Ok, eerst een paar dingen verduidelijken/weerleggen.
Op de 3D tekening staan geen details, zoals deurklinken, steunen, grepen, etc, gewoon omdat dat niet nodig is om de dimensies te bepalen.
Een wenteltrap is niet mogelijk, net zoals een trap met kwartdraai, of zelfs een gewone trap als er nu is, maar dan in de andere richting.
Dit heeft alles te maken met accuut plaatsgebrek. Niet alleen komen op die overloop 4 deuren uit, die uiteraard niet mogen geblokkeerd worden, ook lopen er trappen langs de andere kant. Zomaar de overloop vergroten kan dus niet omdat je anders met je hoofd tegen de overloop zou lopen als je naar beneden zou gaan. Het filmpje dat in de OP staat verduidelijkt misschien het een en ander van de opbouw van die overloop.
Niet alleen is er beneden weinig plaats, ook bovenaan is er geen mogelijkheid tot meer ruimte. De balken liggen op de plaats van het gat 83cm uiteen (al loopt er op 40cm nog n balk, maar die wordt opgevangen door de t van het gat, nevermind als je niet weet wat ik bedoel). Dat gat is met geen mogelijkheid groter te maken. Langs de ene kant is er een muur, langs de andere kant loopt een balk waar de spant van het dak op steunt. Je zit dus vast aan een breedte van 83 cm. Daar past geen enkele andere trap in dan een rechte trap.
Alle 4 omringende kamers van de overloop zijn afgewerkt, en moeten dus niet teveel aangepast worden.
Vervolgens dat het niet praktisch zou zijn. Denk eens wat verder. Met steunen is zo'n trapje perfect opklimbaar, zeker als je in je achterhoofd houdt dat het minder dan 1 m hoog zal zijn, je neemt het bij wijze van spreken met 1 stap. Dat iemand er van 60 jaar wat trager op zal raken, dat is misschien een feit, maar dat is dan ook niet de doelgroep. Vergeet ook niet dat dit soort trappen veelvuldig wordt toegepast bij bv schepen, machines, of andere plaatsen met accuut plaatsgebrek. Je gaat omhoog zonder veel plaats te gebruiken, en omdat het nu niet direct 3m omhoog is, zal het niet eens stroren, het zal net n trapladdertje zijn. Een kleine helling van misschien 5 graden zit er in, maar meer ook niet, want er is gewoon geen plaats voor.
Denk ook eens aan grote meubelstukken. Probeer eens een grote zetel omhoog te steken door een draaitrap, je zal rap geconfronteerd worden met jouw idee van practisch. In dit ontwerp:
-plexiwandjes uitnemen, de steuntjes van het kleine trapjes weghalen, en ziedaar, een groot gat (welliswaar beperkt tot de 83cm in breedte, maar stukken zijn er wel schuin door te steken.). Praktisch toch
![]()
Solingjan, het gat is op de 3D tekeningen is reeds verplaatst, te zien op de foto van de trap, waar de trap in de andere richting loopt (daarbij kom je dus met je hoofd tegen de schuine kant van de trap als je de trap oploopt, vandaar de nood aan een andere trap).
Tenslotte: de oude spreuk: over geuren en smaken valt niet te twisten is nog steeds universeel. In dit geval is het zelfs nog specialer, het is niet eens men eigen smaak. Ik stel verschillende dingen voor, de opdrachtgeefster kiest hetgeen zij het mooiste is. Vindt ze ronde gaten mooier dan vierkante, dan komen er ronde, wil ze knaloranje muren en een blauw tapijt, dan komt het er, evenwel met pijn in het hart
![]()
.
Die rondjes ga ik zelf wel mooi vinden, eens ze afgewerkt zijn zal dat er dik in orde uit zien, de trap had ik zelf anders (en drastischer aangepakt), ik zou gewoon een andere kamer hebben opgeofferd om deels te dienen als trap. Maar het is mijn huis niet natuurlijk