abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58774495
Reizen per trein, love it or hate it. Maar voor de echte Europese backpackers ervaring is het natuurlijk hét vervoermiddel. NIet weten waar je morgen zult overnachten, urenlang uit het raam staren naar het Rijndal, niet kunnen slapen vanwege de snurkende medereizigers in de nachttrein en eenmaal aangekomen op het station belaagd worden door bedelaars en taxichauffeurs.
Ervaringen om nooit te vergeten

Om per trein rond te reizen door Europa zijn er verschillende mogelijkheden. Daarvan is Interrail het bekendst. Andere mogelijkheden zijn Eurodomino, Scanrail of de Britrailpass.
Algemene informatie daarover kun je vinden bijvoorbeeld op de site van de treinreiswinkel

Met ingang van 1 april 2007 worden Interrail en EuroDomino samengevoegd en compleet vernieuwd. Hierdoor wordt het rondreizen per trein veel aantrekkelijker en voordeliger.

Wat wijzigt?
Interrail en EuroDomino worden samengevoegd tot InterRail

Nieuw
InterRail Global Pass voor 31 landen in Europa (Oostenrijk, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Griekenland, Hongarije, Italië, Luxemburg, Montenegro, Nederland, Noord Ierland, Noorwegen, Polen, Portugal, Ierland, Macedonië, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zwitserland, Zweden, Turkije, Attica ferries Italië-Griekenland)
InterRail One Country Pass voor één land
Ook InterRail 1e klas (alleen vanaf 26 jaar)

Wie doet niet meer mee? Marokko
Wie doet wel weer mee? Spanje, Frankrijk en Italië

Geldigheid?
InterRail Global Pass
5 dagen binnen 10 dagen (flexi), 10 dagen binnen 22 dagen (flexi), 22 dagen aaneengesloten, 1 maand aaneengesloten
InterRail One Country Pass
3 dagen binnen 1 maand (flexi), 4 dagen binnen 1 maand (flexi), 6 dagen binnen 1 maand (flexi), 8 dagen binnen 1 maand (flexi),
Tickets zijn niet geldig in land waar men woonachtig is, korting op tickets tot aan de grens.

Tarieven:

InterRail Global Pass voor 31 landen

v.a. 26 j. 1e klas v.a. 26 j. 2e klas 12 – 25 j.
5 dgn binnen 10 dagen
v.a. 26 j. 329
1e klas v.a. 26 j. 249
2e klas 12 – 25 j. 159

10 dgn binnen 22 dagen
v.a. 26 j. 489
1e klas v.a. 26 j. 359
2e klas 12 – 25 j. 239
22 dagen aaneengesloten
v.a. 26 j. 629
1e klas v.a. 26 j. 469
2e klas 12 – 25 j. 309
1 maand aaneengesloten
v.a. 26 j. 809
1e klas v.a. 26 j. 599
2e klas 12 – 25 j. 399

Alle informatie die je nodig hebt staat op: http://www.interrail.nl/
Voor nog wat extra info: http://www.treinreiswinkel.nl/specials/Interrail

• Britrailpass

Alle informatie die je nodig hebt staat op: Britrail.com

• Scanrail

Alle informatie die je nodig hebt staat op: http://www.scanrail.com/index.asp

• Overige handige informatie

De sites van de grootste spoorwegmaatschappijen
    http://bahn.hafas.de => De Duitsers, ook handig als Europese reisplanner
    http://www.sncf.fr => De Fransen
    http://www.thetrainline.co.uk => De Engelsen
    http://www.trenitalia.it => De Italianen
    http://www.renfe.es => De Spanjaarden
    http://www.pkp.pl => De Polen

• Zijn er ook alternatieven?

Ja uiteraard, je kan ook een eurolines pas kopen en met de bus rondreizen, zie www.eurolines.nl.
    Of met het vliegtuig gaan rondreizen; een aantal low-cost maatschappijen willen binnenkort beginnen met een soort interrailkaart voor het vliegtuig om de laatste lege stoelen op te kunnen vullen in hun vliegtuigen.
    Als je van te voren wat vluchten plant dan kan vliegen ook veel goedkoper zijn dan een Interrailkaart. Als je bijvoorbeeld drie weken in de buurt van Bergamo in Italië of Girona in Spanje blijft kamperen kun je daarvandaan heel Europa rondvliegen.

Andere goedkope mogelijkheden:
    http://www.sparnight.de
    http://www.nachtzugreise.de
    http://www.citynightline.ch
    http://www.trenok.it
    http://www.megatrain.co.uk

Voor een vraag hoe je ergens komt en hoeveel het kost, kun je terecht in:
    Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #11

Nu weet ik alles en wat moet ik dan met dit topic?

Laat hier weten welke reis jij hebt gemaakt, wilt gaan maken en deel je ervaringen, stel je vragen en kom met die onmisbare tips
  • pi_58774517
    En een linkje naar het vorige deel => Met de trein door Europa
    pi_58774990
    Mooie OP.

Als ik mijn rijbewijs kwijtraak, ga ik deze zomer weer interrailen
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_58777140
    Ik ga van 7 juli tot 28 juli door Frankrijk interrailen met mijn vriend. We willen graag kamperen op een beetje mooie, goedkope campings, we hoeven echt niet veel faciliteiten zoals zwembaden enzo, we zwemmen wel in zee / meer / etc
    Vraag: zijn leuke campings een beetje goed te bereiken met het openbaar vervoer (als in: bussen of iets dergelijks) dus geen dure, vieze stadscampings?
    De laatste drie dagen van de reis zullen we waarschijnlijk in Parijs in een goedkoop hostel gaan om daar nog lekker van de stad te genieten.
    We willen echt een rondreis maken door Frankrijk, dus als je nog dingen weet die we echt niet mogen missen of handige tips hebt: ik hoor het graag. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de bereikbaarheid van campings per openbaar vervoer in de omgeving van Brest/Quimper, Haute Savoie, Cote d'azur, Ardeche en Bordeaux.

pi_58835917
    Het is echt ideaal zo'n interrail. Heb het vorig jaar ook gedaan, toen een voor 5 dagen, maja dan kom je toch al een heel eind. Een kort impressie:

Trein Amsterdam --> Munchen
    Vliegen Munchen --> Barcelona
    Vliegen Barcelona --> Venetië
    Trein Venetië --> Wenen
    Trein Wenen --> Praah
    Trein Praag --> Leipzig
    Trein Leipzig --> Amsterdam (via Berlijn)
    pi_58844184
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2008 11:02 schreef Sabinee het volgende:
    Ik ga van 7 juli tot 28 juli door Frankrijk interrailen met mijn vriend. We willen graag kamperen op een beetje mooie, goedkope campings, we hoeven echt niet veel faciliteiten zoals zwembaden enzo, we zwemmen wel in zee / meer / etc
    Vraag: zijn leuke campings een beetje goed te bereiken met het openbaar vervoer (als in: bussen of iets dergelijks) dus geen dure, vieze stadscampings?
    De laatste drie dagen van de reis zullen we waarschijnlijk in Parijs in een goedkoop hostel gaan om daar nog lekker van de stad te genieten.
    We willen echt een rondreis maken door Frankrijk, dus als je nog dingen weet die we echt niet mogen missen of handige tips hebt: ik hoor het graag. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de bereikbaarheid van campings per openbaar vervoer in de omgeving van Brest/Quimper, Haute Savoie, Cote d'azur, Ardeche en Bordeaux.

Bereikbaarheid van campings valt (mij) tegen in Frankrijk. Zorg iig voor een goede rugzak waarmee je gerust een middag kan lopen, want dat ga je nodig hebben waarschijnlijk. Verder bestaan er van die anwb-achtige camping boekjes, zijn ook wel handig. Trek alle nutteloze blz eruit (waar je niet heengaat & reclame).
    pi_58846202
    Ja, meldt. Plannen maar nog niet heel erg concreet.
      Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 08:53:12 #8
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_58847594
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 03:21 schreef MLI het volgende:
    Ja, meldt. Plannen maar nog niet heel erg concreet.
    Wat is het globale plan dan?
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_58853694
    Dit moet ik ook maar eens gaan doen
    pi_58939772
    Ik zit er over te na te denken in september maar eens de Interrail naar Noorwegen te pakken, en lekker te relaxen, ipv met het saaie vliegtuig te gaan. Moet alleen nog even kijken hoeveel ik daadwerkelijk ga reizen met de trein daar, in plaats van wandelen, en hoe duur de gemiddelde treinkaartjes daar zijn. Maar nog tijd genoeg daarvoor!
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
    pi_58963076
    Ja, gaat dit jaar ook. Ergens in augustus met een pit stop op sziget.
    pi_58965156
    Ik hoop/denk/ga ervan uit dat bijna elk dorp in Frankrijk wel een camping municipal heeft. Daar gaan we ook voor. Als je gewoon even bij de plaatselijke VVV informeert moet het goed komen toch?
    We hebben geen rugzakken, we hebben allebei een goede tas op wieltjes. Vind het zonde om helemaal een rugzak aan te schaffen (misschien dom, komen we vanzelf achter )
    pi_58965653
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 08:53 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Wat is het globale plan dan?
    Buitenste ring van Frankrijk, paar nachten in het wild slapen, hostels hier en daar. Liefst in 2 of 3 weken. Lac de St. Croix staat hoog op het lijstje, Biarritz, Marseille ook en ik wil persé lavendelvelden zien.

Heel raar, ik heb al een paar maanden een ontzettend sterke drang om naar Frankrijk te gaan.
    pi_59001816
    quote:
    Op woensdag 28 mei 2008 15:14 schreef Sabinee het volgende:
    Ik hoop/denk/ga ervan uit dat bijna elk dorp in Frankrijk wel een camping municipal heeft. Daar gaan we ook voor. Als je gewoon even bij de plaatselijke VVV informeert moet het goed komen toch?
    We hebben geen rugzakken, we hebben allebei een goede tas op wieltjes. Vind het zonde om helemaal een rugzak aan te schaffen (misschien dom, komen we vanzelf achter )
    Campings zijn er wel veel in Frankrijk, maar ze zijn per bus/trein slecht bereikbaar. Liften is nog wel een mogelijkheid, maar dat mag niet overal en franse agentjes zijn nogal pietluttig op dat gebied. En reken er op dat de plaatselijke VVV eerst 2 km lopen is vanaf het treinstation (tijd om bussen uit te zoeken heb je niet) en vanaf de plaatselijke VVV zal de dichtsbijzijnste camping ook weer een paar km zijn. Doe daar een paar wolkbreukjes bij en het feest is compleet . Maar dat maakt het wel leuk om in Frankrijk te reizen . Als elke camping bij het treinstation lag dan zou er ook niks aan zijn. Iig zou ik dan een hoop avontuur gemist hebben met mijn treinreizen door Frankrijk/Italie/Portugal

En met een troley tas is idd dom, maar daar kom je nog wel achter . Mijn vriendin wilde vorig jaar ook met een trolley gaan, leek haar zo handig want dan hoefde ze niets op haar rug te dragen.. Ik heb haar gedwongen een goede rugzak te kopen omdat ik geen zin heb om vanaf de derde dag met een trolley én een zware rugzak te lopen, en achteraf gaf ze me ook gelijk .

Maar je komt er wel achter
      vrijdag 30 mei 2008 @ 00:52:06 #15
    200082 verified  poffu
    Secret Story Guido
    pi_59003342
    wat betekent dat 5 dagen in 10 dagen nou precies?
    Lalalalala
    pi_59003909
    quote:
    Op vrijdag 30 mei 2008 00:52 schreef poffu het volgende:
    wat betekent dat 5 dagen in 10 dagen nou precies?
    dat je 5 dagen kan reizen in 10 dagen tijd. Dus of je nou ma, di,wo,do en vr gaat of ma,wo,vr, ma,di maakt niet uit, als het maar binnen 10 dagen valt .
      vrijdag 30 mei 2008 @ 13:31:47 #17
    200082 verified  poffu
    Secret Story Guido
    pi_59011298
    als ik bijv van NL-Frankrijk-Spanje-Italie-Zwitserland wil doen

En ik wil in elk land 3 dagen zijn ongeveer, wat kan ik dan het best nemen?
    Lalalalala
    pi_59011559
    quote:
    Op vrijdag 30 mei 2008 13:31 schreef poffu het volgende:

De Interrail Global voor 10 dagen binnen 22 dagen.
      vrijdag 30 mei 2008 @ 14:10:08 #19
    200082 verified  poffu
    Secret Story Guido
    pi_59012091
    thx !
    Lalalalala
    pi_59013277
    Mocht je nog meer info willen, dan kun je hier eens kijken, mocht je er nog niet geweest zijn:
    http://www.nshispeed.nl/n(...)de-trein-door-europa
    pi_59014352
    quote:
    Op donderdag 29 mei 2008 23:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Campings zijn er wel veel in Frankrijk, maar ze zijn per bus/trein slecht bereikbaar. Liften is nog wel een mogelijkheid, maar dat mag niet overal en franse agentjes zijn nogal pietluttig op dat gebied. En reken er op dat de plaatselijke VVV eerst 2 km lopen is vanaf het treinstation (tijd om bussen uit te zoeken heb je niet) en vanaf de plaatselijke VVV zal de dichtsbijzijnste camping ook weer een paar km zijn. Doe daar een paar wolkbreukjes bij en het feest is compleet . Maar dat maakt het wel leuk om in Frankrijk te reizen . Als elke camping bij het treinstation lag dan zou er ook niks aan zijn. Iig zou ik dan een hoop avontuur gemist hebben met mijn treinreizen door Frankrijk/Italie/Portugal

En met een troley tas is idd dom, maar daar kom je nog wel achter . Mijn vriendin wilde vorig jaar ook met een trolley gaan, leek haar zo handig want dan hoefde ze niets op haar rug te dragen.. Ik heb haar gedwongen een goede rugzak te kopen omdat ik geen zin heb om vanaf de derde dag met een trolley én een zware rugzak te lopen, en achteraf gaf ze me ook gelijk .

We slepen allebei met onze eigen tas hoor Maar ik snap je punt. Toch ben ik eigenwijs en heb ik geen zin/geld ervoor over om een rugzak te kopen. Ik ben niet van plan de rest van mijn reizen backpackend door te brengen, we proberen gewoon elk jaar wat nieuws.
    Haha en wat betreft die campings, we zoeken het wel uit Dan idd maar wat verder lopen, no problem.
      zondag 1 juni 2008 @ 01:06:26 #22
    17907 Pietjuh
    Namaste!
    pi_59041927
    quote:
    Op vrijdag 30 mei 2008 15:48 schreef Sabinee het volgende:
    We slepen allebei met onze eigen tas hoor Maar ik snap je punt. Toch ben ik eigenwijs en heb ik geen zin/geld ervoor over om een rugzak te kopen. Ik ben niet van plan de rest van mijn reizen backpackend door te brengen, we proberen gewoon elk jaar wat nieuws.
    Haha en wat betreft die campings, we zoeken het wel uit Dan idd maar wat verder lopen, no problem.
    Voordeel van een backpack is ook dat je er je tent wat makkelijker in kunt opbergen, samen met al je andere kampeer gear (slaapzak, matje, kooksetje etc.. ) In een trolley lijkt me dat toch wel weer wat lastiger passen
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
      zondag 1 juni 2008 @ 01:11:12 #23
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_59041976
    tvp, eind augustus europa door
    pi_59042277
    quote:
    Op vrijdag 30 mei 2008 15:48 schreef Sabinee het volgende:

[..]

nogmaals:
    quote:
    Op donderdag 29 mei 2008 23:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Zelfs al ga je maar 1x (zei mijn vriendin vorig jaar ook, nu staat ze te springen om weer te gaan en ze gebruikt die tas regelmatig met weekends weg) dan is zo'n tas rete handig!
    pi_59042317
    quote:
    Op vrijdag 30 mei 2008 13:31 schreef poffu het volgende:

Een vliegtuig. Als je daar geen geld voor hebt kun je beter 1 land minder aandoen (Zwitserland bijv.,dan heb je meer (tijd en vooral geld) te besteden in Frankrijk bijv). Zou ik doen hoor . Ligt ook wat je zelf wilt zien/doen/reisgezelschap etc

volgens mij moet je trouwens 18 zijn, weet dit niet zeker
      zondag 1 juni 2008 @ 12:26:17 #26
    101884 PeRi
    Allons-y!
    pi_59045780
    Als je in augustis wilt interrailen door landen als Tsjechië, Oekraïne, Slowakije, Roemenië, Polen; is het dan makkelijk om om de bonnefooi een hotel/hostel binnen te wandelen en een slaapplaats te vinden of is het aan te raden vantevoren een route uit te stippelen (oftewel te reserveren) en je daar aan te houden?
    Whatever I want.
    pi_59046072
    Je hebt ook dit soort trolley / backpack combinaties

Maakt het geheel een beetje zwaarder, en ze zijn minder goed verstelbaar maar op verharde wegen, drukke treinstations en in steden loopt het een stuk makkelijker.
    pi_59046354
    quote:
    Op zondag 1 juni 2008 12:26 schreef PeRi het volgende:
    Als je in augustis wilt interrailen door landen als Tsjechië, Oekraïne, Slowakije, Roemenië, Polen; is het dan makkelijk om om de bonnefooi een hotel/hostel binnen te wandelen en een slaapplaats te vinden of is het aan te raden vantevoren een route uit te stippelen (oftewel te reserveren) en je daar aan te houden?
    In augustus moet je rekening houden met de verschillende festivals, grote drukte in treinen (alhoewel ik niet denk dat Europa dit jaar veel Amerikanen of Aziaten op bezoek zal krijgen, vanwege de 'dure' euro) en volle hostels, dat hoort er nu eenmaal bij

Zeker in landen als Roemenië zijn er niet veel hostels, dus die zitten snel vol. Zelfs toen ik er in april was, zaten alle hostels in Boekarest vol bijvoorbeeld.
    Op de stations in oostelijk Europa staan wel vaak oude vrouwtjes die onderdak in hun appartement aanbieden, maar dat moet je ook maar leuk vinden. Hotels zijn vaak weer erg duur, omdat ze meer voor zakenreizigers zijn.

Het ligt er uiteindelijk aan hoeveel tijd je neemt... als het je niet veel uitmaakt om in elke stad een halve dag te besteden aan het zoeken van onderdak, dan kun je dat zeker doen. Je kunt bijvoorbeeld ook al vanuit de trein bellen naar de hostels die je in de reisgids ziet. Bedenk ook dat je treinen zult moeten reserveren, dus een beetje planning is niet verkeerd, maar haalt voor sommigen wel de charme van het doelloos rondreizen weg als je dat wil, kun je beter in februari gaan interrailen
      zondag 1 juni 2008 @ 13:11:24 #29
    101884 PeRi
    Allons-y!
    pi_59046596
    Ah thanks voor de info. Moet eerlijk zeggen dat we het plan opgevat hebben en het graag willen doen, maar nog niet echt tijd gehad hebben om ons er in te verdiepen wbt hoe en wat aan treinen en slaapplekken , ook omdat het ons eens juist wel leuk leek om eens een keer niet (helemaal) voorbereid weg te gaan. Maar dat zal dus niet gaan.
    Whatever I want.
    pi_59046758
    quote:
    Op zondag 1 juni 2008 13:11 schreef PeRi het volgende:
    Ah thanks voor de info. Moet eerlijk zeggen dat we het plan opgevat hebben en het graag willen doen, maar nog niet echt tijd gehad hebben om ons er in te verdiepen wbt hoe en wat aan treinen en slaapplekken , ook omdat het ons eens juist wel leuk leek om eens een keer niet (helemaal) voorbereid weg te gaan. Maar dat zal dus niet gaan.
    Bij interrailen hoort natuurlijk ook het gebruik van veel nachttreinen om overnachtingen in hostels uit te sparen.

En ik zeg niet dat onvoorbereid reizen niet kan, maar het moet je liggen en je moet er mee om kunnen gaan. Ik vind het zelf zonde om lang naar accomodatie te zoeken en dan alsnog te duur uit te zijn, als je het gemakkelijk vanuit huis had kunnen plannen (wat voor mij ook een leuk onderdeel is van vakantie of op reis gaan). Vooral als je maar een beperkt aantal vakantiedagen hebt. en ik heb slechte ervaringen met het toch ter plekke naar een slaapplek zoeken
      zondag 1 juni 2008 @ 13:28:36 #31
    101884 PeRi
    Allons-y!
    pi_59046935
    quote:
    Op zondag 1 juni 2008 13:19 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Bij interrailen hoort natuurlijk ook het gebruik van veel nachttreinen om overnachtingen in hostels uit te sparen.

En ik zeg niet dat onvoorbereid reizen niet kan, maar het moet je liggen en je moet er mee om kunnen gaan. Ik vind het zelf zonde om lang naar accomodatie te zoeken en dan alsnog te duur uit te zijn, als je het gemakkelijk vanuit huis had kunnen plannen (wat voor mij ook een leuk onderdeel is van vakantie of op reis gaan). Vooral als je maar een beperkt aantal vakantiedagen hebt. en ik heb slechte ervaringen met het toch ter plekke naar een slaapplek zoeken
    Ik ben ook iemand die het meestal tot zoveel mogelijk in den puntjes geregeld heeft zodat je je nergens zorgen om hoeft te maken.. En daarom willen we het ook eigenlijk een keer iets losser houden, om het eens af te leren .
    Maar dit keer hebben we eigenlijk niet zo veel tijd om het goed te plannen omdat er tot half juli echt andere werkzaamheden zijn die onze tijd in beslag nemen en in augustus wel echt alle tijd hebben. Maar komt wel goed .
    Whatever I want.
    pi_59149674
    Wat je ook kunt doen is op dezefde dag nog ff een internet cafe opzoeken en een hotel boeken. Heb ikzelf ook vaak genoeg gedaan en nog altijd wat gevonden.
    pi_59540691
    Ik ga denk ik ook interrailen!

Kan je ergens een boekje kopen ofzo met alle dienstregelingen van alle landen?
    pi_59540927
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2008 06:03 schreef Hertog_Martin het volgende:
    Ik ga denk ik ook interrailen!

Kan je ergens een boekje kopen ofzo met alle dienstregelingen van alle landen?
    Deze http://www.treinreiswinkel.nl/nieuws/89 moet je hebben. Weet niet of dit de laatste versie is.
      vrijdag 20 juni 2008 @ 21:36:41 #35
    200082 verified  poffu
    Secret Story Guido
    pi_59561371
    Moet je echt 18 zijn voor een Global Pass?

Wil namelijk 5 dagen in 10 dagen en dan NL->FR->SP->IT->NL

Ik ben 17 en word in oktober pas 18.... word het dan wachten of kan het nu al?
    Lalalalala
    pi_59561473
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2008 21:36 schreef poffu het volgende:
    Moet je echt 18 zijn voor een Global Pass?

Wil namelijk 5 dagen in 10 dagen en dan NL->FR->SP->IT->NL

Ik ben 17 en word in oktober pas 18.... word het dan wachten of kan het nu al?
    5 dagen is wel erg weinig voor 3 landen
      vrijdag 20 juni 2008 @ 21:56:37 #37
    200082 verified  poffu
    Secret Story Guido
    pi_59562010
    tis toch zo dat je dan 10 dagen hebt .. dus 3 dagen per land en dat je 5 dagen je ding mag afstempelen dus 5 reisdagen hebt ? of heb ik het nou HELEMAAL verkeerd :p
    Lalalalala
    pi_59571024
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2008 07:27 schreef MCH het volgende:

[..]

Deze http://www.treinreiswinkel.nl/nieuws/89 moet je hebben. Weet niet of dit de laatste versie is.
    Ja, dat is de nieuwste. Als je niet naar de Treinreiswinkel in Leiden of Amsterdam wil kan je hem ook bestellen bij bol.com: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK_EN&BOL_OWNER_ID=1001004005955960
    pi_59571056
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2008 21:56 schreef poffu het volgende:
    tis toch zo dat je dan 10 dagen hebt .. dus 3 dagen per land en dat je 5 dagen je ding mag afstempelen dus 5 reisdagen hebt ? of heb ik het nou HELEMAAL verkeerd :p
    Nee klopt, maar dan nog is het een beetje weinig. tenzij je idd vooral nachttreinen neemt en dan slaapt
    pi_59572756
    In augustus 10 dagen door Scandinavië toeren. Via Utrecht / Hamburg / Kopenhagen / Stockholm / Oslo / Gotenborg en weer terug ) Nu al zin in!

Mensen nog tips?
    pi_59577014
    We zitten er ook aan te denken om naar Madrid te vliegen en vanuit naar Madrid naar Barcelona/Zaragoza/Sevilla uitstapjes te maken met de trein. Nu kunnen we of daar kaartjes kopen los of zo'n interrail one country pass te kopen voor 71 of 90 euro. Maar nu zat ik te kijken voor de treinen in Spanje, en volgens mij is die dan weer niet geldig voor de 'AVE serie' treinen die ik vind via Renfe. Weet iemand wat de toeslag dan eventueel per reis is voor die trein?

Of zijn er wellicht ook andere mogelijkheden en opties?
    pi_59596637
    Ik zit er ook aan te denken om InterRail te doen, maar helaas heb ik nog niemand gevonden die met me mee wil. Is het verstandig om alleen te gaan? Het lijkt mij zelf wel prettig om iemand te hebben om op terug te vallen, zeker in onverwachte situaties. Als je trein uren vertraging heeft en je midden in de nacht aankomt in een plaats waar niemand Engels spreekt en je kunt geen slaapplaats vinden bijvoorbeeld. Misschien horen zulke dingen bij de InterRail-ervaring, maar ik zou dat toch erg moeilijk vinden in mijn eentje. Of valt dat allemaal wel mee?

En hoe zit het met het ontmoeten van nieuwe mensen, gebeurt dat makkelijk? Ik vind het zelf vrij lastig om in een vreemde omgeving de eerste stap te zetten bij onbekenden. Is er een soort verbondenheid tussen treinreizigers, waardoor je sneller in contact komt? En misschien delen van de reis samen aflegt?
    pi_59611622
    Kijk bijvoorbeeld eens in => Alleen op vakantie...

En het is maar net hoe je wil reizen; van tevoren alles plannen om te voorkomen dat je ergens in de nacht strandt, of dat juist als een uitdaging zien. Als je juist op reis gaat om je uit dit soort situaties te redden, probeer dan een paar nachtjes te regelen via couchsurfing of hospitalityclub. Dan ontmoet je zeker verschillende mensen in verschillende landen.
    pi_59708216
    quote:
    Op zondag 22 juni 2008 03:39 schreef Ticket het volgende:
    Ik zit er ook aan te denken om InterRail te doen, maar helaas heb ik nog niemand gevonden die met me mee wil. Is het verstandig om alleen te gaan? Het lijkt mij zelf wel prettig om iemand te hebben om op terug te vallen, zeker in onverwachte situaties. Als je trein uren vertraging heeft en je midden in de nacht aankomt in een plaats waar niemand Engels spreekt en je kunt geen slaapplaats vinden bijvoorbeeld. Misschien horen zulke dingen bij de InterRail-ervaring, maar ik zou dat toch erg moeilijk vinden in mijn eentje. Of valt dat allemaal wel mee?

En hoe zit het met het ontmoeten van nieuwe mensen, gebeurt dat makkelijk? Ik vind het zelf vrij lastig om in een vreemde omgeving de eerste stap te zetten bij onbekenden. Is er een soort verbondenheid tussen treinreizigers, waardoor je sneller in contact komt? En misschien delen van de reis samen aflegt?
    Met zn 2en reizen is volgens mij toch beter, op een gegeven moment breng je uren door in de trein idd. Verder over de contacten, ik heb meegemaakt dat vrijwel de oude garde (65+) veel contact probeert te maken en verder moet je er zelf in zo'n geval wat van zien te maken. En het moet je ook wat liggen natuurlijk, als je altijd gewent ben altijd samen te reizen dan is het wel ff wennen.
    pi_59736256
    Ik ben ook wat aan het uitvogelen om op vakantie te gaan. Plan was om met vriendinnetje een last minute te boeken, maar zij heeft nu toch ineens geen geld. De meeste vrienden hebben al geboekt of andere plannen, dus ik zit er zwaar over te denken om dan maar alleen te gaan. Kan ik ook eindelijk eens doen waar ik zelf zin in heb zonder afhankelijk te zijn van vriendinnetje die altijd voor safe gaat bij het backpacken of vrienden die het beter weten waardoor we alsnog de verkeerde kant opgaan .

Idee is om een interrail voor Frankrijk te kopen en in Z-Frankrijk eerst een week te surfen, vervolgens met de trein richting de Alpen om daar vrienden op te zoeken om mee te gaan sportklimmen en kayakken etc. Zo zit het globaal een beetje in mn hoofd iig . Over de discussie om alleen te gaan maak ik me niet zo'n zorgen, ik ben wel altijd graag in gezelschap maar kan ook makkelijk contact maken dus ik zal me niet snel vervelen . Sowieso in Hostels kom je zoveel mensen tegen die alleen gaan dat het nooit saai is.

Nadeel van alleen gaan wel is dat je veel minder mee kan nemen. Brander, tentje etc. kan ik dus thuislaten, dat zal wel een gemis zijn. Vind kamperen veel fijner dan in Hostels.

@ Ticket: wanneer wilde jij gaan en waarheen?
    pi_59747230
    quote:
    Op vrijdag 27 juni 2008 18:14 schreef Sport_Life het volgende:
    @ Ticket: wanneer wilde jij gaan en waarheen?
    In elk geval na half juli. Het is nog niet zo concreet, maar mijn idee is om in Frankrijk te beginnen, dan naar Italië en vanuit daar verder richting het oosten (Slovenië, Kroatië). Dat is een zeer globaal idee op dit moment en het kan natuurlijk nog veranderen.
    pi_59751909
    Twee jaar geleden ben ik op interrail door Benelux/Frankrijk/Spanje geweest, en dat was supertof.. nadeel is dat je goed moet plannen wanneer je aankomt ivm campingplekken, zelfs 1 nacht tegen een berghelling moeten slapen wat niet ideaal was. Verder kun je prima relaxen als je eenmaal op een camping staat, maar ik kan aanraden om toch wel een beetje te plannen om welke tijden je waar wilt zijn.

Dit jaar interrailen naar Berlijn/Praag/Krakow. Gaat vet worden.
      zaterdag 28 juni 2008 @ 14:55:55 #48
    19134 geursel
    "Sailing Home"
    pi_59753665
    Stomme vraag misschien, maar goed

Ik wil gaan interrailen in frankrijk met een 1 land interrail pas.(naar Parijs en dan door naar Normandië). Mijn vraag is of die interrail pas in gaat als je in Frankrijk bent, of zou ik vanuit Brussel naar Parijs kunnen met alleen mijn interrailpas?

Als dat niet zo is, zou ik dan een kaartje in Brussel moeten kopen tot aan de eerste halte in Frankrijk, zodat ik vanaf die halte in Frankrijk door kan met de interrail pas?

Ik denk het laatste, maar kan helaas niets concreets vinden.

P.s: als iemand weet hoe ik het snelst (en met maximaal voordeel met de interrail pas ) vanuit NL in Parijs kan komen, hoor ik het graag!
    Koude tosti's.... Brrrr....
    pi_59753907
    Hoe zit het met treinen waar bij staat dat vooraf reserveren verplicht is icm interrail? Als je dat nog moet reserveren haalt dat een beetje het element 'we zien wel welke trein we nu nemen' uit interrailen.
      zaterdag 28 juni 2008 @ 23:19:32 #50
    52099 Jornjur
    uhhh ja tuurlijk
    pi_59763214
    quote:
    Op zaterdag 28 juni 2008 15:08 schreef Hertog_Martin het volgende:
    Hoe zit het met treinen waar bij staat dat vooraf reserveren verplicht is icm interrail? Als je dat nog moet reserveren haalt dat een beetje het element 'we zien wel welke trein we nu nemen' uit interrailen.
    Voor sommige treinen is het wel verstandig om te reserveren. En dan met name de TGV & nacht-treinen.

Heb ook gehoord dat de hogesnelheidstreinen in Sweden/Noorwegen wel vol kunnen zitten.
    Living from vacation to vacation.
    pi_59767109
    Hoe ver vantevoren dan? Kan je dat bv tijdens je reis nog doen?
    pi_59771954
    quote:
    Op zondag 29 juni 2008 05:41 schreef Hertog_Martin het volgende:
    Hoe ver vantevoren dan? Kan je dat bv tijdens je reis nog doen?
    Als je je interrail kaart koopt kun je het best meteen de lange trajecten reserveren. Bijvoorbeeld nachttreinen of treinen door verschillende landen. Die kun je over het algemeen 2-3 maanden van tevoren reserveren. Bedenk dat daar ook bijvoorbeeld forensen en zakenreizigers inzitten op vrijdagmiddag of maandagochtend.

Binnenlandse treinen is de reservering vaak meer een toeslag voor de betere of snellere trein. Alhoewel ik zelfs buiten het seizoen in landen als Tsjechië, Kroatië en Roemenië in volle treinen heb gezeten, kon ik daar nog wel een dag of een paar uur voor vertrek een reservering krijgen, soms met een zitplaats, soms zonder.

Maar als je flexibel bent en wilt zijn, dan kun je het natuurlijk gewoon van de drukte van de trein laten afhangen waar je instapt en uitstapt en zelfs waar je uiteindelijk naar toe gaat.
    pi_59772241
    Weet jij hoeveel korting je precies krijgt met de halbkarte in Zwitserland, DT?

We gaan nu namelijk niet meer naar Madrid, maar naar Zurich . En van daaruit een dagje Geneve of Lugano en een paar daagjes Milan met de trein - maar dan heb je verschillende opties qua kortingskaarten...
    pi_59772358
    Halbkarte klinkt als 50% Nee geen idee

Deze helpt wellicht verder => http://www.swisstravelsystem.ch/Fahrausweise.16.0.html
    pi_59773861
    Ik ga deze zomer ook met vier vrienden richting Berlijn en Praag en weer terug met een Interrail ticket voor vijf reisdagen, alle hostels zijn al geboekt en ik heb er zin in..

Alleen nu gaan we deze de tickets bij internationale klantenservice bij Utrecht CS halen en ik vroeg me af wat allemaal moet meenemen om de tickets te kopen. Paspoort, OV-kaart, ... ?
    pi_59776095
    Paspoort en geld. En anders even kijken op de NS site
      dinsdag 1 juli 2008 @ 10:21:16 #57
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_59813303
    Ik vertrek donderdag, en ga vanaf zondag interrailen vanaf budapest. We willen naar bosnie, misschien een uitstapje naar belgrado, maar iig ook kroatie en slovenie, en op de terugweg wenen en misschien munchen. Heeft iemand ervaring met de trein van budapest naar belgrado? Ik hoor wat piratenverhalen over overvallen op toeristen etc. (Ik reis wel met een jongen)
    Ik boek normaal trouwens vrijwel altijd mijn hostels 1 of 2 dagen voor aankomst, vaak ook op basis van goede ervaringen van reizigers die ik tegenkom. Ik vind het belangrijker lekker flexibel te zijn in het reizen dan af en toe een te duur bed te hebben of van hostel te moeten wisselen.
    I'm just a girl in the world.
      dinsdag 1 juli 2008 @ 10:58:08 #58
    75466 Hankster
    weest optimistisch!
    pi_59814101
    Ik ga dit topic maar even in de gaten houden
    pi_59814936
    quote:
    Op dinsdag 1 juli 2008 10:21 schreef annoh het volgende:
    Ik vertrek donderdag, en ga vanaf zondag interrailen vanaf budapest. We willen naar bosnie, misschien een uitstapje naar belgrado, maar iig ook kroatie en slovenie, en op de terugweg wenen en misschien munchen. Heeft iemand ervaring met de trein van budapest naar belgrado? Ik hoor wat piratenverhalen over overvallen op toeristen etc. (Ik reis wel met een jongen)
    Een paar van deze treinen wel eens genomen, maar echt onveilig heb ik me nooit gevoeld. Het was er wel altijd overvol, omdat de treinen maar twee of drie keer per dag rijden. Ik neem de treinen daar dan ook lievern niet over hele grote afstanden; je kan je reis makkelijk opknippen in allemaal korte stukken van stad naar stad en een enkele keer een nachttrein nemen voor de lange afstanden.
      dinsdag 1 juli 2008 @ 14:58:02 #60
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_59819629
    quote:
    Op dinsdag 1 juli 2008 11:32 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Een paar van deze treinen wel eens genomen, maar echt onveilig heb ik me nooit gevoeld. Het was er wel altijd overvol, omdat de treinen maar twee of drie keer per dag rijden. Ik neem de treinen daar dan ook lievern niet over hele grote afstanden; je kan je reis makkelijk opknippen in allemaal korte stukken van stad naar stad en een enkele keer een nachttrein nemen voor de lange afstanden.
    Ja nachttrein zou sowieso het plan zijn voor het stuk naar belgrado. Is het doorgaans mogelijk te reserveren voor treinen, of is het meer het wie-het-eerst-komt principe?
    Het stuk van sarajevo naar mostar naar kroatië schijnt erg mooi te zijn, toevallig ooit gedaan?
    pi_59825748
    Ik heb twee maanden geleden de nachttreinen naar Boekarest, Belgrado en Sarajevo genomen. Verwacht geen problemen. Elke wagon (of om de twee wagons) is afgesloten en bevat een eigen conducteur. Bovendien kun je je eigen compartimentje afsluiten, zodat het niet mogelijk is het van buiten af te openen. Ik ga er dan vanuit dat je Couchette (slaapwagon met 6 mensen) neemt... Wel doen als je wat wilt slapen. Je kan ook nog luxer slapen, maar dat was wel erg prijzig! Zo'n 40 euro. Couchette is ~16 euro.

Wat betreft reserveren. In mijn geval (ik ben o.a. via Nederland, Duitsland,Oostenrijk, Kroatie, Hongarije, Roemenie, Servie, Bosnie gereisd) was het absoluut niet nodig. Nachttrein is verplicht reserveren.... dit kan gewoon bij ieder NS station, met internationaal loket, in Nederland. Je kan het ook gewoon bij het station in het land zelf doen. (en dan bespaar je de reserveringskosten van NS) Maar je weet maar nooit wie je treft en dus vond ik het fijner om het vooraf al geregeld te hebben...

De nachttrein naar Belgrado was overigens niet eens zo superdruk. Probeer als je in een compartiment met Serven, Hongaren, Roemeniers, etc beland met de conducteur een deal te sluiten dat je in een ander leeg compartiment mag slapen. Daar was ik na meer als 25 uur treinen (met tussenstops) wel aan toe en hij vond het prima. Tijdens een andere nachtreis ben ik wel in een compartiment met verschillende nationaliteiten gaan slapen. Ook leuk om mee te maken en de drank vloeide hevig.

Je wordt trouwens 's nachts rond 3 - 5 uur wakker gemaakt door de Douane. Ook moet je voordat je gaat slapen je interrail ticket aan de conducteur afgeven. Hij gaat dan ff wat formuliertjes voor de douane invullen en geeft hem 's morgens, voordat de trein aankomt, terug. Raak niet in paniek als je je interrail ticket van een paar honderd euro ineens moet afgeven aan een gast die geen Engels praat. Je krijgt hem terug.

Ik heb het stuk Strizivojna, Doboj, Sarajevo, Mostar gedaan. (vanuit Belgrado) Dus basically helemaal vanuit het noorden van Bosnie naar het zuiden. Ontzettend mooi! ZEKER aan te raden. De lijn loopt dwars door de bergen, bossen, uitgestrekte landschappen met veel tunnels en weet ik wat niet. Ook zie je onderweg diverse spookdorpjes... overblijfselen van de oorlog.

Ik zou je geen zorgen maken om de veiligheid. Het is heel erg goed te doen.
    Ik heb zelf een wrang moment meegemaakt en dat was in Sarajevo direct bij het station. Ik werd belaagd door allerlei mensen die mij een slaapplek of taxirit wilden aanbieden. Uiteindelijk gingen ze met elkaar op de vuist... niet echt prettig als het 23:00 's avonds is. De politie is het nog op komen lossen.

Als er een ding is waar je rekening mee moet houden is dat het. Het schijnt namelijk volgens mijn vrienden in Sarajevo vaker voor te komen. Trap ook niet in taxiritjes naar je hostel vanaf het station. Die chauffeurs vragen gewoon 25 euro, terwijl het voor een Bosnier 4 euro kost. Bij het station in Sajarevo stopt tramlijn 2 (of 1) en die brengt je direct naar het centrum, Pigeon Square voor 1 euro ofzo. Let ook op andere prijzen in de Balkan. Ze willen je nogal wat graag afzetten, zodra ze merken waar je vandaan komt.... het westen.

Voor de rest, veel plezier in Bosnie. Enorm mooi land. Ik kwam er helemaal tot rust.

[ Bericht 10% gewijzigd door Raven_ op 01-07-2008 20:20:25 ]
    pi_59825881
    quote:
    Op dinsdag 1 juli 2008 10:58 schreef Hankster het volgende:
    Ik ga dit topic maar even in de gaten houden
    Me to

Kon dit jaar geen vrij krijgen, ik ga dit alvast onthouden voor volgende zomer
      dinsdag 1 juli 2008 @ 23:30:08 #63
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_59830941
    quote:
    Op dinsdag 1 juli 2008 19:56 schreef Raven_ het volgende:
    Leuk en enthousiasmerend verhaal over bosnië en belgrado
    Dank je voor het delen van je ervaringen. Ik heb er alleen maar meer zin in nu!
    Ik vind het heel logisch om altijd een beetje op je hoede te zijn op een plek die je niet kent (dat doe ik ook bv. in duitsland), en op te passen dat je niet afgezet wordt. Jouw ervaringen klinken echter prima. Ik heb echt zo'n zin in die treinreis, klinkt perfect voor de trein-nerd die ik stiekem ben.
    pi_59832209
    Ja, interessant relaas Raven! Ga zelf binnenkort ook treinen door voormalig Joegoslavië. Ben je ook wel eens ingegaan op een aanbod van een slaapplaats door iemand op het station? En zo ja, is het aan te raden?
    pi_59832744
    Ik vond die treinen zo'n humor daar. Voor elke taak loopt er iemand rond. Dus is er iemand met een fluitje, iemand met een hamer die bij elk station gaat checken of de wagons nog goed aan elkaar vast zitten (oid hij slaat bij elke wagonverbinding ergens tegenaan en er ontsnapt lucht), er is iemand die kaartjes controleert, iemand met een bordje en zaklamp die het signaal 'ok' geeft.. oh ja en we hebben natuurlijk de machinist. En zelfs in het meest kleine gehucht zat er iemand in een houten hok treinkaartjes te verkopen. AHHHHHHHHHHHH BOSNIA.

Ik had overigens ook wat boeken gekocht :

http://www.play.com/Books(...)egovina/Product.html

http://www.play.com/Books(...)Balkans/Product.html

En om toch wat te kunnen spreken:

http://www.play.com/Books(...)roatian/Product.html

En waarempel. Het lukte mij op een gegeven moment om in serbo-kroatisch dingen als bus, tram, treintickets en kleine maaltijden te kopen.

Nee, na de ervaring op het station (het was de 1e avond in Sarajevo) heb ik die mensen daar maar een beetje gemeden. Wel heb ik tijdens de reis veel vrienden gemaakt. Het is echt onvoorstelbaar hoe snel je contact maakt en hoe vriendelijk de Bosnische mensen zijn. Als je in hostels slaapt maak je ook snel contact met mede reizigers. Anyway, ik heb dus een aantal Bosniers leren kennen. Binnen no-time zat ik in Sarajevo aan de waterpijp, ('Nargila', onthoudt die naam.. in een zijstraat van de Pigeon square zit een goede tent!) vlakbij Travnik bij mensen thuis en in Mostar heb ik nog een rondleiding meegepikt. Ook heb diverse cds, dvds meegekregen die uiteraard vol stonden met Bosnische muziek en films. Verder heb ik in Sarajevo nog een gratis overnachting gekregen van een alleraardigste zeer relaxte eigenaar van Hostel Posillipo. Ja, even reclame maken Zit vlakbij pigeon square. Centrum dus.

Buiten de trein heb ik binnen Bosnie ook met de bus gereisd. Dan zit je echt tussen de Bosniers en kom je geen buitenlander tegen. (eigenlijk in de trein al niet)

Ik ben ook in Srebrenica geweest. Verplichte kost. Bezoek het oude Dutchbat HQ, monument en de stad zelf. Het ziet er allemaal zeer treurig uit. Vooral omdat er nog helemaal niets (behalve een gesubsidieerde supermarkt) is gerepareerd. Het gebied waarin Srebrenica ligt is overigens zeeeeeeeeeer mooi.

[ Bericht 4% gewijzigd door Raven_ op 02-07-2008 01:55:40 ]
    pi_59833843
    quote:
    Op woensdag 2 juli 2008 01:39 schreef Raven_ het volgende:
    ...iemand met een bordje en zaklamp die het signaal 'ok' geeft..
    Haha, dat vond ik ook zo mooi om te zien. Iemand met zo'n ouderwets bordje om aan te geven dat de trein mag vertrekken. Deed me een beetje aan mijn kindertijd denken Ik heb met de trein van Prijedor (in het noorden van Bosnië) naar Sarajevo heen en weer gereisd. Was prima te doen.
    pi_59834322
    En ze staan bij elk station netjes voor de deur als de trein voorbij komt hobbelen (zelfs als ie niet stopt)
    Compleet met traditionele spoor kledij en pet. Denk aan de kledij van die gast uit Flodder. Toet toet...

Ook leuk om te zien. In elk land / district gaat er een nieuwe locomotief aan. Van Belgrado naar Sarajevo heb ik achtereenvolgens ... een servische, kroatische, servische (republik srpska) en bosnische locomotief erop gehad.
      woensdag 2 juli 2008 @ 12:02:50 #68
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_59838385
    Ik ga straks denk ik ook even een servo-kroatische taalgids halen, maar ligt die taal bij sommigen niet gevoelig in bosnië?
    pi_59839840
    Is er geen digitale treinplanner met een soort van google earth systeem (ms een plug in daarvoor?) dat per station alle diensten en vertrektijden heeft en dus kan uitrekenen en grafisch weergeven hoe lang je reistijd is van A naar B naar C.. ?

Ik wil zoveel mogelijk landen aandoen, maar natuurlijk ook in elke stad wat tijd doorbrengen, en treinen rijden, vooral in sommige landen, niet elk moment dat jij dat wilt...

Arnhem > Keulen > FrankFurt > Praag > Wenen > Boedapest > Belgrado > Sarajevo > Zagreb > Ljubljana > Venetie > San Marino > Rome > Florence > Genua > Milaan > Turijn > Monaco > Nice > Marseiile > Nimes > Montpellier > Barcelona > Valencia > Madrid > Salamanca > Valladolid > Burgos > San Sebastian > Bordeaux > Parijs > Brussel > Antwerpen > Arnhem

Lijkt me wel wat In een maand tijd... met nachttreinen waar mogelijk en hoge snelheidstreinen door frankrijk en duitsland zover mogelijk...

Maar denk dat ik het moet inkorten of 2 interrail pasjes moet nemen wil ik dat redden

Hoewel, volgens mij is het zo'n 15000km aan spoor. Met gemiddelde snelheid van 100km is het ongeveer 5 uur per dag reizen

Om top gear te quoten: ambitieus but rubbish?
    pi_59840430
    quote:
    Op woensdag 2 juli 2008 13:24 schreef Raven_ het volgende:
    Deze ken je vast wel

http://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/nn?L=nsnl

Met als variant: http://plannerint.b-rail.be/bin//query.exe/nn?L=b-rail&nl=Nederlands

Voor de rest ken ik ook geen andere.
    Deze is de meest gebruikte en beste
    http://bahn.hafas.de/bin/query.exe/en
    pi_59840759
    quote:
    Op woensdag 2 juli 2008 13:24 schreef Raven_ het volgende:
    Deze ken je vast wel

Met als variant: http://plannerint.b-rail.be/bin//query.exe/nn?L=b-rail&nl=Nederlands

Voor de rest ken ik ook geen andere.
    Daar zit ik nu ja Jammer dat je maar 2x via kan doen maar is best handig!

Volgens mij is het nog te doen ook wat ik wil. Kom idd zo rond de 150-175 uur wat ik al geschat had, als ik een deel daarvan nachttreinen kan nemen en dan dus slapen is het in een volle maand misschien te doen. Denk dat ik het iets inkort tho.
    quote:
    Op woensdag 2 juli 2008 13:28 schreef MCH het volgende:

[..]

Deze is de meest gebruikte en beste
    Thanks, ook even kijken
      maandag 7 juli 2008 @ 00:56:47 #73
    19134 geursel
    "Sailing Home"
    pi_59939748
    Zo, om dit topic in leven te houden:

Ik ga interrailen door Frankrijk. ik start in Parijs (Waar ik naartoe vlieg, dat was goedkoper dan de trein!) . Daar blijf ik 3 nachten in het "Oops" Hostel. Vanuit parijs naar Étretat, Normandië --> Rouen --> Bayeux --> St mont Michel --> St Malo (Bretagne) --> Omaha Beach --> Parijs --> NL.

Lekker met de rugzak touren en maar zien waar ik terecht kom / slaap. Lijkt me super gaaf.

als iemand ervaring heeft met één of meerdere van deze plaatsen, hoor ik graag tips over bezienswardigheden etc.
    Koude tosti's.... Brrrr....
      maandag 7 juli 2008 @ 14:13:16 #74
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_59947742
    Okay het is definitief, we gaan van Nederland naar Hamburg > Kopenhagen > Stockholm en misschien nog Oslo en dan weer terug nog even langs Berlijn.
      maandag 14 juli 2008 @ 15:24:49 #75
    75466 Hankster
    weest optimistisch!
    pi_60097919
    Ik wil in september misschien richting Kiev. M'n plan was dan om een interrailticket te kopen, een apart ticket voor in Oekraïne en aansluitend door te reizen richting Boedapest. Ik zat te denken om dan de trein van 12:17 vanuit Rotterdam te nemen zodat je de volgende dag om 22:52 in Kiev aankomt. De laatste trein in deze reis gaat dan van Berlijn direct door naar Kiev, maar ik vroeg me af of ik dan het eerste gedeelte door Duitsland en Polen gewoon op m'n interrailticket kan reizen en dan van te voren in Nederland een los treinkaartje kan regelen voor de reis vanaf de laatste Poolse stad Lublin naar Kiev? Ik denk namelijk niet dat ik in Lublin even snel de trein in en uit kan rennen om een los kaartje te kopen Of zal ik dan toch een apart ticket voor de hele reis vanaf Berlin Gesundbrunnen naar Kiev moeten kopen?...
    pi_60108705
    Ticket vanaf de Poolse grens naar Kiev kun je denk ik het makkelijkste in Berlijn kopen.
    pi_60111886
    Ik moet binnenkort met de trein van een klein plaatsje ergens achterin Zwitserland (waar wel een station is) naar Nederland, en nu vroeg ik me af of jullie hier misschien nog tips hebben om dat zo goedkoop mogelijk te regelen? Als ik zo'n beetje zit te klooien op met de internationale treinplanner kom ik vaak op wel hele hoge bedragen uit; hoger dan de 159 voor een 5 daagse Global Pass van Interrail. Lijkt me ergens toch raar, dat 1 dag heel wat reizen duurder is dan 5 dagen onbeperkt? :S

Ik ben in ieder geval 22, student en heb een OV, dus de Interrail optie zou in theorie wel een mogelijkheid zijn. Maar mag ik met de Global Pass wel ook bijv. de ICE in Duitsland pakken??
    pi_60176254

Even twee vraagjes
    1) Is de nachttrein van Wenen naar Krakow veilig om te reizen als vrouw alleen??
    2) Is de treinreis Krakow - Kiev veilig om in je eentje te doen?

Ohja, en uiteindelijk moet ik de trein terug hebben van Kiev naar Hajduhadhaz (Hongarije) en daarna van Hajduhadhaz naar Amsterdam. Beiden veilig genoeg om alleen te doen??

Hoop op wat ervaringen van jullie.
    Dank!
      FOK!fotograaf donderdag 17 juli 2008 @ 23:26:14 #79
    73911 ultra_ivo
    pi_60177678
    Als je een gewone slaapcabine boekt dan is ie zeker veilig, of je nu vrouw of man bent maakt dan niet veel uit. Denk er wel aan de deur 's nachts op slot te doen.
      maandag 21 juli 2008 @ 16:22:26 #80
    106942 Eix
    Stranded here on planet earth
    pi_60247239
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2008 00:50 schreef MrMiguel het volgende: Maar mag ik met de Global Pass wel ook bijv. de ICE in Duitsland pakken??
    Dat mag. Alleen de ICE sprinter heeft een toeslag, maar die rijden maar heel beperkt. Kans dat je die treft lijkt me vrij klein.
    Most people keep their brains
    Between their legs
    (Don't you find ?)
      maandag 21 juli 2008 @ 17:16:15 #81
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_60248220
    2 augustus vertrek ik, eerst 3 dagen berlijn, dan 2 dagen kopenhagen, 2 dagen stockholm en waarschijnlijk nog 1 dag berlijn
    pi_60250200
    quote:
    Op maandag 21 juli 2008 17:16 schreef HenkBenzinetank het volgende:
    2 augustus vertrek ik, eerst 3 dagen berlijn, dan 2 dagen kopenhagen, 2 dagen stockholm en waarschijnlijk nog 1 dag berlijn
    Tip: In plaats van een dag Berlijn, zou ik langs Hamburg gaan. Daar kom je onderweg naar Kopenhagen toch langs
    En wellicht een dagje korten in Kopenhagen en langer in Stockholm, maar dat ligt er maar net aan wat je interessanter vindt; de toeristische attracties (zeemeermin, bibliotheek, Nyhaven, zwembad in de haven) van Kopenhagen heb je wel snel gezien, kun je hooguit nog een middagje Malmö aan vastplakken.
    pi_60250917
    quote:
    Op maandag 7 juli 2008 00:56 schreef geursel het volgende:
    Zo, om dit topic in leven te houden:

Ik ga interrailen door Frankrijk. ik start in Parijs (Waar ik naartoe vlieg, dat was goedkoper dan de trein!) . Daar blijf ik 3 nachten in het "Oops" Hostel. Vanuit parijs naar Étretat, Normandië --> Rouen --> Bayeux --> St mont Michel --> St Malo (Bretagne) --> Omaha Beach --> Parijs --> NL.

Lekker met de rugzak touren en maar zien waar ik terecht kom / slaap. Lijkt me super gaaf.

als iemand ervaring heeft met één of meerdere van deze plaatsen, hoor ik graag tips over bezienswardigheden etc.
    volgens mij zijn er veel leukere plaatsjes dan Rouen, St Malo etc. Waarom die plaatsen?
      maandag 21 juli 2008 @ 20:32:46 #84
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_60252319
    quote:
    Op maandag 21 juli 2008 19:12 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Tip: In plaats van een dag Berlijn, zou ik langs Hamburg gaan. Daar kom je onderweg naar Kopenhagen toch langs
    En wellicht een dagje korten in Kopenhagen en langer in Stockholm, maar dat ligt er maar net aan wat je interessanter vindt; de toeristische attracties (zeemeermin, bibliotheek, Nyhaven, zwembad in de haven) van Kopenhagen heb je wel snel gezien, kun je hooguit nog een middagje Malmö aan vastplakken.
    Hamburg is misschien nog een idee ja. Voor het toerisme gaan we sowieso niet trouwens, wel voor expo's, galleries, musea (evt) en winkels
    pi_60253183
    quote:
    Op maandag 21 juli 2008 20:32 schreef HenkBenzinetank het volgende:
    Hamburg is misschien nog een idee ja. Voor het toerisme gaan we sowieso niet trouwens, wel voor expo's, galleries, musea (evt) en winkels
    Dan moet je zeker langs in Hamburg Altona en de wijk die ernaast ligt en begrijp ik ook waarom je wat langer dan 1 dag naar Kopenhagen gaat
    pi_60259747
    Gloeiende gloeiende, ik had nooit gedacht dat hostels zo schaars waren en dus had ik nog niet gereserveerd, ik kan nergens meer een hostel vinden vooor brussel (25/26) en parijs (26/27)! Help!

Ik maar denken dat interrailen vrijheid blijheid was... treinen moet je reserveren, hostels blijkbaar ook al ver van tevoren
      maandag 28 juli 2008 @ 15:09:24 #88
    183637 visdiefje
    algemeenste stern
    pi_60396747
    Zijn er nu ook landen waar je zelfs voor de niet intercity-treinen een toeslag moet betalen of reservering moet maken als je interrail hebt? Ik dacht namelijk eerst een 10 binnen 22 dagen pas te nemen, maar heb het idee dat ik dan aan toeslagen al gauw zoveel extra kwijt ben dat ik net zo goed een onbeperkte 22 dagen pas kan nemen en dan in een wat rustiger tempo met regionale treinen rond kan reizen. Of is het zo dat treinen die de grenzen overgaan bijna altijd intercity's zijn waarvoor je moet reserveren en extra betalen?

De landen waar ik heen wil zijn trouwens met name voormalig Joegoslavië, Roemenië, Bulgarije, Griekenland en Turkije. Ik kan op het internet helaas weinig vinden over de interrail-voorwaarden voor die landen ...
      maandag 28 juli 2008 @ 16:14:18 #89
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_60398249
    Ik weet niet hoe het nu is, maar een aantal jaar geleden was Turkije nog niet echt een treinenland. In Istanbul kom je wel en er waren volgens mij nog 1-2 lijnen, maar dat was het wel zo'n beetje. Turkije is wel heel goed te doen met de bus in elk geval... Als je naast Istanbul uitgebreid rond wilt reizen is het wel zaak om even goed te kijken of een interrailticket daar zin heeft...
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_60411179
    Aaaaarrrgh had ik een heel verhaal getypt, is het weg.
    Nouja wij zijn dus terug van 3 weken interrailen door Frankrijk, met 2 rolkoffers. Dit is ons overigens (in tegenstelling tot de verwachting hier) zeer goed bevallen, we waren blij dat we geen grote, dure rugzakken hebben gekocht die we later toch niet meer zouden gebruiken.
    We zijn op hele leuke campings terecht gekomen, een nacht op het station moeten slapen met andere 'backpackers'.
    In Parijs kan ik Hotel Vicq d'azir / Hipotel Belleville (hetzelfde gebouw, heel vreemd gedoe met die namen: niks van aantrekken ) aanbevelen. Wij hebben er prima geslapen voor 38 euro per nacht, (NIET per persoon dus: we betaalden 19 euro p.p!) ook ondanks ons vreemd voorkomende negatieve recensies op internet.
    Nog de finale van de tour de france mee kunnen pakken eergisteren, was ook wel bijzonder.
      dinsdag 29 juli 2008 @ 10:26:37 #91
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_60414098
    Die rolkoffers zijn trouwens zeker niet overal aan te bevelen. Veel treinen meegemaakt waar die dingen echt een hel zijn, omdat ze niet door het gangpad passen (overigens is dat ook de reden dat ik een hele smalle rugzak heb gekocht destijds).
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      dinsdag 29 juli 2008 @ 12:08:20 #92
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_60416251
    Voor degene die door voormalig joegoslavie gaat reizen, ik zou zeker geen onbeperkte pas kopen, want je zult niet alle reizen met de trein kunnen doen. Bovendien is er in bosnie bijvoorbeeld niet eens de mogelijkheid tot reserveren, en reserveren is uiteindelijk niet zo heel duur. Bovendien is een nachttrein met couchette hier en daar ook economisch omdat je een nacht hostel uitspaart.
    Ik zal binnenkort een overzicht doen van de treinreizen, want het was een leuk avontuur!
      dinsdag 29 juli 2008 @ 13:52:14 #93
    106942 Eix
    pi_60418747
    quote:
    Op dinsdag 29 juli 2008 10:26 schreef Hik het volgende:
    Die rolkoffers zijn trouwens zeker niet overal aan te bevelen. Veel treinen meegemaakt waar die dingen echt een hel zijn, omdat ze niet door het gangpad passen (overigens is dat ook de reden dat ik een hele smalle rugzak heb gekocht destijds).
    Mijn slaapmatje had ik vorig jaar met mijn interrail horizontaal op de tas gelegd. Vervolgens hing ik dus ook een aantal keren vast in akelig smalle design deurtjes van dubbeldekkers. Weet alleen niet hoe ik het anders moet doen.

Donderdag vertrek ik op een kort zomertourtje (5 / 10 dagen ticket ) door Europa. Polen, Slowakije en dan via Oostenrijk nog ri. Slovenië. Heb er zin in.
    Between their legs
    (Don't you find ?)
    pi_60438033
    quote:
    Op dinsdag 22 juli 2008 04:10 schreef Hertog_Martin het volgende:
    Gloeiende gloeiende, ik had nooit gedacht dat hostels zo schaars waren en dus had ik nog niet gereserveerd, ik kan nergens meer een hostel vinden vooor brussel (25/26) en parijs (26/27)! Help!

Ik maar denken dat interrailen vrijheid blijheid was... treinen moet je reserveren, hostels blijkbaar ook al ver van tevoren
    Nou, nou, geen paniek. Meestal kun je 1 à 2 dagen van tevoren nog wel reserveren hoor.

Check www.hostelworld.com
      woensdag 30 juli 2008 @ 12:32:57 #95
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_60441035
    Ik geloof er niets van dat Parijs helemaal vol is. Sure, in het centrum kan je misschien niet terecht in het hoogseizoen, maar er zijn altijd opties. Kijk ook eens naar:
    - Hostels in de buitenwijken, soms hebben deze zelfs een tuin waarin mensen hun tent mogen zetten
    - Universiteiten; deze verhuren in de zomer vaak hun studentenkamers aan toeristen.
      woensdag 30 juli 2008 @ 12:34:24 #96
    74276 saaw
    fight harder or walk away
    pi_60441073
    Interrail
    Heb het 2 keer gedaan, met mn vriend samen.

1e keer 5 weken
    Door Belgie naar Parijs, Fontainebleau, Orleans, Auxerre, Vichy, MontPellier.
    Vanaf daar gelift naar wat klimgebiedjes waar ook vrienden van ons waren. Paar dagen geklommen en weer verder gelift naar Cannes.
    Verder treinen naar Nice, Albenga, Savona naar Viareggio, vlak boven Pisa. Daar waren mijn ouders en hebben we een dagje met hun doorgebracht. Door naar Pisa, Florence, Viterbo, Rome, Napels en Brindisi. Vanaf daar de boot naar Igoumenitsa [Griekenland]. Bus naar Parga, heel mooi dorpje aan de kust vlak bij Arta. Daar zaten ook weer vrienden van ons waar we een paar dagen mee hebben rondgehangen.
    Toen weer met de bus door naar Patras en treinen naar Corinthe, Athene, Larissa, Thessaloniki.
    Daar de trein naar Skopje [Macedonie], vanuit daar was het plan om naar Belgrado [Servie] te gaan maar op de grens werden we uit de trein getrokken [geen idee waarom nogsteeds, maar echt kerels met mitrailleuren] en dus weer terug via Skopje en Athene naar Patras.
    Toen met de boot [33 uur!!] naar Venezie, toen naar Trieste en vnauit daar met de bus naar Rovinj [Kroatie].
    Bus verder naar Pula en Rijeka en toen de trein naar Zagreb, Ljubljana, Munchen, Stuttgart, Frankfurt, Essen, Keulen en weer naar Amsterdam

Was echt een enorme reis. Als ik het zo lees lijkt het ook veel te veel voor zo korte tijd maar we hebben echt niet iedere dag of hele lange dagen in de trein gezeten.
    Ik vond het iig geweldig

Allemaal gecampeerd trouwens. We hadden alleen dat treinenboekje dat je bij je kaartje krijgt en een klein kaartje van Europa bij ons. Waar het leuk leek uitstappen en een camping zoeken. We hebben geen echte problemen gehad verder.
    Allebei een grote rugzak met eigen kleding en de campeer- en kookspullen verdeeld.

Met zn 2en hebben we [inclusief kaartje] ongeveer ¤3000,- uitgegeven.

2e reis typ ik een andere keer wel even, nu ga ik mn tas inpakken, zo richting Spanje [en ditkeer eens met de auto voor de verandering]
    an urge to help mankind overcomes me
      woensdag 30 juli 2008 @ 12:46:41 #97
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_60441379
    quote:
    Op woensdag 30 juli 2008 12:34 schreef saaw het volgende:
    Interrail
    Heb het 2 keer gedaan, met mn vriend samen.

1e keer 5 weken

Ehm... ik tel even snel 39 bestemmingen in 5 weken (35 dagen).
    Ben je überhaupt de trein nog uit geweest?
      woensdag 30 juli 2008 @ 14:01:12 #98
    74276 saaw
    fight harder or walk away
    pi_60442940
    quote:
    Op woensdag 30 juli 2008 12:46 schreef Hik het volgende:

[..]

Ehm... ik tel even snel 39 bestemmingen in 5 weken (35 dagen).
    Ben je überhaupt de trein nog uit geweest?
    Ja We zijn niet overal echt geweest [broodje eten, kopje koffie doen en rondje lopen terwijl je wacht op je volgende trein] en hebben 5 dagen geklommen, 5 dagen in Griekenland op dezelfde plaats gezeten en op meerdere andere plekken 3 a 4 dagen. Verder veel nachttreinen voor de grote stukken en redelijk rusitg aan gedaan.
    an urge to help mankind overcomes me
    pi_60449021
    heeft er eigenlijk iemand ervaring met wildkamperen en interrailen? Dat zou natuurlijk helemaal budget zijn. Het lijkt me wel wat in scandinavie ofzo.
    -
    -
    pi_60460750
    quote:
    Op woensdag 30 juli 2008 18:32 schreef Tallz het volgende:
    heeft er eigenlijk iemand ervaring met wildkamperen en interrailen? Dat zou natuurlijk helemaal budget zijn. Het lijkt me wel wat in scandinavie ofzo.
    Ik denk dat je in Scandinavië best kunt wildkamperen. In Oost-Europa en contreien zou ik me dan (misschien onterecht) toch iets meer zorgen maken over veiligheid.
      vrijdag 1 augustus 2008 @ 01:29:43 #101
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_60480411
    Punt is dat je kunt wildkamperen tot je een ons weegt, maar dat Scandinavië verder niet echt een budget bestemming is natuurlijk...
      FOK!fotograaf vrijdag 1 augustus 2008 @ 11:58:40 #102
    73911 ultra_ivo
    pi_60485774
    quote:
    Op donderdag 31 juli 2008 09:29 schreef Technoviking het volgende:

[..]

Ik denk dat je in Scandinavië best kunt wildkamperen. In Oost-Europa en contreien zou ik me dan (misschien onterecht) toch iets meer zorgen maken over veiligheid.
    Hoe verder je naar het oosten gaat, deste makkelijker en gewoner wordt het wildkamperen.
      zaterdag 2 augustus 2008 @ 00:39:06 #103
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_60502145
    quote:
    Op dinsdag 1 juli 2008 10:21 schreef annoh het volgende:
    Ik boek normaal trouwens vrijwel altijd mijn hostels 1 of 2 dagen voor aankomst, vaak ook op basis van goede ervaringen van reizigers die ik tegenkom. Ik vind het belangrijker lekker flexibel te zijn in het reizen dan af en toe een te duur bed te hebben of van hostel te moeten wisselen.
    Nachttrein van budapest was hartstikke gezellig en helemaal niet gevaarlijk. Als je een couchette wil boeken zou ik wel snel zijn want toen wij die reis 4 weken geleden deden zaten ze de dag van tevoren vol. Bosnie en servie zijn geweldig!
      zaterdag 2 augustus 2008 @ 00:41:11 #104
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_60502183
    quote:
    Op dinsdag 1 juli 2008 14:58 schreef annoh het volgende:

[..]
    Het stuk van sarajevo naar mostar naar kroatië schijnt erg mooi te zijn, toevallig ooit gedaan?
    Ter info: het was prachtig, als je de kans krijgt: doen!! Reserveren is niet mogelijk dus zorg dat je op tijd op het perron staat voor een zitplek. En wees voorzichtig met de stoelen, met te veel beweging vallen ze uit elkaar .
      zaterdag 2 augustus 2008 @ 00:42:50 #105
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_60502220
    // Dubbel
    pi_60509782
    quote:
    En wees voorzichtig met de stoelen, met te veel beweging vallen ze uit elkaar .

Ik ga zelf weer naar Sarajevo over twee weken voor het film festival. Ik heb er weer heel veel zin in.
    Ben je helemaal naar Ploce doorgegaan met de trein?
    pi_60513369
    Dag lieve fokkertjes, graag wat advies over het volgende plan.

NL - Wenen ( mogelijk in 1 dag ? )
    Wenen - Boedapest
    Boedapest - Split
    Split - NL

Is dit een beetje mogelijk met een 5 dagen in 10 ticket? En misschien nog mensen tips mbt campings rondom deze plekken. Split hoeft niet percé als er maar een camping in de buurt van het treinstation en zee is. O ja en wat is er mogelijk met nachttreinen op deze routes? NL - wenen zowieso toch?
    -
    -
      zondag 3 augustus 2008 @ 00:03:48 #108
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_60518956
    quote:
    Op zaterdag 2 augustus 2008 15:29 schreef Raven_ het volgende:

[..]

Ik ga zelf weer naar Sarajevo over twee weken voor het film festival. Ik heb er weer heel veel zin in.
    Ben je helemaal naar Ploce doorgegaan met de trein?
    Nee, we zijn met de bus meteen naar split gegaan, omdat ons verteld was dat de bus vanaf mostar net zo lang duurde als de bus vanaf ploce. Achteraf ben ik daar trouwens niet van overtuigd.
    pi_60526442
    quote:
    Op zaterdag 2 augustus 2008 19:00 schreef Tallz het volgende:
    Dag lieve fokkertjes, graag wat advies over het volgende plan.

NL - Wenen ( mogelijk in 1 dag ? )
    Wenen - Boedapest
    Boedapest - Split
    Split - NL

Is dit een beetje mogelijk met een 5 dagen in 10 ticket? En misschien nog mensen tips mbt campings rondom deze plekken. Split hoeft niet percé als er maar een camping in de buurt van het treinstation en zee is. O ja en wat is er mogelijk met nachttreinen op deze routes? NL - wenen zowieso toch?
    Zoek ff op

Dan kun je de tijden makkelijk vinden. Ik heb zelf NL winnen van 8:00 - 19:30 gedaan.
    pi_60528847
    quote:
    Op zondag 3 augustus 2008 14:30 schreef Raven_ het volgende:

[..]

Zoek ff op

Dan kun je de tijden makkelijk vinden. Ik heb zelf NL winnen van 8:00 - 19:30 gedaan.
    Dankje, maar hoe zit het dan precies met die dagen. Ik heb bv dit gevonden:

12.08.08 18:04 Venlo 3a RE 9031 - RegionalExpress
    « 19:08 Düsseldorf Hbf 7
    » 19:35 Düsseldorf Hbf 15 CNL 313 - City Night Line
    13.08.08 08:35 Wien Westbahnhof

Telt dit dan als 2 dagen? Waar vind ik de extra kosten voor een slaapplek en waarom verschillen de tijden tussen die 2 sites?

Dan de route Wenen - Boedapest is erg goed te doen. Maar verder naar split is lastig. We willen graag een paar daagjes naar de zee. Iemand anders andere ideen misschien?

[ Bericht 7% gewijzigd door Tallz op 03-08-2008 16:34:08 ]
    -
    -
      dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:38:49 #111
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_60761086
    quote:
    Op vrijdag 1 augustus 2008 01:29 schreef Hik het volgende:
    Punt is dat je kunt wildkamperen tot je een ons weegt, maar dat Scandinavië verder niet echt een budget bestemming is natuurlijk...
    vertel mij wat.. net terug uit Scandi. Biertjes voor 6 euro, chips voor 3,50, you name it. .
      Moderator dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:02:30 #112
    45833 crew  Fogel
    pi_60765521
    quote:
    Op dinsdag 12 augustus 2008 13:38 schreef HenkBenzinetank het volgende:

[..]

vertel mij wat.. net terug uit Scandi. Biertjes voor 6 euro, chips voor 3,50, you name it. .
    In de supermarkt kost bier maar 3¤ per halve liter
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
      dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:38:32 #113
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_60766566
    Ik weet het .
      dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:50:04 #114
    106942 Eix
    pi_60766893
    In Slowakije kreeg je 1,5 L petflessen bier in de supermarkt voor iets meer dan een euro.
    Between their legs
    (Don't you find ?)
      dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:57:37 #115
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_60767094
    Petflessen bier
    pi_60902945
    Ik wil ook! Ik ga ook!

Ik heb nog ongeveer 3 a 4 weken vakantie en wil dus graag een paar landen langs gaan met de interrail. Ik vraag me alleen af; Ik wil graag gewoon instappen, reizen, uitstappen, slaapplek zoeken en weer verder. Is het in het echt ook zo makkelijk?

Ik las net al iets over reserveren? Hoe gaat dat in het buitenland?
    Of misschien ga ik gewoon naar schiphol en neem een last-last-minute

Hoe dan ook. Ik wil lekker richting het oosten en lekker veel zien en eten en drinken
    pi_60958959
    quote:
    Op dinsdag 12 augustus 2008 16:50 schreef Eix het volgende:
    In Slowakije kreeg je 1,5 L petflessen bier in de supermarkt voor iets meer dan een euro.
    Hmm klinkt goed. De smaak zal wel te wensen overlaten maja. Next trip Slowakije.
    pi_60959068
    quote:
    Op zondag 17 augustus 2008 17:17 schreef CoiLive het volgende:
    Ik heb nog ongeveer 3 a 4 weken vakantie en wil dus graag een paar landen langs gaan met de interrail. Ik vraag me alleen af; Ik wil graag gewoon instappen, reizen, uitstappen, slaapplek zoeken en weer verder. Is het in het echt ook zo makkelijk?

Ik las net al iets over reserveren? Hoe gaat dat in het buitenland?
    Of misschien ga ik gewoon naar schiphol en neem een last-last-minute

Hoe dan ook. Ik wil lekker richting het oosten en lekker veel zien en eten en drinken
    Over een paar weken is het echte hoogseizoen wel over en kun je wat makkelijker in de trein stappen. Houd rekening met de grote festivals als Sziget en in het noorden van Polen en een beetje met de drukte rond weekenden, dan hoef je niet te reserveren. En flexibel zijn werkt natuurlijk het best; als je niet naar Budapest kan, dan ga je toch naar Warschau

Veel plezier.
    pi_61735888
    Zit je vanmiddag bij de desk op AMS CS met iemand e.e.a door te nemen m.b.t een treinreis door Europa blijkt dat er allemaal haken en ogen aanzitten m.b.t het reizen.Pff. wat is zo moelijk om gewoon een soort abo.af te geven waarmee je 21 dagen door Europa kan reizen zonder dat je aan allerlei regels bent gebonden. Ik wil gewoon - bij wijze van - eindigen in Moskou en tussen door allerlei landen/steden bezoeken door op desgewensd station uit te stappen, in betreffende stad 4 dagen ofzo door te brengen en daarna weer op de trein te hoppen en door te reizen naar de volgende stad/land totdat je uiteindelijk op de eindbestemming bent. Nee, je hebt maar zoveel dagen en zoveel 'stops'(soort strippenkaart) waarmee je het moet doen voor..... 500 euro voor 21 dagen.. Pffff. Iemand met een beter advies?
    pi_61739163
    Ja, ik moest naar Hamburg en weer terug. Moest je op vaste plekken zitten en dan weer 1 uur wachten op je verbinding blablabla en 4 maanden van te voren al reserveren. Kan vast beter !
    pi_61739486
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 17:42 schreef spy08 het volgende:
    wat is zo moelijk om gewoon een soort abo.af te geven waarmee je 21 dagen door Europa kan reizen zonder dat je aan allerlei regels bent gebonden. Ik wil gewoon - bij wijze van - eindigen in Moskou en tussen door allerlei landen/steden bezoeken door op desgewensd station uit te stappen, in betreffende stad 4 dagen ofzo door te brengen en daarna weer op de trein te hoppen en door te reizen naar de volgende stad/land totdat je uiteindelijk op de eindbestemming bent.
    Interrail 22 dagen kaartje?

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2008 20:24:58 ]
    pi_61749572
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 17:42 schreef spy08 het volgende:
    Zit je vanmiddag bij de desk op AMS CS met iemand e.e.a door te nemen m.b.t een treinreis door Europa blijkt dat er allemaal haken en ogen aanzitten m.b.t het reizen.Pff. wat is zo moelijk om gewoon een soort abo.af te geven waarmee je 21 dagen door Europa kan reizen zonder dat je aan allerlei regels bent gebonden. Ik wil gewoon - bij wijze van - eindigen in Moskou en tussen door allerlei landen/steden bezoeken door op desgewensd station uit te stappen, in betreffende stad 4 dagen ofzo door te brengen en daarna weer op de trein te hoppen en door te reizen naar de volgende stad/land totdat je uiteindelijk op de eindbestemming bent. Nee, je hebt maar zoveel dagen en zoveel 'stops'(soort strippenkaart) waarmee je het moet doen voor..... 500 euro voor 21 dagen.. Pffff. Iemand met een beter advies?
    Tsja, reserveren voor sommige lange/snelle treinen in het buitenland is nou eenmaal verplicht. Dat wij dat nou weer niet kennen dat is jouw probleem.
    Ga eens naar de treinreiswinkel die zijn gespecialiseerd in zulk soort reizen.
    pi_62457978
    t.v.p.

Volgend jaar zomer van plan een rondreis door Oost-Europa te doen. Polen (Krakow), Tsjechië (Praag), Slowakije (Bratislava), Hongarije (Budapest) en dan richting het voormalige Joegoslavië (Belgrado, Sarajevo, Zagreb?) of naar Bulgarije. In Budapest misschien nog een paar dagen Sziget-festival meepakken.
    Mijn boertje heeft ongeveer dezelfde route gedaan afgelopen zomder. Was hem goed bevallen.
    2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
    2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
    2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
      zaterdag 18 oktober 2008 @ 13:24:09 #124
    106942 Eix
    pi_62482305
    Bratislava vond ik zelf nogal tegenvallen. Nu ben ik er ook maar een ochtend in Bratislava geweest na een zeer brakke nachtelijke treinrit maar desondanks zal ik er niet snel terug gaan. Dan is het relatief in de buurt liggende Wenen toch een heel stuk mooier. Slowakije is verder wel prachtig! Als je van natuur houdt moet je eens richting de Tatra gaan.
    Between their legs
    (Don't you find ?)
    pi_62605524
    quote:
    Op vrijdag 17 oktober 2008 13:03 schreef Dutch_Courage het volgende:
    t.v.p.

Volgend jaar zomer van plan een rondreis door Oost-Europa te doen. Polen (Krakow), Tsjechië (Praag), Slowakije (Bratislava), Hongarije (Budapest) en dan richting het voormalige Joegoslavië (Belgrado, Sarajevo, Zagreb?) of naar Bulgarije. In Budapest misschien nog een paar dagen Sziget-festival meepakken.
    Mijn boertje heeft ongeveer dezelfde route gedaan afgelopen zomder. Was hem goed bevallen.
    Lijkt mij ook wel een leuke route. Heb zelf 2 jaar geleden west Europa gedaan en ook erg goed bevallen. Dus wie weet als ik binnenkort weer eens geld/tijd heb.
    pi_62661105
    Zelf heb ik in augustus een rondreis gemaakt door scandinavië:

Nederland - Dusseldorf - Kopenhagen - Gothenborg - Lillehammer - Trondheim - STockholm - Kopenhagen - Nederland.

12 dagen duurde de reis, eigenlijk veels te kort, maar ik had niet meer vakantie dagen. Het was een geweldige trip en de treinen daaro zijn echt super. 1x in een nachttrein geslapen en voor de rest hostels en hotel meegepikt.. Zelfs 1x geslapen op het station in Gotenborg tussen de zwervers :p

Maargoed als het je trekt dan ga je gewoon 3 weken bekijk je alles in dat soort landen, geweldige ervaring ( tip ga met nog iemand ). Kan er nog een verslag van tikken, maar daar moet je dan maar naar vragen :p
    pi_62812296
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2008 10:07 schreef Drasss het volgende:
    Zelf heb ik in augustus een rondreis gemaakt door scandinavië:

Nederland - Dusseldorf - Kopenhagen - Gothenborg - Lillehammer - Trondheim - STockholm - Kopenhagen - Nederland.

12 dagen duurde de reis, eigenlijk veels te kort, maar ik had niet meer vakantie dagen. Het was een geweldige trip en de treinen daaro zijn echt super. 1x in een nachttrein geslapen en voor de rest hostels en hotel meegepikt.. Zelfs 1x geslapen op het station in Gotenborg tussen de zwervers :p

Maargoed als het je trekt dan ga je gewoon 3 weken bekijk je alles in dat soort landen, geweldige ervaring ( tip ga met nog iemand ). Kan er nog een verslag van tikken, maar daar moet je dan maar naar vragen :p
    Dat lijkt mij dus ook nog wel aardig, scandinavië. Pfff heb meer tijd nodig, eerst oost Europa en dan Scaninavië.
    pi_63480164
    Een vriend en ik zijn van de zomer van plan voor het eerst te gaan interrailen, we hebben besloten dit meteen goed aan te pakken met de volgende route:
    Arnhem-Praag-Warschau-Boedapest-Zagreb-Belgrado-Sarajevo-Mostar-Ploce (vanhieruit een stuk met de bus) - Dubrovnik- Ploce-Wenen-Arnhem
    We hebben een vrij strak reisschema, maar ter plekke afwijken van de route vinden we niet echt een probleem maar we willen in ieder geval wel richting dubrovnik.
    heeft er iemand ervaringen/tips met een soortgelijke route?
    verder hadden we nog een aantal vragen:
    - Als we het goed begrijpen is het mogelijk bij NS balies, buitenlandse treinen te reserveren (bv. Praag-Warschau), kan dit alleen daar of ook via internet.
    - Is het echt nodig om te reserveren voor treinen of is vol een rekbaar begrip?
    - Is het in (nacht)treinen in bijvoorbeeld Servie veilig of zijn er hier ook nare ervaringen mee? en nemen jullie ook voorzorgsmaatregelen zoals zo een doberman tasalarm o.i.d., of volstaat een simpel slotje?

alvast bedankt
      FOK!fotograaf woensdag 26 november 2008 @ 11:12:14 #129
    200114 Mascleta
    Non me ne frega un cazzo!
    pi_63531391
    Ik wil zelf ook komende zomer gaan interrailen, ik heb nog totaal geen plan, alleen het feit dat ik wil interrailen.

Moet het nog helemaal bekijken hoe ik het ga doen ( tent / hostel ) waar ik heen ga ( oost, noord of zuid ) europa en met wie.

Alleen ik ben wel benieuwd naar bepaalde reisafstanden, kan iemand met ervaring mij een indicatie geven van de reisduur van bepaalde trajecten?
    Goes-Praag
    Goes-Parijs
    Goes-Londen
    Goes-Stockholm

Ik wil namelijk de eerste dag gelijk een grote afstand maken.
    Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
    -----
    1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
    -----
    pi_63532903
    Hee! een NAC fan! Toevallig dat hier een andere NAC fan ook met samen met drie andere vrienden heeft besloten volgende zomer te gaan interrailen.

Het idee is een tijd geleden bij me opgekomen maar het was de bedoeling dat we met z'n vieren naar Rimini/Salou o.i.d. zouden gaan om 10 dagen te gaan feesten. Maar dit lijkt ons eigenlijk veel leuker en spannender.

We zijn van plan om de 22 dagen kaart te nemen, en willen de volgende route eigenlijk gaan doen: Breda -> Brussel -> Parijs -> Lyon -> Marseille -> Milano -> Roma -> Wenen -> Zürich -> Frankfurt -> Berlijn -> Hamburg -> Keulen -> Breda. Is dat te doen binnen 22 dagen? Grote stops (2-3 wellicht 4 dagen) willen we vooral maken in Parijs, Roma, Wenen en Berlijn. Overnachten willen we graag doen in nachttreinen (zoveel mogelijk) en hostels.

Ook ben ik benieuwd hoeveel dit nou -all inclusive- gaat kosten, ik denk dat ik ¤1.000,- opgespaard moet hebben, is dit correct? Ook ben ik benieuwd naar leuke ervaringen .
      FOK!fotograaf woensdag 26 november 2008 @ 13:22:00 #131
    200114 Mascleta
    pi_63534529
    haha, grappig. Je hebt in grote lijnen hetzelfde verhaal, na twee jaar Lloret heb ik ook wel zin in iets anders. Ik zat ook aan de 22 dagen kaart te denken met een budget van ¤ 1000 euro

Het meest voor de hand liggend vind ik het begin van. Goes - Berlijn en daarna Berlijn - Praag aangezien bij nader inzien Goes-Praag toch teveel van het goede is. daarna even kijken hoe we het rondje verder maken en we willen afsluiten met Parijs-Goes

Tevens zag ik een verhaal van iemand met een maandkaart die twee rondjes had gemaakt met tussendoor even 5 dagen thuis. is misschien ook een optie, kan je even lekker het eigen bedje in, even bijkletsen met vrienden en familie en even de spullen sorteren, vervangen en was doen.
    -----
    1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
    -----
    pi_63535082
    Tussendoor een paar dagen thuis om te sorteren, vervangen en de was doen? Dat is wel de echte avonturiers-spirit zeg, binnen 1 maand.
    Je kunt in hostels of wasserettes prima je was doen hoor.

Wat ik deed was een heel goedkoop vliegticket zoeken naar een Interrail-land en van daaruit starten.
    pi_63630878
    Mascleta even voor jou info. Van Eindhoven naar Kopenhagen doe je 08.00 tot 22.00 over. Dus in 1 dag haalbaar. Wel 3x overstappen maar je zit prima in die treintjes... daarna ben je wel kapot trouwens :p

Kopenhagen stockholm is daarna nog een uurtje of 5.
    pi_63654080
    Lijkt me onwijs vet om te doen!
    Wel een vraagje, hoe reserveer je al die treinen?
      FOK!fotograaf zondag 30 november 2008 @ 22:06:53 #135
    200114 Mascleta
    pi_63654297
    quote:
    Op zondag 30 november 2008 22:00 schreef Tonio-mcdo het volgende:
    Lijkt me onwijs vet om te doen!
    Wel een vraagje, hoe reserveer je al die treinen?
    Balie/loket op treinstations, volgens mij kan je gewoon bij NS-balies buitenlandse treinen reserveren.
    -----
    -----
      zondag 30 november 2008 @ 23:34:13 #136
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_63656796
    je kunt bij de NS alles in 1x regelen. Maar ze kunnen wel maar maximaal 3 treinen voor je reserveren per keer, dus daarna kan je weer opnieuw in de rij ofzo. Beetje vreemd.
      FOK!fotograaf zondag 30 november 2008 @ 23:41:02 #137
    200114 Mascleta
    pi_63657000
    Ik weet van tevoren wel enkele treinroute's en tijden, maar niet allemaal. Als ik bijvoorbeeld in Praag zit, kan ik daar dan makkelijk een trein reserveren?
    -----
    -----
    pi_63657218
    Alleen bij de NSHispeed balies op de grote stations te reserveren. Maar makkelijker is het om dat in het land zelf te doen. Alleen nachttreinen of je heen- en terugreis is handig om gereserveerd te hebben als je op drukke dagen reist.
      maandag 1 december 2008 @ 08:46:40 #139
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_63660379
    quote:
    Op zondag 30 november 2008 23:34 schreef HenkBenzinetank het volgende:
    je kunt bij de NS alles in 1x regelen. Maar ze kunnen wel maar maximaal 3 treinen voor je reserveren per keer, dus daarna kan je weer opnieuw in de rij ofzo. Beetje vreemd.
    In de rij die echt idioot lang is in de zomer! Ik moest mijn interrailkaart daar ophalen vorige zomer en heb 2 uur gewacht. Ik had zo'n medelijden met al die toeristen daar, je zal maar gewoon weg willen en dan moet je 2 uur wachten tot je überhaupt een ticket kunt kopen!
    Maar nu zal het wel een stuk rustiger zijn hoor .
      maandag 1 december 2008 @ 10:26:14 #140
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_63662205
    tell me about it.. nummertje trekken, biertje halen bij de AH2Go en lekker buiten wcahten hoor..
    pi_63671661
    quote:
    Op maandag 24 november 2008 15:49 schreef Mithradates het volgende:
    Een vriend en ik zijn van de zomer van plan voor het eerst te gaan interrailen, we hebben besloten dit meteen goed aan te pakken met de volgende route:
    Arnhem-Praag-Warschau-Boedapest-Zagreb-Belgrado-Sarajevo-Mostar-Ploce (vanhieruit een stuk met de bus) - Dubrovnik- Ploce-Wenen-Arnhem
    We hebben een vrij strak reisschema, maar ter plekke afwijken van de route vinden we niet echt een probleem maar we willen in ieder geval wel richting dubrovnik.
    heeft er iemand ervaringen/tips met een soortgelijke route?
    Arnhem - Praag is echt een lang stuk
    Daar heb ik vorig jaar dacht ik iets van 12 uur of langer over gedaan
    quote:
    verder hadden we nog een aantal vragen:
    - Als we het goed begrijpen is het mogelijk bij NS balies, buitenlandse treinen te reserveren (bv. Praag-Warschau), kan dit alleen daar of ook via internet.
    Het kan ook via internet (www.db.de bv) maar ik doe het liever gewoon daar, dwz wanneer ik in een stad aankwam meteen even reserveren voor een paar dagen later, of eerst even een dagje 'inschatten' hoe lang je nog wil blijven en dan reserveren.
    quote:
    - Is het echt nodig om te reserveren voor treinen of is vol een rekbaar begrip?
    vol=vol
    quote:
    - Is het in (nacht)treinen in bijvoorbeeld Servie veilig of zijn er hier ook nare ervaringen mee? en nemen jullie ook voorzorgsmaatregelen zoals zo een doberman tasalarm o.i.d., of volstaat een simpel slotje?
    Ik heb mijzelf geen moment onveilig gevoeld daar. De stations zelf kan je beter 's nachts niet rondhangen maar de treinen zijn naar mijn ervaringen gewoon veilig. Ik had wel een ijzeren kabel met slotje bij maar heb die vrijwel niet gebruikt.
    Some day you will find me
    Caught beneath a landslide
    In a champagne supernova in the sky
    pi_63710445
    Hmm.. we zitten hier echt te twijfelen op wat voor manier we het gaan aanpakken.

Aan de eene kant hebben we zoiets van, we pakken onze spullen.. pakken de eerst volgende trein en weg zijn we. Aan de andere kant denken we dat het veel verstandiger is om alles te plannen. We willen de zomer van 2009 gaan en dan valt voor het zuiden de vakantie nogal laat (eind juli!). Dus op de bonnefooi gaan zonder reserveringen bij hostels is dan zoiezo niet aan te raden. Ook zitten we echt te kijken naar de kosten... want we zijn allemaal 17 jaar en we hopen echt niet meer dan 1.000,- te spenderen in totaal. Wat zeggen jullie?
    pi_63718817
    quote:
    Op dinsdag 2 december 2008 22:24 schreef moby92 het volgende:
    Hmm.. we zitten hier echt te twijfelen op wat voor manier we het gaan aanpakken.

Aan de eene kant hebben we zoiets van, we pakken onze spullen.. pakken de eerst volgende trein en weg zijn we. Aan de andere kant denken we dat het veel verstandiger is om alles te plannen. We willen de zomer van 2009 gaan en dan valt voor het zuiden de vakantie nogal laat (eind juli!). Dus op de bonnefooi gaan zonder reserveringen bij hostels is dan zoiezo niet aan te raden. Ook zitten we echt te kijken naar de kosten... want we zijn allemaal 17 jaar en we hopen echt niet meer dan 1.000,- te spenderen in totaal. Wat zeggen jullie?
    Ik denk dat je met 1000 euro (bovenop de treinticket) een aardig eind komt in 22 dagen, zolang je het een beetje rustig aan doet dan

Ikzelf maak meestal een globale planning. Welke steden wil je zien en hoelang ben je ongeveer onderweg van de ene stad naar de andere. Tussendoor kan je dan altijd nog wat anders doen. Zo ben ik vorig jaar ineens in Istanboel beland terwijl we eigenlijk daar helemaal niet in de buurt zouden komen.

Hostels hebben een week voor dat je er heen wil meestal nog wel wat bedden over, je zoekt in je huidige hostel even op internet het tel.nummer van het volgende hostel en 9 van de 10 keer kan je dan gewoon reserveren. Maar dat ligt er ook aan met hoeveel man je gaat natuurlijk.
    pi_63722360
    Naja.. we hebben dus ongeveer 1.000,- in totaal .. niet heel veel dus. We zitten er overigens ook over te denken om alleen Italië als land te pakken en daar dan te gaan treinen. En dan zo veel mogelijk op campings proberen te verblijven.
      woensdag 3 december 2008 @ 12:23:31 #145
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_63722471
    tip:

stel een budget per dag op (25e pp, excl hotel bijvoorbeeld), en houd je daar aan
    pi_63755413
    Ik en mijn vriendin zijn 2 jaar geleden ook wezen interrailen, de volle maand. Samen hadden we een budget van 1000 euro voor eten en campings. We hebben uiteindelijk de laatste dag iets van 100 euro over gehad, wat we dan in venetie uitgegeven hebben aan veel te duur drinken op het st marco plein.

Ik zou iedereen de tip willen geven om NIET een reis te plannen. Hebben wij ook gedaan van tevoren - uiteindelijk helemaal niet aan gehouden. Je weet nooit hoe het weer zal worden etc... beter is om gewoon ter plekke de volgende 2 dagen uit te stippelen, meer niet. Verder is een dagbudget ook een goed idee, en als je dan een keer meer moet uitgeven, moet je echt de volgende dag bezuinigen. En als je een keer minder uitgeeft, kun je jezelf de volgende dag trakteren op een restaurant of frietje ergens tussendoor. Zonder geld te komen zitten is een ramp... gelukkig kun je met een interrail pas wel binnen 2 dagen altijd terug naar huis.
    pi_63755484
    quote:
    Op woensdag 3 december 2008 12:19 schreef moby92 het volgende:
    Naja.. we hebben dus ongeveer 1.000,- in totaal .. niet heel veel dus. We zitten er overigens ook over te denken om alleen Italië als land te pakken en daar dan te gaan treinen. En dan zo veel mogelijk op campings proberen te verblijven.
    Als je naar italie gaat, gebruik dan daar de nachttreinen. OK, ze zijn vreselijk druk en vol met stinkende mensen en je moet opletten op je spullen (bij ons portemonnee en slaapzak gejat, vraag me niet hoe, ik heb onze spullen heel de nacht in de gaten gehouden) maar als je savonds in rome vertrekt en dan de volgende ochtend in venetie de zon kan zien opgaan is echt perfect! Bovendien zijn ze slehts iets van 5 euro reserveringskosten.
    pi_63785504
    Ik zit op dit moment in Barcelona en het lijkt me altijd nog wel eens leuk om vanaf hier te beginnen met de interrail. Het punt is dat ik erg weinig tijd heb, altijd druk aan het werk. Misschien volgende zomer. Iemand toevallig nog een route tip?
    pi_63807481
    Aha, Interrail topic!

Normaal ging ik in september een maandje interrailen, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan (blijven zitten in het 6e middelbaar, laatste jaar voor unief in België).

Ok, ik was dus blijven zitten, dan ga je denken wat je gaat doen het volgende jaar. Ik heb besloten middenjury te doen (enkel examens afleggen van het 6e middelbaar, klaar in 4 maanden maar wel zelf studeren) en daarna te gaan werken voor een half jaartje en alleen te gaan wonen.

Die examens lopen nu ten einde en met het geld dat ik overheb van mijn interrail die niet is doorgegaan ga ik nu 2 weekjes interrailen door Scandinavië in Januari, ik wil natuurlijk niet direct gaan werken!

Omdat de meerderheid van mijn vrienden dan op school zit of aan het blokken is ga ik alleen reizen.

Aangezien ik een deel van dat geld al heb opgezopen ga ik het wel wat low-budget proberen te houden, zo ga ik CouchSurfen om de overnachtingskosten te drukken, maar belangrijker: mensen te ontmoeten!

Mijn route:

Leuven (Hometown) - Amsterdam - Kopenhagen - Göteburg - Stockholm - Kiruna - Narvik - Kiruna - Östersund - Malmö - Keulen - Leuven

Nachttreinen: Amsterdam -> Kopenhagen
    Stockholm -> Kiruna
    Malmö (Kopenhagen) -> Keulen

Graag jullie ideeën erover

Kiruna en Narvik liggen trouwens binnen de poolcirkel, ik ben van plan daar hopelijk het noorderlicht te zien!
    pi_63812704
    Ik zou Ostersund skippen en 1 dorpje ervoor te pakken. Ore... Mooi ski dorp en in die periode ook wat te doen.

Voor de rest heb ik 50% van je trip ook gedaan deze zomer. Natuurlijk wat anders dan in de winter maar het was prachtig!

Succes ermee als je nog tips nodig hebt of info van me hoor ik het hier wel.
    pi_63813708
    Ok, ik zal eens kijken hoe dat valt te treinen.

Ik heb nog een vraagje trouwens, zoals gezegd, Kiruna en Narvik vallen binnen de poolcirkel, 's winters kan het daar dan ook tot -20°C worden! Hebben er hier mensen ervaring met zulke koude?

Ik heb al als tips dat ik best lang ondergoed meeneem en vanzelfsprekend schoenen met een goede dikke zool.
    pi_63815866
    quote:
    Op zaterdag 6 december 2008 22:45 schreef OriginalPrankster het volgende:
    Ok, ik zal eens kijken hoe dat valt te treinen.

Ik heb nog een vraagje trouwens, zoals gezegd, Kiruna en Narvik vallen binnen de poolcirkel, 's winters kan het daar dan ook tot -20°C worden! Hebben er hier mensen ervaring met zulke koude?

Ik heb al als tips dat ik best lang ondergoed meeneem en vanzelfsprekend schoenen met een goede dikke zool.
    Wat leuk, in Göteborg en Kopenhagen zijn wij ook geweest met onze interrail.

Campeer je, of ga je naar hostels? Want als je campeert, kan ik wel voor je de adressen van de (ENIGE!!!) beetje bereikbare campings in Kopenhagen en idem Götenborg opzoeken...

Je zou denken, in scandinavie zit op elke straathoek wel een camping, maar dat valt een beetje tegen (In die steden dan in ieder geval).
    pi_63820467
    Kamperen lijkt me niet zo prettig aan die temperaturen, ik ga lekker couchsurfen.

Het is een site waar iedereen zich op kan aanmelden en kan zeggen of hij een couch ter beschikking heeft voor rondreizigers, je kan mensen zoeken per stad en die dan contacteren.
    pi_63841382
    quote:
    Op zondag 7 december 2008 11:38 schreef OriginalPrankster het volgende:
    Kamperen lijkt me niet zo prettig aan die temperaturen, ik ga lekker couchsurfen.

Het is een site waar iedereen zich op kan aanmelden en kan zeggen of hij een couch ter beschikking heeft voor rondreizigers, je kan mensen zoeken per stad en die dan contacteren.
    Ook gaaf

Toch nog wat tips:
    - je hebt daar geen euro, dus zorg dat je niet vergeet de koersen te checken en geld te wisselen
    - het leven daar is duur - als je een beperkt budget hebt, ga dan niet de eerste de beste supermarkt in maar zoek een goedkope
    - Göteborg is een echt mooie stad, zeker de moeite waard om een dagje ervoor uit te pakken!

Verder, als je de tourist-infobalies zoekt:

Kopenhagen: als je met je rug naar de uitgang van het station staat, aan de kant van tivoli, dan moet je naar links, de straat af tot het grote kruispunt en daar zie je een grote i (het is als ik mij goed herinner schuin tegenover het Hard Rock café)

Göteborg: als je op het station bent, ga dan eruit richting het centrum. Je moet dan volgens mij een trap af waarmee je onder een grote weg door gaat, en je komt uit bij een groot overdekt winkelcentrum. De balie staat ergens midden in dat winkelcentrum, op de begane grond.

Veel plezier
    pi_63859189
    We zijn eruit. Deze zomer ga ik met m'n vriendin Berlijn, Krakow en Praag bezoeken. Vanaf Praag met het vliegtuig terug. Iemand (positieve) ervaringen met deze steden i.c.m. interrail?
    pi_63863411
    Berlijn en Krakow zijn goed te doen. Praag zou ik overslaan of alleen een dagje naartoe gaan om de bezienswaardigheden te zien en dan door naar Brno of Wenen. Of nog wat langer in Polen en Duitsland blijven en naar Wroclaw en Dresden gaan. Zijn veel leukere steden voor jongeren.
    pi_63886554
    quote:
    Op maandag 8 december 2008 22:26 schreef DutchTrain het volgende:
    Berlijn en Krakow zijn goed te doen. Praag zou ik overslaan of alleen een dagje naartoe gaan om de bezienswaardigheden te zien en dan door naar Brno of Wenen. Of nog wat langer in Polen en Duitsland blijven en naar Wroclaw en Dresden gaan. Zijn veel leukere steden voor jongeren.
    Dank je wel. Naast de genoemde steden staat Auschwitz ook op de planning. Praag willen we sowieso wel zien, maar als dat in één of twee dagen te doen is, houden we het daar gewoon bij. Naar die overige steden die je noemt zal ik ook eens kijken
    pi_63921469
    Waarom doet Marokko niet meer mee ?
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
    pi_63950630
    Die hebben geen geld voor spoorwegen

Ben van plan om het zelf ook een keer te doen, alleen komt er nooit van
    pi_63956014
    quote:
    Op maandag 8 december 2008 22:26 schreef DutchTrain het volgende:
    Uhm.. Praag is juist een ontzettend leuke stad voor jongeren
    Veel leuke kroegen en clubs/ discotheken, relatief goedkoop, goede metroverbindingen door de hele stad (en goedkoop), natuurlijk ook nog een hele mooie stad die echt gewoon anders is dan welke andere hoofdstad ook, interessante geschiedenis, etc etc..

Berlijn en Krakow zijn trouwens ook hele leuke steden voor jongeren. Al merkte ik in Krakow een hele redelijke Polen vs Toeristen houding, het ging niet echt in elkaar op zeg maar. En het is allemaal wat minder oostblok-achtig. Ik had daar meer het idee in Spanje oid op stap te zijn. Je moet de goede schoentjes hebben om binnen te komen, groepjes mannen laten ze niet binnen maar de groepen breezers wel en meer van dat soort dingen.
    pi_63958738
    Ik hoorde laatst dat je met 6 personen (oid) op een zaterdag door heel Duitsland met de stoptrein kan voor 35 euro (oid). Weet iemand hier meer van?
    Eins, zwei, hoeplakai.
      FOK!fotograaf vrijdag 12 december 2008 @ 16:11:20 #162
    73911 ultra_ivo
    pi_63963923
    quote:
    Op vrijdag 12 december 2008 12:54 schreef jakkop het volgende:
    Ik hoorde laatst dat je met 6 personen (oid) op een zaterdag door heel Duitsland met de stoptrein kan voor 35 euro (oid). Weet iemand hier meer van?
    Sterker nog, ik heb dit vaker gedaan. Dit heet 'Schönes Wochende Ticket'. Te koop aan iedere kaartjesautomaat van de BD (dus bijvoorbeeld ook in Venlo en Heerlen). Je mag alle regionale treinen gebruiken op een zaterdag of een zondag. Dus geen IC, IR, ICE, IN of D. Deze regionale treinen rijden vaak routes van 3-4 uur maar stoppen zowat overal. Op de site van de DB, www.bahn.de kun je je route plannen als je aanvinkt 'nur Regionalverkehr'. Geldig voor maximaal 5 personen.
    pi_64011417
    Voor mij wordt het misschien ook Interrailen in de zomer. Wat hoe lang en waar weet ik alleen nog niet
    pi_64024404
    Wij hebben gisteren besloten dat we me 4 vrienden deze zomer met interrail op vakantie willen. Hoe wat en wanneer moeten we nog beslissen. Het wordt zeer waarschijnlijk camperen en we willen richting de zon.. Dus waarschijnlijk Frankrijk, Spanje, Partugal.. Of richting Griekenland,
    We willen het 22 dagen kaartje.
    Heeft iemand tips of ideeen?
    pi_64094545
    quote:
    Op maandag 15 december 2008 09:43 schreef Chantal007 het volgende:
    Wij hebben gisteren besloten dat we me 4 vrienden deze zomer met interrail op vakantie willen. Hoe wat en wanneer moeten we nog beslissen. Het wordt zeer waarschijnlijk camperen en we willen richting de zon.. Dus waarschijnlijk Frankrijk, Spanje, Partugal.. Of richting Griekenland,
    We willen het 22 dagen kaartje.
    Heeft iemand tips of ideeen?
    Klinkt goed, misschien een tip als je toch niet zo'n zin hebt om te kamperen. Er zijn ook vaak wel hostels, erg gezellig en niet duur. http://www.hostelworld.com/ is wel een goeie website. Succes
      vrijdag 26 december 2008 @ 00:25:40 #166
    159003 uitje4life
    www.rijnsburgseboys.nl
    pi_64366321
    Kan iemand mij vertellen wat een treinticket Girona - Marseille ongeveer gaat kosten? En anders Barcelona - Marseille, we zitten namelijk begin augustus tussen Barca en Girona, en moeten naar Marseille toe! Of is vliegen dan goedkoper?
    RBB + 6 jaar Ted Verdonkschot: 3 Kampioenschappen, 1 zaterdagkampioenschap, 2 Districtsbekers en 1 Amateurbeker!
    als de dag van gisteren.... 13 mei 2006...
    pi_64371811
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2008 00:25 schreef uitje4life het volgende:
    Kan iemand mij vertellen wat een treinticket Girona - Marseille ongeveer gaat kosten? En anders Barcelona - Marseille, we zitten namelijk begin augustus tussen Barca en Girona, en moeten naar Marseille toe! Of is vliegen dan goedkoper?
    Dat is iets van 20 euro om van Girona naar Perpignan te komen en dan 30 euro voor Perpignan naar Marseille.

Het kan goedkoper door te vliegen, maar dan moet je de aanbiedingen van Ryanair in de gaten houden. Het zal niet veel sneller zijn, maar je kan wel een leuke omweg via bijvoorbeeld Madrid maken (want rechtstreeks vliegen ze niet) en het vereist wat uitzoekwerk en handigheid en flexibiliteit bij het boeken.
    pi_64375956
    Geen idee of het hier al is voorbijgekomen maar de duitse Hafas website is erg handig voor tijden en overstap mogelijkheden. Deze site is zelfs in het Nederlands:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn?ld=212.203&rt=1&newrequest=yes&
      vrijdag 26 december 2008 @ 15:19:01 #169
    219682 JETAIME
    Oui oui, je t'aime.
    pi_64377857
    Onze plannen zijn om met zn 2tjes, 4 weken lang, vanuit Brussel, naar Monaco, dan door naar Venetie, de kust volgen tot aan Griekenland/Istanbul en dan door t land terug. Nu is mijn vraag of je de kust lijn eigenlijk wel kunt volgen in Kroatie enz met de trein, of is dan toch de boot handiger ?

Tips zijn altijd handig!
    pi_64463349
    Wij zijn van plan om deze zomer 4 steden aan te doen. Vanaf Schiphol vliegen naar Boedapest en van daaruit treinen naar Wenen, Praag en via Berlijn terug naar Amsterdam. In elke stad verblijven we rond de 4 dagen. Nu ben ik nog niet zo bekend met treinen door europa; maar kan ik dan beter een InterRail Global Pass kan nemen van 10 dgn binnen 22 dagen of de tickets apart kopen?
    Heeft iemand nog andere tips?
      maandag 29 december 2008 @ 15:13:41 #171
    159003 uitje4life
    www.rijnsburgseboys.nl
    pi_64465904
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2008 10:25 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Dat is iets van 20 euro om van Girona naar Perpignan te komen en dan 30 euro voor Perpignan naar Marseille.

Het kan goedkoper door te vliegen, maar dan moet je de aanbiedingen van Ryanair in de gaten houden. Het zal niet veel sneller zijn, maar je kan wel een leuke omweg via bijvoorbeeld Madrid maken (want rechtstreeks vliegen ze niet) en het vereist wat uitzoekwerk en handigheid en flexibiliteit bij het boeken.
    We gaan wel lekker met de trein denk ik... maar waar heb je die prijzen vandaan? Of was het een gok? Ik kan nergens prijzen vinden. Wel van Girona naar Portbou (noordelijkste puntje aan de oostkant) maar niet over de grens. Zouden ze het bij de treinreiswinkel in Leiden kunnen uitzoeken? Woon er toch vlakbij....
    RBB + 6 jaar Ted Verdonkschot: 3 Kampioenschappen, 1 zaterdagkampioenschap, 2 Districtsbekers en 1 Amateurbeker!
    pi_64474661
    quote:
    Op maandag 29 december 2008 15:13 schreef uitje4life het volgende:
    We gaan wel lekker met de trein denk ik... maar waar heb je die prijzen vandaan? Of was het een gok? Ik kan nergens prijzen vinden. Wel van Girona naar Portbou (noordelijkste puntje aan de oostkant) maar niet over de grens. Zouden ze het bij de treinreiswinkel in Leiden kunnen uitzoeken? Woon er toch vlakbij....
    Voor het Spaanse traject is het een gok. Perpignan naar Marseille is te vinden op www.tgv-europe.com
    Bij de Treinreiswinkel kunnen ze het ook voor je uitzoeken
      woensdag 7 januari 2009 @ 00:58:26 #173
    159003 uitje4life
    www.rijnsburgseboys.nl
    pi_64755319
    de treinreiswinkel kan niet uitrekenen wat een enkeltje blanes - fréjus kost.... Dat heet dan de treinreiswinkel... Zelfs ik kon nog een deel zelf vinden...
    pi_64757998
    quote:
    Op maandag 29 december 2008 13:52 schreef SB84 het volgende:
    Wij zijn van plan om deze zomer 4 steden aan te doen. Vanaf Schiphol vliegen naar Boedapest en van daaruit treinen naar Wenen, Praag en via Berlijn terug naar Amsterdam. In elke stad verblijven we rond de 4 dagen. Nu ben ik nog niet zo bekend met treinen door europa; maar kan ik dan beter een InterRail Global Pass kan nemen van 10 dgn binnen 22 dagen of de tickets apart kopen?
    ik denk tickets apart. praag-berlijn is als je op tijd boekt maar 29euro op bahn.de
    pi_64910871
    Interrail is geweldig Ik heb twee jaar geleden samen met een vriend ook ge-interrailt en heb destijds erg veel gehad aan de tips op dit forum. Het is in ieder geval een onvergetelijke ervaring. We hebben de trip Venetië-Florence-Siena-Rome-Napels-Athene-Thessaloniki-Belgrado-Wenen-Berlijn gedaan in 22 dagen en waren zo'n 1.000 euro kwijt. Ontzettend veel meegemaakt (in Rome zelfs nog een gratis concert van Genesis bijgewoond!), geweldige treinreizen (en de boottocht van Italië naar Griekenland ) en veel mensen ontmoet. Ik heb er nog een uitgebreid reisverslag van geschreven, maar die is iets van 10.000 woorden, maar als iemand hem wil lezen, laat het maar even weten

Komende zomer willen we weer! (vorig jaar zijn we in Amerika geweest ivm de goedkope dollar) We zitten nog te twijfelen tussen scandinavië, de baltische staten of richting Frankrijk/Spanje/Portugal. Ik heb er nu al zin in
    quote:
    Op maandag 29 december 2008 13:52 schreef SB84 het volgende:
    Wenen is erg duur! Met eten, drinken en een slaapplek ben je al gauw heel wat euro's kwijt. Wij hadden het zo gepland, dat we 's morgens in Wenen aankwamen en 's avonds naar de volgende stad gingen. Voor de rest is Wenen wel de moeite waard, maar in een dagje kan je alle hoogtepunten wel zien als je een beetje snel bent
    Beter 1 vogel op FOK! dan 87 op Tweakers.
    pi_64912121
    Ik zou best je verslag willen lezen Vogel87! Ben benieuwd, was het niet ontzettend veel treinen?
      zondag 11 januari 2009 @ 16:15:58 #177
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_64917388
    Ik vond Wenen best wel meevallen! Als je een hostel kiest waar een keuken aanwezig is kun je 's avonds gewoon zelf koken, wat de kosten enorm drukt. Het openbaar vervoer vond ik heel redelijk qua prijs, en ik vond dat er veel te doen was wat gratis of goedkoop was! Ons hostel was in mijn herinnering ook normaal geprijsd en ongeveer 15 minuten lopen vanaf de ring-tram, dus niet heel ver uit de stad. Oh, en ik vond Wenen heel erg leuk
    pi_64921921
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 12:51 schreef Vogel87 het volgende:
    Interrail is geweldig Ik heb twee jaar geleden samen met een vriend ook ge-interrailt en heb destijds erg veel gehad aan de tips op dit forum. Het is in ieder geval een onvergetelijke ervaring. We hebben de trip Venetië-Florence-Siena-Rome-Napels-Athene-Thessaloniki-Belgrado-Wenen-Berlijn gedaan in 22 dagen en waren zo'n 1.000 euro kwijt. Ontzettend veel meegemaakt (in Rome zelfs nog een gratis concert van Genesis bijgewoond!), geweldige treinreizen (en de boottocht van Italië naar Griekenland ) en veel mensen ontmoet. Ik heb er nog een uitgebreid reisverslag van geschreven, maar die is iets van 10.000 woorden, maar als iemand hem wil lezen, laat het maar even weten

Komende zomer willen we weer! (vorig jaar zijn we in Amerika geweest ivm de goedkope dollar) We zitten nog te twijfelen tussen scandinavië, de baltische staten of richting Frankrijk/Spanje/Portugal. Ik heb er nu al zin in
    [..]

Wenen is erg duur! Met eten, drinken en een slaapplek ben je al gauw heel wat euro's kwijt. Wij hadden het zo gepland, dat we 's morgens in Wenen aankwamen en 's avonds naar de volgende stad gingen. Voor de rest is Wenen wel de moeite waard, maar in een dagje kan je alle hoogtepunten wel zien als je een beetje snel bent
    De Baltische staten zijn goed te combineren met Scandinavië (goedkope lijnvluchten/bootverbindingen). In de Baltische Staten zelf is de railinfrastructuur niet zo geweldig. Busvervoer is daar de norm, overigens ook zeer goed te doen.
    pi_64937509
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 19:26 schreef Grunner het volgende:

[..]

Dank je wel. Naast de genoemde steden staat Auschwitz ook op de planning. Praag willen we sowieso wel zien, maar als dat in één of twee dagen te doen is, houden we het daar gewoon bij. Naar die overige steden die je noemt zal ik ook eens kijken
    In 2007 met aantal vrienden naar Praag gevlogen, daar bijna een week gebleven en ons uitstekend vermaakt, genoeg te zien en te doen hoor. Daarna met een nachttrein naar Krakow, die trein vond ik wel een belevenis, slapen ging nog best goed al lag ik wel opgevouwen, iets minder was dat we midden in de nacht gewekt werden door een Poolse genswacht aangezien we polen binnen reden en hij toch wel graag iedereen wilde controleren qua paspoort.

Krakow is voor een gedeelte mooi, groot gedeelte is ook wel vervallen. We liepen naar de fabriek uit schindlers list en dan loop je wel door een gedeelte waar heel weinig toeristen komen en wat er dus niet uitziet. De binnenstad is wel heel mooi maar ook een stuk toeristischer, in de avond is het wel erg gezellig.
    Ook nog een dagtocht naar Auschwitz gemaakt, indrukwekkend om te zien, zeker doen dus!

Al bij al was ik liever 1 dag korter in Praag en 1 dag langer in Krakow omdat in Krakow toch meer te zien was dan we hadden verwacht.

Vanaf Krakow zijn we teruggevlogen naar Nederland.

Net uit de trein nam ik me voor om de komende 50jaar niet meer zo'n treinreis te maken, nu zie ik het als een leuke avontuurlijke manier van reizen, niet zo snel en comfortabel als vliegen maar wel een stuk bijzonderder.
    pi_64947907
    Ik zit ook te kijken om van de zomer een paar weken wat europese steden aan te gaan doen. Nu is het idee nog om tussen de steden te vliegen maar dat interrailen lijkt me ook best wat.
    May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
      donderdag 15 januari 2009 @ 15:51:46 #181
    238029 King_Julien_XIII
    I Like to Move It, Move It
    pi_65073934
    quote:
    Op maandag 12 januari 2009 13:58 schreef LordLynx het volgende:
    Ik zit ook te kijken om van de zomer een paar weken wat europese steden aan te gaan doen. Nu is het idee nog om tussen de steden te vliegen maar dat interrailen lijkt me ook best wat.
    gewoon doen
    pi_65103832
    Voor degene die het nog niet heeft gedaan. Interrail is echt fantastisch! In de zomer van 2007 heb ik met drie vrienden het volgende rondje gemaakt:

Amsterdam - Parijs
    Parijs - Barcelona
    Barcelona - Milaan
    Milaan - Venetie

En in Venetie hebben we een paar dagen op een eilandje vlakbij Venetie (Ca Savio) op een camping gestaan.

Venetie - Boedapest
    Boedapest - Wenen
    Wenen - Praag
    Praag - Berlijn
    Berlijn - Amsterdam

In totaal ruim 5000 kilometer afgelegd en ongeveer 70 uur in de trein gezeten maar het was het allemaal waard

Dus voor degene die twijfelt om te gaan interrailen... doen!!
    pi_65104030
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 11:59 schreef rond1203 het volgende:
    Voor degene die het nog niet heeft gedaan. Interrail is echt fantastisch! In de zomer van 2007 heb ik met drie vrienden het volgende rondje gemaakt:

Amsterdam - Parijs
    Parijs - Barcelona
    Barcelona - Milaan
    Milaan - Venetie

En in Venetie hebben we een paar dagen op een eilandje vlakbij Venetie (Ca Savio) op een camping gestaan.

Venetie - Boedapest
    Boedapest - Wenen
    Wenen - Praag
    Praag - Berlijn
    Berlijn - Amsterdam

In totaal ruim 5000 kilometer afgelegd en ongeveer 70 uur in de trein gezeten maar het was het allemaal waard

Dus voor degene die twijfelt om te gaan interrailen... doen!!
    Idd het is echt een aanrader. Ik moet zeggen ik heb bijna dezefde route afgelegd behalve Parijs en Milaan.
    pi_65206841
    Hallo Vogel87,

Ik zou graag je reisverslag lezen.
    pi_65208093
    Deze week gaan we boeken . Het plan is als volgt, met z'n vieren gaan we:
    - Vliegen naar Milaan, en daar drie nachten blijven
    - Met de trein van Milaan naar Rimini, en daar ook drie nachten losgaan
    - Van Rimini naar Pisa, en daar een weekje op een camping zitten en steden als Lucca, Livorno en Florence bezoeken
    - Van Pisa naar Rome en daar nog een midweekje achterover hangen en de omgeving zien

In totaal zijn we twee en een halve week weg, echt heel Europa rond is het niet maar als dit bevalt doen we dat volgend jaar .
    pi_65315154
    tvp, ben van plan om in augustus met een vriend door Europa te treinen
    Don't cry because it's over. Smile because it happened.
    Liefde is een bitch plus een macht der gewoonte
    pi_65315271
    Hoe snel moet je zijn voor het kopen je ticket of reserveren van treinen voor Oost Europa als je in juli wilt gaan? Want ik begreep dat reserveren voor nachttreinen wel nodig is...?
      donderdag 22 januari 2009 @ 14:02:51 #188
    106942 Eix
    pi_65316532
    quote:
    Op donderdag 22 januari 2009 13:27 schreef JeroenV het volgende:
    Hoe snel moet je zijn voor het kopen je ticket of reserveren van treinen voor Oost Europa als je in juli wilt gaan? Want ik begreep dat reserveren voor nachttreinen wel nodig is...?
    Mwah, valt moeilijk te zeggen. Volgens mij kun je +- 3 maanden van te voren pas reserveren. Hoe snel het gaat is puur afhankelijk van de trein. Afgelopen zomer heb ik in Slowakije toen ik op de dag zelf nog wilde reserveren de pech gehad dat het hele rijtuig naar Wenen al was volgeboekt. Vervolgens 3 uur kunnen wachten op een andere trein die zo rond 1.40 vertrok en al rond zes uur 's ochtends aankwam. Geen aanrader.

In Wenen wel direct de nachttrein Ljubljana - München gereserveerd.. Dat was +- drie dagen voor vertrek van die trein. Het is trouwens handig om het treinnummer bij de hand te hebben bij het reserveren.
    Between their legs
    (Don't you find ?)
    pi_65316706
    Oke, valt wel mee dus
    Niet dat je in maart al moet reserveren ofzo.
    Waar kun je de treinnummers zien?
      donderdag 22 januari 2009 @ 14:26:23 #190
    106942 Eix
    pi_65317343
    quote:
    Op donderdag 22 januari 2009 14:07 schreef JeroenV het volgende:
    Oke, valt wel mee dus
    Niet dat je in maart al moet reserveren ofzo.
    Waar kun je de treinnummers zien?
    Even de reis plannen met behulp van de reisplanner van de DB: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn?ld=212.178&rt=1&newrequest=yes&

Vervolgens details van de betreffende aansluiting opvragen en opschrijven/uitprinten. Ik had altijd voor het reserveren een briefje of print bij me met vertrekdatum, vertrekstation, vertrektijd, aankomststation, aankomsttijd en treinnummer. Dan moet men bij het loket altijd de trein wel kunnen vinden zonder veel gedoe. Zeker in Oost Europa komt het namelijk op (kleine) stations wel voor dat men geen Engels spreekt. Meestal dan wel nog een beetje Duits en dan is zo'n briefje erg handig.

Je kan trouwens ook in Nederland reserveren maar dan heb je wel al de hele reis 'vast' gereserveerd en een beetje flexibiliteit is wel prettig onderweg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 22-01-2009 18:41:13 ]
    Between their legs
    (Don't you find ?)
    pi_65324770
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2008 00:25 schreef uitje4life het volgende:
    Voor de Spaanse treintijden en prijs informatie kijk je op www.renfe.es . Vanuit Barcelona gaat er een talgo trein naar Montpellier. Zie voor prijs informatie http://www.renfe.es/productos/pdf/montpellier14122008.pdf

Voor andere tijden binnen Spanje ga je naar http://horarios.renfe.es/hir/index.jsp?ID=s&page=hjhir110.jsp&image2.x=23&image2.y=1 .
    pi_65327564
    quote:
    Op donderdag 22 januari 2009 18:01 schreef Friebo het volgende:

[..]

Voor de Spaanse treintijden en prijs informatie kijk je op www.renfe.es . Vanuit Barcelona gaat er een talgo trein naar Montpellier. Zie voor prijs informatie http://www.renfe.es/productos/pdf/montpellier14122008.pdf

Voor andere tijden binnen Spanje ga je naar http://horarios.renfe.es/hir/index.jsp?ID=s&page=hjhir110.jsp&image2.x=23&image2.y=1 .
    Je kunt ook eens een kijkje nemen op http://bahn.hafas.de
    pi_65392909
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 18:28 schreef MCH het volgende:

[..]

De Baltische staten zijn goed te combineren met Scandinavië (goedkope lijnvluchten/bootverbindingen). In de Baltische Staten zelf is de railinfrastructuur niet zo geweldig. Busvervoer is daar de norm, overigens ook zeer goed te doen.
    We zijn er nog steeds niet over uit maar dit is inderdaad ook een goede optie. Bedankt
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 13:56 schreef Chantal007 het volgende:
    Hallo Vogel87,

Ik zou graag je reisverslag lezen.
    Heb je ook een mailadres waarheen ik het kan sturen (je kunt me PM'en; jouw PM doet het niet). (Of weet iemand anders waar ik een Word-bestand online kan zetten? Want het is nogal een lap tekst om het in een forumpost te zetten).
    Beter 1 vogel op FOK! dan 87 op Tweakers.
      maandag 26 januari 2009 @ 13:25:32 #194
    185545 maartenducrot
    koning van biafra
    pi_65417361
    Deze zomer ook van plan om met vrienden te interrailen. We willen zoveel mogelijk met de nachttrein gaan, maar ik kan op de site van de NS niet vinden wat voor een toeslagen hierop zitten, net zoals de toeslag op de HSL (Nice-Parijs). Iemand een idee?
    Live vanuit Frankrijk!
    Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
      maandag 26 januari 2009 @ 18:29:43 #195
    106942 Eix
    pi_65428137
    quote:
    Op maandag 26 januari 2009 13:25 schreef maartenducrot het volgende:
    Deze zomer ook van plan om met vrienden te interrailen. We willen zoveel mogelijk met de nachttrein gaan, maar ik kan op de site van de NS niet vinden wat voor een toeslagen hierop zitten, net zoals de toeslag op de HSL (Nice-Parijs). Iemand een idee?
    http://www.worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=2591

Nachttreinen zijn soms wel handig maar hou er wel rekening mee dat je niet altijd even uitgeslapen aan komt. Ik kwam af en toe toch duf en brak aan. Maar t ligt er natuurlijk ook een beetje aan of je makkelijk in slaap valt, hoelaat de trein vertrekt, klasse etc.
    Between their legs
    (Don't you find ?)
      dinsdag 27 januari 2009 @ 22:20:03 #196
    170734 Lemjur
    Hjallrawr.
    pi_65473028
    Amsterdam-Berlijn-Poznan-Watschau-Krakow-Bratislava-Budapest-Belgrado-Boekarest-Sofia-Plovdiv-Istanbul hier. 30 dagen. Moet nog even berekenen wat goedkoper/gunstiger is. Losse kaartjes of pass.

Vorig jaar: Amsterdam-MIlaan-Venetië-Ljubljana-Budejovice-Praag-Krakow-Praag-Amsterdam ( losse kaartjes 14 dagen)

[ Bericht 24% gewijzigd door Lemjur op 27-01-2009 22:25:06 ]
    Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
      dinsdag 27 januari 2009 @ 22:22:09 #197
    170734 Lemjur
    Hjallrawr.
    pi_65473136
    quote:
    Op maandag 26 januari 2009 18:29 schreef Eix het volgende:

[..]

http://www.worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=2591

Nachttreinen zijn soms wel handig maar hou er wel rekening mee dat je niet altijd even uitgeslapen aan komt. Ik kwam af en toe toch duf en brak aan. Maar t ligt er natuurlijk ook een beetje aan of je makkelijk in slaap valt, hoelaat de trein vertrekt, klasse etc.
    Let er ook op hoe laat de trein aankomt . Vorig jaar kwam ik om 2 uur ergens aan. Dan kun je je hotel (nog) niet (meer) in. Dus gaan er meerdere treinen per dag even goed kijken
    pi_65610250
    Interrailen is tofff! Vorig jaar in een (redelijke) opwelling met vriendinnen gedaan.. besloten 2 weken voordat we zouden vertrekken dat we gingen interrailen. Maar heel leuk. Heel veel voorbereiding heb je niet nodig, maar hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat voor eisen en wensen je hebt. Je moet inderdaad voor de drukke lijnen (ICE, thalys, TGV) reserveren en dat kost tussen de 3 en 10E pp per reis. Maar zulke treinen zijn wel een stuk relaxter als je een lang stuk af moet leggen, en beter dan alles met plaatselijke boemeltreintjes doen, want dan doe je er erg lang over om bijv in italië te komen (maar wederom; niet erg als je dat graag wil/niet erg vindt). Wij waren toen van plan om in ieder geval naar Alicante en Valencia te gaan, maar deze lijnen zaten helaas al vol. Uiteindelijk hebben we de reis naar Parijs geregeld (Thalys) en daar even gebleven, eigenlijk hebben we toen pas besloten hoe we precies verder zijn gegaan. Uiteindelijk naar Milaan gegaan, toen even naar Rimini (wilden toch even zon, strand en zee;)), toen naar Bern, daarna via Basel en Frankfurt terug naar NL. Super ervaring, maar verwacht niet dat het een 'uitrust'-vakantie wordt. Treinreizen is toch nog vermoeiender dan je denkt (steeds hele trein door, rennen over station, overstappen, je grote tas weer in het rek boven je hoofd gooien). En je moet ook goed afwegen wat je wil; wij hebben namelijk steeds in hostels geslapen, dit is heel leuk, maar heeft wel als gevolg dat je met eten eigenlijk altijd wel ergens naar toe moet (onze hostels hadden geen keuken om te koken), dus je gaat iedere dag uit eten, ontbijt op het terras, etc. Dit is wel duur, maar wel leuk. Als je op een camping zit heb je hier geen last van, kun je zelf koken, maar moet je wel weer meer spullen meesjouwen.

Verder raad ik iedereen aan een rugzak mee te nemen, die zijn heel handig en daarmee kun je precies tussen de stoelen in de trein lopen. En hoef je je niet door de mensen heen te wurmen.

Kortom, Interrailen is leuk leuk !
      maandag 2 februari 2009 @ 19:09:57 #199
    152076 Europees
    Op naar een Federale EU
    pi_65666286
    Ik ga ook samen met een vriend interrailen, hij doet dit jaar examen dus dit is een mooie afsluiting van z'n examens voordat hij z'n uitslag krijgt (30 minuten nadat we aankomen op Leiden Centraal hoort ie z'n uitslag Gewoon met backpack en al naar school dus )

Onze route:

Leiden - Arnhem
    Arnhem - Ljubljana
    Ljubljana - Pula (en met de bus naar Medulin om uit te gaan)
    Pula - Siofok
    Siofok - Boedapest
    Boedapest - Bratislava
    Bratislava - Wenen
    Wenen - Praag
    Praag - Eindhoven (''ff'' snel naar het concert van Guus Meeuwis)
    Eindhoven - Berlijn
    van Berlijn vliegen naar Stockholm
    Stockholm - Kopenhagen
    Kopenhagen - Leiden

We gaan 28 mei weg, ben benieuwd of alles gaat lukken! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in
    Je hebt geen recht op morgen dus geniet van elke dag
    pi_65681403
    Weet iemand of je een beetje snel vanaf Nederland naar Innsbruck kan komen met de trein voor de week van carnaval?
      donderdag 5 februari 2009 @ 17:05:06 #201
    185695 PhifeDawg
    a-biento, saucy bitch!
    pi_65772297
    quote:
    Op maandag 2 februari 2009 19:09 schreef Europees het volgende:
    Ik ga ook samen met een vriend interrailen, hij doet dit jaar examen dus dit is een mooie afsluiting van z'n examens voordat hij z'n uitslag krijgt (30 minuten nadat we aankomen op Leiden Centraal hoort ie z'n uitslag Gewoon met backpack en al naar school dus )

Onze route:

Leiden - Arnhem
    Arnhem - Ljubljana
    Ljubljana - Pula (en met de bus naar Medulin om uit te gaan)
    Pula - Siofok
    Siofok - Boedapest
    Boedapest - Bratislava
    Bratislava - Wenen
    Wenen - Praag
    Praag - Eindhoven (''ff'' snel naar het concert van Guus Meeuwis)
    Eindhoven - Berlijn
    van Berlijn vliegen naar Stockholm
    Stockholm - Kopenhagen
    Kopenhagen - Leiden

We gaan 28 mei weg, ben benieuwd of alles gaat lukken! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in

Voor de rest ziet er goed uit
    Si vous n’aimez pas la mer, si vous n’aimez pas la montagne, si vous n’aimez pas la ville… allez vous faire foutre !
    pi_65772437
    Kutste wat ik ooit heb gedaan, van Utrecht naar Milaan. Lief dat ze bij de NS erbij vertelden dat het interrail kaartje van? ¤240? ofzo in Italië alleen in treinen die ze nog voor het vervoer naar Auschwitz hebben gebruikt geldig is. Ook zo leuk, aan een conductrice vragen: 'Is dit kaartje geldig voor deze trein?' Jaaaaaaaa natuurlijk was dat geldig. Alleen jammer van die boete van 40 euro voor 2 personen. En jammer van die rukkende man naast ons op de heenreis. Goed, in totaal... 70 euro aan boetes betaald. Maar het was me het waard hoor!
    I would go along with someone like you
    pi_65772796
    Dan heb je toch wat fout gedaan, ook al ben ik het wel met je eens over de italiaanse spoorwegen...

Onze route was destijds Dordrecht - Bremen - Kopenhagen - Göteborg - Hamburg - Bremen - Stuttgart - Parijs - Lausanne - Marseille - Rome - Venetië - Gorizia, en vanaf daar met de auto terug.

Tussen Marseille en Rome en Rome en Venetië hebben we nachttreinen genomen, dat was echt een horror. We hadden plekken gereserveerd, stappen we op, liggen er 9 (!!!! ) Nigerianen of zo languit in de hele coupé te slapen, we hebben ons er toch tussen gewurmd, ik heb nog nooit zo een stinkende reis meegemaakt, nog nooit zo alert geweest, en toen we 's ochtends aankwamen waren we toch een portemonnee en een slaapzak kwijt...
    pi_65774471
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 17:17 schreef seatsniffer het volgende:
    Dan heb je toch wat fout gedaan, ook al ben ik het wel met je eens over de italiaanse spoorwegen...

Onze route was destijds Dordrecht - Bremen - Kopenhagen - Göteborg - Hamburg - Bremen - Stuttgart - Parijs - Lausanne - Marseille - Rome - Venetië - Gorizia, en vanaf daar met de auto terug.

Tussen Marseille en Rome en Rome en Venetië hebben we nachttreinen genomen, dat was echt een horror. We hadden plekken gereserveerd, stappen we op, liggen er 9 (!!!! ) Nigerianen of zo languit in de hele coupé te slapen, we hebben ons er toch tussen gewurmd, ik heb nog nooit zo een stinkende reis meegemaakt, nog nooit zo alert geweest, en toen we 's ochtends aankwamen waren we toch een portemonnee en een slaapzak kwijt...
    WOW, ze hebben je slaapzak gestolen terwijl je lag te slapen?
    pi_65774766
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 18:09 schreef Niek. het volgende:

[..]

WOW, ze hebben je slaapzak gestolen terwijl je lag te slapen?
    Hehe, nee ik heb niet geslapen, ik hield een oogje in het zeil (schijnbaar niet goed genoeg), en mijn slaapzak zat aan mijn backpack vast.
    pi_65777476
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 17:08 schreef Liefste. het volgende:
    Kutste wat ik ooit heb gedaan, van Utrecht naar Milaan. Lief dat ze bij de NS erbij vertelden dat het interrail kaartje van? ¤240? ofzo in Italië alleen in treinen die ze nog voor het vervoer naar Auschwitz hebben gebruikt geldig is. Ook zo leuk, aan een conductrice vragen: 'Is dit kaartje geldig voor deze trein?' Jaaaaaaaa natuurlijk was dat geldig. Alleen jammer van die boete van 40 euro voor 2 personen. En jammer van die rukkende man naast ons op de heenreis. Goed, in totaal... 70 euro aan boetes betaald. Maar het was me het waard hoor!
    Is dat zo, met je interrail kaartje kan je in Italie dus niet zoveel?
    pi_65777536
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 19:41 schreef JeroenV het volgende:

[..]

Is dat zo, met je interrail kaartje kan je in Italie dus niet zoveel?
    Nee. Je kan alleen met de boemeltjes gratis. En zoek dit van te voren grondig uit, want alleen de mensen die je komen beboeten spreken Engels. En de Italiaanse geheime politie die tegenover je zit in de trein met haar kind en het je nog eens lekker inwrijft.
    I would go along with someone like you
    pi_65784364
    Op deze site staan anders wel veel spoorwegen door Italie:
    http://www.interrailnet.com/interrail_railway_map

Maar dat zijn dus alleen boemeltjes?
    En kan je met een Interrail Global Pass alleen op bovenstaande spoorwegen of ook meer?
    Dat is voor mij allemaal nog niet echt duidelijk, waar je kan zien welke treinen je kan nemen en of dit erin zit zeg maar...

Ik zag trouwens dat je maximaal drie maanden van te voren een pas aan moet vragen, maar goed dat ik dat nu zie
    pi_65788150
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 22:44 schreef JeroenV het volgende:
    Op deze site staan anders wel veel spoorwegen door Italie:
    http://www.interrailnet.com/interrail_railway_map

Maar dat zijn dus alleen boemeltjes?
    En kan je met een Interrail Global Pass alleen op bovenstaande spoorwegen of ook meer?
    Dat is voor mij allemaal nog niet echt duidelijk, waar je kan zien welke treinen je kan nemen en of dit erin zit zeg maar...

Ik zag trouwens dat je maximaal drie maanden van te voren een pas aan moet vragen, maar goed dat ik dat nu zie
    Naja, boemeltjes... gewoon alle normale treinen.

Kijk, met zo een pas kan je gewoon zomaar op elke trein stappen, behalve die in je herkomstland (Nederland dus) en behalve degenen die 'iets speciaals' hebben. Denk aan HSL, nachttreinen of treinen die een deel per pont doen. Die kosten namelijk extra geld, een reservatieopslag bovenop je interrailpas. Hoeveel extra? Dat kan ontzettend verschillen. Een TGV van Stuttgart naar Parijs bleek iets van 30 euro p.p. opslag te zijn, terwijl de nachttrein van Marseille naar Rome maar 5 euro was.

Maar ik zou daar eigenlijk helemaal niet over inzitten. Het is toch veel leuker om op een onbekend station te staan en daar te kijken welke treinen je KAN nemen, en dan een beslissing nemen, dan dat je een trein MOET nemen, omdat je hebt betaald voor een reservatie?
    pi_65790586
    Afgelopen zomer door Italie ge-interraild. Milaan-Florence-Napels-Rome. Geweldige vakantie gehad. Nog nooit zo relaxed gereisd met de trein. Zou wel kunnen dat het treinen waren waarvoor een toeslag werd gevraagd. Heb m'n vriendin de reserveringen etc laten regelen dus dat weet ik niet meer precies. Interrail in Italie raad ik dus zeer zeker aan!
    pi_65797562
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 09:25 schreef StijnH het volgende:
    Afgelopen zomer door Italie ge-interraild. Milaan-Florence-Napels-Rome. Geweldige vakantie gehad. Nog nooit zo relaxed gereisd met de trein. Zou wel kunnen dat het treinen waren waarvoor een toeslag werd gevraagd. Heb m'n vriendin de reserveringen etc laten regelen dus dat weet ik niet meer precies. Interrail in Italie raad ik dus zeer zeker aan!
    Ik ben zelf alleen in Venetië geweest, dat viel een beetje tegen 40 graden, veel mensen en water dat stinkt. Volgende keer die andere steden maar eens bezoeken.
    Btw had je alleen een interrail Italië?
    pi_65798516
    Ben zelf niet in Venetië geweest, ben ik heel wat jaartjes terug al eens geweest. Geen last van stinkend water gehad dus:) Wel errugggg warm in die steden in die periode idd, maar ach, beter dat dan grijs regenweer. Ook geen last gehad van veel mensen, waarschijnlijk mede door eerdergenoemde hitte;)
    Ik had dus inderdaad een one-country-ticket voor reizen binnen Italie. oor wie Italie of een ander land goed wil leren kennen kan ik een dergelijk ticket dus van harte aanraden. Ga het misschien dit jaar in Spanje proberen. Valencia, Madrid, Barcelona, Sevilla en evt. een paar dagen Ibiza:)
    pi_65798810
    quote:
    Op vrijdag 6 februari 2009 13:47 schreef StijnH het volgende:
    Ben zelf niet in Venetië geweest, ben ik heel wat jaartjes terug al eens geweest. Geen last van stinkend water gehad dus:) Wel errugggg warm in die steden in die periode idd, maar ach, beter dat dan grijs regenweer. Ook geen last gehad van veel mensen, waarschijnlijk mede door eerdergenoemde hitte;)
    Ik had dus inderdaad een one-country-ticket voor reizen binnen Italie. oor wie Italie of een ander land goed wil leren kennen kan ik een dergelijk ticket dus van harte aanraden. Ga het misschien dit jaar in Spanje proberen. Valencia, Madrid, Barcelona, Sevilla en evt. een paar dagen Ibiza:)
    Ik woon nu in Spanje/Barcelona en ik moet zeggen het bevalt me prima. Echt Barcelona is een aanrader.
    Als ik een keer tijd heb zal ik Italië eens wat verder intrekken.
    pi_65800862
    Heb je nog wat aanraders qua betaalbare maar toch leuke slaapplekken of weet je daar niets vanaf nu je je eigen stekkie hebt? Heeeel jaloersss!
    pi_65820608
    Vandaag onze route bepaald:

Amsterdam
    Munchen
    Ljubljana
    Croatie (2 plaatsen)
    Timisoara
    Boekarest
    Brasov
    Boedapest
    Bratislava
    Frankfurt
    Amsterdam

We willen alleen denk ik best veel met nachttreinen reizen. Maar waar en hoe lang van te voren moet/kan je die bespreken? Want op de site van Interrail zie ik er verder weinig over staan.
    pi_65831707
    Goeienmiddag allen hier. Leuk topic, erg interessant om de verschillende (maar uiteindelijk allemaal positieve, zo lijkt het) Interrail-ervaringen te lezen! Ik ga komende zomer met een een vriend (hopelijk nóg één, maar da's nog niet zeker) van mij voor het eerst ook interrailen. We hebben nog vrijwel niets gepland maar goed, we gaan dan ook 'pas' in juli.

Wat we (ongeveer) willen gaan doen is het volgende, al dan niet met extra tussenstops:
    Leiden-Berlijn-Praag-Wenen-Slovenie-Noord Italië en dan weer terug via Frankrijk/Zwitserland.

Dit alles in 22 dagen in juli 2009. We willen best veel reizen, maar ook graag in mooie/grote steden (Berlijn, Praag, Wenen, Florence, Venetie, Milaan, Genoa, we zien wel) een aantal dagen blijven. Niet alleen maar reizen dus.

We willen zo min mogelijk vantevoren boeken qua hostels en treinreizen (flexibilitieit!), maar ik lees hier wel dat dat lastig kan zijn qua nachttreinen en dergelijke. Wat raden ervaren interrailers aan? Een of twee dagen vantevoren boeken, als je toch een dag of wat in zo'n stad blijft?

En hoe zit dat nu precies met de treinen in Italia? We willen daar een dag of 5 doorbrengen en wat mooie steden bezoeken. Wel handig als je dan een beetje normaal heen en weer kunt treinen, en niet alleen boemelen, want dat kunnen ze natuulrijk als de beste in Italië. Ik spreek zelf wel Italiaans (want ik studeer het..), dus dat moet verder niet zo'n probleem worden.

Anyhow. Iemand tips, opmerkingen, suggesties anything? Roept!

edit: belangrijke vraag: hoeveel zou het ons ongeveer gaan kosten? 310e voor het ticket zelf, oké. Maar als we een beetje goedkoop hostellen/kamperen, zouden we het dan (gezien de regio's ook), met een 1000e incl ticket kunnen regelen, denken jullie?

[ Bericht 7% gewijzigd door enilnomrow op 07-02-2009 17:54:32 ]
    pi_65833724
    Als je naast het ticket uit gaat van 700euro te besteden heb je met 22 dagen ongeveer 31euro per dag te besteden. Kijk een beetje hoeveel de hostels kosten in de steden waar je heen wilt (in praag heb ik in een hostel geslapen voor geloof ik 8euro per nacht, in Barcelona voor 15euro per nacht, zit dus zeker wel verschil in), verder moet je eten kopen, dus dat zijn de 2 dingen die vast staan. Daarnaast kan je het dan zo gek maken als je zelf wilt. Ik zou het gewoon even allemaal in excel zetten, je reisschema, de verwachte kosten van de overnachtingen en wat je kwijt wil/gaat zijn aan eten, drinken, uitgaan. Dan kan je nog even kijken wat je verder wilt doen, in elke stad naar een attractiepark oid. is een stuk duurder dan musea bekijken wat nog altijd weer een heel stuk duurder is dan alleen maar op het strand liggen of in een stadpark rondhangen
      zondag 8 februari 2009 @ 17:11:55 #218
    152076 Europees
    Op naar een Federale EU
    pi_65854213
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 17:05 schreef PhifeDawg het volgende:

[..]

Voor de rest ziet er goed uit
    Tja, ik had liever ook gewoon vanuit Praag naar Berlijn gegaan, maar ik had de kaartjes al en de achterblijvende vrienden zouden het me niet in dank afnemen als ik niet mee zou gaan (lees: iemand die er niet van houd heb ik overgehaald om WEL mee te gaan )

Maar tnxs, ik ben benieuwd Binnenkort alles ff regelen in de treinreiswinkel @ Leiden!
      dinsdag 10 februari 2009 @ 19:28:41 #219
    236335 neen
    schone schijn
    pi_65923520
    Ik ga ook even met 2 vrienden overleggen... die hadden ook het idee om samen wat te gaan maar ik ben de enige met een rijbewijs en dikke sjaak dat ik zoveel ga rijden Trein is prima en nog goed te betalen ook.... daarom deze tvp
    het lijkt niet wat het is
    pi_66349602
    Deze aanbiedingen gelden vooral als je veel wil reizen tijdens je vakantie. Wat is er handig als je de trein grofweg wilt gebruiken om op bestemming en weer thuis te komen? Ik zat eraan te denken van de zomer met de trein naar Slovenie te gaan in de buurt van het Triglav nationale park, daarna door naar Istrië Kroatië (Porec of Rovinj ofzo) om nog een week of wat te feesten en dan weer met de trein naar huis.

De kaarten zoals hier worden beschreven zijn vooral voordelig als je constant wil rondreizen, iemand enig idee wat ik voor wat ik hierboven beschrijf zou moeten doen? Want die kaarten zijn in mijn geval niet echt goedkoop anders natuurlijk. Is dit idee om een dergelijke vakantie met de trein te doen überhaupt wel slim? (ik wil daar eigenlijk graag wat flexibel zijn en een wat afwisselendere vakantie dan alleen feesten, maa rik heb geen auto en dacht de trein als alternatief te nemen).

Iemand ook een mening over wat wel en niet te boeken van te voren? In Slovenië zal je ter plaatse wel gemakkelijk verblijf kunnen regelen (ik ben daar met mn ouders met de auto eerder wel eens geweest) maar hoe zit het met het populairdere Istrië?

Alvast bedankt
    pi_66404790
    Vorig jaar dankbaar gebruik gemaakt van Interrail kaartje en hebben we in tien dagen onder andere Berlijn en Praag aangedaan, alleen wouden we (ik + vrienden), dit jaar er wel iets meer uit halen en iets verder gaan..

Ik zat nu te denken aan het vliegtuig te nemen naar Istanbul en van daaruit de trein terug te nemen via Skopje, Belgrado, Budapest, Wenen, Praag, Berlijn (of iets soortgelijks), alleen het verbaast me wel een beetje dat een ticket met het vliegtuig rond de 200 euro uitkomt, wat eigenlijk net iets te hoog is.. Daarna nog even gekeken naar St. Petersburg en dan Helsinki, Stockholm (met boot), Kopenhagen, en dan verder.. maar ook daar komt het vliegticket uit op dezelfde prijs ongeveer..

Iemand nog ideeën over een leuke, goedkope, startlocatie waaruit je naar Nederland terug kan reizen met de trein?
      dinsdag 24 februari 2009 @ 13:12:35 #222
    236335 neen
    schone schijn
    pi_66405852
    Je kan toch niet in Rusland reizen met een interrail ticket?

Je zou eventueel vanuit Istanbul terug kunnen reizen, via de balkan. Dat is tenminste wat ik zou willen doen.
    het lijkt niet wat het is
      FOK!fotograaf dinsdag 24 februari 2009 @ 16:41:18 #223
    73911 ultra_ivo
    pi_66413366
    Een andere leuke variant is langs de Turkse kust naar het oosten, dan met de veerboot naar Odesa. Vanuit Odesa met de trein naar Lviv, de marsrutka naar Prezemysl en van daar de trein terug via Krakau en Berlijn.
    pi_66418096
    Zijn er ook mensen die wel eens de CityNightLine naar München hebben gepakt? De kantelbare ligstoelen zijn te boeken vanaf 58 euro per retourtje en München is wellicht leuk om eens te bezoeken voor een lang weekend (oa bezoek kamp Dachau). Ik ben met name geïnteresseerd in de mensen die de ligstoelen hebben geprobeerd. Kan je er in slapen, hoe ver gaan ze onderuit etc.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
      FOK!fotograaf dinsdag 24 februari 2009 @ 19:22:39 #225
    73911 ultra_ivo
    pi_66418290
    Die ligstoelen? Een van de meest beroerde dingen waar ik in heb proberen te slapen. Nee echt, boek dan voor dat tientje meer een ligplaats, dan kun je tenminste slapen. Die ligstoelen mijd ik als de pest.
    pi_66418324
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 19:16 schreef Jaguarized het volgende:
    Zijn er ook mensen die wel eens de CityNightLine naar München hebben gepakt? De kantelbare ligstoelen zijn te boeken vanaf 58 euro per retourtje en München is wellicht leuk om eens te bezoeken voor een lang weekend (oa bezoek kamp Dachau). Ik ben met name geïnteresseerd in de mensen die de ligstoelen hebben geprobeerd. Kan je er in slapen, hoe ver gaan ze onderuit etc.
    Die stoelen zijn best OK, maar het ligt er aan hoe druk het verder is of je er ook een beetje in kan slapen. Ik vond het in een bijna lege trein geen probleem, maar je kan net pech hebben en een groep luidruchtige Chinezen treffen.

PS Voor 72 euro incl tax vlieg je er met Lufthansa naar toe
    pi_66418376
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 19:22 schreef ultra_ivo het volgende:
    Die ligstoelen? Een van de meest beroerde dingen waar ik in heb proberen te slapen. Nee echt, boek dan voor dat tientje meer een ligplaats, dan kun je tenminste slapen. Die ligstoelen mijd ik als de pest.
    Op die goedkope bedden kan ik dus weer niet slapen in de CNL; te klein, te smal te hard en teveel mensen in één ruimte.
      FOK!fotograaf dinsdag 24 februari 2009 @ 19:28:55 #228
    73911 ultra_ivo
    pi_66418506
    ok, vergeleken met een Russische nachttrein krijg je in de CNL een onderzeebootgevoel. De Poolse T3-varianten zijn dan nog erger, als je zit kijk je tegen een blinde muur aan.
    pi_66427529
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 19:22 schreef ultra_ivo het volgende:
    Lig6 op de heenweg is inderdaad niet zo duur, 20 euro meer voor 49 euro. Een ligplaats op de terugweg is wel vele malen duurder, 135 ten opzichte van 39. Qua slapen in treinen ben ik wel wat gewend maar dit was 8 van de 10 keer in een eigen lig6 of lig4.

Ben even de opties aan het bekijken en vliegen is idd ook een mogelijkheid voor 97 euro met Lufthansa. Bij de CityNightLine ging het me een beetje om de ervaring met de stoelen.
      FOK!fotograaf woensdag 25 februari 2009 @ 06:45:24 #230
    73911 ultra_ivo
    pi_66433027
    Als je lang genoeg van te voren boekt dan is het terug hetzelfde als heen. Maar prijzen kunnen veranderen bij de Duitse Spoorwegen naargelang beschikbaarheid van plaatsen.
    pi_66443476
    Kort vraagje: Als je met Interrail nachttreinen wilt pakken, moet je toeslag betalen? Wat houdt dat in en waar moet je die toeslag kopen? Geld dit ook voor ICE trouwens?
      woensdag 25 februari 2009 @ 19:17:47 #232
    152076 Europees
    Op naar een Federale EU
    pi_66455761
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 13:34 schreef Fentoozler het volgende:
    Kort vraagje: Als je met Interrail nachttreinen wilt pakken, moet je toeslag betalen? Wat houdt dat in en waar moet je die toeslag kopen? Geld dit ook voor ICE trouwens?
    Nachttreinen betaal je vaak (lees: bijna altijd) een toeslag, varierend van 13 euro voor de D-nachttreinen (Oost europa voornamelijk) tot 20/30 euro voor een Couchette/slaapplaats in een CNL! Op het forum van WorldonRails (www.worldonrails.nl/forum) is er onderaan een FAQ waarin de kosten staan die je bij de treinen moet bijbetalen!

Toeslag moet je betalen bij je reservering, het handigst is om het in Nederland te doen, bij de Treinreiswinkel in Amsterdam of Leiden. Je kan ook bij de NS proberen maar die kunnen bij lange na niet zoveel treinen reserveren als de Treinreiswinkel, zeker met de treinen in Oost-Europa hebben ze wat meer moeite!

Kijk vooral eens rond op dat forum/website, heel handige hulp voor het plannen/uitzoeken van je reis! Ik heb er heel handig gebruik van kunnen maken voor het plannen van mijn Interrail!
    pi_66550120
    Kan iemand mij vertellen wat het de overnachtingen ongeveer kosten als ik 10 dagen door Europa reis met interrail ga (5 dagen reizen)?

En zijn er nog sites waar je leuke hotels/appa/hostels kan vinden?
      FOK!fotograaf zaterdag 28 februari 2009 @ 13:53:26 #234
    200114 Mascleta
    pi_66550787
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 13:31 schreef emiel01 het volgende:
    Kan iemand mij vertellen wat het de overnachtingen ongeveer kosten als ik 10 dagen door Europa reis met interrail ga (5 dagen reizen)?

Waar in Europa?
    - Barcelona, Parijs, London, Milaan, Monaco, Madrid
    - Praag, Krakau, Sarejevo, Belgrado, Boekarest

Maakt wel veel uit
    -----
    -----
    pi_66551086
    idd is wel handig, was vergeten.

West Europa, dus de 1e (Parijs, Madrid, Barcelona, Rome, Berlijn enz), maar nog niet echt nagedacht over de route.
    pi_66551176
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 06:45 schreef ultra_ivo het volgende:
    Als je lang genoeg van te voren boekt dan is het terug hetzelfde als heen. Maar prijzen kunnen veranderen bij de Duitse Spoorwegen naargelang beschikbaarheid van plaatsen.
    Ik zit nu drie maanden van tevoren te kijken, dat zou in principe toch genoeg moeten zijn...
      FOK!fotograaf zaterdag 28 februari 2009 @ 15:02:09 #237
    73911 ultra_ivo
    pi_66552691
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 14:08 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

Ik zit nu drie maanden van tevoren te kijken, dat zou in principe toch genoeg moeten zijn...
    Normaliter wel.
    pi_66564107
    tvp

Ik wil deze zomer ook interrailen, ga een hele resem vrienden bezoeken. Probleem is dat ze nogal uit elkaar leven: Barcelona, Nantes, Brussel, Berlijn, Potsdam, Brno en Bratislava. Maar ik denk dat dat goed te doen is in 1 maand, tis een lange sliert van boven naar beneden.
    pi_66570230
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 13:31 schreef emiel01 het volgende:

Ik weet niet met wat voor gezelschap je gaat maar als jullie jongerengroep zijn is een hostel prima optie.. Google even naar hostel sites of ga gewoon gelijk naar de beste (hostelworld.com).. Was in Berlijn en Praag vorig jaar ongeveer20 euro p/n kwijt (wel luxe hostels)
      zondag 1 maart 2009 @ 19:02:46 #240
    70514 littledrummergirl
    voor uw vrijmibo
    pi_66590405
    dit lijkt me leuk om eens te doen , misschien wel een idee voor als we binnenkort low-budget op vakantie willen!

Hoe doen jullie het dan precies met waardevolle spullen? Als je overal en nergens slaapt, hoe zorg je dan dat je je telefoon/camera/geld niet gejat word?
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_66591173
    Mensen die denken dat interrailen cheap is
      zondag 1 maart 2009 @ 19:33:45 #242
    70514 littledrummergirl
    voor uw vrijmibo
    pi_66591458
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 19:26 schreef MCH het volgende:
    als je gaat landhoppen lijkt het me idd een stuk goedkoper dan vliegen
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
      zondag 1 maart 2009 @ 19:48:41 #243
    17113 annoh
    Beating hearts baby
    pi_66592028
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 19:26 schreef MCH het volgende:
    Ligt er een beetje aan waar je heen gaat hé!
    pi_66597342
    Nou ja, vliegen is tegenwoordig zo goedkoop geworden dat er veel minder jongeren zijn gaan interrailen. Maar vliegen kun je helaas nog niet ongepland doen.
    pi_66602273
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 19:48 schreef annoh het volgende:

[..]

Ligt er een beetje aan waar je heen gaat hé!
    Ik heb het idee dat heel veel mensen zich verkijken op de toeslagen die je bij bepaalde reserveringen moet maken.
    pi_66605514
    hmm wat is dat voor onzin met die leeftijden? begrijp ik het goed dat dit niet kan als je 24 bent?

voelde ik me net bejaard mag ik nog steeds niet alles
    pi_66605580
    quote:
    Op maandag 2 maart 2009 06:53 schreef DrPwn het volgende:
    hmm wat is dat voor onzin met die leeftijden? begrijp ik het goed dat dit niet kan als je 24 bent?

voelde ik me net bejaard mag ik nog steeds niet alles
    Mag wel, maar als je zo oud bent, moet je wel wat meer betalen.
      maandag 2 maart 2009 @ 09:51:51 #248
    106942 Eix
    pi_66607801
    quote:
    Op maandag 2 maart 2009 07:15 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Mag wel, maar als je zo oud bent, moet je wel wat meer betalen.
    Pas vanaf 26 meen ik...
    Between their legs
    (Don't you find ?)
    pi_66811329
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 19:02 schreef littledrummergirl het volgende:
    Hoe doen jullie het dan precies met waardevolle spullen? Als je overal en nergens slaapt, hoe zorg je dan dat je je telefoon/camera/geld niet gejat word?
    Goede hostels bieden een kluisje aan voor dingen als paspoort en portemonee..

Daarnaast gaan ik en drie vrienden wss met interrail deze vakantie langs:

Parijs - Milaan - Rome - Venetie - Ljubljana - Budapest - Krakow - Berlijn - NL

Overal ongeveer 3 dagen blijven en sommige treinen met toeslagen, sommige niet..
    pi_66845152
    Interessant topic dit, zit te kijken om met twee andere vrienden (20/21/22 jr.) in de zomervakantie te gaan Interrailen.
    Even een uitleg met wat concrete vragen die schuingedrukt staan.

Andere jaren zijn we met een grotere groep (±9 personen) met de auto op vakantie geweest naar Tsjechië en Kroatië, maar dat komt dit jaar allemaal net wat anders uit. Vandaar dat we met z'n drieën op pad willen.
    Omdat we geen van allen een auto hebben wordt het waarschijnlijk treinen. Vliegen zou eventueel ook nog kunnen, maar dan moet alles heel erg gepland worden en wordt het al snel wat duurder lijkt mij. (ervaringen hier tussen vergelijk vliegen/treinen?)

Wat mij betreft hoeft de vakantie niet heel goedkoop te zijn, maar mijn twee reisgenoten zitten door studie (ik werk tegen die tijd al) iets krapper in het budget. (gelukkig hoeft het ook niet supergoedkoop te zijn)
    Vandaar dat de "10 dagen, geldig binnen 22 dagen"-ticket van ¤ 239,- mij een mooie optie lijkt.
    Het zal dan een reis van dik 14 dagen worden, dan moet je aan die 10 reisdagen wel genoeg hebben denk ik. (of denk ik nu fout?)

Wat zijn een beetje aantrekkelijke routes als je het over ±14 dagen hebt?
    Praag/Tsjechië hebben we al uitgebreid bekeken, dus dat hoeft er niet meer in te zitten.
    Sowieso gaat de voorkeur toch wat meer uit naar het zuiden van Europa ipv het oosten.

Dan nog even aantal losse/korte vraagjes:
    Heeft het reizen met 3 personen veel nadelen tov bijv. 2 of 4 personen? (bijv. met slapen?)

Overnachtingen; kom je bij de keuze tussen kamperen of hostels.
    Bij interrailen blijf je toch veel in de grote steden lijkt me, dan is kamperen niet zo toegankelijk toch?

Hoe zit het met de hitte in treinen? In Zuid-Europa kan het erg warm zijn, maar is het dan een beetje uit te houden in de trein, of zijn hier nog tips voor?

Tot zover even een aantal dingen waar ik nu aan denk, ga weer even verder googlen en houd dit topic zeker in de gaten!
    pi_66845762
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 23:30 schreef Impry het volgende:
    (ervaringen hier tussen vergelijk vliegen/treinen?)
    Van tevoren plannen is makkelijker en goedkoper, maar dat moet je wel aanspreken. Het idee van Interrail is juist dat je vandaag niet weet waar je morgen bent. Maar dat verschilt voor iedereen. Als het goedkoop moet ga je in februari of oktober een rondje door Europa vliegen.
    quote:
    Het zal dan een reis van dik 14 dagen worden, dan moet je aan die 10 reisdagen wel genoeg hebben denk ik. (of denk ik nu fout?)
    Dat is behoorlijk veel. Maar ligt er ook helemaal aan wat je wilt zien, in welk tijdbestek; een stad als Rome wil je wel 3 dagen zijn, maar aan Bologna heb je aan een avondje genoeg. Wil je een dagje naar het strand of een dag wandelen door de bergen, dan is het handig als je er tenminste twee nachten in de buurt blijft. Ga je voor het uitgaan en overdag in de trein slapen, dan ziet je reis er heel anders uit.
    quote:
    Wat zijn een beetje aantrekkelijke routes als je het over ±14 dagen hebt?
    Zie de tips in dit topic
    quote:
    Dan nog even aantal losse/korte vraagjes:
    Heeft het reizen met 3 personen veel nadelen tov bijv. 2 of 4 personen? (bijv. met slapen?)
    Als je in hostels wilt slapen niet, in hotels soms wel.
    quote:
    Overnachtingen; kom je bij de keuze tussen kamperen of hostels.
    Bij interrailen blijf je toch veel in de grote steden lijkt me, dan is kamperen niet zo toegankelijk toch?
    Voor het verschil in kosten hoef je het bijna niet te doen. Dus de keuze is meer op wat je zelf leuk vindt.
    quote:
    Hoe zit het met de hitte in treinen? In Zuid-Europa kan het erg warm zijn, maar is het dan een beetje uit te houden in de trein, of zijn hier nog tips voor?
    Treinen hebben daar airconditioning, dus neem een warme trui mee in de trein.
    quote:
    Tot zover even een aantal dingen waar ik nu aan denk, ga weer even verder googlen en houd dit topic zeker in de gaten!
    pi_66846528
    Kijk eens aan Thanks voor de snelle reactie in ieder geval.
    Met de reisdagen doelde ik er meer op dat als we het ticket kopen voor 10 dagen treinen dan moet dat wel genoeg zijn voor dik twee weken rondreizen toch? Je gaat tenslotte niet elke dag reizen.

Onze vakantie-indeling zal voornamelijk toch steden bekijken zijn, dagje strand, keertje een avondje uit, maar niet dag-in-dag-uit tot 5 uur 's ochtends stappen.

Airco klinkt goed Heb in NL wel eens een keer in een trein gezeten waar letterlijk het zweet van m'n voorhoofd liep, terwijl ik normaal bijna nooit zweet.
    Nogmaals bedankt voor de info en ik zoek nog even verder.
    pi_66846900
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 00:10 schreef Impry het volgende:
    Kijk eens aan Thanks voor de snelle reactie in ieder geval.
    Met de reisdagen doelde ik er meer op dat als we het ticket kopen voor 10 dagen treinen dan moet dat wel genoeg zijn voor dik twee weken rondreizen toch? Je gaat tenslotte niet elke dag reizen.
    Ik bedoelde dat 10 reisdagen in 14 dagen wel erg veel is. Maar je kan natuurlijk ook als je weer terug thuis bent, het weekend erna nog even een dagje Brussel of Keulen doen
    pi_66847652
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 00:24 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat 10 reisdagen in 14 dagen wel erg veel is. Maar je kan natuurlijk ook als je weer terug thuis bent, het weekend erna nog even een dagje Brussel of Keulen doen
    Ahja, op die manier, ik snap hem.
    Maar qua ticketopties kom je dan toch al snel uit op de 10-dagen optie, anders loop je weer het risico dat je te weinig reisdagen in je ticket hebt.
      maandag 9 maart 2009 @ 03:13:13 #255
    157229 Boschkabouter
    Met puntmuts.
    pi_66848854
    Na het lezen van dit topic ben ik van plan in de zomer ook eens de stoute schoenen aan te trekken en in m'n eentje 22 dagen Europa onveilig te maken.

Buiten dat ik een paar dagen in Glasgow wil verblijven heb ik nog geen idee hoe of wat.
    Al denk ik misschien dit jaar Sziget aan te doen.

Wegens beperkt budget wil ik ook nog weten hoe duur het ongeveer zal zijn.
    Prijzen van de ticket is al vaststaand, maar komen er nog extra kosten bovenop zoals reserveringskosten?
    Hostelprijzen zijn ook niet zo duur heb ik gezien en kosten voor eten en drinken heb ik ook geen idee van.

Ik ben in het bezit van zo'n '2 second tent' die ik wil gebruiken om her en der te gaan wildkamperen.

Is zoiets makkelijk mee te nemen in een trein? Is het überhaupt praktisch om met zo'n ding rond te baggeren of is het makkelijker op lokatie een hostel te regelen?

In ieder geval lijkt het me enorm leuk om te doen.
    pi_66945111
    Ik heb alvast even zitten kijken naar de route, ik heb hieronder al een lijstje gemaakt met een idee voor onze vakantie.

Er zijn een aantal puntjes van aandacht.

- Het eerste deel tot aan Madrid heb ik samengesteld n.a.v. tips op WorldOnRails.nl.

- Is Valencia de moeite waard om als tussenstap tussen Madrid en Barcelona te doen, of is het beter om rechtstreeks Madrid - Barcelona te doen?

- Welke van de vier genoemde steden is het leukst om na Barcelona naartoe te gaan? Monaco lijkt me sowieso gaaf om te zien, maar hoe past dit in een treinreis?

- Vanaf Milaan is het allemaal nog niet heel zeker wat we gaan doen.
    Direct door naar Venetië, of eerst nog richting Rome?
    De omweg is wel 4 + 6 uur reistijd extra. Terwijl rechtstreeks van Milaan naar Venetië een stuk korter is. (3 uur volgens deze kaart)
    Is Rome die extra reistijd + dagen wel waard? (je zou bijna zeggen dat het een retorische vraag is)

- Vanaf Venetië kunnen we ook meerdere kanten op.
  • Venetië -> Wenen -> Praag -> Berlijn -> NL -> Den Bosch
  • Venetië -> München -> Berlijn -> NL -> Den Bosch
  • Venetië -> München -> Frankfurt -> NL -> Den Bosch

Aangezien we in 2007 Praag al helemaal gezien hebben zou ik optie 1 eigenlijk laten vallen, maar dan mis je dus Wenen. Is dat een heel groot gemis? Het is wel weer een stuk verder omreizen.
    Een andere optie is dat we van Venetië naar München en dan naar Berlijn gaan.
    Of dat we voor een korte route kiezen en Berlijn overslaan, nl. München -> Frankfurt -> NL. Frankfurt lijkt ons namelijk ook wel mooi, zeker vanwege de architectuur (een van de weinige steden in Europa met veel wolkenkrabbers) Daarnaast denk ik dat die laatste optie qua reisdagen ook wel goed uitkomt.
    Wat raden jullie hierin aan? Is er wat te doen in München?

- Natuurlijk zijn er nog heel dat dingen die we duidelijk moeten krijgen, o.a. met hoe lang we ongeveer kwijt zijn per stad.
    Misschien trekken we het wel niet om in ±14 dagen al die steden aan te doen (en moeten we bijv. Rome/Berlijn schrappen).
    Maar dat is allemaal weer de volgende stap.
  •   zaterdag 14 maart 2009 @ 20:12:32 #257
    170734 Lemjur
    Hjallrawr.
    pi_67049148
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:20 schreef Lemjur het volgende:
    Amsterdam-Berlijn Kopenhagen-Malmö-Poznan-Warschau-Krakow-Wenen-Bratislava-Budapest-Belgrado-"Boekarest" -Sofia-Plovdiv-Istanbul hier. 30 dagen. Moet nog even berekenen wat goedkoper/gunstiger is. Losse kaartjes of pass.

Amsterdam - Kopenhagen is al geboekt
    Istanbul - Londen - Amsterdam ook
    pi_67460519
    De route van ons staat nu ook redelijk vast:

NL - Parijs
    Parijs - Milaan
    Milaan - Rome
    Rome - Venetië
    Venetië - Budapest (nachttrein)
    Budapest - Krakow (nachttrein)
    Krakow - Berlijn
    Berlijn - NL

Ik zie nu al op tegen de lange zit tussen venetië en budapest , maar dit is zo gepland omdat we anders met de dagen dat we willen blijven in de steden in de knoop komen.. + We gaan weer terug naar Berlijn, wat een leuke stad was dat vorige keer
      vrijdag 27 maart 2009 @ 17:06:40 #259
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_67468012
    Neeeeeee!
    Het idee van Interrail is dat je lekker veel ideeën opdoet vooraf, eventueel een gidsje meeneemt en je verder een beetje laat leiden door wie en wat je onderweg tegenkomt, wat er te doen is, hoe het weer is, hoe het zit met treinstakingen, vrienden onderweg, geld, feestjes en evenementen.

Ga je nou niet helemaal suf zitten plannen, dat is zo zonde!
    pi_67473007
    Sommige treinen moet je wel bespreken, en ook is het wel leuk om van te voren een beetje uit te stippelen wat je wilt doen. Natuurlijk kan er iets in veranderen, maar het plannen vind ik het ook wel leuk maken.
      vrijdag 27 maart 2009 @ 20:17:48 #261
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_67474124
    Tuurlijk is "een beetje plannen" leuk, maar de schema's en vragen hierboven gaan over de precieze overstap van A naar B en of dat allemaal wel past. Als je "plannen" ziet als "mogelijkheden" in plaats van "een schema" wordt zo'n reis er een heel stuk leuker op.
    pi_67528582
    Whoopie, de definitieve beslissingen zijn hier gemaakt, dadelijk de vliegtickets boeken voor onze Italië reis komende zomer.

In 15 dagen doen we het volgende: Milano - Rimini - Firenze - Lucca - Roma. Echt op de bonnefooi is het niet maar we zijn vier jongens van 17 jaar dus volgend jaar gaan we een Europa roadtrip doen mocht dit bevallen.

Ik heb nog wel een vraagje, hoe bevalt boeken via Hostelworld.com? Want dat gaan we ook deze week doen. En daarnaast, omdat we nog geen 18 jaar zijn, kunnen we tegen veel problemen aanlopen?

Alvast bedankt!
    pi_67529861
    quote:
    Op zondag 29 maart 2009 20:53 schreef moby92 het volgende:
    Whoopie, de definitieve beslissingen zijn hier gemaakt, dadelijk de vliegtickets boeken voor onze Italië reis komende zomer.

In 15 dagen doen we het volgende: Milano - Rimini - Firenze - Lucca - Roma. Echt op de bonnefooi is het niet maar we zijn vier jongens van 17 jaar dus volgend jaar gaan we een Europa roadtrip doen mocht dit bevallen.

Ik heb nog wel een vraagje, hoe bevalt boeken via Hostelworld.com? Want dat gaan we ook deze week doen. En daarnaast, omdat we nog geen 18 jaar zijn, kunnen we tegen veel problemen aanlopen?

Alvast bedankt!
    Hostelworld heb je wel paypal of een cc voor nodig. Als je dat niet hebt wordt het mailen naar het hostel zelf. Verder altijd goede ervaringen met hostelworld.
    pi_67546280
    Woensdag vlieg ik vanaf Brussel Airport. Aangezien ik over een studenten OV (week) beschik, heb ik enkel een kaartje nodig vanaf Roosendaal (grens) naar Brussel Airport. Nu bestaat er voor internationale reizen binnen de Benelux een jongerentarief met 35% korting. Ik heb dus een kaartje aangeschaft met deze korting, maar nu staat er expliciet op dat deze doordeweeks enkel na 9.00 uur geldig is. Aangezien ik om 9 uur in Brussel wil zijn, lijkt dat niet echt te gaan werken. Ik wilde al een nieuw kaartje halen, zonder korting, maar nu hoor ik van verschillende personen dat deze beperking (enkel na 9.00 uur reizen) niet voor België geldt. Kan iemand dat bevestigen? Dan zou ik dus wel gewoon van dit kaartje gebruik kunnen maken. Alvast beankt voor de reacties.
    When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
    pi_67571686
    Wel, de treinreiswinkel zegt het volgende: "Jongeren t/m 25 jaar krijgen 35% korting op het Basistarief, binnen Nederland op werkdagen alleen geldig na 9 uur, in juli en augustus onbeperkt." Aangezien er expliciet binnen Nederland wordt gezegd ga ik er maar vanuit dat het okay is. Vreemd dat zowel de NS-site als de Belgische Spoorwegen hier zo onduidelijk over zijn.
    When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
    pi_67604590
    Voor de liefhebbers: zit inmiddels op Brussel Airport, dus dat is gelukt. Nog wel even discussie met de conducteur gehad, maar die gaf mij uiteindelijk gelijk. Wellicht iets om te onthouden dus.
      maandag 6 april 2009 @ 09:51:55 #267
    234795 sezten
    El genius
    pi_67751202
    Wat is het handigste kaart om te nemen voor een reis naar Sevilla. Zeg maar heen en na 2 weken retour.
    Bedankt alvast. Ik heb nooit echt een goede treinverbinding met Sevilla kunnen vinden, misschien biedt dit uitkomst.
    Als ik lach met mijn lul, worden alle vrouwen gul.
    Slepen ze me mee, hop naar de wc.
    Spoelen maar, wat een mooi gebaar.
    pi_67790906
    Ik zit er met 3 vrienden over te denken om te gaan interrailen. Het idee is om een 10 dagen (in 22 dagen) kaart te kopen. En dan ongeveer 14 dagen te reizen. Wat vinden jullie van de volgende route:
    Arnhem> munchen nachttrein citynightline
    munchen > Budapest Railjet
    budapest > Bratislava
    Bratislava > Brno
    Brno > Praag
    Praag > Berlijn
    Berlijn > Deventer

Ons budget is 600 euro per persoon en we willen alles vooraf boeken omdat we in het hoogseizoen reizen. Is dit realistisch? Of weet ik niet waar ik mee bezig ben;) Graag jullie mening of aanvullingen!

Interrail kaart ¤240
    Extra trein / metro / buskaarten¤ 60 (is ruim genomen)
    slapen en eten. niet uit eten gaan, slapen op zalen ¤300

[ Bericht 2% gewijzigd door mracers op 07-04-2009 13:10:30 ]
      dinsdag 7 april 2009 @ 15:11:58 #269
    159003 uitje4life
    www.rijnsburgseboys.nl
    pi_67795509
    Wie weet waar ik de tarieven van treinkaartjes van TER kan vinden? Ik kan namelijk alleen de tijden van de reizen vinden op hun site...

En hoe kan ik de kaartjes voor de TALGO treinen kopen? Via de site van Renfe lukt het niet.... Op TGV-europe.com zijn de prijzen weer gelijk hoger geloof ik!

[ Bericht 38% gewijzigd door uitje4life op 08-04-2009 10:14:55 ]
    pi_67829367
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 15:11 schreef uitje4life het volgende:
    Wie weet waar ik de tarieven van treinkaartjes van TER kan vinden? Ik kan namelijk alleen de tijden van de reizen vinden op hun site...

En hoe kan ik de kaartjes voor de TALGO treinen kopen? Via de site van Renfe lukt het niet.... Op TGV-europe.com zijn de prijzen weer gelijk hoger geloof ik!
    Ik heb gisteren de toeslag voor de citynightline gevraagd door naar de klantenservice van interrail te mailen. Had vanochtend al antwoord. Dus probeer dat eens..
      woensdag 8 april 2009 @ 15:42:05 #271
    159003 uitje4life
    www.rijnsburgseboys.nl
    pi_67831527
    quote:
    Op woensdag 8 april 2009 14:42 schreef mracers het volgende:

[..]

Ik heb gisteren de toeslag voor de citynightline gevraagd door naar de klantenservice van interrail te mailen. Had vanochtend al antwoord. Dus probeer dat eens..
    Maar ik wil niet met een interrail pas reizen, ik moet gewoon van Barcelona naar Les Arcs Draguignan (vlakbij Marseille). Ik heb wel een beetje uitgerekend dat dit ongeveer 115 euro kost voor 2 personen! Zo'n pas is ook niet echt voordelig voor mij denk ik. Ik moet alleen dit stuk en dan van Aix en Provence naar Leiden een weekje later!
    pi_67956494
    ow jongens hier moet ik ff tvpen hoor
    ik wil al jaren interrailen maar niemand wilde met me mee (en alleen doe ik liever makkelijk met het vliegtuig) maar ik zei net tegen mn lief ik wil interrailen! en hij toevallig ook
    nu alleen nog ff een vrije maand vinden haha

maar iig al een enthousiaste tvp
    Women might be able to fake orgasms.
    But men can fake whole relationships
    pi_68929828
    Ik heb voor de zomer een planning gemaakt:

Ljubljana - Zagreb
    Zagreb - Timisoara (NT)
    Timisoara - Boekarest (NT)
    Boekarest - Siubu
    Siubu - Budapest (NT)
    Budapest - Siofok
    Siofok - Bratislava
    Bratislava - Krakow (NT)
    Krakow - Warschau
    Warschau - Berlijn
    Berlijn - Amsterdam (NT)

We willen een paar nachttreinen nemen, voornamelijk op de langste trajecten (langer dan 10 uur).
    In hoeverre moet je de nachttreinen van te voren bespreken? En zitten hier nog ristricties aan?
    Geldt voor de overige treintrajecten dat je deze niet hoeft te bespreken of is het handiger dit wel te doen?
    pi_68942888
    Ik ga ook reizen met de trein (en bus) door Europa deze zomer
    Ik vertrek 1 Juli vanuit Istanbul en eindig de 24e in Krakow, ben er nog niet precies uit waar ik heen ga maar Belgrado, Sarajevo en Praag staan sowieso op het programma.

Ook hier een enthousiaste TVP
      dinsdag 12 mei 2009 @ 18:42:21 #275
    106942 Eix
    pi_68948947
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 09:28 schreef JeroenV het volgende:

We willen een paar nachttreinen nemen, voornamelijk op de langste trajecten (langer dan 10 uur).
    In hoeverre moet je de nachttreinen van te voren bespreken? En zitten hier nog ristricties aan?
    Geldt voor de overige treintrajecten dat je deze niet hoeft te bespreken of is het handiger dit wel te doen?
    Nachttreinen kun je beter vooraf reserveren. Zijn ze uitverkocht dan kun je niet mee. Zeker de reis naar huis (Berlijn - Amsterdam) zou ik vooraf goed reserveren.

Warschau - Berlijn heeft een reserveringsplicht. Heb daar afgelopen jaar een zogenaamde Bordpass voor moeten kopen omdat deze trein een bijzonder tariefsysteem heeft. Mocht je dus gebruik willen maken van de EC Berlijn - Warschau Expres dan dien je ¤4,- per persoon bij te betalen. Let op, toen ik reserveerde bij NS kreeg ik eerst een verkeerd ticket met ¤12,50 toeslag...

Verder kun je wellicht Krakow - Warschau ook beter reserveren. Als dit een EC/IC verbinding is kan het best zijn dat dit verplicht is. Met de rest van je route heb ik geen bekendheid dus daar kan ik niets over zeggen.
    Between their legs
    (Don't you find ?)
    pi_69153846
    Thanks, we gaan gewoon maar veel van te voren vastleggen om er zeker van te zijn dat we overal komen en dus veel kunnen zien.

Wat doen jullie eigenlijk in de trein tijdens de lange ritten? Want na een paar keer heb je de buitenlucht ook wel gezien als je er 10 uur in zit.... Zit te denken om iets te kopen voor vermaak, maar weet even niet wat. Heb er wel mega veel zin in!
      maandag 18 mei 2009 @ 15:59:59 #277
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_69153989
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 15:55 schreef JeroenV het volgende:
    Thanks, we gaan gewoon maar veel van te voren vastleggen om er zeker van te zijn dat we overal komen en dus veel kunnen zien.
    Er is hier juist geadviseerd niet te veel van tevoren vast te leggen. Je kunt bijna overal spontaan een kaartje voor de trein of de boot kopen hoor!

Oh, in de trein is naar buiten kijken altijd leuk, wat mij betreft. Voor als het donker is, neem je een boek of twee mee. Wel in het Engels, die kun je weer ruilen met anderen.
    pi_69155265
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 15:59 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Er is hier juist geadviseerd niet te veel van tevoren vast te leggen. Je kunt bijna overal spontaan een kaartje voor de trein of de boot kopen hoor!
    Nachttreinen is sowieso handig te reserveren. Daarnaast maken we veel ritjes van 6 uur of langer. Als je die niet meer in kan omdat je vergeten bent te reserveren kan je vaak een (halve) dag wachten.
    Dan reserveer ik liever zodat ik er zeker van ben. Bovendien zijn veel trajecten al verplicht (Polen, Roemenie) waardoor je die data toch vast moet stellen.

Ik snap dat het leuk is om heel weinig te reserveren, maar dat zou ik dan doen als je een kleinere regio bereist. Wij doen nu bijna heel Oost-Europa.
      maandag 18 mei 2009 @ 19:37:26 #279
    106942 Eix
    pi_69161094
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 16:36 schreef JeroenV het volgende:

[..]

Nachttreinen is sowieso handig te reserveren. Daarnaast maken we veel ritjes van 6 uur of langer. Als je die niet meer in kan omdat je vergeten bent te reserveren kan je vaak een (halve) dag wachten.
    Dan reserveer ik liever zodat ik er zeker van ben. Bovendien zijn veel trajecten al verplicht (Polen, Roemenie) waardoor je die data toch vast moet stellen.

Ik snap dat het leuk is om heel weinig te reserveren, maar dat zou ik dan doen als je een kleinere regio bereist. Wij doen nu bijna heel Oost-Europa.
    Dat dus. Hoewel het natuurlijk voor de lokale boemels weer niet hoeft en die rijden ook nog veel in de landen. Ligt een beetje aan de verbindingen/routes die je neemt. Overigens staat het in de reisplanner van de DB (bahn.de) ook gewoon aangegeven met een 'R' als er reserveringsplicht is.

Overigens moet ik mijn vorige post iets bijstellen wat betreft nachttreinen. In Oost Europa (Slowakije) ben ik in een soort van nachtelijke sneltrein beland (vertrek: +- 1.40 ) nadat de trein die ik eigenlijk wilde nemen dus was volgeboekt. In die vage sneltrein mocht ik met mijn 2e klas interrail gewoon in een ietwat gedateerd 1e klas rijtuig zitten. Dus coupe dicht en pitten, het was toch zeer rustig. Totdat een andere conducteur me om 3.15 weer wakker maakte voor mijn ticket. Die vond het trouwens verder ook prima...
    Between their legs
    (Don't you find ?)
      maandag 18 mei 2009 @ 19:41:44 #280
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_69161296
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 16:36 schreef JeroenV het volgende:

[..]

't is juist leuk dat je kan zeggen 'Hm, de trein naar Warschau zit vol... Wat zullen we doen, Munchen of Gdansk?" Maarja, iedereen z'n eigen voorkeur natuurlijk!
      dinsdag 19 mei 2009 @ 16:54:21 #281
    107004 Leep
    of wel natuurlijk
    pi_69194049
    wij gaan van de zomer ook interrailen.
    We gaan voor de 10 dagen flexi!

Plan is nu ICE naar wenen (ligt een beetje aan de toeslag)
    dan naar slovenie/bosnie/kroatie
    weer met de ICE terug
    of niet natuurlijk
      dinsdag 19 mei 2009 @ 17:22:03 #282
    107004 Leep
    of wel natuurlijk
    pi_69195109
    ow na het lezen van dit topic begin ik wel erg enthousiast te worden om een vliegticket turkije te kopen en vandaar de terug reis in te zetten.
    Nog even denken dus
    of niet natuurlijk
      donderdag 21 mei 2009 @ 13:43:31 #283
    107004 Leep
    of wel natuurlijk
    pi_69258946
    is het wel echt zo goedkoop eigenlijk?
    250 voor 10 reisdagen is 25 eu per dag. Kan me niet voorstellen dat een treinkaartje in de balkan zo duur is eigenlijk?
    of niet natuurlijk
      donderdag 21 mei 2009 @ 16:31:19 #284
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_69263775
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 13:43 schreef Leep het volgende:
    250 voor 10 reisdagen is 25 eu per dag. Kan me niet voorstellen dat een treinkaartje in de balkan zo duur is eigenlijk?
    Je hebt het gelukkig door voordat je er 250 euro voor neertelt...
    Het hangt inderdaad af van de landen waar je heengaat en hoeveel je vervolgens reist. Losse kaartjes kan voordeliger zijn, maar dat hoeft niet. Met een railplus kaart (voor 15 euro te koop in NL) kun je bovendien soms nog korting krijgen.
    pi_69264314
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 13:43 schreef Leep het volgende:
    Ik zou het niet doen als je vanuit Turkije start, in ieder geval niet voor het eerste stuk van de reis. Je kunt eventueel in Istanbul een balkan flexipass kopen á 25 euro voor mensen onder de 26 jaar en daar kun je 5 dagen in één maand!! mee reizen. Nachttrein is mogelijk mits hij na 19u vertrekt volgens mij (datum van de volgende dag er in zetten) maar je zult wel een toeslag moeten betalen voor een couchette enzo maar dat moet je met interrail ook dacht ik?
    Als je dit gaat googlen kom je waarschijnlijk veel duurdere versies tegen van deze pas, niet online kopen dus maar ter plekke.
    En plan minimaal 2/3 dagen in voor Istanbul want het is mooi
      donderdag 21 mei 2009 @ 17:08:02 #286
    107004 Leep
    of wel natuurlijk
    pi_69265080
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 16:46 schreef Totziens het volgende:

[..]

Ik zou het niet doen als je vanuit Turkije start, in ieder geval niet voor het eerste stuk van de reis. Je kunt eventueel in Istanbul een balkan flexipass kopen á 25 euro voor mensen onder de 26 jaar en daar kun je 5 dagen in één maand!! mee reizen. Nachttrein is mogelijk mits hij na 19u vertrekt volgens mij (datum van de volgende dag er in zetten) maar je zult wel een toeslag moeten betalen voor een couchette enzo maar dat moet je met interrail ook dacht ik?
    Als je dit gaat googlen kom je waarschijnlijk veel duurdere versies tegen van deze pas, niet online kopen dus maar ter plekke.
    En plan minimaal 2/3 dagen in voor Istanbul want het is mooi
    Wow thanks dat is nog eens een goede tip. Ja Istanbul is echt mijn droom bestemming. Maar ik denk dat ik liever wat door het binnenland ga reizen nu en later een keertje terug kom voor de stad. Mijn ervaring met steden in Augustus is dat het meestal 90% toeristen is en vies en stoffig. Dat balkan ticket kun je gewoon makkelijk kopen enzo? Vind het voordeel van interrail namelijk wel dat ik het hier al kan kopen en een beetje zekerheid heb dat ik niet 5 uur in een corrupt land in de rij hoef te staan enzo
    250 klinkt super goedkoop voor een rondreis naar de balkan maar 25 per reis is best duur als je t zo redeneerd
    of niet natuurlijk
    pi_69267502
    Helemaal omdat soms de bus handiger/verstandiger is, je uiteindelijk nog toeslagen moet betalen en het het voor deze regio gewoonweg te duur is.

De Balkan flexipass kon ik zo kopen (zonder rij) op het Sirkeci station van Istanbul waar ze ook engels spreken, helaas was de trein vol voor de treinrit waar ik hem voor wilde gebruiken dus ik heb uiteindelijk de pass niet gekocht. Ik ga hem echter wel aanschaffen voor mijn trip in Juli, weet niet wanneer jij vertrekt maar misschien ben ik ergens in de gelegenheid om je mijn ervaring met de pass te vertellen.
      donderdag 21 mei 2009 @ 19:03:57 #288
    107004 Leep
    of wel natuurlijk
    pi_69268639
    ja wij gaan pas in augustus dus wie weet ben erg benieuwd
    klinkt als ideaal.
    of niet natuurlijk
    pi_69429794
    Ik ga interrailen deze zomer! Tussen 3 en 24 juli zitten wij (ik en één vriend) 22 dagen op rails! We willen grofweg het tripje Leiden-Berlijn-Praag-Wenen-Slovenië-Italië-Leiden gaan doen. Met alles wat daar al dan niet tussenin zit.

We gaan nog niks vantevoren vastleggen, maar dus wel een globaal rondje. Heeft er iemand nog mooie tips/afraders voor ons? En: hoeveel zou dit ongeveer moeten kosten, met veel kamperen en iets minder hostels?
      woensdag 27 mei 2009 @ 11:51:07 #290
    152076 Europees
    Op naar een Federale EU
    pi_69449659
    Ik heb een vraagje, ik heb de European Rail Timetable gekocht, alleen... Nu ik heb krijg zie ik dat het niet van zomer 2009 maar van de zomer 2008 is! Heb ik hier nou helemaal niks meer aan, want dat zou wel beetje vervelend zijn, haha!

Ik maak globaal het rondje Leiden - Kroatie - Zweden - Leiden!
    pi_69452591
    Weet iemand of er een directe trein rijdt tussen Istanbul en Boekarest? Bahn.de zegt van niet, en stuurt je over Belgrado.
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
      woensdag 27 mei 2009 @ 13:37:31 #292
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_69453040
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 13:21 schreef Harmen1984 het volgende:
    Weet iemand of er een directe trein rijdt tussen Istanbul en Boekarest? Bahn.de zegt van niet, en stuurt je over Belgrado.
    Volgens diezelfde Bahn.de vertrekt er iedere avond om 22:00 een trein:

t/m 03-06-2009 met twee keer overstappen via Plovdiv en Gorna Orjahovica, reistijd 31:44 uur
    vanaf 04-06-2009: direct in 19:18 uur.

Ja dus.
      donderdag 28 mei 2009 @ 00:55:56 #293
    257183 mooileve
    Je maakt mij de kat niet wijs!
    pi_69477196
    Leuk dat ik dit topic toevallig tegenkom (had me eigenlijk alleen aangemeld voor het examenforum )
    Ik ga samen met een vriend deze zomer ook 2.5/3 weken rondreizen. Heb toevallig vandaag mijn tas gehaald.

We vertrekken 24 Juli, we willen dan heel vroeg de trein naar München pakken en die stad even meepikken. Waarschijnlijk blijven we daar de eerste nacht in een hostel waarna we de dag erna richting de Oostenrijkse/Zwitserse grens trekken. Hier willen we d.m.v. liften de bergen doortrekken en veel wandelen. We nemen tenten mee om in te slapen, echt avontuur is ons idee dus! Als we het hier een beetje gezien hebben willen we zo veel mogelijk liften richting Turijn en Milaan, hierna door via de Franse zuidkust (bij Marseille) richting Spanje. Rond 10 augustus willen we weer een keer terug (via Parijs) naar huis. Echte plannen hebben we dus niet, wel een grof reisschema.

Slapen dus zoveel mogelijk in de wildernis, hooguit 1x in de 4 dagen in een goedkoop hostelletje om ff fatsoenlijk bij te komen. Heb er zoooooooo'n zin in!!!
    Love, Peace & Beats!
      donderdag 28 mei 2009 @ 14:41:46 #294
    152076 Europees
    Op naar een Federale EU
    pi_69491649
    Ik ga vanavond eindelijk weg !

Om 17:22 gaat m'n eerste trein vanaf Leiden CS! Kan niet wachten!
    pi_69493032
    Voor binnen Duitstaliggebied kun je ook gebruik maken van mitfahrgelegenheit.de, dat is een site waar je voor een kleine vergoeding mee kan rijden met bestuurders die lege plaatsen in de auto hebben, vorm van legaal liften. Zelf erg goede ervaringen mee.
    The brain is a wonderful organ. It starts working the moment you get up in the morning, and does not stop until you get into the office.
    holidaycheck | dutchcowboys | dumpert
    pi_69634217
    Goed, na al een tijdje met het idee in mijn hoofd te hebben rondgelopen, heb ik nu toch maar besloten dat ik in de zomer van 2010 ook maar eens ga interrailen. Ik heb de kaart (lees google maps) van europa er eens bijgepakt en wat stippen gezet welke steden/landen ik wil bezoeken. Ik zit te denken om zo'n 3 weken á 1 maand te gaan interrailen. Het rondje wat ik in mijn hoofd heb ziet er zo uit:

Utrecht --> Antwerpen
    Antwerpen --> Brussel
    Brussel --> Londen
    Londen --> Parijs
    Parijs --> Nantes
    Nantes --> Bordeaux
    Bordeaux --> Madrid
    Madrid --> Barcelona
    Barcelona --> Lyon
    Lyon --> Bern
    Bern --> Milaan
    Milaan --> Rome
    Rome --> Venetie
    Venetie --> Munchen
    Munchen --> Praag
    Praag --> Berlijn
    Berlijn --> Utrecht

Nu denk ik dat dit een aardige lijst is (qua hoeveelheid). Het idee is sommige plekken (bv Antwerpen, Nantes, Bordeaux) zijn waar ik maar maximaal een dag / middag wil blijven. Hoofdsteden zou ik graag 2 a 3 dagen hooguit willen blijven. Is het reeel om te denken dat dit haalbaar is binnen de gestelde periode ?
    Hier uw reclame?
    voor nog geen 10¤ per week
      dinsdag 2 juni 2009 @ 15:19:40 #297
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_69635202
    ik ga dit ook doen mischien

verkapte tvp
    "Those unforgettable days, for them I live"
      woensdag 3 juni 2009 @ 10:38:39 #298
    107004 Leep
    of wel natuurlijk
    pi_69658293
    nou de vliegreis naar ankara is geboekt!
    terugreis dus per trein.
    Niemand die meer weet over het balkan ticket????
    of niet natuurlijk
    pi_69808138
    Wij zijn van plan om deze route te nemen 9 juli. Nog tips voor een andere route of iets dergelijks?

pi_69811602
    quote:
    Op zondag 7 juni 2009 21:36 schreef Smaharba het volgende:
    Wij zijn van plan om deze route te nemen 9 juli. Nog tips voor een andere route of iets dergelijks?

[ afbeelding ]
    Zou zelf via Zuid Frankrijk (Nice, wellicht Marseille) gaan om een stukje zuidkust-route mee te pakken, vervolgens richting Turijn/Milaan, eventueel nog iets zakken in Italie richting Rome en dan wat noordelijker via Oostenrijk/Slovenie naar Kroatie. Zo sla je Venetie idd over, maar daar valt toch niet zoveel te beleven (al is dat natuurlijk altijd persoonlijk), zeker niet voor backpackers.
    pi_69811892
    quote:
    Op zondag 7 juni 2009 21:36 schreef Smaharba het volgende:

[ afbeelding ]
    Als je voor de feestcampings van Rimini gaat in de zomer, zou je er ook over kunnen denken om naar Pula of het gebied ten oosten van Venetië in Slovenië te gaan daarvoor in de plaats.

Verder zou ik van Dresden via Wroclaw naar Brno gaan en op de terugweg van Parijs ook Brussel nog even aandoen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')