abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56995688
gefeli !!!
Sterkteleer heb je dus niet ?
pi_56996376
Als jij happy bent, zijn wij dat ook !

* snapt niet zoveel van de belgische puntenleer...
  dinsdag 26 februari 2008 @ 20:59:58 #53
126620 Krln
Belg in Breda
pi_56996699
een buisvak is een vak waar veel mensen het examen niet halen wegens te moeilijk/gefrustreerde leraar. bij een buisvak ga je ook niet persé naar de les want het heeft weinig zin even voor de NLers .
Benoit ik kijk veel mee en ik vind dat gij dat echt ferm goed doet! Echt petje af. Hopelijk komt ge derdoor zonder tweede zit maar met die punten wordt ge vast wel gedelibereerd!
Succes nog verder!
  dinsdag 26 februari 2008 @ 21:59:40 #54
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56998008
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 20:45 schreef AnneX het volgende:
Als jij happy bent, zijn wij dat ook !

* snapt niet zoveel van de belgische puntenleer...
Het is niet zo moeilijk nochtans hoor. De punten staan op 20.
Om te slagen voor een vak (= geen herexamen), moet je meer dan 10/20 halen (=50%)
Dus ik heb 1 buis: 8/20 =40% ( )
Maar aangezien we dat vak (het vervolg) nog in het 2de semester hebben, kan ik dat nog ophalen.
Als ik in het 2de semester voor dat examen bv 12/20 haal, dan wordt het totaal voor dat vak:
(8+12)/40 = 10/20 = 50% is erdoor.
Een buisvak is hierboven al uitgelegd. Ofwel een zeer moeilijk vak en/of een moeilijk examen.

Sterkteleer (zo al niet makkelijk) was bv een examen met een bijzondere giscorrectie en een zeer grote tijdsdruk.
Er waren 3 vragen, had je alles juist, dan had je 16/20
Per vraag kon je 'gokken' of je zeker was van je uiteindelijke antwoord (=uitkomst van een berekening)
Gokte je dat je zeker was van je antwoord, en was het ook juist, dan kreeg je +2 (en uiteraard de punten van de vraag zelf)
Gokte je dat je zeker was en was je antwoord fout, dan kreeg je -2. De docent keek dan ook niet meer naar de tussenberekening, enkel naar de foute uitkomst. Je was er immers zeker van. -> 0 op de vraag en -2 als giscorrectie
Gokte je niks, dan werd enkel je berekening gequoteerd.

De redenering van de prof: als ingenieur moet je snel iets kunnen uitrekenen en je moet zeker zijn dat je resultaat juist is.

Een mogelijk scenario was dus:
je had alles juist, en je gokte telkens dat je zeker was van je antwoord:
16/20 omdat alles juist was
+6 (omdat je telkens +2 kreeg omdat je juist gokte)
=22/20 =110% !

had je alles fout, en gokte je telkens dat je zeker was van je antwoord (wat dus fout was):
0/20 want alles fout
-6 omdat je zei dat je antwoord juist was terwijl het fout was
= -6/20 = - 30% (een negatief cijfer was dus mogelijk).

Elektrische machines
was gewoon zeer moeilijk te snappen, ging over de werking van transformators en generatoren tot in het detail. daarvoor heb ik dus 17/20 = 85%

Machinecomponenten
was vrij moeilijk als cursus (ging over dimensioneren van aandrijfsystemen, berekening van assen zodat ze niet breken onder allerlei soorten belasting, uitrekenen van bouten enzovoort enzoverder). Dat vak was van dezelfde prof als Sterkteleer.
Ook hier was het een beetje een smerig examen. Je moet weten dat je bv om een as te dimensioneren onder een bepaalde belasting soms enkele A4tjes vol kan pennen met een berekening.
Je mocht op je antwoordenblad enkel de uitkomst opschrijven
Bv hij vroeg een uitkragend kokerprofiel met daarop een torsiemoment en een uitwendige belasting, en dan moest je een spanning geven in een punt in de las waarmee dat kokerprofiel was vastgelast. Geen eenvoudige berekening, en je mocht dus enkel opschrijven: zoveel N/mm²
Needless to say dat er heel veel mensen gebuisd (= lager dan 10/20 =50%) waren met hele lage cijfers. Gelukkig heb ik daar ook 17/20=85%

Maar genoeg over puntentellingen maar weer denk ik

Oh ja, de ironie van dit alles is dat ik zelden naar de les ga omdat ik mijn tijd beter kan gebruiken om te klussen enzo. Door de regel ga ik meestal alleen naar de verplichte lessen (labo's) en af en toe een uurtje ervoor of erna. Maar er was 1 vak dat ik steevast bijhield en waarvan ik naar elke les ging: sterkteleer
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik vind het wel een coole puntentelling
Jammer dat ik dat nooit gehad heb..
Ik vind ze ook wel redelijk logisch (zolang ze niet met giscorrectie beginnen enzo). Vroeger (2 jaar geleden) moest je voor elk van minstens 12/20 hebben, maar dat is dus veranderd. Nu moet je in totaal ook wel minstens 55% hebben als eindtotaal om je diploma van dat jaar te krijgen. Dus met 10/20 voor alle vakken kom je er niet. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de puntentelling in NL zo anders is, het is de logica zelve toch? Bij jullie zal er ook wel zoiets zijn als 'minstens zoveel voor elk vak' en in totaal minstens zoveel.

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 27-02-2008 10:16:00 ]
pi_57003894
Bizarre telling hebben jullie daar
Trots van het Noorden!
  woensdag 27 februari 2008 @ 09:52:50 #56
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57005166
Ik vind het wel een coole puntentelling
Jammer dat ik dat nooit gehad heb..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  woensdag 27 februari 2008 @ 16:25:18 #57
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_57013395
hier krijg je gewoon punten van 1 tot en met 10, een 5,5 is een voldoende. Da's alles. Dus geen 10/20 en procentuele berekeningen Gewoon lekker simpel 1 tot en met 10. 1 is slecht 10 is goed.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_57014005
ik vind de redenering van de leraar heel goed om te testen of je zeker bent van je werk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_57047414
TVP! erg gaaf...
  zaterdag 1 maart 2008 @ 18:03:08 #60
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57085527
Weer enige vooruitgang. De muur zit in de primer, en de eerste platen zitten ook tegen dat deel van het dak. Om de hogere platen te doen heb ik nog wat hulp nodig, dus dat is voor volgende week wss.

maandag 3 maart 2008 @ 13:25:53 #61
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57125298
Eindelijk is het plexiglas besteld voor de rondjes:

Normaal gezien is het morgen op maat gesneden. Het wordt 3mm dik koepelopaal (=lichtdoorlatendheid van 75% maar opaal) plexiglas. Al die tijd blijkt er op een paar km van mijn deur een plexiglas groothandel te zijn
14¤ de m² is ook peanuts, which is great. Als ik morgen tijd heb zal ik het al proberen plaatsen 's avonds, maar hoogstwaarschijnlijk wordt dat donderdagmiddag.
pi_57126501
ziet er weer fantastiscj uit, het einde komt in zicht.
  PR/Manusje van alles maandag 3 maart 2008 @ 18:07:35 #63
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_57131264
Je bent weer lekker bezig!!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:13:12 #64
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57149310
Et voila , het is er. Ik kan er nu nog niet aan beginnen, maar heb ze er vlug even tegengezet om een idee te krijgen.
Let wel, op het kleinste raampje na, staat er nog geen enkel plexiglaspaneel op de juiste plaats (diepte in de muur) en hangt er ook nog overal een dof blauw beschermingslaagje op. Daar moet je een beetje door proberen kijken. Foto's genomen bij daglicht terwijl het effect op z'n best zal zijn in schemering en avond.

Binnen zal je zoiets zien (binnenkant is nog niet afgewerkt):

Lichtjes uit:

Buiten zoiets (buitenkant staat nog maar in de primer):

Onderaan buiten:

Waarbij het plexiglas allemaal even diep zal liggen als in het kleine gaatje, waardoor de lichtrand wel uniform zal zijn.

Boven zoiets:

Het blijft nog even afwachten tot ze helemaal geplaatst zijn om te zien hoe het zal worden. Maar ik denk wel dat het goed komt
  dinsdag 4 maart 2008 @ 15:09:37 #65
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_57150488
Wow, wordt mooi zeg
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  woensdag 5 maart 2008 @ 18:16:49 #66
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57178510
Et voila, onderaan zijn ze al geplaatst.
De eigenaresse en ik zijn heel content met het effect. Al ga ik de witte lampjes bovenaan toch veranderen door rode omdat het effect met het rode wel mooi is en witte misschien net iets te koel zijn.

Nu nog een methode vinden om het stof van het plexi te halen Dat is natuurlijk zo statisch als de pest. Maar er bestaat wel zoiets als antistatische doeken welke men gebruikt voor (platenspeler)platen enzo.
pi_57185166
zijn er geen antisatische sprays of dergelijk?
pi_57410803
swiffer !!
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 21:48:34 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57818678
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 18:03 schreef MMach het volgende:
Weer enige vooruitgang. De muur zit in de primer, en de eerste platen zitten ook tegen dat deel van het dak. Om de hogere platen te doen heb ik nog wat hulp nodig, dus dat is voor volgende week wss.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
zij kijkt niet bepaald blij
  woensdag 9 april 2008 @ 18:05:35 #71
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57938791
Ik ben aan de laatste rechte lijn bezig met de afwerking van het ontwerp van mijn installatie. Ze is al volledig goedgekeurd enzo, dus enkel nog de begeleidende tekst afwerken. Maar ik heb het daarmee dus ongelofelijk druk gehad.

En om eens aan te tonen waarom dat zolang moet duren:
Mijn verslag voor het bedrijf zelf is dit:

Inclusief 106 verschillende stuktekeningen

Daar ben je dus wel een tijdje mee bezig.

Ik beloof updates in de komende maand

[ Bericht 13% gewijzigd door MMach op 10-04-2008 12:02:54 ]
pi_58126450
Als MMach-fan heb ik dit topic helemaal gemist!!
  vrijdag 18 april 2008 @ 00:25:42 #73
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_58126865
Hoe gaat 't met het project dan MMach? Het is dus goedgekeurd, welk punt heb je ervoor, of moet je dat nog te horen krijgen?

Ziet er wel nice uit hoor!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  zaterdag 19 april 2008 @ 08:52:15 #74
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58154240
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:25 schreef zwahiel het volgende:
Hoe gaat 't met het project dan MMach? Het is dus goedgekeurd, welk punt heb je ervoor, of moet je dat nog te horen krijgen?

Ziet er wel nice uit hoor!
De goedkeuring is van het bedrijf zelf. Dat wil zeggen dat ze met hoge waarschijnlijkheid mijn installatie gaan bouwen in de loop van volgend jaar. Ik moest voor dat bedrijf de deadline van 11 april halen, en dat is dus gelukt. Voor school had ik nog tijd tot eind dit semester, dus ik ben eigenlijk een 5 tal weken te vroeg klaar voor school. Ze hebben het dan ook nog niet gequoteerd. Ik denk dat het wel snor zit aangezien ik daar erg veel tijd in heb gestoken en ik de enige van mijn jaar ben waarvan de machine ook voor het echt is ontworpen Hoeveel ik er echter voor krijg van school kan me niet zoveel schelen aangezien ik er meer waarde aan hecht dat de opdrachtgever meer dan tevreden was over mijn ontwerp. Meer nog, volgend jaar mag ik er opnieuw een machine voor ontwerpen, maar dan veel groter en als eindwerk. Een eindwerk betekent rond de 600u of meer werk, en ik geloof dat ik in dit werk iets van een 200-220u heb gestoken. Een eindwerk is wel verspreid over het hele jaar, en dit was maar gedurende 2.5 maanden.

Wat de zolder betreft: ik kan in de komende weken normaal gezien elke woensdag en elke vrijdagmiddag werken, dus we zien wel
pi_58154266
Wat is een zandtoeslaginstallatie? Werktuigbouwkunde doe je neem ik aan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')