abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55680918
Even een vraag:

Noraal gesproken geld er voor de studiekosten indien er sprake is van STUFI een aftrek van een vast normbedrag - ontvangen stufi.
Nou is mij ooit een keer verteld dat er een construcie mogelijk is om de feitelijke kosten in aftrek te kunnen nemen, alleen zie ik de persoon die mij dit vertelde nooit meer, en vind ik dit dus wel interessant.
Heeft iemand enig idee hoe dit precies zit?

Alvast bedankt
  maandag 31 december 2007 @ 14:00:23 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55681205
Al gekeken op de site van de belastingdienst?

En voor de voorwaarden: klik hier.

Met andere woorden: recht op studiefinanciering, normbedragen gebruiken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_55681802
tvp
  maandag 31 december 2007 @ 14:50:59 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_55682754
Je moet toch gewoon de ontvangen stufi van de totale kosten afhalen? Het restant is wat je zelf moet betalen, en dat is je aftrekbare bedrag.
Wellicht kan je aantonen dat je je stufi over een paar jaar moet terugbetalen, want een lening telt natuurlijk niet mee voor ontvangen vergoedingen.
censuur :O
  maandag 31 december 2007 @ 15:19:46 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55683595
En voor de toelichting in pdf.
pi_55686852
@ManAtWork:
Dat dit in principe de manier is is me duidelijk. Echter is mij dus verteld dat er wel degelijk een alternatief is.
Wellicht ergens ontstaan in de jurisprudentie en dus ook niet duidelijk terug te vinden in de wet IB 2001.
Maar ik zal die persoon nog wel eens een mailtje sturen.

Nu nog even een iets andere vraag, want ik vind dit gewoon een vrij onduidelijk geformuleerd deel van de IB.
Voor het afgelopen jaar heb ik bij wijze van spreken nog 4 maand stufi gekregen en de rest moest ik lenen (door voorgaande verkeerde studiekeuzes vertraging opgelopen).
Die lening valt die nou wel of niet onder de stufi?
Het is me persoonlijk niet helemaal duidelijk, daar sommige mensen zeggen dat dit wel stufi is, en andere weer van niet (het moet immers terugbetaald worden).
pi_55701311
quote:
Op maandag 31 december 2007 17:08 schreef fisc het volgende:
@ManAtWork:
Dat dit in principe de manier is is me duidelijk. Echter is mij dus verteld dat er wel degelijk een alternatief is.
Wellicht ergens ontstaan in de jurisprudentie en dus ook niet duidelijk terug te vinden in de wet IB 2001.
Maar ik zal die persoon nog wel eens een mailtje sturen.
Een truukje om de normbedragen te omzeilen is niet bij mij bekend. Enig idee hoe lang dat is geleden dat je dit gehoord hebt? De wet IB werd nogal snel aangepast als bleek dat er weer een maas in het net zat. De meeste mazen hebben ze er nou na 7 jaar wel uit. En enig idee hoe deskundig deze persoon is? Na een paar borrels blijken er ineens heel veel mensen verstand van belastingen te hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.
quote:
Nu nog even een iets andere vraag, want ik vind dit gewoon een vrij onduidelijk geformuleerd deel van de IB.
Voor het afgelopen jaar heb ik bij wijze van spreken nog 4 maand stufi gekregen en de rest moest ik lenen (door voorgaande verkeerde studiekeuzes vertraging opgelopen).
Die lening valt die nou wel of niet onder de stufi?
Het is me persoonlijk niet helemaal duidelijk, daar sommige mensen zeggen dat dit wel stufi is, en andere weer van niet (het moet immers terugbetaald worden).
Het staat toch vrij duidelijk in de wet IB:
"...studiefinanciering volgens de Wet studiefinanciering 2000.."
(Wet inkomstenbelasting 2001, art. 6:29, eerste lid)
Ook de lening valt hieronder:
"Studiefinanciering bestaat uit basisbeurs, uit basislening en uit aanvullende beurs of aanvullende lening en voor studenten ook uit collegegeldkrediet."
(Wet studiefinanciering 2000, art. 3:1, eerste lid)
Weliswaar moet je hem terug betalen, de rente is echter zodanig laag dat je hier toch echt wel een voordeel hebt boven iemand die hier geen recht op heeft.
pi_55703003
goed topic!

ik heb zojuist het aangifteprogramma 2007 ingevuld, maar als ik in dit programma (en op belastingdienst.nl) kijk, dan kan ik alleen de normbedragen t/m 2006 vinden... ik vind dus GEEN normbedragen van 2007!

iemand enig idee hoe dit zit?
pi_55703341
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 15:48 schreef Billy_Mack het volgende:
goed topic!

ik heb zojuist het aangifteprogramma 2007 ingevuld, maar als ik in dit programma (en op belastingdienst.nl) kijk, dan kan ik alleen de normbedragen t/m 2006 vinden... ik vind dus GEEN normbedragen van 2007!

Misschien kun je ze ff de tijd geven, het is tenslotte pas een paar uurtjes 2008
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  dinsdag 1 januari 2008 @ 16:21:18 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55703561
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 14:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Een truukje om de normbedragen te omzeilen is niet bij mij bekend. Enig idee hoe lang dat is geleden dat je dit gehoord hebt? De wet IB werd nogal snel aangepast als bleek dat er weer een maas in het net zat. De meeste mazen hebben ze er nou na 7 jaar wel uit. En enig idee hoe deskundig deze persoon is? Na een paar borrels blijken er ineens heel veel mensen verstand van belastingen te hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.
[..]

"Studiefinanciering bestaat uit basisbeurs, uit basislening en uit aanvullende beurs of aanvullende lening en voor studenten ook uit collegegeldkrediet."
Weliswaar moet je hem terug betalen, de rente is echter zodanig laag dat je hier toch echt wel een voordeel hebt boven iemand die hier geen recht op heeft.
That's it.

DJ was iets sneller in het nieuwe jaar.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 16:24:34 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55703619
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 15:48 schreef Billy_Mack het volgende:
goed topic!

Klikerdeklik

Stond er dus wel.
pi_55705786
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 16:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Klikerdeklik

Stond er dus wel.
ik zie hierin GEEN normbedragen over 2007!
pi_55705835
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 18:16 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

ik zie hierin GEEN normbedragen over 2007!
omdat er op pagina 4 alleen maar normbedragen t/m 31 december 2006 staan
  dinsdag 1 januari 2008 @ 19:44:07 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55707698
En blijkbaar zijn de normbedragen voor 2007 dan nog niet bekend.
quote:
Let op!
In de loop van 2007 wijzigen de regels voor het berekenen van de aftrek voor studies die onder de wet studiefinanciering 2000 vallen. Zodra de nieuwe regels bekend zijn, worden ze opgenomen in deze aanvullende toelichting.
pi_55712132
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 14:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

zal ongeveer een jaar geleden zijn, en qua deskundigheid was het toendertijd een 4e jaars student FE die het op zijn stage ergens had gevonden nadat hij hierover door iemand een vraag had gehad.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 22:56:14 #16
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_55712192
Leuk is trouwens dat de regels voor aftrek van studiekosten met ingang van het studiejaar 2007-2008 gewijzigd zijn. In je aangifte over 2007 moet je dus apart rekenen voor jan-aug en sept-dec.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 1 januari 2008 @ 23:00:27 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55712264
Alleen jammer dat ze de toelichting ervan nog nergens duidelijk hebben gepubliceerd.
Zelfs niet in de help-file van het programma.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 23:01:15 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55712275
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:53 schreef fisc het volgende:

[..]

zal ongeveer een jaar geleden zijn, en qua deskundigheid was het toendertijd een 4e jaars student FE die het op zijn stage ergens had gevonden nadat hij hierover door iemand een vraag had gehad.
Klinkt als de bekende klok en klepel,...
pi_55712386
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 22:53 schreef fisc het volgende:

[..]

Zoals gezegd, het is bij mij niet bekend en het lijkt me bovendien onwaarschijnlijk. Evengoed, als je hem hebt gesproken hoor ik zijn bevindingen graag.
pi_55714760
Als ik meer info heb zal ik het hier posten.
Nog een andere vraag is de wet studiefinanciering ook op een handige manier te raadplegen? deze vind ik niet echt prettig werken
En thuis kan ik dus niet op NDFR/kluwer komen, dat kan alleen op school.

Ik had ook t.z.t. een docent of die persoon direct kunnen "lastigvallen" met deze vragen, maar omdat het belang voor mij niet zo groot is vond ik dit wel een leuke manier. En wellicht hebben meer mensen hier nog iets aan
  woensdag 2 januari 2008 @ 01:32:42 #21
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_55715012
VPN opzetten naar school een optie? CD-ROM bij je wettenbundel kan ook nog. En anders kun je op wetten.overheid.nl instellen dat je gewoon door kunt scrollen en hij de wet niet per artikel weergeeft.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 2 januari 2008 @ 16:21:31 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55725456
Er is dus een aanvulling maar op de aanvulling zal nog een aanvulling komen wanneer de normbedragen voor 2007 bekend worden gemaakt.
Makkelijker maken ze het in ieder geval niet.

[ Bericht 90% gewijzigd door ManAtWork op 02-01-2008 20:59:27 ]
  woensdag 23 januari 2008 @ 12:11:56 #23
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56246981
Stom van de BD dat ze die normbedragen nog niet bepaald hebben
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')