Ik vind van welquote:
Ik heb aan de UvA, toen ik nog Media & Cultuur (film- en televisiewetenschap) studeerde, een reeks colleges over gender gehad, maar dat werd niet onderwezen door een feminist. Waren bijzonder leuke en interessante collegesquote:Op zondag 24 augustus 2008 12:16 schreef Lennox het volgende:
Gendergeschiedenis. Over het algemeen onderwezen door van die die-hard feministen.
Precies. Ik kan mij nog herinneren dat enkele jaren geleden in Utrecht ook zo'n feminist als hoogleraar aangesteld werd. Hoe ging ze haar hoogleraarschap invullen? Ze wou God uit de man/vrouw sfeer halenquote:Op zondag 24 augustus 2008 12:16 schreef Lennox het volgende:
Gendergeschiedenis. Over het algemeen onderwezen door van die die-hard feministen.
het ongenoegen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:29 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Precies. Ik kan mij nog herinneren dat enkele jaren geleden in Utrecht ook zo'n feminist als hoogleraar aangesteld werd. Hoe ging ze haar hoogleraarschap invullen? Ze wou God uit de man/vrouw sfeer halen
Gendergeschiedenis is an sich wel nuttig. Vrouwen zijn lang onderbelicht geweest, en dat terwijl de helft van de mensheid het ongenoegen heeft van dit geslacht te zijn.
quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:26 schreef Laurens. het volgende:
Lennox, in hoeverre komen de 20e eeuw van Europa en de VS en de geschiedenis van de VS sinds 1776 aan bod?
De inhoud van de verschillende vakken is aan verandering onderhevig. Verplicht is Geschiedenis van Moderne Samenlevingen I en II. I wordt in het eerste jaar onderwezen. Is de Geschiedenis van Europa na 1750 tot +- 2000. In een notendop natuurlijk met hier en daarwat verdieping. II ging over "de bom" . Opkomst van nucleaire supermachten. Ik weet niet hoe het bij vakken van Internationale betrekkingen is geweest, omdat ik voor de media kant heb gekozen. Geschiedenis van Nederland was voor ons ook verplicht. Kwamen verschillende onderwerpen uit twintigste eeuw bij kijken.
Zit ik bij deze opleiding goed als vrijwel alle onderwerpen in de speciale eenmalige uitgave van het Historisch Nieuwsblad (Maarten!), mijn aanspreken?
Maarten = Utrecht. Als we het over dezelfde Maarten hebben. Nogmaals: Hoe het er elders aan toegaat weet ik niet. Ik spreek puur voor R'dam.
Graag zou ik ook willen leren over de Grieken en Romeinen, zit dat er in?
Ja, maar sporadisch. Ik moet zeggen dat ik het qua keuzevakken ook ontweken heb. Slechts GPS/GPSII zijn verplicht. Geschiedenis van Pre moderne Samenlevingen.
Onderwerpen als Europese integratie en de Nederlandse geschiedenis tot 1900 doen mij verder vrij weinig.
Heb ik weinig van gehad. Lijken me wel onderwerpen die bij IB terug komen.
Op welke vlakken verschilt de opleiding aan de EUR nog meer van die van andere steden? Ik heb namelijk het gevoel dat ze je op de EUR al meteen een richting induwen, waar ze in andere steden eerst een brede basis leggen door middel van het behandelen van vrijwel alle perioden uit de geschiedenis. Heeft de EUR nog een insteek die past bij de rest van universiteit; dat wil zeggen een economische?
Veel Methodische vakken. Verplicht in jaar 2 is statistiek. Niet moeilijk, maar je moet het wel in je achterhoofd houden. Economische Geschiedenis is ook verplicht vak in jaar één, maar dit vond ik juist de krenten in de pap. Boeiende colleges van boeiende prof's. De richting induwen is niet zo. In jaar twee wordt je geacht een richting te kiezen. Daarbij is IB heel anders dan de Media richting. Jaar 1 is voor iedereen gelijk. Ik heb zelf 2 themagebieden afgerond. Multiculturele wereld heb ik in mijn keuzetraject gevolgd. Twee vakken hiervan waren super, en ander vond ik verschrikkelijk. Afrondend: die basis leer je in jaar 1, daarna wordt je geacht een specialisatie te kiezen.
Wat moet mij absoluut aanspreken om te kunnen slagen met deze studie?
Moeilijkste vraag van allemaal. Lees op de EUR site de Bachelor beschrijving en de aansluitende Masters eens door. Misschien laat dit zien wat je kan verwachten en wat er van je verwacht wordt!
Ik heb een paar maanden die opleiding gevolgd voor ik ermee stopte. Het vakkenpakket legt erg de nadruk op algemene kennis van geschiedenis en ik schat dat 65% van het pakket neigt naar omgaan met leerlingen, presenteren, etc. Als je dat leuk vindt is de opleiding goed te doen, ik vond er niks aan.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:59 schreef Sala-adin het volgende:
Ik ben momenteel bezig met mijn opleiding Bank&Verzekeringswezen MBO Niveau 4 3e jaar en tevens laatste jaar. Nou trekt mij de opleiding/ geschiedenisleraar 2egraads best wel en heb gisteren brochures etc aangevraagd via de site van HvA. Heb nu paar algemene vragen aan studenten die betreffende opleiding volgen.
Wat is het vakkenpakket?
Is de opleiding te doen of heel moeilijk?
Krijg je te leren over de omgang met leerlingen?
Het is dan ook een vakopleiding he. Die 65% is er wel op gericht hoe je specifiek historische kennis overbrengt. Vaak moet je voor dat soort vakken ook wel wat historische kennis opdoen, leren hoe die te ordenen, zelf doorgronden en vervolgens ga je leren hoe je die over moet brengen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:33 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik heb een paar maanden die opleiding gevolgd voor ik ermee stopte. Het vakkenpakket legt erg de nadruk op algemene kennis van geschiedenis en ik schat dat 65% van het pakket neigt naar omgaan met leerlingen, presenteren, etc. Als je dat leuk vindt is de opleiding goed te doen, ik vond er niks aan.
Zijn bezwaren tegen lerarenopleidingen zijn gegrond. De nadruk ligt op de PABO's en HBO-opleidingen veel te veel op hoe een kind moet leren, niet wat hij moet kennen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:12 schreef Dunckie het volgende:
Het is dan ook een vakopleiding he. Die 65% is er wel op gericht hoe je specifiek historische kennis overbrengt. Vaak moet je voor dat soort vakken ook wel wat historische kennis opdoen, leren hoe die te ordenen, zelf doorgronden en vervolgens ga je leren hoe je die over moet brengen.
Kan je mischien wat specifieker zijn met de vakken die je kreeg?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:33 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik heb een paar maanden die opleiding gevolgd voor ik ermee stopte. Het vakkenpakket legt erg de nadruk op algemene kennis van geschiedenis en ik schat dat 65% van het pakket neigt naar omgaan met leerlingen, presenteren, etc. Als je dat leuk vindt is de opleiding goed te doen, ik vond er niks aan.
Nou we hebben in vogelvlucht de Prehistorie behandeld, daarna de Romeinen, daarna de Middeleeuwen en toen de Nieuwe Tijd aan de beurt was ben ik ermee gekapt. Het was mij te oppervlakkig. Verder doe je iets met didactiek en presenteren in je eerste paar maanden, je mag ook direct stage lopen op een school om dat te oefenen. Maar onderhand is het alweer een paar jaar geleden en ik kwam steeds vaker niet opdagen dus het is wat wazigquote:Op donderdag 28 augustus 2008 18:12 schreef Sala-adin het volgende:
[..]
Kan je mischien wat specifieker zijn met de vakken die je kreeg?
Hahaha ik herken hetquote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:15 schreef Steeven het volgende:
[..]
Nou we hebben in vogelvlucht de Prehistorie behandeld, daarna de Romeinen, daarna de Middeleeuwen en toen de Nieuwe Tijd aan de beurt was ben ik ermee gekapt. Het was mij te oppervlakkig. Verder doe je iets met didactiek en presenteren in je eerste paar maanden, je mag ook direct stage lopen op een school om dat te oefenen. Maar onderhand is het alweer een paar jaar geleden en ik kwam steeds vaker niet opdagen dus het is wat wazigdat krijg je als je een opleiding op het laatste moment kiest.
Ik ben loonslaaf, toegelaten op de UvA voor geschiedenis deeltijd maar wil toch naar Utrecht ivm het rooster. Ik wacht nog op antwoord van ze, zal ik ergens in september krijgen gok ik. Dus ja, geschiedenis heb ik nooit losgelaten.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 22:06 schreef Sala-adin het volgende:
[..]
Hahaha ik herken het
Wat volg je nu als ik vragen mag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |