In Iowa heet het toch een causus, oftewel een partijvergadering waarin gestemd gaat worden?quote:Op woensdag 2 januari 2008 19:05 schreef Evil_Jur het volgende:
En eigenlijk is het niet eens een echte verkiezing, maar een peiling.
het is in ieder geval anders dan de primaries van de meeste staten, ik heb er een beetje over gelezen, maar ik snap het nog niet helemaal.quote:Op woensdag 2 januari 2008 20:25 schreef pberends het volgende:
[..]
In Iowa heet het toch een causus, oftewel een partijvergadering waarin gestemd gaat worden?
Het BNW gehalte druipt weer van deze post af... Voter registration wordt trouwens door de (lokale) overheden geregeld hoor, niet particulier.quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:39 schreef Babyloniaa het volgende:
Het spijtige van de verkeizingen in de VS is dat het er op lijkt dat ze al op voorhand verkocht zijn.
De meest geschikte kandidaat die de beste verdidiger van de coorporate elite zal zijn krijgt de plaats.
Dan ten tweede is het maar de vraag of die wel iets te zeggen heeft. Er staan nl meer dan 3 close adviseurs bij elke president. Die hebben het voor het zeggen.
Het is een poppekast volgens mij. En de mensen maar hopen dat de democratie zal herstellen met hun stem.
Zelfs het inschrijven van de kiezers is in prive handen.
Enjoy 6 min met president Eisenhower.
http://video.google.nl/url?docid=7462248898182965788
Die link doet het niet, maar is dat die speech over het militair-industrieel complex?quote:Op woensdag 2 januari 2008 22:45 schreef Babyloniaa het volgende:
Mr evil Jur
Wat vind je van de 4 min film van president Eisenhower?
Waar haal je die onzin vandaan?quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:39 schreef Babyloniaa het volgende:
Zelfs het inschrijven van de kiezers is in prive handen.
Naast swift-boating de nieuwe politieke term tegenwoordig.quote:Op woensdag 2 januari 2008 22:34 schreef ub40_bboy het volgende:
flip-flopping.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 06:22 schreef Gabry het volgende:
De uiteindelijke president wordt in ieder geval geen vrouw, geen neger en geen Ron Paul. Laat die dromen maar varen.
tvp
De Democraten hebben toch altijd het meeste last van een 3e (onafhankelijke kandidaat?). Zoals Ralph Nader, of die olieboer met die flaporen uit Texas een paar jaar geleden ?quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:19 schreef Evil_Jur het volgende:
Democraat wordt Hillary of Obama, dus in ieder geval zal een van de kandidaten zwart of vrouw zijn. Echter of ze het tot het Witte Huis redden, dat ligt aan wie er tegenover gaan staan. Een 3e kandidaat kan ook nog roet in het eten gooien door net te veel stemmen weg te trekken bij iemand.
michael bloomberg misschien.quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:34 schreef Evil_Jur het volgende:
Wie de pineut wordt ligt vooral aan de kandidaten die naar voren worden geschoven. Dit jaar is er echter nog niet een grote 3e, maar dat kan nog komen.
quote:Bartlet weer op campagne
Was het vier jaar geleden het voorrecht voor Howard Dean, dit jaar mag de gouverneur van New Mexico op campagne met een van de populairdere oud-presidenten van de Verenigde Staten: Josiah Bartlet. Inderdaad, acteur Martin Sheen, die zeven seizoenen lang president was in The West Wing (die serie zou weer terug moeten op de Nederlandse televisie komend jaar), heeft zich weer bij een campagne aangesloten. Sheen, die als geen ander schalks tegen een menigte kan zeggen: “I’m not a real president. I play one on tv”, roept de verzamelde kiezers op om op Richardson te stemmen, want hij is “ready for prime time.”
Hopelijk weet Richardson dat het niet per se loont om samen met Sheen op campagne te gaan. Howard Dean heeft het voor zover ik het me kan herinneren niet tot president geschopt. Maar Sheens optreden zal ongetwijfeld zorgen voor een hogere opkomst bij campagnestops waar hij optreedt.
Ook leuk, nou we het toch over The West Wing hebben: Joe Biden neemt op campagne Toby Ziegler mee, de communications director van president Bartlet, gespeeld door Richard Schiff. En die zegt over The West Wing en Biden: “The West Wing inspired its audience to seek the kind of presidential leadership that is based on experience, judgment, wisdom, and conscience. Iowa, and America, need Joe Biden because he is ready to lead from Day One and in the high-stakes world we live in, there are no re-takes.”
Waar blijven Sam Seaborn, CJ Gregg en Josh Lyman? Wie neemt hún mee op campagne?
Aangezien vrijwel alle Republikeinse presidentskandidaten incompetente flipfloppers zijn, waar waarschijnlijk veel Amerikanen weet van hebben, en gezien meer dan tien jaar Republikeinse heerschappij, zal het niet al te moeilijk worden voor de Democraat.quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:19 schreef Evil_Jur het volgende:
Democraat wordt Hillary of Obama, dus in ieder geval zal een van de kandidaten zwart of vrouw zijn. Echter of ze het tot het Witte Huis redden, dat ligt aan wie er tegenover gaan staan. Een 3e kandidaat kan ook nog roet in het eten gooien door net te veel stemmen weg te trekken bij iemand.
John McCain... Ik bedoel, die Huckabee kan geen president worden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Aangezien vrijwel alle Republikeinse presidentskandidaten incompetente flipfloppers zijn, waar waarschijnlijk veel Amerikanen weet van hebben, en gezien meer dan tien jaar Republikeinse heerschappij, zal het niet al te moeilijk worden voor de Democraat.
Huckabee roeleertquote:Op donderdag 3 januari 2008 12:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
John McCain... Ik bedoel, die Huckabee kan geen president worden.
Tuurlijk, Klopkoekje. Alleen, ik, met mijn beperkte lekenkennis, zie hem geen president worden.quote:
Huckabee combineert een christelijke belerende boodschap met linkse politiek, dat waardeer ik zeer. Niet alleen dingen willen verbieden maar ook mensen warmte geven (beloofde Bush destijds ook).quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tuurlijk, Klopkoekje. Alleen, ik, met mijn beperkte lekenkennis, zie hem geen president worden.
Ja, oké,quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Huckabee combineert een christelijke belerende boodschap met linkse politiek, dat waardeer ik zeer. Niet alleen dingen willen verbieden maar ook mensen warmte geven (beloofde Bush destijds ook).
En welke christelijke gek zie je dan president worden? Romney?
Nee maar ben je het met me eens dat een hoop christelijke geblaat bevorderlijk is voor de kansen van een presidentskandidaat? Dus nogmaals de vraag: wie wordt het volgens jou dan wel?quote:
Dat is geen getrollquote:Op donderdag 3 januari 2008 13:04 schreef Monidique het volgende:
Ik ga niet op je getroll in.
Ja, Texas is echt de hemel op aardequote:Op donderdag 3 januari 2008 13:13 schreef Evil_Jur het volgende:
Links én Christelijk, ai... Wij zullen nooit vrienden worden
Ik snap hem nietquote:Op donderdag 3 januari 2008 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, Texas is echt de hemel op aarde
Het is de staat met de meeste vrijheden, zowel economisch als cultureel (alhoewel?). Weinig overheidsbemoeienis.quote:
Mwoa, het is wel erg Christelijk en ook nog eens ontzettend warm...quote:Op donderdag 3 januari 2008 14:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is de staat met de meeste vrijheden, zowel economisch als cultureel (alhoewel?). Weinig overheidsbemoeienis.
Aan dat tweede valt natuurlijk weinig te doenquote:Op donderdag 3 januari 2008 14:15 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Mwoa, het is wel erg Christelijk en ook nog eens ontzettend warm...
Romney flip-flopt alleen toch?quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Aangezien vrijwel alle Republikeinse presidentskandidaten incompetente flipfloppers zijn, waar waarschijnlijk veel Amerikanen weet van hebben, en gezien meer dan tien jaar Republikeinse heerschappij, zal het niet al te moeilijk worden voor de Democraat.
Duurt de Iowa-'voorverkiezing' 2 dagen langquote:In de laatste uren voor de stemmingen, vrijdagnacht Nederlandse tijd, neemt het belang van opzwepende retoriek af.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:11 schreef Evil_Jur het volgende:
Op CNN staat wel een leuke uitleg over de Dem caucus in Iowa, die mensen moeten dus letterlijk in het hoekje van hun favoriete kandidaat gaan staan
Proef ik hier jaloezie?quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:13 schreef pberends het volgende:
[..]. Rare verkiezing ook. Lijkt wel een derde wereld land met hun manier van kiezen.
Nee, zoals het in Kenia gaat, dat is een derde wereld-land. Die Democraten doen het gewoon graag op de ouderwetse manier...quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:13 schreef pberends het volgende:
[..]. Rare verkiezing ook. Lijkt wel een derde wereld land met hun manier van kiezen.
Betaald door de military-industrial-complex zeker.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:19 schreef Evil_Jur het volgende:
Ja, de republikeinen doen het iets moderner met een een geheim biljet.
Hier staat de uitleg: http://www.cnn.com/2008/P(...)cuses.101/index.html
Dat hele systeem in de VS slaat nergens op, zoals de kiesmannen en the winner takes it all, wat een bullshit. Dan ben ik toch blij met het Nederlandse systeem.quote:
Het was maar een grapje hoorquote:Op donderdag 3 januari 2008 18:23 schreef Evil_Jur het volgende:
Kap met trollen.
In principe hebben we hetzelfde, maar dan via een grote ledenvergadering van de betreffende partij. Meestal dan.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:26 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik zou het wel leuk vinden als we hier voorverkiezingen hadden, we hebben veel te weinig invloed op de daadwerkelijke politici die ons land besturen.
Nou, die voorverkiezingen zijn, zeker bij de Democraten in Iowa in ieder geval, wel erg vreemd geregeld. Het is ook niet erg eerlijk, zo hebben die staten behoorlijk wat invloed, want ja, de winnaar hier heeft een voorsprong. De winnaar van Iowa heeft meer kans het te worden. Dat is niet helemaal lekker. Maar goed, in een hoekje staan om te stemmen en dat iedereen weet wat je gestemd hebt, ja, dat is voor in een derdewereldland. Het is alleen een soort clubvergadering, geen echte verkiezingen.quote:
Tja, wat maakt Iowa nou zo speciaal om als eerste te gaan... is het soms de meest gemiddelde staat van Amerika? Ik dacht het niet.quote:Op donderdag 3 januari 2008 19:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou, die voorverkiezingen zijn, zeker bij de Democraten in Iowa in ieder geval, wel erg vreemd geregeld. Het is ook niet erg eerlijk, zo hebben die staten behoorlijk wat invloed, want ja, de winnaar hier heeft een voorsprong. De winnaar van Iowa heeft meer kans het te worden. Dat is niet helemaal lekker. Maar goed, in een hoekje staan om te stemmen en dat iedereen weet wat je gestemd hebt, ja, dat is voor in een derdewereldland. Het is alleen een soort clubvergadering, geen echte verkiezingen.
Het is idd qua stemgedrag een gemiddelde staat. Texas bijvoorbeeld staat garant voor een Republikeinse stem; New York voor een Democratische stem. Bij Iowa weet je het nooit.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:05 schreef pberends het volgende:
[..]
Tja, wat maakt Iowa nou zo speciaal om als eerste te gaan... is het soms de meest gemiddelde staat van Amerika? Ik dacht het niet.
Er zitten toch echt hele zware haken en ogen aan het Nederlandse systeem. Misschien niet de juiste plaats om erover te discussieren, maar in het Amerikaanse systeem weet je waar je aan toe bent. Met Hillary aan het stuur krijgen we meer overheid en meer belastingen. Met Romney of Guiliani minder belastingen en minder overheid.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:23 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat hele systeem in de VS slaat nergens op, zoals de kiesmannen en the winner takes it all, wat een bullshit. Dan ben ik toch blij met het Nederlandse systeem.
Het is dan ook geen verkiezing maar een caucus.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:11 schreef Evil_Jur het volgende:
Op CNN staat wel een leuke uitleg over de Dem caucus in Iowa, die mensen moeten dus letterlijk in het hoekje van hun favoriete kandidaat gaan staan
Plus het feit dat in Nederland een partij wint, maar het pas 3 maanden later duidelijk is wie er regeert. En dat hoeft niet eens een coalitie te zijn met de 2e of 3e partij...... er komt dan een "regeerakkoord" waar niemand eigenlijk voor heeft gestemd.....quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:19 schreef Lyrebird het volgende:
In Nederland weet je ook waar je aan toe bent, maar het is altijd meer van hetzelfde. Of het nou het CDA met de PvdA en CU is, of het CDA met de VVD en D66, het is lood om oud ijzer. Altijd dezelfde smaken. Je zult nooit serieuze veranderingen zien, omdat er altijd wel een coalitiepartij is die dwars blijft liggen. Zoiets heb je hier veel minder.
Wereldwijd: Dick Cheney.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:25 schreef kos5000 het volgende:
Wie vinden jullie de belachelijkste en domste politicus van 2007
Juist wel. Iowa heeft historisch altijd een hele gemiddelde bevolking gehad wanneer het aankomt op stemgedrag. Ohio is ook zo'n staat bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:05 schreef pberends het volgende:
Tja, wat maakt Iowa nou zo speciaal om als eerste te gaan... is het soms de meest gemiddelde staat van Amerika? Ik dacht het niet.
Dat komt doordat de Verenigde Staten een federatie is van redelijk souvereine staten. Een federatieve band impliceert ook een mate van gelijkwaardigheid. En een goede illustratie hiervan is dat iedere staat twee senatoren levert, of je nu California bent of Alaska.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:21 schreef NY_Giant het volgende:
Het blijft natuurlijk wel vreemd dat je de electoral vote kunt winnen (en dus president wordt), terwijl je de popular vote niet hebt gewonnen (en dus niet de meerderheid van stemmen achter je hebt). Dit is niet alleen theorie, want het is enkele keren voorgekomen.
Als je Dick in Amerika heet verdien je dat.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:38 schreef maartena het volgende:
[..]
Wereldwijd: Dick Cheney.
Nederland: Geert Wilders.
Doe het dan in Florida, die hebben tenminste inwoners.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is idd qua stemgedrag een gemiddelde staat. Texas bijvoorbeeld staat garant voor een Republikeinse stem; New York voor een Democratische stem. Bij Iowa weet je het nooit.
Jij kent het vanuit 2 kanten natuurlijk, maar is dit echt zo?quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er zitten toch echt hele zware haken en ogen aan het Nederlandse systeem. Misschien niet de juiste plaats om erover te discussieren, maar in het Amerikaanse systeem weet je waar je aan toe bent. Met Hillary aan het stuur krijgen we meer overheid en meer belastingen. Met Romney of Guiliani minder belastingen en minder overheid.
In Nederland weet je ook waar je aan toe bent, maar het is altijd meer van hetzelfde. Of het nou het CDA met de PvdA en CU is, of het CDA met de VVD en D66, het is lood om oud ijzer. Altijd dezelfde smaken. Je zult nooit serieuze veranderingen zien, omdat er altijd wel een coalitiepartij is die dwars blijft liggen. Zoiets heb je hier veel minder.
Dat is ook het nadeel. Die beperkte keus maakt het stemmen wel lekker simpel maar de nuance (ook in debatten) is ver te zoeken. Supporters staan elkaar over de straat toe te roepen zonder werkelijk een dialoog aan te gaan omdat je na de verkiezingen toch niet met elkaar hoeft te regeren zoals in het Nederlandse coalitie systeem. Winner takes all.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er zitten toch echt hele zware haken en ogen aan het Nederlandse systeem. Misschien niet de juiste plaats om erover te discussieren, maar in het Amerikaanse systeem weet je waar je aan toe bent. Met Hillary aan het stuur krijgen we meer overheid en meer belastingen. Met Romney of Guiliani minder belastingen en minder overheid.
We hebben hier het voordeel dat een groter deel van de stemmers zich vertegenwoordigt ziet in het kabinet. En de verplichte samenwerking forceert een dialoog tussen de partijen (en de mensen die daarop kiezen) In Nederland heb je dan ook weinig groepen die naar de andere partij roepen dat het moordenaars zijn omdat ze voor abortus of voor de oorlog in Irak zijn. Dat geschreeuw komt zo nutteloos over omdat je op die manier echt niemand aan een ander standpunt helpt.quote:In Nederland weet je ook waar je aan toe bent, maar het is altijd meer van hetzelfde. Of het nou het CDA met de PvdA en CU is, of het CDA met de VVD en D66, het is lood om oud ijzer. Altijd dezelfde smaken. Je zult nooit serieuze veranderingen zien, omdat er altijd wel een coalitiepartij is die dwars blijft liggen. Zoiets heb je hier veel minder.
´quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is ook het nadeel. Die beperkte keus maakt het stemmen wel lekker simpel maar de nuance (ook in debatten) is ver te zoeken. Supporters staan elkaar over de straat toe te roepen zonder werkelijk een dialoog aan te gaan omdat je na de verkiezingen toch niet met elkaar hoeft te regeren zoals in het Nederlandse coalitie systeem. Winner takes all.
[..]
We hebben hier het voordeel dat een groter deel van de stemmers zich vertegenwoordigt ziet in het kabinet. En de verplichte samenwerking forceert een dialoog tussen de partijen (en de mensen die daarop kiezen) In Nederland heb je dan ook weinig groepen die naar de andere partij roepen dat het moordenaars zijn omdat ze voor abortus of voor de oorlog in Irak zijn. Dat geschreeuw komt zo nutteloos over omdat je op die manier echt iemand aan een ander standpunt helpt.
Dat klopt inderdaad. Ik ben ook van mening dat het systeem voor de president zou moeten veranderen waar het electoral college wordt geschrapt. Maar dat gebeurd nooit, want hiervoor is een grondwets wijziging nodig, en daarvoor twee-derde van de senaat, en twee-derde van het house, en geen veto van de president.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:21 schreef NY_Giant het volgende:
Het blijft natuurlijk wel vreemd dat je de electoral vote kunt winnen (en dus president wordt), terwijl je de popular vote niet hebt gewonnen (en dus niet de meerderheid van stemmen achter je hebt). Dit is niet alleen theorie, want het is enkele keren voorgekomen.
Het grote verschil met Nederland is dat ELKE PERSOON in de gehele senaat, en ELKE PERSOON in het huis van afgevaardigden daar DIRECT gekozen is, waar dat in Nederland indirect gebeurd.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:41 schreef sneakypete het volgende:
Jij kent het vanuit 2 kanten natuurlijk, maar is dit echt zo?
Ik had vaak juist het idee dat in de VS ook weinig echt te kiezen is. Het verschil tussen de republikeinen en democraten is nooit erg groot bij de uitslagen, bovendien denk ik dat je bij 2 partijen altijd krijgt dat ze beiden een beetje gaan opschuiven naar elkaar (zie je hier ook namelijk) om de grote massa te behouden.
Iedereen heeft 1 ID nummer, en vanaf je 16e is er identificatieplicht. Je ID nummer staat op je rijbewijs, of indien je niet mag/kan rijden, op je state ID kaart. Dat nummer is nodig voor de stemregistratie, alsmede bewijs van je staatsburgerschap (kopie birth certificate of amerikaans paspoort).quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:40 schreef gronk het volgende:
Aan de andere kant, hoe doen ze dat nu dan in de VS met dubbele inschrijvingen?
4:00 uur vannacht, volgens Nova.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:07 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik denk op zijn vroegst morgenochtend / middag
Ja, daar hebben ze in nederland nog wat moeite mee. Partijen die de lijstvolgorde belangrijker vinden dan voorkeursstemmenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:06 schreef maartena het volgende:
Wat dat betreft is het Amerikaanse systeem juist wel weer een stuk democratischer, omdat je dus veel directer personen naar de Senaat, House, State Assembly of City Council stuurt, waar dat in Nederland niet zo is.
Ik noem geen partijen en/of namen, maar de letter V komt me zo bekend voor.....quote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:49 schreef gronk het volgende:
Ja, daar hebben ze in nederland nog wat moeite mee. Partijen die de lijstvolgorde belangrijker vinden dan voorkeursstemmen
Volgens mij heeft Jeb in 2001 lopen rommelen met de cijfers door een substantieel aantal zwarten hun kiesrecht te ontnemen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Doe het dan in Florida, die hebben tenminste inwoners.
(D)quote:Op vrijdag 4 januari 2008 02:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Voor de nachtbrakers: Iowa caucus results
Hier meer, 2 x luitenant-gouverneur, 1 x (2006-2007) gouverneur van Arkansas (Clintons thuisbasis ook), baptistisch predikant, 'irect na zijn aantreden tekende hij een wet die voorzag in medische hulp voor kinderen van families die geen ziekentenkostenverzekering kunnen betalen'.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 03:28 schreef Ofyles2 het volgende:
Mike Huckabee was de politicus die een tijdje geleden voor zijn leven vocht (diabeticus).
Waar is romney bij de republikeinen? en leuk dat Edwards weer in de race is.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 03:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
(D)
1. Obama 34,1%
2. Edwards 31,7%
3. Clinton 31,51%
Interessant.
(R)
1. Huckabee 35%
Ken ik die man?
2. Thomson (the actor) 14,25%
3. McCain 10,72%
Ron Paul. 9,79%
Giuliani maar 3,72%
Romney doet het goed, die staat bijna op 25% nu.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 03:43 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Waar is romney bij de republikeinen? en leuk dat Edwards weer in de race is.
ja ik lees het net op cnn.com maar ik zag hem niet staan in jou rijtje.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 03:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Romney doet het goed, die staat bijna op 25% nu.
Edwards een man met veel vakbondsachterban volgens eh NOS-journaal. (D) hebben 3 redelijk sterke kandidaten in Obama, Edwards en Clinton.
Romney wordt daarmee juist als de grote verliezer gezien volgens CNN etc.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 03:46 schreef Ryan3 het volgende:
Romney doet het goed, die staat bijna op 25% nu.
Omdat-ie niet op 1 staat?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 03:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Romney wordt daarmee juist als de grote verliezer gezien volgens CNN etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |