abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:32:32 #1
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_59866353
Praat hier verder over alles wat met geschiedenis te maken heeft.

Wil je geschiedenis studeren? Hier de links naar de sites van de verschillende universiteiten:

Radboud Universiteit Nijmegen
Rijksuniversiteit Groningen
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Leiden
Universiteit van Amsterdam
Universiteit Utrecht
Vrije Universiteit Amsterdam

Het elsevier studieonderzoek over 2007 is hier te vinden:

eindoordeel over geschiedenis volgens studenten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Opleiding   Universiteit   Eindoordeel   Eindstand
Geschiedenis   UL Leiden           7.4                    1
Geschiedenis   RUG Groningen   7.1                    6
Geschiedenis   UU Utrecht           7.2                    4
Geschiedenis   EUR Rotterdam   7.3                    3
Geschiedenis   UVA Amsterdam   7.0                    7
Geschiedenis   VU Amsterdam   7,4 +            1
Geschiedenis   RU Nijmegen           7.2                    4
Geschiedenis   Gemiddeld            7.2    

En volgens de hoogleraren:
1
2
3
4
5
6
7
8
Opleiding           Universiteit            Rangorde 2007,    % hoogleraren dat de opleiding op 1ste plaats zet
Geschiedenis   UU Utrecht            1                              29
Geschiedenis   UvA Amsterdam    2                              23
Geschiedenis   UL Leiden             3                              22
Geschiedenis   RUG Groningen    4                              12
Geschiedenis   RU Nijmegen            5                                8
Geschiedenis   VU Amsterdam    6                                4
Geschiedenis   EUR Rotterdam    7                                3                                                                  

Overige informatie:
Vorige topic

laatste post:
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:15 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ah, Lorenz. Heb nog college van hem gehad. Heb een nogal dubbel gevoel bij het vak. Aan de ene kant is het echt razend interessant allemaal (het vak werd opeens heel boeiend toen ik het tentamen had gehaald na meerdere pogingen ), maar het is ook zulk vermoeiend gedoe. maar toch ,zonder geschiedfilosofie zou de geschiedschrijving er denk ik wel een stuk beroerder voor staan dan nu.

[ Bericht 75% gewijzigd door ethiraseth op 03-07-2008 14:48:05 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:51:15 #2
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59866838
Geschiedtheorie lijkt mij best interessant. Dit jaar zijn o.a. Spengler, Toynbee en Foucault de revue gepasseerd, echter zo snel dat geen recht gedaan wordt aan hun denken, zo vermoed ik.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:58:12 #3
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_59867024
Dat was wel mijn ervaring aan de Vu ja. Het is een 5 punts vak maar, en er moet meer als een eeuw geschiedtheorie doorheen worden gejaagd. Volgens mij is dat ook een groot frustratiepunt van Lorenz zelf, die doceert aan de vu. De man is helemaal gefrustreerd geraakt door het feit dat hij elk jaar weer alles zo snel moet uitleggen dat bijna niemand het echt begrijpt en daardoor een hekel aan het vak krijgt. Een vak als dit zou echt een 10-punts vak moeten zijn, verspreid over een half jaar aan colleges.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:32:00 #4
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_59867836
TVP, aangezien Geschiedenis mijn toekomst is.
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:48:17 #5
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59868253
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:55:14 #6
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59868448
Netjes! Wordt dat vak nog gegeven?
pi_59868599
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:58 schreef ethiraseth het volgende:
Dat was wel mijn ervaring aan de Vu ja. Het is een 5 punts vak maar, en er moet meer als een eeuw geschiedtheorie doorheen worden gejaagd. Volgens mij is dat ook een groot frustratiepunt van Lorenz zelf, die doceert aan de vu. De man is helemaal gefrustreerd geraakt door het feit dat hij elk jaar weer alles zo snel moet uitleggen dat bijna niemand het echt begrijpt en daardoor een hekel aan het vak krijgt. Een vak als dit zou echt een 10-punts vak moeten zijn, verspreid over een half jaar aan colleges.
Aan de UvA is wetenschapsfilosofie wel een 10-punts vak, icm een hoorcollege voor alle geesteswetenschappen. In blok 1 krijg je Lorenz, in blok 2 een reader. Meer weet ik er echter niet vanaf, omdat ik het vak volg bij Europese studies, waar je wetenschapsfilosofie van 3 gebieden krijgt: taal/literatuur, recht en geschiedenis. Voor wetenschapsfilosofie van de opleiding geschiedenis hoop (en krijg) ik vrijstelling.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:01:27 #8
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59868619
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 15:55 schreef Scaurus het volgende:
Netjes! Wordt dat vak nog gegeven?
Nee.

Geschiedtheorie en Historiografie zijn samengevoegd tot één vak (grondslagen v/d geschiedschrijving), hetgeen echt heel jammer is, aangezien ze beide afzonderlijk al behoorlijk krap bemeten waren, terwijl zeker geschiedtheorie echt woest interessant was.
Ik had een mondeling van Lantink, en we hebben echt anderhalf uur (twee keer de bedoelde tijd, omdat de persoon na mij had afgezegd) zitten discussieren.
Historio was gewoon een saai stampvak, maar het leert je wel dat je geschiedschrijving aan elkaar hangt van tientallen verschillende scholen die allemaal vinden dat ze het bij het juiste eind hebben.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:16:15 #9
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59868982
Ik heb mij voor het komende jaar ingeschreven voor Historiografie. Lijkt me interessant, hoewel ik weinig op heb met theorieën over theorieën over abstracte denkbeelden. Geschiedtheorie en historiografie samengevoegd... komt er een einde aan de erosie van het geschiedonderwijs?
pi_59869018
quote:
Mee eens, hier (Nijmegen) is het ook een 5-puntsvak in het tweede jaar. Je kunt in het derde jaar echter als themacollege (10 studiepunten) onder meer filosofie van de geschiedenis kiezen, dan ga je er toch wat uitgebreider op in. Het eerste deel van de cursus is een overzicht, in het tweede deel wordt een seminar over een auteur gedaan. Dit jaar was het Augustinus, vorig jaar of Foucault geloof ik.
Ik weet het ook niet
  donderdag 3 juli 2008 @ 18:00:16 #11
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59871021
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:16 schreef Scaurus het volgende:
Ik heb mij voor het komende jaar ingeschreven voor Historiografie. Lijkt me interessant, hoewel ik weinig op heb met theorieën over theorieën over abstracte denkbeelden. Geschiedtheorie en historiografie samengevoegd... komt er een einde aan de erosie van het geschiedonderwijs?
Mja de geschiedenis aan UU gaat tenonder aan z'n eigen succes, hetgeen natuurlijk bijzonder historisch verantwoord is
pi_59872812
Toynbee, Spengler. Ze konden me allemaal niet bekoren. Alleen Fruin vond ik mooi om te lezen
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  donderdag 3 juli 2008 @ 21:46:17 #13
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_59875655
TVP, puike openingspost trouwens.
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 18:00 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Mja de geschiedenis aan UU gaat tenonder aan z'n eigen succes, hetgeen natuurlijk bijzonder historisch verantwoord is
Is het dan wel een goed idee om er nu nog mee te beginnen aan de UU?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  donderdag 3 juli 2008 @ 21:56:03 #14
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59875919
Ik raad je persoonlijk zeker aan om ook even op de andere universiteiten te kijken voor je je inschrijft, in de 4 jaar dat ik er heb gestudeerd, is het onderwijs een stuk minder persoonlijk geworden en zijn er een hoop mooie vakken verdwenen en docenten vetrokken.
Het mooie pand aan de Kromme Nieuwegracht is verkocht en de faculteit zit een beetje over de stad verspreid, de docenten in hun eigen ivoren toren en de college zalen zijn uitgestrooid over de hele universiteit. Hierdoor kom je eigenlijk niemand meer zomaar tegen, noch je medestudenten, noch je docenten, waardoor het toch allemaal behoorlijk anoniem wordt.
Ik voel me nu echt een nummer, terwijl ik tot een jaar geleden wel gewoon een redelijke verstandhouding had met m'n docenten en mede studenten.
Al is er wel soort van toelatingsexamen ingesteld dit jaar, maar daar weet ik het fijne niet van.
Utrecht is een leuke stad, en de opleiding geschiedenis is beslist niet slecht, maar als ik nu moest kiezen zou ik eerder voor Amsterdam of Leiden zijn gegaan.
  donderdag 3 juli 2008 @ 22:24:03 #15
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59876501
Dat verspreidde en anonieme staat mij ook wel tegen de borst. De docenten zitten in een apart gebouw, je komt ze zelden tegen in de wandelgangen. De lokalen zitten verspreid in de binnenstad en op de Uithof, medestudenten buiten je werkgroep kom je zelden tegen. Ik sluit niet uit dat ik volgende zomer naar Leiden ga
  donderdag 3 juli 2008 @ 22:57:00 #16
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59877241
Het is wel een van de redenen dat ik na de zomer naar de UvA verkas. Lekker hutjemutje.
pi_59881551
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 22:24 schreef Scaurus het volgende:
Dat verspreidde en anonieme staat mij ook wel tegen de borst. De docenten zitten in een apart gebouw, je komt ze zelden tegen in de wandelgangen. De lokalen zitten verspreid in de binnenstad en op de Uithof, medestudenten buiten je werkgroep kom je zelden tegen. Ik sluit niet uit dat ik volgende zomer naar Leiden ga
Leiden....
Ik weet het ook niet
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:23:16 #18
197338 Knevelt
pi_59884525
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 21:56 schreef Sjoewe het volgende:
Ik raad je (...) Leiden zijn gegaan.
Hm, ik begin dit jaar toch sowieso aan de Universiteit Utrecht. Maar bedankt voor je kritische kanttekening in ieder geval.

Als je elkaar, behalve de werkgroep, nauwelijks ziet, hoe groot is dan zo'n werkgroep precies?
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:33:56 #19
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_59884816
Gistermiddag (eindelijk) mijn laatste tentamen gehad. Ik was wel weer toe aan vakantie! Als alles gaat zoals verwacht, kan ik eind november m'n P op komen halen. Heerlijk gevoel . Volgend jaar begin ik zwaar, met 50 ects in de eerste periode. Ik ga namelijk een minor Arabisch erbij doen.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:34:02 #20
197338 Knevelt
pi_59884821
Mods, dit topic heeft wel de potentie om centraal te gaan, denk ik.
pi_59885407
Volgens hoogleraren wordt het in R'dam niet echt serieus genomen , maar bij ons is het helemaal kleinschalig. Soms vakken met maximaal 15 man en dus hele persoonlijke benadering. Net weer een 7,5 voor methodisch vak. Scriptie ligt nog bij 2e lezer.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:57:56 #22
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59885567
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 11:23 schreef Knevelt het volgende:
Als je elkaar, behalve de werkgroep, nauwelijks ziet, hoe groot is dan zo'n werkgroep precies?
Bij eerstejaarsvakken in het beginnen ong. 25 man, aan het einde van het jaar blijven daarvan zo'n 15 over. Tel bij de vakken nog de herkansers op, en je komt uit op gemiddeld 18 tot 25 man.
pi_59886008
quote:
Aan de RuG wordt het volgens mij gegeven in de vorm van twee vakken a 5 EC. In het 1e jaar Inleiding in de geschiedenis, en in het 2e jaar Perspectieven op geschiedenis. In het 3e jaar wordt nog eens 10EC gewijd aan het vak Theorie van de geschiedenis/metageschiedenis. Ik heb de vakken zelf nog niet gevolgd, aangezien ik in september pas ga beginnen, maar je kunt het studieprogramma met een korte vakbeschrijving inzien in de elektronische onderwijscatalogus. Het lijkt op de vakken die je hierboven beschrijft.

http://www.rug.nl/ocasys/let/vak/showpos?opleiding=9
pi_59908478
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:51 schreef Scaurus het volgende:
Geschiedtheorie lijkt mij best interessant. Dit jaar zijn o.a. Spengler, Toynbee en Foucault de revue gepasseerd, echter zo snel dat geen recht gedaan wordt aan hun denken, zo vermoed ik.
Aangezien twee van de drie gevaarlijke gekken waren die helemaal niet dachten, is dat geen groot euvel, denk ik.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:01:50 #25
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59909717
Spengler en Foucault?
pi_59909746
Ja. Waarbij Foucault niet echt gevaarlijk was, hij had alleen sterk de neiging de zaken zo weer te geven dat zijn gelijk onaantastbaar scheen.
Spengler was trouwens niet de Hitlervolgende idioot waarvoor hij wel gehouden wordt, maar z'n voorstelling van culturen is te zot voor woorden. Jij houdt geloof ik van Huizinga. Die heeft een prachtige bespreking van Spengler's werk geschreven. Het heet ''Twee worstelaars met de engel''.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:21:06 #27
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59909927
En toch heeft Foucault een paar mooie boeken geschreven. Je moet niet alles voor lief nemen, maar er zitten toch wel een aantal mooie gedachten in
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:26:07 #28
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59910003
Als Spengler en cryptonazi is en Foucault een betweter, wat is dan wel goed gelezen op gebied van geschiedtheorie?
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:30:40 #29
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59910067
Mja, de discussie over geschiedtheorie is echt een slagveld.
Wat voor iets zoek je? Een beetje een overzichtswerk, of een vrolijk extremistisch standpunt?
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:32:56 #30
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59910095
Iets met een filosofische inslag, maar niet te zwaar geschreven (geen Hegel o.i.d.). Liefst met een extremistisch standpunt
pi_59910169
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:26 schreef Scaurus het volgende:
Als Spengler en cryptonazi is
Dat heb ik niet beweerd.
quote:
en Foucault een betweter, wat is dan wel goed gelezen op gebied van geschiedtheorie?
Carlo Ginzburg.
  maandag 7 juli 2008 @ 15:03:58 #32
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_59948799
Ik heb de UU gevraagd of mijn behaalde colloquium doctum van de UvA me vrijstelling geeft voor vakken van hun colloquium doctum, of desnoods toelating tot hun universiteit (denk niet dat dat kan, maar proberen kan geen kwaad, had vrij nette cijfers tenslotte). Dit, aangezien het rooster op de UvA slecht valt met mijn werk, en financieel gaat het dan moeilijk worden. Ik kan van de tien klassen op zich in één klas terecht en met wat puzzelwerk zou ik dan drie van de vier vakken kunnen volgen, maar wie zegt dat het tweede semester net zo uitkomt als het eerste? Ik heb er gewoon geen goed gevoel over en het gesprek met de studiebegeleider van de UvA leverde ook niets op. En ach, nog een jaartje wachten maakt me ook niet uit.

De UU heeft tenminste een speciale deeltijdaanvang op donderdagavond van 18:00 tot 22:00, dat lijkt me toch veel prettiger werken.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_59961069
TVP'tje.
pi_59998307
Bachelorscriptie: 8

Met nog 15 pnt gegaan een overall gemiddelde van 7,02. Wil het wel op een 7 houden . Wel omlaag gehaald door enkele vakken waar ik echt niks aan vond.
pi_60000083
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 16:05 schreef Lennox het volgende:
Bachelorscriptie: 8

Met nog 15 pnt gegaan een overall gemiddelde van 7,02. Wil het wel op een 7 houden . Wel omlaag gehaald door enkele vakken waar ik echt niks aan vond.
Dat gebeurt mij ook altijd, sommige vakken......daar wordt je echt depressief van.
Gefeliciteerd met zo`n goed cijfer trouwens! Ik zit zelf ook op de beoordeling van mijn bachelorwerkstuk te wachten.
Ik weet het ook niet
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:12:18 #36
197338 Knevelt
pi_60024687
Beste geschiedenisstudenten,

Waar vind ik de boekenlijst voor studiejaar 1 van Geschiedenis aan de UU?
Mijn inschrijving is nog niet compleet, maar ik wil toch alvast kijken naar de boeken die ik te bestuderen krijg.
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:49:47 #37
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60025335
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:12 schreef Knevelt het volgende:
Beste geschiedenisstudenten,

Waar vind ik de boekenlijst voor studiejaar 1 van Geschiedenis aan de UU?
Mijn inschrijving is nog niet compleet, maar ik wil toch alvast kijken naar de boeken die ik te bestuderen krijg.
Meestal staan de titels vermeld in de studiegids op internet. Hoewel, als de UU een beetje op de VU lijkt zal minstens de helft van de vakken nog geen literatuurvermelding hebben en moet je wachten tot het eerste college.
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:51:15 #38
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60025367
Even uit mijn hoofd

Noble, Western Civilization (dik boek, gebruik je voor introductievakken)
Aerts e.a., Land van kleine gebaren
Rosenwein, A History of the Middles Ages
Tignor e.a., Worlds Together, Worlds Apart

Boek voor oudheid even vergeten. Niet echt interessant.
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:57:19 #39
197338 Knevelt
pi_60025462
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:51 schreef Scaurus het volgende:
Even uit mijn hoofd

Dankjewel ouwe
Bij de meeloopdag, paar maanden terug, merkte de aanwezige docent op dat er een groot handboek in het Engels is dat je het hele jaar door gebruikt. Is dat Noble, Western Civilization ?
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:01:35 #40
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60025526
Jazeker. Zevenhonderd pagina's keiharde geschiedenis, kleine plaatjes en grote lappen tekst. Een lust voor elke student!
pi_60025610
Aardig link om van te voren al boeken te gaan kopen. Straks verandert het vak van docent en koop je de verkeerde.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:13:45 #42
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60025758
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:06 schreef Lennox het volgende:
Aardig link om van te voren al boeken te gaan kopen. Straks verandert het vak van docent en koop je de verkeerde.
Ach ja. Heb je een extra boek om te lezen.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:14:14 #43
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60025770
Van te voren kopen moet je sowieso niet doen. Naast het gevaar wat jij al noemt is het vrij nutteloos. Je hebt alleen je boeken enkele maanden eerder. Alsof je dan gretig alles alvast gaat lezen .
pi_60025798
Ik heb het gedaan toen ik naar tweede studiejaar ging. Zat toen tijdens zomervakantie met been in het gips en had toen al de boeken van blok 1 gekocht. Vrij weinig hoeven doen destijds, omdat ik al veel doorgenomen had.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:34:19 #45
197338 Knevelt
pi_60026149
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:06 schreef Lennox het volgende:
Was ook niet mijn bedoelding. Mijn bedoeling is alleen om op internet de inhoud van die boeken te bekijken en wat anderen erover te zeggen hebben.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:35:06 #46
197338 Knevelt
pi_60026165
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:14 schreef Scaurus het volgende:
Van te voren kopen moet je sowieso niet doen. Naast het gevaar wat jij al noemt is het vrij nutteloos. Je hebt alleen je boeken enkele maanden eerder. Alsof je dan gretig alles alvast gaat lezen .
En geen korting via de UHSK.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:49:53 #47
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60026440
Tip: word geen lid van de UHSK. Kost je zo'n twintig euro per jaar. Korting op de boeken is slechts 5%, dat betekent dat je bijv. voor Noble 54 ipv 60 euro moet betalen Beter is het om boeken tweedehands dan wel van buitenlandse boekensites als Amazone en bookdepository te kopen.
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:06:26 #48
197338 Knevelt
pi_60026823
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:49 schreef Scaurus het volgende:
Tip: word geen lid van de UHSK. Kost je zo'n twintig euro per jaar. Korting op de boeken is slechts 5%, dat betekent dat je bijv. voor Noble 54 ipv 60 euro moet betalen Beter is het om boeken tweedehands dan wel van buitenlandse boekensites als Amazone en bookdepository te kopen.
Mmmmaar maar heeft de UHSK dan echt geen toegevoegde waarde?
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:09:23 #49
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60026887
Nee.
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:20:55 #50
197338 Knevelt
pi_60027138
Duidelijk.
pi_60027404
quote:
Even uit mijn hoofd

De boekenlijst van Amsterdam voor de overzichtsvakken:

Oudheid: De Blois & van der Spek, Een kennismaking met de Oude Wereld
Middeleeuwen & Renaissance: Blockmans en Hoppenbrouwers, Introduction to Medieval Europe: 300-1350
Nieuwe Tijd: John Merriman, A History of Modern Europe, vol.1: From the Renaissance to the Age of Napoleon
Nieuwste Tijd: Noble, Western Civilization, vol. C: since 1789
Nederlandse geschiedenis: Blom en Lamberts, Geschiedenis van de Nederlanden

Ik gok erop dat het boek voor Middeleeuwen in Leiden hetzelfde is, want daar geeft Blockmans college
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:50:00 #52
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60027780
Die Blois & van der Spek gebruiken wij ook. Weinig interessants, er zijn veel betere boeken over de oudheid.
pi_60028500
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:30 schreef Ewelina het volgende:

[..]

De boekenlijst van Amsterdam voor de overzichtsvakken:

Oudheid: De Blois & van der Spek, Een kennismaking met de Oude Wereld
Middeleeuwen & Renaissance: Blockmans en Hoppenbrouwers, Introduction to Medieval Europe: 300-1350
Nieuwe Tijd: John Merriman, A History of Modern Europe, vol.1: From the Renaissance to the Age of Napoleon
Nieuwste Tijd: Noble, Western Civilization, vol. C: since 1789
Nederlandse geschiedenis: Blom en Lamberts, Geschiedenis van de Nederlanden

Ik gok erop dat het boek voor Middeleeuwen in Leiden hetzelfde is, want daar geeft Blockmans college
Daar gebruikt men Eeuwen des onderscheids, de Nederlandstalige versie.
  donderdag 10 juli 2008 @ 21:29:16 #54
197338 Knevelt
pi_60028546
Dank voor uw toevoegingen allen
pi_60028560
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:50 schreef Scaurus het volgende:
Die Blois & van der Spek gebruiken wij ook. Weinig interessants, er zijn veel betere boeken over de oudheid.
Zoals het werk van Singor en Naerebout.
pi_60028585
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 21:27 schreef Apropos het volgende:

[..]

Precies hetzelfde boek; alleen Hoppenbrouwers zette meteen de Engelstalige versie op het programma, toen die net uit was. En die MOEST je kopen, ongeacht of je al de Nederlandstalige versie had . Aangezien er heel veel herkansers waren, vond ik dat niet zo netjes. Zeg maar gewoon geldklopperij.

Gelukkig is hij hier later op teruggekomen

Er zijn trouwens meer docenten die van deze kwaal last hebben, alleen zetten die het tentamen zo in elkaar dat je het ook echt niet kan halen als je het nieuwe boek niet hebt
  donderdag 10 juli 2008 @ 23:01:35 #57
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60030905
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 21:29 schreef Apropos het volgende:
Zoals het werk van Singor en Naerebout.
Naar mijn mening interessanter dan Blois & Spek. Gosh, waarom moeten introductieboeken over de oudheid zo grijs en stoffig zijn? De oudheid is een prachtige periode.
pi_60034972
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 21:27 schreef Apropos het volgende:

[..]

Grappig, die kreeg ik op de HBO ook, interessant boekwerk.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  vrijdag 11 juli 2008 @ 10:17:24 #59
197338 Knevelt
pi_60036334
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 23:01 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Naar mijn mening interessanter dan Blois & Spek. Gosh, waarom moeten introductieboeken over de oudheid zo grijs en stoffig zijn? De oudheid is een prachtige periode.
Ken jij toevallig interessante boeken over de oudheid die niet grijs en stoffig zijn?
pi_60036459
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:50 schreef Scaurus het volgende:
Welke vind je zelf goed?
Ik weet het ook niet
  vrijdag 11 juli 2008 @ 10:45:07 #61
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60036867
De hele oudheid valt niet in één boek te vatten. Beter is het om thematische boeken te lezen. Zo schrijft Adrian Goldsworthy prachtig over de Romeinse oorlogvoering (zie Roman Warfare, In the Name of Rome, The Punic Wars). Fik Meijer schrijft over Rome in het algemeen (zie Keizers sterven niet in bed, Macht zonder grenzen, Gladiatoren). Tom Holland heeft een interessant boek geschreven over de Romeinse politieke spelletjes van de eerste eeuw v.Chr., genaamd Rubicon. Over het verval van Rome is nog altijd The Rise and Fall of the Roman Empire van Edward Gibbon het meest bekend. Het is gedateerd, maar nog steeds goed te lezen.

De Griekse oorlogvoering wordt goed beschreven door Victor Davis Hanson in Wars of the Ancient Grieks, Alexander de Grote door Jona Lendering (aanrader!) en The Peloponnesian War en Perikles van Donald Kagan.

De beste boeken over de oudheid zijn nog altijd geschreven in de oudheid zelf. Je kan ze stoffig noemen, maar ze geven een goed beeld van de tijd en zijn an sich interessant om te lezen. Plutarchus en Suetonius schrijven wat lichtvoetig, grossieren in vermakelijke anekdotes over figuren als Caesar. Die Caesar heeft zelf zeer interessante verslagen van zijn veroveringen geschreven, waarvan de bekendste over de Gallische oorlogen gaat. Andere voorname Romeinen die over oorlog schrijven zijn Livius en Tacitus. De grote Griekse historici zijn Herodotus en Thucydides, misschien wel de grootste historicus ooit. Over het goddelijke en wat daar beneden is schrijft Plato mooie dialogen. De Romeinse Cicero houdt het meer bij recht en praktische filosofie.
pi_60039569
Ik ben het bijna helemaal eens met Scaurus, de meeste boeken die hij noemt heb ik zelf op de plank staan en ze zijn echt de moeite waard om te lezen. Met het lesboek ben ik dan niet bekend, vind het in ieder geval raar dat zo'n boeiende periode saai en stoffig gepresenteerd schijnt te worden. Alexander de Grote van Jona Lendering vond ik drie keer niks though, lang terug gelezen, weet niet meer precies waarom. Ik kan in ieder geval Goldsworthy met In The Name of Rome aanraden, waarin hij de belangrijkste personen van het Romeinse Rijk belicht; vooral de episode over Sertorius vond ik prachtig (wat een held), maar dat terzijde.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 14:42:42 #63
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60041748
Tja, het eerste jaar is bedoeld om in een rap tempo de hoofdlijnen van 6000 jaar geschiedenis doorheen te jagen. Vanuit dat oogpunt is Blois & van der Spek een nuttig boek omdat het heel geconcentreerd van 4000 jaar geschiedenis de belangrijkste dingen aanstipt. Al die boeken die Scaurus opnoemt, hoe interessant ze ook mogen zijn, zijn daarvoor simpelweg niet geschikt.

Sowieso, als je je wilt verdiepen in de oudheid is geschiedenis niet de juiste studie. Oudheid is bij geschiedenis een beetje het ondergeschoven kindje, simpelweg omdat er betere vakgebieden zijn als je je in die periode wilt specialiseren, zoals oudheidkunde, archeologie of eventueel griekse & latijnse taal en cultuur.
pi_60042809
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 10:45 schreef Scaurus het volgende:
Verhaal
Je vergeet Homerus. De Ilias is erg taai, maar de Odyssee is erg goed te lezen vind ik.
pi_60044649
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:42 schreef ethiraseth het volgende:

Sowieso, als je je wilt verdiepen in de oudheid is geschiedenis niet de juiste studie. Oudheid is bij geschiedenis een beetje het ondergeschoven kindje, simpelweg omdat er betere vakgebieden zijn als je je in die periode wilt specialiseren, zoals oudheidkunde, archeologie of eventueel griekse & latijnse taal en cultuur.
Klopt. Ben er eerlijk gezegd ook niet zo rouwig om dat het bij ons niet/zelden aan bod komt.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 17:30:54 #66
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60045458
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 13:09 schreef Steeven het volgende:
Alexander de Grote van Jona Lendering vond ik drie keer niks though, lang terug gelezen, weet niet meer precies waarom.
Jammer! Mijn ervaring is anders. Lendering schrijft niet het standaardverhaaltje over Alexander, maar belicht het vanuit Perzisch perspectief. Een verfrissing!
quote:
Ik kan in ieder geval Goldsworthy met In The Name of Rome aanraden, waarin hij de belangrijkste personen van het Romeinse Rijk belicht; vooral de episode over Sertorius vond ik prachtig (wat een held), maar dat terzijde.

Sertorius is mijn held geworden na lezing van Goldsworthy. Naar mijn mening is hij een van de meest ondergewaardeerde Romeinse veldheren. Versloeg met een numerieke meerderheid Pompeius meerdere malen. Een militair genie. Nog zo'n vergeten genie is Belisarius, met Scipio en Caesar de grootste Romeinse veldheer ooit.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 17:34:43 #67
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60045515
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:42 schreef ethiraseth het volgende:
Jammer, maar begrijpelijk. Jammer, omdat de oudheid vormt een van de pijlers van onze Westerse beschaving. Recht, politiek en filosofie uit latere tijden vallen niet te begrijpen zonder kennis van de klassieken. Begrijpelijk, omdat de geschiedenis vanaf de Middeleeuwen veel 'dichterbij' is. Wie de populaire cultuur en mentaliteit van vandaag de dag wil begrijpen, dient eerder kennis te nemen van de Romantiek dan van de oudheid.
pi_60045745
quote:
Over het verval van Rome is nog altijd The Rise and Fall of the Roman Empire van Edward Gibbon het meest bekend.
The Decline and Fall, noemen wij dat in Leiden.
Trouwens, Scaurus, als je zo van Thucydides houdt, moet je eens The Landmark Thucydides lezen.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 17:51:16 #69
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60045793
I stand corrected Foutje is snel gemaakt, het wemelt van de Rise and Fall-boeken. Dat Thucydides boek, is dat een soort companion o.i.d.?
pi_60045902
quote:
Sertorius is mijn held geworden na lezing van Goldsworthy. Naar mijn mening is hij een van de meest ondergewaardeerde Romeinse veldheren. Versloeg met een numerieke meerderheid Pompeius meerdere malen. Een militair genie. Nog zo'n vergeten genie is Belisarius, met Scipio en Caesar de grootste Romeinse veldheer ooit.
grappig. Edit - maar Belisarius is niet vergeten hoor, tuurlijk bij het grote publiek wel, maar bij fora met een klein beetje kennis duikt die naam altijd snel op als het over veldheren of grootste prestaties op het slagveld gaat.
quote:
Jammer, maar begrijpelijk. Jammer, omdat de oudheid vormt een van de pijlers van onze Westerse beschaving. Recht, politiek en filosofie uit latere tijden vallen niet te begrijpen zonder kennis van de klassieken. Begrijpelijk, omdat de geschiedenis vanaf de Middeleeuwen veel 'dichterbij' is. Wie de populaire cultuur en mentaliteit van vandaag de dag wil begrijpen, dient eerder kennis te nemen van de Romantiek dan van de oudheid.
Eveneens eens.

[ Bericht 9% gewijzigd door Steeven op 11-07-2008 19:48:45 ]
pi_60046016
Yeah! Bachelor binnen! Goed jaar achter de rug, nu lekker vakantie!
Ik weet het ook niet
pi_60047250
Gefeliciteerd! Ik moet as donderdag nog aan de bak. Dan ook vakantie.
  zondag 13 juli 2008 @ 15:06:29 #73
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60075816
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:09 schreef Scaurus het volgende:
Nee.
En dan verbaasd zijn dat je niemand buiten je werkgroep tegenkomt. .

De UHSK is niet voor iedereen zaligmakend, maar als het je ligt kan het een hele goede aanvulling op je studentenleven zijn. Aan de introductie heb ik enkele van mijn beste vrienden overgehouden, de feesten met andere verenigingen zijn best aardig (en doorbreekt dat incestueuze sfeertje dat studieverenigingen kenmerkt), en de randactiviteiten zoals de politieke café's zijn ook de moeite waard.

Verder heb ik er ook weinig mee, vooral door eerdergenoemde onskentons-cultuur, maar alleen de boekenverkoop in overweging nemen is nogal..makkelijk.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_60076448
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 19:21 schreef Lennox het volgende:
Gefeliciteerd! Ik moet as donderdag nog aan de bak. Dan ook vakantie.
Succes!
Ik weet het ook niet
pi_60098740
Ik heb een brief naar de examencommissie UU afdeling geschiedenis gestuurd. Now we play the waiting game. Ik zag wel op de site dat ze in juli en augustus geen brieven beantwoorden, wellicht dat ik dan pas instroom in februari mocht alles lukken, of volgend jaar pas. We zien het wel .
  maandag 14 juli 2008 @ 18:08:58 #76
197338 Knevelt
pi_60101978
Hey Scaurus, hoe is dat bij jou eigenlijk gegaan toen je met je P naar de UU ging? Moest je een getuigschrift van je P meesturen bij je inschrijving? Of vroeg de UU zelf bij jouw toenmalige hogeschool na of je je P behaald had?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 23:36:26 #77
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_60134055
quote:
Even uit mijn hoofd

Hmm, ik heb vandaag de boekenlijst voor blok 1 van het eerste jaar aan de UU ontvangen:

Introductie oudheid
Western civilisation - T.F.X. Noble (hetzelfde dus)
Klassieke oudheid van A tot Z - P.J. Reimer (bedoelde je die?)
Sesam atlas van de wereldgeschiedenis deel 1 - H. Kinder en W. Hilgemann

Inleiding geschiedtheorie
The pursuit of history - John Tosh
  woensdag 16 juli 2008 @ 02:26:12 #78
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60136287
Sesamatlas heb je niet nodig, en dat boek van oudheid ben ik kwijt, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Droog was het wel. En Nederlands, als lekkermakertje.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  woensdag 16 juli 2008 @ 09:55:21 #79
197338 Knevelt
pi_60138425
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 02:26 schreef Nosh het volgende:
Sesamatlas heb je niet nodig,
Oh leuk is dat, daar ook al?! Afgelopen jaar heb ik al ¤50,- extra uitgegeven aan boeken die we het hele studiejaar niet een keer open hebben gehad.
  woensdag 16 juli 2008 @ 10:41:36 #80
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60139319
quote:
Op maandag 14 juli 2008 18:08 schreef Knevelt het volgende:
Hey Scaurus, hoe is dat bij jou eigenlijk gegaan toen je met je P naar de UU ging? Moest je een getuigschrift van je P meesturen bij je inschrijving? Of vroeg de UU zelf bij jouw toenmalige hogeschool na of je je P behaald had?
Ik ben zelf via een P naar de VU gegaan, en moest een gecertificeerd kopie van het getuigschrift meesturen.
  woensdag 16 juli 2008 @ 10:46:17 #81
136780 Nosh
hurpdurp
pi_60139420
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:55 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Oh leuk is dat, daar ook al?! Afgelopen jaar heb ik al ¤50,- extra uitgegeven aan boeken die we het hele studiejaar niet een keer open hebben gehad.
Mja, alle docenten orakelen over de handigheid van het werkje, maar persoonlijk had ik veel meer aan samenvattingen en begrippenlijsten van anderen. Worden je gratis opgestuurd, en op de kaarten na, heb je precies dezelfde informatie.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  woensdag 16 juli 2008 @ 12:39:30 #82
197338 Knevelt
pi_60142024
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:41 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik ben zelf via een P naar de VU gegaan, en moest een gecertificeerd kopie van het getuigschrift meesturen.
Okee. Gelukkig schiet mijn (voormalige) hogeschool ook zo lekker op met het uitgeven daarvan.
  woensdag 16 juli 2008 @ 12:42:09 #83
197338 Knevelt
pi_60142084
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:46 schreef Nosh het volgende:

[..]

Mja, alle docenten orakelen over de handigheid van het werkje, maar persoonlijk had ik veel meer aan samenvattingen en begrippenlijsten van anderen. Worden je gratis opgestuurd, en op de kaarten na, heb je precies dezelfde informatie.
Dus als ik het goed begrijp is het een boekje met samenvattingen, begrippenlijst en kaarten? Van de andere kant zou ik dan zeggen: Als alles al in één keer en precies hetzelfde in dat boekje staat, waarom zou je die dan niet gewoon aanschaffen, en al die losse samenvattingen links latten liggen?
pi_60142642
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:55 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Daarom zou ik ook wachten met het kopen totdat je in college hoort wat je moet kopen, en hoogstwaarschijnlijk staat er ook in de studiehandleiding of op blackboard wat je precies moet lezen en in welke planning (waar ik me vervolgens uiteraard niet aan houd )
pi_60162451
Ik heb de Sesamatlasjes wel gekocht, ik vind ze wel handig als naslagwerk (en wel leuk om te hebben).

* studeert Geschiedenis aan de RuG
pi_60164064
Laatste tentamen net gehaald. Aan toegangseis van master voldaan, dus volgend jaar masterstudent. Moet nog wel 1 vijfpuntsvak nog halen om BA diploma te krijgen.
  donderdag 17 juli 2008 @ 14:25:12 #87
197338 Knevelt
pi_60165941
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 13:14 schreef Lennox het volgende:
Laatste tentamen net gehaald. Aan toegangseis van master voldaan, dus volgend jaar masterstudent. Moet nog wel 1 vijfpuntsvak nog halen om BA diploma te krijgen.
feli
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:10:57 #88
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60268334
Jeetje, ik heb me aangemeld voor de UvA-master Boekwetenschap & handschriftenkunde en kreeg net een mailtje van de professor die over het handschriftenkunde deel ging waarin hij de nieuwe studenten welkom heet enzovoort. Maar die mail was alleen aan aan mij en een meisje gestuurd, dus misschien volg ik die master wel maar met één ander persoon.

[ Bericht 1% gewijzigd door ethiraseth op 22-07-2008 14:25:19 ]
pi_60268808
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:10 schreef ethiraseth het volgende:
Jeetje, ik heb me aangemeld voor de UvA-master Boekwetenschap & handschriftenkunde en kreeg net een mailtje van de professor die over het handschriftenkunde deel ging waairn hij de nieuwe studenten welkom heet blabla. Maar die mail was alleen aan aan mij en een meisje gestuurd, dus misschien volg ik die master wel maar met één ander persoon.
Wie was dat?

Leuk, dan zie ik je waarschijnlijk wel een keer op de faculteit (mits je college hebt in het PC Hoofthuis) Welkom in de wanorde
Net de site even gecheckt, dat is toch een master van Algemene Cultuurwetenschappen? Wat ga je doen als keuzeruimte?

Ik weet nog steeds niet welk mastertraject ik wil doen, Europese studies of geschiedenis. Als het goed is heb ik volgend jaar m'n bachelor, dan moet ik het toch wel weten
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:03:21 #90
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60269710
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:28 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Wie was dat?

Leuk, dan zie ik je waarschijnlijk wel een keer op de faculteit (mits je college hebt in het PC Hoofthuis) Welkom in de wanorde
Net de site even gecheckt, dat is toch een master van Algemene Cultuurwetenschappen? Wat ga je doen als keuzeruimte?

Ik weet nog steeds niet welk mastertraject ik wil doen, Europese studies of geschiedenis. Als het goed is heb ik volgend jaar m'n bachelor, dan moet ik het toch wel weten
De professor die mailde? Prof. Dr Jos A.A.M. Biemans was dat.

College is geloof ik vooral aan de Oude Turfmarkt omdat daar de Bijzondere collectie ligt, maar ik weet het niet zeker. Ik heb me pas begin deze maand ingeschreven en moet nog allerlei papieren krijgen om de aanmelding en betaling definitief te maken en voor vakken te kunnen inschrijven. Heb dus ook nog geen flauw idee wat ik als keuzeruimte ga doen. Dat is pas voor semester twee van belang dus alle tijd.

Klopt het trouwens dat de roostersite nog steeds plat ligt? Zal wel eens willen weten wanneer ik college heb i.v.m. werk, maar het schiet allemaal nog niet echt op.
pi_60269796
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:03 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

De professor die mailde? Prof. Dr Jos A.A.M. Biemans was dat.

College is geloof ik vooral aan de Oude Turfmarkt omdat daar de Bijzondere collectie ligt, maar ik weet het niet zeker. Ik heb me pas begin deze maand ingeschreven en moet nog allerlei papieren krijgen om de aanmelding en betaling definitief te maken en voor vakken te kunnen inschrijven. Heb dus ook nog geen flauw idee wat ik als keuzeruimte ga doen. Dat is pas voor semester twee van belang dus alle tijd.

Klopt het trouwens dat de roostersite nog steeds plat ligt? Zal wel eens willen weten wanneer ik college heb i.v.m. werk, maar het schiet allemaal nog niet echt op.
Tadáááá: je collegerooster voor het 1e semester

Als student zijnde gebruiken we http://www.student.uva.nl , het studentenportal Daar klik je je bachelor/master/doctoraal aan en dan kun je op roosters klikken

Ik dacht dat het misschien prof. Ketelaar was, ik heb ooit een college bij hem gevolgd. Maar hij zit bij Archiefwetenschap
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:13:24 #92
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60269914
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:07 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Tadáááá: je collegerooster voor het 1e semester

Als student zijnde gebruiken we http://www.student.uva.nl , het studentenportal Daar klik je je bachelor/master/doctoraal aan en dan kun je op roosters klikken

Ik dacht dat het misschien prof. Ketelaar was, ik heb ooit een college bij hem gevolgd. Maar hij zit bij Archiefwetenschap
Oh, verrek zeg, nog nooit gekeken daar. Ik heb nog veel te leren inderdaad. Het was vast veel te logisch te denken dat je er wel zal komen via het knopje Rooster op de site. Bedankt in elk geval.

Ah, wel puik rooster, alles op maandag en dinsdag. En zo te zien alle colleges inderdaad op de Oude Turfmarkt i.p.v. het Pc Hoofthuis.
pi_60269955
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:13 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Oh, verrek zeg, nog nooit gekeken daar. Ik heb nog veel te leren inderdaad. Het was vast veel te logisch te denken dat je er wel zal komen via het knopje Rooster op de site. Bedankt in elk geval.
Ik kende die hele roostersite niet eens die jij aangaf Niemand hier gebruikt die.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 15:22:25 #94
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60270162
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:14 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik kende die hele roostersite niet eens die jij aangaf Niemand hier gebruikt die.
Lol. Nou, dat was mijn eerste ervaring met de chaos van de UvA dus.

Oh, volgens de Academische kalender kan je je maar tot 4 juli aanmelden voor colleges. Das niet zo handig als je je na die tijd pas aanmeldt. Is de insluiting dan gewoon gesloten of is dat meer om mensen te pushen op tijd aan te melden?
pi_60270587
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 15:22 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Lol. Nou, dat was mijn eerste ervaring met de chaos van de UvA dus.

Oh, volgens de Academische kalender kan je je maar tot 4 juli aanmelden voor colleges. Das niet zo handig als je je na die tijd pas aanmeldt. Is de insluiting dan gewoon gesloten of is dat meer om mensen te pushen op tijd aan te melden?
Volgens mij geldt dat alleen voor mensen die al aan de UvA studeren, die moeten zich via studieweb (te bereiken via Blackboard) aanmelden voor de colleges. Je kunt je tussen bepaalde data aanmelden (in dit geval dus t/m 4 juli).. Maar aangezien jij eerstejaars aan de UvA bent, denk ik dat je automatisch wordt ingeschreven voor je vakken. Ik zou voor de zekerheid even bellen, of beter nog, langsgaan. Zit op de Oude Turfmarkt 147.

Toen ik eerstejaars aan de UvA was hebben ze me anderhalve week voordat de colleges begonnen nog ingeschreven, dus zo'n probleem moet het niet zijn.

Contactgegevens:
Master Boekwetenschap en handschriftenkunde
Onderwijssecretariaat Kunst-, religie- en cultuurwetenschappen
Masterbureau
Neem contact op met het Masterbureau voor algemene vragen en vragen over aanmelding en selectie.

T 020 525 3157
E masters-fgw@uva.nl

Onderwijssecretariaat
Voor meer informatie kun je terecht bij het onderwijssecretariaat Kunst- religie- en cultuurwetenschappen

Mastercoördinator
Mw. prof.dr. E.A. Kuitert

http://www.studeren.uva.n(...)793-9BEDD5E4FB01D8D5

Contactgegevens Onderwijssecretariaat Kunst-, religie- en cultuurwetenschappen:
Onderwijssecretariaat Kunst-, religie- en cultuurwetenschappen
Voor de opleidingen Algemene cultuurwetenschappen, Bibles and Cultures, Boekwetenschap en handschriftenkunde, Dramaturgie, Dutch Art in European context, Erfgoedstudies, Islam in de moderne wereld, Jewish Cultures, Kunstwetenschappen, Kunstgeschiedenis, Museumconservator, Museumstudies, Muziekwetenschap, Mysticism and Western Esotericism, Religie, individu en cultuur, Religiestudies, Religious Studies, Theorie der muziek en Theaterwetenschap.

adres: Oude Turfmarkt 147, 1012 GC Amsterdam
kamer: 003b
telefoon: 020-525 4952
telefonisch bereikbaar maandag t/m donderdag tussen
11 tot 12.30 uur en 13.30 en 15 uur.
e-mail: info-krc-fgw@uva.nl
openingstijden: maandag t/m donderdag van 11 tot 15 uur.

NB 1: zomersluiting van maandag 28 juli t/m vrijdag 8 augustus 2008. Alleen in dringende gevallen kan per e-mail een vraag worden voorgelegd.
NB 2: van maandag 14 juli t/m vrijdag 15 augustus 2008 slechts geopend van 11.00-13.00 uur.

Zie : http://www.hum.uva.nl/ond(...)-A35261111370B1A1#p3
  dinsdag 22 juli 2008 @ 19:43:03 #96
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60276392
Ah ja, de brief van de UvA met mijn toelatingsbewijs is er, waarin ook staat dat ik naar het onderwijssecretariaat moet om me aan te melden.

Wel een omslachtig gedoe allemaal. Nu moet ik die toelatingsbrief weer opsturen naar het Service & Informatiecentrum van de UvA, om vervolgens drie dagen later te bellen voor mijn studentnummer, welke ik dan weer zelf moet doorgeven aan het Masterbureau.
pi_60276412
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd had
  donderdag 24 juli 2008 @ 13:03:23 #98
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60317831
Nou, ik kan ondertussen ook wel zeggen dat werk vinden met geschiedenis best moeilijk is. 19 sollicitaties gedaan de afgelopen tijd en alle 19x meteen afgewezen zonder uberhaupt op gesprek te hoeven komen. Maakte niet uit of het een MBO-functie of een startersfunctie voor HBO/WO was, altijd komt het neer op "ja, er waren kandidaten met meer werkervaring voor de functie". Erg leuk, in die circel terechtkomen van een baan niet kunnen krijgen omdat je geen werkervaring hebt, maar omdat je geen baan krijgt kan je ook nooit aan die werkervaring komen.

En nee, ik heb geen kansloos CV. Ok, het is niet geweldig, geen commissies en zulke dingen, maar ik heb alle jaren altijd gewerkt ernaast, een korte stage gelopen en nog tien maanden mantelzorg verleent naast mijn studie.

Hopelijk wordt het beter als ik eenmaal mn MA heb.
pi_60323871
Ik ben inmiddels bijna gepromoveerd historica (Oudheid) aan de uni Leiden. Op zoek naar een baan binnen de wetenschap, maar dat is lastig, dus ik ben me ook aan het oriënteren op werk daarbuiten. Ik heb goeie ervaringen met informatiemanagement, dwz het managen van informatiestromen binnen organisaties (bedrijven of overheid). Daar wordt geschiedenis genoemd als een van de studies die handig zijn om gevolgd te hebben. Zelf heb ik gesolliciteerd bij TTP (www.ttp.nl). Misschien wat voor jou?

Oh, en andere vragen over promoveren of over de Oudheid wil ik graag beantwoorden
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_60323990
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 16:55 schreef SaskiaR het volgende:
....

Oh, en andere vragen over promoveren of over de Oudheid wil ik graag beantwoorden
Over promoveren zou ik wel iets willen weten Ik weet nog niet precies of ik dat wil, maar oriëntatie kan geen kwaad

Dus, zou je een paar vragen willen beantwoorden?

- Wat zijn de leuke en minder leuke kanten aan je baan?
- Zijn er nog cijfereisen oid als je solliciteert, of voldoet een goed scriptiecijfer ook wel? Kortom, waarop selecteert men bij de sollicitatie?
- Hoe en wanneer kwam bij jou de gedachte op om te gaan promoveren? Wat waren je overwegingen?

Alvast bedankt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')