Iemand met een ing. titel komt dan ook van een hbo af...quote:Op zondag 28 oktober 2007 14:54 schreef klc12 het volgende:
...
Zij heeft me wel verteld dat het niet zoveel utimaakt of je veel of weinig gestudeerd heeft. Zij vertelde me ook dat ze ook mensen aannaam met titels als ing. en dr. en dat die mensen vaak slechter presteerden dan mensen met een HBO opleiding. Het enige wat belangrijk is dat je je mond durft open te doen bij vergaderingen en dat je slim en gedreven bent, dat is wat zij zei.
...
Iddquote:Op zondag 28 oktober 2007 15:10 schreef vanOekelen het volgende:
[..]
Iemand met een ing. titel komt dan ook van een hbo af...![]()
Dat lijkt me toch niet waarquote:Op zondag 28 oktober 2007 15:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
Moraal van dit topic, je kan beter HBO dan WO gaan doen want die WO'ers krijgen toch alleen maar theorie.
Ligt eraan hoor, die grote voorsprong bij jur. opleidingen. Kijk, wil je een toga beroep uitoefenen, dan zal je met enkel een HBO diploma weinig kunnen uitrichten, daar is immers een WO diploma voor nodig.quote:Op zondag 28 oktober 2007 15:26 schreef existenz het volgende:
WO heb je alleen bij specifieke studies (en/of uni's) een echt grote voorsprong. Denk hierbij bijvoorbeeld aan juridische opleidingen. Bij de rest valt dat wel mee, maar je hebt wel een voorsprong...
Het was ook sarcastisch natuurlijk, ben zelf met een master bezig na HBOquote:Op zondag 28 oktober 2007 15:41 schreef Paramnesia het volgende:
Dat lijkt me toch niet waar_!
Was het maar zo simpel.
o ja oeps, ik bedoelde ir.quote:Op zondag 28 oktober 2007 15:10 schreef vanOekelen het volgende:
[..]
Iemand met een ing. titel komt dan ook van een hbo af...![]()
ik heb niet precies gevraagd wat voor cursus, als ik haar weer zie zal ik het vragen.quote:
nee geen MBA, dat heeft zij zelf gezegd. Bovendien moet je al een universitaire studie hebben gedaan om MBA te doen.quote:Op zondag 28 oktober 2007 15:52 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Het was ook sarcastisch natuurlijk, ben zelf met een master bezig na HBO.
Die vriendin heeft misschien wel haar MBA gehaald op nijenrode, TS definieert dat als 'cursus'.
en heb je het afgemaakt? hoelang duurde het?quote:Op zondag 28 oktober 2007 17:06 schreef Lady_Like het volgende:
Ik heb beide gedaan, hbo (heao-MER ook) basis met stages, en vervolgens een theoretische verdieping op de uni (Financieel management). Voor mij persoonlijk erg nuttig, omdat je net even iets meer gezien hebt dan alleen een HBO'er óf academicus.
wat een onzin man, je kan zelf carriere maken zonder opleiding, groot deel ligt bij je persoonlijkheid / motivatie / inzet etcquote:Op zondag 28 oktober 2007 17:56 schreef Bananenman het volgende:
Kan zijn, maar de mensen met de echte topfuncties zijn altijd WO'ers. Die vriendin van je moeder is de uitzondering op de regel dan.
Hahaha, wat een gigantische BULLSHIT.quote:Op zondag 28 oktober 2007 17:56 schreef Bananenman het volgende:
Kan zijn, maar de mensen met de echte topfuncties zijn altijd WO'ers. Die vriendin van je moeder is de uitzondering op de regel dan.
Neuh, ze praten alleen iets harder en langzamer tegen je, met soms wat gebaren tussendoor.quote:Op zondag 28 oktober 2007 14:54 schreef klc12 het volgende:
Alleen nu rest mij de vraag of het nou echt ZO een verschil maakt om hoog in het bedrijfsleven te komen, of je nou WO of HBO hebt gedaan.
thanks!
Oh jee, nu krijg ik boze HBO'ers op m'n dak.quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:45 schreef -En4Cer- het volgende:
[..]
Hahaha, wat een gigantische BULLSHIT.
alle mensen die BE doen die ik ken doen het omdat het zo'n pretpakket is (en inderdaad, voordat ze BE kozen hadden ze iets anders gedaan).quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:52 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Ik zou trouwens geen MER studeren. Je kan beter kiezen voor BE. Ik ken een hele hoop studenten die van MER naar BE geswitched zijn, en BE bevalt ze vele malen beter.
Vaak is het eerste jaar gelijk ja. En eehm, of je BE of MER makkelijker vindt. Geen idee, ik heb het idee altijd dat BE moeilijker is dan MER.quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:54 schreef mnybag het volgende:
zijn niet al de economie opleidingen het 1ste jaar hetzelfde? accountancy / bedrijfseconomie / mer
quote:Op zondag 28 oktober 2007 18:08 schreef klc12 het volgende:
nee geen MBA, dat heeft zij zelf gezegd. Bovendien moet je al een universitaire studie hebben gedaan om MBA te doen.
bedankt, daar heb ik wat aan.quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:37 schreef Aventura het volgende:
Soms loop je als hbo'er wel tegen plafonds aan. Ik heb atheneum afgemaakt, netjes in 1x met gemiddeld een 8 op mijn lijst. Na 1 jaar wo ben ik geswitcht naar een hbo-opleiding, uit pure interesse. Ik heb sindsdien altijd werk gehad, veelal free lance en tijdelijk. Sinds een jaar werk ik bij een grote financiele instelling, en heb ik voor het eerst te maken met het 'serieuze' bedrijfsleven. Ik zie dat mensen met een wo-titel deze toch wel vaak voeren, omdat het blijkbaar gewicht in de schaal legt. Wat mij persoonlijk opvalt is dat dit vaak de mensen zijn die bij mij niet zo hoog in de achting staan qua functioneren. Na wat observatie kan ik het volmondig eens zijn met die vriendin van je moeder (TS). Je karakter en (street)slimheid zijn van doorslaggevend belang. Je moet je mondje kunnen roeren, een soort natuurlijk overwicht hebben, slim en leergierig zijn. Dez combi van eigenschappen heb je in je of je hebt het niet en er is geen opleiding of studie die het je kan leren. Om terug te komen op mijn eerdere punt, ik zie mezelf als zo'n getalenteerd iemand. Maar helaas merk ik wel dat ik voor sommige carrieretrajecten blijkbaar tekort kom; bv. het talents-traject kan ik wel vergeten. Daar moet je een master voor hebben. Ik denk er daarom sterk over om alsnog een master te halen, zodat ik toch meer gewicht in de schaal kan leggen en door kan groeien. Op zich wel jammer dat het zo moet; ik denk niet dat het voor mijn functioneren een meerwaarde zou hebben.
Overigens merk ik dit (nog) niet aan mijn salaris. Ik verdien meer dan enkele wo-ers bij mij op de afdeling, puur door mijn werkervaring en presteren.
Dat is gelul... Het is zo goed als onmogelijk zonder universitaire titel een topfunctie in het bedrijfsleven te bereiken. Dat is ook niet voor niets, die topfuncties vragen veel meer universitaire kwaliteiten (analytische vaardigheden, hoge leessnelheid, abstractievermogen, zefstandig denken) dan HBO kwaliteiten.quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:43 schreef mnybag het volgende:
[..]
wat een onzin man, je kan zelf carriere maken zonder opleiding, groot deel ligt bij je persoonlijkheid / motivatie / inzet etc
Met een academische opleiding leer je analytisch denken. Dat is de voorsprong die je dan hebt. Maar als hbo' er leer je projectmatig werken. Dat is goud waard in het bedrijfsleven. Hoeveel academici heb ik wel niet meegemaakt die veel kennis hebben, maar dit niet kunnen toepassen. 4 jaar lang kunnen blokken en puntjes pakken is een ding, maar je kennis en vaardigheden op een nuttige manier kunnen toepassen is een tweede. Bovendien is niet gezegd dat je als hbo' er niet analytisch kunt denken (en natuurlijk omgekeerd, dat je als wo' er niet zou kunnen aanpakken).quote:Op maandag 29 oktober 2007 11:06 schreef jschud het volgende:
Ik denk dat het echt wel uitmaakt of je HBO of WO hebt. Als HBO'er kan je nog zo mondig en slim zijn maar bij veelal grotere bedrijven kan je bepaalde functies niet doen zonder een WO papiertje. Bovendien een WO titel is een goed pr-plaatje voor externe contacten.
Bovendien, WO'ers worden niet alleen aangenomen omdat ze een papiertje in een bepaalde richting hebben, maar ook omdat ze analytisch kunnen denken (bij HBO'ers is dat iets minder)
ja en mensen die zich veel inzetten hebben dat vroeger dus ook gedaan en dus een wo diplomaquote:Op zondag 28 oktober 2007 19:43 schreef mnybag het volgende:
[..]
wat een onzin man, je kan zelf carriere maken zonder opleiding, groot deel ligt bij je persoonlijkheid / motivatie / inzet etc
Dat klopt, maar algemeen genomen zijn WO'ers analytischer dan HBO'ers; dat is ook niet zo raar aangezien het accent van een WO opleiding per definitie zich meer toespitst op het analysch benaderen van vraagstukken; bij het HBO is dat simpelweg minder het geval.quote:Op maandag 29 oktober 2007 14:26 schreef Aventura het volgende:
[..]
Met een academische opleiding leer je analytisch denken. Dat is de voorsprong die je dan hebt. Maar als hbo' er leer je projectmatig werken. Dat is goud waard in het bedrijfsleven. Hoeveel academici heb ik wel niet meegemaakt die veel kennis hebben, maar dit niet kunnen toepassen. 4 jaar lang kunnen blokken en puntjes pakken is een ding, maar je kennis en vaardigheden op een nuttige manier kunnen toepassen is een tweede. Bovendien is niet gezegd dat je als hbo' er niet analytisch kunt denken (en natuurlijk omgekeerd, dat je als wo' er niet zou kunnen aanpakken).
Gek he? Je praat namelijk poep.quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:49 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Oh jee, nu krijg ik boze HBO'ers op m'n dak.
Ik wil wel even analyseren (quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:08 schreef Pool het volgende:
Een topic waarin HBO'ers toekomstige HBO'ers aanpraten dat je met HBO evenveel en even goede carrièrekansen hebt als met WO. Weet je wat, ik ga er niet eens mijn tijd aan verdoen om dat te ontkrachten. Ga lekker allemaal HBO doen, dan stijgt mijn universitaire titel alleen maar meer in waarde.
zulks een incorrecte aannamequote:Op maandag 29 oktober 2007 15:24 schreef Cracka-ass het volgende:
Je kunt beter helemaal niet studeren dan heb je meer kans op succes.
Bron: Quote 500
![]()
quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:24 schreef Cracka-ass het volgende:
Je kunt beter helemaal niet studeren dan heb je meer kans op succes.
Bron: Quote 500
![]()
oh maar nu wil ik toch wel opmerken dat het makkelijker is om een laag-niveau baan te vinden dan een hoog niveau baan. Er zijn meer banen, en er zijn ook grotere te korten aan met name technische laag opgeleiden. Er zijn minder mensen met een hoge opleiding dus de roulatie is kleiner, dus de sollicitaties komen minder snel vrij.quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik wil wel even analyseren () waar dat misverstand vandaan komt. HBOers denken dat omdat er meer behoefte is aan HBOers dan aan WOers je betere carrierekansen hebt met een HBO opleiding op zak dan met een WO titel. Wat zij daarbij niet zien (vermoedelijk omdat hun analytische vaardigheden niet zo erg ontwikkeld zijn) is dat er getalsmatig gezien nog veel meer behoefte is aan MBOers/VMBOers. Dit wil echter in het geheel niet zeggen dat je carrierekansen beter worden naarmate je een lagere opleiding hebt. Daar spelen andere factoren een rol.
Carrierekansen =/ baan vinden.quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:38 schreef Angst het volgende:
[..]
oh maar nu wil ik toch wel opmerken dat het makkelijker is om een laag-niveau baan te vinden dan een hoog niveau baan. Er zijn meer banen, en er zijn ook grotere te korten aan met name technische laag opgeleiden. Er zijn minder mensen met een hoge opleiding dus de roulatie is kleiner, dus de sollicitaties komen minder snel vrij.
Ik denk dat het iets langer duurt om een baan te vinden met een hoog opleidings niveau (mits je een baan op dat niveau zoekt) maar dat als je een baan hebt deze zeker, meer verdient en vaak ook leuker is.
maar aangezien er een tekort aan werknemers is in nederland, is dit iets waar je weinig druk om moet maken.
dat weet ik ook welquote:Op maandag 29 oktober 2007 15:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Carrierekansen =/ baan vinden.
Beide afgemaakt: 5,5 jaar. Hoe oud ben je? Misschien is het wel een optie...quote:Op zondag 28 oktober 2007 18:08 schreef klc12 het volgende:
en heb je het afgemaakt? hoelang duurde het?
---------------
thanks voor jullie replies
Ik heb wel tegen die vriendin van m'n moeder gezegd dat ik later nog wel MBA wil doen maar ze zei dat het vaak niet zoveel toevoegt tegenwoordig en het kost alleen maar bakken met geld tenzij je bedrijf betaalt.
Zelf denk ik ook eigenlijk dat het weinig toevoegt, een universitaire studie op managementgebied. Op andere gebieden kan ik het best voorstellen zoals geneeskunde of juridische studies etc.
dus het gaat mij echt concreet op het managementrichting... en de richting van economie/business etc.
Ik ben 17.quote:Op maandag 29 oktober 2007 17:57 schreef Lady_Like het volgende:
[..]
Beide afgemaakt: 5,5 jaar. Hoe oud ben je? Misschien is het wel een optie...
Ik heb trouwens spijt van de MER, je leert van heel veel nét niet alles, het is niet zo dat je een "beroep" leert oid. Achteraf had ik liever BE gedaan, omdat ik hier tijdens mijn 3e jaars stage achter kwam, toch maar even een jaartje doorgezet, en vervolgens op de universiteit een specifiekere richting gekozen.
Kolder. Hoelang werk jij al? Vertel eens? Nou?quote:Op zondag 28 oktober 2007 15:25 schreef Shivo het volgende:
Je kun wel hogerop komen zonder titels, maar meestal lukt dit alleen als je lange tijd bij hetzelfde bedrijf blijft. En dat is niet echt meer van deze tijd.
Veel succes dus met je job-hoppen.quote:They hate job-jumpers, too. Try to stay at one company for as long as you can. Clients want to hire someone with a long work history and a progressive career path.
Hahaha je bent me aan het stalken!quote:Op woensdag 31 oktober 2007 05:13 schreef StefanP het volgende:
[..]
Kolder. Hoelang werk jij al? Vertel eens? Nou?
Hier, laat ik even een vriend quoten die headhunter is:
[..]
Veel succes dus met je job-hoppen.
O ja: alleen bij entreeposities heeft een master's een paar honderd dollar per maand meer. Iemand met een BSc en werkervaring is daarentegen gelijk aan iemand met een MSc en geen enkel bedrijf differentieert tussen een BSc en MSc wanneer beiden werkervaring hebben. Behalve in Nederland misschien, waar alles nog lekker rigide met functieschalen e.d. gaat
Even ter aanvulling; waar ik werk heb je minimaal een Phd nodig en kom je als HBOer nergens. Zelfs niet als ie gedreven is (tenzij hij zo gedreven is dat ie een Phd gaat doenquote:Op woensdag 31 oktober 2007 05:49 schreef jpjedi het volgende:
Denk ook dat het aan de bedrijfscultuur is gerelateerd. Bij ons bedrijf heeft men de voorkeur voor HBO vanwege de praktische benadering van zaken. WO-ers lopen vaker vast wanneer zaken daadkrachtig en snel moeten worden aangepakt.
Het voorkeursgevoel voor hbo is ook mede ontstaan door tot 3 maal toe het intreden van een WO-er mislukt is doordat de desbetreffende personen enkel werk van op hun niveau wilde uitvoeren. (Persoonlijk is dit ook de reden voor het hoger percentage werkeloosheid onder de marktbetredende WO-ers)
Maar er lopen ook wel WO-ers rond die voorbeeldig presteren en die we niet meer kunnen missen.![]()
Kan me ook weer voorstellen dat R&D geörienteerde bedrijven als Philips en Shell Chemie beter uit de voeten kunnen met een WO-er.
En de persoon blijft van invloed natuurlijk. Een gedreven HBO-er gaat per definitie verder komen dan een niet-ambitieuze WO-er. Maar het moet ook maar je doel zijn om tot het gaatje te gaan.
Als ik mijn eigen post teruglees zie ik nergens staan dat alle bedrijven alleen HBO of WO willen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 05:52 schreef Shivo het volgende:
[..]
Even ter aanvulling; waar ik werk heb je minimaal een Phd nodig en kom je als HBOer nergens. Zelfs niet als ie gedreven is (tenzij hij zo gedreven is dat ie een Phd gaat doen)
Ik heb bij meerdere multinationals gewerkt en raporteer eigenlijk altijd direct naar het MT (en hop nog steeds lekkerquote:Op woensdag 31 oktober 2007 05:13 schreef StefanP het volgende:
...
O ja: alleen bij entreeposities heeft een master's een paar honderd dollar per maand meer. Iemand met een BSc en werkervaring is daarentegen gelijk aan iemand met een MSc en geen enkel bedrijf differentieert tussen een BSc en MSc wanneer beiden werkervaring hebben. Behalve in Nederland misschien, waar alles nog lekker rigide met functieschalen e.d. gaat
Dat is een slechte vergelijking, het percentage mensen dat de universiteit verlaat met alleen een bachelor is enorm in het buitenland. Het HBO is ook gewoon een bachelor dus wij hebben wel degelijk een goed geschoolde maatschappij. Persoonlijk denk ik dat het verschil tussen WO en HBO juist in nederland teveel uitgemeten wordt.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 07:22 schreef Underdoggy het volgende:
Buitenland aub niet met NL vergelijken. Wij hebben echt belachelijk laag percentage dat daadwerkelijk een WO opleiding heeft afgerond. HBO is dan daarnaast in veel landen een redelijk onbekende onderwijsvorm.
Overigens denk ik dat het heel erg per sector verschilt. Technische/medische beroepen kan je vergeten zonder je papiertje. Management is al een hele andere wereld. Voor een traineeship waarvoor ik interesse had was gemiddeld 10% HBO en 90% WO. Overall denk ik dat je best ver kan komen als HBO'er maar dat je dan eigenlijk een WO'er bent die een te lage opleiding heeft gevolgd.
Beginnen met twee trimesters fulltime en dan de rest uitsmeren. Als de opbouw drie jaar gaat duren kun je ervan uit gaan dat je het er over twee jaar drukker mee hebt dan nuquote:Op woensdag 31 oktober 2007 06:46 schreef jpjedi het volgende:
Ik rapporteer aan mijn CEO en heb HAVO-MBO-HBO maar mis het zakelijke gedeelte in mijn opleiding. Dat wil ik gaan opvullen met een MBA. De firma betaald dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
Punt is nu dat mijn baan erg druk is en ik midden in de opbouw ben van onze operaties in India voor de komende 3 jaar. Hoe moet ik dit in godsnaam combineren zonder te stoppen met werken.![]()
Veelal worden de "HBO Bachelors" in het buitenland gegeven aan een universiteit waar de studenten ook te maken krijgen met onderzoek. De HBO's in Nederland daarintegen hebben relatief weinig/geen menging met een wetenschappelijke omgeving. De Nederlandse HBO'ers hebben denk ik wel meer praktijk ervaring. Daarom ben ik van mening dat HBO_nederland niet gelijk is aan HBO_buitenland.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:19 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Dat is een slechte vergelijking, het percentage mensen dat de universiteit verlaat met alleen een bachelor is enorm in het buitenland. Het HBO is ook gewoon een bachelor dus wij hebben wel degelijk een goed geschoolde maatschappij. Persoonlijk denk ik dat het verschil tussen WO en HBO juist in nederland teveel uitgemeten wordt.
Ik zeg ook niet dat wij een slecht geschoolde maatschappij hebben, maar dat onze universiteiten meer elitair zijn dan een "gewone universiteit" in veel andere landen. Idd dat bachelor verhaal. Maar daarnaast zijn wij ook het meest extreem niet prestatie gericht qua onderwijs.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:19 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Dat is een slechte vergelijking, het percentage mensen dat de universiteit verlaat met alleen een bachelor is enorm in het buitenland. Het HBO is ook gewoon een bachelor dus wij hebben wel degelijk een goed geschoolde maatschappij. Persoonlijk denk ik dat het verschil tussen WO en HBO juist in nederland teveel uitgemeten wordt.
Maar tussen het uiteindelijke resultaat is het verschil een stuk kleiner. Laat een HBO-er een een Wo-er een GMAT doen en het verschil is bijna nihil. Mijn ervaring met een heel aantal onderwijsinstellingen is dat het nederlandse HBO van een hoger niveau is dan een buitenlandse bachelor maar dat nederlandse masters vrijwel gelijk liggen aan de buitenlandse.quote:Op donderdag 1 november 2007 21:49 schreef Space-Chinees het volgende:
Tussen HBO en WO zit wel een wereld van verschil tussen manier van lesgeven / doceren / onderwijs hoe je het ook wil noemen.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de bachelors in de UK, dan zijn deze veel meer wetenschappelijk ingesteld dan de nederlandse HBO's dus waarschijnlijk hebben de bachelors in de UK over het algemeen een hoger intellectueel niveau dan de nederlandse HBO's (weet niet hoe het in andere landen is).quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:18 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Maar tussen het uiteindelijke resultaat is het verschil een stuk kleiner. Laat een HBO-er een een Wo-er een GMAT doen en het verschil is bijna nihil. Mijn ervaring met een heel aantal onderwijsinstellingen is dat het nederlandse HBO van een hoger niveau is dan een buitenlandse bachelor maar dat nederlandse masters vrijwel gelijk liggen aan de buitenlandse.
Maar een GMAT heeft dan ook weinig met onderwijs te maken. Ik heb nog nooit iemand horen zakken voor een MBA of aanverwanten. De werkelijke waarde van zo'n diploma ligt in de titel en het netwerk dat je er mee verkrijgt, ik vraag me af of het onderwijs ook wat toevoegt.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:18 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Maar tussen het uiteindelijke resultaat is het verschil een stuk kleiner. Laat een HBO-er een een Wo-er een GMAT doen en het verschil is bijna nihil. Mijn ervaring met een heel aantal onderwijsinstellingen is dat het nederlandse HBO van een hoger niveau is dan een buitenlandse bachelor maar dat nederlandse masters vrijwel gelijk liggen aan de buitenlandse.
Sterker nog: de beste ondernemers hebben helemaal niet gestudeerd. Studie = kennis = geen risico's durven accepteren = hele leven bij een baas werken (ook als manager werk je onder een baas)quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:36 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
voor een eigen bedrijf heb je geen opleiding nodig. Een manager heeft wel een opleiidng nodig.
Het is grappig om te zien hoe makkelijk Nederland meegaat met de internationale (angelsaksische) ontwikkelingen. Enkele jaren geleden zou deze discussie op Fok! nog totaal uit de hand zijn gelopen door elitaire academici die HBO-ers "scholieren" noemden, HBO-ers die WO-ers een stelletje theoretische sufkutten vonden etc. Uiteindelijk maakt niemand zich er meer druk om en is een Bachelor of Master gewoon een graad die je behaald binnen een gecentraliseerd opleidingsinstituut.quote:Op vrijdag 2 november 2007 22:38 schreef Apogist het volgende:
In praktijk is het dan ook zo dat ze in het buitenland geen/nauwelijks onderschei maken tussen een WO bsc of een HBO bsc. Dit verschil is alleen in nederland(misschien ook belgië ?!) merkbaar.
Wetenschappelijke instelling =! intellectquote:Op vrijdag 2 november 2007 13:27 schreef jschud het volgende:
[..]
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de bachelors in de UK, dan zijn deze veel meer wetenschappelijk ingesteld dan de nederlandse HBO's dus waarschijnlijk hebben de bachelors in de UK over het algemeen een hoger intellectueel niveau dan de nederlandse HBO's (weet niet hoe het in andere landen is).
Juist, daar doelde ik op. Het HBO richt zich steeds meer op het competentiegericht onderwijs, terwijl het huidige WO zich nog steeds richt op kennis en vaardigheden. Dit gegeven is volgens mij over het algemeen de grondslag voor de houding van HBO-ers en WO-ers in het latere beroepsleven.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:27 schreef jschud het volgende:
[..]
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de bachelors in de UK, dan zijn deze veel meer wetenschappelijk ingesteld dan de nederlandse HBO's dus waarschijnlijk hebben de bachelors in de UK over het algemeen een hoger intellectueel niveau dan de nederlandse HBO's (weet niet hoe het in andere landen is).
Daarentegen denk ik dat de Nederlandse HBO's erg goed zijn in andere vaardigheden (bijv. project werken).
Het begrip manager is tegenwoordig ook heel ruim he. Veel mensen noemen zichzelf al manager wanneer beetje zeggenschap krijgen of bedrijven plakken het woord manager achter veel functies. Manager bij de Mac Donalds, facility managerquote:Op vrijdag 2 november 2007 22:37 schreef Sport_Life het volgende:
Oh en een manager heeft 80% van zijn karakter nodig om het zover te schoppen (stressbestandig, leiding kunnen geven, kunnen motiveren) en het overige is werkervaring en/of studie.
Een beetje kort door de bocht... Je komt echt niet met iedere studie overal binnen, zeker als een grote mate van specialisatie gevraagd wordt. En ik denk dat je je zeer vergist in de toepasbaarheid van kennis opgedaan bij een rechtenstudie in het bedrijfslevenquote:Op zaterdag 3 november 2007 02:03 schreef brooklynzoo het volgende:
Het probleem met Academici is dat ze het idee hebben dat ze een soort "universele master" hebben behaald. Zoiets van, "ja, ik heb een bul in Geschiedenis, dus kom maar op met die Java-programmeer baan op WO-niveau".
Verder is het ook tamelijk apart dat de meest exotische WO-studies (Japankunde, Filosofie, Rechten) uiteindelijk een plaats in het bedrijfsleven kunnen opleveren.
Soms lijkt het wel alsof Recruiters nat worden zodra het woord "Academicus" valt.![]()
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert.quote:Op zaterdag 3 november 2007 02:30 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Wetenschappelijke instelling =! intellect
wilde gok, u doet of heeft hbo gedaan?quote:Op zaterdag 3 november 2007 02:03 schreef brooklynzoo het volgende:
Het probleem met Academici is dat ze het idee hebben dat ze een soort "universele master" hebben behaald. Zoiets van, "ja, ik heb een bul in Geschiedenis, dus kom maar op met die Java-programmeer baan op WO-niveau".
Verder is het ook tamelijk apart dat de meest exotische WO-studies (Japankunde, Filosofie, Rechten) uiteindelijk een plaats in het bedrijfsleven kunnen opleveren.
Soms lijkt het wel alsof Recruiters nat worden zodra het woord "Academicus" valt.![]()
1. Probeer jij tegenwoordig nog maar eens wat venture capital te verkrijgen zonder een opleiding.quote:Op vrijdag 2 november 2007 22:37 schreef Sport_Life het volgende:
Sterker nog: de beste ondernemers hebben helemaal niet gestudeerd. Studie = kennis = geen risico's durven accepteren = hele leven bij een baas werken (ook als manager werk je onder een baas). Héél kort door de bocht hoor, maar het komt er wel een béétje op neer.
Wil niet zeggen dat een WO/HBO nutteloos is (doe zelf ook HBO en missc binnenkort WO), maar dat staat buiten de discussie van het ondernemersschap.
Oh en een manager heeft 80% van zijn karakter nodig om het zover te schoppen (stressbestandig, leiding kunnen geven, kunnen motiveren) en het overige is werkervaring en/of studie.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 22:38 schreef Apogist het volgende:
Ik heb een internationale opleiding gevolgd op de Hanze (hbo) waar veel mensen van het buitenland waren.
Vele van hun waren in de overtuiging dat ze een universitaire titel zouden krijgen , bachelor dus. Momenteel studeer ik aan de RUG
Niet zo vreemd die gedachte aangezien de hanzehogeschool internationaal staat aangeschreven als "hanze university".
In praktijk is het dan ook zo dat ze in het buitenland geen/nauwelijks onderschei maken tussen een WO bsc of een HBO bsc. Dit verschil is alleen in nederland(misschien ook belgië ?!) merkbaar. Hier kijken ze wel of je een academische bachelor hebt of 1 van het hbo.
Het ironische is dat het verschil bestaat om het verschil duidelijk te maken in het buitenland, terwijl ze hier het verschil niet eens begrijpen/ inzien. Mijn ervaring is als je recruiters/ werkgevers/ academici over het Nederlands systeem verteld, ze er heel lovend tegenover staan (het HBO principe) en dit juist als een meerwaarde zien. Een HBO bachelor wordt dus als waardevoller ervaren dan een BSc. van een universiteit.quote:Op zondag 4 november 2007 16:33 schreef Linlin85 het volgende:
Op het HBO krijg je geen BSc..dit geldt alleen als je een academische bachelor hebt gedaan. Op het hbo krijg je een bachelor met een toevoeging op het gebied waarin je gestudeerd hebt. dus bijv. B in economics of B in communications
Waarom is elk topbedrijf (werkgevers top 10) op zoek naar Acadamische talenten en niet naar HBO bachelors?quote:Op maandag 5 november 2007 02:05 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Het ironische is dat het verschil bestaat om het verschil duidelijk te maken in het buitenland, terwijl ze hier het verschil niet eens begrijpen/ inzien. Mijn ervaring is als je recruiters/ werkgevers/ academici over het Nederlands systeem verteld, ze er heel lovend tegenover staan (het HBO principe) en dit juist als een meerwaarde zien. Een HBO bachelor wordt dus als waardevoller ervaren dan een BSc. van een universiteit.
FYI: ik heb een Bachelor's van de universiteit van Wisconsin.quote:Op zaterdag 3 november 2007 21:26 schreef Flashwin het volgende:
[..]
wilde gok, u doet of heeft hbo gedaan?
Welke bedrijven heb je het dan over?quote:Op maandag 5 november 2007 02:55 schreef Underdoggy het volgende:
Waarom is elk topbedrijf (werkgevers top 10) op zoek naar Acadamische talenten en niet naar HBO bachelors?
Onzin!quote:Op maandag 5 november 2007 02:55 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Waarom is elk topbedrijf (werkgevers top 10) op zoek naar Acadamische talenten en niet naar HBO bachelors?
KMPG, Shell, ABN, ING, Rabo, Akzo, Heinken, Unilever, als je op het hoogste niveau wilt instromen heb je gewoon Master degree nodig, er zullen best uitzonderingen zijn maar voor trainee ships / uitdagende functies is het gewoon zo simpel. Ze zoeken academische starters/ academische talentenquote:Op maandag 5 november 2007 04:03 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Onzin!
Puur afhankelijk van voorkeur/ervaring bij bedrijf/afdeling. Zoals al eerder gepost werk ik bij een ultinational waar men toch echt de voorkeur geeft aan hbo tegenover academici op basis van ervaringen en bedrijfscultuur.
Nogmaals, jou stelling gaat zeker op wanneer je over bijvoorbeeld R&D bedrijven praat als Shell en Philips. Maar je kunt gewoonweg niet stellen dat alle topbedrijven academici verlangen want dat is generaliseren en in mijn ogen echte onzin.
Er zijn ook veel meer mensen die een BSc. opleiding doen dus dat zegt helemaal niks.quote:Op maandag 5 november 2007 04:01 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Welke bedrijven heb je het dan over?
Overigens werk ik alweer een tijdje in het buitenland en voor Fortune 500 companies, niet voor de top tien nederlandse werkgevers. Waarschijnlijk ligt het aan het financiele karakter van de nederlandse top bedrijven (ING, ABN, Fortis, etc.). Van de mensen die zijn aangenomen terwijl ik in het panel zat heeft het grootste gedeelte toch een BSc en geen master. Het kan een vooroordeel zijn maar ik heb het idee dat mensen met een BSc. wat mobieler zijn (ik kan het volstrekt mishebben), maar ik zie gewoon meer BSc's op de arbeidsmarkt.
Het is helemaal afhankelijk van de opleiding hoeveel een master weer waard is dan een bachelor. In principe heb je wel gelijk je kunt beter een master doen omdat je dan gewoon het hele gezeur omzeilt. Ik heb zelf en een BSc en een MSc (MBA) gedaan puur om het gezeur te omzeilen, je wordt met een BSc niet direct afgeschreven maar als je op alle andere vlakken vergelijkbaar bent, leg je het helaas af.quote:Op maandag 5 november 2007 19:22 schreef juliotheman het volgende:
Er zijn ook veel meer mensen die een BSc. opleiding doen dus dat zegt helemaal niks.
In mijn ogen is het heel simpel en voor mij de reden geweest om een MSc. te halen: het zal maar zeer zelden gebeuren (en ik heb het nooit meegemaakt) dat iemand met een BSc. puur op basis van het diploma betere kansen heeft dan iemand met een MSc.
*zucht*quote:Op dinsdag 6 november 2007 03:56 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Het is helemaal afhankelijk van de opleiding hoeveel een master weer waard is dan een bachelor. In principe heb je wel gelijk je kunt beter een master doen omdat je dan gewoon het hele gezeur omzeilt. Ik heb zelf en een BSc en een MSc (MBA) gedaan puur om het gezeur te omzeilen, je wordt met een BSc niet direct afgeschreven maar als je op alle andere vlakken vergelijkbaar bent, leg je het helaas af.
In de Angelsaksische landen heb je dan ook niet hetzelfde onderscheid tussen de beide onderwijsvormen. In Nederland is er een duidelijk verschil van insteek tussen HBO en WO.quote:Op dinsdag 6 november 2007 13:25 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
*zucht*
Nogmaals: Dat "gezeur" over Bachelors en Masters heb je dus alleen in Nederland.
In andere landen, met name de Angelsaksische, hebben deze twee typen studenten dezelfde kans van slagen in het bedrijfsleven.
Bullshit en een ongefundeerde aanname. Met je master open je voor jezelf een heel nieuw segment op de banenmarkt. Ik ben zelf niet eens geïnteresseerd in functies die ook door HBO-rechtenstudenten gedaan kunnen worden. En dit geldt heus ook voor andere studies dan de rechtenstudie.quote:Bovendien worden "Master" studenten in Nederland vaak ten onrechte geprezen voor hun extra inspanning tot "verdieping". In negen van de tien gevallen kiezen Nederlandse studenten geen Master omdat ze zich willen verdiepen in het vak, maar omdat ze te bescheten zijn om daadwerkelijk aan het werk te gaan.
Als je je WO-bachelor hebt gedaan, maar geen master, dan vragen bedrijven waarom je in godsnaam gestopt bent zonder je master te doen.quote:Uitstel van executie dus. En laten bedrijven daar nu eens allergisch voor zijn. Eat that.
Punt 3 is ook niet altijd waar hoor. In mijn vorige functie was ik toch zeker 80% van mijn tijd aan het leiding geven, 20% aan het managen en een koers uitstippelen. Maar inderdaad, ik studeer nu weer voltijdquote:Op zondag 4 november 2007 03:21 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
1. Probeer jij tegenwoordig nog maar eens wat venture capital te verkrijgen zonder een opleiding.
2. Van de ondernemers die geen opleiding gedaan hebben maar toch redelijk succesvol zijn doet 90% alsnog een opleiding omdat ze realiseren dat er toch meer bij komt kijken.
3. Leiding geven doe je als manager when the shit hits the fan, de rest van de tijd ben je aan het managen en daar heb je wel degelijk een opleiding voor nodig.
Zoals ik dus al aangaf leg je het als je op alle andere vlakken vergelijkbaar bent dus af. Mijn ervaring is dat ze hier in Australië en in Amerika juist uitermate positief tegenover de lange stages staan op hbo niveau en je in principe dezelfde kansen hebt, maar als het er echt op aankomt en de verschillen zijn klein leg je het af tegen een MSc.quote:Op dinsdag 6 november 2007 13:25 schreef brooklynzoo het volgende:
*zucht*
Nogmaals: Dat "gezeur" over Bachelors en Masters heb je dus alleen in Nederland.
In andere landen, met name de Angelsaksische, hebben deze twee typen studenten dezelfde kans van slagen in het bedrijfsleven.
Dit geldt misschien in de periode dat men start op de arbeidsmarkt. Zodra je de status "midcareer" hebt behaald gaan de echt belangrijke zaken zoals werkervaring en persoonlijkheid tellen. En terecht. Met alle respect, maar zowel HBO als Universiteit leren je vaardigheden in een tijd dat je nog geen benul hebt van het bedrijfsleven zelf. Je bent zo groen als wat, om het even gecharcheerd te zeggen. Dat geldt nog meer voor Academici dan voor HBO-ers, vanwege de praktijk-koppeling van Hogescholen.quote:Op dinsdag 6 november 2007 14:01 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Zoals ik dus al aangaf leg je het als je op alle andere vlakken vergelijkbaar bent dus af. Mijn ervaring is dat ze hier in Australië en in Amerika juist uitermate positief tegenover de lange stages staan op hbo niveau en je in principe dezelfde kansen hebt, maar als het er echt op aankomt en de verschillen zijn klein leg je het af tegen een MSc.
Zoals ze zelf zegt gaat het bij een startersfunctie toch ECHT wel om je papiertje (WO), die goede startersfunctie heb je daarna nodig om door te groeien en aan de werkervaring te komen op een bepaald niveau. Oftewel het is belangrijk voor je werk+groei, precies de vraag van TS. Ik volg puur jouw redenering.quote:Dit geldt misschien in de periode dat men start op de arbeidsmarkt. Zodra je de status "midcareer" hebt behaald gaan de echt belangrijke zaken zoals werkervaring
Ik bazel inmiddels over het vervolgtraject. Midcareer en verder.quote:Op dinsdag 6 november 2007 15:29 schreef Underdoggy het volgende:
Ben je nou zo dom of doe je alleen net alsof?
[..]
Zoals ze zelf zegt gaat het bij een startersfunctie toch ECHT wel om je papiertje (WO), die goede startersfunctie heb je daarna nodig om door te groeien en aan de werkervaring te komen op een bepaald niveau. Oftewel het is belangrijk voor je werk+groei, precies de vraag van TS. Ik volg puur jouw redenering.
quote:Op dinsdag 6 november 2007 15:42 schreef brooklynzoo het volgende:
Misschien is het ook interessant te vermelden dat veel afgestudeerde WO-ers, later nog een HBO opleiding volgen (vaak naast hun baan).
Als ik dit zo lees dan is LBO zwakstroom nog te moeilijk voor je.....quote:Op zondag 28 oktober 2007 14:54 schreef klc12 het volgende:
Volgend jaar ga ik waarschijnlijk studeren, HBO dus...
een cursus aan de Nyenrode universiteit. Ze heeft dus super weinig gestudeerd en ook niet eens hoog.
titels als ing. en dat die mensen vaak slechter presteerden dan mensen met een HBO opleiding.
Het afstuderen aan een HBO wil niet zeggen dat je minder intelligent bent dan een WOer. Maar gemiddeld genomen is een WO natuurlijk wel moeilijker dan een HBO. Net zoals VWO niet voor iedereen weggelegd is. Overigens zijn de verschillen in de VS tussen diverse universiteiten ook erg groot en is een bachelor in de VS niet te vergelijken met een bachelor in Nederland. Het niveau in Nederland is veel constanter, terwijl het niveau op een Harvard hoger zal liggen en het niveau op de University of South New Hampshire wat lager zal liggen.quote:Op dinsdag 6 november 2007 15:05 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
En om nog even op mijn eerdere opmerking "wetenschap =! intellect" terug te komen:
Intellect is een resultaat van zowel theoretisch als praktisch leren. Je kunt intellect op talloze manieren ontwikkelen, en wetenschap is daar slechts een methode van. De stelling dat Academici over meer intellect beschikken omdat ze wetenschappelijk georienteerd onderwijs hebben gevolgd, is te kort door de bocht. Iemand met HBO, of iemand zonder opleiding kan hetzelfde intellectieniveau behalen via andere wegen, danwel overstijgen.
De grootste schrijvers en filosofen bereiken intellect onafhankelijk van hun opleidingen.
Oké je bent echt dom. Lees mijn reactie nog eens zou ik zeggen. Om aan die werkervaring te komen moet je ergens starten, hoger starten leidt tot betere carriere mogelijkheden in het begin oftewel tot betere relevante werkervaring oftewel tot betere kansen ook mid-career.quote:Op dinsdag 6 november 2007 15:31 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Ik bazel inmiddels over het vervolgtraject. Midcareer en verder.
Jij bent duidelijk niet in staat causuale verbanden te zien, en waarom heb jij zoveel frustraties tegen academici? Je komt op mij over als iemand die het altijd wilde zijn maar niet kon en nu gaat janken.quote:
Wanneer ga jij eens naar een Amerikaans forum verhuizen als hier in Nederland alles zo kut is?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 05:13 schreef StefanP het volgende:
[..]
[..]
En jij bent kort van geheugen. Nogmaals: ik heb een bachelor of arts van de university of Wisconsin. Ik laat aan jou over of je dat een HBO of WO niveau vindt, volgens je zielige Hollandse referentiekader.quote:Op woensdag 7 november 2007 10:40 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Jij bent duidelijk niet in staat causuale verbanden te zien, en waarom heb jij zoveel frustraties tegen academici? Je komt op mij over als iemand die het altijd wilde zijn maar niet kon en nu gaat janken.
Kneus.quote:Op woensdag 7 november 2007 21:01 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
En jij bent kort van geheugen. Nogmaals: ik heb een bachelor of arts van de university of Wisconsin. Ik laat aan jou over of je dat een HBO of WO niveau vindt, volgens je zielige Hollandse referentiekader.Cheers.
Ik vind het HBO niveau.quote:Op woensdag 7 november 2007 21:01 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
En jij bent kort van geheugen. Nogmaals: ik heb een bachelor of arts van de university of Wisconsin. Ik laat aan jou over of je dat een HBO of WO niveau vindt, volgens je zielige Hollandse referentiekader.Cheers.
Linkse anarchist!!quote:Op woensdag 7 november 2007 21:01 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Uhm, leg dan even uit waarom Amerikaanse bedrijven in Nederland wel het verschil maken tussen een MSc en een BSc?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 05:13 schreef StefanP het volgende:
[..]
[..]
quote:Op woensdag 7 november 2007 16:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wanneer ga jij eens naar een Amerikaans forum verhuizen als hier in Nederland alles zo kut is?
quote:Op donderdag 8 november 2007 09:17 schreef jstiglitz het volgende:
Naar mijn (bescheiden) mening behoort het HBO tot een van de ergste excessen van de naoorlogse Nederlandse geschiedenis, en behoort het dientengevolge MET WORTEL EN TAK te worden uitgeroeid. Want laten we wel wezen, HBO'ers zijn niets dan tuig en voegen dan ook absoluut niets toe. Sterker nog, HBO'ers zijn een groot gevaar voor Nederland, en dan met name onze economie. Immers, zoals algemeen bekend, gaat Nederland langzaam maar zeker kapot aan een overschot aan managers. Voor elke arbeider zijn er tegenwoordig drie managers in dienst. En management kunnen we niet in de winkel verkopen; een door een arbeider geproduceerd daarentegen goed wel. Feitelijk, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, zijn de HBO'ers - met hun misplaatste management-ambities - dan ook de hele economische teloorgang van Nederland schuld.
Maar wees gerust HBO'ers, dit is een probleem dat is op te lossen. Namelijk door het HBO af te schaffen en het samen te voegen met het MBO. Belangrijk hierbij is dat de onverlaten hier geleerd dient te worden dat ze absoluut niet een managersfunctie moeten nastreven, maar een arbeiderspost. Zodoende neemt het aantal arbeiders toe en worden deze gecoördineerd door academische leidinghebbenden. De ideale wereld, me dunkt.
Begrijp me dan ook niet verkeerd, ik heb niets tegen HBO'ers maar tegen de uitwassen van de HBO'ers.
Als je als HBO'er gewoon netjes een arbeider wordt en belangrijk denkwerk aan academici overlaat dan hoor je mij niet klagen. Maar alsjeblieft ga geen, vaak door de overheid bedachte, managersfunctie innemen, want daar zijn andere mensen voor bedoeld. Een koe behoort immers ook niet te vliegen.
Truequote:Op donderdag 8 november 2007 08:31 schreef jpjedi het volgende:
Hoor onze Amerikaantjes nu toch eens.
En maar trots lopen wezen tegen die bush`s dat ze uit Nederland komen.![]()
Sorry dat ik zo sarcastisch reageer maar de manier van posten is echt te zielig voor woorden. En laten we nu alsjeblieft een universiteit in de US niet gaan vergelijken met een universiteit in Nederland want dat is appels met peren vergelijken.
en dan hoorde ik gisteren iemand met een academische opleiding Rechten zeggen:quote:Op donderdag 8 november 2007 09:17 schreef jstiglitz het volgende:
Naar mijn (bescheiden) mening behoort het HBO tot een van de ergste excessen van de naoorlogse Nederlandse geschiedenis, en behoort het dientengevolge MET WORTEL EN TAK te worden uitgeroeid. Want laten we wel wezen, HBO'ers zijn niets dan tuig en voegen dan ook absoluut niets toe. Sterker nog, HBO'ers zijn een groot gevaar voor Nederland, en dan met name onze economie. Immers, zoals algemeen bekend, gaat Nederland langzaam maar zeker kapot aan een overschot aan managers. Voor elke arbeider zijn er tegenwoordig drie managers in dienst. En management kunnen we niet in de winkel verkopen; een door een arbeider geproduceerd daarentegen goed wel. Feitelijk, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, zijn de HBO'ers - met hun misplaatste management-ambities - dan ook de hele economische teloorgang van Nederland schuld.
Maar wees gerust HBO'ers, dit is een probleem dat is op te lossen. Namelijk door het HBO af te schaffen en het samen te voegen met het MBO. Belangrijk hierbij is dat de onverlaten hier geleerd dient te worden dat ze absoluut niet een managersfunctie moeten nastreven, maar een arbeiderspost. Zodoende neemt het aantal arbeiders toe en worden deze gecoördineerd door academische leidinghebbenden. De ideale wereld, me dunkt.
Begrijp me dan ook niet verkeerd, ik heb niets tegen HBO'ers maar tegen de uitwassen van de HBO'ers.
Als je als HBO'er gewoon netjes een arbeider wordt en belangrijk denkwerk aan academici overlaat dan hoor je mij niet klagen. Maar alsjeblieft ga geen, vaak door de overheid bedachte, managersfunctie innemen, want daar zijn andere mensen voor bedoeld. Een koe behoort immers ook niet te vliegen.
Ja, een wereld vol met Academici die alleen maar kunnen nadenken over wat anderen kunnen doen, daar schiet je iets mee op.quote:
Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen. 'Alle managers zouden academicus moeten zijn' is iets heel anders dan 'alle academici zouden manager' moeten zijn. Ik hoop dat je dat inziet, want uitleggen ga ik het niet.quote:Op donderdag 8 november 2007 10:59 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Ja, een wereld vol met Academici die alleen maar kunnen nadenken over wat anderen kunnen doen, daar schiet je iets mee op.![]()
jstiglitz is zeker zelf MBO'er (arbeider) en jaloers op de HBO'ersquote:Op donderdag 8 november 2007 09:17 schreef jstiglitz het volgende:
Misselijkmakende insinuatie.quote:Op donderdag 8 november 2007 11:11 schreef jschud het volgende:
[..]
jstiglitz is zeker zelf MBO'er (arbeider) en jaloers op de HBO'ers![]()
Je bent nog serieus ook?quote:
Een begrijpelijke insinuatie op een misselijkmakende ongefundeerde domme tekstquote:
Pardon? Dit is al de tweede maal dat je aan mij een hersenspinseltje van jezelf toeschrijft. Ik kijk allerminst neer op HBO'ers. Integendeel, ik vind het buitengewoon nuttige arbeiders. Laat daar geen misverstand over bestaan.quote:Op donderdag 8 november 2007 11:57 schreef brooklynzoo het volgende:
Beste jstiglitz:
Als je als WO-er zo neerkijkt op de HBO-ers die jouw plannen moeten gaan uitvoeren, dan zul je nooit veel verder komen dan de positie van interim-manager.
Een echte leider stimuleert een "arbeider" met managementkwaliteiten om de arbeiderstatus te ontgroeien.quote:Op donderdag 8 november 2007 12:01 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Pardon? Dit is al de tweede maal dat je aan mij een hersenspinseltje van jezelf toeschrijft. Ik kijk allerminst neer op HBO'ers. Integendeel, ik vind het buitengewoon nuttige arbeiders. Laat daar geen misverstand over bestaan.
En dat is drie! Nergens beweer ik dat puur en alleen omdat HBO'ers de Nederlandse economie naar de filistijnen helpen dit geweld jegens hen zou rechtvaardigen. Nee, ik heb het nu echt gehad met jou en je toeschrijvingen. Goedemiddag!quote:Op donderdag 8 november 2007 12:04 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
Een echte leider stimuleert een "arbeider" met managementkwaliteiten om de arbeiderstatus te ontgroeien.
Jouw visie doet me nog het meest denken aan die Fin die acht studenten omver schoot op basis van natuurlijke selectie.![]()
"Met wortel en tak uitroeien"quote:Op donderdag 8 november 2007 12:09 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Nergens beweer ik dat puur en alleen omdat HBO'ers de Nederlandse economie naar de filistijnen helpen dit geweld jegens hen zou rechtvaardigen.
Hij studeert nog denk ik zoquote:Op donderdag 8 november 2007 12:15 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
"Met wortel en tak uitroeien"
Schaakmat sletje. En nu aan het werk!
Tegen al mijn principes zal ik toch nog een woord/post aan je besteden. Ik zei, en dat kan je gewoon teruglezen, dat het HBO, het Hoger beroepsonderwijs, uitgeroeid cq. afgeschaft dient te worden. Natuurlijk bedoelde ik daarmee niet de HBO'ers zelf, dat zou immers zinloze verspilling van arbeidskrachten zijn. Neen, de HBO'ers gaan, zoals ik reeds eerder voorstelde, naar het MBO.quote:Op donderdag 8 november 2007 12:15 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
"Met wortel en tak uitroeien"
Schaakmat sletje.
Wat zei ik nou over HBO'ers en manager/directeur spelen? NIET DOEN.quote:En nu aan het werk!
Dappere knul. Je hebt goed door hoe het in elkaar steekt, behalve dat je in dit topic beter niet de vergeefse moeite kunt doen om HBO'ers met rationele argumenten te overtuigen van iets. Ze kunnen namelijk logisch nadenken noch begrijpend lezen. Waarom sluit je je niet gewoon aan bij mijn pragmatische positie?quote:Op donderdag 8 november 2007 16:56 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Tegen al mijn principes zal ik toch nog een woord/post aan je besteden. Ik zei, en dat kan je gewoon teruglezen, dat het HBO, het Hoger beroepsonderwijs, uitgeroeid cq. afgeschaft dient te worden. Natuurlijk bedoelde ik daarmee niet de HBO'ers zelf, dat zou immers zinloze verspilling van arbeidskrachten zijn. Neen, de HBO'ers gaan, zoals ik reeds eerder voorstelde, naar het MBO.
[..]
Wat zei ik nou over HBO'ers en manager/directeur spelen? NIET DOEN.
quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:08 schreef Pool het volgende:
Een topic waarin HBO'ers toekomstige HBO'ers aanpraten dat je met HBO evenveel en even goede carrièrekansen hebt als met WO. Weet je wat, ik ga er niet eens mijn tijd aan verdoen om dat te ontkrachten. Ga lekker allemaal HBO doen, dan stijgt mijn universitaire titel alleen maar meer in waarde.
quote:Op donderdag 8 november 2007 17:24 schreef jstiglitz het volgende:
Je hebt een goed punt, maar ik zal mij toch niet zo makkelijk gewonnen geven. Ik denk altijd maar zo: als ik HBO'ers de noodzaak hiervan kan doen begrijpen, dan zal 't me bij iedereen lukken.
Zie mijn eerste post:quote:Op donderdag 8 november 2007 17:39 schreef jschud het volgende:
[..]
Wat is die onderbouwing van die noodzaak dan?
Met even googlen kan je de catastrofale gevolgen van dit managament overschot makkelijk te weten komen (al zou ik het prefereren als jij als HBO'er dit gewoon van mij als WO'er aanneemt). Maar vooruit, een voorbeeld:quote:Sterker nog, HBO'ers zijn een groot gevaar voor Nederland, en dan met name onze economie. Immers, zoals algemeen bekend, gaat Nederland langzaam maar zeker kapot aan een overschot aan managers. Voor elke arbeider zijn er tegenwoordig drie managers in dienst. En management kunnen we niet in de winkel verkopen; een door een arbeider geproduceerd daarentegen goed wel. Feitelijk, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, zijn de HBO'ers - met hun misplaatste management-ambities - dan ook de hele economische teloorgang van Nederland schuld.
quote:Nederland heeft overschot aan managers
Nederland kent teveel managers en daardoor daalt de efficiency van het bedrijfsleven.
Dat blijkt uit onderzoek van de Technische Universiteit Delft. De afgelopen dertig jaar is het aantal managers verdrievoudigd.
Volgens de onderzoekers is het de hoogste tijd voor een maatschappelijke discussie over de rol van de managers.
Dat er veel manager zijn wil ik best wel aan nemen maar de conclusie dat dan HBO'ers niet meer een management functie mogen bekleden is wel heel kort door de bocht en niet echt academisch.quote:Op donderdag 8 november 2007 17:50 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Zie mijn eerste post:
[..]
Met even googlen kan je de catastrofale gevolgen van dit managament overschot makkelijk te weten komen (al zou ik het prefereren als jij als HBO'er dit gewoon van mij als WO'er aanneemt). Maar vooruit, een voorbeeld:
[..]
Mocht je geen HBO'er zijn en mocht je je derhalve nu, begrijpelijk, beledigd voelen doordat ik je abusiefelijk als zodanig heb aangesproken dan spijt me dat oprecht. Ik ben echter wel van mening dat 'n WO'er een zodanige positie heeft t.o.v. een HBO'er dat laatstgenoemde de WO'er op het woord mag geloven. Ik vergelijk dit graag met een moeder die in een supermarkt met haar 5-jarige kind in discussie gaat over de aan te schaffen boodschappen. En ik kan je vertellen, dat is werkelijk geen gezicht; ik vraag mij dan ook altijd af waarom zij niet op ferme toon kenbaar maakt dat zij hier de verstandigste is en zodoende geen zin heeft in een discussie met iemand die overduidelijk hiertoe niet bekwaam is. Afijn, je vat 'm geloof ik wel.quote:Op donderdag 8 november 2007 18:11 schreef jschud het volgende:
[..]
Dat er veel manager zijn wil ik best wel aan nemen maar de conclusie dat dan HBO'ers niet meer een management functie mogen bekleden is wel heel kort door de bocht en niet echt academisch.
Daarnaast is het nogal arrogant om te stellen dat ik als HBO'er zomaar iets klakkeloos van een WO'er moet aannemen.
Daarnaast ben ik wel benieuwd waar jij de informatie vandaan haalt dat ik een HBO'er ben - als het zomaar een aanname is dan is dat niet echt wetenschappelijk onderbouwd - en iets wetenschappelijk onderbouwen moet jij als WO'er toch wel kunnen.
Bron? Ik ben juist van mening dat dit zeer goed zal werken. Wellicht zou je 't wat anders kunnen verwoorden, zodat de HBO'er in kwestie er niet direct doorheen kan prikken, maar in de kern kan ik mij hier prima in vinden.quote:Op donderdag 8 november 2007 18:15 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wie er ook gelijk heeft, als een WO'er als manager een HBO'er zo behandelt "je moet 't als HBO'er maar aannemen van mij als WO'er" slaagt ie ook niet. Ondanks z'n sublimiteit.
Ok, excuses aanvaard - zal open zijn; ben een opgeklommen HBO'er met een MSc, bezig met een PhD. Ben het ermee eens dat er een verschil is tussen HBO en WO - echter hetzelfde geldt voor HBO en MBO. Velen zullen niet blij zijn wanneer het HBO bij het WO wordt gegeooid; hetzelfde geldt wanneer je het HBO bij het MBO gooit. Dus een een MBO-WO stelsel lijkt mij, gezien het ernorme gat wat dan onstaat, gewoon niet haalbaar. Daarnaast is het zo dat door de ontwikkelingen op automatiserings gebied, er juist meer behoefte is aan hoogopgeiden (specialisten) - dus een samenleving met voornamelijk arbeiders die werk doen op een niet al te hoog niveau zou the technologische ontwikkeling in ons land alleen maar remen - met het gevolg meer concurentie en banen verlies .quote:Op donderdag 8 november 2007 18:31 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Mocht je geen HBO'er zijn en mocht je je derhalve nu, begrijpelijk, beledigd voelen doordat ik je abusiefelijk als zodanig heb aangesproken dan spijt me dat oprecht. Ik ben echter wel van mening dat 'n WO'er een zodanige positie heeft t.o.v. een HBO'er dat laatstgenoemde de WO'er op het woord mag geloven. Ik vergelijk dit graag met een moeder die in een supermarkt met haar 5-jarige kind in discussie gaat over de aan te schaffen boodschappen. En ik kan je vertellen, dat is werkelijk geen gezicht; ik vraag mij dan ook altijd af waarom zij niet op ferme toon kenbaar maakt dat zij hier de verstandigste is en zodoende geen zin heeft in een discussie met iemand die overduidelijk hiertoe niet bekwaam is. Afijn, je vat 'm geloof ik wel.
Tot slot, ben ik het helemaal met je eens dat het HBO'ers niet verboden mag worden om een managementfunctie te bekleden. Dat zou immers een schending van de individuele vrijheid zijn. Wees dan ook gerust, dat is niet wat ik voor ogen heb. Neen, mijn idee is dat het HBO afgeschaft wordt, de HBO'ers naar het MBO gaan (misschien kan een enkeling, en ik benadruk: een enkeling, naar het WO doorstromen) en zodoende zodanig ondergekwalificeerd geraken dat ze, hopelijk - en als het goed wordt uitgevoerd, komt dit helemaal in orde-, nooit een managementsfunctie nastreven. Hiermee voelen bedrijven zich niet langer gedrongen om allerlei onzinnige managementfuncties voor HBO'ers te verzinnen, en kan de efficiëntie, maar ook normale omgangsvormen (academische leidinggevenden met ondergeschikte arbeiders), hersteld worden.
ik als hbo-er mag blij zijn dat ik vrienden en familie heb die wo-ers zijn en graag naar mij luisteren.quote:Op donderdag 8 november 2007 18:31 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Mocht je geen HBO'er zijn en mocht je je derhalve nu, begrijpelijk, beledigd voelen doordat ik je abusiefelijk als zodanig heb aangesproken dan spijt me dat oprecht. Ik ben echter wel van mening dat 'n WO'er een zodanige positie heeft t.o.v. een HBO'er dat laatstgenoemde de WO'er op het woord mag geloven. Ik vergelijk dit graag met een moeder die in een supermarkt met haar 5-jarige kind in discussie gaat over de aan te schaffen boodschappen. En ik kan je vertellen, dat is werkelijk geen gezicht; ik vraag mij dan ook altijd af waarom zij niet op ferme toon kenbaar maakt dat zij hier de verstandigste is en zodoende geen zin heeft in een discussie met iemand die overduidelijk hiertoe niet bekwaam is. Afijn, je vat 'm geloof ik wel.
Tot slot, ben ik het helemaal met je eens dat het HBO'ers niet verboden mag worden om een managementfunctie te bekleden. Dat zou immers een schending van de individuele vrijheid zijn. Wees dan ook gerust, dat is niet wat ik voor ogen heb. Neen, mijn idee is dat het HBO afgeschaft wordt, de HBO'ers naar het MBO gaan (misschien kan een enkeling, en ik benadruk: een enkeling, naar het WO doorstromen) en zodoende zodanig ondergekwalificeerd geraken dat ze, hopelijk - en als het goed wordt uitgevoerd, komt dit helemaal in orde-, nooit een managementsfunctie nastreven. Hiermee voelen bedrijven zich niet langer gedrongen om allerlei onzinnige managementfuncties voor HBO'ers te verzinnen, en kan de efficiëntie, maar ook normale omgangsvormen (academische leidinggevenden met ondergeschikte arbeiders), hersteld worden.
Dat grote gat is juist de basis van dit geniale plan. Juist door dit grote gat (en het gat is inderdaad groot, laat daar geen misverstand over bestaan), zien HBO'ers (cq. toekomstige MBO'ers - al zou ik dan, in de toekomst, liever van arbeidersopleidingen willen spreken) in dat het niet aan hen is om een managementfunctie na te streven. Als het gat klein is, zoals, tot mijn spijt, nu het geval is, hebben (bepaalde) HBO'ers moeite om dit in te zien.quote:Op donderdag 8 november 2007 19:03 schreef jschud het volgende:
[..]
Ok, excuses aanvaard - zal open zijn; ben een opgeklommen HBO'er met een MSc, bezig met een PhD. Ben het ermee eens dat er een verschil is tussen HBO en WO - echter hetzelfde geldt voor HBO en MBO. Velen zullen niet blij zijn wanneer het HBO bij het WO wordt gegeooid; hetzelfde geldt wanneer je het HBO bij het MBO gooit. Dus een een MBO-WO stelsel lijkt mij, gezien het ernorme gat wat dan onstaat, gewoon niet haalbaar.
Waar stel ik dat arbeiders laaggeschoold werk doen? Een arbeider is, zoals je reeds uit mijn eerdere posts had kunnen opmaken, iemand die een goed (een product danwel een dienst) produceert. Daar zit 'm het hele eieren eten: HBO'ers/arbeiders dienen te produceren. Dus absoluut niet coördineren of leidinggeven, maar produceren.quote:Daarnaast is het zo dat door de ontwikkelingen op automatiserings gebied, er juist meer behoefte is aan hoogopgeiden (specialisten) - dus een samenleving met voornamelijk arbeiders die werk doen op een niet al te hoog niveau zou the technologische ontwikkeling in ons land alleen maar remen - met het gevolg meer concurentie en banen verlies .
Ik beschouw 't ook als geniaal. Neemt natuurlijk niet weg dat wanneer er een WO'er is die de genialiteit van dit plan beargumenteerd wil aanvechten, ik daar zeer zeker open voor sta.quote:Op vrijdag 9 november 2007 08:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
Jij noemt een onuitgevoerd plan van jezelf geniaal. Die arrogantie vind ik erger.
Gelukkig geef je wel zelf toe dat je er last van hebt, in een ernstige vormquote:ar·ro·gan·tie (de ~ (v.))
1 verwaande houding tegenover anderen
Het komt wel vaker voor dat WO-studenten alle grip op de realiteit verliezen. Empatisch vermogen is ze vreemd en ze denken te kunnen leidinggeven door wat stof uit boeken van een bepaald jaartal. Zodra ze in het bedrijfsleven te maken krijgen met andere levende wezens wordt dit meestal gecorrigeerd.quote:Op vrijdag 9 november 2007 08:43 schreef jpjedi het volgende:
Wat ben je een eng kereltje zeg. Met je waanideeën dacht ik echt dat je een geintje maakte. Met dit denkbeeld twijfel ik zelfs of je uberhaupt wel hebt gestudeerd.![]()
Arrogantie is een vorm van onzekerheid.quote:Op vrijdag 9 november 2007 09:04 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Gelukkig geef je wel zelf toe dat je er last van hebt, in een ernstige vorm.
Ik begin steeds meer te denken dat je dit soort uitspraken doet om anderen de kast op te jagen.....Zo niet ....dan heb ik medelijden met je. Dat jij alleen met WO'ers wilt debatteren omdat jij je verheven voelt (grootheidswaanzin) tov HBO'ers is gewoonweg sneu. Ik vind dat niet echt het soort gedrag dat hoort bij een academici ...die moeten open staan voor allerlei soorten meningen ..ongeacht het opeleidings niveau.quote:Op vrijdag 9 november 2007 08:44 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Ik beschouw 't ook als geniaal. Neemt natuurlijk niet weg dat wanneer er een WO'er is die de genialiteit van dit plan beargumenteerd wil aanvechten, ik daar zeer zeker open voor sta.
Volgens Amerikaanse standaarden heb ik gewoon een universitaire titel hoorquote:Op donderdag 8 november 2007 16:56 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
[..]
Wat zei ik nou over HBO'ers en manager/directeur spelen? NIET DOEN.
Waarom zou ik als WO'er überhaupt op sollicitatiegesprek gaan bij een HBO'er? Wat is dat nou weer voor postmoderne waanzin?!quote:Op vrijdag 9 november 2007 09:41 schreef brooklynzoo het volgende:
blaat
Je moet gewoon eens gefundeerd de discussie aangaan, in plaats van na ieder argument huilend weg te lopenquote:Op vrijdag 9 november 2007 09:50 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Waarom zou ik als WO'er überhaupt op sollicitatiegesprek gaan bij een HBO'er? Wat is dat nou weer voor postmoderne waanzin?!Ik heb het wel weer gehad met jou, je staat overduidelijk mijlenver van de realiteit. Fijne ochtend verder!
En je onzekerheid reikt zover dat je een Amerikaanse Universiteit wegschrijft als "HBO".quote:Op vrijdag 9 november 2007 09:50 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Waarom zou ik als WO'er überhaupt op sollicitatiegesprek gaan bij een HBO'er? Wat is dat nou weer voor postmoderne waanzin?!![]()
WO'er en manager neemt de uitdaging aan. Maar ondertussen heb je zoveel onzin en non-argumenten verkondigd dat ik niet eens meer weet wat je stelling was. Leg dat eerst eens in een paar zinnen zonder dwaalsporen en zonder je neerbuigende houding uit.quote:Op vrijdag 9 november 2007 08:44 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Ik beschouw 't ook als geniaal. Neemt natuurlijk niet weg dat wanneer er een WO'er is die de genialiteit van dit plan beargumenteerd wil aanvechten, ik daar zeer zeker open voor sta.
Met alle respect - en dat meen ik: ik respecteer je, beste WO'er-, maar mijn opvatting kan je gewoon lezen in mijn eerste post in dit topic. Met in de eerste alinea een beschrijving van het probleem, gevolgd door de oplossing en tot slot, in de laatste alinea, een nuancering om niet teveel op gevoelige teentjes te trappen - want daar is 't me allerminst om te doen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 12:10 schreef MLI het volgende:
[..]
WO'er en manager neemt de uitdaging aan. Maar ondertussen heb je zoveel onzin en non-argumenten verkondigd dat ik niet eens meer weet wat je stelling was. Leg dat eerst eens in een paar zinnen zonder dwaalsporen en zonder je neerbuigende houding uit.
je moet doen wat je LEUK lijktquote:Op vrijdag 9 november 2007 12:52 schreef Stefanovich het volgende:
Ik zit nu in de 6e van het VWO en ik twijfel ook nog over waar ik ga studeren, aan een universiteit of een hoge school. Iedereen zegt altijd als je naar de uni kan moet je dat doen...
Tot dusver geen argumenten.quote:Op donderdag 8 november 2007 09:17 schreef jstiglitz het volgende:
Naar mijn (bescheiden) mening behoort het HBO tot een van de ergste excessen van de naoorlogse Nederlandse geschiedenis, en behoort het dientengevolge MET WORTEL EN TAK te worden uitgeroeid. Want laten we wel wezen, HBO'ers zijn niets dan tuig en voegen dan ook absoluut niets toe.
En zijn het niet de hogere managementlagen die hiervoor verantwoordelijk zijn? De topmensen zijn toch over het algemeen WO'ers. 'Management kunnen we niet in een winkel verkopen'. Klopt maar het is natuurlijk een onzin-argument. WO'ers kunnen we ook niet in een winkel verkopen. Je vergelijkt hier HBO-managers met producten maar je gaat voorbij aan het feit dat WO-managers evengoed niet in een winkel verkocht kunnen worden.quote:Sterker nog, HBO'ers zijn een groot gevaar voor Nederland, en dan met name onze economie. Immers, zoals algemeen bekend, gaat Nederland langzaam maar zeker kapot aan een overschot aan managers. Voor elke arbeider zijn er tegenwoordig drie managers in dienst. En management kunnen we niet in de winkel verkopen; een door een arbeider geproduceerd daarentegen goed wel. Feitelijk, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, zijn de HBO'ers - met hun misplaatste management-ambities - dan ook de hele economische teloorgang van Nederland schuld.
Je vergeet te vermelden waarom dit de ideale wereld is. Je vergeet ook te beargumenteren waarom het HBO samengevoegd moet worden met het MBO. Ondertussen hebben we nog steeds geen argumenten gezien waarom HBO'ers niet meer moeten bestaan, behalve dat er volgens jou te veel managers zijn, wat uiteindelijk te wijten is aan de toppers in het bedrijfsleven (veelal WO'ers).quote:Maar wees gerust HBO'ers, dit is een probleem dat is op te lossen. Namelijk door het HBO af te schaffen en het samen te voegen met het MBO. Belangrijk hierbij is dat de onverlaten hier geleerd dient te worden dat ze absoluut niet een managersfunctie moeten nastreven, maar een arbeiderspost. Zodoende neemt het aantal arbeiders toe en worden deze gecoördineerd door academische leidinghebbenden. De ideale wereld, me dunkt.
Uitwassen heb je overal. Onder de WO'ers meer dan onder de HBO'ers, is mijn ervaring. Ik mis argumentatie waarom het belangrijke denkwerk aan WO'ers overgelaten moet worden. Het belangrijke denkwerk is volgens mij eerder beleidsmatig. Dat is mooi, moet ook gebeuren maar het laten uitvoeren van het beleid kun je beter aan HBO'ers overlaten. Zij zijn de groep die genoeg praktijkkennis én sociale vaardigheden hebben. Eigenlijk zou je het analytische denken inderdaad aan de WO'ers over moeten laten maar in ruggespraak met HBO'ers. Zij zijn de aangewezen groep die het beleid kan toetsen aan de praktijk, die het over kunnen brengen aan de 'arbeiders' en er draagkracht voor kunnen kweken.quote:Begrijp me dan ook niet verkeerd, ik heb niets tegen HBO'ers maar tegen de uitwassen van de HBO'ers.
Doen wat je leuk lijkt. En als je dat nog niet weet, kies dan een redelijk algemene opleiding in de richting die je leuk vindt. Hou je van biologie, kies dan iets algemeens in die richting. Verder is de hele manier van onderwijs totaal anders. HBO is leuker qua studies, vind ik zelf. Leukere manier van lesgeven, leukere manier van mensen leren kennen omdat je nog gewoon in klassen zit. Op de universiteit gaat het er echt heel anders aan toe dan op de middelbare school, moeilijker om buiten een studentenvereniging mensen te leren kennen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 12:52 schreef Stefanovich het volgende:
Ik zit nu in de 6e van het VWO en ik twijfel ook nog over waar ik ga studeren, aan een universiteit of een hoge school. Iedereen zegt altijd als je naar de uni kan moet je dat doen...
Zeker. Maar kan je 't ze kwalijk nemen? Om terug te komen op het eerdere voorbeeld van de moeder en het kind. Iedereen heeft 't wel eens zien gebeuren in een supermarkt, een kind dat zit te jengelen dat het per se wil dat zijn moeder snoepgoed voor hem koopt. Uiteindelijk zal de moeder, om van het gezeur af te zijn, toegeven en hem het snoepgoed geven. Op dezelfde manier zullen de hogere managementlagen zich moreel en/of sociaal gedrongen voelen om feitelijk zinloze managerbaantjes voor HBO'ers te verzinnen. Zeker als de HBO'er al wat langer in 't bedrijf zit en meent dat hij gezien zijn opleiding hogerop moet. En daar komt dus het belangrijke punt: voeg je 't HBO samen met 't MBO en leer je de doerakken dat ze een arbeiderspost dienen te ambiëren, dan neemt de druk op WO-managers af om nutteloze managementfuncties voor HBO'ers te verzinnen en is het probleem van het management overschot opgelost.quote:Op vrijdag 9 november 2007 13:22 schreef MLI het volgende:
En zijn het niet de hogere managementlagen die hiervoor verantwoordelijk zijn? De topmensen zijn toch over het algemeen WO'ers.
Ik constateer een drietal feiten: 1) we hebben een bepaalde hoeveelheid managers nodig - dat is nu eenmaal zo, 2) op dit moment zitten we ver boven deze hoeveelheid en 3) dit heeft schadelijk gevolgen voor onze economie. Dan stel ik mijzelf de vraag: hoe kunnen we 't aantal managers terugdringen zonder teveel inbreuk te maken op individuele vrijheden (managers-quota opgelegd door de overheid of een verbod voor HBO'ers om manager te worden zijn bijvoorbeeld niet aan de orde)? Vervolgens ben ik met mijn oplossing gekomen.quote:'Management kunnen we niet in een winkel verkopen'. Klopt maar het is natuurlijk een onzin-argument. WO'ers kunnen we ook niet in een winkel verkopen. Je vergelijkt hier HBO-managers met producten maar je gaat voorbij aan het feit dat WO-managers evengoed niet in een winkel verkocht kunnen worden.
Je hebt in wezen gelijk. Wat mijn plan echter geniaal maakt is dat ik rekening houd met de menselijke aard. Ik veronderstel geen homo economicus die een overschot aan managers constateert en vervolgens managers ontslaat, of een arbeiderspost geeft. Zo werkt 't in de praktijk, helaas, niet. In de praktijk is er sociale en morele druk op 't WO-management/top-management om voor HBO'ers managementposities te verzinnen. Natuurlijk kan je dan zeggen dat het de WO'ers zijn die fout zijn wanneer ze dit doen, en nogmaals opzich heb je dan ook gelijk, maar dat is nou eenmaal hoe 't gaat. Mijn oplossing is dan om de prikkel op WO-managers om dergelijk gedrag te vertonen weg te nemen; dat is, gezien de menselijke aard, het meest realistische plan.quote:Je vergeet te vermelden waarom dit de ideale wereld is. Je vergeet ook te beargumenteren waarom het HBO samengevoegd moet worden met het MBO. Ondertussen hebben we nog steeds geen argumenten gezien waarom HBO'ers niet meer moeten bestaan, behalve dat er volgens jou te veel managers zijn, wat uiteindelijk te wijten is aan de toppers in het bedrijfsleven (veelal WO'ers).
Ik zie geen reden om te veronderstellen dat de sociale vaardigheden van HBO'ers anders, laat staan beter (ontwikkeld), zijn dan die van WO'ers.quote:Uitwassen heb je overal. Onder de WO'ers meer dan onder de HBO'ers, is mijn ervaring. Ik mis argumentatie waarom het belangrijke denkwerk aan WO'ers overgelaten moet worden. Het belangrijke denkwerk is volgens mij eerder beleidsmatig. Dat is mooi, moet ook gebeuren maar het laten uitvoeren van het beleid kun je beter aan HBO'ers overlaten. Zij zijn de groep die genoeg praktijkkennis én sociale vaardigheden hebben.
Inhoudelijk laat ik deze theorie even voor wat'ie is, wel wil ik je erop wijzen dat je geheel voorbij gaat aan het probleem van het management overschot. Ik zie jou geen realistische oplossing hiervoor aandragen.quote:Eigenlijk zou je het analytische denken inderdaad aan de WO'ers over moeten laten maar in ruggespraak met HBO'ers. Zij zijn de aangewezen groep die het beleid kan toetsen aan de praktijk, die het over kunnen brengen aan de 'arbeiders' en er draagkracht voor kunnen kweken.
Mijn theorie: WO'ers zijn eerder incapabele managers wegens het ontbreken van praktische ervaring en wat je in de praktijk toch ook wel vaak ziet, is dat WO'ers eerder een sociale achterstand hebben. Zij worden door de 'arbeiders' minder snel geaccepteerd en falen daardoor ook eerder in hun taak. We leven in 2007, de 'arbeiders' zijn veranderd in mondige werknemers die serieus genomen willen worden door hun leidinggevende. Er moet draagkracht zijn voor het beleid, zonder legitimiteit aangaande het beleid heeft een bedrijf geen kans van slagen. Demotivatie onder je werknemers kan een nekslag zijn, hierin spreek ik uit ervaring. HBO'ers hebben de praktische ervaring en de sociale eigenschappen die sommige WO'ers missen.
Dat, en dan nog iets: de juiste werkmentaliteit is niet te leren vanuit je studieboeken. Je kunt beter 1000 kilometer reizen dan 1000 boeken lezen. En mijn ervaring is dat je met enthousiasme, motivatie, inzet en een klein beetje geluk veel verder komt dan met een diploma.
Dit vind je prima, maar als ik zeg dat je op 't (V)MBO en op de Havo/'t HBO opgeleid wordt tot arbeider (waar, nogmaals, niks mis mee is, arbeiders doen bijzonder nuttig werk; werk dat ook gedaan moet worden), dan is dat ineens reden om mij zelfs met Hitler te vergelijken?quote:Op vrijdag 9 november 2007 13:06 schreef motorbloempje het volgende:
Op het VMBO word je vooral voorbereid op uitvoerend werk
Op de HAVO word je vooral opgeleid om leiding te geven op de uitvoerders
op het VWO word je vooral opgeleid om het wiel uit te vinden, het wetenschappelijk DENKEN.
Dan laat ik hen hun werk doen, en bedank ik ze vervolgens voor hun arbeid. Hoe kom je erbij dat ik meen dat we zonder arbeiders kunnen? Ik meen, en dat meen ik oprecht, dat we zonder HBO'ers kunnen, maar zeer zeker niet zonder arbeiders. Nogmaals, niets dan respect voor arbeiders.quote:Zonder een scala aan specialiteiten ben je namelijk NERGENS. En ik durft te wedden, dat jij bij god niet weet, glitz, hoe je een auto in elkaar zet, een auto maakt als deze aan de kant van de weg staat. Dan bel jij de ANWBMBO-ers...
ik zou het niet doen als ik jou was, want je weet alles toch beter
En je ziet niet in dat je zelf een vergelijkbare indeling maakt, maar dan tussen andere groepen dan ik?quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:26 schreef motorbloempje het volgende:
ja, dat is meer dan genoeg, omdat je, als arrogantie een poltieke stroming/geloof was, een racistische fundamentalist zou zijn
'Arbeiders' moeten gestuurd worden door 'hogere' mensen. Dat zijn o.a. HBO'ers. Zonder een bestuur, leiding, CEO etc. wordt het een chaos en valt alles in elkaar, dus ze zijn allebei hartstikke nodig.quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:13 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Dit vind je prima, maar als ik zeg dat je op 't (V)MBO en op de Havo/'t HBO opgeleid wordt tot arbeider (waar, nogmaals, niks mis mee is, arbeiders doen bijzonder nuttig werk; werk dat ook gedaan moet worden), dan is dat ineens reden om mij zelfs met Hitler te vergelijken?
[..]
Dan laat ik hen hun werk doen, en bedank ik ze vervolgens voor hun arbeid. Hoe kom je erbij dat ik meen dat we zonder arbeiders kunnen? Ik meen, en dat meen ik oprecht, dat we zonder HBO'ers kunnen, maar zeer zeker niet zonder arbeiders. Nogmaals, niets dan respect voor arbeiders.
Nazi!quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:32 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
'Arbeiders' moeten gestuurd worden door 'hogere' mensen. Dat zijn o.a. HBO'ers.
Eens. Alleen is er nu minder leiding en meer arbeid nodig. Oplossing: HBO en MBO samenvoegen tot een brede verzameling van arbeidersopleidingen.quote:Zonder een bestuur, leiding, CEO etc. wordt het een chaos en valt alles in elkaar, dus ze zijn allebei hartstikke nodig.
Het staat tussen aanhalingstekens he randviool.\quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:33 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Nazi!
[..]
Eens. Alleen is er nu minder leiding en meer arbeid nodig. Oplossing: HBO en MBO samenvoegen tot een brede verzameling van arbeidersopleidingen.
Ik heb er 1 seconde over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het de moeite niet waard is om er lang over na te denken. Er is een bepaald niveau van leiding nodig, dat onderschijf ik. Momenteel zitten we boven dat niveau en dus moeten we streven naar minder leiding (en meer arbeid). Wat valt daar niet aan te begrijpen?quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:48 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Het staat tussen aanhalingstekens he randviool.\
Als jij het met me eens bent dat er leiding nodig is (en dat ben je blijkbaar) dan is het erg tegenstrijdig om dan nog te zeggen dat er minder leiding en meer arbeid nodig is. Denk daar maar eens over na.
WO'ers, duh!quote:Als je HBO en MBO samenvoegt (wat een ongeloofelijk stom idee trouwens), wie komt dan in het bestuur, leiding etc.?
Ik voel nu helemaal geen behoefte om uberhaupt inhoudelijk op jou posts in te gaan. Ergens ben ik ervan overtuigd dat je nooit iets van studie hebt afgerond of dat je in een eerste jaar zit oid.quote:Op vrijdag 9 november 2007 13:56 schreef jstiglitz het volgende:
Moet dit nu weerquote:Op vrijdag 9 november 2007 14:57 schreef jpjedi het volgende:
Meest aannemlijk is dat je in een gesticht vanuit de mediatheek zit te posten.![]()
Iemand als Nazi uitmaken is zo netjes hequote:Op vrijdag 9 november 2007 14:59 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Moet dit nu weer, iemand mag toch wel een mening hebben en deze toelichten. Hij mag dan arrogant overkomen, netjes discussiëren doet ie wel en sommige anderen niet.
Tenzij ze beiden dezelfde beginwaarde hebben gaat dit inderdaad niet werken.quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:57 schreef Houtspeer het volgende:
Als je het aantal arbeiders met 50% verhoogt en de leiding met de helft vermindert, dan klopt er toch iets niet?
Ik ben 't helemaal met je eens dat de enigen die zich met wetenschap bezig dienen te houden WO'ers zijn. Dat betekent uiteraard niet dat alle WO'ers zich met wetenschap moeten bezighouden.quote:WO'ers zijn bedoeld voor wetenschap.
Jij wilt dus een deel van de WO'ers het werk van HBO'ers laten doen?quote:Op vrijdag 9 november 2007 15:03 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Tenzij ze beiden dezelfde beginwaarde hebben gaat dit inderdaad niet werken.
[..]
Ik ben 't helemaal met je eens dat de enigen die zich met wetenschap bezig dienen te houden WO'ers zijn. Dat betekent uiteraard niet dat alle WO'ers zich met wetenschap moeten bezighouden.
quote:Op vrijdag 9 november 2007 13:10 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
je moet doen wat je LEUK lijkt![]()
etc.
Je kan natuurlijk niet zomaar met zulke statements komen, in elk hoger of wetenschappelijk onderwijs leer je je beweringen te onderbouwen. In een verslagje bijvoorbeeld. Als jij dat even wilt doen, dan kunnen de 'arrogante' HBO en WO'ers het mooi doorlezen en misschien zelfs overtuigd worden van jouw mening (onderbouwd met een onderzoek e.d.).quote:Op vrijdag 9 november 2007 15:07 schreef jstiglitz het volgende:
Maar jongens, ik zal uit de kast komen. Uiteraard onderschijf ik niet werkelijk de hier door mij geopperde ideeën. In werkelijkheid had dit alles een tweetal doelen. Ten eerste, wilde ik testen hoe HBO'ers aankijken tegen arbeiders, en ik moet zeggen jullie zijn er niet best vanaf gekomen, schaam jullie! Ten tweede en ten meeste, hield ik jullie een spiegel voor. Jullie arrogantie t.o.v. arbeiders is vergelijkbaar met de arrogantie van bepaalde WO'ers t.o.v. HBO'ers. Ik hoop dan ook dat de ronduit arrogante HBO'ers die hier gereageerd hebben (ik wil eigenlijk geen namen noemen, maar motorbloempje is toch wel de personificatie van de arrogantie waar ik op doel), hun lesje geleerd hebben en vanaf nu, gelijk mijzelf, arbeiders met meer respect behandelen. Amen!
is dat niet uberhaupt de hele bedoeling van de 'scheiding' tussen WO en HBO?quote:Misschien kunnen we het ook omkeren - de HBO'ers voornamelijk management taken laten uitvoeren en het specialistische werk en onderzoek laten doen door de WO'ers.
Jezelf een arbeider noemen duidt mij op een minderwaardigheidscomplex. Het feit dat HBOers veelal worden opgeleid tot leidinggevenden en dat er teveel managers zijn kan ik mij niet in vinden. Leidinggevende capaciteiten worden vooral op de werkvloer ontwikkeld en daar kan iedereen zijn voordeel mee doen. Kijk bijvoorbeeld naar de hoeveelheid projectleiders met een MBO opleiding.quote:Op vrijdag 9 november 2007 15:07 schreef jstiglitz het volgende:
Maar jongens, ik zal uit de kast komen. Uiteraard onderschijf ik niet werkelijk de hier door mij geopperde ideeën. In werkelijkheid had dit alles een tweetal doelen. Ten eerste, wilde ik testen hoe HBO'ers aankijken tegen arbeiders, en ik moet zeggen: jullie zijn er niet best vanaf gekomen, schaam jullie! Ten tweede en ten meeste, hield ik jullie een spiegel voor. Jullie arrogantie t.o.v. arbeiders is vergelijkbaar met de arrogantie van bepaalde WO'ers t.o.v. HBO'ers. Ik hoop dan ook dat de ronduit arrogante HBO'ers die hier gereageerd hebben (ik wil eigenlijk geen namen noemen, maar motorbloempje is toch wel de personificatie van de arrogantie waar ik op doel), hun lesje geleerd hebben en vanaf nu, gelijk mijzelf, arbeiders met meer respect behandelen. Amen!
Dit soort genuanceerde opmerkingen heeft waarschijnlijk zijn mening gevormd, dus je help er de discussie enorm mee. Overigens is het alles in een verslag willen neerzetten van voornamelijk WOers wel storend. Een goede boodschap moet je kunnen beargumenteren in vijf zinnen. Van 90 procent van de verslagen in het bedrijfsleven wordt slechts de executive summary gelezen, niks meerquote:Op vrijdag 9 november 2007 15:20 schreef Houtspeer het volgende:
Lekker simpel toch, ga jij maar weer aan het werk en laat zulke dingen aan hoger opgeleide mensen over.
Noem ik mijzelf dan een arbeider?quote:Op vrijdag 9 november 2007 15:59 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Jezelf een arbeider noemen duidt mij op een minderwaardigheidscomplex.
Waarom moet het zo gescheiden worden? Je kunt ook analytisch en sociaal zijn, dan kun je een betere leider zijn dan iemand die alleen maar commandeert zonder inhoudelijke kennis.quote:Op vrijdag 9 november 2007 15:31 schreef motorbloempje het volgende:
vraag ik me toch af, waarom geloven dat iedereen veel waard is en dezelde capaciteiten kan hebben arrogant is.
en
[..]
is dat niet uberhaupt de hele bedoeling van de 'scheiding' tussen WO en HBO?aangezien HBO praktijk gericht is, en WO wetenschappelijk (uitvinden, verbeteren, bedenken op grote schaal)?
Van zo'n post druipt de arrogantie helemaal af... en een beetje de andere posters veroordelen op arrogantie jegens 'arbeiders'quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:11 schreef jstiglitz het volgende:
Noem ik mijzelf dan een arbeider?Ik ben op dit moment een student (geen MBO/HBO-scholier dus
). Al sluit ik niet uit ooit arbeider te worden, dat zou ik met meer trost zijn dan een of ander nutteloos managertje.
![]()
Wat is er arrogant aan mijn post? Waarom hebben zoveel mensen moeite met de term 'arbeider'? Ik vind 't juist een prachtige term en zou me nooit beledigd voelen als ik zo genoemd zou worden. 'Manager' vind ik een stuk beledigender.quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:20 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Van zo'n post druipt de arrogantie helemaal af... en een beetje de andere posters veroordelen op arrogantie jegens 'arbeiders'![]()
quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:25 schreef jstiglitz het volgende:
Wat is er arrogant aan mijn post?
Ik gok overigens dat jij plebs ook een geweldig woord vindtquote:Op vrijdag 9 november 2007 16:11 schreef jstiglitz het volgende:
Noem ik mijzelf dan een arbeider?Ik ben op dit moment een student (geen MBO/HBO-scholier dus
). Al sluit ik niet uit ooit arbeider te worden, dat zou ik met meer trost zijn dan een of ander nutteloos managertje.
![]()
Ik zie niet in wat daar arrogant aan is, dat is nou eenmaal de definitie. Plebs vind ik geen geweldig woord overigens. Nee, dat vind ik een ronduit meesterlijk woord.quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:28 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
[..]
Ik gok overigens dat jij plebs ook een geweldig woord vindt![]()
ik zeg ook niet dat ik het met deze scheiding eens ben overigens hoorquote:Op vrijdag 9 november 2007 16:11 schreef cikolata het volgende:
[..]
Waarom moet het zo gescheiden worden? Je kunt ook analytisch en sociaal zijn, dan kun je een betere leider zijn dan iemand die alleen maar commandeert zonder inhoudelijke kennis.
Inderdaad, een opleiding tot manager is zo onzinnig, zeker voor 18-jarigen. Hoe ga je iemand aansturen die meer weet dan jijquote:Op vrijdag 9 november 2007 18:00 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat ik het met deze scheiding eens ben overigens hoor
hierboven ergens roep ik juist nog ergens dat ik liever een manager heb zonder vooropleiding die als vakkenvuller begonnen is en weet hoe het daar reilt en zeilt, dan iemand met 'een managersdiploma' die denkt dat hij na 4 jaar boekjes lezen alles weet
Mijn eerste echte leidinggevende de positie had ik toen ik 21 was (de eerste als bijbaan toen ik 14 was) en nog steeds ben ik eigenlijk altijd jonger dan het teamquote:Op vrijdag 9 november 2007 18:21 schreef cikolata het volgende:
Inderdaad, een opleiding tot manager is zo onzinnig, zeker voor 18-jarigen. Hoe ga je iemand aansturen die meer weet dan jij
Het hangt natuurlijk wel van het soort bedrijf af, om een winkel te managen moet je meer praktisch bezig zijn, op een kantoor meer theoretisch. Hangt er maar vanaf waar je goed in bent
Johquote:Op vrijdag 9 november 2007 18:25 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Mijn eerste leidinggeven de positie had ik toen ik 21 was en nog steeds ben ik eigenlijk altijd jonger dan het team
Gemiddeld gaat de gedachtegang zo: ik ben ouder, ik werk hier al langer, die snotaap had mijn zoon kunnen zijn, ik ben geschikter voor die positie dan hij isquote:
Aardrijkskunde? Zijn niet veel mensen die zich daar echt voor interesseren. Aardrijkskunde is nogal breed. Wat vind je er specifiek leuk aan (of welke kant)? Ben je meer van de 'technische kennis'-kant of is het meer het toeristische gedeelte dat je aanspreekt?quote:Op vrijdag 9 november 2007 15:11 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Bedankt, en MLI ook bedankt voor je reactie! De aarderijkskundige kant lijkt me wel wat... maar het lijkt me ook wel mooi om een eigen bedrijf te hebben of iets in die richting. Maar een ding is zeker, ik ga pas voor een opleiding als ik zeker weet dat ik die wil doen.
Ouder zijn betekent niet dat je meer kennis hebt of intelligenter bentquote:Op vrijdag 9 november 2007 18:35 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Gemiddeld gaat de gedachtegang zo: ik ben ouder, ik werk hier al langer, die snotaap had mijn zoon kunnen zijn, ik ben geschikter voor die positie dan hij is![]()
Ik werk vooral op kantoor maar doe ook wat fly in fly out werk in west australië. Ach ja het is voor elke manager hetzelfde hoor: geen woorden maar daden. Je CV leidt to een sollicitatiegesprek, je sociale vaardigheden helpen je aan de baan, maar dan moet je beginnen jezelf te bewijzen en dat duurt vaak een maand of drie, daarna is het koek en ei.quote:Op vrijdag 9 november 2007 18:38 schreef cikolata het volgende:
Ouder zijn betekent niet dat je meer kennis hebt of intelligenter bentWerk je op een kantoor?
Het probleem zit 'm in jouw vergelijking. De werknemers van nu kunnen de vertaalslag naar de jaren 30 toch nooit meer maken? De wereld is veranderd man, word eens wakker in 2007. Jouw oplossing betekent inperking van de inspraak. In een democratisch land als Nederland is het niet meer te doen. WO'ers horen niet te managen, die worden getraind op wetenschappelijk denken. Laat ons WO'ers ons daar dan mee bezig houden want daar zijn we goed in. Er zijn meer HBO'ers die de vertaalslag naar goed leidinggeven kunnen maken.quote:Op vrijdag 9 november 2007 13:56 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Zeker. Maar kan je 't ze kwalijk nemen? Om terug te komen op het eerdere voorbeeld van de moeder en het kind. Iedereen heeft 't wel eens zien gebeuren in een supermarkt, een kind dat zit te jengelen dat het per se wil dat zijn moeder snoepgoed voor hem koopt. Uiteindelijk zal de moeder, om van het gezeur af te zijn, toegeven en hem het snoepgoed geven. Op dezelfde manier zullen de hogere managementlagen zich moreel en/of sociaal gedrongen voelen om feitelijk zinloze managerbaantjes voor HBO'ers te verzinnen. Zeker als de HBO'er al wat langer in 't bedrijf zit en meent dat hij gezien zijn opleiding hogerop moet. En daar komt dus het belangrijke punt: voeg je 't HBO samen met 't MBO en leer je de doerakken dat ze een arbeiderspost dienen te ambiëren, dan neemt de druk op WO-managers af om nutteloze managementfuncties voor HBO'ers te verzinnen en is het probleem van het management overschot opgelost.
Ja, ik snap het probleem. Alleen je hele probleemstelling is offtopic. Mijn oplossing: haal de WO'ers van de leidinggevende posities en laat die zich bezighouden met het wetenschappelijk denken binnen het bedrijfsleven. Laat de HBO'ers doen waar ze goed in zijn en als de WO'ers dat ook doen, dan lost dat overschot zichzelf ook wel op. De minder getalenteerde HBO'ers vallen vanzelf door de mand, net als de minder getalenteerde WO'ers.quote:Ik constateer een drietal feiten: 1) we hebben een bepaalde hoeveelheid managers nodig - dat is nu eenmaal zo, 2) op dit moment zitten we ver boven deze hoeveelheid en 3) dit heeft schadelijk gevolgen voor onze economie. Dan stel ik mijzelf de vraag: hoe kunnen we 't aantal managers terugdringen zonder teveel inbreuk te maken op individuele vrijheden (managers-quota opgelegd door de overheid of een verbod voor HBO'ers om manager te worden zijn bijvoorbeeld niet aan de orde)? Vervolgens ben ik met mijn oplossing gekomen.
Werk je? Volgens mij zouden de getalenteerde HBO'ers namelijk gewoon door moeten stromen naar het WO niveau. Op die manier krijgt onze kennis-economie een goede impuls.quote:Je hebt in wezen gelijk. Wat mijn plan echter geniaal maakt is dat ik rekening houd met de menselijke aard. Ik veronderstel geen homo economicus die een overschot aan managers constateert en vervolgens managers ontslaat, of een arbeiderspost geeft. Zo werkt 't in de praktijk, helaas, niet. In de praktijk is er sociale en morele druk op 't WO-management/top-management om voor HBO'ers managementposities te verzinnen. Natuurlijk kan je dan zeggen dat het de WO'ers zijn die fout zijn wanneer ze dit doen, en nogmaals opzich heb je dan ook gelijk, maar dat is nou eenmaal hoe 't gaat. Mijn oplossing is dan om de prikkel op WO-managers om dergelijk gedrag te vertonen weg te nemen; dat is, gezien de menselijke aard, het meest realistische plan.
[..]
In de praktijk heb ik toch wel WO'ers op hun smoel zien gaan vanwege het ontbreken van gedegen praktijkervaring. Dat is het hele punt, doordat ze al praktijkervaring hebben, zijn bepaalde zaken zoals werkethiek al aangeleerd. Voor een WO'er die vers uit de collegebanken komt, is de overstap naar het bedrijfsleven veel groter. Die moeten zelfs nog wennen aan een veertig-urige werkweek, ik bedoel: kom op.quote:Ik zie geen reden om te veronderstellen dat de sociale vaardigheden van HBO'ers anders, laat staan beter (ontwikkeld), zijn dan die van WO'ers.
Ik wil je erop wijzen dat het overschot aan managers in dit topic totaal niet relevant is. De kansen op de arbeidsmarkt met betrekking tot een HBO of WO diploma wel.quote:Inhoudelijk laat ik deze theorie even voor wat'ie is, wel wil ik je erop wijzen dat je geheel voorbij gaat aan het probleem van het management overschot. Ik zie jou geen realistische oplossing hiervoor aandragen.
37 met 25 vakantiedagen is het tochquote:Op vrijdag 9 november 2007 18:48 schreef MLI het volgende:
Voor een WO'er die vers uit de collegebanken komt, is de overstap naar het bedrijfsleven veel groter. Die moeten zelfs nog wennen aan een veertig-urige werkweek, ik bedoel: kom op.
Klinkt goedquote:Op vrijdag 9 november 2007 18:43 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Ik werk vooral op kantoor maar doe ook wat fly in fly out werk in west australië. Ach ja het is voor elke manager hetzelfde hoor: geen woorden maar daden. Je CV leidt to een sollicitatiegesprek, je sociale vaardigheden helpen je aan de baan, maar dan moet je beginnen jezelf te bewijzen en dat duurt vaak een maand of drie, daarna is het koek en ei.
ach ja. hbo'ers die alles in groepjes mogen doen, alles aan de hand van de leraar (let op: leraar, geen prof) de hele dagen vol gepland hebben met schoolse activiteiten, die nog nooit zelf een planning hebben moeten maken, ik bedoel: kom op.quote:Op vrijdag 9 november 2007 18:48 schreef MLI het volgende:
In de praktijk heb ik toch wel WO'ers op hun smoel zien gaan vanwege het ontbreken van gedegen praktijkervaring. Dat is het hele punt, doordat ze al praktijkervaring hebben, zijn bepaalde zaken zoals werkethiek al aangeleerd. Voor een WO'er die vers uit de collegebanken komt, is de overstap naar het bedrijfsleven veel groter. Die moeten zelfs nog wennen aan een veertig-urige werkweek, ik bedoel: kom op.
Verdiep je eerst in de materie voor je begint te blatenquote:Op zaterdag 10 november 2007 11:03 schreef mister_popcorn het volgende:
ach ja. hbo'ers die alles in groepjes mogen doen, alles aan de hand van de leraar (let op: leraar, geen prof) de hele dagen vol gepland hebben met schoolse activiteiten, die nog nooit zelf een planning hebben moeten maken, ik bedoel: kom op.
ik zal het je uitleggenquote:Op zaterdag 10 november 2007 11:20 schreef motorbloempje het volgende:
en nee mister_popcorn, je hebt geen punten, je lult uit je nek, ook als ik het 'in de context plaats' waar jij het over hebt. want HBO-ers kunnen wel degelijk leiding geven, juist OMDAT ze projectsgewijs werken, omdat ze stages hebben, omdat ze werkERVARING hebben, en niet na 6 jaar denken dat ze alles weten na alleen het lezen van wat boeken
Het hangt er wel vanaf waar je werkt, maar je moet niet denken dat je een serieuze managerspositie aankunt zonder een flinke bagage als al je medewerkers een titel hebben... Het aansturen van MBO-ers is uiteraard een ander verhaal, die kun je alles wijs maken.quote:Op zaterdag 10 november 2007 11:40 schreef motorbloempje het volgende:
je hebt écht geen idee waar je het over hebt![]()
dus hoe moet jij uberhaupt leiding gaan geven?
'je moet gewoon weten waar je het over hebt' zeg je?
Ga jij dan eerst maar eens 4 jaartjes HBO doen![]()
Voor mijn bedrijf neem ik het liefste HBO'ers aan. Dit om de simpele reden dat ik ze niet meer hoef uit te leggen het het zit met projectmatig werken.quote:Op zaterdag 10 november 2007 11:37 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
ik zal het je uitleggen![]()
De aanname dat elke student geen stage loopt, alleen zijn of haar kennis uit boeken haalt, niet werkt, en nooit een assignment (in jullie termen projectje) moet maken en presenteren met een groep, is gewoon fout. Dat beweerde MDI (oid), waar ik dus met mijn overdreven reactie op reageerde.
Verder is leiding geven gewoon een kwestie van weten waar je het over hebt (iq) en dat kunnen overdragenaan andere mensen op een normale manier (eq). Dat verhaal over projectmatig werken is bull.
ik zou dan ook als eerste baan niet meteen manager WILLEN zijn, iets wat WOers wel ambieren..quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:48 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het hangt er wel vanaf waar je werkt, maar je moet niet denken dat je een serieuze managerspositie aankunt zonder een flinke bagage als al je medewerkers een titel hebben... Het aansturen van MBO-ers is uiteraard een ander verhaal, die kun je alles wijs maken.
Dat geldt alleen voor research organisaties en dat zijn er niet zo heel veel hoor. Vaak heb je als hoofd R&D inderdaad een titel nodig, maar CEO's en COO's hebben meestal niet zo ver doorgestudeerd hoor. Ook is het echt geen kwestie van gewoon weten waar je het over hebt (wel voor een teamleider), veelal is het lastigste aspect van managen wel het feit dat je juist niet precies weet wat een ander doet. Ook als hoofd R&D is het zo dat je globaal weet met welk onderzoek men bezig is en hoe het vordert, maar je weet echt niet precies wat jan en alleman op een dag uitvoert.quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:48 schreef Diederik_Duck het volgende:
Het hangt er wel vanaf waar je werkt, maar je moet niet denken dat je een serieuze managers positie aankunt zonder een flinke bagage als al je medewerkers een titel hebben... Het aansturen van MBO-ers is uiteraard een ander verhaal, die kun je alles wijs maken.
Juist... duidelijk...quote:Op zondag 11 november 2007 03:29 schreef TheChemeng het volgende:
veel lastiger als
quote:Op zondag 11 november 2007 05:25 schreef Underdoggy het volgende:
Juist... duidelijk...
quote:Op zondag 11 november 2007 03:29 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor research organisaties en dat zijn er niet zo heel veel hoor. Vaak heb je als hoofd R&D inderdaad een titel nodig, maar CEO's en COO's hebben meestal niet zo ver doorgestudeerd hoor. Ook is het echt geen kwestie van gewoon weten waar je het over hebt (wel voor een teamleider), veelal is het lastigste aspect van managen wel het feit dat je juist niet precies weet wat een ander doet. Ook als hoofd R&D is het zo dat je globaal weet met welk onderzoek men bezig is en hoe het vordert, maar je weet echt niet precies wat jan en alleman op een dag uitvoert.
Daarnaast is het aansturen van MBOers vaak juist veel lastiger dan het aansturen van HBOers en WOers, gezien ze 'ja hoor' zeggen en daarna volstrekt wat anders doen. Wij horen het hier continue en daarom is het soms lastig om veranderingen door te voeren, wij zijn immers shiny butts (de pantalon slijt sneller dan de rest van je pak, als je op kantoor werkt).
Simpel gezegd is een opleiding gewoon geen garantie voor kwaliteit, maar dat is ervaring ook niet. Ervaring kan behoorlijk over gewaardeerd worden (als je al tien jaar hetzelfde werk doet betekend dat niet dat je er ook beter in bent dan iemand die het werk drie jaar doet). Een opleiding geeft je als het goed is de 'tools' om je werk te doen en is daarom zeer belangrijk. Afhankelijk van het werk wat je wil gaan doen kan de keuze tussen HBO en WO ook extreem belangrijk zijn. Als je het onderzoek in wil of het management in knowledge based industries dan is een WO titel belangrijk en soms een must. Maar in de meeste banen/ beroepen is werkervaring (en wat je bereikt hebt) na een aantal jaar toch belangrijker dan je genoten opleiding.
Hou er wel rekening mee dat als je weer gaat solliciteren het toch altijd belangrijk blijft. Als de verschillen tussen jou en een ander klein zijn, dan kan je opleiding toch de doorslag geven.
Hij heeft deels gelijk mevrouwtje, WO is niet alleen maar in een zaal zitten en colleges volgen.quote:Op zaterdag 10 november 2007 11:40 schreef motorbloempje het volgende:
je hebt écht geen idee waar je het over hebt![]()
dus hoe moet jij uberhaupt leiding gaan geven?
'je moet gewoon weten waar je het over hebt' zeg je?
Ga jij dan eerst maar eens 4 jaartjes HBO doen![]()
Dit bedoel ikquote:ik heb ook beide gedaan, en vind HBO een leukere uitdaging dan de UNI, aangezien dat allemaal luisteren op college is, gewoon elk college volgen en braaf je huiswerk doen en dan red je het wel, als je de hersenen echt hebt om op de uni te geraken, en niet met wat geluk
En wat jij hier verteltquote:HBO is juist een uitdaging, omdat je samen moet werken, omdat je met mensen van verschillende achtergronden (mensen van 17 vers van de HAVO, mensen van 24 die VBO, MBO hebben gedaan en nu hier doorleren, en mensen zoals ik, van 22 met al werkervaring die weer gaan studeren) MOET samenwerken. En dat lijdt tot meningsverschillen, ergenissen en weetikveel wat niet meer. En de uitdaging is om dat in goede banen te laten lopen:
Hoe lang heb je WO gedaan?quote:Op maandag 12 november 2007 11:29 schreef motorbloempje het volgende:
ik brabbel niet, ik vertel wat ik in beide onderwijsvormen ervaren heb
persoonlijk vind ik dat dat inderdaad waar is, INDIEN je een carriere overweegt met vooral praktijkgerichte leidinggevende functie. Op het moment dat je vooral wilt onderzoeken en 'uitvinden' is een WO opleiding weer relevant.quote:Op maandag 12 november 2007 12:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
De conclusie uit dit topic wordt het feit dat 4 jaar HBO + een master de ideale weg is.
Ik denk dat dit een goede afsluiter is, het vat ook bijna alles wat je wil samen in 1 zinquote:Op maandag 12 november 2007 12:08 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
overal is theoretische kennis nodig, maar persoonlijk zou ik als ik in het ziekenhuis lig toch niet een eerstejaars als 'chirurg in opleiding' willen hebben die als 'project' de tumor uit m'n darmen gaat snijden, zeg maar
Dit ligt natuurlijk aan de manager zelf, hij zit dan fout en moet beseffen dat hij eerst enigzins ervaring moet opdoen. Als hij nou open minded blijft de eerste jaren als manager, dan heeft hij de potentie om een verdomd goeie manager te worden. Alleen gaat dat denk ik moeilijk, in hun achterhoofd hebben ze dan de gedachten dat ze jarenlang hebben gestudeerd en dan vertikken sommigen het misschien om naar ideeen te luisteren van de 'praktijkmensen' (om het maar zo te noemen).quote:MAAR, de 'managers' die het uit de boekjes hebben, zijn geneigd om AL die praktische ervaring weg te gooien en te vervangen door puur theoretische ideeën.
*error-beep*quote:Op maandag 12 november 2007 01:34 schreef Linlin85 het volgende:
indien je in het bezit bent van een WO diploma houdt dit als het goed is wel in dat je over een andere abstractieniveau en analytische eigenschappen bezit dan iemand met een HBO diploma
[..]
Omdat je een superlief meisje lijkt te zijnquote:
Jahwel, je hebt er alleen een stalker bijquote:Op maandag 12 november 2007 18:45 schreef motorbloempje het volgende:
dus ik brabbel niet meer zomaar wat?![]()
Een HBO'er leert het meest van stages. Ik heb het niet over de projectgroepjes, al geloof ik wel dat dit een redelijke voorbereiding is op een stage. En je kunt wel prof zijn maar dat geeft alleen maar aan dat je gepubliceerd hebt in je vakgebied, vaak geen kennis die overgedragen wordt op studenten.quote:Op zaterdag 10 november 2007 11:03 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
ach ja. hbo'ers die alles in groepjes mogen doen, alles aan de hand van de leraar (let op: leraar, geen prof) de hele dagen vol gepland hebben met schoolse activiteiten, die nog nooit zelf een planning hebben moeten maken, ik bedoel: kom op.
Vakgerelateerde kennis kun je net zo makkelijk in de praktijk opdoen als op school. Ik ben een expert op het gebied van fundraising en zonnepanelen. Dat zijn echt geen dingen die ik op school geleerd heb.quote:Verder is het voor een hbo'er moeilijker om een manager te zijn dan voor een wo'er, simpelweg omdat de hbo'er in de meeste gevallen te weinig kennis heeft om alles te overzien. Soms is het niet te geloven wat die mensen weten, en vooral, niet weten.
Het is geen aanname, ik ben een WO'er. Veel studenten gebruiken hun derde jaar niet voor een stage, maar voor buitenland (ook zeer nuttig trouwens) of diepgang aanbrengen in de studie. Ik was tot een half jaar geleden manager en weten waar je het over hebt.. In de praktijk heb je daar vaak geen WO-kennis voor nodig, zeker niet in het MKB. Alleen bij de grote bedrijven is die kennis vaak wel nodig.quote:Op zaterdag 10 november 2007 11:37 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
ik zal het je uitleggen![]()
De aanname dat elke student geen stage loopt, alleen zijn of haar kennis uit boeken haalt, niet werkt, en nooit een assignment (in jullie termen projectje) moet maken en presenteren met een groep, is gewoon fout. Dat beweerde MDI (oid), waar ik dus met mijn overdreven reactie op reageerde.
Verder is leiding geven gewoon een kwestie van weten waar je het over hebt (iq) en dat kunnen overdragenaan andere mensen op een normale manier (eq). Dat verhaal over projectmatig werken is bull.
Ik denk dat je niet per se WO-kennis nodig hebt om een goede manager te zijn. Wel denk ik dat je een opleiding moet hebben die je ondersteunt in wat je doet. Vaak wordt de aanname gedaan dat iemand die goed functioneert ook een logische kandidaat is om leiding te geven aan het team/ afdeling etc. Op zich is die gedachtegang niet vreemd maar het is er wel een die steeds meer in twijfel wordt getrokken. Omdat je een goede account manager bent betekent het echt niet dat je een goede sales team leader wordt.quote:Op maandag 12 november 2007 21:49 schreef MLI het volgende:
Het is geen aanname, ik ben een WO'er. Veel studenten gebruiken hun derde jaar niet voor een stage, maar voor buitenland (ook zeer nuttig trouwens) of diepgang aanbrengen in de studie. Ik was tot een half jaar geleden manager en weten waar je het over hebt.. In de praktijk heb je daar vaak geen WO-kennis voor nodig, zeker niet in het MKB. Alleen bij de grote bedrijven is die kennis vaak wel nodig.
quote:Op maandag 12 november 2007 15:30 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
*error-beep*
Als je geen WO-papiertje hebt, betekent dat niet dat je abstractieniveau en analytische vermogens 'minder' zijn dan die van WO-ers. Het betekent slechts dat je ze niet hebt getest (en dus inzichtelijk gemaakt) via een Academisch 'erkend' instituut.
Wat jij suggereert is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat iedereen die geen HIV-test heeft gedaan AIDS heeft.![]()
je kunt iemand zonder enige vorm van talent voor leidinggeven 4 jaar lesgeven zonder dat het wat wordt en dan zeggen ´hij heeft een WO diploma, nu kan hij het´ en jezelf voorliegen, wat veelal gebeurt.quote:Op dinsdag 13 november 2007 01:35 schreef Linlin85 het volgende:
Let op.ik zeg niet dat iemand zonder wo papiertje over MINDER analytische vaardighedenen abstractieniveau beschikt dan iemand met een wo papiertje, maar op een ander niveau. Daarnaast betekent het niet zoals jij zegt dat je "ze" slecht niet getest hebt via een Academisch erkend insitituut, er zit echter wel een verschil in of je daardwerkelijk 4 jaar je analytische vaardigheden aan het trainen bent of niet.
Talent kun je hebben maar moet je ook ontwikkelen...!
Wat JIJ suggereert is dat een voetballer met talent, na vier jaar niet getraind te hebben nog over dezelfde flexibiliteit en vaardigheden zou beschikken als een andere talentvolle voetballer die de afgelopen 4 jaar wel gewoon zijn oefeningen gedaan en trainingen bijgewoond hebben
[..]
Een Harvard Business School MBA kost je $ 220.000... je kunt managen echt wel leren hoorquote:Op dinsdag 13 november 2007 08:19 schreef Scorpie het volgende:
Een goede manager wordt echt niet bepaald door z`n WO of HBO papiertje hoor
Kom op zeg, reality-check peeps![]()
Zou goed kunnen. Mijn tweelingbroer (goed, ADHDer, dat wel) kon de motivatie niet opbrengen voor Lucht en Ruimtevaarttechniek in Delft (40 urige weken) en is toen naar het HBO gegaan. Daar is ie zo afgeknapt op het niveau dat hij er helemaal geen motivatie meer had en in een depressie belandde. Zelf heb ik op de basisschool een klas overgeslagen, terwijl ik al vroege leerling was, en ben ik op de middelbare school vervolgens weer blijven zitten. Veel mensen vroegen me dan ook af of ik niet liever die klas niet over had geslagen en bij m'n leeftijdsgenoten was gebleven, maar zelf denk ik dat ik dan doodongelukkig was geworden.quote:Op maandag 12 november 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
Nu deed ze een tamelijk praktische (veel WO-opleidingen zijn tegenwoordig behoorlijk concreet en, zo je wilt, schools) opleiding aan de uni, en kreeg een uiterst praktische baan. Op HBO-niveau, dus ze had de baan ook wel kunnen krijgen met een HBO-opleiding. Maar had ze dat HBO wel vier jaar lang volgehouden, met opdrachten waarbij ze direct in slaap was gevallen door de simpelheid?
Inderdaad.quote:Op maandag 12 november 2007 19:11 schreef motorbloempje het volgende:
Daarom denk ik dat een studie pas 'te doen' wordt, op het moment dat je er echt achter staat. Je duidelijk weet wat je wilt worden en welke vaardigheden je met deze studie wilt verwerven. Alleen omdat ik weet dat ik dit moet doen wil ik verder komen, wil ik kunnen doen wat ik graag wil doen, sla je je hier doorheen. En daarbij is het alleen maar leerzaam om ook met alleen practisch denkenden te werken als toch meer wetenschappelijk ingesteld persoon. Want volgens de standaarden blijf ik 'WO-Material', alleen met andere prioriteiten
Waarmee je dus zegt dat ook een WO-papiertje tijdgebonden is. Geen reden tot elitair gedrag dus t.o..v (eveneens tijdgebonden) HBO-ers.quote:Op dinsdag 13 november 2007 01:35 schreef Linlin85 het volgende:
Wat JIJ suggereert is dat een voetballer met talent, na vier jaar niet getraind te hebben nog over dezelfde flexibiliteit en vaardigheden zou beschikken als een andere talentvolle voetballer die de afgelopen 4 jaar wel gewoon zijn oefeningen gedaan en trainingen bijgewoond hebben
[..]
Een goede opleiding wordt alleen maar meer waard nadat je hem hebt afgerond. Als je je op de vakbladen abonneert en af en toe na een cursus gaat verliest het echt niet zijn waarde, het blijft groeien.quote:Op dinsdag 13 november 2007 12:07 schreef brooklynzoo het volgende:
Waarmee je dus zegt dat ook een WO-papiertje tijdgebonden is. Geen reden tot elitair gedrag dus t.o..v (eveneens tijdgebonden) HBO-ers.
ALLES is tijdelijk.
Dus hieruit kan ik opmaken dat je het dus eigenlijk mee eens bent dat zonder oefening je analytische vaardigheden slechts" een verborgen talent is"quote:Op dinsdag 13 november 2007 09:57 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
je kunt iemand zonder enige vorm van talent voor leidinggeven 4 jaar lesgeven zonder dat het wat wordt en dan zeggen ´hij heeft een WO diploma, nu kan hij het´ en jezelf voorliegen, wat veelal gebeurt.
Iemand met talent, heeft geen 4 jaar nodig om te leren leidinggeven, die heeft dat in zich, een natuurlijk overwicht. En ja, deze persoon zal dat moeten leren gebruiken op de juiste manier, maar heeft daar geen 4 jaar voor nodig, en ook geen papiertje. Je haalt ze er zo uit!
Mag ik vragen waar je die onzin op baseerd? Waarom heeft iedereen die HBO doet de Havo maar op het nippertje gehaald? Vind jij ook dat iedereen die op de universiteit zit het VWO met twee vingers in hun neus hebben gehaald? Ik vraag me oprecht af wat je hier nou mee bedoeld..quote:Op maandag 12 november 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
Ik vraag me af he: als je nou slim bent, en je hebt een voorkeur voor concreet boven abstract, dan zou je zeggen ga naar het HBO. Maar daar zit je dan wel vakken te volgen op het niveau van mensen die ternauwernood met de grootste moeite de havo haalden. Is dat niet ENORM frustrerend? Kan enkel het feit dat je zo lekker concreet bezig bent dat compenseren?
Dan krijg je de discussie weer of het niveau tussen havo en VWO zo groot is..quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:00 schreef thaleia het volgende:
"Iedereen" heb je niet van mij dus relax
Als voor een HBO-opleiding een havo-papiertje vereist is, moet de opleiding dus te doen zijn voor mensen die hun havo-examen (met gemak of met moeite doet er niet toe) hebben gehaald. De gemiddelde VWO-er zit daar qua niveau wel een eindje boven.
quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:00 schreef thaleia het volgende:
Als voor een HBO-opleiding een havo-papiertje vereist is, moet de opleiding dus te doen zijn voor mensen die hun havo-examen (met gemak of met moeite doet er niet toe) hebben gehaald. De gemiddelde VWO-er zit daar qua niveau wel een eindje boven.
En als het dan ook nog gaat om iemand die half slapend het gymnasium haalde, zoals degene over wie ik het had in mijn bericht, dan kan de kloof met het vereiste minimumniveau op een HBO-opleiding weleens aardig groot zijn.
Dat is het best wel volgens mij. Ik zelf doe WO Economie, vrienden (van het VWO) van me doen Commerciele economie @ HBO, en veel vakken zijn ongeveer hetzelfde. De stof die zij krijgen is tot nu toe echter stukken simpeler en veel minder, en zij halen ook gemakkelijk hele hoge cijfers.quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:00 schreef thaleia het volgende:
En als het dan ook nog gaat om iemand die half slapend het gymnasium haalde, zoals degene over wie ik het had in mijn bericht, dan kan de kloof met het vereiste minimumniveau op een HBO-opleiding weleens aardig groot zijn.
Wat voor iemand met N&T makkelijk is (Wiskunde) is voor iemand met C&M meestal moeilijk..quote:Op dinsdag 13 november 2007 23:42 schreef Linlin85 het volgende:
Geldt dit ook als iemand op HAVO Natuur en Techniek heeft gehad en de ander VWO Cultuur en Maatschappij?
Naar mijn mening is havo N&T toch een stuk moeilijker dan VWO C&M
[..]
Mja. Ik zie talen en geschiedenis meer als stampvakken.quote:Op woensdag 14 november 2007 09:22 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Wat voor iemand met N&T makkelijk is (Wiskunde) is voor iemand met C&M meestal moeilijk..
deze zelfde N&T mensen hebben over het algemeen dan weer meer moeite met de talen en geschiedenisvakken.
Mijn vriend is technisch en exact ingesteld, en zegt ook dat hij nooit een bijvak als geschiedenis kan gaan doen ofzo, omdat hij dat gewoon niet kán
Hier ook een VWO'er die naar het HBO is gegaan. Te laag niveau vond ik wel mee vallen, heb zelfs studievertraging gehad.quote:Op maandag 12 november 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
Ik vraag me af he: als je nou slim bent, en je hebt een voorkeur voor concreet boven abstract, dan zou je zeggen ga naar het HBO. Maar daar zit je dan wel vakken te volgen op het niveau van mensen die ternauwernood met de grootste moeite de havo haalden. Is dat niet ENORM frustrerend? Kan enkel het feit dat je zo lekker concreet bezig bent dat compenseren?
Ik vraag het me af omdat ik heel lang over mijn zusje (gymnasium met twee vingers in de neus) heb geroepen dat zij eigenlijk HBO had moeten gaan doen omdat ze zo'n praktisch ingesteld iemand is. Ik begin tegenwoordig te twijfelen of dat wel klopt. Het arme kind was waarschijnlijk op het HBO doodongelukkig geworden, omdat ze qua denken voortdurend onder haar kunnen bezig zou zijn geweest.
Nu deed ze een tamelijk praktische (veel WO-opleidingen zijn tegenwoordig behoorlijk concreet en, zo je wilt, schools) opleiding aan de uni, en kreeg een uiterst praktische baan. Op HBO-niveau, dus ze had de baan ook wel kunnen krijgen met een HBO-opleiding. Maar had ze dat HBO wel vier jaar lang volgehouden, met opdrachten waarbij ze direct in slaap was gevallen door de simpelheid?
Dat je voor Alfa studies geen vooropleiding nodig hebt, kom idd door het feit dat je niet direct voorkennis hoeft te hebben (lees: wiskunde en natuurkunde bijvoorbeeld), maar dat houdt niet in, dat het simpele studies/vakken zijn.quote:Op woensdag 14 november 2007 10:03 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Mja. Ik zie talen en geschiedenis meer als stampvakken.
Hoe verklaar je anders dat je met ieder profiel bij de meeste alfa-studies binnen komt, en dat je voor de meeste beta-studies specifiek een natuurprofiel gevolgd moet hebben?
Ik heb vorig jaar een paar maanden lesgegeven op een Pabo. Nu noem ik natuurlijk wel een opleiding die niet bepaald bekend staat om het hoge niveau, maar ik ben echt geschrokken van de wijze waarop daar geschiedenis werd gegeven door mijn collega's. Zo kinderlijk en debiel. Alsof ze al aan basisschoolleerlingen stonden les te geven in plaats van aan HBO-ers. Een keer zou een vrouwelijke collega een week voor mij invallen. Voor dat college stonden de Grieken op het programma (dan moet je eventjes in twee uur tijd de Griekse oudheid behandelen, maar goed...). De week daarna zou ik dan een college geven over de Romeinen. Ik had toen veel tijd gestoken in het bedenken van een overzichtelijk verhaal over de hoofdlijnen, uitleg over de belangrijkste begrippen, personen, gebeurtenissen etc. Vraag ik hoe het college over de Grieken was. Komen de studenten met het verhaal: ach, het was wel leuk, we hebben een quizje gedaan om te kijken welke Griekse god(in) jij zelf zou zijn....quote:Op maandag 12 november 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
Tsja, ik zie het niet. Natuurlijk heb je autisten die echt niets met taal kunnen, en mensen zonder rechterhersenhelft die echt niets met wiskunde kunnen. Maar voor de rest ben je hooguit wat minder onderlegd ervoor. Het kan zijn dat je niet natuurlijk aanvoelt dat ik werd met een d eindigt, maar het is een simpele regel (sterk werkwoord niet vervoegen), net zoals ik word (ik + stam). Ik ben een soort halve alfa die een beta-opleiding is gaan doen. Het heeft wat meer moeite gekost, maar je moet gewoon een manier van denken krijgen. Er wordt standaard ook vanuit gegaan dat vrouwen minder goed zijn in wiskunde bijvoorbeeld, dat dat biologisch is, maar het is nooit gelukt het wetenschappelijk te bewijzen. Eerder het tegendeel. Alleen ruimtelijk inzicht zijn mannen iets beter in, maar dat heb je nauwelijks nodig (jammer, want daar ben ik dan weer heel goed in, maar goed).quote:Op woensdag 14 november 2007 10:26 schreef motorbloempje het volgende:
Maar mijn vriend bijvoorbeeld kreeg maar geen inzicht in Latijn en andere talen, het lukte hem maar niet om de logica van de vervoegingen enzo te zien. Natuurlijk kun je stampen, maar dan onthoud je alleen de dingen die je gestampt hebten kun je zelf niets creëren (tekst schrijven). Mensen zonder taalinzicht, schrijven ik wordT en hij werdT
Dit is vaak dyslexie, maar vaak ook mensen die gewoon geen taalkundig inzicht hebben
Het is maar net welk deel van de hersenen het meest getrained en ontwikkeld is. Bij mij is dat de 'talen'knobbel, en daarmee heb ik nu bij HBO Informatica, een pittige uitdaging voor mij liggen, aangezien het vooral exact denken is
.
Wat een ongelooflijke lamlul ben jij zeg. Ik hoop dat ik later niet met zulke mensen als jij hoef te werken.quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:37 schreef Aventura het volgende:
Soms loop je als hbo'er wel tegen plafonds aan. Ik heb atheneum afgemaakt, netjes in 1x met gemiddeld een 8 op mijn lijst. Na 1 jaar wo ben ik geswitcht naar een hbo-opleiding, uit pure interesse. Ik heb sindsdien altijd werk gehad, veelal free lance en tijdelijk. Sinds een jaar werk ik bij een grote financiele instelling, en heb ik voor het eerst te maken met het 'serieuze' bedrijfsleven. Ik zie dat mensen met een wo-titel deze toch wel vaak voeren, omdat het blijkbaar gewicht in de schaal legt. Wat mij persoonlijk opvalt is dat dit vaak de mensen zijn die bij mij niet zo hoog in de achting staan qua functioneren. Na wat observatie kan ik het volmondig eens zijn met die vriendin van je moeder (TS). Je karakter en (street)slimheid zijn van doorslaggevend belang. Je moet je mondje kunnen roeren, een soort natuurlijk overwicht hebben, slim en leergierig zijn. Dez combi van eigenschappen heb je in je of je hebt het niet en er is geen opleiding of studie die het je kan leren. Om terug te komen op mijn eerdere punt, ik zie mezelf als zo'n getalenteerd iemand. Maar helaas merk ik wel dat ik voor sommige carrieretrajecten blijkbaar tekort kom; bv. het talents-traject kan ik wel vergeten. Daar moet je een master voor hebben. Ik denk er daarom sterk over om alsnog een master te halen, zodat ik toch meer gewicht in de schaal kan leggen en door kan groeien. Op zich wel jammer dat het zo moet; ik denk niet dat het voor mijn functioneren een meerwaarde zou hebben.
Overigens merk ik dit (nog) niet aan mijn salaris. Ik verdien meer dan enkele wo-ers bij mij op de afdeling, puur door mijn werkervaring en presteren.
3/4 van de mensen in quote top 500 heeft niet eens hbo of hogere opleiding gevolgtquote:Op zondag 28 oktober 2007 17:56 schreef Bananenman het volgende:
Waarom ben ik een lamlul? Ik baseer dit op een functioneringsgesprek, waarin ik ben betiteld als zeer getalenteerd en een high potential. Ben je soms jaloers ofzo?quote:Op zondag 18 november 2007 22:30 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
[..]
Wat een ongelooflijke lamlul ben jij zeg. Ik hoop dat ik later niet met zulke mensen als jij hoef te werken.
Nee maar dat is ook allemaal geerft geld, er is weinig volk in die lijst waarvan de ouders niet al 80% van het vermogen verdient hadden.quote:Op maandag 19 november 2007 00:08 schreef Hijacking het volgende:
3/4 van de mensen in quote top 500 heeft niet eens hbo of hogere opleiding gevolgt![]()
Natuurlijk overwicht uitstralen betekent vaak dat je toch een tikje arrogant moet zijn, zelfvertrouwen heb je niks aan zolang je het niet uitstraaltquote:Op zondag 18 november 2007 22:47 schreef motorbloempje het volgende:
zelfvertrouwen hebben is tegenwoordig dus hetzelfde als 'arrogant' zijn
ik ben zelf ook een high potential heur...quote:Op maandag 19 november 2007 19:28 schreef Aventura het volgende:
[..]
Waarom ben ik een lamlul? Ik baseer dit op een functioneringsgesprek, waarin ik ben betiteld als zeer getalenteerd en een high potential. Ben je soms jaloers ofzo?
klopt maar dat zijn multi miljonairs. kleine kans dus.quote:Op maandag 19 november 2007 00:08 schreef Hijacking het volgende:
[..]
3/4 van de mensen in quote top 500 heeft niet eens hbo of hogere opleiding gevolgt![]()
Mijn ervaring is eerlijk gezegd dat die mensen ook talen en vakken als geschiedenis prima aankunnen.quote:Op woensdag 14 november 2007 09:22 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Wat voor iemand met N&T makkelijk is (Wiskunde) is voor iemand met C&M meestal moeilijk..
deze zelfde N&T mensen hebben over het algemeen dan weer meer moeite met de talen en geschiedenisvakken.
Mijn vriend is technisch en exact ingesteld, en zegt ook dat hij nooit een bijvak als geschiedenis kan gaan doen ofzo, omdat hij dat gewoon niet kán
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |