quote:De brand van het gebouw van de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit in Delft zal nog zo'n zes uur doorwoeden. Dat heeft de brandweer rond 23.00 uur gezegd.
Het instortingsgevaar blijft aanwezig. De brand heeft zich inmiddels uitgebreid naar de onderste verdiepingen van het gebouw.
Opvang
De bewoners die wegens de brand zijn geëvacueerd en geen alternatieve slaapplek hebben, worden opgevangen in de sporthal Brasserskade in Delft.
In de sporthal zijn alle noodzakelijke faciliteiten aanwezig, zoals eten, bedden, medische zorg en slachtofferhulp.
Politie
De politie heeft auto's die binnen een straal van honderd meter van het brandende gebouw geparkeerd stonden, verwijderd. Met behulp van de kentekenplaten worden de eigenaren ingelicht.
Twee Delftse ondernemers, afgestudeerd aan de TU, hebben hun kantoren beschikbaar gesteld voor studenten en medewerkers van de faculteit.
er zal vast nog wel wat te redden zijn, de vraag is alleen hoeveel nogquote:Op woensdag 14 mei 2008 02:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Toch frappant dat je op die laatste foto nog houten onderdelen ziet die wat betreft brandschade ongedeerd zijn gebleven. Misschien dat er toch nog wat documenten en boeken te reden zijn?
Ik kreeg een beetje de indruk dat het allemaal een reddeloze zaak was, dit geeft dan toch weer wat hoop. Een probleem zal denk ik ook wel zijn hoe je die spullen nu kunt bereiken, wegens instortingsgevaar lijkt het mij niet verstandig om het gebouw in te gaan. Ze zullen toch niet gelijk gaan slopen?quote:Op woensdag 14 mei 2008 02:31 schreef zquing het volgende:
er zal vast nog wel wat te redden zijn, de vraag is alleen hoeveel nog
Hmmmmmm, ik denk dat 't instortingsgevaar behoorlijk afneemt als 't is opgehouden met branden. Mischien dat ze daarna nog gaan proberen te redden wat er te redden valt.quote:Op woensdag 14 mei 2008 02:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik kreeg een beetje de indruk dat het allemaal een reddeloze zaak was, dit geeft dan toch weer wat hoop. Een probleem zal denk ik ook wel zijn hoe je die spullen nu kunt bereiken, wegens instortingsgevaar lijkt het mij niet verstandig om het gebouw in te gaan. Ze zullen toch niet gelijk gaan slopen?
NOS TTquote:***************************************
Brand Delft begin ochtend gedoofd
` De brandweer in Delft laat het vuur
in het gebouw van de TU gecontroleerd
uitbranden.Vermoedelijk zal het vuur
tegen de ochtend zijn gedoofd.
Gisteren brak door kortsluiting brand
uit in de faculteit Bouwkunde.Een deel
van het gebouw is ingestort.De andere
vleugel is door het vuur verwoest.In de
omgeving zijn twee studentenflats en
een paar huizen ontruimd.Acht evacués
hadden geen slaapplaats en zijn in
hotels ondergebracht.
Door de brand zijn veel werkstukken van
studenten,zoals maquettes,in vlammen
opgegaan.Ook een collectie stoelen van
Rietveld en Le Corbusier is verwoest.
dat vraag ik mij ook af worden die verspreid over twente en eindhoven, want om zo snel aan zoveel studenten onderdak te bieden is onmogelijk of ze moeten leeg staande kantoren gaan huren.quote:Op woensdag 14 mei 2008 02:24 schreef zquing het volgende:
ik vraag me af hoe ze alles gaan regelen met de mensen die bouwkunde doen...... Verder viel er voor mij vandaag een college uit omdat de docent les aan 't geven was in bouwkunde en is afgevoerd met ademhalingsproblemen :s
Was die er niet, of zat het aangesloten op de gewone waterleiding, die dus gesprongen was...quote:Op woensdag 14 mei 2008 08:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
IK vind het trouwens gek dat er geen sprinkler installatie was
normaal zijn dat aparte buizen (hier in ieder geval wel)quote:Op woensdag 14 mei 2008 08:12 schreef OA het volgende:
[..]
Was die er niet, of zat het aangesloten op de gewone waterleiding, die dus gesprongen was...
Lijkt mij dat zo'n gebouw verplicht sprinklers heeft.
quote:DELFT - De brandweer heeft woensdagmorgen om 6.00 ur het sein brand meester gegeven. Een woordvoerder van de brandweer heeft dat gezegd. Het uitgebrande gebouw van de Delftse Technische Universiteit smeult nog een beetje na.
Ongeveer twintig brandweermannen houden toezicht. Vanwege instortingsgevaar kunnen ze niet dichtbij het gebouw komen.
Volgens een woordvoerder van de brandweer gaan deskundigen van een sloopbedrijf woensdag zo snel mogelijk onderzoeken hoe de situatie in het pand is.
Ligt eraan hoeveel ruimte er is om te blussen....quote:Op woensdag 14 mei 2008 08:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar hoe zit het nu met die andere gebouwen in de buurt? Stel dat er bij Electro een brandje komt, dan kan dat dus kennelijk ook niet geblust worden????
Lijkt mij wel. Sloopkogel ertegenaan. Ik zou geen mensenleven riskeren om wat oude boeken boven te halen. Ik mag aannemen dat de administratie gewoon digitaal en extern bijgehouden is.quote:Op woensdag 14 mei 2008 02:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik kreeg een beetje de indruk dat het allemaal een reddeloze zaak was, dit geeft dan toch weer wat hoop. Een probleem zal denk ik ook wel zijn hoe je die spullen nu kunt bereiken, wegens instortingsgevaar lijkt het mij niet verstandig om het gebouw in te gaan. Ze zullen toch niet gelijk gaan slopen?
Een stukje van de eerste verdieping schijnt nog intact te zijn, tot zo ver mogelijk ivm waterschade en de begane grond schijnt ook nog redelijk intact te zijn...quote:Op woensdag 14 mei 2008 09:01 schreef IkWilbert het volgende:
Brand meester gelukkig... al vraag ik me af hoeveel brandbaars er nog over is...
Nou volgens mij is dat helemaal niet standaard. Ik zit in het nieuwe stuk van het CiTG gebouw ernaast en geen sprinklers te bekennen. Wel rookmelders.quote:Op woensdag 14 mei 2008 08:12 schreef OA het volgende:
[..]
Was die er niet, of zat het aangesloten op de gewone waterleiding, die dus gesprongen was...
Lijkt mij dat zo'n gebouw verplicht sprinklers heeft.
kan iedereen mij een lol doen en niet de woorden "electro" en "brand" in een zin gooien? sangdrax werkt daar.......denk aan de baby!!! (7 maanden zwanger, sangdrax wordt papa, geen stress voor mams svp)quote:Op woensdag 14 mei 2008 08:56 schreef just me het volgende:
Ik denk dat het voordeel van bijv Electro is dat dat wél goed te bereiken is.
Nadeel van Electro is de benzinepomp aan de overkant!
Ik heb zelf op electro gewerkt en heb daar zélf zwanger rondgelopen en had geen angst of zoiets dergelijksquote:Op woensdag 14 mei 2008 09:22 schreef simmu het volgende:
kan iedereen mij een lol doen en niet de woorden "electro" en "brand" in een zin gooien? sangdrax werkt daar.......denk aan de baby!!! (7 maanden zwanger, sangdrax wordt papa, geen stress voor mams svp)
en met die rare klimaatcontrole in dat rare nare gebouw en alles.....
Idd.quote:Op woensdag 14 mei 2008 09:22 schreef simmu het volgende:
[..]
kan iedereen mij een lol doen en niet de woorden "electro" en "brand" in een zin gooien? sangdrax werkt daar.......denk aan de baby!!! (7 maanden zwanger, sangdrax wordt papa, geen stress voor mams svp)
en met die rare klimaatcontrole in dat rare nare gebouw en alles.....
Denk de rook weg bij die andere foto's en zo staat het er bij....quote:Op woensdag 14 mei 2008 09:33 schreef zoeperzazke het volgende:
ben benieuwd of er vandaag nog foto's komen van hoe het er nu bij staat...
was ik ook op aan het wachtenquote:Op woensdag 14 mei 2008 09:33 schreef zoeperzazke het volgende:
ben benieuwd of er vandaag nog foto's komen van hoe het er nu bij staat...
Alsof een gebouw met een stalen constructie gelijk instort bij brand.quote:Op woensdag 14 mei 2008 09:32 schreef Netsplitter het volgende:
Idd.
Wanneer dat gebouw in de hens vliegt zal dat niet lang overend blijven staan vrees ik......
Is 1 grote staalconstructie.....
quote:
het woord wat je zoekt: waarschijnlijk.quote:Op woensdag 14 mei 2008 09:51 schreef WebHawkjuh het volgende:
This thread is worthless without (new) pics!
ff ot: Sein brand meester houdt ook in dat het gevaar van instorting uit zichzelf minder likely (damn wat is het nederlandse woord) is geworden?
Alsof dat uniek isquote:Op woensdag 14 mei 2008 09:51 schreef DANILXL het volgende:
een vriend van me heeft zich een paar weken terug ingeschreven voor bouwkunde in delft, na eerst een jaar te hebben gewerkt.
De WTC torens waren een stuk dikker dan Electro.quote:Op woensdag 14 mei 2008 09:42 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Alsof een gebouw met een stalen constructie gelijk instort bij brand..
Kijk maar naar het WTC, daar vloog een compleet vliegtuig in en duurde het ong. een uur voordat de eerste toren instortte.
Waarom zou bij brand het hoogbouwgedeelte van Elektro intergraal omklappen?quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:02 schreef Netsplitter het volgende:
De WTC torens waren een stuk dikker dan Electro.
Dat is vrij rank gebouwd en wanneer dat ompleurt neemt die met een beetje pech een zooi studentenflats mee....
Idd.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:10 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Waarom zou bij brand het hoogbouwgedeelte van Elektro intergraal omklappen?
Heb redelijk vaak filmpjes gezien van schoorstenen die inderdaad in stukken omvallen maar wel in de volledige lengte zeg maar.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:10 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Zelfs een oude fabriekschoorsteen die wordt gesloopt (en vaak wordt verzwakt op het kritieke punt), breekt in stukken halverwege het omvallen.
Precies, dan gaat het dus verbuigen en zakt de hele hoogbouw in als een plumpudding, zo'n gebouw valt echt niet om.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:26 schreef Netsplitter het volgende:
Heb redelijk vaak filmpjes gezien van schoorstenen die inderdaad in stukken omvallen maar wel in de volledige lengte zeg maar.
het vervelende van Electro is dat het 1 grote stalen contructie is dus gaan verbuigen als de pest wanneer het maar heet genoeg wordt.
Maar hopelijk komen we er nooit achter en blijft dit een hypothetische discussie.
Nee, dat is niet die studentenflat. Die staat aan de andere kant.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:24 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Die flat op de voorgrond, is dat nou die studentenflat?
Wat istie lelijk zeg.
Nee.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:24 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Die flat op de voorgrond, is dat nou die studentenflat?
Die is spontaan met zwangerschapsverlof omdat ze niet meer op Electro durft te komen....quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:27 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Precies, dan gaat het dus verbuigen en zakt de hele hoogbouw in als een plumpudding, zo'n gebouw valt echt niet om.
(ben benieuwd of die zwangere userin al afgehaakt of aan het bevallen is).
Is volgens mij een gebouw van TNO ofzo, iig niet van Civiel.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:28 schreef goeiemoggel het volgende:
Deze hoogbouw hoort volgens mij nog bij Civiele Techniek en Geowetenschappen.
Ja, maar dan hoeft het toch niet eerst af te fikken?quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:36 schreef pfaf het volgende:
Die jaren 70 Oostblok bouw mag inderdaad wel eens vernieuwd worden!
Hopelijk niet.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:41 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ja, maar dan hoeft het toch niet eerst af te fikken?
yup, zie Nu.nl .quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:57 schreef WebHawkjuh het volgende:
Is er al bekend wat er tijdens de informatiebijeenkomst om 09.00 uur in de aula van de TU is bekendgemaakt?
quote:Ongeveer twintig brandweermannen houden toezicht. Vanwege instortingsgevaar kunnen ze niet dichtbij het gebouw komen.
Volgens een woordvoerder van de brandweer gaan deskundigen van een sloopbedrijf woensdag zo snel mogelijk onderzoeken hoe de situatie in het pand is.
Geëvacueerden
De ongeveer zeshonderd geëvacueerde omwonenden kunnen waarschijnlijk in de loop van de dag weer naar huis. Het gros van de geëvacueerden woont in twee studentenhuiscomplexen van woningcorporatie DUWO.
De corporatie onderzoekt volgens de gemeente samen met de politie of de panden weer veilig zijn. Dat gebeurt ook met de enkele woningen die vlakbij het gebouw van Technische Universiteit liggen.
Familie
Volgens de gemeente hebben vrijwel alle geëvacueerden de afgelopen nacht zelf voor onderdak gezorgd bij vrienden of familie. De gemeente regelde voor acht studenten een hotel in Zoetermeer.
Een sloopbedrijf is bezig een sloopplan op te stellen. Naaar verwachting kunnen de slopers op zijn vroegst donderdag aan de slag. De instanties willen snel met de sloop beginnen omdat ze bang zijn dat het gebouw alsnog verder instort.
De afgebrande faculteit Bouwkunde telde dertien etages. Vanaf de derde is het volgens de brandweer volledig afgebrand. Wellicht kunnen de kelder en de laagbouw behouden blijven.
Ondernemers
Twee ondernemers uit de buurt, oud-studenten van de TU, hebben aangeboden studenten op te vangen zolang er geen alternatieve studieruimte is. Ze roepen andere bedrijven op hetzelfde te doen.
Omwonenden die niet zijn geëvacueerd hoeven woensdag hun ramen en deuren niet meer gesloten te houden, aldus de gemeente.
College
De ruim 3000 studenten Bouwkunde krijgen vanaf volgende week college in tenten en andere gebouwen in de buurt. De TU heeft de studenten woensdagochtend op de hoogte gebracht van de noodplannen.
Ongeveer achthonderd medewerkers van de faculteit zullen de komende tijd zoveel mogelijk met laptops vanuit huis of andere plekken werken.
Waarom?quote:Op woensdag 14 mei 2008 11:49 schreef WebHawkjuh het volgende:
Welke fokkers zitten er allemaal op de TU? Melden aub
doe eens op pagina 1 kijken, zoveel verandert er nu niet meer aan het gebouw hoorquote:
Inderdaad, gebouwen klappen nooit helemaal om bij een brand. Altijd vliegen er vooral stukken af zoals nu ook gebeurd is maar het meeste van de hoofdconstructie blijft staan.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:10 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Zelfs een oude fabriekschoorsteen die wordt gesloopt (en vaak wordt verzwakt op het kritieke punt), breekt in stukken halverwege het omvallen.
Anders ga je zelf kijken....quote:Op woensdag 14 mei 2008 12:27 schreef WebHawkjuh het volgende:
Jawel! We willen live updates met fotomateriaal!
OT: Is het branden nu helemaal gestopt of brand het nog steeds?
Als we er van uitgaan dat de EWI toren een uniforme brandlast heeft, er niet actief geblust wordt door de brandweer, de brand zich in het onderste gedeelte van de toren bevindt en de brandwerende laag voor de kolommen max 2-3 uur stand kan houden, dan zal er onvermijdelijk knik optreden waardoor het gebouw in elkaar zakt. Het is vrij onwaarschijnlijk dat het zal kantelen, gezien het enorme gewicht boven het in dit geval gekozen breekpunt.quote:Op woensdag 14 mei 2008 12:28 schreef -0- het volgende:
[..]
Inderdaad, gebouwen klappen nooit helemaal om bij een brand. Altijd vliegen er vooral stukken af zoals nu ook gebeurd is maar het meeste van de hoofdconstructie blijft staan.
Zo'n beetje de enige gebouwen die na brand compleet en 'netjes' in elkaar zakten waren de 3 WTC torens.
Men doet niet anders in de techniek, rekent lekker makkelijk.quote:Op woensdag 14 mei 2008 12:49 schreef Parzival het volgende:
assumption is the mother of all f*******ups
Men rekent met de data die men dan/nu had/heeft.quote:Op woensdag 14 mei 2008 12:53 schreef Terecht het volgende:
[..]
Men doet niet anders in de techniek, rekent lekker makkelijk.
In de techniek wordt (bijna) altijd gebruik gemaakt van simplificaties en aannames. Dat is niet persé slecht, als de foutmarge maar klein genoeg is, daar zijn dan ook normen voor. Maar het is een fabeltje dat men alles tot in de puntjes narekent.quote:Op woensdag 14 mei 2008 12:56 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Men rekent met de data die men dan/nu had/heeft.
Achteraf praten is altijd makkelijk.
Er blijven altijd variabelen in zitten omdat men daar niet de expertise van heeft op dit moment.
quote:Beste student van de faculteit Bouwkunde,
Iedereen is geschrokken van de brand. De TU stelt alles in het werk om het onderwijs zo spoedig mogelijk weer te hervatten.
Wij kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt. Vragen over het gebouw en de brand beantwoordt het College van Bestuur via de TU-Nieuws e-mails. Ook kun je informatie krijgen bij de iTU-balie in de aula. Vragen over het onderwijs lopen via O&S
Wat gebeurt er met het onderwijs?
We proberen het onderwijs zoveel mogelijk te laten doorgaan. Voor de komende tijd tot aan de zomer zullen we de peilingen, colleges, tentamens, het ontwerponderwijs opnieuw inroosteren.
• De peilingen (GoNoGo) hebben de hoogste prioriteit, omdat die volgende week al starten. De peilingen gaan door zoals gepland, met dien verstande dat andere zalen zullen worden gevonden. Over de ruimte ontvang je zeer spoedig bericht.
• Alle tentamens gaan door en worden op dit moment opnieuw ingeroosterd.
• Ontwerponderwijs en colleges zullen zoveel mogelijk doorgaan. Op dit moment wordt naar vervangende ruimte gezocht.
Voor de langere termijn, de periode na de zomer, zoeken we geschikte huisvesting op en buiten de campus. Afhankelijk van de beschikbare ruimten, zullen we het onderwijs voor volgend jaar opnieuw inroosteren.
Hoe informeren we onze Bouwkundestudenten?
Vanaf vandaag is een pagina op Blackboard voor je geopend: “Communication Centre Architecture”. Hier vind je de meest recente informatie over roosters, vakken, enzovoort Wij raden je aan deze site dagelijks te checken.
Voor praktische informatie over cijfers, vakken, roosters en dergelijke kun je ook naar O&S bellen of mailen:
telefoonnummer: 015 – 27 88773
e-mail: h.a.j.ootes attudelftpuntnl
Blackboard-account
Op Blackboard vind je de meest actuele en voor jou relevante informatie. Je kunt op Blackboard inloggen met je Net ID.
Hartelijke groeten,
Theo van Drunen, Hoofd O&S Bouwkunde
Anka Mulder, Directeur O&S, TU Delft
Krik van Ees, secretaris Onderwijs Bouwkunde
Is makkelijker voor het afvoeren van puin.. alles is zwart dus kan gerust in 1 container en weg ermee.. anders ben je zolang bezig met het sorteren er vanquote:Op woensdag 14 mei 2008 10:41 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ja, maar dan hoeft het toch niet eerst af te fikken?
Dat vele water valt denk ik ook wel mee, er is niet heel intensief geblust.quote:Op woensdag 14 mei 2008 13:16 schreef Parzival het volgende:
hmm nog niets bekend dus over de binnenzijde van het gebouw.. fikt t nou nog steeds op de BG en kelder ? of is er nog IETS van het gebouw over (afgezien van veeeeel water)
Was volgens mij in de zogeheten "Blokkenhal", helemaal achterin de laagbouw, zo ongeveer het verste weg van het gedeelte wat ingestort is.quote:Op woensdag 14 mei 2008 13:24 schreef Parzival het volgende:
"Volgens de brandweer zijn de kelder en onderste twee verdiepingen waarschijnlijk bewaard gebleven"
Hmm zou daar de tentoonstelling hebben gestaan ??
Ik heb een paar jaar langs de aanrijroute van de brandweer naar de faculteit scheikunde gewoond.quote:Op woensdag 14 mei 2008 13:28 schreef Lamb het volgende:
Ik hoorde dat het ontruimingsalarm bij de faculteit scheikunde afging net. Ohgod ;p
Ik zag net nog een laptop staan en een gsm.. zagen er nog mooi uit.. Nee, volgens mij waren alleen de BG en Kelder nog aardig 'intact'. natuuurlijk door het instorten is een gedeelte kapoet.. En der ligt ongeveer een nieuwe zwemparadijs. maar het staat nog wel.. de inhoud is natuurlijk compleet verloren gegaan./quote:Op woensdag 14 mei 2008 13:16 schreef Parzival het volgende:
hmm nog niets bekend dus over de binnenzijde van het gebouw.. fikt t nou nog steeds op de BG en kelder ? of is er nog IETS van het gebouw over (afgezien van veeeeel water)
nee daar stond het eerst opgeslagen, maar het was juist die dag ervoor naar een zaal gebracht voor tentoonstellingquote:Op woensdag 14 mei 2008 13:24 schreef Parzival het volgende:
"Volgens de brandweer zijn de kelder en onderste twee verdiepingen waarschijnlijk bewaard gebleven"
Hmm zou daar de tentoonstelling hebben gestaan ??
Zeker wel al parkeerboete's uitgeschreven?quote:Op woensdag 14 mei 2008 14:12 schreef Pasz het volgende:
Er zijn nog geen auto's weggesleept.
Toch niet dat kleine witte autotje he? Zag die toevallig staan recht voor het ingestortte gedeelte :pquote:Op woensdag 14 mei 2008 14:12 schreef Pasz het volgende:
Mocht net eindelijk mijn auto ophalen, die daar geparkeerd stond. Onder begeleiding van een vriendelijke beveiligingsbeambte, dat wel. Ze hebben op het parkeerterrein een megahek neergezet. De auto's die daar achter staan blijven verboden terrein. Er zijn nog geen auto's weggesleept.
Of hij ziet toevallig je reserve molotov-cocktail liggenquote:Op woensdag 14 mei 2008 14:23 schreef Parzival het volgende:
sta je daar met de beveiligingsbeamte blijkt er een wielklem op te zitten.. dat zou weer grappig zijn
quote:Op woensdag 14 mei 2008 14:12 schreef Pasz het volgende:
Er zijn nog geen auto's weggesleept.
Lijkt me wel een beetje ongepast.quote:Op woensdag 14 mei 2008 14:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Zeker wel al parkeerboete's uitgeschreven?
Volgens mij had dan beter de CT-faculteit af kunnen fikken.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:36 schreef pfaf het volgende:
Die jaren 70 Oostblok bouw mag inderdaad wel eens vernieuwd worden!
Ho ho, daar zit een prachtig nieuw stukje Geotechnologie aan vast !quote:Op woensdag 14 mei 2008 15:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij had dan beter de CT-faculteit af kunnen fikken.
quote:104 Teletekst wo 14 mei
Stoelencollectie TU Delft gered
` De brandweer in Delft is het gebouw
van de TU binnengegaan dat gisteren
door brand werd verwoest.Bijna alle
stoelen van ontwerpers zoals Rietveld
en Le Corbusier bleken ongeschonden.Dat
geldt ook voor tientallen maquettes
die als verloren werden beschouwd.
Verder gaat de brandweer het sportveld
van de TU Delft en de balkons van flats
in de buurt onderzoeken op asbest.Op
het inmiddels afgesloten sportveld zijn
asbestvezels gevonden.De lucht bevat
geen asbestdeeltjes,zegt de brandweer.
De examens van de studenten gaan door
en maandag worden de colleges hervat,in
zalen van andere universiteitsgebouwen.
TN is ook geen architectonisch kunststukjequote:Op woensdag 14 mei 2008 15:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij had dan beter de CT-faculteit af kunnen fikken.
Alle gebouwen op de campus zijn vreselijk.quote:Op woensdag 14 mei 2008 16:22 schreef zquing het volgende:
[..]
TN is ook geen architectonisch kunststukje
Volgens mij veroorzaakt EWI zelf die harde wind hoor.quote:maar als ct was afgefikt had 't niet meer zo hard gewaaid bij ewi
wat ik gehoord had was dat alles gewoon goed was todat ze een extra verdieping hadden gebouwd op CT en dat 't pas daarna zo hard is gaan waaienquote:Op woensdag 14 mei 2008 16:37 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Alle gebouwen op de campus zijn vreselijk.
[..]
Volgens mij veroorzaakt EWI zelf die harde wind hoor.
zo bikkels, niet eens een weekje vrij?quote:De examens van de studenten gaan door
en maandag worden de colleges hervat,in
zalen van andere universiteitsgebouwen.
quote:Vanmorgen om 06.00 uur is het sein 'brandmeester' gegeven voor de brandbij de faculteit Bouwkunde. Inmiddels is de brandweer in het gebouwgeweest en zijn een aantal spullen, waaronder maquettes en stoelen vande stoelencollectie, veiliggesteld.
Vanmorgen om 09.00 uur hebben grote aantallen medewerkers en studentenvan Bouwkunde een bijeenkomst in de aula bezocht. Daar is het verloopvan de brand geschetst en is aangegeven hoe de rest van het collegejaarzal worden georganiseerd. Ook zijn medewerkers en studenten vanBouwkunde persoonlijk via de mail op de hoogte gebracht. De komende tijdblijft de iTU-balie in de hal van de aula het informatiepunt waar directbetrokkenen hun vragen kunnen stellen.
Het onderwijs van Bouwkunde zal vanaf volgende week zoveel mogelijkdoorgang vinden. Tot aan de zomer worden peilingen, colleges, tentamensen het ontwerponderwijs opnieuw ingeroosterd. Studenten Bouwkunde kunnenvoor informatie hierover terecht in het "Communication ArchitectureCentre", een community in Blackboard. Daarnaast wordt medewerkers enstudenten van Bouwkunde geadviseerd de website www.bk.tudelft.nlnauwlettend in de gaten te houden. Voor medewerkers wordt hard gewerktaan vervangende werkplekken.
Vanmiddag heeft minister Plasterk een bezoek gebracht aan de TU Delft.Hij betuigde zijn medeleven. De minister verklaarde zich verheugd overde positieve inzet van medewerkers en studenten om deze grote ramp teboven te komen.
D.J. van den Berg, Voorzitter CvB
W. Patijn, decaan Faculteit Bouwkunde
English translation follows asap
bron: http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=44966quote:Sloopplan
Afgebrande universiteitsgebouw (foto: Remco Suiker) De TU Delft, de brandweer en gemeente hebben woensdag 14 mei een globaal plan opgesteld voor de sloop van het verwoeste deel van het gebouw. Donderdag wordt dit plan verder uitgewerkt en aan de burgemeester voorgelegd. Naar verwachting kan vrijdag 16 mei met de sloop begonnen worden. Voor de sloop geldt een asbestprotocol. Dat betekent dat er extra zorgvuldig omgegaan wordt met onder meer de afzettingen rondom het gebouw en de verwijdering van asbestbevattende deeltjes. Over de exacte sloopmethode bestaat nog enige onduidelijkheid, vanwege de instabiele situatie van het gebouw. Er is namelijk nog steeds sprake van een gering instortingsgevaar en dat bemoeilijkt de sloopwerkzaamheden. Sloopbedrijf Oranje uit Spijkernisse zal de sloop uitvoeren.
Tijdens een reddingsoperatie woensdagmiddag heeft de brandweer 50 maquettes gered en de verzameling historische stoelen. Naar verwachting zal vrijdag 16 mei met de sloop begonnen worden.
Misschien willen ze voorkomen dat andere delen ongecontroleerd instorten. Als je gelijk gaat slopen hou je daar wat meer controle over.quote:Op woensdag 14 mei 2008 17:57 schreef zquing het volgende:
morgen al..... Dat is wel heel erg snel toch?
dat mogen ze niet eens is want doormiddel van dat asbest moeten ze het wel gecontroleerd slopen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 20:53 schreef Loveless85 het volgende:
Is het niet 't makkelijkst nu alles waardevol eruit is gewoon even 2/3 dagen er hard tegen aan te gaan (implosie, sloopkogel e.d.) en dan gelijk klaar te zijn?
Ik heb er niet zoveel verstand van maar zo'n instabiel gebouw lijkt me nou niet makkelijk en gecontroleerd meer te slopen
Ik kijk vanaf een laptop scherm maar elke foto heeft andere kleuren; hoe lang heb je zitten soepen?quote:Op woensdag 14 mei 2008 20:18 schreef freud het volgende:
Nieuw setje pics van vanmiddag:
Ze zijn vanaf verschillende hoeken genomen en dus ook met andere instellingen. Ik werk niet met die fijne automatische standen op de cam, dus kan er verschil zittenquote:Op woensdag 14 mei 2008 22:03 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Ik kijk vanaf een laptop scherm maar elke foto heeft andere kleuren; hoe lang heb je zitten soepen?
Ze zijn naar de aula verscheept...quote:Op donderdag 15 mei 2008 12:59 schreef jeoren het volgende:
Kunnen de fietsen naast het Blobgebouw al worden weggehaald?
ik zie hiervandaan idd een mast boven het gebouw uitsteken.quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:14 schreef zjroentje het volgende:
Kraan voor de sloopkogel staat al voor het gebouw.
Misschien steekt hij er nog wat van opquote:Op donderdag 15 mei 2008 15:30 schreef shameete het volgende:
ik zag trouwerns gisteravond bij hart van nederland een boer die allemaal papier van z'n land aan het afrapen was, vol met aantekeningen uit de TU. dit was zo'n 2 km verderop...
dit zal denk ik blaadjes zijn wat de mensen op hun bureau hadden liggen, lijtk me niet dat dit papier is wat uit de archiefkasten komen.
Er wordt morgen begonnen, maar als er de mogelijk bestaat dat er asbest vrijkomt, dan kan het net zo snel weer stil liggen. Pas volgende week zal duidelijk worden of de omliggende gebouwen bewoonbaar zullen worden en blijven tijdens de sloop.quote:Op donderdag 15 mei 2008 18:56 schreef freud het volgende:
Is er al bekend hoe laat men ongeveer begint met slopen? Mijn sluitervinger jeukt
Hmm, kijk wel eventjes morgen. Even kijken of ze bij de gemeente wat weten morgen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:03 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Er wordt morgen begonnen, maar als er de mogelijk bestaat dat er asbest vrijkomt, dan kan het net zo snel weer stil liggen. Pas volgende week zal duidelijk worden of de omliggende gebouwen bewoonbaar zullen worden en blijven tijdens de sloop.
quote:Sloop faculteit TU riskant karwei
TECHNIEK | 16-05-2008 00:00 | Ad Tissink
DELFT - Met containers, stalen balken en draglineschotten gaat sloopbedrijf Oranje proberen de laagbouw van het uitgebrande Bouwkunde-pand in Delft te beschermen. Daarna gaat onherroepelijk de sloopkogel erin, voordat het uit zichzelf bezwijkt.
Oranje Demontage kreeg de opmerkelijke opdracht volgens directeur Dinro Hobbel, omdat het bedrijf zo’n beetje huissloper is van de TU Delft. Toen dinsdag de brand in het faculteitsgebouw van Bouwkunde uitbrak, was zijn bedrijf op drie plaatsen in de TU-wijk bezig. Hobbel was dan ook snel ter plaatse, hoewel hij niet de enige sloper onder de toeschouwers was die op de uitslaande brand afwam. “Al mijn concurrenten stonden er ook”, constateert hij droogjes. “Het leek wel een bijeenkomst van de branchevereniging Babex.”
In hun hoofd maakten de slopers ongetwijfeld sommetjes hoe het gebouw te slopen en hoeveel dat zou moeten kosten. Gek genoeg heeft Hobbel het zelf met de TU Delft nog helemaal niet over geld gehad. Daar was simpelweg geen tijd voor. Het gebouw vormt een gevaar voor de omgeving en moet zo snel mogelijk worden verwijderd. Dat is het enige dat telt. De discussie over de eventuele monumentenstatus en behoud is snel terzijde geschoven; de gemeente Delft heeft de sloopvergunning inmiddels verleend.
Containers
Eerst zal worden geprobeerd een paar dingen veilig te stellen, zoals het paviljoen van studievereniging Stylos en bijzondere stukken uit de bibliotheek. Beide zijn ondergebracht in de laagbouw aan de noordoostzijde van het gebouw en beslaan niet meer dan twee verdiepingen. Vandaag en morgen worden er containers naast gestapeld waaroverheen stalen balken komen te liggen. Draglineschotten daar weer bovenop moeten een solide dak opleveren, dat de laagbouw kan beschermen tegen vallend puin. Maar voordat er mensen in het pand mogen om unieke stukken te redden, worden eerst met de sloopkogel de bovenste verdiepingen weggetikt. Hobbel verwacht dat daar niet veel geweld voor nodig zal zijn. “Het gebouw hangt eigenlijk compleet op het noodtrappenhuis en de liftschacht. Van buitenaf kun je zien dat van veel betonnen kolommen van ongeveer 40 x 40 een derde van het beton is afgespat.” Dichterbij dan 10 tot 15 meter heeft hij niet mogen komen, maar dat was voldoende om de pijnlijke diagnose te stellen.
Behalve een draadkraan met sloopkogel zal Oranje een lange arm met hydraulische knijper inzetten en nog een kraan om het materiaal uit te sorteren.
Waar Oranje daarna met het sloopmateriaal naar toe gaat, weet Hobbel nog niet. Eerst wordt alles ter plekke onderzocht, onder andere op asbest. Misschien dat ook de technische recherche nog naar de brokstukken wil kijken, om de mogelijke oorzaak van de brand te achterhalen. Want zelfs zij mogen het zwaargehavende pand niet meer in voor een onderzoek.
Idealistisch
Oranje staat binnen de branche te boek als een idealistisch sloopbedrijf. Het bedrijf werkt veel met langdurig werklozen die het een reïntegratietraject aanbiedt en heeft ook een interne bedrijfsschool. Bovendien breekt het bedrijf een lans voor hoogwaardig hergebruik van sloopmaterialen. Maar beide uitgangspunten zullen bij dit karwei niet erg uit de verf komen, vreest Hobbel. “Hergebruik van materialen lijkt me uitgesloten, aangezien vrijwel alles is verwoest. En voor mensen in opleiding is deze klus te gevaarlijk en te specialistisch. Hier zetten we onze meest ervaren mensen op.”
Snelquote:Op donderdag 15 mei 2008 19:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Toch verbazend hoe snel dat het vuur om zich heen greep
Bovendien was het hout in Bouwkunde niet geimpregneerd, vloerbedekking was van marmoleum. Voldoende brandbaar materiaal dus.quote:
Uit het universiteitsblad Delta.quote:‘Logisch dat er geen sprinkler was’
"De brand van Bouwkunde gaat de boeken in als een gewone brand", zegt prof.dr. Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding bij Techniek, Bestuur en Management en tot voormalig directeur onderzoek van het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding.
"Brandweerlieden hebben het eerste uur een poging gedaan het gebouw van binnen uit te blussen, maar toen instortingsgevaar dreigde moesten ze eruit. Iedereen wist toen dat het gebouw tot de grond zou uitbranden. Dat is normaal bij hoogbouw uit de jaren zestig wanneer in het midden van het gebouw een stevige brand woedt."
Dat zulke gebouwen niet meer te redden zijn, komt onder meer doordat ze meestal geen sprinklerinstallaties hebben . ook Bouwkunde had die niet - en doordat de brandwerende materialen die er in verwerkt zijn maar twintig minuten brandwerend zijn. Tegenwoordig is dat twee tot drie keer zo lang. Ook de karakteristieke constructie, een grote pilaar in het midden, twee zijvleugels en een grote onderbouw, maken het gebouw brandgevaarlijk.
Fouten zijn er volgens Ale niet gemaakt. "Iedereen kon het gebouw op tijd uit. Dat is buitengewoon goed gelukt." Ook voldeed het gebouw aan alle veiligheidsvoorschriften. "Sprinklerinstallaties waren niet verplicht. Of de TU die er toch maar beter wel in had kunnen laten zetten? Nee. Het kost een getal met zes nullen om dat te doen. Het is een economische afweging. Het gebouw was afgeschreven. Het moest sowieso vervangen worden. Niet omdat het brandgevaarlijk was, het voldeed gewoon niet meer aan de eisen van deze tijd. Dus dan is het logisch dat de TU niet in een sprinklerinstallatie investeert." (TvD)
En daar komt nog eens bij dat de airco aanstond. Elke keer weer toevoer van zuurstof dus.quote:Op donderdag 15 mei 2008 21:41 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Bovendien was het hout in Bouwkunde niet geimpregneerd, vloerbedekking was van marmoleum. Voldoende brandbaar materiaal dus.
quote:Volgende week sloop gebouw Bouwkunde
DELFT - De sloop van het uitgebrande deel van het faculteitsgebouw Bouwkunde van de TU Delft begint volgende week. Dat heeft de gemeente Delft donderdagavond gemeld.
Voordat de sloop begint moet eerst onder meer een hoogspanningsleiding, direct naast het gebouw, worden verlegd. Omdat onbekend is hoelang dat duurt, is niet precies te zeggen wanneer de sloop begint.
Het 'te behouden' deel van het uitgebrande gebouw moet ook nog beschermd worden. De aannemer plaatst daarom een constructie om het gebouw die beschadigingen door de sloop moeten voorkomen. De sloopwerkzaamheden duren waarschijnlijk enkele weken
Ik zie de ironie hiervan nog steeds niet.quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:52 schreef JohnDope het volgende:
En vervolgens brand een gebouw van de faculteit bouwkunde af.
Het zat allemaal niet zo goed in elkaar, dit had nooit mogen gebeuren.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:00 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Ik zie de ironie hiervan nog steeds niet.
Maar goed, jij zal ook wel weer zo'n figuur zijn die geen idee heeft wat de studie bouwkunde inhoudt.
Hoe kom je daar bij?quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het zat allemaal niet zo goed in elkaar
Dat die brand zo kon escaleren is al geen goede reclame, maar dat dat gebouw ook nog een soort 9-11 crashdown maakte, is wel erg funest.quote:
Gebouw is bijna 40 jaar oud. Allicht dat het niet aan de hedendaagse eisen voldoet. Belangrijkste is dat de mensen het gebouw veilig kunnen verlaten, aangezien blussen op grote hoogte erg moeilijk is.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat die brand zo kon escaleren is al geen goede reclame,
Onzin. Zo'n gebouw heeft een brandwerendheidseis van 2 uur. In die tijd mag de hoofddraagconstructie niet bezwijken. Het bouwkunde gebouw heeft goed gefunctioneerd.quote:maar dat dat gebouw ook nog een soort 9-11 crashdown maakte, is wel erg funest.
Hoe je het wendt of keert; voor een bouwkunde universiteit is het een blamage waar je U tegen zegt.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:17 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Gebouw is bijna 40 jaar oud. Allicht dat het niet aan de hedendaagse eisen voldoet. Belangrijkste is dat de mensen het gebouw veilig kunnen verlaten, aangezien blussen op grote hoogte erg moeilijk is.
[..]
Onzin. Zo'n gebouw heeft een brandwerendheidseis van 2 uur. In die tijd mag de hoofddraagconstructie niet bezwijken. Het bouwkunde gebouw heeft goed gefunctioneerd.
Nee, dat is het niet.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:20 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Hoe je het wendt of keert; het is een blamage waar je U tegen zegt.
Wat een gelul zeg.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:20 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Hoe je het wendt of keert; voor een bouwkunde universiteit is het een blamage waar je U tegen zegt.
Nee, dat maak jij ervan. Dat is het helemaal niet namelijk.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:20 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Hoe je het wendt of keert; voor een bouwkunde universiteit is het een blamage waar je U tegen zegt.
quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:20 schreef JohnDope het volgende:
Dit geeft alleen maar aan dat Nederland nooit een kennis economie zal worden.
En IT faculteiten hoeven hun infrastructuur ook niet op orde te hebbenquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:23 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Wat een gelul zeg.![]()
Overigens, bouwkunde berekent helemaal geen constructies ....
Je komt nogal zielig over met je random uit de lucht gegrepen gebashquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:25 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En IT faculteiten hoeven hun infrastructuur ook niet op orde te hebben
Ze hadden minimaal een paar sprinklertjes moeten installeren, kleine moeitequote:Op donderdag 15 mei 2008 23:31 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Je komt nogal zielig over met je random uit de lucht gegrepen gebash![]()
Zie jij ergens staan dat het gebouw uitgebrand is omdat de brandweer niet goed bij het gebouw kon komen (het gebouw zelf dus, niet de brandhaard)
Het was een oud gebouw en er was een bedrag met 6 nullen mee gemoeid om sprinklers te installeren. Economisch gezien is dat niet te doen, vandaar dat er dus geen sprinklerinstallatie was.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:36 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ze hadden minimaal een paar sprinklertjes moeten installeren, kleine moeite
quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:36 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ze hadden minimaal een paar sprinklertjes moeten installeren, kleine moeite
quote:Fouten zijn er volgens Ale niet gemaakt. "Iedereen kon het gebouw op tijd uit. Dat is buitengewoon goed gelukt." Ook voldeed het gebouw aan alle veiligheidsvoorschriften. "Sprinklerinstallaties waren niet verplicht. Of de TU die er toch maar beter wel in had kunnen laten zetten? Nee. Het kost een getal met zes nullen om dat te doen. Het is een economische afweging. Het gebouw was afgeschreven. Het moest sowieso vervangen worden. Niet omdat het brandgevaarlijk was, het voldeed gewoon niet meer aan de eisen van deze tijd. Dus dan is het logisch dat de TU niet in een sprinklerinstallatie investeert." (TvD)
Dan liever een bedrag met 6 nullen neerleggen, dan dat je wereldwijd goed voor lul staat, want deze blamage gaat uiteraard als een vuurtje de wereld rondquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:42 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Het was een oud gebouw en er was een bedrag met 6 nullen mee gemoeid om sprinklers te installeren. Economisch gezien is dat niet te doen, vandaar dat er dus geen sprinklerinstallatie was.
Ik hoop niet dat jij ergens bovenin een bedrijf gaat zitten want van economie heb je blijkbaar weinig kaas gegeten. Verder denk ik dat er maar een beperkt aantal mensen is dat dit als een blamage ziet (ik noem geen namen),dus ik zie het probleem niet zoquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dan liever een bedrag met 6 nullen neerleggen, dan dat je wereldwijd goed voor lul staat, want deze blamage gaat uiteraard als een vuurtje de wereld rond
Ik moet er in ieder geval niet aan denken, dat deze lieden mijn toekomstige hut gaan ontwerpen.![]()
We moeten weer een kennis economie worden en iedereen die deze inferno niet als een blamage ziet, wilt geen kennis economie.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:47 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat jij ergens bovenin een bedrijf gaat zitten want van economie heb je blijkbaar weinig kaas gegeten. Verder denk ik dat er maar een beperkt aantal mensen is dat dit als een blamage ziet (ik noem geen namen),dus ik zie het probleem niet zo
Ja want appel. De giraf heeft ook eieren uit de supermarkt gedelegeerd. Want zo is het maar net.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:48 schreef JohnDope het volgende:
[..]
We moeten weer een kennis economie worden en iedereen die deze inferno niet als een blamage ziet, wilt geen kennis economie.
Das net zoiets als zeggen dat er nooit iemand zou kunnen te mogen komen overlijden van een medische studie. Dat zou pas een blamage zijn zegquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:20 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dit geeft alleen maar aan dat Nederland nooit een kennis economie zal worden.
Als daar fouten zijn gemaakt, dan is dat uiteraard ook een blamage.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:53 schreef kalinho het volgende:
[..]
Das net zoiets als zeggen dat er nooit iemand zou kunnen te mogen komen overlijden van een medische studie. Dat zou pas een blamage zijn zegAls opeens een docent opeens ongeneeslijk ziek is, een blamage waar je U tegen zegt.
Je 2e punt is
Alleen is de nuance dat er hier geen fouten zijn gemaakt.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:55 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als daar fouten zijn gemaakt, dan is dat uiteraard ook een blamage.
Dat zijn we, op enkele lieden na (ik noem geen bijnamenquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:48 schreef JohnDope het volgende:
[..]
We moeten weer een kennis economie worden
Bij nieuwe gebouwen lijkt me dat vrij sterk. Brandveiligheidseisen zijn daar zoveel hoger dan in oude gebouwen, bijvoorbeeld met brandcompartimentering.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:56 schreef kalinho het volgende:
Kan zoiets nou ook gebeuren zeg bij een Montevideo toren in Rotterdam? Als er in het midden 4-5 etages in de hens staan, kan dat ook het hele zootje in elkaar storten?
Ja als je vantevoren weet dat er brand uit gaat breken die het hele gebouw gaat verwoesten.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:18 schreef speknek het volgende:
Nou, ik denk dat de immateriele schade groter is dan 6 nullen, dus zo oneconomisch was het ook weer niet geweest. Maar goed, de kortsluiting kwam door een gesprongen waterleiding, dus wie weet had de sprinklerinstallatie het sowieso niet meer gedaan.
Precies. En als die sprinklerinstallatie er had gezeten, en deze was kapot gegaan, was dit ook misschien wel de oorzaak van een brand. Welke misschien wel ontstaan zou zijn op een plek waardoor er 10-tallen mensen opgesloten zaten in een brandend gebouw.. (ok je hebt neem ik aan meerdere uitgangen, maar toch..). dán was er pas sprake van een ramp.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 15:10 schreef shameete het volgende:
ligt eraan, zo'n leidingnet kan ook kapot gaan, je weet immers niet waarom deze leiding kapot is gegaan.
en een sprinklerinstallatie is idd een apart leidingnetwerk, maar uiteindelijk moet het ergens zijn water vandaanhalen. en ik weet niet hoe dat zit.
Uit een sloot, waterkelder of gewoon waar de drinkwaterleiding binnenkomt. Maar ik geef ze groot gelijk dat ze geen sprinklers hadden opgehangen. Het heeft gewoon totaal geen nut om in zo'n oud gebouw te investeren. Maar wel klasse dat het gebouw gewoon nog grotendeels overeind staat na uren in brand te hebben gestaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 15:10 schreef shameete het volgende:
ligt eraan, zo'n leidingnet kan ook kapot gaan, je weet immers niet waarom deze leiding kapot is gegaan.
en een sprinklerinstallatie is idd een apart leidingnetwerk, maar uiteindelijk moet het ergens zijn water vandaanhalen. en ik weet niet hoe dat zit.
Ik vond het een super lelijk en smakeloos gebouw. Is daarentegen blijkbaar ook nog slecht gebouwd en niet in lijn met het idee dat het meer dan 100 jaar ook nog moest bestaan. Dat een gesprongen waterleiding en een kortsluiting van een koffiezet apparaat een gebouw van bouwkunde zo makkelijk ten gronde kon richtenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 18:38 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Uit een sloot, waterkelder of gewoon waar de drinkwaterleiding binnenkomt. Maar ik geef ze groot gelijk dat ze geen sprinklers hadden opgehangen. Het heeft gewoon totaal geen nut om in zo'n oud gebouw te investeren. Maar wel klasse dat het gebouw gewoon nog grotendeels overeind staat na uren in brand te hebben gestaan.
Dat is meer civiele techniek dan bouwkunde, je weet dus duidelijk niet waar je over praat.quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het zat allemaal niet zo goed in elkaar, dit had nooit mogen gebeuren.
Wat een onzin! Bouwkunde is wel degelijk het opzetten en berekenen van constructies, maar dan van gebiouwen en niet van kunstwerken. Wel eens van bouwtechnische berekeningen gehoord? Dat dat op de gemiddelde universitaire bouwkundeopleiding te weinig aan de orde komt is wat anders.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:29 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dat is meer civiele techniek dan bouwkunde, je weet dus duidelijk niet waar je over praat.
zucht.....quote:Op vrijdag 16 mei 2008 18:51 schreef Demophon het volgende:
[..]
Is daarentegen blijkbaar ook nog slecht gebouwd en niet in lijn met het idee dat het meer dan 100 jaar ook nog moest bestaan. Dat een gesprongen waterleiding en een kortsluiting van een koffiezet apparaat een gebouw van bouwkunde zo makkelijk ten gronde kon richten![]()
Dit staaltje van bouwkunst getuigt niet van goede reclame voor de opleiding bouwkunde van de TU Delft.
quote:Op donderdag 15 mei 2008 23:17 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Gebouw is bijna 40 jaar oud. Allicht dat het niet aan de hedendaagse eisen voldoet. Belangrijkste is dat de mensen het gebouw veilig kunnen verlaten, aangezien blussen op grote hoogte erg moeilijk is.
[..]
Onzin. Zo'n gebouw heeft een brandwerendheidseis van 2 uur. In die tijd mag de hoofddraagconstructie niet bezwijken. Het bouwkunde gebouw heeft goed gefunctioneerd.
dat alleen al is een blamage , kunnen die studenten daar echt geen afstudeerprojectje van maken om aan te tonen dat het ook met een bedrag van laten we zeggen 4 nullen (laat ik royaal zijn, doe 5) uitkan.. inderdaad stelletje prutsers dusquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:42 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Het was een oud gebouw en er was een bedrag met 6 nullen mee gemoeid om sprinklers te installeren. Economisch gezien is dat niet te doen, vandaar dat er dus geen sprinklerinstallatie was.
jij hebt echt geen besef van kosten hequote:Op vrijdag 16 mei 2008 21:28 schreef kawotski het volgende:
[..]
dat alleen al is een blamage , kunnen die studenten daar echt geen afstudeerprojectje van maken om aan te tonen dat het ook met een bedrag van laten we zeggen 4 nullen (laat ik royaal zijn, doe 5) uitkan.. inderdaad stelletje prutsers dus
genoeg om te weten dat een veredelde waterleiding geen miljoen hoeft te kosten.. en helemaal niet op de manier zoals ik het voorstel..quote:Op vrijdag 16 mei 2008 22:22 schreef shameete het volgende:
[..]
jij hebt echt geen besef van kosten he
Jij denkt het beter te weten dan het bestuur van een TU (faculteit)?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 22:55 schreef kawotski het volgende:
[..]
genoeg om te weten dat een veredelde waterleiding geen miljoen hoeft te kosten.. en helemaal niet op de manier zoals ik het voorstel..
Of huur je een kok ook in als jij een koksopleiding doet? Of geldt die logica dan ineens niet? Daarnaast zijn de marges sky-high in de bouwwereld dus je kan het zo duur maken als je wil en dan nog geloofwaardig overkomen voor wie er in hemelsnaam maar belang bij mag hebben..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |