quote:Op zondag 8 juni 2008 22:24 schreef owlet het volgende:
Tsja, slaap in de eerste maanden na de geboorte? Wat is dat?Er komt vanzelf een ritme in en je leert ook om je momenten te pakken, maar in het begin is het gewoon zwaar.
![]()
Er is eigenlijk geen maximumtijd om aan de borst te liggen. Je zult zelf merken dat ze een tijdje snel gaat zuigen in het begin om de melk op gang te brengen. Daarna zal ze een tijd rustig maar stevig drinken om haar honger te stillen en daarna willen sommige babies nog een tijd liggen "tutten". Zolang dat tutten geen pijn doet omdat ze de tepel half los laat is het prima, het is aan jou om te beslissen hoe lang dat voor jullie beide goed is.
Je komt dan vanzelf uiteindelijk op een manier die het beste werkt. Er is geen maximum en er is geen minimum mits je op verzoek voedt.
quote:Op zondag 8 juni 2008 22:30 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik ben op advies van een lactatiekundige met ibuprofen begonnen om zenuwpijn uit te sluiten..en nu heb ik verdorie al een hele dag geen steken meer in mijn borsten!
Morgen voor de zekerheid toch nogmaals melk op kweek laten zetten, huisarts werkt (en denkt) nu wel heel goed mee en wil ook de onderste steen boven hebben en weten wat het is.
Saar heeft wel ineens wat geks, ze wil niet aan mijn linkerborst drinken. Niet liggend maar ook niet als ik zit. Als ik haar doorschuif onder mijn arm door en d`r beentjes naar achteren drinkt ze wel, ik vermoed dus dat er ergens bij haar iets niet lekker zit.
quote:Op zondag 8 juni 2008 22:30 schreef nebelung het volgende:
Mhhm, voor een pasgeboren baby en zeker voor zo'n kleintje is er nog wel een minimum. En dat is 7 a 8 voedingen per etmaal. En meer mag zeker ook Sil
Probeer voor het slapen goed gebruik te maken van de oxytocine die vrij komt bij de toeschietreflex (even een lekker shotje natuurlijk slaapmiddel)
Heel fijn dat jullie meisje thuis is!
quote:Op zondag 8 juni 2008 22:34 schreef nebelung het volgende:
Wat een gedoe toch Maneki. Op deze leeftijd komt een plotse borstweigering wel eens voor. (kan een paar dagen duren). Alleen wel wat vreemd dat ze 1 borst weigert. Is het de borst die het meest zeer doet of is er geen verschil in je borsten qua steken?
Petje af dat je zo ontzettend doorzet, echt geweldig. En dan ook nog zulke foto's laten zien, de liefde spat er van af
quote:Op zondag 8 juni 2008 22:38 schreef Maneki.Neko het volgende:
och ja nebelung, je stopt toch ook niet met flesvoeding als het niet lekker loopt?Ik vind voor mijzelf de fles geven geen optie, wil er niet eens over nadenken. Ik geef de borst, punt.
En nee mijn borsten steken alletwee even hevig, dus daar zit geen verschil waar het aan zou kunnen liggen.
Dat had Fons ook heel erg. De kinderarts sprak zelf van reflux... Maar volgens mij was het gewoon het teveel dat er weer uitkwam. Hij had er verder ook totaal geen last van, dus hebben we hem ook geen medicatie of zo gegeven.quote:Op maandag 9 juni 2008 10:08 schreef Webkim het volgende:
Weet je wat goor is: Johannesbroodpitmeel. Thomas geeft heel heel heel veel melk terug na zijn voedingen, dus we mochten van het cb dat spul wel proberen. Maar omdat hij borstvoeding krijgt kan ik het natuurlijk niet oplossen in zijn voeding. In plaats daarvan moet je dus 25 ml. (afgekoeld gekookt) water mengen met twee maatschepjes van dat meel. En dan wordt het net behangplak.
Thomas vond het ZO smerig. Hij heeft het ook niet doorgeslikt, ontdekte ik toen hij na de voeding zijn handjes in zijn mond stopte en er binnen 5 minuten 'behangplak' over zijn hele gezicht zat. En hij heeft gewoon weer gespuugd ook. Hele golven. Zurig en al. Maar hij lijkt er verder geen last/pijn van te hebben.
In dit geval ging het me om de vraag over hoe lang een voeding moet duren en dan lijkt het me dat mits je volledig het kind volgt er geen minimum aantal minuten is dat je een baby perse aan de borst moet houden. Maar dan ook echt op verzoek voeden en desnoods 20 keer een paar minuten aanleggenquote:Op zondag 8 juni 2008 22:30 schreef nebelung het volgende:
Mhhm, voor een pasgeboren baby en zeker voor zo'n kleintje is er nog wel een minimum. En dat is 7 a 8 voedingen per etmaal. En meer mag zeker ook Sil
ik vind hem erg.... borstvoedingsforummigquote:Op maandag 9 juni 2008 14:41 schreef Ticootje het volgende:
gewoon even tussendoor... Wat vinden jullie van deze?
[ afbeelding ]
Webkim, Floortje heeft een tijdje ook heel veel gespugd... Voor mijn gevoel kwam steeds ál haar voeding weer terug, soms snel na het drinken, soms ook zelfs pas weer vlak vóór de volgende voeding.quote:Op maandag 9 juni 2008 10:08 schreef Webkim het volgende:
Maneki, je bent wel een e-nor-me volhouder zeg. (Oranje) Petje af.
Weet je wat goor is: Johannesbroodpitmeel. Thomas geeft heel heel heel veel melk terug na zijn voedingen, dus we mochten van het cb dat spul wel proberen. Maar omdat hij borstvoeding krijgt kan ik het natuurlijk niet oplossen in zijn voeding. In plaats daarvan moet je dus 25 ml. (afgekoeld gekookt) water mengen met twee maatschepjes van dat meel. En dan wordt het net behangplak.
Thomas vond het ZO smerig. Hij heeft het ook niet doorgeslikt, ontdekte ik toen hij na de voeding zijn handjes in zijn mond stopte en er binnen 5 minuten 'behangplak' over zijn hele gezicht zat. En hij heeft gewoon weer gespuugd ook. Hele golven. Zurig en al. Maar hij lijkt er verder geen last/pijn van te hebben.
eerlijk??quote:Op maandag 9 juni 2008 14:41 schreef Ticootje het volgende:
gewoon even tussendoor... Wat vinden jullie van deze?
[ afbeelding ]
Ik moest er vreselijk om lachenquote:Op maandag 9 juni 2008 15:58 schreef E.T. het volgende:
[..]
eerlijk??
ik vind 'm echt vreselijk (naast kinderachtig en puberaal)
En in twee bij twee centimeter zes keer korrelig in je beeld is het helemaal een verschrikkingquote:Op maandag 9 juni 2008 15:58 schreef E.T. het volgende:
[..]
eerlijk??
ik vind 'm echt vreselijk (naast kinderachtig en puberaal)
Jah! Het lukt me ook maar zelden er iets uit te krijgen, meer dan 80 cc is problematisch iigquote:Op maandag 9 juni 2008 15:00 schreef Ticootje het volgende:
Maneki, heb je zo'n hekel aan kolven?
Ik had destijds een borstontsteking en inwendige spruw en heb ab en diflucan gebruikt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 11:49 schreef Maneki.Neko het volgende:
nja vette pech voor die spruw (of eigenlijk voor mij) maar nu moet eerst die ontsteking weg (ook volgens LK)
M`n melk staat ondertussen weer op kweek dus dat loopt allemaal gewoon door.
Als deze kuur niet het gewenste effect heeft moet ik van de huisarts langskomen voor wat volgens hem een stevig gesprek gaat worden. Ik weet dat hij wil dat ik dan ga stoppen. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt!
*bed weer op gaat zoeken*
Dat werkt niet. Na een flesje pakt ze simpelweg niet. Morgen ga ik het wel weer proberen, of eerder als ze rustiger wordt vandaag.quote:Op donderdag 12 juni 2008 09:24 schreef Jelief het volgende:
Sil, blijf je haar wel regelmatig aanleggen zodat jullie het niet verleren? Eventueel na een flesje zodat ze niet paniekerig hoeft te doen.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:37 schreef Jelief het volgende:
Emma laatst naast mij in bed. 'borstje kom us hiehier!'
Dat deed ik ook hoor Silquote:Op vrijdag 13 juni 2008 13:07 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb tot nu toe nog geen ervaring met ergens anders dan thuis, maar ik zou het niet doen zoals bijvoorbeeld Ticootje, in een open ruimte enzo. Dan zou ik liever even ergens apart gaan zitten, desnoods in de auto. En als ik naar iemand toe ga, even een aparte kamer, eveneens als er hier bezoek is.
Ik vind borstvoeding een erg prive moment en dat doe ik liever niet waar allemaal mensen bij zijn.
Yade drinkt vandaag overigens weer goed aan de borst.
Even Googelen op nutritional value breastmilk, dan vind je wel wat antwoorden.quote:Is there any value in breastfeeding after six months? Does breastmilk lose its nutritional value at that time?
Breastmilk composition does change around six months. But that does not mean that breastmilk has no nutritional benefit for the older baby. It is just part of God's creation design since around that time babies begin eating some solids and getting their nutritional needs met in other ways. It is known that the composition of milk (as well as the supply) changes after the time that solids are added--thus the general term for breastmilk past the sixth month "weaning milk." There does remain a significant percentage of protein and fat calories in breastmilk, and other essential amino acids, vitamins (A, Thiamine, Riboflavin, Niacin, Pyridoxine, Folic Acid, B 12, C, D, E, K), nutrients, etc. that will contribute to an overall nutritionally sound diet. What is known through studies is that babies that are continued to be breastfed continue to receive immunological benefits from the immunoglobulins, lysozyme, lactoferrin, complement, lactoperoxidase, macrophages, lymphocytes, interferon, "antistaphylococcal factor," and "bifidus factor" contained in breastmilk. Studies also indicate that breastfed babies have a lower incidence of gastro-intestinal and respiratory infections as long as breastfeeding continues. The American Academy of Pediatrics recommends breastfeeding for a minimum of one year, and all lactation sources indicate that breastmilk can continue to be a significant part of the infant's nutrition past the first year.
Hier heb ik geen verstand van, maar ik zou mij er wel iets bij voor kunnen stellen als het er om gaat dat een kind op een gegeven moment kauwbewegingen meot leren ontwikkelen en zijn kaken moet trainen....alhoewel zuigen aan de borst volgens mij ook een marathon op zich is.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:51 schreef p_iglet het volgende:
Ik voed Pepijn ook overal!
Rustig ergens gaan zitten doe ik alleen als ik denk dat het voor Pepijn te druk is om te drinken.
Iemand een idee waar ik de voedingswaarde van moedermelk na een jaar kan vinden?
Onze kinderarts is een prima vent, en zit keurig met ons op 1 lijn, maar vandaag maakte hij 1 verkeerde opmerking in mijn ogen.
Wat hem betreft is borstvoeding op Pepijns leeftijd echt geen voeding meer maar hooguit drinken en fijn voor moeder en kind, maar zou de voedingswaarde echt wel achteruit gegaan zijn.
Ik had geen zin in de discussie vanochtend, maar wil hem eigenlijk wel de volgende keer een onderzoek onder zijn neus schuiven met de voedingswaarden ofzo.
Maar is het dan wel alleen maar een ontsteking? En niet ook spruw?quote:Op zaterdag 14 juni 2008 21:59 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik ben woensdagavond begonnen met de AB, dan zou het nu toch ondertussen al wel eens een beetje over moeten zijn of wil ik dan te snel gaan? Ik heb nog steeds behoorlijk hoofdpijn en ben enorm moe, daarbij de steken die vlijmscherp zijn. Ik ben er ondertussen iederen minuut van de dag mee bezig..droom er zelfs over hoe ik de huisarts over z`n bureau heen trek als hij me zegt dat ik moet stoppen.
Als je auto `s morgens niet start ga je toch ook niet de rest van je leven fietsen?
Er was volgens de huisarts geen spruw omdat het met die kuur fluconazol over had moeten gaan. Ik denk dat ik gewoon een superresistente vorm te pakken heb want ik heb nu ook alweer voor de 4e keer zwemmerseczeem in een half jaar tijdquote:Op zaterdag 14 juni 2008 22:04 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Maar is het dan wel alleen maar een ontsteking? En niet ook spruw?
Precies, en dát verdient een pluim(okay dan..)pjequote:Op zaterdag 14 juni 2008 22:05 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik zou het mezelf iig nooit vergeven als ik er voor mijn gevoel niet álles aan had gedaan om het te doen slagen.
WAT een klinklare onzin inderdaad...wat nou gepureerd....de mijne wil geen gepureerde zooi, sterker nog, als het slappe hap is EN een prutje vertikt ze het om te eten. Het liefst eet ze nog zelf....14 maanden oud al en eet nu zelf van een vorkje....al is eten met de handen toch leuker, want dan kan het eten uit elkaar getrokken worden en in kleine stukjes naar binnen gewerkt worden....het is wel een kliederboel, maar oh wat is het genieten voor zo'n kleine.quote:Op maandag 16 juni 2008 09:10 schreef Ticootje het volgende:
Pff, ik ben nog met IEDEREEN in mijn omgeving in strijd over bijvoeden. Over 2 maanden is het dan zover en ik zit me er echt een soort op te verheugen! Ik moet sowieso alles in overleg met de dietist doen, maar misschien kan ze in frankrijk al wat fruit krijgen. Maar pap,mam en oma die vinden dat kindjes alles gepureerd moeten krijgen. Babies kunnen geen stukjes eten... Jeetje zeg, dat wordt echt een strijd straks. Ik hoop gewoon dat Jen stukjes fruit straks veel lekkerder vind dat zo'n potje prut.
ijs, dus italiaans ijs, ben ik nog een beetje voorzichtig mee, want dat bestaat voor een groot gedeelte uit rauwe eieren, maar waterijs is op zich prima.quote:Zaterdag heeft Jen trouwens een likje ijs gekregen van me. Ze vond het maar koud, maar toch ook niet vies... Ze wist het nog niet helemaal
werken en bv...het bv geven is 1 vd mooiste en handigste dingen die er zijn van het hele kinderen hebben. Sterker nog...je zou denken in het grootste moslimland ter wereld (indonesie) zijn ze er helemaal preutsd mee, maar nee hoor....ik heb nog nooit zo'n toewijding aan kinderen gezien, in winkels, in winkelcentra, in speelparken etc....je hebt complete en aparte ruimtes voor verschonen en BV geven, wel volop gesponsord door zwitsal et al, maar het is er wel....en over BV geven in 't openbaar...nou die tieten gingen er zo uit en hop dat kind eraan, zo op de bank tussen de schoenenrekken op de schoenenafdeling en niemand kijkt er van op of aan. Mijn vrouw die was eerst een beetje ongemakkelijk erover, maar toen ze dat zag bij anderen, deed ze gewoon mee. En kreeg zelfs complimentjes van de mensen aldaar....een blanke die ook gewoon BV geeft.quote:.
Ik krijg trouwens vaak te horen dat het zo knap is dat ik nog borstvoeding geef. Werken en borstvoeding vinden veel mensen toch een rare combi. Kolven is zo'n gedoe...
Kolven gaat hier ook niet zo lekker meer, gelukkig hoeft het ook niet zo vaak!!quote:Op maandag 16 juni 2008 22:53 schreef Jelief het volgende:
Kolven kun je idd verleren, toen ik na maanden weer eens ging kolven kwam er net 10 ml uit ofzo. Niet lang daarna heb ik de kolf terug gegeven aan mijn zus. Ik heb hem niet meer nodig gehad, ik kan nu makkelijk zo'n 36 uur zonder dat Emma drinkt.
quote:En Vamp
Jen heeft een speen vanaf 3 maanden... Eigenlijk wilde ze m nooit, maar op het kdv vond ze het blijkbaar toch wel lekker om met speen in slaap te vallen, nu wil ze niet meer zonder....quote:Op dinsdag 17 juni 2008 00:01 schreef Mammietje het volgende:
Het kind van een vriendin van me kreeg met 2,5 jaar (!!!) nog gepureerd eten omdat ze bang was dat hij ergens in zou stikken...
Dames... ik zit met een vraagje. Bink huilt ontzettend veel en ik zou hem erg graag een speentje geven. Nou heb ik met Randy speen-tepelverwarring mogen ervaren toen ik hem met 6 weken een speen gaf en dat wil ik niet meer meemaken als het ff kan! Na 3 maanden had hij er geen last meer van en Tinka heb ik dus niet eerder gegeven. Maar Bink huilt echt buitensporig veel en heeft ook veel zuigbehoefte.
Wanneer gaven jullie je kindje een speentje en ging dat goed?
Emma drinkt 's morgens als zewakkerwordt, 's middags voor het slapen en meestal ook 's avonds voor het slapen, soms slaat ze die over. En als we niet thuis zijn slaat ze de middag ook over.quote:Op maandag 16 juni 2008 22:56 schreef Kersjes het volgende:
Jelief, gebeurt het vaak dat Emma zoveel uur achter elkaar niet bij je drinkt? Hoe lang laat ze er meestal tussen eigenlijk? En is het veranderd sinds je zwanger bent?
Wat een vragen allemaal
Ze drinkt al drie dagen gigantisch veel, echt meer dan 100 cc per voeding soms. Ik heb gisteren om de 2 uur gekolft maar toen werd het niet veel meer, er kwam alleen minder uit. Vannacht ook geen harde borsten gehad, maar had wel 150 cc gekolft om 7 uur. Ik ga zo weer en misschien dan maar elke 2 uur kolven. Hopen dat dat helpt.quote:Op woensdag 18 juni 2008 09:27 schreef Maneki.Neko het volgende:
Je productie verhoog je door vaker te kolven. Ik neem ff aan dat het hetzelfde werkt als bij 'live' voeden. Elke 2 uur ipv elke 3 uur. Ze zou een regeldag kunnen hebben?
Volgens mij moet je 2 of 3 dagen vaker kolven om meer voeding te krijgen. Koffie zal het niet aan liggen. Kinderen doen het niet volgens schema maar naar eigen behoeftequote:Op woensdag 18 juni 2008 09:50 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ze drinkt al drie dagen gigantisch veel, echt meer dan 100 cc per voeding soms. Ik heb gisteren om de 2 uur gekolft maar toen werd het niet veel meer, er kwam alleen minder uit. Vannacht ook geen harde borsten gehad, maar had wel 150 cc gekolft om 7 uur. Ik ga zo weer en misschien dan maar elke 2 uur kolven. Hopen dat dat helpt.
Ik drink trouwens sinds een week ook 1 a 2 kopjes koffie per dag. Daar kan het toch niet aan liggen ofzo?
Wij hadden dat ook, maar met een scheut witte azijn door het kookwater heen is dat hele probleem opgelostquote:Op woensdag 18 juni 2008 11:08 schreef jochem8 het volgende:
Mijn vriendin geeft ook borstvoeding en uiteraard koken we alles uit (kolf, flesjes, bekertjes, speentjes, etc.) maar na een paar keer uitkoken worden alle materialen dof. Hebben jullie daar ook last van? Waar kan dat door komen, en is het op te lossen door flessenwater te gebruiken ofzo?
Wat bedoel je precies met klontjes?quote:Op woensdag 18 juni 2008 09:00 schreef Utrecht het volgende:
Ik heb even een vraagje. Ik ben 8 juni bevallen en heb daarna last van stuwing gehad (ik geef flesvoeding).
De stuwing is nu bijna weg (geen harde borsten met schijven meer), mijn borsten zijn nog een klein beetje gezwollen en ik voel bij beide borsten wat klontjes zitten.
Moet ik daar nog iets mee doen of trekt dat vanzelf weg???
Hele stomme vraag (ja ik ben een kerel): Wat is witte azijn? Is dat schoonmaakazijn ofzo of een apart soort azijn? Kan ik dat bij Albert Heijn halen?quote:Op woensdag 18 juni 2008 11:12 schreef GI het volgende:
[..]
Wij hadden dat ook, maar met een scheut witte azijn door het kookwater heen is dat hele probleem opgelost
Maar wat jij zegt klopt ook..quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Ticootje, is het niet andersom? Dat Jen niet meer drinkt, maar dat jij minder kolft.. Als je kolft haal je er minder uit dan Jen, dus dan heb je dus iets melk extra nodig..
Het staat bij de olien en de zilveruitjes enzoquote:Op woensdag 18 juni 2008 19:51 schreef jochem8 het volgende:
[..]
Hele stomme vraag (ja ik ben een kerel): Wat is witte azijn? Is dat schoonmaakazijn ofzo of een apart soort azijn? Kan ik dat bij Albert Heijn halen?
goede tip!quote:Op donderdag 19 juni 2008 08:45 schreef Jelief het volgende:
Maneki heb je al contact gehad Gonneke? Dat is wat wel dé borstvoedingsgoeroe in Nederland, Ik heb al zoveel goede verhalen over haar gehoord dat ik haast wel zeker weet dat zij je kan helpen. Je kunt hier vinden hoe je contact met haar op kunt nemen.
En anders een lactatiekundige in de buurt.
Doen hoor!
Kus!
Bij mij duurde het zeker 4 dagen voor de borstvoeding opgang kwam na de keizersnede en dat is een normale tijd van wat ik hoorde. Het kan zelfs tot 10 dagen duren voor je echt op de volledige voeding zit.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:52 schreef Mibos2 het volgende:
Goedemorgen dames, even een vraagje: ik heb bij Kaith borstvoeding gegeven vier maanden en toen nog een poosje in de ochtend en 's avonds laat. Eigenlijk wil ik dit nu weer proberen/doen want als het zo gaat als bij Kaith is er geen reden om te denken dat het niet zou lukken maar nu heb ik een ks in het verschiet met volledige narcose dus ik vroeg me af of het hier bij iemand bekend was of het dan na een paar uur ook op gang zou komen. Door de algehele narcose kan ik deze dame niet aanleggen in het eerste uur. Maar zou dat nu echt een probleem opleveren? Weet wel dat ik in dit ziekenhuis goed moet aangeven dat er geen kv gegeven mag worden. Tip kwam van Owlet toendertijd.
Alvast bedankt voor de moeite...
In principe kun je na een keizersnede borstvoeding geven, ook als je pas een paar uur na de operatie voor het eerst kan voeden. Het is wel zo dat de stoffen die je binnenkrijgt met ruggenprik en narcose ervoor kunnen zorgen dat de toeschietreflex en aanmaak van melk moeilijker op gang komt en dat daardoor de borstvoeding kan mislukken. Misschien is het goed om vooraf aan de keizersnede even een lactatiekundige te bellen hierover? Dan kun je alvast voorzorgsmaatregelen nemen, mocht dat nodig zijn.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:52 schreef Mibos2 het volgende:
Goedemorgen dames, even een vraagje: ik heb bij Kaith borstvoeding gegeven vier maanden en toen nog een poosje in de ochtend en 's avonds laat. Eigenlijk wil ik dit nu weer proberen/doen want als het zo gaat als bij Kaith is er geen reden om te denken dat het niet zou lukken maar nu heb ik een ks in het verschiet met volledige narcose dus ik vroeg me af of het hier bij iemand bekend was of het dan na een paar uur ook op gang zou komen. Door de algehele narcose kan ik deze dame niet aanleggen in het eerste uur. Maar zou dat nu echt een probleem opleveren? Weet wel dat ik in dit ziekenhuis goed moet aangeven dat er geen kv gegeven mag worden. Tip kwam van Owlet toendertijd.
Alvast bedankt voor de moeite...
quote:Borstvoeding na een keizersnede
Als je borstvoeding wilt geven nadat je met een keizersnede bent bevallen, is het mogelijk dat je met een aantal problemen te maken krijgt.
De narcose tijdens de ingreep zorgt ervoor dat je voeding later op gang komt, vooral wanneer je onder volledige narcose bent bevallen (dan kan het wel een week tot tien dagen duren, voordat er genoeg melk wordt aangemaakt). Wanneer je voeding eenmaal op gang is gekomen, kun je merken dat het zuigen van je baby zorgt voor een pijnlijk gevoel in je buik. Deze pijn ontstaat door het samentrekken van de baarmoeder tijdens het zuigen.
Verder kan het zijn dat je nog zoveel last hebt van de hechtingen, dat het moeilijk en pijnlijk is om een goede houding te vinden. Wanneer je ervoor kiest om je baby zittend de borst te geven, is het belangrijk dat je probeert om goed rechtop te zitten. Als je buikwand nog gevoelig is, kun je een kussen tussen jou en je baby leggen. Ook kan het prettig zijn om liggend te voeden, steunend op een elleboog met je kindje op een kussen naast je.
Ondanks deze ongemakken betekent het niet dat je na een keizersnede maar beter kunt beslissen om geen borstvoeding te geven. Als je het echt wilt en genoeg geduld hebt, is borstvoeding geven ook na een keizersnede altijd het proberen waard. Het is namelijk ook goed mogelijk dat je weinig of zelfs helemaal geen problemen ervaart.
De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft ook nog een informatiefolder over keizersnede en borstvoeding las ik, maar die kun je nu niet downloaden en zou je moeten bestellen. Zie http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/brochures.asp?id=250168.quote:Borstvoeding na keizersnede - hoe bereid ik mij voor?
20 december 2001
Na mijn vorige bevalling, via een keizersnede, is de borstvoeding niet goed op gang gekomen. Dit kwam door gebrek aan tijd en begeleiding in het ziekenhuis en daarna door het feit dat ik geen kraamhulp meer kreeg.
Hoe kan ik me deze keer beter voorbereiden? Want ik wil na mijn keizersnede bevalling in mei heel graag borstvoeding gaan geven. Vooral omdat onze eerste veel last van eczeem heeft en ik hoop dat borstvoeding dit (deels) voorkomt.
Astrid, Baarn
Antwoord
In principe hoort een keizersnede geen aanleiding te zijn voor het niet op gang komen van de borstvoeding. Maar zoals u zelf al aangeeft, kan het soms door gebrek aan begeleiding en hulp toch lastig worden om de borstvoeding een goede start te geven.
Voorbereiding
U wilt na de komende bevalling, die eveneens door middel van een keizersnede zal plaatsvinden, graag borstvoeding geven. Een goede voorbereiding daarvoor is: praten met andere moeders die ook een keizersnede hebben gehad.
Daarnaast kunt u alvast regelen dat er na uw thuiskomst voldoende steun en hulp in uw omgeving is. U kunt dan denken aan hulp in huis voor u en uw oudste en het huishouden. Ook na de kraamweek zult u nog moeten herstellen: ook dan is hulp welkom.
Verder kunt u zich voorbereiden op de borstvoeding door een serie bijeenkomsten te volgen bij de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (VBN) of bij borstvoedingsorganisatie La Leche League (LLL). Bij deze organisaties zijn ook publikaties te krijgen die speciaal ingaan op borstvoeding na een keizersnee.
Hulp van de partner
Door van te voren over het onderwerp te lezen en te praten met ervaren moeders, kunt u alvast bedenken hoe u samen met uw partner de borstvoeding een goede start geeft.
U kunt uw partner bijvoorbeeld instructies geven wat hij moet doen als de baby voeding nodig heeft, maar u zelf nog niet in staat bent om te voeden. Denk daarbij aan voeden met behulp van een spuitje of cupje en laat uw partner daar ook over lezen.
Zo kunt u voorkomen dat de baby gevoed wordt met een flesje, wat tepel/speen verwarring zou kunnen opleveren.
Oefenen
U kunt ook denken aan het oefenen met bepaalde voedingshoudingen die niet op uw buikwond drukken en oefenen in het bewegen in bed.
En bedenk dat u altijd hulp kunt vragen: uw partner kan u hierbij van dienst zijn, door goed op u en uw behoeften te letten als hij bij u is.
Oriënteren
Daarnaast kunt u zich alvast oriënteren op de mogelijkheden die u heeft, als de borstvoeding niet goed op gang blijkt te komen. Bijvoorbeeld door nu al op zoek te gaan naar een lactatiekundige bij u in de buurt, die u kan steunen bij een juiste aanpak als de voeding niet goed op gang komt.
Dubbelzijdige borstkolf
Ook kunt u alvast nagaan waar u eventueel een goede, dubbelzijdige borstkolf kunt huren.
Gegevens op papier zetten
Al deze informatie en telefoonnummers van hulpverleners bewaart u op een logische plek die ook voor uw partner of andere hulpverleners in huis makkelijk te vinden is.
Stop ook een exemplaar in uw tas voor het ziekenhuis. U kunt van tevoren uitzoeken of het ziekenhuis waar u bevalt een lactatiekundige in dienst heeft die u kan helpen met aanleggen na de bevalling en bij problemen rond de voeding.
Medicatie
Hopelijk verloopt de keizersnede zo soepel, dat u al snel erna in staat bent om uw baby zelf aan te leggen. Zodra u zelf het gevoel heeft dat u kunt aanleggen, mag u met voeden beginnen. De medicatie van de verdoving is dan al behoorlijk uit uw lichaam verdwenen.
Telefoonnummers
Voor telefoonnummers van de VBN, LLL en de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen, zie: www.borstvoeding.nl.
Nanny Gortzak
--------------------------------------------------------------------------------
Nanny Gortzak is lactatiekundige IBCLC. Ze woont en werkt in de VS en begeleidt daar informatiegroepen voor zwangere en borstvoedende vrouwen.
IBCLC is een internationale organisatie voor certificering (International Board of Certified Lactation Consultants).
Ik kolf 3x per dag, voor 4 voedingen. Ik merk dat als ik 2x kolf (wat ook wel kan zonder te lekken) dat de productie iets afneemt en dan red ik het net wel, net niet. Maar het verschilt ook sterk per dag. Als Jen 's nachts 3x heeft gedronken dan wil het wel, maar meestal komt ze maar 1x.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:57 schreef Silmarwen het volgende:
De borstvoeding lijkt nu weer beter te gaan. Veel kolven, veel drinken en nu kan ik haar een beetje bijhouden. Soms "clustert" ze nog, en drinkt ze zo 200 cc in 3 uur tijd, dan wordt het echt te krap. Ik ga deze week de lactatiekundige eens bellen voor tips.
Een keer in de zoveel tijd drie dagen zoveel kolven red ik nog wel, maar nu moet ik ook echt elke 3 uur kolven en 1 keer 's nachts, en dat terwijl ik lees dat veel vrouwen het redden op 4 keer per dag. Op deze manier kan ik nooit echt weg, want je kan niet overal kolven en om nou in een restaurant te gaan kolven....
Je hebt zojuist mijn stiekeme hoop voor een volgende bevalling verwoordquote:Op maandag 23 juni 2008 19:55 schreef Leah het volgende:
Bij de eerste KS duurde het idd een paar dagen voordat mijn bv op gang kwam, de tweede keer een paar uur na de geboorte al.
Dus het kan meevallen Mibos. Ik had echt het idee dat, omdat het tweede was, mijn lijf wel wist wat het doen moest
.
Ze vroeg trouwens of ik last had van steken of wat, maar eigenlijk amper tot niet. Dacht dat het gewoon bij de borstvoeding hoorde. Verder heeft ze alleen spruw op haar tong.quote:Yade is een vreetzak.Ze is in twee weken tijd een halve kilo aangekomen en 3 centimeter gegroeid. Ze heeft dan ook geen last van krampjes, maar gewoon enorme honger omdat wij ons nog hielden aan het oude voedingpatroon.
En ze heeft spruw waar ze nu medicijnen voor heeft en ik heb zalf. Daardoor zou ze minder goed willen drinken.
We gaan nu het volgende doen, weer terug naar de borst, echt aan de borst en bakeren voor ze gaat drinken. Ze wordt ze minder hysterisch en kan ze rustiger drinken. Verder hoeven we haar niet meer wakker te maken, ze mag lekker slapen als ze zin heeft en als ze brult gewoon eten. Ik ga deze week nog even met een lactatiekundige bellen erover voor nog wat tips omdat ze zo ongeduldig is.
Of ze het lekker vinden, moeten we nog uitproberen. Daan (7) is wel ontzettend nieuwsgierig en wil eigenlijk ook wel uit mijn borst drinken, maar dat doen we maar niet.quote:Op donderdag 26 juni 2008 18:36 schreef owlet het volgende:
Ik zou het ook nog wel aandurven, als het een paar uur is.
Vinden ze het ook lekker, Grijs? Ik kan me nog wel herinneren hoe smerig ik de melk vond toen ik een beetje proefde toen mijn broertje en zusje dronken.
Ghehe... Dat minder lekken is inderdaad erg handig! Maar ik ws toen weg vanaf een uur of 11 's middags tot een uur of 11 half 12 's avonds en er zat geen verschil in... Ze voelde niet voller en meneer leek er ook niet meer of minder moeite mee te hebben.quote:Op maandag 30 juni 2008 00:07 schreef Maneki.Neko het volgende:
Je borsten zijn nu zo afgesteld dat ze niet zo snel meer vol aanvoelen Vamp, dus dat hoeft niet te betekenen dat je minder voeding aanmaakt. Ik kan nu weer zonder bh slapen zonder m`n bed uit te drijven..heb m`n borsten eindelijk zover dat ze zindelijk zijn
quote:Op maandag 30 juni 2008 07:22 schreef LadyS het volgende:
Ik kon op een gegeven moment wel 1 of 2 dagen zonder te voeden, en ook dan gingen ze niet vol aanvoelen
Da's ook mijn excuusquote:Op maandag 30 juni 2008 07:44 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik durf niet te gaan sporten..bang voor zure melk![]()
Geen problemen met sporten hier. Het is ook een beetje een hardnekkige fabel dat je productie daar altijd van terugloopt hoor.quote:Op maandag 30 juni 2008 07:33 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Ik hoop het ook nog lang vol te kunnen houden!
Hoewel ik eigenlijk ook wel weer super wil gaan sporten (En dan het liefst elke dag) Maar ben bang dat dat vragen om problemen is.....
Heb jij er iets van gemerkt Webkim?
Zelf merk ik inderdaad dat ik heel veel melk heb na het sporten.quote:Allereerst wil ik graag een misverstand uit de wereld helpen. Er wordt nogal eens gedacht door voedende moeders dat tijdens de borstvoeding niet gelijnd mag worden. Dit is niet waar.
Het is echter wel raadzaam het lijnen rustig aan te doen. In de regel is er geen bezwaar om in een tempo van één pond per week af te vallen. Met dit trage tempo wordt voorkomen dat er al te veel schadelijke stoffen uit het opgeslagen vetweefsel in de moedermelk komen. Maar ook wordt met een rustig lijntempo voorkomen dat de moeder tekorten krijgt aan voedingsstoffen, waardoor zij slap en futloos zou kunnen worden. Met een kleine baby zit je daar niet op te wachten.
Een van de manieren om te lijnen, is inderdaad meer beweging. Ook hierbij geldt: begin in een rustig tempo. Afvallen door bewegen moet óók niet te snel gaan, want ook vetweefsel dat afgebroken wordt door veel bewegen kan schadelijke stoffen doen vrijkomen.
Bewegen is niet schadelijk voor de melk
Er wordt nog wel eens gedacht dat flink bewegen schadelijk is voor de moedermelk. Ook dit is niet waar.
Wanneer zeer fanatiek gesport wordt, kan er melkzuur vrijkomen in de spieren. Dit melkzuur komt in het bloed terecht en uiteindelijk in de moedermelk. Schadelijk is dit niet, hooguit zijn er baby's die dit niet lekker vinden. Maar lang niet alle baby's hebben hier bezwaar tegen.
Voeden of kolven vóór het sporten
Voor uw borsten is het 't beste dat ze zo kort mogelijk voor het sporten geleegd worden. Dat kan door voeden of door kolven. De borsten zijn dan wat lichter, wat prettiger is tijdens het sporten. Bovendien is de tijd tot de volgende voeding dan het langst, zodat eventueel gevormd melkzuur alweer uit het bloed aan het verdwijnen is. Als het melkzuur uit het bloed is verdwenen, dan zal het ook uit de melk verdwijnen.
Tip
Een tip die ik ooit kreeg van een voedende hardloopster: doe bij sporten twee goed passende sport-bh's over elkaar aan, zodat de borsten extra steun krijgen.
De borsten mogen echter niet afgekneld worden, in verband met het risico op verstopte kanaaltjes en borstontsteking. Let bij de aanschaf van een bh dus goed op de juiste maat.
Nanny Gortzak, lactatiekundige
Fijn dat ie onder controle is.quote:Op maandag 30 juni 2008 23:59 schreef Kersjes het volgende:
[..]
Da's ook mijn excuus![]()
![]()
![]()
Hier is de bo goed onder controle inmiddels. Zaterdag was ik echt ziek met koorts en miiselijkheid, zondag ging een stuk beter en vandaag heb ik nergens meer last vanOp de welbekende bijwerking van de ab na dan
Vamp, ik heb al meerdere malen hetzelfde gedacht als jij: NU is het over, maar ik wil nog helemaal niet stoppen!![]()
Elke keer helemaal goed gekomen gelukkig, hopelijk bij jou ook.
Hoe lang heb je je andere kids gevoed eigenlijk?
idd... en bedanktquote:
Nope, hoef niet meer te werken!.... Contract is net voor het zwangerschapsverlof niet verlengd en dat houden we lekker zo!quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef owlet het volgende:
Vamp, wat je opnoemt zijn inderdaad echt beruchte struikelblokken waarbij veel vrouwen stoppen. Maar gelukkig zijn het met de juiste aanpak en eventueel de juiste begeleiding niet van die hele hoge struikelblokken.
Helemaal nu je zoontje al zo groot is dat het niet van wereldbelang is om voldoende te kolven als je een keer weg gaat (ik weet niet of je gaat werken?).
Als je in gedachte houdt dat bij een beetje verminderde productie extra aanleggen het beste is dan ben je er eigenlijk al
Goh, ze krijgt wel andere dingen, maar dat zijn kleine tussendoortjes. Brood lust ze niet zo graag, ik kan natuurlijk niet echt beleg aanbieden (ben tegen confituur en choco en ander suikerbeleg, wat veel van haar leeftijdsgenootjes al wel krijgen).quote:Op woensdag 2 juli 2008 14:34 schreef p_iglet het volgende:
Iksje, Pepijn nu 1, dronk toen een keer of 4 per dag incl 1 nachtvoeding.
De nachtvoeding is nu vroege ochtendvoeding. Hij drinkt nu nog 3x.
Ik vind niet dat je veel bv geeft. maar wel dat je weinig andere dingen geeft. Krijgt Liande echt maar 2x per dag wat anders als bv? Misschien kan ze bijvoorbeeld 's avonds wat met jullie meeteten. Of 's morgens ontbijten met brood. Nu krijgt ze helemaal geen brood als ik dat schema zo zie. Dat zou ik persoonlijk toch wel toevoegen.
Zeker als die voeding van 9.00 toch een flesje is, dan kun je daar ook pap of brood van maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |