quote:Dakar Rally in gevaar
Uitgegeven: 4 januari 2008 10:46
LISSABON - De Dakar Rally wordt mogelijk afgelast vanwege veiligheidsproblemen in Mauretanië. Dat heeft een van de deelnemers vrijdag aan het Engelse persbureau Reuters verteld. De Dakar Rally start zaterdag in Lissabon.
Novum Nieuws
De Franse autoriteiten hebben de organisatie gewaarschuwd voor mogelijke terroristische aanslagen in Mauretanië. Daar werden vorige maand vier Franse toeristen gedood. De rallykaravaan verblijft van 11 tot 19 januari in Mauretanië.
Bevestiging
"Ons is verteld dat de organisatie vanmiddag met een officiële mededeling komt'', zei de deelnemer die anoniem wil blijven.
Ook de Portugese televisiezender SIC berichtte dat de race wellicht afgelast zou worden.
De organisatoren, de Franse Amaury Sport Organisation, waren niet bereikbaar voor commentaar.
quote:Officiele statment
A.S.O. cancels the 2008 edition of the Dakar rally
After different exchanges with the French government - in particular the Ministry for Foreign Affairs - , and based on their firm recommendations, the organisers of the Dakar have taken the decision to cancel the 2008 edition of the rally, scheduled from the 5th to the 20th of January between Lisbon and Senegal’s capital.
Based on the current international political tension and the murder of four French tourists last 28th of December linked to a branch of Al-Qaeda in Islamic Maghreb, but also and mainly the direct threats launched directly against the race by terrorist organisations, no other decision but the cancellation of the sporting event could be taken by A.S.O.
A.S.O.'s first responsibility is to guarantee the safety of all: that of the populations in the countries visited, of the amateur and professional competitors, of the technical assistance personnel, of the journalists, partners and rally collaborators. A.S.O. therefore reaffirms that the choice of security is not, has never been and will never be a subject of compromise at the heart of the Dakar rally.
A.S.O. condemns the terrorist menace that annihilates a year of hard work, engagement and passion for all the participants and the different actors of the world's biggest off-road rally. Aware of the huge frustration, especially in Portugal, Morocco, Mauritania and Senegal, and beyond the general disappointment and the huge economical consequences in terms of direct and indirect repercussions for the countries visited, A.S.O. will continue to defend the major values of great sporting events and will carry on its engagement for a durable development through the Actions Dakar, started 5 years ago in sub-Saharan Africa with SOS Sahel International.
http://www.dakar.com/indexus.html
quote:Bericht vanuit MAN kamp
De teammanager Fred van Putten van MAN, het team waar Hans Stacey voor rijdt, laat weten dat het team begrip heeft voor het besluit van de organisatie. "Als de veiligheid voor de deelnemers niet te garanderen is, heb ik alle begrip voor dit besluit," aldus Van Putten. "Je moet het rationeel bekijken: als de Franse contraspionage aanwijzingen heeft voor bedreigingen en aanslagen, dan kun je de rally niet laten doorgaan."
De afgelasting van Dakar is voor deelnemer Jaap van der Kooy een persoonlijk drama. De Nederlander zou voor de vijftiende keer deelnemen aan de rally. "Ik heb een half jaar lang dag en nacht getraind en alles opzij gezet. Geld noch moeite is gespaard. In de vorige veertien jaar heb ik me nooit onveilig gevoeld in de rally. Nou ja, ons team is één keer overvallen. Maar in Nederland gebeurt ook wel eens wat, toch?"
Ja, hey, ik moet mn reputatie als onruststoker toch waar maken he?quote:Op woensdag 2 januari 2008 00:13 schreef Barcaconia het volgende:
Onterechte diskwalifikaties zijn er nog nooit uitgedeeld.
beetje mix van beide met een vleugje Franse slag.quote:Op woensdag 2 januari 2008 00:54 schreef sander89 het volgende:
Zijn die regels niet duidelijk, of zijn er weer een paar elk jaar dom?
tvp
Van mij mag jequote:Op woensdag 2 januari 2008 00:15 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja, hey, ik moet mn reputatie als onruststoker toch waar maken he?
En Henk gaat dit jaar natuurlijk gewoon weer winnen, zoals het hoort, Loprais 2e, en een of andere assistentie Kamaz word derde.
geen problemen mee nier.quote:Op woensdag 2 januari 2008 08:47 schreef Bertjeee het volgende:
pics doen het niet?
quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:35 schreef Dangel het volgende:
schlesser-fan meldt
AR hoopt er over een paar jaar ook bij te zijnquote:Op woensdag 2 januari 2008 14:10 schreef dekkered het volgende:
ik ben er ook weer bij (in dit topic)
Theo in de 601 rijdt de assistentie 6X6 bij van Deijnequote:Op woensdag 2 januari 2008 23:24 schreef Bruce117 het volgende:
Heb er weer zin in.
[ afbeelding ]
Deze blijven mooi
Ja vraag ik me ook af. Zit hier in India en Dakar kan ik alleen volgen via rtlgemist.quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:14 schreef eNaSnI het volgende:
Op RTLGp.nl kun je uitzendingen terugzien. Het zal wel aan mij liggen, maar waar zijn de RTL GP: Dakar 2008 - Afl.1 t/m 4 gebleven?
Die zijn toch al geweest? Ik vernam geen probleem.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:20 schreef Alleskids het volgende:
MAN schijnt tochwel serieuse probleen te hebben met de assen. En er is nog steeds niks over bekend, dus nog even duimen dat ook MAN er dor komt.
zal der eens aan beginnenquote:Op donderdag 3 januari 2008 14:05 schreef Autoreply het volgende:
Wie klust er een OP met de nederlandse deelnemers in elkaar?
#680 Dutch Team Dakarquote:Op donderdag 3 januari 2008 18:38 schreef Toempf het volgende:
Tvp, van wie was trouwens die verchroomde truck? Dat zag er wel aardig bizar uit
Niks gezegd
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 3 januari 2008 19:56 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik ben begonnen met alle auto deelnemers.
Heb het al bijna af
Ik heb via PM gestuurt dus zal wel ontvangen hebben hoop ik?quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:00 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
![]()
header is klaar, moet alleen nog kleurtje kiezen![]()
vrachtwagens ben ik mee bezig en zal ook wel snel klaar zijn![]()
je mag btw de code wel pm'en of mailen kan ik hem gelijk in de op gooien
ja gekregen, ga ik der morgen tussenzettenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:11 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik heb via PM gestuurt dus zal wel ontvangen hebben hoop ik?
Maar heb wel wat op andere manier ingedeeld ik weet niet of dat veel uit maakt? Verder zoals je ziet staat wel alle info bij plus nog wat voor auto het is.
edit: nog een bericht: http://www.telesport.nl/a(...)lijk_afgelast__.htmlquote:Dakar Rally in gevaar
Uitgegeven: 4 januari 2008 10:46
LISSABON - De Dakar Rally wordt mogelijk afgelast vanwege veiligheidsproblemen in Mauretanië. Dat heeft een van de deelnemers vrijdag aan het Engelse persbureau Reuters verteld. De Dakar Rally start zaterdag in Lissabon.
Novum Nieuws
De Franse autoriteiten hebben de organisatie gewaarschuwd voor mogelijke terroristische aanslagen in Mauretanië. Daar werden vorige maand vier Franse toeristen gedood. De rallykaravaan verblijft van 11 tot 19 januari in Mauretanië.
Bevestiging
"Ons is verteld dat de organisatie vanmiddag met een officiële mededeling komt'', zei de deelnemer die anoniem wil blijven.
Ook de Portugese televisiezender SIC berichtte dat de race wellicht afgelast zou worden.
De organisatoren, de Franse Amaury Sport Organisation, waren niet bereikbaar voor commentaar.
quote:DAKAR RALLY 2008 AFGELAST!!!
Zojuist is aan de teamcaptains van alle deelnemende teams meegedeeld dat de Dakar Rally 2008 is afgelast. Het nieuws is ingeslagen als een bom. Het rumoer in Mauritanie was bekend, maar een beslissing op dit moment was door weinigen verwacht. Dat het besluit nu al is genomen en niet is uitgesteld tot in Mauritanie kan te maken hebben met de juridische consequenties voor de organisatie. Alle teams zijn met stomheid geslagen en komen nu samen bij de hallen van de keuring. Team Dakarsport.com beraadt zich op het schema voor de komende dagen. Leuker kunnen het niet maken.
Ja, je stuurt als organisatie 500 man vogelvrij de woestijn in, dat is lekker slim.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:02 schreef raptorix het volgende:
Tering zooi, fuck dat al quaida, geeft alleen maar meer sjeu.
Het is niet best. De organisatie is volledig gestopt met het keuren van voertuigen, alles in Lissabon ligt al stil en ze zijn al aan het opruimen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:05 schreef Impry het volgende:
Eerst maar even afwachten tot 13.00u., maar het ziet er niet best uit
Dat heet avontuur.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ja, je stuurt als organisatie 500 man vogelvrij de woestijn in, dat is lekker slim.
Dat heet verantwoordelijkheid.quote:
Flauwekul, al jarenlang vallen er doden en worden mensen beroofd.quote:
Vooral Imago schade, financieel is het gerust wel gedekt.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:16 schreef sanger het volgende:
Wat zou dit gekost hebben alles bij elkaar?
Doden vallen door ongelukken, net zoals er motorcrossers op een afgesloten circuit omkomen...quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, al jarenlang vallen er doden en worden mensen beroofd.
Ja, als jij nu in je eentje met de auto door Mauritanie wilt gaan, prima. Dat is avontuur. Je doet het immers bewust. De organisatie heeft verantwoordelijkheid over heel erg veel mensen. Als ze moeten gaan beslissen dat zij allemaal vogelvrij door de woestijn gaan, terwijl ze weten dat ze opgewacht worden door terroristen is dat FOUT. Het is kut, ik weet het.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, al jarenlang vallen er doden en worden mensen beroofd.
Berovingen gebeuren we, maar dan door negertjes die graag geld jatten. Dit is anders, dit zijn terroristische groepen die stelselmatig met AK47's de deelnemers willen beroven.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:18 schreef Impry het volgende:
[..]
Doden vallen door ongelukken, net zoals er motorcrossers op een afgesloten circuit omkomen...
En berovingen zijn de laatste jaren ook niet meer voorgekomen voor zover ik weet.
Maar het is onzinnig om die discussie hier nu te voeren, is al vaak genoeg over gesproken.
dat is inderdaad een ramp voor de teams sponsors zijn mega ontvreden natuurlijk geen reclame enzo op tv.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:19 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ja, als jij nu in je eentje met de auto door Mauritanie wilt gaan, prima. Dat is avontuur. Je doet het immers bewust. De organisatie heeft verantwoordelijkheid over heel erg veel mensen. Als ze moeten gaan beslissen dat zij allemaal vogelvrij door de woestijn gaan, terwijl ze weten dat ze opgewacht worden door terroristen is dat FOUT. Het is kut, ik weet het.
En over dat financiële, daar denk jij duidelijk makkelijker over dan alle teams op dit moment
Dat zal waarschijnlijk nu bekeken gaan worden. Maar Libië en Algerije ook niet al te best, dus dat zal wel wat tijd kostenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:18 schreef Coelho het volgende:
Zandbakken genoeg daar toch? Waarom niet ergens anders naar toe?
Inderdaad. De organisatie zal volgens de regelementen wel gevrijwaard zijn van dit soort beslissingen, maar iemand zal de schade moeten betalen. Sommige teams lopen hier miljoenen (misschien wel honderden miljoenen, VW, Mitsubishi) schade op, en dat moet betaald worden. Hoe dat gaat gebeuren ben ik zeer benieuwd naar. Ik hoop op een aangepaste route later dit jaar.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:21 schreef -chefke- het volgende:
[..]
dat is inderdaad een ramp voor de teams sponsors zijn mega ontvreden natuurlijk geen reclame enzo op tv.
dat wordt/ is een ramp.
men werkt maanden zoniet een jaar aan het parcours en dat is niet zomaar even te verleggen. De organisatie legt zelf de route af en legt hem in detail vast. plus dat het logistiek een monsteroperatie is. Nog niet te spreken van vergunningen en lokale voorbereidingen op het gebied van veiligheid.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:22 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Dat zal waarschijnlijk nu bekeken gaan worden. Maar Libië en Algerije ook niet al te best, dus dat zal wel wat tijd kosten
Zal hopelijk verzekering of iets voor zijn?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Inderdaad. De organisatie zal volgens de regelementen wel gevrijwaard zijn van dit soort beslissingen, maar iemand zal de schade moeten betalen. Sommige teams lopen hier miljoenen (misschien wel honderden miljoenen, VW, Mitsubishi) schade op, en dat moet betaald worden. Hoe dat gaat gebeuren ben ik zeer benieuwd naar. Ik hoop op een aangepaste route later dit jaar.
Omdat dan van het rally-gebeuren weinig meer overblijft. Het risico kan nog niet genomen worden tot er een passende oplossing is. Misschien beslissen ze uiteindelijk wel tot jouw oplossing, misschien wordt de rally wel helemaal niet gehouden. Wie zal het zeggen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:24 schreef Oksel het volgende:
Jezus, wat een drama.
Waarom trekken ze niet als colonne door onveilige gebieden, met wat pantservoertuigen erbij?
er is heus wel een plan B anders is het wel een hele slechte organisatiequote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:25 schreef jpjedi het volgende:
[..]
men werkt maanden zoniet een jaar aan het parcours en dat is niet zomaar even te verleggen. De organisatie legt zelf de route af en legt hem in detail vast. plus dat het logistiek een monsteroperatie is. Nog niet te spreken van vergunningen en lokale voorbereidingen op het gebied van veiligheid.
Alternatieve route is onmogelijk.
Inderdaad, dat was een beetje mijn punt. Er moeten in al het detail routeboeken komen, en precies wat jij zegt, alle voorbereidingen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:25 schreef jpjedi het volgende:
[..]
men werkt maanden zoniet een jaar aan het parcours en dat is niet zomaar even te verleggen. De organisatie legt zelf de route af en legt hem in detail vast. plus dat het logistiek een monsteroperatie is. Nog niet te spreken van vergunningen en lokale voorbereidingen op het gebied van veiligheid.
Alternatieve route is onmogelijk.
Pas jij de TT even aanquote:
Ja, de huftersquote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:21 schreef Barcaconia het volgende:
Leuke TT trouwens Alexxxx, alle teams zijn nu gediskwalificeerd
Ik heb bij een Rallye nog nooit een plan B gezien wat betreft de route hoor. De voorbereidingen gaan erg ver en laten niet toe van te voren voor de veiligheid ook een alternatief parcours uit te zetten met alle logistieke ondersteuning, veiligheidsvoorzieningen, verbindingen, vergunningen, visums etc etc.. Gaat simpelweg niet imo.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:28 schreef ASroma het volgende:
[..]
er is heus wel een plan B anders is het wel een hele slechte organisatie
Ik doelde op de organisatie, voor kleinere teams zal dit veelal een nekslag zijn, de grotere teams overleven het wel.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:19 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ja, als jij nu in je eentje met de auto door Mauritanie wilt gaan, prima. Dat is avontuur. Je doet het immers bewust. De organisatie heeft verantwoordelijkheid over heel erg veel mensen. Als ze moeten gaan beslissen dat zij allemaal vogelvrij door de woestijn gaan, terwijl ze weten dat ze opgewacht worden door terroristen is dat FOUT. Het is kut, ik weet het.
En over dat financiële, daar denk jij duidelijk makkelijker over dan alle teams op dit moment
Ik heb nog een paar DVD's van 2007, hebben? Kan je doen alsof het 2008 isquote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:32 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja, de hufters![]()
![]()
![]()
Ik zou nu wel even goed willen vloeken, heb hier 11 maanden naar uit gekeken verdomme!
Ik denk het niet, de woestijn daar is het terrein van de locals. De organisatie kan daar geen voet aan de grond krijgen zoals zij dat kunnen. Als ze ergens op uit zijn (het overvallen dus) dan zal ze dat lukken, niet goedschiks dan kwaadschiks. De beschaving is daar niet zo ontwikkeld als hier, daar kijken ze niet op van een mensenleven meer of minder.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik doelde op de organisatie, voor kleinere teams zal dit veelal een nekslag zijn, de grotere teams overleven het wel.
Dat zal wel verzekeringswerk worden.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:21 schreef -chefke- het volgende:
[..]
dat is inderdaad een ramp voor de teams sponsors zijn mega ontvreden natuurlijk geen reclame enzo op tv.
dat wordt/ is een ramp.
Omdat dat geen garantioe biedt tegen bv. stingers...quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:24 schreef Oksel het volgende:
Jezus, wat een drama.
Waarom trekken ze niet als colonne door onveilige gebieden, met wat pantservoertuigen erbij?
Ik neem aan dat de organisatie volledig ingedekt is. Anders kunnen ze niet eens een Dakar organiseren met zo'n risico.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:34 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wow ik denk dat er flink wat schadeclaims gaan volgen!
-Teams
-Sponsors
-TV stations
![]()
Voornamelijk VW denk ik indd. Mitsu had 3-4 jaar terug een budget van 75 miljoen dat zal nu niet zo heel veel hoger liggen gezien de financiele situatie bij het moederbedrijf.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Inderdaad. De organisatie zal volgens de regelementen wel gevrijwaard zijn van dit soort beslissingen, maar iemand zal de schade moeten betalen. Sommige teams lopen hier miljoenen (misschien wel honderden miljoenen, VW, Mitsubishi) schade op, en dat moet betaald worden. Hoe dat gaat gebeuren ben ik zeer benieuwd naar. Ik hoop op een aangepaste route later dit jaar.
Gratiesj?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:34 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik heb nog een paar DVD's van 2007, hebben? Kan je doen alsof het 2008 is
De TV uitzendingen kunnen gewoon doorgaan hoor, die bevatten inhoudelijk toch niets, en laten geen beelden zien. Dat is alleen maar een uur geblaat over het prive leven van een monteur op een servicewagen ofzo.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:38 schreef Alexxxxx het volgende:
"ja dames en heren, dan gaan we nu voor de 18e keer deze maand dire kwartier kijken hoe Allard kalff een zandkasteel bouwt!"
Ja hee, ik ben sinterklaas nietquote:
Tegen verzendkosten?quote:
quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:41 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
De TV uitzendingen kunnen gewoon doorgaan hoor, die bevatten inhoudelijk toch niets, en laten geen beelden zien. Dat is alleen maar een uur geblaat over het prive leven van een monteur op een servicewagen ofzo.
Ik zal er eens over nadenkenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:43 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Tegen verzendkosten?![]()
![]()
[..]hoe waar
Die komen straks pas met de officiele verklaring.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:35 schreef Klonk het volgende:
op de officiele dakarsite nog niets te vinden...
Dat lijkt me vanzelfsprekendquote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:55 schreef BlackRhino het volgende:
Zouden mensen hun inschrijfgeld terug krijgen eigenlijk? Damn, moet je nagaan... jarenlang sparen, trainen etc en dan pats, boem, afgelast
Dat lijkt mij nog niet zo vanzelfsprekend. Dat inschrijfgeld is nodig om de rally te kunnen organiseren, het lijkt me niet dat al dat geld zomaar klaarligt om terug te geven.quote:
behandeld? Genegeerd bedoel je?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 13:00 schreef BlackRhino het volgende:
Nou, dat moet ik nog zien eigenlijk.... volgens mij is de organisatie van de Dakar best stug. Heb je de DVD Race to Dakar gezien? En dan vooral het stukje hoe de mensen die 'afhaakte' behandeld werden....
quote:A.S.O. cancels the 2008 edition of the Dakar rally
After different exchanges with the French government - in particular the Ministry for Foreign Affairs - , and based on their firm recommendations, the organisers of the Dakar have taken the decision to cancel the 2008 edition of the rally, scheduled from the 5th to the 20th of January between Lisbon and Senegal’s capital.
Based on the current international political tension and the murder of four French tourists last 28th of December linked to a branch of Al-Qaeda in Islamic Maghreb, but also and mainly the direct threats launched directly against the race by terrorist organisations, no other decision but the cancellation of the sporting event could be taken by A.S.O.
A.S.O.’s first responsibility is to guarantee the safety of all: that of the populations in the countries visited, of the amateur and professional competitors, of the technical assistance personnel, of the journalists, partners and rally collaborators. A.S.O. therefore reaffirms that the choice of security is not, has never been and will never be a subject of compromise at the heart of the Dakar rally.
A.S.O. condemns the terrorist menace that annihilates a year of hard work, engagement and passion for all the participants and the different actors of the world’s biggest off-road rally. Aware of the huge frustration, especially in Portugal, Morocco, Mauritania and Senegal, and beyond the general disappointment and the huge economical consequences in terms of direct and indirect repercussions for the countries visited, A.S.O. will continue to defend the major values of great sporting events and will carry on its engagement for a durable development through the Actions Dakar, started 5 years ago in sub-Saharan Africa with SOS Sahel International.
http://www.dakar.com/indexus.html
Da's kut, had er net zo'n zin in . . .quote:Op vrijdag 4 januari 2008 11:50 schreef Paupermans het volgende:
Ik denk dat het helaas niet meevalt...
http://www.trucksfromholland.nl/index.php?page=31#40
[..]
Dit wordt echt niet "even" afgelast hoor. Bij zo'n groot evenement is er voor de organisatie ook flink wat te verdienen, dus dit is echt wel een weloverwogen keus geweest. Ik vermoed ook dat de organisatie een clausule bij het inschrijvingsformulier heeft ingebouwd dat ze te allen tijde de rally mag aflasten als ze daar gegronde redenen voor hebben. Meer dan het inschrijfgeld terugkrijgen wordt het niet denk ik, wat inderdaad wel erg lullig is voor de kleinere teams die dit lastiger kunnen opvangen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 13:35 schreef JoMo0 het volgende:
En dat allemaal voor niets . Volgend jaar wordt het dan natuurlijk ook niets meer . Dakar is dus helemaal afgelopen dan . Wie wil nu nog zoveel moeite & geld gaan steken in een rally die "even" wordt afgelast.
In het persbericht staat dat de 2009 editie geen gevaar loopt....quote:Op vrijdag 4 januari 2008 13:35 schreef JoMo0 het volgende:
En dat allemaal voor niets . Volgend jaar wordt het dan natuurlijk ook niets meer . Dakar is dus helemaal afgelopen dan . Wie wil nu nog zoveel moeite & geld gaan steken in een rally die "even" wordt afgelast.
neuh maar vooral veel van de kleinere teams zijn een hoop geld kwijt dat ze maar moeten zien terug te krijgen. Niet alleen inschrijfgeld maar ook alle investering in apparatuur en voertuigenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 13:42 schreef sanger het volgende:
[..]
In het persbericht staat dat de 2009 editie geen gevaar loopt....
Omdat ze daar nu nog bar weinig van wetenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 13:42 schreef sanger het volgende:
[..]
In het persbericht staat dat de 2009 editie geen gevaar loopt....
Ik denk dat dat een verzekeringskwestie gaat worden.....quote:Op vrijdag 4 januari 2008 13:45 schreef Magneet het volgende:
[..]
neuh maar vooral veel van de kleinere teams zijn een hoop geld kwijt dat ze maar moeten zien terug te krijgen. Niet alleen inschrijfgeld maar ook alle investering in apparatuur en voertuigen
alles is nu nog in Lissabon dus de meesten kunnen terugrijden natuurlijk. Voor de teams die over het water heen moeten is het wat lastiger ja.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 13:46 schreef JoMo0 het volgende:
Het probleem is nu natuurlijk voor alle teams , wat nu ? Vluchten , hotels e.d. zijn niet geboekt. Drama zeg.
wij ookquote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:50 schreef Peterselieman het volgende:
Echt jammer dit. Had me er op verheugd
Geloof me, er gaat ook voor de organisatie zo ontzettend veel geld in om dat het aflassen geen overhaaste en onterechte beslissing is. Ze beslissen wel over de veiligheid van 2700 man.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 15:35 schreef Kill_em_all het volgende:
Weet niet wat ik ervan moet denken. Het probleem is een beetje dat er zo'n beetje altijd wel wat aan de hand was zoals oorlog, rebellen of de kans op overvallen of wat dan ook en die 3 zijn echt niet minder gevaarlijk dan ''terroristen''. Sowieso word alles tegenwoordig al snel op terrorisme gegooid en word er extreem angstig over gedaan. Tja op die manier kunnen we maar beter allemaal in betonnen bunkers gaan wonen en vooral niet naar de grote boze buitenwereld gaan.
Tenzij de organisatie echt bewijzen heeft dat er aanslagen op de rally geplanned waren (en dan niet samir A stijl, maar echte plannen) dan hebben ze natuurlijk groot gelijk om de boel af te lasten, maar als het alleen maar geruchten ed zijn dan hadden ze beter door kunnen gaan want je kan er nu haast wel vanuit gaan dat je ieder jaar wat gaat horen over zogenaamd terrorisme (net zoals er vroeger altijd al sprake was op de kans om overvallen te worden ed) en kan je net zo goed helemaal stoppen met dakar.
quote:LISSABON - Jan de Rooy uit Son stopt met het rijden van de Dakar-rally. Dat zei hij vrijdag tegen Omroep Brabant nadat bekend werd dat de rally dit jaar is afgelast vanwege de onveilige situatie in Mauritanië.
De Rooy weigert om nog langer door Afrika te rijden. Hij overweegt enkel nog deel te nemen als de rally in de toekomst buiten Afrika verreden wordt, bijvoorbeeld in Zuid-Amerika.
de Dakarhummers zijn van plasticquote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:21 schreef Repeat het volgende:
Je kan toch nog best meedoen, gewoon zorgen voor goed materieel
[ afbeelding ]
quote:NOUAKCHOTT - Het afgelasten van de Dakar Rally is totaal niet gerechtvaardigd. Dit zei vrijdag de Mauritaanse minister van Buitenlandse Zaken Babah Sidi Abdallah.
De organisatie van de rally besloot vrijdag helemaal van het evenement af te zien 'om veiligheidsredenen', hiertoe aangespoord door de Franse autoriteiten.
Veiligheidsmaatregelen
"Geen enkel nieuw element rechtvaardigt de zorgen die door de Franse organistoren naar voren worden gebracht. Wij hebben alle veiligheidsmaatregelen getroffen om de rally zonder incidenten door Mauritanië te laten gaan'', aldus de bewindsman.
dat vermogen zal geen probleem zijn, De Rooy staat in de quote500 en is goed voor iets van 92 miljoen euroquote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:29 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik kan me goed voorstellen dat die man er een punthoofd van krijgt. Alleen maar gezeik de laatste jaren. Kost elk jaar een vermogen, dat dit jaar dus wéér door de plee gespoeld is. Ben benieuwd of Gerard wel wil blijven rijden.
ff van nu.nl gepluktquote:NOUAKCHOTT - Het afgelasten van de Dakar Rally is totaal niet gerechtvaardigd. Dit zei vrijdag de Mauritaanse minister van Buitenlandse Zaken Babah Sidi Abdallah.
De organisatie van de rally besloot vrijdag helemaal van het evenement af te zien 'om veiligheidsredenen', hiertoe aangespoord door de Franse autoriteiten.
Veiligheidsmaatregelen
"Geen enkel nieuw element rechtvaardigt de zorgen die door de Franse organistoren naar voren worden gebracht. Wij hebben alle veiligheidsmaatregelen getroffen om de rally zonder incidenten door Mauritanië te laten gaan'', aldus de bewindsman.
Acht etappes van de rally zouden in Mauritanië in het westen van de Sahara zijn.
Terroristische dreiging
De Franse regering en de organisatie van de rally van Lissabon naar Dakar zien echter een terroristische dreiging in het evenement in Mauritanië.
Tak van al-Qaeda
Een in Mali aangehouden verdachte in deze zaak is een Algerijn die behoorde tot de terroristische GSPC (Salafistische Groep voor Prediking en Strijd).
Deze voorheen vrijwel exclusief Algerijnse club extremisten noemt zich tegenwoordig 'de Tak van al-Qaeda in de Islamitische Maghreb'. Deze poogt ook buiten Algerije in Noord-Afrika aanslagen te plegen.
Aanhoudingen
De Mauritaanse autoriteiten hebben negen mensen aangehouden sinds de moordpartij op 24 december in het zuiden van het land.
Eerst stelden ze dat het om een gewone misdaad ging, maar vervolgens brachten ze naar buiten dat twee van de drie hoofdverdachten leden van de GSPD moeten zijn geweest.
Maar later stelden de Mauritaanse onderzoekers toch dat allerlei criminele motieven een rol kunnen hebben gespeeld.
Schadevergoeding
De Portugese stad Portimao heeft vrijdag vlak na de afgelasting van de Dakar Rally aangekondigd een schadeclaim in te dienen bij de organisatie. De rally zou de stad tijdens 30e editie aandoen. Portimao wil 1,5 miljoen euro om de gemaakte kosten te dekken.
"Onze advocaten onderzoeken op dit moment de contracten om een vergoeding voor deze investeringen te krijgen'', aldus burgemeester Manuel da Luz van Portimao.
Da Luz zette zijn vraagtekens bij de beslissing de rally te schrappen. "Ik hoop niet dat een politieke aangelegenheid tussen Frankrijk en Mauritanië de reden hiervoor is.''
Stacey
Hans Stacey kon het vrijdag nog nauwelijks geloven dat de Dakar Rally was afgelast. "Het is of ik wakker word uit een nachtmerrie'', reageerde de titelverdediger bij de vrachtwagens.
"Maandenlang werk je toe naar deze wedstrijd, alles zet je er voor opzij. Zelfs met de kerstdagen waren we nog aan het sleutelen aan de truck en dan hoor je vlak voor de start dat het niet doorgaat. Het is ongelooflijk. Maar ik leg me erbij neer. Veiligheid voor alles, zo reëel moet je wel zijn.'
Mja, met wat militair spul er om heen idd... Of in colonne om Mauretanië heen... Maar ik mag hopen dat de organisatie dat ook heeft overwogen....quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:50 schreef raptorix het volgende:
Vraag me af of men niet het risicostuk in Colone had kunnen rijden
Ik denk dat het in Colone rijden in een bezet oorlogsgebied inderdaad minder problemen zou geven dan het rijden onder Terroristische dreiging. Mogelijk omdat 2 strijdende partijen minder belang hebben in het maken van onschuldige burgers dan een terreurnetwerk.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:50 schreef raptorix het volgende:
Vraag me af of men niet het risicostuk in Colone had kunnen rijden
Uhm het laatste waar strijdende legers zich mee bezig houden is burgerslachtoffers. Die vallen in iedere oorlog en er is nog nooit een oorlog door opgehouden. Ja, ww2 met Japan nadat de VS de boel had genuked, ja wat geven legers veel om burgerslachtoffers, in een minuut tijd honderduizendendoden...quote:Mogelijk omdat 2 strijdende partijen minder belang hebben in het maken van onschuldige burgers dan een terreurnetwerk.
quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:21 schreef ThaFreak het volgende:
leger inroepen en klaar voor 2009![]()
[ afbeelding ]
en afgelast is de dakar van 2008quote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:
aflassen is een examenvak op het vmbo TF.
Afgelasten.. Als je verbetert, doe het dan wel goed.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:59 schreef ThaFreak het volgende:
organisatie had geen andere keus dan afgelassen....
verzekering van de ASO heeft zich teruggetrokken dus de ASO geen andere keuze te laten dan afgelassen
Gehehequote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:
aflassen is een examenvak op het vmbo TF.
En zo is datquote:
Je hebt gelijk. Die hele persconferentie was een poppenkast, ze hadden dringend behoefte aan jouw inspirerende woorden. Nu gaat het alsnog goed komenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 20:12 schreef Tism het volgende:
Dit hele evenement zomaar in de prullebak flikkeren is geen optie vind ik.
heb t opstaan. met tranen jah......quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:36 schreef Ambrosius het volgende:
Zometeen in het Sportjournaal (Ned. 3) een reactie van wat NL-ers.
ik kan er niet bij dat dit niet meer in t nieuws komt.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:47 schreef Meike26 het volgende:
Autosport & Studiosport is nooit een sterke combinatie geweest.
Boot is niet zo duur dacht ik eigenlijk?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:21 schreef Alexxxxx het volgende:
Gerucht ging toch als dat de 2009 editie in Zuid-Amerika verreden zou worden, de kans dat dat gebeurd word alleen maar groter denk ik... Maar dan word het voor kleine teams onbetaalbaar... Naar Lissabon kun je nog rijden met je tereiwagen en je servceginaf... kost een paar druppels diesel, maar ok... Om nu die heel zooi op de boot te zetten?
Ik wist niet dat Bexk in 1992 al actief was met de truck. In 1992 heeft Perlini gewonnen, met een Perlini. En de edities daarna, met finish in Rusland door de Kamaz bende. Maar dit even terzijdequote:Op vrijdag 4 januari 2008 16:27 schreef Alexxxxx het volgende:
Nou, Volgens jaar Parijs-Peking dan maar?Die heft Hans Bekxckxkckxkc toch al eens gewonnen, zelfs nog met Brummetje?
iig half/begin jaren 90 deed ie goed mee in de topquote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:49 schreef Alleskids het volgende:
[..]
Ik wist niet dat Bexk in 1992 al actief was met de truck. In 1992 heeft Perlini gewonnen, met een Perlini. En de edities daarna, met finish in Rusland door de Kamaz bende. Maar dit even terzijde
Een Dakar in Zuid-Amerika is geen Dakar maar gewoon een totaal ander soort evenement ...quote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:21 schreef Alexxxxx het volgende:
Gerucht ging toch als dat de 2009 editie in Zuid-Amerika verreden zou worden, de kans dat dat gebeurd word alleen maar groter denk ik... Maar dan word het voor kleine teams onbetaalbaar... Naar Lissabon kun je nog rijden met je tereiwagen en je servceginaf... kost een paar druppels diesel, maar ok... Om nu die heel zooi op de boot te zetten?
Volgens mij is dit niet waar. Bekx heeft het rally virus opgelopen met het sponseren van Erik Verhoef en is in '98 dakar gaan rijden met Brummeke. Twee jaar eeder heeft deze zelfde wagen Parijs-Peking gereden met de broers tijsterman en een Ginaf monteur.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:50 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
iig half/begin jaren 90 deed ie goed mee in de top
Verrek ja, Tijsterman was dat!quote:Op zaterdag 5 januari 2008 01:55 schreef Baan1980 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit niet waar. Bekx heeft het rally virus opgelopen met het sponseren van Erik Verhoef en is in '98 dakar gaan rijden met Brummeke. Twee jaar eeder heeft deze zelfde wagen Parijs-Peking gereden met de broers tijsterman en een Ginaf monteur.
http://www.ginaf.nl/index.php?id=63
Ja, en dat noemen we Camel Trophyquote:Op zaterdag 5 januari 2008 01:38 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Een Dakar in Zuid-Amerika is geen Dakar maar gewoon een totaal ander soort evenement ...
Hopen voor hun dat ze een mogelijkheid tot afgelasting ergens hebben opgenomen in de kleine lettertjes van het sponsor contract?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 02:33 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Wat zou er trouwens gebeuren met alle kosten die de teams gemaakt hebben , sponsorcontracten , ed ? Als er maar geen faillissementen van komen ...
Waren dat niet Kees en Mieke Tijsterman dan? Met de Pajero?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 01:55 schreef Baan1980 het volgende:
de broers tijsterman
Nope, Kees en Willem Tijsterman. Deze laatste rijdt als navigator mee met Wuf van Ginkel.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 11:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waren dat niet Kees en Mieke Tijsterman dan? Met de Pajero?
Silence!quote:Op zaterdag 5 januari 2008 10:27 schreef Impry het volgende:
Mja, ik denk ook niet dat ze het zomaar door één briefje met "I kill you!" erop de hele boel zouden annuleren. Er zijn waarschijnlijk genoeg serieuze bedreigingen/bewijzen daarvoor binnengekomen.
Toch blijft het nog steeds erg raar... benieuwd hoe het volgend jaar gaat...
quote:LISSABON - Het M.A.N.-vrachtwagenteam van Hans Stacey uit Best lijdt door het niet-doorgaan van de Dakar-rally een schade van enkele miljoenen euro's. Dat zegt algemeen manager Fred van Putten van het team.
M.A.N. had in de aanloop naar de rally geïnvesteerd in een nieuwe wagen. Het team denkt er over nu medio dit jaar met de wagen deel te nemen aan de Transsiberië Rally, die loopt van Sint-Petersburg naar Peking.
M.A.N. is vastbesloten om volgend jaar weer deel te nemen aan de Dakar-rally, als die dan nog wordt georganiseerd.
nietquote:Op zaterdag 5 januari 2008 10:27 schreef Impry het volgende:
Mja, ik denk ook niet dat ze het zomaar door één briefje met "I kill you!" erop de hele boel zouden annuleren. Er zijn waarschijnlijk genoeg serieuze bedreigingen/bewijzen daarvoor binnengekomen.
Toch blijft het nog steeds erg raar... benieuwd hoe het volgend jaar gaat...
Geld voor digitale tv aan organisatie gaan eisenquote:Op zaterdag 5 januari 2008 18:07 schreef stinkie het volgende:
Och, eigenlijk valt het nog wel mee, RTL zorgt de komende 2 weken gewoon voor hun dagelijkse reclametijd hoor
En dat is nog het ergste van alles, ik heb speciaal digitale tv genomen om dit jaar dakar op eurosport te kunnen volgen
Misschien moet men maar eens uitwijken naar Zuidelijk afrika. Door Botwana ed , met etappes in de Kalahari woestijn ...quote:Op zaterdag 5 januari 2008 17:05 schreef Alleskids het volgende:
Als dit al een rally kan tegenhouden, dan is er volgend jaar helemaal geen rally meer mogelijk in Afrika. Marokko zou nog kunnen, maar er isook dreiging. Algerije is helemaal onveiligmet de GIA terroristen. Tunesie en Libya kunnen weer wel, maar Tsjaad is gevaarlijk, in Egypte lopen die gekken rond.
Start in Hongarije, door Servia, Italie, oversteek Libye, Tunesie en dan met z'n allen in het vliegtuig naar Senegal, rondje Sengeal en dan finish in Dakar.
Maar de echte Dakar is hiermee begraven, dat is wel duidelijk.
R.I.P. Le Dakar snif
pak er het extra abbo voor BabyTV bijquote:Op zaterdag 5 januari 2008 18:07 schreef stinkie het volgende:
Och, eigenlijk valt het nog wel mee, RTL zorgt de komende 2 weken gewoon voor hun dagelijkse reclametijd hoor
En dat is nog het ergste van alles, ik heb speciaal digitale tv genomen om dit jaar dakar op eurosport te kunnen volgen
Opvoed TV, daar heeft papa ook nog wat aanquote:Op zaterdag 5 januari 2008 19:13 schreef Magneet het volgende:
[..]
pak er het extra abbo voor BabyTV bijEn over een jaar is Sasha verslaafd aan Dora & Diego op NickJr.
Dat afblazen is er hoofdzakelijk gekomen omdat de verzekering van de Dakar zich teruggetrokken heeft natuurlijk ... De organisatie kon dan gewoon geen kant meer op behalve afgelasten...quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:35 schreef bleiblei het volgende:
Lijkt mij dat de Dakar niet zomaar afgelast wordt.
Die geruchten dat er terrorisme dreiging is lijkt me gezien het geld dat er in de Dakar omgaat eerder een gevalletje "we hebben bewijs dat ze de tent opblazen, we weten alleen niet waar dus we kappen de tent af".
Dakar is niet echt een evenement voor en door mietjes, dus dat afblazen doen ze absoluut niet zomaar.
Wat er dan ook gebeurd. Of dit nu met terrorisme te maken heeft of niet. De organisatie draait er dan inderdaad voor op... En dat is voor ze nog erger dan aflasten. Want er is echt geen Dakar de laatste jaren geweest waar geen schade claims van zijn binnen gekomen.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat afblazen is er hoofdzakelijk gekomen omdat de verzekering van de Dakar zich teruggetrokken heeft natuurlijk ... De organisatie kon dan gewoon geen kant meer op behalve afgelasten...
Hustler TV!quote:Op zaterdag 5 januari 2008 18:07 schreef stinkie het volgende:
Och, eigenlijk valt het nog wel mee, RTL zorgt de komende 2 weken gewoon voor hun dagelijkse reclametijd hoor
En dat is nog het ergste van alles, ik heb speciaal digitale tv genomen om dit jaar dakar op eurosport te kunnen volgen
Matzwarte spuitbussen helpen niet tegen bermbommen die met gsm's, infrarood meuk etc. tot ontploffing gebracht wordenquote:Op zondag 6 januari 2008 02:29 schreef Geqxon het volgende:
Bang zijn voor terroristen. Jammer, want dat is nou net wat onze getinte vrienden willen bereiken, angst inboezemen.
Ik had het veel toffer gevonden als onze Dakar vrienden de spuitbussen mat-zwart uit de garage hadden gehaald, om vervolgens Mad-Max style met mini-guns op de motorkap de woestijn door te gaan crossen. Eat that, terrorist fucks.
[ afbeelding ]
Of ze moeten de bende zwaar pantseren waarop de Parijs/Iissabon - Dakar een nieuwe demonstratie run voor defensie voertuigen wordtquote:
Dan had Kamaz zeker gewonnen, aangezien die dus inderdaad met legertrucks racenquote:Op zondag 6 januari 2008 03:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Of ze moeten de bende zwaar pantseren waarop de Parijs/Iissabon - Dakar een nieuwe demonstratie run voor defensie voertuigen wordt.
*Kijk deze zwaar gepantserde MAN die dwars door een Taliban/Al-Qaeida landmijn heen rijdt!
Het is toch ongelooflijk! Koop nu dit product voor uw leger!*
Gewoon voorop laten rijden die Henkquote:Op zondag 6 januari 2008 03:25 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Dan had Kamaz zeker gewonnen, aangezien die dus inderdaad met legertrucks racen
quote:,,Door de huidige politieke situatie is een rally organiseren in Afrika feitelijk niet mogelijk,’’ aldus Lavigne.
De rally werd vrijdag op het laatste moment afgelast omdat wegens bedreigingen de veiligheid niet kon worden gegarandeerd. Bij aanslagen rond Kerstmis werden in Mauritanië, waar de karavaan vanaf 11 januari doorheen zou trekken, zeven mensen gedood.
Het eerste alternatief voor Afrika lijkt Zuid-Amerika te zijn. Er gingen afgelopen jaar al geruchten dat ASO, de organisator van de Dakar Rally, bezig was met de regio Patagonië. Dat zou betekenen dat de rally door Argentinië, Chili en Brazilië zou kunnen trekken. Er liggen daar uitgestrekte woestijnen en berggebieden die min of meer vergelijkbaar zijn met het terrein in Marokko en de Sahara. Een groot nadeel is echter het tijdverschil, waardoor Zuid-Amerika minder interessant is voor sponsors en zendgemachtigden. Een ander alternatief is Oost-Europa/ Azië. De Gobi-woestijn is de grootste ter wereld en Rusland en China vormen een aantrekkelijke markt. Bovendien is het tijdverschil met die regio voor Europa wel gunstig.
Inmiddels maakt ASO, dat ook onder meer de Tour de France organiseert, zich op voor een regen aan schadeclaims. Een eerste inventarisatie gisteren kwam al uit op een bedrag van 200 miljoen euro.
Dit kost ASO 40 miljoen (40000000) euro !!quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vooral Imago schade, financieel is het gerust wel gedekt.
Het niet doorgaan van Le Dakar kost ASO 40 Miljoen euro.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:24 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Lees de post boven je eens. Schadeclaims twv 200 miljoen.
bron: ADquote:Chili wil Dakar Rally
SANTIAGO - Chili is bereid nog dit jaar de Dakar Rally toe te laten. Het nationale bureau van toerisme en het ministerie van Sport doen binnenkort een officieel voorstel aan het Franse ASO, de organisatie van de beruchte woenstijnrally.
De Dakar Rally zou zaterdag zijn begonnen in Lissabon, maar is onder druk van terreurdreiging niet doorgegaan. De Franse veiligheidsdiensten hadden serieuze aanwijzingen voor aanslagen in Mauritanië op de rally. De karavaan zou negen dagen verblijven in het Afrikaanse land.
Chili heeft naar eigen zeggen de ideale omstandigheden voor een monsterrally. Het land is velig, heeft de juiste infrastructuur en voldoende woeste gebieden. ,,Maar het is aan de ASO om een besluit te nemen'', aldus directeur Oscar Santelices van het toerismebureau.
Bron: nu.nlquote:SANTIAGO - Chili is bereid nog dit jaar de Dakar Rally toe te laten. Het nationale bureau van toerisme en het ministerie van Sport doen binnenkort een officieel voorstel aan het Franse ASO, de organisatie van de beruchte woenstijnrally.
De Dakar Rally zou zaterdag zijn begonnen in Lissabon, maar is onder druk van terreurdreiging niet doorgegaan.
De Franse veiligheidsdiensten hadden serieuze aanwijzingen voor aanslagen in Mauritanië op de rally. De karavaan zou negen dagen verblijven in het Afrikaanse land.
'Ideaal'
Chili heeft naar eigen zeggen de ideale omstandigheden voor een monsterrally. Het land is velig, heeft de juiste infrastructuur en voldoende woeste gebieden. "Maar het is aan de ASO om een besluit te nemen", aldus directeur Oscar Santelices van het toerismebureau.
zullen het hopenquote:Op donderdag 10 januari 2008 10:40 schreef Bruce117 het volgende:
Chili wil Dakar Rally
[..]
Bron: nu.nl
waar, waarquote:Op donderdag 10 januari 2008 10:43 schreef Impry het volgende:
Ik heb geruchten gehoord dat Chili de Dakar Rally wil
Op een forum, weet niet meer welke.quote:
Hier waren de uitzendingen door pauper RTL toch altijd al s'avonds, dus enig tijdverschil maakt dan ook weinig meer uit.quote:"Bovendien is het tijdverschil met die regio voor Europa wel gunstig."
Bron: www.pitstop.tvquote:Dakar - ASO lanceert Dakar Series
ASO lanceert dit jaar nog de Dakar Series, in afwachting van de Dakar 2009. De Dakar-organisator beslist binnenkort uit hoeveel proeven de eerste Dakar Series zal bestaan en waar de Dakar 2009 zal plaatsvinden.
Het stof van de afgelasting van de Dakar 2008 is nog niet gaan liggen. Stilaan dringt de impact door van de annulatie, vooral op financieel vlak, niet alleen voor de organisator, maar vooral voor de amateur-deelnemers. In een gesprek met de Franse sportkrant L’Equipe (net als de Dakar onderdeel van Amaury Sport Organisation ASO) bevestigt ASO-partron Patrice Clerc andermaal dat alle deelnemers hun inschrijvingsgeld teruggestort krijgen. Bovendien krijgen de deelnemers aan de Dakar 2008 voorrang bij de editie 2009.
Clerc: “Het is onze bedoeling om alle deelnemers van de editie 2008 voorrang te geven voor de Dakar 2009. We hebben het nog niet beslist, maar ze gaan een voorkeurstarief krijgen. We beloven hen een grootse en mooie Dakar met bijzondere voorwaarden voor inschrijving en deelname.”
Waar de Dakar begin 2009 zal plaatsvinden, is nog niet beslist. Maar ASO wil zeer snel knopen doorhakken.
Clerc: “We gaan bij onze beslissing rekening houden met twee uiterst belangrijke elementen: we trekken enkel en alleen naar een land waar we met open armen ontvangen worden. We gaan ons nergens gaan opdringen. En we trekken enkel en alleen naar een land waar het parcours veilig is. Dat is onze allereerste verantwoordelijkheid. Ik ga me niet op een datum laten vastpinnen, maar ik kan u verzekeren dat u verrast zult zijn door de snelheid waarmee we iets gaan aankondigen over de editie van volgend jaar. We willen geen enkele twijfel laten bestaan over de organisatie van de Dakar 2009. Vandaar dat we snel met iets voor de dag moeten komen.”
Intussen staan landen in de rij om de Dakar te ontvangen. Zo is een delegatie uit Argentinië gisteren met ASO in Parijs gaan praten en Hongarije wil de start van de Dakar 2009 organiseren. Maar Afrika blijft bij ASO bovenaan de lijst staan.
Clerc: “Afrika gaan we niet laten vallen. Er lopen contacten, we gaan trouwens zeer binnenkort weer naar het Afrikaanse continent om er te gaan praten over de toekomst. Maar we gaan niet met de veiligheid sollen. Dat is dé prioriteit der prioriteiten voor een evenement als dat van ons. Maar er zijn nogal wat plaatsen op deze planeet waar je op een 15 tot 20 dagen 8 tot 10.000 km kan afleggen in gebieden met zand en duinen. Er zijn woestijnen in Afrika onder de Sahara, in Zuid-Afrika, in Oost-Afrika, in de Golf, in Azië, in Rusland, in China, in Mongolië, in Australië, in Zuid-Amerika, in de Verenigde Staten, in Mexico, …”
De afgelasting van de Dakar heeft ASO ertoe aangezet om nog dit jaar met de Dakar Series uit te pakken. De Series was oorspronkelijk eerst bedoeld voor lancering in 2009.
Clerc: “We zijn er al sinds 2004-2005 mee bezig en we waren van plan om ermee in 2009 te starten. Wel, dat zal nu vroeger gebeuren, we gaan er in ieder geval alles aan doen.”
“Het komt erop neer dat we naast de Dakar twee andere, kortere proeven aanbieden: één tussen de Dakar en de zomer en één tussen de zomer en de volgende Dakar. We willen er dus dit jaar al voor een deel mee uitpakken en ook daarover gaan we binnenkort al wat meer kunnen vertellen.”
Er is haast bij voor ASO, want concurrerende proeven die wél nog door Mauretanië zullen trekken, liggen op de loer. Het gaat om organisaties van voormalige Dakar-leiders Hubert Auriol en Patrick Zaniroli. Auriol organiseert “Légende des Héros” en Zaniroli staat in november voor zijn “Transafricaine”. Bovendien moet ASO rekening houden met de proeven van de FIA Wereldbeker Rallyraid en heel wat teleurgestelde Dakaristen hebben al hun oog laten vallen op de “Transorientale” van René Metge, die van 12 tot 28 juni tussen Sint-Petersburg en Peking gehouden wordt.
In het gesprek met L’Equipe komt Clerc ook nog terug op de afgelasting zelf van de Dakar 2008. Twee dagen vòòr de annulatie, op 2 januari, werd ASO in een onderhoud met de Franse regering op de hoogte gebracht van het dreigende gevaar, maar toen was er nog geen sprake van om de rallyraid af te voeren. De dag erop, op 3 januari, kwam dan plots het negatieve reisadvies van de overheid, waarmee het doodvonnis van de Dakar werd getekend.
Clerc: “Het moge duidelijk zijn dat er iets gebeurd is -en ik denk nooit te weten te komen wat het precies was- waardoor plots de alarmfase nog opgedreven werd en waardoor de regering met die aankondiging kwam. Sindsdien heb ik verklaringen gezien van verscheidene terreur-experten die ons gelijk hebben gegeven. Volgens sommigen was de rally het doelwit.”
De kritiek dat ASO geen plan B had voor deze Dakar, wuift Clerc weg. Ondermeer de Amerikaan Robby “Hummer” Gordon is omwille van het gebrek aan een noodplan fel uitgevallen naar ASO.
Clerc: “Je kunt enkel met een plan B voor de dag komen tijdens de race, om etappes te neutraliseren of te schrappen. Ik wil niet grappig doen, maar in dit geval was plan B iedereen in Lissabon laten inchecken voor een luchtbrug naar Dakar.”
Het zou kunnen dat ASO volgende week al meer details geeft over zijn nieuwe plannen.
Bron: AT5quote:Amsterdam Dakar Challenge afgelast
Donderdag 10 januari 2008
De Amsterdam Dakar Challenge, een alternatief voor de echte woestijnrace, is voorlopig afgelast. Dit vanwege de terreurdreiging in Mauretanië.
De laatste honderd deelnemers zouden op 16 februari vertrekken, maar door de huidige gespannen situatie in het Afrikaanse land en op advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijven ze thuis. Eerder werd de Dakar Rally om dezelfde reden afgelast.
De trip wordt waarschijnlijk uitgesteld tot het najaar. De organisatie komt wel met een alternatief voor de rijders: de Siberia Challenge.
niet grappigquote:Op woensdag 16 januari 2008 20:39 schreef Koebus het volgende:
Hier een foto van de Dakar winnaar 2008.
http://www.fotobewaren.nl/foto/dakar-2008-winnaar-72904.html
dan nog is t nie grappigquote:Op donderdag 17 januari 2008 00:12 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Helaas treft het wel precies het heikele punt waar alles op dit moment om draait.
Oh?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:03 schreef Klonk het volgende:
Dan volg je berichtgeving niet goedEr wordt volgens mij serieus gepraat over een start in een of ander Oostblokland en dan verder naar Dubai en omgeving.
Dan is het gewoon lariekoek. Zomaar wat in het wilde weg gaan roepen en dan "opeens" niet meer weten waar het vandaan komt. Jaja, waar heb ik het meer gezien . . .quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:14 schreef Klonk het volgende:
daar moet ik met schaamte toegeven dat ik dat niet meer weet, ergens op internet, ik geloof op de site van het AD of autoweek ofzo![]()
doe is normaal kut jongquote:Op zaterdag 19 januari 2008 20:53 schreef ThunderChild het volgende:
[..]
Dan is het gewoon lariekoek. Zomaar wat in het wilde weg gaan roepen en dan "opeens" niet meer weten waar het vandaan komt. Jaja, waar heb ik het meer gezien . . .![]()
linkje?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 21:33 schreef Geqxon het volgende:
Goed nieuws, de eerste Dakar voertuigen worden tegen dumpprijzen op Marktplaats gezet.
waar weet je dit allemaal van alleskids ?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:41 schreef Alleskids het volgende:
Dakar 2009 ( bijna zeker)
De keuring en ceremoniele start in Lissabon (een contractuele verplichting en practisch voor de Europese delenemers) begin december om daarna de overtocht te maken naar Argentinie. Om in januari van Argentinie naar Chili te trekken, onder andere door de Atacama woestijn in Chili, waar 30 % vande proeven zal plaats hebben.
Afrika zal ook in 2010 worden vermeden, mede op aandringen van Mitsubishi.
De Dakar Series, als opwarmertje voor Dakar, en wellicht dat er enige prijzen en voorkeurs behandelingen te winnen zijn voor Dakar 2009, zal in april in Hongarije en Roemenie plaats hebben, en de tweede rally in september, van Portugal naar Marokko, dus een soort van goedmakertje voor Dakar 2008.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |