Dan zal God eerst wel een wetenschappelijk concept moeten worden; nu is het een theologisch concept. Daarvoor zul je een wetenschappelijke reden nodig hebben om het concept überhaupt aan te nemen, en zover ik weet is God tot nu toe een theologisch concept gebleven.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:34 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
wetenschap opdoeken?ALSJEBLIEFT NIET!!
dat is wel het laatste wat ik zou willen.
ik geloof dat de wetenschap uiteindelijk god gaat 'bewijzen'
Da's in mijn ogen net zo fundamentalistisch als stellen dat er wel een God moet zijn.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen reden. We zijn het resultaat van natuurkrachten. Op de vraag waarom we hier zijn bestaat geen antwoord.
ok bedanktquote:Op donderdag 29 mei 2008 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen reden. We zijn het resultaat van natuurkrachten. Op de vraag waarom we hier zijn bestaat geen antwoord.
Het is mooi dat je dat niet wilt, maar met god als antwoord ga je al snel die richting op.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:34 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
wetenschap opdoeken?ALSJEBLIEFT NIET!!
dat is wel het laatste wat ik zou willen.
ik geloof dat de wetenschap uiteindelijk god gaat 'bewijzen'
klinkt logisch.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan zal God eerst wel een wetenschappelijk concept moeten worden; nu is het een theologisch concept. Daarvoor zul je een wetenschappelijke reden nodig hebben om het concept überhaupt aan te nemen, en zover ik weet is God tot nu toe een theologisch concept gebleven.
wel als je aanneemt dat wij bestaan omdat god er is.quote:Als er iets is wat de wetenschapsgeschiedenis heeft laten zien, is dat God niet nodig is om wetenschap te bedrijven.
plaats mij AUB niet in een hokje, ik zou nooit willen dat de wetenschap opgedoekt wordt.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:41 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het is mooi dat je dat niet wilt, maar met god als antwoord ga je al snel die richting op.
En tja wetenschap gaat god niet bewijzen, SpecialK heeft al uitgelegd waarom niet.
Ik denk niet dat Haushofer dat bedoelt, hij zal, denk ik, doelen op het feit dat de wetenschap door de geschiedenis heen steeds meer heeft weten te verklaren, zonder maar 1 keer terug te moeten vallen op een god.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:41 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
klinkt logisch.
[..]
wel als je aanneemt dat wij bestaan omdat god er is.
dan kun je dus rustig stellen dat de wetenschap er niet zou zijn als gos er niet was
Gewoon realistisch.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's in mijn ogen net zo fundamentalistisch als stellen dat er wel een God moet zijn.
Zo simpel ligt het ook weer niet. 'Het heelal' is een iets complexere zaak dan een extreem groot afgebakend gebied.quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:40 schreef TheWanderer het volgende:
anders zou er een 'begin' aan de wereld zijn geweest, dit zou dus betekenen dat het heelal uit niets ontstaan is.
en uit niets kan niets ontstaan.
overigens pretendeer ik niet alle antwoorden hebben, maar ik geloof dat god die heeft.
in die propaganda geloof ik ook niet.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:47 schreef TheWanderer het volgende:
zo beste mensen k ga even een sigaretje roken
en jah daarvan is bewezen dat het slecht is
Ik plaats jou helemaal niet in een hokje, sterker nog dat doe jij eigenlijk zelf al.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:45 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
plaats mij AUB niet in een hokje, ik zou nooit willen dat de wetenschap opgedoekt wordt.
Dat is niet mischien, maar dat is zo. Althans zolang god geen wetenschappelijk concept is.quote:maar misschien hebben de mensen hierboven me gelijk en kun je god met wetenschap niet bewijzen of ontkennen.
Ik ben daar denk ik niet één van.quote:zoals ik al zei ik weet niet op alle vragen een antwoord, en aan de posts hierboven te zien zijn er in dit topic genoeg mensen die veel meer gestudeerd hebben dan ik
ik vind het bestaan van god een veel logischere uitleg dan dat het toevallig zou zijn of zelfs zonder reden jahquote:Op donderdag 29 mei 2008 15:50 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Zo simpel ligt het ook weer niet. 'Het heelal' is een iets complexere zaak dan een extreem groot afgebakend gebied.
Vind je de magere, doch begrijpelijke, aanname dat daarom God opeens maar gebombardeerd wordt tot Schepper echt veel logischer dan de aanname dat God niet bestaat?
Immers, hoe volstrekt ongeloofwaardig is een god zoals in de Bijbel wel niet? Ik heb kinderen van 5 beter horen liegen.
En ja, dit is een serieuze vraag. Ik ben razend benieuwd naar het antwoord.
Je hebt 2 verschillende vragen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:41 schreef TheWanderer het volgende:
[..]
klinkt logisch.
[..]
wel als je aanneemt dat wij bestaan omdat god er is.
dan kun je dus rustig stellen dat de wetenschap er niet zou zijn als gos er niet was
Da's gewoon zo. Uiteraard. Logisch.quote:
Cellen zijn ontstaan uit water, koolstof, krijt en electriciteit.quote:Op donderdag 29 mei 2008 18:19 schreef masterallan het volgende:
hmm, dus als ik de evolutie theorie moet geloven: mijn opa en oma en die daarvan weer, die daarvan weer etc etc etc...zijn ontstaan uit "niets"??
Apen en mensen hebben dezelfde voorouders. Dat is wat anders.quote:Waarom zijn er nog apen als wij daaruit zijn geevolueerd?
We zijn niet uit giraffen ontstaan. Giraffen en primaten hebben dezelfde voorouders dat is wat anders.quote:Waarom zijn de giraffen, olifanten, tijgers etc etc er dan nog?
Dieren evolueren nog steeds. Er zijn tegenwoordig nylon etende bacteriën en elektronica etende mieren.quote:Waarom is daaruit dan niets of wat is daaruit wel geevolueerd?
Bron?quote:Nog een vraagje: de maan gaat per jaar 5 meter van de aarde af, waar zou deze dan gestaan hebben 1 miljoen jaar geleden? (trouwens ook leuk om te weten dat het de zeespiegel afhankelijk is van de maan)...
Je gelooft niet in tectonische platen? Bewijs graag?quote:Ow ja...en de werelddelen staan niet los van elkaar...zitten echt aan elkaar vast: alleen is het zo dat er diepe kuilen zijn met veel water erin.
Even kijkenquote:Over de dino's en de mens een leuk artikel.
http://www.drdino.com/articles.php?spec=37
Ik stel je een realistische vraag: waarom bestaat de mens?quote:Op donderdag 29 mei 2008 17:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's gewoon zo. Uiteraard. Logisch.
Ken je er nog een paar?
Doel je hier op het oersoepje en Miller? Die hypothese is volgens wetenschappers alweer achterhaald hoor.quote:Op donderdag 29 mei 2008 18:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Cellen zijn ontstaan uit water, koolstof, krijt en electriciteit.
Ik denk niet dat het waarom hierop dan nog van toepassing is. Als je aanneemt dat God iets is dat altijd al heeft bestaan en geen begin heeft is het zinloos om naar het waarom te vragen. Lijkt me. En waarom zou er zin moeten zijn?quote:Op donderdag 29 mei 2008 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom? Wat is de zin er van?
Kan ik niet bewijzen. Ik kan ook niet bewijzen dat hij bestaat. En ook niet dat hij niet bestaat. Zie verder laatste vraag.quote:Waarom niet? En kan je dat bewijzen?
Over de zin van het bestaan van de mens kun je wel eventuele antwoorden bedenken. Bijv reïncarnatie. Maar wat voor antwoord verwacht je dan op de vraag waarom God bestaat er van uit gaande dat hij altijd al heeft bestaan? Dan lijkt me de waarom-vraag toch echt zinloos.quote:Gelovigen vragen toch altijd naar de zin van het leven en het bestaan van de mens? Waarom hier stoppen?
Dat lijkt mij de meest logische verklaring als je er van uit gaat dat er niets buiten God om bestaat en dus gelooft dat alles (wij, het universum) God is.quote:Waarom wil hij dat?
Ik zal niet zeggen dat ik deze visie stellig geloof. Ben altijd agnostisch geweest en ben dat eigenlijk nog steeds. Toch blijf ik nadenken over de vraag wie we zijn en wat de wereld om ons heen precies is en hoop ik daar (voor mij) nog eens een antwoord op te krijgen (of in ieder geval te benaderen).quote:Waarom?
aan jou dezelfde vraag als aan TheWanderer:quote:
quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:58 schreef R_ het volgende:
Een eventueel antwoord:
Omdat God altijd was, is en altijd zal zijn.
Er bestaat niets anders dan God. Niets buiten God.
Dan heeft het ook geen zin om naar redenen te vragen.
Dat er uberhaupt iets bestaat is een gevolg omdat God wil zijn
Is een beetje mijn visie
Vul maar in wat je wilt.quote:Op donderdag 29 mei 2008 19:24 schreef Vitale het volgende:
[..]
Doel je hier op het oersoepje en Miller? Die hypothese is volgens wetenschappers alweer achterhaald hoor.
Waarom zou jouw leven zin moeten hebben? Dezelfde vraag die jij stelt waarvan je mijn antwoord afkeurde.quote:Op donderdag 29 mei 2008 19:27 schreef R_ het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het waarom hierop dan nog van toepassing is. Als je aanneemt dat God iets is dat altijd al heeft bestaan en geen begin heeft is het zinloos om naar het waarom te vragen. Lijkt me. En waarom zou er zin moeten zijn?
Maar waarom zou je ervan uit gaan dat er wel een God is? Als je er toch niets over kan zeggen kan je net zo makkelijk stellen dat er geen God is, dat maakt alles net iets eenvoudiger.quote:Kan ik niet bewijzen. Ik kan ook niet bewijzen dat hij bestaat. En ook niet dat hij niet bestaat. Zie verder laatste vraag.
Geld dat ook niet voor het bestaan van de mens?quote:Over de zin van het bestaan van de mens kun je wel eventuele antwoorden bedenken. Bijv reïncarnatie. Maar wat voor antwoord verwacht je dan op de vraag waarom God bestaat er van uit gaande dat hij altijd al heeft bestaan? Dan lijkt me de waarom-vraag toch echt zinloos.
Maar waarom noem je het dan niet gewoon universum? En de waarom vraag blijft hetzelfde: waarom bestaat het universum?quote:Dat lijkt mij de meest logische verklaring als je er van uit gaat dat er niets buiten God om bestaat en dus gelooft dat alles (wij, het universum) God is.
Dat is duidelijk. Je gelooft in een God omdat je je af vraagt waarom je bestaat, maar je vind dezelfde vraag over God onzinnig. Heel bijzonder.quote:Ik zal niet zeggen dat ik deze visie stellig geloof. Ben altijd agnostisch geweest en ben dat eigenlijk nog steeds. Toch blijf ik nadenken over de vraag wie we zijn en wat de wereld om ons heen precies is en hoop ik daar (voor mij) nog eens een antwoord op te krijgen (of in ieder geval te benaderen).
En dan klinkt de pantheïstische visie op God voor mij het meest logisch. Waarom? Tja das toch vooral persoonlijke ervaring en hoe ik de wereld beleef.
Zoals je ziet ben ik er zelf dus ook nog niet helemaal over uit
Niet per sé, misschien blijf je wel halverwege met je been tussen de treden hangen...quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:34 schreef Semisane het volgende:
[..]
Daarom is geen réden, als je van de trap afvalt, ben je snel beneden.![]()
Omdat sommige mensen graag in een God geloven, dat vinden ze een prettiger idee dan dat er geen God zou zijn. En waarom zou het dingen eenvoudiger maken om te geloven dat er geen God is?quote:Op donderdag 29 mei 2008 20:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar waarom zou je ervan uit gaan dat er wel een God is? Als je er toch niets over kan zeggen kan je net zo makkelijk stellen dat er geen God is, dat maakt alles net iets eenvoudiger.
Omdat ongelovigen als ik dan lastige vragen gaan stellen die je niet kan beantwoorden.quote:Op donderdag 29 mei 2008 20:57 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen graag in een God geloven, dat vinden ze een prettiger idee dan dat er geen God zou zijn. En waarom zou het dingen eenvoudiger maken om te geloven dat er geen God is?
Dat kan net zo goed over het "God" idee dan over het "geen God" idee.quote:Op donderdag 29 mei 2008 21:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat ongelovigen als ik dan lastige vragen gaan stellen die je niet kan beantwoorden.
Wat voor vragen wil je dan stellen over geen God?quote:Op donderdag 29 mei 2008 21:13 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Dat kan net zo goed over het "God" idee dan over het "geen God" idee.
Spreekwoorden zijn leuk!quote:En daarbij herinner ik me het oude citaat "Een gek kan meer vragen dan vele wijzen kunnen beantwoorden".
Precies. Maar dat geld dus net zo goed voor de vraag: "Waarom besta ik" als voor de vraag "Waarom bestaat God". En als je terug leest word er met die vragen heel verschillend omgegaan.quote:De vraag waarom iets is, impliceert dat iets met een reden gebeurt of dat ergens een betekenis achter zit. Het sluit daarbij de mogelijkheid uit dat iets simpelweg is, zonder verdere logische afhankelijkheden. Zelfs "daarom" is dan nog geen juist antwoord, omdat het nog steeds ergens naar lijkt te verwijzen.
hee, geen leugens vertellen hier okee? Die hypothesen zijn uitgebreid, niet verworpen. urey-miller toonde de mogelijkheid van het natuurlijk ontstaan van organische stoffen (ureum) uit anorganische stoffen (water, methaan, CO2, etc) aan. Heel erg interessant onderwerp trouwens, abiogenese.quote:Op donderdag 29 mei 2008 19:24 schreef Vitale het volgende:
[..]
Doel je hier op het oersoepje en Miller? Die hypothese is volgens wetenschappers alweer achterhaald hoor.
De creationisten snijden zichzelf in de vingers met hun gezeur over evolutie. Ze zouden zich moeten concentreren op aboigenese omdat daar nog de meeste vraagtekens over zijn.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:24 schreef Bensel het volgende:
[..]
abiogenese.
(en evolutie heeft daar geen ruk mee te maken)
Maakt niet uit hoe je het almachtige wezen dat alles gemaakt heeft wilt noemen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:26 schreef Triggershot het volgende:
Wat versta je onder God, Jahweh?
Daar wil ik geen vragen over stellen, ik wil alleen maar aangeven dat de vraag "Waarom bestaat God?" logisch gezien equivalent is aan "Waarom bestaat er geen God?".quote:Op donderdag 29 mei 2008 21:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat voor vragen wil je dan stellen over geen God?
De vraag "Waarom besta ik" is een persoonlijke vraag, waarmee de vraagsteller op zoek kan gaan naar het doel van zijn of haar leven.quote:Precies. Maar dat geld dus net zo goed voor de vraag: "Waarom besta ik" als voor de vraag "Waarom bestaat God". En als je terug leest word er met die vragen heel verschillend omgegaan.
Vraag: Waarom bestaat de mens?quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het gaat om het principe dat "God" het antwoord is op de vraag waarom de mens bestaat. De volgende stap is dus..... dit topic.
Dat is niet zo. Je vraagt ook niet waarom kabouters of frumsels niet bestaan.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:44 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Daar wil ik geen vragen over stellen, ik wil alleen maar aangeven dat de vraag "Waarom bestaat God?" logisch gezien equivalent is aan "Waarom bestaat er geen God?".
Die persoonlijke vraag word helaas beantwoord op een manier die vele niveaus boven dat van het persoonlijke ligt. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de gelovige. Hij kiest voor die benadering.quote:[..]
De vraag "Waarom besta ik" is een persoonlijke vraag, waarmee de vraagsteller op zoek kan gaan naar het doel van zijn of haar leven.
"Waarom bestaat God?" daarentegen is een vraag die, als hij al te beantwoorden zou zijn, vele niveaus boven dat van het persoonlijke ligt en daarom hoe dan ook niet relevant is voor jouw wereldbeeld.
Van de user in de OP.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:46 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Vraag: Waarom bestaat de mens?
Antwoord: God
Dat is niet echt een antwoord, hè? Waar heb je dat vandaan?
oke,quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maakt niet uit hoe je het almachtige wezen dat alles gemaakt heeft wilt noemen.
Het gaat om het principe dat "God" het antwoord is op de vraag waarom de mens bestaat. De volgende stap is dus..... dit topic.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:33 schreef Maarten1 het volgende:
[..]
oke,
om de vraag in de TT 'waarom bestaat er een god' maar even te beantwoorden:
die bestaat niet.
Jij weet het dus niet.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 00:00 schreef Burakius het volgende:
De wetten die ons opgelegd zijn: uit niets komt niets. Er moet iets zijn wil je iets krijgen. Er moet dus ook iets zijn die buiten deze wetten staat en deze creeërt en manifesteerd op een perfecte manier zoals God dat doet. Daarom bestaat God. De waarom zal je toch ff voor het hiernamaal smoeten laten.
Nope, totaal niet essentieel en niet eens geinteresseerd in eigenlijkquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |