zolang je God maar kan aanbidden toch, die ook uit het niets is gekomen, wat eigenlijk volgens je bovenstaand verhaal niet kan..quote:Op vrijdag 30 mei 2008 00:08 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nope, totaal niet essentieel en niet eens geinteresseerd in eigenlijk
Volgens mij is een begin aan iets verklaren met iets dat dan op zich zelf ook weer geen begin heeft nogal een zwaktebod.quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:40 schreef TheWanderer het volgende:
anders zou er een 'begin' aan de wereld zijn geweest, dit zou dus betekenen dat het heelal uit niets ontstaan is.
en uit niets kan niets ontstaan.
overigens pretendeer ik niet alle antwoorden hebben, maar ik geloof dat god die heeft.
geil..quote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:25 schreef DustPuppy het volgende:
Wat een seksistisch topic eigenlijk, laten we de Godin niet vergeten!
Moeilijk he lezen. Natuurwetten gelden binnen onze dimensie en zijn niet van toepassing voor God. God is de creeërder van deze wetten notabene die voor jou en mij gelden.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 10:10 schreef Bensel het volgende:
[..]
zolang je God maar kan aanbidden toch, die ook uit het niets is gekomen, wat eigenlijk volgens je bovenstaand verhaal niet kan..
dus 'god' staat boven de natuurwetten?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:03 schreef Burakius het volgende:
[..]
Moeilijk he lezen. Natuurwetten gelden binnen onze dimensie en zijn niet van toepassing voor God. God is de creeërder van deze wetten notabene die voor jou en mij gelden.
waar lees je dat terug?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:07 schreef Maarten1 het volgende:
overigens: stephen hawking is van mening dat de oerknal wel uit het niets kan zijn gekomen, maar dat terzijde
In a brief history of time zegt Stephen Hawking dat hij als een wetenschapper niet voor Placks moment kan spreken dus ik vraag me echt af waar jij het over hebt?quote:
Dat is dus precies de vraag die ik aan jou stel, waar heb jij het over, zeggende dat Hawking het heeft dat de Big Bang uit niets is gekomen?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:39 schreef Maarten1 het volgende:
waar heb jij het over?
wat is een placks moment?
Jij verwijst naar een mening die je toedicht aan Hawking, ik dicht hem een andere mening toe vanuit zijn boek, verwijs ook naar waar ik het vandaan heb en wacht nu eigenlijk op jouw bron...?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:44 schreef Maarten1 het volgende:
"zeggende dat Hawking het heeft dat de Big Bang uit niets is gekomen"
watte?!
leg nou gewoon eens duidelijk uit wat je probeert te vragen
Ah ok, in zijn staat iig dat hij als wetenschapper niet kan spreken in deze in zijn brief naar een kerk.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:51 schreef Maarten1 het volgende:
weet ik veel zei een leraar een keer, vroeger, ooit, lang geleden
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:00 schreef Maarten1 het volgende:
gast, leer eens zinnen opbouwen
Nee, dat hij niet kan oordelen over tijd voor planks moment. Dus niet waar Big bang vanuit voortkomt als wetenschapper.quote:ik neem aan dat je bedoeld dat hij niet kan oordelen of god bestaat, als wetenschapper zijnde?
Ja.quote:en dat hij dat schrijft in een brief?
Zijn brief naar een kerk plaatst hij in zijn boek 'Brief history of time'quote:een 'brief history of time' is wat anders dan een brief naar een kerk btw, dat snap je ook?
"...zegt Stephen Hawking dat hij als een wetenschapper niet voor Placks moment kan spreken dus..."quote:![]()
Leer lezen zou ik zeggen.
quote:wat is god voor jou?
Je gelooft dat hij bestaat, of in elk geval het heelal heeft gemaakt
Is dat alles? of denk je dat hij de hedendaagse wereld nog beïnvloed? of bijstuurt?
Of gaat het alleen om de hemel of de hel?
Ik denk dat dat een wat verdraaide uitspraak is. Je hebt geen idee hoe, dus dan lijkt zo'n uitspraak me ook wat zinloos.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:07 schreef Maarten1 het volgende:
Overigens: stephen hawking is van mening dat de oerknal wel uit het niets kan zijn gekomen, maar dat terzijde
Hij heb wel gelijk wat betreft je zinsopbouw. Ik vind het vaak ook erg moeilijk lezen huismannetje.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
![]()
Leer lezen zou ik zeggen.
[..]
Nee, dat hij niet kan oordelen over tijd voor planks moment. Dus niet waar Big bang vanuit voortkomt als wetenschapper.
[..]
Ja.
[..]
Zijn brief naar een kerk plaatst hij in zijn boek 'Brief history of time'
Een realistisch antwoord zou zijn "dat weten we niet", of "wellicht doet die vraag er helemaal niet toe".quote:Op donderdag 29 mei 2008 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stel je een realistische vraag: waarom bestaat de mens?
Mag ik een realistisch antwoord van u?
Ik vertel geen leugens hoor. Het is papierversnipperaar die hier loopt te verkondigen dat levende cellen zijn ontstaan uit water, koolstof, krijt en electriciteit als ware het een vaststaande feit. Over leugens gesproken...quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:24 schreef Bensel het volgende:
[..]
hee, geen leugens vertellen hier okee? Die hypothesen zijn uitgebreid, niet verworpen. urey-miller toonde de mogelijkheid van het natuurlijk ontstaan van organische stoffen (ureum) uit anorganische stoffen (water, methaan, CO2, etc) aan. Heel erg interessant onderwerp trouwens, abiogenese.
(en evolutie heeft daar geen ruk mee te maken)
Mijlenver concreter en duidelijker dan dingen als 'dat weet ik toevallig'quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:14 schreef Maarten1 het volgende:
[..]
"...zegt Stephen Hawking dat hij als een wetenschapper niet voor Placks moment kan spreken dus..."
"...zeggende dat Hawking het heeft dat de Big Bang uit niets is gekomen"
"...niet kan spreken in deze in zijn brief naar een kerk."
lekker duidelijk joh...
![]()
Geen idee, ik ken de beste persoon niet.quote:Hoe dan ook: aan jou weer dezelfde vraag, waarop nog geen enkel antwoord is gekomen:
Frumsels?quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is niet zo. Je vraagt ook niet waarom kabouters of frumsels niet bestaan.
je weet in elk geval wat ik bedoel, dat is bij jouw rare zinnen nogal vaagquote:Op vrijdag 30 mei 2008 16:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mijlenver concreter en duidelijker dan dingen als 'dat weet ik toevallig'![]()
[..]
je weet niet wie god is? je kent hem niet?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 16:09 schreef Triggershot het volgende:
Geen idee, ik ken de beste persoon niet.
Je gelooft niet in Frumsels?quote:
Het experiment heeft wel aangetoond dat uit anorganische stoffen organische zaken kunnen ontstaan. Dat de omstandigheden op de oeraarde anders waren dan in het experiment is jammer, maar het is een nuttig experiment geweest.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:42 schreef Vitale het volgende:
[..]
Ik vertel geen leugens hoor. Het is papierversnipperaar die hier loopt te verkondigen dat levende cellen zijn ontstaan uit water, koolstof, krijt en electriciteit als ware het een vaststaande feit. Over leugens gesproken...
Ik weet wat er werd aangetoond in het miller-urey experiment. Maar jij ontkent dus dat deze simulatie van de hypothetische voorwaarden die op de aarde toen heersten niet achterhaald is? Het was een mooie startsein voor experimenteel onderzoek waarop zou worden voortborduurt maar dan nog is dit experiment achterhaald omdat nu wordt aangenomen dat de voorwaarden die toen op aarde heersten niet gelijk liggen aan dit experiment. Inhoudelijk is het daarom toch echt afgedaan.
Als je kan aantonen dat onder bepaalde omstandigheden leven kan ontstaan ben je er toch?quote:Hieruit zijn er inmiddels vele andere wetenschappelijke hypothesen over de oorsprong van het leven zoals de kleitheorie of via de inslaande meteorieten met organische stoffen.
Overigens is het heel mooi dat er bouwstenen van leven zijn gekregen uit verschillende experimenten maar tot een zichzelf onderhoudend en vermenigvuldigend systeem als een levende cel zijn ze niet gekomen. Abiogenese is moeilijk te bewijzen en te falsifieren. We kunnen niet eens spreken van een theorie maar van een eventueel aanvaardbare hypothese. Het is maar net waar je zelf in wilt 'geloven'.
Rare zinnen, je zou je eigen antwoorden er nog eens op na moeten lezen, met antwoorden als 'weet ik toevallig' en verwijzen naar je leraars als referentie mijn zinnen vaag noemen vind ik werkelijk krom.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 18:13 schreef Maarten1 het volgende:
[..]
je weet in elk geval wat ik bedoel, dat is bij jouw rare zinnen nogal vaag
[..]
Nee, nooit gezien of gesproken.quote:je weet niet wie god is?
nope.quote:je kent hem niet?
onbekende terrein?quote:daarom vraag ik ook wat 'god voor jou' is
Ja vrijwel niets omdat het altijd een beschrijving is van een ander wat je zelf aanneemt?quote:wat versta je onder god?
Geen idee, God zijn?quote:wat denk je dat hij doet dan?
Geen idee.quote:of wat denk je uberhaupt van hem te kunnen zeggen?
Geen idee.quote:toch vast wel iets?
Het is een voortzetting van een discussie in een ander topic.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:01 schreef Elketraz het volgende:
Anyways, papierversnipperaartje, wat wil je hier nou eigenlijk mee bereiken?
Oke, wat wil je in deze discussie bereiken, of aantonen?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een voortzetting van een discussie in een ander topic.
Een gelovige (zie OP) wilde weten waarom hij (of de mensheid als geheel) bestond. Ik stelde dat het een onzinvraag was. Hij vond dat het antwoord God was en dat religie antwoord gaf op zo'n vraag. Dus ik stelde de vraag die er logischerwijs op volgt. En er is geen antwoord. De persoon zelf vond het een onzinvraag, maar hij gaat er over nadenken.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:11 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Oke, wat wil je in deze discussie bereiken, of aantonen?
de bijbel ookquote:Op zaterdag 31 mei 2008 14:18 schreef Burakius het volgende:
Islam geeft er antwoord op. Namelijk dat je niet alles kan weten. You're satisfied?
Nee.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 14:18 schreef Burakius het volgende:
Islam geeft er antwoord op. Namelijk dat je niet alles kan weten. You're satisfied?
Met wat voor antwoord zou jij tevreden zijn?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee.
De aanleiding van dit topic was dat TheWanderer persé wilde weten waarom de mens bestond. Maar dezelfde vraag over God mag niet? Dat is hypocriet.
de reden waarom we niet zelf een nieuw organisme kunnen laten staan is niet zo moeilijk te bedenken:quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:42 schreef Vitale het volgende:
[..]
Ik vertel geen leugens hoor. Het is papierversnipperaar die hier loopt te verkondigen dat levende cellen zijn ontstaan uit water, koolstof, krijt en electriciteit als ware het een vaststaande feit. Over leugens gesproken...
Ik weet wat er werd aangetoond in het miller-urey experiment. Maar jij ontkent dus dat deze simulatie van de hypothetische voorwaarden die op de aarde toen heersten niet achterhaald is? Het was een mooie startsein voor experimenteel onderzoek waarop zou worden voortborduurt maar dan nog is dit experiment achterhaald omdat nu wordt aangenomen dat de voorwaarden die toen op aarde heersten niet gelijk liggen aan dit experiment. Inhoudelijk is het daarom toch echt afgedaan.
Hieruit zijn er inmiddels vele andere wetenschappelijke hypothesen over de oorsprong van het leven zoals de kleitheorie of via de inslaande meteorieten met organische stoffen.
Overigens is het heel mooi dat er bouwstenen van leven zijn gekregen uit verschillende experimenten maar tot een zichzelf onderhoudend en vermenigvuldigend systeem als een levende cel zijn ze niet gekomen. Abiogenese is moeilijk te bewijzen en te falsifieren. We kunnen niet eens spreken van een theorie maar van een eventueel aanvaardbare hypothese. Het is maar net waar je zelf in wilt 'geloven'.
uberhaupt een antwoord zou handig zijn. Gelovigen maken gewoon een verschil tussen het ontstaan van iets uit niets, en God uit niets, dat terwijl het 2 dezelfde dingen zijn.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:51 schreef R_ het volgende:
[..]
Met wat voor antwoord zou jij tevreden zijn?
geniaal antwoordquote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:51 schreef R_ het volgende:
[..]
Met wat voor antwoord zou jij tevreden zijn?
persequote:Op zaterdag 31 mei 2008 16:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee.
De aanleiding van dit topic was dat TheWanderer persé wilde weten waarom de mens bestond. Maar dezelfde vraag over God mag niet? Dat is hypocriet.
Maar je vraag is onzinnig. Jij accepteerde dat niet en kwam met een antwoord op een onzinnige vraag. Ik ga daarop door en nu ben jij moeilijk aan het doen. Je vragen en antwoorden hebben consequenties, maar die lijk je niet te willen accepteren.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:17 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
perseik stelde gewoon een vraag,zoals jij mij vragen aan het stellen was.
Dat doe je wel, daar wijs ik je juist op. Ik snap dat je dat vervelend vind maar dat is niet mijn schuld.quote:ik was redelijk 'open' aan het discussieren, tuurlijk ben ik overtuigd van mijn standpunten maar ik wijs niet alles bij voorbaat af.
Misschien kan je dan beter in GC of ONZ gaan discussiëren want ik ga er idd serieus op in.quote:ik moet eerlijk toegeven dat het met mensen als haushofer en sommige anderen heel wat prettiger discussieren is als met jou.
quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
jij vind mijn vraag onzinnig.quote:Maar je vraag is onzinnig. Jij accepteerde dat niet en kwam met een antwoord op een onzinnige vraag. Ik ga daarop door en nu ben jij moeilijk aan het doen. Je vragen en antwoorden hebben consequenties, maar die lijk je niet te willen accepteren.
dat doe ik niet, sommige reactie's in dit topic hebben mij aan het denken gezet.quote:Dat doe je wel, daar wijs ik je juist op. Ik snap dat je dat vervelend vind maar dat is niet mijn schuld.
nogmaals, ik heb er niets op tegen als je serieus reageerd, sterker nog ik erger me er zelfs aan als je dat niet doet. (zie je pingpong discussie).quote:Misschien kan je dan beter in GC of ONZ gaan discussiëren want ik ga er idd serieus op in.
ik leid helemaal nergens de aandacht van af, de discussie was al een paar dagen afgelopen.quote:Ik wijs je op de consequenties van je vragen en antwoorden. Dan moet je niet de aandacht afleiden door teleurgesteld tegen mij te doen. Dan moet je over je vragen en antwoorden nadenken.
En jij vind dit topic onzinnig, dat is meten met twee maten.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:39 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
[..]
jij vind mijn vraag onzinnig.
Misschien ligt dat aan jou of jouw ideeën.quote:ik aanvaard de consequenties van mijn vragen en antwoorden, maar ik vind de 'toon' in je antwoorden bot en met als doel mij en mensen die geen atheist zijn belachelijk te maken.
Tof.quote:[..]
dat doe ik niet, sommige reactie's in dit topic hebben mij aan het denken gezet.
Maar misschien ben jij degene die ontwijkend doet.quote:nogmaals, ik heb er niets op tegen als je serieus reageerd, sterker nog ik erger me er zelfs aan als je dat niet doet. (zie je pingpong discussie).
Volgens mij loopt hij nog, hoorquote:ik leid helemaal nergens de aandacht van af, de discussie was al een paar dagen afgelopen.
heb ik gezegd dat dit topic onzinnig was?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En jij vind dit topic onzinnig, dat is meten met twee maten.
[..]
Misschien ligt dat aan jou of jouw ideeën.
[..]
Tof.
[..]
Maar misschien ben jij degene die ontwijkend doet.
[..]
Volgens mij loopt hij nog, hoor
Moet ik het echt uitleggen?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 17:48 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
heb ik gezegd dat dit topic onzinnig was?
waarom reageer ik hier dan eigenlijk
Je zou kunnen antwoorden dat de mensheid bestaat om bewustzijn te helpen evolueren. Waarom een persoon bestaat is specifieker: Dan vraag je je af waarom je in deze tijd bent geboren, op deze plaats, in dit lichaam. Dat zijn logische vragen als je ervan uitgaat dat zielen vanuit de 'zielenwereld' (door sommigen de Hemel genoemd) hier op deze planeet (door sommige de Aarde genoemd) incarneren om te groeien.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een gelovige (zie OP) wilde weten waarom hij (of de mensheid als geheel) bestond. Ik stelde dat het een onzinvraag was. Hij vond dat het antwoord God was en dat religie antwoord gaf op zo'n vraag. Dus ik stelde de vraag die er logischerwijs op volgt. En er is geen antwoord. De persoon zelf vond het een onzinvraag, maar hij gaat er over nadenken.
Waarom moet dat?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:36 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Je zou kunnen antwoorden dat de mensheid bestaat om bewustzijn te helpen evolueren.
Dat zijn jouw vragen.quote:Waarom een persoon bestaat is specifieker: Dan vraag je je af waarom je in deze tijd bent geboren, op deze plaats, in dit lichaam.
Waarom zijn er zielen? Waarom moeten ze groeien? Waarom moet dat hier? Hoe zijn die zielen ontstaan?quote:Dat zijn logische vragen als je ervan uitgaat dat zielen vanuit de 'zielenwereld' (door sommigen de Hemel genoemd) hier op deze planeet (door sommige de Aarde genoemd) incarneren om te groeien.
Zoals ik eerder al aangaf, als je maar lang genoeg "Waarom" vraagt, houdt geen enkele bewering stand. Op deze vragen van jou kun je overigens ook antwoord vinden in verschillende religies, maar "Er is een God" of "Er is geen God" is (bijna?) altijd een axioma, d.w.z. een grondbeginsel waarvanuit je begint met redeneren.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom moet dat?
[..]
Waarom zijn er zielen? Waarom moeten ze groeien? Waarom moet dat hier? Hoe zijn die zielen ontstaan?
quote:Op donderdag 29 mei 2008 20:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom zou jouw leven zin moeten hebben? Dezelfde vraag die jij stelt waarvan je mijn antwoord afkeurde.
quote:Maar waarom zou je ervan uit gaan dat er wel een God is? Als je er toch niets over kan zeggen kan je net zo makkelijk stellen dat er geen God is, dat maakt alles net iets eenvoudiger.
quote:Geld dat ook niet voor het bestaan van de mens?
Ik zou het inderdaad gewoon universum kunnen noemen ja…Alleen onder universum versta ik meer het heelal dat wij kunnen zien (waarnemen/meten).quote:Maar waarom noem je het dan niet gewoon universum? En de waarom vraag blijft hetzelfde: waarom bestaat het universum?
Niet zo zeer het feit dat ik besta maar meer hoe ik dat bestaan ervaar zou voor mij een reden zijn om in God (in welke vorm dan ook) te geloven.quote:Dat is duidelijk. Je gelooft in een God omdat je je af vraagt waarom je bestaat, maar je vind dezelfde vraag over God onzinnig. Heel bijzonder.
Ik ga alleen uit van wat zichtbaar en meetbaar is. Dan hoef ik niet te vragen waarom, alleen maar te beredeneren en te testen hoe.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:54 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al aangaf, als je maar lang genoeg "Waarom" vraagt, houdt geen enkele bewering stand. Op deze vragen van jou kun je overigens ook antwoord vinden in verschillende religies, maar "Er is een God" of "Er is geen God" is (bijna?) altijd een axioma, d.w.z. een grondbeginsel waarvanuit je begint met redeneren.
Voor welke redenatie dan ook heb je axioma's nodig, en een axioma is per definitie niet verklaarbaar.
Trouwens, als jij al niet gelooft in God, waarom stel je dan wel de vraag naar het waarom van zijn bestaan?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ga alleen uit van wat zichtbaar en meetbaar is. Dan hoef ik niet te vragen waarom, alleen maar te beredeneren en te testen hoe.
Het is een cirkelredenering. Je gelooft in God dus je leven heeft zin of je vind dat je leven zin moet hebben en je zoekt daar een reden/verklaring voor. Dan kom je uit op God. Maar zowel God als het nuttig zijn van je leven zijn onbewijsbaar.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 18:58 schreef R_ het volgende:
[..]
Als God bestaat (in welke vorm dan ook) lijkt het me dat je leven als mens automatisch nut heeft: of het is een voorbereiding op de hemel/hel of het is een van de vele levens waarin je als ziel leert (leer van karma) etc etc
Wat dan het nut van het bestaan van God is staat daar los van. Of zie ik dat nou verkeerd?
Correct.quote:[..]
Dat ligt er maar net aan hoe je tegen dit leven hier op aarde aankijkt en wat je naast God eventueel verder gelooft: Reincarnatie, BDEs, verhalen over wonderen waar er genoeg van bestaan, spirituele ervaringen van mensen etc etc etc. En natuurlijk persoonlijke ervaringen.
Doe je die dingen allemaal af als onzin dan is het inderdaad minder logisch om ineens in God te geloven.
[..]
Waarom is dat zo anders dan?quote:
Nee
Dan ga je er van uit dat er meer is. Maar dat kan je niet bewijzen.quote:Ik zou het inderdaad gewoon universum kunnen noemen ja…Alleen onder universum versta ik meer het heelal dat wij kunnen zien (waarnemen/meten).
Het is ook niet zinnig. Het is net zo onzinnig als de vraag waarom jij of de mensheid bestaat.quote:[..]
Niet zo zeer het feit dat ik besta maar meer hoe ik dat bestaan ervaar zou voor mij een reden zijn om in God (in welke vorm dan ook) te geloven.
De vraag waarom God bestaat is voor mij onzinnig ja. Ik hoef ook niet alles te weten. Als mens kun je uberhaupt niet alles weten/bevatten. Hoe denk je hier ooit een rationeel antwoord op te krijgen?
Zie OP.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:06 schreef R_ het volgende:
[..]
Trouwens, als jij al niet gelooft in God, waarom stel je dan wel de vraag naar het waarom van zijn bestaan?
Gedachten en emoties zijn niet zichtbaar en meetbaar, die bestaan dus niet volgens jou?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ga alleen uit van wat zichtbaar en meetbaar is. Dan hoef ik niet te vragen waarom, alleen maar te beredeneren en te testen hoe.
euhm.. ze zijn wel meetbaar. Gedachten zijn niet meer dan een hoop neuronen die impulsen verzenden, en emoties wordenveroorzaakt door hormonen in de hersenen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:28 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Gedachten en emoties zijn niet zichtbaar en meetbaar, die bestaan dus niet volgens jou?
Onzin, het feit dat metertjes uitslaan als je ze op mensen aansluit, zegt helemaal niets over het bestaan van gedachten en emoties.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:31 schreef Bensel het volgende:
[..]
euhm.. ze zijn wel meetbaar. Gedachten zijn niet meer dan een hoop neuronen die impulsen verzenden, en emoties wordenveroorzaakt door hormonen in de hersenen.
Wij kunnen emoties wel meten, maar meten is nog geen weten. Zonder kunst en ervaring kan zelfs de slimste wetenschapper het fenomeen emotie in zijn totaliteit kennen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:31 schreef Bensel het volgende:
euhm.. ze zijn wel meetbaar. Gedachten zijn niet meer dan een hoop neuronen die impulsen verzenden, en emoties wordenveroorzaakt door hormonen in de hersenen.
omdat hij geen vragen stelt in de zin van 'goh hoe zou dat zitten?' maar als middel om mensen hun volgens hem domheid te laten zien.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:06 schreef R_ het volgende:
[..]
Trouwens, als jij al niet gelooft in God, waarom stel je dan wel de vraag naar het waarom van zijn bestaan?
Bewijs dat eens?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:57 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wij kunnen emoties wel meten, maar meten is nog geen weten. Zonder kunst en ervaring kan zelfs de slimste wetenschapper het fenomeen emotie in zijn totaliteit kennen.
hier kan ik me dus echt aan ergeren.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:30 schreef fanvanheteersteuur het volgende:
[..]
wel hoor en sinterklaas, de kerstman en de paashaas bestaan ook écht
Dan neem je aan dat er een bijzondere mystieke, metafysische klant aan liefde zit. Maar heb je daar ook bewijs voor? Met alleen een aanname kan je geen punt maken.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:09 schreef Scaurus het volgende:
Liefde kunnen wij met de wetenschap vrij goed vatten. Weten wij dan echt wat liefde is? Nee. Wij moeten liefde kennen. Dit kan alleen volledig gebeuren als wij ook naar kunst kijken of naar onze eigen ervaring. Dan zien wij immers 'lagen' die voor de wetenschap verborgen blijft. Wetenschap kan namelijk alleen het stoffelijke vatten, niet de volle betekenis, het volle wezen van een fenomeen.
??? Sorry ???quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:09 schreef Scaurus het volgende:
Liefde kunnen wij met de wetenschap vrij goed vatten.
Als fysisch verschijnsel hebben wij vrij veel grip op liefde. Wij weten welke hormonen er vrijkomen, wat de evolutionaire werking ervan is en hoe het menselijk handel beïnvloed. Dit is echter puur fysisch. Op metafysisch niveau geeft de wetenschap ons echter weinig handvatten.quote:
Zo kan je alles reduceren tot iets wat wetenschappelijk gezien niet te bewijzen is. Uiteindelijk moeten wij accepteren dat de mens een wezen is dat niet louter door wetenschap de werkelijkheid om hem heen kent. Dat weten wij omdat schrijvers, denkers en kunstenaars de werkelijkheid hebben getoond op manieren waarop wetenschappers dat nooit kunnen. Een ervaringsfeit dus dat de wetenschap ontstijgt.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan neem je aan dat er een bijzondere mystieke, metafysische klant aan liefde zit. Maar heb je daar ook bewijs voor? Met alleen een aanname kan je geen punt maken.
ik zat vroeger op een katholieke basisschool en we kregen nog echt ''bijbelles''quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:08 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
hier kan ik me dus echt aan ergeren.
als jij dus stelt dat 'gelovigen' god zien als de paashaas of sinterklaas maar er toch in geloven dan ben je dus echt dom![]()
ik zal niet ontkennen dat die mensen bestaan, maar de meeste 'gelovigen' die ik ken geven toch echt een andere definitie aan het woord God.
eigenlijk ben ik nog vrij weinig christenen tegengekomen die geloven in een mannetje wat op de woljken zit ofzo.
Bewijs dat maar eens.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:19 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zo kan je alles reduceren tot iets wat wetenschappelijk gezien niet te bewijzen is. Uiteindelijk moeten wij accepteren dat de mens een wezen is dat niet louter door wetenschap de werkelijkheid om hem heen kent. Dat weten wij omdat schrijvers, denkers en kunstenaars de werkelijkheid hebben getoond op manieren waarop wetenschappers dat nooit kunnen. Een ervaringsfeit dus dat de wetenschap ontstijgt.
Noem je dat "grip op liefde hebben"quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Als fysisch verschijnsel hebben wij vrij veel grip op liefde. Wij weten welke hormonen er vrijkomen, wat de evolutionaire werking ervan is en hoe het menselijk handel beïnvloed. Dit is echter puur fysisch. Op metafysisch niveau geeft de wetenschap ons echter weinig handvatten.
Emoties zijn een combinatie van elektrische impulsen en hormonen. Je kan wel willen dat er meer is, maar zonder bewijs geloof ik daar niet in.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:16 schreef Elketraz het volgende:
Papierversnipperaar, als jij alleen maar gelooft in het tastbare, dan geloof jij dus dat jij je lichaam bent. Gedachtes en emoties zijn niet aan te tonen, dus daar geloof je niet in, of misschien zie je ze hooguit als bijverschijnselen van de werking van je lichaam.
Er zijn uitstekende naturalistische verklaringen voor de meest vreemde fenomenen. Als je de juiste boeken zou lezen zou je dat weten. Menselijke ervaring is uiterst onbetrouwbaar en bewijst niets.quote:Weleens een buitenlichamelijke ervaring gehad? Zo niet, dan raad ik je aan om er eens eentje op te zoeken. Dan denk je meteen heel anders, wedden?
Wetenschappelijke kennis komt niet louter met vragenlijsten tot stand. Men voert ook hersenscans uit bij personen die dan naar een foto van hun geliefde kijken o.i.d.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:25 schreef Elketraz het volgende:
Probleem 1: Het enige wat we weten over het gevoel is wat de persoon er zelf over vertelt. Dat is onbetrouwbaar, want de persoon is onder invloed van het gevoel.
Probleem 2: Dezelfde fysieke metingen kunnen worden gedaan terwijl de persoon zich anders voelt, bijvoorbeeld bij drugsgebruik of door een combinatie van factoren.
O.a. het feit dat mensen zich onder invloed van drugs verliefd kunnen voelen bewijst dat er niets mystieks is aan verliefd zijn. Het zijn alleen maar chemische reacties en elektrische impulsen. Als er iets bijzonders aan was zou je het niet zo makkelijk met een pilletje kunnen simuleren.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:25 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Noem je dat "grip op liefde hebben"![]()
Anyways, verder is het een goed voorbeeld. We onderzoeken iemand die verliefd is en meten van alles en nog wat aan het lichaam van dat persoon.
Probleem 1: Het enige wat we weten over het gevoel is wat de persoon er zelf over vertelt. Dat is onbetrouwbaar, want de persoon is onder invloed van het gevoel.
Probleem 2: Dezelfde fysieke metingen kunnen worden gedaan terwijl de persoon zich anders voelt, bijvoorbeeld bij drugsgebruik of door een combinatie van factoren.
Wetenschappelijke methoden worden juist ontwikkeld om die subjectiviteit er uit te halen. Dat sommige mensen de resultaten niet aan staan zegt alleen maar iets over de subjectiviteit van die personen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:31 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wetenschappelijke kennis komt niet louter met vragenlijsten tot stand. Men voert ook hersenscans uit bij personen die dan naar een foto van hun geliefde kijken o.i.d.
Kennis verwerven wij altijd met een bepaalde subjectiviteit, ook in de wetenschap. Uit die subjectiviteit kunnen wij niet ontsnappen. Dat diskwalificeert het echter niet als bron van kennis, zolang wij niet objectieve kennis willen ontlenen aan grotendeels subjectieve waarnemingen.
Je ervaart je emoties toch niet als een elektrisch impuls of hormoon? Je gelooft dus wel in de uitleg van wetenschappers, maar niet in je eigen ervaring?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Emoties zijn een combinatie van elektrische impulsen en hormonen. Je kan wel willen dat er meer is, maar zonder bewijs geloof ik daar niet in.
De persoon die naar een foto van zijn geliefde kijkt, voelt steeds weer wat anders. Misschien heeft hij de dag ervoor nog ruzie gehad, of juist hele goede seks, of, of, of... De hersenscans geven informatie, maar de wetenschappers hebben niets tastbaars om deze informatie aan te koppelen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:31 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wetenschappelijke kennis komt niet louter met vragenlijsten tot stand. Men voert ook hersenscans uit bij personen die dan naar een foto van hun geliefde kijken o.i.d.
Dat is maar één kant van het verhaal, de andere is dat drugs mystieke ervaringen oproepen...quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
O.a. het feit dat mensen zich onder invloed van drugs verliefd kunnen voelen bewijst dat er niets mystieks is aan verliefd zijn. Het zijn alleen maar chemische reacties en elektrische impulsen. Als er iets bijzonders aan was zou je het niet zo makkelijk met een pilletje kunnen simuleren.
Jij noemt het mystiek, maar wat mij betreft zijn het hele normale fysieke processen.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:44 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Dat is maar één kant van het verhaal, de andere is dat drugs mystieke ervaringen oproepen...
Ervaring is subjectief, dus onbetrouwbaar. Ik kan elke dag hetzelfde eten klaarmaken, maar het smaakt iedere keer anders afhankelijk van de temperatuur (van het eten of buiten), van wat er op TV is en hoe het gaat met mijn liefdesleven. Mijn ervaring van het eten zegt niets over het eten zelf.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:40 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Je ervaart je emoties toch niet als een elektrisch impuls of hormoon? Je gelooft dus wel in de uitleg van wetenschappers, maar niet in je eigen ervaring?
niet alleen dat, maar stel voor dat je 'geestverruimende" middel naar keuze tot een heel ander geloof komt dat de mainstream geloven. Die 'mystieke' belevenis is namelijk net zo 'waar' als die van elk andere gelovige.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij noemt het mystiek, maar wat mij betreft zijn het hele normale fysieke processen.
Het is een verklaring voor de angst van geloofsgemeenschappen voor drugs, het aankomende verbod (door een CDA minister) op paddo's bijvoorbeeld. Als je net zo goed een plantje of een pil kan gebruiken voor een "mystieke" of "religieuze" ervaring, wat is dande toegevoegde waarde van geloof nog?
Het gevoel of iets waar is of niet waar, bij wat voor informatie dan ook, is ook een ervaring. Jouw gedachten bestaan alleen maar in jouw ervaring... Als dat onbetrouwbaar is, geloof jij dus dat we nooit iets kunnen weten en we per definitie hopeloos verloren zijn...quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ervaring is subjectief, dus onbetrouwbaar.
Ik krijg regelmatig een diep mystiek en religieus gevoel over me waarin ik het heelal in al zijn naturalistische glorie zie, zonder God om de perfectie te verstoren.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:53 schreef Bensel het volgende:
[..]
niet alleen dat, maar stel voor dat je 'geestverruimende" middel naar keuze tot een heel ander geloof komt dat de mainstream geloven. Die 'mystieke' belevenis is namelijk net zo 'waar' als die van elk andere gelovige.
Het mooie van de mystiek is echter, dat daar niet alles voortdurend bewezen hoeft te worden zoals bij de wetenschap. Gesystematiseerde twijfel, oneindig skepticisme, ik heb het er wel mee gehad.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:53 schreef Bensel het volgende:
[..]
niet alleen dat, maar stel voor dat je 'geestverruimende" middel naar keuze tot een heel ander geloof komt dat de mainstream geloven. Die 'mystieke' belevenis is namelijk net zo 'waar' als die van elk andere gelovige.
Wat dacht je van het idee dat alles God is, met andere woorden, dat alles leeft? Dat alles energie is, en dat die energie van zichzelf bewust is en van nature intelligent? Ook dat noemen sommige mensen God, en de tegenhanger is het biljartbalmodel, daarin is het hele universum een mechaniek.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik krijg regelmatig een diep mystiek en religieus gevoel over me waarin ik het heelal in al zijn naturalistische glorie zie, zonder God om de perfectie te verstoren.
We hebben wetenschappelijke methoden bedacht om objectief informatie te verzamelen en te interpreteren. We hebben geen computers en auto's ontwikkeld omdat het goed voelde. De eerste stoomtrein werd geacht bij de duizelingwekkende snelheid van 40km/h de passagiers te doden. Maar dat gevoel, dat idee was onterecht. Treinen gaan tegenwoordig veel harder en pas bij ongelukken of hart aanvallen gaan mensen dood.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:57 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Het gevoel of iets waar is of niet waar, bij wat voor informatie dan ook, is ook een ervaring. Jouw gedachten bestaan alleen maar in jouw ervaring... Als dat onbetrouwbaar is, geloof jij dus dat we nooit iets kunnen weten en we per definitie hopeloos verloren zijn...
(En in zekere zin geloof ik dat ook)
Maar waarom zou je het woord God gebruiken als je eigenlijk iets anders bedoeld?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:03 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Wat dacht je van het idee dat alles God is, met andere woorden, dat alles leeft? Dat alles energie is, en dat die energie van zichzelf bewust is en van nature intelligent? Ook dat noemen sommige mensen God, en de tegenhanger is het biljartbalmodel, daarin is het hele universum een mechaniek.
Tenzij je in die laatste gelooft (dan zijn wij dus in essentie robots), gaat het je alleen maar over het woord "God", dat jij per sé niet wilt gebruiken vanwege de connotaties die het voor jou heeft.
als je ooit eens iemand tegenkomt die pretendeert de bijbel letterlijk te nemen moet je hem/haar voor de gein eens vragen waarom diegene zijn beide ogen nog heeftquote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:22 schreef fanvanheteersteuur het volgende:
[..]
ik zat vroeger op een katholieke basisschool en we kregen nog echt ''bijbelles''
in die bijbellessen werd geprobeerd ons wijs te maken, dat
God de vader was van Jesus, en dat hij Jesus naar ons toe had gezonden om de mensheid te redden.
Via de ''onbevlekte'' ontvangenis via Maria (beste smoes ooit) kwam Jezus dus op onze aardbol.
Verder nog een hoop onzin over engelen enzo......
Kijk als je de bijbel ziet als mooi boek (soort sprookjesboek) is het wel te doen, maar als je alles letterlijk gaan nemen vind ik dat dus best eng, net zo eng als de Koran.
o enne er staan ook wel goede dingen in hoor zoals ''de barmhartige sameritaan enzo (zal ik wel niet goed spellen, maar tis als een ''tijdje'' geleden dat ik de bijbel heb gelezen namelijk![]()
dus dat........
De zon en de aarde draaien om elkaar heen, het is arbitrair om te zeggen dat de 1 stilstaat en de ander eromheen draait. Vanaf de andere bezien is het net andersom... Dat is relativiteit.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
We ervoeren dat de zon om de aarde draaide, maar wetenschap heeft ons het inzicht verschaft dat het andersom is.
Dat hangt van je definitie van het woord af, het is nou eenmaal een lastig begrip om te definiëren. Net als "liefde", of "leven", of "religie". Daarom lullen mensen 99% van de tijd ook langs elkaar heen als het om deze onderwerpen gaatquote:Maar waarom zou je het woord God gebruiken als je eigenlijk iets anders bedoeld?
Heel creatiefquote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:26 schreef Elketraz het volgende:
[..]
De zon en de aarde draaien om elkaar heen, het is arbitrair om te zeggen dat de 1 stilstaat en de ander eromheen draait. Vanaf de andere bezien is het net andersom... Dat is relativiteit.
Gelukkig kan je definitie net zo vaak aanpassen als je maar wilt.quote:Dat hangt van je definitie van het woord af, het is nou eenmaal een lastig begrip om te definiëren. Net als "liefde", of "leven", of "religie". Daarom lullen mensen 99% van de tijd ook langs elkaar heen als het om deze onderwerpen gaat
Ik moet gelijk denken aan Ich und Du van Martin Buberquote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:09 schreef Scaurus het volgende:
Liefde kunnen wij met de wetenschap vrij goed vatten. Weten wij dan echt wat liefde is? Nee. Wij moeten liefde kennen. Dit kan alleen volledig gebeuren als wij ook naar kunst kijken of naar onze eigen ervaring. Dan zien wij immers 'lagen' die voor de wetenschap verborgen blijft. Wetenschap kan namelijk alleen het stoffelijke vatten, niet de volle betekenis, het volle wezen van een fenomeen.
Heb jij soms een bewijsh-fetish? Je zit te pas en te onpas te schreeuwen om bewijsquote:
wauw wat een mooi citaat, en helemaal waar......quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:11 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
als je ooit eens iemand tegenkomt die pretendeert de bijbel letterlijk te nemen moet je hem/haar voor de gein eens vragen waarom diegene zijn beide ogen nog heeft
er staat namelijk in de bijbel dat als je oog je tot zonde verleid, je je oog uit moet steken.
en aangezien iedereen wel eens wat moois heeft zien liggen ergens wat ie overwogen heeft te jatten.....
hoe ik de bijbel zie staat het best omgeschreven in de bijbel zelf:
1 korintiërs 13:8-13
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
En terecht. Er word zo veel onzin uitgekraamd tegenwoordig. Van zoenen word je zwanger, van roken ga je dood, Irak, God...quote:Op zondag 1 juni 2008 18:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb jij soms een bewijsh-fetish? Je zit te pas en te onpas te schreeuwen om bewijs
En nou moet ik happen zeker?quote:Op zondag 1 juni 2008 19:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En terecht. Er word zo veel onzin uitgekraamd tegenwoordig. Van zoenen word je zwanger, van roken ga je dood, Irak, God...
Leeft hij nog?quote:Op zondag 1 juni 2008 19:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En nou moet ik happen zeker?Maar als jij graag de tweede Akkersloot van WFL wil worden houd niemand je tegen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |