Hij?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:43 schreef petre86 het volgende:
Hij mag dokken omdat a. zijn verzekering het niet dekt, b. jouw verzekering het niet dekt.
Hij is meegenomen door de politie en is zelf met drank op achter het stuur gestapt, dat kun je TS niet verwijten, de schade is verhaalbaar, als de vriend niet wil betalen, dan moet TS wel naar de rechter stappen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:44 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Hij?![]()
Het is zijn auto niet dus ze komen eerst bij TS.
Toch heeft TS een vriend van hem de auto geleend terwijl die niet door iemand anders bestuurd mocht worden...quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hij is meegenomen door de politie en is zelf met drank op achter het stuur gestapt, dat kun je TS niet verwijten, de schade is verhaalbaar, als de vriend niet wil betalen, dan moet TS wel naar de rechter stappen.
Klopt, dat was misschien ook niet zo handig, maar dit betekend dat de leasemaatschappij naar TS gaat om de schade te verhalen en dat TS die vervolgens weer op zijn vriend kan verhalen, die is immers met drank op achter het stuur gestapt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:49 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
Toch heeft TS een vriend van hem de auto geleend terwijl die niet door iemand anders bestuurd mocht worden...
In hoeverre zou jij hier onder lijden dan? De regels zijn simpel, het mag niet, TS heeft zich daar niet aan gehouden en heeft zijn billen gebrand, hij moet nu op de blaren zitten, dat heeft toch niets met jouw leasecontract te maken?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:52 schreef TheFrankey het volgende:
wat heb jij een domme vrienden zeg. En zelf ben je ook niet zo slim btw. Maar daar zit je niet op te wachten.
Die regels in je leasecontract zijn er in gezet om dit soort zaken te voorkomen. Jullie zijn de slechten waar wij goeden onder moeten lijden, en bedankt
Misschien dat de leasemaatschappij enige coulance toont en gaan ze er mee accoord dat je vriend de schade rechtstreeks voldoet, als hij dat niet kan of wil, tja dan denk ik dat jij eerst zuur bent.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:03 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ja inderdaad megadom hij moest klein geld halen voor kaarten ofzo.. maar volgens jullie moet ik dus eerst de schade dokken en dit gaan verhalen op hem? en er is met geen mogelijkheid dat de verzekering dit dekt van welke partij dan ook..
trouwens wat als hij ze stiekem had meegenomen?
Eerst maar eens de situatie eerlijk uitleggen aan de leasemaatschappij, hij is meegenomen dus er is papierwerk, daar kun je niet omheen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:37 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Wat kan ik nu het beste doen dan?
Een aangetekende brief sturen en hem daarin aansprakelijk stellen voor de gemaakte totale schade? zoiets?
wat als hij zijn handen er van af trekt en weigerd te betalen? dan naar de rechter ofzo?
Alle hulp is welkom..
Ik zou eerst eens proberen met hem te praten, meteen een brief sturen is ook zo wat, als dan blijkt dat hij niet van plan is te betalen dan zou je hem aangetekend kunnen laten weten dat je van plan bent om verdere stappen te ondernemen, en idd aan jezelf denken, hij is met drank op achter jouw stuur gekropen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:44 schreef Sigmund_Freud het volgende:
was verjaardag en ik kwam binnen hij moest klein geld halen voor kaarten ben nog niet binnen en hij vraagt de sleutels.. ik geef auto mee met mijn motto brokken is dokken zonder er verder over na te denken meer een opwelling dus.. heb hem totaal dus nog geen 5 sec gezien.. en waarom zou ik die brief niet sturen dan? bang dat de vriendschap kapot gaat ofzo? lijkt me nu belangrijker dat ik niet voor de kosten op draai..
Maar het is een vriend van je, waarom zou hij niet de door hem veroorzaakte schade betalen wanneer je hem hier gewoon mondeling om verzoekt? Als hij een beetje fatsoenlijk is biedt hij dat zelf toch wel aanquote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:44 schreef Sigmund_Freud het volgende:
was verjaardag en ik kwam binnen hij moest klein geld halen voor kaarten ben nog niet binnen en hij vraagt de sleutels.. ik geef auto mee met mijn motto brokken is dokken zonder er verder over na te denken meer een opwelling dus.. heb hem totaal dus nog geen 5 sec gezien.. en waarom zou ik die brief niet sturen dan? bang dat de vriendschap kapot gaat ofzo? lijkt me nu belangrijker dat ik niet voor de kosten op draai..
Maar weten dat hij fout zat en betalen is 2, maar goed, als hij betaald dan is er niets aan de hand, dan wacht je tot er een offerte is gemaakt van de schade en laat je de auto repareren als je vriend het geld heeft overgemaakt, dan hoef jij niets voor te schieten en kun je het netjes oplossen. Succes ermee iig.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 02:01 schreef Sigmund_Freud het volgende:
jah klopt heb hem net gesproken hij had al wel door dat hij fout zat.. hij had de auto op een muurtje geparkeerd kon de auto niet houden dus de grill is er helemaal af linkerportier kon niet meer open want boven voorwiel was gebogen schade ik schat het in tussen de 5 en de 12..
jah precies zo denk ik dus ook! dat hij het geld nu niet heeft weet ik ook.. de beste optie lijkt mij dat zijn pa het betaald en dat hij zijn pa weer terug betaald..quote:Op zaterdag 31 mei 2008 02:05 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Maar weten dat hij fout zat en betalen is 2, maar goed, als hij betaald dan is er niets aan de hand, dan wacht je tot er een offerte is gemaakt van de schade en laat je de auto repareren als je vriend het geld heeft overgemaakt, dan hoef jij niets voor te schieten en kun je het netjes oplossen. Succes ermee iig.
Idd, het lijkt me geen goed plan om zoiets te gaan voorschieten, hij heeft je om de sleutels gevraagd wetende dat hij gezopen had, en niet een beetje teveel, meer dan 2 keer teveel.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 02:10 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
jah precies zo denk ik dus ook! dat hij het geld nu niet heeft weet ik ook.. de beste optie lijkt mij dat zijn pa het betaald en dat hij zijn pa weer terug betaald..
Het lijkt me handiger om een brief op te stellen waarin de vriend aansprakelijk wordt gesteld, vervolgens bel je die vriend dat je hem schriftelijk aansprakelijk moet stellen, en daarna stuur je de brief aangetekend met handtekening retour.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens proberen met hem te praten, meteen een brief sturen is ook zo wat, als dan blijkt dat hij niet van plan is te betalen dan zou je hem aangetekend kunnen laten weten dat je van plan bent om verdere stappen te ondernemen, en idd aan jezelf denken, hij is met drank op achter jouw stuur gekropen.
Wie zegt dat? Van een leasemaatschappij mag een lease-auto ook door andere mensen bestuurd worden hoor. De werkgever kan hooguit een afspraak maken met zijn medewerker dat alleen hij in die auto mag rijden. Die betaald namelijk het leasetarief.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:49 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
Toch heeft TS een vriend van hem de auto geleend terwijl die niet door iemand anders bestuurd mocht worden...
Hangt volkomen af van hoe de auto verzekerd is. Kan via de LM zijn, maar kan ook door de werkgever zelf geregeld zijn.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:52 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Klopt, dat was misschien ook niet zo handig, maar dit betekend dat de leasemaatschappij naar TS gaat om de schade te verhalen en dat TS die vervolgens weer op zijn vriend kan verhalen, die is immers met drank op achter het stuur gestapt.
Klote situatie, maar lekkere vriend ben jij zeg. Je gaat toch eerst proberen om er op een normale manier uit te komen en niet meteen met advocaten of een aangetekende brief? Ik neem aan dat je 'vriend' zich er ook klote bij voelt en jou niet met de schade opgescheept zal laten zitten. Als hij weigert te betalen is het een ander verhaal, maar dan stelt jullie vriendschap waarschijnlijk sowieso al niet al teveel voor.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:44 schreef Sigmund_Freud het volgende:
en waarom zou ik die brief niet sturen dan? bang dat de vriendschap kapot gaat ofzo? lijkt me nu belangrijker dat ik niet voor de kosten op draai..
Is allemaal niet nodig. Het is een lease-auto, dus als berijder heb je die rompslomp eigenlijk helemaal niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:37 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Wat kan ik nu het beste doen dan?
Een aangetekende brief sturen en hem daarin aansprakelijk stellen voor de gemaakte totale schade? zoiets?
wat als hij zijn handen er van af trekt en weigerd te betalen? dan naar de rechter ofzo?
Trouwens Promillage was 1,2 promille dat is dus 0,7 teveel..
Alle hulp is welkom..
Natuurlijk.. ga er ook vanuit dat het normaal wordt opgelost maar wil gewoon even een inzicht hebben in alle opties die mogelijk zijn. dus vandaar..quote:Op zaterdag 31 mei 2008 12:05 schreef devv05 het volgende:
[..]
Klote situatie, maar lekkere vriend ben jij zeg. Je gaat toch eerst proberen om er op een normale manier uit te komen en niet meteen met advocaten of een aangetekende brief? Ik neem aan dat je 'vriend' zich er ook klote bij voelt en jou niet met de schade opgescheept zal laten zitten. Als hij weigert te betalen is het een ander verhaal, maar dan stelt jullie vriendschap waarschijnlijk sowieso al niet al teveel voor.
Daar had ik dit al eerder over gezegd:quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:58 schreef Accordtje het volgende:
Hangt volkomen af van hoe de auto verzekerd is. Kan via de LM zijn, maar kan ook door de werkgever zelf geregeld zijn.
Als de auto bij de LM verzekerd is zal de LM de kosten in eerste instantie betalen (auto's zijn namelijk alleen WA verzekerd). Daarna hangt het van het contract met de werkgever af of die schade al dan niet doorbelast wordt aan die werkgever.
Als de werkgever zelf de auto's verzekerd dan hangt het ervan af wat de afspraken zijn tussen de werkgever en de TS wat betreft schades.
Maar 1 ding is zeker. Auto staat niet op naam van de TS, dus daar zullen ze niet als eerste aankloppen.
Nee, dat klopt, ze zullen niet als eerste bij hem aankloppen, daarom is het denk ik handiger om het hele geval netjes uit te leggen, TS komt binnen en zijn vriend vraagt hem om de sleutels omdat hij even wat moet ophalen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:42 schreef kahaarin het volgende:
Eerst maar eens de situatie eerlijk uitleggen aan de leasemaatschappij, hij is meegenomen dus er is papierwerk, daar kun je niet omheen.
Vervolgens aan hen vragen wat je het beste kunt doen, ze hebben dit vast vaker bij de hand gehad.
En hier gaat de TS al in de fout. Aangezien elk leasecontract verbied dat anderen (niet familie/relaties zijnde) in de leaseauto mogen rijden zonder dat de gemachtigde (de TS) ook in de auto aanwezig is.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:44 schreef kahaarin het volgende:
Dat kon TS echter niet weten, hij heeft zijn sleutels gegeven aan een vriend die, naar ik aanneem, gewoon in het bezit is van zijn rijbewijs.
Het gaat er nu even niet om dat hij dat beter niet had kunnen doen, het geval behelst imho een beetje meer dan dat, de bestuurder was immers helemaal niet in staat om te rijden gezien zijn promillage, in feite heeft hij TS gewoon bedonderd door om die sleutels te vragen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:39 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En hier gaat de TS al in de fout. Aangezien elk leasecontract verbied dat anderen (niet familie/relaties zijnde) in de leaseauto mogen rijden zonder dat de gemachtigde (de TS) ook in de auto aanwezig is.
Jij vindt het niet vreemd maar volgende de meeste leasecontracten is het toch niet toegestaan.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:54 schreef kahaarin het volgende:
[..]
, even je auto meegeven aan een goede vriend vind ik ook niet iets heel vreemds overigens. (En ja wij hebben ook een leaseauto.)
Dat klopt, maar degenen aan wie wij eventueel de auto toevertrouwen maken over het algemeen geen brokken, zeker niet met alcohol op.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:11 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Jij vindt het niet vreemd maar volgende de meeste leasecontracten is het toch niet toegestaan.
Is niet waar....quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:39 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En hier gaat de TS al in de fout. Aangezien elk leasecontract verbied dat anderen (niet familie/relaties zijnde) in de leaseauto mogen rijden zonder dat de gemachtigde (de TS) ook in de auto aanwezig is.
Ik vind het ook niet vreemd. Komt regelmatig voor. En het heeft niks met de leasecontracten te maken. Heeft te maken met de regels die de werkgever stelt met betrekking tot de lease-auto's. De LM maakt het echt geen donder uit wie met die auto rijdt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:11 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Jij vindt het niet vreemd maar volgende de meeste leasecontracten is het toch niet toegestaan.
is gewoon niet waar.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet vreemd. Komt regelmatig voor. En het heeft niks met de leasecontracten te maken. Heeft te maken met de regels die de werkgever stelt met betrekking tot de lease-auto's. De LM maakt het echt geen donder uit wie met die auto rijdt.
Dan is het blijkbaar niet bij elke LM hetzelfde geregeld. Ons zal het iig een zorg zijn wie er in die auto rijdt, als ie maar betaald wordt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:45 schreef freak1 het volgende:
[..]
is gewoon niet waar.
ik heb een auto waarin in het leasecontract staat, dus van de leasemaatschappij en NIET van de werkgever, dat alleen eerstegraads familileden of gezinsleden (samenwonende valt onder gezinsleden) in de auto mogen rijden. natuurlijk ook collega's. staat rechtstreeks in de papieren van dutchlease, mijn werkgever zal het roesten wie er in rijd verder.
Natuurlijk is het niet overal hetzelfde geregeld.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:10 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan is het blijkbaar niet bij elke LM hetzelfde geregeld. Ons zal het iig een zorg zijn wie er in die auto rijdt, als ie maar betaald wordt.
quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:53 schreef enno het volgende:
TS gaat het nog gezellig krijgen op zijn werk als hij mag uitleggen dat hij geen klanten kan bezoeken omdat een dronken vriendje de company car in elkaar heeft gereden, lutser.
Jah en volgens mij is dit bij mij ook zo.. officieel staat in mijn contract dat je alleen jij je partner en familie de auto mag besturen.. maar heb al vernomen dat ze bij een goede vriend er niet zo moeilijk over doen.. die beperking staat er alleen in zodat je hem niet aan elke dorpsgek waar je niks mee hebt mee geeft of zoiets dergelijks.. dus als hij niet had gedronken was het gewoon vergoed waarschijnlijk, en moest ik eigen risico á 250 ¤ betalen.. maar als de verzekering erachter komt dat de bestuurder gedronken had trekken ze hun handen er natuurlijk meteen vanaf..quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet vreemd. Komt regelmatig voor. En het heeft niks met de leasecontracten te maken. Heeft te maken met de regels die de werkgever stelt met betrekking tot de lease-auto's. De LM maakt het echt geen donder uit wie met die auto rijdt.
Nu ga je draaien en je afvragen of het valsheid in geschrifte is als je niet de hele waarheid omtrent de omstandigheden opschrijft, daar kan ik kort over zijn, ja dat is enigzins frauduleus te noemen, in mijn ogen is je beste kans alles uitleggen aan de LM, zij hebben namelijk meer kaas gegeten van dit soort akkefietjes, jouw vriend heeft dit koekje gebakken en heeft misbruik gemaakt van de situatie, geef gewoon eerlijk alles door en leg het conflict neer waar het hoort, tussen de LM en je vriend.quote:Op zondag 1 juni 2008 12:17 schreef Sigmund_Freud het volgende:
<Knip>
mocht ik het moeten had ik dit gedacht:
op een gegeven moment vragen ze bijvoorbeeld was de bestuurde gemachtigd te rijden? en ik vul gewoon ja.. dat klopt dan toch want hij had rijbewijs?
en even later vragen ze meer dingen die ik niet kan weten.. en als ze vragen was er sprake van drankgebruik of maakt de politie een rapport op en ik laat gewoon een aantal dingen open in die reeks dan pleeg ik toch geen valsheid in geschrifte? dingen open laten op schade formulier gebeurd zo vaak.. want wat je niet invult kan geen leugen zijn. dan zeg ik gewoon dat ik hem diezelfde nacht heb ingevuld... ook op de vraag wie is er aansprakelijk en waarom meent u dat kan ik toch gewoon de naam van mijn vriend in vullen en verder niks? Maar bestaat er dan een kans dat het met de massa mee gaat en dat de verzekeringsmaatschappij er niet meer om vraagt en dus vergoed?
Dat denk ik wel, de auto staat op 'naam' van de LM, daarom denk ik dat TS er goed aan doet alles uit te leggen voordat de melding binnenkomt, dan voorkomt hij een hoop geharrewar.quote:Op zondag 1 juni 2008 12:57 schreef koudhier het volgende:
Een paar vragen:
- Als jij zelf schade rijdt aan je eigen auto, wordt dit dan vergoed?
Zo ja, als er geen andere partijen bij betrokken waren, kan je dan niet zeggen dat je deze schade zelf veroorzaakt hebt (als dat dan wel gedekt wordt).
Je vriend krijgt dan een bekeuring voor rijden onder invloed, schade wordt vergoed. Klaar.
Of neemt de politie contact op met de leasemaatschappij?
Ik weet het wel zekerquote:Op zondag 1 juni 2008 12:59 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, de auto staat op 'naam' van de LM, daarom denk ik dat TS er goed aan doet alles uit te leggen voordat de melding binnenkomt, dan voorkomt hij een hoop geharrewar.
Dat gaat niet gebeuren natuurlijk. De LM gaat echt niet bij de vriend van de TS aankloppen. Afhankelijk van de afspraken tussen de werkgever en de TS gaat dit door de LM afgehandeld worden tussen of de LM en de werkgever of desnoods tussen de LM en TS. Maar de LM heeft totaal niks te maken met die vriend van TS, dus daar bemoeid de LM zich ook totaal niet mee.quote:Op zondag 1 juni 2008 12:28 schreef kahaarin het volgende:
[..]
geef gewoon eerlijk alles door en leg het conflict neer waar het hoort, tussen de LM en je vriend.
Ook dat hangt er eigenlijk weer vanaf wat er met die auto gebeurd is. Als de auto door de politie is meegenomen dan zal er idd door de politie contact worden opgenomen met de LM. Maar als alleen de vriend van TS is meegenomen zal dat niet gebeuren waarschijnlijk.quote:Op zondag 1 juni 2008 12:59 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, de auto staat op 'naam' van de LM, daarom denk ik dat TS er goed aan doet alles uit te leggen voordat de melding binnenkomt, dan voorkomt hij een hoop geharrewar.
Nee, misschien niet maar de LM moet wel op de hoogte worden gesteld, natuurlijk is de afwikkeling:quote:Op zondag 1 juni 2008 13:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren natuurlijk. De LM gaat echt niet bij de vriend van de TS aankloppen. Afhankelijk van de afspraken tussen de werkgever en de TS gaat dit door de LM afgehandeld worden tussen of de LM en de werkgever of desnoods tussen de LM en TS. Maar de LM heeft totaal niks te maken met die vriend van TS, dus daar bemoeid de LM zich ook totaal niet mee.
De politie is er bij geweest dus dat is geen optie.. er is ook een muur kapot van iemand en de politie heeft die naam ook etc..(tevens de beller van politie) Als het mij was overkomen was alleen een eigen risico van 250¤..quote:Op zondag 1 juni 2008 12:57 schreef koudhier het volgende:
Een paar vragen:
Zo ja, als er geen andere partijen bij betrokken waren, kan je dan niet zeggen dat je deze schade zelf veroorzaakt hebt (als dat dan wel gedekt wordt).
Je vriend krijgt dan een bekeuring voor rijden onder invloed, schade wordt vergoed. Klaar.
Gewoon doen, zo eerlijk mogelijk en zonder draaien of verfraaien, die ¤ 250,- verhalen op je vriend.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:09 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
De politie is er bij geweest dus dat is geen optie.. er is ook een muur kapot van iemand en de politie heeft die naam ook etc..(tevens de beller van politie) Als het mij was overkomen was alleen een eigen risico van 250¤..
Maar mijn werkgever is van alles op de hoogte en die zullen het de LM vast wel laten weten.. LM had ik zelf al wel gebeld maar de betreffende afd was dicht en werd doorverbonden met iemand die melding heeft gemaakt dat de auto schade heeft door toe doen van iemand anders... ik hoef nu ook niks meer te doen alleen dat schade formulier invullen..
maar mijn eigenlijke vraag was moet ik de achterkant van het schade formulier invullen? ik ben ten slotte niet de verzekering nemer..
en het maakt voor LM en WG toch niets uit wat ik invul? het is maar net hoe de verzekering er mee omspringt.. of zij betalen of ik betaal.. vergoed worden moet het sowiezo..
Normaal had dat gekunt maar nu dus niet! i.v.m. politie en dronken achter het stuur zitten, dit vergoed een verzekering dus normaal geproken niet.. dat eigen risico verhaal gaat dus niet op..quote:Op zondag 1 juni 2008 14:18 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Gewoon doen, zo eerlijk mogelijk en zonder draaien of verfraaien, die ¤ 250,- verhalen op je vriend.
Niets weglaten.
Hoe dan ook, dingen weg laten of verfraaien is niet een goede oplossing in mijn ogen, dat het iemand geld gaat kosten is dus wel duidelijk inmiddels, er is een PV opgemaakt op naam van je vriend, vermeld dat en leg het zo goed mogelijk uit, het is even niet anders, hopelijk komen jullie er op een schappelijke manier uit en wordt het zo snel mogelijk opgelost. Neem iig contact op met de goede afdeling van je LM als die er weer zijn, persoonlijk verduidelijken komt vaak beter over dan een brief, er is al eerder gevraagd of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zo ja schrijf hen dan aan, zo nee, misschien is het dan een goed idee om de zaak eens voor te leggen aan een juridisch loket in je woonplaats of misschien ken je een jurist?quote:Op zondag 1 juni 2008 14:29 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Normaal had dat gekunt maar nu dus niet! i.v.m. politie en dronken achter het stuur zitten, dit vergoed een verzekering dus normaal geproken niet.. dat eigen risico verhaal gaat dus niet op..
Het ligt sowieso wat anders, want een lease-auto is alleen maar WA-verzekerd. Dat houdt dus in dat alleen de schade aan die muur in principe vergoed zou worden door de verzekering en sowieso de schade aan de auto in dit geval door de LM vergoed zou moeten worden. Die verzekering gaat in dit geval hoogst waarschijnlijk niet die schade aan de muur vergoeden, dus daarvoor zal in eerste instantie (door de LM) bij de werkgever aangeklopt gaan worden denk ik.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:29 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Normaal had dat gekunt maar nu dus niet! i.v.m. politie en dronken achter het stuur zitten, dit vergoed een verzekering dus normaal geproken niet.. dat eigen risico verhaal gaat dus niet op..
Hangt ook een beetje van het bedrijf af. Als het een hele grote klant is dan gaat het wel ff op een iets andere manier dan als het een klant is met 1 of 2 lease-auto's.quote:Op zondag 1 juni 2008 17:31 schreef Wokkel het volgende:
Het schadeformulier:
Vergis je niet in LM, dat zijn juridisch onderlegde mensen die heeeeel vervelend kunnen zijn als er ook maar enig vermoeden is van verhaalbaarheid van de schade.
sorry hoor, maar je blijft praten alsof je alle lease-auto's van nederland op je duimpje kent?quote:Op zondag 1 juni 2008 17:16 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het ligt sowieso wat anders, want een lease-auto is alleen maar WA-verzekerd. Dat houdt dus in dat alleen de schade aan die muur in principe vergoed zou worden door de verzekering en sowieso de schade aan de auto in dit geval door de LM vergoed zou moeten worden. Die verzekering gaat in dit geval hoogst waarschijnlijk niet die schade aan de muur vergoeden, dus daarvoor zal in eerste instantie (door de LM) bij de werkgever aangeklopt gaan worden denk ik.
Tweede punt is de schade aan de auto zelf. Normaal gesproken betaald de LM deze schade. Echter, vanwege dit verhaal wat erachter zit zal de LM ook zeggen dat ze niet voor deze schade op zullen gaan draaien en zullen ze ook hiervoor naar de werkgever gaan. Hoe dat zich verder regelt is dan van later zorg.
Wat betreft het schadeformulier hoef je voor zover ik weet niet de dingen van de verzekeringnemer in te vullen, want dan ben je simpelweg niet.
ik heb er nog nooit van gehoord dat een leaseauto niet allrisk was verzekerd. Zou ook behoorlijk dom zijn gezien de nieuwwaarde.quote:Op maandag 2 juni 2008 08:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
sorry hoor, maar je blijft praten alsof je alle lease-auto's van nederland op je duimpje kent?
ik heb ondertussen gereden bij Dutchlease, ING Car Lease en Broekhuis lease, bij alle 3 deze lease maatschappijen heb ik de groene kaart mogen ontvangen, en alle 3 waren ze all-risk (wa+casco) verzekerd..
hoe kom je erbij dat alle lease auto's alleen maar wa zijn verzekerd?
De achterkant is voor de bestuurder, daarom de vragen als 'Droeg je een gordel', 'Was het licht aan' en 'Is er politie bij geweest'. Hou ons maar op de hoogte ik ben benieuwd of die LM een beetje wakker is.quote:Op zondag 1 juni 2008 22:44 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Heb schade formulier door mijn maat laten invullen.. achterkant is voor de LM
...
Breng/Stuur het schade formulier nu gewoon naar de LM en zie dan wel hoe het loopt met verzekeren of het schade bedrag en de rekening die daar bij hoort. (Alhoewel het wel vreemd is dat heel veel vragen die achterop het schade formulier staan noch ik noch LM kunnen invullen zoals was het licht aan? hoe hard er gereden is? etc. Dus hoe ze dat ooit in willen vullen mag joost weten.)
Yep. Kijken of de vriendschap nog zo hecht is na 13 rooitjes lichter te zijnquote:Op maandag 2 juni 2008 08:46 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
ik heb er nog nooit van gehoord dat een leaseauto niet allrisk was verzekerd. Zou ook behoorlijk dom zijn gezien de nieuwwaarde.
Voor TS: jij bent voor die auto verantwoordelijk dus LM zal de schade voor de auto en muur als eerste op jouw verhalen. Dit zal een fors bedrag zijn (denk aan 5000-13000 euro). Indien jij niet gereden hebt kan jij dat weer gaan verhalen op je vriend. Echter als hij het geld niet heeft gaat dit een erg moeilijke zaak worden en zal uiteindelijk jij opdraaien voor de kosten.
De LM stuurt het formulier naar de werkgever terug met de melding dat deze onvolledig is ingevuld door de bestuurder, en daarmee voelen ze al nattigheid.quote:Op maandag 2 juni 2008 08:55 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De achterkant is voor de bestuurder, daarom de vragen als 'Droeg je een gordel', 'Was het licht aan' en 'Is er politie bij geweest'. Hou ons maar op de hoogte ik ben benieuwd of die LM een beetje wakker is.
Het is ook de bedoeling dat de bestuurder invult wat hij weet. Hier vallen dus zeker de situatievragen omtrent het ongeluk onder. En anders krijg je het formulier, vergezeld van een fijn begeleidend briefje, vanzelf weer terugquote:Op maandag 2 juni 2008 12:01 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Oh dus die moet hij wel invullen? waarom staat er dan handtekening verzekeringnemer onderaan? als een soort handtekening voor alle vragen? en er zijn ook vragen zoals wat is de geschatte schade enz dat kan de bestuurder toch weer niet weten..?
Omdat dat formulier niet speciaal voor LM is gemaakt. Jij moet de achterkant invullen anders sturen ze hem gewoon weer terug met het verzoek de achterkant in te vullen.quote:Op maandag 2 juni 2008 12:01 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Oh dus die moet hij wel invullen? waarom staat er dan handtekening verzekeringnemer onderaan? als een soort handtekening voor alle vragen? en er zijn ook vragen zoals wat is de geschatte schade enz dat kan de bestuurder toch weer niet weten..?
quote:Op maandag 2 juni 2008 08:46 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
ik heb er nog nooit van gehoord dat een leaseauto niet allrisk was verzekerd. Zou ook behoorlijk dom zijn gezien de nieuwwaarde.
Voor TS: jij bent voor die auto verantwoordelijk dus LM zal de schade voor de auto en muur als eerste op jouw verhalen. Dit zal een fors bedrag zijn (denk aan 5000-13000 euro). Indien jij niet gereden hebt kan jij dat weer gaan verhalen op je vriend. Echter als hij het geld niet heeft gaat dit een erg moeilijke zaak worden en zal uiteindelijk jij opdraaien voor de kosten.
Van mijn WG mag ik hem in principe wel aan vrienden uitlenen.. de beperking qua uitlenen is er alleen zodat niet vage kennissen hem gebruiken en er dan schade mee krijgen..quote:Op maandag 2 juni 2008 15:25 schreef dronkeykong het volgende:
[..]
![]()
Dat wordt een extra baantje in de avond voor TS.![]()
Hopelijk heb je nu wel geleerd niet alles uit te lenen. Vooral niet je leasewagen!
Nou, succes er mee, hopelijk kan hij wat regelen met z'n vader zoals je al eerder suggereerde, sterkte ermee.quote:Op maandag 2 juni 2008 17:13 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Van mijn WG mag ik hem in principe wel aan vrienden uitlenen.. de beperking qua uitlenen is er alleen zodat niet vage kennissen hem gebruiken en er dan schade mee krijgen..
Heb LM gebelt en inderdaad bestuurder moet achterkant invullen zo ver als hij dat kan..
Mocht er geen wonder gebeuren dan ga ik er van uit dat ik eerst moet betalen en daarna het moet verhalen op mijn maat..
Dat wordt dus eerder een extra bijbaantje voor mijn maat.. want of het nou goed of kwaadschiks gaat uiteindelijk hoef ik hier niet voor op te draaien lijkt me.. Maar uitlenen nee dat doe ik inderdaad niet weer want al dat gezeur zoals nu.. daar heb ik echt geen zin meer in..
Voor de rest zie wel..
ok duidelijk. Heb even het contract van mijn LM nagekeken en daar mag ik de auto uitlenen aan mijn partner en kinderen.quote:Op maandag 2 juni 2008 17:13 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Van mijn WG mag ik hem in principe wel aan vrienden uitlenen.. de beperking qua uitlenen is er alleen zodat niet vage kennissen hem gebruiken en er dan schade mee krijgen..
Heb LM gebelt en inderdaad bestuurder moet achterkant invullen zo ver als hij dat kan..
Mocht er geen wonder gebeuren dan ga ik er van uit dat ik eerst moet betalen en daarna het moet verhalen op mijn maat..
Dat wordt dus eerder een extra bijbaantje voor mijn maat.. want of het nou goed of kwaadschiks gaat uiteindelijk hoef ik hier niet voor op te draaien lijkt me.. Maar uitlenen nee dat doe ik inderdaad niet weer want al dat gezeur zoals nu.. daar heb ik echt geen zin meer in..
Voor de rest zie wel..
De LM zal je bedoelen. De WG heeft niets met je auto te maken en bepaalt dus niet wie er wel of niet in mag rijden (tenzij collega's ofzo).quote:Op maandag 2 juni 2008 17:13 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Van mijn WG mag ik hem in principe wel aan vrienden uitlenen
bij mij staat de auto op LM en WG naam dus vandaar..quote:Op maandag 2 juni 2008 18:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
De LM zal je bedoelen. De WG heeft niets met je auto te maken en bepaalt dus niet wie er wel of niet in mag rijden (tenzij collega's ofzo).
Voor de klant zijn ze in het leasecontract all risk verzekerd. Tussen de LM en de verzekering niet. Dat is alleen WA. LM neemt het risico op schades en diefstal e.d.quote:Op maandag 2 juni 2008 08:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
sorry hoor, maar je blijft praten alsof je alle lease-auto's van nederland op je duimpje kent?
ik heb ondertussen gereden bij Dutchlease, ING Car Lease en Broekhuis lease, bij alle 3 deze lease maatschappijen heb ik de groene kaart mogen ontvangen, en alle 3 waren ze all-risk (wa+casco) verzekerd..
hoe kom je erbij dat alle lease auto's alleen maar wa zijn verzekerd?
quote:Op maandag 2 juni 2008 23:39 schreef Sigmund_Freud het volgende:
mocht hem wel uitlenen.. want als hij niet had gedronken was er sowieso niks aan de hand geweest.. heb nagevraagd dus..
sure...quote:Op maandag 2 juni 2008 18:33 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Voor de klant zijn ze in het leasecontract all risk verzekerd. Tussen de LM en de verzekering niet. Dat is alleen WA. LM neemt het risico op schades en diefstal e.d.
Verschil in premie van elke leasebak tussen WA en All Risk wordt in 1 grote "pot" gedaan, waaruit alle schades enz betaald worden. Er zit voor miljoenen euro's in die pot. Als de LM de premie gaat betalen aan de verzekering zijn ze het geld sowieso kwijt. Nu wordt er dikke winst op gemaakt.
Tikkie nuanceren: sommige grote LM hebben een 'eigen' verzekeringstak(je). Die verzekeren die auto's dus gewoon WA+casco. Per saldo ligt dan dus al het risico bij de LM en is voldaan aan de verplichting om een voertuig te verzekeren.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 08:09 schreef freak1 het volgende:
[..]
sure...
dus de verzekering zet op hun groene kaart altijd wa+casco, maar dat is dan stiekem WA, en de schade verhalen ze bij LM?
wil je nu echt zo graag gelijk?
Dit is imho ook alleen maar haarkloverij, je hebt gedaan wat de LM heeft gezegd en het is nu gewoon afwachten, blijft lullig dat het zo is gelopen, en wat de fijne lettertjes nu precies zeggen doet niets af aan het feit dat het al is gebeurt, daar is niets meer aan te doen.quote:Op maandag 2 juni 2008 23:39 schreef Sigmund_Freud het volgende:
mocht hem wel uitlenen.. want als hij niet had gedronken was er sowieso niks aan de hand geweest..
heb nagevraagd dus..
Dat is voor jou wel positief, diegene heeft betaald, misschien dat jouw diegene ook wel direct aan de LM mag betalen, scheelt weer een paar schijven en jouw rekening wordt niet geplunderd.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 10:42 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Weet trouwens wel dat een collega van mij iemand in zijn auto heeft laten rijden die nog geen rijbewijs had... Je raad het al dikke schade gereden.. Diegene die nog geen rijbewijs had heeft uiteindelijk 15K betaald.. Dat was alleen wel met een andere LM dan die van mij want WG is net geswitcht van LM er reden toen die tijd nog enkele auto's van de oude LM die moesten ze afrijden i.v.m lease contract periode..
De verzekering stuurt ons geen groene kaart op. Die printen wij namelijk zelf.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 08:09 schreef freak1 het volgende:
[..]
sure...
dus de verzekering zet op hun groene kaart altijd wa+casco, maar dat is dan stiekem WA, en de schade verhalen ze bij LM?
wil je nu echt zo graag gelijk?
Voor zover ik weet betaald de WG het leasetarief, dus die heeft wel degelijk wat te zeggen over de auto.quote:Op maandag 2 juni 2008 18:01 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
De LM zal je bedoelen. De WG heeft niets met je auto te maken en bepaalt dus niet wie er wel of niet in mag rijden (tenzij collega's ofzo).
Lijkt mij sterk afhankelijk van het totale schadebedrag.. Het scheelt dat die vriend van je, niemand blijvend invalide heeft gereden.. krijg je nog een extra claim aan je broek.. Bij een schade van 1000 euro gaan ze het echt niet zo nauw uitzoeken, dan wanneer de schade dik 50.000 euro is of wat dan ook..quote:Op zondag 1 juni 2008 12:57 schreef koudhier het volgende:
Een paar vragen:
Soms alleen als diegene op het zelfde adres woont. Ligt aan de voorwaarden.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:18 schreef PietjePuk007 het volgende:
Mag je officieel je lease-auto alleen aan familie uitlenen? Is dat normaal in een lease-contract?
Met een advocaat gaan praten om te kijken wat voor oplossingen er mogelijk zijn. Er zijn manieren om hem te dwingen te betalen, bijvoorbeeld een percentage kan worden ingehouden van zijn loon, uitkering, of andere wijze waarop hij (legaal) geld verdiend..... maar dat is pas NA een rechter er uitspraak over heeft gedaan. Ook kan hij eventueel verantwoordelijk worden gehouden voor de advocaatskosten die jij gaat maken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:03 schreef Sigmund_Freud het volgende:
1 We komen er uit en de veroorzaker betaalt alles in termijnen plus evt hulp van zijn ouders.
2 Hij zegt zoek het zelf maar uit.
3 Bij scenario 2 via de juridische het verhalen.
Iemand een tip voor scenario 3?
Heb wel een aangetekende brief gestuurd dat mochten er kosten op mij worden verhaald, ik ze op hem verhaal etc etc.
Veel mensen vergeten dat je geen EIGENAAR van een LEASE auto bent, en er dus inderdaad voorwaarden aan hangen. Meestal mag je em inderdaad alleen laten gebruiken door je directe familie, zoals vrouw en kinderen die op hetzelfde adres wonen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 02:39 schreef Feitosa het volgende:
Soms alleen als diegene op het zelfde adres woont. Ligt aan de voorwaarden.
hangt echt van de voorwaarden af die de LM en je werkgever overeenkomen. Hoe ruimen hoe duurder. ik mag vrijwel iedereen in de auto laten rijden, en familie en niet inwonende vriendinnen hem laten lenenquote:Op woensdag 1 juli 2009 02:58 schreef maartena het volgende:
[..]
Veel mensen vergeten dat je geen EIGENAAR van een LEASE auto bent, en er dus inderdaad voorwaarden aan hangen. Meestal mag je em inderdaad alleen laten gebruiken door je directe familie, zoals vrouw en kinderen die op hetzelfde adres wonen.
Als je em aan jan en alleman wil uitlenen, dan dien je een auto te KOPEN.
(Ik leen mijn gekochte auto trouwens ook aan niemand uit. Alleen ik of mijn vrouw rijdt, en in hoge uitzondering mijn schoonmoeder ofzo)
Jah ik heb hem dus geen druppel zien drinken gelukkig.. En van mijn WG/LM mag ik hem wel aan vrienden uitlenen als hij niks had gedronken was er niks aan de hand. Hij wou kleingeld halen maar is dus aan het scheuren gegaan door het dorp. Ga er morgen avond langs samen met mijn vader (2 is beter als getuige en onthouden meer dan 1) en dan hoor ik het wel..quote:Op woensdag 1 juli 2009 02:53 schreef maartena het volgende:
[..]
Hou er trouwens rekening mee dat juridische stappen ook verkeerd kunnen aflopen, en dat zij OOK een advocaat in dienst nemen die de rechter bijv. weten te overtuigen dat JIJ degene bent geweest die zo stom was om de sleutels van een auto waar je geen eigendom van hebt te geven aan iemand die je wellicht hebt ZIEN drinken, en dan ben je natuurlijk advocaatskosten + de originele rekening kwijt.
In dit geval is er geen schade aan een derde (WA dekking, waar de verzekering wel moet voorschieten, heeft die geen keuze in zelfs), maar heeft het eigen voertuig schade. En dan hangt het er maar net vanaf wat de afspraken zijnquote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:44 schreef Phuturistixxx het volgende:
Vreemd, ik dacht dat verzekeringsmaatschappijen altijd uitbetaalden en het dan verder verhalen op de dader, die vriend in dit geval.
Lekker voor je als je in de puinpoeier wordt gereden door iemand die gezopen heeft ofzo... dan moet je maar zien dat je je geld krijgt omdat de verz. maatschappij weigert te betalen..
Da's simpel: NIETquote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:41 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Dit is dus het geval.
Een vriend van mij heeft dus schade gereden in mijn auto van de zaak. Komt er nog bij dat hij waarschijnlijk teveel gedronken had(meegenomen door de politie). Hoe word dit nu afgehandeld verzekerings technisch?
Probleem is dus 1 teveel gedronken en 2 hij is geen partner/familie.
Iemand enig idee?
ik niet iedereen mag hem wat mij betreft lenen. Maakt weinig uit of de LM dat nu leuk vindt of niet. Verzekerd is de auto toch wel. Enige wat ze kunnen doen is het contract erna nietig verklaren.quote:Op woensdag 1 juli 2009 02:58 schreef maartena het volgende:
[..]
Veel mensen vergeten dat je geen EIGENAAR van een LEASE auto bent, en er dus inderdaad voorwaarden aan hangen. Meestal mag je em inderdaad alleen laten gebruiken door je directe familie, zoals vrouw en kinderen die op hetzelfde adres wonen.
Als je em aan jan en alleman wil uitlenen, dan dien je een auto te KOPEN.
(Ik leen mijn gekochte auto trouwens ook aan niemand uit. Alleen ik of mijn vrouw rijdt, en in hoge uitzondering mijn schoonmoeder ofzo)
Heb je al enig idee op hoeveel de schade getaxeerd is?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:03 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Dag mensen,
ff een vervolg bij dit verhaal.
Zojuist een telefoontje van WG gehad de leasemaatschappij had het proces verbaal binnen en dat betekent: de verzekering kan en mag niet uitbetalen. Ik moet het eerst betalen en dan maar uitzoeken met die vriend van mij. Reden dat het zo lang duurde dat het lang duurde voordat de politie het proces verbaal naar de leasemaatschappij had verstuurd. Nu zijn er enkele scenario's
1 We komen er uit en de veroorzaker betaalt alles in termijnen plus evt hulp van zijn ouders.
2 Hij zegt zoek het zelf maar uit.
3 Bij scenario 2 via de juridische het verhalen.
Iemand een tip voor scenario 3?
Heb wel een aangetekende brief gestuurd dat mochten er kosten op mij worden verhaald, ik ze op hem verhaal etc etc.
Is dit niet hetzelfde als je zegt dat iedereen van jou 170 mag rijden op de snelweg, maar dat het wel kan de politie je achteraf er een bekeuring voor geeft?quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:01 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
ik niet iedereen mag hem wat mij betreft lenen. Maakt weinig uit of de LM dat nu leuk vindt of niet. Verzekerd is de auto toch wel. Enige wat ze kunnen doen is het contract erna nietig verklaren.
Dat klopt ja, maar voor je rechtspositie op de weg maakt het natuurlijk niks uit of de LM het er wel of niet mee eens isquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:15 schreef avotar het volgende:
[..]
Heb je al enig idee op hoeveel de schade getaxeerd is?
[..]
Is dit niet hetzelfde als je zegt dat iedereen van jou 170 mag rijden op de snelweg, maar dat het wel kan de politie je achteraf er een bekeuring voor geeft?
Of dat je best je zwans op de bar mag leg, maar het wel kan zijn dat een uitsmijter je dan buiten gooit?
Dank je Sherlockquote:Op woensdag 1 juli 2009 17:41 schreef Rosbief het volgende:
Volgens mij mag je zoveel drinken als je wilt, zolang het geen alcohol is of bevat.
Je zou op zich de eerste pagina eens kunnen lezenquote:Op woensdag 1 juli 2009 17:53 schreef Matty___ het volgende:
heb je er naast gezeten?
dan mag het en wordt het als normale schade behandeld
heb je er naast gezeten en wist je dat die dronken was heb je een probleem
eerst gepost dan gelezen maar te lui om mijn post aan te passen zoals het hoort op fokquote:Op woensdag 1 juli 2009 17:55 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Je zou op zich de eerste pagina eens kunnen lezen.
Want vooral jij weet hoe je geld terug moet krijgen van vrienden, hequote:Op woensdag 1 juli 2009 23:00 schreef nachtdier3 het volgende:
Ik zou het eerst even zonder velletje doen om zn reactie te peilen. Politie is erbij geweest begrijp ik, dus dat hij heeft gereden is hopelijk wel duidelijk.
Pas als ie niet echt reageert, zou ik het dnek ik officieel gaan doen via de officiele manier dus. Overigens een prima test om te zien of je vriend ook echt de vriendschap waard is /was.
Tenzij je dus net als de TS een vriend hebt die em leent, en vervolgens net iets te veel drinkt.....quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:01 schreef ArnoKlaassen het volgende:
ik niet iedereen mag hem wat mij betreft lenen. Maakt weinig uit of de LM dat nu leuk vindt of niet. Verzekerd is de auto toch wel. Enige wat ze kunnen doen is het contract erna nietig verklaren.
inderdaadquote:Op donderdag 2 juli 2009 12:31 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Want vooral jij weet hoe je geld terug moet krijgen van vrienden, he
Neem aan dat het je collega alleen z'n eigen risico kostte?quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:56 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Da's simpel: NIET
Alle kosten worden op jou verhaalt. Ligt er een beetje aan wat voor schade. Iemand op mijn werk was met leasebak op een rotonde gereden en dat kostte 13000 euro
En de schade doorbelasten...quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:01 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Ben ook wel beniewd inderdaad.quote:
TS mag met een beetje pech dokken. Hoe TS zijn geld bij zijn vriend terughaalt is zijn probleem.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:43 schreef Peter het volgende:
Hij mag dokken omdat a. zijn verzekering het niet dekt, b. jouw verzekering het niet dekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |