Ik moet zeggen dat ik de voorbeelden die jij geeft niet als fout aanvoel.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 00:41 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dergelijke fouten worden zo vaak gemaakt dat ik vrees dat ze niet meer uit de Nederlandse taal te bannen zijn. Bij werkwoorden waarvan het eerste deel tevens een zelfstandig naamwoord is hebben bijzonder veel mensen de neiging om 'geen' te gebruiken waar 'niet' wordt bedoeld.
"Ik wil geen tv kijken" (= ik wil niet een tv kijken) in plaats van "ik wil niet tv-kijken"
"Ik kan geen les geven" (= ik kan niet een les geven) in plaats van "ik kan niet lesgeven"
etc.
Hoe raad je het? Aan een dergelijke constructie liep ik ook te denken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 00:56 schreef broer het volgende:
Met het woord 'niet' gebeurt sowieso heel veel raars. En ik weet eigenlijk niet of het allemaal fout is. Vrijwel iedereen zegt: "Ik denk niet dat je dat moet doen." Terwijl het volgens mij toch echt zou moeten zijn: "Ik denk dat je dat niet moet doen."
Maar is het ook echt fout?
Nieuwe zpelling?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 00:59 schreef SolidArt het volgende:
Sout een eind op
Expats say the darndest things!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 08:21 schreef Appie_HK het volgende:
Chinees cultuur vanwege dat ik ermee getrouwd ben
Tv-kijken als werkwoord dient toch echt als een woord geschreven te worden, zie bijvoorbeeld hier.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 01:03 schreef Kees22 het volgende:
Ik ervaar "tv-kijken" ook nog niet als één werkwoord (en kon het ook niet vinden in twee eenvoudige woordenboeken).
Goed voorbeeld! Inderdaad zeggen veel mensen (en ik zelf vaak onbewust ook): "ik hoop niet dat je ziek wordt", wat eigenlijk niet meer betekent dan dat je op dit moment niet actief wenst dat de persoon in kwestie ziek wordt (je bent geen sadist). Met "ik hoop dat je niet ziek wordt", daarentegen, wordt expliciet gehoopt dat de persoon gezond blijft.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 00:56 schreef broer het volgende:
Vrijwel iedereen zegt: "Ik denk niet dat je dat moet doen." Terwijl het volgens mij toch echt zou moeten zijn: "Ik denk dat je dat niet moet doen."
Een oudje van de FP. Origineel, omdat het een zeldzame van Bupatih isquote:Op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:08 schreef Bupatih het volgende:
Bekijk voor de grap eens naar de titels van columns op FOK!. Tenenkrommend.
Kopvolspelfouten zou ook geen gekke username zijnquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:41 schreef kopvoltwijfels het volgende:
Ik kan er maar niet overuit dat nu na 6 mnd bijna een tekening wordt gemaakt en vrij gegeven die een evt persoon laat zien die Maddy zou hebben meegenomen.
Als en als inderdaad er niks met die verklaring van die vriendin gedaan is zoals de Mc Canns claimen waarom dan nu pas een tekening.
Hun hebben al die tijd het geld, de media achter hun om die tekening al vanaf de eerste uren in de media te hebben.
Ergens heb ik trouwens in een krant gelezen (al lang geleden )dat die getuigenis al weerlegt zou zou en dat het om een persoon ging die niks maar ook niks met heel Maddy te maken zou hebben.
Heb trouwens het hele tv intervieuw gezien en weet nog steeds niet wat ik moet denken van die ouders.
De laaste woorden hoorde ik inderdaad don't say anything maar ik heb het idee dat hij zei they can controll , not mic.
Wel viel het me op wat voor woorden ze gebruikkte om haar kind te beschreven , hapy with here live, beautiful person. Ikzelf zou heel andere zinnen, woorden gebruiken en ook veel uitebreider om m'n eigen kind te omschrijven.
Ook knippert die vader wel heel erg veel met z'n ogen, zie een soort ingehouden woede.
Ennnnn het schijnt dat nog steeds de dna uitkomsten niet binnen zijn of tenminste nog niet helemaal door de molen zijn gegaan. Dus kan er officiele nog niks naar buiten komen.
Heb trouwens ook ergens gelezen dat de eerste testresultaten waren gebaseert op als ik het goed begreep op een techniek die dus niet in een rechtbank is toegestaan. Dit had iets te maken met dat je hele kleine fragmenten dus meer kan maken ,een soort aanlengen.
Weet even niet meer hoe ze dit nu noemde en ook dat de matrialen die gevonden waren dus erg waren aangetast door de warmte en omdat er zoveel tijd erover heen was gegaan.
Ennnn dat Portugal dus ipv zoveel % overeenkomsten in ander landen Potugal dus een hoger% alleen in de rechtbank accepteerd.
Wel worden de getuigen , ouders opnieuw verhoort in Engeland op een nader te bepalen datum.
Dit komt van de Mccanns Gerry's blogg
We welcome the announcement from Mr Ribeiro, the National director of the Judicial Police in Portugal, that our friends who were on holiday with us in Portugal are to be re-interviewed. We do not know how many other ‘witnesses’ will be interviewed but obviously we want to be eliminated from the inquiry as soon as possible. We constantly hope that one of the other lines of investigation leads to Madeleine being found safe and well.
Pfff.... jaquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 13:55 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Kopvolspelfouten zou ook geen gekke username zijn![]()
Lijkt me best onhandig, zo'n knipperende zon.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:56 schreef baNEEL het volgende:
het knipperen van zon licht spaart ook behoorlijk aan stroom..
scheelt een hoop branduren, plus dat het veiliger is, omdat een knipperlicht eerder opvalt..
ik zou standaardiseren dat een knipperlicht standaard wordt.
huilende automobilisten moeten maar eens volwassen worden
quote:toverhaast
te overhaast?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Hij komt niet van het forum maar ik vond hem te 'leuk' om hem niet te melden. Ik ontdekte hem zojuist in een verslag dat ik net heb ingeleverd. Ik heb het twee keer nagekeken op fouten maar heb hier gewoon overheen gelezen.![]()
[..]
![]()
Vervelend, beestjes.quote:Nou, hier ben ik dan weer.......20 november mag ik voor de 4e keer examen doen. Ik kan iets eerder, was eerst 8 december gepland. Ik heb alleen een advies nodig....... Ik heb de "tick" dat ik nog wel eens te ver naar rechts rijd, langs de geparkeerde auto's. Dus zo'n beetje alle examinatoren hadden daar een opmerking over. "Pas op de spiegeltjes".
Op Radio 1 in een interview met (ik meen) een hoogleraar bestuurskunde van de Open Universiteit hoorde ik dezelfde verhaspeling van 'het roer omgooien' en 'het over een andere boeg gooien'.quote:Op maandag 29 oktober 2007 23:53 schreef Wickedangel het volgende:
Vandaag hoorde ik Eurlings tegen een tv-verslaggever zeggen: "En anders gooien we de boeg om"![]()
Kwestie van klemtoon? Met 'ik denk niet' leg je de nadruk op wat je zelf vindt, met 'dat je dat niet moet doen' leg je de verantwoordelijkheid bij de ander. Met zulke rare wollige typisch Nederlandse termen willen we natuurlijk niet, alsjeblieft niet, schei uit zeg, kort en bondig een ander vertellen wat hij vooral niet moet doen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 00:56 schreef broer het volgende:
Met het woord 'niet' gebeurt sowieso heel veel raars. En ik weet eigenlijk niet of het allemaal fout is. Vrijwel iedereen zegt: "Ik denk niet dat je dat moet doen." Terwijl het volgens mij toch echt zou moeten zijn: "Ik denk dat je dat niet moet doen."
Maar is het ook echt fout?
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 22:04 schreef vrolijke-frits het volgende:
Mooi topic wel, dit doet mij deugt, als taalpurist zijnde![]()
Ja, dat indirecte viel me ook wel op. Zou het typisch Nederlands zijn om er zo omheen te draaien?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 21:45 schreef Wickedangel het volgende:
Met zulke rare wollige typisch Nederlandse termen willen we natuurlijk niet, alsjeblieft niet, schei uit zeg, kort en bondig een ander vertellen wat hij vooral niet moet doen.
quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:33 schreef Edwinuss het volgende:
Ja, deze lui zijn zo achterlijk dat ze geen engels willen leren. Alle films en serieus in dit land moeten nog eens ingesproken worden.
Het gaat over een peignoir dus.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 15:21 schreef Branieschopper het volgende:
Ik stond vanmorgen op en deed mn ochtendjas aan, zoeen van badstof met lekkere fleece voering en capuchon. Aangekomen aan de ontbijttafel zegt me oom: "Goh wat een mooie penuare heb je aan.."
Ik:Wtf zeg gewoon badjas of ochtendjas
Ik nog een keer: Wtf hoe schrijf je penuare?
Klacht: Oom die Penuare zegt, plus penuare is een kutwoord
Dat forum staat vól met taalfouten...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 18:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Van een ander forum:
[..]
Vervelend, beestjes.
Op datzelfde forum zit trouwens iemand die consequent 'gecoach' schrijft als 'gecoahts'.![]()
een Zaterdacht ochtend.....quote:Op woensdag 31 oktober 2007 11:45 schreef Dangel het volgende:
Bij de aldi op een zaterdacht ochtend de witlof van 99 cent met 99 losse centen betalen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |