quote:Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden?
Precies. In de afgelopen drie jaar heb ik, achteraf bezien, veel geleerd. Het analytisch denken, onderzoek doen met scriptie, scannen van informatie. Ga zo maar door. Heb een jaar business studies gedaan, en dat jaar echt 0,0 geleerd of opgestoken. Zelfs genoeg punten om BSA te omzeilen, maar zag dat niet meer zitten.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 20:28 schreef Steeven het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, mensen leggen de link meteen bij leraar, terwijl ik meen dat de meeste mensen even goed het bedrijfsleven in gaan.
Volgens mij hebben ze die slogan van Aristoteles of Plato geleend (één van de twee geloof ik).quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:43 schreef Lennox het volgende:
[..]
Precies. In de afgelopen drie jaar heb ik, achteraf bezien, veel geleerd. Het analytisch denken, onderzoek doen met scriptie, scannen van informatie. Ga zo maar door. Heb een jaar business studies gedaan, en dat jaar echt 0,0 geleerd of opgestoken. Zelfs genoeg punten om BSA te omzeilen, maar zag dat niet meer zitten.
Met die master zie ik inderdaad ook genoeg mogelijkheden om het bedrijfsleven in te stappen, en dat is mijn uiteindelijke doel eigenlijk ook wel. Ik zie Geschiedenis meer als het "Waarom" denken. Waarom zijn er bepaalde gebeurtenissen, hoe zijn deze te verklaren etc. Slogan van EUR is ook treffend: "Om het heden te verklaren dien je ook het verleden te kennen"
Hoezo zou dat dan niet nog voor dit jaar lukken bij jou?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:30 schreef Steeven het volgende:
Congratz.
M'n inschrijving aan de UvA heb ik ingetrokken en wacht nu op antwoord van de UU. Zal vast een nieuw colloquium doctum moeten doen, maar als ik die ene dik heb gehaald moet ik die ander ook wel kunnen halen. Dan maar een jaartje later.
Omdat het James Boswel Instituut, waar je het toelatingsexamen moet afleggen voor de UU, beweert dat ze pas weer examens geven vanaf aankomend voorjaar. Maar met een beetje geluk maakt de examencommissie van de UU een uitzondering en laten ze me toe op basis van een goed afgelegd colloquium doctum van de UvA (maar ik ga uit van niet).quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:34 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Hoezo zou dat dan niet nog voor dit jaar lukken bij jou?![]()
Doordrammen, doordrammen, doordrammen. Lijkt me vrij raar als het UU je reeds afgelegde examen bij de UvA niet goedkeurt. Het gaat immers om hetzelfde niveau: academisch.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:42 schreef Steeven het volgende:
[..]
Omdat het James Boswel Instituut, waar je het toelatingsexamen moet afleggen voor de UU, beweert dat ze pas weer examens geven vanaf aankomend voorjaar. Maar met een beetje geluk maakt de examencommissie van de UU een uitzondering en laten ze me toe op basis van een goed afgelegd colloquium doctum van de UvA (maar ik ga uit van niet).
Ja, dat lijkt me ook vreemd hoor. Ik bedoel, dan zal ik wéér een examen VWO Nederlands en Engels moeten doen, terwijl ik dat al behaald heb, en ws. weer een geschiedenistoets, terwijl ik een examenboek van 1e jaars studenten uit Leiden heb moeten bestuderen (en een 9,0 had als cijfer). Lijkt me genoeg bewijs dat het niveau er isquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:00 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Doordrammen, doordrammen, doordrammen. Lijkt me vrij raar als het UU je reeds afgelegde examen bij de UvA niet goedkeurt. Het gaat immers om hetzelfde niveau: academisch.
Waarom wil je liever naar de UU? Ik heb er zelf gestudeerd, en in mijn laatste jaar waren er ruim 400 eerstejaars. Daardoor was het allemaal nogal massaal en hadden de docenten weinig tijd voor persoonlijke aandacht. Bij andere universiteiten zijn er veel minder eerstejaars, dat lijkt me fijner.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:30 schreef Steeven het volgende:
Congratz.
M'n inschrijving aan de UvA heb ik ingetrokken en wacht nu op antwoord van de UU. Zal vast een nieuw colloquium doctum moeten doen, maar als ik die ene dik heb gehaald moet ik die ander ook wel kunnen halen. Dan maar een jaartje later.
Omdat ik een fulltime baan heb kan ik alleen in deeltijd studeren. De UvA heeft totaal geen deeltijdvriendelijk programma. Van de tien 1e jaars klassen was er het 1e semester maar één klas waar ik eventueel in terecht had gekund en dat had me twee dagen in de week gekost. Na heftig rekenen met verlofuren, extra werken e.d. kwam ik tot de conclusie dat ik zo niet naar een school wil. Stel dat ik het had gedaan, dan had ik alsnog 1 lesdag in de week gemist, en ik wil het in 1x goed doen. Ze kennen daar dan geen BNS, maar ik ben niet van plan om 15 jaar te studeren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:03 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Waarom wil je liever naar de UU? Ik heb er zelf gestudeerd, en in mijn laatste jaar waren er ruim 400 eerstejaars. Daardoor was het allemaal nogal massaal en hadden de docenten weinig tijd voor persoonlijke aandacht. Bij andere universiteiten zijn er veel minder eerstejaars, dat lijkt me fijner.
Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan, maar in principe kan je er alle kanten mee op. Het leert je op een bepaalde manier denken, ordenen en analyseren, en die vaardigheden kan je in talloze plekken gebruiken.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:32 schreef sweetysven het volgende:
Nooit gedacht dat ik er over na zou denken om geschiedenis te studeren, echter hoe meer ik er over lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat dit een goede studie voor mij is. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de beroepen, ik dacht altijd dat geschiedenisleraar ongeveer het enige was, waar zijn jullie later van plan te gaan werken?
Dat leer je in principe bij elke academische studie. Verschil is dan bijv. bij natuurkunde dat je daar ook echt iets leert waar werkgevers je voor willen aannemen. Bij geschiedenis is dat anders. Je arbeidsperspectief is daar toch iets wat je zelf in de hand moet nemen. Als je in het bedrijfsleven wil, moet je in besturen gaan. Wil je journalist worden, moet je voor studentenbladen schrijven. Aan je studie zelf heb je, sadly, over het algemeen weinig, zo krijg ik de indruk.quote:Op maandag 11 augustus 2008 20:16 schreef Nosh het volgende:
Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan, maar in principe kan je er alle kanten mee op. Het leert je op een bepaalde manier denken, ordenen en analyseren, en die vaardigheden kan je in talloze plekken gebruiken.
Ben ik me bewust van, en doe ik ook. Mijn studie zie ik als een prettige uitbreiding van mijn algemene kennis en bevrediging van de behoefte om achterliggende processen te onderzoeken. Niet iets om een baan mee te scoren, daar werk ik wel op een andere manier aan.quote:Op maandag 11 augustus 2008 20:35 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat leer je in principe bij elke academische studie. Verschil is dan bijv. bij natuurkunde dat je daar ook echt iets leert waar werkgevers je voor willen aannemen. Bij geschiedenis is dat anders. Je arbeidsperspectief is daar toch iets wat je zelf in de hand moet nemen. Als je in het bedrijfsleven wil, moet je in besturen gaan. Wil je journalist worden, moet je voor studentenbladen schrijven. Aan je studie zelf heb je, sadly, over het algemeen weinig, zo krijg ik de indruk.
Meer dan 50% van de afgestudeerden uit R'dam gaat nog bedrijfsleven in. Ik heb ook vakken als statistiek gehad, welke verplicht is binnen Geschiedenis.quote:Na het behalen van de MA-titel ben je een breed inzetbare professional en heb je goede perspectieven op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden van de Rotterdamse opleiding Media en Journalistiek komen onder meer terecht in management-, research-, marketing- en publiciteitsfuncties binnen de mediawereld, de cultuursector en de communicatiebranche.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |