Ik ben het wel met je eens in deze, maar toch...quote:Op donderdag 13 maart 2008 21:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Deze kortzichtigheid is m.i. typisch voor aardig wat atheisten. Ze vinden vaak dat religie 'niets anders' dan een politiek onderdrukkingsmiddel is of een systeem om mensen te indoctrineren. Daarbij gaan ze volledig voorbij aan de complexiteit, diversiteit en diepte van het fenoneem godsdienst, dat niet alleen filosofisch denken over tijd beinvloed (Augustinus), maar ook verweven is met mythologie en cultuur.
Religie is ontstaan door de werking der menselijke geest. De mens geloofde dus in God lang voordat de landbouw opkwam. Pas met de opkomst van beschavingen (in Babylon, Mesopotamië en Egypte) kunnen bepaalde facetten van religie aangewend worden voor politieke doeleinden. (Dus de volksreligie was toen geen politiek instrument omdat de autoriteiten daar weinig invloed op hadden.)
Ik denk niet dat atheïsten het als kortzichtig zien. Naar mijn mening worden de religieuze modellen misbruikt om macht uit te oefenen (met name bij monotheïstische religies), wat ook keer op keer bewezen is in de geschiedenis. Ik ben er ook van overtuigd dat de leer van Jezus e.d. al zolang door zoveel mensen verkeerd wordt geïnterpreteerd, dat religie sowieso een lachtertje is geworden. Want laten we wel wezen, de elementen die gepropageerd worden, vallen onder dezelfde normen, waarden en ideeën die niet-religieuzen hebben en die ook nooit een godsdienst hebben aangehangen. Dus dat betekent niet dat we gezellig in een kerk moeten gaan zitten, dat betekent wel dat we het met elkaar moeten doen. Dat betekent niet dat we gaan huilen als iemand's denkbeeld wordt aangevallen of beledigd (dan is het einde zoek), dat betekent wel dat we ons proberen te ontwikkelen en verder te komen.quote:Deze kortzichtigheid is m.i. typisch voor aardig wat atheisten. Ze vinden vaak dat religie 'niets anders' dan een politiek onderdrukkingsmiddel is of een systeem om mensen te indoctrineren. Daarbij gaan ze volledig voorbij aan de complexiteit, diversiteit en diepte van het fenoneem godsdienst, dat niet alleen filosofisch denken over tijd beinvloed (Augustinus), maar ook verweven is met mythologie en cultuur.
Het begrip 'God' is enorm breed. Wat voor mijn buurman God is (bv een oude kerel daarboven) is voor mijn overbuurvrouw heel wat anders (de natuur). Toen mensen niks anders hadden om dingen mee te verklaren, is het logisch dat in de schoenen te schuiven van 'iets groters'. Maar dat is een kwestie van interpretatie, en al helemaal wat de mensen voor de Oudheid als 'god' zagen, aangezien we daar geen duidelijke aanwijzingen voor hebben. (of wel uiteraard, maar ik ben daar niet mee bekendquote:Religie is ontstaan door de werking der menselijke geest. De mens geloofde dus in God lang voordat de landbouw opkwam. Pas met de opkomst van beschavingen (in Babylon, Mesopotamië en Egypte) kunnen bepaalde facetten van religie aangewend worden voor politieke doeleinden. (Dus de volksreligie was toen geen politiek instrument omdat de autoriteiten daar weinig invloed op hadden.)
Hier heb je gelijk in denk ik. Augustinus is gewoon leuk om te lezen, ook voor een atheïst. Het betreft iemand die ontzettend worstelt met allerhande vragen, daar een antwoord op wil, zingeving zoekt, in een heel andere tijd leeft dan wij, maar toch dezelfde problemen heeft en uiteindelijk in het Christendom antwoord vindt.quote:Op donderdag 13 maart 2008 21:49 schreef Scaurus het volgende:
Deze kortzichtigheid is m.i. typisch voor aardig wat atheisten. Ze vinden vaak dat religie 'niets anders' dan een politiek onderdrukkingsmiddel is of een systeem om mensen te indoctrineren. Daarbij gaan ze volledig voorbij aan de complexiteit, diversiteit en diepte van het fenoneem godsdienst, dat niet alleen filosofisch denken over tijd beinvloed (Augustinus), maar ook verweven is met mythologie en cultuur.
Het is echter wel snel een machtsinstrument denk ik. Bij de Romeinen had je de auguren, je had Sjamanen, druïdes, de profeten in het oude Israël. Zo’n orde van godsdienaars ontstaat snel. Zulke mensen bekleden ook een positie in de samenleving die veel macht heeft. In die zin organiseert een religie ook snel. Dat is niet eens religie eigen denk ik; bij een groep met jager-verzamelaars zal ook de beste jager allicht een hogere positie krijgen.quote:Religie is ontstaan door de werking der menselijke geest. De mens geloofde dus in God lang voordat de landbouw opkwam. Pas met de opkomst van beschavingen (in Babylon, Mesopotamië en Egypte) kunnen bepaalde facetten van religie aangewend worden voor politieke doeleinden. (Dus de volksreligie was toen geen politiek instrument omdat de autoriteiten daar weinig invloed op hadden.)
Natuurlijk zijn die mensen er. Wat is je punt precies? Religie is kenmerkend door het feit dat de verhalen niet objectief zijn te benaderen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet? En ik maar denken dat vrijwel elke religie wel een soort scheppingsverhaal had. Dat je daar geen waarde aan hoeft te verlenen omdat een openbaring geen geaccepteerde vorm van epistemologie is, of dat het zelfs misschien allegorisch bedoeld is (zo je ooit zo'n uitspraak al kunt doen), doet daar weinig aan af. Er zijn genoeg mensen die dit hartstikke letterlijk nemen.
Het heeft weinig te maken met 'wetenschappelijk of religieus gezien' aangezien de wetenschap geen uitspraak kan doen over het al dan niet bestaan van een eventuele betekenis van het bestaan. Ik zie het meer als het beschouwen van een concept in de historische context. Ik vind het ook vreemd dat in theologisch kringen men vaak pretendeert het Aristoteliaanse beeld van god als 'onbewogen beweger' te hanteren en vervolgens zonder al te veel argumenten de gigantische sprong maakt naar een antropomorfische entiteit die zich bezig houden met recentelijk ontstane concepten als moraal, normen en waarden, etcetera.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien is dat inderdaad arrogant en vrij zinloos, maar religieus gezien niet. 't Is maar net hoeveel waarde je daaraan geeft.
Dat is niet waar. Ons lijkt dat heel plausibel, maar er is een aantal problemen met deze veronderstelling, die ook destijds opgemerkt werden. Daarnaast waren veel natuurkundige verklaringen ook met een ‘esthetisch’ doel in het achterhoofd opgezet. Men nam aan dat de planeten wel in cirkels zouden bewegen. En als dat niet werkte, dan kwamen er cirkels op cirkels. Een ellips was niet mooi genoeg.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 11:38 schreef Neruo het volgende:
In een wereld zonder godsdienst zou op zijn minst de middeleeuwen, een beerput van intellectuele on-vrijheid en religieuze intolerantie, en flink leukere en wetenschappelijk productieve periode zijn geweest. Je hebt geen reden om 100 jaar lang te ontkennen dat de aarde om de zon draait, tenzij je een onzinnig sprookjes boek fanatiek aanhangt.
| 1 2 3 4 5 | b 1 2 |
Wederom een normatieve uitspraak.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 01:52 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk zijn die mensen er. Wat is je punt precies? Religie is kenmerkend door het feit dat de verhalen niet objectief zijn te benaderen.
Ik vind onderbouwen en religieuze openbaring in een zin sowieso niet zo goed passen. Maar dat er honderden miljoenen gelovigen zijn die ervan overtuigd zijn dat hun religieuze verhalen objectief benaderbaar zijn (vooral onder moslims leeft dit geloof sterk), zou anders moeten stemmen.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 12:42 schreef Kjew het volgende:
Volgens mij is het zo en beweert Haushofer niet dat het zo zou moeten zijn.
Ik zie niet wat hier normatief aan is... Wie kan onderbouwen waarom religieuze verhalen objectief zouden moeten worden benaderd?
Dat is mijns inziens direct de reden dat religie niet echt objectief te benaderen is. Wat ik in mijn vorige post al zei; hoe kan zoiets normatief worden genoemd.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 12:46 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik vind onderbouwen en religieuze openbaring in een zin sowieso niet zo goed passen. Maar dat er honderden miljoenen gelovigen zijn die ervan overtuigd zijn dat hun religieuze verhalen objectief benaderbaar zijn (vooral onder moslims leeft dit geloof sterk), zou anders moeten stemmen.
Nou ja, "hoe het zou moeten zijn" kan misschien beter gelezen worden als "hoe ik het ervaar". Ik ben me er natuurlijk heel goed van bewust dat veel mensen een dogmatisch of letterlijk geloof er op na houden.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 12:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Wederom een normatieve uitspraak.
Mijn punt is dat je religie nu positioneert op de manier hoe het volgens jou zou moeten zijn, niet zoals het noodzakelijkerwijs is.
dat denk ik dus niet, hoe vaak is het wel niet aangetoond dat wetenschappers zijn verhinderd in hun onderzoeken of dat mensen niet eens aan bepaalde cruciale dingen begonnen te onderzoeken omdat 'god het zo gewild' heeft?quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:15 schreef Flashwin het volgende:
[..]
domste opmerking van de week toch wel
Het opvallende is dat in de Verenigde Staten, wat toch geldt als een overwegend religieuze samenleving, men juist op grote schaal niet aan het socialisme wil. Uitgerekend de conservatieve republikeinen komen op voor het recht van de sterkste, vrijheid van het individu. Deze mensen die zichzelf Christenen noemen, willen voorkomen dat er een ziektekostensysteem komt dat de zwakkeren beschermt, dat lager opgeleiden meer zekerheid krijgen, etc. Dat ze in de Amerikaanse media de begrippen hebben omgedraaid (zodat de socialisten nu Liberals genoemd worden), doet daar niet aan af.quote:Er zal denk ik iets meer het recht van de sterkste gelden, een libertijnse samenleving.
Als godsgeloof niet voorziet in de behoeften van fanaten dan nemen deze gewoon een andere overtuiging aan. Mensen zijn nu eenmaal bevattelijk voor fanatisme, religie is voor fanaten alleen maar een vehicel (daarom komen moslimfanaten voor in gebieden met islam, en christenfanaten in gebieden met christendom voorhanden, en zijn er in fanatisme niet onderdoende communisten, racisten, nazi's, antifa's, dierenbevrijders etc etc etc).quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Was het maar zo. Juist die enge, haast sekte-achtige, groepen creeren godsdienstfanaten. En daarbij doel ik op elke mogelijke godsdienst.
En juist die idiote fanaten zorgen voor veel onrust in de wereld, zo gaat het al eeuwen lang, zo zal het nog wel even doorgaan.
Jammer maar helaas.
Hoe religieus is de afbeelding van een beest?quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:46 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De oudste kunstwerken zijn allemaal religieus van aard of hebben religie erin verwerkt.
wie zegt dat alles zo had moeten zijn? Er zijn zat ongelovigen in Nederland die als nog moraal en dergelijke begrippen kennen, het is niet alsof je een godsdienst daar voor nodig hebt wat veel mensen beweren.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 02:42 schreef DuracelPlus het volgende:
In een wereld zonder religie zou er totale chaos heersen. Ik kan het niet bewijzen maar als je kijkt naar de wetsboeken van tegenwoordig en uit het verelden, dan zijn ze allen afgeleid uit de heilige gechriften. Dus:
Geen religie ==> geen heilige geschriften ===> geen grondwet ===> geen orde ===> chaos
simpel toch
Hahah kom eens met bewijs daar voor?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 02:42 schreef DuracelPlus het volgende:
In een wereld zonder religie zou er totale chaos heersen.
Oh... goed maar je basseert het toch wel op iets solides toch?quote:Ik kan het niet bewijzen
Oh? En de Amerikaanse grondwet dan?quote:maar als je kijkt naar de wetsboeken van tegenwoordig en uit het verelden, dan zijn ze allen afgeleid uit de heilige gechriften.
Dus roepen als je zojuist de meest slechte ondoordachtste stelling die je maar kan bedenken hebt opgeworpenquote:Dus:
Belachelijk.quote:Geen religie ==> geen heilige geschriften ===> geen grondwet ===> geen orde ===> chaos
simpel toch
Een beetje religie kan geen kwaad. Als we alllemaal als "van God los" zouden leven , dan zou het ook een zooitje worden.quote:Op woensdag 12 maart 2008 17:52 schreef Triggershot het volgende:
Hoe zou een wereld zonder religie/geloof/godsdienst eruit zien?
Een subdiscussie wat is ontstaan in o.a [Centraal] Vragen over de Islam #6 en Groei islam getalsmatig vrij beperkt
- Zou er nog steeds sprake zijn van botsing tussen Oost en West?
- Zou 11/9 gebeurd zijn?
- Zouden er kruistochten geweest zijn?
- Zou er een instituut van 'rede' zijn zoals een Kerkelijk instituut, als vertegenwoordigers van juiste moraal?
- Zou er nog steeds een vorm van conservatieve uitingen zijn dvm aangenomen superioriteit, misplaatste moraalridders en hun leer etc. (anti homo (huwelijk) , abortussen etc )
In mijn ogen zou niet veel verschillend zijn, mensen zouden nog steeds een excuus vinden om daden te rechtvaardigen en achter te schuilen hetzij economische, geografische of uit zijn op macht.
Dat geloof en wetenschap niet samen gaan afgeleid van wat Christenen hebben gedaan in Griekenland en verschillende andere leercentra is niet persé een argument, gezien dat er in hetzelfde tijd in Spanje een totaal ander wereld was, door een ander geloof.
Hoe dan ook, game on, geen gezeik, geen oneliners, wees lief en de groeten.
Ow ja, ook geen TVPs.
omdat? waarom? Ik zie niet hoe iets als god het enige is dat kan zorgen voor enige regelmaat & wethouding? Die regels hebben we juist voor de sociale gemeenschap en dergelijk, zie eerder dat de reden 'we willen niet dat iedereen elkaar uitmolt' etc een stuk praktischer reden is dan zeggen dat het vanwege een god is, terwijl iedereen verschillend gelooft, laat staan dat ze dezelfde god(den) vereren...?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:34 schreef chevere het volgende:
[..]
Een beetje religie kan geen kwaad. Als we alllemaal als "van God los" zouden leven , dan zou het ook een zooitje worden.
zelfs met doen rellen er een aantal maar al te graag, omdat het de ultieme 'reden' is om iemand te doden/om tuin te leiden etc...quote:Op zondag 16 maart 2008 00:15 schreef House-Musik het volgende:
Ik snap niet dat gelovigen denken dat het een hel op aarde wordt als iedereen ongelovig wordt ... Misschien dat die gelovigen geen goed verstand hebben en dus niet normaal kunnen leven zonder een "controlerende" macht(die is er trouwens gewoon nog steeds, de overheid) maar meteen gaan rellen ofzo
Zonder enige vorm van geloof zou men denk ik totaal geen verandwoordelijkheid voelen voor daden die men begaat in dit leven. Het besef dat er misschien meer is geeft je een gevoel van verantwoordelijklheid voor je daden. Het geloof in iets hebben geeft juist een invulling voor je bestaan. Ik denk dat het leven behoorlijk leeg zou zijn als er totaal geen religie was. In welke vorm dan ook.quote:Op zondag 16 maart 2008 00:11 schreef Scaurus het volgende:
Onderbouw je stelling eens. Wat versta je onder 'van God los' leven?
het staat je gelukkig vrij om dat te denken. maar ik denk dat het helemaal nergens op slaatquote:Op zondag 16 maart 2008 08:37 schreef chevere het volgende:
[..]
Zonder enige vorm van geloof zou men denk ik totaal geen verandwoordelijkheid voelen voor daden die men begaat in dit leven. Het besef dat er misschien meer is geeft je een gevoel van verantwoordelijklheid voor je daden. Het geloof in iets hebben geeft juist een invulling voor je bestaan. Ik denk dat het leven behoorlijk leeg zou zijn als er totaal geen religie was. In welke vorm dan ook.
Het idee dat er misschien meer is dan alleen dit leven op aarde geeft het leven "zin".
Dat denk ik i.i.g..
Leg het eens uit? Waarom wordt jouw verantwoordelijkheidsgevoel veroorzaakt door je geloof?quote:Op zondag 16 maart 2008 08:37 schreef chevere het volgende:
[..]
Zonder enige vorm van geloof zou men denk ik totaal geen verandwoordelijkheid voelen voor daden die men begaat in dit leven. Het besef dat er misschien meer is geeft je een gevoel van verantwoordelijklheid voor je daden. Het geloof in iets hebben geeft juist een invulling voor je bestaan. Ik denk dat het leven behoorlijk leeg zou zijn als er totaal geen religie was. In welke vorm dan ook.
Het idee dat er misschien meer is dan alleen dit leven op aarde geeft het leven "zin".
Dat denk ik i.i.g..
Dit slaat echt alles.quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:37 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ik zie Zeitgeist niet als een docu die niets aanneemt, het is, met het oogpunt op de geschiedenisboeken op school en bijvoorbeeld de bijbel en koran en zo, een objectievere benadering van de realiteit.
Was de wetenschap niet een reactie op religie?quote:Op woensdag 12 maart 2008 18:09 schreef LasTeR het volgende:
We zouden ten eerste vele malen verder zijn in de wetenschap.
Dus opeens was er wetenschap?quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:39 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Was de wetenschap niet een reactie op religie?.
"Let there be science" sayeth He. And lo: thereth was science.quote:
Dank je, Spijkerman.quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Let there be science" sayeth He. And lo: thereth was science.
Wacht maar op z'n koamervroagen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:28 schreef Apropos het volgende:
Dit slaat echt alles.
Nee.quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:39 schreef Chrrris het volgende:
Was de wetenschap niet een reactie op religie?
Je moet toch voor jezelf ook wel ongeveer een antwoord hebben op de "levensvragen" anders wordt je toch wel gek na een tijdje of je moet echt heel goed zijn in het onderdrukken ervan.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:56 schreef Alicey het volgende:
Een wereld zonder godsdienst en religie is misschien nog voor te stellen, maar een wereld zonder geloof kan ik me weinig bij voorstellen. Mensen geloven denk ik altijd wel (nemen tegen beter weten in dingen aan en volgen idealen). Zonder dat geloof heeft een mens denk ik ook weinig meer. Het zit toch in de aard van het beestje denk ik om geen genoegen te nemen met alleen datgene wat vast staat en om idealen te hebben.
Omdat? Serieus, als je je het niet afvraagt, dan ga je niet naar antwoord zoeken, sterker nog je kan het niet eens. Er is geen logica om vervolgens dergelijke antwoorden op te zoeken dat gaat als 'omdat een boek dat zegt/omdat mensen het zeggen' etc. Wat maakt een boek tot waarheid? Er zijn zoveel onjuistheden, halve waarheden etc in deze wereld, maar toch moeten we iets voor lief aannemen omdat volgens de mensen die het volgen denken dat ons leven niet compleet is zonder?quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:11 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Je moet toch voor jezelf ook wel ongeveer een antwoord hebben op de "levensvragen" anders wordt je toch wel gek na een tijdje of je moet echt heel goed zijn in het onderdrukken ervan.
bedoel je, dat geloof een soort hoop isquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:56 schreef Alicey het volgende:
Een wereld zonder godsdienst en religie is misschien nog voor te stellen, maar een wereld zonder geloof kan ik me weinig bij voorstellen. Mensen geloven denk ik altijd wel (nemen tegen beter weten in dingen aan en volgen idealen). Zonder dat geloof heeft een mens denk ik ook weinig meer. Het zit toch in de aard van het beestje denk ik om geen genoegen te nemen met alleen datgene wat vast staat en om idealen te hebben.
Godsdienst en religie zie ik hierbij dan wel als een vorm van dat geloof.
Hoop op zichzelf is iets wat geloof raakt. Meestal is hoop geen kille rekensom. Het is zelfs zo dat hoop als het ware door tegenslagen wordt gesmeed. Hoop in een ideale situatie mist ieder doel.quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:28 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
bedoel je, dat geloof een soort hoop is
of wat bedoel jij met "geloof" dan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |