dat is wat je krijgt als ze jou in tweeën hakkenquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat is nou een halve papierversnipperaar? [afbeelding]
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:04 schreef MPG het volgende:
[..]
dat is wat je krijgt als ze jou in tweeën hakken
ik stem vóórquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:04 schreef MPG het volgende:
[..]
dat is wat je krijgt als ze jou in tweeën hakken
Das niet liefquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
ik stem vóór [afbeelding] [afbeelding]
Is dat zo!?!quote:
geëvacueerd, volgens de nieuwste dikke Van Dale.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:16 schreef indahnesia.com het volgende:
ik gebruik meer tussen-streepjes dan mag volgens mij, maar hoe schrijf je in godsnaam in goed nederlands geevacueerd/ge-evacueerd of geevacueerd met een trema op de 2e e? Het is in ieder geval duidelijk waar de woorden gekoppeld zijn, dat is al heel wat [afbeelding]
Inderdaad, Frollo.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:40 schreef Frollo het volgende:
In principe schrijven we alles aaneen.
Een gelekostuumwinkel is dus een winkel waar men gele kostuums verkoopt, een gele kostuumwinkel is een kostuumwinkel die geel is.
Het gebruik van het koppelteken (*gele-kostuumwinkel) is verouderd en wordt derhalve afgeraden, tenzij natuurlijk in geval van een klinkerbotsing (gele-iepenspintkeverdeskundige).
Welke klinkerbotsing kan er zijn voor zee-eend?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:31 schreef Frollo het volgende:
[..]
geëvacueerd, volgens de nieuwste dikke Van Dale.
Bij een samenstelling (van eenheden die ook zelfstandig kunnen bestaan) los je een klinkerbotsing op met een koppelteken: zee-eend, placebo-effect, na-apen.
Bij een afleiding doen we het met een trema: geëerd, geëvenaard, weeïg.
"Heb jij nog twee of 50 50 eurobiljetten?" zou dus correct Nederlands zijn?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:42 schreef Plaas het volgende:
- Ook bij cijfers lijft de spatie behouden. Dus: 10 jarenplan, 50 euroblijet.
Deze spaties zijn twee van de pronkjuwelen van de nieuwe spelling uit 2005. Absoluut een achteruitgang, volgens mij (wat betekent: 50 eurobiljetten?).
Helaasquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Heb jij nog twee of 50 50 eurobiljetten?" zou dus correct Nederlands zijn?
Zeeeend, spreek je dat uit als 'ze-ee-end', 'zee-e-end' of 'zee-eend'? In theorie is het allemaal mogelijk, zo zonder streepje.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:43 schreef Floripas het volgende:
[..]
Welke klinkerbotsing kan er zijn voor zee-eend?
Zeeeend [afbeelding]
Ik mag toch hopen dat die post ironisch bedoeld was...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 22:04 schreef vrolijke-frits het volgende:
Mooi topic wel, dit doet mij deugt, als taalpurist zijnde![]()
Wellicht correct, doch stilistisch slordig. Als je telwoorden gebruikt doe je dat consequent. Dus niet eerst 'twee' en vervolgens ineens '50' gebruikenquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Heb jij nog twee of 50 50 eurobiljetten?" zou dus correct Nederlands zijn?
Tientallen moeten toch uitgeschreven worden?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 16:47 schreef Plaas het volgende:
[..]
Helaas [afbeelding]
Ik vind het een belachelijke regel, en ik geloof dat bijna iedereen dat vindt. Maar toch is dit wat het Groene Boekje ons voorschrijft. Onbegrijpelijk, maar waar.
Ik kan er slecht tegen als men verkeerd spelt, dus nee het was niet ironisch!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 22:10 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat die post ironisch bedoeld was...![]()
Ik vroeg het meer vanwege de schoonheidsfoutjes:quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:16 schreef vrolijke-frits het volgende:
[..]
Ik kan er slecht tegen als men verkeerd spelt, dus nee het was niet ironisch!![]()
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 22:04 schreef vrolijke-frits het volgende:
Mooi topic wel, dit doet mij deugtd, als taalpurist zijnde![]()
Taalpuristquote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:23 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik vroeg het meer vanwege de schoonheidsfoutjes:
[..]
![]()
Een ander 'schoonheidsfoutje' is het gebruik van het woord taalpurist, dat wil zeggen: iemand die zijn taal verschoond* wil houden van anderstalige invloeden. Voor iemand die slechts van correcte spelling houdt is er volgens mij geen woord.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:23 schreef DaMart het volgende:
[..]
[..]
![]()
En daarmee maak je mijn cirkeltje rondquote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:23 schreef DaMart het volgende:
[..]
[..]
![]()
aantallen kleiner dan 10 worden toch voluit geschreven?quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 22:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wellicht correct, doch stilistisch slordig. Als je telwoorden gebruikt doe je dat consequent. Dus niet eerst 'twee' en vervolgens ineens '50' gebruiken [afbeelding]
Tot en met twintig zelfs: elf spelers, vijftiende-eeuwse koorzang, maar: 21e eeuw.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 03:45 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
aantallen kleiner dan 10 worden toch voluit geschreven?
Taalnazi? Als geuzennaam dan dus.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:35 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Voor iemand die slechts van correcte spelling houdt is er volgens mij geen woord.
Vast wel. Maar het is toch geen gezicht om twee schrijfvormen in één zin te hebben. Dat het correct is, daar doe ik niets aan af. Maar het doet wel pijn aan de ogenquote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:52 schreef Frollo het volgende:
[..]
Tot en met twintig zelfs: elf spelers, vijftiende-eeuwse koorzang, maar: 21e eeuw.
Ronde getallen (op het eerste cijfer na alleen bestaand uit nullen) schrijf je ook voluit: dertig, zeventig, negenhonderd, vijftigduizend, tien miljoen (let op de spatie).
Mierenneuker.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:35 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Een ander 'schoonheidsfoutje' is het gebruik van het woord taalpurist, dat wil zeggen: iemand die zijn taal verschoond* wil houden van anderstalige invloeden. Voor iemand die slechts van correcte spelling houdt is er volgens mij geen woord.
Maar dát heb ik nooit gezegd, dat je twee schrijfvormen in één zin moet gebruiken.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 23:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vast wel. Maar het is toch geen gezicht om twee schrijfvormen in één zin te hebben. Dat het correct is, daar doe ik niets aan af. Maar het doet wel pijn aan de ogen [afbeelding]
Nooit van gehoord en het is ook niet waar. Dat zou betekenen dat ikquote:Overigens gaat dat 'niet voluit schrijven' van getallen niet op aan het begin van een zin. Een zin die begint met een getal, begint met het uitgeschreven getal.
Dan schrijf je toch: "Mijn wagen kostte 327.912 euro, maar dan heb je ook wat."quote:Op donderdag 1 november 2007 09:18 schreef Frollo het volgende:
[..]
Maar dát heb ik nooit gezegd, dat je twee schrijfvormen in één zin moet gebruiken.
Wanneer je meerdere getallen in een zin hebt en minstens een daarvan moet in cijfers geschreven worden, dan doen de andere getallen gewoon mee.
[..]
Nooit van gehoord en het is ook niet waar. Dat zou betekenen dat ik
'Driehonderdzevenentwintigduizendnegenhonderdtwaalf euro, zoveel kostte mijn wagen, maar dan heb je ook wat' moet schrijven.
Onzin.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 23:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Overigens gaat dat 'niet voluit schrijven' van getallen niet op aan het begin van een zin. Een zin die begint met een getal, begint met het uitgeschreven getal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |