abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 februari 2008 @ 19:28:34 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56547873
Vorige delen:
De zolderstudio (in opdracht)
De zolderstudio (deel 2)

Om te beginnen mijn welgemeende excuses om het trage on-MMache tempo, maar ik heb het heel erg druk en veel stress en werk voor school. Er is ook geen deadline en de eigenaresse vindt het niet erg (ik wel) dat het al zolang duurt. Het voorbije oponthoud was wegens de examenperiode en de blokperiode ervoor.Maar traag gaat het ook wel lukken.
Nu zou het weer even vooruit moeten gaan tot de volgende examenperiode, al zijn er erg veel lessen en loop ik stage bij een staalbedrijf om n machine te ontwerpen tijdens de week.

We zijn gestart met dit:

Alles is intussen geisoleerd in 2 lagen, in totaal meer dan 12cm:
Laag1

Laag 2

Dan was het even tijd om na te denken over wat het moest worden.
Uiteindelijk is het dit geworden (voor andere ontwerpen zie eerdere delen)

Intussen is het alweer veranderd (geen plexiglas rond de trap en een luik) omdat dat goedkoper is en beter is voor geluidsdemping.

De cirkels worden zijdelings verlicht met ccfl's en later voorzien van plexiglas:

Daarna was het tijd om het een en ander te bouwen. te beginnen met het kleine slaapkamertje dat zo is ingedeeld als mij gevraagd is. Onderaan plaats voor een bureau, bovenaan een 1persoonsbed.

Zijwanden, met gyproc (wat haat ik dat materiaal (te zwak, teveel afwerking, te veel trilling mogelijk in de gyprocmuren,...) , ik ga het in de toekomst ook zo weinig mogelijk gebruiken.

Elektriciteit van boven tot beneden, niets speciaals te melden eigenlijk (was me expliciet opbouw gevraagd).

Dichtmaken van het dak:

En daar zitten we nu dus.
pi_56547914
En hoe is het met Mmach en Leonidas?
  dinsdag 5 februari 2008 @ 19:36:49 #3
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56547960
En vandaag nog wat verder gedaan aan het frame voor de dakbekleding:

Het ene deel sluit goed aan op het andere (hier te zien vanuit de zijkant. Het lichte deel is uiteraard het deel zonder platen ertegen)

Jammergenoeg heb ik 1 pijnlijke beslissing moeten nemen. De balken in het dak zakken zoveel door dat ik in dit deel van het dak geen rechte plafond zal maken, maar eentje die de scheve balken volgt.

Niet recht omdat de volgende redenen:
-er zit geen dakvenster in, dus voor een ongeoefend oog is het al moeilijk te zien of er al dan niet een glooiing zit in het dak
-had ik gekozen voor een recht plafond (zoals langs de kant met het dakvenster) dan verlies ik teveel ruimte die nu te gebruiken is voor meer bewegingsvrijheid rond het verdiepje waar het bed op moet komen. De ene kant is met gemak 15 cm lager dan de andere (de muurkant, waar de balken dus steunen).
Dat ligt dus aan de verkeerde constructie van het dak zelf. Normaal gezien zal dat niet direct opvallen, tenzij vanuit het bed zelf. Soms moet je al eens offers brengen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 05-02-2008 19:42:56 ]
  dinsdag 5 februari 2008 @ 19:42:23 #4
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56548019
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 19:32 schreef Leintjeuh het volgende:
En hoe is het met Mmach en Leonidas?
Heel goed (volgens mij toch). Ik probeer toch te zien dat ik eerder mijn werk verwaarloos dan haar
pi_56548136
Wheeehoe Mach is terug
pi_56548230
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 19:42 schreef MMach het volgende:

Heel goed (volgens mij toch). Ik probeer toch te zien dat ik eerder mijn werk verwaarloos dan haar
Goede keus qua prioriteiten stellen
  dinsdag 5 februari 2008 @ 20:34:41 #7
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_56548784
Wordt tof, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_56550052
Leuk dat je verder gaat!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 5 februari 2008 @ 22:10:00 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56550375
Hey! Je bent er weer!
pi_56553380
Hijs Fijn

Benoit is back, zag je al verdomd weinig op msn dus je zal t logischerwijs erg druk gehad hebben

Laat de klussen maar komen
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_56555507
Leuk om weer wat van je te lezen MMach, succes met het klussen en je overige druktes zoals school, huis en verkering!
  donderdag 7 februari 2008 @ 20:19:54 #12
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56589383
Vandaag bijna het moeilijkste stuk kunnen afwerken. De balken zijn daar het scheefst. Maar het is goed gelukt om het plafond evenwijdig te krijgen met het dakvenster (je wilt immers een mooie gelijkmatige rand daarrond) op 0.5cm na ongeveer.
Deze middag:

En tot waar ik geraakt ben vandaag:

onderaan zijn de steunbalkjes er ook al, netjes in 1 vlak dmv de laserlijn

Vrij scheve foto's maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is
pi_56598963
hee Mmach is er weer ik midse je topic al , gelijk maar tvp
ik zie zo veel balken jeeeeumig
pi_56609232
en ga je dit stuk ook met mdf bezetten of gewoon gyproc platen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 9 februari 2008 @ 12:57:55 #15
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56621280
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 20:27 schreef densmee het volgende:
en ga je dit stuk ook met mdf bezetten of gewoon gyproc platen
Met MDF, gyproc heeft bij mij officieel afgedaan Tis tenslotte maar een beetje bros gips met papier langs beide kanten. MDF is veel sneller glad te krijgen dan gyproc en is niet eens zoveel duurder. Ok, de grote platen 244*122 zijn nogal onhandig, maar zelfs dat lukt. Ik geloof zelf dat de MDF nog een stuk lichter zal zijn in totaal dan mocht ik gyproc gebruiken, wat altijd handig is bij iets dat hangt.
Als alles dicht is begint de schijterij, namelijk het plamuren van alle naden en alle schroefgaten (wat bij gyproc ook moet natuurlijk). Maar omdat ik mijn platen op een betere methode aaneen doe is dat in 1 keer te plamuren. Daarna wordt alles nog geglasvliesd om kleine cracks te voorkomen.

Zoals je misschien linksboven kan zien op deze foto:

steek ik achter elke MDF plaat nog een stuk dikker MDF op de plaatsen waar die zal aansluiten op een andere MDFplaat. Als je dat stuk dikker MDF schroeft aan de ene MDF plaat, en daarna hang je de volgende MDF plaat ook aan dat stuk dikker MDF, dan weet je dat ze op die plaats perfect in hetzelfde vlak liggen. Dat is veel extra werk, want je moet veel van die plaatjes maken en vastschroeven, maar it's worth it. Op die plaats wordt mogelijke werking van MDF tegenover elkaar vermindert, én omdat ze in hetzelfde vlak liggen zijn ze in 1 beweging te plamuren/voegen.
Vergelijk hoe dat bv is met gyproc.
Daarbij laat je de platen aansluiten op een ligger. In principe zou dat hetzelfde effect moeten hebben als mijn plaatjes, maar in realiteit zijn de gebruikte profielen niet stijf genoeg om de platen in hetzelfde vlak te houden. Het is niet voor niks dat er zo brede voegbanden zijn voorzien. Dat is om te maken dat de platen naadloos in elkaar kunnen overlopen. Bij MDF heb je dus een voeg die perfect in hetzelfde vlak ligt, van misschien max 0.5mm breed, bij gyproc heb je een voeg van meer dan 5-6cm breed en 2mm diep, waar massa's plamuur in gaan en die ook bijna niet in 1 keer te voegen zijn.
Het plaatjessysteem is niet toe te passen bij gyproc omdat het materiaal bijna geen sterkte heeft.

Je zal mij niet horen zeggen dat gyproc slecht af te werken is, in tegendeel, in de bouw wordt het grootschalig gebruikt, precies om de eenvoud en het goed resultaat. Maar ik zoek meer in een muur dan een laagje papier. Ik wil met een vuist in de muur kunnen slaan zonder dat er een gat is, ik wil de muur niet zien bewegen als ik er op duw. Dat is nagenoeg onmogelijk met gyproc, en perfect haalbaar met MDF, zelf de dunste plaat is nog sterk genoeg. Als je frame een beetje goed is dan zal er niks doorbuigen en is het perfect egaal. Kijk maar naar de muur met de bolletjes, op dezelfde manier afgerkt, en al zeg ik het zelf: er is geen enkele naad te bespeuren, en alles is vlak, strak en sterk. Er zullen ook wel mensen zijn die zweren met gyproc omwille van de brandbestendigheid enzo, maar ik ben een MDF-fanboy. Wat ben je met een huis dat afgewerkt is met onbrandbare gyproc en gevuld met meubels/tapijten die zo in de fik kunnen schieten... Het resultaat zal hetzelfde zijn. In een oud huis met houten vloeren, houten trappen, houten dak, daar moet je gewoon voorzichtig zijn. Mocht het daar ooit branden dan zijn er 3 veilige en snelle ontsnaproutes.
Terzijde is het nagenoeg onmogelijk om een zolderverdieping brandbestendig te maken. Hitte gaat naar boven, en bij een woningbrand sneuvelt het dak nagenoeg altijd. Wat wel een prioriteit is, is de bewoners veilig wegkrijgen, en dat is hier mogelijk. Dat is anders bij bijvoorbeeld een kamer op de eerste verdieping. Daar heeft het wel zin om bv een gyproc plafond aan te brengen. Daarbij kan je immers de brand vertragen en de verdieping erboven heeft meer tijd om te evacueren. Maak je geen illusies, ook gyproc kan de brand enkel vertragen,je vloerbalken erboven zullen als de temperatuur hoog genoeg wordt spontaan ontbranden. De meeste doden zijn trouwens door verstikking, daarom zijn rookmelders een must in elk huis.

[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 09-02-2008 13:13:31 ]
pi_56646836
De werkzaamheden zijn weer begonnen
Succes!!!

(tvp)
  zondag 10 februari 2008 @ 18:43:25 #17
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_56648730
Daar is ie weer!! ben heel benieuwd hoe het gaat worden
succes!
  maandag 11 februari 2008 @ 00:57:20 #18
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_56657578

Had je al gemist Zuiderbuur van me! Ziet er alweer netjes uit, periodes van rust moet je je ook nemen. Hou in je achterhoofd: Je hoeft niet met elk circus mee. Dan komt 't meestal wel ok.

Succes en ik lurk weer lekker mee...

Nog een vraagje, waarom heb je metaal/alu frames voor die gipsplaten gebruikt, waarom niet gewoon Zoals mij vader die erbij zweert) balkjes erachter?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  maandag 11 februari 2008 @ 18:04:36 #19
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56668651
quote:
Op maandag 11 februari 2008 00:57 schreef zwahiel het volgende:

Had je al gemist Zuiderbuur van me! Ziet er alweer netjes uit, periodes van rust moet je je ook nemen. Hou in je achterhoofd: Je hoeft niet met elk circus mee. Dan komt 't meestal wel ok.

Succes en ik lurk weer lekker mee...

Nog een vraagje, waarom heb je metaal/alu frames voor die gipsplaten gebruikt, waarom niet gewoon Zoals mij vader die erbij zweert) balkjes erachter?
Ik wou dat eens proberen Gemakkelijk geplaatst, bijna eenvoudiger dan een houten raamwerk, maar iets te buigzaam vind ik. Wordt ook erg vaak gebruikt in de bouw, dus ik dacht, I give it a go.

Intussen heb ik al een klein beetje verder gedaan. In afwachting van hulp om te beginnen aan de dakbekleding (platen zijn iets te groot om alleen boven je hoofd te houden), ben ik maar begonnen aan de omkasting van de balken. Dat zal nogal massief ogen omdat de balken scheef zijn en mijn omkasting recht, en ik dus een bredere omkasting nodig heb om dat te compenseren, maar een licht kleurtje en dat zal wel meevallen. Foto's heb je nog te goed
  dinsdag 12 februari 2008 @ 21:25:17 #20
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56691282
Zoals beloofd, een paar foto's.
Sommigen zullen het jammer vinden, ik helemaal niet. Je hebt dakondersteuningen die juweeltjes zijn, maar dit is er geen. Dus liever een strakke omkisting dan te moeten kijken op lelijke balken die zo scheef zijn als iets.

Het bestaat uit een frame van redelijk dun hout, met daarop 8mm MDF, opgevuld met PU schuim.

Op zich allemaal relatief zwakke materialen, maar samen zijn ze heel stijf, sterk en licht. Ideaal dus voor dit doel. Voor de MDF stukken gebruik ik voorlopig wat restmateriaal dat nog rondslingerde, vandaar de kleine stukken.
Het dak is niet symmetrisch, de omkisting zal dat dus ook niet zijn. Zo zullen de bovenste schuine balken in de top niet op dezelfde hoogte aansluiten op de verticale. Dit omdat het belangrijker is dat de omkisting evenwijdig loopt met de bekleding, dan op de zelfde hoogte uit te komen.

Ter illustratie: zo enorm scheef zijn de bestaande balken dus:

Waarbij het nieuwe hout dus het rechtst is.
pi_56696558
joh - inderdaad schreef , maar heeft ook zijn charme
  woensdag 13 februari 2008 @ 06:46:26 #22
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56696948
Ik had het denk ik toch bij de oude balken gelaten...
Ik ben bang dat het met het MDF er omheen er uiteindelijk uit gaat zien als een groot massief kruis..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_56696955
MMach is weer aan de slag. Hoera, de fans kunnen weer genieten.
pi_56696958
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 06:46 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik had het denk ik toch bij de oude balken gelaten...
Ik ben bang dat het met het MDF er omheen er uiteindelijk uit gaat zien als een groot massief kruis..
Enorme Christus erop schilderen en klaar ben je.
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:03:17 #25
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56700752
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 06:51 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Enorme Christus erop schilderen en klaar ben je.
Elk probleem heeft z'n oplossing, zo zie je maar En, idd dat zal lijken op een soort kruis, lijkt me vrij logisch aangezien de oude balken ook een kruis waren
Nuja, het is niet alleen mijn zin, maar die van de eigenaresse ook. Het hout zag er echt niet mooi uit, ook al is dat niet goed te zien op de foto's. Kleurverschillen door vroeger vocht, kleurverschillen door verschillende houtsoorten, dikke krammen die er met geen mogelijkheid zijn uit te halen (of toch niet zonder uit volle macht aan de ondersteuning te trekken, iets wat ik niet zou aanraden). De verticale balken zijn niet eens recht, ze staan niet recht onder elkaar. Is wel te zien in de OP foto's denk ik. Ik ben van oordeel dat je authentieke elementen moet laten als ze een toonbeeld zijn van vakmanschap. De tijd heeft uitgewezen dat de balken te dun zijn gekozen om ver doorbuigen te voorkomen, en dingen die scheef zijn Dat is geen charme, dat is gepruts. Nuja, wij zijn dat gewoon om huizen van rond die tijd te zien (1910-20), dus misschien is dat voor jullie wat anders omdat jullie huizen bijna allemaal later zijn gebouwd (sorry als ik iets te generaliserend wordt, ik ken niet alle plekken in nl). Als ik in nl ben, dan zien de meeste huzien er post 1970 uit. En veelal hetzelfde, huis na huis, na huis (de villawijken daargelaten). Rijhuizen hier zijn veel ouder (vandaar dat de meeste nllers vinden dat België er verwaarloosd uitziet), en er staan zelden 2 dezelfde woningen naast elkaar. Wij zijn dus al jaren 'doodgegooid' met authentieke oude elementen, een oude klassieke kachel/haard/dakondersteuning, doet ons dus niet veel meer. Tenzij ze er op een of andere manier uitspringt van vakmanschap/stijl, in alle andere gevallen: maak dat maar vlak en strak.

Trouwens, je hoeft niet bang te zijn dat een dak met 'dunne' doorbuigende balken zal instuiken. Het is nu eenmaal zo dat de sterke om niet te breken (veel) lager ligt dan de sterkte om niet te buigen. Voetgangersbruggen zijn daar bv een mooi voorbeeld van. Als je eens zou wete hoe dun de stalen liggers van zo'n voetgangersbrug mogen zijn om niet in te storten, je zou verschieten. Maar omdat het voor voetgangers te eng zou zijn om over een voetgangersbrug te lopen die veert/beweegt, kiest men daar dikkere liggers zodat het ook stijf wordt. Er is daar dus een grote veiligheidszone, net zoals bij dit dak, maar omdat scheve doorhangende dakbalken geen vertrouwen inboezemen worden ze hier ook verstopt.

Even een quick 'n dirty photoshop hoe het er voor 80% zal uitzien, dat kruis:

Al moet je dat dan wel zo zien:

dat vind ik toch net iets mooier dan dit:

Met wat schuren krijg je daar wel wat uniformer hout uit, maar echt smakelijk zou het er toch niet komen uit te zien.

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 13-02-2008 12:47:01 ]
pi_56700940
ben je er eigenlijk al uit over de studie financiering met de overheid en school?
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:26:07 #27
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56701142
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:15 schreef AnneX het volgende:
ben je er eigenlijk al uit over de studie financiering met de overheid en school?
Neen, tis erg he
Zoveel maanden geleden heb ik dan aangeklopt bij de sociale dienst (vriendelijke en behulpzame mensen overigens) van m'n school, en die hebben dat ingekeken en gezegd dat zij alle schoolkosten boven de 100¤ zouden betalen van het jaar ervoor. Dus mijn verhoogde inschrijvingsgeld zou ik moeten terugzien. Na zoveel maanden is dat nog altijd niet in orde. De sociale dienst heeft dan ook met de studiebeursdienst van de overheid gepraat, maar blijkbaar werken die diensten goed naast elkaar, want een 2 tal weken terug hebben we alweer een aanmaning gehad om binnen de 10 dagen 1600¤ terug te betalen (voor het verhaal, zie een ander topic, ik weet niet meer hetwelke) terwijl dat al zou moeten opgelost zijn. Enfin, het blijft de overheid= dikke stront door een kleine trechter. Ik hou me er niet meer mee bezig, ik heb er al veel teveel tijd en moeite in gestoken, nu moeten de mensen die gezegd hebben dat ze het zouden oplossen het maar oplossen
pi_56701686
But dus...

Laat wel regelmatig even je neus zien daaro en vraag eens hoe het ermee staat.
En laat de kopie van de aanmaning achter op het buro en herinner ze aan hun belofte !
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:02:07 #29
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56701851
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:53 schreef AnneX het volgende:
But dus...

Laat wel regelmatig even je neus zien daaro en vraag eens hoe het ermee staat.
En laat de kopie van de aanmaning achter op het buro en herinner ze aan hun belofte !
Elke brief die ik krijg scan ik in en stuur ik zo door. Het kan best zijn dat zij daar echt goed mee bezig zijn, maar door de immense vertraging van het overheidsapparaat een beetje langs elkaar heen werken. Ik kan hen dat niet kwalijk nemen, ik weet zelf hoelang zoiets kan duren. Ik ga ze dus ook niet beledigen door te zeggen dat ze (de sociale dienst van mijn school) niks doen, want ik denk niet dat het waar is. Over de studiebeursdienst van de overheid kan ik mij wel uitlaten in minder positieve bewoordingen

Weet je trouwens wat ik vreemd vind?
Niemand heeft tot nu toe opgemerkt dat de vorm rond het dakvenster niet optimaal is. Normaal is het gebruikelijk dat de wanden rond een dakraam schuin lopen.

Dat is om zoveel mogelijk licht te kunnen doorlaten naar opzij toe. Als de zon namelijk scheef schijnt op het dakvenster, dan zal je door rechte wanden een grote schaduw krijgen.
Helaas is het dakvenster zo geplaatst dat ik geen schuine randen kan toepassen.

Boven en onderaan zit er direct een balk. Ik had dan eventueel kunnen besluiten om enkel aan de zijkanten een schuin stuk te gebruiken. Dan had ik echter een stuk gehad met minder isolatie, en ik dacht dat dat niet zo mooi zou zijn als een mooi uniform kader rond het raam. Dat maakt dus dat ik in dit geval zou zitten met een forse slagschaduw en een groot lichtverlies. (het kader zal zo'n 28.5cm diep zijn). Gelukkig is het van MDF, en MDF is perfect te schilderen. Ik zal dus in tegenstelling tot de rest van het dak (wat mat zal zijn omwille van het glasvlies), de inspringende wanden rond het dakvenster in hoogglans wit schilderen. Vroeger (20 tal jaar geleden) pasten ze in deze situatie soms spiegels toe, maar dat doet een beetje ouderwets aan dezer dagen. Met hoogglans wit heb je ongeveer hetzelfde effect, er zal zelfs licht reflecteren op plaatsen waar normaal geen licht zou vallen. Of het zo in realiteit zal werken, valt af te wachten, maar ik denk van wel.
pi_56702057
volgens mij is het toch vrij standaard dat die recht uitgevoerd worden in verband met, inderdaad, balken die er zitten... Of je moet je raam kleiner maken, maar dan win je natuurlijk niet zoveel
pi_56702962
Oh, dat is logisch - achteraf - wat je schrijft over de schuine weglopende wanden.

Nu check ik even 5 Velux ramen.
Twee zijn custom made geplaatst door de Velux dealer en vallen recht naar binnen - zal ik maar zeggen - rekening houdend met de gordingen horizontaal en verticaal.
Daar viel niks slims aan af te timmeren.
Idem met de kleinere van kunststof in de badkamer.

De timmerman was trots op de laatste twee, want de zijkant is recht naar binnen en de onderkant loopt verticaal - zie het als borstwering - en met name de bovenste loopt horizontaal.
Daarover had hij nagedacht !
Daardoor kan meneer AnneX er tegenaan - en eronderstaan en naar buitenkijken met zijn lengte van 195.
Een standaard hoek naar binnen scheelde + - 10 cm hoogte en is belangrijker dan de lichtopbrengst.
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:41:07 #32
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56704092
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:03 schreef MMach het volgende:

[..]

Elk probleem heeft z'n oplossing, zo zie je maar En, idd dat zal lijken op een soort kruis, lijkt me vrij logisch aangezien de oude balken ook een kruis waren
Nuja, het is niet alleen mijn zin, maar die van de eigenaresse ook.

[...]

Nuja, wij zijn dat gewoon om huizen van rond die tijd te zien (1910-20), dus misschien is dat voor jullie wat anders omdat jullie huizen bijna allemaal later zijn gebouwd (sorry als ik iets te generaliserend wordt, ik ken niet alle plekken in nl). Als ik in nl ben, dan zien de meeste huzien er post 1970 uit. En veelal hetzelfde, huis na huis, na huis (de villawijken daargelaten). Rijhuizen hier zijn veel ouder (vandaar dat de meeste nllers vinden dat België er verwaarloosd uitziet), en er staan zelden 2 dezelfde woningen naast elkaar. Wij zijn dus al jaren 'doodgegooid' met authentieke oude elementen, een oude klassieke kachel/haard/dakondersteuning, doet ons dus niet veel meer. Tenzij ze er op een of andere manier uitspringt van vakmanschap/stijl, in alle andere gevallen: maak dat maar vlak en strak.
Ik snap wat je bedoeld hoor. En ik veroordeel je oplossing ook zeker niet. Ik spreek alleen voor mezelf dat ik zo'n massief kruis niet zo mooi vind
Maar jij moet het maken, en de eigenares moet er wonen, dus ik zal m'n mond verder houden

Ik denk wel dat je een inschattingsfoutje maakt als je denkt dat de meeste huizen post 1970 zijn. Maar misschien zien ze er in jouw ogen zo modern uit omdat België zo verwaarloosd is
Je hebt wel gelijk dat de meeste rijhuizen in Nederland naoorlogs zijn
Ik woon er zelf in één van 1950 Dus dat voor jullie die ouderwetse elementen niks bijzonder is neem ik meteen van je aan hoor

PS
T3
pi_56705168
Ben het volledig met je eens om de balken te omtimmeren met een nette afwerking.

De huidige spant constructie is schots en scheef en klopt niet. Zoals hij gephotoshoped is klopt hij een heel eind beter als wordt hij iets wat lomp.
  woensdag 13 februari 2008 @ 18:11:33 #34
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_56708270
Ziet er weer netjes uit MMach! Je gaat toch wel indirect met spots of iets dergelijks de nok verlichten hé, dat hoort nou gewoon als je zo'n kickass hoog plafond hebt!

Je schiet in elk geval weer een beetje op. En dat van die dakraam, iedereen 't zijne zeg maar hé. Er zijn genoeg mensen die 'm wel recht afwerken en genoeg die 't schuin doen. Maar 't kan allebei toch?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_56710818
wow een vervolg !
Je bent weer lekker bezig zie ik
keep it up! en wie weet krijg ik inspiratie door je om de kinderkamer nu eindelijk eens te maken
pi_56721882
Wow wat een project!

Hoeveel tijd zit er inmiddels al wel niet in?
Trots van het Noorden!
  Moderator donderdag 14 februari 2008 @ 19:21:44 #37
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_56733240
@ kriebel
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:59 schreef MMach het volgende:
Jaha, het is zover: de eerste verbouwing in opdracht.
dus in iedergeval een jaar en 10 dagen dat hij er al mee bezig is.

@ MMach, ik ben de laatste tijd niet zo veel meer op FoK (onder andere omdat ik net probeerde in te loggen en ik direct met een fout melding "db is overbelast" in me gezicht werd gewreven) maar als ik dan weer hier eens ben is jou naam zeker een search waardig. altijd interessant om te kijken hoe je het toch allemaal aan het maken bent.
daarnaast ook veel respect van hoe je alles klaar speelt, zowel met het klussen als de persoonlijke achtergrond met jou en je zus(sen).
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_56733883
Altijd leuk de topics van MMach
pi_56737627
ziet er heel mooi uit
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
  donderdag 14 februari 2008 @ 23:56:15 #40
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56739317
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:21 schreef Geckoo het volgende:
@ kriebel
[..]

dus in iedergeval een jaar en 10 dagen dat hij er al mee bezig is.

@ MMach, ik ben de laatste tijd niet zo veel meer op FoK (onder andere omdat ik net probeerde in te loggen en ik direct met een fout melding "db is overbelast" in me gezicht werd gewreven) maar als ik dan weer hier eens ben is jou naam zeker een search waardig. altijd interessant om te kijken hoe je het toch allemaal aan het maken bent.
daarnaast ook veel respect van hoe je alles klaar speelt, zowel met het klussen als de persoonlijke achtergrond met jou en je zus(sen).
Dank je wel.

En idd, al meer dan een jaar, zij het wel met 3 keer 2 maanden een pauze van de examenperiodes, nog ergens 2 maanden geloof ik ergens in de grote vakantie. En in de week kan ik meestal niet echt veel werken, weekends zijn al zeker voor Leonidas, etc. Al bij al valt het verzette werk dus wel goed mee. Ik denk het equivalent van een maandje of 2 op gemiddeld tempo. Maar er is geen haast bij (al moet het wel af natuurlijk ). Dat neemt niet weg dat ik me er elke avond voor het slapen gaan van bewust ben wat er nog allemaal moet gebeuren. Maar de school gaat absoluut voor.
Deze week heb ik weer niet zoveel kunnen doen, maar dat komt door m'n stage die plots even snel vooruit gaat. En de stage is nog iets dat voor de zolder komt, de omvang is veel groter, gaat over heel veel meer geld, kortere tijdsduur, maar meer denkwerk, enfin, dat is tijd die ik niet kan gebruiken voor de zolder. Voor de gein eens beide naast elkaar gezet:

Ze hebben totaal niks met elkaar te maken natuurlijk. Het rechtse is een heel grove schets van de omgeving waarover mijn stage gaat (de details zijn niet terzake uiteraard, en enkel dat blauwe geval met die buis aan is van mij). Het linkse is de zolder, de tekening klopt normaal wel, maar er is iets fout gegaan met het opschalen naar de juiste maten, dat doet er verder niet toe. Gewoon even om aan te tonen dat ik in tijden van stilte niet gewoon aan het chillen ben voor een tv of zo
pi_56739544
ach zo, ik snapte al niet waarom deze reeks en je werk zo hard gingen.
ik had nog speciaal op de datum gekeken maar ik keek alleen naar de dag en datum denk ik.
  donderdag 21 februari 2008 @ 20:35:26 #42
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56892070
Vandaag weer wat vooruitgang kunnen boeken door de hulp van m'n favoriete kluspal Archont. Grote panelen alleen sleuren is namelijk niet zo makkelijk.
Archont heeft zich beziggehouden met de gyprocwand die nog wat plamuurwerk kan gebruiken

Ik heb de andere zijwand dichtgemaakt. Groot was mijn verbazing in de winkel dat mijn favoriete MDF dikte niet meer te krijgen is (18mm is een beetje overkill voor een zijwandje). Ik heb dan maar spaanderplaat gekocht. Geen favoriet materiaal maar uiteindelijk zal het verschil met MDF bijna niet te merken zijn eens de glasvlies erover zit.
Een paar sfeerbeelden:

Ik ben tevreden met de sterkte van de wand. Aangezien het de ijzeren profielen van gyproc zijn als frame was het wel nodig om elk gaatje voor te boren.
De panelen helemaal links zijn nog niet vast omdat mijn metaalboortje het intussen had begeven.
Het lichtbeeld van de koof is in het echt wat uniformer dan op de foto, zal nog wel beteren als alles wit is.

Nog enkele uurtjes plamuren en glasvliezen en die is ook weer helemaal af.
Best content over vandaag.
pi_56893145
Een berg werk die vorm begint te krijgen !

volgend keer weer eens even lachen op de foto svp.
  donderdag 21 februari 2008 @ 21:22:03 #44
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56893167
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:21 schreef AnneX het volgende:
Een berg werk die vorm begint te krijgen !

volgend keer weer eens even lachen op de foto svp.
Ik ging nog zeggen 'kijk, nu kijk ik niet boos'
pi_56894327
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:22 schreef MMach het volgende:
[..]
Ik ging nog zeggen 'kijk, nu kijk ik niet boos'
Das ook waar ook ! smile
  zaterdag 23 februari 2008 @ 16:38:46 #46
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56927700
De wand is nu helemaal dicht, al voor de eerste keer geplamuurd, nog niet helemaal geschuurd (omdat de plamuur nog niet helemaal droog is). Het gat voor de afvoer naar de schouw is ook al gemaakt.

Niks speciaals dus
Die muur nog voor de 2de keer in detail plamuren en schuren en de glasvlies kan ertegen. Dan kunnen we verder gaan met het dcihtmaken van het dak.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 23:30:08 #47
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_56938119
Nice MMach! Ziet er weer indrukwekkend uit hoor!
  maandag 25 februari 2008 @ 19:30:03 #48
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56970326
De 2de laag plamuur+geschuurd en daarna een glaszvlieslaagje.

Zeer tevreden over de algemene vlakheid:

(dit is met strijklicht, dus je zou een schaduw zien mocht er een bobbelke zijn.

Het stuk aan de lichtkoof is zo strak mogelijk afgewerkt.Geen enkele horizontale naad, dus in 1 stuk van boven tot onder, en maar 1 verticale naad die zeer dun is:

Die naad is dus de aansluiting tussen 2 glasvlieslagen van '4m hoog' in dat stuk.

Op die manier zijn de naden nagenoeg onzichtbaar en zullen er dus geen storende schaduwen ontstaan door de lichtjes.
pi_56978618
tvp
  dinsdag 26 februari 2008 @ 13:41:39 #50
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56985508
Ik heb intussen mijn punten ( op 1 punt na) van de vorige examenperiode gekregen
Omdat jullie voor 2 maanden op jullie kin hebben kunnen kloppen wat updates betrof, het is toch niet allemaal verloren tijd geweest

Sterkteleer in de machinebouw (buisvak): 8/20
Automatisering voor werktuigkunde: 14/20
Geometrische meettechniek: 15/20
Informatica Databases (mondeling): 15/20
Elektrische machines en toepassingen (buisvak):17/20
Machinecomponenten (buisvak, 50% heeft 3/20 ):17/20
Industriële praktijk: geen punten, maar kweet wel al dat ik er voor door ben, gok op 14-15/20
Systeemtheorie: nog geen punten, ik hoop erdoor.
pi_56995688
gefeli !!!
Sterkteleer heb je dus niet ?
pi_56996376
Als jij happy bent, zijn wij dat ook !

* snapt niet zoveel van de belgische puntenleer...
  dinsdag 26 februari 2008 @ 20:59:58 #53
126620 Krln
Belg in Breda
pi_56996699
een buisvak is een vak waar veel mensen het examen niet halen wegens te moeilijk/gefrustreerde leraar. bij een buisvak ga je ook niet persé naar de les want het heeft weinig zin even voor de NLers .
Benoit ik kijk veel mee en ik vind dat gij dat echt ferm goed doet! Echt petje af. Hopelijk komt ge derdoor zonder tweede zit maar met die punten wordt ge vast wel gedelibereerd!
Succes nog verder!
  dinsdag 26 februari 2008 @ 21:59:40 #54
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56998008
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 20:45 schreef AnneX het volgende:
Als jij happy bent, zijn wij dat ook !

* snapt niet zoveel van de belgische puntenleer...
Het is niet zo moeilijk nochtans hoor. De punten staan op 20.
Om te slagen voor een vak (= geen herexamen), moet je meer dan 10/20 halen (=50%)
Dus ik heb 1 buis: 8/20 =40% ( )
Maar aangezien we dat vak (het vervolg) nog in het 2de semester hebben, kan ik dat nog ophalen.
Als ik in het 2de semester voor dat examen bv 12/20 haal, dan wordt het totaal voor dat vak:
(8+12)/40 = 10/20 = 50% is erdoor.
Een buisvak is hierboven al uitgelegd. Ofwel een zeer moeilijk vak en/of een moeilijk examen.

Sterkteleer (zo al niet makkelijk) was bv een examen met een bijzondere giscorrectie en een zeer grote tijdsdruk.
Er waren 3 vragen, had je alles juist, dan had je 16/20
Per vraag kon je 'gokken' of je zeker was van je uiteindelijke antwoord (=uitkomst van een berekening)
Gokte je dat je zeker was van je antwoord, en was het ook juist, dan kreeg je +2 (en uiteraard de punten van de vraag zelf)
Gokte je dat je zeker was en was je antwoord fout, dan kreeg je -2. De docent keek dan ook niet meer naar de tussenberekening, enkel naar de foute uitkomst. Je was er immers zeker van. -> 0 op de vraag en -2 als giscorrectie
Gokte je niks, dan werd enkel je berekening gequoteerd.

De redenering van de prof: als ingenieur moet je snel iets kunnen uitrekenen en je moet zeker zijn dat je resultaat juist is.

Een mogelijk scenario was dus:
je had alles juist, en je gokte telkens dat je zeker was van je antwoord:
16/20 omdat alles juist was
+6 (omdat je telkens +2 kreeg omdat je juist gokte)
=22/20 =110% !

had je alles fout, en gokte je telkens dat je zeker was van je antwoord (wat dus fout was):
0/20 want alles fout
-6 omdat je zei dat je antwoord juist was terwijl het fout was
= -6/20 = - 30% (een negatief cijfer was dus mogelijk).

Elektrische machines
was gewoon zeer moeilijk te snappen, ging over de werking van transformators en generatoren tot in het detail. daarvoor heb ik dus 17/20 = 85%

Machinecomponenten
was vrij moeilijk als cursus (ging over dimensioneren van aandrijfsystemen, berekening van assen zodat ze niet breken onder allerlei soorten belasting, uitrekenen van bouten enzovoort enzoverder). Dat vak was van dezelfde prof als Sterkteleer.
Ook hier was het een beetje een smerig examen. Je moet weten dat je bv om een as te dimensioneren onder een bepaalde belasting soms enkele A4tjes vol kan pennen met een berekening.
Je mocht op je antwoordenblad enkel de uitkomst opschrijven
Bv hij vroeg een uitkragend kokerprofiel met daarop een torsiemoment en een uitwendige belasting, en dan moest je een spanning geven in een punt in de las waarmee dat kokerprofiel was vastgelast. Geen eenvoudige berekening, en je mocht dus enkel opschrijven: zoveel N/mm²
Needless to say dat er heel veel mensen gebuisd (= lager dan 10/20 =50%) waren met hele lage cijfers. Gelukkig heb ik daar ook 17/20=85%

Maar genoeg over puntentellingen maar weer denk ik

Oh ja, de ironie van dit alles is dat ik zelden naar de les ga omdat ik mijn tijd beter kan gebruiken om te klussen enzo. Door de regel ga ik meestal alleen naar de verplichte lessen (labo's) en af en toe een uurtje ervoor of erna. Maar er was 1 vak dat ik steevast bijhield en waarvan ik naar elke les ging: sterkteleer
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik vind het wel een coole puntentelling
Jammer dat ik dat nooit gehad heb..
Ik vind ze ook wel redelijk logisch (zolang ze niet met giscorrectie beginnen enzo). Vroeger (2 jaar geleden) moest je voor elk van minstens 12/20 hebben, maar dat is dus veranderd. Nu moet je in totaal ook wel minstens 55% hebben als eindtotaal om je diploma van dat jaar te krijgen. Dus met 10/20 voor alle vakken kom je er niet. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de puntentelling in NL zo anders is, het is de logica zelve toch? Bij jullie zal er ook wel zoiets zijn als 'minstens zoveel voor elk vak' en in totaal minstens zoveel.

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 27-02-2008 10:16:00 ]
pi_57003894
Bizarre telling hebben jullie daar
Trots van het Noorden!
  woensdag 27 februari 2008 @ 09:52:50 #56
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57005166
Ik vind het wel een coole puntentelling
Jammer dat ik dat nooit gehad heb..
  woensdag 27 februari 2008 @ 16:25:18 #57
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_57013395
hier krijg je gewoon punten van 1 tot en met 10, een 5,5 is een voldoende. Da's alles. Dus geen 10/20 en procentuele berekeningen Gewoon lekker simpel 1 tot en met 10. 1 is slecht 10 is goed.
pi_57014005
ik vind de redenering van de leraar heel goed om te testen of je zeker bent van je werk
pi_57047414
TVP! erg gaaf...
  zaterdag 1 maart 2008 @ 18:03:08 #60
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57085527
Weer enige vooruitgang. De muur zit in de primer, en de eerste platen zitten ook tegen dat deel van het dak. Om de hogere platen te doen heb ik nog wat hulp nodig, dus dat is voor volgende week wss.

maandag 3 maart 2008 @ 13:25:53 #61
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57125298
Eindelijk is het plexiglas besteld voor de rondjes:

Normaal gezien is het morgen op maat gesneden. Het wordt 3mm dik koepelopaal (=lichtdoorlatendheid van 75% maar opaal) plexiglas. Al die tijd blijkt er op een paar km van mijn deur een plexiglas groothandel te zijn
14¤ de m² is ook peanuts, which is great. Als ik morgen tijd heb zal ik het al proberen plaatsen 's avonds, maar hoogstwaarschijnlijk wordt dat donderdagmiddag.
pi_57126501
ziet er weer fantastiscj uit, het einde komt in zicht.
  PR/Manusje van alles maandag 3 maart 2008 @ 18:07:35 #63
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_57131264
Je bent weer lekker bezig!!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:13:12 #64
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57149310
Et voila , het is er. Ik kan er nu nog niet aan beginnen, maar heb ze er vlug even tegengezet om een idee te krijgen.
Let wel, op het kleinste raampje na, staat er nog geen enkel plexiglaspaneel op de juiste plaats (diepte in de muur) en hangt er ook nog overal een dof blauw beschermingslaagje op. Daar moet je een beetje door proberen kijken. Foto's genomen bij daglicht terwijl het effect op z'n best zal zijn in schemering en avond.

Binnen zal je zoiets zien (binnenkant is nog niet afgewerkt):

Lichtjes uit:

Buiten zoiets (buitenkant staat nog maar in de primer):

Onderaan buiten:

Waarbij het plexiglas allemaal even diep zal liggen als in het kleine gaatje, waardoor de lichtrand wel uniform zal zijn.

Boven zoiets:

Het blijft nog even afwachten tot ze helemaal geplaatst zijn om te zien hoe het zal worden. Maar ik denk wel dat het goed komt
  dinsdag 4 maart 2008 @ 15:09:37 #65
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_57150488
Wow, wordt mooi zeg
  woensdag 5 maart 2008 @ 18:16:49 #66
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57178510
Et voila, onderaan zijn ze al geplaatst.
De eigenaresse en ik zijn heel content met het effect. Al ga ik de witte lampjes bovenaan toch veranderen door rode omdat het effect met het rode wel mooi is en witte misschien net iets te koel zijn.

Nu nog een methode vinden om het stof van het plexi te halen Dat is natuurlijk zo statisch als de pest. Maar er bestaat wel zoiets als antistatische doeken welke men gebruikt voor (platenspeler)platen enzo.
pi_57185166
zijn er geen antisatische sprays of dergelijk?
pi_57410803
swiffer !!
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 21:48:34 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57818678
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 18:03 schreef MMach het volgende:
Weer enige vooruitgang. De muur zit in de primer, en de eerste platen zitten ook tegen dat deel van het dak. Om de hogere platen te doen heb ik nog wat hulp nodig, dus dat is voor volgende week wss.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
zij kijkt niet bepaald blij
  woensdag 9 april 2008 @ 18:05:35 #71
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57938791
Ik ben aan de laatste rechte lijn bezig met de afwerking van het ontwerp van mijn installatie. Ze is al volledig goedgekeurd enzo, dus enkel nog de begeleidende tekst afwerken. Maar ik heb het daarmee dus ongelofelijk druk gehad.

En om eens aan te tonen waarom dat zolang moet duren:
Mijn verslag voor het bedrijf zelf is dit:

Inclusief 106 verschillende stuktekeningen

Daar ben je dus wel een tijdje mee bezig.

Ik beloof updates in de komende maand

[ Bericht 13% gewijzigd door MMach op 10-04-2008 12:02:54 ]
pi_58126450
Als MMach-fan heb ik dit topic helemaal gemist!!
  vrijdag 18 april 2008 @ 00:25:42 #73
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_58126865
Hoe gaat 't met het project dan MMach? Het is dus goedgekeurd, welk punt heb je ervoor, of moet je dat nog te horen krijgen?

Ziet er wel nice uit hoor!
  zaterdag 19 april 2008 @ 08:52:15 #74
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58154240
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:25 schreef zwahiel het volgende:
Hoe gaat 't met het project dan MMach? Het is dus goedgekeurd, welk punt heb je ervoor, of moet je dat nog te horen krijgen?

Ziet er wel nice uit hoor!
De goedkeuring is van het bedrijf zelf. Dat wil zeggen dat ze met hoge waarschijnlijkheid mijn installatie gaan bouwen in de loop van volgend jaar. Ik moest voor dat bedrijf de deadline van 11 april halen, en dat is dus gelukt. Voor school had ik nog tijd tot eind dit semester, dus ik ben eigenlijk een 5 tal weken te vroeg klaar voor school. Ze hebben het dan ook nog niet gequoteerd. Ik denk dat het wel snor zit aangezien ik daar erg veel tijd in heb gestoken en ik de enige van mijn jaar ben waarvan de machine ook voor het echt is ontworpen Hoeveel ik er echter voor krijg van school kan me niet zoveel schelen aangezien ik er meer waarde aan hecht dat de opdrachtgever meer dan tevreden was over mijn ontwerp. Meer nog, volgend jaar mag ik er opnieuw een machine voor ontwerpen, maar dan veel groter en als eindwerk. Een eindwerk betekent rond de 600u of meer werk, en ik geloof dat ik in dit werk iets van een 200-220u heb gestoken. Een eindwerk is wel verspreid over het hele jaar, en dit was maar gedurende 2.5 maanden.

Wat de zolder betreft: ik kan in de komende weken normaal gezien elke woensdag en elke vrijdagmiddag werken, dus we zien wel
pi_58154266
Wat is een zandtoeslaginstallatie? Werktuigbouwkunde doe je neem ik aan?
  zaterdag 19 april 2008 @ 09:38:38 #76
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58154484
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 08:58 schreef Isegrim het volgende:
Wat is een zandtoeslaginstallatie? Werktuigbouwkunde doe je neem ik aan?
Ik kan dat niet in 1-2-3 uitleggen, maar ik kan je wel de kladversie tonen van een artikel dat misschien zal verschijnen in zo'n vlakblad over dit soort zaken. (moraalridders, geen probleem: ik heb het publicatierecht gekregen )
http://mmach.bbackx.com/Sidmar/ArtikelZandtoeslag.pdf
Alleen klikken als het je iets zegt, want het is een pdf van 1.7 MB groot oid, dus dat is niet zo goed voor mijn datatraffiek.

En ik studeer industrieel ingenieur elektromechanica-electromechanica -met volgend jaar specialisatie maritieme technieken (lekker kort ). In Nederland heet dat werktuigbouwkunde geloof ik, hier soms ook. het is een Master of Science btw.
pi_58154524
Ah, dat geeft een beetje een beeld. Dank.
  woensdag 23 april 2008 @ 17:32:32 #78
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58258471
Vandaag weer wat kunnen doen. Wel eerst een emergency-taak die niks met de zolder te maken had (wel hetzelfde huis):een dakje van polycarbonaatplaten:

Om de lekkende gebroken golfplaten van voorheen te vervangen.

Dan nog wat verder gedaan aan de zolder. Plamuren en schuren van de binnenwand, met het nodige stof tot gevolg

En zie het of zie het niet, maar op deze foto is het glasvlies al aangebracht (en is de koof opzij dichtgemaakt)

Vrijdag kan dat dus-nadat de lijm is gedroogd- een grondlaagje krijgen.

Terwijl een en ander zat te drogen, ook maar even verdergewerkt aan de gyprocwand die nog altijd niet vlak was. Nu is hij al grotendeels behangklaar.
pi_58267839
Het ziet er weer impressive uit: het verslag van je school projekt.
En gefeliciteerd met een tevreden opdrachtgever.

En een klus tussendoor en je kan er weer tegenaan de komende periode...
  vrijdag 25 april 2008 @ 18:13:35 #80
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58307315
Ty

Vandaag verder gedaan aan het dak, samen met Archont, en hij heeft ook wat geverfd.

Onderaan de dakbedekking is het verticale deel nu ook dicht
pi_58308548
ik ben nog niet goed en wel thuis en m'n werk staat al weer online
pi_58335925
nog nieuws van de verbouwing?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_58336419
niet iedereen werkt in het weekend hoor
  donderdag 1 mei 2008 @ 17:59:33 #84
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58419812
Ook vandaag het een en ander kunnen doen.
Archont heeft de voorlaatste hand aan de gyprocmuur gelegd, zodat ik die morgen hopelijk eindelijk kan behangen. Het is een beetje afwachten hoe hij zal uittdraaien eens geschilderd, maar ik heb er relatief goede hoop op.

Archont @work

Ik heb me beziggehouden met het op maat maken van de kleine stukjes in de rest van het plafond. Het verschil zal je enkel maar zien als je de oude foto's bekijkt denk ik.

De nok sluit nu goed aan:

En hier was ik bezig aan het nokstuk voor de wand met bolletjes.

Aangezien daar geen plaats is om je boormachine vast te houden, kan het plafond daar niet vastgeschroefd worden, maar wel vastgelijmd met constructielijm.
De afzonderlijke stukken van dat nokdeel liggen nu nog te drogen

We zien wel of het werkt
  vrijdag 2 mei 2008 @ 17:40:01 #85
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58439237
Het gat wordt er al kleiner:

En de gyprocmuur is helemaal geglasvliest, wat wil zeggen dat het tijd is voor een nietszeggende foto:

Dat spul is helaas doorzichtig

En dat is het voor deze week
pi_58442400
er is gisteren zelfs wat opgeruimd op de zolder. Ik had MMach daar nog nooit wat zien opruimen, voor alles een eerste keer hé.

Khad dan ook m'n alleszuiger meegenomen, de zak zat heel erg snel vol.
  Moderator zaterdag 3 mei 2008 @ 10:43:44 #87
92034 crew  Vonkenboer
  zaterdag 3 mei 2008 @ 10:59:59 #88
211347 Red_Cat
Je weet wel...
pi_58451444
Hey! Echt super gaaf wat jullie er van aan het maken zijn! Ben benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat!!
Ik kwam, ik zag en ik was pleite...
Rokers maken de keuze per definitie om eerder dood te gaan, dus waar maak jij je druk om
pi_58452874
even opmerken dat mijn inbreng hier maar heel klein is hoor, alle lof gaat naar MMach
pi_58452986
Wat een klus! Mooi om te zien hoor!
pi_58453314
Waar in België staat het huis eigenlijk?
pi_58455931
Ik dacht dat het ergens in gent staat. En ik voeg me bij Mmach wij weten waar

[ Bericht 62% gewijzigd door Jean601 op 04-05-2008 00:47:37 ]
pi_58456394
is idd in het gentse, of dat daar nu exact st-amandsberg is weet ik niet
  zondag 4 mei 2008 @ 00:21:38 #94
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58463655
Bedankt!
En wij weten waar het staat, dat is voldoende
pi_58464832
off topic :

wat heb je opeens met Dubai ?
  zondag 4 mei 2008 @ 02:29:14 #96
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58465726
quote:
Op zondag 4 mei 2008 01:24 schreef AnneX het volgende:
off topic :

wat heb je opeens met Dubai ?
Het staat nog helemaal niet vast, maar door mijn specialisatie (maritieme technieken) die ik vanaf volgend jaar zou studeren kom ik in een vrij gewild aandeel van ingenieurs. Mijn doel is om te gaan solliciteren bij een van 's werelds grootste baggerbedrijven (en ook Belgisch), maar dan om in het buitenland te gaan wonen&werken. Heel veel van hun activiteiten liggen in Dubai (maar ze zijn ook actief in de rest van de wereld). Dus als alles volgens een haalbaar scenario gaat ben ik na volgend jaar voor een paar jaar vertrokken naar het buitenland. Als je jong bent, dan moet je stappen durven nemen en uitdagingen aangaan. Verder weet ik al goed genoeg wat hard werken is, heb ik me ook al voldoende bewezen op ingenieursvlak tegen dan, en er is weinig dat me met België bindt...
Maar er kan nog van alles gebeuren, dus ja

En op alle vragen die dat teweeg brengt kan ik alleen maar 'time will tell' antwoorden. Laten we het hier nog maar even houden op het klussen. Voor echt prangende vragen is er de PM

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 04-05-2008 02:55:50 ]
  woensdag 7 mei 2008 @ 20:24:30 #97
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58540089
Eén van de laatste dagen dat ik nog kan werken voor de blok weer begint helaas.
De muur is nu wit:

De linkerkant heeft al 2 lagen en is dus uniformer van kleur dan het rechtse deel dat wat vlekkeriger is (is altijd zo bij de eerste laag. Je ziet er immers nog een beetje de lijm doorschemeren).

Overall is de muur niet slecht, het deel van Archont is nagenoeg foutloos, maar in mijn deel zit er wel een storende fout.

Waar dat rode cirkeltje staat zit een bobbeltje onder het behang,bijna op ooghoogte:

Rechts van de meter, dat zwartige plekje erboven is gewoon een vuile vinger.
Dat lijkt muggenziften, maar het is een muur die vol in het ongenadig strijklicht zit, dus die bobbel kan wel wat schaduw werpen. Nu goed, dat gebeurt.

Het stuk bovenaan de nok is nu ook dicht:

Meteen ook te zien op de foto: het overige plexi is geplaatst. Nog steeds wit licht, maar het lijkt wel goed uit te komen.
Het grote gat:

De binnenkant:

(nog eens te schuren en dan te behangen)

En nog een overzichtje van buiten en binnen:

En last but not least:
een timelapsefilmpje voor mijn liefelijke lurkers :

(liedje: Gorki: Ons Karakter Is Van Ijzer (album: Vooruitgang). Het is me onlangs nog verweten, dus ik vond het toepasselijk )

Terzijde, morgen begint de opkuis van ons andere huis, met het oog op de verkoop (eindelijk). Het wordt lastig om de container in 1 dag te vullen, maar gelukkig komen Archont en enkele andere vrienden me helpen 's middags). Hopelijk staat het tegen eind augustus te koop, zodat het zwaard van Damocles (er kan altijd iets fout gaan met zo'n huis als je er niet bij bent), en grootste stressveroorzaker in m'n leven verdwenen is.
pi_58540419
het begint nu echt op te schieten
jammer dat het weer trager zal gaan
leuk filmpje

en veel succes met de verkoop van het huis
  donderdag 8 mei 2008 @ 17:04:11 #99
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58557467
[/offtopic]
De container was behoorlijk snel gevuld. Samen met m'n broer en later ook Archont was ie in een mum van tijd gevuld. Het leuke daaraan is dat dat niet zo overdreven veel werk was als gedacht om dat binnen enkele uren te doen; het minder leuke is dat er nog wel een aantal containers nodig gaan zijn.

Een beetje wrang was het feit dat er terwijl we bezig waren, er al direct mensen in de container gingen zoeken naar bruikbaar gerief...

We hebben dan maar alles wat enigszins bruikbaar was voor de deur gezet.
pi_58567782
jeesus, ik hoopo echt dat je iemand hebt die een goede maaltijd voor je maakt als je afgemat thuis komt na zo veel werk , dat filmptje
pi_58567950
Ik was je een beetje uit het oog verloren
Ik zou willen dat ik 1/5 van jou energie had. Man wat ik daar al niet mee zou kunnen doen.
Je schrijft dat je misschien in het buitenland gaat werken en dat er niets is wat je aan Belgié bind.
En je vriendin dan??

Wat je werk betreft, is tof aan het worden de zolder. Dat plamuren en schuren lijkt me zo'n naar en stoffig klusje. Wel fijn dat de opdrachtgever kennelijk geen haast met het zolderproject heeft.
pi_58568087
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 18:16 schreef MMach het volgende:
Et voila, onderaan zijn ze al geplaatst.
De eigenaresse en ik zijn heel content met het effect. Al ga ik de witte lampjes bovenaan toch veranderen door rode omdat het effect met het rode wel mooi is en witte misschien net iets te koel zijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nu nog een methode vinden om het stof van het plexi te halen Dat is natuurlijk zo statisch als de pest. Maar er bestaat wel zoiets als antistatische doeken welke men gebruikt voor (platenspeler)platen enzo.
komt er geen stof tussne de wanden ij dta plexiglas?
  vrijdag 9 mei 2008 @ 10:41:08 #103
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58570997
-knip-
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 03:03 schreef lesley het volgende:

[..]

komt er geen stof tussne de wanden ij dta plexiglas?
Er kan daar idd stof tussen vallen, maar de diepte tussen de wanden is iets van een 6cm, groot genoeg voor een stofzuiger. Stofzuigen zal misschien maar eens in 20 jaar moeten daar, want er is op voorzien dat er een centimeters dikke laag stof kan liggen zonder dat je het kan zien vanaf de buitenkant.

edit: het is te warm om te werken vandaag, ik heb de zolderramen dichtgemaakt en ik hoop dat het zo wat zal afkoelen. Misschien dat ik morgen nog es probeer.

[ Bericht 41% gewijzigd door MMach op 09-05-2008 16:08:59 ]
  zondag 11 mei 2008 @ 14:03:19 #104
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_58609004
Heej MMach, dat is toch je huis waar je nu in woont? Ga je daar nu toch uit?

Al je jong bent moet je idd stappen in het vreemde ondernemen, want later doe je dat niet meer zo makkelijk. Een tijdje in het buitenland is echt goed voor jezelf. Iets minder voor je sociale omgeving op het eerste gezicht, al zul je merken dat men in je thuisland 'stil' staat terwijl jij je met rasse schreden ontwikkeld. Als je dan terug komt heb je 't gevoel dat je de wereld veroverd hebt en dat men hier gewoon 'stil' gestaan heeft. Da's echt heel bizar om mee te maken. Je ritme gaat er wel van veranderen, meer vooruit kijkend en proactiever ondervind ik zelf na een half jaar in Chili gewoond te hebben
  zondag 11 mei 2008 @ 14:49:00 #105
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_58609677
quote:
Op zondag 4 mei 2008 02:29 schreef MMach het volgende:

[..]

Het staat nog helemaal niet vast, maar door mijn specialisatie (maritieme technieken) die ik vanaf volgend jaar zou studeren kom ik in een vrij gewild aandeel van ingenieurs. Mijn doel is om te gaan solliciteren bij een van 's werelds grootste baggerbedrijven (en ook Belgisch), maar dan om in het buitenland te gaan wonen&werken. Heel veel van hun activiteiten liggen in Dubai (maar ze zijn ook actief in de rest van de wereld). Dus als alles volgens een haalbaar scenario gaat ben ik na volgend jaar voor een paar jaar vertrokken naar het buitenland. Als je jong bent, dan moet je stappen durven nemen en uitdagingen aangaan. Verder weet ik al goed genoeg wat hard werken is, heb ik me ook al voldoende bewezen op ingenieursvlak tegen dan, en er is weinig dat me met België bindt...
Maar er kan nog van alles gebeuren, dus ja

En op alle vragen die dat teweeg brengt kan ik alleen maar 'time will tell' antwoorden. Laten we het hier nog maar even houden op het klussen. Voor echt prangende vragen is er de PM
Wil je bij De Nul aan de gang? Pracht bedrijf is dat .
Die zijn idd nog wel ff bezig daar in Dubai .
  dinsdag 13 mei 2008 @ 10:22:58 #106
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58640204
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 01:41 schreef Charisma het volgende:
jeesus, ik hoopo echt dat je iemand hebt die een goede maaltijd voor je maakt als je afgemat thuis komt na zo veel werk , dat filmptje
Niks mis met zelf je eten maken Niet dat ik een keukenprins ben, maar het is wel redelijk eetbaar.
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:03 schreef zwahiel het volgende:
Heej MMach, dat is toch je huis waar je nu in woont? Ga je daar nu toch uit?

Al je jong bent moet je idd stappen in het vreemde ondernemen, want later doe je dat niet meer zo makkelijk. Een tijdje in het buitenland is echt goed voor jezelf. Iets minder voor je sociale omgeving op het eerste gezicht, al zul je merken dat men in je thuisland 'stil' staat terwijl jij je met rasse schreden ontwikkeld. Als je dan terug komt heb je 't gevoel dat je de wereld veroverd hebt en dat men hier gewoon 'stil' gestaan heeft. Da's echt heel bizar om mee te maken. Je ritme gaat er wel van veranderen, meer vooruit kijkend en proactiever ondervind ik zelf na een half jaar in Chili gewoond te hebben
Dat is niet mijn huis, laten we zeggen dat dit een soort van vriendendienst is, deze zolder
Normaal gezien ga ik in het huis waar ik nu woon, niet voor eeuwig blijven, maar wel zo lang ik kan, want de locatie is goed en ik woon er graag. (Jullie zullen het graag horen, maar mijn portomonnaie niet: ik voel dat ik weer zin begin te krijgen in wat aanpassingen hier thuis ) Nu is het echter weer eens afgelopen met die zolder, tot het begin van de vakantie, maar dan zou het werk in alle hevigheid moeten losbarsten, want dan wordt het mijn dagtaak. Het moet voor mezelf zeker af zijn na de eerste maand vakantie, uiterlijk de laatste. Volgend jaar (thesisjaar) kan ik me zoveel 'tijdverlies' niet permitteren.
Dus fokkertjes, hang on to your helmets, maar nu nog even geduld

en @hierboven. Dat is het plan ja, maar zover op voorhand valt dat toch niet te voorspellen

[ Bericht 13% gewijzigd door MMach op 13-05-2008 10:48:59 ]
  donderdag 26 juni 2008 @ 15:48:45 #107
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59707718
* MMach blaast er weer eens stof van

De examens zijn gedaan, op de punten is het nog even wachten (3 juli, en het was een zeer moeilijke examenperiode dus ik weet niet meteen wat te verwachten), maar juli is volgepland met deze zolder. Het doel is die dus af te krijgen.

Enige offtopic randverhaaltjes (we zijn dat nu toch al gewoon in m'n topics )
-school was laaiend enthousiast over m'n projectje van dit jaar, en m'n artikel is ook verschenen:

-Ik heb een eindwerk bij Jan De Nul gekregen (ontwerp van een 'soort kraan' met een hefvemogen van 170 ton op een 'soort ponton' ); en een stage van 2 weken in Dubai, waarschijnlijk in begin augustus.

-ook tijdens de examens begonnen aan m'n motorijlessen (voor de zware motor meteen), en 4 juli is m'n examen al.
M'n stalen ros (Honda CB500S) :

Als er nog tijd over is komt mijn huis ook weer aan de beurt, want de lust om te klussen is weer goed aanwezig
Als zoethoudertje (reguliere lurkes zullen dit oud nieuws vinden), heb ik ook eens een compilatie gemaakt van wat daar al gebeurd is. Met vppr tijdens en na:

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 27-06-2008 23:28:23 ]
pi_59708918
Hééé MMach is er weer !

en pas 33 views...
Leuk om je weer te gaan volgen.
en ik duim mee voor je tent's.
  Moderator / Miss SHO donderdag 26 juni 2008 @ 17:17:59 #109
22592 crew  Ole
pi_59709973
Ah, ik ga dit allemaal weer even goed volgen!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_59713214
Oeh, fantastisch!
Mijn favoriete topic gaat weer aangevuld worden
Koekoek!
pi_59724419
Succes de komende tijd, en tof dat ze een compleet artikel hebben gemaakt van je opdracht, wordt je zelf ook genoemd, of kom je zelf ook aan het woord?
  vrijdag 27 juni 2008 @ 09:36:46 #112
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_59724488
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 09:32 schreef Gurb het volgende:
Succes de komende tijd, en tof dat ze een compleet artikel hebben gemaakt van je opdracht, wordt je zelf ook genoemd, of kom je zelf ook aan het woord?
Zijn naam staat erbij als auteur .
Dussch...

Maareh, gefeliciteerd met alles! En succes met je rijexamen .
  vrijdag 27 juni 2008 @ 09:39:59 #113
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59724555
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 09:32 schreef Gurb het volgende:
Ik ben gewoon de auteur van dat artikel (buiten de inleiding dan), het gaat over hoe de machine werkt enzo.
pi_59724772
Dubai.
  zondag 29 juni 2008 @ 15:31:59 #115
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_59772915
idd Dubai, netjes hoor reiziger!
  zondag 29 juni 2008 @ 17:08:28 #116
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59774371
Omfg, he's back? !
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  zondag 29 juni 2008 @ 17:09:36 #117
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59774391
Oh, en hij gaat weer weg
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  zondag 29 juni 2008 @ 17:12:00 #118
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59774430
Eerst nog genieten van mijn 4 dagen vakantie (morgen laatste dag ), en dan vlieg ik erin hoor
pi_59784220
Gaaf die publicatie. Goed gedaan man. Je zet jezelf zo mooi op de kaart voor geinsteresseerde werkgevers

Leuk om te zien dat overzicht. Ik heb al je projecten gevolgd en het is werkelijk onvoorstelbaar om te zien hoe alles zo onwijs opknapt. Het project met de kamer van je zus vond ik leuk omdat het in zo'n kort tijdsbestek was en zij eigenlijk dacht dat je er geen zin in had en niks gedaan had terwijl jij je de blaren op je vingers werkte. Die reactie ook toen ze thuiskwam en zag hoe mooi het geworden was vond ik onbetaalbaar.
  Moderator maandag 30 juni 2008 @ 18:26:30 #120
92034 crew  Vonkenboer
pi_59799318
Netjes MMach, dat artikel wat gemaakt is is altijd leuk bij een sollicitatie
Het gaat goed met je ! Fijn om te zien
pi_59810175
En ik had het idee nog wel dat ik "een bezig baasje"was, nou Benoit chapeau hoor! dat komt wel goed met u
  dinsdag 1 juli 2008 @ 19:46:18 #122
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59825512
Thnx iedereen

Ik ga gewoon verder waar ik gestopt ben, en dat was hier:

Dat 'verdiepje' afgeplamuurd en geglasvliest, dat kan morgen dus zijn grondlaag krijgen:

Ook nog wat platen tegen het dak (bijna gedaan)

Zeer tevreden met de sterkte trouwens

En al 1/4 van het dak geplamuurd. Dat moet dan nog worden vlakgeschuurd, en daarna geglasvliest zodat er geen krimpscheuren kunnen optreden, en alles een mooie textuur heeft.

Ik hoop tegen het einde van de week het dak dicht te hebben, en tegen volgende week moet alles dan behangen en geprimerd zijn. Blijft dan nog over dat kruisgeval dichtmaken (en schuren, en behangen, etc), de trap en de vloer.
pi_59828018
ziet er naar uit dat ik ga mogen schilderen donderdag, gelukkig dat ik dat graag doe.
pi_59829522
Hulde, MMach (en zijn hulpje) zijn weer bezig!
pi_59829790
ik heb nog niets gedaan hoor vandaag.
  woensdag 2 juli 2008 @ 18:45:30 #126
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59847719
Mijn vertrekdatum ligt rond 3 augustus (de bestemming kan ook Abu Dhabi zijn, ongeveer hetzelfde als Dubai), dus het is een race tegen de klok om alles af te krijgen. De 17de ben ik terug (kan een paar dagen verschuiven) en moet ik al meteen beginnen aan m'n eindwerk. De kraan moet immers gebruikt worden bij de werken in Dubai ergens in de eerste helft van 2009. Daarom moet het ontwerp al klaar zijn tegen november om de kraan op tijd te kunnen bouwen. Ik mag dus dag zeggen tegen de vakantie.

In elk geval, vandaag de kassementen rond de veluxen afgewerkt, ik ben er tevreden over Die worden dus in hoogglans wit geverfd voor optimale lichtreflectie.

De hoeken zien er recht uit, which is great, want dat zijn ze totaal niet (omdat het dak scheef is, en de velux nog eens scheef staat ten opzichte van het dak).

Ter herinnering (als je er een beetje op let zie je wel hoe scheef alles is):

Verder dat verdiepje verder afgewerkt en geprimerd:

Looking good vind ik. De kiertjes die je hier en daar ziet aan de rand van het plafond worden nog dichtgekit, daar zie je later niks meer van.
pi_59847818
nice, ik was al aan het wachten op de update
pi_59850599
en - en - en : je kunt toch ook leuke berichten mailen vanuit Dubia.
Al is het in het Kaaskoppen topic ?

Goed zeg ! om het verschil te zien tussen oud en nieuw achterelkaar.
  woensdag 2 juli 2008 @ 22:43:46 #129
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59853518
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 20:54 schreef AnneX het volgende:
en - en - en : je kunt toch ook leuke berichten mailen vanuit Dubia.
Al is het in het Kaaskoppen topic ?

Goed zeg ! om het verschil te zien tussen oud en nieuw achterelkaar.
Ik dacht dat internet daar gecensureerd is, ik weet niet of het dus mogelijk zal zijn om op Fok te posten. Ik zal het in elk geval wel proberen
pi_59854306
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 22:43 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik dacht dat internet daar gecensureerd is, ik weet niet of het dus mogelijk zal zijn om op Fok te posten. Ik zal het in elk geval wel proberen
maar neen gij, als westerling moogt ge daar veel doen hoor, maak u maar geen zorgen
pi_59855275
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 09:39 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik ben gewoon de auteur van dat artikel (buiten de inleiding dan), het gaat over hoe de machine werkt enzo.
Leuk artikel, ik vond het interessant om te lezen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 3 juli 2008 @ 09:52:41 #132
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59859242
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 23:57 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Leuk artikel, ik vond het interessant om te lezen.
Thanks again for the opportunity

Net mijn uitslag van dit jaar gehad trouwens. Normaal ga je dat gaan tonen aan je ouders of zo, ipv in een topic op Fok, maar ik stuit op wat praktische problemen als ik het eerste probeer

Hoe lees je dat?
Je kijkt bv naar de kolom 'score'. De punten die daar staan zijn punten op 20
Dus 12= 60% , 16=80%

Al bij al komt dat dus neer op onderscheiding, zoals dat bovenaan te zien is, wat wel goed is. Geen herexamens, en het vervelende academische jaar is dus afgerond. Tijd voor interessantere dingen dus

Edit voor AnneX omdat ik toch wil dat je het verstaat
In de kolommen staat:
STP= Studiepunten. Een jaar heeft er 60, hoe hoger dit cijfer, hoe belangrijker het vak dus is. Immers bv 6 van de 60 studiepunten zijn te verdienen met een bepaald vak.
naam= naam van het vak staat in vet. Hetgene dat er onder staat is dus een onderdeel van dat vak.
Bv het vak bestaat uit hoorcolleges waarover je een examen krijgt, en Lab (wat labo wil zeggen, punten krijg je daar op de geleverde prestaties tijdens het jaar. Die labo's zijn verplicht)
EP1= examenperiode 1, dat was dus rond het midden van het jaar. De vakken van het eerste semester hebben daar dus punten gekregen, die van het 2de dus niet
Score= voor elk vak het totaal, dus gemiddelde van 2 examenperiodes, of gewoon rechtstreeks de punten als er maar 1 keer examen van was.

Dan de puntentelling (heb ik al eens uitgelegd ergens in het begin van het topic :p)
Je rekent dat gewoon om naar procenten, je moet meer dan de helft hebben (50% of 10 (op 20)), dan is het goed. (Vroeger moest je voor elk vak 55% hebben, maar de regels zijn bijgesteld naar minimum 50% en de examens strenger)
Heb je dus:
0% = 0/20 (in Belgie) = 0 (in Nederland)
50% = 10/20 (be) = 5 (in nl)
100% = 20/20 = 10
et voila!

[ Bericht 36% gewijzigd door MMach op 03-07-2008 10:39:25 ]
pi_59859661
Onnavolgbaar hoe de cijfers - getallen - %% eruitzien int belgische.

Ik lees "onderscheiding" dus dat is GOED !
Dus hierbij : een ferme schouderklop !!!
pi_59860785
Gefeliciteerd. Je ouders zouden vast heel trots zijn als ze het wel konden zien.
pi_59889357
Hey motorrijder

Je kwam me al bekent voor ergens van, maar ik weet het al weer je was die superklusser , weet nog goed dat topic van je A-team busje
Doet die het nog steeds goed je VW?

Ga dit topic ook maar is volgens tvp dus

[ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 04-07-2008 16:20:32 ]
............................
  vrijdag 4 juli 2008 @ 21:24:41 #136
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59898196
Even geen updates, al zijn er wel een paar bijgekomen (geen foto's nog).
En dat heeft een goede reden: ik heb vandaag m'n motorpraktijkexamen met succes en van de 1ste keer voltooid. En deze middag m'n moto gaan halen

Heerlijk!
Maar goed, vanaf nu is het weer verder doen hoor, wees gerust
pi_59898281
Gefeliciteerd! Je ziet er stoer uit in je motorpak.
pi_59898307
Zie ik een voorzichtig lachje ? terwijl je stoer naar haar kijkt ?

Feli dus. En de A bus op de achtergrond !

wees heel erg svp bere voorzichtig hé ! je hebt nog heel wat te klussen hier en in Dubai.

* heeft het niet op die krengen.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 21:36:39 #139
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59898456
Ja hoor, ik ben een en al grijns als ik er in de buurt ben
En ja, het is wel de bedoeling om voorzichtig te zijn, heel veel mensen uit mijn omgeving die me er niet in steunen overigens. Begrijpelijk, maar een jongensdroom blijft een jongensdroom. Ik ben m'n leven nog lang niet moe, dus ik zal echt trachten voorzichtig te zijn

-en genoeg over punten en moto's, het is de zolder die af moet -

[ Bericht 14% gewijzigd door MMach op 04-07-2008 21:42:15 ]
  Moderator / Miss SHO zaterdag 5 juli 2008 @ 10:57:08 #140
22592 crew  Ole
pi_59905328
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 22:43 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik geloof dat het wel kan (soms)
Static is er ook een tijdje geweest, zal ff topic voor je opzoeken!

-edit-
asje!
Dubai, here I come!
  zondag 6 juli 2008 @ 17:13:32 #141
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59928956
Aha, thnx Ole

Tussen de motoritjes door heb ik nog wat verder gedaan

Het dak ik nu helemaal dicht, je kan hier en daar wat krommingen zien in het dak, maar dat is redelijk normaal als het dak extreem scheef is natuurlijk.

Dan het gat voor de trap gemaakt, en de trap even snel ineen gestoken. De nieuwe komt dus logischer uit op de zolderverdieping. Er is wel weinig plaats, dus het is een trap met 65° helling geworden, zeer steil dus. Maar goed beloopbaar door de ganzentreden. Het is nog maar een testfit, ik kan hem nog niet helemaal plaatsen omdat de oude trap er nog staat, en de nieuwe nog een coatje moet krijgen uiteraard.

pi_59943376
ziet er goed uit

[ Bericht 59% gewijzigd door roburt op 07-07-2008 11:21:25 ]
  maandag 7 juli 2008 @ 18:24:49 #143
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_59953319
Archont heeft de trap voorzien van zijn eerste laagje verf. Daarna nog wat schroefgaten toeplamuren, nog een laagje en dan blanke matte lak.

Dan de oude trap weggebroken, en een nieuw luik gefabriceerd.
Alles dicht:

Trapluik open (klein, dus relatief licht uiteindelijk, makkelijk op te tillen):

Extra luik open (voor bv grote stukken binnen te steken zoals meubels):

Dan heb je dus een gigantisch gat waar je wel wat doorkrijgt:

En zicht op de afwezige trap en Archont
pi_59954220
Hulde voor de klussers!

Kon ik dit maar. Ik zit me af en toe dagen te vervelen, maar heb twee linkerhanden....
pi_59960236
sommige klussen kan je wel met twee linkerhanden klaren hoor

grootste werk vandaag was eigenlijk het wegruimen van de oude trap en dat kan je zelfs met 1 hand als je het mij vraagt.

Je wordt er wel moe van, van zo'n namiddag werken, zeker als je in voormiddag ook al manueel hebt zitten schaven
  Moderator / Miss SHO dinsdag 8 juli 2008 @ 03:12:30 #146
22592 crew  Ole
pi_59964037

jullie zijn allebei geweldig
pi_59964455
Doe mij ook twee van die kerels in huis zeg! !
  dinsdag 8 juli 2008 @ 07:42:24 #148
136780 Nosh
hurpdurp
pi_59964482
Absolute hulde voor dit alles. .
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 8 juli 2008 @ 07:55:10 #149
22592 crew  Ole
pi_59964538
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 07:36 schreef Isegrim het volgende:
Doe mij ook twee van die kerels in huis zeg! !
jij zegt het
pi_59983938
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 07:55 schreef Ole het volgende:

[..]

jij zegt het
dan zul je er wel een hoop stof moeten bijnemen ook vrees ik
  woensdag 9 juli 2008 @ 20:35:42 #151
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60004647
Wehe, stoffig zijn we inderdaad

Archont heeft vandaag de trap onder handen genomen. Hij heeft zijn finale verflaag, maar daar moet nog matte vernis over. Zeer mooi geworden

Ik heb me dan bezig gehouden met de luiken en de omtimmering ervan.

(Je ziet op de foto ook de verstevigingsribben in het luik. Die zijn nodig omdat de plaat aan de onderzijde van het luik louter decoratief is, en dus niet stevig moet zijn om gewicht te besparen. Dat wordt gewoon 6mm MDF. Om te voorkomen dat iemand de boel scheef kan duwen, zitten die ribben er dus in)
Omdat ik stevige materialen gebruik is dat luik zeer zwaar geworden, te zwaar om gewoon open te doen met de vrije hand. Dus heb ik er een gasveer tussen gestoken die goed meehelpt. De gasveer komt ui de kofferklep van een Golf Variant
Ze hangt vast aan het andere luik (aan de andere kant zou je erover kunnen struikelen). Om het andere luik open te doen moet je de gasveer dus losmaken. Dat is niet echt een probleem want dat andere luik zal zelden open moeten.

En werkt dat een beetje? Yes it does (zelfs met pppssht geluidje en alles ):
Bekijk deze YouTube-video

De omtimmering is er ook bijna
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 10 juli 2008 @ 13:43:29 #152
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_60018469
Tjee, wat heb je alweer een hoop werk verzet

Rijbewijs, studiejaar gehaald met onderscheiding en niet te vergeten de zolder En dan nog een groot avontuur in het vooruitzicht in Dubai. Super!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_60018609
zooo wat mooi geworden, is het de bedoeling dat de trap vast wordt gemaakt onder het luik? omdat ik twee deuropeneningen zie ...
pi_60019145
Dat filmpje ook weer .

.
  donderdag 10 juli 2008 @ 19:38:55 #155
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60026235
En vandaag niet zoveel te melden. Omkisting is relatief af en er is geplamuurd. (en het blijft hier maar regenen )

En oh ja, de luiken zijn onderaan ook dicht gemaakt, maar het grote luik staat open op deze foto.
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 13:49 schreef Charisma het volgende:
zooo wat mooi geworden, is het de bedoeling dat de trap vast wordt gemaakt onder het luik? omdat ik twee deuropeneningen zie ...
Idd, de trap komt wel vast te staan op die plaats, en door plaatsgebrek komt hij over een hoekje van de meest rechtse deur, maar echt storen doet dat gelukkig niet. Verder naar achter zetten betekent dichter komen bij de ballustrade (=gevaar) en ook minder ruimte onderaan de trap.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 11 juli 2008 @ 14:49:55 #156
22592 crew  Ole
pi_60041957
Komt er ook een keukentje en een douche-toilet in eigenlijk?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 16:07:55 #157
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60043817
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 14:49 schreef Ole het volgende:
Komt er ook een keukentje en een douche-toilet in eigenlijk?
Een keukentje wel. De badkamer is er al , een verdiepje lager (niet de badkamer van de eigenaresse, die is nog een verdiep lager).
  zaterdag 12 juli 2008 @ 14:10:45 #158
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60058759
Vandaag ging ik even kijken hoe de grondverf van het kassement rond het trapgat was gedroogd, en ik was niet tevreden De kopse kanten van de MDF moet je eigenlijk toeplamuren, maar in dit geval zou je dan ook de naden ertussen toeplamuren, en zeker in deze trillingsgevoelige omgeving is dat niet aan te raden omdat de kieren dan terugkomen en je haarscheurtjes krijgt in je verf.

Ver beneden mijn standaard dus, en dus heb ik alles maar geglasvliesd. Daarmee kan je die haarscheuren voorkomen.
Dat ziet er al een pak beter uit.

Tegen dat dat droog is kan de eigenaresse dan de kleur kiezen. Merk ook op dat de onderkant van de trapluiken geglasvliesd is. Dat vormt dan een mooi geheel met het kassement van oppervlaktestructuur. Er is nog een overmaat aan glasvlies, maar dat wordt op maat gesneden eens de luiken toe kunnen. (Nu zit er zo'n balk vastgeschroefd om de ladder tegen te zetten.

De trap heeft trouwens ook zijn eerste vernislaag gekregen. Dat geeft deze finish:

Mat uit veiligheidsoverwegingen (minder slipperig), hoewel ik dus wel liever een bling bling hoogglanstrap zou hebben
pi_60059438
ach ja, dan glasvlies je het even en bent om 14 uur weer klaar !
Tijd om te rijden op de wild bird (?)

En dat toeplamuren moest ik 3 x lezen haha
  zaterdag 12 juli 2008 @ 20:01:35 #160
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60063798
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 14:56 schreef AnneX het volgende:
ach ja, dan glasvlies je het even en bent om 14 uur weer klaar !
Tijd om te rijden op de wild bird (?)

En dat toeplamuren moest ik 3 x lezen haha
Zeker weten, een heerlijk ritje met Fien (jaja, ik geef de dingen een naam )en mijn vriendin.
pi_60063872
Glasvlies op hout?

Of is het iets anders wat ik in mijn hoofd heb? (soort behang?)
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_60067987
quote:
Mat uit veiligheidsoverwegingen (minder slipperig), hoewel ik dus wel liever een bling bling hoogglanstrap zou hebben
Je kan natuurlijk ook alleen het "stapgedeelte" van de trap mat doen. Dat matte gedeelte in een andere kleur kan ook nog een leuk effect geven.
pi_60069043

Woow ziet er goed uit hoor...

Goed van je dat je na al die tijd nog steeds zin hebt om het af te maken. Ik zou allang 'klaar' mee zijn en er geen zin meer in hebben...
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  Moderator / Miss SHO zondag 13 juli 2008 @ 04:53:35 #164
22592 crew  Ole
pi_60070425
dat dus
respect mannen
  zondag 13 juli 2008 @ 11:17:45 #165
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60071804
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 20:05 schreef Oblivion het volgende:
Glasvlies op hout?

Of is het iets anders wat ik in mijn hoofd heb? (soort behang?)
Glasvlies op MDF, geen enkel probleem hoor Op hout zou het ook wel lukken, maar dan zie je de houttekening er wel door natuurlijk.
  maandag 14 juli 2008 @ 16:19:51 #166
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60099450
Eerst wat detailwerk. Voor wie het zich nog kan herinneren: er was een kiertje te zien tussen het plafond en de wand, en dat is nu weg. Een beetje schilderskit, en bij de volgende verflaag is dat mooi opgelost normaal gezien.

Dan wat verder gedaan aan het trapluik ed, nog steeds niet tevreden van, maar het is nog niet allemaal geschillderd, en ook nog niet in meer dan 1 laag, dus het blijft nog even afwachten. De kieren zien er wat rafelig uit, dat is wel jammer.

Vervolgens geglasvliesd na het schuren. Dat wordt nog een moeilijk werkje. Omdat ik alleen ben kan ik maar stukken van 2m lang tegelijk omhoog plakken, maar dat is wel redelijk naadloos te doen. En moeten stoppen ook omdat het materiaal snel op was.

pi_60107820
Waarom heb je trouwens voor die zolder niet gekeken naar Clickboard van Parador?

Dan had je alleen een regelwerk moeten zetten op 40 cm en kon je het MDF zetten, plamuren, schuren, glasvliezen en schilderen achterwege laten. Volgens mij was je dan nog goedkoper uit ook. Kost tussen de 15 en 20 euro per meter. Enige nadeel is dat de hoeken niet strak kunnen zijn maar met profielen gemaakt moeten worden (buitenhoeken, binnenhoeken ed).

Misschien een tip voor de volgende klus?

Verder nog steeds goed bezig!
  maandag 14 juli 2008 @ 23:15:50 #168
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60109637
quote:
Op maandag 14 juli 2008 22:09 schreef _VoiD_ het volgende:
Waarom heb je trouwens voor die zolder niet gekeken naar Clickboard van Parador?

Dan had je alleen een regelwerk moeten zetten op 40 cm en kon je het MDF zetten, plamuren, schuren, glasvliezen en schilderen achterwege laten. Volgens mij was je dan nog goedkoper uit ook. Kost tussen de 15 en 20 euro per meter. Enige nadeel is dat de hoeken niet strak kunnen zijn maar met profielen gemaakt moeten worden (buitenhoeken, binnenhoeken ed).

Misschien een tip voor de volgende klus?

Verder nog steeds goed bezig!
Nog nooit van gehoord :p Maar ik lees dat het een vervanger is van gipsplaten, dat kan ik alleen maar toejuichen En MDF zal toch wel wat goedkoper zijn, + alle afwerking dan 15¤/m² hoor.

MDF: 5¤/m²
Plamuur: verwaarloosbaar, let's say: 1¤/m²
Glasvlies: 25¤ voor 25m² = 1¤/m2
Grondverf: 2¤/m² ongeveer (goedkope latex is ideaal)
=9¤/m², op 76m² voor het dak alleen al is dat dus een besparing van 456¤. Geef me toch maar MDF dan

+Dat regelwerk voor dat clickboard moet waarschijnlijk kaarsrecht zijn omdat je klikverbindingen niet meer werken volgens mij. In een scheef huis is dat een moeilijke opgave. En ik neem aan dat je dan ook naden ziet oid? Misschien heel smalle? Ik zou dat es moeten bekijken in het echt, al ben ik geen fan van naden
pi_60110776
Jonge held! Gefeliciteerd met al je nieuwe resultaten, en perspectieven! Ik wilde even een leuk stop-motion filmpje onder je aandacht brengen:
w.b. dat glasvlies, ken je de truc om behangbanen naadloos te laten aansluiten? Je plakt ze gewoon met enige overlap over elkaar, snijdt dan met een stanleymes door het overlappende deel, en verwijdert dan de smalle behangsliertjes die daarbij links en rechts van de snede ontstaan. De grote lappen behang sluiten daarna naadloos aan. Afijn, ik zal je wel niets nieuws vertellen..
pi_60114248
quote:
Op maandag 14 juli 2008 23:15 schreef MMach het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord :p Maar ik lees dat het een vervanger is van gipsplaten, dat kan ik alleen maar toejuichen En MDF zal toch wel wat goedkoper zijn, + alle afwerking dan 15¤/m² hoor.

MDF: 5¤/m²
Plamuur: verwaarloosbaar, let's say: 1¤/m²
Glasvlies: 25¤ voor 25m² = 1¤/m2
Grondverf: 2¤/m² ongeveer (goedkope latex is ideaal)
=9¤/m², op 76m² voor het dak alleen al is dat dus een besparing van 456¤. Geef me toch maar MDF dan

+Dat regelwerk voor dat clickboard moet waarschijnlijk kaarsrecht zijn omdat je klikverbindingen niet meer werken volgens mij. In een scheef huis is dat een moeilijke opgave. En ik neem aan dat je dan ook naden ziet oid? Misschien heel smalle? Ik zou dat es moeten bekijken in het echt, al ben ik geen fan van naden
Vergeet je uren niet. Als je met dat clickboard begint dan vlieg je er doorheen.
Zal eens een foto makevan het huis van m'n ouders waar ze ook met clickboard bezig zijn. Naadjes zijn niet te zien, behalve bij veel strijklicht.
Nadeel is inderdaad dat de ondergrond superrecht moet zijn.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 22:11:42 #171
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60131786
@ dvr: impressive filmpje

En Void, ik ben benieuwd naar de foto's, het klinkt in elk geval veelbelovend (voor in een recht huis dan )

Voor de rest:
Ik heb weer last van mijn oude vijand: slaapproblemen. Ik slaap al meer dan 2 weken zeer slecht (omdat ik dan wel fysiek ben uitgeput, maar psychisch niet). Morgen pas ik dus even, na vandaag alles te hebben afgeplamuurd. Maar the show must go on, en dus zal Archont morgen de boel vlakschuren (waarvoor dank, aangezien hij niet graag alleen werkt). Donderdag en vrijdag dan behangen.
  Moderator / Miss SHO woensdag 16 juli 2008 @ 03:43:44 #172
22592 crew  Ole
pi_60136557
één dagje in mijn 50 m2 huisje is genoeg hoor
pi_60148445
Hier dat clickboard spul.

Wat een gruwelijke compressie trouwens van die uploadsite.. maarja, daar moet je doorheen kijken
  donderdag 17 juli 2008 @ 16:43:02 #174
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60169087
Dat ziet er idd goed uit. Alleen zie ik op de eerste foto een serieuze naad, maar in de rest van de foto's niet. Voor zover ik dat zie is dat ook gewoon redelijk dunne MDF met een kliksysteem, vrijwel hetzelfde als ik dat doe dus. Maar het ziet er dus wel als iets bruikbaars uit.

Archont heeft dat gisteren goed gedaan, waardoor ik vandaag weer kon voortdoen. De ene helft is al behangen,morgen de andere helft en misschien al grondverven. Mooi op schema dus.

Ikzelf ben gisteren samen met een vriendin gaan uitwaaien op de moto. Helemaal naar Calais gereden via de kust, het was geweldig
pi_60170275
Je nummerplaat is gejat
pi_60170466
zal eerder weggeëdit zijn, niet iedereen moet MMach's nummerplaat kennen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Archont op 17-07-2008 17:46:09 (lettertje vergeten 2x :() ]
pi_60172636
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 17:44 schreef Archont het volgende:
zal eerder weggeëdit zijn, niet iedereen moet MMach's nummerplaat kennen.
Een normaal mens zou er dan even een simpel blokje over getekend hebben, maar een gedreven perfectionist als MMach acht ik er inderdaad wel toe in staat, om er precies de kleur van blank metaal en twee schroefgaatjes in te photoshoppen..
pi_60176021
mmach welk fluit muziekje heb je hier gebruikt?
pi_60179128
komt uit killbill, zalige soundstrack
  vrijdag 18 juli 2008 @ 12:23:05 #180
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60186352
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 19:32 schreef dvr het volgende:

[..]

Een normaal mens zou er dan even een simpel blokje over getekend hebben, maar een gedreven perfectionist als MMach acht ik er inderdaad wel toe in staat, om er precies de kleur van blank metaal en twee schroefgaatjes in te photoshoppen..
Wehe, tis inderdaad erin geshopped, maar zo'n blokje zou de foto iets meer omzeep helpen, en ik was toch al bezig met bewerken, dus why not natuurlijk

En dat liedje is idd een kill bill soundtrack.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 19:15:48 #181
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60195338
Verder geglasviesd, helaas niet alles kunnen doen, want de lijm was op. Er hangt nu al zo'n 25 kg lijm aan het dak, waarvan ook wat in m'n haar uiteraard , en dat is nog niet genoeg zo blijkt.
Ik kan een foto tonen, maar er is geen bal te zien

Jaja, echt, daar hangt glasvlies

Dat filmpje van de CarPC doet me er aan denken dat ik de opvolger nog niet heb getoond. Het is een minder high tech variant, en enkel voor wat muziek, maar dan voor de moto. Het heeft een paar uurtjes en wat soldeerwerk gekost, maar het resultaat is plezant, en onder de 70-80km/h een duidelijke meerwaarde voor zowel mij als de passagier. Lekker muziek onder het cruisen.

Een kleine subwoofer onder het zadel met de eigenlijke versterker erin:

Een paar boxjes onder de instrumenten:

En een mp3 speler en volumeknop.

Alle elektronica is beschut voor de regen, de tijd zal uitwijzen of dat voldoende is.
pi_60199319
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 19:15 schreef MMach het volgende:
[ afbeelding ]
Jaja, echt, daar hangt glasvlies
troost je, ik zie het verschil wel hoor

btw, zoveel kan er nu ook weer niet in je haar zijn blijven plakken, je hebt er niet zoveel van hé
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:33:23 #183
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_60207027
Oe, die trap heb je netjes gemaakt zeg. Dat luik ook. Ik zocht nog een manier om zoiets te doen voor een vriendin van me. Heb 't juist gevonden!

Krijg je 'm ook een beetje dicht? Ik wil 't namelijk met één MDF plaat doen, zonder verdere ondersteuning. Gewoon drie of vier deurscharnieren. 't Luik is wat groter (komt over een groot trappegat heen. Ben een beetje bang dat 't krom trekt dat MDF, jij nog tips?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:52:56 #184
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60210884
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:33 schreef zwahiel het volgende:
Oe, die trap heb je netjes gemaakt zeg. Dat luik ook. Ik zocht nog een manier om zoiets te doen voor een vriendin van me. Heb 't juist gevonden!

Krijg je 'm ook een beetje dicht? Ik wil 't namelijk met één MDF plaat doen, zonder verdere ondersteuning. Gewoon drie of vier deurscharnieren. 't Luik is wat groter (komt over een groot trappegat heen. Ben een beetje bang dat 't krom trekt dat MDF, jij nog tips?
Als je 18mm MDF gebruikt zal dat niet kromtrekken en zeker sterk genoeg zijn (wel een beetje zwaar). Het enige waar je bang van zal moeten zijn is uitlubberende schroeven. Ik zou gaan voor bouten doorsteken (gaatjes in je scharnier dan wat vergroten) en sluitringen (rondellen noemen wij dat hier ) gebruiken om het contacoppervlak van de bout te vergroten.
pi_60211740
MMach draag je dan geen gehoorbescherming, lijkt me wel slim om te dragen omdat boven de 80/100 km/h gehoorbeschadiging oploopt door de herrie van rij wind.
Want me die snelheid hoor je zeker ook je muziek amper tot niet?

Maar verder erg netjes en knap in gebouwd op je motor, ben je nog van plan verder iets te veranderen aan je motor?

[ Bericht 21% gewijzigd door sander89 op 19-07-2008 19:15:21 ]
............................
  zondag 20 juli 2008 @ 13:12:09 #186
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60223458
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 17:41 schreef sander89 het volgende:
MMach draag je dan geen gehoorbescherming, lijkt me wel slim om te dragen omdat boven de 80/100 km/h gehoorbeschadiging oploopt door de herrie van rij wind.
Want me die snelheid hoor je zeker ook je muziek amper tot niet?

Maar verder erg netjes en knap in gebouwd op je motor, ben je nog van plan verder iets te veranderen aan je motor?
Eerlijk gezegd kom ik niet zo graag en veel boven die snelheden. Langdurig that is (voor korte stukjes geraak je daar wel snel aan natuurlijk ) Ik vind de autosnelweg enorm saai, en het gebulder van de wind (wat dan ook weer meevalt doordat het kuipje wel redelijk goed werkt) slaapverwekkend. Als ik niet oplet dan zou ik echt in slaap kunnen vallen tijdens het rijden.
Op de autosnelweg heb ik dan wel weer in-ears in voor de GPS, dus dat dempt wel een pak. Met m'n oren is nog steeds niets mis. Ik heb voor m'n stage een medisch onderzoek moeten doen, en zelfs mijn oren waren uitstekend voor mijn leeftijd, en al de rest ook. Dat terwijl ik al jaren in ears draag, en vaak naar luide muziek luister etc.

Qua modificaties hou ik het voorlopig hierbij denk ik. Eerst genieten van het motorijden, en er zit al 1700 km extra op de teller, dus dat gaat wel vlot
  zondag 20 juli 2008 @ 21:50:45 #187
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60233264
Nog wat verder gedaan. Terwijl perpentijntje aan het schilderen was:

Heb ik dan de laatste stukken glasvlies ertegen gehangen, en dat is dus af.

nu moet er nog wel wat geschilderd worden, de vloer, het kruis afwerken...
pi_60233602
Zeg MMach : terwijl jij gestaag doorwerkt - en motorrijdt met P - en hulp hebt van Archont :
Komen de eigenaresse en/of de toekomstige bewoners wel eens kijken ?
En wat roepen ze dan ?
bèh niks an - smile -

Als het klaar is, kun je de before en after foto collage aanbieden...
  zondag 20 juli 2008 @ 22:42:36 #189
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60234374
Ja hoor, de eigenaresse is in de wolken, zeker nu het vooruit gaat. De toekomstige bewoners, dat is wat anders, want de bestemming wijzigt af en toe. Misschien is het wel voor een student, misschien ook niet
pi_60247809
dus jij wilt er niet intrekken ???
  dinsdag 22 juli 2008 @ 11:18:25 #191
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60263759
quote:
Op maandag 21 juli 2008 16:52 schreef Charisma het volgende:
dus jij wilt er niet intrekken ???
Ik zou zeker wel willen, mocht het nodig zijn. Helaas is het een beetje onnozel om huur te gaan betalen als ik zelf al een perfect leefbaar huis heb een eindje ervan. Het is in elk geval wel de bedoeling dat als het verhuurd zou worden, dat het dan niet is voor een rijkeluiskindje of zo, maar voor iemand die het nodig heeft. Maar zelfs daar zijn we nog niet. De tijd begint te nijpen, en ik heb het net even druk met andere dingen. En het zijn ook Gentse feesten op dit moment
Planning:
-morgen even doordoen en het geraamte voor dat kruis afhebben
-donderdag: bekleden en plamuren
-vrijdag: schuren en glasvliezen
-weekend+maandag: things to do
-dinsdag ev: vloer en afwerking

Hopelijk kan Archont nog komen helpen want er is nog wel wat schilderwerk.
pi_60271461
schitterend! zeker wel een TVP waard
  woensdag 23 juli 2008 @ 22:00:30 #193
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60306607
Vandaag goed doorgedaan, een beetje saai, maar ik zit toch op planning

Het geheel is dus niet symmetrisch (andere dakhelling, en een balk wordt afgesteund naar de grond bij de minst steile). Om het geheel niet te zwaar te maken, heb ik besloten de kleine schuine balk buiten de omkisting te laten. Of dat het gewenste effect zal hebben weet ik niet, maar dat zien we dan wel weer.

Dat was een van de stukken hout die nog doenbaar was, dus eens afgewerkt zal dat er wel proper uitzien denk ik.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 19:07:29 #194
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60347261
En weer iets verder. Ik moet zeggend dat dat wel het ingewikkeldste mdf geval is dat ik al ineen heb gestoken. Zeer veel meten, aftekenen en passen. Vandaar dat het kruis nog niet helemaal af is.

vs

Van massiviteit vind ik het goed meevallen, je moet je het immers in het wit voorstellen.
De andere kant:

[ Bericht 7% gewijzigd door MMach op 25-07-2008 19:14:13 ]
pi_60349424
voor diegenen die het niet gemerkt hebben, er is ook een stuk meer wit geschilderd
  vrijdag 25 juli 2008 @ 23:01:40 #196
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60352015
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 20:57 schreef Archont het volgende:
voor diegenen die het niet gemerkt hebben, er is ook een stuk meer wit geschilderd
Juist, thanx to archont
pi_60357705
ik heb het gezien
wat wordt het mooi zeg !
  zaterdag 26 juli 2008 @ 12:50:17 #198
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_60359161
Stom dat 't in Gent is, anders had de eigenaresse misschien wel een nieuwe huurder

Ziet er weer netjes uit MMach en Archont!
  zaterdag 26 juli 2008 @ 22:05:47 #199
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60368953
Ik zit een klein beetje achter op schema, dus vandaag toch nog verder gedaan met P.
Het kassement is nu bijna af, daarna moet er nog heel wat geplamuurd en geschuurd worden.

En schilderwerk:
pi_60369453
ne keer wit gaat dat cassement er heel goed uitzien.
  Moderator / Miss SHO zondag 27 juli 2008 @ 05:07:22 #201
22592 crew  Ole
pi_60373463
  maandag 28 juli 2008 @ 19:05:48 #202
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60401714
En voila, weer wat verder.
Het kruis is dicht nu:

En ook alweer geplamuurd, zodat ik dat morgen snel kan schuren en behangen.

Een paar specs:
een 30 tal meter plank geloof ik
350 schroeven
11.8m² MDF
En een heel aftekenpotlood
pi_60419121
onwijs mooi werk, alleen een spottje doet het niet :p
Don't trust anyone else!
Trust me!
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:30:42 #204
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60427417
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 14:07 schreef groggy het volgende:
onwijs mooi werk, alleen een spottje doet het niet :p
Thnx, en idd, dat spotje is zeker al een paar maanden kapot, maar ik ga het pas op het einde vervangen :p
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:41:44 #205
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60429110
Helaas vandaag al te vroeg moeten stoppen omdat ik weer maar eens een tekort heb aan lijm.

[ Bericht 7% gewijzigd door MMach op 29-07-2008 21:50:02 ]
pi_60453211
Je gaat goed zo! Complimenten!
  woensdag 30 juli 2008 @ 21:34:05 #207
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60453319
Thnx
Ook vandaag niet teveel gedaan want de hele dag gaan rijden met een vriendin (Gent, Brussel, Namen, Frankrijk). Daarna toch nog wat geglasvliesd.

Morgen nog de laatste loodjes, vrijdag schilderen nog denk ik, en dan moet ik al bijna vertrekken naar Dubai (zondagmorgen). Opruimen en finale schilderwerken laat ik over aan Archont en Perpentijntje. In het ideale geval moet ik dan nog juist de vloer er in leggen en wat details afwerken and it's finished. En dat zal nodig zijn, want na m'n terugkomst (18aug) moet ik al beginnen aan mijn eindwerk voor school.

[ Bericht 7% gewijzigd door MMach op 30-07-2008 21:44:37 ]
pi_60454124
euhm, vrijdag ging je toch naar mij komen?
  woensdag 30 juli 2008 @ 22:43:27 #209
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60454991
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 22:07 schreef Archont het volgende:
euhm, vrijdag ging je toch naar mij komen?
Het ene sluit het andere niet uit
pi_60460156
Ziet er goed uit gasten!

Archont, jij houdt dit topic toch wel levend als MMach in Dubai zit?
pi_60460725
oei, nog een verantwoordelijkheid erbij.

fotos kan ik niet plaatsen, en tzal alleen schilder- en opkuiswerk zijn, dus veel grote veranderingen moet je niet verwachten. Maar ik wil wel eens een stand van zaken geven.
  Moderator donderdag 31 juli 2008 @ 09:54:51 #212
92034 crew  Vonkenboer
pi_60461123
Langzaam maar zeker komt de zolderstudio af, dat kruis lijkt eigenlijk; hoewel het afgetimmerd is op de foto's helemaal niet zo grof / groot.

Valt mij personelijk erg mee !
Is het de bedoeling dat Archont het project afmaakt of moeten we wachten tot je weer terug bent uit Dubai
pi_60461399
ik vrees dat je voor volledige afwerking zult moeten wachten tot MMach terug is, maar dan is het eigenlijk enkel nog de vloer, dus dan kan het snel gaan. Ik moet zelf ook nog thuis wat verbouwen, en moet mijn voor school nog een hele hoop werk leveren ook tegen september, oa een paper, ontwerp v/e orgel, en de bouw van mijn clavichord, dus ik zal jammer genoeg niet aan het tempo van MMach kunnen werken.
pi_60462713
Alvast voor MMach : veel plezier en succes in Dubai !!!

En voor Archont en P : dat het niet te warm wordt om te schilderen !
  donderdag 31 juli 2008 @ 17:01:31 #215
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60470180
Thnx, ik zie een beetje op tegen de 52°C daar, maar voor de rest zien we wel zeker?

Voor vandaag al gedaan. De rest van het kruis behangen en dat stuk van gisteren geschillderd.

pi_60471151
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 09:27 schreef Archont het volgende:
oei, nog een verantwoordelijkheid erbij.

fotos kan ik niet plaatsen, en tzal alleen schilder- en opkuiswerk zijn, dus veel grote veranderingen moet je niet verwachten. Maar ik wil wel eens een stand van zaken geven.
Gelukkig heb ik wel een fototoestel en wat plaats om foto's online te zetten
Koekoek!
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 10:55:54 #217
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60505721
Zo, nu is het aan de troepen om verder te doen. Om 10u55 vertrek ik morgen naar Dubai en ik ben tegen 22u55 daar. Benieuwd of ik er internet kan scoren.
Perpentijntje en Archont, geef er een lap op! Veel succes.
Dada

Hehe, de post is precies op dit moment

[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 02-08-2008 10:56:51 (tijdstipje) ]
  Moderator / Miss SHO zaterdag 2 augustus 2008 @ 11:36:59 #218
22592 crew  Ole
pi_60506235
Goede reis Mmach!
  Moderator zaterdag 2 augustus 2008 @ 12:51:49 #219
92034 crew  Vonkenboer
pi_60507421
Goede reis naar Dubai MMach !
als je terug komt verwachten wij toch wel wat Mmach in Dubai foto's
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 14:47:26 #220
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_60509018
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 10:55 schreef MMach het volgende:
Zo, nu is het aan de troepen om verder te doen. Om 10u55 vertrek ik morgen naar Dubai en ik ben tegen 22u55 daar. Benieuwd of ik er internet kan scoren.
Perpentijntje en Archont, geef er een lap op! Veel succes.
Dada

Hehe, de post is precies op dit moment
Veel plezier en succes in Dubai hé Benoît! Tegen de tijd dat jij terug komt ben ik ook Zuiderling geworden
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 09:58:54 #221
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60569412
Groetjes vanop een baggerboot die bezig zit aan het baggeren aan Jebel Palm Island. Internet op het hotel is gescencureerd (wegens in strijd met het geloof ed). Drank mag je niet zichtbaar vervoeren, of je wordt opgepakt, verd
er is alles hier kraaknet en vrij westers. Ik verblijf deels in een hotel, deels op een boot. Helaas zijn fotos niet mogelijk (Het is te zeggen, er zijn nogal wat bedrijfsgeheimen op de boot,dus die kan ik niet meteen online gaan gooien ) .
Het hotel:

Die foto is tegen 7u savonds, het wordt hier om 8u donker; en het is hier 2u later dan thuis. De lucht heb ik nog niet helemaal blauw gezien, er is tegen de horizon altijd een vale sluier van woestijnzand.
Kamer van 10 op 4 oid, met daarnaast een badkamer en een doorlopend balkon

Allemaal indrukwekkend wel

De temperatuur ligt rond de 44-52 graden celcius; vochtigheid tussen 90-100% op dit moment, het is moeilijk voor te stellen, maar de warmte is veel intenser dan bv in het zuiden van Spanje of zo. Het is alsof je constant in de sauna zit. Vreemd genoeg heb ik er niet echt moeite mee, ik vind het -nu nog- een speciale omgeving. Het is niet meteen aangenaam; maar ik vind het ook niet ontzettend storend of zo. Dat is anders voor de lassers aan boord die in volle zon helemaal ingepakt zitten lassen; of voor de mensen in de machinekamer die werken bij temperaturen rond de 55°. Het eten in het hotel kan in elk geval beter; de groenten proeven een beetje vreemd, blijkbaar worden we in België nogal culinair verwend. Aan boord is het eten, net zoals alles inpeccible. Overal ook airco, in het hotel wel veel te koud.

Nu zit ik dus op de boot, en er is zowaar een bar met lichtjes

En een tv kamer; waar ik nu zit

De boot is bovendeks nog veel indrukwekkender (voor een ingenieur toch) en technischer, maar as i've said, not for publication.

Overal wordt trouwens dag en nacht, 7 dagen op 7 doorgewerkt. Zowel het baggeren, als de bouwprojecten elders in Dubai; echt bijzonder om te zien. Het ene megalomane project naast het andere; eindeloze rijen vrachtwagens, enorme gebouwen, gigantische dingen die tot aan de horizon reiken, titanenprojecten waarvan je de mens bijna niet toe in staat acht. Maar toch liggen ze er, die miljoenen kubieke meters zand, die gebouwen van 1200meter hoog, de indoor skipistes. Dit is een land waar alles mogelijk blijkt te zijn. De mensen zijn overigens allemaal wel vriendelijk

In elk geval, ik ga het waarschijnlijk houden bij deze update, misschien later nog eens fotos van Dubai of Abu Dhabi zelf, maar het is moeilijk te zeggen wanneer dat is. Van de rest zijn de fotos enkel voor beperkte kring. Enfin, donderdag beginnen Archont en Perpentijntje aan het opruimen en schilderen, ajohoo

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 05-08-2008 11:34:03 ]
pi_60569825
wow MM das rap dat je inlogt op je eigen topic.

Leuk dat je ons even jaloers maakt met fotoos en goed dat je de hitte kunt verdragen.
Geeft toch wel een thuisgevoel als je een bar met lichtjes tegenkomt.
Het was zo'n beetje het projekt waarmee je bent gestart bij ons ! op Fok.

Succes daaro...
pi_60653780
Nice!!
pi_60661984
nu MMach er niet meer is valt eens te meer op hoeveel vuiligheid hij veroorzaakt. We hebben nog niet eens kunnen schilderen gisteren. Zondag zal Perpentijntje wel al komen schilderen en maandag gaan we alle vuiligheid afzetten op het containerpark.

[ Bericht 4% gewijzigd door Archont op 08-08-2008 20:01:52 (excuses, ik dacht aan verf ;)) ]
pi_60663137
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 17:40 schreef Archont het volgende:
nu MMach er niet meer is valt eens te meer op hoeveel vuiligheid hij veroorzaakt.

Maar hij is nu in goede handen. Tenslotte is dat schip waar hij op werkt eigenlijk één gigantische stofzuiger.
pi_60664904
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:24 schreef dvr het volgende:

[..]

Maar hij is nu in goede handen. Tenslotte is dat schip waar hij op werkt eigenlijk één gigantische stofzuiger.
Dat hij op de terugweg met z'n boot dan nog maar eens op zolder passeert
pi_60665424
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 17:40 schreef Archont het volgende:
Zondag zal terpentijntje wel al komen schilderen ...
PPPPPPPPPPPPPPPPPPerpentijntje! Ik neem zondag mijn fototoestel ook mee voor de wachtende lurkers.
Koekoek!
pi_60677060
Ik heb eigenlijk liever dat Archont z'n camera meeneemt..
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 10:07:34 #229
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60678587
Utut; vuiligheid, it doesn't matter, result, that's what matters!

Terwijl Archont en perpentijntje al wat hebben voortgedaan is het leven hier ook plezant. Ik heb niet altijd internet, en als ik internet heb is het gedeeld met anderen, dus vrij traag. Vergeef me dus als ik iets dubbels zeg.

Ik slaap en leef nu vooral op de JFJ De Nul; het vlaggenschip en de moneymaker van JDN.

(internetpic)
Linkje met info en fotos:
http://www.baggerwereld.com/pages/jfj_de_nul.html
Het is het complexte schip van de vloot, en de krachtigste cutterzuiger ter wereld. Een cutterzuiger is een boot die achteran palen heeft die ze kan neerlaten, en vooraan een beweegbare ladder heeft met vooraan een boorkop. Wanneer ik ladder zeg, dan moet je denken aan een soort klein flatgebouw in staal dat op zijn zij ligt met op de top een grote freeskop. Die freeskop heeft een straal van zon 3 meter gok ik zo. Het is een baggerschip dat in alle gronden kan werken, maar dus vooral bedoeld is voor de wat hardere ondergrond. Om te werken laten ze een paal achteraan het schip naar beneden zakken, en gooien ze speciale ankers uit. Dan gaat de ladder omlaag, en de boorkop dus in de grond. Die boorkop hangt vast aan het schip, dus om grond weg te nemen moet die dus heen en weer gaan. In plaats van de kop te bewegen beweegt het hele schip. Het roteert rond de paal achteraan (niet helemaal rond uiteraard) en trekt zichzelf aan de ankers heen en weer. Na 1 zwiep stuurt de computer de paal een beetje aan dat hij iets verder kan zwaaien, en zo kruipt het schip vooruit. Het hele schip gaat de hele dag en nacht, maanden aan een stuk zo heen en weer. De trillingen van de boorkop voel je in het hele schip, maar dat went snel. Afhankelijk van de ondergrond worden andere ankers gebruikt. Is de grond zacht, dan kan een gewoon anker volstaan om het schip te kunnen trekken, is de grond harder dan wordt een ander soort anker gebruikt, dat veel moeilijker te hanteren valt. Mijn eindwerk is een ontwerp maken voor een drijvende hijsinstallatie die die andere ankers handelbaarder maakt om kostbare tijd te winnen. 1u stilstand kost al gauw 5OOO¤.

De grond die zo wordt gewonnen, wordt dan op het land opgespoten, zo ontstaan die palm eilanden. Er zijn nog een heleboel schepen die in een andere grond werken, en die dan de toplaag voorzien. Bv een soort van grote stofzuigers die mooi zand opzuigen, en dat dan bovenop de palmen spuiten zodat de toplaag mooi strandachtig is.

Op de boot probeer ik zoveel mogelijk alle aspecten te bezien voor dit specifieke schip, zo las ik af en toe es mee, sta ik es in de keuken. Verder ga ik af en toe aan wal om daar de rest van de werven te bekijken, en zie ik de bulldozers ravotten Het is echt mindblowing dat dit allemaal man made is, bijna niet voor te stellen.

Ook van de boot ben ik onder de indruk, niet alleen is dit high tech in de zware industrie, het is duidelijk dat er wordt omgekeken naar de werknemers. Het eten hier is bv fenomenaal goed. De belgische kok (die ook nog eens graduaat biotechnieker is) heeft al jarenlang ervaring in Franse sterrenrestauranten, en dat is eraan te merken. Op de foto was ik bijvoorbeeld bezig reuzescampis aan het verpakken in loempiadeeg met daarin rijstnoedels, en stukjes wortel en ajuin. Dit in het kader van het avondeten dat in indonesische style is vandaag

Over het werk dan zelf. Het is wel redelijk bekend dat de lonen hier netto het dubbele zijn van wat je bruto in Belgie/Nederland kan verdienen, maar eigenlijk zijn beide niet te vergelijken. Hier werk je van 6 tot 18u, op de eetpauzes na, non stop, geen weekenden, maar 6weken werken aan een stuk, en daarna 6weken betaald verlof. (Zo is dat voor de schippers, de mannen die buiten het harde werk doen); ofwel 2maanden werken, 1maand thuis, zonder garantie dat je ook daadwerkelijk 1 maand vrij zal zijn (dat is dan voor de uitvoerders en andere staff aan boord, normaal is dat de categorie waar ik in terecht kom). Uitgemiddeld is dat maar iets van een 8¤ per uur netto, wat dus niet zo veel is, zeker niet gezien de verantwoordelijkheid en werkdruk. Het verblijven en eten kost je dan weer niets daar, dat is dus wel mooi.
Het werk voor de schippers is gezien de hitte erg zwaar, een dag buitenwerken staat gelijk aan 10 tot 12 liter water drinken gedurende de shift om niet de dehydrateren. Die mannen lopen ook fully dressed rond, dus overall, doek over het haar en helm, niet omwille van het geloof, maar omwille van de genadeloze zon. Enkele uren onbeschermd buiten en je loopt het risico op zonneslag en zwaar verbrand zijn. In elk geval heb ik er niet zo'n last van omdat ik niet zoveel hard werk doe, ik vind het dus nog best plezant. Enkele maanden geleden is er wel zo een leerling-schipper gestorven door uitdroging. Hij was aan het werk, en was onwel geworden en had het tegen niemand gezegd en in zijn kajuit gaan liggen, waar hij gewoon gestorven is zonder dat iemand het wist. Het is dus een vrij vijandige omgeving, en het schip zelf is ook vrij gevaarlijk met veel valgevaar, veel kabels onder hoge belastingen die kunnen snappen; etc. Maar met uitkijken kom je al een heel eind.
Het bedrijf zelf is aan een explosieve groei bezig, binnen de 3 jaar komen er geloof ik 23 schepen bij (ik dacht dat het totaal dan op 60 a 70 schepen ligt), en ze zitten nu al aan 2000 werknemers. Er zijn maar een bepaald aantal ingenieursstudenten die afstuderen elk jaar, en die ook naar die sector gaan; ik geloof iets van een 40 ongeveer, waarvan dit jaar nu dus 18 speciaal opgeleid gaan zijn voor deze sector (waaronder ik). Dit terwijl er een aantal grote baggerfirmas op de markt zijn. Door zijn gigantische uitbreiding heeft JDN een veel grotere nood aan schippers en mensen met een theoretisch/technische opleiding. Dat zorgt dus voor de nodige moeilijkheden, and time will tell if something like that is even possible. In elk geval zie ik het wel zitten om bij zo'n Belgische wereldfirma aan de slag te gaan, ook al ben ik daar nog lang niet. Het harde werk kost vele offers, maar kunnen zijn op een plaats die pijlsnel vooruit gaat in ontwikkeling is priceless.

En ik mis mn vriendin en m'n motor

Maar verder: greets from the jebel ali palm island

[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 09-08-2008 10:40:40 ]
  Moderator / Miss SHO zaterdag 9 augustus 2008 @ 12:27:28 #230
22592 crew  Ole
pi_60680777
mooie foto's!

blijven posten mmach leuk!
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 20:00:11 #231
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60689318
Prachtig wereldje dat baggeren. Ik ken een aantal mensen die de opleiding 'oeverbouw en baggerkunde' (of zoiets) in Groningen doen, daar krijg ik ook altijd van die mooie verhalen van te horen. Ik zou het niet kunnen, volgens mij is het best zwaar.
pi_60691108
Baggertopic

Erg leuk om te zien wat je allemaal tegenkomt daar in de Oriënt! Dat Palmeiland, wordt dat nou een beetje stevig? Ik vind het er op plaatjes wat fragiel uitzien; zo van één stormpje en het verdwijnt voor altijd in de golven.
Wordt daar in Dubai trouwens ook in de economische infrastructuur geinvesteerd (voor als de olie op is) of wordt het een soort permanent vakantieparadijs om collectief in te zitten rentenieren? Ik vind het wel fascinerend, al die obscene rijkdom, maar het zou niets voor mij zijn om er te wonen.
  zondag 10 augustus 2008 @ 05:44:43 #233
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60699128
Maok: dat is inderdaad zeer zwaar van wat ik er al van gezien heb. Al is het hier wel degelijk zo dat de erg zware werkjes wel gedaan worden door Indonesiers. Die werken even lang gedurende de dag als de europeanen hier, maar blijven wel langer in dubai, ik geloof een maand of 7 aan een stuk. Zij zijn daar tevreden mee, want ze worden hetzelfde behandeld als de rest (zelfde eten enzo) en verdienen iets van een +800dollar per maand dacht ik, dat is 3 keer meer dan ze thuis kunnen verdienen. Daartegenover staat dat je ze zel erg duidelijke commandos moet geven anders gebeurt er niet zoveel. Er zitten daar wel een pak straffe lassers tussen
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 21:20 schreef dvr het volgende:
Baggertopic

Erg leuk om te zien wat je allemaal tegenkomt daar in de Oriënt! Dat Palmeiland, wordt dat nou een beetje stevig? Ik vind het er op plaatjes wat fragiel uitzien; zo van één stormpje en het verdwijnt voor altijd in de golven.
Wordt daar in Dubai trouwens ook in de economische infrastructuur geinvesteerd (voor als de olie op is) of wordt het een soort permanent vakantieparadijs om collectief in te zitten rentenieren? Ik vind het wel fascinerend, al die obscene rijkdom, maar het zou niets voor mij zijn om er te wonen.
Het is pas als je er op loopt of rijdt dat je ziet hoe groot dat is. Gisteren heb ik gereden op een stuk dat vroeger -9 was, en nu +4, dat wil zeggen dat er daar 13meter aangestampte grond op is aangebracht, op die ontzettend grote oppervlakte. Je zou het misschien niet zeggen op de zichten van google earth, maar dat is echt gigantisch. Als je op een blad staat, dan kan je de trunk echt niet zien. De trunk is dan de stam van de palm als het ware. Die bladen worden opgebouwd door eerst een dam te storten van grote stenen rond de contouren van het blad (met groot bedoel ik ook echt groot, misschien 8 stenen op een lange vrachtwagentrailer). Dat doen ze met splitbarges, dat zijn schepen die in hun lengte kunnen openklappen zodat hun lading wordt gedumpt.

Dat kunnen ze doen tot -3 geloof ik, vervolgens gebruiken we andere tools. Hetgene tussen de dammen wordt dan opgevuld met grof zand en rotsen, en een dikke bovenlaag zand. Alles is uiteraard berekend en dat is meer dan stevig genoeg om niet weg te spoelen of op te bouwen. De buitenste ring beschermt de binnenste bladen ook wat. Overigens is de palm nu gesloten

Dwz dat die bruggen links onder en boven, er niet zijn, maar dat dat gewoon gedumpt is met zand op dit moment. Nu bouwen ze daar bruggen over, en dan graven ze het zand weer weg. De bladen worden ook langer in tussen:meer oppervlakte, meer gebouwen.

De bedoeling van Dubai is een toeristische trekpleister te worden en moet de rijken der aarde aantrekken. Het schijnt te werken want palm island 1 is al serieus bebouwd. Welke rijke nu gaat wonen in zonn warme vochtige streek met zo weinig geschiedenis, dat begrijp ik niet echt, ;maar het schijnt te werken
pi_60699482
Ik vind dit een erg leuk topic, maar hoort het Dubai verhaal niet in travel? Ik vond het nogal opmerkelijk om van een zolder etage opeens naar een (Dubai) topic te gaan?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_60699518
Ach joh MMach heeft credits.
Iets als: laten we het centraal houden.

Alhoewel dan zou KAA ook hardlopen...

Wie bedenkt er nou een schip als een splitbarge ? Geniaal !
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 10 augustus 2008 @ 10:18:06 #236
13151 crew  Rewimo
pi_60700157
Maakt niet uit waar het staat, zolang we het maar kunnen volgen

Ik vind het hoe dan ook leuk om MMachs verhalen te lezen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_60700312
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 10:18 schreef Rewimo het volgende:
Maakt niet uit waar het staat, zolang we het maar kunnen volgen

Ik vind het hoe dan ook leuk om MMachs verhalen te lezen
Ik ook hoor, maar het leid nogal af van het klussen...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zondag 10 augustus 2008 @ 17:16:41 #238
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60709917
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 10:33 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik ook hoor, maar het leid nogal af van het klussen...
Je hebt wel gelijk, maar het is zo lekker makkelijk. Zie het als een oefening voor je scrollvinger. Er zijn maar een stuk of 5 posts over Dubai, op 300 posts is dat maar 1,67%. Dat moet wel verteerbaar zijn

Maar goed dan: klusnieuws:
De zolder wordt op dit moment opgeruimd, en daarna schilderen ze hem verder in het wit.

Overigens is het aanleggen van kunstmatige eilanden wel klussen to the max, er wonen is wonen to the max,dus het hoort hier nog enigszins thuis. Ik ben ook geen kaaskop, dus het valt meer in het klussen gedeelte dan in het kaaskoppen gedeelte, als we het dan toch op het volgen van regeltjes en onderscheid willen houden.

@AnneX: my thoughts exactly Een splitbarge is geniaal in eenvoud van idee. Er bestaat geen logischere manier om een schip te ontladen dan dat, zo logisch dat je het onmogelijk acht. Het moetook wel een technische uitdaging zijn om zoiets te ontwerpen.

[ Bericht 15% gewijzigd door MMach op 10-08-2008 17:23:57 ]
pi_60728090
prachtige verhalen MMach, gewoon doorblijven posten hierzo
pi_60871776
Update!

Jammer voor een van de posters boven me, maar het was toch ik die mijn fototoestel eens meegenomen heb. Excuses voor de niet zo fantastische kleurinstellingen, het zijn de eerste foto's die ik met mijn nieuwe toestel neem.
Op de foto's zie je de zolder na de 2e laag. Gisteren heb ik wat geschuurd, om de meeste oneffenheden te verwijderen, en ben ik begonnen aan de finale laag. Daar zal ik de rest van het weekend waarschijnlijk wel aan bezig zijn.

Mmach is bijna terug!

[ Bericht 16% gewijzigd door perpentijntje op 16-08-2008 09:20:42 ]
Koekoek!
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 09:57:06 #241
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_60872227
Wouw ziet er goed uit zeg!!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:56:02 #242
22592 crew  Ole
pi_60874872
Iets anders dan jouw zolder he Sanne
respect voor deze mannen
pi_60874979
lol, is het nu net dat perpentijntje een vrouw is
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:05:13 #244
22592 crew  Ole
pi_60875047
Oh ja!
Maar ik had het vooral over jou en Mmach
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:05:55 #245
22592 crew  Ole
pi_60875065
maar perpentijntje, bij deze
je bent een toppertje!
pi_60912545
Hardstikke mooi - en apestrak, precies zoals Mmach bij aanvang al zei dat hij het wilde hebben.
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 08:49 schreef perpentijntje het volgende:
Jammer voor een van de posters boven me, maar het was toch ik die mijn fototoestel eens meegenomen heb.
Waarvoor op zich hulde! Maar in de vraag wie de foto's zou maken, lag ook besloten wie van jullie twee dan op die foto's zou verschijnen.. vandaar mijn voorkeur voor Archont als fotograaf!
pi_60915140
En dat was echt nog niet duidelijk
Ik slaag er altijd in mezelf mee te verven als ik bezig ben, dat hoeft echt niet op de foto!
Koekoek!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 augustus 2008 @ 07:22:05 #248
13151 crew  Rewimo
pi_60915578
Wat een prachtige ruimte is het zo Het lijkt enorm groot!
  maandag 18 augustus 2008 @ 23:14:37 #249
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_60938280
Mmach, je mist je vriendin, schrijf je, en nu denk ik dat ik dus even iets gemist heb...

Mooie verslagen vanuit den verre!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_60939095
Benoit,

Heb helemaal gemiost dat je naar de oost ging, ben echter bekend met het baggerverhaal dat je schetst. Een van mijn beste vrienden heeft jaren als "baggerbaas" in de bagger gezeten. Dus zeg maar baas van alles wat met baggeren te maken heeft op zo'n schip. De kapitein, stuurman etc zijn dan voor het maritieme gedeelte natuurlijk. Dat was trouwens de: http://www.baggerwereld.com/pages/volvox_delta.html Veel geweest met dat ding naar azie, austrlie en ook palmeiland e.d.

We hopen je hier in k&w weer gauw terug te zien, graag in opperste beste staat van hydratie , zodat de werken weer "ferm"in gang gezet kunnen worden.

Vind je vast niet erg zo'n project tussendoor ?

In ieder geval :
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:40:56 #251
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60946004
Ik ben back zowaar! Nog steeds vrij moe van de vluchten enzo, dus zal ik wel een dagje of 2 recuup nemen.

Nog een paar dubai pics:
Een stukje van de buitenkant van shoppingcentr of the emirates. Verschrikkelijk groot, met indoor skipiste enzo, best indrukwekkend:

Daarbinnen

Shoppen voor waterpijpjes

Nog wat straatscenes:
dure autos en overal werken. Btw, de bruggen daar zijn echt met veel oog voor detail afgewerkt. Veel versieringen, maar niet teveel, en alles is in een soort witte glanslak geschilderd, dus niet dezelfde uitstraling als de bruggen in onze regionen hebben. Die hoge toren is trouwens de Burj El Dubai, hoogste toren van dubai, die moest 1.2km hoog worden. Rechtsonder op die foto van de toren zie je een topje van een andere skyscraper. Het geheel is dus wel enorm hoog. Het is een streek zonder historie, alles dat je ziet is max 18 jaar oud ongeveer. Veel kitch, maar dan niet de kitch die wij gewoon zijn. Gouden versierinkjes zijn niet van plastiek, maar puur goud, lusters zijn van pure edelstenen, de luxe is gewoon overdreven. Maar het went wel redelijk snel. Fotos van de binnenkant van de Burj Al arab volgen nog.

En nu dus terug in Belgie, een ervaring rijker, een toekomstplan dat nog stevigere funderingen heeft nu
Al is het wel wennen aan wolken en regen

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 19-08-2008 10:52:37 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:46:23 #252
13151 crew  Rewimo
pi_60946183
Dat zal wel weer even een overgang zijn ja Mooie foto's! 't Is letterlijk een heel andere wereld daar.
pi_60959165
gaaf hoor !
ik denk dat ik daar ook wel een keertje paar daagjes wil kijken
pi_60960389
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:40 schreef MMach het volgende:

Al is het wel wennen aan wolken en regen
En aan de ondraaglijke armoe; die povere gebouwtjes van graniet en al dat simpele paupervolk op straat!

Dat penthouse in de 6e foto lijkt me waanzinnig. Daar woont iemand die het goed voor mekaar heeft.

Waaruit bestaat je toekomstplan - ga je er voor langere tijd werken, en waaruit zal je werk dan bestaan (kun je er nieuwe vindingen doen en toepassen, of moet je gewoon met de bestaande apparatuur werken)?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 21:30:44 #255
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60964520
Laatste niet zolder post
De zolder is btw goed gedaan, ik ben er gisteren al naar gaan kijken
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:03 schreef dvr het volgende:

[..]

En aan de ondraaglijke armoe; die povere gebouwtjes van graniet en al dat simpele paupervolk op straat!

Dat penthouse in de 6e foto lijkt me waanzinnig. Daar woont iemand die het goed voor mekaar heeft.

Waaruit bestaat je toekomstplan - ga je er voor langere tijd werken, en waaruit zal je werk dan bestaan (kun je er nieuwe vindingen doen en toepassen, of moet je gewoon met de bestaande apparatuur werken)?
Vergis je niet, dat is er veel meer in Dubai dan in België de armoe. Er is daar een zeker klasseonderscheid tussen europeanan/arabieren van daar en mauritianen/indonesiërs. Vooral ik de bouwsector is uitbuiting een dagelijkse zaak. In de baggersector werken die ook, maar diegene bij JDN komen in elk geval niks te kort voor zover ik dat kan zien.

Die fotos zijn ook maar een uittreksel van wat er te zien is. Decadentie troef in elk geval. Het heeft ook wel iets natuurlijk.

En toekomstplannen dan...
Ik zou gaan voor de functie technical supervisor. Dat is verantwoordelijk zijn voor al het technische reilen en zeilen van zo een baggerschip. 3 maanden aan een stuk geloof ik. Dat betekent ook dat je moet meereizen met een schip (je hoeft niet te slapen aan boord, hotels worden wel voorzien), dus dat alles niet beperkt blijft tot Dubai, maar ook de rest van de emiraten, Argentinië, Spanje,... Mijn droomschip voor die functie is wel de JFJ De Nul, het paradepaardje onder de cutterzuigers. Maar zo'n cutterzuiger is technisch zeer moeilijk, en de functie dus ook. We shall see. kan mijn vriendin daar ook een job vinden, wat me niet zou verwonderen met een diploma als handelsingenieur, dan kan wil ze misschien wel mee. In dat geval wordt een appartement voorzien.
Dat is een superveeleisende job met lange dagen en weinig pauze, just the way i like it. Hoe alles daaruit evolueert, dat zien we dan wel weer Ik ben niet vies van werken, ik ben zeker niet vies van het buitenland, dus ik grijp de kans als ze zich zal stellen.
Omdat het bedrijf in zeer sterke groei is, zullen er ook kansen genoeg zijn om promotie te maken. Ikzelf ben van plan om dat voor meerdere jaren te gaan doen.
Dat is dan ook een functie die je niet heel erg lang (geen 10tallen jaren) kan volhouden, dus daarna zou ik overschakelen naar de ontwerpafdeling of ombouwafdeling in België zelf.
Allemaal "zou' en 'misschien' want niets ligt vast. Ik ga het vel van de beer nog niet verkopen in elk geval, en de toekomstdromen tot dit beperken

Meer info in de vorm van Belgische TV reportages:
pi_61101188
Gewoon geweldig,zowel je verbouwing als je avontuur in Dubai.
Hou je toevallig een blog bij waar we je rijlen en zeilen een beetje kunnen volgen ?

Nog een vraag, waar heb je dat allemaal geleerd ? de verbouwingen enzo leren ze je niet op school en je bent nog te jong om het uit ervaring te leren.
pi_61106365
al doende leert men is denk ik MMach zijn moto.
  maandag 25 augustus 2008 @ 14:50:11 #258
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61110945
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 01:24 schreef C00P het volgende:
Gewoon geweldig,zowel je verbouwing als je avontuur in Dubai.
Hou je toevallig een blog bij waar we je rijlen en zeilen een beetje kunnen volgen ?

Nog een vraag, waar heb je dat allemaal geleerd ? de verbouwingen enzo leren ze je niet op school en je bent nog te jong om het uit ervaring te leren.
Bijna alles is hier wel op Fok te vinden, gewoon als je op mijn nick klikt denk ik. Het is al moeilijk genoeg om die topics up to date te houden, en eigenlijk zijn ze al een blog op zich, want in dit topic heeft het al over meer gegaan dan de zolder alleen

En hoe je dat leert? Geen idee, ik begin er gewoon aan en dat lukt meestal wel. Het is nu niet bepaald rocket science of zo he, het meeste ligt wel gewoon voor de hand. Intussen heb ik wel al zoveel gedaan dat het altijd makkelijker wordt. Zoals glasvliesbehangen enzo, dat ging vroeger maar traag, maar nu kan ik een kamer wel zeer snel behangen. Het is dus idd zoals Archont zegt, al doende leren Iedereen met een beetje handigheid kan hetzelfde, dus zo bijzonder is het ook niet.

Overigens zou ik graag verder werken aan de zolder, maar sinds ik terug ben uit Dubai ben ik redelijk ziek, een soort verkoudheid die niet meteen over gaat. (wat wil je ook met dit rotklimaat in onze streken ) Maar dat komt wel in orde hopefully
  maandag 25 augustus 2008 @ 17:48:28 #259
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61115707
Toch maar de daad bij het woord gevoegd. Vandaag niet zoveel gewerkt maar het schakelmateriaal stukje bij beetje geinstalleerd. Het was de eerste keer dat ik de stopcontacten kon testen sinds ik zoveel maanden geleden de leidingen had gelegd. Niet zo slim uiteraard, maar ik had er het volste vertrouwen in
Even kreeg ik het toch warm en koud toen de helft van de stopcontacten niet bleek te werken. Dat zou een ramp zijn, want alle leidingen zijn weggewerkt, en daar dan een fout beginnen in zoeken...
Maar ik was gelukkig gewoon een paar draden vergeten verbinden, en alles werkt als een zonnetje

Over het schilderwerk ben ik tevreden. Het is niet helemaal perfect, maar dat is mijn werk ook niet, dus wie ben ik om er kritiek op te geven. Ze hebben hun best gedaan, het resultaat mag er zijn, en de eigenaresse is tevreden, dus ik ook.
Nogmaals bedankt dus perpentijntje en Archont

Next thing on the list is wat afdekplaatjes fixen en dan beginnen aan de vloer. Op de foto ligt er al een klein stukje uitgespreid, nog zonder ondervloer, maar die wordt het dus.

maandag 25 augustus 2008 @ 19:29:57 #260
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_61118510
ooh wauw, wordt echt fantastisch mooi die zolderstudio
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:47:49 #261
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61175377
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 19:29 schreef becky27 het volgende:
ooh wauw, wordt echt fantastisch mooi die zolderstudio
Thnx,

Ik moet zeggen dat ik er zelf op jaloers begin te worden, want nu het einde in zicht is vind ik het toch echt een leuke plaats om zijn.

Ik ben dus begonnen aan de vloer. Ik heb geluidsisolatiefoam gekozen ipv spaanderplaat, en voorlopig veert de vloer niet echt, dus dat is wel goed. Nadeel is wel dat het luik niet meer flush zal zijn met de vloer, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg.

De afwerking en de plinten, daar zal ik mijn tanden nog op stuk bijten, want dat wordt niet eenvoudig met al die hoekjes en kantjes.

Terwijl ik daar aan het werken was kreeg ik opeens het idee om dat kruis te gaan verlichten. Ik had al de bovenkant opengelaten om later nog aan de electriciteit te kunnen, en er is dus plaats om daar spotjes te monteren. Op de foto's liggen ze nog redelijk ongeordend, maar I quite like het lichtbeeld.

donderdag 28 augustus 2008 @ 12:29:01 #262
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_61189380
Echt super cool geworden! Kan er weinig anders van zeggen.

In die liggende balk in het kruis komen dus nog spots te zitten die ongeveer de wanden zo uitlichten zoals ze nu doen? Staat erg leuk namelijk
Gewoon een heel bijzonder stijlvolle ruimte geworden, had je gedacht dat het zo zou kunnen worden toen je er aan begon?
  donderdag 28 augustus 2008 @ 13:36:24 #263
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61191090
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 12:29 schreef richie29 het volgende:
Echt super cool geworden! Kan er weinig anders van zeggen.

In die liggende balk in het kruis komen dus nog spots te zitten die ongeveer de wanden zo uitlichten zoals ze nu doen? Staat erg leuk namelijk
Gewoon een heel bijzonder stijlvolle ruimte geworden, had je gedacht dat het zo zou kunnen worden toen je er aan begon?
Thnx, en dat is idd het plan van die lichtjes. De uitwerking bekijk ik later nog wel es. De vloer is natuurlijk prioriteit. Al zit ik weer eens door de voorraad van de Hubo in de buurt en moet ik elders een ondervloer scoren

En ja hoor, zoals het er nu uitziet, zo ziet het er altijd al uit in mijn hoofd, ik heb nog wel fotos van ideetjes van in het begin en die verschillen niet zoveel vind ik. Al is het in het echt zien wel leuker natuurlijk

Ik wist wel niet op voorhand of een paar dingen zoouden uitkomen: bv of het plafond wel strak te krijgen was, de luiken, de trap, zou het kruis niet te massief worden?
In elk geval: het is nog niet gedaan, en de vloer is nog effe afwachten hoe die zal evolueren.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 28-08-2008 17:11:05 ]
pi_61194295
De vloer evalueert prachtig hoor MMach !
  Moderator donderdag 28 augustus 2008 @ 16:20:34 #265
92034 crew  Vonkenboer
pi_61195707
Het ziet er prachtig en toch wel gedurfd uit ! Ik had zelf nog niet gedacht dat het zo goed uit de verf zou komen !
Hulde MMach, niets dan hulde !

Waar gaat de zolderstudio uiteindelijk nu voor gebruikt worden ?
Word het een slaapkamer of kantoor ?
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:19:56 #266
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61197233
Thnx

De plannen zijn telkens al veranderd ( ik bepaal de de eindbestemming niet ). Het laatste idee was om er een soort Bed and Breakfast van te maken. Ruimte genoeg voor een 2persoonsbed ipv een bureau, op dat verdiepje past nog een matras, en dat ligt daar heerlijk (zelf uitgetest ) , tv hoekje, eethoekje en keukenblok. Het verdiep eronder heeft nog een badkamer die er dan bij hoort. Ideaal voor een weekendje of zelfs een langere duur. Tenslotte is de locatie wel goed voor toeristen die gent zouden bezoeken. Met een benedenverdieping die een sauna is valt dat dan ook goed te rijmen. Dat vind ikzelf wel een van de betere bestemmingen, ook een mogelijkheid om wat kosten te recuperen. Want aan bouwmaterialen was dat toch de moeite.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:28:45 #267
211347 Red_Cat
Je weet wel...
pi_61221210
Mooi geworden hoor Ben nu echt benieuwd naar het eindresultaat
Ik kwam, ik zag en ik was pleite...
Rokers maken de keuze per definitie om eerder dood te gaan, dus waar maak jij je druk om
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 14:23:48 #268
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61244441
Zeg, kon dat niet in Antwerpen Dan kon ik 't huren

Wonen in zo'n MMach creatie lijkt me ook wel weer wat.
pi_61247149
je kan ook naar gent verhuisen hé, ik zou begot niet weten wat je in antwerpen te zoeken zou kunnen hebben
pi_61258159
Mooie foto's van Dubai en de zolder is
#geen
  maandag 1 september 2008 @ 04:41:57 #271
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61283309
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:37 schreef Archont het volgende:
je kan ook naar gent verhuisen hé, ik zou begot niet weten wat je in antwerpen te zoeken zou kunnen hebben
Mwoh is dichterbij Utrecht (iets met mijn baan die ik nog even aanhoud wegens schandalig goed loon) en 't feit dat ik net mijn collegegeld betaald heb (én dat Antwerpen eerder reageerde, opleidingen zijn praktisch 't zelfde qua niveau en aanschrijving). Komen jullie 's wat in Antwerpen verbouwen Hup opschieten
  maandag 1 september 2008 @ 17:09:08 #272
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61296215
Misschien goed dat er geen Fokker komt wonen, of ik zou ontmaskerd zijn Op foto lijkt het misschien allemaal strak en recht en vlekloos enzo, maar in realiteit kan je wel talloze fouten/jes vinden. Niemand die er op let in het echt, maar iemand die de topics gevolgd zou hebben waarschijnlijk wel. Archont en Perpentijntje zullen het wel kunnen beamen dat het op foto's mooier is dan in het echt.

In elk geval zit ik even strop met het leggen van de vloer, omdat de ondervloer nog steeds niet in de winkel is aangevuld (donderdag pas). Ik houd me nu dus bezig met al wat afwerking in de vorm van plinten. Ik vond in de winkel geen plinten naar m'n zin, dus heb ik er zelf maar gemaakt, en ik vind het wel meevallen

Op dat verdiepje erboven ligt de vloer er ook al, en de plinten, maar mijn batterij was net plat.
  Licht Ontvlambaar maandag 1 september 2008 @ 17:28:37 #273
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_61296757
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:19 schreef MMach het volgende:
Thnx

De plannen zijn telkens al veranderd ( ik bepaal de de eindbestemming niet ). Het laatste idee was om er een soort Bed and Breakfast van te maken. Ruimte genoeg voor een 2persoonsbed ipv een bureau, op dat verdiepje past nog een matras, en dat ligt daar heerlijk (zelf uitgetest ) , tv hoekje, eethoekje en keukenblok. Het verdiep eronder heeft nog een badkamer die er dan bij hoort. Ideaal voor een weekendje of zelfs een langere duur. Tenslotte is de locatie wel goed voor toeristen die gent zouden bezoeken. Met een benedenverdieping die een sauna is valt dat dan ook goed te rijmen. Dat vind ikzelf wel een van de betere bestemmingen, ook een mogelijkheid om wat kosten te recuperen. Want aan bouwmaterialen was dat toch de moeite.
Cool! Wanneer kan ik boeken?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 1 september 2008 @ 17:37:21 #274
13151 crew  Rewimo
pi_61296949
Chique die witte plinten
pi_61297705
Wat ben je toch een klusheld! *applaus*
Geld maakt niet gelukkig,maar gelukkig maken ze geld.
pi_61298709
Mooie plinten Goed gedaan!!!!
#geen
pi_61310806
quote:
Op maandag 1 september 2008 17:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Cool! Wanneer kan ik boeken?
my thoughts
pi_61314768
quote:
Op maandag 1 september 2008 17:09 schreef MMach het volgende:
Ik vond in de winkel geen plinten naar m'n zin, dus heb ik er zelf maar gemaakt, en ik vind het wel meevallen
Hoe heb je die gemaakt als ik vragen mag, en welk materiaal is het?
  dinsdag 2 september 2008 @ 12:00:04 #279
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61317469
Wanneer die verhuurd zal worden, dat weet ik zelf ook niet. Ik ga ermee klaar zijn eind september( hoop ik ), en vanaf dan is het aan hen om het in te richten. Ik zal er wel foto's van plaatsen eens dat gedaan is, maar met de inrichting zelf ga ik me niet moeien. Ik heb wel wat vertrouwen in de smaak van de eigenaresse, dat komt wel in orde.

En Gurb, het zijn gewoon L plinten van vorm, maar ze bestaan uit rechte latten van MDF met afgeronde hoeken. De liggende lat is smaller en dient om de brede kieren tussen wand en vloer af te dekken, de opstaande dient tot niets. Deze zijn afzonderlijk vastgekit: de liggende volgt de vloer dus, maar hangt er niet aan vast, de staande volgt de muur. De kiertjes die zo ontstaan: dichten met schilderskit, en voor de schoonheid ook de bovenste rand tussen muur en afgeschuinde plint kitten en ze komen er dus zo uit te zien.
  dinsdag 2 september 2008 @ 17:56:47 #280
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61325660
Dat bovenverdiepje

De horizontale steunbalken onder de steunbalken van het dak kunnen uiteraard niet weg, dus zal ik ze zo omkisten, ik vind dat nog redelijk mooi.

Moderator / Miss SHO dinsdag 2 september 2008 @ 18:56:07 #281
22592 crew  Ole
pi_61326973
Mooi hoor
pi_61345789
Nice !

Was ik maar in staat om klussen. Ik kan nog niet eens een nagel in de muur kloppen

Kvond erg tof (edoch vreemd) overigens gisteren in Brussel! Een ervaring rijker!
Als ik nog eens in Gent ben, kom ik eens langs
pi_61347388
Ohhh wat mooi!! De ruimte is ook een stuk lichter geworden met de witte muren!

En ik wil ook zulke plinten in mn huis
  woensdag 3 september 2008 @ 18:32:23 #284
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61353757
Katerwater, you could if you'd try En inderdaad leuk gisteren, al waren het niet direct de café' s die ik zou kiezen

Vandaag een extra electriciteitsleiding gelegd voor de lampjes in het kruis. Dat is goed gelukt, zelfs met schakelaar en al. Op foto is de verlichting niet meteen duidelijk, het is dan ook klaarlichte dag, terwijl dit gewoon accentlichtjes zijn voor 's avonds. (Ik ben een avond/nachtmens, can you tell? )

(de spotjes aan de rechterkant waren op deze foto nog niet vastelegd)

pi_61355057
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 09:54 schreef Gurb het volgende:

[..]

Hoe heb je die gemaakt als ik vragen mag, en welk materiaal is het?
Ja MMach ik wil ook graag weten hoe je die plinten gemaakt hebt
  woensdag 3 september 2008 @ 19:34:47 #286
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61355409
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:23 schreef R0ADKILL het volgende:

[..]

Ja MMach ik wil ook graag weten hoe je die plinten gemaakt hebt
Niks speciaals hoor, gewoon zo:

Uit MDF
  Moderator / Miss SHO donderdag 4 september 2008 @ 03:37:29 #287
22592 crew  Ole
pi_61366751
die plinten

voor jou misschien heel simpel, maar ik ga ze hier ooit eens toepassen
pi_61368440
Echt supermooi geworden. En die plinten zijn ook geniaal. Je moet er maar opkomen. Heel simpel maar het ziet er erg luxe uit.
pi_61371227
Geniaal project, ik zou zo willen ruilen . Eén klein kritisch puntje, is het niet mooier om (echt) wit schakelmateriaal te gebruiken voor de electra. De gelige/gebroken witte schakelaars steken zo af bij de mooie witten muren.
  donderdag 4 september 2008 @ 11:20:52 #290
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61371274
Nice hoor, ook die plinten.

En MMach, ik zou niet durven om je ontmaskeren zeg, hallo. Wat denkde gij welniet van mij?

Maar ik zoek nog steeds in Antwerpen voor een plekje om mijn eigen te maken
  donderdag 4 september 2008 @ 12:05:16 #291
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61372266
quote:
Op donderdag 4 september 2008 11:18 schreef BertusG het volgende:
Geniaal project, ik zou zo willen ruilen . Eén klein kritisch puntje, is het niet mooier om (echt) wit schakelmateriaal te gebruiken voor de electra. De gelige/gebroken witte schakelaars steken zo af bij de mooie witten muren.
My thoughts exactly Maar kosten drukken en een gebrek aan wit schakelmateriaal in de DHZ zaken hier hebben ervoor gezorgd dat ik die kutkleur moest gebruiken. Je wil niet weten hoeveel winkels ik heb mogen aflopen voor een afdekplaatje met 3 gaten. Enkel te vinden in gebroken wit hier. Dat vind ik dus ook ontzettende zonde. Ik hoop dat dat later nog rechtgezet kan worden als het budget het toelaat. Eerst de belangrijke zaken dat de ruimte bruikbaar is, en later de finetuning. Het is niet mijn budget, dus ik moet blijven binnen de keuzes die zij maken. De plinten zijn daar trouwens ook uit voortgekomen. De kostprijs per meter is misschien de helft van de willekeurige plint die je vindt in de winkel. Je kent ze wel, die plastieken gevallen. Dus het is niet altijd met negatieve gevolgen, zo'n budget.
pi_61378780
Wauw, echt super In welke plaats is dit?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 4 september 2008 @ 21:12:43 #293
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61385391
quote:
Op donderdag 4 september 2008 16:47 schreef Ewelina het volgende:
Wauw, echt super In welke plaats is dit?
Thnx, en dat is te vinden op 2km van het centrum van Gent

Vandaag eindigde bijna in ontzettende mineur.
Ik had gevraagd aan de eigenaresse om lichtjes te halen voor de 3 grote lichtpunten, omdat het tenslotte haar smaak moest zijn. Ze kwam terug met niet onaardige lampjes, niet meteen hetgeen ik gekozen zou hebben, maar zeker niet lelijk of zo.
Maar toen ik ze monteerde zag ik meteen dat dit niet de passende lampen waren.

Dat leek helemaal nergens op. Veel teveel strijklicht, en daarbij kwamen alle verffouten aan het licht. Zoals te zien op de foto: die doffe plek is matte witte verf, de rest is satijnwit. Hoewel ik dat dus niet wou, alles moest mat zijn, behalve de omkasting van de veluxen. Nugoed, een miscommunicatie, that happens, maar ik was echt teleurgesteld omdat het er meteen zo brique-a-braque uitzag. Volgens de eigenaresse stond de teleurstelling nogal op mijn gezicht af te lezen. Ik had gewoon duidelijker moeten zijn in hetgeen ik verlangde van m'n ververtjes, hun treft geen schuld

Maar ze had elders in huis nog lampen hangen die ik wel mooi en passend vond. Ze was er dan mee akkoord dat ik die aansloeg, en de spotjes in de plaats hing. Ik heb dan wel de zwarte ophangdraden vervangen door witte, zodat ze precies een beetje zweven.

Het resultaat , misschien niet helemaal duidelijk op foto, maar het verschil was immens, en dit ziet er zoveel beter uit. Me likes Al zal het wss niet ieders smaak zijn.

Al heb ik er nog 1 soortgelijke nodig om het derde lichtpunt ook nog te veranderen.

Ik vond het ook weer eens tijd voor een filmpje, wel geen timelapse, ik werk tegenwoordig in m'n boxer, dat is er wat over

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 04-09-2008 22:04:16 ]
  donderdag 4 september 2008 @ 22:14:22 #294
18079 neok
all the way
pi_61387283
quote:
Op donderdag 4 september 2008 21:12 schreef MMach het volgende:

Het resultaat , misschien niet helemaal duidelijk op foto, maar het verschil was immens, en dit ziet er zoveel beter uit. Me likes Al zal het wss niet ieders smaak zijn.
Als het hoog is dan moet het hangen. Ziet er in ieder geval veel beter uit!!
Buenos dias Tristeza
pi_61387679
Mijn excuses voor de fout in de verf
quote:
Op donderdag 4 september 2008 21:12 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik vond het ook weer eens tijd voor een filmpje, wel geen timelapse, ik werk tegenwoordig in m'n boxer, dat is er wat over

Dat zeg jij, ik denk dat een hoop mensen daar mss anders over zouden denken
  vrijdag 5 september 2008 @ 08:08:02 #296
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61392868
Die lampen passen goed hoor, netjes!
  vrijdag 5 september 2008 @ 19:46:16 #297
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61410874
Boring dag vandaag, niet zo heel veel opgeschoten, en toch weer een hele tijd bezig geweest.
Een beetje vloer verder gelegd, opgeruimd

Aan de andere kant omkistingetjes gemaakt voor de vervelende horizontale balken op de vloer. Jammer, want zonder die balken had het beter geweest, mais bon.

Op dat voorste geval zou je eventueel een plantje kunnen opzetten, een bananenplantje of zo
Geen horizontale plinten daar omdat die direct beschadigd zouden raken door stoelen aan de eettafel enzo.

Dat zag ervoor ongeveer zo uit:
pi_61412727
Tjezus, echt niet normaal hoe verschrikkelijk mooi het is geworden!
  zondag 7 september 2008 @ 17:27:42 #299
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61451939
Met uitzondering van het luik ligt de hele vloer er.
Mijn broer, zus en haar vriend kwamen voor de eerste keer eens kijken waar ik mee bezig was, en ze vinden het allemaal wel goed, dus ik ben content

pi_61452335
jaaa, zelfs je broer !
De lampen passen trouwens prima bij een loft.
  zondag 7 september 2008 @ 21:27:57 #301
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61459119
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')