Ge-earmarked. Toegewezen voor specifieke doelen, uitgaven die waarschijnlijk anders niet hadden plaatsgevonden. De lage bedrijfsbelasting is een puur Ierse prestatie waarbij de EUSSR alleen maar tegengewerkt heeft, onder het mom van "oneerlijke concurrentie" en "race to the bottom". Terwijl iedereen het had kunnen doen. Bovendien hadden de Ieren het zelf vast goekoper gedaan met al die subsidies, want daar heb je geen eurocratie voor nodig.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:40 schreef SicSicSics het volgende:
Dat geld was wat?
Als de EU die landbouw subsidies niet verstrekt hadden, had de Ierse regring zelf in moeten grijpen (laten stikken kon ook natuurlijk) en had het ze geld gekost. Had het ze geld gekost moesten ze het ergens anders andaan halen en waar denk je dat ze het dan vandaan hadden gehaald?..
Vond je hem makkelijk? Zie je nou wel dat je een Europeaan bentquote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:38 schreef Qomolangma het volgende:
Off-topic: met alle respect voor D66, maar wie heeft die Europeaan-test op de site in je signature gemaakt? Het niveau is bedroevend.![]()
Want een waanzin weer. "Lijst meest democratische landen"quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:40 schreef Hendrik_ het volgende:
Je overdrijft fantastisch, Amerika heeft compleet ander politiek stelsel. Verder staan "wij" al jaren bovenaan de lijst met meest democratische landen, van dingen als corruptie hebben we nagenoeg geen last.
Ierland is geen democratie volgens jou?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:37 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als je een totalitaire staat voorstaat wel ja.
Het lijkt me juist keihard raak. De burger heeft - op die cheerleaders in Straatsburg die sowieso nooit kritisch zijn na - niks in te brengen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:42 schreef Hendrik_ het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat de redenatie "Europa heeft geen gekozen EC en geen gekozen President en dus is Europa ondemocratisch" kant noch wal raakt.
Mwah, is dat zo? Toevallig is er gisteren weer een belangrijke politieke beslissing genomen door 9 (of eigenlijk 5 van hen) rechters die voor het leven ondemocratisch benoemd zijn en die hun beslissing baseren op een document van ruim twee eeuwen oud.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:37 schreef Sora het volgende:
[..]
Is Nederland dan ook echt democratisch? nee, alles behalve. Als je de vergelijking trekt met amerika (het andere uiterste) hebben we meer weg van een dictatuur dan van een democratie. Zo erg is het natuurlijk niet, maar het zou wel wat meer mogen.
Hoe kom je daar nou bij? Ik vind referenda sowieso kut en ondemocratisch, met democratie heeft zo'n populistische campagne niets te maken volgens mij. Ongeacht de uitslag.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:37 schreef Sora het volgende:
[..]
Inderdaad, kutvolk stemt niet op datgene wat ik wil, referenda zijn kut.
Je vergeet dat het congres ook wat te zeggen heeft over de benoeming van rechters.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:46 schreef Pool het volgende:
Mwah, is dat zo? Toevallig is er gisteren weer een belangrijke politieke beslissing genomen door 9 (of eigenlijk 5 van hen) rechters die voor het leven ondemocratisch benoemd zijn en die hun beslissing baseren op een document van ruim twee eeuwen oud.
Dezelfde rechters die in 2000 bepaalden wie de nieuwe president zou worden, namelijk de kandidaat met de minste stemmen. En die nieuwe president mocht vervolgens weer rechters aanwijzen.![]()
Het is ook maar net wat voor visie je hebt op 'democratie'. De één vindt het democratisch dat democratische partijen andere partijen met een ondemocratische visie (shariapartijen bijvoorbeeld) mogen verbieden om de democratie te beschermen, terwijl anderen dat juist ondemocratisch vinden. De één vindt een gekozen burgemeester én een gekozen gemeenteraad democratischer, terwijl de ander vindt dat botsende mandaten alleen maar onvoorspelbare chaos opleveren die het geheel niets democratischer maakt.
Waarom zouden referenda wel populistische campagnes zijn en verkiezingen niet?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? Ik vind referenda sowieso kut en ondemocratisch, met democratie heeft zo'n populistische campagne niets te maken volgens mij. Ongeacht de uitslag.
Je hebt gelijk dat de senaat de door de president voorgedragen kandidaat dient goed te keuren. Maar goed, de president kan steeds nieuwe kandidaten naar eigen voorkeur voordragen en kan ook recesbenoemingen doen en zo (tijdelijk, maar in zo'n periode kunnen belangrijke uitspraken worden gedaan) de senaat passeren.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:51 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Je vergeet dat het congres ook wat te zeggen heeft over de benoeming van rechters.
Ja, ik denk alleen wel dat zoiets meer kans van slagen heeft als de Ieren nu tegenstemmen. Het huidige Europa, met z'n huidige leiders en huidig beleid, blijft gewoon z'n eigen gang gaan als er geen tegengeluid is en dat tegengeluid is helaas op het moment alleen krachtig genoeg te horen bij dergelijke referenda.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 15:25 schreef Pool het volgende:
Het is eigenlijk tijd voor een nieuwe europragmatische stroming, met mensen die wél achter het idee van een Europese Unie staan, maar die wel kritisch blijven over de democratische inrichting van de instituten en een Europese superstaat niet zien als eindpunt, maar per politiek gebied kritisch kijken welke regelgeving beter nationaal kan blijven en welke zaken beter op Europees niveau geregeld kunnen worden.
Ja. Misschien kunnen de parlementen van de lidstaten hun Europese collega's opdragen een commissie te creeeren die dan zo'n verdrag of grondwet gaat opstellen. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets afgewezen gaat worden. Hoe zou je willen dat zoiets naar de wensen van Het Europese Volk herschreven wordt?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:18 schreef Picchia het volgende:
Tijd om het hele verdrag te schrappen en te herschrijven naar de wensen van het Europese volk.
Heeft weinig zin denk ik, de meesten zullen tegen het verdrag an sich zijn, ongeacht de inhoud.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:18 schreef Picchia het volgende:
Tijd om het hele verdrag te schrappen en te herschrijven naar de wensen van het Europese volk.
Dus als de inhoud de huidige verdragen zou samenvoegen en verbeteren en de huidige onduidelijke regels zo zou veranderen dat meer nationale zaken naar nationale parlementen gaat en meer slechts Europese zaken naar Europa, zodat de nationale staten meer te zeggen hebben over nationale zaken dan nu, dan zou je tegen zijn?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:25 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Heeft weinig zin denk ik, de meesten zullen tegen het verdrag an sich zijn, ongeacht de inhoud.
Ikzelf ook. Alles wat ons ook maar een klein stukje dichter bij een EU-staat brengt, daar zou ik tegen stemmen. Ongeacht de inhoud.
Nee, want wat jij stelt brengt ons niet dichter bij de vorming van een EU-staat, zoals ik het lees.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dus als de inhoud de huidige verdragen zou samenvoegen en verbeteren en de huidige onduidelijke regels zo zou veranderen dat meer nationale zaken naar nationale parlementen gaat en meer slechts Europese zaken naar Europa, zodat de nationale staten meer te zeggen hebben over nationale zaken dan nu, dan zou je tegen zijn?
Dan gaat het toch om de inhoud? Als je tegenstemt omdat de inhoud je tegenstaat, dan stem je tegen, omdat je het oneens bent met de inhoud. Als een dergelijk verdrag leidt tot meer EU-macht, dan ligt dat aan de inhoud van het verdrag! Niets ongeacht de inhoud, juist dankzij de inhoud.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:30 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Nee, want wat jij stelt brengt ons niet dichter bij de vorming van een EU-staat, zoals ik het lees.
Ik word zo moe van dat argument. Hoeveel geld hebben we inmiddels met z'n allen in die bodemloze Afrikaanse put gegooid? Die paar stuivers voor Ierland maken dan echt niet meer uit hoor.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:29 schreef Visitor1982 het volgende:
Toch is het wel opmerkelijk dat Ierland nee heeft gestemd.
Dit land zou zonder de Europese Unie helemaal niks zijn. De vele miljarden van EU geld die sinds de jaren zeventig in Ierland gestopt zijn hebben het land eindelijk voortvarend weten te maken.
Stank voor dank dus.
Ik zeg: gewoon doordrukken deze grondwet.
Ja ok, ik heb het denk ik niet helemaal goed verwoord.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:32 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dan gaat het toch om de inhoud? Als je tegenstemt omdat de inhoud je tegenstaat, dan stem je tegen, omdat je het oneens bent met de inhoud. Als een dergelijk verdrag leidt tot meer EU-macht, dan ligt dat aan de inhoud van het verdrag! Niets ongeacht de inhoud, juist dankzij de inhoud.
Inderdaad. Zoals uitgaven voor opleidingen tot hooggeschoolde werknemers en voor infrastructuur. Dat kost ook geld. Geld dat Ierland niet voldoende had door de verlaagde belastingen. Of denk je dat bedrijven graag naar landen gaan waar de belastingen laag zijn maar waar er geen geschikt personeel of verouderde infrastructuur is?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:42 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ge-earmarked. Toegewezen voor specifieke doelen, uitgaven die waarschijnlijk anders niet hadden plaatsgevonden. De lage bedrijfsbelasting is een puur Ierse prestatie waarbij de EUSSR alleen maar tegengewerkt heeft, onder het mom van "oneerlijke concurrentie" en "race to the bottom". Terwijl iedereen het had kunnen doen. Bovendien hadden de Ieren het zelf vast goekoper gedaan met al die subsidies, want daar heb je geen eurocratie voor nodig.
Maar in Ierland zie je het effectquote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:33 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Ik word zo moe van dat argument. Hoeveel geld hebben we inmiddels met z'n allen in die bodemloze Afrikaanse put gegooid? Die paar stuivers voor Ierland maken dan echt niet meer uit hoor.
Ik weet nog een betere optie, een nulvariant waarbij men besluit tot het ontmantelen van de Europese overheid omdat er geen draagvlak voor bestaat.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:18 schreef Picchia het volgende:
Een echte D66'er.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:29 schreef Visitor1982 het volgende:
Dit land zou zonder de Europese Unie helemaal niks zijn. De vele miljarden van EU geld die sinds de jaren zeventig in Ierland gestopt zijn hebben het land eindelijk voortvarend weten te maken.
Stank voor dank dus.
That's the spirit.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik weet nog een betere optie, een nulvariant waarbij men besluit tot het ontmantelen van de Europese overheid omdat er geen draagvlak voor bestaat.
Onzin, want ierland verlaagde die belasting pas eind jaren '80.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:35 schreef schaapskuil het volgende:
Inderdaad. Zoals uitgaven voor opleidingen tot hooggeschoolde werknemers en voor infrastructuur. Dat kost ook geld. Geld dat Ierland niet voldoende had door de verlaagde belastingen.
Ja. Kijk maar naar heel Zuid-Oost Azie. En vanuit die positie wordt het beter, want er is geld, zelf verdiend geld, om te investeren. En dat allemaal zonder EUSSR!quote:Of denk je dat bedrijven graag naar landen gaan waar de belastingen laag zijn maar waar er geen geschikt personeel of verouderde infrastructuur is?
Geld dat Ierland niet had door te lage inkomsten uit belasting door hoge werkeloosheid.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:35 schreef schaapskuil het volgende:
[..]
Inderdaad. Zoals uitgaven voor opleidingen tot hooggeschoolde werknemers en voor infrastructuur. Dat kost ook geld. Geld dat Ierland niet voldoende had door de verlaagde belastingen. Of denk je dat bedrijven graag naar landen gaan waar de belastingen laag zijn maar waar er geen geschikt personeel of verouderde infrastructuur is?
Het gaat me meer om het dubieuze idee dat het enige criterium van D66 over de Euro de vraag of het wel of niet 'leuk' is om in het buitenland met andere munten te betalen is.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 16:43 schreef Hendrik_ het volgende:
[..]
Vond je hem makkelijk? Zie je nou wel dat je een Europeaan bent
Typisch nee-stemmersgedrag: alleen democratie zien waar het je uitkomt.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:35 schreef OldJeller het volgende:
Hoera voor de Ieren!
Prachtig.
En nu kunnen we allemaal aanschouwen hoe ondemocratisch alles uiteindelijk toch wordt doorgevoerd ondanks de 'Nee' van de Ieren.
Het Westen: waar democratie hoog in het vaandel staat.
Er is ongetwijfeld democratisch besloten dat dit unaniem moet zijn.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:58 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Typisch nee-stemmersgedrag: alleen democratie zien waar het je uitkomt.
Achttien landen, alle met een democratisch gekozen regering, zijn tot nu toe akkoord gegaan met het verdrag.
Één land heeft het verdrag verworpen.
En nu zou het volgens jou democratisch zijn om dat éne land gelijk te geven en de stem van de andere achttien te negeren? Sinds wanneer moeten democratische beslissingen unaniem zijn?
Sinds dat door de eveneens democratisch verkozen Europese heersers zo beslist is, of heb je behalve een spraakgebrek en een proteine tekort ook een chromosoom afwijking?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:58 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Achttien landen, alle met een democratisch gekozen regering, zijn tot nu toe akkoord gegaan met het verdrag.
En nu zou het volgens jou democratisch zijn om dat éne land gelijk te geven en de stem van de andere achttien te negeren? Sinds wanneer moeten democratische beslissingen unaniem zijn?
Ik had het niet specifiek over dit verdrag. Ik had het over democratische beslissingen. Over het algemene idee dat een beslissing niet democratisch is als niet iedereen het ermee eens is.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:01 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Er is ongetwijfeld democratisch besloten dat dit unaniem moet zijn.
Oh yes, een persoonlijke aanval. Nee, nou heb je me hoor.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:03 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Sinds dat door de eveneens democratisch verkozen Europese heersers zo beslist is, of heb je behalve een spraakgebrek en een proteine tekort ook een chromosoom afwijking?
Maar de door jouw verkozen politieke richting heeft inderdaad zijn kiezers al eerder verlochend.
Want was men in Nederland ook niet een referendum beloofd?
Bronquote:SGP eist uitleg Balkenende over Iers 'nee'
Premier Jan Peter Balkenende (CDA) noemt het afwijzen van het verdrag van Lissabon door de Ieren 'teleurstellend'. Maar Nederland gaat gewoon door met het ratificeren van het EU-verdrag. SP en SGP vinden dat de premier het Ierse 'nee' serieus moet nemen.
Balkenende moet naar Kamer komen om Ierse uitslag uit te leggen
Alleen referendum in Ierland
Ierland is de enige lidstaat waar de bevolking zich over het verdrag kon uitspreken. In de andere EU-landen beslist het parlement over ratificatie.
Volgens het kabinet was een nieuw referendum in Nederland niet nodig, omdat het Lissabon-verdrag wezenlijk verschilt van de afgewezen grondwet - wat door critici sterk wordt betwist.
Vorige week nam de Tweede Kamer het Verdrag aan, de Eerste Kamer was van plan dat nog voor het zomerreces doen.
Lees ook: Minister geeft toe: Ieren zeggen 'nee'
Balkenende gaf zijn mening vrijdagmiddag nadat duidelijk werd dat een meerderheid van de Ieren het Verdrag van Lissabon - opvolger van de door Nederland en Frankrijk verworpen Grondwet - afwijst.
Volgens de Ierse televisiezender RTE wijst 54 procent van de Ieren het verdrag af, terwijl 46 procent voor is. Die voorlopige uitslag is gebaseerd op resultaten in 39 van de 43 kiesdistricten.
'Dood'
De premier zegt dat hij nog geen consequenties aan het Ierse 'nee' wil verbinden. Eerst wil hij de Europese Raad - waarin de Europese regeringsleiders overleggen - volgende week afwachten.
Maar SP-Kamerlid Harry van Bommel vindt dat Nederland onmiddellijk moet stoppen met goedkeuren van het verdrag. Volgens Van Bommel is het hervormingsverdrag nu 'zo dood als een pier' en moet er ook in Nederland een nieuw referendum worden georganiseerd.
Gevolgen
Ook de SGP vindt dat de Ierse afwijzing serieus moet worden genomen. SGP-Kamerlid Cees van der Staaij wil dat de premier dinsdag in de Kamer uitlegt wat de gevolgen van het Iers 'nee' zijn voor Nederland.
Wat moet er gebeuren nu de Ieren het Europees verdrag naar de prullenbak hebben verwezen? Geef uw mening in de poll
Nee hoor geen aanval meer een "dig" met zo'n usernaam.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik had het niet specifiek over dit verdrag. Ik had het over democratische beslissingen. Over het algemene idee dat een beslissing niet democratisch is als niet iedereen het ermee eens is.
[..]
Oh yes, een persoonlijke aanval. Nee, nou heb je me hoor.
En eh, verlochend?
Well...quote:
Altijd verrassend, die SP. In alles tegen Europese beslissingen, 'we kunnen in Nederland best onze eigen boontjes doppen'-gedoe, maar nú moeten we opeens naar Ierland luisteren.quote:SP en SGP vinden dat de premier het Ierse 'nee' serieus moet nemen.
Het ging me niet op de manier waarop de kiezer zogenaamd 'verlochend' wordt, het ging me om het woord 'verlochenen'. En je hebt heel hulpvaardig nog even aangetoond dat je werkelijk denkt dat er een werkwoord 'verlochenen' bestaat.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:12 schreef desiredbard het volgende:
ja heeft Bossewosje niet voor de verkiezingen heel hard lopen roepen dat er weer een referndum zou komen
[etc. etc.]
quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:12 schreef desiredbard het volgende:
En iets beloven en het niet doen...ja dat is verlochenen.
dezelfde verlochening die Balkje alweer zou plegen als hij doorgaat met invoering daar het tegen de afspraken met europa zou ingaan daar niet alle 27 landen ingestemd hebben zoals afgesproken.
Sterk van Ierland om zich niet te laten kopen. Een grondwet/verdag waar het volk niet achter staat is kansloos.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:29 schreef Visitor1982 het volgende:
Stank voor dank dus.
Daar Ierland, in ieder geval de bevolking, en de SP dus op een lijn zitten?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:15 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Altijd verrassend, die SP. In alles tegen Europese beslissingen, 'we kunnen in Nederland best onze eigen boontjes doppen'-gedoe, maar nú moeten we opeens naar Ierland luisteren.
Het SP, echt niet mijn partij hoor, houd zich hiermee in ieder geval aan de afspraken.
Ook al is het het niet eens met de afspraken zoals die tot stand gekomen zijn en nu staan, het houd zich vooralsnog aan de afgesproken regeltjes....
Och ja op spelling reageren is inderdaad heel inhoudelijk.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:17 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het ging me niet op de manier waarop de kiezer zogenaamd 'verlochend' wordt, het ging me om het woord 'verlochenen'. En je hebt heel hulpvaardig nog even aangetoond dat je werkelijk denkt dat er een werkwoord 'verlochenen' bestaat.
[..]
Natuurlijk moet het niet gewoon doorgezet worden. Mensen die zeggen dat het democratisch is, snappen weinig van democratie. Frankrijk en Nederland hebben een aantal jaren geleden al NEE gezegd in een referendum over nagenoeg hetzelfde verdrag. Dan doet Ierland, Frankrijk en Nederland toch lekker niet mee?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:15 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk moet het gewoon doorgezet worden. Mensen die zeggen dat het ondemocratisch is, snappen weinig van democratie. Dan doen de Ieren toch lekker niet mee
quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:14 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Well...
Now youll sing a song of liberty for blacks and paks and jocks
And theyll take you from this dump youre in and stick you in a box
Then theyll take you to cloughprior and shove you in the ground
But youll stick your head back out and shout well have another round
At the graveside of cuchulainn well kneel around and pray
And God is in his heaven, and billys down by the bay
Een grondswetswijziging zelfs, daar waar nu nog steeds referenda nodig zijn voor grondswetwijziging was dit na invoering van Lissabon niet meer altijd noodzakelijk geweest.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:17 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Sterk van Ierland om zich niet te laten kopen. Een grondwet/verdag waar het volk niet achter staat is kansloos.
Democratie is kennelijk schijt hebben aan het demos?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:15 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk moet het gewoon doorgezet worden. Mensen die zeggen dat het ondemocratisch is, snappen weinig van democratie. Dan doen de Ieren toch lekker niet mee
Ja joh das Links...voor het groter goed van het volk moet je er niet naar luisteren..... net als Mao en Leninquote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Democratie is kennelijk schijt hebben aan het demos?
Het is duidelijk dat de landen wel meer democratisering willen. De invloed van het Europese parlement en burgers op de besluitvorming kan vergroot worden.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Misschien kunnen de parlementen van de lidstaten hun Europese collega's opdragen een commissie te creeeren die dan zo'n verdrag of grondwet gaat opstellen. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets afgewezen gaat worden. Hoe zou je willen dat zoiets naar de wensen van Het Europese Volk herschreven wordt?
Democratie is niet voor iedere scheet het demos lastig vallen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Democratie is kennelijk schijt hebben aan het demos?
een dergelijk grote wijziging is geen scheet te noemen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Democratie is niet voor iedere scheet het demos lastig vallen.
quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:31 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Ja joh das Links...voor het groter goed van het volk moet je er niet naar luisteren..... net als Mao en Lenin
Nou, er zijn wel belangrijker dingen waar het Ierse volk niet over geraadpleegd wordt. Dit is toevallig iets grondwettelijjks maar verder helemaal niet zo belangrijk. Wat wijzigt er dan zo enorm met dit verdrag?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:51 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
een dergelijk grote wijziging is geen scheet te noemen.
Dit verdrag is idd moeilijk een scheet te noemen, het is toch minstens een forse mesthoop.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:51 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
een dergelijk grote wijziging is geen scheet te noemen.
Die democratisering is zo';n hol begrip geworden in deze discussie. Denk je nou echt dat mensen daarom tegen gestemd hebben?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:37 schreef Picchia het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat de landen wel meer democratisering willen. De invloed van het Europese parlement en burgers op de besluitvorming kan vergroot worden.
Er wordt echter gevreest dat grote landen en Turkije als nieuwe grote lidstaat teveel invloed zullen gaan uitoefenen en misbruik maken van welvarende kleine landen met minder personen. Of deze angst gerechtvaardigd is laat ik even in het midden. Maar dit kan deels voorkomen worden door de stemmen niet alleen te laten wegen door het aantal personen in een land, maar ook op basis van de financiele inbreng. Daarnaast kunnen ze - los van de grondwet - het uitbreidingsproces met nieuwe lidstaten vertragen.
De landen willen echter over het binnenlandbeleid niet meer souveraniteit afdragen. Zowel Nederland, Frankrijk als Ierland niet. Dus kan ook gewaarborgd blijven. Maar dan moeten de verwijzingen naar bijvoorbeeld het sociale beleid eruit.
Aangezien de buitengrenzen van de Europese Unie ook de buitengrenzen van elk land zijn kunnen ze wel alvast doorwerken aan een gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid.
Dan hebben ze de klachten van veel nee-stemmers (lees: Picchia) erin verwerkt.
Maar als je de Europese Unie echt door het Europese volk gevormd wil laten worden, dan zal de Europese Unie veel drastischere stappen moeten nemen dan het bovengenoemde. Want dat kan eigenlijk niet anders dan door verregaande democratisering. Zonder gelijktijdig zelfstandig andere zaken in te voeren die los staan van de democratisering.
In Nederland is de grondwet al verworpen door de bevolking.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:58 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Welnee. Een extra overheidslaag die wetten maakt die de Ieren gelijk stelt aan vissers 2000 kilometer verderop is heulemaal niet niet belangrijk.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:52 schreef SCH het volgende:
Nou, er zijn wel belangrijker dingen waar het Ierse volk niet over geraadpleegd wordt. Dit is toevallig iets grondwettelijjks maar verder helemaal niet zo belangrijk. Wat wijzigt er dan zo enorm met dit verdrag?
Nee inderdaad. Wat is daar wel zo belangrijk aan volgens jou?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Welnee. Een extra overheidslaag die wetten maakt die de Ieren gelijk stelt aan vissers 2000 kilometer verderop is heulemaal niet niet belangrijk.![]()
Nee joh, dat is echt een enorme ramp voor ze. Stel je voor dat het veiliger wordtquote:Regeltjes hoe glazenwassers glazen moeten wassen en hoe de steigers vastgemaakt moeten worden, dat is wat echt belangrijk is.
Aangezien het onderwerp van dit verdrag afgelopen 5 juni in de kamer is geweest, ... nee.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:57 schreef FloggingMolly het volgende:
Is er trouwens geen manier om ook in Nederland een referendum af te dwingen?
Het is al door de Tweede Kamer. Het gaat utieraard ook gewoon door, jammer van die Ieren dan.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:57 schreef FloggingMolly het volgende:
Een extra overheidslaag niet willen is best absoluut ontzettend belangrijk ja. Overheden verkutten alles en nog extra laag erbovenop is de grootste ramp voor iedereen die binnen de grenzen van dat Europa woont.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:57 schreef SCH het volgende:
Nee inderdaad. Wat is daar wel zo belangrijk aan volgens jou?
Dat is niet af te dwingen. Maar Nederland heeft de grondwet al verworpen en dit verdrag is nog in vrijwel alle opzichten hetzelfde. Alleen die laffe regering van nl durfde een tweede referendum niet aan. maar in feite kun bij de Nee-stemmers dus Nederland nog optellen, en Frankrijk ook.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:57 schreef FloggingMolly het volgende:
Oh ja, dat anti-overheidclichequote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een extra overheidslaag niet willen is best absoluut ontzettend belangrijk ja. Overheden verkutten alles en nog extra laag erbovenop is de grootste ramp voor iedereen die binnen de grenzen van dat Europa woont.
Mooie tijden voor mensen die tegen vooruitgang zijn bedoel je. Wat moet het toch gemakkelijk zijn om te weten dat je altijd overal tegen bent. Best comfortabel.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:59 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat is niet af te dwingen. Maar Nederland heeft de grondwet al verworpen en dit verdrag is nog in vrijwel alle opzichten hetzelfde. Alleen die laffe regering van nl durfde een tweede referendum niet aan. maar in feite kun bij de Nee-stemmers dus Nederland nog optellen, en Frankrijk ook.
Mooie tijden waren het toen toch wel
[ afbeelding ]
Zaken zoals de toetreding van vele nieuwe lidstaten zullen ook wel een grote rol hebben gespeeld. En dat is inderdaad los van het verdrag. Het refendum ging echter niet over de toetreding van nieuwe lidstaten maar over het verdrag. Dus ze zullen rekening moeten houden met de kritiek op het verdrag, willen ze een beter verdrag opstellen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Die democratisering is zo';n hol begrip geworden in deze discussie. Denk je nou echt dat mensen daarom tegen gestemd hebben?
Ohja, sorry. Ik was jouw vertrouwen in ambtenaren die alles beter weten dan jijzelf even vergeten.quote:
Er is rekening gehouden maar er zijn nou eenmaal mensen die geen verandering willen. Dat houd je toch. Op zo'n blokkerende manier kan je natuurlijk niet reageren, referenda zijn altijd de dood in de pot als het om vooruitgang en vernieuwing gaat. De meeste landen zijn gewoon voor dus met die kritiek valt het wel mee.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:01 schreef Picchia het volgende:
[..]
Zaken zoals de toetreding van vele nieuwe lidstaten zullen ook wel een grote rol hebben gespeeld. En dat is inderdaad los van het verdrag. Maar bij het opstellen van een goed verdrag, zullen ze toch echt rekening moeten houden met de kritiek die er is op het verdrag.
Waar haal je dat nou vandaan? Maar die enorme overheidhaat van jou is zo onnozeltjes.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ohja, sorry. Ik was jouw vertrouwen in ambtenaren die alles beter weten dan jijzelf even vergeten.
De EU is in deze vorm geen vooruitgang meer. Te groot, te log, te veel landen. De EU had nooit voorbij de 15 landen uitgebreid moeten wordenquote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:01 schreef SCH het volgende:
Mooie tijden voor mensen die tegen vooruitgang zijn bedoel je. Wat moet het toch gemakkelijk zijn om te weten dat je altijd overal tegen bent. Best comfortabel.
Alsof er méér overheid bijkomt als je regeltjes "verplaatst" naar een andere plek...quote:
Het had er nooit moeten komen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:04 schreef __Saviour__ het volgende:
De EU is in deze vorm geen vooruitgang meer. Te groot, te log, te veel landen. De EU had nooit voorbij de 15 landen uitgebreid moeten worden
Kijk, dit is nou het niveau van de mensen die hier zo'n grote mond over hebben. Ze weten geen zak van politiek maar roepen wel van alles. Een beter argument tegen referenda is niet te verkrijgen. Gratis en voor niks, bedankt FM. Je houdt van goede muziek maar houd het daar maar bijquote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:04 schreef FloggingMolly het volgende:
Ik dacht bij maatschappijleer ooit iets geleerd te hebben over een corrigerend referendum, is dit hier niet mogelijk?
Kan een kwestie van klok, klepel zijn hoor, het is weer een tijdje terug.
Je denkt toch niet dat er hier ambtenaren weg gaan als er in Europa meer bijkomen?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:05 schreef Hendrik_ het volgende:
Alsof er méér overheid bijkomt als je regeltjes "verplaatst" naar een andere plek...
Saldo neemt de overheid in heel Europa natuurlijk af, aangezien je nu in plaats van 27 wetten maar 1 wet nodig hebt
Dat is het mooie van centralisering, het is efficiënterquote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat er hier ambtenaren weg gaan als er in Europa meer bijkomen?
Graag gedaan!quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Kijk, dit is nou het niveau van de mensen die hier zo'n grote mond over hebben. Ze weten geen zak van politiek maar roepen wel van alles. Een beter argument tegen referenda is niet te verkrijgen. Gratis en voor niks, bedankt FM. Je houdt van goede muziek maar houd het daar maar bij![]()
Nee. Het is debiel en gaat er vanuit dat iedereen hetzelfde wil.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:06 schreef Hendrik_ het volgende:
Dat is het mooie van centralisering, het is efficiënter
Nederland kent een gecentraliseerde overheid, maar efficiënt?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:06 schreef Hendrik_ het volgende:
[..]
Dat is het mooie van centralisering, het is efficiënter
Bedoel je met het grootkapitaal nu Eveline Herfkens?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:51 schreef SCH het volgende:Juist niet. Het is volgens mij juist heel links om democratisch te zijn waar rechts meer op heeft met de macht van het grootkapitaal.
lolquote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Bedoel je met het grootkapitaal nu Eveline Herfkens?
Typische drogredenering.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 17:58 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Lul niet zo slap. Europa gaat een burgeroorlog tegemoet met die hypocriete kabinetten. Het gaat beginnen met de Dieseloorlog.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is al door de Tweede Kamer. Het gaat utieraard ook gewoon door, jammer van die Ieren dan.
Dat denk ik dus ook. Verder helpt het ook geen zak om kansloze roverslanden erbij te halen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:04 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De EU is in deze vorm geen vooruitgang meer. Te groot, te log, te veel landen. De EU had nooit voorbij de 15 landen uitgebreid moeten worden
quote:Op vrijdag 13 juni 2008 19:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Bedoel je met het grootkapitaal nu Eveline Herfkens?
Nog erger dat mevrouwtje ook nog minister van ontwikkelingssamenwerking was. Een schande voor Nederland dat toch al voor schut staat.quote:
De PvdA is de partij van de graai baantjes jagende babyboomersquote:Op vrijdag 13 juni 2008 20:02 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Nog erger dat mevrouwtje ook nog minister van ontwikkelingssamenwerking was. Een schande voor Nederland dat toch al voor schut staat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |