Bereikbaarheid van campings valt (mij) tegen in Frankrijk. Zorg iig voor een goede rugzak waarmee je gerust een middag kan lopen, want dat ga je nodig hebben waarschijnlijk. Verder bestaan er van die anwb-achtige camping boekjes, zijn ook wel handig. Trek alle nutteloze blz eruit (waar je niet heengaat & reclame).quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:02 schreef Sabinee het volgende:
Ik ga van 7 juli tot 28 juli door Frankrijk interrailen met mijn vriend. We willen graag kamperen op een beetje mooie, goedkope campings, we hoeven echt niet veel faciliteiten zoals zwembaden enzo, we zwemmen wel in zee / meer / etc
Vraag: zijn leuke campings een beetje goed te bereiken met het openbaar vervoer (als in: bussen of iets dergelijks) dus geen dure, vieze stadscampings?
De laatste drie dagen van de reis zullen we waarschijnlijk in Parijs in een goedkoop hostel gaan om daar nog lekker van de stad te genieten.
We willen echt een rondreis maken door Frankrijk, dus als je nog dingen weet die we echt niet mogen missen of handige tips hebt: ik hoor het graag. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de bereikbaarheid van campings per openbaar vervoer in de omgeving van Brest/Quimper, Haute Savoie, Cote d'azur, Ardeche en Bordeaux.
Wat is het globale plan dan?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 03:21 schreef MLI het volgende:
Ja, meldt. Plannen maar nog niet heel erg concreet.
Buitenste ring van Frankrijk, paar nachten in het wild slapen, hostels hier en daar. Liefst in 2 of 3 weken. Lac de St. Croix staat hoog op het lijstje, Biarritz, Marseille ook en ik wil persé lavendelvelden zien.quote:
Campings zijn er wel veel in Frankrijk, maar ze zijn per bus/trein slecht bereikbaar. Liften is nog wel een mogelijkheid, maar dat mag niet overal en franse agentjes zijn nogal pietluttig op dat gebied. En reken er op dat de plaatselijke VVV eerst 2 km lopen is vanaf het treinstation (tijd om bussen uit te zoeken heb je niet) en vanaf de plaatselijke VVV zal de dichtsbijzijnste camping ook weer een paar km zijn. Doe daar een paar wolkbreukjes bij en het feest is compleetquote:Op woensdag 28 mei 2008 15:14 schreef Sabinee het volgende:
Ik hoop/denk/ga ervan uit dat bijna elk dorp in Frankrijk wel een camping municipal heeft. Daar gaan we ook voor. Als je gewoon even bij de plaatselijke VVV informeert moet het goed komen toch?
We hebben geen rugzakken, we hebben allebei een goede tas op wieltjes. Vind het zonde om helemaal een rugzak aan te schaffen (misschien dom, komen we vanzelf achter)
dat je 5 dagen kan reizen in 10 dagen tijd. Dus of je nou ma, di,wo,do en vr gaat of ma,wo,vr, ma,di maakt niet uit, als het maar binnen 10 dagen valtquote:Op vrijdag 30 mei 2008 00:52 schreef poffu het volgende:
wat betekent dat 5 dagen in 10 dagen nou precies?
De Interrail Global voor 10 dagen binnen 22 dagen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:31 schreef poffu het volgende:
als ik bijv van NL-Frankrijk-Spanje-Italie-Zwitserland wil doen
En ik wil in elk land 3 dagen zijn ongeveer, wat kan ik dan het best nemen?
We slepen allebei met onze eigen tas hoorquote:Op donderdag 29 mei 2008 23:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Campings zijn er wel veel in Frankrijk, maar ze zijn per bus/trein slecht bereikbaar. Liften is nog wel een mogelijkheid, maar dat mag niet overal en franse agentjes zijn nogal pietluttig op dat gebied. En reken er op dat de plaatselijke VVV eerst 2 km lopen is vanaf het treinstation (tijd om bussen uit te zoeken heb je niet) en vanaf de plaatselijke VVV zal de dichtsbijzijnste camping ook weer een paar km zijn. Doe daar een paar wolkbreukjes bij en het feest is compleet. Maar dat maakt het wel leuk om in Frankrijk te reizen
. Als elke camping bij het treinstation lag dan zou er ook niks aan zijn. Iig zou ik dan een hoop avontuur gemist hebben met mijn treinreizen door Frankrijk/Italie/Portugal
En met een troley tas is idd dom, maar daar kom je nog wel achter. Mijn vriendin wilde vorig jaar ook met een trolley gaan, leek haar zo handig want dan hoefde ze niets op haar rug te dragen.. Ik heb haar gedwongen een goede rugzak te kopen omdat ik geen zin heb om vanaf de derde dag met een trolley én een zware rugzak te lopen, en achteraf gaf ze me ook gelijk
.
Maar je komt er wel achter
Voordeel van een backpack is ook dat je er je tent wat makkelijker in kunt opbergen, samen met al je andere kampeer gear (slaapzak, matje, kooksetje etc.. )quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:48 schreef Sabinee het volgende:
We slepen allebei met onze eigen tas hoorMaar ik snap je punt. Toch ben ik eigenwijs en heb ik geen zin/geld ervoor over om een rugzak te kopen. Ik ben niet van plan de rest van mijn reizen backpackend door te brengen, we proberen gewoon elk jaar wat nieuws.
Haha en wat betreft die campings, we zoeken het wel uitDan idd maar wat verder lopen, no problem.
nogmaals:quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:48 schreef Sabinee het volgende:
[..]
We slepen allebei met onze eigen tas hoorMaar ik snap je punt. Toch ben ik eigenwijs en heb ik geen zin/geld ervoor over om een rugzak te kopen. Ik ben niet van plan de rest van mijn reizen backpackend door te brengen, we proberen gewoon elk jaar wat nieuws.
Haha en wat betreft die campings, we zoeken het wel uitDan idd maar wat verder lopen, no problem.
Zelfs al ga je maar 1x (zei mijn vriendin vorig jaar ook, nu staat ze te springen om weer te gaan en ze gebruikt die tas regelmatig met weekends weg) dan is zo'n tas rete handig!quote:
Een vliegtuig. Als je daar geen geld voor hebt kun je beter 1 land minder aandoen (Zwitserland bijv.,dan heb je meer (tijd en vooral geld) te besteden in Frankrijk bijv). Zou ik doen hoorquote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:31 schreef poffu het volgende:
als ik bijv van NL-Frankrijk-Spanje-Italie-Zwitserland wil doen
En ik wil in elk land 3 dagen zijn ongeveer, wat kan ik dan het best nemen?
In augustus moet je rekening houden met de verschillende festivals, grote drukte in treinen (alhoewel ik niet denk dat Europa dit jaar veel Amerikanen of Aziaten op bezoek zal krijgen, vanwege de 'dure' euro) en volle hostels, dat hoort er nu eenmaal bijquote:Op zondag 1 juni 2008 12:26 schreef PeRi het volgende:
Als je in augustis wilt interrailen door landen als Tsjechië, Oekraïne, Slowakije, Roemenië, Polen; is het dan makkelijk om om de bonnefooi een hotel/hostel binnen te wandelen en een slaapplaats te vinden of is het aan te raden vantevoren een route uit te stippelen (oftewel te reserveren) en je daar aan te houden?
Bij interrailen hoort natuurlijk ook het gebruik van veel nachttreinen om overnachtingen in hostels uit te sparen.quote:Op zondag 1 juni 2008 13:11 schreef PeRi het volgende:
Ah thanks voor de info. Moet eerlijk zeggen dat we het plan opgevat hebben en het graag willen doen, maar nog niet echt tijd gehad hebben om ons er in te verdiepen wbt hoe en wat aan treinen en slaapplekken, ook omdat het ons eens juist wel leuk leek om eens een keer niet (helemaal) voorbereid weg te gaan. Maar dat zal dus niet gaan.
Ik ben ook iemand die het meestal tot zoveel mogelijk in den puntjes geregeld heeft zodat je je nergens zorgen om hoeft te maken.. En daarom willen we het ook eigenlijk een keer iets losser houden, om het eens af te lerenquote:Op zondag 1 juni 2008 13:19 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Bij interrailen hoort natuurlijk ook het gebruik van veel nachttreinen om overnachtingen in hostels uit te sparen.
En ik zeg niet dat onvoorbereid reizen niet kan, maar het moet je liggen en je moet er mee om kunnen gaan. Ik vind het zelf zonde om lang naar accomodatie te zoeken en dan alsnog te duur uit te zijn, als je het gemakkelijk vanuit huis had kunnen plannen (wat voor mij ook een leuk onderdeel is van vakantie of op reis gaan). Vooral als je maar een beperkt aantal vakantiedagen hebt. en ik heb slechte ervaringen met het toch ter plekke naar een slaapplek zoeken
Deze http://www.treinreiswinkel.nl/nieuws/89 moet je hebben. Weet niet of dit de laatste versie is.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 06:03 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ik ga denk ik ook interrailen!
Kan je ergens een boekje kopen ofzo met alle dienstregelingen van alle landen?
5 dagen is wel erg weinig voor 3 landenquote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:36 schreef poffu het volgende:
Moet je echt 18 zijn voor een Global Pass?
Wil namelijk 5 dagen in 10 dagen en dan NL->FR->SP->IT->NL
Ik ben 17 en word in oktober pas 18.... word het dan wachten of kan het nu al?
Ja, dat is de nieuwste. Als je niet naar de Treinreiswinkel in Leiden of Amsterdam wil kan je hem ook bestellen bij bol.com: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK_EN&BOL_OWNER_ID=1001004005955960quote:Op vrijdag 20 juni 2008 07:27 schreef MCH het volgende:
[..]
Deze http://www.treinreiswinkel.nl/nieuws/89 moet je hebben. Weet niet of dit de laatste versie is.
Nee klopt, maar dan nog is het een beetje weinig. tenzij je idd vooral nachttreinen neemt en dan slaaptquote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:56 schreef poffu het volgende:
tis toch zo dat je dan 10 dagen hebt .. dus 3 dagen per land en dat je 5 dagen je ding mag afstempelen dus 5 reisdagen hebt ? of heb ik het nou HELEMAAL verkeerd :p
Met zn 2en reizen is volgens mij toch beter, op een gegeven moment breng je uren door in de trein idd. Verder over de contacten, ik heb meegemaakt dat vrijwel de oude garde (65+) veel contact probeert te maken en verder moet je er zelf in zo'n geval wat van zien te maken. En het moet je ook wat liggen natuurlijk, als je altijd gewent ben altijd samen te reizen dan is het wel ff wennen.quote:Op zondag 22 juni 2008 03:39 schreef Ticket het volgende:
Ik zit er ook aan te denken om InterRail te doen, maar helaas heb ik nog niemand gevonden die met me mee wil. Is het verstandig om alleen te gaan? Het lijkt mij zelf wel prettig om iemand te hebben om op terug te vallen, zeker in onverwachte situaties. Als je trein uren vertraging heeft en je midden in de nacht aankomt in een plaats waar niemand Engels spreekt en je kunt geen slaapplaats vinden bijvoorbeeld. Misschien horen zulke dingen bij de InterRail-ervaring, maar ik zou dat toch erg moeilijk vinden in mijn eentje. Of valt dat allemaal wel mee?
En hoe zit het met het ontmoeten van nieuwe mensen, gebeurt dat makkelijk? Ik vind het zelf vrij lastig om in een vreemde omgeving de eerste stap te zetten bij onbekenden. Is er een soort verbondenheid tussen treinreizigers, waardoor je sneller in contact komt? En misschien delen van de reis samen aflegt?
In elk geval na half juli. Het is nog niet zo concreet, maar mijn idee is om in Frankrijk te beginnen, dan naar Italië en vanuit daar verder richting het oosten (Slovenië, Kroatië). Dat is een zeer globaal idee op dit moment en het kan natuurlijk nog veranderen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 18:14 schreef Sport_Life het volgende:
@ Ticket: wanneer wilde jij gaan en waarheen?
Voor sommige treinen is het wel verstandig om te reserveren. En dan met name de TGV & nacht-treinen.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 15:08 schreef Hertog_Martin het volgende:
Hoe zit het met treinen waar bij staat dat vooraf reserveren verplicht is icm interrail? Als je dat nog moet reserveren haalt dat een beetje het element 'we zien wel welke trein we nu nemen' uit interrailen.
Als je je interrail kaart koopt kun je het best meteen de lange trajecten reserveren. Bijvoorbeeld nachttreinen of treinen door verschillende landen. Die kun je over het algemeen 2-3 maanden van tevoren reserveren. Bedenk dat daar ook bijvoorbeeld forensen en zakenreizigers inzitten op vrijdagmiddag of maandagochtend.quote:Op zondag 29 juni 2008 05:41 schreef Hertog_Martin het volgende:
Hoe ver vantevoren dan? Kan je dat bv tijdens je reis nog doen?
Een paar van deze treinen wel eens genomen, maar echt onveilig heb ik me nooit gevoeld. Het was er wel altijd overvol, omdat de treinen maar twee of drie keer per dag rijden. Ik neem de treinen daar dan ook lievern niet over hele grote afstanden; je kan je reis makkelijk opknippen in allemaal korte stukken van stad naar stad en een enkele keer een nachttrein nemen voor de lange afstanden.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:21 schreef annoh het volgende:
Ik vertrek donderdag, en ga vanaf zondag interrailen vanaf budapest. We willen naar bosnie, misschien een uitstapje naar belgrado, maar iig ook kroatie en slovenie, en op de terugweg wenen en misschien munchen. Heeft iemand ervaring met de trein van budapest naar belgrado? Ik hoor wat piratenverhalen over overvallen op toeristen etc. (Ik reis wel met een jongen)
Ja nachttrein zou sowieso het plan zijn voor het stuk naar belgrado. Is het doorgaans mogelijk te reserveren voor treinen, of is het meer het wie-het-eerst-komt principe?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:32 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Een paar van deze treinen wel eens genomen, maar echt onveilig heb ik me nooit gevoeld. Het was er wel altijd overvol, omdat de treinen maar twee of drie keer per dag rijden. Ik neem de treinen daar dan ook lievern niet over hele grote afstanden; je kan je reis makkelijk opknippen in allemaal korte stukken van stad naar stad en een enkele keer een nachttrein nemen voor de lange afstanden.
Me toquote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:58 schreef Hankster het volgende:
Ik ga dit topic maar even in de gaten houden
Dank je voor het delen van je ervaringen. Ik heb er alleen maar meer zin in nu!quote:Op dinsdag 1 juli 2008 19:56 schreef Raven_ het volgende:
Leuk en enthousiasmerend verhaal over bosnië en belgrado
Haha, dat vond ik ook zo mooi om te zien. Iemand met zo'n ouderwets bordje om aan te geven dat de trein mag vertrekken. Deed me een beetje aan mijn kindertijd denkenquote:Op woensdag 2 juli 2008 01:39 schreef Raven_ het volgende:
...iemand met een bordje en zaklamp die het signaal 'ok' geeft..
Deze is de meest gebruikte en bestequote:Op woensdag 2 juli 2008 13:24 schreef Raven_ het volgende:
Deze ken je vast wel
http://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/nn?L=nsnl
Met als variant: http://plannerint.b-rail.be/bin//query.exe/nn?L=b-rail&nl=Nederlands
Voor de rest ken ik ook geen andere.
Daar zit ik nu jaquote:Op woensdag 2 juli 2008 13:24 schreef Raven_ het volgende:
Deze ken je vast wel
http://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/nn?L=nsnl
Met als variant: http://plannerint.b-rail.be/bin//query.exe/nn?L=b-rail&nl=Nederlands
Voor de rest ken ik ook geen andere.
Thanks, ook even kijkenquote:Op woensdag 2 juli 2008 13:28 schreef MCH het volgende:
[..]
Deze is de meest gebruikte en beste
http://bahn.hafas.de/bin/query.exe/en
Dat mag.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 00:50 schreef MrMiguel het volgende: Maar mag ik met de Global Pass wel ook bijv. de ICE in Duitsland pakken??
Tip: In plaats van een dag Berlijn, zou ik langs Hamburg gaan. Daar kom je onderweg naar Kopenhagen toch langsquote:Op maandag 21 juli 2008 17:16 schreef HenkBenzinetank het volgende:
2 augustus vertrek ik, eerst 3 dagen berlijn, dan 2 dagen kopenhagen, 2 dagen stockholm en waarschijnlijk nog 1 dag berlijn
volgens mij zijn er veel leukere plaatsjes dan Rouen, St Malo etc. Waarom die plaatsen?quote:Op maandag 7 juli 2008 00:56 schreef geursel het volgende:
Zo, om dit topic in leven te houden:
Ik ga interrailen door Frankrijk. ik start in Parijs (Waar ik naartoe vlieg, dat was goedkoper dan de trein!) . Daar blijf ik 3 nachten in het "Oops" Hostel. Vanuit parijs naar Étretat, Normandië --> Rouen --> Bayeux --> St mont Michel --> St Malo (Bretagne) --> Omaha Beach --> Parijs --> NL.
Lekker met de rugzak touren en maar zien waar ik terecht kom / slaap. Lijkt me super gaaf.
als iemand ervaring heeft met één of meerdere van deze plaatsen, hoor ik graag tips over bezienswardigheden etc.
Hamburg is misschien nog een idee ja. Voor het toerisme gaan we sowieso niet trouwens, wel voor expo's, galleries, musea (evt) en winkelsquote:Op maandag 21 juli 2008 19:12 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Tip: In plaats van een dag Berlijn, zou ik langs Hamburg gaan. Daar kom je onderweg naar Kopenhagen toch langs
En wellicht een dagje korten in Kopenhagen en langer in Stockholm, maar dat ligt er maar net aan wat je interessanter vindt; de toeristische attracties (zeemeermin, bibliotheek, Nyhaven, zwembad in de haven) van Kopenhagen heb je wel snel gezien, kun je hooguit nog een middagje Malmö aan vastplakken.
Dan moet je zeker langs in Hamburg Altona en de wijk die ernaast ligt en begrijp ik ook waarom je wat langer dan 1 dag naar Kopenhagen gaatquote:Op maandag 21 juli 2008 20:32 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Hamburg is misschien nog een idee ja. Voor het toerisme gaan we sowieso niet trouwens, wel voor expo's, galleries, musea (evt) en winkels
Mijn slaapmatje had ik vorig jaar met mijn interrail horizontaal op de tas gelegd. Vervolgens hing ik dus ook een aantal keren vast in akelig smalle design deurtjes van dubbeldekkers.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 10:26 schreef Hik het volgende:
Die rolkoffers zijn trouwens zeker niet overal aan te bevelen. Veel treinen meegemaakt waar die dingen echt een hel zijn, omdat ze niet door het gangpad passen (overigens is dat ook de reden dat ik een hele smalle rugzak heb gekocht destijds).
Nou, nou, geen paniek. Meestal kun je 1 à 2 dagen van tevoren nog wel reserveren hoor.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 04:10 schreef Hertog_Martin het volgende:
Gloeiende gloeiende, ik had nooit gedacht dat hostels zo schaars waren en dus had ik nog niet gereserveerd, ik kan nergens meer een hostel vinden vooor brussel (25/26) en parijs (26/27)! Help!
Ik maar denken dat interrailen vrijheid blijheid was... treinen moet je reserveren, hostels blijkbaar ook al ver van tevoren
Ehm... ik tel even snel 39 bestemmingen in 5 weken (35 dagen).quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:34 schreef saaw het volgende:
Interrail
Heb het 2 keer gedaan, met mn vriend samen.
1e keer 5 weken
Jaquote:Op woensdag 30 juli 2008 12:46 schreef Hik het volgende:
[..]
Ehm... ik tel even snel 39 bestemmingen in 5 weken (35 dagen).
Ben je überhaupt de trein nog uit geweest?
Ik denk dat je in Scandinavië best kunt wildkamperen. In Oost-Europa en contreien zou ik me dan (misschien onterecht) toch iets meer zorgen maken over veiligheid.quote:Op woensdag 30 juli 2008 18:32 schreef Tallz het volgende:
heeft er eigenlijk iemand ervaring met wildkamperen en interrailen? Dat zou natuurlijk helemaal budget zijn. Het lijkt me wel wat in scandinavie ofzo.
Hoe verder je naar het oosten gaat, deste makkelijker en gewoner wordt het wildkamperen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 09:29 schreef Technoviking het volgende:
[..]
Ik denk dat je in Scandinavië best kunt wildkamperen. In Oost-Europa en contreien zou ik me dan (misschien onterecht) toch iets meer zorgen maken over veiligheid.
Nachttrein van budapest was hartstikke gezellig en helemaal niet gevaarlijk. Als je een couchette wil boeken zou ik wel snel zijn want toen wij die reis 4 weken geleden deden zaten ze de dag van tevoren vol. Bosnie en servie zijn geweldig!quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:21 schreef annoh het volgende:
Ik vertrek donderdag, en ga vanaf zondag interrailen vanaf budapest. We willen naar bosnie, misschien een uitstapje naar belgrado, maar iig ook kroatie en slovenie, en op de terugweg wenen en misschien munchen. Heeft iemand ervaring met de trein van budapest naar belgrado? Ik hoor wat piratenverhalen over overvallen op toeristen etc. (Ik reis wel met een jongen)
Ik boek normaal trouwens vrijwel altijd mijn hostels 1 of 2 dagen voor aankomst, vaak ook op basis van goede ervaringen van reizigers die ik tegenkom. Ik vind het belangrijker lekker flexibel te zijn in het reizen dan af en toe een te duur bed te hebben of van hostel te moeten wisselen.
Ter info: het was prachtig, als je de kans krijgt: doen!! Reserveren is niet mogelijk dus zorg dat je op tijd op het perron staat voor een zitplek. En wees voorzichtig met de stoelen, met te veel beweging vallen ze uit elkaarquote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:58 schreef annoh het volgende:
[..]
Het stuk van sarajevo naar mostar naar kroatië schijnt erg mooi te zijn, toevallig ooit gedaan?
quote:En wees voorzichtig met de stoelen, met te veel beweging vallen ze uit elkaar .
Nee, we zijn met de bus meteen naar split gegaan, omdat ons verteld was dat de bus vanaf mostar net zo lang duurde als de bus vanaf ploce. Achteraf ben ik daar trouwens niet van overtuigd.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 15:29 schreef Raven_ het volgende:
[..]
Ik ga zelf weer naar Sarajevo over twee weken voor het film festival. Ik heb er weer heel veel zin in.
Ben je helemaal naar Ploce doorgegaan met de trein?
Zoek ff opquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 19:00 schreef Tallz het volgende:
Dag lieve fokkertjes, graag wat advies over het volgende plan.
NL - Wenen ( mogelijk in 1 dag ? )
Wenen - Boedapest
Boedapest - Split
Split - NL
Is dit een beetje mogelijk met een 5 dagen in 10 ticket? En misschien nog mensen tips mbt campings rondom deze plekken. Split hoeft niet percé als er maar een camping in de buurt van het treinstation en zee is. O ja en wat is er mogelijk met nachttreinen op deze routes? NL - wenen zowieso toch?
Dankje, maar hoe zit het dan precies met die dagen. Ik heb bv dit gevonden:quote:Op zondag 3 augustus 2008 14:30 schreef Raven_ het volgende:
[..]
Zoek ff op
http://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/nn?L=nsnl
http://bahn.hafas.de/bin/query.exe/en
Dan kun je de tijden makkelijk vinden. Ik heb zelf NL winnen van 8:00 - 19:30 gedaan.
vertel mij wat.. net terug uit Scandi. Biertjes voor 6 euro, chips voor 3,50, you name it.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 01:29 schreef Hik het volgende:
Punt is dat je kunt wildkamperen tot je een ons weegt, maar dat Scandinavië verder niet echt een budget bestemming is natuurlijk...
In de supermarkt kost bier maar 3¤ per halve literquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 13:38 schreef HenkBenzinetank het volgende:
[..]
vertel mij wat.. net terug uit Scandi. Biertjes voor 6 euro, chips voor 3,50, you name it..
Hmm klinkt goed. De smaak zal wel te wensen overlaten maja. Next trip Slowakije.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 16:50 schreef Eix het volgende:
In Slowakije kreeg je 1,5 L petflessen bier in de supermarkt voor iets meer dan een euro.![]()
Over een paar weken is het echte hoogseizoen wel over en kun je wat makkelijker in de trein stappen. Houd rekening met de grote festivals als Sziget en in het noorden van Polen en een beetje met de drukte rond weekenden, dan hoef je niet te reserveren. En flexibel zijn werkt natuurlijk het best; als je niet naar Budapest kan, dan ga je toch naar Warschauquote:Op zondag 17 augustus 2008 17:17 schreef CoiLive het volgende:
Ik heb nog ongeveer 3 a 4 weken vakantie en wil dus graag een paar landen langs gaan met de interrail. Ik vraag me alleen af; Ik wil graag gewoon instappen, reizen, uitstappen, slaapplek zoeken en weer verder. Is het in het echt ook zo makkelijk?
Ik las net al iets over reserveren? Hoe gaat dat in het buitenland?
Of misschien ga ik gewoon naar schiphol en neem een last-last-minute
Hoe dan ook. Ik wil lekker richting het oosten en lekker veel zien en eten en drinken
Interrail 22 dagen kaartje?quote:Op donderdag 18 september 2008 17:42 schreef spy08 het volgende:
wat is zo moelijk om gewoon een soort abo.af te geven waarmee je 21 dagen door Europa kan reizen zonder dat je aan allerlei regels bent gebonden. Ik wil gewoon - bij wijze van - eindigen in Moskou en tussen door allerlei landen/steden bezoeken door op desgewensd station uit te stappen, in betreffende stad 4 dagen ofzo door te brengen en daarna weer op de trein te hoppen en door te reizen naar de volgende stad/land totdat je uiteindelijk op de eindbestemming bent.
Tsja, reserveren voor sommige lange/snelle treinen in het buitenland is nou eenmaal verplicht. Dat wij dat nou weer niet kennen dat is jouw probleem.quote:Op donderdag 18 september 2008 17:42 schreef spy08 het volgende:
Zit je vanmiddag bij de desk op AMS CS met iemand e.e.a door te nemen m.b.t een treinreis door Europa blijkt dat er allemaal haken en ogen aanzitten m.b.t het reizen.Pff. wat is zo moelijk om gewoon een soort abo.af te geven waarmee je 21 dagen door Europa kan reizen zonder dat je aan allerlei regels bent gebonden. Ik wil gewoon - bij wijze van - eindigen in Moskou en tussen door allerlei landen/steden bezoeken door op desgewensd station uit te stappen, in betreffende stad 4 dagen ofzo door te brengen en daarna weer op de trein te hoppen en door te reizen naar de volgende stad/land totdat je uiteindelijk op de eindbestemming bent. Nee, je hebt maar zoveel dagen en zoveel 'stops'(soort strippenkaart) waarmee je het moet doen voor..... 500 euro voor 21 dagen.. Pffff. Iemand met een beter advies?
Lijkt mij ook wel een leuke route. Heb zelf 2 jaar geleden west Europa gedaan en ook erg goed bevallen. Dus wie weet als ik binnenkort weer eens geld/tijd heb.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:03 schreef Dutch_Courage het volgende:
t.v.p.
Volgend jaar zomer van plan een rondreis door Oost-Europa te doen. Polen (Krakow), Tsjechië (Praag), Slowakije (Bratislava), Hongarije (Budapest) en dan richting het voormalige Joegoslavië (Belgrado, Sarajevo, Zagreb?) of naar Bulgarije. In Budapest misschien nog een paar dagen Sziget-festival meepakken.
Mijn boertje heeft ongeveer dezelfde route gedaan afgelopen zomder. Was hem goed bevallen.
Dat lijkt mij dus ook nog wel aardig, scandinavië. Pfff heb meer tijd nodig, eerst oost Europa en dan Scaninavië.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:07 schreef Drasss het volgende:
Zelf heb ik in augustus een rondreis gemaakt door scandinavië:
Nederland - Dusseldorf - Kopenhagen - Gothenborg - Lillehammer - Trondheim - STockholm - Kopenhagen - Nederland.
12 dagen duurde de reis, eigenlijk veels te kort, maar ik had niet meer vakantie dagen. Het was een geweldige trip en de treinen daaro zijn echt super. 1x in een nachttrein geslapen en voor de rest hostels en hotel meegepikt.. Zelfs 1x geslapen op het station in Gotenborg tussen de zwervers :p
Maargoed als het je trekt dan ga je gewoon 3 weken bekijk je alles in dat soort landen, geweldige ervaring ( tip ga met nog iemand). Kan er nog een verslag van tikken, maar daar moet je dan maar naar vragen :p
Balie/loket op treinstations, volgens mij kan je gewoon bij NS-balies buitenlandse treinen reserveren.quote:Op zondag 30 november 2008 22:00 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Lijkt me onwijs vet om te doen!
Wel een vraagje, hoe reserveer je al die treinen?
In de rij die echt idioot lang is in de zomer! Ik moest mijn interrailkaart daar ophalen vorige zomer en heb 2 uur gewacht. Ik had zo'n medelijden met al die toeristen daar, je zal maar gewoon weg willen en dan moet je 2 uur wachten tot je überhaupt een ticket kunt kopen!quote:Op zondag 30 november 2008 23:34 schreef HenkBenzinetank het volgende:
je kunt bij de NS alles in 1x regelen. Maar ze kunnen wel maar maximaal 3 treinen voor je reserveren per keer, dus daarna kan je weer opnieuw in de rij ofzo. Beetje vreemd.
Arnhem - Praag is echt een lang stukquote:Op maandag 24 november 2008 15:49 schreef Mithradates het volgende:
Een vriend en ik zijn van de zomer van plan voor het eerst te gaan interrailen, we hebben besloten dit meteen goed aan te pakken met de volgende route:
Arnhem-Praag-Warschau-Boedapest-Zagreb-Belgrado-Sarajevo-Mostar-Ploce (vanhieruit een stuk met de bus) - Dubrovnik- Ploce-Wenen-Arnhem
We hebben een vrij strak reisschema, maar ter plekke afwijken van de route vinden we niet echt een probleem maar we willen in ieder geval wel richting dubrovnik.
heeft er iemand ervaringen/tips met een soortgelijke route?
Het kan ook via internet (www.db.de bv) maar ik doe het liever gewoon daar, dwz wanneer ik in een stad aankwam meteen even reserveren voor een paar dagen later, of eerst even een dagje 'inschatten' hoe lang je nog wil blijven en dan reserveren.quote:verder hadden we nog een aantal vragen:
- Als we het goed begrijpen is het mogelijk bij NS balies, buitenlandse treinen te reserveren (bv. Praag-Warschau), kan dit alleen daar of ook via internet.
vol=volquote:- Is het echt nodig om te reserveren voor treinen of is vol een rekbaar begrip?
Ik heb mijzelf geen moment onveilig gevoeld daar. De stations zelf kan je beter 's nachts niet rondhangen maar de treinen zijn naar mijn ervaringen gewoon veilig. Ik had wel een ijzeren kabel met slotje bij maar heb die vrijwel niet gebruikt.quote:- Is het in (nacht)treinen in bijvoorbeeld Servie veilig of zijn er hier ook nare ervaringen mee? en nemen jullie ook voorzorgsmaatregelen zoals zo een doberman tasalarm o.i.d., of volstaat een simpel slotje?
Ik denk dat je met 1000 euro (bovenop de treinticket) een aardig eind komt in 22 dagen, zolang je het een beetje rustig aan doet danquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:24 schreef moby92 het volgende:
Hmm.. we zitten hier echt te twijfelen op wat voor manier we het gaan aanpakken.
Aan de eene kant hebben we zoiets van, we pakken onze spullen.. pakken de eerst volgende trein en weg zijn we. Aan de andere kant denken we dat het veel verstandiger is om alles te plannen. We willen de zomer van 2009 gaan en dan valt voor het zuiden de vakantie nogal laat (eind juli!). Dus op de bonnefooi gaan zonder reserveringen bij hostels is dan zoiezo niet aan te raden. Ook zitten we echt te kijken naar de kosten... want we zijn allemaal 17 jaar en we hopen echt niet meer dan 1.000,- te spenderen in totaal. Wat zeggen jullie?
Als je naar italie gaat, gebruik dan daar de nachttreinen. OK, ze zijn vreselijk druk en vol met stinkende mensen en je moet opletten op je spullen (bij ons portemonnee en slaapzak gejat, vraag me niet hoe, ik heb onze spullen heel de nacht in de gaten gehouden) maar als je savonds in rome vertrekt en dan de volgende ochtend in venetie de zon kan zien opgaan is echt perfect! Bovendien zijn ze slehts iets van 5 euro reserveringskosten.quote:Op woensdag 3 december 2008 12:19 schreef moby92 het volgende:
Naja.. we hebben dus ongeveer 1.000,- in totaal.. niet heel veel dus. We zitten er overigens ook over te denken om alleen Italië als land te pakken en daar dan te gaan treinen. En dan zo veel mogelijk op campings proberen te verblijven.
Wat leuk, in Göteborg en Kopenhagen zijn wij ook geweest met onze interrail.quote:Op zaterdag 6 december 2008 22:45 schreef OriginalPrankster het volgende:
Ok, ik zal eens kijken hoe dat valt te treinen.
Ik heb nog een vraagje trouwens, zoals gezegd, Kiruna en Narvik vallen binnen de poolcirkel, 's winters kan het daar dan ook tot -20°C worden! Hebben er hier mensen ervaring met zulke koude?
Ik heb al als tips dat ik best lang ondergoed meeneem en vanzelfsprekend schoenen met een goede dikke zool.
Ook gaafquote:Op zondag 7 december 2008 11:38 schreef OriginalPrankster het volgende:
Kamperen lijkt me niet zo prettig aan die temperaturen, ik ga lekker couchsurfen.
Het is een site waar iedereen zich op kan aanmelden en kan zeggen of hij een couch ter beschikking heeft voor rondreizigers, je kan mensen zoeken per stad en die dan contacteren.
Dank je wel. Naast de genoemde steden staat Auschwitz ook op de planning. Praag willen we sowieso wel zien, maar als dat in één of twee dagen te doen is, houden we het daar gewoon bij. Naar die overige steden die je noemt zal ik ook eens kijkenquote:Op maandag 8 december 2008 22:26 schreef DutchTrain het volgende:
Berlijn en Krakow zijn goed te doen. Praag zou ik overslaan of alleen een dagje naartoe gaan om de bezienswaardigheden te zien en dan door naar Brno of Wenen. Of nog wat langer in Polen en Duitsland blijven en naar Wroclaw en Dresden gaan. Zijn veel leukere steden voor jongeren.
Uhm.. Praag is juist een ontzettend leuke stad voor jongerenquote:Op maandag 8 december 2008 22:26 schreef DutchTrain het volgende:
Berlijn en Krakow zijn goed te doen. Praag zou ik overslaan of alleen een dagje naartoe gaan om de bezienswaardigheden te zien en dan door naar Brno of Wenen. Of nog wat langer in Polen en Duitsland blijven en naar Wroclaw en Dresden gaan. Zijn veel leukere steden voor jongeren.
Sterker nog, ik heb dit vaker gedaan. Dit heet 'Schönes Wochende Ticket'. Te koop aan iedere kaartjesautomaat van de BD (dus bijvoorbeeld ook in Venlo en Heerlen). Je mag alle regionale treinen gebruiken op een zaterdag of een zondag. Dus geen IC, IR, ICE, IN of D. Deze regionale treinen rijden vaak routes van 3-4 uur maar stoppen zowat overal. Op de site van de DB, www.bahn.de kun je je route plannen als je aanvinkt 'nur Regionalverkehr'. Geldig voor maximaal 5 personen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:54 schreef jakkop het volgende:
Ik hoorde laatst dat je met 6 personen (oid) op een zaterdag door heel Duitsland met de stoptrein kan voor 35 euro (oid). Weet iemand hier meer van?
Klinkt goed, misschien een tip als je toch niet zo'n zin hebt om te kamperen. Er zijn ook vaak wel hostels, erg gezellig en niet duur. http://www.hostelworld.com/ is wel een goeie website. Succesquote:Op maandag 15 december 2008 09:43 schreef Chantal007 het volgende:
Wij hebben gisteren besloten dat we me 4 vrienden deze zomer met interrail op vakantie willen. Hoe wat en wanneer moeten we nog beslissen. Het wordt zeer waarschijnlijk camperen en we willen richting de zon.. Dus waarschijnlijk Frankrijk, Spanje, Partugal.. Of richting Griekenland,
We willen het 22 dagen kaartje.
Heeft iemand tips of ideeen?
Dat is iets van 20 euro om van Girona naar Perpignan te komen en dan 30 euro voor Perpignan naar Marseille.quote:Op vrijdag 26 december 2008 00:25 schreef uitje4life het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat een treinticket Girona - Marseille ongeveer gaat kosten? En anders Barcelona - Marseille, we zitten namelijk begin augustus tussen Barca en Girona, en moeten naar Marseille toe! Of is vliegen dan goedkoper?
We gaan wel lekker met de trein denk ik... maar waar heb je die prijzen vandaan? Of was het een gok? Ik kan nergens prijzen vinden. Wel van Girona naar Portbou (noordelijkste puntje aan de oostkant) maar niet over de grens. Zouden ze het bij de treinreiswinkel in Leiden kunnen uitzoeken? Woon er toch vlakbij....quote:Op vrijdag 26 december 2008 10:25 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Dat is iets van 20 euro om van Girona naar Perpignan te komen en dan 30 euro voor Perpignan naar Marseille.
Het kan goedkoper door te vliegen, maar dan moet je de aanbiedingen van Ryanair in de gaten houden. Het zal niet veel sneller zijn, maar je kan wel een leuke omweg via bijvoorbeeld Madrid maken (want rechtstreeks vliegen ze niet) en het vereist wat uitzoekwerk en handigheid en flexibiliteit bij het boeken.
Voor het Spaanse traject is het een gok. Perpignan naar Marseille is te vinden op www.tgv-europe.comquote:Op maandag 29 december 2008 15:13 schreef uitje4life het volgende:
We gaan wel lekker met de trein denk ik... maar waar heb je die prijzen vandaan? Of was het een gok? Ik kan nergens prijzen vinden. Wel van Girona naar Portbou (noordelijkste puntje aan de oostkant) maar niet over de grens. Zouden ze het bij de treinreiswinkel in Leiden kunnen uitzoeken? Woon er toch vlakbij....
ik denk tickets apart. praag-berlijn is als je op tijd boekt maar 29euro op bahn.dequote:Op maandag 29 december 2008 13:52 schreef SB84 het volgende:
Wij zijn van plan om deze zomer 4 steden aan te doen. Vanaf Schiphol vliegen naar Boedapest en van daaruit treinen naar Wenen, Praag en via Berlijn terug naar Amsterdam. In elke stad verblijven we rond de 4 dagen. Nu ben ik nog niet zo bekend met treinen door europa; maar kan ik dan beter een InterRail Global Pass kan nemen van 10 dgn binnen 22 dagen of de tickets apart kopen?
Heeft iemand nog andere tips?
Wenen is erg duur! Met eten, drinken en een slaapplek ben je al gauw heel wat euro's kwijt. Wij hadden het zo gepland, dat we 's morgens in Wenen aankwamen en 's avonds naar de volgende stad gingen. Voor de rest is Wenen wel de moeite waard, maar in een dagje kan je alle hoogtepunten wel zien als je een beetje snel bentquote:Op maandag 29 december 2008 13:52 schreef SB84 het volgende:
Wij zijn van plan om deze zomer 4 steden aan te doen. Vanaf Schiphol vliegen naar Boedapest en van daaruit treinen naar Wenen, Praag en via Berlijn terug naar Amsterdam. In elke stad verblijven we rond de 4 dagen. Nu ben ik nog niet zo bekend met treinen door europa; maar kan ik dan beter een InterRail Global Pass kan nemen van 10 dgn binnen 22 dagen of de tickets apart kopen?
Heeft iemand nog andere tips?
De Baltische staten zijn goed te combineren met Scandinavië (goedkope lijnvluchten/bootverbindingen). In de Baltische Staten zelf is de railinfrastructuur niet zo geweldig. Busvervoer is daar de norm, overigens ook zeer goed te doen.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:51 schreef Vogel87 het volgende:
Interrail is geweldigIk heb twee jaar geleden samen met een vriend ook ge-interrailt en heb destijds erg veel gehad aan de tips op dit forum. Het is in ieder geval een onvergetelijke ervaring. We hebben de trip Venetië-Florence-Siena-Rome-Napels-Athene-Thessaloniki-Belgrado-Wenen-Berlijn gedaan in 22 dagen en waren zo'n 1.000 euro kwijt. Ontzettend veel meegemaakt (in Rome zelfs nog een gratis concert van Genesis bijgewoond!), geweldige treinreizen (en de boottocht van Italië naar Griekenland
) en veel mensen ontmoet. Ik heb er nog een uitgebreid reisverslag van geschreven, maar die is iets van 10.000 woorden, maar als iemand hem wil lezen, laat het maar even weten
Komende zomer willen we weer! (vorig jaar zijn we in Amerika geweest ivm de goedkope dollar) We zitten nog te twijfelen tussen scandinavië, de baltische staten of richting Frankrijk/Spanje/Portugal. Ik heb er nu al zin in
[..]
Wenen is erg duur! Met eten, drinken en een slaapplek ben je al gauw heel wat euro's kwijt. Wij hadden het zo gepland, dat we 's morgens in Wenen aankwamen en 's avonds naar de volgende stad gingen. Voor de rest is Wenen wel de moeite waard, maar in een dagje kan je alle hoogtepunten wel zien als je een beetje snel bent
In 2007 met aantal vrienden naar Praag gevlogen, daar bijna een week gebleven en ons uitstekend vermaakt, genoeg te zien en te doen hoor. Daarna met een nachttrein naar Krakow, die trein vond ik wel een belevenis, slapen ging nog best goed al lag ik wel opgevouwen, iets minder was dat we midden in de nacht gewekt werden door een Poolse genswacht aangezien we polen binnen reden en hij toch wel graag iedereen wilde controleren qua paspoort.quote:Op dinsdag 9 december 2008 19:26 schreef Grunner het volgende:
[..]
Dank je wel. Naast de genoemde steden staat Auschwitz ook op de planning. Praag willen we sowieso wel zien, maar als dat in één of twee dagen te doen is, houden we het daar gewoon bij. Naar die overige steden die je noemt zal ik ook eens kijken
gewoon doenquote:Op maandag 12 januari 2009 13:58 schreef LordLynx het volgende:
Ik zit ook te kijken om van de zomer een paar weken wat europese steden aan te gaan doen. Nu is het idee nog om tussen de steden te vliegen maar dat interrailen lijkt me ook best wat.
Idd het is echt een aanrader. Ik moet zeggen ik heb bijna dezefde route afgelegd behalve Parijs en Milaan.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:59 schreef rond1203 het volgende:
Voor degene die het nog niet heeft gedaan. Interrail is echt fantastisch! In de zomer van 2007 heb ik met drie vrienden het volgende rondje gemaakt:
Amsterdam - Parijs
Parijs - Barcelona
Barcelona - Milaan
Milaan - Venetie
En in Venetie hebben we een paar dagen op een eilandje vlakbij Venetie (Ca Savio) op een camping gestaan.
Venetie - Boedapest
Boedapest - Wenen
Wenen - Praag
Praag - Berlijn
Berlijn - Amsterdam
In totaal ruim 5000 kilometer afgelegd en ongeveer 70 uur in de trein gezeten maar het was het allemaal waard
Dus voor degene die twijfelt om te gaan interrailen... doen!!
Mwah, valt moeilijk te zeggen. Volgens mij kun je +- 3 maanden van te voren pas reserveren. Hoe snel het gaat is puur afhankelijk van de trein. Afgelopen zomer heb ik in Slowakije toen ik op de dag zelf nog wilde reserveren de pech gehad dat het hele rijtuig naar Wenen al was volgeboekt. Vervolgens 3 uur kunnen wachten op een andere trein die zo rond 1.40 vertrok en al rond zes uur 's ochtends aankwam. Geen aanrader.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:27 schreef JeroenV het volgende:
Hoe snel moet je zijn voor het kopen je ticket of reserveren van treinen voor Oost Europa als je in juli wilt gaan? Want ik begreep dat reserveren voor nachttreinen wel nodig is...?
Even de reis plannen met behulp van de reisplanner van de DB: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn?ld=212.178&rt=1&newrequest=yes"e:Op donderdag 22 januari 2009 14:07 schreef JeroenV het volgende:
Oke, valt wel mee dus![]()
Niet dat je in maart al moet reserveren ofzo.
Waar kun je de treinnummers zien?
Voor de Spaanse treintijden en prijs informatie kijk je op www.renfe.es . Vanuit Barcelona gaat er een talgo trein naar Montpellier. Zie voor prijs informatie http://www.renfe.es/productos/pdf/montpellier14122008.pdfquote:Op vrijdag 26 december 2008 00:25 schreef uitje4life het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat een treinticket Girona - Marseille ongeveer gaat kosten? En anders Barcelona - Marseille, we zitten namelijk begin augustus tussen Barca en Girona, en moeten naar Marseille toe! Of is vliegen dan goedkoper?
Je kunt ook eens een kijkje nemen op http://bahn.hafas.dequote:Op donderdag 22 januari 2009 18:01 schreef Friebo het volgende:
[..]
Voor de Spaanse treintijden en prijs informatie kijk je op www.renfe.es . Vanuit Barcelona gaat er een talgo trein naar Montpellier. Zie voor prijs informatie http://www.renfe.es/productos/pdf/montpellier14122008.pdf
Voor andere tijden binnen Spanje ga je naar http://horarios.renfe.es/hir/index.jsp?ID=s&page=hjhir110.jsp&image2.x=23&image2.y=1 .
We zijn er nog steeds niet over uit maar dit is inderdaad ook een goede optie. Bedanktquote:Op zondag 11 januari 2009 18:28 schreef MCH het volgende:
[..]
De Baltische staten zijn goed te combineren met Scandinavië (goedkope lijnvluchten/bootverbindingen). In de Baltische Staten zelf is de railinfrastructuur niet zo geweldig. Busvervoer is daar de norm, overigens ook zeer goed te doen.
Heb je ook een mailadres waarheen ik het kan sturen (je kunt me PM'en; jouw PM doet het niet). (Of weet iemand anders waar ik een Word-bestand online kan zetten? Want het is nogal een lap tekst om het in een forumpost te zetten).quote:Op maandag 19 januari 2009 13:56 schreef Chantal007 het volgende:
Hallo Vogel87,
Ik zou graag je reisverslag lezen.
http://www.worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=2591quote:Op maandag 26 januari 2009 13:25 schreef maartenducrot het volgende:
Deze zomer ook van plan om met vrienden te interrailen. We willen zoveel mogelijk met de nachttrein gaan, maar ik kan op de site van de NS niet vinden wat voor een toeslagen hierop zitten, net zoals de toeslag op de HSL (Nice-Parijs). Iemand een idee?
Let er ook op hoe laat de trein aankomtquote:Op maandag 26 januari 2009 18:29 schreef Eix het volgende:
[..]
http://www.worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=2591
Nachttreinen zijn soms wel handig maar hou er wel rekening mee dat je niet altijd even uitgeslapen aan komt. Ik kwam af en toe toch duf en brak aan. Maar t ligt er natuurlijk ook een beetje aan of je makkelijk in slaap valt, hoelaat de trein vertrekt, klasse etc.
quote:Op maandag 2 februari 2009 19:09 schreef Europees het volgende:
Ik ga ook samen met een vriend interrailen, hij doet dit jaar examen dus dit is een mooie afsluiting van z'n examens voordat hij z'n uitslag krijgt (30 minuten nadat we aankomen op Leiden Centraal hoort ie z'n uitslagGewoon met backpack en al naar school dus
)
Onze route:
Leiden - Arnhem
Arnhem - Ljubljana
Ljubljana - Pula (en met de bus naar Medulin om uit te gaan)
Pula - Siofok
Siofok - Boedapest
Boedapest - Bratislava
Bratislava - Wenen
Wenen - Praag
Praag - Eindhoven (''ff'' snel naar het concert van Guus Meeuwis)
Eindhoven - Berlijn
van Berlijn vliegen naar Stockholm
Stockholm - Kopenhagen
Kopenhagen - Leiden
We gaan 28 mei weg, ben benieuwd of alles gaat lukken! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in
WOW, ze hebben je slaapzak gestolen terwijl je lag te slapen?quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:17 schreef seatsniffer het volgende:
Dan heb je toch wat fout gedaan, ook al ben ik het wel met je eens over de italiaanse spoorwegen...
Onze route was destijds Dordrecht - Bremen - Kopenhagen - Göteborg - Hamburg - Bremen - Stuttgart - Parijs - Lausanne - Marseille - Rome - Venetië - Gorizia, en vanaf daar met de auto terug.
Tussen Marseille en Rome en Rome en Venetië hebben we nachttreinen genomen, dat was echt een horror. We hadden plekken gereserveerd, stappen we op, liggen er 9 (!!!!) Nigerianen of zo languit in de hele coupé te slapen, we hebben ons er toch tussen gewurmd, ik heb nog nooit zo een stinkende reis meegemaakt, nog nooit zo alert geweest, en toen we 's ochtends aankwamen waren we toch een portemonnee en een slaapzak kwijt...
Hehe, nee ik heb niet geslapen, ik hield een oogje in het zeil (schijnbaar niet goed genoeg), en mijn slaapzak zat aan mijn backpack vast.quote:Op donderdag 5 februari 2009 18:09 schreef Niek. het volgende:
[..]
WOW, ze hebben je slaapzak gestolen terwijl je lag te slapen?![]()
Is dat zo, met je interrail kaartje kan je in Italie dus niet zoveel?quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:08 schreef Liefste. het volgende:
Kutste wat ik ooit heb gedaan, van Utrecht naar Milaan. Lief dat ze bij de NS erbij vertelden dat het interrail kaartje van? ¤240? ofzo in Italië alleen in treinen die ze nog voor het vervoer naar Auschwitz hebben gebruikt geldig is. Ook zo leuk, aan een conductrice vragen: 'Is dit kaartje geldig voor deze trein?' Jaaaaaaaa natuurlijk was dat geldig. Alleen jammer van die boete van 40 euro voor 2 personen. En jammer van die rukkende man naast ons op de heenreis. Goed, in totaal... 70 euro aan boetes betaald. Maar het was me het waard hoor!
Nee. Je kan alleen met de boemeltjes gratis. En zoek dit van te voren grondig uit, want alleen de mensen die je komen beboeten spreken Engels. En de Italiaanse geheime politie die tegenover je zit in de trein met haar kind en het je nog eens lekker inwrijft.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:41 schreef JeroenV het volgende:
[..]
Is dat zo, met je interrail kaartje kan je in Italie dus niet zoveel?
Naja, boemeltjes... gewoon alle normale treinen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:44 schreef JeroenV het volgende:
Op deze site staan anders wel veel spoorwegen door Italie:
http://www.interrailnet.com/interrail_railway_map
Maar dat zijn dus alleen boemeltjes?
En kan je met een Interrail Global Pass alleen op bovenstaande spoorwegen of ook meer?
Dat is voor mij allemaal nog niet echt duidelijk, waar je kan zien welke treinen je kan nemen en of dit erin zit zeg maar...
Ik zag trouwens dat je maximaal drie maanden van te voren een pas aan moet vragen, maar goed dat ik dat nu zie
Ik ben zelf alleen in Venetië geweest, dat viel een beetje tegen 40 graden, veel mensen en water dat stinkt. Volgende keer die andere steden maar eens bezoeken.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 09:25 schreef StijnH het volgende:
Afgelopen zomer door Italie ge-interraild. Milaan-Florence-Napels-Rome. Geweldige vakantie gehad. Nog nooit zo relaxed gereisd met de trein. Zou wel kunnen dat het treinen waren waarvoor een toeslag werd gevraagd. Heb m'n vriendin de reserveringen etc laten regelen dus dat weet ik niet meer precies. Interrail in Italie raad ik dus zeer zeker aan!
Ik woon nu in Spanje/Barcelona en ik moet zeggen het bevalt me prima. Echt Barcelona is een aanrader.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:47 schreef StijnH het volgende:
Ben zelf niet in Venetië geweest, ben ik heel wat jaartjes terug al eens geweest. Geen last van stinkend water gehad dus:) Wel errugggg warm in die steden in die periode idd, maar ach, beter dat dan grijs regenweer. Ook geen last gehad van veel mensen, waarschijnlijk mede door eerdergenoemde hitte;)
Ik had dus inderdaad een one-country-ticket voor reizen binnen Italie. oor wie Italie of een ander land goed wil leren kennen kan ik een dergelijk ticket dus van harte aanraden. Ga het misschien dit jaar in Spanje proberen. Valencia, Madrid, Barcelona, Sevilla en evt. een paar dagen Ibiza:)
Tja, ik had liever ook gewoon vanuit Praag naar Berlijn gegaan, maar ik had de kaartjes al en de achterblijvende vrienden zouden het me niet in dank afnemen als ik niet mee zou gaan (lees: iemand die er niet van houd heb ik overgehaald om WEL mee te gaanquote:Op donderdag 5 februari 2009 17:05 schreef PhifeDawg het volgende:
[..]![]()
Voor de rest ziet er goed uit
Die stoelen zijn best OK, maar het ligt er aan hoe druk het verder is of je er ook een beetje in kan slapen. Ik vond het in een bijna lege trein geen probleem, maar je kan net pech hebben en een groep luidruchtige Chinezen treffen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:16 schreef Jaguarized het volgende:
Zijn er ook mensen die wel eens de CityNightLine naar München hebben gepakt? De kantelbare ligstoelen zijn te boeken vanaf 58 euro per retourtje en München is wellicht leuk om eens te bezoeken voor een lang weekend (oa bezoek kamp Dachau). Ik ben met name geïnteresseerd in de mensen die de ligstoelen hebben geprobeerd. Kan je er in slapen, hoe ver gaan ze onderuit etc.
Op die goedkope bedden kan ik dus weer niet slapen in de CNL; te klein, te smal te hard en teveel mensen in één ruimte.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:22 schreef ultra_ivo het volgende:
Die ligstoelen? Een van de meest beroerde dingen waar ik in heb proberen te slapen. Nee echt, boek dan voor dat tientje meer een ligplaats, dan kun je tenminste slapen. Die ligstoelen mijd ik als de pest.
Lig6 op de heenweg is inderdaad niet zo duur, 20 euro meer voor 49 euro. Een ligplaats op de terugweg is wel vele malen duurder, 135 ten opzichte van 39. Qua slapen in treinen ben ik wel wat gewend maar dit was 8 van de 10 keer in een eigen lig6 of lig4.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:22 schreef ultra_ivo het volgende:
Die ligstoelen? Een van de meest beroerde dingen waar ik in heb proberen te slapen. Nee echt, boek dan voor dat tientje meer een ligplaats, dan kun je tenminste slapen. Die ligstoelen mijd ik als de pest.
Nachttreinen betaal je vaak (lees: bijna altijd) een toeslag, varierend van 13 euro voor de D-nachttreinen (Oost europa voornamelijk) tot 20/30 euro voor een Couchette/slaapplaats in een CNL! Op het forum van WorldonRails (www.worldonrails.nl/forum) is er onderaan een FAQ waarin de kosten staan die je bij de treinen moet bijbetalen!quote:Op woensdag 25 februari 2009 13:34 schreef Fentoozler het volgende:
Kort vraagje: Als je met Interrail nachttreinen wilt pakken, moet je toeslag betalen? Wat houdt dat in en waar moet je die toeslag kopen? Geld dit ook voor ICE trouwens?
Waar in Europa?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:31 schreef emiel01 het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat het de overnachtingen ongeveer kosten als ik 10 dagen door Europa reis met interrail ga (5 dagen reizen)?
En zijn er nog sites waar je leuke hotels/appa/hostels kan vinden?
Ik zit nu drie maanden van tevoren te kijken, dat zou in principe toch genoeg moeten zijn...quote:Op woensdag 25 februari 2009 06:45 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je lang genoeg van te voren boekt dan is het terug hetzelfde als heen. Maar prijzen kunnen veranderen bij de Duitse Spoorwegen naargelang beschikbaarheid van plaatsen.
Normaliter wel.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 14:08 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Ik zit nu drie maanden van tevoren te kijken, dat zou in principe toch genoeg moeten zijn...
Ik weet niet met wat voor gezelschap je gaat maar als jullie jongerengroep zijn is een hostel prima optie.. Google even naar hostel sites of ga gewoon gelijk naar de beste (hostelworld.com).. Was in Berlijn en Praag vorig jaar ongeveer20 euro p/n kwijt (wel luxe hostels)quote:Op zaterdag 28 februari 2009 13:31 schreef emiel01 het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat het de overnachtingen ongeveer kosten als ik 10 dagen door Europa reis met interrail ga (5 dagen reizen)?
En zijn er nog sites waar je leuke hotels/appa/hostels kan vinden?
als je gaat landhoppen lijkt het me idd een stuk goedkoper dan vliegenquote:
Ik heb het idee dat heel veel mensen zich verkijken op de toeslagen die je bij bepaalde reserveringen moet maken.quote:Op zondag 1 maart 2009 19:48 schreef annoh het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan waar je heen gaat hé!
Mag wel, maar als je zo oud bent, moet je wel wat meer betalen.quote:Op maandag 2 maart 2009 06:53 schreef DrPwn het volgende:
hmm wat is dat voor onzin met die leeftijden? begrijp ik het goed dat dit niet kan als je 24 bent?
voelde ik me net bejaard mag ik nog steeds niet alles
Pas vanaf 26 meen ik...quote:Op maandag 2 maart 2009 07:15 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Mag wel, maar als je zo oud bent, moet je wel wat meer betalen.
Goede hostels bieden een kluisje aan voor dingen als paspoort en portemonee..quote:Op zondag 1 maart 2009 19:02 schreef littledrummergirl het volgende:
Hoe doen jullie het dan precies met waardevolle spullen? Als je overal en nergens slaapt, hoe zorg je dan dat je je telefoon/camera/geld niet gejat word?
Van tevoren plannen is makkelijker en goedkoper, maar dat moet je wel aanspreken. Het idee van Interrail is juist dat je vandaag niet weet waar je morgen bent. Maar dat verschilt voor iedereen. Als het goedkoop moet ga je in februari of oktober een rondje door Europa vliegen.quote:Op zondag 8 maart 2009 23:30 schreef Impry het volgende:
(ervaringen hier tussen vergelijk vliegen/treinen?)
Dat is behoorlijk veel. Maar ligt er ook helemaal aan wat je wilt zien, in welk tijdbestek; een stad als Rome wil je wel 3 dagen zijn, maar aan Bologna heb je aan een avondje genoeg. Wil je een dagje naar het strand of een dag wandelen door de bergen, dan is het handig als je er tenminste twee nachten in de buurt blijft. Ga je voor het uitgaan en overdag in de trein slapen, dan ziet je reis er heel anders uit.quote:Het zal dan een reis van dik 14 dagen worden, dan moet je aan die 10 reisdagen wel genoeg hebben denk ik. (of denk ik nu fout?)
Zie de tips in dit topicquote:Wat zijn een beetje aantrekkelijke routes als je het over ±14 dagen hebt?
Als je in hostels wilt slapen niet, in hotels soms wel.quote:Dan nog even aantal losse/korte vraagjes:
Heeft het reizen met 3 personen veel nadelen tov bijv. 2 of 4 personen? (bijv. met slapen?)
Voor het verschil in kosten hoef je het bijna niet te doen. Dus de keuze is meer op wat je zelf leuk vindt.quote:Overnachtingen; kom je bij de keuze tussen kamperen of hostels.
Bij interrailen blijf je toch veel in de grote steden lijkt me, dan is kamperen niet zo toegankelijk toch?
Treinen hebben daar airconditioning, dus neem een warme trui mee in de trein.quote:Hoe zit het met de hitte in treinen? In Zuid-Europa kan het erg warm zijn, maar is het dan een beetje uit te houden in de trein, of zijn hier nog tips voor?
quote:Tot zover even een aantal dingen waar ik nu aan denk, ga weer even verder googlen en houd dit topic zeker in de gaten!
Ik bedoelde dat 10 reisdagen in 14 dagen wel erg veel is. Maar je kan natuurlijk ook als je weer terug thuis bent, het weekend erna nog even een dagje Brussel of Keulen doenquote:Op maandag 9 maart 2009 00:10 schreef Impry het volgende:
Kijk eens aanThanks voor de snelle reactie in ieder geval.
Met de reisdagen doelde ik er meer op dat als we het ticket kopen voor 10 dagen treinen dan moet dat wel genoeg zijn voor dik twee weken rondreizen toch? Je gaat tenslotte niet elke dag reizen.
Ahja, op die manier, ik snap hem.quote:Op maandag 9 maart 2009 00:24 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat 10 reisdagen in 14 dagen wel erg veel is. Maar je kan natuurlijk ook als je weer terug thuis bent, het weekend erna nog even een dagje Brussel of Keulen doen
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:20 schreef Lemjur het volgende:
Amsterdam-Berlijn Kopenhagen-Malmö-Poznan-Warschau-Krakow-Wenen-Bratislava-Budapest-Belgrado-"Boekarest" -Sofia-Plovdiv-Istanbul hier. 30 dagen. Moet nog even berekenen wat goedkoper/gunstiger is. Losse kaartjes of pass.
Hostelworld heb je wel paypal of een cc voor nodig. Als je dat niet hebt wordt het mailen naar het hostel zelf. Verder altijd goede ervaringen met hostelworld.quote:Op zondag 29 maart 2009 20:53 schreef moby92 het volgende:
Whoopie, de definitieve beslissingen zijn hier gemaakt, dadelijk de vliegtickets boeken voor onze Italië reis komende zomer.
In 15 dagen doen we het volgende: Milano - Rimini - Firenze - Lucca - Roma. Echt op de bonnefooi is het niet maar we zijn vier jongens van 17 jaar dus volgend jaar gaan we een Europa roadtrip doen mocht dit bevallen.
Ik heb nog wel een vraagje, hoe bevalt boeken via Hostelworld.com? Want dat gaan we ook deze week doen. En daarnaast, omdat we nog geen 18 jaar zijn, kunnen we tegen veel problemen aanlopen?
Alvast bedankt!
Ik heb gisteren de toeslag voor de citynightline gevraagd door naar de klantenservice van interrail te mailen. Had vanochtend al antwoord. Dus probeer dat eens..quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:11 schreef uitje4life het volgende:
Wie weet waar ik de tarieven van treinkaartjes van TER kan vinden? Ik kan namelijk alleen de tijden van de reizen vinden op hun site...
En hoe kan ik de kaartjes voor de TALGO treinen kopen? Via de site van Renfe lukt het niet.... Op TGV-europe.com zijn de prijzen weer gelijk hoger geloof ik!
Maar ik wil niet met een interrail pas reizen, ik moet gewoon van Barcelona naar Les Arcs Draguignan (vlakbij Marseille). Ik heb wel een beetje uitgerekend dat dit ongeveer 115 euro kost voor 2 personen! Zo'n pas is ook niet echt voordelig voor mij denk ik. Ik moet alleen dit stuk en dan van Aix en Provence naar Leiden een weekje later!quote:Op woensdag 8 april 2009 14:42 schreef mracers het volgende:
[..]
Ik heb gisteren de toeslag voor de citynightline gevraagd door naar de klantenservice van interrail te mailen. Had vanochtend al antwoord. Dus probeer dat eens..
Nachttreinen kun je beter vooraf reserveren. Zijn ze uitverkocht dan kun je niet mee. Zeker de reis naar huis (Berlijn - Amsterdam) zou ik vooraf goed reserveren.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:28 schreef JeroenV het volgende:
We willen een paar nachttreinen nemen, voornamelijk op de langste trajecten (langer dan 10 uur).
In hoeverre moet je de nachttreinen van te voren bespreken? En zitten hier nog ristricties aan?
Geldt voor de overige treintrajecten dat je deze niet hoeft te bespreken of is het handiger dit wel te doen?
Er is hier juist geadviseerd niet te veel van tevoren vast te leggen. Je kunt bijna overal spontaan een kaartje voor de trein of de boot kopen hoor!quote:Op maandag 18 mei 2009 15:55 schreef JeroenV het volgende:
Thanks, we gaan gewoon maar veel van te voren vastleggen om er zeker van te zijn dat we overal komen en dus veel kunnen zien.
Nachttreinen is sowieso handig te reserveren. Daarnaast maken we veel ritjes van 6 uur of langer. Als je die niet meer in kan omdat je vergeten bent te reserveren kan je vaak een (halve) dag wachten.quote:Op maandag 18 mei 2009 15:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Er is hier juist geadviseerd niet te veel van tevoren vast te leggen. Je kunt bijna overal spontaan een kaartje voor de trein of de boot kopen hoor!
Dat dus. Hoewel het natuurlijk voor de lokale boemels weer niet hoeft en die rijden ook nog veel in de landen. Ligt een beetje aan de verbindingen/routes die je neemt. Overigens staat het in de reisplanner van de DB (bahn.de) ook gewoon aangegeven met een 'R' als er reserveringsplicht is.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:36 schreef JeroenV het volgende:
[..]
Nachttreinen is sowieso handig te reserveren. Daarnaast maken we veel ritjes van 6 uur of langer. Als je die niet meer in kan omdat je vergeten bent te reserveren kan je vaak een (halve) dag wachten.
Dan reserveer ik liever zodat ik er zeker van ben. Bovendien zijn veel trajecten al verplicht (Polen, Roemenie) waardoor je die data toch vast moet stellen.
Ik snap dat het leuk is om heel weinig te reserveren, maar dat zou ik dan doen als je een kleinere regio bereist. Wij doen nu bijna heel Oost-Europa.
't is juist leuk dat je kan zeggen 'Hm, de trein naar Warschau zit vol... Wat zullen we doen, Munchen of Gdansk?" Maarja, iedereen z'n eigen voorkeur natuurlijk!quote:Op maandag 18 mei 2009 16:36 schreef JeroenV het volgende:
[..]
Nachttreinen is sowieso handig te reserveren. Daarnaast maken we veel ritjes van 6 uur of langer. Als je die niet meer in kan omdat je vergeten bent te reserveren kan je vaak een (halve) dag wachten.
Dan reserveer ik liever zodat ik er zeker van ben. Bovendien zijn veel trajecten al verplicht (Polen, Roemenie) waardoor je die data toch vast moet stellen.
Ik snap dat het leuk is om heel weinig te reserveren, maar dat zou ik dan doen als je een kleinere regio bereist. Wij doen nu bijna heel Oost-Europa.
Je hebt het gelukkig door voordat je er 250 euro voor neertelt...quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:43 schreef Leep het volgende:
is het wel echt zo goedkoop eigenlijk?
250 voor 10 reisdagen is 25 eu per dag. Kan me niet voorstellen dat een treinkaartje in de balkan zo duur is eigenlijk?
Ik zou het niet doen als je vanuit Turkije start, in ieder geval niet voor het eerste stuk van de reis. Je kunt eventueel in Istanbul een balkan flexipass kopen á 25 euro voor mensen onder de 26 jaar en daar kun je 5 dagen in één maand!! mee reizen. Nachttrein is mogelijk mits hij na 19u vertrekt volgens mij (datum van de volgende dag er in zetten) maar je zult wel een toeslag moeten betalen voor een couchette enzo maar dat moet je met interrail ook dacht ik?quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:43 schreef Leep het volgende:
is het wel echt zo goedkoop eigenlijk?
250 voor 10 reisdagen is 25 eu per dag. Kan me niet voorstellen dat een treinkaartje in de balkan zo duur is eigenlijk?
Wow thanks dat is nog eens een goede tip. Ja Istanbul is echt mijn droom bestemming. Maar ik denk dat ik liever wat door het binnenland ga reizen nu en later een keertje terug kom voor de stad. Mijn ervaring met steden in Augustus is dat het meestal 90% toeristen is en vies en stoffig. Dat balkan ticket kun je gewoon makkelijk kopen enzo? Vind het voordeel van interrail namelijk wel dat ik het hier al kan kopen en een beetje zekerheid heb dat ik niet 5 uur in een corrupt land in de rij hoef te staan enzoquote:Op donderdag 21 mei 2009 16:46 schreef Totziens het volgende:
[..]
Ik zou het niet doen als je vanuit Turkije start, in ieder geval niet voor het eerste stuk van de reis. Je kunt eventueel in Istanbul een balkan flexipass kopen á 25 euro voor mensen onder de 26 jaar en daar kun je 5 dagen in één maand!! mee reizen. Nachttrein is mogelijk mits hij na 19u vertrekt volgens mij (datum van de volgende dag er in zetten) maar je zult wel een toeslag moeten betalen voor een couchette enzo maar dat moet je met interrail ook dacht ik?
Als je dit gaat googlen kom je waarschijnlijk veel duurdere versies tegen van deze pas, niet online kopen dus maar ter plekke.
En plan minimaal 2/3 dagen in voor Istanbul want het is mooi
Volgens diezelfde Bahn.de vertrekt er iedere avond om 22:00 een trein:quote:Op woensdag 27 mei 2009 13:21 schreef Harmen1984 het volgende:
Weet iemand of er een directe trein rijdt tussen Istanbul en Boekarest? Bahn.de zegt van niet, en stuurt je over Belgrado.
Zou zelf via Zuid Frankrijk (Nice, wellicht Marseille) gaan om een stukje zuidkust-route mee te pakken, vervolgens richting Turijn/Milaan, eventueel nog iets zakken in Italie richting Rome en dan wat noordelijker via Oostenrijk/Slovenie naar Kroatie. Zo sla je Venetie idd over, maar daar valt toch niet zoveel te beleven (al is dat natuurlijk altijd persoonlijk), zeker niet voor backpackers.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:36 schreef Smaharba het volgende:
Wij zijn van plan om deze route te nemen 9 juli. Nog tips voor een andere route of iets dergelijks?
[ afbeelding ]
Als je voor de feestcampings van Rimini gaat in de zomer, zou je er ook over kunnen denken om naar Pula of het gebied ten oosten van Venetië in Slovenië te gaan daarvoor in de plaats.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:36 schreef Smaharba het volgende:
Wij zijn van plan om deze route te nemen 9 juli. Nog tips voor een andere route of iets dergelijks?
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |