volkskrantquote:De niet-religieuze Partij voor de Dieren is net als de ChristenUnie en de SGP tegen de selectie van embryo’s bij ouders die een erfelijke vorm van borstkanker hebben. Tijdens het debat donderdag wees Esther Ouwehand (PvdD) op het ‘hellend vlak’ waarop de regering zich begeeft als embryoselectie wordt toegestaan. ‘Dan zie ik geen mogelijkheid om later nee te kunnen zeggen tegen andere ziekten. We hebben allemaal wel wat, het einde is dan zoek.’
bronquote:De Partij voor de Dieren is niet principieel tegen embryoselectie, maar ziet belangrijke ethische dilemma’s die vragen om een breed maatschappelijk debat. De voorstellen die de staatssecretaris in haar ingetrokken brief heeft gedaan, zouden betekenen dat er een nieuw pad wordt ingeslagen op het gebied van het selecteren van embryo’s. De vraag is of dat zomaar kan. Ik denk van niet. Van de huidige praktijk, selectie op basis van de zekerheid dat een ernstige erfelijke aandoening zich zal openbaren, gaan we over naar selectie op basis van een risico daarop. Dat is een fundamenteel verschil, een onomkeerbare beslissing en we moeten kijken naar de gevolgen die dat met zich meebrengt.
We begrijpen de vraag naar steeds ruimere mogelijkheden voor embryoselectie, maar we moeten eerst de consequenties in kaart brengen. Het Centrum voor Ethiek en Gezondheid heeft in 2003 aangegeven dat een van de normatieve aspecten van pre-implantatie genetische diagnostiek gaat over het hellende vlak dat je met deze techniek betreedt.
Want hoe worden de risico’s ingeschat? Wanneer is de kans op een aandoening groot genoeg om selectie te rechtvaardigen? En hoe ernstig zou die aandoening dan moeten zijn? Professor Galjaard merkte in Nova op dat de ontwikkelingen in het DNA onderzoek er de komende jaren voor zullen zorgen dat we nog meer inzicht krijgen in genen en aanleg voor bepaalde ziekten en verhoogde risico’s. Ieder van ons heeft wel aanleg voor iets, of het nou Parkinson, diabetes, hart- en vaatziekten of dementie is. Wat betekent dat voor het vraagstuk over embryoselectie?
Anderen merken op dat het uiteindelijke criterium van de staatssecretaris, ‘ernstige erfelijke ziekten’ een zeer vloeibare waarde is, potentieel zonder einde. Het zou gaan om een beperkte lijst genetisch bepaalde ziekten, die in aanmerking komen voor preselectie van embryo's. Maar dit soort lijsten zal altijd onder druk staan. Wie mag die lijst opstellen? Wie bepaalt wat als ernstige, erfelijke ziekte wordt gekwalificeerd? En hoe gaan we om met de onvermijdelijke maatschappelijke en medische lobbygroepen die zich zullen willen inzetten om ook ‘hun’ ziekte op de lijst te krijgen?
Breder gezien zijn er maatschappelijke implicaties die onze aandacht verdienen. Zoals het risico op verwijtbaarheid als we steeds meer en steeds gedetailleerder keuzes kunnen maken over nieuw leven. Met welke verantwoordelijkheden worden aanstaande ouders opgezadeld nu zij steeds meer keuzes moeten maken? Het Centrum voor Ethiek en Gezondheid merkte ook al op dat de almaar groter wordende keuzevrijheid in de zorg dreigt om te slaan in een kiesplicht. Welke gevolgen heeft dat voor de individuen in onze samenleving? Hoe zullen de zorgverzekeraars reageren op ziekten die voorkomen hadden kunnen worden?
Voorzitter, de Partij voor de Dieren kan niet anders dan constateren dat veel vragen over embryoselectie tot nu toe onbeantwoord zijn gebleven. Die vragen zijn lastig te beantwoorden en misschien zal uiteindelijk blijken dat een aantal vragen helemaal niet kan worden beantwoord. Maar dat ontslaat ons niet van de plicht een zorgvuldig, maatschappelijk en politiek debat te voeren over de ethische aspecten van medisch-wetenschappelijke technieken die raken aan leven en dood.
Gelukkig is het einde zoek. Waarom zou iemand niet mogen selecteren op de kleur van de ogen? En over mongooltjes: als ik vader zou worden van een mongooltje, zou ik ook abortus willen. Met alle respect voor (het leven van)mongolen en hun verzorgers, ik moet er niet aan denken om vader van een te zijn. Dat is een keuze die ik zelf wil kunnen maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 09:59 schreef JohnDope het volgende:
Ze hebben wel gelijk, want het einde is zoek.
En waarom worden de mensen met borstkanker-gen wel geholpen en mensen met een hartafwijking-gen of andere nare erfelijke aandoening niet
En hoe zit het nou met mongooltjes? Is het nu wel legaal om die te aborteren?
Dat doet er toch niet toe.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:19 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En over mongooltjes: als ik vader zou worden van een mongooltje, zou ik ook abortus willen. Met alle respect voor (het leven van)mongolen en hun verzorgers, ik moet er niet aan denken om vader van een te zijn. Dat is een keuze die ik zelf wil kunnen maken.
Ja, dat is legaal.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:21 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat doet er toch niet toe.
Ik wil weten of dat legaal is te ja of te nee.
Ja, dat is niet specifiek verboden.quote:En hoe zit het nou met mongooltjes? Is het nu wel legaal om die te aborteren?
Dus een moeder mag gewoon een abortatie doen wanneer ze er achter komt dat haar kind het syndroom van down heeft?quote:
quote:
Tot 24 of 26 weken wel ja. (Weet niet helemaal zeker meer wat de limiet voor abortus is.)quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dus een moeder mag gewoon een abortatie doen wanneer ze er achter komt dat haar kind het syndroom van down heeft?
quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:26 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Tot 24 of 26 weken wel ja. (Weet niet helemaal zeker meer wat de limiet voor abortus is.)
Dan heb je dat te accepteren. Het is trouwens vanaf e 24ste week, waarbij er een marge van twee weken aangehouden moet worden, waardoor in de praktijk er in NL (bijna) geen abortussen uitgevoerd worden na de 22ste week.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En als er nou afwijkingen zichtbaar worden na de 26ste week, wat dan
Dan moet je naar een kliniek in Spanje. Voor degenen die het nieuws gevolgd hebben. Na de 26 weken is er geen abortus meer, tenzij het leven van de moeder acuut in het gevaar komt. Echter, dat is ook zo ongeveer de tijd dat het kind in leven kan worden gehouden buiten de baarmoeder (alhoewel het voor zeer vroeg geboren kinderen wel heel precair is).quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:27 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het overigens belachelijk dat een vrouw na de 26ste week geen abortus mag doen, maar wat als er nou na de 26ste week afwijkingen zichtbaar worden? Dan moet die moeder dat kind toch maar uitpoepen
Dat klopt, als het gevaar er is dat de moeder komt te overlijden mag er alsnog abortus gepleegd worden.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:28 schreef Monolith het volgende:
Abortus in Nederland kent voor zover ik weet geen specifieke eisen m.b.t. afwijkingen. Hoe het precies na de termijn van 24 weken zit weet ik niet. Misschien dat er dan nog bij reëel overlijdensrisico voor de moeder abortus mag worden gepleegd.
Dan heb je dat maar te accepteren.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:29 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dan heb je dat te accepteren. Het is trouwens vanaf e 24ste week, waarbij er een marge van twee weken aangehouden moet worden, waardoor in de praktijk er in NL (bijna) geen abortussen uitgevoerd worden na de 22ste week.
Wat is daar zo krom aan en waar gebeurt er 'hocus-pocus'?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:29 schreef JohnDope het volgende:
Krom eigenlijk.... Na de 26ste week mag een vrouw geen abortus meer doen, maar men mag wel hocus-pocus doen met eicellen.
Wat vind je daar krom aan?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:29 schreef JohnDope het volgende:
Krom eigenlijk.... Na de 26ste week mag een vrouw geen abortus meer doen, maar men mag wel hocus-pocus doen met eicellen.
Ieder mens is baas over eigen lichaam en geest, dus een vrouw heeft ten alle tijden het recht om abortus te doen, dat vormt namelijk geen enkel risico voor het menselijke ras.quote:
Waarom is dat krom? Het gaat in het eerste geval om een 'baby' die met hangen en wurgen zonder moeder in leven kan blijven, in het tweede geval gaat het om 8 cellen. Ik zie niet wat daar krom is.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:29 schreef JohnDope het volgende:
Aangezien de screenings echo pas bij 20 weken wordt uitgevoerd worden er ook daarna nog veel abortussen uitgevoerd. Het is namelijk niet echt zinnig om een feutus te laten zitten als er op de screeningsecho te zien is dat de longen van het kind niet aanwezig zijn. Met andere woorden het kind kan nooit buiten de baarmoeder zuurstof krijgen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:29 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dan heb je dat te accepteren. Het is trouwens vanaf e 24ste week, waarbij er een marge van twee weken aangehouden moet worden, waardoor in de praktijk er in NL (bijna) geen abortussen uitgevoerd worden na de 22ste week.
rommelen met cellen, leidt uiteindelijk naar superieure en untermenschen. Hoe meer geld jij hebt, hoe beter jij je kind kan pimpen, misschien met wat meer intelligentie, spierkracht etc.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:32 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom is dat krom? Het gaat in het eerste geval om een 'baby' die met hangen en wurgen zonder moeder in leven kan blijven, in het tweede geval gaat het om 8 cellen. Ik zie niet wat daar krom is.
En waar wil jij de grens leggen? Het is totdat het kinder volwassen is nog mogelijk hem/haar te vermoorden? Na 26 weken is het echt geen hoopje cellen meer hoor!quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:31 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ieder mens is baas over eigen lichaam en geest, dus een vrouw heeft ten alle tijden het recht om abortus te doen, dat vormt namelijk geen enkel risico voor het menselijke ras.
Dat hocus-pocus op cel niveau daarentegen vormt indirect wel een ongekend risico voor het menselijke ras. Want was is het volgende dat geëlimineerd moet worden
Je kunt ook testen of het kinder drager is van het borstkankergen en dan voor abortus kiezen. Dus dan is het nog steeds 'hocus pocus' op celniveau. Echter, het gaat om selectie, niet om modificatie. Maar dat is je al eerder proberen uit te leggen, en toen lukte het ook niet, aangezien jij klaarblijkelijk het idee hebt dat het iets besmettelijks betreft dat als een Spaanse griep een half continent kan doden.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:31 schreef JohnDope het volgende:
Dat hocus-pocus op cel niveau daarentegen vormt indirect wel een ongekend risico voor het menselijke ras. Want was is het volgende dat geëlimineerd moet worden
Zolang de moeder haar kind in de buik heeft, is het een onderdeel van haar lichaam, dus is de moeder de baas.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:35 schreef wTs het volgende:
[..]
En waar wil jij de grens leggen? Het is totdat het kinder volwassen is nog mogelijk hem/haar te vermoorden? Na 26 weken is het echt geen hoopje cellen meer hoor!
En daar is nog in het geheel geen sprake van. Maar ja, hoe meer geld je hebt, hoe groter het huis is dat je kunt kopen, en hoe beter de school is en hoe gezonder het voedsel is dat je je kinderen kunt voorschotelen. Ik neem aan dat jij dus ook communist bent?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:34 schreef JohnDope het volgende:
rommelen met cellen, leidt uiteindelijk naar superieure en untermenschen. Hoe meer geld jij hebt, hoe beter jij je kind kan pimpen, misschien met wat meer intelligentie, spierkracht etc.
Die grens is getrokken op ongeveer de leeftijd dat een kind buiten de baarmoeder zelfstandig kan leven meen ik. Daar is wel iets voor te zeggen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik vind het overigens belachelijk dat een vrouw na de 26ste week geen abortus mag doen, maar wat als er nou na de 26ste week afwijkingen zichtbaar worden? Dan moet die moeder dat kind toch maar uitpoepen
Integendeel.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
En daar is nog in het geheel geen sprake van. Maar ja, hoe meer geld je hebt, hoe groter het huis is dat je kunt kopen, en hoe beter de school is en hoe gezonder het voedsel is dat je je kinderen kunt voorschotelen. Ik neem aan dat jij dus ook communist bent?
Slecht zaad blijft slecht zaad. En een appel valt niet ver van de boom.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
rommelen met cellen, leidt uiteindelijk naar superieure en untermenschen. Hoe meer geld jij hebt, hoe beter jij je kind kan pimpen, misschien met wat meer intelligentie, spierkracht etc.
Namelijk dat het vrij arbitrair is en afhankelijk van de medische voorzieningen ter plaatse en de progressie van de wetenschap.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:38 schreef MinderMutsig het volgende:
Die grens is getrokken op ongeveer de leeftijd dat een kind buiten de baarmoeder zelfstandig kan leven meen ik. Daar is wel iets voor te zeggen.
Jij hebt het begrepenquote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:31 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ieder mens is baas over eigen lichaam en geest, dus een vrouw heeft ten alle tijden het recht om abortus te doen, dat vormt namelijk geen enkel risico voor het menselijke ras.
En wanneer gaat dit precies gebeuren en hoe hangt dit samen met het huidige onderwerp?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:39 schreef JohnDope het volgende:
Maar arme mensen hebben nu de kans op rijk te worden, wanneer straks de toekomstige babies zwaar gepimpt gaan worden hebben arme mensen nooit meer de kans om rijk te worden.
Linkse rakker die je bent.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:39 schreef JohnDope het volgende:
Maar arme mensen hebben nu de kans op rijk te worden, wanneer straks de toekomstige babies zwaar gepimpt gaan worden hebben arme mensen nooit meer de kans om rijk te worden.
Juist die groep kan dat straks nog steeds. Het gaat juist om het uitbannen van de Paris Hiltons in deze wereld. Lijkt me een mooi streven.quote:Kijk bijvoorbeeld hoeveel miljardairs er in de wereld zijn die vroeger als wees en of straatarm begonnen zijn, dat zal je dan niet meer hebben.
Volgens mij snap je niet helemaal wat de embryoselectie inhoudt en ook niet echt hoe evo-devo werkt.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:39 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Integendeel.
Kijk bijvoorbeeld hoeveel miljardairs er in de wereld zijn die vroeger als wees en of straatarm begonnen zijn, dat zal je dan niet meer hebben.
Bijvoorbeeld dat ja.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Namelijk dat het vrij arbitrair is en afhankelijk van de medische voorzieningen ter plaatse en de progressie van de wetenschap.
Pffff.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 05:28 schreef sigme het volgende:
Ik zou zeggen, schoenmaker, hou je bij je leest. Wie een politieke beweging voor beesten wil wezen kan zich beter afzijdig houden bij heikele kwesties die de beesten niet raken.
Vergeet niet dat Thieme een Zevende-dag-adventist is dus dit standpunt is dan ineens niet zo heel gek.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 05:28 schreef sigme het volgende:
Ik zou zeggen, schoenmaker, hou je bij je leest. Wie een politieke beweging voor beesten wil wezen kan zich beter afzijdig houden bij heikele kwesties die de beesten niet raken.
quote:Op vrijdag 6 juni 2008 05:28 schreef sigme het volgende:
Hij verwoordt het wat krakkemikkig, maar er zijn meer mensen die denken dat er een tweedeling komt als bepaalde mensen hun DNA kunnen tweaken en anderen niet. Kijk Gattaca' (film ) maar eens.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet helemaal wat de embryoselectie inhoudt en ook niet echt hoe evo-devo werkt.
Dat snap ik, maar embryoselectie heeft niets met 'DNA tweaken' te maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 14:55 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Hij verwoordt het wat krakkemikkig, maar er zijn meer mensen die denken dat er een tweedeling komt als bepaalde mensen hun DNA kunnen tweaken en anderen niet. Kijk Gattaca' (film ) maar eens.
Goh, al die verschillende fokkers hebben niet samen dezelfde mening.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 06:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Beetje inconsistent zijn we wel hier op Fok, he? Als de PvdD onderwerpen op de agenda wil hebben die alleen over dieren gaan is het niet goed. Dan is het een one-issue partij, wat doet dat in de Kamer etc etc.. Nu bewijst de Partij dat ze meer is dan one-issue, is het weer niet goed.
quote:Overigens dekt de naam van een partij niet altijd de lading. De Partij voor de Vrijheid wil niets liever dan vrijheden inperken, dus waarom zou de PvdD ook geen standpunten over andere zaken mogen innemen?
De partij voor de dieren wil mensen van verschillende gezindte verenigen rondom de politieke aanpak van dierenrechten/ -behandeling etc.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 08:01 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Sigme, waarom mag de PvdD geen input hebben over andere zaken dan dieren zaken? Het stuk is niet eendimensionaal en stelt een aantal terechte zaken aan de kaak. Dat lijkt mij niets anders dan zorgvuldige besluitvorming.
Niemand heeft kunnen aangeven wat later beslismomenten zijn, tav een verhoogd risico en de term "ernstige ziekte."
Dat geldt voor elke partij die stelling neemt in deze kwestie.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 19:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Goh, al die verschillende fokkers hebben niet samen dezelfde mening.
[..]
[..]
Het is niet snugger, sterker nog, het dient hun zaak slecht, als ze zich gaat uitspreken over een zaak die een deel van de mensen die een partij voor dieren wel wou steunen, afstoot.
Niettemin gaat het daarvoor minder op. Omdat die partijen veel breder georienteerd zijn. De partij voor de dieren heeft een heel specifiek onderwerp, veel meer dan andere partijen. En dat zit 'm niet in de naam van de partij.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 20:10 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Dat geldt voor elke partij die stelling neemt in deze kwestie.
Heus niet alle VVD-ers zijn voor, of alle mensen die PvdA stemmen zijn blij met deze kwestie.
Ik ben er ook op tegen, en deze kwestie gaat zwaar wegen in mijn stem.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 20:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Niettemin gaat het daarvoor minder op. Omdat die partijen veel breder georienteerd zijn. De partij voor de dieren heeft een heel specifiek onderwerp, veel meer dan andere partijen. En dat zit 'm niet in de naam van de partij.
Daar kun je pas over oordelen op het moment dat je zelf voor de keuze staat, en geloof me, zo makkelijk als dat het nu je vingers uit rolt, zal het tegen die tijd mocht je ooit onverhoopt voor die keuze staan niet gaan hoor, dus een beetje te kort door de bocht.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:19 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Gelukkig is het einde zoek. Waarom zou iemand niet mogen selecteren op de kleur van de ogen? En over mongooltjes: als ik vader zou worden van een mongooltje, zou ik ook abortus willen. Met alle respect voor (het leven van)mongolen en hun verzorgers, ik moet er niet aan denken om vader van een te zijn. Dat is een keuze die ik zelf wil kunnen maken.
Daar komt het in feite wel op neer, maar die test wordt normaliter al gedaan voor de 14 wkn en daaruit komt een soort van kansberekening, diequote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dus een moeder mag gewoon een abortatie doen wanneer ze er achter komt dat haar kind het syndroom van down heeft?
de grens ligt hier in Nederland bij 24 wkn, al is en blijft dat belachelijk hoor, want met 24 wkn heeft het kindje redelijk grote kans om te overleven buiten de baarmoeder, en vindt ik het persoonlijk walgelijk om dan nog abortus te plegen, maar degene die ooit eens een filmje hebben gezien hoe abortus in zijn werk staat, zal daar nooit voor kiezen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Jij weet klaarblijkelijk niet waar het hier om gaat.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:39 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Slecht zaad blijft slecht zaad. En een appel valt niet ver van de boom.
En wat is er tegen meer intelligente mensen? Ik zie het als een volgende stap in de evolutie, niks mis mee.
Vanwaar deze frustratie? Voel je die ook als je bloemkool of broccoli eet? (Dat is een serieuze vraag.)quote:Op vrijdag 6 juni 2008 21:54 schreef smoekie het volgende:
Het gaat hier om het uitbannen van het risico op een bepaalde (genetisch bepaalde erfelijke ziekte) ziekte als borstkanker, als dit het begin is, zal er ongetwijfeld een gevolg komen en zal men in de toekomst zoveel mogelijk proberen zoveel mogelijk “gezonde” mensen te baren, blijf gewoon van de natuur af, heel simpel, de mens heeft niet voor God te spelen. En die tekst van jou dta slecht zaad slecht zaad blijft, laat wel zien dat jij geen kaas hebt gegeten van hoe het een en ander nou precies in zijn werk gaat.
[…]
Zoals gezegd blijf gewoon met je takken van de natuur af, nog ff en dan mag je enkel nog op “selectie” zwanger worden om op die manier de kosten in de gezondheidszorg te drukken.
In 1 woord gewoon “walgelijk’
Lees jij dit topic eens na, dan weet je misschien waar het hier over gaat.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 21:54 schreef smoekie het volgende:
Lees het beginsel van de ts eens na, of kijk eens wat vaker het nieuws om te weten waar het nou precies om gaat, dan zul je zien dat het niets met intellect te maken heeft. Al zal dat ongetwijfeld wel 1 van de volgende stappen zijn die er ooit zullen komen.
Dat laatste ben ik ook geen voorstander van. Maar vlieg een eind op met je bekrompen geleuter over voor god spelen. Dat maak ik zelf wel uit.quote:Zoals gezegd blijf gewoon met je takken van de natuur af, nog ff en dan mag je enkel nog op “selectie” zwanger worden om op die manier de kosten in de gezondheidszorg te drukken.
Wat? Het 'zie mij moreel superieur zijn' van jou? Ja, dat is walgelijk.quote:In 1 woord gewoon “walgelijk’
Nee, maar met embryoselectie zou je in principe ook 'ubermenschen'' kunnen maken.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 17:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar embryoselectie heeft niets met 'DNA tweaken' te maken.
Ja, en?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:33 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Nee, maar met embryoselectie zou je in principe ook 'ubermenschen'' kunnen maken.
God bestaat niet, we kunnen dus ook niet voor god spelen. Maar kun je nu eens uitleggen waarom wij niet voor 'god' zouden mogen spelen?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 21:54 schreef smoekie het volgende:
... blijf gewoon van de natuur af, heel simpel, de mens heeft niet voor God te spelen....
Vet. Evolutie 2.0!quote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:33 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Nee, maar met embryoselectie zou je in principe ook 'ubermenschen'' kunnen maken.
Is dat zo`n probleem; nooit meer gehandicapt geboren kinderen?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:33 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar hoort geen overheid zich mee te bemoeien.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 10:19 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Gelukkig is het einde zoek. Waarom zou iemand niet mogen selecteren op de kleur van de ogen? En over mongooltjes: als ik vader zou worden van een mongooltje, zou ik ook abortus willen. Met alle respect voor (het leven van)mongolen en hun verzorgers, ik moet er niet aan denken om vader van een te zijn. Dat is een keuze die ik zelf wil kunnen maken.
dat gebeurt nu ook al dat heet evolutie, echter kunnen we dat momenteel versnellen net zoals we dat al eeuwen doen met planten en dieren.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:33 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ja met de juiste partner uitkiezen ook. Op die manier verbeteren wij bijvoorbeeld ook al duizenden jaren ons vee.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:33 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Of nog duidelijker met groenten. De soort Brassica oleracea omvat spruitjes, bloemkool, broccoli, boerenkool, koolrabi, groene kool en nog meer. Wij kennen het als verschillende groenten, het is echter allemaal een en dezelfde soort, verkregen door selectie en rasveredeling.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 16:10 schreef Monolith het volgende:
Ja met de juiste partner uitkiezen ook. Op die manier verbeteren wij bijvoorbeeld ook al duizenden jaren ons vee.
Dat is een mening. En op basis van een mening vind jij het aanvaardbaar om hele families in onzekerheid te laten zitten, over zoiets ernstigs en beladens als kanker.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 21:54 schreef smoekie het volgende:
]blijf gewoon van de natuur af, heel simpel, de mens heeft niet voor God te spelen..
Door te Fokken!quote:Op zaterdag 7 juni 2008 16:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat gebeurt nu ook al dat heet evolutie, echter kunnen we dat momenteel versnellen net zoals we dat al eeuwen doen met planten en dieren.
Dan moet je meer doen dan alleen embryoselectie op een paar afwijkingen hoorquote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:33 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Tis niet zozeer frustratie, maar ik ben persoonlijk gewoon van mening dat het eind zoek is als men hier op gaat selecteren.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Vanwaar deze frustratie? Voel je die ook als je bloemkool of broccoli eet? (Dat is een serieuze vraag.)
Ik weet dondersgoed waar het om gaat, nu gaat het om het selecteren van embryo’s bij ouders die een erfelijke vorm van borstkanker hebben en dat met het selecteren van die embryo’s het “uitgesloten” kan worden dat hun kinderen ook die erfelijke vorm van borstkanker kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:29 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Lees jij dit topic eens na, dan weet je misschien waar het hier over gaat.
[..]
Dat laatste ben ik ook geen voorstander van. Maar vlieg een eind op met je bekrompen geleuter over voor god spelen. Dat maak ik zelf wel uit.
[..]
Wat? Het 'zie mij moreel superieur zijn' van jou? Ja, dat is walgelijk.
Heb ik zojuist boven uitgelegd, woordkeuze misschien niet goed, maar zoals gezegd, blijf ik van mening dat dit soort dingen “gewoon” bij het leven horen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 23:45 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
God bestaat niet, we kunnen dus ook niet voor god spelen. Maar kun je nu eens uitleggen waarom wij niet voor 'god' zouden mogen spelen?
Ja vindt ik van wel, die horen er ook bij, die zijn niks meer of minder dan andere kinderen. Er zit een verschil in tussen gehandicapte kinderen of gehandicapte kinderen, als ik zwanger zou zijn van een gehandicapt kind, maar die wel gewoon zou kunnen meedraaien in de maatschappij zou ik het in het begin denk ik jammer vinden, maar geen reden om de zwangerschap af te breken of minder gelukkig met mijn kind te zijn, zou het kind als een kasplantje in bed moeten liggen en geen menswaardigbestaan in het vooruitzicht, dan heel erg, maar ja, dan zou ik wel een zwangerschap afbreken.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 00:36 schreef Napalm het volgende:
[..]
Is dat zo`n probleem; nooit meer gehandicapt geboren kinderen?
Kanker is idd een heel beladen iets, en ja ook heel ernstig, (heb er zelf persoonlijk ervaring mee) maar tegenwoordig zijn de meeste vormen van kanker (ja ook borstkanker) te genezen, zoals ik al eerder zei, als er uit een test zou zijn gewezen dat het kindje waarvan ik zwanger was, of zou worden het gen zou hebben waarbij we het risico zouden nemen dat het “misschien” (want dat is het, het is een misschien, en geen zekerheid) zou dat voor mij geen reden zijn om de zwangerschap af te breken, of niet zwanger te willen worden omdat de kans bestaat dat mijn kind later borstkanker (of een andere vorm) zou krijgen.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 16:19 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Dat is een mening. En op basis van een mening vind jij het aanvaardbaar om hele families in onzekerheid te laten zitten, over zoiets ernstigs en beladens als kanker.
Iemand de kanker toewensen is niet lief. Je bent een sadist als je anderen wil opleggen dat ze een kankergevoelig of gehandicapt kind moeten krijgen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:07 schreef smoekie het volgende:
...Ik ben en blijf gewoon van mening dat je (men) daar gewoon van af moet blijven, iedereen kan kanker krijgen,...
Dat is gemakkelijk gezegd, maar waaróm is het einde dan zoek? En wat is precies het einde dat je in gedachten hebt? Allicht dat dit voor jou heel duidelijk is, voor mij niet. Selectie vindt op het gebied van gewassen en dieren al eeuwen plaats. Hoe denk je daarover? Is daar 'het einde ook zoek'?quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:07 schreef smoekie het volgende:
Tis niet zozeer frustratie, maar ik ben persoonlijk gewoon van mening dat het eind zoek is als men hier op gaat selecteren.
Waarom is dit 'gewoon'? Je smijt hier een paar keer met 'gewoon', volgens mij om te verbloemen dat je verder niet heel veel argumenten aandraagt behalve het argument 'het kan je overkomen'. Natuurlijk is dat waar, maar we nemen altijd voorzorgsmaatregelen. Ik kijk bijvoorbeeld naar links en naar rechts voordat ik oversteek: dan nog kan er wel een gek met 80 om de bocht komen en me aanrijden, of iemand met 120 achter de heuvel vandaan waar je maar 50 mag, en dan ben ik alsnog dood. Moet ik met dat in het achterhoofd maar denken ‘ach, waarom zou ik ook proberen een moment te nemen waarop de straat leeg lijkt, het kan alsnog misgaan'? Nee. Omdat ik weet dat ik in ieder geval minder risico loop door op een lege straat over te steken.quote:Ik ben en blijf gewoon van mening dat je (men) daar gewoon van af moet blijven, iedereen kan kanker krijgen, iedereen kan ziek worden en daar invalide van worden, iedereen kan oversteken en de pijp uit gaan. Dat zijn gewoon de dingen die je kunnen overkomen in het leven, stel ze bannen de embryo’s uit die dat gen blijken te hebben, maar het kind krijgt misschien later toch een andere vorm van kanker, want dat is gewoon iets wat iedereen kan overkomen, erfelijk of niet.
Wederom gebruik je ‘gewoon’ om de ander in ieder geval het stigma te geven ongewoon of abnormaal te zijn. Maar, wat is er fundamenteel fout aan de wens je kind gezondheid te wensen? Is dat niet wat we iedereen al eeuwen toewensen? We doen het door bidden, we bidden God dat hij ons mag behouden, we doen het door je kind een jas aan te trekken, we doen het door kinderen in te enten, en we doen het door op te passen.quote:Het voor “God” spelen komt dan voor jou misschien bekrompen over, maar heb je er wel eens over nagedacht, dat als men hier eenmaal aan begint het eind zoek is, en het ongetwijfeld zal leiden tot andere uitsluitsels van embryo’s zodat men later alleen nog maar “gezonde” kinderen krijgt. Elk embryo is al een levend wezen op zich en dat wordt dan maar de “kliko” ingepleurd als het niet aan de “standaard” voldoet. Daar ben ik gewoon op tegen., en dat heeft niets te maken met zoals jij schrijft “moreel superieur” wat is er mis met een eigen mening hierover te hebben. Ik vindt het gewoon walgelijk, mag ik, ik zeg daarmee toch niet dat ik jou walgelijk vindt ik vindt het walgelijk dat het straks gewoon keuzes worden van ouders als men daar eenmaal mee begint. Straks kun je als ouder zijnde ook nog kiezen welk “geslacht” je krijgt.
Maar, als je het zou weten, zou je dan niet je kind inlichten? Je wilt toch het beste voor je kind? Je gaat toch niet, als je kind later zegt: ‘Mam, ik kwam bij de dokter, en het bleek dat ik borstkanker had’ zeggen: ‘Ja, dat wist ik wel dat je daar een kans op liep, want je had dat gen, maar goed, iedereen loopt dat risico.’ Nee, je zult, neem ik aan, bij bijvoorbaat je kind daarover vertellen. Wellicht dat je je kind ook inent, dat weet ik niet. Dan kan het alsnog de bof krijgen omdat het vaccin niet aangeslagen is. Maar waarom niet het risico verminderen?quote:Heb ik zojuist boven uitgelegd, woordkeuze misschien niet goed, maar zoals gezegd, blijf ik van mening dat dit soort dingen “gewoon” bij het leven horen.
Ik heb tijdens mijn laatste zwangerschap ook gekozen om die triple test te doen, niet zozeer omdat ik wilde weten of we een verhoogde kans hadden op een kindje met het down syndroom o.i.d. maar voornamelijk om toch nog een echo te hebben, en ja zou hebben gebleken dat ik zwanger zou zijn van een kindje met een afwijking zo groot dat “gewoon leven” niet haalbaar zou zijn, zou ik voor een heel moeilijke keuze komen te staan. Maar mocht men mij hebben verteld dat er een kans is dat de kleine later borstkanker zou kunnen krijgen, zou dat voor mij geen reden zijn om de zwangerschap af te breken, omdat ze daar gewoonweg niet toe in staat zijn, ook niet dmv embryoselectie. Tis een kans die bestaat, geen garantie.
Ik vind dat je het nu echt bagatelliseert. Het risico is er, ook op longkanker, maar het risico kan verkleind worden, bijvoorbeeld door geen sigaretten te roken. Sommige kansen zijn klein, andere zijn groot, en jij schuift het allemaal maar op één hoop, dat vind ik behoorlijk vreemd. Ik zeg ook niet dat je móét gaan testen, want elke embryo zal natuurlijk een kans lopen op een aantal ziekten, maar als je heel specifiek weet dat er een grote kans is dat je kind een heel ernstige ziekte kan krijgen terwijl je dit zou kunnen voorkomen, dan vind ik dat zeker verantwoord.quote:Ik heb 3 kinderen, en alle 3 kunnen later kanker krijgen, ik of mijn man kan volgend jaar ook wel tijdens een of ander onderzoek het ziekenhuis uitlopen met de wetenschap dat ik kanker heb, heel erg, heel verschrikkelijk (vooral voor de kinderen) maar het is nou eenmaal een gegeven dat je dat kan overkomen, net zo goed als het krijgen van vele andere ziektes met een minder goed genezingsvooruitzicht, moet je dan maar gaan testen op elke vreselijke ziekte die er is, en op basis daarvan embryo’s gaan selecteren en wegpleuren zodat je dat niet kan overkomen.
Waarom zou er geen stop opzitten? Kun je dat uitleggen?quote:Niemand wil dat zoiets je overkomt, dat lijkt me heel logisch, maar waar ik gewoon op tegen ben, is dat als men eenmaal met zoiets gaat beginnen, er geen stop op zal zitten en zoals gezegd met straks zelfs de keuze krijgt om voor een “jongetje of een meisje te kiezen”
Dat is wel heel simpel, als je het zo gaat bekijken mag IVF ook niet. God heeft immers besloten dat het koppel in kwestie geen kinderen kan krijgen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 21:54 schreef smoekie het volgende:
heel simpel, de mens heeft niet voor God te spelen.
Je moet eens beter leren lezen. Nergens wens ik iemand kanker toe, nergens wens ik iemand een gehandicaptquote:Op woensdag 11 juni 2008 13:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Iemand de kanker toewensen is niet lief. Je bent een sadist als je anderen wil opleggen dat ze een kankergevoelig of gehandicapt kind moeten krijgen.
Als jij graag een gehandicapt kind wil, "omdat die er ook bijhoren", ga je gang. Je hoeft geen embryoselectie toe te passen. Maar als ik dat wel zou willen, heb jij daar geen flikker mee te maken.
Dank je wel.
Stel het kankergen zit in je familie. Dan zou jij dus moedwillig je kind een kans van 80% geven om borstkanker te krijgen.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 21:07 schreef Picchia het volgende:
Ik vind het ook zeer bezwaarlijk en ben principieel tegen embryo-selectie. Daarom zou ik er zelf ook niet voor kiezen. Maar goed, mensen kijken hier blijkbaar erg verschillend tegenaan. En ik denk dat ouders die afweging beter voor hun eigen kinderen kunnen maken dan een buitenstaander. Als ouders niet in staat zijn om bijvoorbeeld een zwaar gehandicapt of ziek kind een toekomst te bieden dan gaat dat ten koste van meerdere levens. Dus ik laat mensen die principele kwestie liever zelf afwegen.
Het eind is dan zoek in die zin dat ik het er van zie komen, dat men later op veel meer dingen embryo’s gaat selecteren. O.a. op het geslacht, en ze zullen nog wel meer dingen kunnen aantonen via genonderzoek etc.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is gemakkelijk gezegd, maar waaróm is het einde dan zoek? En wat is precies het einde dat je in gedachten hebt? Allicht dat dit voor jou heel duidelijk is, voor mij niet. Selectie vindt op het gebied van gewassen en dieren al eeuwen plaats. Hoe denk je daarover? Is daar 'het einde ook zoek'?
[..]
Waarom is dit 'gewoon'? Je smijt hier een paar keer met 'gewoon', volgens mij om te verbloemen dat je verder niet heel veel argumenten aandraagt behalve het argument 'het kan je overkomen'. Natuurlijk is dat waar, maar we nemen altijd voorzorgsmaatregelen. Ik kijk bijvoorbeeld naar links en naar rechts voordat ik oversteek: dan nog kan er wel een gek met 80 om de bocht komen en me aanrijden, of iemand met 120 achter de heuvel vandaan waar je maar 50 mag, en dan ben ik alsnog dood. Moet ik met dat in het achterhoofd maar denken ‘ach, waarom zou ik ook proberen een moment te nemen waarop de straat leeg lijkt, het kan alsnog misgaan'? Nee. Omdat ik weet dat ik in ieder geval minder risico loop door op een lege straat over te steken.
[..]
Wederom gebruik je ‘gewoon’ om de ander in ieder geval het stigma te geven ongewoon of abnormaal te zijn. Maar, wat is er fundamenteel fout aan de wens je kind gezondheid te wensen? Is dat niet wat we iedereen al eeuwen toewensen? We doen het door bidden, we bidden God dat hij ons mag behouden, we doen het door je kind een jas aan te trekken, we doen het door kinderen in te enten, en we doen het door op te passen.
Nu is er de mogelijkheid om bij een aantal embryo’s, waarvan er uiteindelijk sowieso een vast aantal vernietigd zal worden, een keus te maken voor een embryo waarvan je weet dat het kind waarschijnlijker geen kanker krijgt. Ik gun niemand kanker. Wat dat betreft vind ik het heel anders dan geslachtsbepaling, aangezien het volgens mij geen nadeel is om een man of vrouw te zijn in Nederland. Dat is een keus die de ouder voor zichzelf maakt. Hier gunt de ouder zijn kind een gezond leven, vaak omdat ze weten hoe veel angst en verdriet ze zelf gehad hebben van hun ziekte. En ze hopen dat dit hun kind bespaard blijft.
[..]
Maar, als je het zou weten, zou je dan niet je kind inlichten? Je wilt toch het beste voor je kind? Je gaat toch niet, als je kind later zegt: ‘Mam, ik kwam bij de dokter, en het bleek dat ik borstkanker had’ zeggen: ‘Ja, dat wist ik wel dat je daar een kans op liep, want je had dat gen, maar goed, iedereen loopt dat risico.’ Nee, je zult, neem ik aan, bij bijvoorbaat je kind daarover vertellen. Wellicht dat je je kind ook inent, dat weet ik niet. Dan kan het alsnog de bof krijgen omdat het vaccin niet aangeslagen is. Maar waarom niet het risico verminderen?
[..]
Ik vind dat je het nu echt bagatelliseert. Het risico is er, ook op longkanker, maar het risico kan verkleind worden, bijvoorbeeld door geen sigaretten te roken. Sommige kansen zijn klein, andere zijn groot, en jij schuift het allemaal maar op één hoop, dat vind ik behoorlijk vreemd. Ik zeg ook niet dat je móét gaan testen, want elke embryo zal natuurlijk een kans lopen op een aantal ziekten, maar als je heel specifiek weet dat er een grote kans is dat je kind een heel ernstige ziekte kan krijgen terwijl je dit zou kunnen voorkomen, dan vind ik dat zeker verantwoord.
[..]
Waarom zou er geen stop opzitten? Kun je dat uitleggen?
quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:31 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Dat is wel heel simpel, als je het zo gaat bekijken mag IVF ook niet. God heeft immers besloten dat het koppel in kwestie geen kinderen kan krijgen.
Weet je wat ook ‘gewoon’ bij het leven hoort? Dat je je voedsel met pijl & boog opjaagt, dat het alfa-mannetje met alle vrouwtjes copuleert, dat het grootste gedeelte van de vrouwen overlijdt bij het baren van kinderen, dat er geen keizersnedes worden toegepast, dat je dood gaat aan blindedarmontsteking, dat op 30jarige leeftijd je tanden uit je mond vallen. Allemaal zaken die bij het leven ‘horen’. Kortom: ik vind het een gelegenheidsargument. Proclameer dat hetgeen jij voorstaat ‘gewoon’ is (wat je telkens doet) en negeer even de waslijst aan zaken die je ook niet doet die net zo ‘gewoon’ zijn.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:38 schreef smoekie het volgende:
Maar dat zijn gewoon die dingen die van oudsher bij het leven "horen".
Want? Kun je dat nu eens beargumenteren?quote:En ik kan het principe van selecteren wel begrijpen, maar nogmaals zoals uitgelegd, zal het daar ongetwijfeld niet bij blijven,
En daar is gewoon het woordje gewoon weer! Ik zeg dat je liegt dat je zwartziet als je zegt dat je het leven zoveel mogelijk neemt zoals het ‘is’. Bovendien kun je net zo goed betogen dat embryoselectie inmiddels net zo is als welke medische ingreep dan ook.quote:noem mij geen sadist omdat ik het leven gewoon zoveel mogelijk probeer te nemen zoals het is.
Het lijkt me sterk dat de kans op overlijden door buitenspelen meer dan 80% procent bedraagt. Heel sterk. We hebben het niet over een vorm van kanker, maar een heel specifieke.quote:Ik zou ook niet staan springen om een gehandicapt kind, en al helemaal niet zoals jij zegt "graag" maar die kans is en blijft er nou eenmaal. Net zo goed als de kans er altijd zal bestaan dat jou of je kinderen iets op straat overkomt of wat dan ook. Wil je dan je kind binnen houden en mag het dan niet buitenspelen? Want feitelijk is de kans groter dat je kind overlijdt doordat het onder een auto komt of omkomt tijdens het deelnemen aan verkeer e.d. dan dat het overlijdt aan de gevolgen van het eventueel krijgen van kanker.
Dat is gewoon een stukje waar gewoon geen argumenten gewoon worden genoemd maar waar gewoon een beetje met gewoon wordt gesmeten om gewoon een beetje te verbloemen dat er gewoon verder gewoon niet heel erg op de materie wordt ingegaan.quote:Zoals ik al eerder zei, heb ik persoonlijk ervaring met het hebben van kanker en ook in familiaire omgeving, juist door die ervaring ben ik gewoon van mening dat "als" de kans er al inzit dat je kind of jij het krijgt het niet gezegd is dat je dan ook overlijdt of wat dan ook, in mijn ogen ontzeg je het "leven"gewoon de kans als je dit soort dingen toe gaat passen. want dat is wat een embryo is het geslacht is al bepaald en gaat de innesteling goed, en gebeurt er niets (miskraam o.i.d.) krijg je 9 mnd later een kindje in je armen die je als vrouw zijnde 9 mnd lang in je buik hebt gehad.
Als ik een beetje her en der om me heen kijk (mezelf ff niet meegerekend) in de familie zit het kankergen idd in onze familie. Maar zou ik de keuze destijds en vorig jaar hebben gehad, om om die reden een kind niet geboren te laten worden, zou ik die niet hebben aangenomen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:38 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Stel het kankergen zit in je familie. Dan zou jij dus moedwillig je kind een kans van 80% geven om borstkanker te krijgen.
Ik zeg, gefeliciteerd!
Dat doe jij expliciet wel door te zeggen tegen die kersverse ouders: "Ja, dat hoort er nu eenmaal bij!".quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:38 schreef smoekie het volgende:
[..]
Je moet eens beter leren lezen. Nergens wens ik iemand kanker toe, nergens wens ik iemand een gehandicapt
kind toe.
Jij bent een sadist omdat je anderen jouw mening over handicaps opdringt. Als je zegt voor jezelf; ik wil de Natuur haar gang laten gaan, dan heb ik daar absoluut geen problemen mee. Dat is inderdaad jouw mening, jouw keuze, prima.quote:Maar dat zijn gewoon die dingen die van oudsher bij het leven "horen". En ik kan het principe van selecteren wel begrijpen, maar nogmaals zoals uitgelegd, zal het daar ongetwijfeld niet bij blijven, en kan men straks nog een keuze tussen een jongetje of meisje gaan maken en dat hoort gewoon niet klaar. Dat jij een andere mening bent aangedaan, mag prima hoor, maar noem mij geen sadist omdat ik het leven gewoon zoveel mogelijk probeer te nemen zoals het is.
Voorkomen is beter dan genezen. Ik ga mijn kind niet angstvallig binnenhouden nee. Maar als we later in het bos wandelen en er breekt een bosbrand uit, dan vlucht ik ook met mijn kinderen. Dan "laat ik de Natuur ook niet haar gang gaan"...quote:Ik zou ook niet staan springen om een gehandicapt kind, en al helemaal niet zoals jij zegt "graag" maar die kans is en blijft er nou eenmaal. Net zo goed als de kans er altijd zal bestaan dat jou of je kinderen iets op straat overkomt of wat dan ook. Wil je dan je kind binnen houden en mag het dan niet buitenspelen? Want feitelijk is de kans groter dat je kind overlijdt doordat het onder een auto komt of omkomt tijdens het deelnemen aan verkeer e.d. dan dat het overlijdt aan de gevolgen van het eventueel krijgen van kanker.
Ik wil het je horen zeggen tegen een kankerpatientje: "Ja, jongen, ik had je wel willen genezen, maar daarmee ontzeg ik het leven de kans om toe te slaan."....quote:Zoals ik al eerder zei, heb ik persoonlijk ervaring met het hebben van kanker en ook in familiaire omgeving, juist door die ervaring ben ik gewoon van mening dat "als" de kans er al inzit dat je kind of jij het krijgt het niet gezegd is dat je dan ook overlijdt of wat dan ook, in mijn ogen ontzeg je het "leven"gewoon de kans als je dit soort dingen toe gaat passen. want dat is wat een embryo is het geslacht is al bepaald en gaat de innesteling goed, en gebeurt er niets (miskraam o.i.d.) krijg je 9 mnd later een kindje in je armen die je als vrouw zijnde 9 mnd lang in je buik hebt gehad.
Prima! Dus je laat mij vrij in mijn keuze? Laat ik jou vrij in jouw keuzes.quote:Hetgeen ze "weggooien" is in principe al "jouw kind". Nou ja, en mijn persoonlijke mening is gewoon dat ik kies en houd van het kind dat mij "gegeven" is, mits er geen menswaardigbestaan zal blijken te zijn als ik de zwangerschap door zou laten gaan. Dat jij daar anders over denkt, tja ieder zijn eigen mening daarover.
Misschien had ik mijzelf beter moeten uitdrukken. Wat ik bedoelde is niet per se een religieus ding. Meer dat de selectie bij IVF wat meer voor de hand ligt dan (bijvoorbeeld) na een vruchtwaterpunctie aborteren bij ontdekking van een serieus defect. Men bevrucht buiten de baarmoeder een kudde eicellen en dan test men op een aantal mogelijke problemen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 14:00 schreef smoekie het volgende:
[..]
Ook voor jou geld beter lezen. De woordkeuze heb ik al reeds eerder uitgelegd, en had ik waarschijnlijk anders moeten uitleggen. Tis voor mij gewoon iets gevoelsmatig.
En ja in sommige geloven kiest men om die reden ook bewust niet voor IVF, omdat zij vinden dat het aan God is om hen wel of geen kinderen te schenken.
Ja vroeger hebben ze ongetwijfeld met pijl en boog, vroeger overleden er ook genoeg vrouwen tijdens het baren van kinderen, deed men nog geen keizersnedes etc etc etc. de medische wetenschap is gelukkig inmiddels zover gevorderd dat vele ziektes kunnen worden bestrijd dmv medicijnen e.d. en zoals naar het nu uitziet zelfs geheel voorkomen kunnen worden, door “simpelweg” geboorte van te voorkomen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 14:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Weet je wat ook ‘gewoon’ bij het leven hoort? Dat je je voedsel met pijl & boog opjaagt, dat het alfa-mannetje met alle vrouwtjes copuleert, dat het grootste gedeelte van de vrouwen overlijdt bij het baren van kinderen, dat er geen keizersnedes worden toegepast, dat je dood gaat aan blindedarmontsteking, dat op 30jarige leeftijd je tanden uit je mond vallen. Allemaal zaken die bij het leven ‘horen’. Kortom: ik vind het een gelegenheidsargument. Proclameer dat hetgeen jij voorstaat ‘gewoon’ is (wat je telkens doet) en negeer even de waslijst aan zaken die je ook niet doet die net zo ‘gewoon’ zijn.
[..]
Want? Kun je dat nu eens beargumenteren?
[..]
En daar is gewoon het woordje gewoon weer! Ik zeg dat je liegt dat je zwartziet als je zegt dat je het leven zoveel mogelijk neemt zoals het ‘is’. Bovendien kun je net zo goed betogen dat embryoselectie inmiddels net zo is als welke medische ingreep dan ook.
[..]
Het lijkt me sterk dat de kans op overlijden door buitenspelen meer dan 80% procent bedraagt. Heel sterk. We hebben het niet over een vorm van kanker, maar een heel specifieke.
[..]
Dat is gewoon een stukje waar gewoon geen argumenten gewoon worden genoemd maar waar gewoon een beetje met gewoon wordt gesmeten om gewoon een beetje te verbloemen dat er gewoon verder gewoon niet heel erg op de materie wordt ingegaan.
quote:Op woensdag 11 juni 2008 14:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat doe jij expliciet wel door te zeggen tegen die kersverse ouders: "Ja, dat hoort er nu eenmaal bij!".
Ik geef het je te doen...![]()
[..]
Jij bent een sadist omdat je anderen jouw mening over handicaps opdringt. Als je zegt voor jezelf; ik wil de Natuur haar gang laten gaan, dan heb ik daar absoluut geen problemen mee. Dat is inderdaad jouw mening, jouw keuze, prima.
Het punt waar het misgaat, is dat jij jouw mening opdringt aan mij (en anderen). Ik mag van jou NIET kiezen of ik een gehandicapt kind door middel van embryoselectie niet ter wereld wil laten komen. Jij mag van mij WEL kiezen om dat wel ter wereld te laten komen. Dat is het grote verschil.
[..]
Voorkomen is beter dan genezen. Ik ga mijn kind niet angstvallig binnenhouden nee. Maar als we later in het bos wandelen en er breekt een bosbrand uit, dan vlucht ik ook met mijn kinderen. Dan "laat ik de Natuur ook niet haar gang gaan"...
[..]
Ik wil het je horen zeggen tegen een kankerpatientje: "Ja, jongen, ik had je wel willen genezen, maar daarmee ontzeg ik het leven de kans om toe te slaan."....![]()
[..]
Prima! Dus je laat mij vrij in mijn keuze? Laat ik jou vrij in jouw keuzes.
Dat hoorde ik 1 van de onderzoekers zeggen in het Radio 1 journaal, ben aan 't Googlen, maar blijkbaar mag je die rapporten niet inzien ofzoquote:Op woensdag 11 juni 2008 14:04 schreef smoekie het volgende:
Jij haalt nu de 80% erbij, maar nergens heb ik gelezen dat er “cijfers” bekend waren die uitsluitsel gaven over wie het wel of niet zouden krijgen.
de vruchten waar jij het over hebt zijn tot pakweg 24 weken sowieso niet levenvatbaar, maar het is een feit dat hetgeen waar jij het over hebt, dat klompje cellen om het maar even te noemen, jouw zoon of dochter is. Alleen je geeft het in mijn ogen op dat moment uit voorzorg voor iets niet de kans om tot leven te komen. Het geslacht alles is al bepaald, als er genetisch iets niet goed is gegaan tijdens de celdeling is dat al bekend, en kan men daar zoals men nu ook wil naar handelen om terugplaatsing daarvan te voorkomen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 14:17 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Misschien had ik mijzelf beter moeten uitdrukken. Wat ik bedoelde is niet per se een religieus ding. Meer dat de selectie bij IVF wat meer voor de hand ligt dan (bijvoorbeeld) na een vruchtwaterpunctie aborteren bij ontdekking van een serieus defect. Men bevrucht buiten de baarmoeder een kudde eicellen en dan test men op een aantal mogelijke problemen.
Het verschil ligt wat mij betreft in het volgende: Bij IVF is geen van de desbetreffende vruchten is levensvatbaar tot er positief wordt gehandeld (de boel in een baarmoeder proppen). Tot dat moment zie ik weinig verschil met een kwakje dat op een buik ligt na het aftrekken. Er wordt ook niemand benadeeld en het resultaat is een normaal mens zonder de genetische aanleg voor een bepaalde vorm van kanker, geen Ubermensch of zo.
quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:14 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat hoorde ik 1 van de onderzoekers zeggen in het Radio 1 journaal, ben aan 't Googlen, maar blijkbaar mag je die rapporten niet inzien ofzo
Hier staat het wel vermeld (bijna onderaan): NOS Journaal - Ziekenhuis mag embryo's selecteren
Agreed, maar waarom al dat lijden als je het ook gewoon kunt voorkomen. Zoals ik hierboven al zei, het is niet de keuze tussen 1 of geen kind.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:33 schreef smoekie het volgende:
Er van uitgaande dat 80% daadwerkelijk de ziekte krijgen, zijn er van die 80% maar liefst 77% die de ziekte krijgen de 50e levenjaar, van die 77% geneest tegenwoordig maar liefst 60% van borstkanker. Wanneer in vroeg stadium borstkanker wordt ontdenkt (bijvoorbeeld wanneer je een verhoogde kans op hebt zoals nu ter discussie staat) zijn die cijfers zelfs hoger omdat in veel gevallen de ontwikkeling in vroeg stadium ontdenkt wordt en het zich niet kan uitbreiden. In de leeftijd van 20 – 29 jaar is die kans op het krijgen van borstkanker zelfs maar 0,3%. Bij 5% tot 10% van die vrouwen is erfelijkheid de boosdoener.
Dus de cijfers lijken wel hoog als je het hebt over % maar als je naar de daadwerkelijke cijfers kijkt, is het dus bij maar 5 tot 10% van die vrouwen genetisch vastgelegd dat zij borstkanker zouden krijgen, waarmee je als je dan kiest voor het wegsmijten van een embryo waaruit blijkt dat die het gen met zich meedraagt ook indirect tegen diegene zegt dat ze eigenlijk in vroeg stadium afgemaakt nooit geboren hadden mogen worden als van te voren bekend zou zijn dat zij borstkanker zouden krijgen.
En dat is iets wat gevoelsmatig voor mij persoonlijk gewoon niet goed voelt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:23 schreef DustPuppy het volgende:
Maar de keus is niet tussen een kind zonder dat gen en géén kind!
De keus is tussen een kind met dat gen en een kind zonder dat gen.
Het kind komt er toch wel.
Maar nu is het zo dat mensen na een aantal weken een dna-test doen op de ongeboren foetus en dan kunnen kiezen om te aborteren (legaal), mocht het kind dit gen hebben. En dit gebeurd ook.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:38 schreef smoekie het volgende:
En dat is iets wat gevoelsmatig voor mij persoonlijk gewoon niet goed voelt.
Zeker niet met de huidige wetenschap wat betreft de verschillende vormen van kanker en de genezingsvooruitzichten.
Weet ik wel, en ik denk ook dat die vraag ook beter bij hen kan worden gelegd die de ziekte ook daadwerkelijk (met of zonder genetische aanleg) hebben gekregen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:38 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Agreed, maar waarom al dat lijden als je het ook gewoon kunt voorkomen. Zoals ik hierboven al zei, het is niet de keuze tussen 1 of geen kind.
Nee de keuze die men krijgt is niet dat ze na een aantal weken zwangerschap een dna test doen en dat je je dan kunt laten aborteren, het gaat hier om een embryo (dus een zaad en eicel die buiten de baarmoeder zijn samengebracht bij mensen die zelf geen kinderen kunnen verwekken) die nog terug geplaatst moet worden in de baarmoeder. Alwaar het maar bezien is of er een innesteling volgt en je 9 mnd later je kindje in je armen kan houden.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maar nu is het zo dat mensen na een aantal weken een dna-test doen op de ongeboren foetus en dan kunnen kiezen om te aborteren (legaal), mocht het kind dit gen hebben. En dit gebeurd ook.
Dan lijkt mij het idee van voor de tijd checken toch een veel betere, niet?
Als je rekening gaat houden met toekomstige medische ontwikkelingen op het gebied van bestrijding en misschien wel genezing, kun je eigenlijk nergens meer op gaan checken, bijvoorbeeld ook niet op Huntington's (wat al een tijd gebeurd).
Dus dat is misschien wel een argument tegen embryoselectie in het algemeen, maar niet voor dit specifieke geval om ook op het kankergen te checken.
Nee, ik bedoel dat het voor deze uitbreiding zo gebeurde/gebeurt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:54 schreef smoekie het volgende:
Nee de keuze die men krijgt is niet dat ze na een aantal weken zwangerschap een dna test doen en dat je je dan kunt laten aborteren, het gaat hier om een embryo (dus een zaad en eicel die buiten de baarmoeder zijn samengebracht bij mensen die zelf geen kinderen kunnen verwekken) die nog terug geplaatst moet worden in de baarmoeder. Alwaar het maar bezien is of er een innesteling volgt en je 9 mnd later je kindje in je armen kan houden.
De rest is acknowledged; let's agree to disagree.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:00 schreef smoekie het volgende:
[..]
...ik heb over embryoselectie gewoon een heel ander gevoel, en ik dring mijn mening niet op, ik geef mijn mening, gelukkig is het niet aan mij om over zoiets belangrijks te beslissen, en is daar de overheid die dat ons uit handen neemt. En tja wat daar ook uit voort komt, daarmee zullen we het toch moeten doen.
Niet dat ik weet in ieder geval, ik weet dat je als je boven de 36 bent een verhoogde kans hebt op bepaalde afwijkingen en ook op het krijgen van kinderen met het syndroom van down, daarvoor hebben ze bepaalde onderzoeken ontwikkeld die daar “ongeveer” uitsluitsel over kunnen geven zoals o.a. een tripletest, maar bij diezelfde tripletest krijg je een kansberekening mee, en het is dan aan jou wat je besluit als je een verhoogde kans op hebt, mijn kansen waren net op het randje van waarop vele al besluiten de zwangerschap af te laten breken.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:57 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat het voor deze uitbreiding zo gebeurde/gebeurt.
Tja dat blijft altijd een “gevoelsmatig” iets waar je als ouder zijnde denk ik toch je hele leven mee rond zal blijven lopen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:01 schreef DustPuppy het volgende:
Zowieso vind ik het een beetje een rare vraagstelling, want stel je wilt graag 2 kinderen en met de eerste is iets niet helemaal goed, maar hij/zij kan er wel oud mee worden. Toch besluit je te aborteren.
Hierna krijg je 2 kinderen die wel helemaal 'gezond' zijn.
Als je nou niet had geaborteerd was dat laatste kind nooit geboren.
Beetje wazig verhaal, maar snap je een beetje waar ik heen wil?
Nou ja, daar zijn we het in ieder geval over eens, we zijn het oneens.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:05 schreef El_Matador het volgende:[..]
De rest is acknowledged; let's agree to disagree.
Maar juist het vetgedrukte gedeelte heb ik moeite mee. Geen overheid mag mij ontzeggen de bestaande medische kennis te gebruiken alleen omdat die overheid haar moraal aan mij oplegt.
Een ernstige vorm van 1984-inmenging. De overheid mag tegen mij niet zeggen dat ik kinderen met kankergenen of met syndroom van Down ofzo moet krijgen. De overheid hoort uit mijn slaapkamer te blijven en evenzo uit mijn reageerbuisjes.
Ik beslis over mijn eigen leven en over dat van mijn nageslacht (in overleg met mijn partner). Daar heeft geen gristenfundamentalist als Rouvoet ook maar iets over te zeggen.
En daar zit dus de fout het klinkt eng dus het is eng (net als genetische manipulatie) wat men niet weet is dat we het al eeuwen doen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:00 schreef smoekie het volgende:
[..]
...ik heb over embryoselectie gewoon een heel ander gevoel, en ik dring mijn mening niet op, ik geef mijn mening, gelukkig is het niet aan mij om over zoiets belangrijks te beslissen, en is daar de overheid die dat ons uit handen neemt. En tja wat daar ook uit voort komt, daarmee zullen we het toch moeten doen.
Het is ieders eigen keuze, als jij zegt, ik doe er niet aan prima fijn voor jou maar dring het anderen niet op.quote:
Volgens mij zijn juist de erfelijke vormen van borstkanker erg vroeg (30-60 jaar.)quote:Op woensdag 11 juni 2008 15:54 schreef smoekie het volgende:
Hoe dan ook zou ik persoonlijk geen kind “wegpleuren” omdat hij of zij de kans loopt om ook daadwerkelijk de ziekte te krijgen, zoals gezegd de kans op is wanneer het erfelijkheid betreft 55 tot 80%. Daarbij gebeurt het in 77% pas na het 50e levensjaar, en van die 77% genezen er tegenwoordig maar liefst 60% volledig van borstkanker. (al die cijfers die ik hier of hierboven aanhaal kan iedereen zo terug zien op de kwfkankerbestrijding.nl – erfelijkheid.nl etc) Men moet vindt ik wel realistisch blijven kijken. Het lijkt er nu op dat men naar borstkanker kijkt alsof je kind van 8 of 9 borstkanker zou krijgen, terwijl dit dus zeer zeker niet zo is. Degene die in het vroegste stadium bk krijgen zijn degene tussen 25-29 jaar en dat is “maar” 0,3 % van alle gevallen.
ik vindt niet dat ik mijn mening hierover aan andere opdring, misschien dat dat voor jou zo overkomt, dat is in ieder geval niet mijn bedoel. Ik heb gewoon mijn visie daarop, en die kwak ik hier neer.quote:Op woensdag 11 juni 2008 17:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Het is ieders eigen keuze, als jij zegt, ik doe er niet aan prima fijn voor jou maar dring het anderen niet op.
En ja, ook met embryselectie blijft de kans op ellende ook aanwezig. Maar er is een groot verschil tussen 30% om ooit in je leven (vaak na je 75 ste) kanker te krijgen of 60% kans (ik noem maar wat) om er in de bloei van je leven mee te maken te krijgen.
Ik weet niet hoe jij rekent. Het gaat erom als jij het BRCA2-gen hebt (bijvoorbeeld) dat je dán 80% op borstkanker hebt. Van alles borstkankergevallen is 5% erfelijk bepaald, maar dat ligt eraan dat niet iedereen dat gen heeft.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:00 schreef smoekie het volgende:
en tja zoals gezegd, de cijfers gegeven van de enige site waar je in principe niet zou mogen twijfelen aan het waarheidsgehalte dat men daar weergeeft is het kwfkankerbestrijding.nl en daar kan iedereen zelf op terug lezen dat de kans dat je kanker krijgt 1 op 3 is.
Bij 5% van alle gevallen van kanker is erfelijkheid de oorzaak van het ontstaan van kanker. Als ik het goed en wel op die manier bekijk is de kans nagenoeg te verwaarlozen om om die reden "iemand" uit te sluiten van geboorte.
Nee hoor, kijk op kwfkankerbestrijding.nl of kankervereniging.nl etc. daar zul je zien dat die cijfers er heel anders uitzien.quote:Op woensdag 11 juni 2008 17:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Volgens mij zijn juist de erfelijke vormen van borstkanker erg vroeg (30-60 jaar.)
Daarom moet je het ook in zijn totale verband zien, en niet met cijfers aankomen die hoger lijken te zijn dan ze in werkelijkheid zijn.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij rekent. Het gaat erom als jij het BRCA2-gen hebt (bijvoorbeeld) dat je dán 80% op borstkanker hebt. Van alles borstkankergevallen is 5% erfelijk bepaald, maar dat ligt eraan dat niet iedereen dat gen heeft.
Heb je het dan over borstkanker überhaupt of over de erfelijke vormen, want die zijn wel degelijk ‘early onset’.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:27 schreef smoekie het volgende:
Nee hoor, kijk op kwfkankerbestrijding.nl of kankervereniging.nl etc. daar zul je zien dat die cijfers er heel anders uitzien.
Dat dacht men over longkanker 30 jaar geleden ook. Ik zou daar niet op gokken. En dan nog, chemotherapie is geen pretje, en de wetenschap dat 't telkens raak kan zijn! En er wordt geen leven uitgebannen, er wordt namelijk nog steeds een kind geboren. Er wordt evenveel leven uitgebannen met of zonder test, behalve dat je zeker weet dat je leven behoudt dat niet de erfelijke vorm van borstkanker heeft.quote:En waar ook volledig aan voorbij wordt gegaan is het feit dat mocht het inderdaad gebeuren dat je kind borstkanker krijgt, je tegen die tijd (nu over pakweg 30-40 jaar) door de nog betere behandelmethodes en door goede controles waarbij het vroegtijdig opgespoord kan worden en de kans op genezing tegen die tijd zo groot is, dat ze zich beter daarmee bezig kunnen houden dan het uitbannen van pril mensenleven, want dat is een embryo omdat er kans bestaat op.
Hoe bedoel je dit? Het gaat juist specifiek om een mutatie van dit gen. Dat zijn de mensen die bovengemiddeld gevaar lopen op het krijgen van borstkanker (en het vroeg krijgen van borstkanker). Veel vrouwen laten al voor hun dertigste hun borsten afzetten en voor hun veertigste hun eierstokken verwijderen, omdat het risico zo groot is als je dat gen hebt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:33 schreef smoekie het volgende:
Daarom moet je het ook in zijn totale verband zien, en niet met cijfers aankomen die hoger lijken te zijn dan ze in werkelijkheid zijn.
Volgens mij snap jij voorwaardelijke kansen niet helemaal. Gegeven het feit dat je borstkanker krijgt, is de kans 5% dat het erfelijk is. Gegeven het feit dat je een bepaalde mutatie van een gen hebt, is de kans 80%. Dat is toch niet zo moeilijk in te zien?quote:Van ALLE gevallen van kanker is erfeijkheid in 5% de oorzaak, zo ook met bovenstaand gen, en zelfs als dat gen niet gevonden wordt heb je nog kans om toch kanker te zijn met een erfelijke achtergrond, zelfs nu worden er genen terug gevonden die erfelijk gerelateerd zijn.
Je loopt óók verhoogd risico op eierstokkanker, wat veel moeilijker te detecteren en te genezen is.quote:Maar precies wat ik hierboven al aangaf, kunnen ze zich voor mijn gevoel beter bezig houden met datgene wat ze al jaren doen, het zoeken naar nog betere methodes om genezing een nog hoger percentage te geven dan ze nu al hebben, in plaats nu de verhoogde kankergevallen te "elimineren" terwijl de cijfers wbt genezing van borstkanker steeds hoger en hoger wordt.
De kankerbestrijding plaatst ook geen rare cijfers, jij interpreteert ze raar.quote:Hoe denk je dat dat er over 30-40 jaar uit zal zien, denk dat die percentages dan nog stukken hoger liggen dan ze nu al liggen.
Dus ja om maar in jouw woorden terug te komen, ik weet niet hoe jij rekent, maar ik zou zeggen verdiep je er iets beter en meer in, dan zul je tot dezelfde conclusie komen als ik eerder hier al schreef, alles wat ik hier schreef is uit ervaring opgedaan uit persoonlijke omstandigheden en opgedaan uit kennis van al eerder genoemde website's die toch echt wel weten waar ze het over hebben, en geen rare cijfers plaatsen als die niet de waarheid zouden zijn.
Dit staat nota bene ook op de KWF-sitequote:Op woensdag 11 juni 2008 18:37 schreef Iblis het volgende:
Heb je het dan over borstkanker überhaupt of over de erfelijke vormen, want die zijn wel degelijk ‘early onset’.
Even verderop staat ookquote:Bij erfelijke aanleg wordt borstkanker vaker relatief jong, voor het 50e jaar, vastgesteld.
En dat betekent dus ook dat als het je een keer heeft getroffen, de kans dat je het een tweede of derde keer krijgt ook nog sterk hoger is.quote:
Van erfelijke borstkanker is deels bekend waar de erfelijke genveranderingen zich bevinden: in het BRCA1- en het BRCA2-gen (BRCA staat voor BReast CAncer, Engels voor borstkanker). Onderzoek is gaande om andere genen op te sporen. Bij ongeveer een kwart van alle mensen bij wie dna-onderzoek wordt gedaan vanwege borst- of eierstokkanker, is een erfelijke verandering te vinden.
Vrouwen die een erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker hebben geërfd, hebben ongeveer 50 tot 85% kans om in de loop van hun leven borstkanker te krijgen. In het algemeen komt borstkanker zelden voor bij mannen. Mannen die drager zijn van de erfelijke verandering in het BRCA2-gen lopen wel een iets groter risico om borstkanker te ontwikkelen dan mannen die geen erfelijke aanleg hebben: dit risico ligt rond de 6%.
Ik heb het over alle vormen, en zo ook over de specifieke vorm van borstkanker.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heb je het dan over borstkanker überhaupt of over de erfelijke vormen, want die zijn wel degelijk ‘early onset’.
[..]
Dat dacht men over longkanker 30 jaar geleden ook. Ik zou daar niet op gokken. En dan nog, chemotherapie is geen pretje, en de wetenschap dat 't telkens raak kan zijn! En er wordt geen leven uitgebannen, er wordt namelijk nog steeds een kind geboren. Er wordt evenveel leven uitgebannen met of zonder test, behalve dat je zeker weet dat je leven behoudt dat niet de erfelijke vorm van borstkanker heeft.
quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? Het gaat juist specifiek om een mutatie van dit gen. Dat zijn de mensen die bovengemiddeld gevaar lopen op het krijgen van borstkanker (en het vroeg krijgen van borstkanker). Veel vrouwen laten al voor hun dertigste hun borsten afzetten en voor hun veertigste hun eierstokken verwijderen, omdat het risico zo groot is als je dat gen hebt.
[..]
Volgens mij snap jij voorwaardelijke kansen niet helemaal. Gegeven het feit dat je borstkanker krijgt, is de kans 5% dat het erfelijk is. Gegeven het feit dat je een bepaalde mutatie van een gen hebt, is de kans 80%. Dat is toch niet zo moeilijk in te zien?
[..]
Je loopt óók verhoogd risico op eierstokkanker, wat veel moeilijker te detecteren en te genezen is.
[..]
De kankerbestrijding plaatst ook geen rare cijfers, jij interpreteert ze raar.
Ja maar alles wat je hier plaatst doet niets af aan hetgeen ik hier reeds eerder heb gezet,of afkomstig uit eigen ervaring, of afkomstig uit eerder genoemde sites waarna ook jij nu naar refereert.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit staat nota bene ook op de KWF-site
[..]
Even verderop staat ook
[..]
En dat betekent dus ook dat als het je een keer heeft getroffen, de kans dat je het een tweede of derde keer krijgt ook nog sterk hoger is.
Dus? Het blijft voor een specifiek individu met dat gen 80% kans op borstkanker en 60% op eierstokkanker. En dat is het punt: als je weet dat je met 80% borstkanker kunt krijgen, dan is dat tamelijk belastend.quote:Op woensdag 11 juni 2008 19:10 schreef smoekie het volgende:
Dus ik zeg niet dat de kankerbestrijding rare cijfers plaatst, ik zeg dat je niet met cijfers aan moet komen die hoger doen lijken dan ze zijn, maar ik vatte jouw tekst verkeerd op, want ja je hebt gelijk dat als je dat gen hebt je idd 80% kans hebt, maar die 80% kans behoort wel bij die 5% van ALLE gevallen van welke soort kanker dan ook.
Maar wat ik simpelweg niet snap is wat de relevantie van het ‘geheel’ is. Er is een embryo die 80% kans heeft om borstkanker te krijgen. Ook al is dat de enige op de wereld, wat maakt dat uit? Dan is de kans mondiaal gezien inderdaad maar 0.8 * 1/6-miljard dat je borstkanker krijgt. Maar, voor die ene persoon is het wel mooi 80% en voor de rest 0%. Ik vind dat wel wezenlijk, en zie niet in wat ‘het geheel’ daartoe uitmaakt.quote:Op woensdag 11 juni 2008 19:23 schreef smoekie het volgende:
Ja maar toch blijft het voor mij, mijn inziens te weinig over het geheel gezien te "weinig" om om die reden de geselecteerde embryo weg te pleuren uit angst dat hij of zij ook daadwerkelijk op latere leeftijd borst-eierstokkanker krijgt.
Ik vind dat een behoorlijk riscio, nogmaals, want veel vormen van kanker zijn nu nog niet te genezen, en de progressie is er, en ik hoop dat ik ongelijk heb, maar ik vrees dat kanker ook over 30 jaar nog vaak niet te genezen valt, en dat de behandeling nog steeds heel belastend kan zijn.quote:Puur om het feit dat de medische wetenschap inmiddels al zo ver is en tegen die tijd ehct nog wel stukken verder zal zijn, dan ze nu al is.
Ja, dat snap ik, maar ik snap je beweegredenen eigenlijk niet zo goed (dat gevoelsargument is natuurlijk niet echt te snappen, maar dat kan ik aannemen), maar ik zie b.v. niet hoe het ‘en ga zo maar door’ geïnterpreteerd moet worden en wat je argument daarvoor is.quote:En omdat ik gewoon gevoelsmatig tegen het "kweken" van perfecte personen ben, want daar gaat dit allemaal naar toe. Nu betreft het de selecties om dat gen uit te bannen, straks betreft het selecties om hartkwalen e.d. uit te bannen, en ga zo maar door.
dus hoe je het ook went hoe je het ook keert we zijn het gewoon oneens.
Als je goed leest, kun je uit bijna alles opmaken dat het mijn gevoel, mijn mening, mijn visie op iets is. (embryoselectie)quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:54 schreef Fastmatti het volgende:
Die borstkanker komt bij deze vrouwen ook niet op hun 50ste, maar eerder op hun 25ste. Maar goed, waarom moet jouw gevoel maatgevend zijn voor anderen? Waarom moet jouw wil aan anderen opgelegd worden.
quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar wat ik simpelweg niet snap is wat de relevantie van het ‘geheel’ is. Er is een embryo die 80% kans heeft om borstkanker te krijgen. Ook al is dat de enige op de wereld, wat maakt dat uit? Dan is de kans mondiaal gezien inderdaad maar 0.8 * 1/6-miljard dat je borstkanker krijgt. Maar, voor die ene persoon is het wel mooi 80% en voor de rest 0%. Ik vind dat wel wezenlijk, en zie niet in wat ‘het geheel’ daartoe uitmaakt.
[..]
Het is precies wat ik je al als antwoord gaf, voor mij persoonlijk zou dat geen reden zijn een kind uit te sluiten om geboren te laten worden. En waarom heb ik al luttele keren uitgelegd. Het voelt voor mij gewoon niet goed, en als iets niet goed voelt, hoef je je in principe niet eens te verantwoorden, want soms kun je je voor je gevoel niet eens verantwoorden.
Ik vind dat een behoorlijk riscio, nogmaals, want veel vormen van kanker zijn nu nog niet te genezen, en de progressie is er, en ik hoop dat ik ongelijk heb, maar ik vrees dat kanker ook over 30 jaar nog vaak niet te genezen valt, en dat de behandeling nog steeds heel belastend kan zijn.
[..]
Jij vindt het een risico, en tuurlijk is het ook een risico, maar dat risico weegt voor mijn gevoel niet op, om om die reden een embryo te elimineren, het risico zit er altijd in, en ze kunnen met deze methode ook nog steeds niet voor de volle 100% zeggen dat je kind het op volwassen leeftijd niet zou krijgen. Ik snap niet wat daar zo raar aan is hoor , het druist gewoon volledig tegen mijn gevoel in. En zoals ik ook al eerder had uitgelegd, nu is het met dit, maar er zijn tig andere ziektes waarvan je het niet leuk vindt als je (volwassen) kind het zou krijgen, en als ze hiermee beginnen, gaan ze straks verder en verder, net zolang tot ze alle “ziektes”(levende wezens als embryo’s) uit hebben gebannen, en er voornamelijk alleen nog maar “gezonde” mensen op de wereld mogen komen. (bij ivf-isci)
Ja, dat snap ik, maar ik snap je beweegredenen eigenlijk niet zo goed (dat gevoelsargument is natuurlijk niet echt te snappen, maar dat kan ik aannemen), maar ik zie b.v. niet hoe het ‘en ga zo maar door’ geïnterpreteerd moet worden en wat je argument daarvoor is.
Stel, iemand had gezegd: ‘Nee, we moeten niet gaan inenten, want als we zo met het voorkomen van ziekten beginnen, dan zullen we op den duur al in de baarmoeder gaan selecteren wie een ziekte wel en niet kan krijgen, en preventie zal steeds verder doorschieten.’ Daar is iets voor te zeggen, preventie gaat steeds verder. Was dat een reden om vaccinatie al te verbieden? Of blijkt dat we ook nog ‘halverwege’ wel op de rem kunnen trappen?
Nogmaals, een gevoelskwestie kun je denk ik ook niet zo 1-2-3 uit leggen, dat gevoel heb je of dat heb je niet. Jij zou er wel voor kiezen om je kind van leven uit te bannen als dat risico erin zit, nou prima dat recht heb je, ik zou daar niet voor kiezen, en vandaar dat we ook van mening verschillen.
Tuurlijk moet het vaccineren zo blijven, want en dat ben ik uiteraard met je eens, niemand wil zijn kind ziek zien, maar ondanks alle vaccinaties gebeurt het nog steeds, ondanks alle vaccinaties zijn er nog steeds kinderen die er helaas dusdanig op reageren dat ze zelfs overlijden aan vaccinaties, en dat zou voor mij ook geen reden zijn om mijn kind niet in te laten enten omdat er de kans bestaat dat hij of zij ook zo op de vaccinaties zou kunnen reageren en aan de gevolgen daarvan zou kunnen overlijden.
We komen hier gewoon niet uit, omdat voor mijn gevoel een embryo al een wezenlijk iets is en “vermoord” je het kind bij voorbaat al uit angst voor een erge ziekte die tegenwoordig zeker bij vroeg ingrijpen – herkennen niet zo hoeft af te lopen als vroeger gebeurde.
Je schiet je kind op latere leeftijd ook niet af omdat het borstkanker krijgt of welke vorm dan ook, al dan niet erfelijk. Waarom in een vroeg stadium daar wel voor kiezen? Ik niet, jij wel, klaar toch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |