Idd.quote:Op zondag 20 april 2008 20:48 schreef CaMeRooN het volgende:
[..]
moralisme lijkt me eerder een cultureel dan een biologisch verschijnsel.
Ik begrijp je, maar als je moralisme in die zin wil verstaan, begrijp ik niet meer wat je in dit stukje precies verstaat onder 'moralisme':quote:Op zondag 20 april 2008 22:10 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Idd.
Moraliteit wordt in de OP beschreven als overlevingsmiddel doordat het groepen beter doet samenleven. Inmiddels zijn we zo ontwikkeld dat het samenleven heeft geleid tot cultuur. Moraliteit wordt dan moralisme.
Moralisme een ziekte? Moraliteit een ziekte?quote:Moralisme is een ziekte die mensen gevangen houdt in hun verstand en hen belet het leven als vol te ervaren. Moralisme heeft zijn doel gediend, maar de volgende stap in de menselijke evolutie zal bevrijding van moralisme zijn.
Moralisme is het hebben van een beeld van hoe de wereld moet zijn en hoe andere mensen zich moeten gedragen. Dit is ook iets waar jezelf onder lijdt. Je beperkt je (bewegings)vrijheid hierdoor. Deze regels zijn nergens tastbaar te vinden, ze bestaan in je hoofd, in je verstand.quote:Op zondag 20 april 2008 22:22 schreef CaMeRooN het volgende:
[..]
Ik begrijp je, maar als je moralisme in die zin wil verstaan, begrijp ik niet meer wat je in dit stukje precies verstaat onder 'moralisme':
[..]
Moralisme een ziekte? Moraliteit een ziekte?
Bevrijding van moralisme?
en eigenlijk vooral: hoe weet je dat dat de volgende stap zal zijn in de menseljke evolutie?
Zo simpel ligt het natuurlijk niet. Kin selection is in principe gewoon een statistische wetmatigheid in de populatiegenetica. Als er meer in detail wordt gekeken naar de werking, dan kan men onderzoeken hoe bepaalde diersoorten proberen onderscheid te maken tussen 'wel' en 'geen' familie en of er in gevallen waarbij dit fout gaat (bijvoorbeeld omdat een andere dier of diersoort 'een manier heeft gevonden' om de detectiekenmerken te imiteren).quote:Op zondag 20 april 2008 10:29 schreef CaMeRooN het volgende:
[..]
ik weet nog niet veel van dit onderwerp (ben net begonnen in dat boekje van Frans de Waal), maar, in dat geval heb je ook 'mislukte group selection', 'mislukte network selection'. Zo kan je alle argumenten tegen die theorie weer inzetten voor je theorie. Stel je doet een test, 90 van de 100 keer constateer je 'goede kin selection' en die overige 10 gaat het fout, of althans je constateert geen 'goede kin selection'. Kan je dan zomaar de conclusie trekken dat 'degene die geholpen werd per ongeluk 'als familie werd gezien''? En dat er sprake is van 'mislukte kin selection'? Kunnen hier geen andere motieven spelen? Het maakt niet uit hoe de handeling is, er is altijd sprake van 'kin selection'. Alleen moeten we nog even uitzoeken of het goede of mislukte kin selection is geweest.
(het doet me een beetje denken aan de problemen met psychologisch egoisme.)
Met name de laatste paragraaf uit de OP is relevant. Dit soort mechanismen produceren niet zozeer moraliteit, maar zorgen voor de ontwikkeling van gereedschappen die kunnen worden gebruikt om een moraliteit te ontwikkelen. Simpel gezegd zorgen deze mechanismen voor manieren om 'wenselijk gedrag' te veroorzaken. Het idee van 'goed' en 'kwaad' is mijns inziens verder bijvoorbeeld afhankelijk van de ontwikkeling van taal, het ver ontwikkelde reflectievermogen van de Homo Sapiens en nog een aantal andere oorzaken. Om "na te denken" over goed en kwaad moet je namelijk vragen kunnen stellen als 'waarom doe ik dit?', 'waarom zou ik dit moeten doen?', etcetera.quote:Op dinsdag 22 april 2008 14:06 schreef jdschoone het volgende:
Ik heb toch het gevoel dat bepaalde zaken door elkaar worden gehaald. In de bronnen en vele voorbeelden gaat het vooral over dieren die vormen van altruïsme of groepsbehoud uitoefenen. Is er niet een groot verschil tussen dit gedrag, en de menselijke moraliteit, die stelt dat wij een besef hebben van wat goed en kwaad is, end at wat moreel goed is nu juist is dat goede te doen, en wat moreel slecht is nu juist dat slechte doen is?
Was dat maar zo. Vrijwel iedereeen op deze wereld heeft de morele waarde dat het doden van iemand "die dat niet verdient" slecht is. In Nederland ligt het aantal voorstanders van de doodstraf op zo ongeveer 50%, in een oorlog verdient 'de vijand' het om te sterven, ik hoor regelmatig mensen zeggen dat je een inbreker zou moeten kunnen neerschieten en zo kan ik nog wel even doorgaan. "Collateral damage" is zelfs een rechtvaardiging om mensen "die het niet verdienen" te doden.quote:Om een voorbeeld te geven, vrijwel iedereen op deze wereld heeft de morele waarde dat het doden van een andere mens slecht is.
Als je het vanuit het oogpunt van de populatiegenetica bekijkt, dan zijn daar dus prima redenen voor te bedenken zoals ik in de OP al aangaf. Bovendien stelt "de moraliteit" zoals ik hierboven aangaf niet dat doden altijd slecht is.quote:De vraag is nu, hoe kom je op een biologische grondslag voor deze waarde. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat mensen in groepsverband leven en daardoor het doden van een andere mens evolutionair gezien nadelig is, maar het gehele punt is dat, in het geval van moraliteit, het doden van een ander mens altijd slecht is, terwijl dit in evolutionair opzicht, zelfs gegeven het collectief verband van mensen, zeker niet het geval hoeft te zijn.
Ik ben dat met je eens, maar het feit dat mensen er anders over denken geeft al aan dat er geen ultieme morele standaard is m.i. Om een ander voorbeeld aan te halen, heeft de conservatieve christen gelijk als hij stelt dat het moreel verwerpelijk is dat twee mensen van hetzelfde geslacht kunnen trouwen of heeft juist de voorvechter van homorechten gelijk als hij stelt dat mensen van hetzelfde geslacht wél moeten kunnen trouwen. Wat is de bron van de absolute moraal op basis waarvan wij dergelijke oordelen vellen?quote:Nu zullen velen hier willen argumenteren dat doden goed kan zijn. Helaas is dit, bij iets doordenken, niet het geval. Als jij iemand uit zelfverdediging doodt, heb jij dan iets goeds gedaan? Jij hebt gedaan wat je ‘moest’ of wat ‘nodig was’, maar doden lijkt toch in elke omstandigheid een slecht iets (daarom zouden wij in een perfecte wereld ook niet willen doden).
Je moet de mechanismen uit de OP meer zien in het licht van de populatiegenetica. Individuen krijgen weliswaar in meer of mindere mate nageslacht, maar in essentie opereert evolutie op de genenpoel. Zo kan de situatie wel tijdelijk voordelig zijn voor een 'moordlustige genetische neiging', omdat er veel 'vredelievende individuen' zijn, maar op wanneer de balans in de populatie omslaat, dan wordt die 'moordlustige neiging' toch behoorlijk negatief. Bovendien is een individu ook in staat tot meer gesophisticeerd gedrag zoals 'in essentie vredelievend, maar indien nodig moordlustig'. Een dergelijk principe is ook bijvoorbeeld de basis van het Westerse rechtsysteem. In principe sluiten we niemand zomaar op, tenzij daar aanleiding voor is.quote:Nogmaals, hoe is dit in te passen in het biologische systeem van de mens? Evolutie is erg ‘situational’, dat wil zeggen dat een het collectief samenwerken van mensen alleen het geval is omdat het een ‘situational’ evolutionair voordeel heeft, en daardoor meer nakomelingen worden veroorzaakt (survival of the fittest).
Daar ben ik het dus niet mee eens. Moraliteit is wel degelijk afhankelijk van de situatie. Neem de sterk veranderde morele opvatting m.b.t. slavernij en homosexualiteit in de recente geschiedenis.quote:Maar moraliteit heeft niet een situational, maar een absoluut aspect, het is iets dat goed of fout is ongeacht de omstandigheden. Dit is, lijkt mij, moeilijk te rijmen met de hierboven genoemde systemen.
Inderdaad, ik ben van het jojo posten, dan weer veel, dan weer nietquote:
Dat het moreel slechte vaak het geval is zal ik niet betwisten, maar dat mensen het ‘slechte’ doen wil niet zeggen dat ze niet weten dat het slecht is.quote:Was dat maar zo. Vrijwel iedereeen op deze wereld heeft de morele waarde dat het doden van iemand "die dat niet verdient" slecht is. In Nederland ligt het aantal voorstanders van de doodstraf op zo ongeveer 50%, in een oorlog verdient 'de vijand' het om te sterven, ik hoor regelmatig mensen zeggen dat je een inbreker zou moeten kunnen neerschieten en zo kan ik nog wel even doorgaan. "Collateral damage" is zelfs een rechtvaardiging om mensen "die het niet verdienen" te doden.
[..]
Ik ben dat met je eens, maar het feit dat mensen er anders over denken geeft al aan dat er geen ultieme morele standaard is m.i. Om een ander voorbeeld aan te halen, heeft de conservatieve christen gelijk als hij stelt dat het moreel verwerpelijk is dat twee mensen van hetzelfde geslacht kunnen trouwen of heeft juist de voorvechter van homorechten gelijk als hij stelt dat mensen van hetzelfde geslacht wél moeten kunnen trouwen. Wat is de bron van de absolute moraal op basis waarvan wij dergelijke oordelen vellen?
[..]
Je moet de mechanismen uit de OP meer zien in het licht van de populatiegenetica. Individuen krijgen weliswaar in meer of mindere mate nageslacht, maar in essentie opereert evolutie op de genenpoel. Zo kan de situatie wel tijdelijk voordelig zijn voor een 'moordlustige genetische neiging', omdat er veel 'vredelievende individuen' zijn, maar op wanneer de balans in de populatie omslaat, dan wordt die 'moordlustige neiging' toch behoorlijk negatief. Bovendien is een individu ook in staat tot meer gesophisticeerd gedrag zoals 'in essentie vredelievend, maar indien nodig moordlustig'. Een dergelijk principe is ook bijvoorbeeld de basis van het Westerse rechtsysteem. In principe sluiten we niemand zomaar op, tenzij daar aanleiding voor is.
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Moraliteit is wel degelijk afhankelijk van de situatie. Neem de sterk veranderde morele opvatting m.b.t. slavernij en homosexualiteit in de recente geschiedenis.
Het lijkt me evident dat we dit inderaad niet kunnen. Zeker slavernij en discriminatie zijn de laatste eeuwen en decennia pas afgeschaft. Het is eeuwenlang gerechtvaardigd. Juist omdat dit zich zo baseert op het groepsdenken dat we genetisch zo ingebakken hebben. Het is echter de rationalisering die stelt dat wij allen gelijkwaardig zijn – ook natuurlijk vanuit een prisonersdilemma bekeken – en tot afschaffing overgaat. Wat vandaag de leidende kaste is, kan morgen de onderworpen kaste zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2008 15:49 schreef jdschoone het volgende:
Het zou toch raar zijn als wij dingen als Nazisme, fascisme, discriminatie, slavenhandel etc. niet allemaal onder de noemer ‘absoluut slecht’ konden benoemen. Ik kan mij geen enkele situatie bedenken, in geen enkele cultuur, waarbij deze zaken ‘moreel goed’ zouden kunnen zijn. Juist om deze reden moesten Nazi’s en moeten huidige dictators de media controleren en alleen positieve berichten laten horen, want mochten de mensen alle feiten beschikken, zouden ze inzien dat er slecht wordt gehandeld en wordt de positie van de desbetreffende dictator moeilijk houdbaar.
Ik zou dus zeggen dat er inderdaad een niet-cultuurgebonden, maar algemene of absolute moraal bestaat, en de vraag is nog steeds hoe deze moraal ontstaan is.
Jawel maar ik denk dat wij het niet helemaal over hetzelfde hebben.quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Niemand die ook maar iets te zeggen heeft over mijn bijdrage?
Ja.quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Niemand die ook maar iets te zeggen heeft over mijn bijdrage?
Allemaal nogal zweverige beweringen, waar ik wel redelijk wat vragen bij kan stellen en kritische opmerkingen over kan maken, maar het past niet echt in dit topic. Open er een nieuw topic over zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 22 april 2008 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Niemand die ook maar iets te zeggen heeft over mijn bijdrage?
Hoe, wat, op welke wijze, waarom, etc. Genoeg om over te discussieren lijkt me. Ik las onlangs bijvoorbeeld nog ergens dat een van de mensen die het concept van kin selection had geopperd dit concept inmiddels in twijfel trok.quote:Op woensdag 23 april 2008 00:57 schreef Neruo het volgende:
Laatst een college-reeks bijgewoond over 'ethiek en evolutie'.
Allemaal zeker interessant. Maar eigenlijk allemaal te vanzelfsprekend. 'Moraliteit', hetgeen waar we naar verwijzen als we dat woord gebruiken, is vrij duidelijk een geëvolueerd systeem. Of eigenlijk een geëvolueerde selectie neigingen (tot medelijden e.d.) die leiden tot iets wat we 'moraliteit' noemen.
Tja. Dat was het wel. Geen reden om niet van evolutie uit te gaan, dus, weinig om over te discuteren als je het mij vraagt.
hoe kan dat? het is toch 'gewoon een statistische wetmatigheid'?quote:Op woensdag 23 april 2008 01:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoe, wat, op welke wijze, waarom, etc. Genoeg om over te discussieren lijkt me. Ik las onlangs bijvoorbeeld nog ergens dat een van de mensen die het concept van kin selection had geopperd dit concept inmiddels in twijfel trok.
Het principe volgt gewoon uit een statistische wetmatigheid inderdaad, maar het ging meer over de mate waarin het in de natuur voorkwam geloof ik.quote:Op woensdag 23 april 2008 07:09 schreef CaMeRooN het volgende:
[..]
hoe kan dat? het is toch 'gewoon een statistische wetmatigheid'?
De 'hoe' is niet echt een moeilijke vraag. Als mensen geen problemen hadden met het vermoorden van mensen die niet tot onze familie behoren, tenminste meestal hebben we daar problemen mee, dan was de mens als diersoort vele malen minder succesvol geweest.quote:Op woensdag 23 april 2008 01:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoe, wat, op welke wijze, waarom, etc. Genoeg om over te discussieren lijkt me. Ik las onlangs bijvoorbeeld nog ergens dat een van de mensen die het concept van kin selection had geopperd dit concept inmiddels in twijfel trok.
Dat zijn antwoorden uit de losse pols, die interesseren me niet zo. Zoals je aan de OP kunt zien heeft het topic een wetenschappelijke insteek.quote:Op woensdag 23 april 2008 20:07 schreef Neruo het volgende:
[..]
De 'hoe' is niet echt een moeilijke vraag. Als mensen geen problemen hadden met het vermoorden van mensen die niet tot onze familie behoren, tenminste meestal hebben we daar problemen mee, dan was de mens als diersoort vele malen minder succesvol geweest.
Inderdaad, wat behelst de precieze betekenis van dergelijke concepten.Hoe definieer je die concept ien in welke mate vind je die terug bij verchillende dieren?quote:Wat. Jah, hangt van je definitie van 'moraliteit' of 'altruïsme' af. Er is in ieder geval gewoon zoiets. Ook bij hogere primaten naast de mens.
Het is een interessant aspect, maar weliswaar maar een van de vele inderdaad. Maar daarvoor is het ook maar een topicje op Fok! nietwaar?quote:En ja je zou heel veel onderzoek kunnen doen naar hoe precies dat is gegroeid, heb je wat theorieën over. Is leuk. Maar ja, er is zo veel waar we nog onderzoek naar kunnen doen met betrekking tot menselijk gedrag wat we evolutionair zouden kunnen traceren.
Er wordt op 'hoog niveau' onderzoek gedaan naar allerlei aspecten van evolutie. Niet omdat men nou zo veel rekening houdt met 'mensen die evolutie' niet snappen, maar simpelweg om kennis te vergaren. Dat is nou eenmaal een van kenmerkende eigenschappen van de wetenschap. Simpelweg bij alles zeggen 'Mutatie + selectie, klaar' geeft weinig voldoening. Ik zie niet in waarom evolutie van gedrag geen interessant onderzoeksonderwerp is.quote:Wat ik bedoel is dat het alleen een beetje een hot topic is, omdat sommige mensen het idee hebben dat er bewezen moet worden dat zonder god/creationisme/ect het leven toch mooi.zinvol/moreel kan zijn. Dat is gewoon zwichten voor de domme mensen. Net als het hele 'we stammen niet af van apen, maar de voorouders van apen en mensen zijn dezelfde'. De primaten die op aarde rondliepen een miljoen jaar geleden zijn gewoon apen volgens de huidige maatstaven. Dat sommige domme mensen de evolutie theorie niet snappen, dat zou op hoog wetenschappelijk niveau genegeerd moeten worden, en niet invloed hebben op waar onderzoek naar gedaan wordt.
Ik snap wat je probeert te zeggen, maar je volgende zin geeft aan waar het topic nou eigenlijk over gaat:quote:Andere instanties moeten maar zorgen voor fatsoenlijke educatie zodat de domme mensen kunnen worden bevrijd van hun eigen domheid en het gezeur wat daarmee gepaard gaat.
snappedevous?
quote:Wel wetenschappelijk correct en interessant (als het je ding is), de evolutie van moraliteit.
Tsja, met zo'n houding hadden we nog steeds in het stenen tijdperk geleefd. Prima dat wetenschap je niet interesseert, maar post dan gewoon niet in een dergelijk topic.quote:Maar het boeit me gewoon niet zo, het is niet spannend, of nog lekker 'open' zoals het hele string-theorie debat of het kleinste-deeltje onderzoek is. Of zoals sommige andere sociologische onderzoeken nog zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |