Het enige wat boven Boekhari staat is 'Moetafiq aleyh' of 'Sahiheyn', dus wat door Buchari en Muslim beiden is overgeleverd, maar desondanks ben je bij Boekhari aan het goede adres ja. Relevante kanttekeningen staan er altijd wel, denk bijvoorbeeld aan : http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:12 schreef koningdavid het volgende:
Een vraag voor Triggershot en de zijnen.
Ik wilde me eens wat verdiepen in de Hadith. Ik heb vernomen dat het werk van Al-Boekhari redelijk betrouwbaar wordt geacht en dus ben ik daarin gaan lezen.
Ik kom daar echter ook de merkwaardige uitspraken van Mohammed tegen over het drinken van kamelenurine etc. Moet ik nou echt geloven dat dit soort uitspraken van Mohammed zijn of zijn er nog enkele reserveringen of kanttekeningen?
Deze vers geeft de hint aan de mensheid dat vogels een taal hebben en als hier voldoende onderzoek naar gedaan word dat wij net als bij David en Salomo hun kunnen gebruiken voor verschillende doeleinden. Denk hierbij aan verschillende vogels die een oplossing zijn voor sprinkhanenplagen.quote:27:16
En Salomo volgde David op en hij zeide: "O gij mensen, ons is de taal der vogelen onderwezen, en ons werd alles geschonken. Dit is inderdaad Gods openbare gunst."
Natuurlijk , je kunt geloven dat Allah de neiging had om mensen in de zesde eeuw op vage wijze in contact te laten komen met wetenschappelijke ideeën die we pas in de vorige eeuw "opnieuw ontdekt hebben". De schepping was er altijd al, maar in mijn ogen de wetenschappelijke beschrijving niet.quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:32 schreef Tevik het volgende:
Jullie doen alsof wetenschappers zelf deze natuurwetten hebben geschapen en dat ook nog eens in de 20ste eeuw. Deze natuurwetten zijn tot stand gekomen tijdens de schepping van het heelal, miljarden jaren geleden, ouder dan de openbaring van welke heilige Boek ook. Dus wat wetenschappers nu ontdekken/waarnemen heeft zolang als de schepping bestaat bestaan en die kennis was voor iedere schepsel vanuit die oer-oertijd toegankelijk.
Dat weet ik, daar heb ik dus een tijdje terug een topic over geopend wat ik eerder aanstipte.quote:Daarnaast zijn de "Libelle" en "Margriet" niet geschreven om wetenschappelijk kennis over te brengen, in de Koran daarentegen wordt er soms ook gesproken over de schepping(sprocessen) en dat daarin tekenen zijn voor het bestaan van God. En als God spreekt over bepaalde scheppings-processen in de Koran is dat niet om de lezer wetenschappelijke kennis bij te brengen maar om de lezer wakker te schudden en om zijn aandacht te vestigen op de wonderbaarlijke natuur van iets wat normaal gesproken als vanzelfsprekend gezien wordt. God heeft er niets aan dat iemand slechts iets weet (wetenschap). God wil dat het weten van bepaalde kennis gevolgd wordt door het handelen naar die kennis, wat altijd ontzag is voor God dat gevolgd wordt door vroomheid/eerlijkheid/nederigheid etc, met als doel een ziel die God steeds meer nadert. In de Koran worden mensen die veel weten maar er spiritueel niets mee doen ook wel vergeleken met ezels die boeken dragen.
Zo,quote:Op dinsdag 22 april 2008 18:44 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Dit komt uit "The meanings of the Holy Qur'an - by Maulana Abdullah Yusuf Ali (New Eddition with revised translation and commentary). Hij is gedrukt in New Delhi, maar ik heb hem gekocht in Indonesie.
Het is voor mij een erg duidelijke en niet al te orthodoxe versie. Hier voor had ik ook al een aantal andere versies geprobeerd, maar daar kon ik maar moeilijk doorheen komen. De indeling bevalt mij ook erg goed bij deze versie. Links op de pagina de Engelse vertaling met vele nummeringen voor footnotes, die onder op de pagina als tafsir worden weergegeven, en rechts op de pagina de arabische versie
Arabisch:quote:21:46
En indien een klein briesje van de kastijding van uw Heer (Rab) hen ook maar zou raken...
Zoiets had ik al gehoord ja, maar desondanks is het voor mij persoonlijk de beste om doorheen komen. in ieder geval in vergelijking met de eerdere versie die ik gekregen of gekocht heb. Het zou mij nog wel eens interessant lijken om een Koran te lezen waarin alles in chronologische volgorde staat, en dan met de historische context + tafsir erbij vermeld.quote:Op woensdag 23 april 2008 19:05 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Zo,
...
Het is een leuk boek op dingen na: dingen die te maken hebben met geloofsleer, dus de basis van de basis !
De verzameling en bundeling van de Koran heeft allereerst te maken met de chronologie van het neerschrijven van de Koran en vervolgens met de verschillende fasen in het proces dat in de Islamitische bronnen als verzameling van de Koran wordt aangeduid. De Islamitische bronnen spreken van drie afzonderlijke fasen van de verzameling: allereerst ten tijde van het optreden van de profeet, vervolgens tijdens de periode van Abu Bakr en ten slotte in de periode van Uthman. In Uthmans tijd werd de Koran in codices gekopieerd; met de hand afgeschreven exemplaren werden in boekvorm gebundeld. Tevens werden exemplaren van de Koran naar verschillende steden en streken van het Islamitische rijk gezonden.quote:Op donderdag 24 april 2008 07:29 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Nog even een vraag wat betreft de formulering van de hedendaagse koran. Wanneer is deze precies formeel op papier gezet en bij elkaar gebonden? Wie heeft dit precies gedaan? Welke bronnen zijn gebruikt? En onder welke voorwaarden? En hoe is hij vervolgens gedistribueerd? etc... Tot nu toe heb ik van verschillende bronnen getallen gehoord van 20 jaar tot 350 jaar na de dood van Mohammed. Iemand die hier wat meer informatie over heeft?
De profeet Mohammed is niet 'belast' als beschermer en bewaker van het Woord van God tot het einde der Tijden, maar Allah. Allah maakt duidelijk dat de mensheid daar niet toe in staat is ( alle voorgaande boodschappen werden namelijk gewijzigd). In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen. Daarom is geen enkele Koran anders dan de ander. Een Koran uit Nederland anno 2008 is dezelfde als de Quran van Andalusie van 1000 jaar terug. Een Koran uit de zevende en achtste eeuw is dezelfde als een Koran in Zuid-Afrika uit de 19de eeuw.quote:Op donderdag 24 april 2008 13:49 schreef -Jay-20- het volgende:
Juist... buiten het feit dat dit inderdaad een van de versies is die ik ken, Wat mij hierbij verbaasd is dat er zoveel "menselijke" en daardoor dus onzekere factoren en variabelen bij komen kijken. Dit terwijl de Islam zo sterk predikt dat de Koran het directe en ongewijzigde woord van Allah is, en dat de de Bijbel en de Torah om deze redenen niet geldig zou zijn vanwege menselijke wijziging van de boodschap. Ook staat het voor Moslims vast dat Mohammed slechts een normale man was zoals een ieder met zijn eigen goede en slechte kanten. Zelfs hij maakte van tijd tot tijd fouten, laat staan dat zijn volgelingen perfect waren in het bewaren van de Soera's. Ook zij maakten fouten. Hoe kan men met kennis van dit feit dan zeggen dat de Koran met 100 procent zekerheid het letterlijke woord van Allah is, die exact zo via Mohammed ter wereld is gebracht?
Die 'gewone' mensen zijn sahabi's . Die zijn niet 'normaal'. Dat zijn de mensen die op dag des oordeels een rij zullen vormen achter de profeet. Of om het nog krachtiger duidelijk te maken. Een niet-sahabi kan niet eens een stofje zijn op een neushaartje van Hz. Vahsi (de laagste der sahabi).quote:Op donderdag 24 april 2008 13:49 schreef -Jay-20- het volgende:
Juist... buiten het feit dat dit inderdaad een van de versies is die ik ken, Wat mij hierbij verbaasd is dat er zoveel "menselijke" en daardoor dus onzekere factoren en variabelen bij komen kijken. Dit terwijl de Islam zo sterk predikt dat de Koran het directe en ongewijzigde woord van Allah is, en dat de de Bijbel en de Torah om deze redenen niet geldig zou zijn vanwege menselijke wijziging van de boodschap. Ook staat het voor Moslims vast dat Mohammed slechts een normale man was zoals een ieder met zijn eigen goede en slechte kanten. Zelfs hij maakte van tijd tot tijd fouten, laat staan dat zijn volgelingen perfect waren in het bewaren van de Soera's. Ook zij maakten fouten. Hoe kan men met kennis van dit feit dan zeggen dat de Koran met 100 procent zekerheid het letterlijke woord van Allah is, die exact zo via Mohammed ter wereld is gebracht?
Als ik mij niet vergis verkondigt het Jodendom trouwens ook al jaren dat de Torah het directe woord van god is dat via Mozes naar de wereld is gebracht...
Dan nog een vraag: Mohammed vroeg zijn volgelingen altijd om niet over hem zelf te schrijven omdat hij slechts een normale man was zoals zij. Waarom volgt het overgrote merendeel van de Moslims tegenwoordig dan verhalen over hem in de vorm van Sunnah/Hadith? Het lijkt mij logischer om slechts het woord van Allah te volgen en niet de door de 'gewone' mens verwoorde en opgeschreven Hadith teksten over Mohammed als persoon (die dus altijd subjectief zijn en met een grote kans op error).
Iemand hier wat commentaar op?
Dat is wel heel erg makkelijk... Waar zou dit precies vermeld staan dan? Waarom heeft hij dit niet eerder gedaan bij de Bijbel of de Torah gedaan? Het lijkt mij dat een alwetende Allah dat van te voren ook wel had kunnen bedenken dat de boodschap door de tijd heen langzaam aan wijzigd zou worden. Bovendien is het een feit dat er sinds het begin al verschillende versies zijn geweest met kleine verschillen, dit is tot op vandaag de dag nog steeds zo. Als je die redenering volgt zou het dus betekenen dat Allah gevaald heeft en daaruit zou je kunnen afleiden dat Allah niet bestaat... (wat betreft mijn persoonlijke redenering als ik dit zo lees).quote:Op donderdag 24 april 2008 14:10 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De profeet Mohammed is niet 'belast' als beschermer en bewaker van het Woord van God tot het einde der Tijden, maar Allah. Allah maakt duidelijk dat de mensheid daar niet toe in staat is ( alle voorgaande boodschappen werden namelijk gewijzigd). In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen. Daarom is geen enkele Koran anders dan de ander. Een Koran uit Nederland anno 2008 is dezelfde als de Quran van Andalusie van 1000 jaar terug. Een Koran uit de zevende en achtste eeuw is dezelfde als een Koran in Zuid-Afrika uit de 19de eeuw.
Dat de profeet vmzh dat zei weet je dankzij de hadith. Wat 'normaal' betreft, dat had betrekking op het waarschuwen van de Ummah om hem niet te aanbidden zoals bij het Christendom is gebeurd.quote:Op donderdag 24 april 2008 13:49 schreef -Jay-20- het volgende:
Dan nog een vraag: Mohammed vroeg zijn volgelingen altijd om niet over hem zelf te schrijven omdat hij slechts een normale man was zoals zij. Waarom volgt het overgrote merendeel van de Moslims tegenwoordig dan verhalen over hem in de vorm van Sunnah/Hadith?
Klopt, maar dat is ook zo, elke hadith die door de Koran verworpen wordt, verwerpen we, elke hadith die conform de Koran is of niet in tegenstrijd met de Koran wordt gebruikt, dus een aanvulling van wat de omstandigheden, de beperkingen, commentaar van Mohammed etc was. Wie kan tenslotte de Koran beter begrijpen onder de mensen dan Mohammed hij zelf? Dat gezegd hebbende, hoe wil je weten wat Mohammed vzmh heeft gezegd / gedaan zonder de hadith?quote:Het lijkt mij logischer om slechts het woord van Allah te volgen en niet de door de 'gewone' mens verwoorde en opgeschreven Hadith teksten over Mohammed als persoon (die dus altijd subjectief zijn en met een grote kans op error).
I beg to differ, genoeg mensen van Ahl-Albait die geen Sahabi waren maar hoger in status dan Wahshi, een Sahabi, ook geen enkel reden om aan te nemen waarom Wahshi hoger is dan de geselecteerde Moejadids of de verwachte leider, Mahdi.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die 'gewone' mensen zijn sahabi's . Die zijn niet 'normaal'. Dat zijn de mensen die op dag des oordeels een rij zullen vormen achter de profeet. Of om het nog krachtiger duidelijk te maken. Een niet-sahabi kan niet eens een stofje zijn op een neushaartje van Hz. Vahsi (de laagste der sahabi).
Absoluut. Ook de profeet (evenals vorige profeten) maakte fouten aangezien hij een gewoon mens was. Dit is volgens mij een fundamentele fout van de hedendaagse Islam. Alles wat ook maar enigzins te maken heeft met Mohammed als profeet zijnde wordt als "wet" gezien naast wat er in de Koran zelf staat Dit klopt prinipeel niet met het principe dat de Koran een compleet en gedetailleerd werk is, en dat Mohammed slechts een mens en boodschapper van Allah was. Mohammed was inderdaad een van de 'beste' mensen van zijn tijd, maar daarom niet minder mens dan jij en ik. Ja, ook hij maakte fouten. Dit is de reden dat hij niet wou dat mensen over hem als persoon gingen schrijven. Er staat zelfs in de Koran een of twee keer vermeld dat Mohammed een fout besluit maakt wat betreft een belangrijke kwestie, en waar Allah hem later van "op de vingers tikt" om het zo maar even te vermelden. Ik kan mij zo niet precies meer herinneren waar het staat, maar ik ga even voor je zoeken.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:53 schreef Burakius het volgende:
De profeet maakte fouten? Dacht het niet. Teveel Tariq Ramadan gelezen denk ik?
quote:Op donderdag 24 april 2008 15:00 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg makkelijk... Waar zou dit precies vermeld staan dan?
quote:Op donderdag 24 april 2008 15:00 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]
Waarom heeft hij dit niet eerder gedaan bij de Bijbel of de Torah gedaan? Het lijkt mij dat een alwetende Allah dat van te voren ook wel had kunnen bedenken dat de boodschap door de tijd heen langzaam aan wijzigd zou worden.
Er zijn geen verschillen, ook geen minieme verschillen. Dat is lariekoek. Het feit dat soennieten en sjieten dezelfde Koran hanteren, terwijl zij al vroeg in het Islamtijdperk tot splitsing kwamen, is al een sterke indicatie dat de Koran al vanaf het begin al aan dezelfde is gebleven.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:00 schreef -Jay-20- het volgende:
[..]Bovendien is het een feit dat er sinds het begin al verschillende versies zijn geweest met kleine verschillen, dit is tot op vandaag de dag nog steeds zo. Als je die redenering volgt zou het dus betekenen dat Allah gevaald heeft en daaruit zou je kunnen afleiden dat Allah niet bestaat... (wat betreft mijn persoonlijke redenering als ik dit zo lees).
Het staat in de Koran.quote:Op donderdag 24 april 2008 14:53 schreef Burakius het volgende:
De profeet maakte fouten? Dacht het niet. Teveel Tariq Ramadan gelezen denk ik?
quote:
Dit bedoel ik, want dat haal ik er niet uit namelijk...quote:In de Quran geeft hij een interne verwijzing dat Hij Persoonlijk het Boek zal beschermen.
I beg to differ again. Overigens wil ik opmerken dat het niet erg gepast is om te praten over wie 'hoger' is etc. Maar hier komt iequote:Op donderdag 24 april 2008 15:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
I beg to differ, genoeg mensen van Ahl-Albait die geen Sahabi waren maar hoger in status dan Wahshi, een Sahabi, ook geen enkel reden om aan te nemen waarom Wahshi hoger is dan de geselecteerde Moejadids of de verwachte leider, Mahdi.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |