Weet niet hoe het aan andere universiteiten is, maar aan de VU is er een speciale tweejarige onderzoeksmaster die je kan doen, die je specifiek voorbereid op promoveren. Om daar binnen te komen moet je bachelor een 8+ gemiddeld zijn, om vervolgens een sollicitatie voor een plek in die master te moeten doen. Daarvoor moet je een begeleider hebben en zelf een voorstel schrijven waar je tijdens je master mee aan de slag wilt.quote:Op donderdag 24 juli 2008 17:22 schreef Ewelina het volgende:
Dank je, hier heb ik veel aan
Ik ben nog bezig met m'n bachelor, maar kijken ze het meest naar je master of naar je bachelor? En waren eventuele nevenactiviteiten belangrijk?
Ja, daar had ik ook al naar gekeken. Echter moet ik nog mijn master doen, dus heb geen tijd voor een voltijdsfunctie, wat ze daar aanbieden. Zeker ook omdat je daar nog intern wordt opgeleid is dat niet te combineren met een masterstudie ernaast.quote:Op donderdag 24 juli 2008 16:55 schreef SaskiaR het volgende:
Ik ben inmiddels bijna gepromoveerd historica (Oudheid) aan de uni Leiden. Op zoek naar een baan binnen de wetenschap, maar dat is lastig, dus ik ben me ook aan het oriënteren op werk daarbuiten. Ik heb goeie ervaringen met informatiemanagement, dwz het managen van informatiestromen binnen organisaties (bedrijven of overheid). Daar wordt geschiedenis genoemd als een van de studies die handig zijn om gevolgd te hebben. Zelf heb ik gesolliciteerd bij TTP (www.ttp.nl). Misschien wat voor jou?
Die is er aan de UvA ook, alleen moet je dan een 7,5 gemiddeld staan. En dat sta ik nietquote:Op donderdag 24 juli 2008 17:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Weet niet hoe het aan andere universiteiten is, maar aan de VU is er een speciale tweejarige onderzoeksmaster die je kan doen, die je specifiek voorbereid op promoveren. Om daar binnen te komen moet je bachelor een 8+ gemiddeld zijn, om vervolgens een sollicitatie voor een plek in die master te moeten doen. Daarvoor moet je een begeleider hebben en zelf een voorstel schrijven waar je tijdens je master mee aan de slag wilt.
Het lijkt me een stuk moeilijker om via een gewone master het promotieproces in te gaan als ik al het verschil in niveau zie tussen eindscripties van die onderzoeksmaster en de gewone master. Ik zou in elk geval kijken of je zo'n soort master kan doen aan je universiteit.
[..]
Ook één van mijn zorgen. Ik heb echter volgend jaar een master die niet echt geassocieerd wordt met geschiedenis.quote:Op donderdag 24 juli 2008 13:03 schreef ethiraseth het volgende:
Nou, ik kan ondertussen ook wel zeggen dat werk vinden met geschiedenis best moeilijk is.
quote:Mogelijkheden na de studie
Na het behalen van de MA-titel ben je een breed inzetbare professional en heb je goede perspectieven op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden van de Rotterdamse opleiding Media en Journalistiek komen onder meer terecht in management-, research-, marketing- en publiciteitsfuncties binnen de mediawereld, de cultuursector en de communicatiebranche. Ze blijken goed te functioneren als redacteur, journalist en programmamaker bij diverse media, maar ook als docent in het hoger onderwijs en in beleids- en communicatiefuncties bij overheden, bedrijven en non-profitorganisaties. Bovendien blijkt de master een goede basis voor een loopbaan als wetenschappelijk onderzoeker.
Nee, maar ik zou dan een jaar extra studiefinanciering kunnen krijgen, omdat die master 2 jaar duurt. Dat komt uit op totaal 5 jaar, plus 3 jaar lening = 8 jaar stufi. Nu heb ik een 4-jarige opleiding, kun je in totaal 7 jaar lang geld ontvangen van de IBG. Aangezien ik pas 2009 m'n 1e bachelor heb, is mijn 7 jaar op (ik begon met studeren in 2002). Ik zou het heel zonde vinden als ik die master zou moeten afbreken ivm geldgebrek (je moet hem namelijk wel binnen 2 jaar afronden! ). Plus dat ik mijn cijfergemiddelde omhoog wil krijgen, en zo een betere kans op toelating krijgquote:Op donderdag 24 juli 2008 18:21 schreef ethiraseth het volgende:
Krijg je aan de UvA dan al betaald als je een onderzoeksmaster doet?
Extra activiteiten naast m'n studie, tja, ik heb er vrijwel altijd naast gewerkt (muv een paar maanden). Voor de rest weinig bijzonders. Ben lid bij een studentenvereniging en heb daar wat georganiseerd, maar verder... Buitenland gaat niet meer lukken denk ikquote:Op donderdag 24 juli 2008 19:24 schreef SaskiaR het volgende:
Bij veel promotieplaatsen wordt een onderzoeksmaster verplicht gesteld, dus als je erover denkt te promoveren moet je die sowieso gaan doen. Wat ook een pluspunt op je cv is, is als je in het buitenland gestudeerd hebt. Dus als je dat nog in kan plannen, zeker doen!
Ik weet dat er in Leiden niet strict naar de bachelor-cijfers gekeken wordt als je een onderzoeksmaster (MPhil noemen ze dat daar) wil doen, maar ook naar andere dingen die je gedaan hebt. Je kan ook na je BA van universiteit veranderen, dus kom lekker naar Leiden !
Ach, als je een docent hebt die je wilt steunen en een beetje onderbouwd verhaal over wat je wilt onderzoeken moet het wel goed komen.Tenzij er natuurlijk aan de UvA veel meer mensen zijn die het 7.5+ gemiddelde halen (aan de vu zijn dat er meestal maar 1 of 2quote:Op donderdag 24 juli 2008 19:38 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Extra activiteiten naast m'n studie, tja, ik heb er vrijwel altijd naast gewerkt (muv een paar maanden). Voor de rest weinig bijzonders. Ben lid bij een studentenvereniging en heb daar wat georganiseerd, maar verder... Buitenland gaat niet meer lukken denk ik
quote:Op donderdag 24 juli 2008 17:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ik wilde zelf altijd al promoveren, voor mij is geschiedenis bedrijven (dus doen van onderzoek en het schrijven van artikelen) datgene waarvoor je wordt opgeleid en wat je dus het beste kan na je studie.
Van het bronnenonderzoek in de donkere kamer met de te hoge en versleten bureaustoel tot in de kleine uurtjes.quote:
Zeg, dat kan niet hoor. Historici lopen per definitie 20 jaar achter op de rest van de bevolking.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef SaskiaR het volgende:
Ik heb geen bochel hoorwel een bril (een hele hippe, dat wel).
En de academische wereld haalde opgelucht adem.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef SaskiaR het volgende:
Ik heb geen bochel hoorwel een bril (een hele hippe, dat wel).
Ja: Waarom geschiedenis voor jou?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 15:37 schreef SaskiaR het volgende:
Er lopen bij ons ook wel van die wereldvreemde types rond hoor... een die best wel kalend is, maar dan wel redelijk lang haar heeft, een soort Einstein. Met een grote bril ook nog. Maar onder de promovendi zijn best wat hippe meiden te vinden hoor.
Iemand nog een inhoudelijke vraag?
Een 8 of hoger als gemiddelde is toch niet zo bijzonder?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:57 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ach, als je een docent hebt die je wilt steunen en een beetje onderbouwd verhaal over wat je wilt onderzoeken moet het wel goed komen.Tenzij er natuurlijk aan de UvA veel meer mensen zijn die het 7.5+ gemiddelde halen (aan de vu zijn dat er meestal maar 1 of 2).
Dat vraagt iedereen altijd, maar eigenlijk heb ik er niete en heel geod onderbouwd antwoord op... ik vond de spannende verhalen altijd erg leuk, en genoot (geniet) ervan om weg te dromen uit de huidige wereld, maar wilde tegelijk ook weten hoe het dan echt in het verleden was geweest. Ik vond ook veel andere vakken op school leuk, en heb dus ook veel andere studies overwogen, maar een deel viel af omdat ik niet goed was in beta-vakken, en uiteindelijk leek geschiedenis me het leukst. Ik ben er sindsdien ook achtergekomen dat het een erg algemene studie is, waar je veel nuttige academische vaardigheden leert, zoals snel informatie verwerken, kritisch lezen, stukken schrijven, presenteren e.d, en vooral het zoeken van informatie over andere onderwerpen. Daardoor zou ik me, mocht ik dat willen, ook snel kunnen verdiepen in andere onderwerpen. Als ik bijv. iets zou willen weten over filosofie ofzo, zou ik snel de juiste wetenschappelijke boeken kunnen vinden, die op academische waarde schatten en de informatie die ik zoek snel kunnen vinden en verwerken. Wat dat betreft heb je dus erg veel aan geschiedenis in het dagelijks leven.quote:
Dankjewel voor je antwoord, dat me nu pas opvalt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dat vraagt iedereen altijd, maar eigenlijk heb ik er niete en heel geod onderbouwd antwoord op... ik vond de spannende verhalen altijd erg leuk, en genoot (geniet) ervan om weg te dromen uit de huidige wereld, maar wilde tegelijk ook weten hoe het dan echt in het verleden was geweest. Ik vond ook veel andere vakken op school leuk, en heb dus ook veel andere studies overwogen, maar een deel viel af omdat ik niet goed was in beta-vakken, en uiteindelijk leek geschiedenis me het leukst. Ik ben er sindsdien ook achtergekomen dat het een erg algemene studie is, waar je veel nuttige academische vaardigheden leert, zoals snel informatie verwerken, kritisch lezen, stukken schrijven, presenteren e.d, en vooral het zoeken van informatie over andere onderwerpen. Daardoor zou ik me, mocht ik dat willen, ook snel kunnen verdiepen in andere onderwerpen. Als ik bijv. iets zou willen weten over filosofie ofzo, zou ik snel de juiste wetenschappelijke boeken kunnen vinden, die op academische waarde schatten en de informatie die ik zoek snel kunnen vinden en verwerken. Wat dat betreft heb je dus erg veel aan geschiedenis in het dagelijks leven.
"Leuke historische anecdotes vertellen op feestjes en pedant doen op internet."quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 19:31 schreef Lennox het volgende:
Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden? "
quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 19:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Leuke historische anecdotes vertellen op feestjes en pedant doen op internet."
Inderdaad, mensen leggen de link meteen bij leraar, terwijl ik meen dat de meeste mensen even goed het bedrijfsleven in gaan.quote:Studeer maar enkele standaard antwoorden in. Je zal namelijk veel te maken krijgen met de vragen: "Waarom geschiedenis, wat wil je worden met geschiedenis, wil je leraar worden?
Precies. In de afgelopen drie jaar heb ik, achteraf bezien, veel geleerd. Het analytisch denken, onderzoek doen met scriptie, scannen van informatie. Ga zo maar door. Heb een jaar business studies gedaan, en dat jaar echt 0,0 geleerd of opgestoken. Zelfs genoeg punten om BSA te omzeilen, maar zag dat niet meer zitten.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 20:28 schreef Steeven het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, mensen leggen de link meteen bij leraar, terwijl ik meen dat de meeste mensen even goed het bedrijfsleven in gaan.
Volgens mij hebben ze die slogan van Aristoteles of Plato geleend (één van de twee geloof ik).quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:43 schreef Lennox het volgende:
[..]
Precies. In de afgelopen drie jaar heb ik, achteraf bezien, veel geleerd. Het analytisch denken, onderzoek doen met scriptie, scannen van informatie. Ga zo maar door. Heb een jaar business studies gedaan, en dat jaar echt 0,0 geleerd of opgestoken. Zelfs genoeg punten om BSA te omzeilen, maar zag dat niet meer zitten.
Met die master zie ik inderdaad ook genoeg mogelijkheden om het bedrijfsleven in te stappen, en dat is mijn uiteindelijke doel eigenlijk ook wel. Ik zie Geschiedenis meer als het "Waarom" denken. Waarom zijn er bepaalde gebeurtenissen, hoe zijn deze te verklaren etc. Slogan van EUR is ook treffend: "Om het heden te verklaren dien je ook het verleden te kennen"
Hoezo zou dat dan niet nog voor dit jaar lukken bij jou?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:30 schreef Steeven het volgende:
Congratz.
M'n inschrijving aan de UvA heb ik ingetrokken en wacht nu op antwoord van de UU. Zal vast een nieuw colloquium doctum moeten doen, maar als ik die ene dik heb gehaald moet ik die ander ook wel kunnen halen. Dan maar een jaartje later.
Omdat het James Boswel Instituut, waar je het toelatingsexamen moet afleggen voor de UU, beweert dat ze pas weer examens geven vanaf aankomend voorjaar. Maar met een beetje geluk maakt de examencommissie van de UU een uitzondering en laten ze me toe op basis van een goed afgelegd colloquium doctum van de UvA (maar ik ga uit van niet).quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:34 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Hoezo zou dat dan niet nog voor dit jaar lukken bij jou?![]()
Doordrammen, doordrammen, doordrammen. Lijkt me vrij raar als het UU je reeds afgelegde examen bij de UvA niet goedkeurt. Het gaat immers om hetzelfde niveau: academisch.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:42 schreef Steeven het volgende:
[..]
Omdat het James Boswel Instituut, waar je het toelatingsexamen moet afleggen voor de UU, beweert dat ze pas weer examens geven vanaf aankomend voorjaar. Maar met een beetje geluk maakt de examencommissie van de UU een uitzondering en laten ze me toe op basis van een goed afgelegd colloquium doctum van de UvA (maar ik ga uit van niet).
Ja, dat lijkt me ook vreemd hoor. Ik bedoel, dan zal ik wéér een examen VWO Nederlands en Engels moeten doen, terwijl ik dat al behaald heb, en ws. weer een geschiedenistoets, terwijl ik een examenboek van 1e jaars studenten uit Leiden heb moeten bestuderen (en een 9,0 had als cijfer). Lijkt me genoeg bewijs dat het niveau er isquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:00 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Doordrammen, doordrammen, doordrammen. Lijkt me vrij raar als het UU je reeds afgelegde examen bij de UvA niet goedkeurt. Het gaat immers om hetzelfde niveau: academisch.
Waarom wil je liever naar de UU? Ik heb er zelf gestudeerd, en in mijn laatste jaar waren er ruim 400 eerstejaars. Daardoor was het allemaal nogal massaal en hadden de docenten weinig tijd voor persoonlijke aandacht. Bij andere universiteiten zijn er veel minder eerstejaars, dat lijkt me fijner.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:30 schreef Steeven het volgende:
Congratz.
M'n inschrijving aan de UvA heb ik ingetrokken en wacht nu op antwoord van de UU. Zal vast een nieuw colloquium doctum moeten doen, maar als ik die ene dik heb gehaald moet ik die ander ook wel kunnen halen. Dan maar een jaartje later.
Omdat ik een fulltime baan heb kan ik alleen in deeltijd studeren. De UvA heeft totaal geen deeltijdvriendelijk programma. Van de tien 1e jaars klassen was er het 1e semester maar één klas waar ik eventueel in terecht had gekund en dat had me twee dagen in de week gekost. Na heftig rekenen met verlofuren, extra werken e.d. kwam ik tot de conclusie dat ik zo niet naar een school wil. Stel dat ik het had gedaan, dan had ik alsnog 1 lesdag in de week gemist, en ik wil het in 1x goed doen. Ze kennen daar dan geen BNS, maar ik ben niet van plan om 15 jaar te studeren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:03 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Waarom wil je liever naar de UU? Ik heb er zelf gestudeerd, en in mijn laatste jaar waren er ruim 400 eerstejaars. Daardoor was het allemaal nogal massaal en hadden de docenten weinig tijd voor persoonlijke aandacht. Bij andere universiteiten zijn er veel minder eerstejaars, dat lijkt me fijner.
Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan, maar in principe kan je er alle kanten mee op. Het leert je op een bepaalde manier denken, ordenen en analyseren, en die vaardigheden kan je in talloze plekken gebruiken.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:32 schreef sweetysven het volgende:
Nooit gedacht dat ik er over na zou denken om geschiedenis te studeren, echter hoe meer ik er over lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat dit een goede studie voor mij is. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de beroepen, ik dacht altijd dat geschiedenisleraar ongeveer het enige was, waar zijn jullie later van plan te gaan werken?
Dat leer je in principe bij elke academische studie. Verschil is dan bijv. bij natuurkunde dat je daar ook echt iets leert waar werkgevers je voor willen aannemen. Bij geschiedenis is dat anders. Je arbeidsperspectief is daar toch iets wat je zelf in de hand moet nemen. Als je in het bedrijfsleven wil, moet je in besturen gaan. Wil je journalist worden, moet je voor studentenbladen schrijven. Aan je studie zelf heb je, sadly, over het algemeen weinig, zo krijg ik de indruk.quote:Op maandag 11 augustus 2008 20:16 schreef Nosh het volgende:
Ik wil zelf uiteindelijk de journalistieke kant mee op gaan, maar in principe kan je er alle kanten mee op. Het leert je op een bepaalde manier denken, ordenen en analyseren, en die vaardigheden kan je in talloze plekken gebruiken.
Ben ik me bewust van, en doe ik ook. Mijn studie zie ik als een prettige uitbreiding van mijn algemene kennis en bevrediging van de behoefte om achterliggende processen te onderzoeken. Niet iets om een baan mee te scoren, daar werk ik wel op een andere manier aan.quote:Op maandag 11 augustus 2008 20:35 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat leer je in principe bij elke academische studie. Verschil is dan bijv. bij natuurkunde dat je daar ook echt iets leert waar werkgevers je voor willen aannemen. Bij geschiedenis is dat anders. Je arbeidsperspectief is daar toch iets wat je zelf in de hand moet nemen. Als je in het bedrijfsleven wil, moet je in besturen gaan. Wil je journalist worden, moet je voor studentenbladen schrijven. Aan je studie zelf heb je, sadly, over het algemeen weinig, zo krijg ik de indruk.
Meer dan 50% van de afgestudeerden uit R'dam gaat nog bedrijfsleven in. Ik heb ook vakken als statistiek gehad, welke verplicht is binnen Geschiedenis.quote:Na het behalen van de MA-titel ben je een breed inzetbare professional en heb je goede perspectieven op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden van de Rotterdamse opleiding Media en Journalistiek komen onder meer terecht in management-, research-, marketing- en publiciteitsfuncties binnen de mediawereld, de cultuursector en de communicatiebranche.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |