Hij?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:43 schreef petre86 het volgende:
Hij mag dokken omdat a. zijn verzekering het niet dekt, b. jouw verzekering het niet dekt.
Hij is meegenomen door de politie en is zelf met drank op achter het stuur gestapt, dat kun je TS niet verwijten, de schade is verhaalbaar, als de vriend niet wil betalen, dan moet TS wel naar de rechter stappen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:44 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Hij?![]()
Het is zijn auto niet dus ze komen eerst bij TS.
Toch heeft TS een vriend van hem de auto geleend terwijl die niet door iemand anders bestuurd mocht worden...quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hij is meegenomen door de politie en is zelf met drank op achter het stuur gestapt, dat kun je TS niet verwijten, de schade is verhaalbaar, als de vriend niet wil betalen, dan moet TS wel naar de rechter stappen.
Klopt, dat was misschien ook niet zo handig, maar dit betekend dat de leasemaatschappij naar TS gaat om de schade te verhalen en dat TS die vervolgens weer op zijn vriend kan verhalen, die is immers met drank op achter het stuur gestapt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:49 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
Toch heeft TS een vriend van hem de auto geleend terwijl die niet door iemand anders bestuurd mocht worden...
In hoeverre zou jij hier onder lijden dan? De regels zijn simpel, het mag niet, TS heeft zich daar niet aan gehouden en heeft zijn billen gebrand, hij moet nu op de blaren zitten, dat heeft toch niets met jouw leasecontract te maken?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:52 schreef TheFrankey het volgende:
wat heb jij een domme vrienden zeg. En zelf ben je ook niet zo slim btw. Maar daar zit je niet op te wachten.
Die regels in je leasecontract zijn er in gezet om dit soort zaken te voorkomen. Jullie zijn de slechten waar wij goeden onder moeten lijden, en bedankt
Misschien dat de leasemaatschappij enige coulance toont en gaan ze er mee accoord dat je vriend de schade rechtstreeks voldoet, als hij dat niet kan of wil, tja dan denk ik dat jij eerst zuur bent.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:03 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ja inderdaad megadom hij moest klein geld halen voor kaarten ofzo.. maar volgens jullie moet ik dus eerst de schade dokken en dit gaan verhalen op hem? en er is met geen mogelijkheid dat de verzekering dit dekt van welke partij dan ook..
trouwens wat als hij ze stiekem had meegenomen?
Eerst maar eens de situatie eerlijk uitleggen aan de leasemaatschappij, hij is meegenomen dus er is papierwerk, daar kun je niet omheen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:37 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Wat kan ik nu het beste doen dan?
Een aangetekende brief sturen en hem daarin aansprakelijk stellen voor de gemaakte totale schade? zoiets?
wat als hij zijn handen er van af trekt en weigerd te betalen? dan naar de rechter ofzo?
Alle hulp is welkom..
Ik zou eerst eens proberen met hem te praten, meteen een brief sturen is ook zo wat, als dan blijkt dat hij niet van plan is te betalen dan zou je hem aangetekend kunnen laten weten dat je van plan bent om verdere stappen te ondernemen, en idd aan jezelf denken, hij is met drank op achter jouw stuur gekropen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:44 schreef Sigmund_Freud het volgende:
was verjaardag en ik kwam binnen hij moest klein geld halen voor kaarten ben nog niet binnen en hij vraagt de sleutels.. ik geef auto mee met mijn motto brokken is dokken zonder er verder over na te denken meer een opwelling dus.. heb hem totaal dus nog geen 5 sec gezien.. en waarom zou ik die brief niet sturen dan? bang dat de vriendschap kapot gaat ofzo? lijkt me nu belangrijker dat ik niet voor de kosten op draai..
Maar het is een vriend van je, waarom zou hij niet de door hem veroorzaakte schade betalen wanneer je hem hier gewoon mondeling om verzoekt? Als hij een beetje fatsoenlijk is biedt hij dat zelf toch wel aanquote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:44 schreef Sigmund_Freud het volgende:
was verjaardag en ik kwam binnen hij moest klein geld halen voor kaarten ben nog niet binnen en hij vraagt de sleutels.. ik geef auto mee met mijn motto brokken is dokken zonder er verder over na te denken meer een opwelling dus.. heb hem totaal dus nog geen 5 sec gezien.. en waarom zou ik die brief niet sturen dan? bang dat de vriendschap kapot gaat ofzo? lijkt me nu belangrijker dat ik niet voor de kosten op draai..
Maar weten dat hij fout zat en betalen is 2, maar goed, als hij betaald dan is er niets aan de hand, dan wacht je tot er een offerte is gemaakt van de schade en laat je de auto repareren als je vriend het geld heeft overgemaakt, dan hoef jij niets voor te schieten en kun je het netjes oplossen. Succes ermee iig.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 02:01 schreef Sigmund_Freud het volgende:
jah klopt heb hem net gesproken hij had al wel door dat hij fout zat.. hij had de auto op een muurtje geparkeerd kon de auto niet houden dus de grill is er helemaal af linkerportier kon niet meer open want boven voorwiel was gebogen schade ik schat het in tussen de 5 en de 12..
jah precies zo denk ik dus ook! dat hij het geld nu niet heeft weet ik ook.. de beste optie lijkt mij dat zijn pa het betaald en dat hij zijn pa weer terug betaald..quote:Op zaterdag 31 mei 2008 02:05 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Maar weten dat hij fout zat en betalen is 2, maar goed, als hij betaald dan is er niets aan de hand, dan wacht je tot er een offerte is gemaakt van de schade en laat je de auto repareren als je vriend het geld heeft overgemaakt, dan hoef jij niets voor te schieten en kun je het netjes oplossen. Succes ermee iig.
Idd, het lijkt me geen goed plan om zoiets te gaan voorschieten, hij heeft je om de sleutels gevraagd wetende dat hij gezopen had, en niet een beetje teveel, meer dan 2 keer teveel.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 02:10 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
jah precies zo denk ik dus ook! dat hij het geld nu niet heeft weet ik ook.. de beste optie lijkt mij dat zijn pa het betaald en dat hij zijn pa weer terug betaald..
Het lijkt me handiger om een brief op te stellen waarin de vriend aansprakelijk wordt gesteld, vervolgens bel je die vriend dat je hem schriftelijk aansprakelijk moet stellen, en daarna stuur je de brief aangetekend met handtekening retour.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens proberen met hem te praten, meteen een brief sturen is ook zo wat, als dan blijkt dat hij niet van plan is te betalen dan zou je hem aangetekend kunnen laten weten dat je van plan bent om verdere stappen te ondernemen, en idd aan jezelf denken, hij is met drank op achter jouw stuur gekropen.
Wie zegt dat? Van een leasemaatschappij mag een lease-auto ook door andere mensen bestuurd worden hoor. De werkgever kan hooguit een afspraak maken met zijn medewerker dat alleen hij in die auto mag rijden. Die betaald namelijk het leasetarief.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:49 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
Toch heeft TS een vriend van hem de auto geleend terwijl die niet door iemand anders bestuurd mocht worden...
Hangt volkomen af van hoe de auto verzekerd is. Kan via de LM zijn, maar kan ook door de werkgever zelf geregeld zijn.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 00:52 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Klopt, dat was misschien ook niet zo handig, maar dit betekend dat de leasemaatschappij naar TS gaat om de schade te verhalen en dat TS die vervolgens weer op zijn vriend kan verhalen, die is immers met drank op achter het stuur gestapt.
Klote situatie, maar lekkere vriend ben jij zeg. Je gaat toch eerst proberen om er op een normale manier uit te komen en niet meteen met advocaten of een aangetekende brief? Ik neem aan dat je 'vriend' zich er ook klote bij voelt en jou niet met de schade opgescheept zal laten zitten. Als hij weigert te betalen is het een ander verhaal, maar dan stelt jullie vriendschap waarschijnlijk sowieso al niet al teveel voor.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:44 schreef Sigmund_Freud het volgende:
en waarom zou ik die brief niet sturen dan? bang dat de vriendschap kapot gaat ofzo? lijkt me nu belangrijker dat ik niet voor de kosten op draai..
Is allemaal niet nodig. Het is een lease-auto, dus als berijder heb je die rompslomp eigenlijk helemaal niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:37 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Wat kan ik nu het beste doen dan?
Een aangetekende brief sturen en hem daarin aansprakelijk stellen voor de gemaakte totale schade? zoiets?
wat als hij zijn handen er van af trekt en weigerd te betalen? dan naar de rechter ofzo?
Trouwens Promillage was 1,2 promille dat is dus 0,7 teveel..
Alle hulp is welkom..
Natuurlijk.. ga er ook vanuit dat het normaal wordt opgelost maar wil gewoon even een inzicht hebben in alle opties die mogelijk zijn. dus vandaar..quote:Op zaterdag 31 mei 2008 12:05 schreef devv05 het volgende:
[..]
Klote situatie, maar lekkere vriend ben jij zeg. Je gaat toch eerst proberen om er op een normale manier uit te komen en niet meteen met advocaten of een aangetekende brief? Ik neem aan dat je 'vriend' zich er ook klote bij voelt en jou niet met de schade opgescheept zal laten zitten. Als hij weigert te betalen is het een ander verhaal, maar dan stelt jullie vriendschap waarschijnlijk sowieso al niet al teveel voor.
Daar had ik dit al eerder over gezegd:quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:58 schreef Accordtje het volgende:
Hangt volkomen af van hoe de auto verzekerd is. Kan via de LM zijn, maar kan ook door de werkgever zelf geregeld zijn.
Als de auto bij de LM verzekerd is zal de LM de kosten in eerste instantie betalen (auto's zijn namelijk alleen WA verzekerd). Daarna hangt het van het contract met de werkgever af of die schade al dan niet doorbelast wordt aan die werkgever.
Als de werkgever zelf de auto's verzekerd dan hangt het ervan af wat de afspraken zijn tussen de werkgever en de TS wat betreft schades.
Maar 1 ding is zeker. Auto staat niet op naam van de TS, dus daar zullen ze niet als eerste aankloppen.
Nee, dat klopt, ze zullen niet als eerste bij hem aankloppen, daarom is het denk ik handiger om het hele geval netjes uit te leggen, TS komt binnen en zijn vriend vraagt hem om de sleutels omdat hij even wat moet ophalen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 01:42 schreef kahaarin het volgende:
Eerst maar eens de situatie eerlijk uitleggen aan de leasemaatschappij, hij is meegenomen dus er is papierwerk, daar kun je niet omheen.
Vervolgens aan hen vragen wat je het beste kunt doen, ze hebben dit vast vaker bij de hand gehad.
En hier gaat de TS al in de fout. Aangezien elk leasecontract verbied dat anderen (niet familie/relaties zijnde) in de leaseauto mogen rijden zonder dat de gemachtigde (de TS) ook in de auto aanwezig is.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:44 schreef kahaarin het volgende:
Dat kon TS echter niet weten, hij heeft zijn sleutels gegeven aan een vriend die, naar ik aanneem, gewoon in het bezit is van zijn rijbewijs.
Het gaat er nu even niet om dat hij dat beter niet had kunnen doen, het geval behelst imho een beetje meer dan dat, de bestuurder was immers helemaal niet in staat om te rijden gezien zijn promillage, in feite heeft hij TS gewoon bedonderd door om die sleutels te vragen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:39 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En hier gaat de TS al in de fout. Aangezien elk leasecontract verbied dat anderen (niet familie/relaties zijnde) in de leaseauto mogen rijden zonder dat de gemachtigde (de TS) ook in de auto aanwezig is.
Jij vindt het niet vreemd maar volgende de meeste leasecontracten is het toch niet toegestaan.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:54 schreef kahaarin het volgende:
[..]
, even je auto meegeven aan een goede vriend vind ik ook niet iets heel vreemds overigens. (En ja wij hebben ook een leaseauto.)
Dat klopt, maar degenen aan wie wij eventueel de auto toevertrouwen maken over het algemeen geen brokken, zeker niet met alcohol op.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:11 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Jij vindt het niet vreemd maar volgende de meeste leasecontracten is het toch niet toegestaan.
Is niet waar....quote:Op zaterdag 31 mei 2008 15:39 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En hier gaat de TS al in de fout. Aangezien elk leasecontract verbied dat anderen (niet familie/relaties zijnde) in de leaseauto mogen rijden zonder dat de gemachtigde (de TS) ook in de auto aanwezig is.
Ik vind het ook niet vreemd. Komt regelmatig voor. En het heeft niks met de leasecontracten te maken. Heeft te maken met de regels die de werkgever stelt met betrekking tot de lease-auto's. De LM maakt het echt geen donder uit wie met die auto rijdt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:11 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Jij vindt het niet vreemd maar volgende de meeste leasecontracten is het toch niet toegestaan.
is gewoon niet waar.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet vreemd. Komt regelmatig voor. En het heeft niks met de leasecontracten te maken. Heeft te maken met de regels die de werkgever stelt met betrekking tot de lease-auto's. De LM maakt het echt geen donder uit wie met die auto rijdt.
Dan is het blijkbaar niet bij elke LM hetzelfde geregeld. Ons zal het iig een zorg zijn wie er in die auto rijdt, als ie maar betaald wordt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:45 schreef freak1 het volgende:
[..]
is gewoon niet waar.
ik heb een auto waarin in het leasecontract staat, dus van de leasemaatschappij en NIET van de werkgever, dat alleen eerstegraads familileden of gezinsleden (samenwonende valt onder gezinsleden) in de auto mogen rijden. natuurlijk ook collega's. staat rechtstreeks in de papieren van dutchlease, mijn werkgever zal het roesten wie er in rijd verder.
Natuurlijk is het niet overal hetzelfde geregeld.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:10 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan is het blijkbaar niet bij elke LM hetzelfde geregeld. Ons zal het iig een zorg zijn wie er in die auto rijdt, als ie maar betaald wordt.
quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:53 schreef enno het volgende:
TS gaat het nog gezellig krijgen op zijn werk als hij mag uitleggen dat hij geen klanten kan bezoeken omdat een dronken vriendje de company car in elkaar heeft gereden, lutser.
Jah en volgens mij is dit bij mij ook zo.. officieel staat in mijn contract dat je alleen jij je partner en familie de auto mag besturen.. maar heb al vernomen dat ze bij een goede vriend er niet zo moeilijk over doen.. die beperking staat er alleen in zodat je hem niet aan elke dorpsgek waar je niks mee hebt mee geeft of zoiets dergelijks.. dus als hij niet had gedronken was het gewoon vergoed waarschijnlijk, en moest ik eigen risico á 250 ¤ betalen.. maar als de verzekering erachter komt dat de bestuurder gedronken had trekken ze hun handen er natuurlijk meteen vanaf..quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet vreemd. Komt regelmatig voor. En het heeft niks met de leasecontracten te maken. Heeft te maken met de regels die de werkgever stelt met betrekking tot de lease-auto's. De LM maakt het echt geen donder uit wie met die auto rijdt.
Nu ga je draaien en je afvragen of het valsheid in geschrifte is als je niet de hele waarheid omtrent de omstandigheden opschrijft, daar kan ik kort over zijn, ja dat is enigzins frauduleus te noemen, in mijn ogen is je beste kans alles uitleggen aan de LM, zij hebben namelijk meer kaas gegeten van dit soort akkefietjes, jouw vriend heeft dit koekje gebakken en heeft misbruik gemaakt van de situatie, geef gewoon eerlijk alles door en leg het conflict neer waar het hoort, tussen de LM en je vriend.quote:Op zondag 1 juni 2008 12:17 schreef Sigmund_Freud het volgende:
<Knip>
mocht ik het moeten had ik dit gedacht:
op een gegeven moment vragen ze bijvoorbeeld was de bestuurde gemachtigd te rijden? en ik vul gewoon ja.. dat klopt dan toch want hij had rijbewijs?
en even later vragen ze meer dingen die ik niet kan weten.. en als ze vragen was er sprake van drankgebruik of maakt de politie een rapport op en ik laat gewoon een aantal dingen open in die reeks dan pleeg ik toch geen valsheid in geschrifte? dingen open laten op schade formulier gebeurd zo vaak.. want wat je niet invult kan geen leugen zijn. dan zeg ik gewoon dat ik hem diezelfde nacht heb ingevuld... ook op de vraag wie is er aansprakelijk en waarom meent u dat kan ik toch gewoon de naam van mijn vriend in vullen en verder niks? Maar bestaat er dan een kans dat het met de massa mee gaat en dat de verzekeringsmaatschappij er niet meer om vraagt en dus vergoed?
Dat denk ik wel, de auto staat op 'naam' van de LM, daarom denk ik dat TS er goed aan doet alles uit te leggen voordat de melding binnenkomt, dan voorkomt hij een hoop geharrewar.quote:Op zondag 1 juni 2008 12:57 schreef koudhier het volgende:
Een paar vragen:
- Als jij zelf schade rijdt aan je eigen auto, wordt dit dan vergoed?
Zo ja, als er geen andere partijen bij betrokken waren, kan je dan niet zeggen dat je deze schade zelf veroorzaakt hebt (als dat dan wel gedekt wordt).
Je vriend krijgt dan een bekeuring voor rijden onder invloed, schade wordt vergoed. Klaar.
Of neemt de politie contact op met de leasemaatschappij?
Ik weet het wel zekerquote:Op zondag 1 juni 2008 12:59 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, de auto staat op 'naam' van de LM, daarom denk ik dat TS er goed aan doet alles uit te leggen voordat de melding binnenkomt, dan voorkomt hij een hoop geharrewar.
Dat gaat niet gebeuren natuurlijk. De LM gaat echt niet bij de vriend van de TS aankloppen. Afhankelijk van de afspraken tussen de werkgever en de TS gaat dit door de LM afgehandeld worden tussen of de LM en de werkgever of desnoods tussen de LM en TS. Maar de LM heeft totaal niks te maken met die vriend van TS, dus daar bemoeid de LM zich ook totaal niet mee.quote:Op zondag 1 juni 2008 12:28 schreef kahaarin het volgende:
[..]
geef gewoon eerlijk alles door en leg het conflict neer waar het hoort, tussen de LM en je vriend.
Ook dat hangt er eigenlijk weer vanaf wat er met die auto gebeurd is. Als de auto door de politie is meegenomen dan zal er idd door de politie contact worden opgenomen met de LM. Maar als alleen de vriend van TS is meegenomen zal dat niet gebeuren waarschijnlijk.quote:Op zondag 1 juni 2008 12:59 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, de auto staat op 'naam' van de LM, daarom denk ik dat TS er goed aan doet alles uit te leggen voordat de melding binnenkomt, dan voorkomt hij een hoop geharrewar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |