quote:Dakar Rally in gevaar
Uitgegeven: 4 januari 2008 10:46
LISSABON - De Dakar Rally wordt mogelijk afgelast vanwege veiligheidsproblemen in Mauretanië. Dat heeft een van de deelnemers vrijdag aan het Engelse persbureau Reuters verteld. De Dakar Rally start zaterdag in Lissabon.
Novum Nieuws
De Franse autoriteiten hebben de organisatie gewaarschuwd voor mogelijke terroristische aanslagen in Mauretanië. Daar werden vorige maand vier Franse toeristen gedood. De rallykaravaan verblijft van 11 tot 19 januari in Mauretanië.
Bevestiging
"Ons is verteld dat de organisatie vanmiddag met een officiële mededeling komt'', zei de deelnemer die anoniem wil blijven.
Ook de Portugese televisiezender SIC berichtte dat de race wellicht afgelast zou worden.
De organisatoren, de Franse Amaury Sport Organisation, waren niet bereikbaar voor commentaar.
quote:Officiele statment
A.S.O. cancels the 2008 edition of the Dakar rally
After different exchanges with the French government - in particular the Ministry for Foreign Affairs - , and based on their firm recommendations, the organisers of the Dakar have taken the decision to cancel the 2008 edition of the rally, scheduled from the 5th to the 20th of January between Lisbon and Senegal’s capital.
Based on the current international political tension and the murder of four French tourists last 28th of December linked to a branch of Al-Qaeda in Islamic Maghreb, but also and mainly the direct threats launched directly against the race by terrorist organisations, no other decision but the cancellation of the sporting event could be taken by A.S.O.
A.S.O.'s first responsibility is to guarantee the safety of all: that of the populations in the countries visited, of the amateur and professional competitors, of the technical assistance personnel, of the journalists, partners and rally collaborators. A.S.O. therefore reaffirms that the choice of security is not, has never been and will never be a subject of compromise at the heart of the Dakar rally.
A.S.O. condemns the terrorist menace that annihilates a year of hard work, engagement and passion for all the participants and the different actors of the world's biggest off-road rally. Aware of the huge frustration, especially in Portugal, Morocco, Mauritania and Senegal, and beyond the general disappointment and the huge economical consequences in terms of direct and indirect repercussions for the countries visited, A.S.O. will continue to defend the major values of great sporting events and will carry on its engagement for a durable development through the Actions Dakar, started 5 years ago in sub-Saharan Africa with SOS Sahel International.
http://www.dakar.com/indexus.html
quote:Bericht vanuit MAN kamp
De teammanager Fred van Putten van MAN, het team waar Hans Stacey voor rijdt, laat weten dat het team begrip heeft voor het besluit van de organisatie. "Als de veiligheid voor de deelnemers niet te garanderen is, heb ik alle begrip voor dit besluit," aldus Van Putten. "Je moet het rationeel bekijken: als de Franse contraspionage aanwijzingen heeft voor bedreigingen en aanslagen, dan kun je de rally niet laten doorgaan."
De afgelasting van Dakar is voor deelnemer Jaap van der Kooy een persoonlijk drama. De Nederlander zou voor de vijftiende keer deelnemen aan de rally. "Ik heb een half jaar lang dag en nacht getraind en alles opzij gezet. Geld noch moeite is gespaard. In de vorige veertien jaar heb ik me nooit onveilig gevoeld in de rally. Nou ja, ons team is één keer overvallen. Maar in Nederland gebeurt ook wel eens wat, toch?"
Ja, hey, ik moet mn reputatie als onruststoker toch waar maken he?quote:Op woensdag 2 januari 2008 00:13 schreef Barcaconia het volgende:
Onterechte diskwalifikaties zijn er nog nooit uitgedeeld.
beetje mix van beide met een vleugje Franse slag.quote:Op woensdag 2 januari 2008 00:54 schreef sander89 het volgende:
Zijn die regels niet duidelijk, of zijn er weer een paar elk jaar dom?
tvp
Van mij mag jequote:Op woensdag 2 januari 2008 00:15 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja, hey, ik moet mn reputatie als onruststoker toch waar maken he?
En Henk gaat dit jaar natuurlijk gewoon weer winnen, zoals het hoort, Loprais 2e, en een of andere assistentie Kamaz word derde.
geen problemen mee nier.quote:Op woensdag 2 januari 2008 08:47 schreef Bertjeee het volgende:
pics doen het niet?
quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:35 schreef Dangel het volgende:
schlesser-fan meldt
AR hoopt er over een paar jaar ook bij te zijnquote:Op woensdag 2 januari 2008 14:10 schreef dekkered het volgende:
ik ben er ook weer bij (in dit topic)
Theo in de 601 rijdt de assistentie 6X6 bij van Deijnequote:Op woensdag 2 januari 2008 23:24 schreef Bruce117 het volgende:
Heb er weer zin in.
[ afbeelding ]
Deze blijven mooi
Ja vraag ik me ook af. Zit hier in India en Dakar kan ik alleen volgen via rtlgemist.quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:14 schreef eNaSnI het volgende:
Op RTLGp.nl kun je uitzendingen terugzien. Het zal wel aan mij liggen, maar waar zijn de RTL GP: Dakar 2008 - Afl.1 t/m 4 gebleven?
Die zijn toch al geweest? Ik vernam geen probleem.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:20 schreef Alleskids het volgende:
MAN schijnt tochwel serieuse probleen te hebben met de assen. En er is nog steeds niks over bekend, dus nog even duimen dat ook MAN er dor komt.
zal der eens aan beginnenquote:Op donderdag 3 januari 2008 14:05 schreef Autoreply het volgende:
Wie klust er een OP met de nederlandse deelnemers in elkaar?
#680 Dutch Team Dakarquote:Op donderdag 3 januari 2008 18:38 schreef Toempf het volgende:
Tvp, van wie was trouwens die verchroomde truck? Dat zag er wel aardig bizar uit
Niks gezegd
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 3 januari 2008 19:56 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik ben begonnen met alle auto deelnemers.
Heb het al bijna af
Ik heb via PM gestuurt dus zal wel ontvangen hebben hoop ik?quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:00 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
![]()
header is klaar, moet alleen nog kleurtje kiezen![]()
vrachtwagens ben ik mee bezig en zal ook wel snel klaar zijn![]()
je mag btw de code wel pm'en of mailen kan ik hem gelijk in de op gooien
ja gekregen, ga ik der morgen tussenzettenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:11 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik heb via PM gestuurt dus zal wel ontvangen hebben hoop ik?
Maar heb wel wat op andere manier ingedeeld ik weet niet of dat veel uit maakt? Verder zoals je ziet staat wel alle info bij plus nog wat voor auto het is.
edit: nog een bericht: http://www.telesport.nl/a(...)lijk_afgelast__.htmlquote:Dakar Rally in gevaar
Uitgegeven: 4 januari 2008 10:46
LISSABON - De Dakar Rally wordt mogelijk afgelast vanwege veiligheidsproblemen in Mauretanië. Dat heeft een van de deelnemers vrijdag aan het Engelse persbureau Reuters verteld. De Dakar Rally start zaterdag in Lissabon.
Novum Nieuws
De Franse autoriteiten hebben de organisatie gewaarschuwd voor mogelijke terroristische aanslagen in Mauretanië. Daar werden vorige maand vier Franse toeristen gedood. De rallykaravaan verblijft van 11 tot 19 januari in Mauretanië.
Bevestiging
"Ons is verteld dat de organisatie vanmiddag met een officiële mededeling komt'', zei de deelnemer die anoniem wil blijven.
Ook de Portugese televisiezender SIC berichtte dat de race wellicht afgelast zou worden.
De organisatoren, de Franse Amaury Sport Organisation, waren niet bereikbaar voor commentaar.
quote:DAKAR RALLY 2008 AFGELAST!!!
Zojuist is aan de teamcaptains van alle deelnemende teams meegedeeld dat de Dakar Rally 2008 is afgelast. Het nieuws is ingeslagen als een bom. Het rumoer in Mauritanie was bekend, maar een beslissing op dit moment was door weinigen verwacht. Dat het besluit nu al is genomen en niet is uitgesteld tot in Mauritanie kan te maken hebben met de juridische consequenties voor de organisatie. Alle teams zijn met stomheid geslagen en komen nu samen bij de hallen van de keuring. Team Dakarsport.com beraadt zich op het schema voor de komende dagen. Leuker kunnen het niet maken.
Ja, je stuurt als organisatie 500 man vogelvrij de woestijn in, dat is lekker slim.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:02 schreef raptorix het volgende:
Tering zooi, fuck dat al quaida, geeft alleen maar meer sjeu.
Het is niet best. De organisatie is volledig gestopt met het keuren van voertuigen, alles in Lissabon ligt al stil en ze zijn al aan het opruimen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:05 schreef Impry het volgende:
Eerst maar even afwachten tot 13.00u., maar het ziet er niet best uit
Dat heet avontuur.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:10 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ja, je stuurt als organisatie 500 man vogelvrij de woestijn in, dat is lekker slim.
Dat heet verantwoordelijkheid.quote:
Flauwekul, al jarenlang vallen er doden en worden mensen beroofd.quote:
Vooral Imago schade, financieel is het gerust wel gedekt.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:16 schreef sanger het volgende:
Wat zou dit gekost hebben alles bij elkaar?
Doden vallen door ongelukken, net zoals er motorcrossers op een afgesloten circuit omkomen...quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, al jarenlang vallen er doden en worden mensen beroofd.
Ja, als jij nu in je eentje met de auto door Mauritanie wilt gaan, prima. Dat is avontuur. Je doet het immers bewust. De organisatie heeft verantwoordelijkheid over heel erg veel mensen. Als ze moeten gaan beslissen dat zij allemaal vogelvrij door de woestijn gaan, terwijl ze weten dat ze opgewacht worden door terroristen is dat FOUT. Het is kut, ik weet het.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, al jarenlang vallen er doden en worden mensen beroofd.
Berovingen gebeuren we, maar dan door negertjes die graag geld jatten. Dit is anders, dit zijn terroristische groepen die stelselmatig met AK47's de deelnemers willen beroven.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:18 schreef Impry het volgende:
[..]
Doden vallen door ongelukken, net zoals er motorcrossers op een afgesloten circuit omkomen...
En berovingen zijn de laatste jaren ook niet meer voorgekomen voor zover ik weet.
Maar het is onzinnig om die discussie hier nu te voeren, is al vaak genoeg over gesproken.
dat is inderdaad een ramp voor de teams sponsors zijn mega ontvreden natuurlijk geen reclame enzo op tv.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:19 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ja, als jij nu in je eentje met de auto door Mauritanie wilt gaan, prima. Dat is avontuur. Je doet het immers bewust. De organisatie heeft verantwoordelijkheid over heel erg veel mensen. Als ze moeten gaan beslissen dat zij allemaal vogelvrij door de woestijn gaan, terwijl ze weten dat ze opgewacht worden door terroristen is dat FOUT. Het is kut, ik weet het.
En over dat financiële, daar denk jij duidelijk makkelijker over dan alle teams op dit moment
Dat zal waarschijnlijk nu bekeken gaan worden. Maar Libië en Algerije ook niet al te best, dus dat zal wel wat tijd kostenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:18 schreef Coelho het volgende:
Zandbakken genoeg daar toch? Waarom niet ergens anders naar toe?
Inderdaad. De organisatie zal volgens de regelementen wel gevrijwaard zijn van dit soort beslissingen, maar iemand zal de schade moeten betalen. Sommige teams lopen hier miljoenen (misschien wel honderden miljoenen, VW, Mitsubishi) schade op, en dat moet betaald worden. Hoe dat gaat gebeuren ben ik zeer benieuwd naar. Ik hoop op een aangepaste route later dit jaar.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:21 schreef -chefke- het volgende:
[..]
dat is inderdaad een ramp voor de teams sponsors zijn mega ontvreden natuurlijk geen reclame enzo op tv.
dat wordt/ is een ramp.
men werkt maanden zoniet een jaar aan het parcours en dat is niet zomaar even te verleggen. De organisatie legt zelf de route af en legt hem in detail vast. plus dat het logistiek een monsteroperatie is. Nog niet te spreken van vergunningen en lokale voorbereidingen op het gebied van veiligheid.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:22 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Dat zal waarschijnlijk nu bekeken gaan worden. Maar Libië en Algerije ook niet al te best, dus dat zal wel wat tijd kosten
Zal hopelijk verzekering of iets voor zijn?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Inderdaad. De organisatie zal volgens de regelementen wel gevrijwaard zijn van dit soort beslissingen, maar iemand zal de schade moeten betalen. Sommige teams lopen hier miljoenen (misschien wel honderden miljoenen, VW, Mitsubishi) schade op, en dat moet betaald worden. Hoe dat gaat gebeuren ben ik zeer benieuwd naar. Ik hoop op een aangepaste route later dit jaar.
Omdat dan van het rally-gebeuren weinig meer overblijft. Het risico kan nog niet genomen worden tot er een passende oplossing is. Misschien beslissen ze uiteindelijk wel tot jouw oplossing, misschien wordt de rally wel helemaal niet gehouden. Wie zal het zeggen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:24 schreef Oksel het volgende:
Jezus, wat een drama.
Waarom trekken ze niet als colonne door onveilige gebieden, met wat pantservoertuigen erbij?
er is heus wel een plan B anders is het wel een hele slechte organisatiequote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:25 schreef jpjedi het volgende:
[..]
men werkt maanden zoniet een jaar aan het parcours en dat is niet zomaar even te verleggen. De organisatie legt zelf de route af en legt hem in detail vast. plus dat het logistiek een monsteroperatie is. Nog niet te spreken van vergunningen en lokale voorbereidingen op het gebied van veiligheid.
Alternatieve route is onmogelijk.
Inderdaad, dat was een beetje mijn punt. Er moeten in al het detail routeboeken komen, en precies wat jij zegt, alle voorbereidingen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:25 schreef jpjedi het volgende:
[..]
men werkt maanden zoniet een jaar aan het parcours en dat is niet zomaar even te verleggen. De organisatie legt zelf de route af en legt hem in detail vast. plus dat het logistiek een monsteroperatie is. Nog niet te spreken van vergunningen en lokale voorbereidingen op het gebied van veiligheid.
Alternatieve route is onmogelijk.
Pas jij de TT even aanquote:
Ja, de huftersquote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:21 schreef Barcaconia het volgende:
Leuke TT trouwens Alexxxx, alle teams zijn nu gediskwalificeerd
Ik heb bij een Rallye nog nooit een plan B gezien wat betreft de route hoor. De voorbereidingen gaan erg ver en laten niet toe van te voren voor de veiligheid ook een alternatief parcours uit te zetten met alle logistieke ondersteuning, veiligheidsvoorzieningen, verbindingen, vergunningen, visums etc etc.. Gaat simpelweg niet imo.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:28 schreef ASroma het volgende:
[..]
er is heus wel een plan B anders is het wel een hele slechte organisatie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |