abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 december 2007 @ 16:34:47 #205
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_55554457
quote:
Op woensdag 26 december 2007 15:04 schreef Faders het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik ging dus met dat stokje het gat in en daarmee drukte ik de ijsblauwe staafjes 1 voor 1 omhoog totdat het gele staafje in het gele gebied was, toen zette ik kracht met dat ander zaagblad naar links (zoals een slot normaal open gaat) zodat het gele staafje bleef hangen en zo deed ik dat bij alle staafjes totdat het slot open ging (de staafjes waren van verschillende lengtes en het waren er meer maar dit is gewoon om uit te leggen). Ik zag zegmaar een beeld van het slot met ijsblauw/felgroen en dan dat lelijke geel erin en dat geel moest weg. Het was trouwens helemaal donker in de garage maar toch lichtte alles op met een kleur.

[..]
Als je het beeld met kleuren al kon zien voor je aan het slot begon, dan moet ik zeggen dat ik het uitzonderlijk ongeloofwaardig vind worden.

De techniek die jij beschrijft heet 'lockpicking' en is inderdaad de goede manier om zo'n slot open te krijgen. Dit gebeurt evenwel niet op het zicht maar op het gevoel (en gehoor). Je kan -mits genoeg fingerschpitzengefuhl- de staafjes voelen wegklikken en een slot op die manier open maken.
Werd jouw 'kleurenbeeld' gevormd terwijl je bezig was met dat slot , dan zou dat kloppen met de beschrijving van jouw verschijnsel (namelijk interferentie tussen verschillende zintuigen en kleuren. In dit geval dus gehoor/gevoel met de kleuren).
Als je daarentegen zegt dat je al voor je aan het slot begon, de kleuren en de staafjes in detail kon zien, dan zeg ik: bullshit. Dat zou impliceren dat jij warmtebeelden/magnetische velden kan zien, met een resolutie die hoog genoeg is om staafjes met een diameter van minder dan 1mm te zien, zelfs als die rechtstreeks niet waarneembaar zijn.

Aangezien je zegt dat je wist hoe het slot werkte zonder het mechanisme op voorhand al te kennen, dan impliceert dat dat jij de staafjes zag zitten, zonder te weten dat dit slot met palletjes werkt. Dan kom je dus bij m'n 2de opgesomde mogelijkheid (je zag de staafjes op voorhand, zonder dat je het mechanime achter een cilinderslot kende, en je hebt de juiste tools gemaakt om te kunnen lockpicken), en geloof ik het verder niet. Je zou toch echt wel moeten weten hoe zo'n slot werkt voor je begint met het maken van het juiste gereedschap.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 26-12-2007 16:40:58 ]
pi_55555560
quote:
Als je het beeld met kleuren al kon zien voor je aan het slot begon, dan moet ik zeggen dat ik het uitzonderlijk ongeloofwaardig vind worden.
Nee in dit geval niet (was een 'vreemde' garage, niet van onszelf oid maar van een kennis), maar bij deuren die ik vaker met een sleutel geopend heb zie ik wel een mentaal beeld van staafjes die oplichten enzo.
quote:
Werd jouw 'kleurenbeeld' gevormd terwijl je bezig was met dat slot , dan zou dat kloppen met de beschrijving van jouw verschijnsel (namelijk interferentie tussen verschillende zintuigen en kleuren. In dit geval dus gehoor/gevoel met de kleuren).
Terwijl ik bezig was vormde het kleurenbeeld zich, maar van deuren die ik al eens meerdere keren met een sleutel opengemaakt heb heb ik al een beeld zonder dat ik het op een alternatieve manier probeer open te maken (heb dit 'lockpicking' ook maar 1x gedaan en dat was toen).
quote:
en kan jij dan ook dingen als machten/wortelslogaritmes uitrekenen ? en gaat dit dan ook op dezelfde manier?
Wortelslogaritmes? Bij machten doe ik gewoon 36^3 is dus 36*36*36.
pi_55557264
Je weet wel wat ijsblauw is.

Das verliefdheid, niet?
pi_55557554
Zoals iemand anders al zei, kwam dit gister ook in een docu op discovery aan bod.

Ik bedenk me trouwens net dat ik het gevoel zelf ook ooit heb ervaren. Tijdens mijn eerste paddo-trip liepen mijn gehoor en zicht in elkaar over. Ik hoorde dingen die ik zag, en andersom. Ik weet nog wel dat ik enorm positief onder de indruk was hiervan. Dit was lang voordat ik had gehoord van synestetie.

Niet dat ik het topic weg wil kapen van de TS, maar heeft iemand hier ooit van een drugstriggered synestetie gehoord?
Extremistisch gematigd.
pi_55557565
quote:
Op woensdag 26 december 2007 17:19 schreef Faders het volgende:

[..]

Nee in dit geval niet (was een 'vreemde' garage, niet van onszelf oid maar van een kennis), maar bij deuren die ik vaker met een sleutel geopend heb zie ik wel een mentaal beeld van staafjes die oplichten enzo.
[..]

Terwijl ik bezig was vormde het kleurenbeeld zich, maar van deuren die ik al eens meerdere keren met een sleutel opengemaakt heb heb ik al een beeld zonder dat ik het op een alternatieve manier probeer open te maken (heb dit 'lockpicking' ook maar 1x gedaan en dat was toen).
[..]

Wortelslogaritmes? Bij machten doe ik gewoon 36^3 is dus 36*36*36.
wortels/logaritmes moest het zijn. Kan je dan ook logaritmes uit je hoofd doen?

Maar ik weet nog steeds niet hoe je het doet... doe je aftrekken en optellen op dezelfde manier als vermenigvuldigen en delen ? (is het beeld wat je ziet op dezelfde manier?)
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_55557807
Wat zijn logaritmes? En wortels kan ik niet...
quote:
Je weet wel wat ijsblauw is.

Das verliefdheid, niet?
Ik denk het wel.
pi_55558678
quote:
Op woensdag 26 december 2007 19:35 schreef Faders het volgende:
Wat zijn logaritmes? En wortels kan ik niet...
[..]

Ik denk het wel.
Hoe oud ben je als ik vragen mag? en welke opleiding doe je/ heb je gedaan?
Hoe bereken je wortels dan?

... hoe bereken je wortels eigenlijk ?? kan het zelf ook niet ...
15^2 = 225 wortel(225) = 15
225^0,5 = 15 <--- maar hoe kom je daar dan op ? (zonder dat je weet dat het 15 is)
pi_55560482
quote:
Hoe bereken je wortels dan?
Niet. Zie vorige post van mij.
quote:
... hoe bereken je wortels eigenlijk ?? kan het zelf ook niet ...
15^2 = 225 wortel(225) = 15
225^0,5 = 15 <--- maar hoe kom je daar dan op ? (zonder dat je weet dat het 15 is)
Snap niet wat hier staat.
pi_55560545
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:12 schreef Faders het volgende:

[..]

Niet. Zie vorige post van mij.
[..]

Snap niet wat hier staat.
Laat maar, ik kwam er net achter dat je wortels niet kan berekenen zonder rekenmachine

Maar je hebt in de OP uitgelegd wat je ziet bij vermenigvuldigingen alleen wat zie je bij optellingen en aftrekkingen en delingen?
pi_55561383
quote:
Maar je hebt in de OP uitgelegd wat je ziet bij vermenigvuldigingen alleen wat zie je bij optellingen en aftrekkingen en delingen?
Hetzelfde principe.. De kleuren vervormen gewoon anders.

Ik ben trouwens 18.
pi_55561593
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:57 schreef Faders het volgende:
Ik ben trouwens 18.
Ah, een groentje dus
pi_55561760
quote:
Op woensdag 26 december 2007 22:57 schreef Faders het volgende:

[..]

Hetzelfde principe.. De kleuren vervormen gewoon anders.

Ik ben trouwens 18.
ok ... wat ik niet snap is hoe het kan dat je er niet hoeft bij na te denken om het antwoord te krijgen .. want wij moeten bij moeilijke sommen echt gaan rekenen en dingen die we op papier eigenlijk zouden schrijven in ons hoofd doen.

heel interessant dit
pi_55565318
Erg interessant, en zie je dat 'aura' zeg maar altijd of kun je het ook onderdrukken/verminderen?
  donderdag 27 december 2007 @ 14:11:48 #218
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_55571999
Hier een mooie docu over Daniel Tammet, Hij heeft ongeveer hetzelfde:

http://video.google.com/videoplay?docid=4913196365903075662
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_55572480
TS, lees "de man die zijn vrouw voor een hoed hield" eens, van Oliver Sacks.

Als je je moet laten nakijken, zoals die vriendin van je suggereert, is het omdat je een gave hebt - en dus niet omdat je een stoornis hebt. Zoek naar de mogelijkheden die jouw afwijkende perceptie van dingen je biedt, je kunt er dingen mee doen die andere mensen niet kunnen.

(Ah fuck, het topic is al 5 bladzijden verder zie ik nou ik deze reply af heb. )
twee violen en een trommel en een fluit
pi_55572677
Ik wilde net die docu aan dit topic gaan toevoegen... Hij is heel goed en je moet hem echt even bekijken als dit onderwerp interessant vindt.

Wikipedia over Daniel Temmet:

"Experiencing numbers as colours or sensations is a well-documented form of synesthesia, but the detail and specificity of Tammet's mental imagery of numbers is unusual. In his mind, he says, each number up to 10,000 has its own unique shape and feel, he can "see" results of calculations as landscapes, and that he can "sense" whether a number is prime or composite. He has described his visual image of 289 as particularly ugly, 333 as particularly attractive, and pi as beautiful."
pi_55572757
quote:
Op donderdag 27 december 2007 14:11 schreef ChOas het volgende:
Hier een mooie docu over Daniel Tammet, Hij heeft ongeveer hetzelfde:

http://video.google.com/videoplay?docid=4913196365903075662
Dat is zo een 200-tal posts geleden al gezegd geweest
  donderdag 27 december 2007 @ 15:14:57 #222
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_55573544
quote:
Op donderdag 27 december 2007 14:44 schreef katerwater het volgende:

[..]

Dat is zo een 200-tal posts geleden al gezegd geweest
Dan heb ik wat aan mijn ogen
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_55573869
Link was al gegeven ja maar misschien zou TS contact op kunnen nemen met hem en ze kunnen helpen daarmee ofzo? 2 mensen die dat kunnen is beter dan 1
pi_55577147
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 20:49 schreef Faders het volgende:
Ik ben niet echt van plan om het zegmaar 'bekend' te maken dat iedereen er vanaf weet...
Maar je hebt wel die "truc" met de knikkers gedaan voor een vriendengroep?
pi_55587487
Vraagje over het versieren van meisjes:

Als jij een meisje benadert, dan zie je dus precies aan haar kleur hoe zij op dat moment vermoedelijk over jou denkt, en welke kleuren jij daarmee moet mengen om zo haar kleur te veranderen naar wat jij wilt, dus dat ze je leuk gaat vinden? Dus stel zij is oranje, maar om jou leuk te gaan vinden, moet ze eerst felgroen worden. Dan zoek je dus naar dingen (kleuren) die je kan zeggen tegen haar, waarvan jij weet dat die haar kleur zullen veranderen naar felgroen?
Bauer's Law: "Whatever CAN go wrong, WILL be resolved in a period of 24 hours."
pi_55589704
Cheater!

nee grapje, maar daar ben ik opzich wel benieuwd naar ja... :p
Bobby Haarms: "Ik ben niet bang voor de dood. Misschien zit onze Lieve Heer wel te wachten op een hersteltraining. Nou, dan kan ie behoorlijk aan de bak." AFCA
pi_55593704
Ik heb mn ex net verteld dat ie mss ook zo iets heeft... Hij zegt dat hij muziek kan zien enz
pi_55593872
tvp,
wel zo leuk en interessant
ik heb vaak dat als ik iets zie/iemand dat ik dan een flashback of dergelijk krijg waarbij ik zoiets heb gezien of gewoon een beeld/filmpje waaraan het me doet denken.
pi_55597569
Jongen, met zo'n gave ga je een prachttoekomst tegemoet ook al baal je er wellicht zelf van soms. Je wordt in ieder geval miljonair al is het maar met poker

* Je kunt rijk worden in poker omdat je andere mensen kunt lezen

* Je kunt een prima therapeut worden omdat je mensen naar de juiste kleur kunt lullen (in ieder geval beter dan mensen die emoties niet kunnen aflezen)

* Helderziende truukjes / optredens

* Bij justitie werken. Je ziet als mensen liegen. En als je dat niet direct ziet begint het beeld bij elke ondervraging steeds duidelijker te worden. Stel bijvoorbeeld de Deventer Moordzaak. Jij bent als enige in staat om na een uurtje praten met de klusjesman en Ernest Louwes te bepalen wie liegt, wie niet en wie eventueel wat verborgen houdt. Je kunt dit onderdeel van je gave trainen door heel veel testen te doen met liegende mensen en mensen die iets te verbergen hebben.

* Je ziet wellicht direct aan de kleur van mensen of ze smokkelen, terrorist zijn. Als je al ziet aan iemand of zij ongesteld is of niet, dan zie je ongetwijfeld nog meer. Bepaalde ziektes bijvoorbeeld. Ook dat valt te trainen. Probeer verschil te ontdekken tussen mensen met kanker en zonder.

Denk aan alle mogelijkheden!

Zie je ook hoe mensen zich naar anderen toe verhouden of alleen naar jezelf toe? Je kunt bijvoorbeeld zien dat iemand jou niet echt mag. Kun je ook zien of persoon X persoon Y niet mag als die met elkaar communiceren?
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_55597635
Damn, nu ik voor mijn studie moet gaan matrix rekenen zou ik willen dat ik dezelfde "gave" als jij had. klote matrix rekenen; ik word er para van.
pi_55603671
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 12:05 schreef Knipoogje het volgende:
Jongen, met zo'n gave ga je een prachttoekomst tegemoet ook al baal je er wellicht zelf van soms. Je wordt in ieder geval miljonair al is het maar met poker

-knip-

Zie je ook hoe mensen zich naar anderen toe verhouden of alleen naar jezelf toe? Je kunt bijvoorbeeld zien dat iemand jou niet echt mag. Kun je ook zien of persoon X persoon Y niet mag als die met elkaar communiceren?
denk je niet dat je het erg veel opkleurt ik bedoel, voor mijn idee helpt deze synthasesia hem gewoon om zijn eigen ondervindingen te begrijpen/ondersteunen. Wat ik wil zeggen is dat de waarheid die hij 'ziet' nog niet de daadwerkelijke waarheid hoeft te zijn.

Het is zeg maar hetzelfde als dat er mensen zijn die denken dat iemand een terrorist is, omdat die gewoon er zo uitziet, stel dat je dan ook kleuren toekent aan dat soort type mensen vanwege je synthasesia, wat maakt dat dan precies tot waarheid?

Dingen zoals getallen in vormen zien kan zeer ondersteunend zijn voor me idee, maar ik denk niet dat je met zo'n dergelijk iets moet aan komen zitten om bij de douane aan te kloppen dat jij terroristen kan onderscheiden van mensen door ze enkel te zien. Zul je zien dat ze zich doodlachen.

Wat betreft aura's... en spiritualiteit, denk dat ik duidelijk ben dat ik hier niet echt in geloof.
pi_55605383
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 16:32 schreef koffiegast het volgende:
Wat betreft aura's... en spiritualiteit, denk dat ik duidelijk ben dat ik hier niet echt in geloof.
Ik ben het eens met je verhaal, maar gezien de verhalen van TS lijkt het also hij op zijn minst mensen beter kan lezen dan gemiddeld. Dat is al genoeg om er je voordeel mee te doen. Die levende leugendetectoren uit Meet the Parents bestaan wel degelijk.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_55610642
quote:
Als jij een meisje benadert, dan zie je dus precies aan haar kleur hoe zij op dat moment vermoedelijk over jou denkt, en welke kleuren jij daarmee moet mengen om zo haar kleur te veranderen naar wat jij wilt, dus dat ze je leuk gaat vinden? Dus stel zij is oranje, maar om jou leuk te gaan vinden, moet ze eerst felgroen worden. Dan zoek je dus naar dingen (kleuren) die je kan zeggen tegen haar, waarvan jij weet dat die haar kleur zullen veranderen naar felgroen?
Zoiets ja.
pi_55610700
quote:
Ligt eraan... Als die persoon X op dat moment met iemand anders praat kan ik zien of die persoon die andere iemand mag en weet ik niet hoe die persoon over mij denkt (meestal dan)... Praat die persoon met mij weet ik (meestal) niet of hij die andere iemand mag.
  zaterdag 29 december 2007 @ 00:01:57 #235
84328 Lllaura
painting pictures
pi_55614579
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 12:05 schreef Knipoogje het volgende:

* Je kunt rijk worden in poker omdat je andere mensen kunt lezen

* Je kunt een prima therapeut worden omdat je mensen naar de juiste kleur kunt lullen (in ieder geval beter dan mensen die emoties niet kunnen aflezen)

* Helderziende truukjes / optredens

* Bij justitie werken. Je ziet als mensen liegen. En als je dat niet direct ziet begint het beeld bij elke ondervraging steeds duidelijker te worden. Stel bijvoorbeeld de Deventer Moordzaak. Jij bent als enige in staat om na een uurtje praten met de klusjesman en Ernest Louwes te bepalen wie liegt, wie niet en wie eventueel wat verborgen houdt. Je kunt dit onderdeel van je gave trainen door heel veel testen te doen met liegende mensen en mensen die iets te verbergen hebben.

* Je ziet wellicht direct aan de kleur van mensen of ze smokkelen, terrorist zijn. Als je al ziet aan iemand of zij ongesteld is of niet, dan zie je ongetwijfeld nog meer. Bepaalde ziektes bijvoorbeeld. Ook dat valt te trainen. Probeer verschil te ontdekken tussen mensen met kanker en zonder.

Ik zou het wel weten.
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 16:18:10 #236
33213 SpleeffY
Ja, wat hij zegt ->
pi_55703521
quote:
Op woensdag 26 december 2007 19:15 schreef P8 het volgende:
Zoals iemand anders al zei, kwam dit gister ook in een docu op discovery aan bod.

Ik bedenk me trouwens net dat ik het gevoel zelf ook ooit heb ervaren. Tijdens mijn eerste paddo-trip liepen mijn gehoor en zicht in elkaar over. Ik hoorde dingen die ik zag, en andersom. Ik weet nog wel dat ik enorm positief onder de indruk was hiervan. Dit was lang voordat ik had gehoord van synestetie.

Niet dat ik het topic weg wil kapen van de TS, maar heeft iemand hier ooit van een drugstriggered synestetie gehoord?
Dat is een bekend effect van paddo's . Ik heb zelf ook muziek gezien, het was prachtig .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paddo#Algemene_effecten
  dinsdag 1 januari 2008 @ 16:20:17 #237
181126 MouzurX
Misschien?
pi_55703544
Ik weet wel wat ik later dus nog een paar keer ga doen
pi_55703762
quote:

Hier ben ik inderdaad ook bekend mee, ik heb dat eigenlijk elke keer dat ik paddo's gebruik, een soort verhoogde bewustzijnsstaat. Alsof de draadjes die je oren met gehoor en je ogen met je zicht verbinden opeens omgewisseld worden. Heel bijzonder. Maarja, alles is bijzonder tijdens een paddo tripje, zelfs stoeptegels zijn fascinerend
Jammer dat je dat soort dingen niet vast kan houden als je trip eenmaal voorbij is....
Vivre
  dinsdag 1 januari 2008 @ 21:47:03 #239
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55710586
quote:
Op woensdag 26 december 2007 16:11 schreef vanDekaart het volgende:
Dude! je gebruikt je rechter hersenhelft voor logica, dit is echt supervet, "normale" mensen gebruiken hun linker hersenhelft voor rekenen en ojecten herkennen (logische dingen), jij niet! jij gebruikt nauwelijks je linker hersenhelft.
Het is toch zo dat 'de mens' maar 5% (of zoiets) van de totale hersencapaciteit gebruikt? De andere 95% liggen dus ongebruikt in onze hersenpan. Faders gebruikt blijkbaar een ander (en groter?) deel dan de gemiddelde mens, waardoor hij dingen kan/ziet die wij niet kunnen/zien.

Aan de andere kant 'mist' hij weer skills die wij wel hebben (abstract redeneren, gezichtsuitdrukkingen herkennen etc). Zou dat te trainen zijn? Immers, kinderen leer je ook vermenigvuldigen volgens een methode die een beroep doet op het linkerdeel van de hersenen. Dat linkerdeel is wél aanwezig neem ik aan, alleen niet (voldoende?) ontwikkeld.
Hm, nu ik mijn post nalees, denk ik dat dat trainen maar beperkt kan, mits het überhaupt zou kunnen. Anders zouden autisten die moeite hebben met lichaamstaal al lang 'getraind' worden. Nu is het toch zo dat zij rationeel beredeneren hoe iemand zich voelt adhv uiterlijke kenmerken?
En andersom zouden 'wij' dan ook 'dat andere' kunnen trainen.

Faders, hoe heb jij vroeger op school gerekend? Als je een beurt kreeg, hoe redde je je dan daaruit? Ik ben leerkracht en vraag de kinderen vaak hóe ze aan hun antwoord komen.
En hoe beschouw jij mijn 'theorietje' zoals ik dat hierboven heb beschreven?
Ik ben hier al langer over aan het nadenken omdat mijn zus bepaalde gaven heeft die de meeste mensen niet hebben. Zij ziet geen kleuren bij anderen, maar voelt van binnen hoe anderen zich voelen, of hoe een situatie in elkaar steekt.
Kortgezegd dan.
quote:
Tijdens mijn eerste paddo-trip liepen mijn gehoor en zicht in elkaar over. Ik hoorde dingen die ik zag, en andersom. Ik weet nog wel dat ik enorm positief onder de indruk was hiervan. Dit was lang voordat ik had gehoord van synestetie.

Op zich best logisch dat zoiets gebeurt als je paddo's gebruikt. Remmingen verdwijnen, deurtjes in je brein worden opengezet, waardoor er connecties gelegd kunnen worden die er normaal niet zijn.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_55717298
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 21:47 schreef Moonah het volgende:

[..]

Het is toch zo dat 'de mens' maar 5% (of zoiets) van de totale hersencapaciteit gebruikt? De andere 95% liggen dus ongebruikt in onze hersenpan.
....
Nee, dat is niet waar.
Broodje aap.
  woensdag 2 januari 2008 @ 12:20:42 #241
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55719882
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 09:59 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar.
Broodje aap.
Écht?
Daar gaat mijn theorie...
pi_55720174
quote:

Human brain

Common misconceptions
The following are some commonly held misconceptions of the mind and brain perpetuated through urban legends, mass media, and the promotion of dubious products to consumers (Sala, 1999):
.. (knip) ..
* Humans use only 10% or less of their brain: Even though many mysteries of brain function persist, every part of the brain has a known function.[6][7][8]

This misconception most likely arose from a misunderstanding (or misrepresentation in an advertisement) of neurological research in the late 1800s or early 1900s when researchers either discovered that only about 10% of the neurons in the brain are firing at any given time or announced that they had only mapped the functions of 10% of the brain up to that time (accounts differ on this point).
Another possible origin of the misconception is that only 10% of the cells in the brain are neurons; the rest are glial cells that, despite being involved in learning, do not function in the same way that neurons do.
If all of a person's neurons began firing at once, that person would not become smarter, but would instead suffer a seizure. In fact, studies have shown that the brains of more intelligent people are less active than the brains of less intelligent people when working on the same problems.[citation needed]
Some New Age proponents propagate this belief by asserting that the "unused" ninety percent of the human brain is capable of exhibiting psychic powers and can be trained to perform psychokinesis and extra-sensory perception.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_brain#Common_misconceptions
  woensdag 2 januari 2008 @ 12:40:01 #243
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55720354
Ah, tnx. Het is dus al een heel oud broodje aap.
Maar hoe in hemelsnaam is dan het vermogen van TS te verklaren?
pi_55720529
quote:
Wikipedia noem ik niet echt een valide bron.
Maar goed, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen, vermoed ik.

edit: Een andere website met mooie toelichting & nog een interessante link.

[ Bericht 8% gewijzigd door dawg op 02-01-2008 13:06:09 ]
pi_55720702
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 12:40 schreef Moonah het volgende:
Ah, tnx. Het is dus al een heel oud broodje aap.
Maar hoe in hemelsnaam is dan het vermogen van TS te verklaren?
Voor zover ik begrepen heb, hebben pasgeborenen deze capaciteiten ook, vandaar dat baby's tot 6 maanden bijvoorbeeld veel meer nuances in de spraak horen, dan volwassen. Dit is ook de reden dat baby's, of peuters, veel makkelijker een taal oppikken.

Men vermoedt dat deze extra neuronale verbindingen na verloop van tijd niet meer nodig zijn, en dus verdwijnen. Soms gebeurt dit niet, waardoor iemand zoals bijvoorbeeld de TS dit soort dingen ervaart.

Moonah! Babe! Hoe is het?
pi_55724573
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 12:49 schreef dawg het volgende:

[..]

Wikipedia noem ik niet echt een valide bron.
Maar goed, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen, vermoed ik.

edit: Een andere website met mooie toelichting & nog een interessante link.
Ach, ik heb het er maar bijgezocht omdat "omdat Roquefort het zegt is het een broodje aap" wel een uitstekende bron is, maar weinig indruk zal maken.

Wikipedia is overigens een prima bron als vele. Net als iedere andere bron geldt ervoor dat het uiteindelijk niet de bron maar de kwaliteit van de argumenten is die een redenering valide maakt. Validiteit is geen eigenschap van een bron maar van een redenering.
pi_55727711
Lol, zoiets heb ik ook. Bij mij is zondag de kleur WIt, Maandag=geel, dinsdag weet ik niet, woensdag=rood, donderdag=paars, vrijdag is geel, zaterdag weet ik niet. Ook visualiseer ik de dagen van de week als Blokken en vormen, ik weet niet hoe ik dit goed moet uitleggen, want het is echt vreemd. Maar zo te zien hebben meer mensen dát.

Maar met die getallen is wel weirde shit, ik zou naar een psycholoog gaan.
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:55:00 #248
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55733681
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 12:57 schreef dawg het volgende:
Moonah! Babe! Hoe is het?
Hi!
Hier alles goed hoor. Ben even verdwaald in R&P...

Tnx voor de links, erg interessante materie.

Faders, wellicht heeft deze jongen iets vergelijkbaars als jij. (Je moet betalen om het artikel te lezen, ik heb het niet gelezen).
  donderdag 3 januari 2008 @ 03:42:34 #249
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_55738550
TVP
pi_55738577
Geen idee of deze al gepost is.

Ik ben blij dat ik gek ben, dan kan ik 't niet worden.
pi_55738689
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 18:28 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
Lol, zoiets heb ik ook. Bij mij is zondag de kleur WIt, Maandag=geel, dinsdag weet ik niet, woensdag=rood, donderdag=paars, vrijdag is geel, zaterdag weet ik niet. Ook visualiseer ik de dagen van de week als Blokken en vormen, ik weet niet hoe ik dit goed moet uitleggen, want het is echt vreemd. Maar zo te zien hebben meer mensen dát.

Maar met die getallen is wel weirde shit, ik zou naar een psycholoog gaan.
In de tv-gids die we vroeger hadden was maandag ook altijd geel.

Maar zowel maandag als vrijdag is geel bij jou?
pi_55738703
Het is trouwens gewoon gevalletje van dat het deel van je hersenen dat numeriek doet en het visuele gedeelte met elkaar in contact staan waardoor je een mix krijgt.
  donderdag 3 januari 2008 @ 04:35:35 #253
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_55738751
Interessant hoor.

Ik heb nog een vraag:

Je kan ook zien of iemand bijvoorbeeld heel angstig, of juist relaxend is? Stel je voor dat iemand de intentie heeft om jou op straat te overvallen. Kan je voordat hij dat doet al merken dat hij iets van plan is?

En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar mijn kleur
pi_55738779
TS, is dit de eerste keer dat je jezelf afvraagt waar het vandaan komt en of je de enige bent?
pi_55739355
quote:
Faders, hoe heb jij vroeger op school gerekend? Als je een beurt kreeg, hoe redde je je dan daaruit? Ik ben leerkracht en vraag de kinderen vaak hóe ze aan hun antwoord komen.
"Nou gewoon, optellen"
quote:
Je kan ook zien of iemand bijvoorbeeld heel angstig, of juist relaxend is?
Ja.
quote:
Stel je voor dat iemand de intentie heeft om jou op straat te overvallen. Kan je voordat hij dat doet al merken dat hij iets van plan is
Weet ik niet.
quote:
TS, is dit de eerste keer dat je jezelf afvraagt waar het vandaan komt en of je de enige bent?
Ja.
pi_55739535
Zoek maar eens op het Syndroom van Asperger/kenmerken en kijk of je iets herkent. En inderdaad Daniel Tammet heeft het Syndroom van Asperger en idiot Savant
Dat was namelijk het eerste waar ik aan dacht toen ik jouw reacties las.
Heb je ook last van harde geluiden etc. waar anderen om je heen geen last van lijken te hebben bijvoorbeeld?
(Mijn zoon heeft Asperger)
pi_55740331
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:12 schreef Keukenprinsesje het volgende:
Zoek maar eens op het Syndroom van Asperger/kenmerken en kijk of je iets herkent. En inderdaad Daniel Tammet heeft het Syndroom van Asperger en idiot Savant
Heb je ook last van harde geluiden etc. waar anderen om je heen geen last van lijken te hebben bijvoorbeeld?

Welk syndroom is 't ergste?
pi_55740621
quote:
Op maandag 24 december 2007 20:33 schreef Faders het volgende:

[..]

Ok... Maar hoe ga ik dit aan anderen uitleggen?

x: "Hallo tandarts deze tand doet pijn"
y: "Wat voel je dan precies?"
x: "Geel"

x: "We kunnen misschien ook aan zwemmen!"
y: "Maar jij bent toch ongesteld"
x: "Oh ja klopt... Maar hoe weet jij dat trouwens?"
y: "Je bent oranjebruin"

x: "Ik vind Jan echt heel leuk"
y: "Ja het valt best op"
x: "Haha is het zo duidelijk? Wat valt je op dan?"
y: "Je bent ijsblauw"

?
mss zou je er iets mee moeten/kunnen doen .... als je namelijk al aan mensen kunt zien hoe ze zich voelen of wat ze dwars zit... Zou je ze misschien kunnen helpen.... waarschuwen voor dingen of helpen dingen op te lossen....
ik kan me dit tevens niet voorstellen dat je mensen in kleur ziet maargoed mocht het wel zo zijn....
accepteer het dan en doe dr wat mee
lijkt mij een goeie oplossing
SUPERMAN
pi_55740940
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:10 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Welk syndroom is 't ergste?
Wat is erger? Je linkeroog, rechterbeen of linkeroor missen??

Geen idee wat erger is, voor zover je van erg kunt spreken....het gaat er meer om hoe het voor de persoon zelf is en zijn/haar omgeving erop reageert toch?
pi_55744050
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 15:40 schreef Roquefort het volgende:
Validiteit is geen eigenschap van een bron maar van een redenering.
Je hebt gelijk. Ik was er niet helemaal bij, want het is natuurlijk betrouwbaar, ipv valide.
Anyhow, ik blijf erbij dat Wikipedia niet geheel een betrouwbare bron is, al wordt het steeds beter.
pi_55862308
quote:
Op maandag 24 december 2007 19:28 schreef djexplo het volgende:

[..]

Ehh dude dat kan iedereen binnen 3 sec ..., 24 x 49 is gelijk aan 24 x 50 - 24, wat weer gelijk is aan 2400 / 2 - 24 ....

En 63^11 t'ja elke nerd ziet dat gewoon als (2^6-1)^11 -> +- 2^66 -> is gelijk aan +- 64 * 1000^6
Uhh,... Meen je dit serieus?
Ik ben niet geheel achterlijk maar ik weet niet hoe jij dit uitrekent???
pi_55864745
quote:
Op maandag 7 januari 2008 23:32 schreef mr.digitus het volgende:

[..]

Uhh,... Meen je dit serieus?
Ik ben niet geheel achterlijk maar ik weet niet hoe jij dit uitrekent???
Dat is gewoon het snel toepassen van de rekenregels. Geen kunst aan en met een beetje oefening kan bijna iedereen dat. Je moet gewoon een beetje spelen met getallen.
pi_55870673
klinkt als Asperger, zeker geen idiot savant,
een idiot savant is in zekere zin ook "idioot" kan niet voor zichzelf zorgen enz (zoals in de film rainman)
Iemand met het syndroom van Asperger (valt binnen het autisme spectrum) is eer redelijk normaal iemand. Heeft normaal of hoog IQ, heeft vaak ook de dingen die je omschreef.
Nog wat andere vragen die misschien helpen. Als je in een drukke ruimte bent bijvoorbeeld een cafe, kun je je dan makkelijk op 1 gesprek concentreren of komen alle gespreken even (on)duidelijk binnen?
Wat kleine dingen nog, hoe laat eet je normaal, en als het eten later is bijvoorbeeld een uurtje wat gebeurd er dan?
pi_55899092
Ik ben pas bij pagina 4, ik moet reageren om het in MyAT te krijgen (voor thuis). Mijn excuses hiervoor.
Hierbij mijn voorlopige bijdrage, ik hoop meet toe te kunnen voegen in de nabije toekomst. En voor ik het vergeet: Uiterst interessant en zeer herkenbaar (al heb ik het absoluut niet zo sterk en vooral funcioneel als jij. Ik heb mezelf zojuist ook betrapt op wat testjes (door een datum te noemen en met de kleur te bedenken welke dag het was), het lukte me enkel bij donderdagen maar ik vermoed dat het toeval was.

Ik zie de meeste dagen, cijfers en letters in kleur. Ik heb echter geen kleur bij mensen. Ik proef & drinken in vormen (ongeacht de textuur van iets) en kleuren. Ik kan niet rekenen op deze manier, ik kan het niet toepassen. En juist daarom fascineert dit me gigantisch, ik heb er nooit echt veel aandacht aan gespendeerd maar jouw topic inspireert me zeker om me er in te verdiepen (mijn dank hiervoor).

Om te voorbeelden:
Maandag - varieert, vies-oranje meestal
Dinsdag - oranjegeel, beetje vies
Woensdag - onbekend, varieert gigantisch
Donderdag - grijsblauw (donker)
Vrijdag - Wit, met veel viezigheid
Zaterdag - Oranjebruin (redelijk donker)
Zondag - Oranjebruin (heel donker)
**met viezigheid bedoel ik letterlijk viezigheid, alsof er zand op zit.

Ik baal nu best wel, een tijdje geleden zag ik bij elk cijfer een kleur. Momenteel lukt me dat op geen enkele manier, maar mischien komt het ook omdat ik me best slap voel momenteel (nog niks gegeten vandaag). Ik zal hier later op terug komen.

Ik denk dat het heel moeilijk is dit soort dingen te trainen, omdat je bij veel getallen al een referentie hebt. Als je geforceerd iets probeert te bedenken bij een cijfer dan kom je al snel uit bij iets waar je het nummer eerder hebt gezien.

Wat ik ook (gedeeltelijk) herken in jou is dat je een rekensom als het ware weg kan zetten, en even later weer kan oproepen. Dit is mij ooit een keer gelukt en sindsdien nooit meer. Ik zal het voorval beschrijven: ik stond in de rij (voor m'n theorie examen) een aantal jaar terug. Ik had een oefenboek met 1450 vragen. Op een bankje zag ik iemand zitten die aan het oefenen was uit een boek van 900 vragen. Ik vroeg me af hoeveel keer meer vragen ik had dan hij. Het sommetje 1450 / 900 was geboren en in een paar seconden had ik het antwoord. Ik had geen flauw idee hoe ik eraan kwam en ik kon niet achterhalen welk truukje ik gebruikte (zodat ik het op papier kon nadoen bijvoorbeeld, wat je in je hoofd kan kan je vaak ook op papier). Het antwoord 1.611111111 kwam spontaan op. Ik ben toen overigens geslaagd, dat terzijde. Dit was overigens mijn enige ervaring met ...dit..

Door dit voorval weet ik dat er tenminste 2 denkende gedeelten zijn in (in ieder geval) mijn hersenen. Het een is het woordelijke: als je iets moet bedenken of redeneren dan hoor je vaak de woorden in je hoofd. Alsof je in jezelf Tegen jezelf praat. Dit gaat echter vrij langzaam, maar dit gebruiken we wel om moeilijke sommen uit ons hoofd te doen. Dat sommetje van mij werd door een 'andere' helft uitgevoerd en speelde het antwoord terug. Ik kon het reken proces niet bijwonen. Ik denk dat taal ons denkvermogen gigantisch afremd. En sommigen van ons kunnen op commando een 'taak' uitbesteden aan een ander gedeelte in de hersenen. Zoals bij jou de antwoorden binnenstromen en zoals dat ene voorbeeld van mezelf.

Ik kom later hopelijk terug, ben op m'n werk .
  donderdag 10 januari 2008 @ 13:30:33 #265
8372 Bastard
Persona non grata
pi_55921881
Grappig..deze OP. Ik ben net begonnen aan een boek geschreven door een authist die de bijzondere gave heeft om te vertellen hoe zijn hoofd werkt.
Je kent de film rainman wel, waarbij de persoon in een kleine tijd de meest belachelijke berekeningen kan maken? Dat kan deze schrijver dus ook, en geeft aan dat hij alles in kleuren en vormen waarneemt, cijfers maar ook mensen. Tekeningen in het boek komen heel sterk overeen met wat de OP bevat.

=edit= ik zie dat de Engelse uitgave al werd genoemd
The truth was in here.
pi_55950407
ik vind maar vaage shit:|
pi_55959352
Wat een boeiend topic! Heel erg leuk dat je er zo open over vertelt, ookal 'kan' ik het niet, ik vind je uitleg heel erg duidelijk.

Wat is nu concreet je grootste beperking met dit zien?

En je gaf eerder aan dat hulpverlening in de richting van meerdere psychische stoornissen zocht, gebeurt daar nu nog iets mee?
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_55961518
dit topic blijft interessant
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zaterdag 12 januari 2008 @ 12:28:35 #269
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_55970385
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:20 schreef Emel het volgende:
dit topic blijft interessant
Maar is helaas beetje stil nu...
pi_55978970
Faders.

Een wijs persoon heeft mij eens verteld, het maakt niet uit HOE je het doet. Als je het doet, en het gaat goed, blijf dan bij die techniek, en maak je er verder niet druk om.

Het probleem met school is dat leerlingen onderwezen worden via een bepaalde techniek tot hun ondervindingen te komen. Jij doet het op een andere methode. Dat is lastig enkel omdat het conflicteert met de heersende methode, maar dat maakt het niet slecht of minderwaardig.

Sterker nog, het is een gave. Ik weet niet precies hoe het heet, maar ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was.

Heeft het bijvoorbeeld ooit tot zware problemen geleid?

Besef dat je een stel hersenen hebt die op een unieke manier werken - beter dan een gemiddeld stel hersenen, en maak daar gebruik van! Concentreer je op de dingen die een normaal mens NIET kan met zijn of haar hersenen.
pi_55979439
tvp
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
pi_55984037
even over dat aura ding .... zie je dat alleen om mensen of ook om dingen? (tafel, stoel etc) en dieren, hoe zit het daar mee ?
pi_60310427
TS ik wil graag iets van je horen
  donderdag 24 juli 2008 @ 00:29:41 #274
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_60310508
TS ben ik, ik was jullie noobs aan het kloten omdat ik een asshole ben.

Vooral MouzurX was entertainend.
Well, I can take you far away, with my mind
pi_60310630
There we go.

Mods kunnen IP checken met dat van mij (Armoed) en deze account.

ggs

no re
  donderdag 24 juli 2008 @ 00:38:55 #276
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_60310652
pi_60311255
nm. moet het hele topic lezen ><
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_60311413
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 00:37 schreef Faders het volgende:
There we go.

Mods kunnen IP checken met dat van mij (Armoed) en deze account.

ggs

no re
Ik geloof je wel
Maar wel bijzonder wat je hebt had ik het ook maar.

Doei
pi_60311809
Maar wat je zegt met die kleuren, kan je dat ook zo over internet als je een naam ziet dat hij oranjebruin kleurt dat de user ongesteld is?
  donderdag 24 juli 2008 @ 08:46:24 #280
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_60313116
Ik heb wel iets geks hier op FOK!, maar dat is volgens mij normaal. Als ik bijvoorbeeld de letters "KLB" zie, krijg ik meteen zo'n moppersmurf-idee. Bij TRV is het meteen zonnig en zo, en bij R&P word ik altijd verdrietig . Ook als ik die letters buiten FOK! zie trouwens.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  donderdag 24 juli 2008 @ 10:11:10 #281
14337 BierKoning
Bier 4 Ever!!
pi_60314522
Over je topictitel: JA! Je bent gek! Alleen wel in de veronderstelling dat 'gek' zijn niks anders is dan het afwijken van de algemene gevestigde mening of gedachtegang. In dat geval heeft iedereen wel iets geks, zoals ook wel te lezen is in dit topic (wat het dus weer niet zo gek maakt omdat iedereen gek is ).

Om alleen even in te gaan op je ervaring van kleuren bij mensen, bijvoorbeeld met dat meisje die je vragen stelde over sex (die steeds donkerder groen werd, en toen jij een gevatte opmerking gaf, weer lichtgroen werd. Ook met uitgaan vertelde je een soortgelijk verhaal. Zelfs met lezen controleer je de woorden met kleuren. Is dit niet gewoon het verwoorden (of beter, het ver-'kleuren') van je 'gut-feeling' of 'onderbuikgevoel' die iedereen wel ervaart? Het onderbuikgevoel, of intuitie, is natuurlijk een lastig begrip. Want een 'gevoel' is moeilijk uit te leggen, het is 'gewoon zo'. Wel is het een erg handig en belangrijk gegeven voor ons! Onderzoek wijst uit dat bij sollicitatiegesprekken die werkgever al binnen een halve minuut weet of de persoon past bij het bedrijf (of bij de werkgever ), juist door de intuitie. Zou deze werkgever een kleur aan zijn intuitie plakken, dan past het toch best bij jou verhaal?

Verder zou ik me er echt niet druk om gaan maken, als het goed werkt voor jou, dan is het prima! In het contact met meisjes zou ik me er al helemaal niet druk om maken, je maakt andere associaties bij dingen, vergelijk dat eens met agressie/onbeschoft gedrag/alcohol of drugs misbruik/...

Ik hoop dat mn reactie een goede kleur bij je oproept!
pi_60316075
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:12 schreef Keukenprinsesje het volgende:
Veel mensen met dit soort eigenschappen blijken ook autisme te hebben, maar het is niet zo dat elke autist deze eigenschappen heeft. Ik heb Asperger en ik kan echt niks, maar dan ook niks uit het verhaal van TS herkennen. Ik heb zelfs geen synesthesie.

(Idiot) savant is een benaming voor iemand met hele speciale gaven. Ik weet niet of TS een savant is (sowieso twijfel ik door die drie posts van hem en Armoed of het allemaal wel waar is). Het 'idiot' wordt aan het woordje 'savant' toegevoegd, omdat mensen met deze speciale gaven bijna zonder uitzondering een zeer laag IQ hebben en zwaar verstandelijk gehandicapt zijn. Daniel Tammet is dus zo'n uitzondering. Hij is een savant en heeft "slechts" Asperger.

Iemand vroeg wat er erger is, idiot savant zijn of Asperger hebben. Ik denk het eerste. Die speciale gaven zijn allemaal wel leuk en aardig, maar als het ook inhoudt dat je je eigen veters niet kan strikken?
pi_60320224
heel interessant dit!! Voor jezelf lijkt het me soms erg moeilijk... wat me vooral opvalt in je verhalen is dat je relaties hebt met 'moeilijke' mensen (paar exjes met paniekaanvallen en stemmingswisselingen) en ..je wast de haren van een vriendin van je en kamt ze ook om haar rustig te maken... (raar dat niemand dat er verder uit heeft gehaald..ik zat echt effe van: ) en je bent nog maar 18.

ik denk dat je je 'gave' sowieso al heel vaak (al dan niet bewust) inzet om anderen te helpen, en je moet eens goed nadenken of je dat wel wilt natuurlijk!

Wat betreft het 'niet logisch kunnen redeneren' ik denk dat het voor jou zaak is om jezelf wat beter te leren begrijpen. Geel = pijn en dus soms ook gevaar, dat weet je nu, dus ik denk dat je dat voor alle andere situaties ook wel kunt leren?
Wat betreft het op meisjes afstappen, waarom je dat doet... wat dacht je van: ze lijkt me een heel fijn persoon (vanwege de kleur, maar dat zeg je er dan niet bij) en die wil ik beter leren kennen (of aanraken zoals je vriend het toen zei). Alles dus eigenlijk gaan vertalen naar 'gewone mensen taal' en je hebt het hier al heel goed allemaal uitgelegd dus ik denk dat je daar best wat meer in op jezelf mag vertrouwen

of het nu autisme is of niet, wat zou dat eigenlijk? het gaat om de symptomen en niet zozeer om wat erachter zit. Als je een IQ test wilt doen (zoals je ergens schreef), die echt is, dan meten ze gewoon je IQ en meer niet. Het is dus geen test om achter allerlei andere dingen te komen. Ok, sommige onderdelen kunnen wel iets aangeven van bepaalde stoornissen, maar een IQ test is geen valide test om stoornissen mee aan te tonen, dus ik zou me er niet al te druk om maken.
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
pi_60345049
Wat jij hier beschrijft herken ik totaal niet. Wat wel een trekje is wat ik heb is dat ik zeg maar van situaties die ik heb meegemaakt (ook al is het jaren terug, zelfs van toen ik bijvoorbeeld 3 was) die situatie als een film in mijn hoofd kan afspelen en nog letterlijk weet wat er is gezegd. En dan niet alleen van memorabele situaties, maar ook van hele casual dingen. Mijn ouders zijn ook altijd verbaasd als ik weer dingen van vroeger ophaal die zelfs zij zich niet 1,2,3 kunnen herinneren. Ik moet er wel bij vermelden dat ik het niet van ELKE situatie kan die ik elke dag heb meegemaakt. Maar vanaf dat ik 3 ben kan ik tot mijn eigen leeftijd (20) veel gesprekken en situaties en ook hele casual dus zoals ik eerder zei me letterlijk voor de geest halen. Zo weet ik bijv. nog dat ik in de zomervakantie van groep 8 naar de brugklas in het Iseomeer (Italië) lag op een luchtbed en mijn zus was er ook bij en een oudere jongen genaamd Bram die we die vakantie hadden ontmoet en die schatte mij op hooguit 42 kilo (we hadden een gesprek over lichaamsgewicht).

Nog iets: ik zie heel veel details in mijn omgeving. Ik ben een paar dagen terug van vakantie met twee anderen en telkens als we iets nodig hadden (bijvoorbeeld een souvenirshop op de laatste dag) had ik alle souvenirshops in de straat al gezien (terwijl op sommige maar een heel klein bordje staat en niks buiten ofzo) zonder dat ik er actief naar aan het kijken ben. Is er iets aan de hand ben ik degene die het de hele tijd als eerste ziet. Zijn we op zoek naar een bank waar we konden pinnen in een hele lange straat met overal borden, zie ik van veraf zonder dat ik er bewust mee bezig ben tussen alle andere borden een klein bordje bank. En niet dat dat een paar keer gebeurt, nee het gebeurt constant. Alle gesprekken die ik op vakantie heb gevoerd (ook langere gesprekken) kan ik zo ophalen en afspelen in mijn hoofd. Ook waar ik toen precies stond/lag. Het vreemde is wel weer dat ik je dan absoluut niet kan vertellen wat die persoon waarmee ik het gesprek voerde voor kleren aanhad. Maar doordat ik dit soort dingen enorm goed lijk te kunnen onthouden is het altijd heel erg vermoeiend voor mij om bijvoorbeeld een ruzie uit te praten. Ik weet exact wat ik heb gezegd en wat de andere heeft gezegd maar zie diegene daar maar eens van te overtuigen. Of als je een situatie bespreekt. Ik weet precies hoe dat is gegaan maar de ander denkt daar anders over. Maarja het is allemaal heel leuk en aardig, de keerzijde is alleen wel dat als ik bijv. ruzie heb met iemand dat dat heel lang in mijn hoofd blijft hangen. Wat diegene allemaal heeft gezegd kan ik me achteraf ook nog over opwinden omdat ik het me letterlijk voor de geest kan halen.
pi_60348904
Redelijk herkenbaar. Maar bij mij gaat het niet zover zoals jij het beschrijft.
Zover ik weet zie ik de maanden van het jaar ook in bepaalde kleuren en in een vierkant. Linksonder begint januari, en juni zit linksboven. Dat soort dingen. Voor de rest zie ik cijfers en kleuren ook in vrouwelijke en mannelijke versies. Een 3 is mannelijk, een 4 is vrouwelijk etc. Je bent dus iig niet gek, zoals je in reacties van anderen al hebt kunnen lezen. Vroeger dacht ik dat iedereen dit zo zag en dat het heel normaal was. Ik vond het wel verrassend toen mijn broertje vorig jaar ofzo vroeg of ik dat soms ook had. Ja dus.
Het is een visueel beeld wat je je bij iets voorsteld denk ik. Vind het wel heel interessant. Leuk om zo'n topic eens tegen te komen.
pi_60349001
Toch een goede kick van mij he
  zaterdag 26 juli 2008 @ 00:34:58 #287
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_60353938
Missen jullie het lezen van een aantal posts of...?
  zaterdag 26 juli 2008 @ 05:38:09 #288
213821 pistoletsopzondag
Professioneel lurker
pi_60356077
TS, om te antwoorden op je vraag hoe je er het best mee leert omgaan/leven.
Je zal het gaandeweg leren. Je bent pas 18.
Misschien is het inderdaad geen slecht idee om contact te zoeken met mensen die vertrouwd zijn met de materie. Een gids is misschien wel welkom.

In plaats van 'nou, gewoon' te antwoorden op een kleurvraag kan je lachend zeggen dat je vertrouwt op je feilloze intuïtie. De lach zorgt voor de onmiddellijke relativering van je uitspraak en je hoeft geen kleurantwoord te geven. You might give it a try :-)

Ik ben blij met de kick want heb het topic gemist paar maanden terug.

Het ga je goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door pistoletsopzondag op 27-07-2008 23:25:59 ]
De fanfare van honger en dorst.
pi_60362426
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 00:34 schreef Armoed het volgende:
Misschien moet je iets duidelijker roepen dat je de boel aan het neppen bent.
  zondag 27 juli 2008 @ 00:55:56 #290
213998 Samba-boy
MarcMarie's Pruikendrager
pi_60371942
Het lijkt me toch een beetje vaag.... Dinsdag is geel volgens TS.... Ik wil het eens proberen, de dagen van de week een kleur geven

Maandag geel
Dinsdag rood (Wat gek )
Woensdag groen (Ik weet niet, bij deze krijg ik gewoon het gevoel van groen, altijd al gehad)
Donderdag lichtblauw (met als Zaterdag)
Vrijdag oranje (weer een dag-kleur die ik altijd al die kleur vond hebben)
Zaterdag lichtblauw (Nee, ECHT geen typfout, Donderdag en Zaterdag vind ik beide lichtblauw)
Zondag wit

Eigenlijk heeeel Vaag
Echt waar!
  zondag 27 juli 2008 @ 00:59:46 #291
262 Re
Kiss & Swallow
pi_60371992
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 00:34 schreef Armoed het volgende:
ik denk dat je lame poging om met 2 klonen weer wat aandacht te krijgen toch wel een beetje mislukt is... oftewel... nou en
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 27 juli 2008 @ 10:21:26 #292
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_60374356
Net toevallig gelezen over een nieuw boek dat uit is gekomen over synesthesie. Als mensen meer erover willen wetenħ http://www.thefrogwhocroakedblue.com/
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zondag 27 juli 2008 @ 14:51:20 #293
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_60378043
quote:
Op zondag 27 juli 2008 00:59 schreef Re het volgende:

[..]

ik denk dat je lame poging om met 2 klonen weer wat aandacht te krijgen toch wel een beetje mislukt is... oftewel... nou en
Dit is geen kloon noob
pi_60378767
En een van nature verlegen persoon? Is die moeilijker af te lezen? Heeft die een kleur? Of prik je daar doorheen en zie je ondanks de verlegenheid wat die persoon van jou vind.
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
  zondag 27 juli 2008 @ 17:31:33 #295
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_60380510
bij mij staan de dagen in de week in een rondje, we draaien de week tegen de klok in, en het rondje is iets ovaal waarbij de donderdag en de maandag meer ruimte innemen. Door dit te visualiseren kan ik mijn genda op de minuut nauwkeurig altijd en allesin mijn hoofd hebben.

Heb hier vaak met anderen over gehad, veel mensen hebben dit. Ik doe zelf ook een studie Neuroscience, en het is hersen-technisch vrij logisch te verklaren eigenlijk.
  maandag 28 juli 2008 @ 10:10:36 #296
77330 m-niki
for real
pi_60391034
quote:
Op zondag 27 juli 2008 17:31 schreef Grumpey het volgende:
bij mij staan de dagen in de week in een rondje, we draaien de week tegen de klok in, en het rondje is iets ovaal waarbij de donderdag en de maandag meer ruimte innemen. Door dit te visualiseren kan ik mijn genda op de minuut nauwkeurig altijd en allesin mijn hoofd hebben.

Heb hier vaak met anderen over gehad, veel mensen hebben dit. Ik doe zelf ook een studie Neuroscience, en het is hersen-technisch vrij logisch te verklaren eigenlijk.
ik heb dit met het jaar en dan staan dus de maanden in een rondje, gaat het wel met de klok mee en januari en december staan dan op "kwart voor negen" en daar zit een klein stukje tussen, juni, juli en augustus zijn breder/nemen meer ruimte in

grappig! (de week is bij mij een balk waarbij deweekenddagen korter/minder ruimte innemen dan de rest van de dagen, voor mij is het zo ook makkelijk om alles snel in te delen in m'n hoofd)
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
  dinsdag 24 maart 2009 @ 12:40:56 #297
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67353705
wow wat tof. TVP
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67353742
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 12:40 schreef Maanvis het volgende:
wow wat tof. TVP
Gast
pi_67440312
Heel erg facinerend.

Ik heb ook kleur voor mensen, getallen, nummers enzovoorts

Vormen voor nummers, heb ik ook, maar ik kan er helaas niet zo mee rekenen.

Wat ik dan weer wel kan is op zo'n manier verhaaltjes uit het Grieks en Latijn. Ik onthoud al die woordjes op het moment dat ik ze zie met een vorm en kleur, en door middel van die vormen en kleuren vertaal ik die zinnen dan.

Zie je anderen eerst kijken naar de naamvallen, geslachten, tijden en getal, doe ik het half-bewust uit me hoofd, en ik ben er meestal sneller mee klaar
  donderdag 26 maart 2009 @ 19:29:29 #300
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67440361
1
  donderdag 26 maart 2009 @ 19:29:43 #301
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67440374
2