abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58200707
quote:
Op maandag 21 april 2008 12:37 schreef kazakx het volgende:

[..]

Beste Haushofer. De meeste Koran deskundigen/geleerden hebben uit de volgende vers afgeleid dat alles in de Koran staat:

6:59
[..]
Dat zal best. Ik vind het een belachelijke claim, met alle respect. En ook een vruchtbare bodem om zaken te gaan lezen die er wellicht helemaal niet in staan.
quote:
Ik zal hier binnenkort een wonderbaarlijke vers aanhalen, die over teleportatie gaat. Ik moet eerst ff de tijd nemen om het te vertalen.
Bespaar je de moeite, ik ken de site Relativiteit in de Islam al. En eerlijk gezegd kan ik moeilijk een effectievere manier vinden voor gelovigen om zichzelf belachelijk te maken
pi_58200978
Dat laatste is een beetje een generaliserende benadering imho Haus.
pi_58202408
quote:
Op maandag 21 april 2008 12:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zal best. Ik vind het een belachelijke claim, met alle respect. En ook een vruchtbare bodem om zaken te gaan lezen die er wellicht helemaal niet in staan.
[..]

Bespaar je de moeite, ik ken de site Relativiteit in de Islam al. En eerlijk gezegd kan ik moeilijk een effectievere manier vinden voor gelovigen om zichzelf belachelijk te maken
Deze is vrij duidelijk. Deze vers laat gewoon zien dat in het verleden teleportatie een feit was:
An-Naml (De Mieren):
quote:
38. Hij (Salomo) zeide: "O edelen, welke onder u zal mij een passende troon voor haar brengen voordat zij onderdanig tot mij komt?"
39. Een dappere van de djinn zeide: "Ik zal deze tot u brengen voordat gij van uw kamp opstaat en zeker heb ik daar macht over en ik ben betrouwbaar."
40. Iemand, die kennis van het geschrift had zeide: "Ik zal hem tot u brengen voor uw bode terugkeert," en toen Salomo de troon naast zich zag geplaatst, zeide hij: "Dit is bij de gratie van mijn Heer, opdat Hij mij moge beproeven of ik dankbaar of ondankbaar ben. En wie dankbaar is, is dankbaar voor het welzijn van zijn eigen ziel, maar wie ondankbaar is, waarlijk mijn Heer is Zichzelf-genoeg, Geeerd."
Ik denk dat dit vrij duidelijk is. Dit is waarschijnlijk ook een teken voor de mensheid, dat als er genoeg wetenschap bedreven word, dat teleportatie op niet levende objecten mogelijk is.
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  maandag 21 april 2008 @ 14:24:20 #104
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58202771
quote:
Op maandag 21 april 2008 14:09 schreef kazakx het volgende:

[..]

Deze is vrij duidelijk. Deze vers laat gewoon zien dat in het verleden teleportatie een feit was:
An-Naml (De Mieren):
[..]

Ik denk dat dit vrij duidelijk is. Dit is waarschijnlijk ook een teken voor de mensheid, dat als er genoeg wetenschap bedreven word, dat teleportatie op niet levende objecten mogelijk is.
Dit meen je toch niet serieus?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58202857
quote:
Op maandag 21 april 2008 14:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet serieus?
Wat bedoel ik niet serieus?
pi_58202934
quote:

[..]

An-Naml (De Mieren):
[..]

SoebhanAllah, waar heb jij het over, desbetreffende vers gaat over Djins die onder bevel stonden van Salamo en die bepaalde giften had omdat hij kennis van het een en ander had genomen van Allahs namen, teleportatie oid was geen 'feit' voor de common mens / wezen.
pi_58203826
quote:
Op maandag 21 april 2008 14:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

SoebhanAllah, waar heb jij het over, desbetreffende vers gaat over Djins die onder bevel stonden van Salamo en die bepaalde giften had omdat hij kennis van het een en ander had genomen van Allahs namen, teleportatie oid was geen 'feit' voor de common mens / wezen.
Nee vers 39 gaat over iemand van de Djinn. Diegene van vers 40 gaat waarschijnlijk over een mens omdat in vers daarvoor expliciet verwezen word naar een djinn. Een mens die de wetenschap van het boek bezit. In Fi-Zilal en Ibn Abbas is dit een 'vezir' (adviseur denk ik?) genaamd Asaf b. Berhiya. Schijnen ook tafsirs bekend te zijn dat men denkt dat dit 'Hizir' is (--Dit was dus Ibni Mesud--).

-EDIT- update

[ Bericht 2% gewijzigd door kazakx op 21-04-2008 15:38:54 ]
  maandag 21 april 2008 @ 15:18:39 #108
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58203942
quote:
Op maandag 21 april 2008 14:27 schreef kazakx het volgende:

[..]

Wat bedoel ik niet serieus?
Dat je hieruit concludeert dat teleportatie mogelijk is. Waarom niet concluderen dat een David Copperfield mogelijk is? Die ook dingen uit het 'niets' laat verschijnen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58204434
quote:
Op maandag 21 april 2008 15:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat je hieruit concludeert dat teleportatie mogelijk is. Waarom niet concluderen dat een David Copperfield mogelijk is? Die ook dingen uit het 'niets' laat verschijnen.
Vanwege de volgende redenaties:
- Waarschijnlijk is het een mens die dat voor elkaar krijgt in die vers.
- Hij heeft de wetenschap gekregen om dit voor elkaar te krijgen (dit is trouwens een stijl van de Koran. Ook al maak je een boot een schip, dit doe je met de kennis die God heeft gegeven aan de mens!).
- Er is geen reden waarom het niet mogelijk is voor de mens dit voor elkaar te krijgen als de mensheid maar genoeg zijn best doet om de wetten van het heelal (die door God is gegeven aan materie en energie) te achterhalen en daar gebruik van te maken. Dit soort versen moedigen dit aan en geven tevens de uiterste limiet aan wat de mens kan bereiken. Het grappige is dat het niet gaat over een levend wezen dat geteleporteerd word maar een object. Het zit er dik in dat het niet mogelijk is om een mens te teleporteren (dit laatste is mijn eigen mening).

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 22-04-2008 08:16:02 ]
pi_58204964
quote:

[..]

An-Naml (De Mieren):
[..]

Iemand die kennis had om gebruik te maken van het nulpuntveld (Zero Point Field)? Dit is ook wel interessant, alhoewel het niet echt teleportatie is: >>> Eerste teleportatie met atomen
pi_58208470
quote:
Op maandag 21 april 2008 12:58 schreef Triggershot het volgende:
Dat laatste is een beetje een generaliserende benadering imho Haus.
Hoezo? Als mensen de thermodynamica, relativiteitstheorie of weet ik veel wat uit 'heilige schriften' gaan halen, dan maken ze zich daarmee in mijn ogen belachelijk. Da's wat anders dan de toen heersende kennis proberen vast te stellen aan de hand van die teksten, overigens.
pi_58209740
quote:
Op maandag 21 april 2008 12:37 schreef kazakx het volgende:

[..]

Beste Haushofer. De meeste Koran deskundigen/geleerden hebben uit de volgende vers afgeleid dat alles in de Koran staat:

[..]

Alleen staat niet alles uitvoerig in de Koran. Naar belang en behoefte staat het op verschillende niveau's. Soms worden de zaden, soms de kernen, soms de samenvattingen, soms de principes, soms de tekens, soms uitdrukkelijk, soms impliciet, soms zinspelend, of soms in de vorm van een vraag, of in de vorm van een herinnering gevonden.
Ik zal hier binnenkort een wonderbaarlijke vers aanhalen, die over teleportatie gaat. Ik moet eerst ff de tijd nemen om het te vertalen.
Er volgt helemaal niet uit die vers dat in de Koran alles staat.

Het boek wat daar is vermeld is niet de koran. Het is het boek waarin alles staat vanaf het begin tot einde. Zo was er een hadith die vermelde dat het eerste wat allah swt maakte was een pen. Toen zei hij tegen die pen: schrijf op. Pen zei: wat moet ik opschrijven ? Allah swt zei: schrijf alles wat er is(zal zijn) tot de dag des oordeels.

Het is het boek wat in deze versen wordt vermeld:
85:21-22

21. Voorwaar, het is een glorierijke Koran,
22. Op een beschermde tafel.

13:39
39. God doet te niet wat Hij wil en bevestigt wat Hij wil en bij Hem is de oorsprong van het Boek.

50:4
4. Wij weten wat de aarde van hen verteert en bij Ons is een Boek dat alles bewaart

Als men geen kennis bezit, dan wordt ie gevraagd om degene te vragen die het wel weten:
16:43

43. En Wij zonden vóór u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten als je het niet weet - met duidelijke tekenen en geschriften.

Welke bronnen had je gebruikt?nergens kon ik conclusie vinden van geleerden dat dat boek de koran is. Juist het omgekeerde, overal wordt duidelijk gezegd dat het niet om de koran gaat. Alleen op sommige sites die niet spreken uit deskundigheid op het gebied van uitleg van de koran, maar eerder uit enthousiasme over wonderen in de koran..alleen op die sites wordt die vers 'gebruikt' om te zeggen dat er zeker een heleboel in de koran staat wat hun redeneringen steunt. Maar het is meesta relatiefl gemakkelijk om de onjuistheid van die redeneringen aan te tonen.
verlegen :)
pi_58213514
quote:
Op maandag 21 april 2008 15:11 schreef kazakx het volgende:

[..]

Nee vers 39 gaat over iemand van de Djinn. Diegene van vers 40 gaat waarschijnlijk over een mens omdat in vers daarvoor expliciet verwezen word naar een djinn. Een mens die de wetenschap van het boek bezit. In Fi-Zilal en Ibn Abbas is dit een 'vezir' (adviseur denk ik?) genaamd Asaf b. Berhiya. Schijnen ook tafsirs bekend te zijn dat men denkt dat dit 'Hizir' is (--Dit was dus Ibni Mesud--).

-EDIT- update
Ah ok.
pi_58213605
quote:
Op maandag 21 april 2008 19:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoezo? Als mensen de thermodynamica, relativiteitstheorie of weet ik veel wat uit 'heilige schriften' gaan halen, dan maken ze zich daarmee in mijn ogen belachelijk. Da's wat anders dan de toen heersende kennis proberen vast te stellen aan de hand van die teksten, overigens.
Beetje een 'ik ken xyz al, dus rest zal ook wel van zelfde kaliber zijn' benadering.

Voor de metafysieke belevenis van de Moslims is het iets moois, belachelijk? Amper, men ziet het als een bevestiging van wat zij 'on faith' namen. Om vervolgens iets nieuws te diskwalificeren met een voorloper is iets wat generaliserends in mijn ogen.
pi_58214959
quote:
Op maandag 21 april 2008 20:08 schreef teletubbies het volgende:

[..]

Er volgt helemaal niet uit die vers dat in de Koran alles staat.

Het boek wat daar is vermeld is niet de koran. Het is het boek waarin alles staat vanaf het begin tot einde. Zo was er een hadith die vermelde dat het eerste wat allah swt maakte was een pen. Toen zei hij tegen die pen: schrijf op. Pen zei: wat moet ik opschrijven ? Allah swt zei: schrijf alles wat er is(zal zijn) tot de dag des oordeels.

Het is het boek wat in deze versen wordt vermeld:
85:21-22

21. Voorwaar, het is een glorierijke Koran,
22. Op een beschermde tafel.

13:39
39. God doet te niet wat Hij wil en bevestigt wat Hij wil en bij Hem is de oorsprong van het Boek.

50:4
4. Wij weten wat de aarde van hen verteert en bij Ons is een Boek dat alles bewaart

Als men geen kennis bezit, dan wordt ie gevraagd om degene te vragen die het wel weten:
16:43

43. En Wij zonden vóór u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten als je het niet weet - met duidelijke tekenen en geschriften.

Welke bronnen had je gebruikt?nergens kon ik conclusie vinden van geleerden dat dat boek de koran is. Juist het omgekeerde, overal wordt duidelijk gezegd dat het niet om de koran gaat. Alleen op sommige sites die niet spreken uit deskundigheid op het gebied van uitleg van de koran, maar eerder uit enthousiasme over wonderen in de koran..alleen op die sites wordt die vers 'gebruikt' om te zeggen dat er zeker een heleboel in de koran staat wat hun redeneringen steunt. Maar het is meesta relatiefl gemakkelijk om de onjuistheid van die redeneringen aan te tonen.
Dat je alles uit de Koran kan halen:

Beetje turks maar misschien dat je er wat aan hebt (omdat je naar een bron vroeg, voor de rest offtopic lijkt mij):
quote:
İbn Mesud, "Kur'ân'da her şeye ait ilim indirilmiş ve her şey beyan edilmişse de, bizim ilmimiz ondaki her şeyi anlamaya yetmez."[1] derken, İbn Abbas, "Devemin ipi kaybolsa, onu herhâlde Allah'ın Kitabı'nda bulurum."[2] demekte, Süyûtî ise, Kur'ân'da bütün ilimlerin yer aldığını ifade etmektedir.[3]
[1] Buhârî, el-Künâ, s. 44; Âlûsî, Ruhu'l-meânî, 27/98.
[2] Süyûtî, el-İtkan fî ulûmi'l-Kur'ân, 2/273.
[3] Bkz.: Süyûtî, el-İtkan fî ulûmi'l-Kur'ân, 1/3; 2/277-278.

Er is trouwens nog een belangrijke bron dat " Kitab-i Mubin = Koran" , alleen kan ik die niet meer vinden.
pi_58221532
Ik kan niet gauw de bronnen terug vinden in het arabisch. Het boek van Siuti staat daar anders ingedeeld, 30 hoofdstukken dacht ik en de pagina's zijn niet genummerd. In ieder geval, de vers:
En bij Hem zijn de sleutels van het onzienlijke; niemand kent dit, behalve Hij. En Hij weet wat op het land en wat in de zee is. En er valt geen blad zonder dat Hij het weet, noch is er een korrel in de duisternis der aarde, noch iets dat groen of droog is, zonder dat het in een duidelijk Boek is vermeld.

Slaat niet terug op de koran. Ergens anders staat het woord moebeen die wel terug slaat op de koran maar dan staat niet dat alles in de koran staat in absolute zin. Al-qortobi vermeldde bijv dat deze vers idd naar een ander boek verwijst dan de koran. Het is een boek waar alles in staat. Hetzelfde zegt Tabari ook in zijn uitleg over deze vers.

Ik zou dus denken dat Siuti een andere vers bedoelt dan deze. Of hij bedoelt dat alles in de koran staan, in de zin van: er staat in de koran alles wat een mens nodig heeft om zijn geloof en leven te combineren zodat hij het paradijs kan betreden. Als er iets niet staat in de koran, dan staat in de koran wel aan wie je moet vragen: namelijk mensen met kennis over dat ene ding. Het is dus niet zo dat alles in de koran staat zoals bijv allerlei details over bijv wetenschap of andere dingen.
pi_58221799
quote:
Op maandag 21 april 2008 22:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Beetje een 'ik ken xyz al, dus rest zal ook wel van zelfde kaliber zijn' benadering.
Nee, het is een "dingen halen uit een boek waarvoor het niet geschreven is". Geavanceerde wetenschappelijke kennis uit de Koran halen is niet veel anders dan dit uit de Libelle of de Margriet halen. Die blaadjes zijn ook met een ander doel geschreven, en huisvrouwen houden zich ook niet met quantumgravitatie of teleportatie of weet ik wat bezig.
pi_58222135
Wetenschap hoort ook bij Islam Haushofer én dus is het niet hinderlijk wonderen te vinden inde Kuran. Het is vrij duidelijk trouwens sommige dingen. Neem nou embryo's in de Koran tot je bergplooien. Het staat er.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58222252
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, het is een "dingen halen uit een boek waarvoor het niet geschreven is". Geavanceerde wetenschappelijke kennis uit de Koran halen is niet veel anders dan dit uit de Libelle of de Margriet halen. Die blaadjes zijn ook met een ander doel geschreven, en huisvrouwen houden zich ook niet met quantumgravitatie of teleportatie of weet ik wat bezig.
Waarom voeg je er extra waarden zoals 'geavanceerde' aan toe, kan me namelijk niet herinneren dat dat in dit topic is geclaimed? Wetenschap wordt met name in de academische wereld gebruikt om theïsme te falsificeren, maar als er een counter claim komt al dan wel een 2e poging komt er een afgedankte reactie als 'been there done that.'

Men zou kunnen stellen (Lees: de niet- theïst ) dat men selectief aan het shoppen is en datgene neemt wat overeenkomt in de geschriften met wetenschap - per toeval ? - en zwijgt over dingen die botsen, maar dan moet je wel eerst aannemelijk kunnen maken dat er dingen in staan die niet samen gaan, is dat niet juist the main doel van dergelijke gesprekken, dialogen discussies?

'Mijn boek is prima te verzoenen met wetenschap want: Blablab'
vs
'Nee, integendeel want: blablabla'
?
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:14:06 #120
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58222389
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:01 schreef Burakius het volgende:
Wetenschap hoort ook bij Islam Haushofer én dus is het niet hinderlijk wonderen te vinden inde Kuran. Het is vrij duidelijk trouwens sommige dingen. Neem nou embryo's in de Koran tot je bergplooien. Het staat er.
Embryo’s staan beschreven zoals ze bij de Griekse en Romeinse medische wetenschap (Hippocrates, Galenus) bekend waren, namelijk dat de embryo ‘laag voor laag‘ (botten-spieren-huid) gevormd worden, wat in Soera 23 zo verwoord wordt:
quote:
Daarna schiepen Wij de druppel tot een bloedklonter, dan schiepen Wij de bloedklonter tot een vleesklomp, dan schiepen Wij de vleesklomp tot gebeente en dan bedekten Wij het gebeente met vlees.
Galenus beschreef deze vier stadia ook in de 2e eeuw na Christus. In werkelijkheid vormen gebeente en vlees tegelijkertijd uit het mesoderm. De vorming van de botten duurt zelfs nog langere tijd voort nadat de spieren feitelijk uitontwikkeld zijn. Ook de opvattingen over semen, waar het vandaan komt, en wat de functie is, zijn eender aan de (foutieve) Griekse opvattingen van enkele eeuwen ervoor.

Dit is dus wel wetenschap in de Koran, dat wil ik je nageven, maar het is wat dat betreft geen boek voor geavanceerde wetenschappelijke kennis, maar een boek dat de beschikbare wetenschappelijke kennis soms oppervlakkig weergeeft. Zeker de keus voor woorden in de Koran wat de schepping van de mens betreft, nl. dat deze uit aarde, water, klei, bloedklomp, etc. komt is natuurlijk zo specifiek dat ze op vele mogelijke manieren ingevuld kunnen worden.
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:16:03 #121
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58222425
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:07 schreef Triggershot het volgende:
Waarom voeg je er extra waarden zoals 'geavanceerde' aan toe, kan me namelijk niet herinneren dat dat in dit topic is geclaimed? Wetenschap wordt met name in de academische wereld gebruikt om theïsme te falsificeren, maar als er een counter claim komt al dan wel een 2e poging komt er een afgedankte reactie als 'been there done that.'
Omdat kosmologie, embryologie en teleportatie geavanceerde wetenschap is.
pi_58222517
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:16 schreef Iblis het volgende:

[..]

Omdat kosmologie, embryologie en teleportatie geavanceerde wetenschap is.
Cute, reageren met oneliners.

Dat er iets in de Koran staat wat kan neerkomen op zwaartekracht, kosmologie ed is nog steeds niet gelijk aan:
quote:
Geavanceerde wetenschappelijke kennis uit de Koran halen
Noch kan je uit de Koran bijvoorbeeld halen hoe planeten warmte/kou behouden alleen omdat de Koran over het woord 'planeet' spreekt.
pi_58222917
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik vind teleportatie of relativiteit geavanceerde wetenschap. Dat is dus een claim van mijn kant. Verder weet ik niet wat je precies met dikgedrukte bedoelt; zover ik weet houden wij ons met andere zaken bezig dan zaken die buiten ons bootje vallen. Als je doelt op Dawkins; die gebruikt puur rationele argumenten, en schaart de Godsclaim onder het rationeel denken. Bedoel je dat?
quote:
Men zou kunnen stellen (Lees: de niet- theïst ) dat men selectief aan het shoppen is en datgene neemt wat overeenkomt in de geschriften met wetenschap - per toeval ? - en zwijgt over dingen die botsen, maar dan moet je wel eerst aannemelijk kunnen maken dat er dingen in staan die niet samen gaan, is dat niet juist the main doel van dergelijke gesprekken, dialogen discussies?

'Mijn boek is prima te verzoenen met wetenschap want: Blablab'
vs
'Nee, integendeel want: blablabla'
?
Het gaat er niet om of het botst met wetenschap of niet; het gaat erom dat er vergezochte claims worden gemaakt uit een theologisch boek. Ik heb een tijdje terug een topic geopend over hoe ik zie hoe bepaalde moslims met wetenschap omgaan, misschien is dat nog es leuk om door te kijken: klik .

Soms schieten mensen door in hun devotie voor een tekst.
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:45:57 #124
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58223051
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Cute, reageren met oneliners.

Dat er iets in de Koran staat wat kan neerkomen op zwaartekracht, kosmologie ed is nog steeds niet gelijk aan:
[..]

Noch kan je uit de Koran bijvoorbeeld halen hoe planeten warmte/kou behouden alleen omdat de Koran over het woord 'planeet' spreekt.
Maar het is zo dat men (niet per se jij) beweert dat er kennis over embryologie (die wat verder gaat dan het overduidelijke) en de lichtsnelheid uit de Koran te halen valt. Evenals het onstaan van het universum uit de oerknal. Dat vind ik geavanceerde wetenschappelijke kennis.

Sterker nog, menigeen zegt ook dat dit geavanceerde kennis is – in ieder geval voor de tijd van Mohammed – omdat dit in hun ogen mede aantoont dat de Koran van goddellijke oorsprong is. Er staan zaken in die men niet kon weten, aldus de apologeet.

Dat is dus geavanceerde wetenschappelijke informatie uit de Koran halen. Naar mijn mening staat die wetenschap er niet in, en voor zover er al wetenschap instaat is dit op z'n hoogst te vergelijken met de Kennis die in de Griekse en Romeinse wereld en in die tijd ook in Mohammeds wereld aanwezig was.
pi_58223247
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind teleportatie of relativiteit geavanceerde wetenschap. Dat is dus een claim van mijn kant.
Dat is mee gaan met een aantal interpretaties door User X / Site X.
Terwijl het volgens mij niet om individuele interpretaties ging, maar juist om wat de Koran letterlijk zegt?
Jij of betreffende user maken aan hand van een interpretatie er 'geevanceerde wetenschap' van, of je verwerping beginnen tegen een persoon die dat laatste heeft aangenomen, waarmee dan weer de Koran word bekritiseerd, de Koran kan je niet verwerpen / weerleggen of bekritiseren aan hand van wat ik zeg, maar alleen met wat er in staat. Ik snap dat ook niet 123 hoe je zo een claim kun maken als je er van te voren al mee oneens bent.
quote:
Verder weet ik niet wat je precies met dikgedrukte bedoelt; zover ik weet houden wij ons met andere zaken bezig dan zaken die buiten ons bootje vallen. Als je doelt op Dawkins; die gebruikt puur rationele argumenten, en schaart de Godsclaim onder het rationeel denken. Bedoel je dat?
Nee, niet eens zo zeer een Dawkins en ook niet je carrière opbouwen om theïsme te verwerpen
Nee, wat ik bedoelde te zeggen is dat wetenschap, gebaseerd op hypothese en proef / resultaat wordt gebruikt om theisme uit de academische wereld te houden, dus het weigeren van dogmatisch denken - lees dus het is zo'. Volgens mijn visie wil daarom de gemiddelde gelovige voor zover je iemand zo kunt definiëren zijn onzekerheid compenseren door ook een aandeel te krijgen in wetenschap met zijn bagage ( geloof )
quote:
Het gaat er niet om of het botst met wetenschap of niet; het gaat erom dat er vergezochte claims worden gemaakt uit een theologisch boek. Ik heb een tijdje terug een topic geopend over hoe ik zie hoe bepaalde moslims met wetenschap omgaan, misschien is dat nog es leuk om door te kijken: klik .

Ik heb niets tegen ridiculisatie van ver gezochte claims, integendeel, bij vele posts van niet moslims als weerlegging er op kan ik weleens grinniken, noch heb ik wat tegen op filosofische / wetenschappelijke weerleggingen, maar als iemand stelt dat er het een en ander wordt gehaald uit de Koran en de opponent reageert met zoiets als doe geen moeite ik ken die dingen al, vind ik dat niets meer dan een generaliserende benadering. Gezien er net zoveel niet-vergezochte claims zijn als het tegenovergestelde.

Ik was samen met jou actief in je topic, remember?
pi_58223315
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind teleportatie of relativiteit geavanceerde wetenschap. Dat is dus een claim van mijn kant. Verder weet ik niet wat je precies met dikgedrukte bedoelt; zover ik weet houden wij ons met andere zaken bezig dan zaken die buiten ons bootje vallen. Als je doelt op Dawkins; die gebruikt puur rationele argumenten, en schaart de Godsclaim onder het rationeel denken. Bedoel je dat?
[..]

Haushofer, de Koran word gezien als de grootste wonder van de Islam. De Koran is geen afdankertje dat 1500 jaar geleden is verzonnen door een mens en die dus geen waarde meer heeft in deze tijd. Dit idee wat je hebt komt overeen met wat jij hierboven schetst en daarom kom je tot dit soort conclusies.
Het feit dat de Koran in een van de meest rijke talen (arabisch) is geopenbaard en dat een arabisch woord verschillende betekenissen kan hebben en dat elke vers meerdere lagen van betekenissen heeft (die allen als waar beschouwd kunnen worden in verschillende eeuwen) is een van de wonderen van dit heilige Boek. Soms worden er inderdaad vergevorderde wetenschappelijke feiten geopenbaard. Als de tijd hiervoor rijp is begrijpen we wat daarmee bedoeld word en krijgen de moslims een extra 'iman' boost. De Koran is een Goddelijke boodschap en komt van het Goddelijke attribuut 'Kelam' (spreken, taal). Je kan niet anders verwachten dat een Goddelijke taal in verschillende dimensies betekenis heeft en dat het in elke eeuw nieuwe onthullingen met zich mee zal brengen. Mensen met een goede Hadith en arabische kennis met veel wetenschappelijke achtergrond kunnen dit soort boodschappen achterhalen. Je zult versteld raken wat de komende 30-40 jaar met zich mee zal brengen omdat de moslim wereld zo een beetje zijn achterstand aan het inhalen is wat betreft wetenschap en techniek. Dit zal mede een gevolg zijn van de nieuwste onthullingen van de Koran.
Vandaar de historische uitspraak van van Said Nursi: Naarmate de tijd verouderd, zal de Koran jonger worden.
pi_58223430
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:45 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar het is zo dat men (niet per se jij) beweert dat er kennis over embryologie (die wat verder gaat dan het overduidelijke) en de lichtsnelheid uit de Koran te halen valt. Evenals het onstaan van het universum uit de oerknal. Dat vind ik geavanceerde wetenschappelijke kennis.
Mwuah niet eens, men stelt dat er in de Koran wordt verwezen naar overeenkomsten met geavanceerde wetenschap, dat vind ik heeeeeel wat anders dan geavanceerde wetenschap uit de Koran halen zonder enige vorm van onderzoek / proef.

Men gebruikt de wetenschap om zijn geloof te bevestigen, niet Koran om wetenschap mee te bevestigen, gezien het altijd een reactie is nadat er een wetenschappelijke vinding is gedaan, wetenschap constant veranderd en het boek van de moslims dat niet doet.
quote:
Sterker nog, menigeen zegt ook dat dit geavanceerde kennis is – in ieder geval voor de tijd van Mohammed – omdat dit in hun ogen mede aantoont dat de Koran van goddellijke oorsprong is. Er staan zaken in die men niet kon weten, aldus de apologeet.
'Er staan zaken in die men niet kon weten' is voor mij net zo abstract als dat Mohammed 1500 jaar geleden sprak over het klonen van Dolly. Als desbetreffende persoon dit inderdaad vind had hij / zij niet gewacht tot de wetenschap er mee kwam, maar had het zelf gepropageerd, zoals ik ook al eerder zei is het altijd een reactie nadat wetenschap mee is gekomen of om je onzekerheid mee te compenseren.
quote:
Dat is dus geavanceerde wetenschappelijke informatie uit de Koran halen. Naar mijn mening staat die wetenschap er niet in, en voor zover er al wetenschap instaat is dit op z'n hoogst te vergelijken met de Kennis die in de Griekse en Romeinse wereld en in die tijd ook in Mohammeds wereld aanwezig was.
Hoi, je kunt geen geavanceerd wetenschap uit de Koran halen, niet eens hoe je een vuurtje kunt steken laat staan hoe de kind zich vormt, wat je wel kunt doen is overeenkomsten vinden tussen geavanceerde wetenschap en de Koran, dat is heel wat anders. En zelfs dan protesteer ik nog steeds tegen het zo abstract spreken over de 'wetenschappen' in de Koran.
pi_58223601
Interessant topic. Ik ben ook begonnen om de Koran door te lezen.
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 10:31 schreef teletubbies het volgende:
Ik kan niet gauw de bronnen terug vinden in het arabisch. Het boek van Siuti staat daar anders ingedeeld, 30 hoofdstukken dacht ik en de pagina's zijn niet genummerd. In ieder geval, de vers:
En bij Hem zijn de sleutels van het onzienlijke; niemand kent dit, behalve Hij. En Hij weet wat op het land en wat in de zee is. En er valt geen blad zonder dat Hij het weet, noch is er een korrel in de duisternis der aarde, noch iets dat groen of droog is, zonder dat het in een duidelijk Boek is vermeld.

Slaat niet terug op de koran. Ergens anders staat het woord moebeen die wel terug slaat op de koran maar dan staat niet dat alles in de koran staat in absolute zin. Al-qortobi vermeldde bijv dat deze vers idd naar een ander boek verwijst dan de koran. Het is een boek waar alles in staat. Hetzelfde zegt Tabari ook in zijn uitleg over deze vers.

Ik zou dus denken dat Siuti een andere vers bedoelt dan deze. Of hij bedoelt dat alles in de koran staan, in de zin van: er staat in de koran alles wat een mens nodig heeft om zijn geloof en leven te combineren zodat hij het paradijs kan betreden. Als er iets niet staat in de koran, dan staat in de koran wel aan wie je moet vragen: namelijk mensen met kennis over dat ene ding. Het is dus niet zo dat alles in de koran staat zoals bijv allerlei details over bijv wetenschap of andere dingen.
Ik heb een versie gekocht die Arabisch, Engels en een tafsir bevat. Mijn versie zegt het volgende wat betreft de Engelse vertaling en tafsir:

6:59 - With him are the keys of the unseen, the treasures that none knoweth but He. He knoweth whatever there is on the earth and in the sea. Not a leaf doth fall but with His knowledge: There is not a grain in the darkness (or depths) of the earh, nor anything fresh or dry (green or withered), but is (inscribed) in a Record880 clear (to those who can read).

Tafsir zegt vervolgens het volgende:

880. This is the mystic Record, the archetypal Plan, the Eternal Law, according to which everything seen and unseen is ordered and regulated. The simplest things in Nature are subject to His Law. The fresh and the withered, the living and the lifeless - Nothing is outside the Plan of His Creation (R).

Ik heb zelf het idee dat dit meer gezien moet worden als een fictieve blueprint of the universe. Niet zo zeer een echt boek.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Jay-20- op 22-04-2008 12:17:52 ]
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:16:59 #129
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58223759
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:57 schreef kazakx het volgende:
Het feit dat de Koran in een van de meest rijke talen (arabisch) is geopenbaard en dat een arabisch woord verschillende betekenissen kan hebben en dat elke vers meerdere lagen van betekenissen heeft (die allen als waar beschouwd kunnen worden in verschillende eeuwen) is een van de wonderen van dit heilige Boek.
Kwantificeer dat concept van rijke taal eens? Wat is (excl. eigennamen) bijvoorbeeld de woordenschat van de Koran? Hoe kan het dat het zo‘n ‘rijke taal’ was, maar dat het Arabische schrift in de vroegste versies niet eens de ba (ب) en de ta (ت) onderscheidde? Dat is pas een latere ontwikkeling.

Ik hoor de claim zo vaak, doch ik heb er nooit een fatsoenlijke studie over gezien.
pi_58223793
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:57 schreef kazakx het volgende:

[..]

Haushofer, de Koran word gezien als de grootste wonder van de Islam. De Koran is geen afdankertje dat 1500 jaar geleden is verzonnen door een mens en die dus geen waarde meer heeft in deze tijd. Dit idee wat je hebt komt overeen met wat jij hierboven schetst en daarom kom je tot dit soort conclusies.
Nee, dat komt absoluut niet overeen met wat ik hierboven schets. Als je dat serieus meent, dan raad ik je aan m'n posts nog es heel nauwkeurig door te lezen.
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:21:03 #131
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58223850
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:02 schreef Triggershot het volgende:
Mwuah niet eens, men stelt dat er in de Koran wordt verwezen naar overeenkomsten met geavanceerde wetenschap, dat vind ik heeeeeel wat anders dan geavanceerde wetenschap uit de Koran halen zonder enige vorm van onderzoek / proef.
Men stelt b.v. domweg dat de lichtsnelheid uit de Koran te halen valt. Overeenkomsten kun je natuurlijk altijd wel vinden. Het gaat erom dat deze versen door sommige als concrete aanduidingen van tamelijk moderne wetenschappelijke ontdekkingen worden gezien. Dit is natuurlijk niet inherent aan de Islam, helemaal niet. Maar er is een groep (YouTube filmpjes genoeg) die dit met graagte doet.
quote:
Men gebruikt de wetenschap om zijn geloof te bevestigen, niet Koran om wetenschap mee te bevestigen, gezien het altijd een reactie is nadat er een wetenschappelijke vinding is gedaan, wetenschap constant veranderd en het boek van de moslims dat niet doet.
Dat ben ik helemaal met je eens.
quote:
'Er staan zaken in die men niet kon weten' is voor mij net zo abstract als dat Mohammed 1500 jaar geleden sprak over het klonen van Dolly. Als desbetreffende persoon dit inderdaad vind had hij / zij niet gewacht tot de wetenschap er mee kwam, maar had het zelf gepropageerd, zoals ik ook al eerder zei is het altijd een reactie nadat wetenschap mee is gekomen of om je onzekerheid mee te compenseren.
Heel erg waar, dat is het zwakke punt eraan, dat men het altijd achteraf pas ontdekt (net zoals men altijd achteraf pas ontdekt dat Nostradamus iets voorspeld heeft.)
quote:
Hoi, je kunt geen geavanceerd wetenschap uit de Koran halen, niet eens hoe je een vuurtje kunt steken laat staan hoe de kind zich vormt, wat je wel kunt doen is overeenkomsten vinden tussen geavanceerde wetenschap en de Koran, dat is heel wat anders. En zelfs dan protesteer ik nog steeds tegen het zo abstract spreken over de 'wetenschappen' in de Koran.
Dat vind ik ook, maar er zijn er die zonder blikken of blozen zullen stellen dat zulke kennis er wel instaat en vrolijk ins Blaue hinein interpretieren om dit te bewijzen.
pi_58224850
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:10 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]

Ik heb een versie gekocht die Arabisch, Engels en een tafsir bevat. Mijn versie zegt het volgende wat betreft de Engelse vertaling en tafsir:

6:59 - With him are the keys of the unseen, the treasures that none knoweth but He. He knoweth whatever there is on the earth and in the sea. Not a leaf doth fall but with His knowledge: There is not a grain in the darkness (or depths) of the earh, nor anything fresh or dry (green or withered), but is (inscribed) in a Record880 clear (to those who can read).

880. This is the mystic Record, the archetypal Plan, the Eternal Law, according to which everything seen and unseen is ordered and regulated. The simplest things in Nature are subject to His Law. The fresh and the withered, the living and the lifeless - Nothing is outside the Plan of His Creation (R).

Ik heb zelf het idee dat dit meer gezien moet worden als een fictieve blueprint of the universe. Niet zo zeer een echt boek.
Die 880 is echt mooi verwoord Welke tafsir/vertaling als ik vragen mag?
Trouwens dat is de definitie van de Kitabul Moebin waar wij het over hebben. Ik heb ooit een hadith gelezen dat zegt dat die Kitabul Moebin hetzelfde is als de Koran (iets in die trand). Maar die hadith kan ik dus niet meer vinden.
pi_58226070
Ik ga een beetje raar doen en ik hoop dat ik hierbij hier niemand kwetst. Gewoon een theorie van een mafkees, kun je wel zeggen.

Volgens een geloofdienst zijn wij kleinkinderen van Mars.

Dat de aarde al enkele miljarden bestaat, kunnen we misschien denken, dat er ook andere beschaafde wezens waren op aarde.

Stel dat deze beschaving wel is gelukt om ruimte reizen maakten en met lichtsnelheid konden reizen. Als je met lichtsnelheid een uur in ruimte vliegt en terugkomt op aarde , dan zijn wij enkele duizenden jaren verder in wereld. Trouwens er is genoeg bewijs in wereld , dat er ook moderner beschaving was, dan ons.

Stel dat deze beschaving moest gaan vluchten van aarde, met het idee, dat er later weer op aarde weer mensen zijn. Zo lieten zij ons een boodschap achter, natuurlijk goed verborgen met het idee dat de mensheid zal het gaan lezen. Misschien noemen wij dat Koran of andere heilig boek.

Ik weet niet of jullie de documantaire film hebben gezien van een duitse schrijver van Daniken.

WAREN DE GODEN ASTRONAUTEN - ERICH VON DANIKEN

Toen ik dit film zag, kwamen bij mij veel vragen op en veel discussies gevoerd.
En nu op topic reageren, misschien noemen zij daarom in Koran " WIJ" ipv IK

[ Bericht 100% gewijzigd door suat op 22-04-2008 14:07:16 ]
pi_58226258
Rael en Scientology heeft de moslims ook gevonden zie ik?
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:06:34 #135
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58226273
Von Däniken is een Zwitser, en verder is het meer een onderwerp voor TRU.
pi_58226343
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:06 schreef Iblis het volgende:
Von Däniken is een Zwitser, en verder is het meer een onderwerp voor TRU.
jij hebt gelijk, maar TRU begrijp ik even niet.
pi_58226515
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:13 schreef Triggershot het volgende:
Even een linkdump:
Decoding the Past Secrets of the Koran
Heb je ook met Nederlandse ondertiteling.
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:30:12 #139
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58226723
Von Däniken

Kom op zeg, wat een ONZ niveau!
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:35:37 #140
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58226876
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:09 schreef suat het volgende:

[..]

jij hebt gelijk, maar TRU begrijp ik even niet.
Het volgende subforum: The Truth is in Here...
pi_58229783
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:30 schreef Scaurus het volgende:
Von Däniken

Kom op zeg, wat een ONZ niveau!
Wat vind je ONZ aan de theorie van hem of vind je dat het ontopic is.
  dinsdag 22 april 2008 @ 16:56:53 #142
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58230243
Offtopic bedoel je.

Dit topic gaat over de Koran. Niet over Erich von Däniken met zijn waanideeën.
  dinsdag 22 april 2008 @ 17:00:23 #143
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58230306
Wat mij echt opgevallen is bij het lezen van de Koran, is dat in het gehele boek amper iets staat over Mohammed. In de Bijbel (kan de vergelijking niet helpen) staan meestal personen centraal. Abraham bijvoorbeeld, of Job. Niets van dit in de Koran. Hoe komt dit? Heb ik over teksten heengelezen? Soms is het namelijk niet helemaal duidelijk over wie er gesproken wordt, gezien in het boek meerdere personen als Moesa en Dawoed langskomen.
pi_58230343
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:10 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]

:p schrijver enzovoort? Het is maar wat je onder een echt boek definieert. In ieder geval er is een 'iets/boek' waarin alles staat wat zou gebeuren. Maar dan keer je in problemen als: zjin we vrij of aangestuurd? en zulke discussies die bij onjuiste argumenten oneindig lang duren.
The plan of creation komt beetje vreemd over. Heleboel zaken die zouden kunnen gebeuren, kun je tegenhouden met gebed:doe3a. Ik denk niet dat in dat boek staat wat er MOET gebeuren.
pi_58230436
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 17:00 schreef Scaurus het volgende:
Wat mij echt opgevallen is bij het lezen van de Koran, is dat in het gehele boek amper iets staat over Mohammed. In de Bijbel (kan de vergelijking niet helpen) staan meestal personen centraal. Abraham bijvoorbeeld, of Job. Niets van dit in de Koran. Hoe komt dit? Heb ik over teksten heengelezen? Soms is het namelijk niet helemaal duidelijk over wie er gesproken wordt, gezien in het boek meerdere personen als Moesa en Dawoed langskomen.
Er is een hoofdstuk die naar hem is genoemd. Verder zijn ook hoofdstukken genoemd naar bijv Maria(m), Yusuf enzovoort. HIj wordt meestal aangesproken met ' u/jij'. Zelden of misschien nergens staat er iets van: Ooh mohammed...
Hij wordt dus heel vaak aangesproken maar niet bij zijn naam.
  dinsdag 22 april 2008 @ 17:08:51 #146
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_58230465
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 17:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Is geen beeldspraak, is letterlijk, moslims geloven letterlijk dat dit zal gebeuren op het moment dat je dood gaat.
Dan vraag ik me af wat er volgens hen dan gebeurt als je op het moment van sterven geen keel hebt, bijvoorbeeld omdat je door een atoombom of een dynamietgordel tot stof bent veranderd in een oogwenk ?
zzz
  dinsdag 22 april 2008 @ 18:20:40 #147
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58231978
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 17:00 schreef Scaurus het volgende:
Hier heb je gelijk in. Trouw heeft al een tijdje een serie over ‘het ontstaan van de Islam‘, deze serie kun je nalezen op hun website. Het 17e deel gaat een beetje in op de naam Mohammed:
quote:
Om [er] een paar [dissidente theorieën] te noemen: Mohammed zou nooit hebben bestaan, zijn naam was een bijvoeglijk naamwoord dat ’uitverkorene’ of ’geprezene’ betekende en zou op Jezus slaan. Pas later zou dat adjectief zich hebben ontpopt tot een eigen Arabische profeet.
Er wordt op meer aspecten ingegaan: Het ontstaan van de Koran, de eerste versies (het Koran-graf in Jemen), in hoeverre de traditie houdbaar is dat er een ononderbroken mondelinge overlevering van de Koran is geweest; in hoeverre het defecte (in de technische betekenis) Arabische schrift dat pas later van punten en vocalisatie is voorzien niet verkeerd geïnterpreteerd is; in hoeverre een Aramees substraat aanwezig is. Hoe correct het ‘Klassieke’ Koran-arabisch taalkundig gezien is; in hoeverre dit een latere vinding is. De expansie van de Islam, en of dat door verovering ging of niet, et cetera.

Over de begintijd van de Koran is nog veel Duister. Van de semitische talen is bijvoorbeeld nog geen degelijk etymologisch woordenboek; en daarom is hogere tekstkritiek vrij lastig. In de Islamitische wereld wordt heel veel op traditie voortgeborduurd – onlangs is een boek van de 19e eeuwse Duitse wetenschapper Nöldeke, die als een van de eerste de vorm van hogere tekstkritiek zoals die op de Bijbel heeft plaatsgehad op de Koran heeft toegepast, in het Arabisch vertaald. Het is prompt verboden in veel Islamitische landen: ‘Omdat het de profeet beledigde’.

Maar wat je opmerkt over de naam Mohammed is terecht. De Koran, alhoewel in het Nederlands vertaald, volgens gangbare exegese is in feite grotendeels vrij duister. De basiswoordenschat van de Koran bedraagt zo’n 1800 woorden – het gaat om Arabisch, dit zijn dus ‘wortels’ waaruit veel woorden afgeleid en gevormd kunnen worden – die een scala aan betekenissen hebben. De eerste versies van de Koran zoals in Jemen geovnden hadden echter geen klinkers, en ze onderscheidden lang niet alle medeklinkers:
quote:
Het is nog lastiger, want ook over medeklinkers geeft de oude tekst geen absolute zekerheid. Sommige, zoals de r en de z of de b en de t, hebben dezelfde vorm. In modern schrift onderscheiden puntjes ze van elkaar, maar in oude handschriften ontbreken die.

Zo is in de handschriften van Puin ktb (hij heeft geschreven) niet te onderscheiden van kbt (hij heeft onderdrukt). Vaak stuurt het zinsverband de lezer wel in de goede richting, maar niet altijd.

De orthodoxie lost de problemen op met de bewering, dat er sinds de profeet een ononderbroken keten is geweest van betrouwbare mondelinge koran-overleveraars. Daardoor bleef de juiste uitspraak bekend, ook toen de Koran nog niet volledig in schrift was weergegeven.

Puin is daar sceptisch over. Hij wijst erop, dat er zeven volgens de orthodoxie aanvaardbare lezingen van de Koran zijn, die verschillen laten zien. Puin: „Die verschillen zijn niet ontstaan door hoor-fouten maar kennelijk door lees- en schrijffouten.” Het gaat dan om woorden waarin een letter is vervangen door een andere letter, die er in vorm op lijkt maar in klank zo sterk verschilt, dat de verwarring moeilijk kan zijn ontstaan bij dicteren.
Een bekend voorbeeld van een obscuriteit die mogelijk daardoor in de Koran is gekomen, is de volgende in Soera 3:
quote:
Het eerste huis dat voor de mensen werd neergezet is dat in Bakka [dwz. Mekka]; gezegend is het en een leidraad voor de wereldbewoners.
Wat betekent Bakka? Traditioneel is daar een min of meer ad-hoc oplossing voor bedacht die zegt dat dit van ‘samenscholen/dringen’ komt, wat duidt op het dringen rond de Kaäba. Verder is die naam volgens mij niet geattesteerd, en ook oude namen van Mekka zijn niet bekend met een B. Het zou kunnen zijn dat ببكه pas alter ingevuld/gelezen is waar er vroeger بمكه (Bimakkah) geschreven stond. Er is dan een م door een ب vervangen, wat midden in een woord in een zo weinig onderscheiden handschrift als het vroegste Arabisch niet onmogelijk is.

Hoe dan ook: Dit is nog een groot deels onontgonnen terrein. De verbanden met het Syrische Christendom, en het Jodendom dat destijds aanwezig was, de aanwezigheid van Syrisch/Arameïsch als substraat bij de ontwikkeling van het Arabisch, et cetera, et cetera. Er moet nog veel over geschreven en gezegd worden.

[edit]
Bij dezen nog een citaat van een vooraanstaande Duitse Arabist, Gerd Puin, die de inkaartbrenging van voornoemde Koranverzen onder handen heeft genomen (bron):
quote:
My idea is that the Koran is a kind of cocktail of texts that were not all understood even at the time of Muhammad," he says. "Many of them may even be a hundred years older than Islam itself. Even within the Islamic traditions there is a huge body of contradictory information, including a significant Christian substrate; one can derive a whole Islamic anti-history from them if one wants.
[…]
The Koran claims for itself that it is 'mubeen,' or 'clear,'" he says. "But if you look at it, you will notice that every fifth sentence or so simply doesn't make sense. Many Muslims—and Orientalists—will tell you otherwise, of course, but the fact is that a fifth of the Koranic text is just incomprehensible. This is what has caused the traditional anxiety regarding translation. If the Koran is not comprehensible—if it can't even be understood in Arabic—then it's not translatable. People fear that. And since the Koran claims repeatedly to be clear but obviously is not—as even speakers of Arabic will tell you—there is a contradiction. Something else must be going on.
Er is ontzettend veel exegese en traditie bij die ‘onduidelijke’ verzen. Maar heel veel is gebaseerd op goede wil en volksetymologie, dan op moderne wetenschap.

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblis op 22-04-2008 18:26:43 ]
pi_58232231
quote:
Haushofer: Hoezo? Als mensen de thermodynamica, relativiteitstheorie of weet ik veel wat uit 'heilige schriften' gaan halen, dan maken ze zich daarmee in mijn ogen belachelijk.
quote:
Haushofer: Nee, het is een "dingen halen uit een boek waarvoor het niet geschreven is". Geavanceerde wetenschappelijke kennis uit de Koran halen is niet veel anders dan dit uit de Libelle of de Margriet halen. Die blaadjes zijn ook met een ander doel geschreven, en huisvrouwen houden zich ook niet met quantumgravitatie of teleportatie of weet ik wat bezig.
quote:
Haushofer: Ik vind teleportatie of relativiteit geavanceerde wetenschap. Dat is dus een claim van mijn kant.
quote:
Iblis: Omdat kosmologie, embryologie en teleportatie geavanceerde wetenschap is.
Jullie doen alsof wetenschappers zelf deze natuurwetten hebben geschapen en dat ook nog eens in de 20ste eeuw. Deze natuurwetten zijn tot stand gekomen tijdens de schepping van het heelal, miljarden jaren geleden, ouder dan de openbaring van welke heilige Boek ook. Dus wat wetenschappers nu ontdekken/waarnemen heeft zolang als de schepping bestaat bestaan en die kennis was voor iedere schepsel vanuit die oer-oertijd toegankelijk.

Daarnaast zijn de "Libelle" en "Margriet" niet geschreven om wetenschappelijk kennis over te brengen, in de Koran daarentegen wordt er soms ook gesproken over de schepping(sprocessen) en dat daarin tekenen zijn voor het bestaan van God. En als God spreekt over bepaalde scheppings-processen in de Koran is dat niet om de lezer wetenschappelijke kennis bij te brengen maar om de lezer wakker te schudden en om zijn aandacht te vestigen op de wonderbaarlijke natuur van iets wat normaal gesproken als vanzelfsprekend gezien wordt. God heeft er niets aan dat iemand slechts iets weet (wetenschap). God wil dat het weten van bepaalde kennis gevolgd wordt door het handelen naar die kennis, wat altijd ontzag is voor God dat gevolgd wordt door vroomheid/eerlijkheid/nederigheid etc, met als doel een ziel die God steeds meer nadert. In de Koran worden mensen die veel weten maar er spiritueel niets mee doen ook wel vergeleken met ezels die boeken dragen.

Dat God, bij het bewust maken van de mens voor de wonderen in de schepping, soms wetenschappelijke kennis los laat is niets anders dan normaal aangezien het bijna onmogelijk is om over de schepping (natuur van iets) te spreken zonder daarbij feiten te noemen. Daarnaast spreekt God zeker wel over kennis die in de Koran staat en die niet begrepen kan worden door de mensen die leven in de tijd van de Profeet:
quote:
En deze Koran kan onmogelijk door iemand verzonnen zijn buiten God. Maar het is een bevestiging van wat er voordien al was en de uiteenzetting van het Boek waaraan geen twijfel is van de Heer der werelden. Of zeggen zij: "Hij heeft het verzonnen"? Zeg: "Komt dan met een overeenkomstige surah en roept (voor hulp) wie jullie willen buiten God om, als jullie gelijk hebben." Welnee, zij ontkennen wat zij niet met hun kennis kunnen omvatten en waarvan de uitleg nog niet tot hen gekomen is. Zo hebben zij die er vóór hun tijd waren ook ontkent. Kijk dan hoe het einde was van de onrechtplegers. En onder hen zijn er die erin geloven en onder hen zijn er die er niet in geloven, maar jouw Heer kent de verderfbrengers het best. En als zij jou van leugens betichten, zeg dan: "Voor mij is wat ik doe en voor jullie wat jullie doen. Jullie hebben niets te maken met wat ik doe en ik heb niets te maken met wat jullie doen."(10:37-39)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tevik op 22-04-2008 18:40:14 ]
  dinsdag 22 april 2008 @ 18:43:34 #149
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58232489
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 18:32 schreef Tevik het volgende:
Jullie doen alsof wetenschappers zelf deze natuurwetten hebben geschapen en dat ook nog eens in de 20ste eeuw. Deze natuurwetten zijn tot stand gekomen tijdens de schepping van het heelal, miljarden jaren geleden, ouder dan de openbaring van welke heilige Boek ook. Dus wat wetenschappers nu ontdekken/waarnemen heeft zolang als de schepping bestaat bestaan en die kennis was voor iedere schepsel vanuit die oer-oertijd toegankelijk.
De wetenschappers scheppen de modellen, en die worden empirisch geverifieerd. De echte natuurwetten zullen we allicht nooit kennen. Hooguit benaderen in modellen. In de Koran staan echter geen wetenschappelijke modellen die destijds nog niet bekend waren, noch zijn alle zaken die erin staan juist.
quote:
Daarnaast zijn de "Libelle" en "Margriet" niet geschreven om wetenschappelijk kennis over te brengen, in de Koran daarentegen wordt er soms ook gesproken over de schepping(sprocessen) en dat daarin tekenen zijn voor het bestaan van God. En als God spreekt over bepaalde scheppings-processen in de Koran is dat niet om de lezer wetenschappelijke kennis bij te brengen maar om de lezer wakker te schudden en om zijn aandacht te vestigen op de wonderbaarlijke natuur van iets wat normaal gesproken als vanzelfsprekend gezien wordt.
Natuur is haast nooit als vanzelfsprekend gezien. Van oudsher zijn stormen, onweer, bliksem, vloedgolven, de cyclus van geboorte en sterven, maansverduisteringen, zonsverduistering, zonsop- en ondergang, de seizoenen, et cetera met bewondering gadegeslagen en zijn er de handen van de goden in gezien.
quote:
Dat God, bij het bewust maken van de mens voor de wonderen in de schepping, soms wetenschappelijke kennis los laat is niets anders dan normaal aangezien het bijna onmogelijk is om over de schepping (natuur van iets) te spreken zonder daarbij feiten te noemen. Daarnaast spreekt God in de Koran zeker wel over kennis die nog niet begrepen kan worden in de tijd van de Profeet:
Je citaat zegt dat er kennis in staat die niet begrepen wordt door sommigen. Niet dat er kennis in staat die pas over een paar eeuwen begrepen wordt. Dat het in de Koran staat maakt het echter nog niet waar. Zeker niet als het een claim over zichzelf maakt.
pi_58232519
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 13:09 schreef kazakx het volgende:

[..]

Die 880 is echt mooi verwoord Welke tafsir/vertaling als ik vragen mag?
Dit komt uit "The meanings of the Holy Qur'an - by Maulana Abdullah Yusuf Ali (New Eddition with revised translation and commentary). Hij is gedrukt in New Delhi, maar ik heb hem gekocht in Indonesie.

Het is voor mij een erg duidelijke en niet al te orthodoxe versie. Hier voor had ik ook al een aantal andere versies geprobeerd, maar daar kon ik maar moeilijk doorheen komen. De indeling bevalt mij ook erg goed bij deze versie. Links op de pagina de Engelse vertaling met vele nummeringen voor footnotes, die onder op de pagina als tafsir worden weergegeven, en rechts op de pagina de arabische versie

[ Bericht 4% gewijzigd door -Jay-20- op 22-04-2008 18:51:11 ]
pi_58237871
Een vraag voor Triggershot en de zijnen.

Ik wilde me eens wat verdiepen in de Hadith. Ik heb vernomen dat het werk van Al-Boekhari redelijk betrouwbaar wordt geacht en dus ben ik daarin gaan lezen.
Ik kom daar echter ook de merkwaardige uitspraken van Mohammed tegen over het drinken van kamelenurine etc. Moet ik nou echt geloven dat dit soort uitspraken van Mohammed zijn of zijn er nog enkele reserveringen of kanttekeningen?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_58238246
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 22:12 schreef koningdavid het volgende:
Een vraag voor Triggershot en de zijnen.

Ik wilde me eens wat verdiepen in de Hadith. Ik heb vernomen dat het werk van Al-Boekhari redelijk betrouwbaar wordt geacht en dus ben ik daarin gaan lezen.
Ik kom daar echter ook de merkwaardige uitspraken van Mohammed tegen over het drinken van kamelenurine etc. Moet ik nou echt geloven dat dit soort uitspraken van Mohammed zijn of zijn er nog enkele reserveringen of kanttekeningen?
Het enige wat boven Boekhari staat is 'Moetafiq aleyh' of 'Sahiheyn', dus wat door Buchari en Muslim beiden is overgeleverd, maar desondanks ben je bij Boekhari aan het goede adres ja. Relevante kanttekeningen staan er altijd wel, denk bijvoorbeeld aan : http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/
is de site die ik altijd gebruik om bronnen te controleren.

Toevallig ken ik zelf ook de hadith over het drinken van Kameel urine en kan je melden dat het inderdaad door Mohammed was aangeraden in een specifieke geval als antigif.
pi_58242595
Umar Ibn al Chattab werd moslim na het lezen van sura Taha. En geef hem eens ongelijk!!! Een juweel van een sura, in de auto luister ik het vaakst (samen met sura Al Rahman) naar deze sura en dan de tajwied versie van Abdoel Bassit Abdoel Samad. Wat een schoonheid van een sura. Kan hier wel de vertaling geven van de sura maar dan mist het al zijn schoonheid. De dialoog tussen Allah s.w.t. en Musa a.s. is zoooooo mooi zooooo verheven.

Hier een stukje wat mij altijd diep raakt

17. "En wat hebt gij in uw rechter hand, O Mozes?"
18. Hij antwoordde: "Dit is mijn staf waarop ik leun, en waarmee ik bladeren afsla voor mijn kudde; ik gebruik hem ook voor andere doeleinden."

Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat het in het Arabisch een totale andere dimensie heeft.
Een Alwetende Alziende God die Mozes zo iets simpels vraagt. Let op het antwoord van Mozes. Ik weet niet meer van wie ik het hoorde maar het schijnt dat Mozes zo uitgebreid antwoorde omdat hij de conversatie zo lang mogelijk wilde uitrekken omdat hij geen genoeg kreeg van de Stem van God.

nog een stukje uit dezelfde sura

42. "Gaat, gij en uw broeder, met Mijn tekenen, en verwaarloost niet Mijner indachtig te zijn."
43. "Gaat gij beiden tot Pharao, want hij is alle perken te buiten gegaan."
44. Doch spreekt tot hem op welwillende wijze, opdat hij er lering uit moge trekken, of vrezen."
45. Zij antwoordden: "Onze Heer, wij vrezen dat hij tegenover ons gewelddadig zal zijn of opstandig zal worden."
46. Hij (Allah) zei: "Vreest niet, want Ik ben met u. Ik hoor en Ik zie."

Dat laatste!!! Wat een geruststelling moet dat zijn geweest. En eigelijk een geruststelling voor iedereen die bang is om het goede te doen
pi_58247927
Ik ben helemaal hoteldebotel van de versen over Suleyman (as). Als ik die versen lees kan ik die scenes met hem en zijn wonderbaarlijke rijk, waarbij de dieren, de djinn en mensen met ver gevorderde wetenschappen voor hem klaar stonden. Belkis met haar kristallen paleis etc, fantastisch.

Afijn hier dan een overgang van profeet David (as) naar Suleyman (Salomo, as):
quote:
27:16
En Salomo volgde David op en hij zeide: "O gij mensen, ons is de taal der vogelen onderwezen, en ons werd alles geschonken. Dit is inderdaad Gods openbare gunst."
Deze vers geeft de hint aan de mensheid dat vogels een taal hebben en als hier voldoende onderzoek naar gedaan word dat wij net als bij David en Salomo hun kunnen gebruiken voor verschillende doeleinden. Denk hierbij aan verschillende vogels die een oplossing zijn voor sprinkhanenplagen.

[ Bericht 4% gewijzigd door kazakx op 23-04-2008 10:59:47 ]
pi_58249951
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 18:32 schreef Tevik het volgende:
Natuurlijk , je kunt geloven dat Allah de neiging had om mensen in de zesde eeuw op vage wijze in contact te laten komen met wetenschappelijke ideeën die we pas in de vorige eeuw "opnieuw ontdekt hebben". De schepping was er altijd al, maar in mijn ogen de wetenschappelijke beschrijving niet.

Overigens pretendeer ik nergens dat 'wetenschappers de natuurwetten hebben geschapen', dat vind ik een hoogst opmerkelijke uitspraak. Ik pretendeer dat wetenschappers de beschrijving ervan scheppen, da's iets heel anders. Die kennis die we nu hebben staat niet op zichzelf en maakt gebruik van wiskundige kennis ed die ze toen nog niet hadden, dus het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat mensen bovenstaande zaken al herkenden in de natuur.
quote:
Daarnaast zijn de "Libelle" en "Margriet" niet geschreven om wetenschappelijk kennis over te brengen, in de Koran daarentegen wordt er soms ook gesproken over de schepping(sprocessen) en dat daarin tekenen zijn voor het bestaan van God. En als God spreekt over bepaalde scheppings-processen in de Koran is dat niet om de lezer wetenschappelijke kennis bij te brengen maar om de lezer wakker te schudden en om zijn aandacht te vestigen op de wonderbaarlijke natuur van iets wat normaal gesproken als vanzelfsprekend gezien wordt. God heeft er niets aan dat iemand slechts iets weet (wetenschap). God wil dat het weten van bepaalde kennis gevolgd wordt door het handelen naar die kennis, wat altijd ontzag is voor God dat gevolgd wordt door vroomheid/eerlijkheid/nederigheid etc, met als doel een ziel die God steeds meer nadert. In de Koran worden mensen die veel weten maar er spiritueel niets mee doen ook wel vergeleken met ezels die boeken dragen.
Dat weet ik, daar heb ik dus een tijdje terug een topic over geopend wat ik eerder aanstipte.
pi_58260871
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 18:44 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Dit komt uit "The meanings of the Holy Qur'an - by Maulana Abdullah Yusuf Ali (New Eddition with revised translation and commentary). Hij is gedrukt in New Delhi, maar ik heb hem gekocht in Indonesie.

Het is voor mij een erg duidelijke en niet al te orthodoxe versie. Hier voor had ik ook al een aantal andere versies geprobeerd, maar daar kon ik maar moeilijk doorheen komen. De indeling bevalt mij ook erg goed bij deze versie. Links op de pagina de Engelse vertaling met vele nummeringen voor footnotes, die onder op de pagina als tafsir worden weergegeven, en rechts op de pagina de arabische versie
Zo,
Het boek van Yusuf ALi is inderdaad een van de meest gebruikte vertalingen van koran in die tijd. Het is een boek dat heel veel positieve punten heeft. Maar ik noem eventjes de negatieve punten die over zijn boek zijn genoemd, gezien ik het boek zelf niet heb. . Waar het omdraait is dat hij soms filosofische redeneringen doet die geen bewijs hebben uit koran of sunnah. Zelfs kan hij in tegenspraak komen met feiten uit koran of sunnah. Soms is zijn vertaling van dingen als: djien helemaal niet correct.

Hij schreef over Surat Mulk (67)

There is a logical break here. The remaining fifteenth consists of short lyrics, mostly of the Makkan period, dealing mainly with the inner life of man, and in its individual aspects. They may be compared to Hymns or Psalms in other religious literature.
:S zo'n vergelijking is schandalig!!!! Hoe komt hij erop?Logische verandering noemt hij dit.

in footnotes met zielen/lichamen gebeurt:
1)
To an individual soul, its resurrection is its supreme crisis : The whole world of sense melts away, and its whole spiritual scroll is laid before it .
Hiermee ontkent hij dat het lichaam ook betrokken wordt en niet alleen onze zielen!

2)

But each individual soul, after release from the body, comes back as it was created, with nothing more than its history, "the deeds which it has earned". Any exterior things given to help in its development .. it must necessarily leave behind.

3)
Here the body is left behind, and the soul is being addressed.

Het is zijn 'filosofische' beredenering. het is niet gebaseerd op koran of Sunnah. Het is gevaarlijk om zo te redeneren. Mensen die dat doen, denken dat koran versen hebben twee betekenissen: een betekenis die duidelijk is en een betekenis ergens in het donkere diepte. Dan gaan ze filosofie erbij betrekken en dingen zeggen die geen bewijs hebben.

Nu schrijft hij iets over paradijs:
Individual satisfaction is expressed in three types or figures of speech : eating and drinking. The individual bliss is figured by meat and drink.
het is niet 'expressed' maar het is ECHT zo.

Het is een leuk boek op dingen na: dingen die te maken hebben met geloofsleer, dus de basis van de basis !
pi_58266337
Een van de wonderlijke kanten van de Koran is dat er naast schoonheid en een vlotte stijl van woordkeuzes in zinnen, ook woorden zorgvuldig zijn uitgekozen zodat net als bij een klok waarbij de secondewijzer, de minutenwijzer en de urenwijzer in harmonie zijn; ook de woorden in een zin en zinnen binnen een bestek van een aantal versen in harmonie is in de Koran.

Kijk bijvoorbeeld naar de volgende vers hoe God verteld hoe zwaar zijn kwelling en straf kan zijn:
quote:
21:46
En indien een klein briesje van de kastijding van uw Heer (Rab) hen ook maar zou raken...
Arabisch:
VeLein messethum nefhetun min azabi Rabbik...
(Ik hoop dat beter arabisch kennenden onder jullie mij kunnen corrigeren als ik het iets verkeerd vertaal )

Lein: soort van in twijfel trekken/zetten (dit om een soort van "klein beetje" aan te geven)
messen: heel lichtelijk aanraken (weer een vorm van klein beetje)
nefhetun: zoiets van zo klein dat het nauwelijks bekend is (ik heb hier moeite met het vertalen van turks naar nederlands eigenlijk)
min: word gebruikt om te verdelen en is hier dus klein beetje
azabi: is vergeleken met 'nekal' of 'ikab' een lichtere straf.
Rabbik: Rab is een van de 100 namen van God die in de Koran voorkomt en is vergeleken met de namen Kahhar (de Onderwerper), Jebbar (de Onweerstaanbare), Muntaqim (De Vergelder) een zeer neutrale naam qua straffen die toch een vorm van een Barmhartige naam vertegenwoordigt.

De boodschap is dus, dat zulke kleine dingen/aspecten van God zo een groot kastijding kan veroorzaken, moet je nagaan wat een echte straf met de Goddelijke namen Kahhar/Jebbar kan veroorzaken.
Deze kleine eenheden van deze zin helpen elk eenander en zijn zo in samenspraak dat zij ook in harmonie zijn met de grote boodschap die het omhelst.

Dit is tevens een mooi voorbeeld denk ik om het verschil te begrijpen tussen een tafsir en een vertaling...
pi_58267387
2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

Spreek voor zich.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_58270616
quote:
Op woensdag 23 april 2008 19:05 schreef teletubbies het volgende:

[..]

Zo,
...
Het is een leuk boek op dingen na: dingen die te maken hebben met geloofsleer, dus de basis van de basis !
Zoiets had ik al gehoord ja, maar desondanks is het voor mij persoonlijk de beste om doorheen komen. in ieder geval in vergelijking met de eerdere versie die ik gekregen of gekocht heb. Het zou mij nog wel eens interessant lijken om een Koran te lezen waarin alles in chronologische volgorde staat, en dan met de historische context + tafsir erbij vermeld.

Nog even een vraag wat betreft de formulering van de hedendaagse koran. Wanneer is deze precies formeel op papier gezet en bij elkaar gebonden? Wie heeft dit precies gedaan? Welke bronnen zijn gebruikt? En onder welke voorwaarden? En hoe is hij vervolgens gedistribueerd? etc... Tot nu toe heb ik van verschillende bronnen getallen gehoord van 20 jaar tot 350 jaar na de dood van Mohammed. Iemand die hier wat meer informatie over heeft?
  donderdag 24 april 2008 @ 12:19:07 #160
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58275707
quote:
Op donderdag 24 april 2008 07:29 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Nog even een vraag wat betreft de formulering van de hedendaagse koran. Wanneer is deze precies formeel op papier gezet en bij elkaar gebonden? Wie heeft dit precies gedaan? Welke bronnen zijn gebruikt? En onder welke voorwaarden? En hoe is hij vervolgens gedistribueerd? etc... Tot nu toe heb ik van verschillende bronnen getallen gehoord van 20 jaar tot 350 jaar na de dood van Mohammed. Iemand die hier wat meer informatie over heeft?
De verzameling en bundeling van de Koran heeft allereerst te maken met de chronologie van het neerschrijven van de Koran en vervolgens met de verschillende fasen in het proces dat in de Islamitische bronnen als verzameling van de Koran wordt aangeduid. De Islamitische bronnen spreken van drie afzonderlijke fasen van de verzameling: allereerst ten tijde van het optreden van de profeet, vervolgens tijdens de periode van Abu Bakr en ten slotte in de periode van Uthman. In Uthmans tijd werd de Koran in codices gekopieerd; met de hand afgeschreven exemplaren werden in boekvorm gebundeld. Tevens werden exemplaren van de Koran naar verschillende steden en streken van het Islamitische rijk gezonden.

Aan Ons behoort het verzamelen en reciteren ervan (Soera Al-Qiyama 75:17)

Deze Surah lijkt zich op het eerste gezicht niet te onderscheiden van de meeste andere Surahs uit de Koran, maar toch heeft deze Surah een 'verborgen' boodschap inzake het verzamelen en het beheersen van de Koran. Het bewaren van de Koran is volgens deze Surah niet de taak van de mens, maar het is 'Onze taak', er is dus sprake van een Goddelijke kracht. De geleerden van de Islam zijn van mening dat met de Koranuitdrukking 'het verzamelen van de Koran' de volgende twee betekenissen bedoeld worden:

1. het bewaren van de Koran in het geheugen. Om die reden kenden de verzamelaars van de Koran de tekst uit hun hoofd (huffaz al Koran).
2. het neerschrijven van de Koran - of het nu gaat om losse passages van de Koran of de Koran in zijn gerangschikte vorm - op leer, perkament of papier. Later kreeg de uitdrukking 'het verzamelen van de Koran' de betekenis van schriftelijke vastlegging van de Koran in één codex.

Nadat de openbaring van de Koran aan de profeet was begonnen, richtte de aandacht van de profeet zich erop om de verzen te onthouden en te verkondigen, uit vrees dat hij iets daarvan zou kwijtraken en vergeten. Om deze reden bewoog hij zijn tong en lippen in de taal van het geopenbaarde gedeelte van de Koran. Hierop is het woord van God aan het geopenbaard:

Beweeg uw tong er niet mee, om u ermee te haasten. Aan Ons behoort het verzamelen en reciteren ervan. Daarom, wanneer Wij het hebben gereciteerd, volg dan het reciet ervan. Vervolgens behoort aan Ons het verklaren ervan. (Surah al-Qiyama 75:16-19).

Wanneer aan de profeet een gedeelte van de Koran was geopenbaard, placht hij dit voor te dragen aan zijn gezellen en hen aan te sporen om het te onthouden. Vervolgens beval hij de schrijvers van de openbaring om de verzen op te schrijven die aan hem werden geopenbaard. Zij schreven deze op diverse stukken schrijfmateriaal, zoals dunne platte stenen, leer en botten (schouderbladen) van kamelen of schapen. Deze materialen werden gebruikt omdat in die tijd geen ander schrijfmateriaal voorhanden was. Er waren talrijke schrijvers van de openbaring, wier namen door verschillende geleerden in lijsten zijn opgesomd. De meest omvattende opsomming is gegeven door al-Iraq die 42 schrijvers van de Profeeet vermeldt.
D vier rechtgeleide kaliefen behoorden tot de bekenste schrijvers, evenals Mu'awiya Ibn Abu Sufyan, Zaid Ibn Thabit, Ubayy Ibn Ka'b. Volgens de geleerden van de Islam staat vast dat de gehele Koran ten tijde van de Profeet is opgeschreven, echter zonder dat de tekstgedeelten op één plaats bijeengebracht zijn. Zaid Ibn Thabit merkte daarover op:

Toen de Profeet (God zegene hem en schenke hem vrede) werd weggenomen, was [de Koran nog] niet in iets bepaalds verzameld.

Deze uitspraak moet worden begrepen in het licht van de wijze waarop de openbaring plaatsvond: de Soera's van de Koran werden niet in een keer geopenbaard; nu eens kwamen er drie verzen, dan weer vijf of tien. Om deze reden placht de profeet de schrijvers van de openbaring te bevelen:

Plaats dit vers na dar bepaalde vers van de Soerah waarin die bepaalde kwesties worden vermeld.

Toen de opebaring werd afgebroken door het overlijden van de profeet, dus toen de rangschikking van de Koran vaststond, begon de eerste Khalief, Abu Bakr (r.a) (632- 634) de Koran - voor de tweede keer - te verzamelen, ditmaal in één codex.

Toen Abu Bakr het kalifaat over de Moslims bekleedde, kreeg hij de maken met grote problemen, waaronder de Slag bij Al-Yamama in het jaar 634. De reden van deze veldslag was de afvalligheid van sommige stammen van de Islam en hun weigering om de zaka te betalen. De leider van deze stammen Musaylima, die zich na de dood van de profeet zich uitgaf voor de profeet. In deze veldslag stierven veel Islamitische recitatoren. De Moslims vreesden dat de Koran, ten gevolge van de dood van hen die de Heilige tekst memoriseerden (qurra of huffaz) verloren zou kunnen gaan. Hierop stelden zijn aan Abu Bakr voor om de Koran in één codex bijeen te brengen en deze te laten vaststellen door een commissie die uit de meest vooraanstaande recitatoren zou bestaan, en wel uit hen die ook de openbaring in opdracht van de profeet hadden opgeschreven.
Nadat Zaid, die belast was met het toezicht op de verzameling van de Koran, het bijeenbrengen van de Quran had voltooid, overhandigde hij de verzameling aan kalief Abu Bakr, die haar bewaarde tot aan zijn dood. Hierna kwamen de betreffende bladen in het bezit van de tweede Khalief, Umar ibn al-Khattab. Deze overhandigde de bladen aan het einde van zijn leven aan zijn dochter Hafsa, omdat dat de derde Khalief op dat moment nog niet ingezworen was.

Ten tijde van van de derde rechtgeleide khalief (644-656) breidde het gebied van het Islamitische rijk zich uit en de inwonende volkeren mengden zich met elkaar. De Koran omvatte, in de vorm waarin hij in de tijd van de profeet of Abu Bakr was neergeschreven, zeven taalvormen.
Uthman had tot doel om de leeswijze van de Koran te uniformeren en de mensen te verenigen onder één codex.
De Uthmaanse codices die vervaardigd werden ( 5 in totaal) zond Uthman naar de verschillende regio's en belangrijkste centra van het Islamitische Rijk, namelijk Mekka, Damascus, Basra en Koefa. Een exemplaar ging naar Medina.

[ Bericht 0% gewijzigd door Super7fighter op 24-04-2008 12:28:38 ]
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_58277754
Juist... buiten het feit dat dit inderdaad een van de versies is die ik ken, Wat mij hierbij verbaasd is dat er zoveel "menselijke" en daardoor dus onzekere factoren en variabelen bij komen kijken. Dit terwijl de Islam zo sterk predikt dat de Koran het directe en ongewijzigde woord van Allah is, en dat de de Bijbel en de Torah om deze redenen niet geldig zou zijn vanwege menselijke wijziging van de boodschap. Ook staat het voor Moslims vast dat Mohammed slechts een normale man was zoals een ieder met zijn eigen goede en slechte kanten. Zelfs hij maakte van tijd tot tijd fouten, laat staan dat zijn volgelingen perfect waren in het bewaren van de Soera's. Ook zij maakten fouten. Hoe kan men met kennis van dit feit dan zeggen dat de Koran met 100 procent zekerheid het letterlijke woord van Allah is, die exact zo via Mohammed ter wereld is gebracht?

Als ik mij niet vergis verkondigt het Jodendom trouwens ook al jaren dat de Torah het directe woord van god is dat via Mozes naar de wereld is gebracht...

Dan nog een vraag: Mohammed vroeg zijn volgelingen altijd om niet over hem zelf te schrijven omdat hij slechts een normale man was zoals zij. Waarom volgt het overgrote merendeel van de Moslims tegenwoordig dan verhalen over hem in de vorm van Sunnah/Hadith? Het lijkt mij logischer om slechts het woord van Allah te volgen en niet de door de 'gewone' mens verwoorde en opgeschreven Hadith teksten over Mohammed als persoon (die dus altijd subjectief zijn en met een grote kans op error).

Iemand hier wat commentaar op?
  donderdag 24 april 2008 @ 14:10:47 #162
126836 Super7fighter
pi_58278223
quote:
Op donderdag 24 april 2008 13:49 schreef -Jay-20- het volgende:
Juist... buiten het feit dat dit inderdaad een van de versies is die ik ken, Wat mij hierbij verbaasd is dat er zoveel "menselijke" en daardoor dus onzekere factoren en variabelen bij komen kijken. Dit terwijl de Islam zo sterk predikt dat de Koran het directe en ongewijzigde woord van Allah is, en dat de de Bijbel en de Torah om deze redenen niet geldig zou zijn vanwege menselijke wijziging van de boodschap. Ook staat het voor Moslims vast dat Mohammed slechts een normale man was zoals een ieder met zijn eigen goede en slechte kanten. Zelfs hij maakte van tijd tot tijd fouten, laat staan dat zijn volgelingen perfect waren in het bewaren van de Soera's. Ook zij maakten fouten. Hoe kan men met kennis van dit feit dan zeggen dat de Koran met 100 procent zekerheid het letterlijke woord van Allah is, die exact zo via Mohammed ter wereld is gebracht?

De profeet Mohammed is niet 'belast' als beschermer en bewaker van het Woord van God tot het einde der Tijden, maar Allah. Allah maakt duidelijk dat de mensheid daar niet toe in staat is ( alle voorgaande boodschappen werden namelijk gewijzigd). In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen. Daarom is geen enkele Koran anders dan de ander. Een Koran uit Nederland anno 2008 is dezelfde als de Quran van Andalusie van 1000 jaar terug. Een Koran uit de zevende en achtste eeuw is dezelfde als een Koran in Zuid-Afrika uit de 19de eeuw.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_58279167
De profeet maakte fouten? Dacht het niet. Teveel Tariq Ramadan gelezen denk ik?
pi_58279198
quote:

Als ik mij niet vergis verkondigt het Jodendom trouwens ook al jaren dat de Torah het directe woord van god is dat via Mozes naar de wereld is gebracht...

Dan nog een vraag: Mohammed vroeg zijn volgelingen altijd om niet over hem zelf te schrijven omdat hij slechts een normale man was zoals zij. Waarom volgt het overgrote merendeel van de Moslims tegenwoordig dan verhalen over hem in de vorm van Sunnah/Hadith? Het lijkt mij logischer om slechts het woord van Allah te volgen en niet de door de 'gewone' mens verwoorde en opgeschreven Hadith teksten over Mohammed als persoon (die dus altijd subjectief zijn en met een grote kans op error).

Iemand hier wat commentaar op?
Die 'gewone' mensen zijn sahabi's . Die zijn niet 'normaal'. Dat zijn de mensen die op dag des oordeels een rij zullen vormen achter de profeet. Of om het nog krachtiger duidelijk te maken. Een niet-sahabi kan niet eens een stofje zijn op een neushaartje van Hz. Vahsi (de laagste der sahabi).
pi_58279366
quote:
Op donderdag 24 april 2008 14:10 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

De profeet Mohammed is niet 'belast' als beschermer en bewaker van het Woord van God tot het einde der Tijden, maar Allah. Allah maakt duidelijk dat de mensheid daar niet toe in staat is ( alle voorgaande boodschappen werden namelijk gewijzigd). In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen. Daarom is geen enkele Koran anders dan de ander. Een Koran uit Nederland anno 2008 is dezelfde als de Quran van Andalusie van 1000 jaar terug. Een Koran uit de zevende en achtste eeuw is dezelfde als een Koran in Zuid-Afrika uit de 19de eeuw.
Dat is wel heel erg makkelijk... Waar zou dit precies vermeld staan dan? Waarom heeft hij dit niet eerder gedaan bij de Bijbel of de Torah gedaan? Het lijkt mij dat een alwetende Allah dat van te voren ook wel had kunnen bedenken dat de boodschap door de tijd heen langzaam aan wijzigd zou worden. Bovendien is het een feit dat er sinds het begin al verschillende versies zijn geweest met kleine verschillen, dit is tot op vandaag de dag nog steeds zo. Als je die redenering volgt zou het dus betekenen dat Allah gevaald heeft en daaruit zou je kunnen afleiden dat Allah niet bestaat... (wat betreft mijn persoonlijke redenering als ik dit zo lees).
pi_58279487
quote:

Dan nog een vraag: Mohammed vroeg zijn volgelingen altijd om niet over hem zelf te schrijven omdat hij slechts een normale man was zoals zij. Waarom volgt het overgrote merendeel van de Moslims tegenwoordig dan verhalen over hem in de vorm van Sunnah/Hadith?
Dat de profeet vmzh dat zei weet je dankzij de hadith. Wat 'normaal' betreft, dat had betrekking op het waarschuwen van de Ummah om hem niet te aanbidden zoals bij het Christendom is gebeurd.
quote:
Het lijkt mij logischer om slechts het woord van Allah te volgen en niet de door de 'gewone' mens verwoorde en opgeschreven Hadith teksten over Mohammed als persoon (die dus altijd subjectief zijn en met een grote kans op error).
Klopt, maar dat is ook zo, elke hadith die door de Koran verworpen wordt, verwerpen we, elke hadith die conform de Koran is of niet in tegenstrijd met de Koran wordt gebruikt, dus een aanvulling van wat de omstandigheden, de beperkingen, commentaar van Mohammed etc was. Wie kan tenslotte de Koran beter begrijpen onder de mensen dan Mohammed hij zelf? Dat gezegd hebbende, hoe wil je weten wat Mohammed vzmh heeft gezegd / gedaan zonder de hadith?
pi_58279535
quote:
Op donderdag 24 april 2008 14:54 schreef Burakius het volgende:

[..]

Die 'gewone' mensen zijn sahabi's . Die zijn niet 'normaal'. Dat zijn de mensen die op dag des oordeels een rij zullen vormen achter de profeet. Of om het nog krachtiger duidelijk te maken. Een niet-sahabi kan niet eens een stofje zijn op een neushaartje van Hz. Vahsi (de laagste der sahabi).
I beg to differ, genoeg mensen van Ahl-Albait die geen Sahabi waren maar hoger in status dan Wahshi, een Sahabi, ook geen enkel reden om aan te nemen waarom Wahshi hoger is dan de geselecteerde Moejadids of de verwachte leider, Mahdi.
pi_58279617
quote:
Op donderdag 24 april 2008 14:53 schreef Burakius het volgende:
Absoluut. Ook de profeet (evenals vorige profeten) maakte fouten aangezien hij een gewoon mens was. Dit is volgens mij een fundamentele fout van de hedendaagse Islam. Alles wat ook maar enigzins te maken heeft met Mohammed als profeet zijnde wordt als "wet" gezien naast wat er in de Koran zelf staat Dit klopt prinipeel niet met het principe dat de Koran een compleet en gedetailleerd werk is, en dat Mohammed slechts een mens en boodschapper van Allah was. Mohammed was inderdaad een van de 'beste' mensen van zijn tijd, maar daarom niet minder mens dan jij en ik. Ja, ook hij maakte fouten. Dit is de reden dat hij niet wou dat mensen over hem als persoon gingen schrijven. Er staat zelfs in de Koran een of twee keer vermeld dat Mohammed een fout besluit maakt wat betreft een belangrijke kwestie, en waar Allah hem later van "op de vingers tikt" om het zo maar even te vermelden. Ik kan mij zo niet precies meer herinneren waar het staat, maar ik ga even voor je zoeken.
  donderdag 24 april 2008 @ 15:13:55 #169
126836 Super7fighter
pi_58279644
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:00 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg makkelijk... Waar zou dit precies vermeld staan dan?

Wat precies?
quote:

[..]
Waarom heeft hij dit niet eerder gedaan bij de Bijbel of de Torah gedaan? Het lijkt mij dat een alwetende Allah dat van te voren ook wel had kunnen bedenken dat de boodschap door de tijd heen langzaam aan wijzigd zou worden.

Ja, het is ook onderdeel van zijn Wereldplan. Het is niet aan mij om te zeggen dat God het anders moeten doen. God heeft zo zijn redenen, en die zijn wel duidelijk, namelijk de mensen testen in dit leven.
quote:

[..]Bovendien is het een feit dat er sinds het begin al verschillende versies zijn geweest met kleine verschillen, dit is tot op vandaag de dag nog steeds zo. Als je die redenering volgt zou het dus betekenen dat Allah gevaald heeft en daaruit zou je kunnen afleiden dat Allah niet bestaat... (wat betreft mijn persoonlijke redenering als ik dit zo lees).
Er zijn geen verschillen, ook geen minieme verschillen. Dat is lariekoek. Het feit dat soennieten en sjieten dezelfde Koran hanteren, terwijl zij al vroeg in het Islamtijdperk tot splitsing kwamen, is al een sterke indicatie dat de Koran al vanaf het begin al aan dezelfde is gebleven.
pi_58279660
quote:
Op donderdag 24 april 2008 14:53 schreef Burakius het volgende:
Het staat in de Koran.
pi_58279699
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:14 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Het staat in de Koran.
pi_58279749
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

T'isser?
pi_58279758
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:13 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Wat precies?
quote:
In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen.
Dit bedoel ik, want dat haal ik er niet uit namelijk...
pi_58279792
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

I beg to differ, genoeg mensen van Ahl-Albait die geen Sahabi waren maar hoger in status dan Wahshi, een Sahabi, ook geen enkel reden om aan te nemen waarom Wahshi hoger is dan de geselecteerde Moejadids of de verwachte leider, Mahdi.
I beg to differ again. Overigens wil ik opmerken dat het niet erg gepast is om te praten over wie 'hoger' is etc. Maar hier komt ie

Een Ahl-Albait hoger dan een Sahabi? Namen? Verder is de Mahdi een aparte persoon. Deze kan bijvoorbeeld in een rij naast de profeet staan. Zoals je weet is er de rij van Sahabi's, maar naast deze rij is er ook de rij van 'de broeders uit het ahir tijdperk".
pi_58279801
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:17 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

T'isser?
Is there any reply beyond the Quran possible?
pi_58279813
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:17 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

T'isser?
Een vers zou heel veel opheldering geven. Een Profeet kan geen fout maken. Met een fout bedoel ik een zonden. Als je een fout bedoelt als voorbestemd dan zie ik dit niet als fout.
  donderdag 24 april 2008 @ 15:22:22 #177
126836 Super7fighter
pi_58279859
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:18 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

[..]

Dit bedoel ik, want dat haal ik er niet uit namelijk...
Geen valsheid kan het beroeren, van voren noch van achteren. Het is een Openbaring van de Alwijze, de Geprezene." (soera Foesilat 41, vers 42)

Hij (de Koran) is beschermd door Allah (swt):

"Voorwaar, Wij hebben deze vermaning (de Koran) nedergezonden en voorzeker Wij zullen er de Waker over zijn." (soera Al Hidjr 15, vers 9)
pi_58279868
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:14 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Het staat in de Koran.
Nu zeg je wel hele gekke dingen Magni.
pi_58279930
Ik denk dat Magni refereert naar een gebeurtenis van de profeet (vzmh)? Die met de oude man die hij negeerde , omdat hij bezig was. Dus niet de aandacht gaf die hij moest geven?
pi_58279938
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:19 schreef Burakius het volgende:

[..]

I beg to differ again. Overigens wil ik opmerken dat het niet erg gepast is om te praten over wie 'hoger' is etc. Maar hier komt ie
quote:
Een niet-sahabi kan niet eens een stofje zijn op een neushaartje van Hz. Vahsi (de laagste der sahabi)
Een term als 'hoger' is een waarde, een toegevoegde subjectieve waarde, net zoals jouw uitspraken hierboven.
quote:
Een Ahl-Albait hoger dan een Sahabi? Namen?
Ahl Al bait is het huishouden van Mohammed en wordt in de Hadith hoger gehouden dan de Sahaba.
quote:
Verder is de Mahdi een aparte persoon. Deze kan bijvoorbeeld in een rij naast de profeet staan.
Nee hoor, er is enkel een rij met profeten en boodschappers en Mahdi komt bij 'Sadiqien al Sadiqien' oprechtsten der oprechtsten, zoals vermeld in de Koran. Mahdi zal in de schaduw van de profeet staan, meaning hij voert zijn leer uit, niet opvolgen.
quote:
Zoals je weet is er de rij van Sahabi's, maar naast deze rij is er ook de rij van 'de broeders uit het ahir tijdperk".
En dus genoeg voorbeelden aan te halen die meer dan 'stof' zijn van Wahsi van mensen die niet-sahabi's zijn. Overigens is 'laagste' noemen net zo een waardeoordeel.
pi_58279972
Ik had het ook over mensen die na de Sahabi's kwamen met uitzondering van Mahdi. Ik doelde op a'liems etc. die niet 'hoger kunnen zijn dan Sahabi's.

Over die rij valt nog te discusseren, maar dat zal betekenen dat ik even de boeken weer in moet duiken.
pi_58279975
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:25 schreef Burakius het volgende:
Ik denk dat Magni refereert naar een gebeurtenis van de profeet (vzmh)? Die met de oude man die hij negeerde , omdat hij bezig was. Dus niet de aandacht gaf die hij moest geven?
Handig om de 5 eigenschappen van profeten op te sommen:
1-Sidk
2-Emanet
3-Teblig
4-Fetanet
5-Ismet

En dat laatste voorkomt dat.

mvrgr,

kan deze discussie trouwens in vragen over de Islam?
  donderdag 24 april 2008 @ 15:27:45 #183
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58279979
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:13 schreef Super7fighter het volgende:

Er zijn geen verschillen, ook geen minieme verschillen. Dat is lariekoek. Het feit dat soennieten en sjieten dezelfde Koran hanteren, terwijl zij al vroeg in het Islamtijdperk tot splitsing kwamen, is al een sterke indicatie dat de Koran al vanaf het begin al aan dezelfde is gebleven.
De sana'a manuscripten gevonden in Jemen suggereren wel degelijk anders. Ook de aanwezigheid van de Qira'at geeft natuurlijk aan dat er wel degelijk minieme verschillen zijn in vocalisatie en medeklinkers die op hun beurt de betekenis lichtelijk veranderen.
pi_58279989
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef kazakx het volgende:

[..]

Handig om de 5 eigenschappen van profeten op te sommen:
1-Sidk
2-Emanet
3-Teblig
4-Fetanet
5-Ismet

En dat laatste voorkomt dat.

mvrgr,
Vertaling?
pi_58280013
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

De sana'a manuscripten gevonden in Jemen suggereren wel degelijk anders. Ook de aanwezigheid van de Qira'at geeft natuurlijk aan dat er wel degelijk minieme verschillen zijn in vocalisatie en medeklinkers die op hun beurt de betekenis lichtelijk veranderen.
Dat verschil in vocalisatie is er niet, omdat het geschreven is in 1 dialect van de Arabieren. Die van de Quraish.
(verbeter me breoders als ik het fout heb)
pi_58280029
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef Burakius het volgende:
Ik had het ook over mensen die na de Sahabi's kwamen met uitzondering van Mahdi. Ik doelde op a'liems etc. die niet 'hoger kunnen zijn dan Sahabi's.
Moejadids dan? Moejadids als Imam Hanafi volgens een stroming en een Kathir volgens anderen hebben veel meer aan jouw geloof toegevoegd dan een Wahsi.
quote:
Over die rij valt nog te discusseren, maar dat zal betekenen dat ik even de boeken weer in moet duiken.
Good luck
pi_58280058
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef kazakx het volgende:

kan deze discussie trouwens in vragen over de Islam?
TS has spoken.
pi_58280168
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:22 schreef kazakx het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk hoor. Ik heb mij een tijdje geleden besloten om mij in de Islam te verdiepen, en heb sinsdien wekelijk een paar uurtje discussie/es met een Iman/Ustad.

Het was hij die mij uitlegde dat de Profeet ook slechts een normale man was die fouten maakte. Dit beargumenteerde hij met een bepaalde soera. Ik weet niet meer welke het is maar het ging ongeveer zo:

Mohammed heeft zit ergens te praten. Er komt een blinde man bij hem om hem wat te vragen. Mohammed wil de man antwoord geven, maar op het moment dat hij dat wil doen komt er een 'belangrijke man' oid aanlopen die volledig in het wit is gekleed. Vervolgens fronst de Profeet naar de blinde man en besluit met de in het wit geklede man te gaan praten.

Later vertelt Allah dat hij hier een fout heeft gemaakt om de arme, blinde man te negeren en wordt het duidelijk de de in het wit geklede man Allah was die hem wilde testen.

let op, dit is wat ik mij er van kan herinneren, en zeker niet de letterlijke tekst, maar dit was de boodschap in ieder geval.
pi_58280196
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:22 schreef kazakx het volgende:

[..]

quote:
80:1 Hij (de profeet) fronste (zijn voorhoofd) en wendde zich af. 2 Omdat er een blinde man tot hem kwam. 3 (Mens) wat weet gij? Misschien wilde hij zich laten louteren. 4 Of hij kon om raad komen, en die raad zou hem van nut kunnen zijn. 5 Maar aan hem, die onverschillig is 6 Schenkt gij uw aandacht, 7 Hoewel gij er niet voor aansprakelijk zijt als hij zich niet loutert. 8 Maar hij die zich tot u haast, 9 En Allah vreest, 10 Voor hem zijt gij onverschillig. 11 Neen! Voorwaar, het is een vermaning. 12 Dus, wie het wil, laat hem er lering uit trekken.
Vooral de laatste zin is erg van belang. Voor ons.
pi_58280222
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:36 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk hoor. Ik heb mij een tijdje geleden besloten om mij in de Islam te verdiepen, en heb sinsdien wekelijk een paar uurtje discussie/es met een Iman/Ustad.

Het was hij die mij uitlegde dat de Profeet ook slechts een normale man was die fouten maakte. Dit beargumenteerde hij met een bepaalde soera. Ik weet niet meer welke het is maar het ging ongeveer zo:

Mohammed heeft zit ergens te praten. Er komt een blinde man bij hem om hem wat te vragen. Mohammed wil de man antwoord geven, maar op het moment dat hij dat wil doen komt er een 'belangrijke man' oid aanlopen die volledig in het wit is gekleed. Vervolgens fronst de Profeet naar de blinde man en besluit met de in het wit geklede man te gaan praten.

Later vertelt Allah dat hij hier een fout heeft gemaakt om de arme, blinde man te negeren en wordt het duidelijk de de in het wit geklede man Allah was die hem wilde testen.

let op, dit is wat ik mij er van kan herinneren, maar en zeker niet de letterlijke tekst, maar dit was de boodschap in ieder geval.
Ja deze ken ik ook, maar dit is dus niet een fout. Let op. Het woordje fout is niet van toepassing hier. Dit is iets wat voorbestemd is. Muhammad (vzmh) MOEST die fout maken. Zodat wij er lering uit kunnen trekken.
pi_58280266
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:37 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

[..]

Vooral de laatste zin is erg van belang. Voor ons.
Ok maar dan is het een kwestie van hoe je fouten definieerd. Als zondigen = fouten dan klopt dat inderdaad niet.
pi_58280307
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:40 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ok maar dan is het een kwestie van hoe je fouten definieerd. Als zondigen = fouten dan klopt dat inderdaad niet.
Ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat de Profeet (vzmh) gezondigd heeft.
pi_58280313
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:38 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ja deze ken ik ook, maar dit is dus niet een fout. Let op. Het woordje fout is niet van toepassing hier. Dit is iets wat voorbestemd is. Muhammad (vzmh) MOEST die fout maken. Zodat wij er lering uit kunnen trekken.
Dat is jouw persoonlijke interpretatie, maar niet die van mij (en vele met mij overigens). Naar mijn idee is het vrij naief om er vanuit te gaan dat Mohammed (en de andere profeten) wel mens waren, maar geen fouten maakten.
pi_58280316
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:38 schreef Burakius het volgende:

[..]

Dus is het een fout.
pi_58280345
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:42 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Dus is het een fout.
Wees je wel voorzichting in een discussie met verlangens een gelijk te behalen.
pi_58280367
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:42 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Dus is het een fout.
Als dat zo was, dan was het een zonde. en aangezien een profeet geen zonde kan maken was het geen fout.
pi_58280394
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:45 schreef Burakius het volgende:

[..]

Als dat zo was, dan was het een zonde. en aangezien een profeet geen zonde kan maken was het geen fout.
Nee, een fout is geen zonde, als jij perongeluk eet me het vasten is dat een fout, geen zonde.
pi_58280408
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, een fout is geen zonde, als jij perongeluk eet me het vasten is dat een fout, geen zonde.
De blinde man negeren is een zonde. Helemaal als je profeet bent. Moet je je eens indenken...
  donderdag 24 april 2008 @ 15:48:03 #199
126836 Super7fighter
pi_58280430
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

De Koran is geopenbaard is zeven leeswijzen. De vorm verschilde weliswaar, maar de betekenis was steeds een en dezelfde.
Een voorbeeld hiervan in de verschillende manieren waarop je in het Arabisch iemand kan verzoeken om nader bij te komen: halumma!, aqbil! ta'ala!, adjdjil, asr, qasdi, nahwi! De betekenis van de zeven verschillend woordvormen is een en dezelfde, namelijk : Kom hier.

Tijdens het kalifaat van Uthman verenigde de Islamitische natie op een enkele woordvorm om een eind te maken aan de onenigheid. De zegswijze van de Quraish werd opgenomen in de codex. De Koran was immers in hun taal geopenbaard.
pi_58280446
quote:
Op donderdag 24 april 2008 15:46 schreef Burakius het volgende:

[..]

De blinde man negeren is een zonde. Helemaal als je profeet bent. Moet je je eens indenken...
Was het wel bewust negeren, of als in ik kom zo bij je, Mohammed was zo diep in verlangen om de Islam te verspreiden dat hij naar de rijkeren ging zodat anderen hun voorbeeld gingen nemen als de rijkeren zich bekeerden, als dan er tussen een blinde man komt terwijl de profeet bezig is met Dawa weet ik niet of je dat een fout kunt noemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')