abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 februari 2008 @ 19:28:34 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56547873
Vorige delen:
De zolderstudio (in opdracht)
De zolderstudio (deel 2)

Om te beginnen mijn welgemeende excuses om het trage on-MMache tempo, maar ik heb het heel erg druk en veel stress en werk voor school. Er is ook geen deadline en de eigenaresse vindt het niet erg (ik wel) dat het al zolang duurt. Het voorbije oponthoud was wegens de examenperiode en de blokperiode ervoor.Maar traag gaat het ook wel lukken.
Nu zou het weer even vooruit moeten gaan tot de volgende examenperiode, al zijn er erg veel lessen en loop ik stage bij een staalbedrijf om n machine te ontwerpen tijdens de week.

We zijn gestart met dit:

Alles is intussen geisoleerd in 2 lagen, in totaal meer dan 12cm:
Laag1

Laag 2

Dan was het even tijd om na te denken over wat het moest worden.
Uiteindelijk is het dit geworden (voor andere ontwerpen zie eerdere delen)

Intussen is het alweer veranderd (geen plexiglas rond de trap en een luik) omdat dat goedkoper is en beter is voor geluidsdemping.

De cirkels worden zijdelings verlicht met ccfl's en later voorzien van plexiglas:

Daarna was het tijd om het een en ander te bouwen. te beginnen met het kleine slaapkamertje dat zo is ingedeeld als mij gevraagd is. Onderaan plaats voor een bureau, bovenaan een 1persoonsbed.

Zijwanden, met gyproc (wat haat ik dat materiaal (te zwak, teveel afwerking, te veel trilling mogelijk in de gyprocmuren,...) , ik ga het in de toekomst ook zo weinig mogelijk gebruiken.

Elektriciteit van boven tot beneden, niets speciaals te melden eigenlijk (was me expliciet opbouw gevraagd).

Dichtmaken van het dak:

En daar zitten we nu dus.
pi_56547914
En hoe is het met Mmach en Leonidas?
  dinsdag 5 februari 2008 @ 19:36:49 #3
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56547960
En vandaag nog wat verder gedaan aan het frame voor de dakbekleding:

Het ene deel sluit goed aan op het andere (hier te zien vanuit de zijkant. Het lichte deel is uiteraard het deel zonder platen ertegen)

Jammergenoeg heb ik 1 pijnlijke beslissing moeten nemen. De balken in het dak zakken zoveel door dat ik in dit deel van het dak geen rechte plafond zal maken, maar eentje die de scheve balken volgt.

Niet recht omdat de volgende redenen:
-er zit geen dakvenster in, dus voor een ongeoefend oog is het al moeilijk te zien of er al dan niet een glooiing zit in het dak
-had ik gekozen voor een recht plafond (zoals langs de kant met het dakvenster) dan verlies ik teveel ruimte die nu te gebruiken is voor meer bewegingsvrijheid rond het verdiepje waar het bed op moet komen. De ene kant is met gemak 15 cm lager dan de andere (de muurkant, waar de balken dus steunen).
Dat ligt dus aan de verkeerde constructie van het dak zelf. Normaal gezien zal dat niet direct opvallen, tenzij vanuit het bed zelf. Soms moet je al eens offers brengen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 05-02-2008 19:42:56 ]
  dinsdag 5 februari 2008 @ 19:42:23 #4
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56548019
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 19:32 schreef Leintjeuh het volgende:
En hoe is het met Mmach en Leonidas?
Heel goed (volgens mij toch). Ik probeer toch te zien dat ik eerder mijn werk verwaarloos dan haar
pi_56548136
Wheeehoe Mach is terug
pi_56548230
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 19:42 schreef MMach het volgende:

Heel goed (volgens mij toch). Ik probeer toch te zien dat ik eerder mijn werk verwaarloos dan haar
Goede keus qua prioriteiten stellen
  dinsdag 5 februari 2008 @ 20:34:41 #7
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_56548784
Wordt tof, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_56550052
Leuk dat je verder gaat!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 5 februari 2008 @ 22:10:00 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56550375
Hey! Je bent er weer!
pi_56553380
Hijs Fijn

Benoit is back, zag je al verdomd weinig op msn dus je zal t logischerwijs erg druk gehad hebben

Laat de klussen maar komen
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_56555507
Leuk om weer wat van je te lezen MMach, succes met het klussen en je overige druktes zoals school, huis en verkering!
  donderdag 7 februari 2008 @ 20:19:54 #12
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56589383
Vandaag bijna het moeilijkste stuk kunnen afwerken. De balken zijn daar het scheefst. Maar het is goed gelukt om het plafond evenwijdig te krijgen met het dakvenster (je wilt immers een mooie gelijkmatige rand daarrond) op 0.5cm na ongeveer.
Deze middag:

En tot waar ik geraakt ben vandaag:

onderaan zijn de steunbalkjes er ook al, netjes in 1 vlak dmv de laserlijn

Vrij scheve foto's maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is
pi_56598963
hee Mmach is er weer ik midse je topic al , gelijk maar tvp
ik zie zo veel balken jeeeeumig
pi_56609232
en ga je dit stuk ook met mdf bezetten of gewoon gyproc platen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 9 februari 2008 @ 12:57:55 #15
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56621280
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 20:27 schreef densmee het volgende:
en ga je dit stuk ook met mdf bezetten of gewoon gyproc platen
Met MDF, gyproc heeft bij mij officieel afgedaan Tis tenslotte maar een beetje bros gips met papier langs beide kanten. MDF is veel sneller glad te krijgen dan gyproc en is niet eens zoveel duurder. Ok, de grote platen 244*122 zijn nogal onhandig, maar zelfs dat lukt. Ik geloof zelf dat de MDF nog een stuk lichter zal zijn in totaal dan mocht ik gyproc gebruiken, wat altijd handig is bij iets dat hangt.
Als alles dicht is begint de schijterij, namelijk het plamuren van alle naden en alle schroefgaten (wat bij gyproc ook moet natuurlijk). Maar omdat ik mijn platen op een betere methode aaneen doe is dat in 1 keer te plamuren. Daarna wordt alles nog geglasvliesd om kleine cracks te voorkomen.

Zoals je misschien linksboven kan zien op deze foto:

steek ik achter elke MDF plaat nog een stuk dikker MDF op de plaatsen waar die zal aansluiten op een andere MDFplaat. Als je dat stuk dikker MDF schroeft aan de ene MDF plaat, en daarna hang je de volgende MDF plaat ook aan dat stuk dikker MDF, dan weet je dat ze op die plaats perfect in hetzelfde vlak liggen. Dat is veel extra werk, want je moet veel van die plaatjes maken en vastschroeven, maar it's worth it. Op die plaats wordt mogelijke werking van MDF tegenover elkaar vermindert, én omdat ze in hetzelfde vlak liggen zijn ze in 1 beweging te plamuren/voegen.
Vergelijk hoe dat bv is met gyproc.
Daarbij laat je de platen aansluiten op een ligger. In principe zou dat hetzelfde effect moeten hebben als mijn plaatjes, maar in realiteit zijn de gebruikte profielen niet stijf genoeg om de platen in hetzelfde vlak te houden. Het is niet voor niks dat er zo brede voegbanden zijn voorzien. Dat is om te maken dat de platen naadloos in elkaar kunnen overlopen. Bij MDF heb je dus een voeg die perfect in hetzelfde vlak ligt, van misschien max 0.5mm breed, bij gyproc heb je een voeg van meer dan 5-6cm breed en 2mm diep, waar massa's plamuur in gaan en die ook bijna niet in 1 keer te voegen zijn.
Het plaatjessysteem is niet toe te passen bij gyproc omdat het materiaal bijna geen sterkte heeft.

Je zal mij niet horen zeggen dat gyproc slecht af te werken is, in tegendeel, in de bouw wordt het grootschalig gebruikt, precies om de eenvoud en het goed resultaat. Maar ik zoek meer in een muur dan een laagje papier. Ik wil met een vuist in de muur kunnen slaan zonder dat er een gat is, ik wil de muur niet zien bewegen als ik er op duw. Dat is nagenoeg onmogelijk met gyproc, en perfect haalbaar met MDF, zelf de dunste plaat is nog sterk genoeg. Als je frame een beetje goed is dan zal er niks doorbuigen en is het perfect egaal. Kijk maar naar de muur met de bolletjes, op dezelfde manier afgerkt, en al zeg ik het zelf: er is geen enkele naad te bespeuren, en alles is vlak, strak en sterk. Er zullen ook wel mensen zijn die zweren met gyproc omwille van de brandbestendigheid enzo, maar ik ben een MDF-fanboy. Wat ben je met een huis dat afgewerkt is met onbrandbare gyproc en gevuld met meubels/tapijten die zo in de fik kunnen schieten... Het resultaat zal hetzelfde zijn. In een oud huis met houten vloeren, houten trappen, houten dak, daar moet je gewoon voorzichtig zijn. Mocht het daar ooit branden dan zijn er 3 veilige en snelle ontsnaproutes.
Terzijde is het nagenoeg onmogelijk om een zolderverdieping brandbestendig te maken. Hitte gaat naar boven, en bij een woningbrand sneuvelt het dak nagenoeg altijd. Wat wel een prioriteit is, is de bewoners veilig wegkrijgen, en dat is hier mogelijk. Dat is anders bij bijvoorbeeld een kamer op de eerste verdieping. Daar heeft het wel zin om bv een gyproc plafond aan te brengen. Daarbij kan je immers de brand vertragen en de verdieping erboven heeft meer tijd om te evacueren. Maak je geen illusies, ook gyproc kan de brand enkel vertragen,je vloerbalken erboven zullen als de temperatuur hoog genoeg wordt spontaan ontbranden. De meeste doden zijn trouwens door verstikking, daarom zijn rookmelders een must in elk huis.

[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 09-02-2008 13:13:31 ]
pi_56646836
De werkzaamheden zijn weer begonnen
Succes!!!

(tvp)
  zondag 10 februari 2008 @ 18:43:25 #17
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_56648730
Daar is ie weer!! ben heel benieuwd hoe het gaat worden
succes!
  maandag 11 februari 2008 @ 00:57:20 #18
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_56657578

Had je al gemist Zuiderbuur van me! Ziet er alweer netjes uit, periodes van rust moet je je ook nemen. Hou in je achterhoofd: Je hoeft niet met elk circus mee. Dan komt 't meestal wel ok.

Succes en ik lurk weer lekker mee...

Nog een vraagje, waarom heb je metaal/alu frames voor die gipsplaten gebruikt, waarom niet gewoon Zoals mij vader die erbij zweert) balkjes erachter?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  maandag 11 februari 2008 @ 18:04:36 #19
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56668651
quote:
Op maandag 11 februari 2008 00:57 schreef zwahiel het volgende:

Had je al gemist Zuiderbuur van me! Ziet er alweer netjes uit, periodes van rust moet je je ook nemen. Hou in je achterhoofd: Je hoeft niet met elk circus mee. Dan komt 't meestal wel ok.

Succes en ik lurk weer lekker mee...

Nog een vraagje, waarom heb je metaal/alu frames voor die gipsplaten gebruikt, waarom niet gewoon Zoals mij vader die erbij zweert) balkjes erachter?
Ik wou dat eens proberen Gemakkelijk geplaatst, bijna eenvoudiger dan een houten raamwerk, maar iets te buigzaam vind ik. Wordt ook erg vaak gebruikt in de bouw, dus ik dacht, I give it a go.

Intussen heb ik al een klein beetje verder gedaan. In afwachting van hulp om te beginnen aan de dakbekleding (platen zijn iets te groot om alleen boven je hoofd te houden), ben ik maar begonnen aan de omkasting van de balken. Dat zal nogal massief ogen omdat de balken scheef zijn en mijn omkasting recht, en ik dus een bredere omkasting nodig heb om dat te compenseren, maar een licht kleurtje en dat zal wel meevallen. Foto's heb je nog te goed
  dinsdag 12 februari 2008 @ 21:25:17 #20
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56691282
Zoals beloofd, een paar foto's.
Sommigen zullen het jammer vinden, ik helemaal niet. Je hebt dakondersteuningen die juweeltjes zijn, maar dit is er geen. Dus liever een strakke omkisting dan te moeten kijken op lelijke balken die zo scheef zijn als iets.

Het bestaat uit een frame van redelijk dun hout, met daarop 8mm MDF, opgevuld met PU schuim.

Op zich allemaal relatief zwakke materialen, maar samen zijn ze heel stijf, sterk en licht. Ideaal dus voor dit doel. Voor de MDF stukken gebruik ik voorlopig wat restmateriaal dat nog rondslingerde, vandaar de kleine stukken.
Het dak is niet symmetrisch, de omkisting zal dat dus ook niet zijn. Zo zullen de bovenste schuine balken in de top niet op dezelfde hoogte aansluiten op de verticale. Dit omdat het belangrijker is dat de omkisting evenwijdig loopt met de bekleding, dan op de zelfde hoogte uit te komen.

Ter illustratie: zo enorm scheef zijn de bestaande balken dus:

Waarbij het nieuwe hout dus het rechtst is.
pi_56696558
joh - inderdaad schreef , maar heeft ook zijn charme
  woensdag 13 februari 2008 @ 06:46:26 #22
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56696948
Ik had het denk ik toch bij de oude balken gelaten...
Ik ben bang dat het met het MDF er omheen er uiteindelijk uit gaat zien als een groot massief kruis..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_56696955
MMach is weer aan de slag. Hoera, de fans kunnen weer genieten.
pi_56696958
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 06:46 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik had het denk ik toch bij de oude balken gelaten...
Ik ben bang dat het met het MDF er omheen er uiteindelijk uit gaat zien als een groot massief kruis..
Enorme Christus erop schilderen en klaar ben je.
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:03:17 #25
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56700752
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 06:51 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Enorme Christus erop schilderen en klaar ben je.
Elk probleem heeft z'n oplossing, zo zie je maar En, idd dat zal lijken op een soort kruis, lijkt me vrij logisch aangezien de oude balken ook een kruis waren
Nuja, het is niet alleen mijn zin, maar die van de eigenaresse ook. Het hout zag er echt niet mooi uit, ook al is dat niet goed te zien op de foto's. Kleurverschillen door vroeger vocht, kleurverschillen door verschillende houtsoorten, dikke krammen die er met geen mogelijkheid zijn uit te halen (of toch niet zonder uit volle macht aan de ondersteuning te trekken, iets wat ik niet zou aanraden). De verticale balken zijn niet eens recht, ze staan niet recht onder elkaar. Is wel te zien in de OP foto's denk ik. Ik ben van oordeel dat je authentieke elementen moet laten als ze een toonbeeld zijn van vakmanschap. De tijd heeft uitgewezen dat de balken te dun zijn gekozen om ver doorbuigen te voorkomen, en dingen die scheef zijn Dat is geen charme, dat is gepruts. Nuja, wij zijn dat gewoon om huizen van rond die tijd te zien (1910-20), dus misschien is dat voor jullie wat anders omdat jullie huizen bijna allemaal later zijn gebouwd (sorry als ik iets te generaliserend wordt, ik ken niet alle plekken in nl). Als ik in nl ben, dan zien de meeste huzien er post 1970 uit. En veelal hetzelfde, huis na huis, na huis (de villawijken daargelaten). Rijhuizen hier zijn veel ouder (vandaar dat de meeste nllers vinden dat België er verwaarloosd uitziet), en er staan zelden 2 dezelfde woningen naast elkaar. Wij zijn dus al jaren 'doodgegooid' met authentieke oude elementen, een oude klassieke kachel/haard/dakondersteuning, doet ons dus niet veel meer. Tenzij ze er op een of andere manier uitspringt van vakmanschap/stijl, in alle andere gevallen: maak dat maar vlak en strak.

Trouwens, je hoeft niet bang te zijn dat een dak met 'dunne' doorbuigende balken zal instuiken. Het is nu eenmaal zo dat de sterke om niet te breken (veel) lager ligt dan de sterkte om niet te buigen. Voetgangersbruggen zijn daar bv een mooi voorbeeld van. Als je eens zou wete hoe dun de stalen liggers van zo'n voetgangersbrug mogen zijn om niet in te storten, je zou verschieten. Maar omdat het voor voetgangers te eng zou zijn om over een voetgangersbrug te lopen die veert/beweegt, kiest men daar dikkere liggers zodat het ook stijf wordt. Er is daar dus een grote veiligheidszone, net zoals bij dit dak, maar omdat scheve doorhangende dakbalken geen vertrouwen inboezemen worden ze hier ook verstopt.

Even een quick 'n dirty photoshop hoe het er voor 80% zal uitzien, dat kruis:

Al moet je dat dan wel zo zien:

dat vind ik toch net iets mooier dan dit:

Met wat schuren krijg je daar wel wat uniformer hout uit, maar echt smakelijk zou het er toch niet komen uit te zien.

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 13-02-2008 12:47:01 ]
pi_56700940
ben je er eigenlijk al uit over de studie financiering met de overheid en school?
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:26:07 #27
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56701142
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:15 schreef AnneX het volgende:
ben je er eigenlijk al uit over de studie financiering met de overheid en school?
Neen, tis erg he
Zoveel maanden geleden heb ik dan aangeklopt bij de sociale dienst (vriendelijke en behulpzame mensen overigens) van m'n school, en die hebben dat ingekeken en gezegd dat zij alle schoolkosten boven de 100¤ zouden betalen van het jaar ervoor. Dus mijn verhoogde inschrijvingsgeld zou ik moeten terugzien. Na zoveel maanden is dat nog altijd niet in orde. De sociale dienst heeft dan ook met de studiebeursdienst van de overheid gepraat, maar blijkbaar werken die diensten goed naast elkaar, want een 2 tal weken terug hebben we alweer een aanmaning gehad om binnen de 10 dagen 1600¤ terug te betalen (voor het verhaal, zie een ander topic, ik weet niet meer hetwelke) terwijl dat al zou moeten opgelost zijn. Enfin, het blijft de overheid= dikke stront door een kleine trechter. Ik hou me er niet meer mee bezig, ik heb er al veel teveel tijd en moeite in gestoken, nu moeten de mensen die gezegd hebben dat ze het zouden oplossen het maar oplossen
pi_56701686
But dus...

Laat wel regelmatig even je neus zien daaro en vraag eens hoe het ermee staat.
En laat de kopie van de aanmaning achter op het buro en herinner ze aan hun belofte !
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:02:07 #29
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56701851
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:53 schreef AnneX het volgende:
But dus...

Laat wel regelmatig even je neus zien daaro en vraag eens hoe het ermee staat.
En laat de kopie van de aanmaning achter op het buro en herinner ze aan hun belofte !
Elke brief die ik krijg scan ik in en stuur ik zo door. Het kan best zijn dat zij daar echt goed mee bezig zijn, maar door de immense vertraging van het overheidsapparaat een beetje langs elkaar heen werken. Ik kan hen dat niet kwalijk nemen, ik weet zelf hoelang zoiets kan duren. Ik ga ze dus ook niet beledigen door te zeggen dat ze (de sociale dienst van mijn school) niks doen, want ik denk niet dat het waar is. Over de studiebeursdienst van de overheid kan ik mij wel uitlaten in minder positieve bewoordingen

Weet je trouwens wat ik vreemd vind?
Niemand heeft tot nu toe opgemerkt dat de vorm rond het dakvenster niet optimaal is. Normaal is het gebruikelijk dat de wanden rond een dakraam schuin lopen.

Dat is om zoveel mogelijk licht te kunnen doorlaten naar opzij toe. Als de zon namelijk scheef schijnt op het dakvenster, dan zal je door rechte wanden een grote schaduw krijgen.
Helaas is het dakvenster zo geplaatst dat ik geen schuine randen kan toepassen.

Boven en onderaan zit er direct een balk. Ik had dan eventueel kunnen besluiten om enkel aan de zijkanten een schuin stuk te gebruiken. Dan had ik echter een stuk gehad met minder isolatie, en ik dacht dat dat niet zo mooi zou zijn als een mooi uniform kader rond het raam. Dat maakt dus dat ik in dit geval zou zitten met een forse slagschaduw en een groot lichtverlies. (het kader zal zo'n 28.5cm diep zijn). Gelukkig is het van MDF, en MDF is perfect te schilderen. Ik zal dus in tegenstelling tot de rest van het dak (wat mat zal zijn omwille van het glasvlies), de inspringende wanden rond het dakvenster in hoogglans wit schilderen. Vroeger (20 tal jaar geleden) pasten ze in deze situatie soms spiegels toe, maar dat doet een beetje ouderwets aan dezer dagen. Met hoogglans wit heb je ongeveer hetzelfde effect, er zal zelfs licht reflecteren op plaatsen waar normaal geen licht zou vallen. Of het zo in realiteit zal werken, valt af te wachten, maar ik denk van wel.
pi_56702057
volgens mij is het toch vrij standaard dat die recht uitgevoerd worden in verband met, inderdaad, balken die er zitten... Of je moet je raam kleiner maken, maar dan win je natuurlijk niet zoveel
pi_56702962
Oh, dat is logisch - achteraf - wat je schrijft over de schuine weglopende wanden.

Nu check ik even 5 Velux ramen.
Twee zijn custom made geplaatst door de Velux dealer en vallen recht naar binnen - zal ik maar zeggen - rekening houdend met de gordingen horizontaal en verticaal.
Daar viel niks slims aan af te timmeren.
Idem met de kleinere van kunststof in de badkamer.

De timmerman was trots op de laatste twee, want de zijkant is recht naar binnen en de onderkant loopt verticaal - zie het als borstwering - en met name de bovenste loopt horizontaal.
Daarover had hij nagedacht !
Daardoor kan meneer AnneX er tegenaan - en eronderstaan en naar buitenkijken met zijn lengte van 195.
Een standaard hoek naar binnen scheelde + - 10 cm hoogte en is belangrijker dan de lichtopbrengst.
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:41:07 #32
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56704092
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:03 schreef MMach het volgende:

[..]

Elk probleem heeft z'n oplossing, zo zie je maar En, idd dat zal lijken op een soort kruis, lijkt me vrij logisch aangezien de oude balken ook een kruis waren
Nuja, het is niet alleen mijn zin, maar die van de eigenaresse ook.

[...]

Nuja, wij zijn dat gewoon om huizen van rond die tijd te zien (1910-20), dus misschien is dat voor jullie wat anders omdat jullie huizen bijna allemaal later zijn gebouwd (sorry als ik iets te generaliserend wordt, ik ken niet alle plekken in nl). Als ik in nl ben, dan zien de meeste huzien er post 1970 uit. En veelal hetzelfde, huis na huis, na huis (de villawijken daargelaten). Rijhuizen hier zijn veel ouder (vandaar dat de meeste nllers vinden dat België er verwaarloosd uitziet), en er staan zelden 2 dezelfde woningen naast elkaar. Wij zijn dus al jaren 'doodgegooid' met authentieke oude elementen, een oude klassieke kachel/haard/dakondersteuning, doet ons dus niet veel meer. Tenzij ze er op een of andere manier uitspringt van vakmanschap/stijl, in alle andere gevallen: maak dat maar vlak en strak.
Ik snap wat je bedoeld hoor. En ik veroordeel je oplossing ook zeker niet. Ik spreek alleen voor mezelf dat ik zo'n massief kruis niet zo mooi vind
Maar jij moet het maken, en de eigenares moet er wonen, dus ik zal m'n mond verder houden

Ik denk wel dat je een inschattingsfoutje maakt als je denkt dat de meeste huizen post 1970 zijn. Maar misschien zien ze er in jouw ogen zo modern uit omdat België zo verwaarloosd is
Je hebt wel gelijk dat de meeste rijhuizen in Nederland naoorlogs zijn
Ik woon er zelf in één van 1950 Dus dat voor jullie die ouderwetse elementen niks bijzonder is neem ik meteen van je aan hoor

PS
T3
pi_56705168
Ben het volledig met je eens om de balken te omtimmeren met een nette afwerking.

De huidige spant constructie is schots en scheef en klopt niet. Zoals hij gephotoshoped is klopt hij een heel eind beter als wordt hij iets wat lomp.
  woensdag 13 februari 2008 @ 18:11:33 #34
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_56708270
Ziet er weer netjes uit MMach! Je gaat toch wel indirect met spots of iets dergelijks de nok verlichten hé, dat hoort nou gewoon als je zo'n kickass hoog plafond hebt!

Je schiet in elk geval weer een beetje op. En dat van die dakraam, iedereen 't zijne zeg maar hé. Er zijn genoeg mensen die 'm wel recht afwerken en genoeg die 't schuin doen. Maar 't kan allebei toch?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_56710818
wow een vervolg !
Je bent weer lekker bezig zie ik
keep it up! en wie weet krijg ik inspiratie door je om de kinderkamer nu eindelijk eens te maken
pi_56721882
Wow wat een project!

Hoeveel tijd zit er inmiddels al wel niet in?
Trots van het Noorden!
  Moderator donderdag 14 februari 2008 @ 19:21:44 #37
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_56733240
@ kriebel
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:59 schreef MMach het volgende:
Jaha, het is zover: de eerste verbouwing in opdracht.
dus in iedergeval een jaar en 10 dagen dat hij er al mee bezig is.

@ MMach, ik ben de laatste tijd niet zo veel meer op FoK (onder andere omdat ik net probeerde in te loggen en ik direct met een fout melding "db is overbelast" in me gezicht werd gewreven) maar als ik dan weer hier eens ben is jou naam zeker een search waardig. altijd interessant om te kijken hoe je het toch allemaal aan het maken bent.
daarnaast ook veel respect van hoe je alles klaar speelt, zowel met het klussen als de persoonlijke achtergrond met jou en je zus(sen).
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_56733883
Altijd leuk de topics van MMach
pi_56737627
ziet er heel mooi uit
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
  donderdag 14 februari 2008 @ 23:56:15 #40
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56739317
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:21 schreef Geckoo het volgende:
@ kriebel
[..]

dus in iedergeval een jaar en 10 dagen dat hij er al mee bezig is.

@ MMach, ik ben de laatste tijd niet zo veel meer op FoK (onder andere omdat ik net probeerde in te loggen en ik direct met een fout melding "db is overbelast" in me gezicht werd gewreven) maar als ik dan weer hier eens ben is jou naam zeker een search waardig. altijd interessant om te kijken hoe je het toch allemaal aan het maken bent.
daarnaast ook veel respect van hoe je alles klaar speelt, zowel met het klussen als de persoonlijke achtergrond met jou en je zus(sen).
Dank je wel.

En idd, al meer dan een jaar, zij het wel met 3 keer 2 maanden een pauze van de examenperiodes, nog ergens 2 maanden geloof ik ergens in de grote vakantie. En in de week kan ik meestal niet echt veel werken, weekends zijn al zeker voor Leonidas, etc. Al bij al valt het verzette werk dus wel goed mee. Ik denk het equivalent van een maandje of 2 op gemiddeld tempo. Maar er is geen haast bij (al moet het wel af natuurlijk ). Dat neemt niet weg dat ik me er elke avond voor het slapen gaan van bewust ben wat er nog allemaal moet gebeuren. Maar de school gaat absoluut voor.
Deze week heb ik weer niet zoveel kunnen doen, maar dat komt door m'n stage die plots even snel vooruit gaat. En de stage is nog iets dat voor de zolder komt, de omvang is veel groter, gaat over heel veel meer geld, kortere tijdsduur, maar meer denkwerk, enfin, dat is tijd die ik niet kan gebruiken voor de zolder. Voor de gein eens beide naast elkaar gezet:

Ze hebben totaal niks met elkaar te maken natuurlijk. Het rechtse is een heel grove schets van de omgeving waarover mijn stage gaat (de details zijn niet terzake uiteraard, en enkel dat blauwe geval met die buis aan is van mij). Het linkse is de zolder, de tekening klopt normaal wel, maar er is iets fout gegaan met het opschalen naar de juiste maten, dat doet er verder niet toe. Gewoon even om aan te tonen dat ik in tijden van stilte niet gewoon aan het chillen ben voor een tv of zo
pi_56739544
ach zo, ik snapte al niet waarom deze reeks en je werk zo hard gingen.
ik had nog speciaal op de datum gekeken maar ik keek alleen naar de dag en datum denk ik.
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
  donderdag 21 februari 2008 @ 20:35:26 #42
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56892070
Vandaag weer wat vooruitgang kunnen boeken door de hulp van m'n favoriete kluspal Archont. Grote panelen alleen sleuren is namelijk niet zo makkelijk.
Archont heeft zich beziggehouden met de gyprocwand die nog wat plamuurwerk kan gebruiken

Ik heb de andere zijwand dichtgemaakt. Groot was mijn verbazing in de winkel dat mijn favoriete MDF dikte niet meer te krijgen is (18mm is een beetje overkill voor een zijwandje). Ik heb dan maar spaanderplaat gekocht. Geen favoriet materiaal maar uiteindelijk zal het verschil met MDF bijna niet te merken zijn eens de glasvlies erover zit.
Een paar sfeerbeelden:

Ik ben tevreden met de sterkte van de wand. Aangezien het de ijzeren profielen van gyproc zijn als frame was het wel nodig om elk gaatje voor te boren.
De panelen helemaal links zijn nog niet vast omdat mijn metaalboortje het intussen had begeven.
Het lichtbeeld van de koof is in het echt wat uniformer dan op de foto, zal nog wel beteren als alles wit is.

Nog enkele uurtjes plamuren en glasvliezen en die is ook weer helemaal af.
Best content over vandaag.
pi_56893145
Een berg werk die vorm begint te krijgen !

volgend keer weer eens even lachen op de foto svp.
  donderdag 21 februari 2008 @ 21:22:03 #44
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56893167
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:21 schreef AnneX het volgende:
Een berg werk die vorm begint te krijgen !

volgend keer weer eens even lachen op de foto svp.
Ik ging nog zeggen 'kijk, nu kijk ik niet boos'
pi_56894327
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:22 schreef MMach het volgende:
[..]
Ik ging nog zeggen 'kijk, nu kijk ik niet boos'
Das ook waar ook ! smile
  zaterdag 23 februari 2008 @ 16:38:46 #46
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56927700
De wand is nu helemaal dicht, al voor de eerste keer geplamuurd, nog niet helemaal geschuurd (omdat de plamuur nog niet helemaal droog is). Het gat voor de afvoer naar de schouw is ook al gemaakt.

Niks speciaals dus
Die muur nog voor de 2de keer in detail plamuren en schuren en de glasvlies kan ertegen. Dan kunnen we verder gaan met het dcihtmaken van het dak.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 23:30:08 #47
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_56938119
Nice MMach! Ziet er weer indrukwekkend uit hoor!
  maandag 25 februari 2008 @ 19:30:03 #48
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56970326
De 2de laag plamuur+geschuurd en daarna een glaszvlieslaagje.

Zeer tevreden over de algemene vlakheid:

(dit is met strijklicht, dus je zou een schaduw zien mocht er een bobbelke zijn.

Het stuk aan de lichtkoof is zo strak mogelijk afgewerkt.Geen enkele horizontale naad, dus in 1 stuk van boven tot onder, en maar 1 verticale naad die zeer dun is:

Die naad is dus de aansluiting tussen 2 glasvlieslagen van '4m hoog' in dat stuk.

Op die manier zijn de naden nagenoeg onzichtbaar en zullen er dus geen storende schaduwen ontstaan door de lichtjes.
pi_56978618
tvp
  dinsdag 26 februari 2008 @ 13:41:39 #50
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56985508
Ik heb intussen mijn punten ( op 1 punt na) van de vorige examenperiode gekregen
Omdat jullie voor 2 maanden op jullie kin hebben kunnen kloppen wat updates betrof, het is toch niet allemaal verloren tijd geweest

Sterkteleer in de machinebouw (buisvak): 8/20
Automatisering voor werktuigkunde: 14/20
Geometrische meettechniek: 15/20
Informatica Databases (mondeling): 15/20
Elektrische machines en toepassingen (buisvak):17/20
Machinecomponenten (buisvak, 50% heeft 3/20 ):17/20
Industriële praktijk: geen punten, maar kweet wel al dat ik er voor door ben, gok op 14-15/20
Systeemtheorie: nog geen punten, ik hoop erdoor.
pi_56995688
gefeli !!!
Sterkteleer heb je dus niet ?
pi_56996376
Als jij happy bent, zijn wij dat ook !

* snapt niet zoveel van de belgische puntenleer...
  dinsdag 26 februari 2008 @ 20:59:58 #53
126620 Krln
Belg in Breda
pi_56996699
een buisvak is een vak waar veel mensen het examen niet halen wegens te moeilijk/gefrustreerde leraar. bij een buisvak ga je ook niet persé naar de les want het heeft weinig zin even voor de NLers .
Benoit ik kijk veel mee en ik vind dat gij dat echt ferm goed doet! Echt petje af. Hopelijk komt ge derdoor zonder tweede zit maar met die punten wordt ge vast wel gedelibereerd!
Succes nog verder!
  dinsdag 26 februari 2008 @ 21:59:40 #54
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56998008
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 20:45 schreef AnneX het volgende:
Als jij happy bent, zijn wij dat ook !

* snapt niet zoveel van de belgische puntenleer...
Het is niet zo moeilijk nochtans hoor. De punten staan op 20.
Om te slagen voor een vak (= geen herexamen), moet je meer dan 10/20 halen (=50%)
Dus ik heb 1 buis: 8/20 =40% ( )
Maar aangezien we dat vak (het vervolg) nog in het 2de semester hebben, kan ik dat nog ophalen.
Als ik in het 2de semester voor dat examen bv 12/20 haal, dan wordt het totaal voor dat vak:
(8+12)/40 = 10/20 = 50% is erdoor.
Een buisvak is hierboven al uitgelegd. Ofwel een zeer moeilijk vak en/of een moeilijk examen.

Sterkteleer (zo al niet makkelijk) was bv een examen met een bijzondere giscorrectie en een zeer grote tijdsdruk.
Er waren 3 vragen, had je alles juist, dan had je 16/20
Per vraag kon je 'gokken' of je zeker was van je uiteindelijke antwoord (=uitkomst van een berekening)
Gokte je dat je zeker was van je antwoord, en was het ook juist, dan kreeg je +2 (en uiteraard de punten van de vraag zelf)
Gokte je dat je zeker was en was je antwoord fout, dan kreeg je -2. De docent keek dan ook niet meer naar de tussenberekening, enkel naar de foute uitkomst. Je was er immers zeker van. -> 0 op de vraag en -2 als giscorrectie
Gokte je niks, dan werd enkel je berekening gequoteerd.

De redenering van de prof: als ingenieur moet je snel iets kunnen uitrekenen en je moet zeker zijn dat je resultaat juist is.

Een mogelijk scenario was dus:
je had alles juist, en je gokte telkens dat je zeker was van je antwoord:
16/20 omdat alles juist was
+6 (omdat je telkens +2 kreeg omdat je juist gokte)
=22/20 =110% !

had je alles fout, en gokte je telkens dat je zeker was van je antwoord (wat dus fout was):
0/20 want alles fout
-6 omdat je zei dat je antwoord juist was terwijl het fout was
= -6/20 = - 30% (een negatief cijfer was dus mogelijk).

Elektrische machines
was gewoon zeer moeilijk te snappen, ging over de werking van transformators en generatoren tot in het detail. daarvoor heb ik dus 17/20 = 85%

Machinecomponenten
was vrij moeilijk als cursus (ging over dimensioneren van aandrijfsystemen, berekening van assen zodat ze niet breken onder allerlei soorten belasting, uitrekenen van bouten enzovoort enzoverder). Dat vak was van dezelfde prof als Sterkteleer.
Ook hier was het een beetje een smerig examen. Je moet weten dat je bv om een as te dimensioneren onder een bepaalde belasting soms enkele A4tjes vol kan pennen met een berekening.
Je mocht op je antwoordenblad enkel de uitkomst opschrijven
Bv hij vroeg een uitkragend kokerprofiel met daarop een torsiemoment en een uitwendige belasting, en dan moest je een spanning geven in een punt in de las waarmee dat kokerprofiel was vastgelast. Geen eenvoudige berekening, en je mocht dus enkel opschrijven: zoveel N/mm²
Needless to say dat er heel veel mensen gebuisd (= lager dan 10/20 =50%) waren met hele lage cijfers. Gelukkig heb ik daar ook 17/20=85%

Maar genoeg over puntentellingen maar weer denk ik

Oh ja, de ironie van dit alles is dat ik zelden naar de les ga omdat ik mijn tijd beter kan gebruiken om te klussen enzo. Door de regel ga ik meestal alleen naar de verplichte lessen (labo's) en af en toe een uurtje ervoor of erna. Maar er was 1 vak dat ik steevast bijhield en waarvan ik naar elke les ging: sterkteleer
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik vind het wel een coole puntentelling
Jammer dat ik dat nooit gehad heb..
Ik vind ze ook wel redelijk logisch (zolang ze niet met giscorrectie beginnen enzo). Vroeger (2 jaar geleden) moest je voor elk van minstens 12/20 hebben, maar dat is dus veranderd. Nu moet je in totaal ook wel minstens 55% hebben als eindtotaal om je diploma van dat jaar te krijgen. Dus met 10/20 voor alle vakken kom je er niet. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de puntentelling in NL zo anders is, het is de logica zelve toch? Bij jullie zal er ook wel zoiets zijn als 'minstens zoveel voor elk vak' en in totaal minstens zoveel.

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 27-02-2008 10:16:00 ]
pi_57003894
Bizarre telling hebben jullie daar
Trots van het Noorden!
  woensdag 27 februari 2008 @ 09:52:50 #56
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_57005166
Ik vind het wel een coole puntentelling
Jammer dat ik dat nooit gehad heb..
  woensdag 27 februari 2008 @ 16:25:18 #57
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_57013395
hier krijg je gewoon punten van 1 tot en met 10, een 5,5 is een voldoende. Da's alles. Dus geen 10/20 en procentuele berekeningen Gewoon lekker simpel 1 tot en met 10. 1 is slecht 10 is goed.
pi_57014005
ik vind de redenering van de leraar heel goed om te testen of je zeker bent van je werk
pi_57047414
TVP! erg gaaf...
  zaterdag 1 maart 2008 @ 18:03:08 #60
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57085527
Weer enige vooruitgang. De muur zit in de primer, en de eerste platen zitten ook tegen dat deel van het dak. Om de hogere platen te doen heb ik nog wat hulp nodig, dus dat is voor volgende week wss.

maandag 3 maart 2008 @ 13:25:53 #61
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57125298
Eindelijk is het plexiglas besteld voor de rondjes:

Normaal gezien is het morgen op maat gesneden. Het wordt 3mm dik koepelopaal (=lichtdoorlatendheid van 75% maar opaal) plexiglas. Al die tijd blijkt er op een paar km van mijn deur een plexiglas groothandel te zijn
14¤ de m² is ook peanuts, which is great. Als ik morgen tijd heb zal ik het al proberen plaatsen 's avonds, maar hoogstwaarschijnlijk wordt dat donderdagmiddag.
pi_57126501
ziet er weer fantastiscj uit, het einde komt in zicht.
  PR/Manusje van alles maandag 3 maart 2008 @ 18:07:35 #63
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_57131264
Je bent weer lekker bezig!!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:13:12 #64
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57149310
Et voila , het is er. Ik kan er nu nog niet aan beginnen, maar heb ze er vlug even tegengezet om een idee te krijgen.
Let wel, op het kleinste raampje na, staat er nog geen enkel plexiglaspaneel op de juiste plaats (diepte in de muur) en hangt er ook nog overal een dof blauw beschermingslaagje op. Daar moet je een beetje door proberen kijken. Foto's genomen bij daglicht terwijl het effect op z'n best zal zijn in schemering en avond.

Binnen zal je zoiets zien (binnenkant is nog niet afgewerkt):

Lichtjes uit:

Buiten zoiets (buitenkant staat nog maar in de primer):

Onderaan buiten:

Waarbij het plexiglas allemaal even diep zal liggen als in het kleine gaatje, waardoor de lichtrand wel uniform zal zijn.

Boven zoiets:

Het blijft nog even afwachten tot ze helemaal geplaatst zijn om te zien hoe het zal worden. Maar ik denk wel dat het goed komt
  dinsdag 4 maart 2008 @ 15:09:37 #65
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_57150488
Wow, wordt mooi zeg
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  woensdag 5 maart 2008 @ 18:16:49 #66
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57178510
Et voila, onderaan zijn ze al geplaatst.
De eigenaresse en ik zijn heel content met het effect. Al ga ik de witte lampjes bovenaan toch veranderen door rode omdat het effect met het rode wel mooi is en witte misschien net iets te koel zijn.

Nu nog een methode vinden om het stof van het plexi te halen Dat is natuurlijk zo statisch als de pest. Maar er bestaat wel zoiets als antistatische doeken welke men gebruikt voor (platenspeler)platen enzo.
pi_57185166
zijn er geen antisatische sprays of dergelijk?
pi_57410803
swiffer !!
  Moderator donderdag 3 april 2008 @ 21:48:34 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57818678
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 18:03 schreef MMach het volgende:
Weer enige vooruitgang. De muur zit in de primer, en de eerste platen zitten ook tegen dat deel van het dak. Om de hogere platen te doen heb ik nog wat hulp nodig, dus dat is voor volgende week wss.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
zij kijkt niet bepaald blij
  woensdag 9 april 2008 @ 18:05:35 #71
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_57938791
Ik ben aan de laatste rechte lijn bezig met de afwerking van het ontwerp van mijn installatie. Ze is al volledig goedgekeurd enzo, dus enkel nog de begeleidende tekst afwerken. Maar ik heb het daarmee dus ongelofelijk druk gehad.

En om eens aan te tonen waarom dat zolang moet duren:
Mijn verslag voor het bedrijf zelf is dit:

Inclusief 106 verschillende stuktekeningen

Daar ben je dus wel een tijdje mee bezig.

Ik beloof updates in de komende maand

[ Bericht 13% gewijzigd door MMach op 10-04-2008 12:02:54 ]
pi_58126450
Als MMach-fan heb ik dit topic helemaal gemist!!
  vrijdag 18 april 2008 @ 00:25:42 #73
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_58126865
Hoe gaat 't met het project dan MMach? Het is dus goedgekeurd, welk punt heb je ervoor, of moet je dat nog te horen krijgen?

Ziet er wel nice uit hoor!
  zaterdag 19 april 2008 @ 08:52:15 #74
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58154240
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:25 schreef zwahiel het volgende:
Hoe gaat 't met het project dan MMach? Het is dus goedgekeurd, welk punt heb je ervoor, of moet je dat nog te horen krijgen?

Ziet er wel nice uit hoor!
De goedkeuring is van het bedrijf zelf. Dat wil zeggen dat ze met hoge waarschijnlijkheid mijn installatie gaan bouwen in de loop van volgend jaar. Ik moest voor dat bedrijf de deadline van 11 april halen, en dat is dus gelukt. Voor school had ik nog tijd tot eind dit semester, dus ik ben eigenlijk een 5 tal weken te vroeg klaar voor school. Ze hebben het dan ook nog niet gequoteerd. Ik denk dat het wel snor zit aangezien ik daar erg veel tijd in heb gestoken en ik de enige van mijn jaar ben waarvan de machine ook voor het echt is ontworpen Hoeveel ik er echter voor krijg van school kan me niet zoveel schelen aangezien ik er meer waarde aan hecht dat de opdrachtgever meer dan tevreden was over mijn ontwerp. Meer nog, volgend jaar mag ik er opnieuw een machine voor ontwerpen, maar dan veel groter en als eindwerk. Een eindwerk betekent rond de 600u of meer werk, en ik geloof dat ik in dit werk iets van een 200-220u heb gestoken. Een eindwerk is wel verspreid over het hele jaar, en dit was maar gedurende 2.5 maanden.

Wat de zolder betreft: ik kan in de komende weken normaal gezien elke woensdag en elke vrijdagmiddag werken, dus we zien wel
pi_58154266
Wat is een zandtoeslaginstallatie? Werktuigbouwkunde doe je neem ik aan?
  zaterdag 19 april 2008 @ 09:38:38 #76
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58154484
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 08:58 schreef Isegrim het volgende:
Wat is een zandtoeslaginstallatie? Werktuigbouwkunde doe je neem ik aan?
Ik kan dat niet in 1-2-3 uitleggen, maar ik kan je wel de kladversie tonen van een artikel dat misschien zal verschijnen in zo'n vlakblad over dit soort zaken. (moraalridders, geen probleem: ik heb het publicatierecht gekregen )
http://mmach.bbackx.com/Sidmar/ArtikelZandtoeslag.pdf
Alleen klikken als het je iets zegt, want het is een pdf van 1.7 MB groot oid, dus dat is niet zo goed voor mijn datatraffiek.

En ik studeer industrieel ingenieur elektromechanica-electromechanica -met volgend jaar specialisatie maritieme technieken (lekker kort ). In Nederland heet dat werktuigbouwkunde geloof ik, hier soms ook. het is een Master of Science btw.
pi_58154524
Ah, dat geeft een beetje een beeld. Dank.
  woensdag 23 april 2008 @ 17:32:32 #78
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58258471
Vandaag weer wat kunnen doen. Wel eerst een emergency-taak die niks met de zolder te maken had (wel hetzelfde huis):een dakje van polycarbonaatplaten:

Om de lekkende gebroken golfplaten van voorheen te vervangen.

Dan nog wat verder gedaan aan de zolder. Plamuren en schuren van de binnenwand, met het nodige stof tot gevolg

En zie het of zie het niet, maar op deze foto is het glasvlies al aangebracht (en is de koof opzij dichtgemaakt)

Vrijdag kan dat dus-nadat de lijm is gedroogd- een grondlaagje krijgen.

Terwijl een en ander zat te drogen, ook maar even verdergewerkt aan de gyprocwand die nog altijd niet vlak was. Nu is hij al grotendeels behangklaar.
pi_58267839
Het ziet er weer impressive uit: het verslag van je school projekt.
En gefeliciteerd met een tevreden opdrachtgever.

En een klus tussendoor en je kan er weer tegenaan de komende periode...
  vrijdag 25 april 2008 @ 18:13:35 #80
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58307315
Ty

Vandaag verder gedaan aan het dak, samen met Archont, en hij heeft ook wat geverfd.

Onderaan de dakbedekking is het verticale deel nu ook dicht
pi_58308548
ik ben nog niet goed en wel thuis en m'n werk staat al weer online
pi_58335925
nog nieuws van de verbouwing?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_58336419
niet iedereen werkt in het weekend hoor
  donderdag 1 mei 2008 @ 17:59:33 #84
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58419812
Ook vandaag het een en ander kunnen doen.
Archont heeft de voorlaatste hand aan de gyprocmuur gelegd, zodat ik die morgen hopelijk eindelijk kan behangen. Het is een beetje afwachten hoe hij zal uittdraaien eens geschilderd, maar ik heb er relatief goede hoop op.

Archont @work

Ik heb me beziggehouden met het op maat maken van de kleine stukjes in de rest van het plafond. Het verschil zal je enkel maar zien als je de oude foto's bekijkt denk ik.

De nok sluit nu goed aan:

En hier was ik bezig aan het nokstuk voor de wand met bolletjes.

Aangezien daar geen plaats is om je boormachine vast te houden, kan het plafond daar niet vastgeschroefd worden, maar wel vastgelijmd met constructielijm.
De afzonderlijke stukken van dat nokdeel liggen nu nog te drogen

We zien wel of het werkt
  vrijdag 2 mei 2008 @ 17:40:01 #85
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58439237
Het gat wordt er al kleiner:

En de gyprocmuur is helemaal geglasvliest, wat wil zeggen dat het tijd is voor een nietszeggende foto:

Dat spul is helaas doorzichtig

En dat is het voor deze week
pi_58442400
er is gisteren zelfs wat opgeruimd op de zolder. Ik had MMach daar nog nooit wat zien opruimen, voor alles een eerste keer hé.

Khad dan ook m'n alleszuiger meegenomen, de zak zat heel erg snel vol.
  Moderator zaterdag 3 mei 2008 @ 10:43:44 #87
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zaterdag 3 mei 2008 @ 10:59:59 #88
211347 Red_Cat
Je weet wel...
pi_58451444
Hey! Echt super gaaf wat jullie er van aan het maken zijn! Ben benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat!!
Ik kwam, ik zag en ik was pleite...
Rokers maken de keuze per definitie om eerder dood te gaan, dus waar maak jij je druk om
pi_58452874
even opmerken dat mijn inbreng hier maar heel klein is hoor, alle lof gaat naar MMach
pi_58452986
Wat een klus! Mooi om te zien hoor!
pi_58453314
Waar in België staat het huis eigenlijk?
pi_58455931
Ik dacht dat het ergens in gent staat. En ik voeg me bij Mmach wij weten waar

[ Bericht 62% gewijzigd door Jean601 op 04-05-2008 00:47:37 ]
pi_58456394
is idd in het gentse, of dat daar nu exact st-amandsberg is weet ik niet
  zondag 4 mei 2008 @ 00:21:38 #94
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58463655
Bedankt!
En wij weten waar het staat, dat is voldoende
pi_58464832
off topic :

wat heb je opeens met Dubai ?
  zondag 4 mei 2008 @ 02:29:14 #96
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58465726
quote:
Op zondag 4 mei 2008 01:24 schreef AnneX het volgende:
off topic :

wat heb je opeens met Dubai ?
Het staat nog helemaal niet vast, maar door mijn specialisatie (maritieme technieken) die ik vanaf volgend jaar zou studeren kom ik in een vrij gewild aandeel van ingenieurs. Mijn doel is om te gaan solliciteren bij een van 's werelds grootste baggerbedrijven (en ook Belgisch), maar dan om in het buitenland te gaan wonen&werken. Heel veel van hun activiteiten liggen in Dubai (maar ze zijn ook actief in de rest van de wereld). Dus als alles volgens een haalbaar scenario gaat ben ik na volgend jaar voor een paar jaar vertrokken naar het buitenland. Als je jong bent, dan moet je stappen durven nemen en uitdagingen aangaan. Verder weet ik al goed genoeg wat hard werken is, heb ik me ook al voldoende bewezen op ingenieursvlak tegen dan, en er is weinig dat me met België bindt...
Maar er kan nog van alles gebeuren, dus ja

En op alle vragen die dat teweeg brengt kan ik alleen maar 'time will tell' antwoorden. Laten we het hier nog maar even houden op het klussen. Voor echt prangende vragen is er de PM

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 04-05-2008 02:55:50 ]
  woensdag 7 mei 2008 @ 20:24:30 #97
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58540089
Eén van de laatste dagen dat ik nog kan werken voor de blok weer begint helaas.
De muur is nu wit:

De linkerkant heeft al 2 lagen en is dus uniformer van kleur dan het rechtse deel dat wat vlekkeriger is (is altijd zo bij de eerste laag. Je ziet er immers nog een beetje de lijm doorschemeren).

Overall is de muur niet slecht, het deel van Archont is nagenoeg foutloos, maar in mijn deel zit er wel een storende fout.

Waar dat rode cirkeltje staat zit een bobbeltje onder het behang,bijna op ooghoogte:

Rechts van de meter, dat zwartige plekje erboven is gewoon een vuile vinger.
Dat lijkt muggenziften, maar het is een muur die vol in het ongenadig strijklicht zit, dus die bobbel kan wel wat schaduw werpen. Nu goed, dat gebeurt.

Het stuk bovenaan de nok is nu ook dicht:

Meteen ook te zien op de foto: het overige plexi is geplaatst. Nog steeds wit licht, maar het lijkt wel goed uit te komen.
Het grote gat:

De binnenkant:

(nog eens te schuren en dan te behangen)

En nog een overzichtje van buiten en binnen:

En last but not least:
een timelapsefilmpje voor mijn liefelijke lurkers :

(liedje: Gorki: Ons Karakter Is Van Ijzer (album: Vooruitgang). Het is me onlangs nog verweten, dus ik vond het toepasselijk )

Terzijde, morgen begint de opkuis van ons andere huis, met het oog op de verkoop (eindelijk). Het wordt lastig om de container in 1 dag te vullen, maar gelukkig komen Archont en enkele andere vrienden me helpen 's middags). Hopelijk staat het tegen eind augustus te koop, zodat het zwaard van Damocles (er kan altijd iets fout gaan met zo'n huis als je er niet bij bent), en grootste stressveroorzaker in m'n leven verdwenen is.
pi_58540419
het begint nu echt op te schieten
jammer dat het weer trager zal gaan
leuk filmpje

en veel succes met de verkoop van het huis
  donderdag 8 mei 2008 @ 17:04:11 #99
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_58557467
[/offtopic]
De container was behoorlijk snel gevuld. Samen met m'n broer en later ook Archont was ie in een mum van tijd gevuld. Het leuke daaraan is dat dat niet zo overdreven veel werk was als gedacht om dat binnen enkele uren te doen; het minder leuke is dat er nog wel een aantal containers nodig gaan zijn.

Een beetje wrang was het feit dat er terwijl we bezig waren, er al direct mensen in de container gingen zoeken naar bruikbaar gerief...

We hebben dan maar alles wat enigszins bruikbaar was voor de deur gezet.
pi_58567782
jeesus, ik hoopo echt dat je iemand hebt die een goede maaltijd voor je maakt als je afgemat thuis komt na zo veel werk , dat filmptje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')