Ik ben pas bij pagina 4, ik moet reageren om het in MyAT te krijgen (voor thuis). Mijn excuses hiervoor.
Hierbij mijn voorlopige bijdrage, ik hoop meet toe te kunnen voegen in de nabije toekomst. En voor ik het vergeet: Uiterst interessant en zeer herkenbaar (al heb ik het absoluut niet zo sterk en vooral
funcioneel als jij. Ik heb mezelf zojuist ook betrapt op wat testjes (door een datum te noemen en met de kleur te bedenken welke dag het was), het lukte me enkel bij donderdagen maar ik vermoed dat het toeval was.
Ik zie de meeste dagen, cijfers en letters in kleur. Ik heb echter geen kleur bij mensen. Ik proef & drinken in vormen (ongeacht de textuur van iets) en kleuren. Ik kan niet rekenen op deze manier, ik kan het niet toepassen. En juist daarom fascineert dit me gigantisch, ik heb er nooit echt veel aandacht aan gespendeerd maar jouw topic inspireert me zeker om me er in te verdiepen (mijn dank hiervoor).
Om te voorbeelden:
Maandag - varieert, vies-oranje meestal
Dinsdag - oranjegeel, beetje vies
Woensdag - onbekend, varieert gigantisch
Donderdag - grijsblauw (donker)
Vrijdag - Wit, met veel viezigheid
Zaterdag - Oranjebruin (redelijk donker)
Zondag - Oranjebruin (heel donker)
**met viezigheid bedoel ik letterlijk viezigheid, alsof er zand op zit.
Ik baal nu best wel, een tijdje geleden zag ik bij elk cijfer een kleur. Momenteel lukt me dat op geen enkele manier, maar mischien komt het ook omdat ik me best slap voel momenteel (nog niks gegeten vandaag). Ik zal hier later op terug komen.
Ik denk dat het heel moeilijk is dit soort dingen te trainen, omdat je bij veel getallen al een referentie hebt. Als je geforceerd iets probeert te bedenken bij een cijfer dan kom je al snel uit bij iets waar je het nummer eerder hebt gezien.
Wat ik ook (gedeeltelijk) herken in jou is dat je een rekensom als het ware weg kan zetten, en even later weer kan oproepen. Dit is mij ooit een keer gelukt en sindsdien nooit meer. Ik zal het voorval beschrijven: ik stond in de rij (voor m'n theorie examen) een aantal jaar terug. Ik had een oefenboek met 1450 vragen. Op een bankje zag ik iemand zitten die aan het oefenen was uit een boek van 900 vragen. Ik vroeg me af hoeveel keer meer vragen ik had dan hij. Het sommetje 1450 / 900 was geboren en in een paar seconden had ik het antwoord. Ik had geen flauw idee hoe ik eraan kwam en ik kon niet achterhalen welk truukje ik gebruikte (zodat ik het op papier kon nadoen bijvoorbeeld, wat je in je hoofd kan kan je vaak ook op papier). Het antwoord 1.611111111 kwam spontaan op. Ik ben toen overigens geslaagd, dat terzijde. Dit was overigens mijn enige ervaring met ...dit..
Door dit voorval weet ik dat er tenminste 2 denkende gedeelten zijn in (in ieder geval) mijn hersenen. Het een is het woordelijke: als je iets moet bedenken of redeneren dan hoor je vaak de woorden in je hoofd. Alsof je in jezelf Tegen jezelf praat. Dit gaat echter vrij langzaam, maar dit gebruiken we wel om moeilijke sommen uit ons hoofd te doen. Dat sommetje van mij werd door een 'andere' helft uitgevoerd en speelde het antwoord terug. Ik kon het reken proces niet bijwonen. Ik denk dat taal ons denkvermogen gigantisch afremd. En sommigen van ons kunnen op commando een 'taak' uitbesteden aan een ander gedeelte in de hersenen. Zoals bij jou de antwoorden binnenstromen en zoals dat ene voorbeeld van mezelf.
Ik kom later hopelijk terug, ben op m'n werk

.