quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:41 schreef ruud.nl het volgende:
* ruud.nl checkt fobo van TS en zou niet teruggekeerd zijn na medegedeeld te hebben even sigaretten te zijn gaan halen.
Wat een kutjong aan de galg met hemquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:38 schreef DJMO het volgende:
omdat mijn vriend ZO VERTIEFD stom is om dat pakje vergeten mee te nemen net bij de boodschappen.
klacht mannen die van alles vergeten waardoor ik niet kan roken !
Staat in het FOBO van wel.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:42 schreef zarGon het volgende:
Was jij niet zwanger?
* ruud.nl checkt fobo van TS en zou niet teruggekeerd zijn na medegedeeld te hebben even sigaretten te zijn gaan halen.
Ik zou het uit principe niet doen. Maar dat ben ik.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef DJMO het volgende:
ja ik ben zwanger maar ik mag zes sigaretten per dag roken van de verloskundige
quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef DJMO het volgende:
Dus dan is het niet erg voor de baby!quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef DJMO het volgende:
dat komt omdat ik 28 en als sinds mijn negende rook, rookte een half pakje zware sgah per dag.. en als je niet kunt stoppen.. raden ze uit nood maar aan om er maximaal zes per dag te roken ..quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:45 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Dus dan is het niet erg voor de baby!
Goed advies van de uithetlijdenverloskundige!
Jaah met 6 per dag wordt ie alleen maar geboren met een boggel op zn kinquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef DJMO het volgende:
Geen kinderen maken als je weet dat je niet kan stoppen een optie?quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:47 schreef DJMO het volgende:
[..]
dat komt omdat ik 28 en als sinds mijn negende rook, rookte een half pakje zware sgah per dag.. en als je niet kunt stoppen.. raden ze uit nood maar aan om er maximaal zes per dag te roken ..
Precies wat ik dacht.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:41 schreef ruud.nl het volgende:
Mja, de stress die veroorzaakt zou worden wanneer je stopt met roken is waarschijnlijk slechter voor je baby dan 6 peuken per dag.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:47 schreef DJMO het volgende:
[..]
dat komt omdat ik 28 en als sinds mijn negende rook, rookte een half pakje zware sgah per dag.. en als je niet kunt stoppen.. raden ze uit nood maar aan om er maximaal zes per dag te roken ..
Stoer hoorquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:47 schreef DJMO het volgende:
[..]
Zwak excuus. Iedereen kan stoppen. Zelfs mijn moeder stopte na 45 jaar gerookt te hebben, dus jij kan het ook.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:47 schreef DJMO het volgende:
[..]
Must...not...laugh nooooo my godquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:54 schreef RacerDKB het volgende:
Als je rookt tijdens je zwangerschap krijg je een kind dat er zo uit komt te zien:
[ afbeelding ]
ouwe fotoquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:54 schreef RacerDKB het volgende:
Als je rookt tijdens je zwangerschap krijg je een kind dat er zo uit komt te zien:
[ afbeelding ]
Omg, je bent piraat. Piraten kopen niks die roepen yarrrr en rossen iemand af voor peukenquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:54 schreef RacerDKB het volgende:
[ afbeelding ]
neequote:
Beter stop je gewoon als je het beste voor je toekomstige kind over hebtquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:59 schreef stbabylon het volgende:
Zoveel lui van 25+ hebben een moeder die tijdens de zwangerschap gewoon doorrookte en daar is niks mis mee op latere leeftijd. Ja, het kind loopt een grote risico op problemen, maar het is nog steeds niet 100% als je een paar peuken per dag rookt.
Oh, ik dacht dat je vanaf je negende ook al een kratje per dag dronk, dan is het vanwege de stress natuurlijk moeilijk stoppen. Dan maar zes biertjes per dag voor de babyquote:
quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:54 schreef RacerDKB het volgende:
[ afbeelding ]
SHAG jaquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:00 schreef godigita het volgende:
Je kunt nieteens stoppen voor het welzijn van je kind? Kansloos.
Een half pakje zware shagSinds je negende
En je neemt dan niet zelf de verantwoordelijk om maar gewoon te stoppen terwijl je zwanger bent, omdat dat beter is voor je kind?quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef DJMO het volgende:
Misschien heeft haar eigen moeder dat ook niet gedaan, aangezien ze al vanaf haar negende rookt.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:04 schreef Misstique het volgende:
[..]
En je neemt dan niet zelf de verantwoordelijk om maar gewoon te stoppen terwijl je zwanger bent, omdat dat beter is voor je kind?
Jamaar een leven zonder roken!1!!1quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:04 schreef Misstique het volgende:
[..]
En je neemt dan niet zelf de verantwoordelijk om maar gewoon te stoppen terwijl je zwanger bent, omdat dat beter is voor je kind?
zoveel mogelijk geminderd maar als ik niet rook raak ik helemaal in de stress word ik ongenietbaar en heb ik en mijn omgeving geen leven meerquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:04 schreef Misstique het volgende:
[..]
tsja, dat heet afkicken.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:09 schreef DJMO het volgende:
[..]
zoveel mogelijk geminderd maar als ik niet rook raak ik helemaal in de stress word ik ongenietbaar en heb ik en mijn omgeving geen leven meer
T zou wel moeten.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:10 schreef Gizmo112 het volgende:
is dit een lemming ?
doet me denken aan Tanja van BB die zei dat ookquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef DJMO het volgende:
Kutwijf.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef DJMO het volgende:
Hear hear.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:09 schreef SHE het volgende:
In mijn optiek echter, moet je niet aan zwangerschap denken als je niet van je verslavingen af bent. Althans, dat lijkt mij een logische stap.
zijn dat de meeste topics in KLB al niet?? kan er best nog eentje bij en da, het was voor mij een klacht simpel .quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:08 schreef JanPiraat het volgende:
Waarom maak je hier eigenlijk een topic over ?? beetje kansloos vind je zelf niet ?
Dank je wel. Mijn moeder rookte ook door tijdens mijn draagtijd, en daardoor heb ik nu astmatische bronchitis aan overgehouden. Tuurlijk krijg je er niks van, kankerdebiel dat je er bentquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:59 schreef stbabylon het volgende:
Zoveel lui van 25+ hebben een moeder die tijdens de zwangerschap gewoon doorrookte en daar is niks mis mee op latere leeftijd. Ja, het kind loopt een grote risico op problemen, maar het is nog steeds niet 100% als je een paar peuken per dag rookt.
Maar dit is het internet. Je kan hier zelfs een andere identiteit nemen, maar dat doe je niet eensquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:12 schreef DJMO het volgende:
[..]
zijn dat de meeste topics in KLB al niet?? kan er best nog eentje bij en da, het was voor mij een klacht simpel .
quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dank je wel. Mijn moeder rookte ook door tijdens mijn draagtijd, en daardoor heb ik nu astmatische bronchitis aan overgehouden. Tuurlijk krijg je er niks van, kankerdebiel dat je er bent
Touché!quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:12 schreef DJMO het volgende:
[..]
zijn dat de meeste topics in KLB al niet?? kan er best nog eentje bij en da, het was voor mij een klacht simpel .
Je loopt uiteraard een verhoogd risico, maar ook mijn broer, zus en ik hebben niets overgehouden aan het feit dat onze moeder tijdens de zwangerschap (jaren zestig) rookte.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:12 schreef Scorpie het volgende:
Dank je wel. Mijn moeder rookte ook door tijdens mijn draagtijd, en daardoor heb ik nu astmatische bronchitis aan overgehouden. Tuurlijk krijg je er niks van, kankerdebiel dat je er bent
Behalve het feit dat je nu zelf rooktquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je loopt uiteraard een verhoogd risico, maar ook mijn broer, zus en ik hebben niets overgehouden aan het feit dat onze moeder tijdens de zwangerschap (jaren zestig) rookte.
Maar dat doet niets af aan het feit dat 'we' nu wel beter zouden moeten weten.
waarom zou ikquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:13 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
Maar dit is het internet. Je kan hier zelfs een andere identiteit nemen, maar dat doe je niet eens
Touché.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:16 schreef TNA het volgende:
Behalve het feit dat je nu zelf rooktHad je anders misschien ook gedaan, maar die kans neemt toe.
welke discussie???quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:17 schreef MrFl0ppY het volgende:
DJMO 1 advies, ga die discussie niet aan. Win je niet...
Hehe, je bent heul oud.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je loopt uiteraard een verhoogd risico, maar ook mijn broer, zus en ik hebben niets overgehouden aan het feit dat onze moeder tijdens de zwangerschap (jaren zestig) rookte.
lekker boeiendquote:
Een fossiel ben ik! Een rokend fossiel!quote:
die is ook al weer een jaar oudquote:
Kan tegenwoordig heel wat gebeuren in 1 jaar. Is maar goed ookquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:20 schreef DJMO het volgende:
[..]
die is ook al weer een jaar ouder staan geen recente foto's van mij meer op FOK!
Stoppen met roken levert stress op, maar het zou mij meer stress opleveren om te weten dat ik mijn kind telkens maar weer blootstelde aan schadelijke stoffenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:09 schreef SHE het volgende:
Doen jullie ook zo verontwaardigd over gestressde moeders?
Stress zorgt voor meer ellende in een zwangerschap dan wat dan ook. Sterker nog; je kind kan er hartstikke gay van worden( geen grapje, is onderzocht )
Een rustige moeder is een goede moeder; en ik weet dat er artsen zijn die dan liever hebben dat je extreem mindert, dan dat je de stress van het stoppen op je hals haalt.
In mijn optiek echter, moet je niet aan zwangerschap denken als je niet van je verslavingen af bent. Althans, dat lijkt mij een logische stap.
Ik vind het schokkender, te lezen dat ze al sinds haar negende rookt. Uit welke dubieuze genenpoel kom je?
Hou eens op met die foto's ik heb liever geen erectie op mn stage anders wordt ik ontslagenquote:
quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:23 schreef Hagelkaas het volgende:
Jij bent echt kankerdom. Zes sigaretten per dag roken terwijl je zwanger bent? Steek dan godverdomme gewoon een trechter hete teer in je mossel.
stiekem peuken jatten van ouders enzo hun nagedaanquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:23 schreef Manneke_Pils het volgende:
Maar vertel eens dan, hoe kwam het dat je op je 9e, zeg maar groep 5, al rookte?
Dus de ouders waren ookal zo. Maar het was toch shag wat je rookte vanaf je 9e?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:25 schreef DJMO het volgende:
[..]
stiekem peuken jatten van ouders enzo hun nagedaan
Zo herkenbaarquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:25 schreef DJMO het volgende:
[..]
stiekem peuken jatten van ouders enzo hun nagedaan
Mooi moment om te stoppen met roken pauperquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:38 schreef DJMO het volgende:
omdat mijn vriend ZO VERTIEFD stom is om dat pakje vergeten mee te nemen net bij de boodschappen.
Dat is wat anders dat 'er niets mis mee is', zoals deze kortzichtige kutuser stelde.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Eerlijkheid duurt het langst...volgens mij rookt ze niet eens en is dit een kreet naar aandachtquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:26 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
Dus de ouders waren ookal zo. Maar het was toch shag wat je rookte vanaf je 9e?
nee toen was het nog camel, later marlboro, toen shag (eerst halfzwaar) en sinds een jaar of zes/zeven zware shag.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:26 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
Dus de ouders waren ookal zo. Maar het was toch shag wat je rookte vanaf je 9e?
Ik ook!quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:27 schreef Rhythm het volgende:
Kut, ik wilde iets beledigends posten maar ik ben er te mild voor.
Wij kunnen elkaar de hand schudden! (hoewel, volgens figuurtje heb ik kanker...)quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Heeft wel lang geduurd dan, heeft niemand haar gehoord dan ? Lichaam is al zo verleptquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:29 schreef JanPiraat het volgende:
[..]
Eerlijkheid duurt het langst...volgens mij rookt ze niet eens en is dit een kreet naar aandacht
quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:54 schreef RacerDKB het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:00 schreef Apotheose het volgende:
Dronken baby geboren wordt :
[ afbeelding ]
zo ongeveer dan
Wie is figuurtje?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:30 schreef stbabylon het volgende:
Wij kunnen elkaar de hand schudden! (hoewel, volgens figuurtje heb ik kanker...)
Nergens op gebaseerdquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:51 schreef Scorpie het volgende:
Roken terwijl je zwanger bent is zeer slecht voor de gezondheid van de baby, DJMO.
* DJMO kijkt naar de asbakken hier op tafel en het bureau en moet concluderen dat ik dringend naar de AH moet om een pakje look out zware shag á ¤3,70 te gaan halenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:29 schreef JanPiraat het volgende:
[..]
Eerlijkheid duurt het langst...volgens mij rookt ze niet eens en is dit een kreet naar aandacht
Fijn voor je. Ga je nu nog even reageren op het feit dat je zelf zegt 'dat er niks mis mee is', aangezien ik het wandelend bewijs ben dat het niet zo is? Of blijf je lekker kortzichtig in je eigen opmerkingen steken en blijkt eens te meer dat roken hersenbeschadiging oplevert bij sommige mensen?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:30 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wij kunnen elkaar de hand schudden! (hoewel, volgens figuurtje heb ik kanker...)
Nog zo`n padjakkerquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:33 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Nergens op gebaseerd![]()
Als dat het feit was waren de mensen al lang geleden uitgestorven.
quote:Roken tijdens je zwangerschap
Waarschijnlijk zul je tijdens je zwangerschap zo veel mogelijk dingen willen doen die goed zijn voor je baby. Misschien let je wat beter op wat je eet en drinkt en besteed je meer aandacht aan je lichaam dan normaal. Dingen die niet goed voor jou en je baby zijn, probeer je achterwege te laten. Eén van de dingen die je tijdens je zwangerschap eigenlijk absoluut zou moeten laten, is het opsteken van een sigaret. Roken is namelijk niet alleen schadelijk voor je zelf, maar ook erg slecht voor je baby.
Schadelijke stoffen
De baby die in je lichaam groeit, is een stukje van jezelf, een deel van je lichaam. Wanneer je rookt, komen schadelijke stoffen als nicotine en koolmonoxide in je bloedsomloop terecht. Vervolgens worden die stoffen doorgegeven aan het bloed van je baby. Dit heeft schadelijke gevolgen voor je baby. Naast zelf roken, vormt ook het zogenaamde passieve roken een risico voor jou en je baby. Wanneer je 40 uur per week met een gemiddelde roker in een doorsnee kamer verblijft, krijg je een hoeveelheid schadelijk stoffen binnen die gelijk staat aan ongeveer 5 sigaretten per dag.
Gevolgen
Wat zijn nu precies de gevolgen voor je baby als je toch rookt tijdens je zwangerschap? We zetten de feiten voor je op een rijtje:
* Lager gewicht
Als je rookt is het gemiddelde gewicht van je ongeboren baby op ieder moment van je zwangerschap lager dan wanneer je niet rookt. Ook het geboortegewicht van je baby is gemiddeld 200 gram lager dan normaal. Een te laag geboortegewicht (minder dan 2500 gram) komt bovendien twee keer zo vaak voor bij baby’s van moeders die roken als bij niet-rokende moeders. Het is bekend dat de kans op ziekte en sterfte bij deze baby’s groter is dan bij baby’s met een normaal geboortegewicht.
* Groeiachterstand
De foetus groeit trager wanneer je rookt. Daardoor zijn baby’s van moeders die roken bij de geboorte kleiner dan andere baby's en hebben ze een kleinere borst- en schouderomtrek. Kleinere baby’s zijn kwetsbaarder dan normaal en kunnen tijdens, maar ook na de bevalling minder hebben. Ook na hun geboorte blijven deze kinderen gemiddeld nog jaren achter in de groei. Overigens heeft het hoofdje van deze kindjes vaak wel een normale grootte. Daardoor is de bevalling van deze kindjes niet makkelijker dan wanneer je niet rookt.
* Vroeggeboorte
De kans dat je baby te vroeg wordt geboren, is aanmerkelijk groter dan normaal. Een te vroeg geboren baby is erg kwetsbaar, omdat nog niet alle organen zijn volgroeid en het lichaam te weinig antistoffen heeft kunnen aanmaken. Dit kan betekenen dat je baby na zijn geboorte nog enige tijd in een couveuse door moet brengen. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat baby’s die vijf of meer weken te vroeg worden geboren, een aanmerkelijke lichamelijke en sociale achterstand op kunnen lopen in verhouding tot voldragen kinderen.
* Gevoeligheid voor aandoeningen
Je baby wordt extra gevoelig voor aandoeningen aan de luchtwegen wanneer je rookt tijdens en na je zwangerschap. Deze kinderen hebben dan ook vaker en meer last van verkoudheid, middenoorontsteking, bronchitis en longontsteking. Dat kan weer andere schadelijk gevolgen hebben. Zo kan je kind door een herhaalde oorontsteking een gehoorbeschadiging oplopen.
* Wiegendood
Roken verdubbelt het risico van een wiegendood. Dit geldt met name wanneer er na de geboorte nog gerookt wordt in de omgeving van de baby. Maar ook wanneer er tijdens je zwangerschap veel wordt gerookt in de ruimten waar je baby straks zal zijn, wordt de kans dat je baby plotseling overlijdt aanmerkelijk groter. Het risico is het grootst wanneer er wordt gerookt in de ruimten waarin de baby slaapt.
* Borstvoeding
De schadelijke stoffen uit een sigaret komen via het bloed van de moeder terecht in de borstvoeding. Hierdoor krijgt het kind, ook wanneer je na de geboorte gestopt bent met roken, tijdens het drinken deze stoffen binnen. Roken beïnvloedt ook de smaak van de voeding. Voor je kindje smaakt je melk minder lekker wanneer je rookt. Bovendien heeft roken een slechte invloed op de aanmaak van moedermelk. Je maakt minder melk aan dan een moeder die niet rookt, je melk is minder voedzaam en je hebt een minder goede toeschietreflex.
Stoppen
De meeste rokers hebben al vaker geprobeerd om te stoppen. Het kan zijn dat je er daardoor van overtuigd bent geraakt dat het je nooit zal lukken om te stoppen. Als je zwanger wilt worden of al in verwachting bent, is het echter extra de moeite waard om het toch nog een keertje te proberen. Het besef dat je baby schade oploopt door jouw sigaretten, kan net die extra motivatie en dat extra doorzettingsvermogen geven dat je nodig hebt. Tijdens je zwangerschap ben je vaak toch meer bezig met je gezondheid, en niet in de laatste plaats in het belang van je baby.
Het zou bovendien goed kunnen dat het tijdens je zwangerschap makkelijker is om te stoppen dan anders. Onder invloed van hormonen is je stofwisseling namelijk anders dan normaal. Daardoor kan je smaak veranderen. Je zou dan ook niet de eerste zijn, die een sigaret in deze periode lang niet zo lekker meer vindt als daarvoor. Ook dat kan je helpen om deze keer definitief te stoppen.
Je kunt het beste stoppen zodra je hebt besloten dat je een kindje wilt. Dan heeft je lichaam nog even de tijd om alle schadelijke stoffen op te ruimen. In een ideale situatie moet je minstens drie maanden gestopt zijn voordat je gaat proberen om zwanger te raken. Na drie maanden heb je het moeilijkste namelijk gehad en is de kans kleiner dat je tijdens je zwangerschap toch weer een sigaret opsteekt. Als je eerst zeker wilt weten of het je wel lukt om zwanger te worden, is het verstandig om, als je eenmaal zwanger bent, zo snel mogelijk te stoppen. In de eerste 16 weken ontstaan immers alle vitale lichaamsfuncties van je kindje. Hoe eerder je stopt, hoe minder schade je baby oploopt.
Tips
Waarschijnlijk heb je ze al vaker gehoord, maar toch zetten we hier nog even een aantal tips voor je op een rijtje die je kunnen helpen bij het stoppen:
* Bepaal van tevoren wanneer je stopt, zodat je je goed kunt voorbereiden.
* Stel je omgeving van het plan op de hoogte, zodat iedereen er rekening mee kan houden.
* Stop radicaal; dat geeft de meeste kans op succes.
* Stop gelijk met iemand anders, dan kun je elkaar steunen.
* Maak een lijstje van alle redenen om te stoppen, zodat je je er steeds van bewust bent waarom je het doet.
* Bestudeer je rookgewoonten. Als je weet in welke situaties je rookt, kun je die uit de weg gaan.
* Ruim alles op wat je aan het roken herinnert; gooi je sigaretten weg.
* Verander tijdens de eerste week je eet- en drinkgewoonten. Drink zoveel mogelijk water, eet vers fruit en vermijd gezelligheidsdrankjes waarbij je anders altijd rookt, zoals koffie, thee en alcohol. Vergeet bovendien niet dat ook alcohol schadelijk is voor je baby.
* Vermijd rokerige ruimten zoals kantines, cafés en het rokershoekje op je werk.
* Zorg voor voldoende lichamelijke ontspanning. Ga wandelen of zwemmen.
* Trakteer jezelf na een moeilijke "niet-roken-dag" op iets leuks, bijvoorbeeld met het geld dat je tot dan toe hebt uitgespaard.
Gevaarlijke hulpmiddelen
Er is een groot aantal hulpmiddelen op de markt die zeggen te helpen als je probeert om te stoppen met roken. Nicotinepleisters en nicotinekauwgom zijn daarvan waarschijnlijk de bekendste. Daarnaast kun je ook met behulp van acupunctuur en hypnose proberen om te stoppen. Verder zijn er nog legio drankjes, poedertjes en pillen verkrijgbaar.
Veel van deze drankjes etc. zijn nauwelijks onderzocht op hun werking en eventuele bijwerkingen. Het is daarom af te raden om tijdens of vlak voor je zwangerschap gebruik te maken van deze middelen. De werking van acupunctuur en hypnose verschilt van persoon tot persoon. Je hebt de hulp van een specialist nodig voor het toepassen van deze methode, die bovendien vaak nogal prijzig is. Daarnaast is ook nu niet helemaal duidelijk of ze geen schade toebrengen aan je ongeboren baby.
Datzelfde geldt voor de bekende nicotinepleisters en nicotinekauwgom. Deze hulpmiddelen zijn dan misschien minder schadelijk dan een echte sigaret, ze bevatten toch stoffen die schadelijk kunnen zijn voor je baby. Het gebruik van deze hulpmiddelen is dan ook niet zonder risico. Wanneer je zwanger bent, kun je deze middelen het beste alleen in overleg met je huisarts te gebruiken.
Ontwenningsverschijnselen
Als je stopt met roken zul je in eerste instantie waarschijnlijk last hebben van een aantal ontwenningsverschijnselen. Naast de nicotine, zul je de handeling van het roken op zich vaak het meeste missen.
Immers, als je gewend bent om een pakje per dag te roken, verricht je ongeveer twintig keer per dag dezelfde handeling. Deze handeling is als het ware zo voorgeprogrammeerd dat het moeite kost om hem niet meer te herhalen. Zorg daarom dat je iets te doen hebt op momenten waarop je anders een sigaret opstak. Een paperclip in je handen wil bijvoorbeeld nog wel eens helpen.
Nicotine is een behoorlijk krachtige drug die je voor het stoppen meestal dagelijks tot je hebt genomen. Wanneer je lichaam deze stof niet langer krijgt, kan het gaan protesteren. Hierdoor kan het zijn dat je je onrustig en gejaagd gaat voelen. Ook slaap je waarschijnlijk slechter dan normaal. Misschien merk je dat je meer zweet dan anders. Je kunt proberen om deze onrust om te zetten in iets positiefs, bijvoorbeeld in extra lichaamsbeweging. Ga een stuk wandelen als je je gejaagd voelt, alleen de buitenlucht brengt je misschien al tot rust.
Voor veel mensen betekent stoppen met roken ook vaak dat hun humeur tijdelijk flink achteruit gaat. Vooral mensen die roken als ontspanning hebben ervaren, kunnen voor hun omgeving behoorlijk vervelend worden. Wanneer je toch al last hebt van wisselende stemmingen vanwege je zwangerschapshormonen, kan dat het stoppen extra moeilijk maken. Toch is het belangrijk om niet te snel op te geven. Als je omgeving weet dat je stopt met roken omdat je zwanger bent, zullen zij waarschijnlijk meer begrip tonen voor je slechte buien en je steunen.
Ook kan het zijn dat je zwaarder wordt wanneer je stopt met roken. Je spijsvertering gaat namelijk beter werken. En wanneer je anders naar een sigaret greep als je even niets te doen had, neem je nu waarschijnlijk een tussendoortje. Een voordeel is misschien dat deze extra pondjes minder opvallen omdat je tijdens je zwangerschap toch al aankomt. Niettemin is het belangrijk om, na de eerste week, te proberen om zo min mogelijk af te wijken van je oude eetpatroon. Het is beter voor je baby wanneer je lichaamsgewicht op peil blijft en niet verandert in overgewicht.
Resultaten
De effecten van het stoppen met roken zijn al na een paar uur meetbaar. Positieve resultaten zijn bijvoorbeeld dat je hartslag zal verlagen, je bloeddruk zal dalen en je longen beter zuurstof op kunnen nemen. Naarmate je langer niet hebt gerookt, zal je lichamelijke conditie beter worden. Je merkt bijvoorbeeld dat je bovenaan de trap aanmerkelijk meer adem overhebt dan vroeger.
Verder kan het zijn dat je verlost bent van je koude handen en voeten, omdat na het roken de doorbloeding van je lichaamsdelen verbetert. Ook zul je beter gaan ruiken en proeven dan toen je nog rookte. Wanneer je last had van een rokershoest, is het bovendien goed mogelijk dat deze al binnen een maand verdwenen is.
Naast al deze voordelen is een gezonde en sterke baby natuurlijk de grootste beloning. Als je je kindje na de geboorte vasthoudt en je beseft waarvoor je hem allemaal hebt behoed, weet je precies waarvoor je het allemaal hebt gedaan. Dat vooruitzicht moet je uithoudingsvermogen toch vertienvoudigen!
heb ik niet nodig ...quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:34 schreef Re het volgende:
vergeet het bier niet...
quote:
Ben jij die zwangere man van het nieuwsbericht laatst?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:34 schreef simmu het volgende:
pfff, en *al* het gepeupel wat hier post rookt natuurlijk niet, drinkt niet, blowt niet, heeft allemaal een goede opleiding met daarop volgend een uitstekende baan, eet altijd gezond, rijdt nooit te hard in woonwijken, en doet onmiddellijk alle huisdieren ook weg mochten ze een zwangere in de buurt hebben of zwanger zijn. sure.....
oh: en stress is idd slechter voor die baby dan 6 sjekkies. scheld gerust door, dan ligt het iig niet aan het roken als die baby iets mankeert!
ik ben zelf gestopt, maar ik ken er zat die stopten en dusdanig tegen het plafond hingen dat de vlos idd zei: "probeer het eens met een klein beetje roken, want deze hoge bloeddruk wordt hem ook niet". maar goed; nuance en beetje verder doordenken is te moeilijk voor fokkers tenslotte. bovendien moet je wel je dagelijkse portie schlden kwijt! (TS past dus wel bij fok)
Houden zo. Serieus, dit is erg genoeg.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:20 schreef DJMO het volgende:
[..]
die is ook al weer een jaar ouder staan geen recente foto's van mij meer op FOK!
Maar ach, een dubbele kans op wiegedood met 6 peukies per dag, of wat meer stress.quote:Gevolgen
Wat zijn nu precies de gevolgen voor je baby als je toch rookt tijdens je zwangerschap? We zetten de feiten voor je op een rijtje:
Lager gewicht
Als je rookt is het gemiddelde gewicht van je ongeboren baby op ieder moment van je zwangerschap lager dan wanneer je niet rookt. Ook het geboortegewicht van je baby is gemiddeld 200 gram lager dan normaal. Een te laag geboortegewicht (minder dan 2500 gram) komt bovendien twee keer zo vaak voor bij baby’s van moeders die roken als bij niet-rokende moeders. Het is bekend dat de kans op ziekte en sterfte bij deze baby’s groter is dan bij baby’s met een normaal geboortegewicht.
Groeiachterstand
De foetus groeit trager wanneer je rookt. Daardoor zijn baby’s van moeders die roken bij de geboorte kleiner dan andere baby's en hebben ze een kleinere borst- en schouderomtrek. Kleinere baby’s zijn kwetsbaarder dan normaal en kunnen tijdens, maar ook na de bevalling minder hebben. Ook na hun geboorte blijven deze kinderen gemiddeld nog jaren achter in de groei. Overigens heeft het hoofdje van deze kindjes vaak wel een normale grootte. Daardoor is de bevalling van deze kindjes niet makkelijker dan wanneer je niet rookt.
Vroeggeboorte
De kans dat je baby te vroeg wordt geboren, is aanmerkelijk groter dan normaal. Een te vroeg geboren baby is erg kwetsbaar, omdat nog niet alle organen zijn volgroeid en het lichaam te weinig antistoffen heeft kunnen aanmaken. Dit kan betekenen dat je baby na zijn geboorte nog enige tijd in een couveuse door moet brengen. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat baby’s die vijf of meer weken te vroeg worden geboren, een aanmerkelijke lichamelijke en sociale achterstand op kunnen lopen in verhouding tot voldragen kinderen.
Gevoeligheid voor aandoeningen
Je baby wordt extra gevoelig voor aandoeningen aan de luchtwegen wanneer je rookt tijdens en na je zwangerschap. Deze kinderen hebben dan ook vaker en meer last van verkoudheid, middenoorontsteking, bronchitis en longontsteking. Dat kan weer andere schadelijk gevolgen hebben. Zo kan je kind door een herhaalde oorontsteking een gehoorbeschadiging oplopen.
Wiegendood
Roken verdubbelt het risico van een wiegendood. Dit geldt met name wanneer er na de geboorte nog gerookt wordt in de omgeving van de baby. Maar ook wanneer er tijdens je zwangerschap veel wordt gerookt in de ruimten waar je baby straks zal zijn, wordt de kans dat je baby plotseling overlijdt aanmerkelijk groter. Het risico is het grootst wanneer er wordt gerookt in de ruimten waarin de baby slaapt.
Borstvoeding
De schadelijke stoffen uit een sigaret komen via het bloed van de moeder terecht in de borstvoeding. Hierdoor krijgt het kind, ook wanneer je na de geboorte gestopt bent met roken, tijdens het drinken deze stoffen binnen. Roken beïnvloedt ook de smaak van de voeding. Voor je kindje smaakt je melk minder lekker wanneer je rookt. Bovendien heeft roken een slechte invloed op de aanmaak van moedermelk. Je maakt minder melk aan dan een moeder die niet rookt, je melk is minder voedzaam en je hebt een minder goede toeschietreflex.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:33 schreef DJMO het volgende:
[..]
* DJMO kijkt naar de asbakken hier op tafel en het bureau en moet concluderen dat ik dringend naar de AH moet om een pakje look out zware shag á ¤3,7die 6 sigzeg kut met 0 te gaan halen
Scorpi:quote:
ik draai zelf met een apparaatje en filterhulzenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:37 schreef dagdag het volgende:
[..]
zeg kut met die 6 sigaretten bedoeld ze filter heh niet 6 zware
Jij voelt gewoon weer eens veel te groots!quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:40 schreef noekje het volgende:
Waar is die vertiefde vent nu eigenlijk? Heel even voelde ik de liefde!
die ligt vertiefd te zijn op de bank, want hij heeft ook niets te rokenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:40 schreef noekje het volgende:
Waar is die vertiefde vent nu eigenlijk? Heel even voelde ik de liefde!
Nieuw leven hè! Dat is een prachtig iets. Moet vast een warm nest worden!quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:40 schreef Copycat het volgende:
[..]
Jij voelt gewoon weer eens veel te groots!
Moet je nagaan, ik meen het nog ook!quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:39 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Scorpi:
kankerdebielquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Fijn voor je. Ga je nu nog even reageren op het feit dat je zelf zegt 'dat er niks mis mee is', aangezien ik het wandelend bewijs ben dat het niet zo is? Of blijf je lekker kortzichtig in je eigen opmerkingen steken en blijkt eens te meer dat roken hersenbeschadiging oplevert bij sommige mensen?
Ga gewoon es werken man!quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:42 schreef DJMO het volgende:
[..]
die ligt vertiefd te zijn op de bank, want hij heeft ook niets te rokenben hem net nog een kusje gegeven
Rol je ook je eigen tampons ?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:39 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik draai zelf met een apparaatje en filterhulzendaarnaast zitten er in zware shag minder toegevoegde stoffen en is het over het algemeen minder schadelijk dan marlboro light oid...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
Ah, tuurlijkquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:39 schreef DJMO het volgende:
daarnaast zitten er in zware shag minder toegevoegde stoffen en is het over het algemeen minder schadelijk dan marlboro light oid...
Tuurlijk!quote:
uitkeringkje?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:42 schreef DJMO het volgende:
[..]
die ligt vertiefd te zijn op de bank, want hij heeft ook niets te rokenben hem net nog een kusje gegeven
Nee dat zei je niet.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
kankerdebiel
hersenbeschadiging
En je verwacht een normaal antwoord?
Daarbij had ik al gezegd dat er een verhoogd risico is op ziektes. Alleen dat lang niet iedereen er ook maar iets aan overhoudt. Zoals ik, of Copycat.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:59 schreef stbabylon het volgende:
vrije dag??quote:
Je zou bijna iets gaan hopenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:46 schreef godigita het volgende:
[..]
uitkeringkje?
een ding is zeker, of je nu blijft roken of niet, dat kind gaat een toptoekomst tegemoet. dus waarom ook moeite doen idd.
Rokende mannen schijnen verrot sperma te hebben, dus doe de rokende vaders ook maar dan. (voor de conceptie uiteraardquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:46 schreef LENUS het volgende:
Vrouwen die zwanger zijn en stug doorroken zouden de doodstraf moeten krijgen (na bevalling uiteraard).
ik sta op het punt weg te gaan.. maar ik word continu geroepen op IRC en MSNquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:48 schreef SHE het volgende:
Maar even een praktische vraag..
Waarom lopen jij of je vertiefde vent niet gewoon terug naar de supermarkt voor een pakje rookwaar?
Omdat het kutweer is, schat ik zo in.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:48 schreef SHE het volgende:
Waarom lopen jij of je vertiefde vent niet gewoon terug naar de supermarkt voor een pakje rookwaar?
inderdaad..quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:48 schreef SHE het volgende:
Dat is niet bagatalliseren, dat is aangeven dat je dus niet 100% zekerheid hebt op een ziekte als je moeder rookt. Als ik zou zeggen dat nog niet 0,0001% een ziekte krijgt, DAN ben ik aan het bagatalliseren.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee dat zei je niet.
Nou ja, je zei het in 1e instantie wel, maar daarna bagatalliseerde je het nog ff fijn:
[..]
Geen echte vrienden dus.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:49 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik sta op het punt weg te gaan.. maar ik word continu geroepen op IRC en MSN
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.woensdag 24 juni 2008 01:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Je topics zijn kut. Die klacht bijvoorbeeld, is pure vervuiling.
Joh, wat is nou belangrijkerquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:49 schreef DJMO het volgende:
[..]
Lekker IRCen met je vriendenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:49 schreef DJMO het volgende:
[..]
je zou nog versteld staanquote:
lees even terug... vrije dag ofzo???quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:52 schreef Scorpie het volgende:
DJMO, jij hebt wel een uitkering meen ik mij te herinneren. Je vriend niet?
Ik heb een postbank buddyquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:52 schreef JanPiraat het volgende:
[..]
Chatman is haar rots in de branding
Ze hebben allemaal net dit topic gelezen?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:52 schreef DJMO het volgende:
[..]
je zou nog versteld staanmijn telefoon gaat ook om de haverklap
![]()
maar wel gezelligquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:52 schreef stbabylon het volgende:
IRC is zo 1985..
Je woont vast in een wijk waar 'ons kent ons' heerst. Geen wonder.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:52 schreef DJMO het volgende:
[..]
je zou nog versteld staanmijn telefoon gaat ook om de haverklap
heb hem net uitgezet omdat ik er gek van word..
misschien een idee om MSN maar op offline te gooien.. ben ik daar ook vanaf
quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:53 schreef godigita het volgende:
[..]
Ze hebben allemaal net dit topic gelezen?
schoonvader en zwager wonen tien deuren verderquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:54 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Je woont vast in een wijk waar 'ons kent ons' heerst. Geen wonder.
Nee, nogmaals;quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:50 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat is niet bagatalliseren, dat is aangeven dat je dus niet 100% zekerheid hebt op een ziekte als je moeder rookt. Als ik zou zeggen dat nog niet 0,0001% een ziekte krijgt, DAN ben ik aan het bagatalliseren.
Misschien hebben ze nog wat shag over. Bel of ze het even komen brengen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:55 schreef DJMO het volgende:
[..]
schoonvader en zwager wonen tien deuren verder
Dat wordt dan wel in deeltje 11 ofzoquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:55 schreef Rens_Wilders het volgende:
Als de baby er is, wil je dan aub een foto plaatsen in dit topic?
KTNXBAI
Moet ze wel weer van de bank af komenquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:56 schreef godigita het volgende:
[..]
Misschien hebben ze nog wat shag over. Bel of ze het even komen brengen.
'Mijn vertiefde baby blijft maar huilen en die klootzak op de bank is te verlept om met hem te lopen!'quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:55 schreef Rens_Wilders het volgende:
Als de baby er is, wil je dan aub een foto plaatsen in dit topic?
KTNXBAI
Jammer dat het regent, anders hadden de banskes wel op de stoep gestaan!quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:56 schreef godigita het volgende:
[..]
Belt ze toch mobielquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Moet ze wel weer van de bank af komen
zum kotzen!quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:54 schreef RacerDKB het volgende:
[ afbeelding ]
neuj .. ik loop wel even naar de appie, ik moet ook langs mijn eigen tante (nee die rookt niet) maar die heeft zalf voor het oogje van mijn kat liggen en die moet ik toch ook nog ophalen dus kan in één moeite doorquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:56 schreef godigita het volgende:
[..]
Slim!quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:00 schreef DJMO het volgende:
[..]
neuj .. ik loop wel even naar de appie, ik moet ook langs mijn eigen tante (nee die rookt niet) maar die heeft zalf voor het oogje van mijn kat liggen en die moet ik toch ook nog ophalen dus kan in één moeite door
ja maar de batterij is leegquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:59 schreef godigita het volgende:
[..]
Belt ze toch mobielDie ligt vast binnen handbereik. En ik gok zo dat ze de sleutel wel hebben
Ben jij de trotse bezitter van de Dikke van Dale Kampereditie ??quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:00 schreef DJMO het volgende:
[..]
neuj .. ik loop wel even naar de appie, ik moet ook langs mijn eigen tante (nee die rookt niet) maar die heeft zalf voor het oogje van mijn kat liggen en die moet ik toch ook nog ophalen dus kan in één moeite door
Die vertiefde huilbaby rookt mijn half zware shag opquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:58 schreef noekje het volgende:
[..]
'Mijn vertiefde baby blijft maar huilen en die klootzak op de bank is te verlept om met hem te lopen!'
Foto's weet ik niet maar topics komen er vast.
nee ik heb wel de zak-editie, lenen???quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:02 schreef JanPiraat het volgende:
[..]
Ben jij de trotse bezitter van de Dikke van Dale Kampereditie ??
quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die vertiefde huilbaby rookt mijn half zware shag op
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Long live music.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:06 schreef MASD het volgende:
Zit TS niet zo af te krakenTs, ík zou je wél doen hoor!
Wat ben je toch ook een schatje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
* FracturedMindz checkt het fobo van TS.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef DJMO het volgende:
Wel even in perspectief zetten, he. Je kunt in het fobo ook zien wie de schuldige is.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:08 schreef FracturedMindz het volgende:
[..]
* FracturedMindz checkt het fobo van TS.
Hoax! Wie wil jou nou zwanger maken?Zum kotzen!
nope want die staat er niet inquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:11 schreef godigita het volgende:
[..]
Wel even in perspectief zetten, he. Je kunt in het fobo ook zien wie de schuldige is.
ben jij dat??? ik wist niet je mocht internetten in de bak??quote:
Nee gewoon een quote van hem...quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:15 schreef DJMO het volgende:
[..]
ben jij dat??? ik wist niet je mocht internetten in de bak??
Sowieso al.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:18 schreef chaincells het volgende:
ik heb zo'n medelijden met de baby... roken .. :S
ik verafschuw die vent ook hoor.. maar je had een sneer terugverdiend... ik ben tenslotte geen deurmat ofzo waar je je strontpoten aan kan afvegen..quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:17 schreef JanPiraat het volgende:
[..]
Nee gewoon een quote van hem...
Hij heeft trouwens veel liefdesbrieven gehad in de bak ik kon me al niet voorstellen wie zoiets zou doen maarre nu weet ik genoeg
Heeft ie het ergens goedgemaakt danquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:20 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik verafschuw die vent ook hoor.. maar je had een sneer terugverdiend... ik ben tenslotte geen deurmat ofzo waar je je strontpoten aan kan afvegen..
Nee, niet je strontpoten. Wel zaad die je in bepaalde plekken mag stampen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:20 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik verafschuw die vent ook hoor.. maar je had een sneer terugverdiend... ik ben tenslotte geen deurmat ofzo waar je je strontpoten aan kan afvegen..
Welke sneer?quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:20 schreef DJMO het volgende:
ik verafschuw die vent ook hoor.. maar je had een sneer terugverdiend
Hele camping meequote:Op donderdag 12 juni 2008 16:23 schreef DJMO het volgende:
kijk maar ergens op pagina 1 of 2 ofzo .. ik heb namelijk goed nieuwsde zon is hier gaan schijnen dus ik ben lekker naar het dorp en mijn tante en daarna shag halen
hoe denk je dat ik zwanger geworden ben.. tip: ge je biologiekennis eens opfrissen ofzoquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:21 schreef Hagelkaas het volgende:
Moet je nou serieus elke handeling die je doet melden in dit topic? Get a life, ga tampeloeren met je vriendje ofzo.
Aahjoh ga nou maar lekker je peuken halen dan ga ik weer verder werken bedankt voor de lol hequote:Op donderdag 12 juni 2008 16:20 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik woon in een normaal huis hoorquote:
Veel plezier in het dorp, he?quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:23 schreef DJMO het volgende:
ik ben lekker naar het dorp en mijn tante en daarna shag halen
Ik vind eigenlijk dat mensen van wie de schoenmaat hoger is dan het iq het woord kennis niet in de mond mogen nemenquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:24 schreef DJMO het volgende:
[..]
hoe denk je dat ik zwanger geworden ben.. tip: ge je biologiekennis eens opfrissen ofzo
Zo zie jij er wel uit.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:25 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik woon in een normaal huis hoorben geen kamper ...
quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:26 schreef JanPiraat het volgende:
[..]
Ik vind eigenlijk dat mensen van wie de schoenmaat hoger is dan het iq het woord kennis niet in de mond mogen nemen
Door te tampeloeren gok ik. Maar je kan ook nog recreatief klatsen, als tijdverdrijf. Houdt je weg van Fok! waar toch niemand op je zit te wachten.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:24 schreef DJMO het volgende:
[..]
hoe denk je dat ik zwanger geworden ben.. tip: ge je biologiekennis eens opfrissen ofzo
GELUKKIG DAT JE HET ER NOG EVEN BIJ ZETTE ANDERS ZOU IK HAAST DENKEN DAT JE REFEREERDE NAAR DIE LAKENMENSEN UIT AMERIKA! NOG BEDANKT HE.quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:18 schreef Devlinsect het volgende:
Baby geboren met penis op rug
Straks haal jij misschien ook het nieuws met je kkk (kk kind)
Echt nietquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:30 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Houdt je weg van Fok! waar toch niemand op je zit te wachten.
Had ik bijna een banquote:Op donderdag 12 juni 2008 16:30 schreef MASD het volgende:
[..]
GELUKKIG DAT JE HET ER NOG EVEN BIJ ZETTE ANDERS ZOU IK HAAST DENKEN DAT JE REFEREERDE NAAR DIE LAKENMENSEN UIT AMERIKA! NOG BEDANKT HE.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:30 schreef MASD het volgende:
[..]
GELUKKIG DAT JE HET ER NOG EVEN BIJ ZETTE ANDERS ZOU IK HAAST DENKEN DAT JE REFEREERDE NAAR DIE LAKENMENSEN UIT AMERIKA! NOG BEDANKT HE.
Gelijk dumpen dat soort mensen geen sigareten is die vent niet goed bij ze hoofd ofzo.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:38 schreef DJMO het volgende:
beetje laat niet ? Topic is al bijna volquote:Op donderdag 12 juni 2008 17:15 schreef makkie88 het volgende:
tvp
Zow, jij hebt grote blij!quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:57 schreef mooiboi89 het volgende:
HAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHHAHHAHAHHAHHAHAHAHAH
Wie is jou vent
TS is gewoon ff naar de zaadbank geweest joh!quote:Op donderdag 12 juni 2008 16:57 schreef mooiboi89 het volgende:
HAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHHAHHAHAHHAHHAHAHAHAH
Wie is jou vent
quote:Op donderdag 12 juni 2008 17:22 schreef Devlinsect het volgende:
^^Kwakken op de muur en vliegen wandluizen doen de rest
Ik met mijn belasting centen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 17:32 schreef Tristessa het volgende:
Ik heb nu al medelijden met de baby.
eens.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:41 schreef ruud.nl het volgende:
Hoe ben je eigenlijk op je onderschrift gekomen?quote:Op donderdag 12 juni 2008 17:47 schreef DJMO het volgende:
ik ben weer thuis, ben niet natgeregend, ik heb te roken dus mijn klachten zijn over
gekregen van een ex-collega van mequote:Op donderdag 12 juni 2008 17:51 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Hoe ben je eigenlijk op je onderschrift gekomen?
Ben je nog steeds lelijk? Ja? Dan heb ik een nieuwe klacht voor je.quote:Op donderdag 12 juni 2008 17:47 schreef DJMO het volgende:
ik ben weer thuis, ben niet natgeregend, ik heb te roken dus mijn klachten zijn over
OMG haar hele leven is een klacht lijkt het wel maarja niet zo gek ookquote:
mooi, dan heb ik nog wat goeds gedaan ookquote:Op donderdag 12 juni 2008 18:05 schreef JanPiraat het volgende:
[..]
OMG haar hele leven is een klacht lijkt het wel maarja niet zo gek ook![]()
Ik begin een beetje verslaafd te worden aan dit topic
neuj, was ik niet van plan te maken ookquote:Op donderdag 12 juni 2008 18:13 schreef fotostarter het volgende:
Heb je al een hyves voor de opkomstige in nicotine gemarineerde foetus?
vandaar dat je nu vrijgezel bent???quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:26 schreef simP het volgende:
ja mooi dat ik ook niet terug zou komen vooral niet als ze ook nog op het punt staat een mutant te baren
rond de kerstquote:Op donderdag 12 juni 2008 18:42 schreef Edwinuss het volgende:
wanneer baar je dat kind van je eigenlijk ?
Dus je weet nog niet of het een meisje of een jongen word?quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:49 schreef DJMO het volgende:
de naam voor een knul weten we al ja.. voor een meisje nog niet ....
Laat me raden! Giovani?quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:49 schreef DJMO het volgende:
de naam voor een knul weten we al ja.. voor een meisje nog niet ....
In ieder geval met down-syndroom.quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:51 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
Dus je weet nog niet of het een meisje of een jongen word?
dat word het niet, dat is al onderzocht..quote:
nop mis gegokt..quote:
Nico of Tine dus. Weet je al of het toevallig een tweeling wordt?quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:51 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
Dus je weet nog niet of het een meisje of een jongen word?
quote:Op donderdag 12 juni 2008 19:12 schreef JanusAnus het volgende:
Ts, aan je kapsel te zien heb je al kanker gehad, waarom rook je dan nog?
omdat er mensen zoals jij bestaanquote:Op donderdag 12 juni 2008 19:12 schreef JanusAnus het volgende:
Ts, aan je kapsel te zien heb je al kanker gehad, waarom rook je dan nog?
En waarom neem je een kind als je de verantwoordelijkheid niet kan dragen?
En waarom mogen zwakbegaafden nog steeds kinderen krijgen?
Inderdaad, het kind is zowaar al een junk voor het überhaupt geboren isquote:Op donderdag 12 juni 2008 20:14 schreef focal het volgende:
Het blijft ook een beetje een vicieuze cirkel met zulke ouders...
Zoals de vieze man het zo mooi kan zeggen : ''bleh vieze vrouw''quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:25 schreef Stigma het volgende:
Mensen zoals DJMO zouden wat mij betreft niet zwanger mogen worden.
quote:
quote:Op woensdag 11 juni 2008 23:50 schreef DJMO het volgende:
[..]
ja snap ik, maar ik heb maar een uitkering en ik zit in de schuldsanernig.. dus ja.. dure dingen zitten er niet in voor ons
En roken tijdens de zwangerschap is goed voor de baby.quote:Op donderdag 12 juni 2008 21:07 schreef Drijfzand het volgende:
Stoppen met roken tijdens de zwangerschap is slecht voor de baby, zo blijkt uit onderzoeken.
dat ben ik zelf geweest jaquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |