quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 20:45 schreef AnneX het volgende:Als jij happy bent, zijn wij dat ook !
* snapt niet zoveel van de belgische puntenleer...
Het is niet zo moeilijk nochtans hoor. De punten staan op 20.
Om te slagen voor een vak (= geen herexamen), moet je meer dan 10/20 halen (=50%)
Dus ik heb 1 buis: 8/20 =40% (

)
Maar aangezien we dat vak (het vervolg) nog in het 2de semester hebben, kan ik dat nog ophalen.
Als ik in het 2de semester voor dat examen bv 12/20 haal, dan wordt het totaal voor dat vak:
(8+12)/40 = 10/20 = 50% is erdoor.
Een buisvak is hierboven al uitgelegd. Ofwel een zeer moeilijk vak en/of een moeilijk examen.
Sterkteleer (zo al niet makkelijk) was bv een examen met een bijzondere giscorrectie en een zeer grote tijdsdruk.
Er waren 3 vragen, had je alles juist, dan had je 16/20
Per vraag kon je 'gokken' of je zeker was van je uiteindelijke antwoord (=uitkomst van een berekening)
Gokte je dat je zeker was van je antwoord, en was het ook juist, dan kreeg je +2 (en uiteraard de punten van de vraag zelf)
Gokte je dat je zeker was en was je antwoord fout, dan kreeg je -2. De docent keek dan ook niet meer naar de tussenberekening, enkel naar de foute uitkomst. Je was er immers zeker van. -> 0 op de vraag en -2 als giscorrectie
Gokte je niks, dan werd enkel je berekening gequoteerd.
De redenering van de prof: als ingenieur moet je snel iets kunnen uitrekenen en je moet zeker zijn dat je resultaat juist is.
Een mogelijk scenario was dus:
je had alles juist, en je gokte telkens dat je zeker was van je antwoord:
16/20 omdat alles juist was
+6 (omdat je telkens +2 kreeg omdat je juist gokte)
=22/20 =110% !
had je alles fout, en gokte je telkens dat je zeker was van je antwoord (wat dus fout was):
0/20 want alles fout
-6 omdat je zei dat je antwoord juist was terwijl het fout was
= -6/20 = - 30% (een negatief cijfer was dus mogelijk).
Elektrische machines was gewoon zeer moeilijk te snappen, ging over de werking van transformators en generatoren tot in het detail. daarvoor heb ik dus 17/20 = 85%
Machinecomponenten was vrij moeilijk als cursus (ging over dimensioneren van aandrijfsystemen, berekening van assen zodat ze niet breken onder allerlei soorten belasting, uitrekenen van bouten enzovoort enzoverder). Dat vak was van dezelfde prof als Sterkteleer.
Ook hier was het een beetje een smerig examen. Je moet weten dat je bv om een as te dimensioneren onder een bepaalde belasting soms enkele A4tjes vol kan pennen met een berekening.
Je mocht op je antwoordenblad enkel de uitkomst opschrijven
Bv hij vroeg een uitkragend kokerprofiel met daarop een torsiemoment en een uitwendige belasting, en dan moest je een spanning geven in een punt in de las waarmee dat kokerprofiel was vastgelast. Geen eenvoudige berekening, en je mocht dus enkel opschrijven: zoveel N/mm²
Needless to say dat er heel veel mensen gebuisd (= lager dan 10/20 =50%) waren met hele lage cijfers. Gelukkig heb ik daar ook 17/20=85%
Maar genoeg over puntentellingen maar weer denk ik

Oh ja, de ironie van dit alles is dat ik zelden naar de les ga omdat ik mijn tijd beter kan gebruiken om te klussen enzo. Door de regel ga ik meestal alleen naar de verplichte lessen (labo's) en af en toe een uurtje ervoor of erna. Maar er was 1 vak dat ik steevast bijhield en waarvan ik naar elke les ging: sterkteleer
quote:
Ik vind ze ook wel redelijk logisch (zolang ze niet met giscorrectie beginnen enzo). Vroeger (2 jaar geleden) moest je voor elk van minstens 12/20 hebben, maar dat is dus veranderd. Nu moet je in totaal ook wel minstens 55% hebben als eindtotaal om je diploma van dat jaar te krijgen. Dus met 10/20 voor alle vakken kom je er niet. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de puntentelling in NL zo anders is, het is de logica zelve toch? Bij jullie zal er ook wel zoiets zijn als 'minstens zoveel voor elk vak' en in totaal minstens zoveel.
[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 27-02-2008 10:16:00 ]