abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58268709
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat zijn antwoorden uit de losse pols, die interesseren me niet zo. Zoals je aan de OP kunt zien heeft het topic een wetenschappelijke insteek.
[..]
Klopt het dan niet? Ik benadrukte slechts dat het evident en ook evolutionair logisch is dat moraliteit geëvolueerd is, die constatering wilde ik vaststellen, verder wilde ik er niets over zeggen.
quote:
Inderdaad, wat behelst de precieze betekenis van dergelijke concepten.Hoe definieer je die concept ien in welke mate vind je die terug bij verchillende dieren?
[..]
Door heet veel onderzoek te doen. Wat nog gedaan moet worden. Succes ermee.
quote:
Het is een interessant aspect, maar weliswaar maar een van de vele inderdaad. Maar daarvoor is het ook maar een topicje op Fok! nietwaar?
[..]
Precies. En dat is prima.
quote:
Er wordt op 'hoog niveau' onderzoek gedaan naar allerlei aspecten van evolutie. Niet omdat men nou zo veel rekening houdt met 'mensen die evolutie' niet snappen, maar simpelweg om kennis te vergaren. Dat is nou eenmaal een van kenmerkende eigenschappen van de wetenschap. Simpelweg bij alles zeggen 'Mutatie + selectie, klaar' geeft weinig voldoening. Ik zie niet in waarom evolutie van gedrag geen interessant onderzoeksonderwerp is.
[..]
Ik stel dat als er niet zo veel anti-evolutie volk was, er waarschijnlijk iets minder neiging was om maar even te bewijzen dat moraliteit evolutionair prima werkt.

Ik snap wat je probeert te zeggen, maar je volgende zin geeft aan waar het topic nou eigenlijk over gaat:
[..]
quote:
[..]

Tsja, met zo'n houding hadden we nog steeds in het stenen tijdperk geleefd. Prima dat wetenschap je niet interesseert, maar post dan gewoon niet in een dergelijk topic.
Doe niet zo onzinnig. Ik geef alleen mijn mening over dit onderwerp met betrekking tot de hedendaagse interesse erin. Verder geef ik aan dat ik mijn tijd, als ik toch bezig ben met het leren over dingen -want wat jij doet is ook geen wetenschap, het is gewoon leren, wat goed is- dan leer ik liever over andere dingen. Over general relativity wat mij essentiëler lijkt om te weten, om maar iets te noemen. Of filosofische zaken. Overigens ben ik wel helemaal voor onderzoek in het vakgebied van evolutie-moraliteit wat nog grotendeels onbekend is, net als dat we onderzoek moeten blijven doen naar de ruimte en de dieptes van de oceaan.

Kwestie van verschil van interesse. Sommige mensen leren in hun vrije tijd alles over de geschiedenis van de Incas of weten alles over de franse revolutie. Of sommige mensen zitten op forums te praten over hoe DNA replicatie nu precies werkt in leguanen, of over hoe zwarte gaten nu precies anti-deeltjes uitstoten. Besteed jij je tijd aan al dezer dingen? Nee? Gossie. Het is niet dankzij jou dat we zo veel weten over de Incas! Wat ben je toch een primitief persoon.

Stiekem is de waarheid dat je niet hoeft te discussiëren over Incas op forums als je daar geen zin in hebt. En je bent echt geen onwaardig persoon als je wel gewoon jezelf intellectueel verrijkt in andere zaken. Je mag van mij best zeggen dat de Incas een buitenproportioneel bekende cultuur is, alleen door indiana jones, kan best zo zijn. Verder bega je geen misdaad tegen geschiedkundig onderzoek als je je niet op het internet inlaat met Inca-fanatici.

Ik deelde mijn mening over waarom volgens mij ethiek-en-moraliteit tegenwoordig zo populair is, en dat ik persoonlijk mijzelf liever op andere gebieden intellectueel verrijk. Dus tenzij jij een topic maakt over alle subjecten in de wetenschap die op het moment spelen: doe eens niet zo zeuren.
ignorance more frequently begets confidence than does knowledge - Charles Darwin
pi_58269295
quote:
Op donderdag 24 april 2008 00:07 schreef Neruo het volgende:

[..]

Klopt het dan niet? Ik benadrukte slechts dat het evident en ook evolutionair logisch is dat moraliteit geëvolueerd is, die constatering wilde ik vaststellen, verder wilde ik er niets over zeggen.
Het klopt wel, zoals ik notabene in de OP al aangaf, maar het is nogal oppervlakkig. Het is juist interessant om te kijken welke mechanismen hier een rol spelen en in welke mate.
quote:
[..]

Door heet veel onderzoek te doen. Wat nog gedaan moet worden. Succes ermee.
Er is al heel veel gedaan, zoals o.a. in de papers die ik in de OP citeerde. Er is gelukkig nog een hele hoop te doen, anders zou wetenschap nogal saai worden.
quote:
[..]

Ik stel dat als er niet zo veel anti-evolutie volk was, er waarschijnlijk iets minder neiging was om maar even te bewijzen dat moraliteit evolutionair prima werkt.
Ik stel dat dit niet zo is. Gedragsbiologie is al een hele tijd een interessant onderzoeksgebied. Populair zou ik het echter niet willen noemen. De interesse in moleculaire biologie e.d. is vele malen groter.
quote:
Doe niet zo onzinnig. Ik geef alleen mijn mening over dit onderwerp met betrekking tot de hedendaagse interesse erin. Verder geef ik aan dat ik mijn tijd, als ik toch bezig ben met het leren over dingen -want wat jij doet is ook geen wetenschap, het is gewoon leren, wat goed is- dan leer ik liever over andere dingen. Over general relativity wat mij essentiëler lijkt om te weten, om maar iets te noemen. Of filosofische zaken.
"general relativity" is een vrij duidelijk concept dat gewoon onderdeel is van het 'bewezen geachte' deel van de wetenschap. Het leuke aan de wetenschap is nu juist dat er continu en in hoog tempo nieuwe ontdekkingen worden gedaan. Ik vind het gezien bovenstaande quote ook vreemd dat je eerder aanhaalde dat 'kleine deeltjes onderzoek' (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelde angezien "Kleinste deeltje onderzoek" niet gedaan wordt) je niet interesseerde. Het empirisch aantonen van het Higgs boson kan juist een enorme stap voorwaarts zijn m.b.t. het standaardmodel.
quote:
Overigens ben ik wel helemaal voor onderzoek in het vakgebied van evolutie-moraliteit wat nog grotendeels onbekend is, net als dat we onderzoek moeten blijven doen naar de ruimte en de dieptes van de oceaan.
Nogmaals, dat valt reuze mee. Zoek voor de aardigheid eens door de literatuur.
quote:
Kwestie van verschil van interesse. Sommige mensen leren in hun vrije tijd alles over de geschiedenis van de Incas of weten alles over de franse revolutie. Of sommige mensen zitten op forums te praten over hoe DNA replicatie nu precies werkt in leguanen, of over hoe zwarte gaten nu precies anti-deeltjes uitstoten. Besteed jij je tijd aan al dezer dingen? Nee? Gossie. Het is niet dankzij jou dat we zo veel weten over de Incas! Wat ben je toch een primitief persoon.

Stiekem is de waarheid dat je niet hoeft te discussiëren over Incas op forums als je daar geen zin in hebt. En je bent echt geen onwaardig persoon als je wel gewoon jezelf intellectueel verrijkt in andere zaken. Je mag van mij best zeggen dat de Incas een buitenproportioneel bekende cultuur is, alleen door indiana jones, kan best zo zijn. Verder bega je geen misdaad tegen geschiedkundig onderzoek als je je niet op het internet inlaat met Inca-fanatici.

Ik deelde mijn mening over waarom volgens mij ethiek-en-moraliteit tegenwoordig zo populair is, en dat ik persoonlijk mijzelf liever op andere gebieden intellectueel verrijk. Dus tenzij jij een topic maakt over alle subjecten in de wetenschap die op het moment spelen: doe eens niet zo zeuren.
Zoals ik al aangaf is dergelijk onderzoek niet populair. Jouw bewering is dus m.i. niet correct. Maar goed, het gaat er meer om dat het in een topic over een bepaald onderwerp vreemd is om te gaan zeuren over de vermeende populariteit van een onderwerp. Je begaat een beetje dezelfde denkfout als creationisten in dit soort gevallen doen. Behe beweert ook dat de recentelijke vooruitgang m.b.t. de kennis over de evolutie van het HIV virus een gevolg is van zijn laatste boek, terwijl de relevante onderzoeken al lang voordat hij dat boek uitbracht zijn gestart.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 24 april 2008 @ 03:00:27 #43
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_58270065
quote:
Op donderdag 24 april 2008 00:38 schreef Monolith het volgende:
Ik stel dat dit niet zo is. Gedragsbiologie is al een hele tijd een interessant onderzoeksgebied. Populair zou ik het echter niet willen noemen. De interesse in moleculaire biologie e.d. is vele malen groter.
Onder de noemer gedragsbiologie niet. maar wel onder marketing sales psychologie en alle andere onderdelen waar de ethologie sterk mee te maken heeft
Moleculair heeft ook veel mensen maar ik denk dat er aan behavior and cognition ook erg hard gewerkt wordt door heel veel mensen. Maar misschien niet op het vlak dat je het onder die noemer wil zien.(of verkocht wordt)

Ik blijf er bij dat morlaliteit onstaat uit een bewust zijn over mogenlijke toekomst en straf/wraak ontwijkend gedrag veroorzaakt. Toekomstvisie is dus nodig,
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_58275960
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 17:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het lijkt me evident dat we dit inderaad niet kunnen. Zeker slavernij en discriminatie zijn de laatste eeuwen en decennia pas afgeschaft. Het is eeuwenlang gerechtvaardigd. Juist omdat dit zich zo baseert op het groepsdenken dat we genetisch zo ingebakken hebben. Het is echter de rationalisering die stelt dat wij allen gelijkwaardig zijn – ook natuurlijk vanuit een prisonersdilemma bekeken – en tot afschaffing overgaat. Wat vandaag de leidende kaste is, kan morgen de onderworpen kaste zijn.
Dat pleit niet voor het feit dat de moraal een biologische oorsprong moet hebben, maar eerder voor het feit date en groot deel van de mensen, ook al weten zij wat goed en slecht is, er toch voor kiezen het slechte te doen in plaats van het goede.

Een soldaat in een actief leger weet dat doden slecht is, dat wisten ze 4000 jaar geleden en weten ze nu nog steeds, toch worden er dagelijks mensen door soldaten gedood, dit komt omdat oftewel deze soldaten slecht zijn, dat wil zeggen de moraliteit aan hun laars lappen, of ze denken dat het uiteindelijke doel van hun zo goed is, dat de slechte dingen die ze nu doen ‘collateral damage’ is om dit doel te behalen.

Als er een biologische oorsprong is van het moraal, waarom zijn er dan nog steeds mensen die slavenhandel uitoefenen, die moorden etcetera? Is het niet biologisch het best als wij elkaar laten leven en in vrede naast elkaar bestaan?
  donderdag 24 april 2008 @ 12:48:30 #45
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_58276415
quote:
Op donderdag 24 april 2008 12:29 schreef jdschoone het volgende:Als er een biologische oorsprong is van het moraal, waarom zijn er dan nog steeds mensen die slavenhandel uitoefenen, die moorden etcetera? Is het niet biologisch het best als wij elkaar laten leven en in vrede naast elkaar bestaan?
Mensen functioneren in relatief kleine groepen. Evulutionair overleven van de soort heeft voor een individu geen betekenis. Je zorgt voor je eigen gemeenschap. Soortgenoten van een andere groep, land of kleur zijn concurrenten en kunnen gewoon uitgeroeid worden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 24 april 2008 @ 13:32:22 #46
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58277399
quote:
Op donderdag 24 april 2008 12:29 schreef jdschoone het volgende:
Dat pleit niet voor het feit dat de moraal een biologische oorsprong moet hebben, maar eerder voor het feit date en groot deel van de mensen, ook al weten zij wat goed en slecht is, er toch voor kiezen het slechte te doen in plaats van het goede.
Dat pleit juist voor het feit dat moraal een biologische oorsprong heeft en dat ze niet absoluut is.
quote:
Een soldaat in een actief leger weet dat doden slecht is, dat wisten ze 4000 jaar geleden en weten ze nu nog steeds, toch worden er dagelijks mensen door soldaten gedood, dit komt omdat oftewel deze soldaten slecht zijn, dat wil zeggen de moraliteit aan hun laars lappen, of ze denken dat het uiteindelijke doel van hun zo goed is, dat de slechte dingen die ze nu doen ‘collateral damage’ is om dit doel te behalen.
Ik snap dit voorbeeld echt niet. Je hebt het probleem (als Jan-Soldaat) van desertie. Dienstweigering brengt je voor een krijgsraad, en niet zelden stond daar de kogel op. Niet-dood willen zit heel erg ingebakken, en dat overheerst vaak, en dat is sterker dan de compassie die natuurlijk óók wel gevoeld wordt. Maar dit is geen wet van Meden en Perzen die je niet kunt overtreden. Het is geen natuurwet. Het is fysiek onmogelijk om te vliegen door je armen te wapperen. Maar iemand doden is niet iets wat in strijd is met natuurwetten, natuurlijk kan een mens dat, of hij zich er fijn bij voelt is wat anders. Verder treden er in zulke omstandigheden overlevingsmechanismen in werking die heel anders werken dan wanneer je in een vreedzame tijd in je eigen groep bent.
quote:
Als er een biologische oorsprong is van het moraal, waarom zijn er dan nog steeds mensen die slavenhandel uitoefenen, die moorden etcetera? Is het niet biologisch het best als wij elkaar laten leven en in vrede naast elkaar bestaan?
Niet per se natuurlijk. Het is biologisch nog beter dat je als man alle vrouwen in de wijde omtrek bezwangerd, en dat ze allemaal jouw nakomelingen krijgen. En verder heeft het ook zo z'n makkelijke aspecten dat slaven voor jou werken. Kijk bijvoorbeeld naar het OT, dat is een typisch boek dat in de late bronstijd, toen er nog heel sterk een volks-aspect was, geschreven is. Van naburige stammen kun je slaven winnen, je kunt hun vrouwen tot jouw vrouw nemen, filistijnen maak je dood, profeten van Baäl laat je door Eli slachten, et cetera.

Als er dus iets blijkt uit de geschiedenis is dat wat 'goed' en 'slecht' is onmogelijk als absoluut gezien kan worden. Veel dieren zijn ook ongelooflijk opportunistisch. Mensen ook, het is een afweging tussen samenwerking, reflectie, en eigen gewin. Hoe vaak zie je geen corruptie, fraude, verduistering? Hoe vaak wordt de kat niet in het donker geknepen? Ik zie nergens aanwijzingen voor een absolute moraal.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58277786
quote:
Op donderdag 24 april 2008 12:29 schreef jdschoone het volgende:
Als er een biologische oorsprong is van het moraal, waarom zijn er dan nog steeds mensen die slavenhandel uitoefenen, die moorden etcetera? Is het niet biologisch het best als wij elkaar laten leven en in vrede naast elkaar bestaan?
Zoals ik al in de OP stelde:
quote:
Op basis van onder andere deze vijf mechanismen zijn de "biologische basisgereedschappen" voor moraliteit ontstaan zoals de neiging om 'sociale normen' te ontwikkelen en te handhaven, empathie en sympathie, wederzijds samenwerken en een gevoel voor 'eerlijkheid', mechanismen voor conflictoplossing, etcetera.
Dit is een beetje een 'als de mens geëvolueerd is uit apen, waarom zijn er dan nog steeds apen?' argument, vind je zelf ook niet? Er zit een groot verschil tusen 'er is een biologisch basis voor het ontstaan van een 'moraal' en 'op biologische gronden gedraagt IEDEREEN zich volgens een bepaalde moraal'.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58294062
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:07 schreef Neruo het volgende:
snappedevous?

Wel wetenschappelijk correct en interessant (als het je ding is), de evolutie van moraliteit. Maar het boeit me gewoon niet zo, het is niet spannend, of nog lekker 'open' zoals het hele string-theorie debat of het kleinste-deeltje onderzoek is. Of zoals sommige andere sociologische onderzoeken nog zijn.
Aangaande een van de misvattingen van Monolith. Min of meer zei ik: Moraliteit-evolutie boeit me niet zo, het is niet spannend, zoals het onderzoek naar het hicks deeltje [wel] is. Dat 'wel' had je zelf kunnen bedenken als je goed leest. Dat vertelt je dan weer dat me dat wel interesseert, aangezien je daar ontzettend veel praktisch gezien mee kan. Op de korte termijn zeker interessanter te noemen, al zou het hele diepe evolutie/geest-v.d.-mens onderzoek misschien op de lange termijn net zo of zelfs meer belangrijk kunnen zijn.

Doe verder niet zo moeilijk. Je bedrijft zelf geen wetenschap, je komt niet over alsof je aan een universiteit onderzoek doet, dus zit niet zo te zeuren als ik mijn energie liever wijd aan andere onderzoeksgebieden om als niet-onderzoeker over te leren, dan dat jij je energie aan wijdt.
ignorance more frequently begets confidence than does knowledge - Charles Darwin
pi_58295418
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 03:33 schreef Neruo het volgende:

[..]

Aangaande een van de misvattingen van Monolith. Min of meer zei ik: Moraliteit-evolutie boeit me niet zo, het is niet spannend, zoals het onderzoek naar het hicks deeltje [wel] is.
Nogmaals, reageer dan gewoon niet. Zo moeilijk is dat toch niet? Ik kan ook wel in elk topic dat me niet boeit hier op Fok! gaan lopen melden dat het me niet boeit, maar dat is weinig constructief.
Dat ding heet trouwens ook en Higgs deeltje.
quote:
Dat 'wel' had je zelf kunnen bedenken als je goed leest. Dat vertelt je dan weer dat me dat wel interesseert, aangezien je daar ontzettend veel praktisch gezien mee kan. Op de korte termijn zeker interessanter te noemen, al zou het hele diepe evolutie/geest-v.d.-mens onderzoek misschien op de lange termijn net zo of zelfs meer belangrijk kunnen zijn.
Voornamelijk empirische ondersteuning van het standaardmodel. Je "kunt" er verder niet zoveel mee volgens mij.
quote:
Doe verder niet zo moeilijk. Je bedrijft zelf geen wetenschap, je komt niet over alsof je aan een universiteit onderzoek doet, dus zit niet zo te zeuren als ik mijn energie liever wijd aan andere onderzoeksgebieden om als niet-onderzoeker over te leren, dan dat jij je energie aan wijdt.
Je snapt het nog steeds niet. Je punt dat er "veel onderzoek wordt gedaan naar evolutie van moraliteit vanwege gelovigen" klopt gewoon niet. Waar wij hier over discussieren maakt verder niet veel uit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58311563
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 09:02 schreef Monolith het volgende:
Je snapt het nog steeds niet. Je punt dat er "veel onderzoek wordt gedaan naar evolutie van moraliteit vanwege gelovigen" klopt gewoon niet. Waar wij hier over discussieren maakt verder niet veel uit.
Wow. 100% zekere objectieve waarheid. Vet. Het grootste probleem in de wetenschap is eindelijk opgelost! Eindelijk! Dankzij jou!

Pseudo-'wetenschapper'.
ignorance more frequently begets confidence than does knowledge - Charles Darwin
pi_58411871
Jammer dat dit topic met gescheld moet worden gevuld.
Iemand uitmaken voor "Pseudo-'wetenschapper'" slaat werkelijk nergens op.

ontopic: Ik ben opzich nog wel benieuwd naar de argumentatie die een van die ontdekkers had tegen het concept van kin-selection. Misschien weet je nog waar je het gelezen had? of wat zijn punten nog waren?
DE ONTEMBARE LEEUWEN
WOPWOPWOP
  donderdag 1 mei 2008 @ 11:35:41 #52
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_58412719
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 10:32 schreef CaMeRooN het volgende:
Jammer dat dit topic met gescheld moet worden gevuld.
Iemand uitmaken voor "Pseudo-'wetenschapper'" slaat werkelijk nergens op.

ontopic: Ik ben opzich nog wel benieuwd naar de argumentatie die een van die ontdekkers had tegen het concept van kin-selection. Misschien weet je nog waar je het gelezen had? of wat zijn punten nog waren?
Het punt van daarvan is dat het alsnog op een indiviu aan zou moeten grijpen.
En voor je kin-selection model heb je ook kin-recognition nodig anders wordt het alweer groep slectie. Of "echt altruimse" wat misschien wel mislukte kin-recognition is.
En misschien is culture en societie building ook wel een soort van "kin recognition"

Even een raar overdreven voorbeeldje een deel wat misschien nog wel grappig is om te zien, vrouwen behandelen huisdieren net als kinderen (of kinderen net als huisdieren) Om die zorgdrang maar genoegen te kunnen doen.

Ik was meer benieuwd naar de Wraak / toekomst visie mogenlijkheden. ivm de kans op in de toekomst gestraft worden op "slecht" gedrag. (hemel hel/gevangenschap steniging) maar eigenlijk is dat al op de kleuterschool mensen komen bijelkaar en pesten onstaat door? noujah en dat gaat door tot en met bejaarden tehuis.

Gewoon een paar ideeen.

Ohjah mn punt in het kort, voor kin selection heb je kin recognition nodig. maar hoever dat is waar jij naar zoekt weet ik ook niet
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_58450680
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 13:59 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb onlangs nog een topic geopend over hoe de basis van dergelijke concepten onstaan is / zou zijn. Je ziet de gulden regel niet voor niets in bijna alle culturen terug.
Het gegeven dat je de gulden regel telkens terug ziet keren, is dat de reden om hem te hanteren? Dat zou mijns inziens een democratisch principe van 'het goede' zijn. Als de meerderheid van Amerika graag naar de Torah zou willen invoeren, dan is dat dus 'het goede'. (Als ik dit niet goed heb, wat is dan de reden om de gulden regel te omarmen?)
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_58450695
TVP - Heel boeiend.
pi_58456157
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 09:28 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het gegeven dat je de gulden regel telkens terug ziet keren, is dat de reden om hem te hanteren?
Nee, het geeft m.i. meer aan dat een dergelijk principe een goed werkende evolutionaire strategie is.
quote:
Dat zou mijns inziens een democratisch principe van 'het goede' zijn. Als de meerderheid van Amerika graag naar de Torah zou willen invoeren, dan is dat dus 'het goede'. (Als ik dit niet goed heb, wat is dan de reden om de gulden regel te omarmen?)
Zo zou je dat kunnen zien. Dat geeft echter wel aan dat 'moraliteit' niet absoluut is, maar onderhevig aan tijd en culturele veranderingen.

Deze paper die binnenkort in PNAS wordt gepubliceerd is ook wel aardig m.b.t. dit onderwerp:
quote:
Eldakar, O.T. and Wilson, D.S. (2008) Selfishness as second-order altruism. PNAS, advanced online

Selfishness is seldom considered a group-beneficial strategy. In the typical evolutionary formulation, altruism benefits the group, selfishness undermines altruism, and the purpose of the model is to identify mechanisms, such as kinship or reciprocity, that enable altruism to evolve. Recent models have explored punishment as an important mechanism favoring the evolution of altruism, but punishment can be costly to the punisher, making it a form of second-order altruism. This model identifies a strategy called "selfish punisher" that involves behaving selfishly in first-order interactions and altruistically in second-order interactions by punishing other selfish individuals. Selfish punishers cause selfishness to be a self-limiting strategy, enabling altruists to coexist in a stable equilibrium. This polymorphism can be regarded as a division of labor, or mutualism, in which the benefits obtained by first-order selfishness help to "pay" for second-order altruism.
quote:
Selfishness is rarely described as a group-beneficial strategy. Selfish strategies are labeled as deviant, cheating, free-riding, egoistic (1), but most of all, as undermining altruism and cooperation (2). In contrast, altruistic and cooperative strategies, almost by definition, benefit the group, often at the expense of the individual actor (2). In the typical evolutionary model, the invasion of selfish strategies into a group leads to the dissolution of altruism. Examples include scroungers among foraging groups (3, 4), infanticide of unrelated infants (5), sneaking worker reproduction in eusocial insect colonies (6, 7), and failure to help in territorial defense (8, 9). The experimental economics literature amply demonstrates the corrosive effects of selfishness in human social interactions. In public-goods games, participants start out moderately generous but quickly withdraw their cooperation in the presence of selfish cheaters (10–13).

Earlier evolutionary models focused on how altruism can evolve through nonrandom interactions or guarded cooperation in dyadic interactions (14–17). More recently, interest has focused on punishment as a mechanism for maintaining altruism in sizeable groups (10, 11, 13, 18–23). Punishment can be effective in curtailing selfish behavior within a group, but it can also be costly for the punisher, compared with cooperators in the same group who do not punish, thereby qualifying as a form of second-order altruism. Individuals who are altruistic in firstorder and second-order interactions are at a double disadvantage (10, 23–25). The solution to this problem might lie where least expected.

An often overlooked aspect of game theory is that selfish individuals also have an incentive to punish other selfish individuals, thereby increasing the proportion of cooperators for them to exploit. This behavior might seem hypocritical in moral terms, but it makes sense as an evolutionary strategy. It can even be looked upon as a division of labor, or mutualism, whereby cheating during first-order interactions becomes a ‘‘payment’’ for altruism (punishment) in second-order interactions. A combination of strategies (selfish punisher plus altruistic nonpunisher) that split the costs of first- and second-order altruism can be superior to a single-altruist/punisher strategy that bears both costs.

In an earlier computer simulation model (26, 27), we showed that when first- and second-order altruism are modeled as initially uncorrelated traits, a negative correlation robustly develops between the two, although the size of the correlation depends upon a number of parameters. Here, we present an analytical model demonstrating how altruistic nonpunishers and selfish punishers, through the benefit of division of labor, can exist in a stable equilibrium.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58459635
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 16:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, het geeft m.i. meer aan dat een dergelijk principe een goed werkende evolutionaire strategie is.
Mja, dat was niet helemaal wat ik bedoelde. In evolutionair perspectief is werkelijk alles wat hedentendage nog bestaat blijkbaar een goede strategie of een bijproduct van een goede strategie. Per definitie haast zou ik zeggen. Maar door van iets wat vandaag nog bestaat te zeggen dat het een goede strategie is, zeg je eigenlijk niks.
quote:
Zo zou je dat kunnen zien. Dat geeft echter wel aan dat 'moraliteit' niet absoluut is, maar onderhevig aan tijd en culturele veranderingen.
Je constateerde (in het atheisme topic) dat de gulden regel in vrijwel alle culturen voorkomt. Die constatering volgde op mijn vraag waar een atheist de grond voor zijn moraal in vindt. Je vind die grond in de constatering dat er een evolutionaire verklaring voor moraal is? Maar wat weerhoudt mij er van m'n middelvinger op te steken naar die moraal? Ik zeg gewoon dat ik iets minder ver ge-evolueerd ben wat moraal betreft. Wat valt mij dat te verwijten? Mensen die mij iets kwalijk nemen, wijs ik er dan gewoon op dat gewoon een evolutionair idee is, waar je niet in hoeft te trappen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:44:14 #57
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_58459930
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 20:29 schreef Dwerfion het volgende:


Je constateerde (in het atheisme topic) dat de gulden regel in vrijwel alle culturen voorkomt. Die constatering volgde op mijn vraag waar een atheist de grond voor zijn moraal in vindt. Je vind die grond in de constatering dat er een evolutionaire verklaring voor moraal is? Maar wat weerhoudt mij er van m'n middelvinger op te steken naar die moraal?
Niets, doe het maar.
quote:
Ik zeg gewoon dat ik iets minder ver ge-evolueerd ben wat moraal betreft. Wat valt mij dat te verwijten? Mensen die mij iets kwalijk nemen, wijs ik er dan gewoon op dat gewoon een evolutionair idee is, waar je niet in hoeft te trappen.
Maar andere mensen hebben het evolutionaire recht om hun middelvinger naar jou op te steken. De moraal word dan gezamenlijk bepaald. Dat kan jouw dood of opsluiting betekenen als mensen dat nodig vinden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_58526932
leuke topic, heb er alleen niets zinnigs over te zeggen want dit is totaal mijn gebied niet. Maar wel leuk om te lezen haha
  woensdag 7 mei 2008 @ 10:44:04 #59
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_58527844
TVP, kneem later even de tijd om uitgebreid de OP te lezen
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_58567609
quote:
Op donderdag 17 april 2008 15:46 schreef Hephaistos. het volgende:
Mooie OP

Ik vind het op zich een interessante vraag of je nog wel van bijvoorbeeld altruïsme kunt spreken, als de uiteindelijke motieven niet meer zijn dan welbegrepen eigenbelang. Bestaat 'waarlijk' altruïsme eigenlijk wel binnen het dierenrijk?
Welbegrepen eigenbelang.

Een term die ik graag mag hanteren. Ik dacht dat hem zelf verzonnen had.
Met de nadruk op welbegrepen.

Verkapte tvp.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')