Bij mij duurde het zeker 4 dagen voor de borstvoeding opgang kwam na de keizersnede en dat is een normale tijd van wat ik hoorde. Het kan zelfs tot 10 dagen duren voor je echt op de volledige voeding zit.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:52 schreef Mibos2 het volgende:
Goedemorgen dames, even een vraagje: ik heb bij Kaith borstvoeding gegeven vier maanden en toen nog een poosje in de ochtend en 's avonds laat. Eigenlijk wil ik dit nu weer proberen/doen want als het zo gaat als bij Kaith is er geen reden om te denken dat het niet zou lukken maar nu heb ik een ks in het verschiet met volledige narcose dus ik vroeg me af of het hier bij iemand bekend was of het dan na een paar uur ook op gang zou komen. Door de algehele narcose kan ik deze dame niet aanleggen in het eerste uur. Maar zou dat nu echt een probleem opleveren? Weet wel dat ik in dit ziekenhuis goed moet aangeven dat er geen kv gegeven mag worden. Tip kwam van Owlet toendertijd.
Alvast bedankt voor de moeite...
In principe kun je na een keizersnede borstvoeding geven, ook als je pas een paar uur na de operatie voor het eerst kan voeden. Het is wel zo dat de stoffen die je binnenkrijgt met ruggenprik en narcose ervoor kunnen zorgen dat de toeschietreflex en aanmaak van melk moeilijker op gang komt en dat daardoor de borstvoeding kan mislukken. Misschien is het goed om vooraf aan de keizersnede even een lactatiekundige te bellen hierover? Dan kun je alvast voorzorgsmaatregelen nemen, mocht dat nodig zijn.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:52 schreef Mibos2 het volgende:
Goedemorgen dames, even een vraagje: ik heb bij Kaith borstvoeding gegeven vier maanden en toen nog een poosje in de ochtend en 's avonds laat. Eigenlijk wil ik dit nu weer proberen/doen want als het zo gaat als bij Kaith is er geen reden om te denken dat het niet zou lukken maar nu heb ik een ks in het verschiet met volledige narcose dus ik vroeg me af of het hier bij iemand bekend was of het dan na een paar uur ook op gang zou komen. Door de algehele narcose kan ik deze dame niet aanleggen in het eerste uur. Maar zou dat nu echt een probleem opleveren? Weet wel dat ik in dit ziekenhuis goed moet aangeven dat er geen kv gegeven mag worden. Tip kwam van Owlet toendertijd.
Alvast bedankt voor de moeite...
quote:Borstvoeding na een keizersnede
Als je borstvoeding wilt geven nadat je met een keizersnede bent bevallen, is het mogelijk dat je met een aantal problemen te maken krijgt.
De narcose tijdens de ingreep zorgt ervoor dat je voeding later op gang komt, vooral wanneer je onder volledige narcose bent bevallen (dan kan het wel een week tot tien dagen duren, voordat er genoeg melk wordt aangemaakt). Wanneer je voeding eenmaal op gang is gekomen, kun je merken dat het zuigen van je baby zorgt voor een pijnlijk gevoel in je buik. Deze pijn ontstaat door het samentrekken van de baarmoeder tijdens het zuigen.
Verder kan het zijn dat je nog zoveel last hebt van de hechtingen, dat het moeilijk en pijnlijk is om een goede houding te vinden. Wanneer je ervoor kiest om je baby zittend de borst te geven, is het belangrijk dat je probeert om goed rechtop te zitten. Als je buikwand nog gevoelig is, kun je een kussen tussen jou en je baby leggen. Ook kan het prettig zijn om liggend te voeden, steunend op een elleboog met je kindje op een kussen naast je.
Ondanks deze ongemakken betekent het niet dat je na een keizersnede maar beter kunt beslissen om geen borstvoeding te geven. Als je het echt wilt en genoeg geduld hebt, is borstvoeding geven ook na een keizersnede altijd het proberen waard. Het is namelijk ook goed mogelijk dat je weinig of zelfs helemaal geen problemen ervaart.
De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft ook nog een informatiefolder over keizersnede en borstvoeding las ik, maar die kun je nu niet downloaden en zou je moeten bestellen. Zie http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/brochures.asp?id=250168.quote:Borstvoeding na keizersnede - hoe bereid ik mij voor?
20 december 2001
Na mijn vorige bevalling, via een keizersnede, is de borstvoeding niet goed op gang gekomen. Dit kwam door gebrek aan tijd en begeleiding in het ziekenhuis en daarna door het feit dat ik geen kraamhulp meer kreeg.
Hoe kan ik me deze keer beter voorbereiden? Want ik wil na mijn keizersnede bevalling in mei heel graag borstvoeding gaan geven. Vooral omdat onze eerste veel last van eczeem heeft en ik hoop dat borstvoeding dit (deels) voorkomt.
Astrid, Baarn
Antwoord
In principe hoort een keizersnede geen aanleiding te zijn voor het niet op gang komen van de borstvoeding. Maar zoals u zelf al aangeeft, kan het soms door gebrek aan begeleiding en hulp toch lastig worden om de borstvoeding een goede start te geven.
Voorbereiding
U wilt na de komende bevalling, die eveneens door middel van een keizersnede zal plaatsvinden, graag borstvoeding geven. Een goede voorbereiding daarvoor is: praten met andere moeders die ook een keizersnede hebben gehad.
Daarnaast kunt u alvast regelen dat er na uw thuiskomst voldoende steun en hulp in uw omgeving is. U kunt dan denken aan hulp in huis voor u en uw oudste en het huishouden. Ook na de kraamweek zult u nog moeten herstellen: ook dan is hulp welkom.
Verder kunt u zich voorbereiden op de borstvoeding door een serie bijeenkomsten te volgen bij de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (VBN) of bij borstvoedingsorganisatie La Leche League (LLL). Bij deze organisaties zijn ook publikaties te krijgen die speciaal ingaan op borstvoeding na een keizersnee.
Hulp van de partner
Door van te voren over het onderwerp te lezen en te praten met ervaren moeders, kunt u alvast bedenken hoe u samen met uw partner de borstvoeding een goede start geeft.
U kunt uw partner bijvoorbeeld instructies geven wat hij moet doen als de baby voeding nodig heeft, maar u zelf nog niet in staat bent om te voeden. Denk daarbij aan voeden met behulp van een spuitje of cupje en laat uw partner daar ook over lezen.
Zo kunt u voorkomen dat de baby gevoed wordt met een flesje, wat tepel/speen verwarring zou kunnen opleveren.
Oefenen
U kunt ook denken aan het oefenen met bepaalde voedingshoudingen die niet op uw buikwond drukken en oefenen in het bewegen in bed.
En bedenk dat u altijd hulp kunt vragen: uw partner kan u hierbij van dienst zijn, door goed op u en uw behoeften te letten als hij bij u is.
Oriënteren
Daarnaast kunt u zich alvast oriënteren op de mogelijkheden die u heeft, als de borstvoeding niet goed op gang blijkt te komen. Bijvoorbeeld door nu al op zoek te gaan naar een lactatiekundige bij u in de buurt, die u kan steunen bij een juiste aanpak als de voeding niet goed op gang komt.
Dubbelzijdige borstkolf
Ook kunt u alvast nagaan waar u eventueel een goede, dubbelzijdige borstkolf kunt huren.
Gegevens op papier zetten
Al deze informatie en telefoonnummers van hulpverleners bewaart u op een logische plek die ook voor uw partner of andere hulpverleners in huis makkelijk te vinden is.
Stop ook een exemplaar in uw tas voor het ziekenhuis. U kunt van tevoren uitzoeken of het ziekenhuis waar u bevalt een lactatiekundige in dienst heeft die u kan helpen met aanleggen na de bevalling en bij problemen rond de voeding.
Medicatie
Hopelijk verloopt de keizersnede zo soepel, dat u al snel erna in staat bent om uw baby zelf aan te leggen. Zodra u zelf het gevoel heeft dat u kunt aanleggen, mag u met voeden beginnen. De medicatie van de verdoving is dan al behoorlijk uit uw lichaam verdwenen.
Telefoonnummers
Voor telefoonnummers van de VBN, LLL en de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen, zie: www.borstvoeding.nl.
Nanny Gortzak
--------------------------------------------------------------------------------
Nanny Gortzak is lactatiekundige IBCLC. Ze woont en werkt in de VS en begeleidt daar informatiegroepen voor zwangere en borstvoedende vrouwen.
IBCLC is een internationale organisatie voor certificering (International Board of Certified Lactation Consultants).
Ik kolf 3x per dag, voor 4 voedingen. Ik merk dat als ik 2x kolf (wat ook wel kan zonder te lekken) dat de productie iets afneemt en dan red ik het net wel, net niet. Maar het verschilt ook sterk per dag. Als Jen 's nachts 3x heeft gedronken dan wil het wel, maar meestal komt ze maar 1x.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:57 schreef Silmarwen het volgende:
De borstvoeding lijkt nu weer beter te gaan. Veel kolven, veel drinken en nu kan ik haar een beetje bijhouden. Soms "clustert" ze nog, en drinkt ze zo 200 cc in 3 uur tijd, dan wordt het echt te krap. Ik ga deze week de lactatiekundige eens bellen voor tips.
Een keer in de zoveel tijd drie dagen zoveel kolven red ik nog wel, maar nu moet ik ook echt elke 3 uur kolven en 1 keer 's nachts, en dat terwijl ik lees dat veel vrouwen het redden op 4 keer per dag. Op deze manier kan ik nooit echt weg, want je kan niet overal kolven en om nou in een restaurant te gaan kolven....
Je hebt zojuist mijn stiekeme hoop voor een volgende bevalling verwoordquote:Op maandag 23 juni 2008 19:55 schreef Leah het volgende:
Bij de eerste KS duurde het idd een paar dagen voordat mijn bv op gang kwam, de tweede keer een paar uur na de geboorte al.
Dus het kan meevallen Mibos. Ik had echt het idee dat, omdat het tweede was, mijn lijf wel wist wat het doen moest
.
Ze vroeg trouwens of ik last had van steken of wat, maar eigenlijk amper tot niet. Dacht dat het gewoon bij de borstvoeding hoorde. Verder heeft ze alleen spruw op haar tong.quote:Yade is een vreetzak.Ze is in twee weken tijd een halve kilo aangekomen en 3 centimeter gegroeid. Ze heeft dan ook geen last van krampjes, maar gewoon enorme honger omdat wij ons nog hielden aan het oude voedingpatroon.
En ze heeft spruw waar ze nu medicijnen voor heeft en ik heb zalf. Daardoor zou ze minder goed willen drinken.
We gaan nu het volgende doen, weer terug naar de borst, echt aan de borst en bakeren voor ze gaat drinken. Ze wordt ze minder hysterisch en kan ze rustiger drinken. Verder hoeven we haar niet meer wakker te maken, ze mag lekker slapen als ze zin heeft en als ze brult gewoon eten. Ik ga deze week nog even met een lactatiekundige bellen erover voor nog wat tips omdat ze zo ongeduldig is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |