Bron: frontpage.fok.nlquote:Het dragen van draagbare lampjes op je jas of tas, als je aan het fietsen bent, wordt vanaf dit najaar strenger beboet. Ook de knipperende fietsverlichting wordt niet meer getolereerd en zal een boete opleveren. De politie heeft strengere controles aangekondigd.
Alle politie korpsen van het land hebben een brief ontvangen van de Raad van Hoofdcommissarissen met de nieuwe werkwijze. De bestaande wet moet dan ook consequent en correct worden gehandhaafd. "Helaas betekent dit dat de verlichting die niet vastzit op of aan de fiets, verleden tijd is", volgens een woordvoerder van de politie. "Achterop de fiets moet zich een rood licht bevinden, voorop een wit licht. Niets meer, niets minder".
Verwacht wordt dat mensen een boete krijgen van twintig euro als er vanaf nu 'onjuiste' verlichting wordt aangetroffen. Wel krijgt de politie de ruimte om eerst te waarschuwen, bijvoorbeeld als een fietser zijn licht niet aan heeft of niet correct heeft vastgemaakt.
Talloze politie korpsen in het land namen tot nu toe de wet niet consequent over en stonden het gebruik van draagbare lampjes, die duidelijk zichtbaar waren op kleding, toe.
De hoofdcommissarissen willen dat daar per direct een einde aan komt en vragen de korpsen dan ook om vanaf heden de dezelfde (harde) lijn te hanteren.
Het is dan dus ook de be doeling die handlichtjes op je fiets te bevestigen en niet op jezelf.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:04 schreef paddy het volgende:
..brand een gewoon achterlicht niet meer, terwijl die handlichtjes blijven schijnen (veiliger dus).
Je hebt fatsoenlijke achterlichten op batterijen die je gewoon vastschroeft op je fiets. En die blijven gewoon branden als je stilstaat.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:04 schreef paddy het volgende:
[..]
Bron: frontpage.fok.nl
Mmm... eigenlijk vind ik dit onzin. De verlichting voor kan ik me wel iets bij voorstellen, maar wanneer je stilstaat..brand een gewoon achterlicht niet meer, terwijl die handlichtjes blijven schijnen (veiliger dus). Moeten weer wat te drammen hebben dus.
Jij snapt het...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Standaardisatie van verlichting is bedoeld om SNEL te kunnen herkennen wat-wat-is... Te hoge verlichting maakt het afstand schatten lastiger, en dat geknipper is bij een stoplicht net een kerstboom...
Daarbij doen ze het niet meer zogauw ze ergens, per ongeluk tegen aankomen. Moet je ze weer aanzetten.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:40 schreef boegschroef het volgende:
Die stomme knipperende lampjes zijn gewoon irritant.
Het gaat er om dat de kans dat JIJ wordt platgereden, zo klein mogelijk is!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:17 schreef RoaRRR het volgende:
Waar gaat het nu om? Dat men je ziet of dat je lichtjes op de juiste plaats op je fiets zitten.
Lijkt mij toch het eerste !
Dan is de kans groter dat er een keer iemand is die je net niet op tijd kan herkennen als "fietser".quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:39 schreef RoaRRR het volgende:
en is die kans groter als ik mijn lampjes aan mijn tas/jas/ fietstas vastmaak ?
Ja, want de combinatie achterreflector, wielreflectoren, witte achterspatbord, trapperreflectoren en lichtjes op 30 cm boven het frame verwar je makkelijk met welk voertuig?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan is de kans groter dat er een keer iemand is die je net niet op tijd kan herkennen als "fietser".
Omdat de gemiddelde snelheid de helft van het buitenland is, grofweg fietssnelheid. Ik heb diverse vrienden die in het buitenland zitten en geregeld in NL moeten zijn. Beiden doen er (vanuit Parijs en Stuttgart) net zolang over om de Nederlandse grens te bereiken als om - vanaf die grens - midden in de randstad terecht te komen...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het gaat er om dat de kans dat JIJ wordt platgereden, zo klein mogelijk is!
Bedenk wel dat Nederland qua (weinig) verkeersdoden een van de beste landen ter wereld is. Hoe zou het komen?
Ja fietslampjes zijn een reden om te verhuizen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:50 schreef Autoreply het volgende:
Weer een argument extra om te verhuizen uit dit kutland.
Controle op knipperlichten is gemiereneuk, maar daar kan ik me nog íets bij voorstellen, maar als ze aan je lijf hangen een boete? Het lijkt hier de Sovjetunie wel
Wat een onzin het laatste stukje, vanuit parijs , dan is die vriend niet met de spits uit parijs gereden, anders sta je ook 3 uur vast op de pheripherique.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:51 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Omdat de gemiddelde snelheid de helft van het buitenland is, grofweg fietssnelheid. Ik heb diverse vrienden die in het buitenland zitten en geregeld in NL moeten zijn. Beiden doen er (vanuit Parijs en Stuttgart) net zolang over om de Nederlandse grens te bereiken als om - vanaf die grens - midden in de randstad terecht te komen...
Als je een fietser van de zijkant nadert en de lampjes zitten wel op de fiets gemonteerd blijft het hetzelfde, lijkt me. Het is niet zo dat bij mij m'n verlichting alle kanten uitschijnt, in tegendeel, het schijnt dezelfde kant op als normale verlichting alleen is het iets anders gepositioneerd.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:46 schreef Stranger het volgende:
[..]
Ja, want de combinatie achterreflector, wielreflectoren, witte achterspatbord, trapperreflectoren en lichtjes op 30 cm boven het frame verwar je makkelijk met welk voertuig?
-Edit-
Enige wat ik me enigszins kan voorstellen is dat lampjes bevestigd aan de jas/tas lastig te zien zijn als je een fietser van de zijkant nadert, dus op kruispunten/t-splitsingen.
Ik denk dat het er ook om gaat dat er straks niet allemaal van die kerstbomen rond fietsen!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:17 schreef RoaRRR het volgende:
Waar gaat het nu om? Dat men je ziet of dat je lichtjes op de juiste plaats op je fiets zitten.
Lijkt mij toch het eerste !
Natuurlijk niet alleen, maar de hele manier waarop er steeds meer op regeltjes wordt geneukt in dit land, zonder een realistische blik (probeer 's een tuinhuisje of een dakkapel neer te zetten, succes) gaat mij steeds meer tegen staan. Beginnend ondernemerschap? Vrijwel onmogelijk door alle regels. Een huis naar eigen ontwerp laten bouwen? Onmogelijk...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 13:04 schreef VoreG het volgende:
Ja fietslampjes zijn een reden om te verhuizen.
Onzin. Ik rijd dat stuk geregeld en je staat er op het drukste tijdstip maximaal een uur vast. Parijs (hartje centrum)- Bergen op Zoom doe ik in 3.5 uur normaal gesproken. BOZ - hartje Amsterdam kost me ruim 3 uur, óók als ik om 10 uur 's morgens weg rijdt.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 13:04 schreef Basp1 het volgende:
Wat een onzin het laatste stukje, vanuit parijs , dan is die vriend niet met de spits uit parijs gereden, anders sta je ook 3 uur vast op de pheripherique.
Klopt, maar op de punten waar dat niet kan (het grootste deel van de wegen dus) is de max-snelheid vaak achterlijk laag. Veel provinciale wegen (met losse fietspaden) mag je 60 km/h. In Duitsland, Frankrijk of Belgie zou je in dezelfde situatie 90 of 110 mogen..quote:Verder hebben we in nederland veel van het traag (fietser en brommers) en snel verkeer (autos) gescheiden waardoor er ook veel minder ongelukkken gebeuren.
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:10 schreef EasyDakota het volgende:
Dan vlieg je laag naar noord parijs en gebruik je je trapauto naar noord amsterdam.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 13:44 schreef Autoreply het volgende:
Onzin. Ik rijd dat stuk geregeld en je staat er op het drukste tijdstip maximaal een uur vast. Parijs (hartje centrum)- Bergen op Zoom doe ik in 3.5 uur normaal gesproken. BOZ - hartje Amsterdam kost me ruim 3 uur, óók als ik om 10 uur 's morgens weg rijdt.
Ja dat heb je als je in zeeland woont, dat het dan lijkt alsof het het grootste gedeelte van de wegen is. Ik zie toch niet zoveel provinciale 60 km wegen in brabant. En 110 op een provinciale weg in belgie of duitsland dat is nieuw voor mij, en ook voor de verkeerswetgeving.quote:Klopt, maar op de punten waar dat niet kan (het grootste deel van de wegen dus) is de max-snelheid vaak achterlijk laag. Veel provinciale wegen (met losse fietspaden) mag je 60 km/h. In Duitsland, Frankrijk of Belgie zou je in dezelfde situatie 90 of 110 mogen..
Nee, dat gaan ze natuurlijk nooit doen. Dat kost administatief geklooi en bovendien lopen ze dan lekker makkelijk geld mis. En daar gaat het natuurlijk om.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:10 schreef EasyDakota het volgende:
Geef mensen die geen licht hebben op hun fiets een tijdelijke boete, ze kunnen binnen een week op het politiebureau laten zien dat ze hun licht gerepareerd hebben. Als dat zo is wordt de boete kwijt gescholden, als ze na die week het niet hebben laten zien, krijgen ze de boete! Ideaal....
bullshit, als ik hardloop heb ik mijn rood lichtje op exact (onderrug) dezelfde hoogte als mijn achterlicht die op de zadelpen is bevestigd.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Standaardisatie van verlichting is bedoeld om SNEL te kunnen herkennen wat-wat-is... Te hoge verlichting maakt het afstand schatten lastiger, en dat geknipper is bij een stoplicht net een kerstboom...
als je fietsers zonder licht niet ziet in het donker (er van uitgaande dat dit in een stad is en niet ergens waar geen straat lichten zijn) ben je gewoon onverantwoord bezig en moet je de auto laten staan. Voetgangers hebben immers ook geen licht en kunnen ook op de weg belanden.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:10 schreef EasyDakota het volgende:
Goed plan. De hele frontpage is het geloof ik niet met me eens, maar ik vind het een strak plan. Ik rij veel 's avonds en 's nachts auto en het lijkt wel of het cool is om geen licht aan te hebben op de fiets. Ik heb dat principe nooit begrepen, is het zo lastig om je licht aan te doen? Leg dat nou eens uit?
Als die gasten allemaal dronken uit de kroeg komen is het prima dat ze met de fiets gaan, maar het is levensgevaarlijk als je eens ziet hoe die gasten fietsen! Kijk, ik ben echt geen zeikerd, van mij mag je best lekker kloten op de fiets, hoor er allemaal bij, als dat maar op het fietspad gebeurt! Als ik zo'n sukkel voor z'n kloten rij terwijl hij alles fout doet, ken ik nog gaan betalen voor hem ook!
Als ik de politie nog een kleine tip mag geven, doe het als volgt:
Geef mensen die geen licht hebben op hun fiets een tijdelijke boete, ze kunnen binnen een week op het politiebureau laten zien dat ze hun licht gerepareerd hebben. Als dat zo is wordt de boete kwijt gescholden, als ze na die week het niet hebben laten zien, krijgen ze de boete! Ideaal....
Geniaal bedacht! En dan allemaal met een huur-fiets van 5 euro langs het politiebureau zeker...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:10 schreef EasyDakota het volgende:
Geef mensen die geen licht hebben op hun fiets een tijdelijke boete, ze kunnen binnen een week op het politiebureau laten zien dat ze hun licht gerepareerd hebben. Als dat zo is wordt de boete kwijt gescholden, als ze na die week het niet hebben laten zien, krijgen ze de boete! Ideaal....
Als ik hardloop, loop ik op de stoep, en kijk ik uit bij het oversteken!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:26 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
bullshit, als ik hardloop heb ik mijn rood lichtje op exact (onderrug) dezelfde hoogte als mijn achterlicht die op de zadelpen is bevestigd.
sterker nog het maakt niet uit of je een fietser met de verkeerde lichtjes verwart met iets anders. Als je aan het rijden ben en je ziet "iets" met verlichting (of zonder verlichting maar goed). Dan is het de bedoeling dat je er niet tegen aan rijd. Of het nou een voetganger, fietser, auto, paard, zeehond, of paal is.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:26 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
bullshit, als ik hardloop heb ik mijn rood lichtje op exact (onderrug) dezelfde hoogte als mijn achterlicht die op de zadelpen is bevestigd.
bovendien, waar wil je een led lampje op arm hoogte anders mee verwarren? Auto's, brommers etc hebben fellere lichten, voetgangers geen. hardlopers, skaters en fietsers kun je in dezelfde snelheid indelen. Dus wat is in vredesnaam het probleem?
Ga eens echt goed controleren op verlichting, en niet of aanwezige verlichting misschien niet op een verkeerde plaats zichtbaar is...
Nee hoor. Met de motor rijd ik het vanuit Parijs in 2.5 uur tot de grens bij Zelzate, inclusief een tankstop. 3.5 uur is gewoon met het verkeer mee rijdenquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan vlieg je laag naar noord parijs en gebruik je je trapauto naar noord amsterdam.
Ik wel. Ik woon in Delft, niet in Zeeland. Zowel in de randstad, als de Achterhoek als het gebied, zuidelijk van Utrecht is een fors deel van de wegen 60 km/h max.quote:Ja dat heb je als je in zeeland woont, dat het dan lijkt alsof het het grootste gedeelte van de wegen is. Ik zie toch niet zoveel provinciale 60 km wegen in brabant.
Ik had het over Frankrijk en Duitsland. Frankrijk heb je veel Route Nationale's die vergelijkbaar zijn met onze provinciale wegen en Duitsland is inderdaad 100. Bottomline, in het buitenland rijd je op dezelfde weg 50% harder en dat scheelt je dus zeker 33% reistijd en dan reken ik alle verkeersellende zoals file's en drempels nog niet eens mee...quote:En 110 op een provinciale weg in belgie of duitsland dat is nieuw voor mij, en ook voor de verkeerswetgeving.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden_in_Europa
Ja, voetgangers hebben geen licht, dus mogen auto's dat ook wel. Het is nogal onwaarschijnlijk dat 2 (onverlichte) voetgangers wegens slechts zicht in botsing komen en overlijden (of verwond worden in enige mate). Bij het betreden van de openbare weg door een voetgangerrs is het hun verantwoord om te kijken voor lichtjes. Aangezien zijn slecht zichtbaar zijn.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:48 schreef borbit het volgende:
[..]
als je fietsers zonder licht niet ziet in het donker (er van uitgaande dat dit in een stad is en niet ergens waar geen straat lichten zijn) ben je gewoon onverantwoord bezig en moet je de auto laten staan. Voetgangers hebben immers ook geen licht en kunnen ook op de weg belanden.
Dat van die tijdelijke boete vind ik een erg goed idee! Nog liever zou ik zien dat je de eerste boete van de winter of van het jaar niet hoeft te betalen en een zetje fiets lichtjes krijgt van oom agent. (eventueel tegen een kleine vergoeding) Het doel is immers om zoveel mogelijk fietsers met licht te krijgen. Niet om zoveel mogelijk boetes uit te delen.
Als ik hardloop, loop ik ook graag daar waar geen stoepen zijn. Tuurlijk kijk ik ook uit, maar ik loop vaak op dezelfde plaats als een fietser.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als ik hardloop, loop ik op de stoep, en kijk ik uit bij het oversteken!
Je achterlicht mag trouwens niet aan de zadelpen zitten, maar moet achterop de fiets.
Ik denk dat je toch wel alles moet kunnen zien als je in de auto zit. Anders ben je toch lichtelijk nachtblind en mag je in het donker geen auto rijden.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:04 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ja, voetgangers hebben geen licht, dus mogen auto's dat ook wel. Het is nogal onwaarschijnlijk dat 2 (onverlichte) voetgangers wegens slechts zicht in botsing komen en overlijden (of verwond worden in enige mate). Bij het betreden van de openbare weg door een voetgangerrs is het hun verantwoord om te kijken voor lichtjes. Aangezien zijn slecht zichtbaar zijn.
Ook in een stad staan geen bouwlampen. een verkeerslicht zal een fietser in het zwart weinig beter zichtbaar maken. Zeker bij kruispunten waar je op verkeer van 4 kanten moet letten heb je onvoldoende tijd om zo'n fietser te kunnen waarnemen (ook ik als fietser)
Begrijpend lezen noemen we dat:quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:08 schreef the_disheaver het volgende:
Achterlicht moet op een hoogte van tussen de 0.30 en 1.20 meter boven de weg in het midden van de fiets zijn aangebracht (Artikel 5.18.42).
Het gaat dus over "in het midden" in de breedte gezien, niet in de lengte! Vandaar ook de naam "achterlicht" en niet "middenlicht"...quote:Artikel 5.18.42
Het achterlicht moet:
a.
indien de fiets is voorzien van één achterwiel, in het midden van het voertuig zijn aangebracht op een hoogte van
niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,20 m boven het wegdek;
b.
indien de fiets is voorzien van twee achterwielen of is verbonden met een zijspanwagen, aan de uiterste linkerzijde
van de fiets zijn aangebracht op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,20 m boven het wegdek.
Ik hoop trouwens niet dat hier naar gekeken gaat worden, want ik heb Onze Minister nog nooit een goedkeuringsmerk bekend zien maken!quote:Artikel 5.18.39
...
4.
Fietsen moeten zijn voorzien van een achterlicht dat is voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk.
Een achterlicht moet vanaf de achterkant zichtbaar zijn. Uit de stukken die je citeert kan ik niet opmaken dat een achterlicht niet aan je zadelpen bevestigd mag worden. (Dat is immers op de juiste hoogte en in het midden (van de breedte) van je fiets)quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Het gaat dus over "in het midden" in de breedte gezien, niet in de lengte! Vandaar ook de naam "achterlicht" en niet "middenlicht"...
ja duh. Je meent het! Ik dacht al dat alle lampjes op het spatbord en die dus niet in het midden van de fiets over de lengte-as gezien verkeerd geplaats waren... Begrijpend lezen noemen we dat inderdaad. Staat er iets over dat achterlicht achter geplaatst moet worden? Nee. Enkel dat het niet bedekt mag worden, in het midden en tussen 0.30m en 1.20m van de grond geplaatst moet worden. Of dat op de spatbord, zadel of stuur licht zal een rotzorg zijn, mits het niet bedekt is door iets of iemand.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Begrijpend lezen noemen we dat:
[..]
Het gaat dus over "in het midden" in de breedte gezien, niet in de lengte! Vandaar ook de naam "achterlicht" en niet "middenlicht"...
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:16 schreef Market_Garden het volgende:
[..]
Het is dan dus ook de be doeling die handlichtjes op je fiets te bevestigen en niet op jezelf.
Knipperende lichten ben ik het mee eens, dat is gewoon onzin.. Maar of je licht nou op kleren zit of op je fiets.. BIG DEAL!
Welk deel van het woord "achterlicht" snap je niet?!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:41 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Een achterlicht moet vanaf de achterkant zichtbaar zijn. Uit de stukken die je citeert kan ik niet opmaken dat een achterlicht niet aan je zadelpen bevestigd mag worden. (Dat is immers op de juiste hoogte en in het midden (van de breedte) van je fiets)
Van de zijkant zie je de lampen toch nauwelijks.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Welk deel van het woord "achterlicht" snap je niet?!
Kom je wel achter als iemand achter je langs wil rijden en je achterwiel meeneemt...
Dan moet je weer zo'n LEDlampjeshouder op je fiets monteren ook hè, en dat is dan weer net teveel moeitequote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Merel ==> LEDlampjes kunnen ook aan de fiets zelf!
(Wat zou het dan fijn zijn als je ze gewoon zou kunnen laten zitten, zonder dat ze gejat worden...)
en hoe zit dat dan als ik met een karretje achter mijn fiets fiets in het donkel?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Begrijpend lezen noemen we dat:
[..]
Het gaat dus over "in het midden" in de breedte gezien, niet in de lengte! Vandaar ook de naam "achterlicht" en niet "middenlicht"...
ACHTERlicht = licht dat zichtbaar is als je het voertuig van de ACHTERzijde nadert.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Welk deel van het woord "achterlicht" snap je niet?!
Kom je wel achter als iemand achter je langs wil rijden en je achterwiel meeneemt...
Die worden er hier ook gewoon vrolijk afgesloopt...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:46 schreef Merel het volgende:
[..]
Dan moet je weer zo'n LEDlampjeshouder op je fiets monteren ook hè, en dat is dan weer net teveel moeite
Dan heb je opeens een fiets met 2 achterwielen en moet het lichtje aan de linkerkant...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:50 schreef baNEEL het volgende:
[..]
en hoe zit dat dan als ik met een karretje achter mijn fiets fiets in het donkel?
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Welk deel van het woord "achterlicht" snap je niet?!
Kom je wel achter als iemand achter je langs wil rijden en je achterwiel meeneemt...
kloptquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Standaardisatie van verlichting is bedoeld om SNEL te kunnen herkennen wat-wat-is... Te hoge verlichting maakt het afstand schatten lastiger, en dat geknipper is bij een stoplicht net een kerstboom...
Volgens mij voer je ook verlichting om zelf iets te kunnen zien, bijvoorbeeld op slecht verlichte wegen of paden.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 06:45 schreef DionysuZ het volgende:
Oh en ik maar denken dat het voeren van verlichten op de fiets ervoor was om zichtbaar te zijn voor het overige verkeer.
Knipperende lichtjes zijn gewoon irritant voor andere weggebruikers. Dat kan de aandacht afleiden. Okay, zien ze jou wel, maar misschien te laat dat de auto voor hun remt. Oftewel, het gaat niet om wat voor jou alleen veilig is, als fietser, maar ook om de veiligheid van andere weggebruikers.quote:Maar schijnbaar is er nog een andere reden als je beboet kunt worden voor een iets te hoog hangend of knipperend licht.
Afgezien van die halve meter bagagedrager die je niet ziet.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:16 schreef Market_Garden het volgende:
[..]
Het is dan dus ook de be doeling die handlichtjes op je fiets te bevestigen en niet op jezelf.
Knipperende lichten ben ik het mee eens, dat is gewoon onzin.. Maar of je licht nou op kleren zit of op je fiets.. BIG DEAL!
Niemand heeft het over het spatbord! Op de bagagedrager gemonteerd is ook goed. Een degelijke lamp die aan het stuur vastzit, mag ook gewoon. Het gaat puur en alleen om de kleine ledlampjes, 2,95 bij de blokker (per twee), die men tegenwoordig overal los heeft bungelen. Op zich mag je die wel dragen, maar het voldoet niet als fietsverlichting, en terecht. Het maakt je eigen zicht niet beter.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:29 schreef speknek het volgende:
maar ik vind dat gezeur van een boete als je lampje niet precies op je achterspatbord zit behoorlijk overdreven.
Achter denk ik wel. Daar zorgt het alleen voor om gezien te worden.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:00 schreef Merel het volgende:
Maar als je zo'n LED-lampje aan je fiets vastmaakt, mag het dan wel?
Als fietser zie je voldoende vanwege de straatverlichting. Een fietslamp is dus niet primair bedoeld om de straat te verlichten (hoewel dat soms wel handig is).quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:04 schreef Gia het volgende:
Achter denk ik wel. Daar zorgt het alleen voor om gezien te worden.
Voorlicht niet. Dat is onvoldoende om zelf iets te kunnen zien.
Dus een lampje van 2,95 is als je hem op je jas/tas whatever monteert onzichtbaar, maar wanneer je hem op je zadel gooit is hij opeens zichtbaar? En goede lamp met magneet voor eenvoudige montage aan je jas, die is niet zichtbaar?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Niemand heeft het over het spatbord! Op de bagagedrager gemonteerd is ook goed. Een degelijke lamp die aan het stuur vastzit, mag ook gewoon. Het gaat puur en alleen om de kleine ledlampjes, 2,95 bij de blokker (per twee), die men tegenwoordig overal los heeft bungelen. Op zich mag je die wel dragen, maar het voldoet niet als fietsverlichting, en terecht. Het maakt je eigen zicht niet beter.
Ik geloof dan ook niet dat het gaat om een verbod op die lampjes, hoewel dat wmb wel ingeperkt mag worden, het zijn ondingen, maar om het feit dat ze niet als fietsverlichting gelden.
Heb je wel een lampje, je bent zichtbaar, maar je hebt geen fietsverlichting, terwijl dat verplicht is. Dus een bekeuring.
kuchquote:Op donderdag 1 november 2007 00:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]dwingen tot nadenken en extra goed kijken, wat erg gevaarlijk is.
quote:Op donderdag 1 november 2007 00:22 schreef Kees22 het volgende:
Punt 5: het geknipper van de lichtjes kan bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een epileptische aanval uitlokken.
Haha, wel eens gezien hoe snel die kutlichtjes knipperen en hoe langzaam een richtingaanwijzer knippert? Ik heb geen aanleg voor epilepsie, maar dat zenuwegeknipper vind ik ook niet om aan te zien.quote:Op donderdag 1 november 2007 00:32 schreef the_disheaver het volgende:
[..]Goh, vandaar zoveel ongelukken achter auto's die hun knipperlicht gebruiken...
Zoals ik al schreef: ik ben geen vriend van automobilisten. Maar heb jij zelf wel eens vanuit een auto gezien hoe fietsers rondrijden?quote:
Duh, er zijn zat onverlicht, of slecht verlichte fietspaden. Je bent verplicht een fatsoenlijke lamp op je fiets te hebben, zodat je ook op slecht verlichte wegen goed zicht hebt.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:08 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Als fietser zie je voldoende vanwege de straatverlichting. Een fietslamp is dus niet primair bedoeld om de straat te verlichten (hoewel dat soms wel handig is).
Je snapt het geloof ik niet. Die ledlampjes dienen niet als fietsverlichting. Misschien dat je nog wegkomt als je ze achterop je fiets monteert, maar ik denk het niet. Het geeft gewoon te weinig licht. Je trekt de aandacht door het geknipper, maar dat is tegelijk ook heel gevaarlijk. Niet voor de fietser, maar voor andere weggebruikers.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 23:07 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Dus een lampje van 2,95 is als je hem op je jas/tas whatever monteert onzichtbaar, maar wanneer je hem op je zadel gooit is hij opeens zichtbaar? En goede lamp met magneet voor eenvoudige montage aan je jas, die is niet zichtbaar?
Goedzichtbaarheid is belangrijk, niet de plaats waar een lampje geplaats zou mogen worden..
Je gaat er van uit dat fietsers alleen door de stad rijden. Ik rijd elke ochtend door een bos naar mijn werk en als daar een fietser zonder licht rijdt, dan zie je die echt niet (er is daar geen straatverlichting, alleen af en toe van die kleine lampjes langs de weg).quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:18 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik rij zelf ook wel eens in het donker door de stad, en ben er van overtuigd dat het geen probleem is om fietsers zonder licht gewoon op te merken.
Ik zit vaak in de auto en het enige waar ik problemen mee heb zijn fietsers zonder verlichting. Het is niet alsof ik in de war raak als ik verschillende soorten verlichting zie, dat ik het allemaal niet meer weet. Dat zou ook niet gezond zijn als dat wel zo zou zijn, er zijn nl. nogal wat dingen waar je op moet letten op de weg, en als je van zoiets simpels al in de war raakt zou ik je aan willen raden de auto te laten staan.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Och, och, wat hebben de fietsers het weer moeilijk. De wet wordt gehandhaafd, waar ze jarenlang een gedoogbeleid hebben mogen meemaken. Veel van die huilies hier zitten blijkbaar zelden in een auto als het wat donkerder is, anders zouden ze uitermate stil zijn hier.
Standaardisatie van fietsverlichting, zoals al eerder aangegeven, dient om het straatbeeld rustig te houden. Als de ene fietser zijn licht gewoon op de voorbumper en het achterspatbord heeft en de volgende heeft een knipperledje aan zijn linkerarm, dan weet je het op den duur in de auto ook niet meer. Of verkeren de fietsers in de veronderstelling dat zij het enige zijn waar automobilisten op (moeten) letten?
Daarbij: 9 van de 10 fietsers voert niet eens licht, knipperende LED of anderszins en fietst het liefst, gehuld in zwarte kleding, door de nacht met een air van 'ik ben onkwetsbaar'. En dat moeten ze op fietspaden helemaal lekker zelf weten, maar zodra je op de rijweg terechtkomt, speel je met je leven. Een auto rijdt minstens 30 km harder dan jij. Voeg daarbij de reactie tijd als een fietser wordt opgemerkt en je hebt een recept voor botbreuken en schade (als je geluk hebt).
En kom nou niet aan met lantaarnpalen. Ook op wegen waar lantaarnpalen zijn, zijn donkere gaten (tussen de lantaarnpalen namelijk), waar een fietser zonder licht zo goed als onzichtbaar is.
En als geknipper zoveel beter opvalt, waarom hebben andere voertuigen dan geen standaard knipperende verlichting? Juist, omdat iedereen dan stapelgek wordt van dat door elkaar geknipper.
Voor zover ik weet krijg je met een kapot achterlicht als auto redelijk vaak gewoon een waarschuwing.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:10 schreef Karina het volgende:
[..]
Je gaat er van uit dat fietsers alleen door de stad rijden. Ik rijd elke ochtend door een bos naar mijn werk en als daar een fietser zonder licht rijdt, dan zie je die echt niet (er is daar geen straatverlichting, alleen af en toe van die kleine lampjes langs de weg).
Dus alle fietsers gewoon hun licht aan.
En auto's met een kapot licht worden ook beboet, dus waarom fietsers niet?
Alleen als je het ter plekke kunt repareren, anders krijg je een prent. Maar een auto heeft twee achterlichten. Een fiets niet.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:14 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Voor zover ik weet krijg je met een kapot achterlicht als auto redelijk vaak gewoon een waarschuwing.
Maar dan wel op normale hoogte, dus onder de bagagedrager of op het spatbord. Die knipperlampjes op rugzakken etc zijn gewoon ellende. Rugzakken bewegen, sjaals waaien ervoor, de persoon draait zich om om achterom te kijken en zijn achterlicht draait mee. Niet erg als je rijdt, maar als je als fietser stilstaat om af te slaan en je kijkt achterom en je achterlicht draait mee, ben je dus in alle opzichten onzichtbaar.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:12 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Zolang een fiets goed zichtbaar voor- en achterlicht heeft zie ik geen enkel probleem. Overigens vind ik dat knipperende verlichting stukken duidelijker en opvallender is dan gewoon statisch rood achterlicht.
Dat geldt echter ook voor ouderwetse dynamo-achterlichten, die ook niet branden als iemand stil staat.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
als je als fietser stilstaat om af te slaan en je kijkt achterom en je achterlicht draait mee, ben je dus in alle opzichten onzichtbaar.
Meen je dit nou echt?quote:Op donderdag 1 november 2007 00:22 schreef Kees22 het volgende:
Punt 3: een constant rood licht op bagagedragerhoogte en een constant wit licht op stuurhoogte zijn duidelijk herkenbaar als deel van een fiets. Als automobilist kijk je amper op fietserschouderhoogte, want daar verwacht je geen lichtje.
quote:'Geen boete voor losse verlichting'
De meerderheid van de Tweede Kamer wil niet dat de politie verkeerde fietsverlichting gaat bestraffen.
Dat meldt RTL Nieuws. In een brief aan alle korpsen stelde de Raad van Commissarissen dat fietsers die verlichting aan hun kleding dragen of knipperende lichtjes hebben een boete moeten krijgen. Het belangrijkste is dat je als fietser duidelijk zichtbaar bent, vindt de Kamer. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zou daarom de regels moeten veranderen.
Eerder vandaag liet de Groningse politie al weten dat fietsers alleen een waarschuwing krijgen als ze lampjes aan bijvoorbeeld hun jas of tas dragen. De Amsterdamse politie kondigde aan 'misschien wat soepeler' met de regels om te zullen gaan.
Ik fiets in Zeeland zelf ook geregeld terug op hele donkere polderweggetjes. Daar zie je absoluut meer als je verlichting uit is. (Je ogen passen zich aan, zelfs op een maanloze, bewolkte nacht)quote:Op donderdag 1 november 2007 07:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Duh, er zijn zat onverlicht, of slecht verlichte fietspaden. Je bent verplicht een fatsoenlijke lamp op je fiets te hebben, zodat je ook op slecht verlichte wegen goed zicht hebt.
En de smoes "daar kom ik nooit" gaat niet op, maar dat snap je zelf denk ik ook wel.
Grappig dat de grote steden dat ook gelijk lieten weten, het klonk dan ook echt als een plan van commissarissen uit de polderquote:
omdat fietsers zonder licht ook gewoon beboet worden. Maar verkeerd afgesteld licht? Licht in een auto is vele malen feller, en dus serieus mogelijk gevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers. Maar een lichtje die op de tas zit, das in defintie opeens gevaarlijk voor hem of andere? Vlieg toch weg.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:10 schreef Karina het volgende:
[..]
Je gaat er van uit dat fietsers alleen door de stad rijden. Ik rijd elke ochtend door een bos naar mijn werk en als daar een fietser zonder licht rijdt, dan zie je die echt niet (er is daar geen straatverlichting, alleen af en toe van die kleine lampjes langs de weg).
Dus alle fietsers gewoon hun licht aan.
En auto's met een kapot licht worden ook beboet, dus waarom fietsers niet?
een fiets heeft een reflector, als een auto van achteren hem dan niet ziet, zou ik knap vinden.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Alleen als je het ter plekke kunt repareren, anders krijg je een prent. Maar een auto heeft twee achterlichten. Een fiets niet.
Juist, daar is het veel donkerder natuurlijk. Bovendien veroorzaken die knipperende ledjes daar veel verwarring tussen de carbid-lampen.quote:
Klopt. Heel gevaarlijk zijn de fietspaden aan de linkerkant van de weg als ze een paar decimeter lager dan het wegdek liggen. Je wordt continu verblind door de tegemoetkomende auto's. Dat is iets waar veel meer aandacht aan uit moet gaan, niet aan de positie van je fietslampje (zolang die uiteraard effectief is).quote:Op donderdag 1 november 2007 11:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
omdat fietsers zonder licht ook gewoon beboet worden. Maar verkeerd afgesteld licht? Licht in een auto is vele malen feller, en dus serieus mogelijk gevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers. Maar een lichtje die op de tas zit, das in defintie opeens gevaarlijk voor hem of andere? Vlieg toch weg.
Krijg ik van jou 1 Euro voor elke fiets die ik morgenochtend op weg naar mijn werk zie, die GEEN reflector heeft? Kan ik morgenmiddag lekker uitgebreid van uit eten.quote:Op donderdag 1 november 2007 11:56 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
een fiets heeft een reflector, als een auto van achteren hem dan niet ziet, zou ik knap vinden.
Omdat ze de helft van de tijd uit zijn en je dus de helft van de tijd niet zichtbaar bent.quote:Op donderdag 1 november 2007 22:39 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
P.S. Knipperlichten is geen onzin. Ze gaan veel veel langer mee.
quote:Op donderdag 1 november 2007 22:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat ze de helft van de tijd uit zijn en je dus de helft van de tijd niet zichtbaar bent.
Daar zeg je iets... Auto's met verkeerde lampen, en dan vooral die eikels die denken dat hun 106je stoer is met mistlampen aan de voorkant, mogen ze ook veel vaker beboeten!quote:Op donderdag 1 november 2007 11:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
omdat fietsers zonder licht ook gewoon beboet worden. Maar verkeerd afgesteld licht? Licht in een auto is vele malen feller, en dus serieus mogelijk gevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers. Maar een lichtje die op de tas zit, das in defintie opeens gevaarlijk voor hem of andere? Vlieg toch weg.
Mijn reflector is er inderdaad tezamen met mijn achterlicht vanaf getrapt.quote:Op donderdag 1 november 2007 22:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Krijg ik van jou 1 Euro voor elke fiets die ik morgenochtend op weg naar mijn werk zie, die GEEN reflector heeft? Kan ik morgenmiddag lekker uitgebreid van uit eten.
Ik heb een auto uit 1990 en heb een lamp verwisseld, maar is volgens mij ook niet helemaal goed gegaan. De auto die voor mij rijdt heeft gratis verlichting IN de auto nuquote:Op donderdag 1 november 2007 22:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar zeg je iets... Auto's met verkeerde lampen, en dan vooral die eikels die denken dat hun 106je stoer is met mistlampen aan de voorkant, mogen ze ook veel vaker beboeten!
En sinds vrijwel elke auto instelbare koplampen heeft, rijdt de helft met lampen op de verkeerde hoogte...
Veel corpsen hebben al geprotesteerd tegen deze kolder.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:13 schreef freud het volgende:
Best triest dat ze over dit soort dingen zich druk maken. Zijn ze bang om echte issues aan te kaarten in de kamer of bij de politie?
Zit-ie op z'n kop?quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:14 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik heb een auto uit 1990 en heb een lamp verwisseld, maar is volgens mij ook niet helemaal goed gegaan. De auto die voor mij rijdt heeft gratis verlichting IN de auto nu![]()
Gaan we vandaag bekijken...
Nog veel erger is dat politiekorpsen (zoals in Amsterdam) simpelweg zeggen: "wij doen hier niet aan mee"! Het moet niet gekker worden..... We leven niet in een politiestaat!! Het is aan de politiek om te verzinnen wat de politie moet doen, de politie hoeft het alleen maar uit te voeren.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:15 schreef paddy het volgende:
[..]
Veel corpsen hebben al geprotesteerd tegen deze kolder.
Totdat er beleid op wordt gemaakt dat ze quota's krijgen, en dus wel moeten beboeten...quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:15 schreef paddy het volgende:
Veel corpsen hebben al geprotesteerd tegen deze kolder.
De politie kan best coulant doen, maar als er een regel is, moeten zij hem handhaven. Persoonlijke meningen zijn 2e plaats inderdaad. Wel moet de politietop een keiharde stelling nemen hierin tegen de politiek.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Nog veel erger is dat politiekorpsen (zoals in Amsterdam) simpelweg zeggen: "wij doen hier niet aan mee"! Het moet niet gekker worden..... We leven niet in een politiestaat!! Het is aan de politiek om te verzinnen wat de politie moet doen, de politie hoeft het alleen maar uit te voeren.
Zou zo kunnenquote:
Wat is dat voor onzin? De politie moet gewoon de wet uitvoeren. Stelling innemen, daar hebben we policitici voor die de huidige wet willen veranderen zodat clip-on lichtjes toegestaan worden.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:42 schreef freud het volgende:
De politie kan best coulant doen, maar als er een regel is, moeten zij hem handhaven. Persoonlijke meningen zijn 2e plaats inderdaad. Wel moet de politietop een keiharde stelling nemen hierin tegen de politiek.
Wie bepaalt de prioriteit bij de inzet van de beperkte politie-mankracht?quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:42 schreef freud het volgende:
De politie kan best coulant doen, maar als er een regel is, moeten zij hem handhaven. Persoonlijke meningen zijn 2e plaats inderdaad. Wel moet de politietop een keiharde stelling nemen hierin tegen de politiek.
Je mag gerust fietsverlichting op batterijen gebruiken, maar wel de soort die je vast aan de fiets monteert.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:20 schreef paddy het volgende:
Even over iemand die via punten zijn punt wilde maken. Al die punten gaan op wanneer de fietser fietst. Wat als de fietser in een donker bospad moet stoppen voor een andere auto van rechts en er komt een auto vanachter je aanrijden? Wanneer een fietser NIET fietst, doen die gewone lichten het niet. Die andere wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |