abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59571726
Fijn Sil!!

Maneki.... Pfff.... Kan er ook nog wel even bij!! (niet dus)
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_59572188

Hoe krijg je het bij elkaar gezocht
Sterkte joh, hopelijk ben jij straks een van die moeders waarover we ons over een jaar weer verbazen: "weet je nog dat je toen met Saar zo veel problemen had....moet je nu zien...etc."
  zaterdag 21 juni 2008 @ 09:45:22 #203
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59572212
Ik wil het officieuze record 'meeste kwalen tijdens een aaneengesloten voedingsperiode' op mijn naam krijgen
Nee serieus, ik lach er maar gewoon om want als ik er over na ga denken en alles vanaf het begin van de zwangerschap op een rijtje ga zetten moet ik vast janken
Saartje
  zaterdag 21 juni 2008 @ 21:01:30 #204
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59585390
Dat record heb je inderdaad.

Anna wilde niet gaan slapen, dus ik ging even bij haar liggen (ze is niet helemaal lekker). Gaat ze met d'r vinger wat melk pakken en zegt "mmmmm". En zo lief lachen. Wat een schatje.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 21 juni 2008 @ 22:32:33 #205
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59588202
Maneki

Lief Yppy, Emma wil soms zien dater melk uit mijn borst komt, dan moet ik er wat uit 'knijpen' dan volgt er een grote glimlach en hapt ze het druppeltje er van af waarna ze weer in volle tevredenheid gaat drinken.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 23:29:17 #206
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_59591109
De borstvoeding gaat hier toch niet geweldig. Drie dagen elke 2 uur gekolft en 1 keer 's nacht (Dat is dus 23:00, 03:00 en 06:00) en mijn productie houdt Yade nog steeds niet bij, Ze heeft vandaag dus ook uit nood al 1 keer kunstvoeding gekregen helaas. We gaan nu voorlopig de laatste voeding maar kunstvoeding geven en de rest de borst.

Ik betwijfel of ik uberhaupt de 4 maanden ga redden, maar goed, de eerste 5 weken heeft ze sowieso al binnen.
  zondag 22 juni 2008 @ 07:16:00 #207
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59597058
Sil, ik weet hetniet meer uit mijn hoofd en teruglezen heb ik geen zin in. Heb je alcontact gehad met een lk? En dan in persoon? Misschien dat zij nog gouden tips kan geven over het kolven of zelfs het live voeden. En dan zijner ook nog medicijnen die de produktie verhogen of je tsr stimuleren.
-maar dan nog, als het niet gaat dan gaat het niet, je doet wat je kunt!
  zondag 22 juni 2008 @ 09:41:09 #208
54772 Silmarwen
pi_59597644
Ik ben absoluut geen fan van een lactatiekundige eerlijk gezegd, en ik ga ook geen medicijnen gebruiken om meer te kunnen kolven. Dat vind ik een beetje tegenstrijdig eigenlijk.

Misschien dat ik nog contact opneem met een lactatiekundige, maar dat live voeden heb ik al besloten dat ik dat niet wil en niet ga proberen. Het levert veel te veel stress op voor mij en dat komt niets en niemand ten goede. Ik zou het ook echt vervelend vinden als een lactatiekundige dat gaat pushen en dat idee krijg ik eigenlijk al voordat ik er uberhaupt ben geweest. Mede door alle dingen die ik lees komt een lactatiekundige enorm op mij over als de Don Corleone van de borstvoedingsmaffia. Ik krijg er dus ook enorm de kriebels van omdat ik zelf borstvoeding niet het hoogste goed vind, maar echt voor elk wissewasje het woord "lactatiekundige" tevoorschijn komt. Ik heb er overigens hetzelfde gevoel bij als het woord "sprongetje" wat af moet doen aan elke rot dag die een baby heeft, maar dat terzijde.
  zondag 22 juni 2008 @ 10:22:32 #209
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59598083
Sil, dat van sprongetje heb ik ook wel hoor..

Ik kan alleen zeggen dat ik echt heel veel aan mijn LK heb gehad. Ze had echt hele goede tips en nam goed de tijd om met mij te oefenen. Ze was echt heel erg lief voor Jen. Ze had echt een hoop truukjes om Jen aan de borst te krijgen.
Ik ben heel blij dat ik haar hulp heb ingeroepen, ik denk niet dat ik zonder nu nog bv zou geven (dat weet ik wel zeker, tepelhoedje dat neit ging, tepelkloven, veel teveel melk). Ik ben elke dag nog zo blij dat ik heb doorgezet, het zo vreselijk makkelijk en Jen doet het zo goed op mijn melk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 22 juni 2008 @ 10:28:51 #210
62233 Jelief
ikke lief!
pi_59598186
Enn goede LK helpt zelfs met het afbouwen indien nodig. Dus pushen dat het perse moet zou ze niet (moeten mogen) doen. Jij hebt een hulpvraag en daar zou zij je mee kunnen helpen. En anders iemand van een van de bv-organiaties?

Nou ben ik een beetje aan het pushen maar ik lees dat je zo graag een half jaar borstvoeding wil geven en alle hulp die je kunt krijgen lijkt mij dan wel op zijn plaats.

oja, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om half/ half tegeven! Dan krijgt Yade én afweerstoffen van jou én voldoende voeding.
pi_59598666
Echt helemaal zonder bijbedoelingen op het gebied van pushen, van mij hoef je niet naar een lactatiekundige al denk ik wel dat het je zou kunnen helpen om het kolven op de rit te krijgen als dat is wat je wil.

Maar voor de goede orde: een lactatiekundige is niemand meer dan iemand die gestudeerd heeft op het gebied van borstvoeding. Kolven hoort ook bij borstvoeding geven dus een goede lactatiekundige zou je ook zonder morren daarmee helpen, als dat je hulpvraag is.

Ik krijg sowieso de kriebels van het woord BV-maffia, maar ik kan me enigzins voorstellen waar het (hoe onterecht ook) vandaan komt. Maar lactatiekundige is nou net dát beroep dat het hele BV-ten-koste-van-alles-stempeltje niet zou hoeven hebben. Bewaar dat maar voor die paar vrouwen die je bij de supermarkt vragen of, hoevaak en waarom je nog BV geeft en daar meteen een rits aan oordelen aan koppelen.
pi_59604948
Ik geef geen BV meer (al lang niet meer), maar wil wel zeggen dat ik erg blij was met de lactatiekundige die ik eigenlijk veel eerder had moeten bellen.
Ze was helemaal niet van, je moet dit of je moet dat. Ze bekeek wat de mogelijkheden waren, zette dat met mij op een rijtje en de keuze was helemaal aan mij.
Mochten we ooit aan een tweede komen, wil ik toch weer bv proberen en zal ik veel eerder een LK bellen als het weer niet loopt.

Sil, ik vind niet dat je naar een LK moet ofzo, maar wilde je alleen laten weten dat ik er op zich een goede ervaring mee heb gehad.
Fake it till you make it...
  maandag 23 juni 2008 @ 09:24:50 #213
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59619320
Hier lijkt de maandag toch goed te gaan. Ik had net al 200cc, dus ik hoef nog maar 200 vandaag... Nachtbraken heeft toch wel een voordeel...
  maandag 23 juni 2008 @ 09:38:29 #214
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59619501
Lekker Tico, 200 erbij moet wel te doen zijn
Saartje
  maandag 23 juni 2008 @ 09:52:35 #215
219033 Mibos2
ik ben de vorige Mibos-mama
pi_59619717
Goedemorgen dames, even een vraagje: ik heb bij Kaith borstvoeding gegeven vier maanden en toen nog een poosje in de ochtend en 's avonds laat. Eigenlijk wil ik dit nu weer proberen/doen want als het zo gaat als bij Kaith is er geen reden om te denken dat het niet zou lukken maar nu heb ik een ks in het verschiet met volledige narcose dus ik vroeg me af of het hier bij iemand bekend was of het dan na een paar uur ook op gang zou komen. Door de algehele narcose kan ik deze dame niet aanleggen in het eerste uur. Maar zou dat nu echt een probleem opleveren? Weet wel dat ik in dit ziekenhuis goed moet aangeven dat er geen kv gegeven mag worden. Tip kwam van Owlet toendertijd.

Alvast bedankt voor de moeite...
  maandag 23 juni 2008 @ 09:57:51 #216
54772 Silmarwen
pi_59619810
De borstvoeding lijkt nu weer beter te gaan. Veel kolven, veel drinken en nu kan ik haar een beetje bijhouden. Soms "clustert" ze nog, en drinkt ze zo 200 cc in 3 uur tijd, dan wordt het echt te krap. Ik ga deze week de lactatiekundige eens bellen voor tips.

Een keer in de zoveel tijd drie dagen zoveel kolven red ik nog wel, maar nu moet ik ook echt elke 3 uur kolven en 1 keer 's nachts, en dat terwijl ik lees dat veel vrouwen het redden op 4 keer per dag. Op deze manier kan ik nooit echt weg, want je kan niet overal kolven en om nou in een restaurant te gaan kolven....
  maandag 23 juni 2008 @ 10:00:22 #217
54772 Silmarwen
pi_59619855
quote:
Op maandag 23 juni 2008 09:52 schreef Mibos2 het volgende:
Goedemorgen dames, even een vraagje: ik heb bij Kaith borstvoeding gegeven vier maanden en toen nog een poosje in de ochtend en 's avonds laat. Eigenlijk wil ik dit nu weer proberen/doen want als het zo gaat als bij Kaith is er geen reden om te denken dat het niet zou lukken maar nu heb ik een ks in het verschiet met volledige narcose dus ik vroeg me af of het hier bij iemand bekend was of het dan na een paar uur ook op gang zou komen. Door de algehele narcose kan ik deze dame niet aanleggen in het eerste uur. Maar zou dat nu echt een probleem opleveren? Weet wel dat ik in dit ziekenhuis goed moet aangeven dat er geen kv gegeven mag worden. Tip kwam van Owlet toendertijd.

Bij mij duurde het zeker 4 dagen voor de borstvoeding opgang kwam na de keizersnede en dat is een normale tijd van wat ik hoorde. Het kan zelfs tot 10 dagen duren voor je echt op de volledige voeding zit.

Je kunt haar waarschijnlijk pas veel later aanleggen, vooral met volledige narcose. Ik weet trouwens niet of je meteen al borstvoeding mag geven dan? Heeft de narcose geen invloed op de samenstelling van de borstvoeding. Bij een ruggenprik was het geen probleem.
  maandag 23 juni 2008 @ 10:03:00 #218
219033 Mibos2
pi_59619896
Bij de eerste had ik ook een ruggenprik en toen ging het meteen goed maar nu dus onder algehele narcose dus dat is ook inderdaad mijn vraag of iemand daar ervaring mee had maar bedankt alvast voor het meedenken. Ik heb wel meteen gevraagd hoe de narcose in elkaar steekt maar die is zo licht dat het kind er weinig tot niets van meekrijgt maar bedacht later pas dat ik weer bv wil gaan geven.
  maandag 23 juni 2008 @ 10:08:12 #219
54772 Silmarwen
pi_59619994
Ik denk dat het nu ook wel goed zal komen dan, Mibos. Maar ik ben geen expert natuurlijk. Gelukkig dat je wel gewoon meteen borstvoeding mag geven. En helaas ja, je kunt niet meteen aanleggen. Misschien wel een van de grootste nadelen van een keizersnede.
pi_59620010
quote:
Op maandag 23 juni 2008 09:52 schreef Mibos2 het volgende:

In principe kun je na een keizersnede borstvoeding geven, ook als je pas een paar uur na de operatie voor het eerst kan voeden. Het is wel zo dat de stoffen die je binnenkrijgt met ruggenprik en narcose ervoor kunnen zorgen dat de toeschietreflex en aanmaak van melk moeilijker op gang komt en dat daardoor de borstvoeding kan mislukken. Misschien is het goed om vooraf aan de keizersnede even een lactatiekundige te bellen hierover? Dan kun je alvast voorzorgsmaatregelen nemen, mocht dat nodig zijn.

Heb even snel gegoogled en je kunt er veel info over vinden. O.a.
quote:
Borstvoeding na een keizersnede

Als je borstvoeding wilt geven nadat je met een keizersnede bent bevallen, is het mogelijk dat je met een aantal problemen te maken krijgt.

De narcose tijdens de ingreep zorgt ervoor dat je voeding later op gang komt, vooral wanneer je onder volledige narcose bent bevallen (dan kan het wel een week tot tien dagen duren, voordat er genoeg melk wordt aangemaakt). Wanneer je voeding eenmaal op gang is gekomen, kun je merken dat het zuigen van je baby zorgt voor een pijnlijk gevoel in je buik. Deze pijn ontstaat door het samentrekken van de baarmoeder tijdens het zuigen.

Verder kan het zijn dat je nog zoveel last hebt van de hechtingen, dat het moeilijk en pijnlijk is om een goede houding te vinden. Wanneer je ervoor kiest om je baby zittend de borst te geven, is het belangrijk dat je probeert om goed rechtop te zitten. Als je buikwand nog gevoelig is, kun je een kussen tussen jou en je baby leggen. Ook kan het prettig zijn om liggend te voeden, steunend op een elleboog met je kindje op een kussen naast je.

Ondanks deze ongemakken betekent het niet dat je na een keizersnede maar beter kunt beslissen om geen borstvoeding te geven. Als je het echt wilt en genoeg geduld hebt, is borstvoeding geven ook na een keizersnede altijd het proberen waard. Het is namelijk ook goed mogelijk dat je weinig of zelfs helemaal geen problemen ervaart.
quote:
Borstvoeding na keizersnede - hoe bereid ik mij voor?
20 december 2001

Na mijn vorige bevalling, via een keizersnede, is de borstvoeding niet goed op gang gekomen. Dit kwam door gebrek aan tijd en begeleiding in het ziekenhuis en daarna door het feit dat ik geen kraamhulp meer kreeg.

Hoe kan ik me deze keer beter voorbereiden? Want ik wil na mijn keizersnede bevalling in mei heel graag borstvoeding gaan geven. Vooral omdat onze eerste veel last van eczeem heeft en ik hoop dat borstvoeding dit (deels) voorkomt.

Astrid, Baarn

Antwoord
In principe hoort een keizersnede geen aanleiding te zijn voor het niet op gang komen van de borstvoeding. Maar zoals u zelf al aangeeft, kan het soms door gebrek aan begeleiding en hulp toch lastig worden om de borstvoeding een goede start te geven.

Voorbereiding
U wilt na de komende bevalling, die eveneens door middel van een keizersnede zal plaatsvinden, graag borstvoeding geven. Een goede voorbereiding daarvoor is: praten met andere moeders die ook een keizersnede hebben gehad.

Daarnaast kunt u alvast regelen dat er na uw thuiskomst voldoende steun en hulp in uw omgeving is. U kunt dan denken aan hulp in huis voor u en uw oudste en het huishouden. Ook na de kraamweek zult u nog moeten herstellen: ook dan is hulp welkom.

Verder kunt u zich voorbereiden op de borstvoeding door een serie bijeenkomsten te volgen bij de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (VBN) of bij borstvoedingsorganisatie La Leche League (LLL). Bij deze organisaties zijn ook publikaties te krijgen die speciaal ingaan op borstvoeding na een keizersnee.

Hulp van de partner
Door van te voren over het onderwerp te lezen en te praten met ervaren moeders, kunt u alvast bedenken hoe u samen met uw partner de borstvoeding een goede start geeft.

U kunt uw partner bijvoorbeeld instructies geven wat hij moet doen als de baby voeding nodig heeft, maar u zelf nog niet in staat bent om te voeden. Denk daarbij aan voeden met behulp van een spuitje of cupje en laat uw partner daar ook over lezen.

Zo kunt u voorkomen dat de baby gevoed wordt met een flesje, wat tepel/speen verwarring zou kunnen opleveren.

Oefenen
U kunt ook denken aan het oefenen met bepaalde voedingshoudingen die niet op uw buikwond drukken en oefenen in het bewegen in bed.

En bedenk dat u altijd hulp kunt vragen: uw partner kan u hierbij van dienst zijn, door goed op u en uw behoeften te letten als hij bij u is.

Oriënteren
Daarnaast kunt u zich alvast oriënteren op de mogelijkheden die u heeft, als de borstvoeding niet goed op gang blijkt te komen. Bijvoorbeeld door nu al op zoek te gaan naar een lactatiekundige bij u in de buurt, die u kan steunen bij een juiste aanpak als de voeding niet goed op gang komt.

Dubbelzijdige borstkolf
Ook kunt u alvast nagaan waar u eventueel een goede, dubbelzijdige borstkolf kunt huren.

Gegevens op papier zetten
Al deze informatie en telefoonnummers van hulpverleners bewaart u op een logische plek die ook voor uw partner of andere hulpverleners in huis makkelijk te vinden is.

Stop ook een exemplaar in uw tas voor het ziekenhuis. U kunt van tevoren uitzoeken of het ziekenhuis waar u bevalt een lactatiekundige in dienst heeft die u kan helpen met aanleggen na de bevalling en bij problemen rond de voeding.

Medicatie
Hopelijk verloopt de keizersnede zo soepel, dat u al snel erna in staat bent om uw baby zelf aan te leggen. Zodra u zelf het gevoel heeft dat u kunt aanleggen, mag u met voeden beginnen. De medicatie van de verdoving is dan al behoorlijk uit uw lichaam verdwenen.

Telefoonnummers
Voor telefoonnummers van de VBN, LLL en de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen, zie: www.borstvoeding.nl.

Nanny Gortzak
--------------------------------------------------------------------------------

Nanny Gortzak is lactatiekundige IBCLC. Ze woont en werkt in de VS en begeleidt daar informatiegroepen voor zwangere en borstvoedende vrouwen.

IBCLC is een internationale organisatie voor certificering (International Board of Certified Lactation Consultants).
De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft ook nog een informatiefolder over keizersnede en borstvoeding las ik, maar die kun je nu niet downloaden en zou je moeten bestellen. Zie http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/brochures.asp?id=250168.

Succes!
  maandag 23 juni 2008 @ 10:09:51 #221
219033 Mibos2
pi_59620030
Ja dat lijkt me ook maar er is geen andere keuze dus we moeten het er maar even mee doen
  maandag 23 juni 2008 @ 10:11:11 #222
219033 Mibos2
pi_59620059
FemmeChantal ik zat net toevallig ook op die site dus was ook al aan het kijken hoe ik die folder kon bemachtigen thanks...
  maandag 23 juni 2008 @ 10:13:21 #223
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59620105
quote:
Op maandag 23 juni 2008 09:57 schreef Silmarwen het volgende:
De borstvoeding lijkt nu weer beter te gaan. Veel kolven, veel drinken en nu kan ik haar een beetje bijhouden. Soms "clustert" ze nog, en drinkt ze zo 200 cc in 3 uur tijd, dan wordt het echt te krap. Ik ga deze week de lactatiekundige eens bellen voor tips.

Een keer in de zoveel tijd drie dagen zoveel kolven red ik nog wel, maar nu moet ik ook echt elke 3 uur kolven en 1 keer 's nachts, en dat terwijl ik lees dat veel vrouwen het redden op 4 keer per dag. Op deze manier kan ik nooit echt weg, want je kan niet overal kolven en om nou in een restaurant te gaan kolven....
Ik kolf 3x per dag, voor 4 voedingen. Ik merk dat als ik 2x kolf (wat ook wel kan zonder te lekken) dat de productie iets afneemt en dan red ik het net wel, net niet. Maar het verschilt ook sterk per dag. Als Jen 's nachts 3x heeft gedronken dan wil het wel, maar meestal komt ze maar 1x.

200cc per 3 uur is echt veel!! Is het een bodemloze put?? Jen is nu bijna 5 maanden en weegt rond de 7 kilo. Ze drinkt iedere 2 uur en 100cc krijgt ze per voeding aangeboden. Soms wil ze dan nog meer, maar dat is echt heel soms, meestal drinkt ze de fles bijna leeg en dan is het wel weer goed.
Natuurlijk is het bij Jen wel wat anders, die haalt als ze te weinig heeft gewoon in bij de volgende voeding aan de borst. Maar als ik kijk wat er bij de kindjes die een fles krijgen in gaat dan valt mijn mond echt open. Jen drinkt echt geen 200cc per voeding weg.

Jouw punt met overal kunnen kolven was ook wel meteen waar ik aan dacht toen je meldde dat je full-time ging kolven. Dan kun je dus niet zo heel makkelijk meer weg... (Nu ga ik morgen ook voor het eerst weer "uit" zonder kind en dan moet ik even rekenen hoe en wat)
  maandag 23 juni 2008 @ 10:37:24 #224
54772 Silmarwen
pi_59620545
Die 200cc in drie uur doet ze niet de hele dag hoor, ook niet elke dag. Als ze dat doet drinkt ze daarna elke 2/3 uur slechts 40 cc voor zo'n 6 a 8 uur. De wijkverpleegkundige noemde het clusteren. Als ze dat elke dag of elke drie uur zou doen zou ik gillend gek worden want het is dan echt elk half uur willen drinken.

Met kunstvoeding heeft ze trouwens best moeite. We krijgen er dan zo'n 50/60 in van de 100....

En nee, met fulltime kolven kun je inderdaad niet makkelijk weg, tenzij je echt een voorraadje hebt. Als we echt een dagje weg zouden moeten zou ze overdag kunstvoeding gaan krijgen.
  maandag 23 juni 2008 @ 10:42:38 #225
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59620649
Ik denk dat het met de kunstvoeding best wel goed komt hoor. Het smaakt gewoon anders, even wennen. (En niet om onaardig over te komen ofzo, maar je geeft denk ik wel HA?? Jij had toch veel allergieen?) Ik heb nog verpakkingen met HA van nutrilon, van die zakjes, handig voor in de luiertas. (Jen mag het niet) Als je ze wilt hebben geef je maar een gil.
pi_59620684
Ik denk dat het nog een beetje te vroeg is voor vier keer per dag kolven, Silmarwen. Je kan er van uit gaan dat een kolf minder stimuleert en minder produceert dan een baby. De eerste maanden drinkt een baby nog minstens om de drie uur uit de borst, om dat te evenaren zal je dus eerder net zo veel moeten kolven dan minder. Dat gaat wel beter worden hoor, maar het heeft wat tijd nodig.
Petje af hoor, ik vind het heel knap als vrouwen fulltime kolven! leuk ook om te zien hoe ze als een echte borstbay clustert en hoe jullie daar in mee gaan. Dan ben je er maar het snelst van af (maar vermoeiend is het wel!)

Mibos, was jij nou degene die ook in het GHZ (gouda) was/gaat bevallen? Zo ja, dan kan ik je van harte aanraden om flink je huiswerk te doen want heel veel kaas hebben ze daar niet gegeten van BV en ik heb het meerdere keren meegemaakt dat moeders met een BV wens na een keizersnede (maar ook zelfs zonder keizersnede) bij me in de kraam kwamen met de mededeling dat men in het ziekenhuis had gezegd dat een flesje beter, makkelijker en noodzakelijk was. Soms zelfs zonder medeweten van de ouders om
En de folder van VBN is
  maandag 23 juni 2008 @ 11:29:38 #227
219033 Mibos2
pi_59621761
Ja Owlet dat ben ik. Ik ben daar al een keer bevallen (nou ja bevallen is niet helemaal het juiste woord) en nu gaat dat dus weer gebeuren maar dan onder volledige narcose. Heb mijn lief ook al elke dag gezegd dat hij op moet letten dat ze niet eerst een sonde of een flesje krijgt of iets dergelijks... Eerst mamamelk en dan kijken hoe het gaat lopen.
  Jubileum moderator maandag 23 juni 2008 @ 19:47:13 #228
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59633553
Mibos ik heb een keizersnede onder narcose gehad en dat heeft gelukkig geen probleem gegeven met de bv. Wel heb ik haar, toen ik eindelijk wakker was gelijk aangelegd, en haar ook die nacht bij me gehouden ( ze wilden me wat rust geven na zo'n zware ingreep maar ik moet echt even een band kweken met mijn kind) en vaak aangelegd. Iris was ook een natuurtalentje op het gebied van aanhappen en kon ook al sterk zuigen dus na 1 dag was mijn bv al op gang.

Ik heb even gemist waarom jij narcose gaat krijgen eigenlijk, dat is toch niet gebruikelijk meer tegenwoordig?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 23 juni 2008 @ 19:55:45 #229
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_59633797
Bij de eerste KS duurde het idd een paar dagen voordat mijn bv op gang kwam, de tweede keer een paar uur na de geboorte al.
Dus het kan meevallen Mibos . Ik had echt het idee dat, omdat het tweede was, mijn lijf wel wist wat het doen moest .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  maandag 23 juni 2008 @ 23:39:45 #230
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59640322
quote:
Op maandag 23 juni 2008 19:55 schreef Leah het volgende:
Bij de eerste KS duurde het idd een paar dagen voordat mijn bv op gang kwam, de tweede keer een paar uur na de geboorte al.
Dus het kan meevallen Mibos . Ik had echt het idee dat, omdat het tweede was, mijn lijf wel wist wat het doen moest .
Je hebt zojuist mijn stiekeme hoop voor een volgende bevalling verwoord
.... met gevoel voor drama....
pi_59669592
Ik bedacht me net in paniek dat ik BV ga geven maar ik helemaal geen kolf heb.
In hoeverre is dit belangrijk? En nodig?
Ik heb bij mijn eerste niet zo lang BV gegeven (zo'n 2 tot 3 weken jammer genoeg) dit omdat de voeding terug liep en meneer totaal niet tevreden was hoe vaak ik hem ook aanlegde. Dit heb ik wel altijd jammer gevonden. Nou hoeft dit niet te betekenen dat het bij de 2e ook net zo zal gaan natuurlijk. Maar toch speelt het mee in je achterhoofd.
Ik had toen een handkolf geleend van iemand, maar ook dat lukte niet.
Is het misschien handig zo'n ding pas aan te schaffen als het nodig mocht zijn...
Punt is wel dat ik op de een of andere manier bang ben dat het niet gaat lukken en ik voor niets zo'n duur ding aanschaf....
Iemand tips en ervaringen hier mee?
  woensdag 25 juni 2008 @ 10:19:56 #232
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59669985
LL, ik had de kolf al nodig op dag 3... Omdat ik zo vreselijk veel stuwing had heeft de LK mij geadviseerd de boel 1malig helemaal leeg te pompen. Toen kwam er (op dag 3 dus) iets van 250cc uit. Echt het was een verademing. Verder moest ik de kolf echt gebruiken om Jen aan de borst te krijgen. Mijn tepels waren niet zo goed aanhapbaar, en door eerst te kolven kwam de tepel goed naar buiten.

Ik heb anders nog wel een handkolf, ik gebruik m eigenlijk niet.
pi_59669999
Lovelylady, een kolf kan je prima pas aanschaffen als het nodig is. De kans dat er in de kraamtijd een kolf nodig is is niet ontzettend groot en áls je er een nodig hebt dan kan je een perfecte kolf huren bij de thuiszorgorganisatie voor heel weinig geld.

Heb je al contact gehad met iemand van La Leche League of Vereniging Borstvoeding Natuurlijk? Daar kan je van (ervarings)deskundigen die allemaal een extra bijscholing hebben gehad hulp krijgen vóór de bevalling maar ook daarna. Via de telefoon of zelfs aan je kraambed.

In de openingspost van dit topic staan de websiteadressen van de twee verenigingen.
  woensdag 25 juni 2008 @ 10:24:35 #234
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59670115
Wat owlet zegt is heel goed... Een kolf huren kan je precies doen als het nodig is, en de kolven die je huurt gaat meestal wat beter dan een handkolf. Die electrische dingen gaan als een tierelier!
pi_59670383
Bedankt voor de tips, ik kon op de thuiszorgsite niets vinden over evt huren van kolven etc. Wel staat er in de kraamgids dat ze gecertificeerd zijn in zorg voor borstvoeding. En dat er ook een lactatiekundige ingeschakeld kan worden.
Ik denk dat ik misschien een beetje nuchter ben en het allemaal maar op me af laat komen. Ik heb in ieder geval die linkjes in mijn favorieten gezet

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2008 10:36:41 ]
pi_59670899
Waarschijnlijk kan je gewoon naar de zelfzorgwinkel gaan (daar waar je ook je klossen en po moet halen in de meeste gevallen) en dan een kolf huren. Anders weet de kraamverzorgster het wel en de lactatiekundige al helemaal!
Fijn dat je kraambureau gecertificeert is, de mogelijkheid tot een lactatiekundige is helemaal super! Weet je, als je maar wéét waar je hulp kan krijgen. Zo veel vrouwen weten dat niet en blijven aanmodderen met probleempjes die in het begin vaak met een of twee tips op te lossen zijn.
pi_59672802
Mijn kraamzorg neemt ook een kolf mee, LovelyLady. Misschien jullie kraamzorgbureau ook?
  woensdag 25 juni 2008 @ 14:26:25 #238
54772 Silmarwen
pi_59676431
Even een crosspost.
quote:
Yade is een vreetzak. Ze is in twee weken tijd een halve kilo aangekomen en 3 centimeter gegroeid. Ze heeft dan ook geen last van krampjes, maar gewoon enorme honger omdat wij ons nog hielden aan het oude voedingpatroon. En ze heeft spruw waar ze nu medicijnen voor heeft en ik heb zalf. Daardoor zou ze minder goed willen drinken.

We gaan nu het volgende doen, weer terug naar de borst, echt aan de borst en bakeren voor ze gaat drinken. Ze wordt ze minder hysterisch en kan ze rustiger drinken. Verder hoeven we haar niet meer wakker te maken, ze mag lekker slapen als ze zin heeft en als ze brult gewoon eten. Ik ga deze week nog even met een lactatiekundige bellen erover voor nog wat tips omdat ze zo ongeduldig is.
Ze vroeg trouwens of ik last had van steken of wat, maar eigenlijk amper tot niet. Dacht dat het gewoon bij de borstvoeding hoorde. Verder heeft ze alleen spruw op haar tong.
  woensdag 25 juni 2008 @ 14:35:15 #239
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_59676674
Een TSR kan ook stekend voelen hoor Sil of als je vol zit kan dat ook wat onprettig voelen. Misschien heb jij geen spruw (kan dat?) en Yade wel.

Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van den haag/leiden woont weet ik een hele leuke en lieve Laktatiekundige. (Ze bleef maar zeggen hoe knap Jen was en hoe mooi en ik was het zo met haar eens!)
pi_59689542
Als er (met spoed) een kolf nodig is, hebben (nacht)apotheken er zelfs nog wel één. Daar zou ik me helemaal niet druk om maken
Variety is the spice of life
  donderdag 26 juni 2008 @ 16:04:08 #241
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_59708115
Ik ben van plan om vanaf nu regelmatig (1 a 2x per week) te gaan kolven, zodat Marlien ook uit een flesje leert drinken en ik af en toe 's avonds weg kan.
Nu vroeg ik me af, stel dat Marlien niet alles opdrinkt, kan ik dan de opgewarmde melk dan eventueel nog even bewaren (in de koelkast) voor een van mijn andere kinderen (die het dan gekoeld zouden kunnen drinken)?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 26 juni 2008 @ 16:20:58 #242
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_59708544
Grijs, wat een goed idee van je om de overgebeleven melk te willen gaan recyclen!
Die kostbare voedingsstoffen kunnen beter werk verrichten in de buikjes van opgroeiende kinderen dan in het riool
Tenminste, als de melk niet bederft, ik heb geen idee hoe lang je het zou kunnen bewaren nadat Marlien gedronken heeft. Er komen toch wat bacterien in het flesje denk ik....

Silmarwen, succes met de nieuwe aanpak!
.... met gevoel voor drama....
pi_59710858
De opgewarmde melk is een uur houdbaar en kan je dus niet meer in de koelkast zetten.
pi_59711018
voor babietjes niet nee...
maar voor je oudere kids (van 4 en 6 toch??) zou ik dat best aandurven. Alleen niet meer voor Marlien gebruiken.
pi_59711402
Ik zou het ook nog wel aandurven, als het een paar uur is.
Vinden ze het ook lekker, Grijs? Ik kan me nog wel herinneren hoe smerig ik de melk vond toen ik een beetje proefde toen mijn broertje en zusje dronken.
pi_59712588
Mijn jongens hoeven het ook niet, ik heb het ze laten proeven maar ze vonden het erg smerig Nu drinken ze bij mij ook wel karnemelk ipv gewone melk dus ze zijn die zoetheid niet zo gewend denk ik.

Die melkblaar wil maar niet over gaan trouwens
Morgen weer een afspraak met de LK, dan ook meteen even aankaarten
Saartje
pi_59713475
Bij mij is er weer een borstontsteking op komst. Morgen even de HA bellen voor een kuurtje.
pi_59724362
Hopelijk ben je er snel van af, Ticootje.

Maneki, hoe staat het verder met je ontsteking/spruw? Zit dta er ook nog steeds of is het nu *alleen* de melkblaar?
  vrijdag 27 juni 2008 @ 09:32:23 #249
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59724410
De spruw zit er ook nog steeds. M`n borsten doen nu zelfs meer pijn dan vóór de AB en fluconazol De acute ontsteking is wel weg maar het voelt nog steeds alsof er van alles niet goed zit.
Saartje
pi_59724625

Hopelijk heeft de LK hét advies. Succes morgen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')