quote:
Estampas Porteñas - Tango Fire (première)De Argentijnse dansers en muzikanten van de groep Estampas Porteñas hebben hun wereldtoernee vanavond aangevangen in Eindhoven (of all places). Ik had er hoge verwachtingen van, en die zijn allemaal uitgekomen!
Bekijk deze YouTube-videoStiekem opname gemaakt van vanavond... De voorstelling was een mooie mix tussen dans, live muziek en zang. De dansparen waren meer dan geweldig. Van die stoere metrosexuele

Argentijnse mannen en vurige Argentijnse vrouwen die zo snel en hoog met hun benen konden bewegen dat ik werkelijk soms m'n ogen niet kon volgen.
De eerste helft van de voorstelling was met name gericht op groepsdansen, waarin alle vijf de paren tegelijk aan het dansen waren op het toneel, met af en toe een stuk solodans ertussen. Het dansen werd afgewisseld door een leipe gozer die Tango's in het Spaans zong, en waarvan ik geen klap kon verstaan.
![]()
De tweede helft was ook prachtig. De vierkoppige band (piano, contrabas, bandoneón en viool) had af en toe solostukjes zonder dans, met name van mijn grote held Astor Piazzolla. De paren mochten nu solo laten zien wat ze in hun mars hadden, en ze waren allemaal stuk voor stuk werkelijk onnavolgbaar. Een van de meest ervaren paren dansten op 'Libertango', een van de bekendere Nuevo Tango-stukken en een favoriet van velen, en ze spetterden werkelijk van het podium af. Alles was zó passievol, zó vol emotie. Tango is emotie. Om de muziek en dans zo bij elkaar te zien en te horen maakt het werkelijk waar compleet.
Niets is mooier op toneel, overigens, dan een Tango-danseres die applaus komt halen. Na een zeer geslaagde dans stapt ze zelfbewust, vol zelfvertrouwen en een tikje arrogant (ja, het is Tango, dus het mag, het moet!) naar het publiek toe, en maant ze het publiek om nog harder voor haar te klappen.

Prachtig, werkelijk waar. Om dan even later haar een blik te zien werpen op haar danspartner, waar voor een fractie van een seconde toch wat opluchting doorheen schijnt: 'hebben we die première toch mooi foutloos gedanst'.
Een fantastische voorstelling, ik heb er met open mond naar zitten kijken, van begin tot eind.
[ Bericht 2% gewijzigd door Stereotomy op 04-05-2008 00:41:01 ]