abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:50:59 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_47801486
Jaha, het is zover: de eerste verbouwing in opdracht.
Eerste deel:
De zolderstudio (in opdracht)

Situatieschets:
Het huis rechttegenover het mijne is een badhuis/sauna. Het huis is ongeveer 1.5 keer zo groot als het onze (breder). Het was vroeger een autogarage, sinds 99 (denk ik) is het een badhuis geworden. De onderste verdieping bevat het grootste deel van de zaak. Zo zijn er ondermeer een stoomcabine, infraroodcabine, sauna, 2 relaxruimtes, bubbelbad, etc. Er zijn ook nog 2 massagekamers, waarvan 1 op het eerste verdiep. De rest van het huis is gebruikt als woonhuis.
In elk geval is het huis af. Op de zolder na dan. Die is een jaar of 2 geleden voorzien van dak, maar nog niet geisoleerd, laat staan ingericht. Het is een grote ruimte, ongeveer 8 op 6 meter, en 3.9m nokhoogte. Er zitten ook 2 veluxen (van 1.2m x 1.2m) geschrankt tegenover elkaar.
De eigenaresse heeft een dochter, en die heeft op haar beurt een dochter. Omdat de laatste 2 er ook regelmatig zijn, is het idee geboren om de zolder om te vormen tot mini studio voor de dochter en haar dochter. Als cadeau kan dat tellen natuurlijk.

Wat de vereisten enzo zijn, zie vorige topic.
Voor:

Isolatie aangebracht:

Overal nog een houten frame, voor de volgende laag isolatie met dampscherm

2de laag isolatie:

Maquette van hoe het ongeveer zal worden:

De ronde ramen hebben dan verlichte randen, like so (exploded view, rode staafjes zijn lichtjes)

Begin van het skelet van het kleine kamertje:

En hoe het ongeveer zal worden:

Filmpje:

Rondjes:

Volgende post: de vermetele trapoplossing
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:56:39 #2
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_47801644
Deze week dus de trap moeten bedenken, samen met de eigenaresse.
De trap zoals ie nu is is niet goed, want je komt toe in de verkeerde richting en hij is afgesloten met een luik, etc, etc.

De volgende oplossing is bedacht, en ik vind het een goede.
De rechte trapjes waren een idee van de eigenaresse, en hebben te maken met het plaatstekort op de overloop eronder.

(de kleuren zijn gekozen om het onderscheid aan te geven, zullen dus niet de uiteindelijke kleuren zijn)
Een mini tussenoverloopje dus, en dan een trap in de andere richting. Een plexiglazen kooi errond, leuk effect en veel licht in het kamertje. Een draaitrap valt helaas af wegens de smalheid van het overloopje eronder. De plexiwanden zijn wegneembaar om grote stukken te kunnen laten passeren in het trapgat

edit:
en het ontwerp is meteen goedgekeurd
pi_47801823
ziet er ook tof uit!

Vind t echt super dat je elk ideetje kan uitwerken alsof het niks is. één woord:impressive!
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
pi_47802026
Dat smsje zegt alles geweldig hoor!
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
  donderdag 29 maart 2007 @ 19:49:47 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47803501
Mooie plannen Mmach

1 vraagje over dat rechte trapje: komt daarnaast geen lening danwel steuntje? Als je er zo op wilt moet je een sort van klauteren, met een soort van steun/leuning zou je het kunnen bestijgen als een gewone trap.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 29 maart 2007 @ 21:07:03 #6
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_47806385
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:49 schreef sanger het volgende:
Mooie plannen Mmach

1 vraagje over dat rechte trapje: komt daarnaast geen lening danwel steuntje? Als je er zo op wilt moet je een sort van klauteren, met een soort van steun/leuning zou je het kunnen bestijgen als een gewone trap.
jips, ik dacht zoiets aan van die handvaten die je ziet aan londense rode bussen, daar kan je ook zo'n beetje op klimmen.
pi_47807068
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 21:07 schreef MMach het volgende:

[..]

jips, ik dacht zoiets aan van die handvaten die je ziet aan londense rode bussen, daar kan je ook zo'n beetje op klimmen.
Neem dan een stalen (rvs) buis. Las onder en boven een ronde plaat met 3 gaten voor vast te maken.
Maak ter hoogte van de treden en ter hoogte van het vlondertje lippen met gaten. Kunnen daar de treden en het vlondertje aan bevestigd worden. Is stevig en je kunt nog aan die paal dansen.

Zou toch proberen om dat kleine trapje zo schuin mogelijk te maken. Als het niet anders kan houd het natuurlijk op.

Even over dat gat wat er nu is.
Kun je dat gat dan niet verplaatsen ( stuk opschuiven) zodat je toch een rechte trap krijgt.
De muur waar de trap nu tegen aan stoot, stuk af halen zodat er een stukje schuin plafond in die ruimte komt. Dat valt toch niet meer op als dat netjes is afgewerkt. En je krijgt boven nog een beter loop.

Trouwens op de foto Deel 1 1e pagina staat de trap de andere kant op van voor naar de achterkant van het huis.

[ Bericht 11% gewijzigd door Solingjan op 29-03-2007 21:33:35 ]
pi_47809034
ziet er weer goed uit mmach

On a roll
  donderdag 29 maart 2007 @ 23:05:30 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47811459
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 21:07 schreef MMach het volgende:

[..]

Ja zoiets bedoel ik inderdaad. Alhoewel het idee van Solingjan ook wel goed is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_47821354
Leuk idee zo met die trap, succes ermee, ga je de trap zelf maken, gebruik je de oude trap en vermaak je die, of laat je er eentje maken?

Voor het onderste stukje trap zou ik proberen om de trap iets schuin te zetten (een graad of 15, vergelijkbaar met een ladder / trap) voordeel hiervan is dat je je lichaam beter in balans hebt, en je zonder je vast te grijpen naar boven kunt lopen.
pi_47821659
misschien wel een leuk idee die trap, maar totaal niet praktisch.
Ik zou toch echt proberen om een andere oplossing ervoor te vinden.

Verder natuurlijk goed bezig!
  Moderator vrijdag 30 maart 2007 @ 10:29:55 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47822065
Die trap vind ik ook niet zo geweldig; en ik ben ook niet zo'n fan van die grote ronde gaten
Maar dat is puur personelijk hoor !

Verder is het wel prachtig dat je zoiets kunt maken
pi_47822111
Je zou ook voor een wenteltrap kunnen kiezen, neemt weinig ruimte in en is vele malen praktischer dan de trap die je nu bedacht hebt.
Nog een voordeel van de wenteltrap is dat je die gewoon standaard kunt kopen en eventueel ook kunt laten installeren. Ook past "het ronde karakter" van een wenteltrap wel aardig bij de rest van de ronde vormen die je op de zolder toepast.
[/mijn bescheiden inzicht]
3, 5, 8, the therms of life!
pi_47837915
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 10:31 schreef Schum1 het volgende:
Je zou ook voor een wenteltrap kunnen kiezen, neemt weinig ruimte in en is vele malen praktischer dan de trap die je nu bedacht hebt.
Nog een voordeel van de wenteltrap is dat je die gewoon standaard kunt kopen en eventueel ook kunt laten installeren. Ook past "het ronde karakter" van een wenteltrap wel aardig bij de rest van de ronde vormen die je op de zolder toepast.
[/mijn bescheiden inzicht]
kVind dat idee van de ronde gaten doortrekken in de rest van de studio wel nog n goed idee. N wenteltrap is ook n tof ding. En dan mss zo 'n rond gat ipv het rechthoekige dat er nu is. Maar of dat haalbaar is... (praktische haalbaarheid is niet echt mijn sterkste punt, I'm a dreamer...)
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
  vrijdag 30 maart 2007 @ 18:18:32 #15
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_47838429
Ok, eerst een paar dingen verduidelijken/weerleggen.

Op de 3D tekening staan geen details, zoals deurklinken, steunen, grepen, etc
, gewoon omdat dat niet nodig is om de dimensies te bepalen.

Een wenteltrap is niet mogelijk, net zoals een trap met kwartdraai, of zelfs een gewone trap als er nu is, maar dan in de andere richting.
Dit heeft alles te maken met accuut plaatsgebrek. Niet alleen komen op die overloop 4 deuren uit, die uiteraard niet mogen geblokkeerd worden, ook lopen er trappen langs de andere kant. Zomaar de overloop vergroten kan dus niet omdat je anders met je hoofd tegen de overloop zou lopen als je naar beneden zou gaan. Het filmpje dat in de OP staat verduidelijkt misschien het een en ander van de opbouw van die overloop.
Niet alleen is er beneden weinig plaats, ook bovenaan is er geen mogelijkheid tot meer ruimte. De balken liggen op de plaats van het gat 83cm uiteen (al loopt er op 40cm nog n balk, maar die wordt opgevangen door de t van het gat, nevermind als je niet weet wat ik bedoel). Dat gat is met geen mogelijkheid groter te maken. Langs de ene kant is er een muur, langs de andere kant loopt een balk waar de spant van het dak op steunt. Je zit dus vast aan een breedte van 83 cm. Daar past geen enkele andere trap in dan een rechte trap.
Alle 4 omringende kamers van de overloop zijn afgewerkt, en moeten dus niet teveel aangepast worden.

Vervolgens dat het niet praktisch zou zijn. Denk eens wat verder. Met steunen is zo'n trapje perfect opklimbaar, zeker als je in je achterhoofd houdt dat het minder dan 1 m hoog zal zijn, je neemt het bij wijze van spreken met 1 stap. Dat iemand er van 60 jaar wat trager op zal raken, dat is misschien een feit, maar dat is dan ook niet de doelgroep. Vergeet ook niet dat dit soort trappen veelvuldig wordt toegepast bij bv schepen, machines, of andere plaatsen met accuut plaatsgebrek. Je gaat omhoog zonder veel plaats te gebruiken, en omdat het nu niet direct 3m omhoog is, zal het niet eens stroren, het zal net n trapladdertje zijn. Een kleine helling van misschien 5 graden zit er in, maar meer ook niet, want er is gewoon geen plaats voor.
Denk ook eens aan grote meubelstukken. Probeer eens een grote zetel omhoog te steken door een draaitrap, je zal rap geconfronteerd worden met jouw idee van practisch. In dit ontwerp:
-plexiwandjes uitnemen, de steuntjes van het kleine trapjes weghalen, en ziedaar, een groot gat (welliswaar beperkt tot de 83cm in breedte, maar stukken zijn er wel schuin door te steken.). Praktisch toch

Solingjan, het gat is op de 3D tekeningen is reeds verplaatst, te zien op de foto van de trap, waar de trap in de andere richting loopt (daarbij kom je dus met je hoofd tegen de schuine kant van de trap als je de trap oploopt, vandaar de nood aan een andere trap).

Tenslotte: de oude spreuk: over geuren en smaken valt niet te twisten is nog steeds universeel. In dit geval is het zelfs nog specialer, het is niet eens men eigen smaak. Ik stel verschillende dingen voor, de opdrachtgeefster kiest hetgeen zij het mooiste is. Vindt ze ronde gaten mooier dan vierkante, dan komen er ronde, wil ze knaloranje muren en een blauw tapijt, dan komt het er, evenwel met pijn in het hart .
Die rondjes ga ik zelf wel mooi vinden, eens ze afgewerkt zijn zal dat er dik in orde uit zien, de trap had ik zelf anders (en drastischer aangepakt), ik zou gewoon een andere kamer hebben opgeofferd om deels te dienen als trap. Maar het is mijn huis niet natuurlijk
pi_47843839
Zie foto pagina 1 topic 1.
Als je nu net boven het raam 3 balken van muur tot muur maakt. Dan kun je daar een vloertje maken.
Het eerste trap gedeelte komt dan naar het vloertje. Draai. En dan van de muurkant op de rand van het vloertje het laatste trap gedeelte de zolder in.
Als je het plafond eruit haalt tot boven de zoldervloer. Kun je dat gedeelte gebruiken als loop hoogte. Ik denk dat het plafond er zelf nog niet helemaal uit hoeft.
Je ingang naar de zolder komt dan ook nog beter uit. Zo veel mogelijk naar het schuine dak. Als je naar boven loopt op het laatste stuk is de achter kant van je hoofd naar de achtermuur en loopt dan makkelijk mee met het schuine dak.
Deze ruimte( vlak bij de overgang van de muur en dak)wordt anders toch niet gebruikt.

Tevens kun je dan twee keer de volle breedte van de trap/trappengat gebruiken.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 22:32:51 #17
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_47846819
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 21:01 schreef Solingjan het volgende:
Zie foto pagina 1 topic 1.
Als je nu net boven het raam 3 balken van muur tot muur maakt. Dan kun je daar een vloertje maken.
Het eerste trap gedeelte komt dan naar het vloertje. Draai. En dan van de muurkant op de rand van het vloertje het laatste trap gedeelte de zolder in.
Als je het plafond eruit haalt tot boven de zoldervloer. Kun je dat gedeelte gebruiken als loop hoogte. Ik denk dat het plafond er zelf nog niet helemaal uit hoeft.
Je ingang naar de zolder komt dan ook nog beter uit. Zo veel mogelijk naar het schuine dak. Als je naar boven loopt op het laatste stuk is de achter kant van je hoofd naar de achtermuur en loopt dan makkelijk mee met het schuine dak.
Deze ruimte( vlak bij de overgang van de muur en dak)wordt anders toch niet gebruikt.

Tevens kun je dan twee keer de volle breedte van de trap/trappengat gebruiken.
Dat was inderdaad mijn eerste bedoeling om het zo te maken (staat wel ergens in de beginposts van het eerste deel geloof ik). Helaas is het niet mogelijk. Het plafond van de overloop is maar 2m80 hoog (op de plaats aan het raam is er natuurlijk meer, maar je moet rekenen dat een tussenverdiep een zekere breedte heeft, en dus zal eindigen boven een schuine trap, eronder. Je moet namelijk ook op de nieuwe trap, na de nieuwe overloop kunnen lopen (dakhelling!)), een tussenplafond moet er zodanig komen dat er zowel boven als onder voldoende plaats is om te kunnen passeren. Daarvoor moet het stuk van de zoldervloer boven het tussenverdiep eruit. Welnu, dat is hetgene niet mogelijk is. Zoals gezegd, loopt er op 83 cm een niet te verwijderen balk. Op die balk steunt een deel van het dak, en zeker tegen de muur moet die balk daar blijven zitten, de balk als het ware omleiden zoals je dat zou doen is misschien mogelijk, maar je verliest zeker 30cm of meer(stuk plafond dat je niet kan wegnemen), waardoor het tussenverdiep moet opschuiven, en er dus problemen ontstaan me t de toegankelijkheid.
Het was de mooiste en beste oplossing geweest mocht er zo geen spant zijn. De eigenaresse stond er ook nogal huiveringwekkend tegenover omdat de traphal nog maar net was geschilderd, hoewel zoiets wel zonder overdreven veel schade valt te doen natuurlijk.
pi_47847407
Dat is dat heel jammer.

Dat kleine trappetje. IN boten hebben ze deze ook maar dan treden waarbij het trappetje een schuinte heeft van 60- 70 graden. Is altijd prettiger dan 90 graden.

Heb je nog geprobeerd met cellulose lak op de kopse kanten van het MDF.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 22:50:48 #19
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_47847510
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 22:47 schreef Solingjan het volgende:
Dat is dat heel jammer.

Dat kleine trappetje. IN boten hebben ze deze ook maar dan treden waarbij het trappetje een schuinte heeft van 60- 70 graden. Is altijd prettiger dan 90 graden.

Heb je nog geprobeerd met cellulose lak op de kopse kanten van het MDF.
Moet ik nog steeds doen, dat met die cellulose, maar ik probeer het zeker , alleen is er deze week van werken niet veel gekomen, en idem voor volgende 2 weken, ik moet namelijk studeren.
pi_47847770
Aha Studie. Das veel belangrijker nu. Hoe lang nog te de zomervakantie?
  vrijdag 30 maart 2007 @ 23:14:03 #21
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_47848295
Nu is het 2 weken paasvakantie; de planning is alles studeren wat tot nu toe gezien is, misschien ook nog een weekendje klussen.
Daarna nog 6 weken school, waarvan de laatste 3 weken zowel blok als lesweken zullen worden
Dan nog n inhaalweek=studeren
Dan examens, n maandje of zo
En dan: de grote vakantie, met eventueel een 2de zittijd (liever niet natuurlijk )

Al bij al komt de klustijd danig in het gedrang, maar prioriteiten zijn prioriteiten.
pi_47848532
Ik heb weleens iets gehoord van molenaarstreden, misschien is dat een oplossing voor je trapje, met name de eerste paar treden om op het opstapje te komen?
pi_47849604
Is het mogelijk een foto van het vooraanzicht van het pand te posten?

Ik ben wel ontzettend benieuwd eigenlijk. (zeker aangezien je aangeeft dat het 1.5 keer zo groot is als je eigen toch al niet zo kleine woning)
Profiel opgeheven.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 00:29:35 #24
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_47850504
Is het niet een leuk (maar wel een absurd) idee om in plaats van een trap een eenvoudige lift te maken ? Dan heb je maar weinig ruimte nodig en voor jou weer een geweldige uitdaging.
Iets met een katrol, zoiets ?
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 11:33:59 #25
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_47856002
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 23:20 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb weleens iets gehoord van molenaarstreden, misschien is dat een oplossing voor je trapje, met name de eerste paar treden om op het opstapje te komen?
Ik denk dat je een ganzentrap bedoelt. Een molenaarstrap is een steektrap zoals diegene die er nu zit geloof ik. Een ganzentrap heeft zo van die halve tredes, en daardoor kan je er erg steile trappen mee maken. Iets moeilijker beloopbaar dan een gewone trap welliswaar, maar tzou niet voor lang zijn.

dat zou idd een goed idee zijn als je dat bedoelde. Een hoge helling, en weinig plaatsverlies.

Een vooraanzicht van het huis zal ik es posten straks.

http://mmach.bbackx.com/Vanalles/voorkant.JPG
(tis dus iets breder, en ook iets langer in de diepte geloof ik, al staat er bij hen een bijgebouw dat veel van de hof opslorpt. Er is daar dus wel maar een hofje dat hoort bij de sauna. Er is daar een koudwaterdouche en een dompelton buiten)

En een lift, heerlijk idee, khad er zelfs nog nooit aan gedacht.Dat zou wel extreem wijs zijn, maar ik vermoed dat je niet zomaar liftachtige dingen mag bouwen enzo zonder vergunningen/keuringen, en ook de veiligheidssystemen zitten niet direct op zo'n lier denk ik;

[ Bericht 7% gewijzigd door MMach op 01-04-2007 14:09:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')