abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 april 2008 @ 19:01:40 #1
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57940044
Vanmiddag ben ik begonnen in de Koran. Kan er goed doorkomen, er is echter geen verhaallijn (zoals in de Bijbel) en de verteller valt nogal vaak in de herhaling. Leest iemand anders hier de Koran? Zo ja, dan heb ik een vraag. Waarom is Allah in de Koran meervoudig? Hij spreekt niet over 'Ik' maar over 'Wij'. Is dit een stijlvorm o.i.d.?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  woensdag 9 april 2008 @ 19:21:45 #2
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_57940495
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:01 schreef Scaurus het volgende:
Vanmiddag ben ik begonnen in de Koran. Kan er goed doorkomen, er is echter geen verhaallijn (zoals in de Bijbel) en de verteller valt nogal vaak in de herhaling. Leest iemand anders hier de Koran? Zo ja, dan heb ik een vraag. Waarom is Allah in de Koran meervoudig? Hij spreekt niet over 'Ik' maar over 'Wij'. Is dit een stijlvorm o.i.d.?
Ja, pluralis majestatis. Overigens raad ik je aan om een tafsir (=exegese) te kopen om de schoonheid van de Koran echt te leren waarderen. Een van de gezaghebbende tafsir, die bijna alle verzen kort maar duidelijk uitlegt, is die van Abudulla Yousuf Ali.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  woensdag 9 april 2008 @ 19:22:46 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57940526
Koninklijk meervoud.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 9 april 2008 @ 19:23:16 #4
126836 Super7fighter
pi_57940542
quote:
de verteller valt nogal vaak in de herhaling.
http://islambyquestions.net/Quran/repetitions.htm
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  woensdag 9 april 2008 @ 19:27:33 #5
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57940650
'However frequently the Qur’an is recited, it does not bore or fatigue'

je oogst wat je zaait
  woensdag 9 april 2008 @ 19:28:48 #6
126836 Super7fighter
pi_57940680
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:27 schreef Amokzaaier het volgende:
'However frequently the Qur’an is recited, it does not bore or fatigue'

Klopt, het wordt vanuit het moslim-oogpunt bekeken.
  Donald Duck held woensdag 9 april 2008 @ 19:32:46 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_57940771
geen god dan god maar zichzelf wel meervoud vinden. lekker dan.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 9 april 2008 @ 19:34:46 #8
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57940825
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:28 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Klopt, het wordt vanuit het moslim-oogpunt bekeken.
Ik wil em ook nog gaan lezen.. maat van me heeft em liggen.
ben alleen bang dat ik er moeilijk doorheen ga komen...

als je dat boek ziet als het allerbelangrijkste ter wereld.. of als interesse om te kijken in wat voor onwaarheden andere mensen geloven is wel een groot verschil.
je oogst wat je zaait
  woensdag 9 april 2008 @ 19:55:11 #9
212115 Isque
I'm Evil but still Cute ^
pi_57941321
Je heb helemaal gelijk, een vriendin heeft my dat boek als cadeau gegeven met de hoop dat ik myself zou gaan bekeren, die wilde dat ik dat even ging doorlezen..elke dag... ik heb een kijkje genomen, een beetje er doorheen gebladerd, my mening; die Quran is echt moelijk te inteprenten... je kunt het op zoveel manieren erna kijken...ik denk dat het handig is dat je les gaat volgen..je kunt gewoon naar een moskee gaan en erover lessen gaan volgen of heb je een paar moslimvrienden? Die kunnen je dan ook helpen...
pi_57943021
Scaurus, nu je toch een begin hebt gemaakt, lees dan meteen een goede vertaling inclusief achtergronden. Dan snap je ook meteen de verhaallijn:

The Qur'an with Annotated Interpretation in Modern English

Het is een vertaling (geen tafsir) maar ook meteen met voetnoten en soms wat plattegronden (atlassen) om een beeld te vormen van die tijd. Tafsir is te veel van het goede voor een niet moslim aangezien het behoorlijk wat kan oplopen qua aantallen pagina's.
De meeste vertalingen zijn idd niet te volgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 09-04-2008 21:10:11 ]
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_57943259
Een van de reviews en wat ik 100% deel met de volgende amazon reviewer:
quote:

8 of 8 people found the following review helpful:
5.0 out of 5 stars Simply the Best, September 28, 2007
By Ensar Demirkan (Los Angeles, USA) - See all my reviews
(REAL NAME)
This review is from: The Qur'an with Annotated Interpretation in Modern English (Hardcover)
After reading many translations (including most respected valuable works of Yusuf Ali and Muhammad Asad) this one stands out in many respects.

First of all it is very easy to understand. In a language we use everyday..

Has very informative and detailed explanations of the verses.

At the end of the book there is a very informative Appendix, which itself is like a seperate book, on various hot topics on Islam.. Like -Women in Islam, - Islam and war, -predestiny, - Resurection... etc

A nice glossary of Islamic terms at the end

It is from a mainstream Suni perspective.

Informative drawings and pictures..

Perfect cover and paper quality (mine is hardcover version)

Basicly,
...if you are looking for a clear and simple translation
...if you want to go beyond the bare translation and search into the details
...if you dont have time to read big volumes of Tafseer (commentaries.

for the Muslim and Non-Muslim alike, this is the best translation you can get..
pi_57943636
# Lb,

Bij het interpreteren van de Koran komt tafsir altijd van te pas, vooral die van Ibn Kathir, omdat het overlevert in wat voor omstandigheden de verzen zijn geopenbaard, commentaar van Mohammed en getuigen er op.

Al dan wel wat te bevorderd voor een beginner, maar rekening houden met het feit dat sommige verzen 'Muhkam' en anderen 'Mutashabih' is wel handig.
pi_57945258
quote:
Ik raad je aan ook Tefsir te nemen. Het is belangrijk te weten waar hoe wanneer de betreffende ayet is neergedaald.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  woensdag 9 april 2008 @ 22:50:31 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57945780
quote:
Zelfs Beatrix heeft het over Wij, koningin der Nederlanden. Maar, dat is wel een beetje een nadeel aan een groot aantal vertalingen, dat er zulke archaïsche constructies gebruikt moeten worden om de boel authentieker te doen lijken. Welke vertaling heb je overigens, van Kramer? (en Jansen). Wikipedia heeft trouwens ook per soera informatie wanneer welke soera is geopenbaard (d.w.z. na welke soera) en waar.

De volgorde van de soera's is namelijk niet chronologisch, maar grofweg naar lengte. De chronologie is echter soms van belang als er twee verzen zijn die over hetzelfde onderwerp spreken, dan heeft de laatst geopenbaarde meer prioriteit volgens de meeste interpretaties.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57945922
Die van Kramer is niet geaccepteerd als vertaling btw.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  woensdag 9 april 2008 @ 23:00:20 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57945998
quote:
Op woensdag 9 april 2008 22:55 schreef Burakius het volgende:
Die van Kramer is niet geaccepteerd als vertaling btw.
Niet geaccepteerd door wie? Naja, eigenlijk was dat de reden dat ik ernaar vroeg, want ik wist dat die van Kramer niet zo gewaardeerd wordt onder Moslims.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57946032
quote:
Op woensdag 9 april 2008 23:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Niet geaccepteerd door wie? Naja, eigenlijk was dat de reden dat ik ernaar vroeg, want ik wist dat die van Kramer niet zo gewaardeerd wordt onder Moslims.
Ik las de eerste 5 bladzijdes en ik moest lachen van hoe slecht het was. Van mij niet dus
pi_57949234
In de bijbel in Genesis wordt deze stijlvorm ook gebruikt, en is Elohiem ook een vast meervoud.
pi_57951033
quote:
Op donderdag 10 april 2008 02:00 schreef Haushofer het volgende:
In de bijbel in Genesis wordt deze stijlvorm ook gebruikt, en is Elohiem ook een vast meervoud.
Grappig dat je Genesis aanhaaalt want in de Koran word 'Wij" voornamelijk gebruikt bij versen waar het heelal en natuur achtige dingen worden aangehaald. Dit is een impliciete verwijzing naar God en zijn onderdanen (oorzaak-gevolg of soms engelen die ertussen zitten) die mede verantwoordelijk zijn voor dit soort processen. God is niet afhankelijk van zijn onderdanen maar hij geeft in dit soort verzen aan dat hij die dingen heeft gecreeerd met een causale verband. Bijvoorbeeld:

56:57
quote:
Wij schiepen u, maar waarom wildet gij de Waarheid niet erkennen?
50:6
quote:
Zien zij niet naar de hemel boven hen hoe Wij deze hebben opgericht en versierd en dat dezelve geen gebreken heeft?
  donderdag 10 april 2008 @ 10:07:50 #20
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57951602
quote:
Op woensdag 9 april 2008 22:50 schreef Iblis het volgende:
Welke vertaling heb je overigens, van Kramer? (en Jansen).
Die van Leemhuis.
pi_57951700
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:55 schreef Isque het volgende:
..je kunt gewoon naar een moskee gaan en erover lessen gaan volgen ..
Er worden regelmatig lessen gegeven waarin versen van koran worden uitgelegd. Ik hoop dat je iemand met veel verstand van koran kan vinden die ook nederlands beheerst.
verlegen :)
  donderdag 10 april 2008 @ 15:05:32 #22
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_57958223
Zo! mijn achtergebleven bijbelkennis wordt in dit topic weer eens even opgefrisd.
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_57958401
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:05 schreef tgs. het volgende:
Zo! mijn achtergebleven bijbelkennis wordt in dit topic weer eens even opgefrisd.
Is dat positief of negatief
pi_57969391
In tegenstelling tot het negatieve nieuws over de Koran, wilde ik een topic waarin voorbeelden worden gegeven wat de moslims(of niet moslims) nu zelf vinden van de Koran (in positieve zin only) en wat of welke versen hun het meest intrigeert uit de Koran.

Omdat dit onderwerp niet paste in de centrale vragen over de islam topic dus maar hier een start gemaakt.

Voor de duidelijkheid, dit is dus zeker niet bedoeld voor Islam/Koran/Mohammed/religie bashers!

Laat ik een voorbeeld geven waar ik al een paar dagen over zit na te denken ivm met de verschillende Gods bewijzen topics discussies in WFL.

Sommige versen in de Koran zijn voor volgende versen in rij, zowel bewijs als conclusie. Neem nu bijvoorbeeld de 4 versen van Al-Ichlaas (112):
quote:
1. Zeg: "Allah is de Enige.
2. Allah is zichzelf genoeg, Eeuwig.
3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.
4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."
Dit leest dus: Allah is de enige, dus Allah is zichzelf genoeg, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem.
Maar je kan deze versen in willekeurige volgorde zetten en nog steeds heb je dezelfde effect (stel ik doe 4-3-2-1):
Niemand is in enig opzicht gelijk aan hem, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus Allah is zichzelf genoeg, dus Allah is de enige.
Je kan ook 3-2-4-1 doen:
Hij is niet verwekt, nog verwekt hij, dus is Allah zichzelf genoeg, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem, dus Allah is de enige.
De andere combinaties doen het ook.

Dit vind ik in zekere zin zelf wonderbaarlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 10-04-2008 23:05:44 ]
pi_57969605
# Lb
  donderdag 10 april 2008 @ 23:00:31 #26
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57969704
tvp
  donderdag 10 april 2008 @ 23:16:10 #27
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_57970310
Probeer lepel eens achterstevoren te schrijven

Naar mijn mening is dit het gedeelte proza uit de Koran en is de daadwerkelijke boodschap toch wel een grotere. Maar dat had jij ook wel gezien, toch?
pi_57972444
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:16 schreef G.Fawkes het volgende:
Probeer lepel eens achterstevoren te schrijven

Naar mijn mening is dit het gedeelte proza uit de Koran en is de daadwerkelijke boodschap toch wel een grotere. Maar dat had jij ook wel gezien, toch?
De daadwerkelijke boodschap? Behalve dat een gemiddelde nederlander en moslim al weet dat de Koran:

de pre-eeuwige vertaler van het machtige Boek (het heelal),
en de post-eeuwige vertolking van de diverse tongen die de versen van creatie reciteren,
en de commentator van het boek van het zichtbaren en onzichtbare,
en de onthuller van de schatkisten van de Goddelijke namen die verborgen is in de hemelen en aarde,
en de sleutel naar de waarheden achter de reeks van gebeurtenissen,
en de tong van een onzichtbare wereld in deze zichtbare, manifesterende wereld,
de zon, het fundament, de blauwdruk van de islam
de heilige kaart van het hiernamaalse,
en de uiteenzettende woord, de heldere expositie, het beslissende bewijs, en de duidelijke tolk van de Goddelijke Essentie, de Attributen, de Namen, en de functies,
de onderwijzer van mensenrechten, humanisme,
het licht en water van de islam,
de ware wijsheid,
de ware gids en leider die de mensheid aansporen tot welvaart en geluk
een boek van gebed, boek van wijsheid, een boek van verering, een boek van gedachte, een boek van toevlucht
etc
etc

is...

Dat wist je toch al

Het was meer de vraag naar andere opmerkelijke dingen van mensen die het gelezen hebben
  vrijdag 11 april 2008 @ 02:44:16 #29
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_57973674
Hmmm tvp
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_57974149
Elke pagina van de Koran wordt weer eens verteld hoe het zal vergaan met de ongelovigen.
Hoezo haat tegen anders denkenden.......
Extreem slecht boekwerk
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_57974152
quote:
Op donderdag 10 april 2008 10:13 schreef teletubbies het volgende:

[..]

Er worden regelmatig lessen gegeven waarin versen van koran worden uitgelegd.
Je bedoelt dat er interpretaties op los worden gelaten?
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
  vrijdag 11 april 2008 @ 07:46:47 #32
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_57974549
Dat noemen we een cirkelredenering
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_57974605
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 00:40 schreef kazakx het volgende:
de pre-eeuwige vertaler van het machtige Boek (het heelal),
en de post-eeuwige vertolking van de diverse tongen die de versen van creatie reciteren,
en de commentator van het boek van het zichtbaren en onzichtbare,
en de onthuller van de schatkisten van de Goddelijke namen die verborgen is in de hemelen en aarde,
en de sleutel naar de waarheden achter de reeks van gebeurtenissen,
en de tong van een onzichtbare wereld in deze zichtbare, manifesterende wereld,
de zon, het fundament, de blauwdruk van de islam
de heilige kaart van het hiernamaalse,
en de uiteenzettende woord, de heldere expositie, het beslissende bewijs, en de duidelijke tolk van de Goddelijke Essentie, de Attributen, de Namen, en de functies,
de onderwijzer van mensenrechten, humanisme,
het licht en water van de islam,
de ware wijsheid,
de ware gids en leider die de mensheid aansporen tot welvaart en geluk
een boek van gebed, boek van wijsheid, een boek van verering, een boek van gedachte, een boek van toevlucht
etc
etc

is...
moowj
Nee kende deze omschrijvingen nog niet.
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_57974921
Surah Qiyamah heeft mij altijd geintrigeerd. Hoe Allah hier laat zien met dat Hij hen volledig zal hercreeëren tot aan vingertoppen toe. Ik vind dit stukje een mooie nadenker. Tot de vingertoppen. Waarom vingertoppen? Ik moet meteen denken aan dat alle vingerafdrukken anders zijn. De mens is hetzelfde, maar tot in details weer verschillend. Wat een macht. Wat een grootheid!

Verder heeft deze vers weer iets over de maan etc. Over de laatste dag. Hier gooi ik zelf nooit echt een gedachte bij. Ik heb zoiets van ik zie het wel.

Dan komt het stukje van bloedklont etc. geweldig.

1. Neen! Ik roep de Dag der Opstanding tot getuige.

2. Neen! Ik roep de zichzelf beschuldigende ziel tot getuige.

3. Denkt de mens dat Wij zijn beenderen niet kunnen verzamelen?

4. Zeker; Wij hebben de macht hem te herstellen tot in zijn vingertoppen.

5. Maar de mens wenst in 't vervolg slecht te handelen.

6. Hij vraagt: "Wanneer is de Dag der Opstanding?"

7. Maar als het oog verblind wordt,

8. En de maan verduisterd zal zijn,

9. En de zon en de maan zullen samen gebracht worden,

10. Op die Dag zal de mens zeggen: "Waarheen te vluchten?"

11. Neen! Geen schuilplaats!

12. Slechts bij uw Heer zal dan uw toevlucht zijn.

13. De mens zal op die Dag worden onderricht over hetgeen hij vooruitzond of achterliet.

14. Neen, de mens is een bewijs tegen zichzelf.

15. Zelfs al biedt hij (zijn) verontschuldigingen aan.

16. Beweeg uw tong er niet mede om deze (woorden) haastig (opte nemen!)

17. Het verzamelen en het verkondigen er van rust op Ons.

18. Wanneer Wij dus (de Openbaring) verkondigd hebben volg dan de verkondiging.

19. Daarna rust de verklaring er van op Ons.

20. Neen, maar gij (mensen) hebt dit leven lief.

21. En gij geeft het Hiernamaals prijs.

22. Op die Dag zullen sommige gezichten verlicht zijn,

23. Opziende naar hun Heer;

24. En andere gezichten zullen op die Dag somber zijn.

25. Wetende dat een vreselijke ramp hen spoedig zal overkomen.

26. Ja! Als de ziel van de stervende tot de keel zal opstijgen,

27. En er zal worden gezegd: "Wie is de geneesheer?"

28. Dan weet hij dat hij scheiden moet.

29. En wrijft (in doodsangst) het ene been tegen het andere.

30. Dan wordt (hij) tot uw Heer gedreven,

31. Want hij (mens) nam de Waarheid niet aan, noch bad hij.

32. Doch hij verloochende (de profeet) en wendde zich af.

33. Dan ging hij trots naar zijn familie terug.

34. "Wee u! Wee dus over u."

35. "Wee u nogmaals en nog eens wee!"

36. Denkt de mens dat hij zonder doel zal worden gelaten?

37. Was hij niet een kleine levenskiem die werd uitgestort?

38. Dan werd hij een klonter bloed daarna schiep en vervolmaakte Hij hem.

39. Daarvan (de kiem) maakt Hij een paar, man en vrouw.

40. Is Hij dan niet bij machte de doden te doen herleven?
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:27:00 #35
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57976963
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:52 schreef kazakx het volgende:
Hij is niet verwekt, nog verwekt hij, dus is Allah zichzelf genoeg, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem, dus Allah is de enige.
De andere combinaties doen het ook.

Dit vind ik in zekere zin zelf wonderbaarlijk.
Het komt er volgens mij opneer dat je die vier zinnen als equivalente beschrijvingen ziet van hetzelfde idee, dus dat ze inwisselbaar zijn. Net zoals je zegt ‘het is een vierkant, het heeft precies vier hoeken van 90 graden, het is een rechthoek met gelijke zijden, een parallelogram waarbij de zijden gelijk lopen’.

Schuif maar met die zinnen, elke zin volgt als conclusie uit de ander zo je wilt, dit omdat ze equivalent zijn. Maar ik mis echt oprecht even wat dit zo bijzonder maakt.
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:34:41 #36
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57977099
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 08:32 schreef Burakius het volgende:
Surah Qiyamah heeft mij altijd geintrigeerd. Hoe Allah hier laat zien met dat Hij hen volledig zal hercreeëren tot aan vingertoppen toe. Ik vind dit stukje een mooie nadenker. Tot de vingertoppen. Waarom vingertoppen? Ik moet meteen denken aan dat alle vingerafdrukken anders zijn.
Jij denkt aan vingerafdrukken, ik denk aan ‘het uiterste puntje van je lijf’, zoals je ook in het Nederlands ‘iets tot in je tenen kunt voelen’. Geheel en al dus. Niets met vingerafdrukken, dat lijkt me een beetje een anachronistische projectie.

Wat ik een intrigerende stukje vind is ‘26. Ja! Als de ziel van de stervende tot de keel zal opstijgen,’, wat is dat voor beeldspraak?
pi_57977482
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 10:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het komt er volgens mij opneer dat je die vier zinnen als equivalente beschrijvingen ziet van hetzelfde idee, dus dat ze inwisselbaar zijn. Net zoals je zegt ‘het is een vierkant, het heeft precies vier hoeken van 90 graden, het is een rechthoek met gelijke zijden, een parallelogram waarbij de zijden gelijk lopen’.

Schuif maar met die zinnen, elke zin volgt als conclusie uit de ander zo je wilt, dit omdat ze equivalent zijn. Maar ik mis echt oprecht even wat dit zo bijzonder maakt.
Nee dit is totaal iets anders. Jij hebt hier verschillende definities van een vierkant. Dat is niks spannends. En in elke zin zeg je al hetgeen wat je eerder zei:
een rechthoek met gelijke zijden --> hier zeg je al dat hij rechte hoeken heeft (dus 900) --> en eerder zeg je dat hij vier hoeken van 90 graden heeft. En dan zeg je dat het een parallelogram is waarbij de zijden geleik lopen, en ook hier zeg je dus impliciet dat hij rechte hoeken moet hebben. Je zegt eigenlijk iedere keer hetzelfde in die zinnen, maar dan op een andere manier.
Terwijl de versen die ik aanhaalde totaal verschillende aspecten van God belichten.
Geheid dat je misschien soortgelijke voorbeelden kunt aanhalen a.d.h. van mijn voorbeeld. Maar wees eerlijk, dit is toch een uniek voorbeeld van woord en zinsgebruik van de Koran om iets heel makkelijk, intelligent, kort, slim en poetisch (in het arabisch) duidelijk te maken.
pi_57977583
Surah ar-Rahman (De Meest Barmhartige), hoofdstuk 55 vers 33:

"O gemeenschap van djinn en mensen! Als jullie in staat zijn de gebieden van de hemelen en de aarde te verlaten, verlaat ze dan. Maar jullie kunnen ze niet verlaten behalve met macht."
pi_57977783
Surah az-Zumar, hoofdstuk 39 verzen 53-54

“Zeg: “O Mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige. En toont berouw aan jullie Heer, en geef jullie over aan Hem, voordat de bestraffing tot jullie komt, waarna jullie niet geholpen kunnen worden."

[ Bericht 3% gewijzigd door Tevik op 11-04-2008 11:47:20 ]
pi_57978011
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 11:10 schreef Tevik het volgende:

“Zeg: “O Mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige. En keert terug tot jullie Heer, en geef jullie over aan Hem, voordat de bestraffing tot jullie komt, waarna jullie niet geholpen kunnen worden."
Kan je ook in je eigen woorden vertellen waarom het je intrigeerd?
  vrijdag 11 april 2008 @ 11:50:05 #41
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57978596
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 10:55 schreef kazakx het volgende:
Terwijl de versen die ik aanhaalde totaal verschillende aspecten van God belichten.
Geheid dat je misschien soortgelijke voorbeelden kunt aanhalen a.d.h. van mijn voorbeeld. Maar wees eerlijk, dit is toch een uniek voorbeeld van woord en zinsgebruik van de Koran om iets heel makkelijk, intelligent, kort, slim en poetisch (in het arabisch) duidelijk te maken.
Jij zegt dat je verzen (laat ik ze even a, b, c, en d) noemen vrijelijjk te herschikken zijn, en dat telkens het ene vers uit het andere geconcludeerd kan worden. a, dus b, dus c, dus d, maar ook b, dus d, dus c, dus a. Hiermee heb je de equivalentie van die aspecten aangetoond.

Verder zou ik oppassen met je zinsconstructie ‘dit is een uniek voorbeeld’, want je impliceert nu dat de rest van de Koran duister is en niet zo intelligent is opgezet. Ik denk dat het beter is om te zeggen ‘typisch voorbeeld’.
pi_57978760
quote:
Hebben de ongelovigen niet ingezien dat de hemel en de aarde gesloten waren en dat Wij ze dan hebben geopend? En al hetgeen leeft, hebben Wij uit water gemaakt. Willen zij dan toch niet geloven?
De profeten: 30
021.030
quote:
YUSUFALI: Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together (as one unit of creation), before we clove them asunder? We made from water every living thing. Will they not then believe?
PICKTHAL: Have not those who disbelieve known that the heavens and the earth were of one piece, then We parted them, and we made every living thing of water? Will they not then believe?
SHAKIR: Do not those who disbelieve see that the heavens and the earth were closed up, but We have opened them; and We have made of water everything living, will they not then believe?
Waarom het me intrigeert? Spreekt voor zich denk ik zo.

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2008 12:02:45 ]
pi_57979011
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 11:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De profeten: 30
021.030
[..]

Waarom het me intrigeert? Spreekt voor zich denk ik zo.
heavens and the earth were of one piece = een gaswolk?
pi_57979115
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 12:08 schreef kazakx het volgende:

[..]

heavens and the earth were of one piece = een gaswolk?
Allah alem, ik was er niet bij.

Ik houd het lekker neutraal op 'één creatie' .
pi_57979475
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 11:22 schreef kazakx het volgende:

[..]

Kan je ook in je eigen woorden vertellen waarom het je intrigeerd?
“Zeg: “O Mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige. En keert terug tot jullie Heer, en geef jullie over aan Hem, voordat de bestraffing tot jullie komt, waarna jullie niet geholpen kunnen worden."

Overigens heb ik een klein foutje ontdekt in de vertaling die ik eerder overnam (die ik nu in mijn eerste post gewijzigd heb). Het is niet "en keert terug tot jullie Heer", maar "En toont berouw aan jullie Heer".

Waarom het mij intrigeert?
Het is een vers die iedere schepsel hoop biedt. Dat als wij iets verkeerds doen wij niet moeten wanhopen of onszelf afstraffen maar dat wij vergeving moeten zoeken bij onze Heer. En het is niet de vraag of je, door je misdaden, wel barmhartigheid en vergeving zal ontvangen van God, maar of je het wel durft te vragen, je fouten wil erkennen en jezelf wil verbeteren, want God Is Vergeving, God Is Barmhartigheid.
pi_57979522
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 11:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Jij zegt dat je verzen (laat ik ze even a, b, c, en d) noemen vrijelijjk te herschikken zijn, en dat telkens het ene vers uit het andere geconcludeerd kan worden. a, dus b, dus c, dus d, maar ook b, dus d, dus c, dus a. Hiermee heb je de equivalentie van die aspecten aangetoond.
Equivalentie is iets wat gelijkwaardig is (zoals in jou vierkant voorbeeld). Die verzen wat ik aanhaalde nogmaals zijn niet de equivalentie van elkaar. Het zijn nogmaals totaal verschillende aspecten van God die zeker niet equivalent zijn.
quote:
Verder zou ik oppassen met je zinsconstructie ‘dit is een uniek voorbeeld’, want je impliceert nu dat de rest van de Koran duister is en niet zo intelligent is opgezet. Ik denk dat het beter is om te zeggen ‘typisch voorbeeld’.
Bedankt voor de tip
pi_57980518
quote:
13:11 Hij heeft een gevolg voor en achter zich die hem op Gods bevel bewaken. God verandert niet wat er in mensen is zolang zij niet veranderen wat er in henzelf is en wanneer God het met mensen slecht voor heeft dan is dat onafwendbaar en zij hebben buiten God niemand die hen beschermt.
En dan bedoel ik met name het volgende gedeelte: ''God verandert niet wat er in mensen is zolang zij niet veranderen wat er in henzelf is.''
Ik vind dit een prachtige vers omdat God hierin de mensen oproept om verantwoord gebruik te maken van alle talenten (op intellectueel, spiritueel, psychologisch en emotioneel niveau) waarover ze beschikken en daarnaast in nederigheid stil te staan bij het gegeven dat de mens handelt, maar dat het uiteindelijk God is die de dingen mogelijk maakt. Dus God komt pas tot handelen nadat de mens, op zijn eigen niveau, al het mogelijke heeft onderzocht en gedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheMagnificent op 11-04-2008 13:41:48 ]
  vrijdag 11 april 2008 @ 17:11:30 #48
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_57986234
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 10:34 schreef Iblis het volgende:

Wat ik een intrigerende stukje vind is ‘26. Ja! Als de ziel van de stervende tot de keel zal opstijgen,’, wat is dat voor beeldspraak?
dat zal wel wat te maken hebben met: Tweede “brein” ontdekt in de maagstreek
  vrijdag 11 april 2008 @ 17:19:46 #49
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57986371
Het moet allemaal heel mooi klinken voor jullie als moslims, maar als ik zo in de Koran lees schreeuwt bij elke soera een stem in mijn hoofd steeds harder dat de Islam een religie van haat is, van haat naar andersdenkenden en vooral naar ongelovigen toe. Ik kan er niet onderuit komen, de soera's die ik tot nu toe gelezen heb (ik ben op 1/3de van het boek) zijn bezaaid met haatdragende teksten naar ongelovigen toe.
pi_57986382
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 10:34 schreef Iblis het volgende:

Is geen beeldspraak, is letterlijk, moslims geloven letterlijk dat dit zal gebeuren op het moment dat je dood gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')