Ik ben het wel met je eens in deze, maar toch...quote:Op donderdag 13 maart 2008 21:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Deze kortzichtigheid is m.i. typisch voor aardig wat atheisten. Ze vinden vaak dat religie 'niets anders' dan een politiek onderdrukkingsmiddel is of een systeem om mensen te indoctrineren. Daarbij gaan ze volledig voorbij aan de complexiteit, diversiteit en diepte van het fenoneem godsdienst, dat niet alleen filosofisch denken over tijd beinvloed (Augustinus), maar ook verweven is met mythologie en cultuur.
Religie is ontstaan door de werking der menselijke geest. De mens geloofde dus in God lang voordat de landbouw opkwam. Pas met de opkomst van beschavingen (in Babylon, Mesopotamië en Egypte) kunnen bepaalde facetten van religie aangewend worden voor politieke doeleinden. (Dus de volksreligie was toen geen politiek instrument omdat de autoriteiten daar weinig invloed op hadden.)
Ik denk niet dat atheïsten het als kortzichtig zien. Naar mijn mening worden de religieuze modellen misbruikt om macht uit te oefenen (met name bij monotheïstische religies), wat ook keer op keer bewezen is in de geschiedenis. Ik ben er ook van overtuigd dat de leer van Jezus e.d. al zolang door zoveel mensen verkeerd wordt geïnterpreteerd, dat religie sowieso een lachtertje is geworden. Want laten we wel wezen, de elementen die gepropageerd worden, vallen onder dezelfde normen, waarden en ideeën die niet-religieuzen hebben en die ook nooit een godsdienst hebben aangehangen. Dus dat betekent niet dat we gezellig in een kerk moeten gaan zitten, dat betekent wel dat we het met elkaar moeten doen. Dat betekent niet dat we gaan huilen als iemand's denkbeeld wordt aangevallen of beledigd (dan is het einde zoek), dat betekent wel dat we ons proberen te ontwikkelen en verder te komen.quote:Deze kortzichtigheid is m.i. typisch voor aardig wat atheisten. Ze vinden vaak dat religie 'niets anders' dan een politiek onderdrukkingsmiddel is of een systeem om mensen te indoctrineren. Daarbij gaan ze volledig voorbij aan de complexiteit, diversiteit en diepte van het fenoneem godsdienst, dat niet alleen filosofisch denken over tijd beinvloed (Augustinus), maar ook verweven is met mythologie en cultuur.
Het begrip 'God' is enorm breed. Wat voor mijn buurman God is (bv een oude kerel daarboven) is voor mijn overbuurvrouw heel wat anders (de natuur). Toen mensen niks anders hadden om dingen mee te verklaren, is het logisch dat in de schoenen te schuiven van 'iets groters'. Maar dat is een kwestie van interpretatie, en al helemaal wat de mensen voor de Oudheid als 'god' zagen, aangezien we daar geen duidelijke aanwijzingen voor hebben. (of wel uiteraard, maar ik ben daar niet mee bekendquote:Religie is ontstaan door de werking der menselijke geest. De mens geloofde dus in God lang voordat de landbouw opkwam. Pas met de opkomst van beschavingen (in Babylon, Mesopotamië en Egypte) kunnen bepaalde facetten van religie aangewend worden voor politieke doeleinden. (Dus de volksreligie was toen geen politiek instrument omdat de autoriteiten daar weinig invloed op hadden.)
Hier heb je gelijk in denk ik. Augustinus is gewoon leuk om te lezen, ook voor een atheïst. Het betreft iemand die ontzettend worstelt met allerhande vragen, daar een antwoord op wil, zingeving zoekt, in een heel andere tijd leeft dan wij, maar toch dezelfde problemen heeft en uiteindelijk in het Christendom antwoord vindt.quote:Op donderdag 13 maart 2008 21:49 schreef Scaurus het volgende:
Deze kortzichtigheid is m.i. typisch voor aardig wat atheisten. Ze vinden vaak dat religie 'niets anders' dan een politiek onderdrukkingsmiddel is of een systeem om mensen te indoctrineren. Daarbij gaan ze volledig voorbij aan de complexiteit, diversiteit en diepte van het fenoneem godsdienst, dat niet alleen filosofisch denken over tijd beinvloed (Augustinus), maar ook verweven is met mythologie en cultuur.
Het is echter wel snel een machtsinstrument denk ik. Bij de Romeinen had je de auguren, je had Sjamanen, druïdes, de profeten in het oude Israël. Zo’n orde van godsdienaars ontstaat snel. Zulke mensen bekleden ook een positie in de samenleving die veel macht heeft. In die zin organiseert een religie ook snel. Dat is niet eens religie eigen denk ik; bij een groep met jager-verzamelaars zal ook de beste jager allicht een hogere positie krijgen.quote:Religie is ontstaan door de werking der menselijke geest. De mens geloofde dus in God lang voordat de landbouw opkwam. Pas met de opkomst van beschavingen (in Babylon, Mesopotamië en Egypte) kunnen bepaalde facetten van religie aangewend worden voor politieke doeleinden. (Dus de volksreligie was toen geen politiek instrument omdat de autoriteiten daar weinig invloed op hadden.)
Natuurlijk zijn die mensen er. Wat is je punt precies? Religie is kenmerkend door het feit dat de verhalen niet objectief zijn te benaderen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet? En ik maar denken dat vrijwel elke religie wel een soort scheppingsverhaal had. Dat je daar geen waarde aan hoeft te verlenen omdat een openbaring geen geaccepteerde vorm van epistemologie is, of dat het zelfs misschien allegorisch bedoeld is (zo je ooit zo'n uitspraak al kunt doen), doet daar weinig aan af. Er zijn genoeg mensen die dit hartstikke letterlijk nemen.
Het heeft weinig te maken met 'wetenschappelijk of religieus gezien' aangezien de wetenschap geen uitspraak kan doen over het al dan niet bestaan van een eventuele betekenis van het bestaan. Ik zie het meer als het beschouwen van een concept in de historische context. Ik vind het ook vreemd dat in theologisch kringen men vaak pretendeert het Aristoteliaanse beeld van god als 'onbewogen beweger' te hanteren en vervolgens zonder al te veel argumenten de gigantische sprong maakt naar een antropomorfische entiteit die zich bezig houden met recentelijk ontstane concepten als moraal, normen en waarden, etcetera.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien is dat inderdaad arrogant en vrij zinloos, maar religieus gezien niet. 't Is maar net hoeveel waarde je daaraan geeft.
Dat is niet waar. Ons lijkt dat heel plausibel, maar er is een aantal problemen met deze veronderstelling, die ook destijds opgemerkt werden. Daarnaast waren veel natuurkundige verklaringen ook met een ‘esthetisch’ doel in het achterhoofd opgezet. Men nam aan dat de planeten wel in cirkels zouden bewegen. En als dat niet werkte, dan kwamen er cirkels op cirkels. Een ellips was niet mooi genoeg.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 11:38 schreef Neruo het volgende:
In een wereld zonder godsdienst zou op zijn minst de middeleeuwen, een beerput van intellectuele on-vrijheid en religieuze intolerantie, en flink leukere en wetenschappelijk productieve periode zijn geweest. Je hebt geen reden om 100 jaar lang te ontkennen dat de aarde om de zon draait, tenzij je een onzinnig sprookjes boek fanatiek aanhangt.
| 1 2 3 4 5 | b 1 2 |
Wederom een normatieve uitspraak.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 01:52 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk zijn die mensen er. Wat is je punt precies? Religie is kenmerkend door het feit dat de verhalen niet objectief zijn te benaderen.
Ik vind onderbouwen en religieuze openbaring in een zin sowieso niet zo goed passen. Maar dat er honderden miljoenen gelovigen zijn die ervan overtuigd zijn dat hun religieuze verhalen objectief benaderbaar zijn (vooral onder moslims leeft dit geloof sterk), zou anders moeten stemmen.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 12:42 schreef Kjew het volgende:
Volgens mij is het zo en beweert Haushofer niet dat het zo zou moeten zijn.
Ik zie niet wat hier normatief aan is... Wie kan onderbouwen waarom religieuze verhalen objectief zouden moeten worden benaderd?
Dat is mijns inziens direct de reden dat religie niet echt objectief te benaderen is. Wat ik in mijn vorige post al zei; hoe kan zoiets normatief worden genoemd.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 12:46 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik vind onderbouwen en religieuze openbaring in een zin sowieso niet zo goed passen. Maar dat er honderden miljoenen gelovigen zijn die ervan overtuigd zijn dat hun religieuze verhalen objectief benaderbaar zijn (vooral onder moslims leeft dit geloof sterk), zou anders moeten stemmen.
Nou ja, "hoe het zou moeten zijn" kan misschien beter gelezen worden als "hoe ik het ervaar". Ik ben me er natuurlijk heel goed van bewust dat veel mensen een dogmatisch of letterlijk geloof er op na houden.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 12:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Wederom een normatieve uitspraak.
Mijn punt is dat je religie nu positioneert op de manier hoe het volgens jou zou moeten zijn, niet zoals het noodzakelijkerwijs is.
dat denk ik dus niet, hoe vaak is het wel niet aangetoond dat wetenschappers zijn verhinderd in hun onderzoeken of dat mensen niet eens aan bepaalde cruciale dingen begonnen te onderzoeken omdat 'god het zo gewild' heeft?quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:15 schreef Flashwin het volgende:
[..]
domste opmerking van de week toch wel
Het opvallende is dat in de Verenigde Staten, wat toch geldt als een overwegend religieuze samenleving, men juist op grote schaal niet aan het socialisme wil. Uitgerekend de conservatieve republikeinen komen op voor het recht van de sterkste, vrijheid van het individu. Deze mensen die zichzelf Christenen noemen, willen voorkomen dat er een ziektekostensysteem komt dat de zwakkeren beschermt, dat lager opgeleiden meer zekerheid krijgen, etc. Dat ze in de Amerikaanse media de begrippen hebben omgedraaid (zodat de socialisten nu Liberals genoemd worden), doet daar niet aan af.quote:Er zal denk ik iets meer het recht van de sterkste gelden, een libertijnse samenleving.
Als godsgeloof niet voorziet in de behoeften van fanaten dan nemen deze gewoon een andere overtuiging aan. Mensen zijn nu eenmaal bevattelijk voor fanatisme, religie is voor fanaten alleen maar een vehicel (daarom komen moslimfanaten voor in gebieden met islam, en christenfanaten in gebieden met christendom voorhanden, en zijn er in fanatisme niet onderdoende communisten, racisten, nazi's, antifa's, dierenbevrijders etc etc etc).quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Was het maar zo. Juist die enge, haast sekte-achtige, groepen creeren godsdienstfanaten. En daarbij doel ik op elke mogelijke godsdienst.
En juist die idiote fanaten zorgen voor veel onrust in de wereld, zo gaat het al eeuwen lang, zo zal het nog wel even doorgaan.
Jammer maar helaas.
Hoe religieus is de afbeelding van een beest?quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:46 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De oudste kunstwerken zijn allemaal religieus van aard of hebben religie erin verwerkt.
wie zegt dat alles zo had moeten zijn? Er zijn zat ongelovigen in Nederland die als nog moraal en dergelijke begrippen kennen, het is niet alsof je een godsdienst daar voor nodig hebt wat veel mensen beweren.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 02:42 schreef DuracelPlus het volgende:
In een wereld zonder religie zou er totale chaos heersen. Ik kan het niet bewijzen maar als je kijkt naar de wetsboeken van tegenwoordig en uit het verelden, dan zijn ze allen afgeleid uit de heilige gechriften. Dus:
Geen religie ==> geen heilige geschriften ===> geen grondwet ===> geen orde ===> chaos
simpel toch
Hahah kom eens met bewijs daar voor?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 02:42 schreef DuracelPlus het volgende:
In een wereld zonder religie zou er totale chaos heersen.
Oh... goed maar je basseert het toch wel op iets solides toch?quote:Ik kan het niet bewijzen
Oh? En de Amerikaanse grondwet dan?quote:maar als je kijkt naar de wetsboeken van tegenwoordig en uit het verelden, dan zijn ze allen afgeleid uit de heilige gechriften.
Dus roepen als je zojuist de meest slechte ondoordachtste stelling die je maar kan bedenken hebt opgeworpenquote:Dus:
Belachelijk.quote:Geen religie ==> geen heilige geschriften ===> geen grondwet ===> geen orde ===> chaos
simpel toch
Een beetje religie kan geen kwaad. Als we alllemaal als "van God los" zouden leven , dan zou het ook een zooitje worden.quote:Op woensdag 12 maart 2008 17:52 schreef Triggershot het volgende:
Hoe zou een wereld zonder religie/geloof/godsdienst eruit zien?
Een subdiscussie wat is ontstaan in o.a [Centraal] Vragen over de Islam #6 en Groei islam getalsmatig vrij beperkt
- Zou er nog steeds sprake zijn van botsing tussen Oost en West?
- Zou 11/9 gebeurd zijn?
- Zouden er kruistochten geweest zijn?
- Zou er een instituut van 'rede' zijn zoals een Kerkelijk instituut, als vertegenwoordigers van juiste moraal?
- Zou er nog steeds een vorm van conservatieve uitingen zijn dvm aangenomen superioriteit, misplaatste moraalridders en hun leer etc. (anti homo (huwelijk) , abortussen etc )
In mijn ogen zou niet veel verschillend zijn, mensen zouden nog steeds een excuus vinden om daden te rechtvaardigen en achter te schuilen hetzij economische, geografische of uit zijn op macht.
Dat geloof en wetenschap niet samen gaan afgeleid van wat Christenen hebben gedaan in Griekenland en verschillende andere leercentra is niet persé een argument, gezien dat er in hetzelfde tijd in Spanje een totaal ander wereld was, door een ander geloof.
Hoe dan ook, game on, geen gezeik, geen oneliners, wees lief en de groeten.
Ow ja, ook geen TVPs.
omdat? waarom? Ik zie niet hoe iets als god het enige is dat kan zorgen voor enige regelmaat & wethouding? Die regels hebben we juist voor de sociale gemeenschap en dergelijk, zie eerder dat de reden 'we willen niet dat iedereen elkaar uitmolt' etc een stuk praktischer reden is dan zeggen dat het vanwege een god is, terwijl iedereen verschillend gelooft, laat staan dat ze dezelfde god(den) vereren...?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:34 schreef chevere het volgende:
[..]
Een beetje religie kan geen kwaad. Als we alllemaal als "van God los" zouden leven , dan zou het ook een zooitje worden.
zelfs met doen rellen er een aantal maar al te graag, omdat het de ultieme 'reden' is om iemand te doden/om tuin te leiden etc...quote:Op zondag 16 maart 2008 00:15 schreef House-Musik het volgende:
Ik snap niet dat gelovigen denken dat het een hel op aarde wordt als iedereen ongelovig wordt ... Misschien dat die gelovigen geen goed verstand hebben en dus niet normaal kunnen leven zonder een "controlerende" macht(die is er trouwens gewoon nog steeds, de overheid) maar meteen gaan rellen ofzo
Zonder enige vorm van geloof zou men denk ik totaal geen verandwoordelijkheid voelen voor daden die men begaat in dit leven. Het besef dat er misschien meer is geeft je een gevoel van verantwoordelijklheid voor je daden. Het geloof in iets hebben geeft juist een invulling voor je bestaan. Ik denk dat het leven behoorlijk leeg zou zijn als er totaal geen religie was. In welke vorm dan ook.quote:Op zondag 16 maart 2008 00:11 schreef Scaurus het volgende:
Onderbouw je stelling eens. Wat versta je onder 'van God los' leven?
het staat je gelukkig vrij om dat te denken. maar ik denk dat het helemaal nergens op slaatquote:Op zondag 16 maart 2008 08:37 schreef chevere het volgende:
[..]
Zonder enige vorm van geloof zou men denk ik totaal geen verandwoordelijkheid voelen voor daden die men begaat in dit leven. Het besef dat er misschien meer is geeft je een gevoel van verantwoordelijklheid voor je daden. Het geloof in iets hebben geeft juist een invulling voor je bestaan. Ik denk dat het leven behoorlijk leeg zou zijn als er totaal geen religie was. In welke vorm dan ook.
Het idee dat er misschien meer is dan alleen dit leven op aarde geeft het leven "zin".
Dat denk ik i.i.g..
Leg het eens uit? Waarom wordt jouw verantwoordelijkheidsgevoel veroorzaakt door je geloof?quote:Op zondag 16 maart 2008 08:37 schreef chevere het volgende:
[..]
Zonder enige vorm van geloof zou men denk ik totaal geen verandwoordelijkheid voelen voor daden die men begaat in dit leven. Het besef dat er misschien meer is geeft je een gevoel van verantwoordelijklheid voor je daden. Het geloof in iets hebben geeft juist een invulling voor je bestaan. Ik denk dat het leven behoorlijk leeg zou zijn als er totaal geen religie was. In welke vorm dan ook.
Het idee dat er misschien meer is dan alleen dit leven op aarde geeft het leven "zin".
Dat denk ik i.i.g..
Dit slaat echt alles.quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:37 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ik zie Zeitgeist niet als een docu die niets aanneemt, het is, met het oogpunt op de geschiedenisboeken op school en bijvoorbeeld de bijbel en koran en zo, een objectievere benadering van de realiteit.
Was de wetenschap niet een reactie op religie?quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:09 schreef LasTeR het volgende:
We zouden ten eerste vele malen verder zijn in de wetenschap.
Dus opeens was er wetenschap?quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:39 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Was de wetenschap niet een reactie op religie?.
"Let there be science" sayeth He. And lo: thereth was science.quote:
Dank je, Spijkerman.quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Let there be science" sayeth He. And lo: thereth was science.
Wacht maar op z'n koamervroagen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:28 schreef Apropos het volgende:
Dit slaat echt alles.
Nee.quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:39 schreef Chrrris het volgende:
Was de wetenschap niet een reactie op religie?
Je moet toch voor jezelf ook wel ongeveer een antwoord hebben op de "levensvragen" anders wordt je toch wel gek na een tijdje of je moet echt heel goed zijn in het onderdrukken ervan.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:56 schreef Alicey het volgende:
Een wereld zonder godsdienst en religie is misschien nog voor te stellen, maar een wereld zonder geloof kan ik me weinig bij voorstellen. Mensen geloven denk ik altijd wel (nemen tegen beter weten in dingen aan en volgen idealen). Zonder dat geloof heeft een mens denk ik ook weinig meer. Het zit toch in de aard van het beestje denk ik om geen genoegen te nemen met alleen datgene wat vast staat en om idealen te hebben.
Omdat? Serieus, als je je het niet afvraagt, dan ga je niet naar antwoord zoeken, sterker nog je kan het niet eens. Er is geen logica om vervolgens dergelijke antwoorden op te zoeken dat gaat als 'omdat een boek dat zegt/omdat mensen het zeggen' etc. Wat maakt een boek tot waarheid? Er zijn zoveel onjuistheden, halve waarheden etc in deze wereld, maar toch moeten we iets voor lief aannemen omdat volgens de mensen die het volgen denken dat ons leven niet compleet is zonder?quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:11 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Je moet toch voor jezelf ook wel ongeveer een antwoord hebben op de "levensvragen" anders wordt je toch wel gek na een tijdje of je moet echt heel goed zijn in het onderdrukken ervan.
bedoel je, dat geloof een soort hoop isquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:56 schreef Alicey het volgende:
Een wereld zonder godsdienst en religie is misschien nog voor te stellen, maar een wereld zonder geloof kan ik me weinig bij voorstellen. Mensen geloven denk ik altijd wel (nemen tegen beter weten in dingen aan en volgen idealen). Zonder dat geloof heeft een mens denk ik ook weinig meer. Het zit toch in de aard van het beestje denk ik om geen genoegen te nemen met alleen datgene wat vast staat en om idealen te hebben.
Godsdienst en religie zie ik hierbij dan wel als een vorm van dat geloof.
Hoop op zichzelf is iets wat geloof raakt. Meestal is hoop geen kille rekensom. Het is zelfs zo dat hoop als het ware door tegenslagen wordt gesmeed. Hoop in een ideale situatie mist ieder doel.quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:28 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
bedoel je, dat geloof een soort hoop is
of wat bedoel jij met "geloof" dan?
Probeer je nou slim over te komen?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 18:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hahah kom eens met bewijs daar voor?
[..]
Oh... goed maar je basseert het toch wel op iets solides toch?
[..]
Met grondwet bedoelde ik dus eigelijk de leefregels in een land. Voor Amerika zijn dat dus de amendementen.quote:Oh? En de Amerikaanse grondwet dan?![]()
Dus al zou het zo zijn, dan zou het alsnog niet zo zijnquote:Zelfs al zou elk document een basis in religie hebben is dat alleen maar een indicatie van de populariteit van religie geen feit van betekenis.
Vreemd dat je geen tegenargument hebt voor de meest slechte ondoordachte stelling.quote:Dus roepen als je zojuist de meest slechte ondoordachtste stelling die je maar kan bedenken hebt opgeworpen
[..]
Het komt er wel een beetje bij in de buurt denk ik, hoewel ik denk dat het maar één facet er van is. Ik zie het ook als de bron van waarom mensen dingen doen zoals ze dingen doen. Veel van die dingen komen voort uit hoe iemand het leven ziet, niet uit hoe het leven is.quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:28 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
bedoel je, dat geloof een soort hoop is
of wat bedoel jij met "geloof" dan?
Zeg toets jij je eigen gedrag niet aan een moraal?quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:41 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Omdat? Serieus, als je je het niet afvraagt, dan ga je niet naar antwoord zoeken, sterker nog je kan het niet eens. Er is geen logica om vervolgens dergelijke antwoorden op te zoeken dat gaat als 'omdat een boek dat zegt/omdat mensen het zeggen' etc. Wat maakt een boek tot waarheid? Er zijn zoveel onjuistheden, halve waarheden etc in deze wereld, maar toch moeten we iets voor lief aannemen omdat volgens de mensen die het volgen denken dat ons leven niet compleet is zonder?
Als ik zulke levensvragen wilt beantwoorden dan is het voor mij heel simpel: er hoeft geen antwoord te zijn. Ik ben gelukkig met het feit dat er geen hogere reden is om hier te zijn (voor mijn idee). Maakt dat me een slecht mens? Denk het niet, ik ga ook niet vertellen over al me goeie daden, want ik acht ze niet als goed (of slecht) ik acht deze daden als daden die gewoon gedaan moeten worden omdat het zo hoort. Termen zoals goed of slecht staan vrijwel enkel alleen in een egoistisch persoonlijke mening perspectief, van daaruit gezien/geschreven kan ik onmogelijk denken aan iets dat absoluut goed/slecht is zo ook dus god, satan etc.
Iets zoals 'geloven' is niet anders dan het vermoeden/bedenken dat iets waar of onwaar is wat nog niet op objectieve of enige benadering is benaderd tot het ene of andere. Dat is menselijk omdat mensen maar al te graag aannames maken. Zonder zouden we niet eens kunnen omgaan met alle vragen/problemen/etc is ons leven, want lang niet alles is bekend.
Je kunt het een moraal noemen, maar ik doelde het meer op ogen dat ik niet aan de hand probeer te oordelen voor goed/slecht en dan met name voor de eigen individu. Ik vind dat mijn handeling zo gedaan moest worden omdat ik het achtte als een verplichting al dan niet overnagedachte actie. Het openhouden voor andere mensen lijkt me niet anders dan logisch. De gedachte behandel mensen zoals jij zelf zou willen worden behandeld gaat hier voor mij op. Het is alsof ik het meer opdeel in: behoud van manier van actie / andere aanpak. Het is een soort eerlijkheid/evenwichtigheid opzoeken wat ik ook doe bij het fluiten van wedstrijden.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:19 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Zeg toets jij je eigen gedrag niet aan een moraal?
Tuurlijk, jij hebt een mening over je eigen gedrag. Je hebt naar jou idee iets goeds gedaan, of ergens slecht gehandelt wat je de volgende keer anders wilt doen.
Dat roept weleens vragen op als is de mens van nature slecht?
Maar het kan ook ervaringen in je leven zijn die je tot denken zetten.
Zoals de dood van je moeder (Je zakt in een put, zal je haar ooit nog eens zien, is ze voorgoed weg? voelt misschien geen reden meer om te leven, wat geeft je hoop in het leven? Leven we ergens voor? ), sychofrenie (zijn die stemmen van mij, waarom heb ik dit? Is dit m'n eigen wil, zijn het stemmen van iets anders? en wat dan wel?), of dat je kanker hebt (Waarom krijg ik dit? Waarom hebben anderen wel de kansen gekregen in het leven om te studeren, vriendje te krijgen, carierre te maken of moeder te worden en ik niet? Zit het echt zo oneerlijk in elkaar? Waar leef ik nog voor als ik weet dat ik niet voor een pensioen hoef te sparen). Dan kan je weleens afvragen wat de toekomst dan je gaat brengen. Is dat zo gek? Er zijn ook mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad, of weleens wat mee hebben gekregen van andere entiteiten, waar je behoefte aan voelt om het te onderzoeken (Wat zeggen ze, hoe sta ik hier tegenover?)
Dus eigenlijk denk ik dat het iets als geloven in verband staat met het onderzoeken van antwoorden op levensvragen. Die je visie op 't leven vormen. Met geloven hoef je niet persé in een god te geloven, of een wereld buiten deze, of een leven na leven. Maar veel mensen komen er blijkbaar wel op uit.
PS: Boeken die iets vertellen over een levensvisie kunnen daarom erg interessant zijn. Je hoeft het niet te geloven, maar je kan wel onderzoeken hoe jij daarover denkt.
Volgens mij begrijp ik je nog niet helemaal.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:52 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Je kunt het een moraal noemen, maar ik doelde het meer op ogen dat ik niet aan de hand probeer te oordelen voor goed/slecht en dan met name voor de eigen individu. Ik vind dat mijn handeling zo gedaan moest worden omdat ik het achtte als een verplichting al dan niet overnagedachte actie. Het openhouden voor andere mensen lijkt me niet anders dan logisch. De gedachte behandel mensen zoals jij zelf zou willen worden behandeld gaat hier voor mij op. Het is alsof ik het meer opdeel in: behoud van manier van actie / andere aanpak. Het is een soort eerlijkheid/evenwichtigheid opzoeken wat ik ook doe bij het fluiten van wedstrijden.
Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat je het begin van het bestaan wel aan een hogere entiteit afschrijft, maar dat het lang niet te vergelijken is met een godsdienst.quote:Ja ik vraag me ook af en toe af 'waaraan heb ik dit nou weer aan te danken', maar vervolgens kom ik vrijwel altijd gelijk met een voor mij logisch verklaring. Meestal in een vliegensvlugge 'film' formaat waarbij ik dan de mogelijke oorzaken letterlijk zie. Waarbij ik op geen mogelijkheid verklaar aan een hogere entiteit verwijs. Het enige wat ik aan een "hogere entiteit" kan verwijzen is naar de begin van het algehele bestaan, niet naar de dingen die we kennen, maar het universum/multiversum. Maar zelfs dan zou ik in geen mogelijkheid kunnen komen tot iets wat vergelijkbaar is tot godsdiensten zoals wij die kennen. Waarmee ik zelf tot de conclusie kom dat ik ook slechts enkel een bepaald hoopje stofjes en elementen ben, die door natuurwetten gehavend worden voor zolang mijn eigen samenstelling zijn bestaan kan verzorgen. Na de dood zal ik gewoon opgaan , doordat al deze deeltjes van me 'verdwijnen' (reageren met andere delen, opgegeten, verbruikt, etc.) en aangezien ik een ziel van een persoon eigenlijk niets anders zie dan de manier waarop hij overkomt, zie ik ook niet in waarom ik moet geloven in een wedergeboorte of leven na de dood. Misschien zie ik het verkeerd in volgens sommigen en zal me leven er somber door onder lijden, maar ik heb wel nog het idee dat ik andere er wel voor moet respecteren en das precies ook de reden waarom ik me wel nog inzet voor dingen. Ik zie het verder ook niet somber in, omdat het helemaal geen nut heeft omdat wel te doen.
Wellicht snappen gelovigen nu misschien waarom mensen zoals ik zich niet met dingen zoals god bezig zijn, maar wel nog gewoon leven & dingen doen. En dat ik verder waarsch. niet veel verschil van hun.
Wat ik dus merkwaardig vind is dat er een aantal groep mensen altijd zo aanneemt dat andere mensen dit ook moeten hebben bedacht of zelfs geconcludeerd (op iets) bij vragen zoals "wat is zin van het leven?". Uiteraard zal het leeuwendeel van de mensheid zich wel hebben afgevraagd, omda thet in ons zit om verklaringen te zoeken voor verschijnselen, dat lijkt me ook precies de reden waarom we zo succesvol zijn in het dingen manipuleren/begrijpen (voor zover dat mogelijk is in ons kunnen). Maar vervolgens zit ik toch wel met 'relativatie' geval. Het is bv zoiets als: Nederlanders kennen vaak veel meer culturen, dat komt omdat er thuis nooit echt veel was en het geld & avontuur elders bevond. Terwijl als je bv. ergens in frankrijk ofdergelijk midden in Europa zat het er wellicht prima had en nooit de wil / nood had om andere dingen te ontdekken. Zo zie ik het dus ook met dingen zoals godsdienst in onze Westerse wereld (voor doordenkers, ik bedoelde verder nix met geld/avontuur in deze zin, dat mensen die niet godsdienstig zijn dit wel kunnen vinden/zijn). Wat een mens niet kent, wat een mens niet kan kennen en wat een mens niet kan deren/uitmaken.
Ik geloof verder 'heilig' in dingen zoals evolutie, occams razzor en multi-interpretaties. Omdat ze voor mij heel plausibel en logisch lijken en voor mij al vele malen bewezen en zelfs gebruikt.
Als je doelt op natuurkunde versus filosofie.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 22:43 schreef koffiegast het volgende:
Ik probeerde te verduidelijken dat enkel het begin van het bestaan hetgene is waar ik geen antwoord op heb. Je zou van mijn part een hogere entiteit kunnen noemen, maar ik doe dat alsnog niet. En daarbij probeer ik te verduidelijken dat ik al helemala niet denk dat het iets als jezus/allah/etc. is.
occams razor = hoe minder regels hoe plausibeler het is. Als je iets kunt verklaren met 3 regels, waarom verkies je dan toch degene van 50000?
Je kan vast vragen verzinnen waar de natuurkunde geen antwoord op heeft, maar je moet goed bedenken hoe significant die vragen zijn.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:24 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Als je doelt op natuurkunde versus filosofie.
Omdat de natuurkunde simpelweg niet overal een antwoord op kan vinden.
Maar dat betekent niet dat er geen andere manieren zijn, waarmee het wel kan.
Je moet je eerst afvragen of dat wel vragen zijn. (Ja, ik weet het, geen fraaie zin.)quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:24 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Als je doelt op natuurkunde versus filosofie.
Omdat de natuurkunde simpelweg niet overal een antwoord op kan vinden.
Maar dat betekent niet dat er geen andere manieren zijn, waarmee het wel kan.
Uiteindelijk is dat denk ik vooral menselijk falen. Zo opgaan in een doel dat je anderen waarvan je meent dat die dat doel in de weg staan gaat dwars liggen en daarbij het doel zelf uit het oog verliezen..quote:Op zaterdag 22 maart 2008 17:28 schreef Schonedal het volgende:
Een goed voorbeeld hiervan is de inquisitie met al zijn martelpraktijken geweest, maar is het in veel andere geloofsrichtingen tegenwoordig anders?
Ik GELOOF van niet.
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 22:43 schreef koffiegast het volgende:
Ik probeerde te verduidelijken dat enkel het begin van het bestaan hetgene is waar ik geen antwoord op heb. Je zou van mijn part een hogere entiteit kunnen noemen, maar ik doe dat alsnog niet. En daarbij probeer ik te verduidelijken dat ik al helemala niet denk dat het iets als jezus/allah/etc. is.
occams razor = hoe minder regels hoe plausibeler het is. Als je iets kunt verklaren met 3 regels, waarom verkies je dan toch degene van 50000?
Nee want 1 roept de volgende vraag op: "Wat heeft God gemaakt."quote:Op zondag 30 maart 2008 10:12 schreef Rasing het volgende:
[..]God heeft het gemaakt
tegenoverSelectie op basis van 'survival of the fittest' waarbij het meest succesvolle individu zijn genetisch materiaal kan doorgeven aan volgende generaties zodat succesvolle mutaties de boventoon kunnen gaan voeren, enzovoort in alle generaties sinds het ontstaan van het leven, 1,5 miljard jaar geleden etc etc [insert Origin of Species]
Volgens jouw logica is mogelijkheid 1 de meest plausibele.
Dat vind ik altijd merkwaardig beredeneerd.quote:Op zondag 30 maart 2008 10:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee want 1 roept de volgende vraag op: "Wat heeft God gemaakt."
Goed punt.quote:Op zondag 30 maart 2008 12:14 schreef speknek het volgende:
Je analogie gaat niet op, omdat we precies weten wie hakbijlen maakt en welk proces daaraan ten grondslag ligt, zoiets hebben we in de verste verte niet over het ontwerpen van een universum. De ontwerper van de hakbijl is wel degelijk al eerder verklaard en kan daarom ingevoegd worden.
Het is geen feit dat het universum ontworpen is. Dat is alleen maar een mening. Daar zijn al de nodige topics over volgepost dus die discussie ga ik nu niet aan. Maar zelfs als het heelal ontworpen is kom je nog niet automatisch bij een God uit.quote:Op zondag 30 maart 2008 12:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd merkwaardig beredeneerd.
Stel: alles in het universum wijst erop dat er een ontwerp achter zit. We weten alleen niet wie of wat verantwoordelijk is voor het ontwerp of waar de ontwerper vandaan komt. Dan nog is de conclusie logischer dat het universum ontworpen is dan het 'willoos' is ontstaan.
Je hoeft niet per se de 'ontwerper' te verklaren om te zien dat iets ontworpen is.
Ik kan wel denken dat het een hakbijl is maar misschien is het gewoon een stuk steen dat is afgebroken. Dan kan jij wel de rest van je leven over een hakbijlenmaker gaan nadenken, maar die hakbijlenmaker is er helemaal niet omdat jij de feiten verkeerd interpreteert.quote:Als jij op de Noordpool loopt en je ziet daar een hakbijl van 1500 jaar oud. Dan weet je ook, die hakbijl is ooit door iemand ontworpen en niet door een toevallige loop van omstandigheden ontstaan. Ook al weet je niet wie het ontworpen heeft of waar de ontwerper vandaan komt. Toch is de conclusie dat het ontworpen is.
Bewijs eerst maar eens dat er een ontwerp is. Zonder ontwerp heb je geen ontwerper nodig en hoef je helemaal geen ontwerper te bewijzen.quote:Waarom moet de 'ontwerper' altijd eerst verklaard worden voordat 'ontwerp' aangenomen kan worden?
the blind watchmakerquote:Op zondag 30 maart 2008 12:20 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Goed punt.
De vraag is alleen. Moeten we de ontwerper eerst verklaren voordat we kunnen concluderen dat iets ontwerp is?
Waarom staan die twee tegenover elkaar?quote:Op zondag 30 maart 2008 10:12 schreef Rasing het volgende:
[..]God heeft het gemaakt
tegenoverSelectie op basis van 'survival of the fittest' waarbij het meest succesvolle individu zijn genetisch materiaal kan doorgeven aan volgende generaties zodat succesvolle mutaties de boventoon kunnen gaan voeren, enzovoort in alle generaties sinds het ontstaan van het leven, 1,5 miljard jaar geleden etc etc [insert Origin of Species]
Volgens jouw logica is mogelijkheid 1 de meest plausibele.
Hoe significant die vragen zijn? Wie bepaalt dat dan?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan vast vragen verzinnen waar de natuurkunde geen antwoord op heeft, maar je moet goed bedenken hoe significant die vragen zijn.
Waar moet een vraag dan aan voldoen om een vraag te zijn?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:55 schreef Apropos het volgende:
[..]
Je moet je eerst afvragen of dat wel vragen zijn. (Ja, ik weet het, geen fraaie zin.)
Eens. Wat doen wij met de informatie dien we krijgen, hoe interpreteren we dat. Wat gebeurt er wel niet met de interpretatie als we eigen belangen hebben, zoals de inquisities in de middeleeuwen.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 21:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Uiteindelijk is dat denk ik vooral menselijk falen. Zo opgaan in een doel dat je anderen waarvan je meent dat die dat doel in de weg staan gaat dwars liggen en daarbij het doel zelf uit het oog verliezen..
Hoe bedoel je dit? Religie hebben we zelf bedacht en daarom is het per defintie falen?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 22:41 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
falen van religie, is per definitie menselijk falen
immers , religie is ontsproten aan het menselijk brein
De vraag die je eerst moet stellen is: "Heeft het leven uberhaupt zin?" Pas als je die vraag met ja beantwoord word de volgende vraag significant.quote:Op maandag 31 maart 2008 12:48 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Hoe significant die vragen zijn? Wie bepaalt dat dan?
Dat is toch een meningsvraag,
Interessant vraag. Misschien wel net zoiets als:quote:Op maandag 31 maart 2008 12:40 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Waarom staan die twee tegenover elkaar?
Dan verzinnen we wel een andere reden...quote:Op maandag 31 maart 2008 13:27 schreef Dawnbreaker het volgende:
ik persoonlijk denk dat geen religie in dit tijdsbeeld tot een hoop minder conflicten zou leiden
vast wel inderdaad.quote:Op maandag 31 maart 2008 13:48 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Dan verzinnen we wel een andere reden...
true..quote:Op maandag 31 maart 2008 14:20 schreef Semisane het volgende:
De wereld zou beter af zijn zonder mensen...denk dat dat de lading wel dekt.
denk dat de weldenkende mensen hun leven niet aan religie laten afhangenquote:Op maandag 31 maart 2008 14:14 schreef Yorrit het volgende:
[..]
vast wel inderdaad.
als mensen niet religieus zijn betekent dat niet dat er ineens alleen maar weldenkende mensen zijn
Dat zeg ik.quote:Op maandag 31 maart 2008 14:28 schreef DroogDok het volgende:
De wereld is beter af zonder mensen.
Daar moet je al vanuit gaan, anders kan je net zo goed in je graf gaan liggen.quote:Op maandag 31 maart 2008 13:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De vraag die je eerst moet stellen is: "Heeft het leven uberhaupt zin?" Pas als je die vraag met ja beantwoord word de volgende vraag significant.
Nee, denk niet net zoiets, want hier stel je ze ook weer tegenover elkaar.quote:Op maandag 31 maart 2008 13:25 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Interessant vraag. Misschien wel net zoiets als:
Wie maakt het schilderij? De kwast of de schilder?
Dat is niet wetenschappelijk. Je kan natuurlijk ervan uit gaan dat de aarde plat is, maar blijkbaar is dat niet zo. Je moet dus bij de goede vragen beginnen anders kunnen de daaropvolgende vragen niet (goed) beantwoord worden.quote:
Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Ik zie geen enkele zin in mijn leven, maar ik heb er nog steeds zin in, dus ik ga nog niet in mijn graf liggen. Misschien kan jij je dat als gelovige niet voorstellen, maar dat is geen bewijs voor het noodzakelijk zijn van zin voor jouw of mijn bestaan.quote:anders kan je net zo goed in je graf gaan liggen.
Ik vind juist dat jij om zaken heen zeilt. Jij gaat ervan uit dat er zin is, dat er een God is. Maar ik vind dat die zaken eerst aangetoond moeten worden voordat ik me af kan vragen wat die zin zou kunnen zijn en hoe die God eruit zou kunnen zien.quote:Ik vind het een beetje omheen zeilen eerlijk gezegd. De vragen die ik noemde zijn vragen, waar men in de filosofie een antwoord op heeft proberen te vinden. Belanrijke vragen wil ik het wel noemen. Nu lijkt het net alsof jij uitmaakt wat significant is en wat niet.
Wil je me niet begrijpen?quote:Op maandag 31 maart 2008 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is niet wetenschappelijk. Je kan natuurlijk ervan uit gaan dat de aarde plat is, maar blijkbaar is dat niet zo. Je moet dus bij de goede vragen beginnen anders kunnen de daaropvolgende vragen niet (goed) beantwoord worden.
[..]
Laat ik je dan zo vertellen dat er filosofen zijn die het wel zinvol achten om na te denken over het doel/zin van het leven. Dat hoef jij niet zinvol te vinden, je kan je ook alleen maar storten op natuurkundige vragen, maar jij bepaalt nog niet wat de zinvolle vragen voor ieder is in het leven. Je gaat weer niet in op de soort vragen waar ik voorbeelden over gaf(nml. filosofisch en niet natuurkundig). Je pakt nu weer iets nieuws waarop je reageert.quote:Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Ik zie geen enkele zin in mijn leven, maar ik heb er nog steeds zin in, dus ik ga nog niet in mijn graf liggen. Misschien kan jij je dat als gelovige niet voorstellen, maar dat is geen bewijs voor het noodzakelijk zijn van zin voor jouw of mijn bestaan.
[..]
Ik vind juist dat jij om zaken heen zeilt. Jij gaat ervan uit dat er zin is, dat er een God is. Maar ik vind dat die zaken eerst aangetoond moeten worden voordat ik me af kan vragen wat die zin zou kunnen zijn en hoe die God eruit zou kunnen zien.
Hier begon het mee, hier insinueer je dat niet natuurkundige vragen onbelangrijk zijn om te stellen.quote:Je kan vast vragen verzinnen waar de natuurkunde geen antwoord op heeft, maar je moet goed bedenken hoe significant die vragen zijn.
hHAHAHAHAhaaha HAHAHAH ROFL TERING zegquote:Op zondag 30 maart 2008 10:12 schreef Rasing het volgende:
[..]God heeft het gemaakt
tegenoverSelectie op basis van 'survival of the fittest' waarbij het meest succesvolle individu zijn genetisch materiaal kan doorgeven aan volgende generaties zodat succesvolle mutaties de boventoon kunnen gaan voeren, enzovoort in alle generaties sinds het ontstaan van het leven, 1,5 miljard jaar geleden etc etc [insert Origin of Species]
Volgens jouw logica is mogelijkheid 1 de meest plausibele.
Jij denkt dat filosofie niets met de fysieke wereld te maken heeft? De meeste uitgangspunten in de filosofie liggen gewoon op straat. Dat men wat makkelijker conclusies trekt zonder solide bewijs mag misschien zo zijn, maar obver het algemeen zit zelfs in filosiofie een zekere logica.quote:Op maandag 31 maart 2008 18:23 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Wil je me niet begrijpen?
Ik had het over filosofie, wijsbegeerte.
Als je m'n quote terugleest schreef ik dat niet altijd natuurkunde een antwoord kan geven op vragen, maar er zijn ook andere domijnen waarin vragen over onze wereld beantwoord getracht te worden. Je hoeft voor mij die vraag niet te beantwoorden, dat was mijn doel niet. Nu gaat het verhaal al helemaal ergens anders heen.
Je kan filosoferen wat je wilt maar de antwoorden hebben geen betekenis.quote:Laat ik je dan zo vertellen dat er filosofen zijn die het wel zinvol achten om na te denken over het doel/zin van het leven. Dat hoef jij niet zinvol te vinden, je kan je ook alleen maar storten op natuurkundige vragen, maar jij bepaalt nog niet wat de zinvolle vragen voor ieder is in het leven. Je gaat weer niet in op de soort vragen waar ik voorbeelden over gaf(nml. filosofisch en niet natuurkundig). Je pakt nu weer iets nieuws waarop je reageert.
Je gaat er nu teminste op in.quote:Op maandag 31 maart 2008 18:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij denkt dat filosofie niets met de fysieke wereld te maken heeft? De meeste uitgangspunten in de filosofie liggen gewoon op straat. Dat men wat makkelijker conclusies trekt zonder solide bewijs mag misschien zo zijn, maar obver het algemeen zit zelfs in filosiofie een zekere logica.
Daarnaast laten genoeg mensen hun leven bepalen door de filosofie "religie" en als het ff kan willen ze andermans leven ook sturen.
Wanneer heb ik dat gezegd?quote:Je probeert kritische vragen te omzeilen door net te doen alsof nadenken over de zin van het leven geen basis heeft in de werkelijkheid.
[..]
Het is duidelijk dat je van mening bent dat filosofie zinloos is. Maar zegt het dan niet als een feit!quote:Je kan filosoferen wat je wilt maar de antwoorden hebben geen betekenis.
Om het heel filosofisch te stellen: Je kan niet bewijzen dat wat je voelt en meet ook echt is. Het zijn alleen maar afspraken. Je zit op een stoel, maar is die stoel echt of denk je dat maar?quote:Op maandag 31 maart 2008 18:57 schreef Chrrris het volgende:
Het is duidelijk dat je van mening bent dat filosofie zinloos is. Maar zegt het dan niet als een feit!
En als je er een redenering aan toe voegde kon ik misschien begrijpen waarom je dat denkt.
Filosofie heeft alles met de wereld te maken en met het leven. Je begrijpt me verkeerd als je anders denkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |