quote:Aangifteprogramma 2007 beschikbaar
Vóór 1 april 2008 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2007 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2007 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.
Let op!
Om de elektronische aangifte 2007 te ondertekenen, hebt u een DigiD-inlogcode nodig. U kunt uw DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt u op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl/aanvragen.
quote:Als u een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet u voor 1 april 2008 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als u een aangiftebiljet hebt gehad, kunt u het aangifteprogramma 2007 gebruiken.
Hebt u geen aangiftebrief of -biljet voor 2007 gehad? Maar verwacht u wel dat u meer dan ¤ 13 terugkrijgt van ons? Dan kunt u ook aangifte doen met het aangifteprogramma. U kunt tot en met 31 december 2012 geld terugvragen.
Aangifte doen
U kunt op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch
Hiervoor kunt u het aangifteprogramma 2007 downloaden.
op papier
Hiervoor kunt u het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.
Extra controle
Had u of uw fiscale partner vermogen, zoals spaartegoeden, beleggingen, een vakantiewoning of een door u verhuurde woning? Wij besteden hier bij de behandeling van uw aangifte 2007 extra aandacht aan.
Aangifteprogramma downloaden:quote:Wanneer krijgt u van ons bericht?
Als uw aangifte vóór 1 april 2008 bij ons binnen is, krijgt u doorgaans vóór 1 juli 2008 bericht. U krijgt dan te horen of u een bedrag moet betalen of dat u een bedrag terugkrijgt. Meestal zult u dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2007 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvangt u de definitieve aanslag over 2007. Wij beoordelen aan de hand van uw aangifte ook of u al belasting en premie moet betalen over 2008. In dat geval krijgt u een voorlopige aanslag 2008.
Thanks voor je snelle antwoord, Ik heb een brief van de aannemer dat de oplevering tussen 13/10 en 16/11 gepland staat.quote:Op woensdag 2 januari 2008 11:44 schreef fisc het volgende:
ja, mits het in de planning zit (en je dit aannemelijk kan maken) dat de woning voor eind 2009 bewoond gaat worden (art 3.111 lid 3)
thanks, heb hem even in de OP geplaktquote:Op woensdag 2 januari 2008 13:40 schreef Adelante het volgende:
Dit is het [CENTRAAL] Belastingaangifte 2007 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2007.
[ afbeelding ]
[..]
[..]
[..]
Aangifteprogramma downloaden:
Microsoft Windows
Mac OS X
Linux
Belastingaangifte 2007
Daar staat het antwoord.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 16:25 schreef ManAtWork het volgende:
Dat is dubbel posten.
En het staat er wel!
Slotje!
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik heb namelijk nooit beweerd dat je de lening van het normbedrag af moet halen. Ik stel alleen dat áls je een IBgroep-lening hebt, je het stelsel van de normbedragen moet gebruiken (en dus niet de werkelijke kosten mag aftrekken). Precies zoals je het vorig jaar hebt gedaan, dus.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:46 schreef exode het volgende:
aftrek studiekosten...gooi hem in het centrale topic.
...
Maar nu lees ik in het topic aftrek studiekosten dat dit niet zou mogen Don James (lening wordt gezien als stufi en moet dus van het normbedrag afgetrokken worden),
...
Toch staan ze er echt, laatste pagina:quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:45 schreef ATCO het volgende:
Misschien dat ManAtWork het mij dan even kan uitleggen maar ik zie daar echt geen normbedragen voor 2007 staan.
Wat kan ik opvoeren voor de studiekosten van 2007? Vorig jaar heb ik de normbedragen van 2006 opgevoerd omdat ik niet ruim hierboven kom. Dit jaar wil ik dit weer, maar ik zie net als Billy_Mack nergens de normbedragen staan.
Lees nou gewoon eens te toelichting met het voorbeeld. Goed lezen en het staat er wel. 2007 is veranderd ten opzichte van 2006.quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:45 schreef ATCO het volgende:
Misschien dat ManAtWork het mij dan even kan uitleggen maar ik zie daar echt geen normbedragen voor 2007 staan.
Wat kan ik opvoeren voor de studiekosten van 2007? Vorig jaar heb ik de normbedragen van 2006 opgevoerd omdat ik niet ruim hierboven kom. Dit jaar wil ik dit weer, maar ik zie net als Billy_Mack nergens de normbedragen staan.
2004 kan nog makkelijk, je moet alleen nog even de digitale handtekening aanvragen als je die nog niet gebruikt hebt. (5 jaar na onstaan van de belastingschuld (art 45 uitvoeringsregeling IB 2001)). Het is niet voor niets dat de belastingdienst nog software aanbied voor deze jaren.quote:Op woensdag 2 januari 2008 19:27 schreef emileuitapeldoorn het volgende:
ik heb net 2005 en 2006 aangegeven nu 2004 nog (maar dat kan niet met digid :S)
tevens tvp
Dit kan zeker! Vergeet niet om, buiten de rente voor je hypotheek, ook je kosten voor de notaris af te trekken.quote:Op woensdag 2 januari 2008 11:39 schreef amokjeeh het volgende:
Is het mogelijk om al kosten voor een nieuwbouwhuis op te voeren terwijl je er nog niet woont? Ik woon nog thuis en mijn appartement wordt vanaf april 2007 gebouwd.
Ik heb het nogmaals doorgelezen en zie echt nergens de normbedragen voor 2007 staan. De voorbeeldberekening is een berekening over studiekosten 2003/2004/2005 en definitief omzetting in schuld.quote:Op woensdag 2 januari 2008 23:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Lees nou gewoon eens te toelichting met het voorbeeld. Goed lezen en het staat er wel. 2007 is veranderd ten opzichte van 2006.
Normbedragen voor 2007 worden dus in het geheel niet gebruikt.quote:Berekening aftrek 2007:
– De werkelijke studiekosten zijn meer dan twee maal de totale
normbedragen.
• Het totaal van de werkelijke studiekosten bedraagt (¤ 8.000 +
¤ 5.000 + ¤ 3.000 =) ¤ 16.000.
• Het totaal van de normbedragen is ¤ 7.900.
– De prestatiebeurs is niet omgezet in een gift.
– In 2007 is aftrekbaar het totaal van de ontvangen prestatiebeurs
¤ 5.200.
ja kloptquote:Op donderdag 3 januari 2008 01:49 schreef fisc het volgende:
[..]
2004 kan nog makkelijk, je moet alleen nog even de digitale handtekening aanvragen als je die nog niet gebruikt hebt. (5 jaar na onstaan van de belastingschuld (art 45 uitvoeringsregeling IB 2001)). Het is niet voor niets dat de belastingdienst nog software aanbied voor deze jaren.
Zelfs na het overschrijden van deze termijn maak je nog een kans (ambtshalve), maar dit is echt afhankelijk van de inspecteur die je treft.
Groetjes.
Ok, gelukkig maarquote:Op woensdag 2 januari 2008 20:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik heb namelijk nooit beweerd dat je de lening van het normbedrag af moet halen. Ik stel alleen dat áls je een IBgroep-lening hebt, je het stelsel van de normbedragen moet gebruiken (en dus niet de werkelijke kosten mag aftrekken). Precies zoals je het vorig jaar hebt gedaan, dus.
ik begrijp hoe het werkt met aftrekken van studieposten.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:46 schreef exode het volgende:
aftrek studiekosten...gooi hem in het centrale topic.
Mijn vriendin had in 2007 geen recht meer op stufi en ontving t/m augstus 2007 een lening van de IB groep. Ik ging (en ga) er vanuit dat er ten opzichte van 2006 niets is gewijzigd. Toen heb ik voor haar de normbedragen opgevoerd. Met deze wijsheid zou ik dus 8* het normbedrag opvoeren.
Maar nu lees ik in het topic aftrek studiekosten dat dit niet zou mogen Don James (lening wordt gezien als stufi en moet dus van het normbedrag afgetrokken worden), in de topics van 2006 wordt hier echter niet over gesproken. Sterker nog in de topics van 2006 wordt de lening meteen aan de kant gezet als zijnde geen stufi.
Is er iets veranderd? Volg ik het allemaal niet meer? Of is er een verandering van inzicht van de belastingkenners hier?
bedankt voor je reactie. Vervolg vraag: Het jaar erna heb ik wel inkomen.quote:Op maandag 7 januari 2008 13:55 schreef ManAtWork het volgende:
Klopt. Dit verrekenbaar 'verlies' is compensabel met een toekomstig jaar.
Restant persoonsgebonden aftrek voorgaande jaren.
Kun je aangeven bij 'te verrekenen bedragen', 'verliezen', 'nog te verrekenen verliezen uit werk en woning (box 1) uit vorige jaren'.quote:Op maandag 7 januari 2008 16:29 schreef GForceT1 het volgende:
[..]
bedankt voor je reactie. Vervolg vraag: Het jaar erna heb ik wel inkomen.
Voer ik dan nogmaals die aftrekpost op? of 'onthoudt' de belastingdienst dat en verrekenen zij dat met mijn aangifte 2008?
Heffingskortingen overhevelen kan niet. Wel kun je heffingsvrije sommen (sommige box 1 en/of box 3 bestanddelen) overhevelen. En naar eigen inzicht (het meest voordelig) verdelen van aftrekposten behoort tot de mogelijkheden.quote:Op maandag 7 januari 2008 14:46 schreef Verbal het volgende:
Hoi, eenvoudige boerenlul met 0 verstand van belastingen hier
Ik ben vorig jaar getrouwd, mijn vriendin vrouw werkt parttime (t/m september twee dagen per week, vanaf oktober op een 0-urencontract, dat overigens per saldo ook twee dagen per week oplevert). Ikzelf werk fulltime. Afgezien van het feit dat wij nu automatisch fiscaal partner zijn en ik dus voor ons allebei moet invullen, zitten er nog fiscale voordelen aan (ik heb ooit iets gehoord over het overhevelen van heffingskortingen?).
V.
quote:Op maandag 7 januari 2008 17:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heffingskortingen overhevelen kan niet. Wel kun je heffingsvrije sommen (sommige box 1 en/of box 3 bestanddelen) overhevelen. En naar eigen inzicht (het meest voordelig) verdelen van aftrekposten behoort tot de mogelijkheden.
Het kan. Vul het programma in als je alle JOG-en hebt. Waar nodig en van belang vul je aftrekposten (eigen woning? ziektekosten? studiekosten?) en je box 3 in en het programma geeft aan waar je recht op hebt.quote:Op maandag 7 januari 2008 17:12 schreef ForumGek het volgende:
Vraagje:
Ik heb afgelopen jaar van januari t/m augustus full-time gewerkt (tussen 2 opleidingen in dus). In feite heb ik dus geen bijbaan / vakantiewerk gehad, maar gewoon een full-time job. Nou is het wel zo dat ik niet meer verdiend heb dan die ondergrens van 17.843 ofzo. Kan ik nu gewoon online mijn formulieren invullen (daar vragen ze echter niet om wát voor werk het was). En krijg ik dan al mijn betaalde loonheffing terug net zoals voorgaande jaren ?
Ik studeer dus weer sinds september en werk nog steeds bij dezelfde werkgever zo'n 16 uur p/w. Ik heb afgelopen jaar ook maar 1 werkgever gehad.
Vraag in het kort: afgelopen jaar gewerkt, minder dan ondergrens van bijna 18.000. Kan ik nu al mijn loonheffing terugkrijgen ?
maar stel dat hij meer dan 15000 verdiend en zij minder dan 6000, dan kan zij de heffingskorting wel uitlaten betalen op haar rekening toch?quote:Op maandag 7 januari 2008 17:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heffingskortingen overhevelen kan niet. Wel kun je heffingsvrije sommen (sommige box 1 en/of box 3 bestanddelen) overhevelen. En naar eigen inzicht (het meest voordelig) verdelen van aftrekposten behoort tot de mogelijkheden.
Klopt. Onder de ziektekosten bestaat de mogelijkheid dat aan te geven.quote:Op maandag 7 januari 2008 17:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nou meende ik laatst iets te lezen over het aftrekken van je premie over je aanvullende ziektekostenverzekering. Kan dat kloppen?
Eerst wordt gekeken naar de aangifte van de (in dit geval) vrouw. Als zij de gehele heffingskorting niet terugkrijgt, kijk je naar de belasting die de man betaald. Als dat meer is dan hetgeen de vrouw niet heeft ontvangen, krijgt ze alsnog het verschil uitbetaald.quote:Op maandag 7 januari 2008 17:40 schreef GForceT1 het volgende:
[..]
maar stel dat hij meer dan 15000 verdiend en zij minder dan 6000, dan kan zij de heffingskorting wel uitlaten betalen op haar rekening toch?
jij bent echt mijn belasting heldquote:Op maandag 7 januari 2008 17:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Eerst wordt gekeken naar de aangifte van de (in dit geval) vrouw. Als zij de gehele heffingskorting niet terugkrijgt, kijk je naar de belasting die de man betaald. Als dat meer is dan hetgeen de vrouw niet heeft ontvangen, krijgt ze alsnog het verschil uitbetaald.
Betaalt de man niet voldoende belasting,... helaas.
Kwestie van invullen.
tenzij dat je de notaris hebt meegefinancierd dan mag je deze niet aftrekkenquote:Op donderdag 3 januari 2008 13:57 schreef Patrick244 het volgende:
[..]
Dit kan zeker! Vergeet niet om, buiten de rente voor je hypotheek, ook je kosten voor de notaris af te trekken.
Weet iemand trouwens hoe het eigen woning forfait werkt bij een nieuwbouwwoning?
Probleem is namelijk dat mijn woning ook nog niet voltooid is, dus wat is dan de WOZ-waarde?
Waarom denk je dat je die 600 euro terug zou moeten krijgen?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 21:06 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Vandaag eens aan 't rekenen geweest met mijn laatste loonstrookje en het tj-biljet van vorig jaar (wel even de nieuwe getallen voor arbeidskorting en algemene heffingskorting dr bij gezocht). Was benieuwd wat ik terug kon krijgen, maar dat viel effe keihard tegen.
Heb van januari t/m augustus extra gewerkt bij gebrek aan studie. Heb daarom extra verdiend, over 2007 in totaal een goeie 9000 Euro. Aan loonheffing ingehouden 600 Euro. Maar als ik ga zitten rekenen, kom ik uit op - 90. Geen geld terug dus. Als ik 't invoer in het gewone aangifteprogramma krijg ik nog 120 Euro terug.
Kan ik nou fluiten naar mijn 600 Euro? Of zit ik iets fouts te doen?
I'm afaid soquote:Op dinsdag 8 januari 2008 21:28 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Omdat ik in 2007 jonger was dan 29 jaar, een bijbaantje had, geen ziektekosten of andere buitengewone utitgaven had, meer dan 13 Euro aan loonheffing is ingehouden, ik voor zover ik weet niet getrouwd was, geen kinderen heb als het goed is, geen andere inkomsten had en ook geen recht heb gehad op een Wajong-uitkering.
Maar was niet op de hoogte van die grens van 6.000. Dacht dat ie hoger lag, maar ben kennelijk in de war met iets anders
he niet te lang wachten hoor!quote:Op zondag 6 januari 2008 22:23 schreef emileuitapeldoorn het volgende:
[..]
ja klopt
dat heb ik ook gedaan, wacht nu op digitale handtekening
Hoe zit dat nou precies met studiegeld dan? Kan ik ook het geld wat ik aan boeken heb besteed aftrekken bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 22:21 schreef GForceT1 het volgende:
dude vul gewoon je ziektekostenpremie en je studiegelden in als aftrekpost en je hebt je geld terug
Lees de eerste pagina eens door, daar staat het meeste wel uitgelegd.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 22:00 schreef KneiterS het volgende:
[..]
Hoe zit dat nou precies met studiegeld dan? Kan ik ook het geld wat ik aan boeken heb besteed aftrekken bijvoorbeeld?
Dan kun je kosten voor je PC ook niet aftrekken.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:42 schreef dyna18 het volgende:
Kan iemand mij het volgende duidelijk uitleggen? Wanneer mag je de kosten voor de aanschaf van een PC aftrekken?
(ik studeer niet meer).
Je vult loon voor loonheffing in. Staat ook op je jaaropgave.quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:46 schreef wolferl het volgende:
Moet je nou bij loon, je bruto jaar loon of je netto jaar loon invullen.
En bij reiskosten, moet je alleen de de reis van je huis naar het werk of mag je ook van werk weer naar huis. Want van mijn huis naar mijn werk is 17 km, heen en terug is dus 34 km.
Ook niet als het voor werk is?quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan kun je kosten voor je PC ook niet aftrekken.
Een huis kopen is toch niet zo moeilijk.quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:52 schreef Bullebak het volgende:
tvp, vorig jaar huis gekocht en snap er geen reet van![]()
Volgende week alles regelen.
Nee, beroepskosten zijn allang niet meer aftrekbaar.quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ook niet als het voor werk is?
Wat nou als je gedeeltelijk free-lancer bent? Is dan niet een gedeelte van je pc als beroepskosten op te voeren?quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, beroepskosten zijn allang niet meer aftrekbaar.
Je kunt dan beter zorgen dat je werkgever je een PC beschikbaar stelt.
Dan moet je de PC activeren en kan je het zakelijke deel van de afschrijving ten laste van je resultaat brengen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 19:55 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Wat nou als je gedeeltelijk free-lancer bent? Is dan niet een gedeelte van je pc als beroepskosten op te voeren?
Heb je ergens meer informatie over het 'activeren van de PC'? Ik heb namelijk nog niets daarover kunnen vinden.quote:Op woensdag 16 januari 2008 20:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan moet je de PC activeren en kan je het zakelijke deel van de afschrijving ten laste van je resultaat brengen.
Elk basis hoe-leer-ik-boekhouden-boek kan je daar meer over vertellen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:39 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Heb je ergens meer informatie over het 'activeren van de PC'? Ik heb namelijk nog niets daarover kunnen vinden.
dat wil toch zeggen dat je van je werkgeven géén of weinig vergoeding krijgt van je reiskosten?quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je vult loon voor loonheffing in. Staat ook op je jaaropgave.
En reiskosten mag je invullen als je gebruik maakt van het OV en een OV-verklaring. Je vult dan de enkele reis in.
steek de stekker in het stopcontact en druk op de 'aan' knop (grote knop aan de voorkant van je systeemkast). Je PC is dan geactiveerd.quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:39 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Heb je ergens meer informatie over het 'activeren van de PC'? Ik heb namelijk nog niets daarover kunnen vinden.
Op je balans zetten (van je onderneming) voor dat deel waarvoor de computer gebruikt wordt voor de onderneming. Als je PC voor 40% van de tijd voor je onderneming gebruikt wordt mag je (als ik het goed interpreteer) 40% van 90% van de aanschafwaarde over 3 jaren aftrekken.quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Elk basis hoe-leer-ik-boekhouden-boek kan je daar meer over vertellen.
Afschrijvingstermijn is sinds 2007 minimaal 5 jaar voor ondernemingen.quote:[b]Op donderdag 17 januari 2008 09:57 Op je balans zetten (van je onderneming) voor dat deel waarvoor de computer gebruikt wordt voor de onderneming. Als je PC voor 40% van de tijd voor je onderneming gebruikt wordt mag je (als ik het goed interpreteer) 40% van 90% van de aanschafwaarde over 3 jaren aftrekken.
Dat is juist.quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:57 schreef GForceT1 het volgende:
[..]
dat wil toch zeggen dat je van je werkgeven géén of weinig vergoeding krijgt van je reiskosten?
[..]
5 jaar is het tegenwoordig.quote:...
Op je balans zetten (van je onderneming) voor dat deel waarvoor de computer gebruikt wordt voor de onderneming. Als je PC voor 40% van de tijd voor je onderneming gebruikt wordt mag je (als ik het goed interpreteer) 40% van 90% van de aanschafwaarde over 3 jaren aftrekken.
Als free-lancer hou ik ook geen boekhouding bij met journaalposten. Dat is ook niet nodig.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:07 schreef DonJames het volgende:
@Dyna: Als je niet weet wat activeren is is je boekhoudkundige kennis waarschijnlijk niet voldoende om de jaarcijfers kloppend in een balans en w&v-rekening te krijgen, en kan het geen kwaad om je daar eens flink in te verdiepen niet lullig bedoeld. Van een paar ongetwijfeld goedbedoelde adviezen hier op Fok! leer je geen boekhouden.
Journaalposten heb je niet nodig, enige kennis van hoe een balans en een winst&verliesrekening met elkaar te maken hebben raad ik je met klem aan.quote:Op donderdag 17 januari 2008 13:49 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Als free-lancer hou ik ook geen boekhouding bij met journaalposten. Dat is ook niet nodig.
Wel hou ik natuurlijk een overzicht bij van uitgaven en inkomsten, al is dat niet hetzelfde. Voor mij is dat echter voldoende, ik heb namelijk geen bedrijf. (Het is prima mogelijk om free-lance werkzaamheden te verrichten zonder officieel een bedrijf te hebben).
Vraag blijft echter of dat dan betekend dat ik niet de kosten voor de aanschaf van de PC kan aftrekken?
Tijd voor een topic 'boekhouden' dus.quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:18 schreef DonJames het volgende:
Ik vind trouwens dat dit niet echt thuis hoort in een belastingaangifte-topic, omdat dit niet te maken heeft met fiscale wet-en regelgeving maar met bedrijfseconomie/boekhouden.
Dat laat ik graag over aan mensen die er ongetijfeld veel meer verstand van hebbenquote:Op donderdag 17 januari 2008 15:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tijd voor een topic 'boekhouden' dus.
In dit geval ging mijn vraag vooral over de aftrekbaarheid van een computer. Vandaar dat het in belasting staatquote:Op donderdag 17 januari 2008 14:18 schreef DonJames het volgende:
Ik vind trouwens dat dit niet echt thuis hoort in een belastingaangifte-topic, omdat dit niet te maken heeft met fiscale wet-en regelgeving maar met bedrijfseconomie/boekhouden.
Dat klopt, geniet er nog maar van zolang het nog kanquote:Op donderdag 17 januari 2008 22:28 schreef patendo het volgende:
is het dan trouwens zo dat A dus de heffingskorting van B krijgt? (Ik snap het geloof ik niet heemaal, maar even voor de duidelijkheid) (Ben wel helemaal blij haha)
Als de cursussen zijn geboeld voor het verbeteren van je positie op de arbeidsmarkt kun je de computer opvoeren als studiekosten. Kijk hiervoor in het begin van dit topic of de site van de belastingdienst voor een nadere toelichting en verdere uitwerking.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 08:31 schreef RealMadMan het volgende:
Iemand enig idee hoe het zit met aangifte van een computer die voor een aantal cursussen is gekocht en hoeveel je daar van terug zal krijgen ?
Het was werk gerelateerd dus voor verbetering van mijn posistie op de arbeidsmartk.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als de cursussen zijn geboeld voor het verbeteren van je positie op de arbeidsmarkt kun je de computer opvoeren als studiekosten. Kijk hiervoor in het begin van dit topic of de site van de belastingdienst voor een nadere toelichting en verdere uitwerking.
Het punt van het aftrekken van PC als studiekosten is veel vaker ter sprake gekomen.
Studiefinanciering is onbelast, nee dus. al zal je het waarschijnlijk wel moeten terugbetalen aan de IBGquote:Op vrijdag 18 januari 2008 21:46 schreef MeneerMuis het volgende:
Ik wacht nog steeds op mijn jaaropgave![]()
Ik neem aan dat ik mijn onterecht ontvangen studiefinanciering ook moet aangeven bij de belastingdienst?
Ik geloof dat je geen splitsing hoeft te maken wat betreft prive/zakelijk als het zakelijk gebruik meer dan 10% is. Dat heeft tot gevolg dat je 100% van de normale afschrijving als kosten op je winst in mindering mag brengen. Verder hoef je inderdaad geen administratie bij te houden. Slechts een kasboek (bonnetjes bewaren!) is genoeg.quote:Op donderdag 17 januari 2008 19:00 schreef dyna18 het volgende:
[..]
In dit geval ging mijn vraag vooral over de aftrekbaarheid van een computer. Vandaar dat het in belasting staat
Aangezien ik de genoemde PC voor 20% zakelijk en 80% prive gebruik. Betekend dat dan dat ik 20% van het berekende bedrag kan aftrekken, of vervalt daarmee de hele aftrek?
Zonder exacte cijfers kan niemand zeggen of je wat terugkrijgt of niet, gewoon invullen dus niet in de laatste plaats omdat je dat verplicht bent, je hebt een uitnodiging gekregen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 00:22 schreef tinoburg het volgende:
Eerst vulde ik altijd het TJ-biljet in toen ik nog studeerde en een bijbaantje had.
sinds de zomer werk ik fulltime en studeer ik niet meer.
bijbaantje 7000 verdient, nieuwe fulltime baan ook 7000.
Ben 22 en inwonend ,niet bij familie overigens.
Kan ik mijn ingehouden loonheffing nog terugkrijgen of heb ik met mijn totaal van ~14,000eur een bepaalde grens of iets overschreden? ik heb deze baantjes ook nog 2maanden tegelijk gehad, toen is er iets extra ingehouden ,loonheffingskorting verhaal,meen ik.
Iemand tips of suggesties hoe ik hier wat van terugkrijg op een of andere manier?
Heb trouwens een E-biljet thuis gestuurd gekregen van de BD
Alvast bedankt!
Klopt als een busquote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:20 schreef ManAtWork het volgende:
Normaal gesproken zijn de uitnodigingen rond deze tijd al verstuurd.
Nu hoorde ik laatst dat de uitnodigingen voor ondernemer nog niet zijn verstuurd omdat ze de programmatuur nog niet gereed hebben. Verwachting is eind januari.
Je mag het opvoeren om boven de drempel uit te komen, inderdaad.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:01 schreef Pino-Helmond het volgende:
Op mijn jaaropgaaf staat de post "Inhegouden bijdrage ZvW", kan ik dit bedrag aftrekken in de aabgifte onder de post "Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet"?
Dat is mooi! Je gaat dan al snel over die drempel heen!quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je mag het opvoeren om boven de drempel uit te komen, inderdaad.
Bij het kopje "te verrekenen bedragen".quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:53 schreef foetre het volgende:
Ik ontvang ivm m'n hypotheek rente elke maand VT.Ik neem aan dat ik nu wel gewoon de aangifte 2007 moet invullen.
Maar waar moet ik invullen wat de inkomsten van die VT is?
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Bij het kopje "te verrekenen bedragen".
Dat van die pc valt natuurlijk nauwelijks te checken, maar als jij zaken aftrekt waarvan de belastingdienst redelijkerwijs van jou mag verwachten dat jij daar bewijs voor kan leveren is een bonnetje wel handig natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:30 schreef jmac het volgende:
Wat betr. studie. Hoe willen ze ooit checken of je je computer 33% gebruikt voor studiezaken?
Zelfde als studieboeken. Gaan ze mensen vragen om bonnetjes op te sturen of doen ze steekproeven e.d.?
Verlies verkoop huis: Nee. Verkoopwinst hoef je ook niet op te geven.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:29 schreef foetre het volgende:
[..]
![]()
Kan je verlies verkoop huis,wao-gat verzekering ook aftrekken?
Ze controleren het wel eens, ja. Verder, als jij een PC aftrekt moet jij aannemelijk kunnen maken dat je hem (voor dat percentage) voor je studie gebruikt. Doe jij een of andere studie doet die niks met computers te maken heeft gaat dat een moeilijk verhaal worden.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:30 schreef jmac het volgende:
Wat betr. studie. Hoe willen ze ooit checken of je je computer 33% gebruikt voor studiezaken?
Zelfde als studieboeken. Gaan ze mensen vragen om bonnetjes op te sturen of doen ze steekproeven e.d.?
Bedankt.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Verlies verkoop huis: Nee. Verkoopwinst hoef je ook niet op te geven.
wao-gat-verzekering: Niet als kosten voor het huis, wel bij "inkomensvoorzieningen"
Dat is niet echt te zeggen, voor de inkomstenbelasting maakt het echt niet uit.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:02 schreef foetre het volgende:
[..]
Bedankt.
En wat is fiscaal het beste als je samen een huis gaat kopen?
Samenlevingscontract,geregstreerd partner of trouwen?
Het is juist heel romantisch als je partner op z'n knieën gaat en vraagt: "Wil jij mijn fiscale partner zijn?"quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:10 schreef DonJames het volgende:
Verder zou ik als ik jou was niet om fiscale redenen een aanzoek doen, ik acht de kans vrij groot dat je wederhelft dan "Nee" zegt
We willen een samenlevingscotract afsluiten maar als geregistreerd partnerschap fiscaal beter zou zijn zouden we dat doen.Maar goed iig bedanktquote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is niet echt te zeggen, voor de inkomstenbelasting maakt het echt niet uit.
Geregistreerd partnerschap wordt eigenlijk overal in het fiscale recht gelijkgesteld met huwelijk. Je kan met een samenlevingscontract wel tegen wat erfrecht-issues aanlopen mocht 1 van jullie komen te overlijden.
Verder zou ik als ik jou was niet om fiscale redenen een aanzoek doen, ik acht de kans vrij groot dat je wederhelft dan "Nee" zegt
Hmz.. geloof dat ik echt voordeel heb opgebouwd dan als medewerker...quote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:20 schreef ManAtWork het volgende:
Normaal gesproken zijn de uitnodigingen rond deze tijd al verstuurd.
Nu hoorde ik laatst dat de uitnodigingen voor ondernemer nog niet zijn verstuurd omdat ze de programmatuur nog niet gereed hebben. Verwachting is eind januari.
Lees mijn post nog eens goed door. Is het verplicht gebruiken van de normbedragen gekoppeld aan het krijgen van studiefinancierging of aan een inschrijving van de hogeschool?quote:Op maandag 21 januari 2008 08:35 schreef exode het volgende:
even een vraagje tussendoor:
Mijn vriendin is in juni afgestudeerd maar haar inschrijving bij de hogeschool en haar IBG lening en OV liepen door tot september 2007 (einde collegejaar). Moet ik voor haar de norm bedragen t/m juni of t/m augustus opvoeren?
Waar heb je deze informatie gevonden? Ik ben op zoek naar de normbedragen HBO/WO voor 2007, maar de website van de belastingdienst en de helpfunctie gaan maar tot 2006.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:55 schreef DonJames het volgende:
De normbedragen voor HBO en WO-studies zijn waarschijnlijk:
Voor de periode 01-01-2007 t/m 31-08-2007: 179,90 per maand
Voor de periode 01-09-2007 t/m 31-12-2007: 182,17 per maand
De normbedragen voor het MBO zijn nog niet bij mij bekend, ik pas het aan zodra ik ze gevonden heb.
In één van de almanakken.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:56 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Waar heb je deze informatie gevonden? Ik ben op zoek naar de normbedragen HBO/WO voor 2007, maar de website van de belastingdienst en de helpfunctie gaan maar tot 2006.
Kosten die je maakt voor je beroep (of toekomstig/gewenst) zijn helemaal niet meer aftrekbaar. Buiten het feit dat je geen belasting betaald als je geen werk hebt.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:27 schreef Dwan het volgende:
hey ik heb ook een vraagje,
Als je werkeloos bent en je moet voor sollicitatie gesprekken het halve land doorkruisen dan maak je een hoop reiskosten. Als je samen met het trein kaartje en een bevestiging van het gesprek kan aantonen dat je er geweest bent.
mag je dit dan als reiskosten opvoeren of is het gewoon een investering in je kans??
alvast bedankt.
Sommige werkgevers bieden aan de reiskosten te vergoeden bij sollicitaties. Of het verstandig is om tijdens het gesprek te gaan 'zeuren' over een paar tientjes laat ik aan jou over.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:27 schreef Dwan het volgende:
hey ik heb ook een vraagje,
Als je werkeloos bent en je moet voor sollicitatie gesprekken het halve land doorkruisen dan maak je een hoop reiskosten. Als je samen met het trein kaartje en een bevestiging van het gesprek kan aantonen dat je er geweest bent.
mag je dit dan als reiskosten opvoeren of is het gewoon een investering in je kans??
alvast bedankt.
Ah, een fanquote:
Ik heb hier enige tijd over nagedacht, en ben van mening dat je de aftrek als volgt moet berekenen:quote:en ook het 4 pag's tellende pdf'je van de belastingdienst maar nog ben ik niet zeker van mijn zaak...
Mijn fiscale partner is op 31 augustus 2007 afgestudeerd op het HBO.
Ze had sinds maart 2007 geen recht meer op OV-kaart en al lang daarvoor was de beurs ook al gestopt (ook mocht ze niet meer lenen toen in maart het recht op OV kaart verviel)
De werkelijk scholingskosten voor dit laatste jaar waren enkel en alleen het collegegeld (1500) en misschien voor 200 euro boeken dus 1700 in totaal.
Nu in Januari 2008 heeft ze van IBG een schrijven ontvangen dat ze aan haar prestatie-beurs (net) heeft voldaan en haar schuld met 11.000 wordt verlaagd. Het gedeelte wat ze destijds geleend heeft blijft natuurlijk nog staan en moet worden afbetaald.
Welke berekening moet ik nu maken om het aftrek bedrag te berekenen voor 2007?
Gewoon 8 maanden het normbedrag?(zoals ik in voorgaande jaren heb gedaan?) of moet ik die uitgebreide berekening doen op blz 2 van de aanvullende toelichting? (of moet die pas volgend jaar?)
Dan zal die almanak wel geëxtrapoleerd hebbenquote:
Volgens mij de Elsevier.Ik zal eens kijken of één van mijn collega's op de IB-afdeling dat ding heeft liggen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 09:43 schreef ManAtWork het volgende:
Dat komt waarschijnlijk omdat de telefonist bij de belastingdienst op dezelfde site kijkt als jij en ik.
En daar staan de normbedragen voor 2007 nog niet vermeld. En dat is niet handig als er gevraagd wordt je aangifte in te dienen maar degene die het verzoek doet de boel nog niet op orde heeft.
@DJ: welke almanak heeft de bedragen wel genoemd? Elsevier? Kluwer?
Nee, dat kan niet (ik zou haast zeggen, natuurlijk niet).quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:42 schreef foetre het volgende:
Ik moest bij de aangifte van 2006 betalen.Kan je dat bedrag ook aftrekken voor 2007?
je bedoelt helaas nietquote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Volgens mij de Elsevier.Ik zal eens kijken of één van mijn collega's op de IB-afdeling dat ding heeft liggen.
[..]
Nee, dat kan niet (ik zou haast zeggen, natuurlijk niet).
Nee, dat bedoel jijquote:
Dank je wel voor de toelichtingquote:Op maandag 21 januari 2008 21:18 schreef DonJames het volgende:
Ik heb hier enige tijd over nagedacht, en ben van mening dat je de aftrek als volgt moet berekenen:
1 januari t/m 31 maart: 3 maal normbedragen-prestatiebeurs: 3x(179,90-0,00)= 539,70
Voor de periode van 1 april t/m 31 augustus had ze m.i. geen recht op studiefinanciering, ik ben dan ook van mening dat ze (tijdsevenredig) de werkelijke kosten mag aftrekken. Dus 5/8 maal 1.700= 1.063.
Totaal: 540+1.063=1.603. Hier gaat nog af de drempel van 500 euro, waardoor ze op een aftrekpost komt van 1.103 euro.
Het verhaal "prestatiebeurs omgezet in gift" speelt zich af in 2008. Aangezien ze in 2008 geen studiekosten meer heeft (ga ik vanuit) komt dit dus goed uit, volgens de toelichting van de belastingdienst zou ze namelijk ook geen aftrek hebben als ze wél studiekosten zou hebben gehad.
Ja.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:04 schreef tinny het volgende:
[..]
Dank je wel voor de toelichting
bij navraag/zoeken kom ik er net achter at het niet maart 2007 dat ze geen recht meer had op studi maar dat dat maart 2006 was!!!
Dus ik mag gewoon de werkelijke kosten 1700 euro min drempel 500 euro = 1200 euro aftrekken voor 2007?
Helemaal niks, in 2008 had ze geen studiekosten toch?, er valt dus ook niks af te trekken.quote:dan rest de vraag wat moet/kan ik dan nog in 2008 aftrekken?
De berekening niks mee doen, de normbedragen gelden niet voor haar. In de door jou genoemde 4 standaardstudieperiode van 4 jaren is de aftrek beperkt tot 15.000 euro per jaar, meer staat er eigenlijk niet. Bij je vriendin niet van toepassing dus.quote:Die ingewikkelde berekening die in de toelichting staat over alle 4 de studiejaren??
Bonnetjes opzoeken van de boeken, lesgeld is een vastgesteld bedrag.quote:Hoe kom ik in hemelsnaam nog aan die bedragen van de werkelijke kosten???
Als je de bonnetjes hebt is het geen probleem, rekeningafschriften in combinatie met een boekenlijst is denk ik ook wel acceptabel. Het lesgeld is een vastgesteld bedrag, (en dus makkelijk aantoonbaar als ze bv. een collegekaart/bewijs van inschrijving heeft) ook dat zal wel van de rekening worden afgeschreven.quote:En misschien nog wel belangrijker, al sik gecontroleerd wordt door de vrienden van de belasting hoe kan ik ze dan aantonen??
De mensen die de belastingtelefoon bemannen zijn over het algemeen ook niet zeer hoog opgeleid..quote:ps
ik durf te wedden trouwens dat als je met deze vragen 2 keer naar de belastingtelefoon je belt, je 2 totaal verschillende antwoorden krijgt... dit snapt niemand meer.
Je hoeft niet de berekening te maken over de afgelopen 4 jaar, alleen de berekening van 2007. Die berekening van de belastingdienst hoef je alleen te maken alsquote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:04 schreef tinny het volgende:
[..]
.. stel dat je die berekening moet maken hoe kun je nu in hemelsnaam nog de werkelijk kosten van 4 studiejaren geleden achterhalen.. IK bedoel de bonnetjes/facturen van 1 of 2 jr geleden bewaar ik nog wel...maar die van de eerste 2 jaren (zeker als er ook nog eens wat vertraging is) zou ik ook kwijt raken... mag je dan schaten? accepteren ze dat?
...
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:50 schreef tinny het volgende:
Off topic ...Don James je bent een/mijn held..
Ok, ik kom 24 euro te kort om chronisch ziek te zijn. Iemand nog creatieve ideen?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:01 schreef ManAtWork het volgende:
Hoop dat er nu ook eens andere vragen gesteld gaan worden dan alleen over studiekosten.![]()
Ik neem aan dat batterijen voor je gehoorapparaat en een pruik indien voorgeschreven door dokter en shrink niet van toepassing zijn?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:14 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Ok, ik kom 24 euro te kort om chronisch ziek te zijn. Iemand nog creatieve ideen?
Momenteel heb ik genoteerd: huisapotheek, lenzen, bril en lenzenvloeistof. De overige standaardsuggesties van het programma Aangifte 2007 zijn niet van toepassing. Wel heb ik mijn vriendin vervoerd toen ze aan het bevallen was, naar het ziekenhuis, maar ik neem aan dat ik die post niet kan gebruiken voor *mijn* "Vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte"
(Volgend jaar maar eens eerder aan denken en een extra brilletje kopen ofzo.)
Dat mag. Indien je de nieuwe hypotheek niet volledig gebruikt voor jouw eigen woning (maar bijvoorbeeld voor aflossing doorlopend krediet of nieuwe auto) moet je de afsluitprovisie, notariskosten en boeterente evenredig verdelen en aftrekken.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:52 schreef Miss_Virgo het volgende:
Vraagje (en niet over studieschuld) : Als je je hypotheek in 2007 hebt overgesloten (van Fortis overgestapt naar ABN) mag je dan weer je kosten hypotheek en afsluitprovisie aftrekken?
Mja...niet om het één of ander, maar die kosten betaal je toch. Of je ze nu aftrekt of niet.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:19 schreef Miss_Virgo het volgende:
Oke, bedankt voor het snelle antwoord!
Dus als je ieder jaar je hypotheek oversluit (niet dat iemand dat doet , maar toch, nieuwsgierig) mag je ieder jaar je notariskosten ed aftrekken? Goh..
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja...niet om het één of ander, maar die kosten betaal je toch. Of je ze nu aftrekt of niet.
Nou je mag voor ¤ 5,- mijn ¤ 23,- euro huisapotheek overnemen. Ik kom toch niet over de drempel en jij hoeft nog maar ¤ 1,- te 'vinden'.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 21:14 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Ok, ik kom 24 euro te kort om chronisch ziek te zijn. Iemand nog creatieve ideen?
Momenteel heb ik genoteerd: huisapotheek, lenzen, bril en lenzenvloeistof. De overige standaardsuggesties van het programma Aangifte 2007 zijn niet van toepassing. Wel heb ik mijn vriendin vervoerd toen ze aan het bevallen was, naar het ziekenhuis, maar ik neem aan dat ik die post niet kan gebruiken voor *mijn* "Vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte"
(Volgend jaar maar eens eerder aan denken en een extra brilletje kopen ofzo.)
Vraag is in welke box het thuis hoort. Je hebt 3 keuzes.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:39 schreef Breitling het volgende:
December ineens 4 miljoen extra verdiend. hoe zet ik dat op mijn aangifte. heb in die korte tijd niet zo veel rente kunnen trekken over dat bedrag.
I hate it when that happensquote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:39 schreef Breitling het volgende:
December ineens 4 miljoen extra verdiend. hoe zet ik dat op mijn aangifte. heb in die korte tijd niet zo veel rente kunnen trekken over dat bedrag.
Hij had het beter begin januari kunnen witwassen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:51 schreef DonJames het volgende:
[..]
I hate it when that happens![]()
Wat voor inkomsten zijn het?
jammer voor box 3quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:39 schreef Breitling het volgende:
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 23:12 schreef ManAtWork het volgende:
Hij heeft het 'verdiend'. Wil niet automatisch zeggen dat het in box 3 valt, hoor. Vandaar ook de vraag van DJ en mij wat voor inkomsten het betreft.
(Al is box 3 wel waarschijnlijk,...)
Dat verschilt sowieso (als je ze niet al gehad hebt in december, als laaste loonstrook) per werkgever. Maar het is nog januari.quote:Op woensdag 23 januari 2008 00:30 schreef De.Kromme het volgende:
Waar blijven die jaaropgaven van m'n bijbanen vorig jaar? Verschilt dat per werkgever?
Hoe je op zijn BV komt is me niet helemaal duidelijk. Want de verdiensten van de BV zijn belast met VPB en vallen niet in de aangifte IB. Ik ga er inderdaad vanuit dat het verdiensten zijn voor de natuurlijke persoon.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 23:22 schreef eTanglement het volgende:
[..]
helemaal gelijk natuurlijk
alhoewel je zou kunnen zeggen dat de zinsnede 'ik heb verdiend' erop wijst dat hij het als natuurlijk persoon in bezit heeft gekregen, inplaats van bijvoorbeeld zijn B.V..
Maar inderdaad: de grote vraag blijft "wat voor een inkomsten zijn het?"
Ik ben daar al uit dienst, dus 'meesturen' zal sowieso niet gebeurenquote:Op woensdag 23 januari 2008 08:16 schreef ManAtWork het volgende:
De werkgever verstuurd deze zelf. Datum van versturen kan alleen verschillen maar de meeste werkgevers versturen hem met de loonstrook van januari (is mijn ervaring). Soms februari maar voor 1 april moeten je hem zeker ontvangen hebben.
Ik gaf alleen maar een (fictief) voorbeeld van een van de mogelijkheden waarbij de 4 miljoen niks met Box 3 te maken zou kunnen hebben vandaar het woord 'bijvoorbeeld'quote:Op woensdag 23 januari 2008 08:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoe je op zijn BV komt is me niet helemaal duidelijk. Want de verdiensten van de BV zijn belast met VPB en vallen niet in de aangifte IB. Ik ga er inderdaad vanuit dat het verdiensten zijn voor de natuurlijke persoon.
OK. Miscommunicatie. Sorry.quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:24 schreef eTanglement het volgende:
[..]
Ik gaf alleen maar een (fictief) voorbeeld van een van de mogelijkheden waarbij de 4 miljoen niks met Box 3 te maken zou kunnen hebben vandaar het woord 'bijvoorbeeld'
ik heb het dus helemaal niet gehad over 'zijn B.V.'
Dus hoef je het niet in te vullen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:58 schreef teigan het volgende:
Vraagje, ik ben afgestudeerd, en ik heb nu een flinke studieschuld staan. Moet ik die ook nog ergens opgeven? Ik zou namelijk zeggen in box 3, maar daar mag ik van het programma niets invullen, omdat ik niet genoeg bezittingen heb..
studieschuld is toch zowiezo (ook al haddie genoeg bezittingen) niet aftrekbaar?quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus hoef je het niet in te vullen.
Je kunt namelijk geen negatief box 3 saldo ingeven. (Zou namelijk inhouden dat je over de schulden een fictief rendement behaald waardoor je belasting ontvangt. En dat wil Wouter liever niet.)
quote:Het gaat bijvoorbeeld om:
* schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
* schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
* schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
* schulden volgens de Wet studiefinanciering
Hoe zit dat met schulden aan privépersonen? Ik heb een flinke lening bij m'n moeder (don't ask) die ik keurig netjes aan het afbetalen ben, kan ik daar ook nog wat mee regelen qua aangifte? Of zou m'n moeder daar dan nadelige gevolgen van krijgen in haar aangifte?quote:Op woensdag 23 januari 2008 16:42 schreef ManAtWork het volgende:
Jawel, hoor.
De rente over de studieschuld is niet aftrekbaar als studiekosten (box 1). Maar de studieschuld mag wel in mindering worden gebracht op de bezittingen in box 3.
[..]
Dankzij m'n lening net niet meer geloof ik.quote:Op woensdag 23 januari 2008 17:10 schreef ManAtWork het volgende:
(Als het totaal van haar bezittingen minus de schulden meer is dan +/- ¤ 20.000,-)
Zoals je misschien wel weet wordt de belastingaangifte tegenwoordig digitaal gedaan.quote:Op donderdag 24 januari 2008 17:06 schreef Sloggi het volgende:
Maar is het te stellen dat je bijvoorbeeld onder de 10.000 per jaar bruto alles terugkrijgt (zonder extra inkomsten)?
Het is ook afhankelijk van het soort inkomen. Loon uit dienstbetrekking, WW-uitkering, lijfrente,...quote:Op donderdag 24 januari 2008 17:06 schreef Sloggi het volgende:
Maar is het te stellen dat je bijvoorbeeld onder de 10.000 per jaar bruto alles terugkrijgt (zonder extra inkomsten)?
euhm dat is niet waar... verwerking begint wel al eerder.. ze worden alleen niet voor 1 april verstuurd.quote:Op donderdag 24 januari 2008 08:21 schreef ManAtWork het volgende:
De aangiften worden pas verwerkt na 1 april. Dat je op 2 april al een voorlopige aanslag op de deurmat hebt liggen lijkt me dus erug onwaarschijnlijk.
Tip: kijk voor een indicatie in het topic van 2006. Daar zijn verschillende mensen die gemeld hebben dat ze hun voorlopige aanslag hebben ontvangen. (Al zou ik er niet teveel op vertrouwen met de achterstand die de fiscus op dit moment heeft,...)
i agree... leuker kunnen ze het niet maken.....quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:06 schreef ManAtWork het volgende:
Dan hebben ze dat veranderd.
Voorgaande jaren werd namelijk niet eerder begonnen met de verwerking omdat mensen tot 1 april hun aangifte mogen indienen en ook corrigeren. Eerdere verwerking kan leiden tot op opleggen van meerdere aanslagen. Vandaar dat de verwerking (vroeguh) niet eerder dan 1 april begon.
Maar zoals eerder gezegd: verwacht maar niet dat je op 2 april een blauwe enveloppe op de mat hebt liggen.
(Off-topic: ik snap niet dat, als het klopt, wel met nog warme aangiften beginnen maar mijn verzoek van 6 maanden terug nog steeds niet correct kunnen afwerken.)
Je hebt in principe wel recht op een reisaftrek, OV-verklaring hoef je volgens mij niet aan te vragen omdat dat automatisch gaat als je een OV-jaarkaart hebt. Volgens de tabel zou je recht hebben op 1.095 euro per jaar aftrek. Wel moet je de vergoeding van je werkgever daar nog vanaf halen. Omdat je maar 388 euro vergoed krijgt ga ik er vanuit dat je maar 4 maanden hebt gewerkt dat staat ook in de OP, de aftrek wordt dus (4/12*1.095)-388= -23. Een negatief bedrag, geen aftrek dus. Helaas.quote:Op zondag 27 januari 2008 14:08 schreef Montelly het volgende:
Ben een longtime lurker maar nu eindelijk aangemeld.
Graag hulp gevraagd met het volgende.
Loon voor loonheffing 3842..(ingevuld) in september 2007 begonnen 24uur/pw
Loonheffing 390..(ingevuld)
Arbeidskorting 218..(ingevuld)
Reiskosten vergoeding 388..(ingevuld) komt in het verhaal terug.
Enkel reis werk 45Km.
Vraag 1.
Ik reis 3 dagen per week 45Km (enkel reis naar mijn werk). Ik krijg 97 euro reiskosten vergoeding van mijn werkgeven pm. Ik zelf heb een OV-studentenkaart en heb een openbaarvervoerverklaring aangevraagd.
Mijn vraag is, kom ik alsnog in aanmerking voor reisaftrek?..Reiskosten onbelast die ik van mijn baas krijg is dat speciefiek ook voor openbaar vervoer ect??..Moet ik vermelden dat ik 97 (388totaal) reiskosten onbelast krijg van mijn werkgever?
Kijk even naar een eerdere post van mij.quote:Vraag 2.
Ik volg momenteel een opleding HBO elektrotechniek (verkort). Zit nu in het 2de leerjaar. Studiekosten over 2007 bedoegen 1.500 + 400(studieboeken). Ook heb ik een pc gekocht twv 1700 wat ik zeker ook voor mijn studie gebruik.
Verder ontvang ik studiefinanciering basisbeurs+aanvullende beurs (geen lening). Ben uitwonend.
Mijn vraag is heel simpel wat kan ik hier nog allemaal vanaf trekken??
De lenzen en vloeistof zijn aftrekbaar. Heb je geen (basis+aanvullende) ziektekostenverzekering gehad?quote:Ik heb verder geen ziektekosten gemaakt in 2007. Ik draag wel lenzen daar betaal ik 19,90 pm voor bij pearl (incl. vloeistof).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |