Dat zal best. Ik vind het een belachelijke claim, met alle respect. En ook een vruchtbare bodem om zaken te gaan lezen die er wellicht helemaal niet in staan.quote:Op maandag 21 april 2008 12:37 schreef kazakx het volgende:
[..]
Beste Haushofer. De meeste Koran deskundigen/geleerden hebben uit de volgende vers afgeleid dat alles in de Koran staat:
6:59
[..]
Bespaar je de moeite, ik ken de site Relativiteit in de Islam al. En eerlijk gezegd kan ik moeilijk een effectievere manier vinden voor gelovigen om zichzelf belachelijk te makenquote:Ik zal hier binnenkort een wonderbaarlijke vers aanhalen, die over teleportatie gaat. Ik moet eerst ff de tijd nemen om het te vertalen.
Deze is vrij duidelijk. Deze vers laat gewoon zien dat in het verleden teleportatie een feit was:quote:Op maandag 21 april 2008 12:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zal best. Ik vind het een belachelijke claim, met alle respect. En ook een vruchtbare bodem om zaken te gaan lezen die er wellicht helemaal niet in staan.
[..]
Bespaar je de moeite, ik ken de site Relativiteit in de Islam al. En eerlijk gezegd kan ik moeilijk een effectievere manier vinden voor gelovigen om zichzelf belachelijk te maken
Ik denk dat dit vrij duidelijk is. Dit is waarschijnlijk ook een teken voor de mensheid, dat als er genoeg wetenschap bedreven word, dat teleportatie op niet levende objecten mogelijk is.quote:38. Hij (Salomo) zeide: "O edelen, welke onder u zal mij een passende troon voor haar brengen voordat zij onderdanig tot mij komt?"
39. Een dappere van de djinn zeide: "Ik zal deze tot u brengen voordat gij van uw kamp opstaat en zeker heb ik daar macht over en ik ben betrouwbaar."
40. Iemand, die kennis van het geschrift had zeide: "Ik zal hem tot u brengen voor uw bode terugkeert," en toen Salomo de troon naast zich zag geplaatst, zeide hij: "Dit is bij de gratie van mijn Heer, opdat Hij mij moge beproeven of ik dankbaar of ondankbaar ben. En wie dankbaar is, is dankbaar voor het welzijn van zijn eigen ziel, maar wie ondankbaar is, waarlijk mijn Heer is Zichzelf-genoeg, Geeerd."
Dit meen je toch niet serieus?quote:Op maandag 21 april 2008 14:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Deze is vrij duidelijk. Deze vers laat gewoon zien dat in het verleden teleportatie een feit was:
An-Naml (De Mieren):
[..]
Ik denk dat dit vrij duidelijk is. Dit is waarschijnlijk ook een teken voor de mensheid, dat als er genoeg wetenschap bedreven word, dat teleportatie op niet levende objecten mogelijk is.
Wat bedoel ik niet serieus?quote:
SoebhanAllah, waar heb jij het over, desbetreffende vers gaat over Djins die onder bevel stonden van Salamo en die bepaalde giften had omdat hij kennis van het een en ander had genomen van Allahs namen, teleportatie oid was geen 'feit' voor de common mens / wezen.quote:Op maandag 21 april 2008 14:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Deze is vrij duidelijk. Deze vers laat gewoon zien dat in het verleden teleportatie een feit was:
An-Naml (De Mieren):
[..]
Ik denk dat dit vrij duidelijk is. Dit is waarschijnlijk ook een teken voor de mensheid, dat als er genoeg wetenschap bedreven word, dat teleportatie op niet levende objecten mogelijk is.
Nee vers 39 gaat over iemand van de Djinn. Diegene van vers 40 gaat waarschijnlijk over een mens omdat in vers daarvoor expliciet verwezen word naar een djinn. Een mens die de wetenschap van het boek bezit. In Fi-Zilal en Ibn Abbas is dit een 'vezir' (adviseur denk ik?) genaamd Asaf b. Berhiya. Schijnen ook tafsirs bekend te zijn dat men denkt dat dit 'Hizir' is (--Dit was dus Ibni Mesud--).quote:Op maandag 21 april 2008 14:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
SoebhanAllah, waar heb jij het over, desbetreffende vers gaat over Djins die onder bevel stonden van Salamo en die bepaalde giften had omdat hij kennis van het een en ander had genomen van Allahs namen, teleportatie oid was geen 'feit' voor de common mens / wezen.
Dat je hieruit concludeert dat teleportatie mogelijk is. Waarom niet concluderen dat een David Copperfield mogelijk is? Die ook dingen uit het 'niets' laat verschijnen.quote:
Vanwege de volgende redenaties:quote:Op maandag 21 april 2008 15:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat je hieruit concludeert dat teleportatie mogelijk is. Waarom niet concluderen dat een David Copperfield mogelijk is? Die ook dingen uit het 'niets' laat verschijnen.
Iemand die kennis had om gebruik te maken van het nulpuntveld (Zero Point Field)? Dit is ook wel interessant, alhoewel het niet echt teleportatie is: >>> Eerste teleportatie met atomenquote:Op maandag 21 april 2008 14:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Deze is vrij duidelijk. Deze vers laat gewoon zien dat in het verleden teleportatie een feit was:
An-Naml (De Mieren):
[..]
Ik denk dat dit vrij duidelijk is. Dit is waarschijnlijk ook een teken voor de mensheid, dat als er genoeg wetenschap bedreven word, dat teleportatie op niet levende objecten mogelijk is.
Hoezo? Als mensen de thermodynamica, relativiteitstheorie of weet ik veel wat uit 'heilige schriften' gaan halen, dan maken ze zich daarmee in mijn ogen belachelijk. Da's wat anders dan de toen heersende kennis proberen vast te stellen aan de hand van die teksten, overigens.quote:Op maandag 21 april 2008 12:58 schreef Triggershot het volgende:
Dat laatste is een beetje een generaliserende benadering imho Haus.
Er volgt helemaal niet uit die vers dat in de Koran alles staat.quote:Op maandag 21 april 2008 12:37 schreef kazakx het volgende:
[..]
Beste Haushofer. De meeste Koran deskundigen/geleerden hebben uit de volgende vers afgeleid dat alles in de Koran staat:
6:59
[..]
Alleen staat niet alles uitvoerig in de Koran. Naar belang en behoefte staat het op verschillende niveau's. Soms worden de zaden, soms de kernen, soms de samenvattingen, soms de principes, soms de tekens, soms uitdrukkelijk, soms impliciet, soms zinspelend, of soms in de vorm van een vraag, of in de vorm van een herinnering gevonden.
Ik zal hier binnenkort een wonderbaarlijke vers aanhalen, die over teleportatie gaat. Ik moet eerst ff de tijd nemen om het te vertalen.
Ah ok.quote:Op maandag 21 april 2008 15:11 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nee vers 39 gaat over iemand van de Djinn. Diegene van vers 40 gaat waarschijnlijk over een mens omdat in vers daarvoor expliciet verwezen word naar een djinn. Een mens die de wetenschap van het boek bezit. In Fi-Zilal en Ibn Abbas is dit een 'vezir' (adviseur denk ik?) genaamd Asaf b. Berhiya. Schijnen ook tafsirs bekend te zijn dat men denkt dat dit 'Hizir' is (--Dit was dus Ibni Mesud--).
-EDIT- update
Beetje een 'ik ken xyz al, dus rest zal ook wel van zelfde kaliber zijn' benadering.quote:Op maandag 21 april 2008 19:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoezo? Als mensen de thermodynamica, relativiteitstheorie of weet ik veel wat uit 'heilige schriften' gaan halen, dan maken ze zich daarmee in mijn ogen belachelijk. Da's wat anders dan de toen heersende kennis proberen vast te stellen aan de hand van die teksten, overigens.
Dat je alles uit de Koran kan halen:quote:Op maandag 21 april 2008 20:08 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Er volgt helemaal niet uit die vers dat in de Koran alles staat.
Het boek wat daar is vermeld is niet de koran. Het is het boek waarin alles staat vanaf het begin tot einde. Zo was er een hadith die vermelde dat het eerste wat allah swt maakte was een pen. Toen zei hij tegen die pen: schrijf op. Pen zei: wat moet ik opschrijven ? Allah swt zei: schrijf alles wat er is(zal zijn) tot de dag des oordeels.
Het is het boek wat in deze versen wordt vermeld:
85:21-22
21. Voorwaar, het is een glorierijke Koran,
22. Op een beschermde tafel.
13:39
39. God doet te niet wat Hij wil en bevestigt wat Hij wil en bij Hem is de oorsprong van het Boek.
50:4
4. Wij weten wat de aarde van hen verteert en bij Ons is een Boek dat alles bewaart
Als men geen kennis bezit, dan wordt ie gevraagd om degene te vragen die het wel weten:
16:43
43. En Wij zonden vóór u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten als je het niet weet - met duidelijke tekenen en geschriften.
Welke bronnen had je gebruikt?nergens kon ik conclusie vinden van geleerden dat dat boek de koran is. Juist het omgekeerde, overal wordt duidelijk gezegd dat het niet om de koran gaat. Alleen op sommige sites die niet spreken uit deskundigheid op het gebied van uitleg van de koran, maar eerder uit enthousiasme over wonderen in de koran..alleen op die sites wordt die vers 'gebruikt' om te zeggen dat er zeker een heleboel in de koran staat wat hun redeneringen steunt. Maar het is meesta relatiefl gemakkelijk om de onjuistheid van die redeneringen aan te tonen.
[1] Buhârî, el-Künâ, s. 44; Âlûsî, Ruhu'l-meânî, 27/98.quote:İbn Mesud, "Kur'ân'da her şeye ait ilim indirilmiş ve her şey beyan edilmişse de, bizim ilmimiz ondaki her şeyi anlamaya yetmez."[1] derken, İbn Abbas, "Devemin ipi kaybolsa, onu herhâlde Allah'ın Kitabı'nda bulurum."[2] demekte, Süyûtî ise, Kur'ân'da bütün ilimlerin yer aldığını ifade etmektedir.[3]
Nee, het is een "dingen halen uit een boek waarvoor het niet geschreven is". Geavanceerde wetenschappelijke kennis uit de Koran halen is niet veel anders dan dit uit de Libelle of de Margriet halen. Die blaadjes zijn ook met een ander doel geschreven, en huisvrouwen houden zich ook niet met quantumgravitatie of teleportatie of weet ik wat bezig.quote:Op maandag 21 april 2008 22:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Beetje een 'ik ken xyz al, dus rest zal ook wel van zelfde kaliber zijn' benadering.
Waarom voeg je er extra waarden zoals 'geavanceerde' aan toe, kan me namelijk niet herinneren dat dat in dit topic is geclaimed? Wetenschap wordt met name in de academische wereld gebruikt om theïsme te falsificeren, maar als er een counter claim komt al dan wel een 2e poging komt er een afgedankte reactie als 'been there done that.'quote:Op dinsdag 22 april 2008 10:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, het is een "dingen halen uit een boek waarvoor het niet geschreven is". Geavanceerde wetenschappelijke kennis uit de Koran halen is niet veel anders dan dit uit de Libelle of de Margriet halen. Die blaadjes zijn ook met een ander doel geschreven, en huisvrouwen houden zich ook niet met quantumgravitatie of teleportatie of weet ik wat bezig.
Embryo’s staan beschreven zoals ze bij de Griekse en Romeinse medische wetenschap (Hippocrates, Galenus) bekend waren, namelijk dat de embryo ‘laag voor laag‘ (botten-spieren-huid) gevormd worden, wat in Soera 23 zo verwoord wordt:quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:01 schreef Burakius het volgende:
Wetenschap hoort ook bij Islam Haushofer én dus is het niet hinderlijk wonderen te vinden inde Kuran. Het is vrij duidelijk trouwens sommige dingen. Neem nou embryo's in de Koran tot je bergplooien. Het staat er.
Galenus beschreef deze vier stadia ook in de 2e eeuw na Christus. In werkelijkheid vormen gebeente en vlees tegelijkertijd uit het mesoderm. De vorming van de botten duurt zelfs nog langere tijd voort nadat de spieren feitelijk uitontwikkeld zijn. Ook de opvattingen over semen, waar het vandaan komt, en wat de functie is, zijn eender aan de (foutieve) Griekse opvattingen van enkele eeuwen ervoor.quote:Daarna schiepen Wij de druppel tot een bloedklonter, dan schiepen Wij de bloedklonter tot een vleesklomp, dan schiepen Wij de vleesklomp tot gebeente en dan bedekten Wij het gebeente met vlees.
Omdat kosmologie, embryologie en teleportatie geavanceerde wetenschap is.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:07 schreef Triggershot het volgende:
Waarom voeg je er extra waarden zoals 'geavanceerde' aan toe, kan me namelijk niet herinneren dat dat in dit topic is geclaimed? Wetenschap wordt met name in de academische wereld gebruikt om theïsme te falsificeren, maar als er een counter claim komt al dan wel een 2e poging komt er een afgedankte reactie als 'been there done that.'
Cute, reageren met oneliners.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat kosmologie, embryologie en teleportatie geavanceerde wetenschap is.
Noch kan je uit de Koran bijvoorbeeld halen hoe planeten warmte/kou behouden alleen omdat de Koran over het woord 'planeet' spreekt.quote:Geavanceerde wetenschappelijke kennis uit de Koran halen
Ik vind teleportatie of relativiteit geavanceerde wetenschap. Dat is dus een claim van mijn kant. Verder weet ik niet wat je precies met dikgedrukte bedoelt; zover ik weet houden wij ons met andere zaken bezig dan zaken die buiten ons bootje vallen. Als je doelt op Dawkins; die gebruikt puur rationele argumenten, en schaart de Godsclaim onder het rationeel denken. Bedoel je dat?quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarom voeg je er extra waarden zoals 'geavanceerde' aan toe, kan me namelijk niet herinneren dat dat in dit topic is geclaimed? Wetenschap wordt met name in de academische wereld gebruikt om theïsme te falsificeren, maar als er een counter claim komt al dan wel een 2e poging komt er een afgedankte reactie als 'been there done that.'
Het gaat er niet om of het botst met wetenschap of niet; het gaat erom dat er vergezochte claims worden gemaakt uit een theologisch boek. Ik heb een tijdje terug een topic geopend over hoe ik zie hoe bepaalde moslims met wetenschap omgaan, misschien is dat nog es leuk om door te kijken: klik .quote:Men zou kunnen stellen (Lees: de niet- theïst ) dat men selectief aan het shoppen is en datgene neemt wat overeenkomt in de geschriften met wetenschap - per toeval ? - en zwijgt over dingen die botsen, maar dan moet je wel eerst aannemelijk kunnen maken dat er dingen in staan die niet samen gaan, is dat niet juist the main doel van dergelijke gesprekken, dialogen discussies?
'Mijn boek is prima te verzoenen met wetenschap want: Blablab'
vs
'Nee, integendeel want: blablabla'
?
Maar het is zo dat men (niet per se jij) beweert dat er kennis over embryologie (die wat verder gaat dan het overduidelijke) en de lichtsnelheid uit de Koran te halen valt. Evenals het onstaan van het universum uit de oerknal. Dat vind ik geavanceerde wetenschappelijke kennis.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Cute, reageren met oneliners.
Dat er iets in de Koran staat wat kan neerkomen op zwaartekracht, kosmologie ed is nog steeds niet gelijk aan:
[..]
Noch kan je uit de Koran bijvoorbeeld halen hoe planeten warmte/kou behouden alleen omdat de Koran over het woord 'planeet' spreekt.
Dat is mee gaan met een aantal interpretaties door User X / Site X.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind teleportatie of relativiteit geavanceerde wetenschap. Dat is dus een claim van mijn kant.
Nee, niet eens zo zeer een Dawkins en ook niet je carrière opbouwen om theïsme te verwerpenquote:Verder weet ik niet wat je precies met dikgedrukte bedoelt; zover ik weet houden wij ons met andere zaken bezig dan zaken die buiten ons bootje vallen. Als je doelt op Dawkins; die gebruikt puur rationele argumenten, en schaart de Godsclaim onder het rationeel denken. Bedoel je dat?
Ik heb niets tegen ridiculisatie van ver gezochte claims, integendeel, bij vele posts van niet moslims als weerlegging er op kan ik weleens grinniken, noch heb ik wat tegen op filosofische / wetenschappelijke weerleggingen, maar als iemand stelt dat er het een en ander wordt gehaald uit de Koran en de opponent reageert met zoiets als doe geen moeite ik ken die dingen al, vind ik dat niets meer dan een generaliserende benadering. Gezien er net zoveel niet-vergezochte claims zijn als het tegenovergestelde.quote:Het gaat er niet om of het botst met wetenschap of niet; het gaat erom dat er vergezochte claims worden gemaakt uit een theologisch boek. Ik heb een tijdje terug een topic geopend over hoe ik zie hoe bepaalde moslims met wetenschap omgaan, misschien is dat nog es leuk om door te kijken: klik .
Soms schieten mensen door in hun devotie voor een tekst.
Haushofer, de Koran word gezien als de grootste wonder van de Islam. De Koran is geen afdankertje dat 1500 jaar geleden is verzonnen door een mens en die dus geen waarde meer heeft in deze tijd. Dit idee wat je hebt komt overeen met wat jij hierboven schetst en daarom kom je tot dit soort conclusies.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind teleportatie of relativiteit geavanceerde wetenschap. Dat is dus een claim van mijn kant. Verder weet ik niet wat je precies met dikgedrukte bedoelt; zover ik weet houden wij ons met andere zaken bezig dan zaken die buiten ons bootje vallen. Als je doelt op Dawkins; die gebruikt puur rationele argumenten, en schaart de Godsclaim onder het rationeel denken. Bedoel je dat?
[..]
Het gaat er niet om of het botst met wetenschap of niet; het gaat erom dat er vergezochte claims worden gemaakt uit een theologisch boek. Ik heb een tijdje terug een topic geopend over hoe ik zie hoe bepaalde moslims met wetenschap omgaan, misschien is dat nog es leuk om door te kijken: klik .
Soms schieten mensen door in hun devotie voor een tekst.
Mwuah niet eens, men stelt dat er in de Koran wordt verwezen naar overeenkomsten met geavanceerde wetenschap, dat vind ik heeeeeel wat anders dan geavanceerde wetenschap uit de Koran halen zonder enige vorm van onderzoek / proef.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar het is zo dat men (niet per se jij) beweert dat er kennis over embryologie (die wat verder gaat dan het overduidelijke) en de lichtsnelheid uit de Koran te halen valt. Evenals het onstaan van het universum uit de oerknal. Dat vind ik geavanceerde wetenschappelijke kennis.
'Er staan zaken in die men niet kon weten' is voor mij net zo abstract als dat Mohammed 1500 jaar geleden sprak over het klonen van Dolly. Als desbetreffende persoon dit inderdaad vind had hij / zij niet gewacht tot de wetenschap er mee kwam, maar had het zelf gepropageerd, zoals ik ook al eerder zei is het altijd een reactie nadat wetenschap mee is gekomen of om je onzekerheid mee te compenseren.quote:Sterker nog, menigeen zegt ook dat dit geavanceerde kennis is – in ieder geval voor de tijd van Mohammed – omdat dit in hun ogen mede aantoont dat de Koran van goddellijke oorsprong is. Er staan zaken in die men niet kon weten, aldus de apologeet.
Hoi, je kunt geen geavanceerd wetenschap uit de Koran halen, niet eens hoe je een vuurtje kunt steken laat staan hoe de kind zich vormt, wat je wel kunt doen is overeenkomsten vinden tussen geavanceerde wetenschap en de Koran, dat is heel wat anders. En zelfs dan protesteer ik nog steeds tegen het zo abstract spreken over de 'wetenschappen' in de Koran.quote:Dat is dus geavanceerde wetenschappelijke informatie uit de Koran halen. Naar mijn mening staat die wetenschap er niet in, en voor zover er al wetenschap instaat is dit op z'n hoogst te vergelijken met de Kennis die in de Griekse en Romeinse wereld en in die tijd ook in Mohammeds wereld aanwezig was.
Ik heb een versie gekocht die Arabisch, Engels en een tafsir bevat. Mijn versie zegt het volgende wat betreft de Engelse vertaling en tafsir:quote:Op dinsdag 22 april 2008 10:31 schreef teletubbies het volgende:
Ik kan niet gauw de bronnen terug vinden in het arabisch. Het boek van Siuti staat daar anders ingedeeld, 30 hoofdstukken dacht ik en de pagina's zijn niet genummerd. In ieder geval, de vers:
6:59
En bij Hem zijn de sleutels van het onzienlijke; niemand kent dit, behalve Hij. En Hij weet wat op het land en wat in de zee is. En er valt geen blad zonder dat Hij het weet, noch is er een korrel in de duisternis der aarde, noch iets dat groen of droog is, zonder dat het in een duidelijk Boek is vermeld.
Slaat niet terug op de koran. Ergens anders staat het woord moebeen die wel terug slaat op de koran maar dan staat niet dat alles in de koran staat in absolute zin. Al-qortobi vermeldde bijv dat deze vers idd naar een ander boek verwijst dan de koran. Het is een boek waar alles in staat. Hetzelfde zegt Tabari ook in zijn uitleg over deze vers.
Ik zou dus denken dat Siuti een andere vers bedoelt dan deze. Of hij bedoelt dat alles in de koran staan, in de zin van: er staat in de koran alles wat een mens nodig heeft om zijn geloof en leven te combineren zodat hij het paradijs kan betreden. Als er iets niet staat in de koran, dan staat in de koran wel aan wie je moet vragen: namelijk mensen met kennis over dat ene ding. Het is dus niet zo dat alles in de koran staat zoals bijv allerlei details over bijv wetenschap of andere dingen.
Kwantificeer dat concept van rijke taal eens? Wat is (excl. eigennamen) bijvoorbeeld de woordenschat van de Koran? Hoe kan het dat het zo‘n ‘rijke taal’ was, maar dat het Arabische schrift in de vroegste versies niet eens de ba (ب) en de ta (ت) onderscheidde? Dat is pas een latere ontwikkeling.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:57 schreef kazakx het volgende:
Het feit dat de Koran in een van de meest rijke talen (arabisch) is geopenbaard en dat een arabisch woord verschillende betekenissen kan hebben en dat elke vers meerdere lagen van betekenissen heeft (die allen als waar beschouwd kunnen worden in verschillende eeuwen) is een van de wonderen van dit heilige Boek.
Nee, dat komt absoluut niet overeen met wat ik hierboven schets. Als je dat serieus meent, dan raad ik je aan m'n posts nog es heel nauwkeurig door te lezen.quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:57 schreef kazakx het volgende:
[..]
Haushofer, de Koran word gezien als de grootste wonder van de Islam. De Koran is geen afdankertje dat 1500 jaar geleden is verzonnen door een mens en die dus geen waarde meer heeft in deze tijd. Dit idee wat je hebt komt overeen met wat jij hierboven schetst en daarom kom je tot dit soort conclusies.
Men stelt b.v. domweg dat de lichtsnelheid uit de Koran te halen valt. Overeenkomsten kun je natuurlijk altijd wel vinden. Het gaat erom dat deze versen door sommige als concrete aanduidingen van tamelijk moderne wetenschappelijke ontdekkingen worden gezien. Dit is natuurlijk niet inherent aan de Islam, helemaal niet. Maar er is een groep (YouTube filmpjes genoeg) die dit met graagte doet.quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:02 schreef Triggershot het volgende:
Mwuah niet eens, men stelt dat er in de Koran wordt verwezen naar overeenkomsten met geavanceerde wetenschap, dat vind ik heeeeeel wat anders dan geavanceerde wetenschap uit de Koran halen zonder enige vorm van onderzoek / proef.
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Men gebruikt de wetenschap om zijn geloof te bevestigen, niet Koran om wetenschap mee te bevestigen, gezien het altijd een reactie is nadat er een wetenschappelijke vinding is gedaan, wetenschap constant veranderd en het boek van de moslims dat niet doet.
Heel erg waar, dat is het zwakke punt eraan, dat men het altijd achteraf pas ontdekt (net zoals men altijd achteraf pas ontdekt dat Nostradamus iets voorspeld heeft.)quote:'Er staan zaken in die men niet kon weten' is voor mij net zo abstract als dat Mohammed 1500 jaar geleden sprak over het klonen van Dolly. Als desbetreffende persoon dit inderdaad vind had hij / zij niet gewacht tot de wetenschap er mee kwam, maar had het zelf gepropageerd, zoals ik ook al eerder zei is het altijd een reactie nadat wetenschap mee is gekomen of om je onzekerheid mee te compenseren.
Dat vind ik ook, maar er zijn er die zonder blikken of blozen zullen stellen dat zulke kennis er wel instaat en vrolijk ins Blaue hinein interpretieren om dit te bewijzen.quote:Hoi, je kunt geen geavanceerd wetenschap uit de Koran halen, niet eens hoe je een vuurtje kunt steken laat staan hoe de kind zich vormt, wat je wel kunt doen is overeenkomsten vinden tussen geavanceerde wetenschap en de Koran, dat is heel wat anders. En zelfs dan protesteer ik nog steeds tegen het zo abstract spreken over de 'wetenschappen' in de Koran.
Die 880 is echt mooi verwoordquote:Op dinsdag 22 april 2008 12:10 schreef -Jay-20- het volgende:
Interessant topic. Ik ben ook begonnen om de Koran door te lezen.
[..]
Ik heb een versie gekocht die Arabisch, Engels en een tafsir bevat. Mijn versie zegt het volgende wat betreft de Engelse vertaling en tafsir:
6:59 - With him are the keys of the unseen, the treasures that none knoweth but He. He knoweth whatever there is on the earth and in the sea. Not a leaf doth fall but with His knowledge: There is not a grain in the darkness (or depths) of the earh, nor anything fresh or dry (green or withered), but is (inscribed) in a Record880 clear (to those who can read).
Tafsir zegt vervolgens het volgende:
880. This is the mystic Record, the archetypal Plan, the Eternal Law, according to which everything seen and unseen is ordered and regulated. The simplest things in Nature are subject to His Law. The fresh and the withered, the living and the lifeless - Nothing is outside the Plan of His Creation (R).
Ik heb zelf het idee dat dit meer gezien moet worden als een fictieve blueprint of the universe. Niet zo zeer een echt boek.
jij hebt gelijk, maar TRU begrijp ik even niet.quote:Op dinsdag 22 april 2008 14:06 schreef Iblis het volgende:
Von Däniken is een Zwitser, en verder is het meer een onderwerp voor TRU.
Heb je ook met Nederlandse ondertiteling.quote:Op dinsdag 22 april 2008 14:13 schreef Triggershot het volgende:
Even een linkdump:
Decoding the Past Secrets of the Koran
Het volgende subforum: The Truth is in Here...quote:Op dinsdag 22 april 2008 14:09 schreef suat het volgende:
[..]
jij hebt gelijk, maar TRU begrijp ik even niet.
Wat vind je ONZ aan de theorie van hem of vind je dat het ontopic is.quote:Op dinsdag 22 april 2008 14:30 schreef Scaurus het volgende:
Von Däniken
Kom op zeg, wat een ONZ niveau!
:p schrijver enzovoort? Het is maar wat je onder een echt boek definieert. In ieder geval er is een 'iets/boek' waarin alles staat wat zou gebeuren. Maar dan keer je in problemen als: zjin we vrij of aangestuurd? en zulke discussies die bij onjuiste argumenten oneindig lang duren.quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:10 schreef -Jay-20- het volgende:
Interessant topic. Ik ben ook begonnen om de Koran door te lezen.
[..]
Ik heb een versie gekocht die Arabisch, Engels en een tafsir bevat. Mijn versie zegt het volgende wat betreft de Engelse vertaling en tafsir:
6:59 - With him are the keys of the unseen, the treasures that none knoweth but He. He knoweth whatever there is on the earth and in the sea. Not a leaf doth fall but with His knowledge: There is not a grain in the darkness (or depths) of the earh, nor anything fresh or dry (green or withered), but is (inscribed) in a Record880 clear (to those who can read).
Tafsir zegt vervolgens het volgende:
880. This is the mystic Record, the archetypal Plan, the Eternal Law, according to which everything seen and unseen is ordered and regulated. The simplest things in Nature are subject to His Law. The fresh and the withered, the living and the lifeless - Nothing is outside the Plan of His Creation (R).
Ik heb zelf het idee dat dit meer gezien moet worden als een fictieve blueprint of the universe. Niet zo zeer een echt boek.
Er is een hoofdstuk die naar hem is genoemd. Verder zijn ook hoofdstukken genoemd naar bijv Maria(m), Yusuf enzovoort. HIj wordt meestal aangesproken met ' u/jij'. Zelden of misschien nergens staat er iets van: Ooh mohammed...quote:Op dinsdag 22 april 2008 17:00 schreef Scaurus het volgende:
Wat mij echt opgevallen is bij het lezen van de Koran, is dat in het gehele boek amper iets staat over Mohammed. In de Bijbel (kan de vergelijking niet helpen) staan meestal personen centraal. Abraham bijvoorbeeld, of Job. Niets van dit in de Koran. Hoe komt dit? Heb ik over teksten heengelezen? Soms is het namelijk niet helemaal duidelijk over wie er gesproken wordt, gezien in het boek meerdere personen als Moesa en Dawoed langskomen.
Dan vraag ik me af wat er volgens hen dan gebeurt als je op het moment van sterven geen keel hebt, bijvoorbeeld omdat je door een atoombom of een dynamietgordel tot stof bent veranderd in een oogwenk ?quote:Op vrijdag 11 april 2008 17:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is geen beeldspraak, is letterlijk, moslims geloven letterlijk dat dit zal gebeuren op het moment dat je dood gaat.
Hier heb je gelijk in. Trouw heeft al een tijdje een serie over ‘het ontstaan van de Islam‘, deze serie kun je nalezen op hun website. Het 17e deel gaat een beetje in op de naam Mohammed:quote:Op dinsdag 22 april 2008 17:00 schreef Scaurus het volgende:
Wat mij echt opgevallen is bij het lezen van de Koran, is dat in het gehele boek amper iets staat over Mohammed. In de Bijbel (kan de vergelijking niet helpen) staan meestal personen centraal. Abraham bijvoorbeeld, of Job. Niets van dit in de Koran. Hoe komt dit? Heb ik over teksten heengelezen? Soms is het namelijk niet helemaal duidelijk over wie er gesproken wordt, gezien in het boek meerdere personen als Moesa en Dawoed langskomen.
Er wordt op meer aspecten ingegaan: Het ontstaan van de Koran, de eerste versies (het Koran-graf in Jemen), in hoeverre de traditie houdbaar is dat er een ononderbroken mondelinge overlevering van de Koran is geweest; in hoeverre het defecte (in de technische betekenis) Arabische schrift dat pas later van punten en vocalisatie is voorzien niet verkeerd geïnterpreteerd is; in hoeverre een Aramees substraat aanwezig is. Hoe correct het ‘Klassieke’ Koran-arabisch taalkundig gezien is; in hoeverre dit een latere vinding is. De expansie van de Islam, en of dat door verovering ging of niet, et cetera.quote:Om [er] een paar [dissidente theorieën] te noemen: Mohammed zou nooit hebben bestaan, zijn naam was een bijvoeglijk naamwoord dat ’uitverkorene’ of ’geprezene’ betekende en zou op Jezus slaan. Pas later zou dat adjectief zich hebben ontpopt tot een eigen Arabische profeet.
Een bekend voorbeeld van een obscuriteit die mogelijk daardoor in de Koran is gekomen, is de volgende in Soera 3:quote:Het is nog lastiger, want ook over medeklinkers geeft de oude tekst geen absolute zekerheid. Sommige, zoals de r en de z of de b en de t, hebben dezelfde vorm. In modern schrift onderscheiden puntjes ze van elkaar, maar in oude handschriften ontbreken die.
Zo is in de handschriften van Puin ktb (hij heeft geschreven) niet te onderscheiden van kbt (hij heeft onderdrukt). Vaak stuurt het zinsverband de lezer wel in de goede richting, maar niet altijd.
De orthodoxie lost de problemen op met de bewering, dat er sinds de profeet een ononderbroken keten is geweest van betrouwbare mondelinge koran-overleveraars. Daardoor bleef de juiste uitspraak bekend, ook toen de Koran nog niet volledig in schrift was weergegeven.
Puin is daar sceptisch over. Hij wijst erop, dat er zeven volgens de orthodoxie aanvaardbare lezingen van de Koran zijn, die verschillen laten zien. Puin: „Die verschillen zijn niet ontstaan door hoor-fouten maar kennelijk door lees- en schrijffouten.” Het gaat dan om woorden waarin een letter is vervangen door een andere letter, die er in vorm op lijkt maar in klank zo sterk verschilt, dat de verwarring moeilijk kan zijn ontstaan bij dicteren.
Wat betekent Bakka? Traditioneel is daar een min of meer ad-hoc oplossing voor bedacht die zegt dat dit van ‘samenscholen/dringen’ komt, wat duidt op het dringen rond de Kaäba. Verder is die naam volgens mij niet geattesteerd, en ook oude namen van Mekka zijn niet bekend met een B. Het zou kunnen zijn dat ببكه pas alter ingevuld/gelezen is waar er vroeger بمكه (Bimakkah) geschreven stond. Er is dan een م door een ب vervangen, wat midden in een woord in een zo weinig onderscheiden handschrift als het vroegste Arabisch niet onmogelijk is.quote:Het eerste huis dat voor de mensen werd neergezet is dat in Bakka [dwz. Mekka]; gezegend is het en een leidraad voor de wereldbewoners.
Er is ontzettend veel exegese en traditie bij die ‘onduidelijke’ verzen. Maar heel veel is gebaseerd op goede wil en volksetymologie, dan op moderne wetenschap.quote:My idea is that the Koran is a kind of cocktail of texts that were not all understood even at the time of Muhammad," he says. "Many of them may even be a hundred years older than Islam itself. Even within the Islamic traditions there is a huge body of contradictory information, including a significant Christian substrate; one can derive a whole Islamic anti-history from them if one wants.
[…]
The Koran claims for itself that it is 'mubeen,' or 'clear,'" he says. "But if you look at it, you will notice that every fifth sentence or so simply doesn't make sense. Many Muslims—and Orientalists—will tell you otherwise, of course, but the fact is that a fifth of the Koranic text is just incomprehensible. This is what has caused the traditional anxiety regarding translation. If the Koran is not comprehensible—if it can't even be understood in Arabic—then it's not translatable. People fear that. And since the Koran claims repeatedly to be clear but obviously is not—as even speakers of Arabic will tell you—there is a contradiction. Something else must be going on.
quote:Haushofer: Hoezo? Als mensen de thermodynamica, relativiteitstheorie of weet ik veel wat uit 'heilige schriften' gaan halen, dan maken ze zich daarmee in mijn ogen belachelijk.
quote:Haushofer: Nee, het is een "dingen halen uit een boek waarvoor het niet geschreven is". Geavanceerde wetenschappelijke kennis uit de Koran halen is niet veel anders dan dit uit de Libelle of de Margriet halen. Die blaadjes zijn ook met een ander doel geschreven, en huisvrouwen houden zich ook niet met quantumgravitatie of teleportatie of weet ik wat bezig.
quote:Haushofer: Ik vind teleportatie of relativiteit geavanceerde wetenschap. Dat is dus een claim van mijn kant.
Jullie doen alsof wetenschappers zelf deze natuurwetten hebben geschapen en dat ook nog eens in de 20ste eeuw. Deze natuurwetten zijn tot stand gekomen tijdens de schepping van het heelal, miljarden jaren geleden, ouder dan de openbaring van welke heilige Boek ook. Dus wat wetenschappers nu ontdekken/waarnemen heeft zolang als de schepping bestaat bestaan en die kennis was voor iedere schepsel vanuit die oer-oertijd toegankelijk.quote:Iblis: Omdat kosmologie, embryologie en teleportatie geavanceerde wetenschap is.
quote:En deze Koran kan onmogelijk door iemand verzonnen zijn buiten God. Maar het is een bevestiging van wat er voordien al was en de uiteenzetting van het Boek waaraan geen twijfel is van de Heer der werelden. Of zeggen zij: "Hij heeft het verzonnen"? Zeg: "Komt dan met een overeenkomstige surah en roept (voor hulp) wie jullie willen buiten God om, als jullie gelijk hebben." Welnee, zij ontkennen wat zij niet met hun kennis kunnen omvatten en waarvan de uitleg nog niet tot hen gekomen is. Zo hebben zij die er vóór hun tijd waren ook ontkent. Kijk dan hoe het einde was van de onrechtplegers. En onder hen zijn er die erin geloven en onder hen zijn er die er niet in geloven, maar jouw Heer kent de verderfbrengers het best. En als zij jou van leugens betichten, zeg dan: "Voor mij is wat ik doe en voor jullie wat jullie doen. Jullie hebben niets te maken met wat ik doe en ik heb niets te maken met wat jullie doen."(10:37-39)
De wetenschappers scheppen de modellen, en die worden empirisch geverifieerd. De echte natuurwetten zullen we allicht nooit kennen. Hooguit benaderen in modellen. In de Koran staan echter geen wetenschappelijke modellen die destijds nog niet bekend waren, noch zijn alle zaken die erin staan juist.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:32 schreef Tevik het volgende:
Jullie doen alsof wetenschappers zelf deze natuurwetten hebben geschapen en dat ook nog eens in de 20ste eeuw. Deze natuurwetten zijn tot stand gekomen tijdens de schepping van het heelal, miljarden jaren geleden, ouder dan de openbaring van welke heilige Boek ook. Dus wat wetenschappers nu ontdekken/waarnemen heeft zolang als de schepping bestaat bestaan en die kennis was voor iedere schepsel vanuit die oer-oertijd toegankelijk.
Natuur is haast nooit als vanzelfsprekend gezien. Van oudsher zijn stormen, onweer, bliksem, vloedgolven, de cyclus van geboorte en sterven, maansverduisteringen, zonsverduistering, zonsop- en ondergang, de seizoenen, et cetera met bewondering gadegeslagen en zijn er de handen van de goden in gezien.quote:Daarnaast zijn de "Libelle" en "Margriet" niet geschreven om wetenschappelijk kennis over te brengen, in de Koran daarentegen wordt er soms ook gesproken over de schepping(sprocessen) en dat daarin tekenen zijn voor het bestaan van God. En als God spreekt over bepaalde scheppings-processen in de Koran is dat niet om de lezer wetenschappelijke kennis bij te brengen maar om de lezer wakker te schudden en om zijn aandacht te vestigen op de wonderbaarlijke natuur van iets wat normaal gesproken als vanzelfsprekend gezien wordt.
Je citaat zegt dat er kennis in staat die niet begrepen wordt door sommigen. Niet dat er kennis in staat die pas over een paar eeuwen begrepen wordt. Dat het in de Koran staat maakt het echter nog niet waar. Zeker niet als het een claim over zichzelf maakt.quote:Dat God, bij het bewust maken van de mens voor de wonderen in de schepping, soms wetenschappelijke kennis los laat is niets anders dan normaal aangezien het bijna onmogelijk is om over de schepping (natuur van iets) te spreken zonder daarbij feiten te noemen. Daarnaast spreekt God in de Koran zeker wel over kennis die nog niet begrepen kan worden in de tijd van de Profeet:
Dit komt uit "The meanings of the Holy Qur'an - by Maulana Abdullah Yusuf Ali (New Eddition with revised translation and commentary). Hij is gedrukt in New Delhi, maar ik heb hem gekocht in Indonesie.quote:Op dinsdag 22 april 2008 13:09 schreef kazakx het volgende:
[..]
Die 880 is echt mooi verwoordWelke tafsir/vertaling als ik vragen mag?
Het enige wat boven Boekhari staat is 'Moetafiq aleyh' of 'Sahiheyn', dus wat door Buchari en Muslim beiden is overgeleverd, maar desondanks ben je bij Boekhari aan het goede adres ja. Relevante kanttekeningen staan er altijd wel, denk bijvoorbeeld aan : http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:12 schreef koningdavid het volgende:
Een vraag voor Triggershot en de zijnen.
Ik wilde me eens wat verdiepen in de Hadith. Ik heb vernomen dat het werk van Al-Boekhari redelijk betrouwbaar wordt geacht en dus ben ik daarin gaan lezen.
Ik kom daar echter ook de merkwaardige uitspraken van Mohammed tegen over het drinken van kamelenurine etc. Moet ik nou echt geloven dat dit soort uitspraken van Mohammed zijn of zijn er nog enkele reserveringen of kanttekeningen?
Deze vers geeft de hint aan de mensheid dat vogels een taal hebben en als hier voldoende onderzoek naar gedaan word dat wij net als bij David en Salomo hun kunnen gebruiken voor verschillende doeleinden. Denk hierbij aan verschillende vogels die een oplossing zijn voor sprinkhanenplagen.quote:27:16
En Salomo volgde David op en hij zeide: "O gij mensen, ons is de taal der vogelen onderwezen, en ons werd alles geschonken. Dit is inderdaad Gods openbare gunst."
Natuurlijk , je kunt geloven dat Allah de neiging had om mensen in de zesde eeuw op vage wijze in contact te laten komen met wetenschappelijke ideeën die we pas in de vorige eeuw "opnieuw ontdekt hebben". De schepping was er altijd al, maar in mijn ogen de wetenschappelijke beschrijving niet.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:32 schreef Tevik het volgende:
Jullie doen alsof wetenschappers zelf deze natuurwetten hebben geschapen en dat ook nog eens in de 20ste eeuw. Deze natuurwetten zijn tot stand gekomen tijdens de schepping van het heelal, miljarden jaren geleden, ouder dan de openbaring van welke heilige Boek ook. Dus wat wetenschappers nu ontdekken/waarnemen heeft zolang als de schepping bestaat bestaan en die kennis was voor iedere schepsel vanuit die oer-oertijd toegankelijk.
Dat weet ik, daar heb ik dus een tijdje terug een topic over geopend wat ik eerder aanstipte.quote:Daarnaast zijn de "Libelle" en "Margriet" niet geschreven om wetenschappelijk kennis over te brengen, in de Koran daarentegen wordt er soms ook gesproken over de schepping(sprocessen) en dat daarin tekenen zijn voor het bestaan van God. En als God spreekt over bepaalde scheppings-processen in de Koran is dat niet om de lezer wetenschappelijke kennis bij te brengen maar om de lezer wakker te schudden en om zijn aandacht te vestigen op de wonderbaarlijke natuur van iets wat normaal gesproken als vanzelfsprekend gezien wordt. God heeft er niets aan dat iemand slechts iets weet (wetenschap). God wil dat het weten van bepaalde kennis gevolgd wordt door het handelen naar die kennis, wat altijd ontzag is voor God dat gevolgd wordt door vroomheid/eerlijkheid/nederigheid etc, met als doel een ziel die God steeds meer nadert. In de Koran worden mensen die veel weten maar er spiritueel niets mee doen ook wel vergeleken met ezels die boeken dragen.
Zo,quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:44 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Dit komt uit "The meanings of the Holy Qur'an - by Maulana Abdullah Yusuf Ali (New Eddition with revised translation and commentary). Hij is gedrukt in New Delhi, maar ik heb hem gekocht in Indonesie.
Het is voor mij een erg duidelijke en niet al te orthodoxe versie. Hier voor had ik ook al een aantal andere versies geprobeerd, maar daar kon ik maar moeilijk doorheen komen. De indeling bevalt mij ook erg goed bij deze versie. Links op de pagina de Engelse vertaling met vele nummeringen voor footnotes, die onder op de pagina als tafsir worden weergegeven, en rechts op de pagina de arabische versie
Arabisch:quote:21:46
En indien een klein briesje van de kastijding van uw Heer (Rab) hen ook maar zou raken...
Zoiets had ik al gehoord ja, maar desondanks is het voor mij persoonlijk de beste om doorheen komen. in ieder geval in vergelijking met de eerdere versie die ik gekregen of gekocht heb. Het zou mij nog wel eens interessant lijken om een Koran te lezen waarin alles in chronologische volgorde staat, en dan met de historische context + tafsir erbij vermeld.quote:Op woensdag 23 april 2008 19:05 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Zo,
...
Het is een leuk boek op dingen na: dingen die te maken hebben met geloofsleer, dus de basis van de basis !
De verzameling en bundeling van de Koran heeft allereerst te maken met de chronologie van het neerschrijven van de Koran en vervolgens met de verschillende fasen in het proces dat in de Islamitische bronnen als verzameling van de Koran wordt aangeduid. De Islamitische bronnen spreken van drie afzonderlijke fasen van de verzameling: allereerst ten tijde van het optreden van de profeet, vervolgens tijdens de periode van Abu Bakr en ten slotte in de periode van Uthman. In Uthmans tijd werd de Koran in codices gekopieerd; met de hand afgeschreven exemplaren werden in boekvorm gebundeld. Tevens werden exemplaren van de Koran naar verschillende steden en streken van het Islamitische rijk gezonden.quote:Op donderdag 24 april 2008 07:29 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Nog even een vraag wat betreft de formulering van de hedendaagse koran. Wanneer is deze precies formeel op papier gezet en bij elkaar gebonden? Wie heeft dit precies gedaan? Welke bronnen zijn gebruikt? En onder welke voorwaarden? En hoe is hij vervolgens gedistribueerd? etc... Tot nu toe heb ik van verschillende bronnen getallen gehoord van 20 jaar tot 350 jaar na de dood van Mohammed. Iemand die hier wat meer informatie over heeft?
De profeet Mohammed is niet 'belast' als beschermer en bewaker van het Woord van God tot het einde der Tijden, maar Allah. Allah maakt duidelijk dat de mensheid daar niet toe in staat is ( alle voorgaande boodschappen werden namelijk gewijzigd). In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen. Daarom is geen enkele Koran anders dan de ander. Een Koran uit Nederland anno 2008 is dezelfde als de Quran van Andalusie van 1000 jaar terug. Een Koran uit de zevende en achtste eeuw is dezelfde als een Koran in Zuid-Afrika uit de 19de eeuw.quote:Op donderdag 24 april 2008 13:49 schreef -Jay-20- het volgende:
Juist... buiten het feit dat dit inderdaad een van de versies is die ik ken, Wat mij hierbij verbaasd is dat er zoveel "menselijke" en daardoor dus onzekere factoren en variabelen bij komen kijken. Dit terwijl de Islam zo sterk predikt dat de Koran het directe en ongewijzigde woord van Allah is, en dat de de Bijbel en de Torah om deze redenen niet geldig zou zijn vanwege menselijke wijziging van de boodschap. Ook staat het voor Moslims vast dat Mohammed slechts een normale man was zoals een ieder met zijn eigen goede en slechte kanten. Zelfs hij maakte van tijd tot tijd fouten, laat staan dat zijn volgelingen perfect waren in het bewaren van de Soera's. Ook zij maakten fouten. Hoe kan men met kennis van dit feit dan zeggen dat de Koran met 100 procent zekerheid het letterlijke woord van Allah is, die exact zo via Mohammed ter wereld is gebracht?
Die 'gewone' mensen zijn sahabi's . Die zijn niet 'normaal'. Dat zijn de mensen die op dag des oordeels een rij zullen vormen achter de profeet. Of om het nog krachtiger duidelijk te maken. Een niet-sahabi kan niet eens een stofje zijn op een neushaartje van Hz. Vahsi (de laagste der sahabi).quote:Op donderdag 24 april 2008 13:49 schreef -Jay-20- het volgende:
Juist... buiten het feit dat dit inderdaad een van de versies is die ik ken, Wat mij hierbij verbaasd is dat er zoveel "menselijke" en daardoor dus onzekere factoren en variabelen bij komen kijken. Dit terwijl de Islam zo sterk predikt dat de Koran het directe en ongewijzigde woord van Allah is, en dat de de Bijbel en de Torah om deze redenen niet geldig zou zijn vanwege menselijke wijziging van de boodschap. Ook staat het voor Moslims vast dat Mohammed slechts een normale man was zoals een ieder met zijn eigen goede en slechte kanten. Zelfs hij maakte van tijd tot tijd fouten, laat staan dat zijn volgelingen perfect waren in het bewaren van de Soera's. Ook zij maakten fouten. Hoe kan men met kennis van dit feit dan zeggen dat de Koran met 100 procent zekerheid het letterlijke woord van Allah is, die exact zo via Mohammed ter wereld is gebracht?
Als ik mij niet vergis verkondigt het Jodendom trouwens ook al jaren dat de Torah het directe woord van god is dat via Mozes naar de wereld is gebracht...
Dan nog een vraag: Mohammed vroeg zijn volgelingen altijd om niet over hem zelf te schrijven omdat hij slechts een normale man was zoals zij. Waarom volgt het overgrote merendeel van de Moslims tegenwoordig dan verhalen over hem in de vorm van Sunnah/Hadith? Het lijkt mij logischer om slechts het woord van Allah te volgen en niet de door de 'gewone' mens verwoorde en opgeschreven Hadith teksten over Mohammed als persoon (die dus altijd subjectief zijn en met een grote kans op error).
Iemand hier wat commentaar op?
Dat is wel heel erg makkelijk... Waar zou dit precies vermeld staan dan? Waarom heeft hij dit niet eerder gedaan bij de Bijbel of de Torah gedaan? Het lijkt mij dat een alwetende Allah dat van te voren ook wel had kunnen bedenken dat de boodschap door de tijd heen langzaam aan wijzigd zou worden. Bovendien is het een feit dat er sinds het begin al verschillende versies zijn geweest met kleine verschillen, dit is tot op vandaag de dag nog steeds zo. Als je die redenering volgt zou het dus betekenen dat Allah gevaald heeft en daaruit zou je kunnen afleiden dat Allah niet bestaat... (wat betreft mijn persoonlijke redenering als ik dit zo lees).quote:Op donderdag 24 april 2008 14:10 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De profeet Mohammed is niet 'belast' als beschermer en bewaker van het Woord van God tot het einde der Tijden, maar Allah. Allah maakt duidelijk dat de mensheid daar niet toe in staat is ( alle voorgaande boodschappen werden namelijk gewijzigd). In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen. Daarom is geen enkele Koran anders dan de ander. Een Koran uit Nederland anno 2008 is dezelfde als de Quran van Andalusie van 1000 jaar terug. Een Koran uit de zevende en achtste eeuw is dezelfde als een Koran in Zuid-Afrika uit de 19de eeuw.
Dat de profeet vmzh dat zei weet je dankzij de hadith. Wat 'normaal' betreft, dat had betrekking op het waarschuwen van de Ummah om hem niet te aanbidden zoals bij het Christendom is gebeurd.quote:Op donderdag 24 april 2008 13:49 schreef -Jay-20- het volgende:
Dan nog een vraag: Mohammed vroeg zijn volgelingen altijd om niet over hem zelf te schrijven omdat hij slechts een normale man was zoals zij. Waarom volgt het overgrote merendeel van de Moslims tegenwoordig dan verhalen over hem in de vorm van Sunnah/Hadith?
Klopt, maar dat is ook zo, elke hadith die door de Koran verworpen wordt, verwerpen we, elke hadith die conform de Koran is of niet in tegenstrijd met de Koran wordt gebruikt, dus een aanvulling van wat de omstandigheden, de beperkingen, commentaar van Mohammed etc was. Wie kan tenslotte de Koran beter begrijpen onder de mensen dan Mohammed hij zelf? Dat gezegd hebbende, hoe wil je weten wat Mohammed vzmh heeft gezegd / gedaan zonder de hadith?quote:Het lijkt mij logischer om slechts het woord van Allah te volgen en niet de door de 'gewone' mens verwoorde en opgeschreven Hadith teksten over Mohammed als persoon (die dus altijd subjectief zijn en met een grote kans op error).
I beg to differ, genoeg mensen van Ahl-Albait die geen Sahabi waren maar hoger in status dan Wahshi, een Sahabi, ook geen enkel reden om aan te nemen waarom Wahshi hoger is dan de geselecteerde Moejadids of de verwachte leider, Mahdi.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die 'gewone' mensen zijn sahabi's . Die zijn niet 'normaal'. Dat zijn de mensen die op dag des oordeels een rij zullen vormen achter de profeet. Of om het nog krachtiger duidelijk te maken. Een niet-sahabi kan niet eens een stofje zijn op een neushaartje van Hz. Vahsi (de laagste der sahabi).
Absoluut. Ook de profeet (evenals vorige profeten) maakte fouten aangezien hij een gewoon mens was. Dit is volgens mij een fundamentele fout van de hedendaagse Islam. Alles wat ook maar enigzins te maken heeft met Mohammed als profeet zijnde wordt als "wet" gezien naast wat er in de Koran zelf staat Dit klopt prinipeel niet met het principe dat de Koran een compleet en gedetailleerd werk is, en dat Mohammed slechts een mens en boodschapper van Allah was. Mohammed was inderdaad een van de 'beste' mensen van zijn tijd, maar daarom niet minder mens dan jij en ik. Ja, ook hij maakte fouten. Dit is de reden dat hij niet wou dat mensen over hem als persoon gingen schrijven. Er staat zelfs in de Koran een of twee keer vermeld dat Mohammed een fout besluit maakt wat betreft een belangrijke kwestie, en waar Allah hem later van "op de vingers tikt" om het zo maar even te vermelden. Ik kan mij zo niet precies meer herinneren waar het staat, maar ik ga even voor je zoeken.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:53 schreef Burakius het volgende:
De profeet maakte fouten? Dacht het niet. Teveel Tariq Ramadan gelezen denk ik?
quote:Op donderdag 24 april 2008 15:00 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg makkelijk... Waar zou dit precies vermeld staan dan?
quote:Op donderdag 24 april 2008 15:00 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Waarom heeft hij dit niet eerder gedaan bij de Bijbel of de Torah gedaan? Het lijkt mij dat een alwetende Allah dat van te voren ook wel had kunnen bedenken dat de boodschap door de tijd heen langzaam aan wijzigd zou worden.
Er zijn geen verschillen, ook geen minieme verschillen. Dat is lariekoek. Het feit dat soennieten en sjieten dezelfde Koran hanteren, terwijl zij al vroeg in het Islamtijdperk tot splitsing kwamen, is al een sterke indicatie dat de Koran al vanaf het begin al aan dezelfde is gebleven.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:00 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]Bovendien is het een feit dat er sinds het begin al verschillende versies zijn geweest met kleine verschillen, dit is tot op vandaag de dag nog steeds zo. Als je die redenering volgt zou het dus betekenen dat Allah gevaald heeft en daaruit zou je kunnen afleiden dat Allah niet bestaat... (wat betreft mijn persoonlijke redenering als ik dit zo lees).
Het staat in de Koran.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:53 schreef Burakius het volgende:
De profeet maakte fouten? Dacht het niet. Teveel Tariq Ramadan gelezen denk ik?
quote:
Dit bedoel ik, want dat haal ik er niet uit namelijk...quote:In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen.
I beg to differ again. Overigens wil ik opmerken dat het niet erg gepast is om te praten over wie 'hoger' is etc. Maar hier komt iequote:Op donderdag 24 april 2008 15:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
I beg to differ, genoeg mensen van Ahl-Albait die geen Sahabi waren maar hoger in status dan Wahshi, een Sahabi, ook geen enkel reden om aan te nemen waarom Wahshi hoger is dan de geselecteerde Moejadids of de verwachte leider, Mahdi.
Een vers zou heel veel opheldering geven. Een Profeet kan geen fout maken. Met een fout bedoel ik een zonden. Als je een fout bedoelt als voorbestemd dan zie ik dit niet als fout.quote:
Geen valsheid kan het beroeren, van voren noch van achteren. Het is een Openbaring van de Alwijze, de Geprezene." (soera Foesilat 41, vers 42)quote:Op donderdag 24 april 2008 15:18 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
[..]
Dit bedoel ik, want dat haal ik er niet uit namelijk...
Nu zeg je wel hele gekke dingen Magni.quote:
quote:Op donderdag 24 april 2008 15:19 schreef Burakius het volgende:
[..]
I beg to differ again. Overigens wil ik opmerken dat het niet erg gepast is om te praten over wie 'hoger' is etc. Maar hier komt ie
Een term als 'hoger' is een waarde, een toegevoegde subjectieve waarde, net zoals jouw uitspraken hierboven.quote:Een niet-sahabi kan niet eens een stofje zijn op een neushaartje van Hz. Vahsi (de laagste der sahabi)
Ahl Al bait is het huishouden van Mohammed en wordt in de Hadith hoger gehouden dan de Sahaba.quote:Een Ahl-Albait hoger dan een Sahabi? Namen?
Nee hoor, er is enkel een rij met profeten en boodschappers en Mahdi komt bij 'Sadiqien al Sadiqien' oprechtsten der oprechtsten, zoals vermeld in de Koran. Mahdi zal in de schaduw van de profeet staan, meaning hij voert zijn leer uit, niet opvolgen.quote:Verder is de Mahdi een aparte persoon. Deze kan bijvoorbeeld in een rij naast de profeet staan.
En dus genoeg voorbeelden aan te halen die meer dan 'stof' zijn van Wahsi van mensen die niet-sahabi's zijn. Overigens is 'laagste' noemen net zo een waardeoordeel.quote:Zoals je weet is er de rij van Sahabi's, maar naast deze rij is er ook de rij van 'de broeders uit het ahir tijdperk".
Handig om de 5 eigenschappen van profeten op te sommen:quote:Op donderdag 24 april 2008 15:25 schreef Burakius het volgende:
Ik denk dat Magni refereert naar een gebeurtenis van de profeet (vzmh)? Die met de oude man die hij negeerde , omdat hij bezig was. Dus niet de aandacht gaf die hij moest geven?
De sana'a manuscripten gevonden in Jemen suggereren wel degelijk anders. Ook de aanwezigheid van de Qira'at geeft natuurlijk aan dat er wel degelijk minieme verschillen zijn in vocalisatie en medeklinkers die op hun beurt de betekenis lichtelijk veranderen.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:13 schreef Super7fighter het volgende:
Er zijn geen verschillen, ook geen minieme verschillen. Dat is lariekoek. Het feit dat soennieten en sjieten dezelfde Koran hanteren, terwijl zij al vroeg in het Islamtijdperk tot splitsing kwamen, is al een sterke indicatie dat de Koran al vanaf het begin al aan dezelfde is gebleven.
Vertaling?quote:Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef kazakx het volgende:
[..]
Handig om de 5 eigenschappen van profeten op te sommen:
1-Sidk
2-Emanet
3-Teblig
4-Fetanet
5-Ismet
En dat laatste voorkomt dat.
mvrgr,
Dat verschil in vocalisatie is er niet, omdat het geschreven is in 1 dialect van de Arabieren. Die van de Quraish.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
De sana'a manuscripten gevonden in Jemen suggereren wel degelijk anders. Ook de aanwezigheid van de Qira'at geeft natuurlijk aan dat er wel degelijk minieme verschillen zijn in vocalisatie en medeklinkers die op hun beurt de betekenis lichtelijk veranderen.
Moejadids dan? Moejadids als Imam Hanafi volgens een stroming en een Kathir volgens anderen hebben veel meer aan jouw geloof toegevoegd dan een Wahsi.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef Burakius het volgende:
Ik had het ook over mensen die na de Sahabi's kwamen met uitzondering van Mahdi. Ik doelde op a'liems etc. die niet 'hoger kunnen zijn dan Sahabi's.
Good luckquote:Over die rij valt nog te discusseren, maar dat zal betekenen dat ik even de boeken weer in moet duiken.
TS has spoken.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef kazakx het volgende:
kan deze discussie trouwens in vragen over de Islam?
Hij heeft wel gelijk hoor. Ik heb mij een tijdje geleden besloten om mij in de Islam te verdiepen, en heb sinsdien wekelijk een paar uurtje discussie/es met een Iman/Ustad.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nu zeg je wel hele gekke dingen Magni.
quote:Op donderdag 24 april 2008 15:22 schreef kazakx het volgende:
[..]
Nu zeg je wel hele gekke dingen Magni.
Vooral de laatste zin is erg van belang. Voor ons.quote:80:1 Hij (de profeet) fronste (zijn voorhoofd) en wendde zich af. 2 Omdat er een blinde man tot hem kwam. 3 (Mens) wat weet gij? Misschien wilde hij zich laten louteren. 4 Of hij kon om raad komen, en die raad zou hem van nut kunnen zijn. 5 Maar aan hem, die onverschillig is 6 Schenkt gij uw aandacht, 7 Hoewel gij er niet voor aansprakelijk zijt als hij zich niet loutert. 8 Maar hij die zich tot u haast, 9 En Allah vreest, 10 Voor hem zijt gij onverschillig. 11 Neen! Voorwaar, het is een vermaning. 12 Dus, wie het wil, laat hem er lering uit trekken.
Ja deze ken ik ook, maar dit is dus niet een fout. Let op. Het woordje fout is niet van toepassing hier. Dit is iets wat voorbestemd is. Muhammad (vzmh) MOEST die fout maken. Zodat wij er lering uit kunnen trekken.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:36 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk hoor. Ik heb mij een tijdje geleden besloten om mij in de Islam te verdiepen, en heb sinsdien wekelijk een paar uurtje discussie/es met een Iman/Ustad.
Het was hij die mij uitlegde dat de Profeet ook slechts een normale man was die fouten maakte. Dit beargumenteerde hij met een bepaalde soera. Ik weet niet meer welke het is maar het ging ongeveer zo:
Mohammed heeft zit ergens te praten. Er komt een blinde man bij hem om hem wat te vragen. Mohammed wil de man antwoord geven, maar op het moment dat hij dat wil doen komt er een 'belangrijke man' oid aanlopen die volledig in het wit is gekleed. Vervolgens fronst de Profeet naar de blinde man en besluit met de in het wit geklede man te gaan praten.
Later vertelt Allah dat hij hier een fout heeft gemaakt om de arme, blinde man te negeren en wordt het duidelijk de de in het wit geklede man Allah was die hem wilde testen.
let op, dit is wat ik mij er van kan herinneren, maar en zeker niet de letterlijke tekst, maar dit was de boodschap in ieder geval.
Ok maar dan is het een kwestie van hoe je fouten definieerd. Als zondigen = fouten dan klopt dat inderdaad niet.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:37 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
[..]
Vooral de laatste zin is erg van belang. Voor ons.
Ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat de Profeet (vzmh) gezondigd heeft.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:40 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ok maar dan is het een kwestie van hoe je fouten definieerd. Als zondigen = fouten dan klopt dat inderdaad niet.
Dat is jouw persoonlijke interpretatie, maar niet die van mij (en vele met mij overigens). Naar mijn idee is het vrij naief om er vanuit te gaan dat Mohammed (en de andere profeten) wel mens waren, maar geen fouten maakten.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja deze ken ik ook, maar dit is dus niet een fout. Let op. Het woordje fout is niet van toepassing hier. Dit is iets wat voorbestemd is. Muhammad (vzmh) MOEST die fout maken. Zodat wij er lering uit kunnen trekken.
Dus is het een fout.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja deze ken ik ook, maar dit is dus niet een fout. Let op. Het woordje fout is niet van toepassing hier. Dit is iets wat voorbestemd is. Muhammad (vzmh) MOEST die fout maken. Zodat wij er lering uit kunnen trekken.
Als dat zo was, dan was het een zonde. en aangezien een profeet geen zonde kan maken was het geen fout.quote:
Nee, een fout is geen zonde, als jij perongeluk eet me het vasten is dat een fout, geen zonde.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Als dat zo was, dan was het een zonde. en aangezien een profeet geen zonde kan maken was het geen fout.
De blinde man negeren is een zonde. Helemaal als je profeet bent. Moet je je eens indenken...quote:Op donderdag 24 april 2008 15:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, een fout is geen zonde, als jij perongeluk eet me het vasten is dat een fout, geen zonde.
De Koran is geopenbaard is zeven leeswijzen. De vorm verschilde weliswaar, maar de betekenis was steeds een en dezelfde.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
De sana'a manuscripten gevonden in Jemen suggereren wel degelijk anders. Ook de aanwezigheid van de Qira'at geeft natuurlijk aan dat er wel degelijk minieme verschillen zijn in vocalisatie en medeklinkers die op hun beurt de betekenis lichtelijk veranderen.
Was het wel bewust negeren, of als in ik kom zo bij je, Mohammed was zo diep in verlangen om de Islam te verspreiden dat hij naar de rijkeren ging zodat anderen hun voorbeeld gingen nemen als de rijkeren zich bekeerden, als dan er tussen een blinde man komt terwijl de profeet bezig is met Dawa weet ik niet of je dat een fout kunt noemen.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:46 schreef Burakius het volgende:
[..]
De blinde man negeren is een zonde. Helemaal als je profeet bent. Moet je je eens indenken...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |