Jaha, het is zover: de eerste verbouwing in opdracht.
Situatieschets:
Het huis rechttegenover het mijne is een badhuis/sauna. Het huis is ongeveer 1.5 keer zo groot als het onze (breder). Het was vroeger een autogarage, sinds 99 (denk ik) is het een badhuis geworden. De onderste verdieping bevat het grootste deel van de zaak. Zo zijn er ondermeer een stoomcabine, infraroodcabine, sauna, 2 relaxruimtes, bubbelbad, etc. Er zijn ook nog 2 massagekamers, waarvan 1 op het eerste verdiep. De rest van het huis is gebruikt als woonhuis.
In elk geval is het huis af. Op de zolder na dan. Die is een jaar of 2 geleden voorzien van dak, maar nog niet geisoleerd, laat staan ingericht. Het is een grote ruimte, ongeveer 8 op 6 meter, en 3.9m nokhoogte. Er zitten ook 2 veluxen (van 1.2m x 1.2m) geschrankt tegenover elkaar.
De eigenaresse heeft een dochter, en die heeft op haar beurt een dochter. Omdat de laatste 2 er ook regelmatig zijn, is het idee geboren om de zolder om te vormen tot mini studio voor de dochter en haar dochter. Als cadeau kan dat tellen natuurlijk.
Vereisten:
Er moeten 2 platformen zijn voor bedden voor moeder en dochter. Veiligheid is topprioriteit. Het dochtertje is nu een jaar of 6, en gevaarlijke constructies moeten dus zeker vermeden worden. De zolder moet geisoleerd worden en van elektriciteit worden voorzien. Er moet een kitchenette en een gaskachel komen, dus ook water, gas en afvoer zijn nodig. Voor de rest ... geen beperkingen. Het mag modern zijn, er mag gekleurd licht zijn, etc. Het budget is een restricitie natuurlijk, maar niet zo overdreven beperkend als bij mij thuis. Het is een grote ruimte, dus materiaalkosten zullen niet gering zijn.
Wat de electriciteit betreft, die moet van helemaal beneden komen, 3 verdiepen lager. Enkele andere kamers moeten ook worden voorzien van electriciteit. Dat worden dus al gauw een groep of 6 (een van de kamers wordt later mss een schoonheidssalon, en dat heeft apparaten die veel stroom zullen trekken, veel stroom = meerdere groepen). Er is al een huge zekeringenkast die voor het grootste deel bestaat uit dedicated groepen voor de toestellen in de zaak. Ik schat een groep of 15. Die kast zit echter helemaal vol, dus er moet een extra, kleinere zekeringenkast bij.
![]()
De 2 werken die ik weiger te doen wegens te grote risico's & verantwoordelijkheid zijn:
- de hoofdstroom aftakken voor de 2de zekeringenkast (dat zal ze dan ook laten doen door een echte electricien)
- de gasleiding van beneden tot boven. Om obvious redenen is dat een werk dat je beter overlaat aan de pro's. Ook al bestaan er knelkoppelingen voor gas en is dat in principe even moeilijk om te leggen als een waterleiding, ik wil het risico op fouten van mij uitsluiten op dat vlak.
Voor de rest is het weer 99% eigenhandige arbeid. Er is niet echt tijdsdruk, het mag gerust ee jaar duren. Het moeilijke is dat de sauna elke dag open is, en er bijna altijd klanten zijn. Dan kan je moeilijk constant zitten hameren natuurlijk. Het kleine dochtertje slaapt er soms ook, en dan moet het na 19u gedaan zijn met werken (terwijl ik eigenlijk pas dan in mn sas kom :p).
Simultane bezigheden:
Naast deze werken is er de keuken die hier thuis nog af moet, zijn er lessen te volgen, en de liefde vraagt ook zn tijd natuurlijk. We zien wel hoe alles te combineren valt, maar dat zal wel lukken. De laatste 2 zijn natuurlijk de prioriteiten, de keuken komt pas als laatste.
Uitdagingen/problemen:
-De constructie voor de plafonds waar de bedden op moeten, moet van mij onafhankelijk zijn van de dakconstructie, en moet dus op zich zelf kunnen staan, zonder al te veel steunpunten, en toch stabiel en stevig zijn is de boodschap.
-Mn hoofd zit weer vol ideëen, de goede van de exhaorbitante scheiden zal ook nog een opdrachtje zijn, en de uitvoering nog meer.
-De trap die er nu is, is wel vast, maar hij staat in mijn ogen verkeerd om, heel onstabiel en dus gevaarlijk. Daar moet in het begin naar gekeken worden. Deugdelijke trapgatafscherming e/d is ook nog iets.
-licht. Het is een ruimte met maar 2 veluxen, dus kunstlicht zal een must zijn. Omdat het veel aan zal zijn is ledlicht aangeraden. Ik wil ook de nodige lichteffecten voorzien.
![]()
![]()
![]()
![]()
Vage planning:
Trapgat en trap aanpassen zodat het werkbaar wordt
Dak isoleren
Vloer fixen
Platforms fixen
Dak afwerken
... zien we nog wel
En het wordt ongeveer zoiets:
![]()
![]()
Echt superruim wordt het niet, maar er moet veel functionaliteit in een zelfde ruimte gecrammed worden.