abonnement Unibet Coolblue
pi_53696072
quote:
Op maandag 27 september 2004 21:22 schreef Oxymoron het volgende:
Op verzoek van Lois hier een topic over kinderen met autisme.
Ikzelf ben ervaringsdeskundige omdat ik zelf autisme heb. Met dit topic kan ik (en andere FOK!kers die ervaring hebben met autisme) wellicht ouders, geïnteresseerden en lurkers helpen met info, (opvoedings)adviezen etc.

Onder 'autisme' wordt in dit topic alle vormen van autisme bedoelt, zoals PDD-NOS, het Syndroom van Asperger en kernautisme.

Voor meer info over autisme, kijk eens op Site van de stichting Autsider, of
Site van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, of
Engelstalige site over het Syndroom van Asperger, of
Startpagina autisme.
Ook handig is een Korte uitleg autisme en aanverwante stoornissen

Verschillende Fok!kers hebben mij al geholpen (oa. in de topics Studieswitch? en Koken is moeilijk door autisme (tips?) en daarom wil ik een bescheiden 'zet' terug doen. Misschien dat ik een keer de vraag 'Waarom doet tie nou zo?' kan beantwoorden, of mee kan denken met een probleem.

P.S. Laat dit geen (verkapt) zelfdiagnose topic worden, want die zijn er al genoeg/teveel in R&P. Ga in geval van twijfel naar een huisarts/CB en vraag een doorverwijzing. Per mail kan ik ook adressen doorgeven van goede instanties.

Groetjes Oxymoron.
Deel 1: (ouders van) kinderen met autisme
Deel 2: (ouders van) kinderen met autisme deel 2
Deel 3: (ouders van) kinderen met autisme deel 3
Deel 4: (Ouders van) kinderen met autisme deel 4
Deel5: (Ouders van) kinderen met autisme deel 5
Deel 6: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 6
Deel 7: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 7
Deel 8: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 8
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_53696138
Oxy, je schreef dat inderdaad eens dat je absoluut geen kinderen wilt. Dat je er niet eens aan wilt denken hoe je die maakt. Ik denk dat jij, zeker wat zoiets betreft, veel meer beperkt wordt door je autisme dan bijv. Pruk. Weet je al wat je wilt doen met die sterilisatie?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_53712855
Hier zitten we momenteel druk in de fase, welke kant moeten we met onze zoon op?
Omdat hij ook nog taal/spraakproblemen heeft is het nu een getouwtrek tussen begeleiding op het taal gebied, of op het autistisch gebied. Een rugzakje aanvragen kan maar voor een gebied, maar hij heeft het zo hard nodig, om bij allebei begeleid te gaan worden, waarbij we dus tegenstrijdige adviezen krijgen.
Gisteren heeft hij voor het eerst een grote uibarsting gehad, sinds dat hij zelf ook weet, dat hij autisme heeft. Hij probeerde er ook aardig misbruik er van te maken: ik wil dit, en dat moet ook, want je weet toch dat ik autisme hebt, was de veel gehoorde zin, in zijn boze bui. Moeilijk om dan echt met beide benen op de grond te blijven staan... We hebben als ouders ook afgesproken, dat we hem absoluut geen uitzonderingspositie willen plaatsen in ons gezin en proberen om toch zo ' normaal' mogelijk op te voeden, voor zover, dit binnen zijn mogelijkheden ligt....
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_53713533
tvpddnos

Lukas komt nu vaak wat langer thuis. Gaat maar om een paar uurtjes, maar ik wil echt voorzichtig opbouwen, zowel voor zijn balans als om mijzelf niet meteen weer voor de leeuwen te gooien (ik slaap voor het eerst sinds 6,5 jaar door de afgelopen 3 weken, ter illustratie).
Vorig weekend hadden we bezoek, en ik had hem naar de kermis meegenomen, dat was al op het randje voor ons allebei. (Nu is de kermis op zichzelf al een gruwelijke plek die om napalm vraagt, maar met ons tweetjes is dat helemaal extreme sports natuurlijk )
Zondag maar poffertjes bakken ofzo
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:15:11 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53717392
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 08:53 schreef tries het volgende:
Hier zitten we momenteel druk in de fase, welke kant moeten we met onze zoon op?
Omdat hij ook nog taal/spraakproblemen heeft is het nu een getouwtrek tussen begeleiding op het taal gebied, of op het autistisch gebied. Een rugzakje aanvragen kan maar voor een gebied, maar hij heeft het zo hard nodig, om bij allebei begeleid te gaan worden, waarbij we dus tegenstrijdige adviezen krijgen.
Gisteren heeft hij voor het eerst een grote uibarsting gehad, sinds dat hij zelf ook weet, dat hij autisme heeft. Hij probeerde er ook aardig misbruik er van te maken: ik wil dit, en dat moet ook, want je weet toch dat ik autisme hebt, was de veel gehoorde zin, in zijn boze bui. Moeilijk om dan echt met beide benen op de grond te blijven staan... We hebben als ouders ook afgesproken, dat we hem absoluut geen uitzonderingspositie willen plaatsen in ons gezin en proberen om toch zo ' normaal' mogelijk op te voeden, voor zover, dit binnen zijn mogelijkheden ligt....
Nou, autisme of niet, maar ik geloof dat ik er juist helemaal geen moeite mee zou hebben op het moment dat hij er misbruik van probeert te maken.
Makkelijk gepraat natuurlijk vanuit hier, zonder enige ervaring met dit soort dingen, maar volgens mij is het hek echt van de dam als je daar in mee zou gaan.
***
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:40:13 #6
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_53717962
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 16:49 schreef YPPY het volgende:
Oxy, je schreef dat inderdaad eens dat je absoluut geen kinderen wilt. Dat je er niet eens aan wilt denken hoe je die maakt. Ik denk dat jij, zeker wat zoiets betreft, veel meer beperkt wordt door je autisme dan bijv. Pruk. Weet je al wat je wilt doen met die sterilisatie?
Ja misschien, klopt dat wel.

Met de sterilisatie weet ik het nog niet. Ze hebben wel uitgelegd, dat je dan echt niet meer, zwanger kunt raken.
Ik wil dat ook niet.
Maar, het is wel, een grote beslissing.
Nu heb ik geen vriend/verkering (ook nooit, gehad). Maar stel je voor, dat ik ergens alleen loop, of fiets, en ik krijg te maken met misbruik, of verkrachting, dan wil ik geen kind krijgen.
Een abortus gaat in, tegen mijn geloof. Misschien beter om toch te, sterilizeren.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_53722438
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 14:37 schreef Oxymoron het volgende:
Zo hee, dat vind ik wel knap en moeilijk te begrijpen, dat je een kind gaat krijgen, Pruk.

Later toegevoegd:
Ik bedoel, hoe word je zwanger, hoe ben je zwanger tijdens de zwangerschap, hoe doe je alles, etc etc.

Mij is, afgeraden ooit kinderen te krijgen. Eens in de zoveel tijd, beginnen ze over, sterilizatie. Maar ik wist niet, dat je met autisme ook zwanger mocht raken.
Welke vorm van autisme heb jij, Pruk?
Nouja, ik denk dat er ook een groot verschil tussen de sterkte van het autisme. Overigens is het niet zo dat je niet zwanger MAG raken. Dat is NOOIT het geval. Ik kan me echter wel voorstellen dat het in sommige gevallen verstandiger is om niet zwanger te raken, maar dat is natuurlijk een heel andere insteek.
Sterilisatie is iets wat in mijn ogen nooit afgedwongen zou moeten worden. Ik kan me voorstellen dat je in je achterhoofd houdt "wat als mij iets overkomt", maar statistisch gezien zou de kans dan eigenlijk heel klein zijn dat je zwanger zou worden. En wat als je nu wel die sterilisatie doet en je komt uiteindelijk toch iemand tegen? Ik denk dat het ook voor jou een optie is om een kind op te voeden, zij het wellicht met extra hulp (maarja, die acht ik dus zelf ook nodig te hebben ) Hoe dan ook, het is een heel dappere en moedige beslissing, welke beslissing je ook zal maken.

Ik heb zelf een vorm van autisme die door de een omschreven wordt als PDD-NOS, door een ander als Asperger en de derde zegt dat het niet in te delen is en dat ik simpelweg een stoornis heb in het autistisch spectrum Ik gok dus maar op het laatste Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je getest wordt.
  Jubileum moderator donderdag 11 oktober 2007 @ 19:34:40 #8
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_53869409
Ik heb nieuws! NIEUWS!!
Eva gaat, na de kerstvakantie, naar school naar het ZML onderwijs

Ik werd gisteren gebeld door Eva's dagverblijf, ze is uitvoerig getest en nav die resultaten is toch wel duidelijk geworden dat ze vooral emotioneel enorm gegroeid is. Ook zien ze dat ze uitdagingen zoekt, in de vorm van leerstof.
Ze vinden haar dus rijp voor het ZML onderwijs

Als alles op tijd rondkomt met de diverse indicaties e.d. dan gaat ze vanaf 1 januari naar het onderwijs

We zijn helemaal ondersteboven, emotioneel en onvoorstelbaar trots.

[ Bericht 6% gewijzigd door Lois op 11-10-2007 20:22:28 ]
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_53869475
Eva Stoer wijfie Dat doe je toch maar mooi
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  donderdag 11 oktober 2007 @ 19:48:13 #10
108648 cattie
lieve moeder
pi_53869719
Geweldig Lois! Wat fijn!
  donderdag 11 oktober 2007 @ 21:42:44 #11
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_53872284
Daar mag voor gejompeld worden Lois Wat een kanjertje hebben jullie toch Helemaal geweldig
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  donderdag 11 oktober 2007 @ 21:51:52 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_53872547
Lois
stormy waters...
sailin'
  donderdag 11 oktober 2007 @ 21:55:38 #13
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_53872632
Dat is FANTASTISCH nieuws!!!
pi_53872814
Lois, wat een geweldig goed en leuk nieuws

Heeeeeeeele dikke kus voor jullie allemaal
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_53873888
Mooi nieuws zeg Ben hartstikke blij voor jullie, wat een mijlpaal!!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_53874022


Wat een heerlijk nieuws!
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 11 oktober 2007 @ 23:05:55 #17
95752 crew  Chell
Kluns
pi_53874927
Wat goed!!! Eva naar school!!!
pi_53874972
Jeetje, wat fijn voor Eva, maar ook voor jullie!!! Geweldig!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_53874984
lois wat een goed nieuws
mama van 3 kids!
pi_53879152
Wat ontzettend verschrikkelijk keigaaf. Eva gaat naar school.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:12:12 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53879736
Supernieuws!
***
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:45:49 #22
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_53880347
Super nieuws Lois!!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:46:58 #23
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53880365
Nou, dat is me inderdaad goed en mooi nieuws, zeg! Wat zullen jullie trots zijn en wat fijn dat ze haar daar (ook al is dat terecht) zo goed volgen dat ze zien dat ze er klaar voor is. Dat merken jullie als ouders ook, denk ik, heel prettig om daarin ondersteund te worden door deskundigen, lijkt me. Maar wat knap en wat fijn dat ze zo goed gaat!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:47:34 #24
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_53880377
Lois, wat gaaf!!!! Ben benieuwd hoe dat zal gaan...
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_53880525
Wat geweldig zeg!!! Gefeliciteerd met dit prachtige nieuws!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:21:30 #26
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_53883483
Eva

Wauw wat een nieuws!!
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:50:35 #27
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_53888839
Wauw wat een geweldig nieuws!

Eva, you go girl!
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:00:49 #28
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_53889036
Wat goed, voor Eva!
Wat is ZML onderwijs eigenlijk?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:34:48 #29
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53891228
Allereerst voor Eva
Top gedaan meid

quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 17:00 schreef Oxymoron het volgende:
Wat goed, voor Eva!
Wat is ZML onderwijs eigenlijk?
Zml staat volgens mij voor Zeer Moeilijk Lerend
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 19:11:46 #30
11682 Moonah
Jolie femme
pi_53892073
Oh Lois, wat enorm fijn voor jullie!
En vanuit beroepsperspectief: Wat heerlijk verfrissend om te lezen! Ik heb altijd de andere kant van de medaille, als ik met ouders in gesprek moet, dat hun kind wrs beter tot zijn/haar recht komt op het speciaal onderwijs.

Zo. heb ik meteen een tvp om eens wat regelmatiger bij te lezen in dit topic.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 20:21:36 #31
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_53893653
Gefelicteerd, Lois, Clark, Iris en Eva! Een mooie beloning voor jullie allemaal, en een prachtige prestatie van
Eva.
Ik wens jullie nog een lange (na)geniet tijd van dit heerlijke nieuws.
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 22:13:57 #32
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53896199
Wat fijn Lois
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_53896368
goed zeg Lois!! gefeliciteerd! ook wel heel spannend lijkt me, ze had 't zo naar haar zin op haar huidige plek (was dat niet ook een school eigenlijk?). ik hoop van harte dat ze zich op die ZML- school ook goed thuis gaat voelen.
  Jubileum moderator zaterdag 13 oktober 2007 @ 18:48:53 #34
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_53911159
Inmiddels hebben we al bericht dat de indicatie-aanvraag niet goed was ingevuld en dus niet wordt behandeld. Bureaucratisch gedoe allemaal. Na de herstvakantie ga ik wel even overleggen met de orthopedagoge van het dagverblijf, we hebben het samen ingevuld nl. Zal je zien dat het door dit soort vertragingen allemaal weer moet worden uitgesteld.

Ik vind het spannend hoor, Eva moet ineens wel heel veel gaan achterlaten. Een plek waar ze zo ontzettend veel geleerd heeft en zo ontzettend gegroeid is. Een veilige plek inruilen voor iets nieuws is voor niet alleen voor Eva eng, ook wij hebben het er best moeilijk mee. Gelukkig hebben we nog even om eraan te wennen. Eva weet het nog niet, van de school, omdat het veel te ver weg is nog. Ze gaan op het dagverblijf eind december wel beginnen met de voorbereiding en dan doen wij dat thuis natuurlijk ook.
Ik ben ook nog driftig op zoek naar naschoolse- en vakantie opvang, iets wat in het ZML onderwijs niet verplicht is en dus ook bijna niet bestaat. Maar ja, deze papa en mama moeten gewoon werken helaas, dus hebben we het wel nodig.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 19:17:31 #35
24188 Belana
kloon van belana
pi_53911675
wat raar nou toch weer dat BSO niet verplicht is voor die scholen juist ook die kinderen hebben opvang nodig, ik snap dat soort dingen niet hoor
stormy waters...
sailin'
pi_53911764
Wat fijn en ook ontzettend spannend voor jullie!!

Gaat Eva dan naar een "gewone" ZML school of nog wel specifike school/klas voor autisme?

Erg stom dat BSO voor ZML scholen dan weer niet verplicht is.
Neem anders contact op met je contactpersoon bij stichting MEE, die hebben als het goed is wel een overzicht van BSO en vakantieopvang mogelijkheden.
pi_53929311
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 19:34 schreef Lois het volgende:
[ afbeelding ] Ik heb nieuws! NIEUWS!! [ afbeelding ]
Eva gaat, na de kerstvakantie, naar school naar het ZML onderwijs

Ik werd gisteren gebeld door Eva's dagverblijf, ze is uitvoerig getest en nav die resultaten is toch wel duidelijk geworden dat ze vooral emotioneel enorm gegroeid is. Ook zien ze dat ze uitdagingen zoekt, in de vorm van leerstof.
Ze vinden haar dus rijp voor het ZML onderwijs

Als alles op tijd rondkomt met de diverse indicaties e.d. dan gaat ze vanaf 1 januari naar het onderwijs

We zijn helemaal ondersteboven, emotioneel en onvoorstelbaar trots.
Gefeliciteerd!!!!!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_53930865
Vakantieopvang voor ZML kinderen wordt vaak aangeboden door een zorgaanbieder. Hier is het bijvoorbeeld drie weken lang, in een dagcentra. Dat weten ze op de nieuwe school vast ook wel. En anders zeker bij MEE. Echt goed van Eva.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_53991452
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 19:17 schreef Belana het volgende:
wat raar nou toch weer dat BSO niet verplicht is voor die scholen juist ook die kinderen hebben opvang nodig, ik snap dat soort dingen niet hoor
Ik wel. Het heeft namelijk allemaal met geld te maken. Een BSO is relatief goedkoop op te zetten, maar een BSO voor een ZMLK, MLK en meer van die afkortingen vergt speciale, dus relatief dure, hulp en locaties. Je kan er niet zomaar 1 beginnen.

Zwaaibaai ziet opeens een gat in de markt....

Dikke vette tvpdd trouwens.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_54004049
Wat fijn voor Eva en jullie ! Ik hoop dat ze het onwijs naar haar zin heeft in het ZML-onderwijs


en geweldig die bureaucratie *not*
pi_54004095
Kennen jullie de beleidehond voor kinderen met autisme al? Echt een mooi iets. Er zijn nu drie honden aan het werk en de vierde wordt opgeleid.

Tip voor een boek geschreven door de moeder van een jongen met autisme: http://www.jelmereninge.nl/
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54010588
quote:
Tip voor een boek geschreven door de moeder van een jongen met autisme: http://www.jelmereninge.nl/
Ik heb net even op de website gekeken, wat een herkenning!

Hier zijn we vandeweek ook een stap in de goede richting gegaan. School is eindelijk overtuigd, dat er noodzaak is om een rugzak aan te vragen. Dit wilde ze niet doen, omdat ze volgend jaar ook weer een aan moeten vragen voor het voortgezet onderwijs.... en dat vonden ze dubbel werk.

Alleen lijkt het wel, als er een deur open gaat, dat er dan achter mij weer twee dicht geslagen worden....
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  Jubileum moderator donderdag 18 oktober 2007 @ 19:16:22 #43
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54015636
Zo gaat dat meestal met instanties Tries, 1 stap vooruit, 2 stapjes terug. Dat is helaas ook mijn ervaring....

Yppy, dank je wel voor de tip! Ik had hem ook al van JustMe gekregen, dezelfde tip en ik wil hem echt bestellen. Hij staat op mijn verlanglijstje, samen met nog wat boeken van de site van de NVA.

Even een dubieuze kijktip: Vanavond half 10, rtl4, de Babyfluisteraar. Het gaat over Paul Haarhuis en zijn autistische zoontje.
Dubieus zeg ik want ik weet niet zo goed wat ik met die babyfluisteraar moet, maar ik ga zeker even kijken.


Owja vergeet ik nog bijna waarom ik hier kwam.
Morgenochtend heeft Eva haar 1e afspraak bij de speciale tandarts in het Medisch Centrum Alkmaar.
Ik heb een pak papier ingevuld, echt dat kind kost een heel bos met al die instanties, en we gaan voor een intake + rontgenfoto's (als dat mogelijk is).
Ben heel benieuwd...

[ Bericht 23% gewijzigd door Lois op 18-10-2007 19:25:14 ]
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_54018789
Er komt hopelijk een tijd dat dat allemaal digitaal kan en je niet elke keer hetzelfde papier in hoeft te vullen
pi_54019095
Ik heb de fluisteraar trouwens net gezien en ik vond het heel indrukwekkend (maar komt dat wellicht ook omdat we Paul Haarhuis eigenlijk allemaal kennen )
  Jubileum moderator donderdag 18 oktober 2007 @ 22:03:40 #46
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54019145
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik sommige dingen niet kan verklaren, zoals de tandeborstels e.d. maar dat de meeste uitspraken op zo'n beetje alle autistjes van toepassing is hoor.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_54019510
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 22:03 schreef Lois het volgende:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik sommige dingen niet kan verklaren, zoals de tandeborstels e.d. maar dat de meeste uitspraken op zo'n beetje alle autistjes van toepassing is hoor.
Ja, dat wel, maar ik denk dat ik op een andere manier zou kijken als het bij iemand zou zijn die ik echt neit zou kennen (voor zover je natuurlijk iemand echt kent )
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 07:16:19 #48
24188 Belana
kloon van belana
pi_54025615
lois, sterkte vandaag met Eva bij de tandarts!
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:35:37 #49
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54037779
Vandaag met Eva even naar de kindertandarts geweest. Nou ja even..... We zijn ruim 2 uur bezig geweest.

Eerst inschrijven en een ponsplaatje maken, en dan weer even wachten...
Dan rontgenfoto's maken, een apparaat waarin haar gezichtje werd vastgezet en er rondom een ding ging draaien. Ze vond het gelukkig heel erg grappig maar ik heb wel 10 keer gehoord "echt heel stil staan hoor!" en dat kan ze helemaal niet.
Daarna weer even wachten....
Daarna naar een hele lieve kindertandarts die heel erg veel vragen stelde, en heel lief met Eva was. Echt super Zo lief was ze dat Eva wel even haar kiesjes wilde laten tellen door haar, zodoende kon ze nog even een blik in haar mondje werpen.
Zij zag gelijk ook waarom poetsen zo moeilijk gaat aan de onderkant, want Eva stopt haar tong er steeds voor, ook voor het spiegeltje. Boven is geen probleem, onder is erg moeilijk. Juist daar is alles zo afgesleten door haar tong, en dus is nader onderzoek wel nodig.
Toen kwam de rontgenfoto op het scherm, nou Eva had wel 100 tanden Hij was zo ongelooflijk bewogen, er was gewoon geen kaas van te maken.


Besloten werd dat Eva echt even onder narcose nader onderzocht moet worden, en zo nodig behandeld. Het plan is nu om Eva onder narcose te brengen, foto's te maken (dan ligt ze wel stil) en alles goed te bekijken. Dan wordt er een behandelplan opgesteld, komt de tandarts ons even informeren wat ze gaan doen en gaan ze gelijk behandelen.
Ze hebben er ruim 2.5 uur OK tijd voorgeboekt, dan hebben ze even de tijd.
Toen ik opmerkte dat dat net zo lang was als haar as. oogoperatie veerde de tandarts helemaal op, konden we dat niet combineren? Ik vond het geweldig dat ze zo meedacht, maar helaas is haar oogoperatie in een ander ziekenhuis en kan het niet. Het feit dat ze dat wel had bedacht vond ik echt geweldig

Na de tandarts door naar de Anesthesist, voor de intake. Na lang wachten daar eindelijk aan de beurt, kort vraaggesprekje, en weg mochten we weer.
Door naar opname, om de datum te regelen. Ze hadden een plekje in november, net na haar oogoperatie, echt 3 dagen later. Het wordt op ons verzoek dus januari, om Eva goed de tijd te geven om bij te komen van haar oogoperatie, we worden nog gebeld over de exacte datum.
Het was een ochtend vol wachten maar Eva heeft het geweldig gedaan. Ze vond het heel erg eng allemaal maar het is erg meegevallen voor haar. Ze gaf wel 100 keer aan vooraf dat ze niet naar de tandarts wilde maar achteraf zei ze dat ze de tandarts heel lief vond en niet eng.
Fijn!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:43:47 #50
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54037958
Wat fijn om te lezen dat het zo goed gegaan is!
En vooral ook dat die mensen daar echt snappen waar ze mee bezig zijn en dus met jullie meedenken over wat de beste manier is om Eva te behandelen!
***
pi_54038598
Wat fijn dat er van die speciale tandartsen zijn. En goed gedaan van Eva zeg
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 20:42:27 #52
24188 Belana
kloon van belana
pi_54039258
wat fijn om ook eens een goeie ervaring te hebben!!
stormy waters...
sailin'
pi_54039301
Echt super dat het ook zo kan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54040217
Wat super trouwens dat die arts zo meedacht!
pi_54042844
Heb je contact gehad met het ziekenhuis om te kijken of 't echt niet kan? Soms huren ze nl wel eens specialisten in voor operaties, die komen dan over uit een ander ziekenhuis. Zou fijn zijn als 't toch kon.
En super dat 't zo goed ging vandaag
pi_54083068
Gewledig zeg ! Ik ken de tandartsen wel omdat ik in de buurt van alkmaar woon en in mijn klassen diverse leerlingen zitten die daar heen gaan. Hoe groter de mond, hoe banger het kind lijkt wel.

Succes in elk geval en fijn dat ze zo meedenken !
pi_54159217
Even een vraagje. Ik meende vandeweek iets gelezen te hebben, dat er gisteren iets op tv kwam over en voor kinderen met autisme. Helaas kan ik nergens meer dit terug vinden. heeft iemand dit ook mee gekregen?
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:47:57 #58
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_54177695
Dat weet ik niet, Tries.
Wel weet ik dat er woensdag aanstaande, om 17.05 op Ned 3 een programma komt, De vreemde Eend.
Dat gaat deze keer over Asperger.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_54261319
Tweede kindje van mijn neef lijkt autistisch te zijn. ...LIJKT vooralsnog.
Hij heeft een taalachterstand van een Jaar (Kind is 2.5 nu) en mijn schoonzus (Psycholoog) heeft op verzoek van de ouders een test gedaan welk bij 1 punt aanduide dat er sprake zou zijnn van autisme.

Nu is mijn schoonzus een lief mens maar kan ook een enorme bitch zijn.
Haar persoonlijke uitspraak (niet tegen de ouders) is dat ze liever een down kindje dan een autistisch kind zou hebben.

Ik vind dat walgelijk.

Ik heb kleine Jimmy een paar keer over de vloer gehad en hoewel verlegen komt ie lekker los en de tweede keer dat ik de kleine ooit zag en vroeg of ie met mij mee kwam ontwortelde hiij zich van pa en klom in mijn armen.

Op mij komt dat toch niet typisch autistiesch over... OK toegeven ik weet niet hoe hij taalvaardig ontwuikkeld zou moeten zijn.... maar misschien is ie gewoon een beetje langzaam.

Ouders zien het in ieder geval van de zwaarste zijde in .... zal de kleine ooit zelfstandig kunnen zijn etc..... Ik heb zelf het gevoel dat als we het niet over de zwaardere vormen hebben .... het allemaal wel mee zal vallen.

Niet iedereen is hetzelfde en "vroeger" heette ADHD gewoon een actief etterballetje en Autisme waren "einzelgangers welk vaak ergens in uitmuntte"

Ik wil niets af doen aan de stoornis maar die psychologen moeten zichzelf ook aan het werk houden.
En met een beetje aandacht op de juiste plaats heeft idd nog noit iemand verkeerd gedaan.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 12:34:35 #60
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54261764
In wiens ogen lijkt hij dan autistisch te zijn?

Een taalachterstand van een jaar lijkt mij namelijk wel erg weinig om gelijk met zo'n vermoeden aan te komen zetten. En als die test van die psycholoog-schoonzus ook maar op 1 punt autisme aanwees denk ik dat jullie het in een andere hoek moeten zoeken. Bijna iedereen scoort wel wat op dat soort tests.

Mss eens logopedie overwegen?
***
pi_54263892
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 12:34 schreef Brighteyes het volgende:
In wiens ogen lijkt hij dan autistisch te zijn?

Een taalachterstand van een jaar lijkt mij namelijk wel erg weinig om gelijk met zo'n vermoeden aan te komen zetten. En als die test van die psycholoog-schoonzus ook maar op 1 punt autisme aanwees denk ik dat jullie het in een andere hoek moeten zoeken. Bijna iedereen scoort wel wat op dat soort tests.

Mss eens logopedie overwegen?
Schoonzus is Consultant Kinder Psychologe
Nicht in de familie is logopediste.

De vader van die kleine maaklte zich wat zorgen omdat Jimmy achter liep met zijn taal in vergelijk met zijn twee zussen en broertje.

Kortom je vraagt een familielid om een assesment te doen. (Ik weet het domdomdomdomdom)
Daarnaa heft nichtje dus de taalachterstand gezet op een jaar of anderhalf.

Ben gewoon ook even aan het afreageren hier op de schoonzus hoor.
neef in kewsstie is een aardige gozer, maar hij kan overbezorgd raken, en ik voel met hem mee.
De down opmerking vond ik daarbij zo dom (die is alleen gemaakt tregen mj n vrouw niet tegen de vader van het Jimmy)
En daarbij is het een TVP om eens te kijken hoe anderen dat doien, vinden, en om mijn aangetrouwde neef dus een beetje hart onder de riem te kunnen steken

Maat van mij van de TH was ligt autistisch en nog een college met een part-time baan gehad die echt wel wat zwaarder was.
Ik heb gewoon het idee dat autisme, alhoewel niet makkelijk voor de ouders, toch echt niet het einde van de wereld is. Iedereen stelt zich meteen het ergste voor bij het horen van zoiets.

Een kind met een bochel is ook niet meteen de klokkeluider van de Notre Dam
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 14:59:23 #62
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54264078
Ah ok, dan snap ik het beter.

Wat ik er zo van lees is het in dit geval iets wat zomaar uit de lucht gegrepen is. Ik zou eens langs de huisarts gaan vanwege de spraak-achterstand en dan eens kijken wat men van daaruit zegt.

Over je stukje van dat 'einde van de wereld'... natuurlijk is het dat niet, maar vergeet niet dat het echt geen kattepis hoeft te zijn ook. Het heeft vele gradaties.

Ik sprak toevallig dit weekend een moeder van een 19-jarige jongen die (zwaar) autistisch en daarnaast ook verstandelijk gehandicapt is en zij gaf zelf aan te denken dat down syndroom in sommige gevallen wel eens 'makkelijker' zou kunnen zijn dan de mate van handicap die haar zoon heeft, dus zo gek is de gedachte van je schoonzus niet.
Maar ik denk dat ze dan een andere autist dan iemand met een lichte vorm van autisme in gedachten heeft...
***
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:20:22 #63
66397 tries
ehm.......
pi_54265340
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 14:48 schreef desiredbard het volgende:


Ik heb gewoon het idee dat autisme, alhoewel niet makkelijk voor de ouders, toch echt niet het einde van de wereld is. Iedereen stelt zich meteen het ergste voor bij het horen van zoiets.
Nou mijn wereld stortte wel even in, toen ik het hoorde. Ook een kind met taalproblemen/achterstand, en zelfs de logopediste heeft nooit aan autisme gedacht! Een kind met taalachterstand hoeft dus niet per definitie autist te zijn. Hadden we het maar geweten, dan had dat veel ellende, onderzoeken etc kunnen besparen.
Tuurlijk is het niet het einde van de wereld... maar iedereen wil toch het liefst dat zijn of haar kind "normaal' is?
Wij ook, maar nu we het weten, verklaart het voor ons wel een heleboel, waardoor we de dingen anders aan kunnen pakken, en dat geeft weer een behoorlijke portie hoop voor de toekomst!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:20:52 #64
66397 tries
ehm.......
pi_54265351
ik heb het televisieprogramma gevonden:

Uitzending 'Vreemde e.e.n.d.' over syndroom van Asperger
Vreemde e.e.n.d., eigenlijk erg normaal dus!
Vreemde e.e.n.d is een programma van VPRO's Villa Achterwerk en gaat over het leven van kinderen die 'zo uniek zijn dat ze vreemd lijken'. Eind oktober worden vier nieuwe afleveringen uitgezonden op Nederland 3.

De tweede aflevering van Vreemde e.e.n.d gaat over Jesse, een jongen met het syndroom van Asperger. Deze aflevering wordt uitgezonden op woensdag 31 oktober, rond 17.05 uur op Nederland 3.

Jesse is geboren met het syndroom van Asperger, een autistische stoornis. Alles gaat voor Jesse net iets anders: “Dat is een beetje dat de telefoonkabels in je hoofd verkeerd verbonden zijn.”

Wat is er dan anders aan Jesse? Heeft het iets te maken met asperges? Jesse keert zichzelf helemaal binnenstebuiten en legt alles uit!


Datum 31-10-2007
Locatie TV, Nederland 3
Tijdstip rond 17.05 uur
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_54265561
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 14:59 schreef Brighteyes het volgende:
Ah ok, dan snap ik het beter.

Wat ik er zo van lees is het in dit geval iets wat zomaar uit de lucht gegrepen is. Ik zou eens langs de huisarts gaan vanwege de spraak-achterstand en dan eens kijken wat men van daaruit zegt.
miz juist ware het niet dat de schoonzus gequalificeerd kinderpsycholoog is en nicht logopediste.
quote:
Over je stukje van dat 'einde van de wereld'... natuurlijk is het dat niet, maar vergeet niet dat het echt geen kattepis hoeft te zijn ook. Het heeft vele gradaties.
Vandaar ook de opmerking liever een down kindje van schooonzus tegen mijn vrouw die dat zo stoort.
dat mag haar persoonlijke mening zijn, maar volgens mij is ze knettergek.
Temeer kleine Jimmy bij slechts 1 punt de test haalde/ervoor zakte,
quote:
Ik sprak toevallig dit weekend een moeder van een 19-jarige jongen die (zwaar) autistisch en daarnaast ook verstandelijk gehandicapt is en zij gaf zelf aan te denken dat down syndroom in sommige gevallen wel eens 'makkelijker' zou kunnen zijn dan de mate van handicap die haar zoon heeft, dus zo gek is de gedachte van je schoonzus niet.
Zoals je zegt alles in gradaties, en hebben het in dat geval over gradaties en een dubbelle "aandoening" (bij gebrek aan een beter woord)

Vraagje:
In hoeverre komtt een "andere" verstandelijk handicap samen met autisme voor en vanaf wanneer wordt zoiets vastgesteld. Ik kan me voorstellen dat dat niet makkelijk is op een tweejarige en sommige dingen pas later aan het daglicht komen.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_54265709
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:32 schreef desiredbard het volgende:

Vraagje:
In hoeverre komtt een "andere" verstandelijk handicap samen met autisme voor en vanaf wanneer wordt zoiets vastgesteld. Ik kan me voorstellen dat dat niet makkelijk is op een tweejarige en sommige dingen pas later aan het daglicht komen.
Autisme is geen verstandelijke handicap

Maar om antwoord op je vraag te geven, ongeveer 80% van de autisten is verstandelijk beperkt en zo'n 10% van de verstandelijk gehandicapten is autistisch.
Autisme diagnostiseren ze meestal vanaf de kleuter leeftijd. Daarvoor is meestal wel duidelijk dat er ontwikkelingsproblemen zijn, maar wordt meestal nog niet de diagnose autisme gesteld.
pi_54266248
Ja hoi. Ik heb zelf wel eens geroepen dat ik liever spastisch zou zijn dan autistisch, want dan kon je het tenminste aan me zien. Daar werd toen ook zo op gereageerd, maar toch is het zo.
Die downopmerking is dus niet dom, maar best logisch. Ik denk dat het ook voor de ouders in veel gevallen een stuk makkelijker zal zijn als je aan het kind kan zien wat het mankeert (iets wat bij Down duidelijk te zijn is )

Overigens heb ik vandaag een gesprek gehad met een specialist en we zijn duidelijk een flink aantal stappen verder. Ik ben terecht ingedeeld in het autistisch spectrum met een performaal IQ van 151
Een groot voordeel is daardoor dat ik mijn "slimheid" dus in kan zetten om dingen te verdoezelen, maar dat werkt ook weer in mijn nadeel omdat het dan minder opvalt zeg maar. Nogal bijzonder verhaal was dat. In ieder geval gaat deze vrouw me begeleiden in de zwangerschap en ook na de bevalling en ze staat ook open om straks de kleine te begeleiden. Dit gaat al meteen vanaf de geboorte gebeuren met video's en dergelijke om dus inderdaad te kijken of er symptonen zijn en of zo kunnen we specifiek dingen filmen die niet goed gaat en waarbij we hulp nodig hebben (dus niet dat we gewoon een dag lang alles filmen, maar we mogen zelf de keuze maken wat we filmen).
pi_54266338
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:43 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Autisme is geen verstandelijke handicap
Dat zeg ik ook niet... Ik zei in hoevere komt autisme voor met een andere handicap.
Dan nog iets dat je beperkt is miz een handicap, en autisme is mental niet fysiek.
quote:
Maar om antwoord op je vraag te geven, ongeveer 80% van de autisten is verstandelijk beperkt en zo'n 10% van de verstandelijk gehandicapten is autistisch.
te onduidelijk, sorry.
Is inzake die 80% de beperking gevolg van het autisme, of hebben we hethier over een tweede "aandoening/afwijking"
Zoiets van ik loop moeilijk want ik heb platvoeten/ingegroeide teennagels/beide
quote:

Autisme diagnostiseren ze meestal vanaf de kleuter leeftijd. Daarvoor is meestal wel duidelijk dat er ontwikkelingsproblemen zijn, maar wordt meestal nog niet de diagnose autisme gesteld.
Dat klinkt logisch....
Ik had al zo'n gevoel dat het een beetje vroeg was.
Ik bedoel niet iedere kleuter die na twee flesje cola en een marsreep ronstuitert heeft ADHD

Ik moet wel toegeven dat je als zoiets dichtbij komt je je meteen zorgen maakt over je eigen.... maakt ie wel genoeg oogcontact...reageert ie op impulsen.
mAar vader van de kleinende kennende is dat er een die meteen het ergste van iedere situatie gaat vermoeden (ons kent ons) en toegeven relativeren betreffende een ander is makkelijker.
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 17:20 schreef Pruk het volgende:
Ja hoi. Ik heb zelf wel eens geroepen dat ik liever spastisch zou zijn dan autistisch, want dan kon je het tenminste aan me zien. Daar werd toen ook zo op gereageerd, maar toch is het zo.
Die downopmerking is dus niet dom, maar best logisch. Ik denk dat het ook voor de ouders in veel gevallen een stuk makkelijker zal zijn als je aan het kind kan zien wat het mankeert (iets wat bij Down duidelijk te zijn is )
Sorry voor mijn onduidelijkheid dan...maar zo werd het niet bedoeld.
Meer in de trant van een leven is echt niet mogenlijk met autisme.
Zelf het gevoel dat autisme toch wel redelijk geaccepteerd is in de maatschappij en tenminste niet misbruikt wordt zoals ADHD voor gedrag dat gewoon een schop obder het zitvlak verdient

Je redenatie is echter zo gek nog niet (dat ik dat zelf al niet gedaan heb op die manier ) maar als Ouder geredeneerd zou ik liever iets hebben dat uiterlijkheidshalve niet direct opvalt.
Ik lees dat je zelf autistisch bent? Mag ik vregaen hoe oud je bent wat je nu doet en hoe zwaar het je tegen/mee zit. Had jij, heb jij achterstand op bepaalde gebieden, waren Er fases waarop jij enorm voorlopt/voorliep?

(volledige post lezen volledige post lezen)
151... is heet dat niet asperge(r)s en is een subvariant van autisme.
Gefeliciteerd met de zwangerschap.

Ik kijk uit naar je antwoord (mag ook per PM, maar als mijn initiele gevoel op je post correct is kan ik iemand een hard onder de riem steken, die nu al wakker ligt van tehuizen en een kind dat nooit opnafhankelijk zal kunnen zijn.

[ Bericht 19% gewijzigd door desiredbard op 30-10-2007 17:38:02 ]
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_54266492
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 17:25 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet... Ik zei in hoevere komt autisme voor met een andere handicap.
Dan nog iets dat je beperkt is miz een handicap, en autisme is mental niet fysiek.
jawel, je zet namelijk andere tussen aanhalingstekens Je bedoelt het wellicht niet zo, maar zo komt het dus wel over (en zo kwam het op mij dus ook over).
Als autist heb je beperkingen, maar in de lichtere gevallen is er redelijk goed tot zeer goed mee te leven (mijn ervaring dan, ik denk dat elke autist dit anders ervaart).
quote:
te onduidelijk, sorry.
Is inzake die 80% de beperking gevolg van het autisme, of hebben we hethier over een tweede "aandoening/afwijking"
Zoiets van ik loop moeilijk want ik heb platvoeten/ingegroeide teennagels/beide
Die beperking kan het gevolg zijn van autisme, maar dat is lang niet altijd zo. Ik weet de precieze getallen niet uit mijn hoofd, maar het is zeker niet zo dat de platvoeten door de teennagels komen zeg maar
quote:
Ik had al zo'n gevoel dat het een beetje vroeg was.
In sommige gevallen is het al verstandig om op vroege leeftijd te letten op bepaalde punten, dat gaat straks dus ook bij mijn baby gebeuren, maar dat is puur omdat het kind het van de ouders meekrijgt en je dan gewoon een veel grotere kans hebt dat het kind ook een autistische stoornis heeft.
pi_54266678
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 17:25 schreef desiredbard het volgende:

Sorry voor mijn onduidelijkheid dan...maar zo werd het niet bedoeld.
Dat begreep ik inmiddels al
quote:
Meer in de trant van een leven is echt niet mogenlijk met autisme.
Zelf het gevoel dat autisme toch wel redelijk geaccepteerd is in de maatschappij en tenminste niet misbruikt wordt zoals ADHD voor gedrag dat gewoon een schop obder het zitvlak verdient
Nee, autisme is in mijn ogen niet echt geaccepteerd. Ik weet dat ik bepaalde dingen gewoon slechter kan en als ik aangeef waarom dan heeft iedereen zoiets van, je lult, dat heb jij helemaal niet, jij bent heel sociaal. Men kan soms niet inschatten hoe verschillend autisme kan zijn waardoor het moeilijk is ermee om te gaan. Tja, wat misbruik betreft, ook dat is denk ik niet anders, ook al hoor je het minder vaak. Op het moment dat ik echt last van mijn PDD heb, dan is dat overal in terug te zien en dan kan ik behoorlijk aanvallend zijn, als iemand mij dan aanvalt, dan zijn de rapen gaar en dan gaat het flink mis. Als ik dan achteraf afgekoeld ben, dan kan ik wel duidelijk aangeven dat het door de PDD komt, alleen is dat achteraf makkelijk praten
quote:
Je redenatie is echter zo gek nog niet (dat ik dat zelf al niet gedaan heb op die manier ) maar als Ouder geredeneerd zou ik liever iets hebben dat uiterlijkheidshalve niet direct opvalt.
[quote]
Juist bij iets wat opvalt krijg je veel meer begrip! Als jouw kind een been mist, dan is het duidelijk waarom het mank loopt en hoef je dat niet uit te leggen

[quote]
Ik lees dat je zelf autistisch bent? Mag ik vregaen hoe oud je bent wat je nu doet en hoe zwaar het je tegen/mee zit.
Vragen mag altijd Ik zal je ook het antwoord geven Ik ben 25 jaar. Op zich vind ik dat ik in de categorie "er valt redelijk goed tot goed mee te leven" val. Dit komt ook omdat je omgeving zich aan je aanpast en ik op dit moment echt goede hulp krijg. Zonder die hulp zou ik er veel meer moeite mee hebben, zeker nu tijdens zo'n onzeker iets als zwangerschap en dergelijke.

Maar, voor de rest ga ik er hier niet op in, want dat is niet de bedoeling van dit topic. Als je mijn ervaring wilt horen (of die van Oxymoron, die een andere vorm van autisme heeft), kun je het beste PM-en. Dit topic is echt bedoeld voor de ouders en voor vragen, maar niet voor ellenlange antwoorden over hoe een "oudere" autist zijn leven ervaart.
pi_54267206
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 17:43 schreef Pruk het volgende:

[..]

Dat begreep ik inmiddels al
[..]

Nee, autisme is in mijn ogen niet echt geaccepteerd. Ik weet dat ik bepaalde dingen gewoon slechter kan en als ik aangeef waarom dan heeft iedereen zoiets van, je lult, dat heb jij helemaal niet, jij bent heel sociaal. Men kan soms niet inschatten hoe verschillend autisme kan zijn waardoor het moeilijk is ermee om te gaan. Tja, wat misbruik betreft, ook dat is denk ik niet anders, ook al hoor je het minder vaak. Op het moment dat ik echt last van mijn PDD heb, dan is dat overal in terug te zien en dan kan ik behoorlijk aanvallend zijn, als iemand mij dan aanvalt, dan zijn de rapen gaar en dan gaat het flink mis. Als ik dan achteraf afgekoeld ben, dan kan ik wel duidelijk aangeven dat het door de PDD komt, alleen is dat achteraf makkelijk praten
Dat ken ik dus
Vriend van mij van de TH heeft dus een prima baan maar is , he hoe omschrijf je het, anders, idd moeilijker met oogcontact maken gaf het een beetje weg destijds en vragen helpt.
Die collega van me is "Sociaal gestoord" zou ik het moeten omschrijven, paniekaanval en om hele kleine dingen echt overstuur raken.
quote:
Vragen mag altijd Ik zal je ook het antwoord geven Ik ben 25 jaar. Op zich vind ik dat ik in de categorie "er valt redelijk goed tot goed mee te leven" val. Dit komt ook omdat je omgeving zich aan je aanpast en ik op dit moment echt goede hulp krijg. Zonder die hulp zou ik er veel meer moeite mee hebben, zeker nu tijdens zo'n onzeker iets als zwangerschap en dergelijke.
Kan ik me voorstellen, das zowiezo een zenuwen tijd.
quote:
Maar, voor de rest ga ik er hier niet op in, want dat is niet de bedoeling van dit topic. Als je mijn ervaring wilt horen (of die van Oxymoron, die een andere vorm van autisme heeft), kun je het beste PM-en. Dit topic is echt bedoeld voor de ouders en voor vragen, maar niet voor ellenlange antwoorden over hoe een "oudere" autist zijn leven ervaart.
Was de bedoeling ook niet en ik had je gepm-ed. Heeft weinig zin een Ier naar dit onderwerp te schoppen, tenminste als hij geen Nederlands kan lezen.
Maar ergens lijkt me dat toch de grote zorg ban een ouder..... hoe gaat mijn kind opgroeien.
Afgezien van de afwijking op fok te posten is het met jou en blijkbaar oxymoron wel goed gegaan.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:30:25 #72
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_54269855
Ik heb wel eens een gedragswetenschapper horen zeggen dat een van de verschillen voor ouders zit in de wederkerigheid.
Een kindje met Down is hier makkelijker toe in staat dan een kindje met autisme. (heel zwart-wit geschetst dan even).

Verder wil ik nog even opmerken dat ik het mooi vind hier te lezen hoe jullie omgaan met jullie bijzondere kindjes, zo geduldig, begripvol en vasthoudend (tov instanties ed.)
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Jubileum moderator dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:53:29 #73
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54270302
Heel erg waar PM-girl.
Hoewel Eva best leuk kan knuffelen, op haar tijd en op haar manier, is dat wel iets wat ik het meeste mis. Er gaan soms dagen voorbij zonder echt lief contact, dat is echt moeilijk.

Eva is in haar volgende fase qua ontwikkeling gekomen, ook zonder psych. tests had ik dit al kunnen weten. Eva zit in de fase "ik ben (sociaal-emotioneel) 2 en ik zeg nee'
Kom je eten Eva? Nee!
Zullen we aankleden Eva? Nee!
Gaan we spelen? Nee!
Bedtijd! Neeheeee!
Alles, maar dan ook alles is nee.
Gelukkig kunnen we haar soms nog afleiden met grapjes, of ik zeg iets als "maar dat doet D. (Eva's "vriendje" op school) ook hoor, die doet ook schone sokken aan 's morgens" en dat wil nog wel eens helpen.
Ik was alleen vergeten hoe vermoeiend het was bij Iris, en ik ben in 1 keer weer terug in de tijd.....

We blijven ons vasthouden aan het feit dat dit gezonde ontwikkelingen zijn maar soms...heel soms..... wordt je gek van frustratie
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_54271375
Ik kan het me voorstellen Lois, maar aan de andere kant denk ik dat het voor jullie wel heerlijk is om juist die gezonde ontwikkelingen ook te zien bij Eva. Of sla ik nu de plank volledig mis
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:54:10 #75
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54271646
Dat was idd ook wat die moeder tegen mij zei PM.
***
  Jubileum moderator woensdag 31 oktober 2007 @ 19:57:08 #76
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54289093
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 21:42 schreef Pruk het volgende:
Ik kan het me voorstellen Lois, maar aan de andere kant denk ik dat het voor jullie wel heerlijk is om juist die gezonde ontwikkelingen ook te zien bij Eva. Of sla ik nu de plank volledig mis
Nee helemaal niet misgeslagen Pruk, je hebt juist heel erg gelijk. Want hoewel ik quasi klaag ben ik eigenlijk loeiend trots en ongelooflijk blij dat ze nog ontwikkeld!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_54289477
Wat leuk dat Eva die fase heeft. Echt goed dat ze steeds zoveel verder komt. Ik heb het idee dat het allemaal zo veel vooruit is gegaan sinds ze naar het mkd (toch?) ging. Zo leuk om te lezen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54303714
Gevonden:

Consultatiebureau gaat autisme testen

Utrechts promotieonderzoek in praktijk gebracht

AMSTERDAM, donderdag
Jonge kinderen worden voortaan op consultatiebureaus getest op autisme.
Dat gebeurt met een test die in Nederland is ontwikkeld. Hiermee kan al op zeer jonge leeftijd autisme, maar ook verwante gedragsstoornissen, worden opgespoord. Autisme is tot op heden niet te genezen, maar kan wel worden behandeld. Voorwaarde is echter dat de stoornis zo vroeg mogelijk wordt aangetoond.
Nadat dr. Claudine Dietz eind september aan de Universiteit Utrecht promoveerde op haar test, is er nu subsidie beschikbaar gesteld om concreet hiermee aan de slag te gaan.
Gezondheidszorgpsychologe Dietz zegt dat er over een half jaar een vragenlijst met bijbehorende instructievideo beschikbaar komt voor de consultatiebureaus in ons land: „Daarnaast zijn we momenteel bezig om lezingen te geven voor de artsen van de consultatiebureaus.”
Voor haar promotieonderzoek hield dr. Dietz een grootscheepse proef in de regio Utrecht, waar 31.724 kinderen van veertien en vijftien maanden werden getest op autisme. Daarbij kwamen achttien gevallen aan het licht. „De proef toont vooral aan dat het eigenlijk weinig zin heeft om alle kinderen te testen. Waar het om gaat is dat je juist eerst een risicogroep eruit filtert.” De psychologe hield daarop een tweede proef: „Vervolgens bleken van de risicogroep maar liefst 42 van de 109 onderzochte kinderen aan autisme te lijden. In dit geval ging het om kinderen van rond de drie jaar.”
Voor beide proeven werd gebruik gemaakt van de zogenoemde ESAT-test, een vragenlijst gebaseerd op gedrag dat kenmerkend is voor autisme. Zo laten autistische kinderen afwijkend speelgedrag zien en reageren ze anders dan leeftijdsgenootjes op prikkels van buitenaf.

Handvatten
Ook ontwikkelde Dietz in haar onderzoek handvatten voor artsen van consultatiebureaus, waardoor ze sneller autistische gedragingen kunnen herkennen. Zo moeten de kinderartsen onder meer letten op brabbelen, sociale interesses, lachen naar een ander en het maken van gebaren.
De Nederlandse methode is wereldwijd de enige test waarmee al op heel jonge leeftijd uitsluitsel kan worden verkregen over autisme. De test zoals die straks aan het consultatiebureau wordt afgenomen, vindt op vrijwillige basis plaats.
De Artsenvereniging Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN) reageert positief op de ESAT-test. Voorzitter Elise Buiting: „We zijn het promotieonderzoek nog aan het bestuderen, maar de eerste resultaten zijn zeer veelbelovend.”

Telegraaf van vandaag.
  vrijdag 2 november 2007 @ 17:10:26 #79
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_54320202
quote:
Afgezien van de afwijking op fok te posten is het met jou en blijkbaar oxymoron wel goed gegaan.
Ja, met Oxymoron gaat het goed.
Hoewel ik naast, autisme ook Tourette en soms psychoses heb, gaat het sinds korte tijd weer goed en ik kan ook nieuwe dingen leren. Zoals, een training die ik nu krijg, om op mensen te reageren zonder heel boos of heel angstig, te worden.
Met dank aan de goede begeleiders!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  Jubileum moderator zaterdag 3 november 2007 @ 21:45:47 #80
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54346719
Vandaag hebben we kennis gemaakt met onze eigen "Yppy" oftewel de jongeman die Eva een paar uurtjes op zaterdag gaat begeleiden en stimuleren. Het is een ongelooflijke aardige jongen, die pedagogiek studeert en dit doet als bijbaan. Hij heeft enorm veel ervaring met autistische kindjes en dat was goed te merken in zijn benadering van Eva. Eva vond hem gelijk ook erg aardig en het klikte volgens mij wel tussen die 2.
Over 2 weken komt hij voor het eerst
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_54346854
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 21:45 schreef Lois het volgende:
Vandaag hebben we kennis gemaakt met onze eigen "Yppy" oftewel de jongeman die Eva een paar uurtjes op zaterdag gaat begeleiden en stimuleren. Het is een ongelooflijke aardige jongen, die pedagogiek studeert en dit doet als bijbaan. Hij heeft enorm veel ervaring met autistische kindjes en dat was goed te merken in zijn benadering van Eva. Eva vond hem gelijk ook erg aardig en het klikte volgens mij wel tussen die 2.
Over 2 weken komt hij voor het eerst
Wat fijjn ook dat het gelijk goed zat bij Eva
pi_54346898
Wat goed Lois, dat is dan toch redelijk vlug geregeld toch? Echt leuk voor Eva. En voor jullie ook natuurlijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54347346
quote:
Op donderdag 1 november 2007 19:16 schreef Pruk het volgende:
Gevonden:

Consultatiebureau gaat autisme testen

Utrechts promotieonderzoek in praktijk gebracht
[...]
wat grappig, ik dacht wat komt die naam (van de onderzoekster) me toch bekend voor! maar ik heb haar nog begeleid bij haar afstuderen (en ze was toen al erg goed ).

dit artikel uit 't nrc over haar onderzoek is ook erg helder vind ik.

lois, wat fijn dat jullie zo'n geschikte extra hulp gevonden hebben!
pi_54350910
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 21:45 schreef Lois het volgende:
Vandaag hebben we kennis gemaakt met onze eigen "Yppy" oftewel de jongeman die Eva een paar uurtjes op zaterdag gaat begeleiden en stimuleren. Het is een ongelooflijke aardige jongen, die pedagogiek studeert en dit doet als bijbaan. Hij heeft enorm veel ervaring met autistische kindjes en dat was goed te merken in zijn benadering van Eva. Eva vond hem gelijk ook erg aardig en het klikte volgens mij wel tussen die 2.
Over 2 weken komt hij voor het eerst
Misschien hele stomme vraag maar is dat iets waar jullie steeds bij moeten zijn of kan je na verloop van tijd ook met Iris iets leuks gaan doen? Of is het echt om jullie ook dingen te leren enzo?
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  zondag 4 november 2007 @ 09:30:03 #85
24188 Belana
kloon van belana
pi_54350967
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 21:45 schreef Lois het volgende:
Vandaag hebben we kennis gemaakt met onze eigen "Yppy" oftewel de jongeman die Eva een paar uurtjes op zaterdag gaat begeleiden en stimuleren. Het is een ongelooflijke aardige jongen, die pedagogiek studeert en dit doet als bijbaan. Hij heeft enorm veel ervaring met autistische kindjes en dat was goed te merken in zijn benadering van Eva. Eva vond hem gelijk ook erg aardig en het klikte volgens mij wel tussen die 2.
Over 2 weken komt hij voor het eerst
wat goed lois
stormy waters...
sailin'
  zondag 4 november 2007 @ 10:19:29 #86
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54351273
Wat fijn Lois!
En wat heerlijk dat 't meteen klikte met Eva
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Jubileum moderator zondag 4 november 2007 @ 18:42:49 #87
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54361760
quote:
Op zondag 4 november 2007 09:18 schreef MeNicole het volgende:

Misschien hele stomme vraag maar is dat iets waar jullie steeds bij moeten zijn of kan je na verloop van tijd ook met Iris iets leuks gaan doen? Of is het echt om jullie ook dingen te leren enzo?
Dat is helemaal geen stomme vraag hoor, het is inderdaad de bedoeling om ons te ontlasten. Dan kunnen wij meer dingen met Iris doen, of (zoals Belana al suggereerde van de week) gewoon even dingen met zijn 2en (iris even naar oma ofzo).
Ik vind het wel moeiijk hoor, om het uit handen te geven maar volgens onze Yppy groeien wij daar vanzelf ook in.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_54363565
Het zal inderdaad langzaam wennen zijn Lois. Daar zijn jullie natuurlijk doorslaggevend in.

De eerste keren kun je er natuurlijk gewoon bij blijven. Mijn oppaskind vond het bijvoorbeeld prachtig om mens erger je niet of memory te spelen. Die ouders hadden dat wel gehad na 10 keer. Dan kwam ik en ging ik spelletjes mee doen. Haar moeder kon dan rustig koken, een boekje lezen, een vriendin bellen, de was opzetten, dat soort dingen. Ze was al blij dat ze even niet met die dobbelsteen hoefde te gooien.
Ik ging natuurlijk vaak weg, fietsen, naar de stad, zwemmen, pannenkoeken eten, koekjes bakken bij mij thuis ofzo, maar dat kon ook. Het zal per kind verschillen hoeveel er kan. Nu denk ik dat Eva en 'mijn kindje' niet zo gek veel verschillen, maar zij was natuurlijk wel een stuk ouder.

Moraal van het verhaal: kijk hoe het gaat en je kunt je altijd langzamerhand steeds meer op de achtergrond gaan houden. Je went er echt aan, zeker als je nu al zo'n goed gevoel hebt over 'jullie Yppy' (vind ik echt lief dat je het zo noemt).
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 5 november 2007 @ 08:11:28 #89
66397 tries
ehm.......
pi_54373018
Lois en Yppy, hoe komen jullie aan deze hulp? Wij hebben hier ook iets in gedachten, waar we graag dit soort hulp voor in willen zetten, maar ik zie er nu eigenlijk al tegen op, om een zoekactie daarvoor op te zetten.

Aanstaande vrijdag heb ik hier het eerste gesprek met stichting mee, hopelijk kunnen zij daar ons mee helpen.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_54377664
Die hulp heb ik niet gehad, maar gegeven. Inderdaad kun je zoiets bij MEE aankaarten. Vaak wordt zoiets via een zorgaanbieder geregeld als je een PGB hebt. MEE zal dat wel uitleggen.

Wat ik vergeten was: vreemde ogen dwingen ook. Mijn kindje kon niet gaan fietsen met haar vader of moeder. Dan fietste ze 'hard' weg of ze ging midden op straat stil staan. Bij mij deed ze dat niet, luisterde perfect. En als ze dat niet deed, was even 'boos' worden ("Nee, je moet verder fietsen en bij die grote boom mag je stoppen") genoeg. Ze trok zelfs geen boodschappen uit de schappen in de supermarkt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54378241
Hai allemaal,
Ik lees al wat langer mee hier, maar wil even rageren.
Ik ben afgelopen weekend op kamp geweest met autistische kids en hun broertjes/zusjes.. Ik heb een autistisch meisje van 6 begeleid. Ik heb een zwaar weekend, maar ook mooi weekend gehad. Ik wil jullie complimenteren. ik heb het meisje maar 2,5 dag begeleid, maar jullie als ouders moeten dat de rest van de dagen van het jaar ook doen!!
niet om te spammen, maar mischien is het voor jullie ook leuk: www.autstede.nl
  maandag 5 november 2007 @ 15:56:48 #92
66397 tries
ehm.......
pi_54382226
Teig bedankt voor de link, wie weet is dat ook wat voor ons, om hem ook wat samen met zijn brusje te laten doen.

Ik ben nu toch wel benieuwd naar het gesprek vrijdag. Eerst wilden we als ouders onze eigen boontjes wel doppen, maar daar zijn we inmiddels van af gestapt, en pakken nu wel met beide handen alle hulp/zorg aan.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_54382814
quote:
Teig bedankt voor de link, wie weet is dat ook wat voor ons, om hem ook wat samen met zijn brusje te laten doen
Wat dus juist het leuke is: ouders gaan ook mee het weekend. Zitten in een ander gedeelte van de locatie. Maar de ouders doen het weekend ook leuke dingen, maar kunnen ook ervaring uitwisselen.
  Jubileum moderator donderdag 15 november 2007 @ 14:35:58 #94
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54625845
Wat leuk zo'n kamp maar qua IQ komen wij er niet voor in aanmerking helaas

Vandaag zijn we gaan kijken op de ZML school waar Eva mogelijk volgend jaar naar toe gaat.
Het was een hele fijne school. Ze werken daar net als op het dagverblijf(waar Eva nu zit) in kleine groepjes, ze werken ook met picto's en gebaren en alles is ingericht om kinderen zo prikkelarm te laten werken. Eva komt in waarschijnlijk in groep 2, dit nav de aanbevelingen van de orthopedagoge van het dagverblijf. Ze werken dmv thema's die een maand duren aan allerlei aspecten, van rekenen tot aankleden, van taal tot een beker drinken inschenken.
Doel is om de kinderen zelfredzaam te maken, thuis en in de maatschappij.
In principe kun je daar naar school t/m 20 jaar, en in die tijd leer je een bepaald gebied waar je sterk in bent ontwikkelen.
De oudere leerlingen leren ook boodschappen doen, koken etc.
Het was een hele warme, veilige omgeving vol met diverse kindjes. Allemaal hebben ze 1 of meer (verstandelijke) beperkingen, er zitten kindjes met autisme, kindjes met down etc.
Het is absoluut een goede plek voor Eva denken wij, maar ik heb het er wel weer even moeilijk mee. Het was enorm confronterend, we hadden wel een idee van de toekomst voor Eva maar om het in het echt te zien is toch weer anders.
Het is weer even slikken...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 15 november 2007 @ 17:34:41 #95
24188 Belana
kloon van belana
pi_54630322
lois, dat kan ik me voorstellen
toch fijn dat het wel goed voelt, het klinkt idd als een goeie plek voor Eefje
stormy waters...
sailin'
  donderdag 15 november 2007 @ 19:55:25 #96
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_54633287
Klinkt echt fantastisch, die school!
Is het redelijk dichtbij huis Lois?

Tja, en zo'n confrontatie is echt snoeihard hé.. ik herinner me onze eerste keer ook nog als de dag van gisteren. Ik heb de hele nacht gehuild. Wij kregen van ervaringsdeskundigen het advies op het hart gedrukt, om niet te gaan vergelijken, want uiteindelijk is elk kind uniek. Dit is ook gebleken. Maar ik zie het veel ouders toch vaak automatisch doen, het is een hele natuurlijke reactie denk ik.
... ♥ ik mis je ♥
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 15 november 2007 @ 20:06:28 #97
95752 crew  Chell
Kluns
pi_54633480
Klinkt als een fijn plekje Lois En fijn ook dat ze er zo lang kan blijven! Die continuiteit is wel zo prettig denk ik!

Kan me wel ook voorstellen dat het confronterend was...
  donderdag 15 november 2007 @ 20:11:59 #98
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54633617
Wat fijn dat het zo'n goede plek lijkt te zijn.

Hadden zij eigenlijk nog tips over eventuele BSO en vakantie-opvang?
***
pi_54633951
Lois, zou je dat willen, samen met Eva op vakantie? Als dat zo is, ga ik wel even zoeken, er moet iets zijn.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator donderdag 15 november 2007 @ 20:32:58 #100
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54634104
We zijn ons wel aan het orienteren Yppy, het lijkt ons nl. wel geweldig leuk.

BE, het opvangverhaal is nog wat onduidelijk. Volgens de directeur was daar weinig vraag naar vanuit de ouders maar ik heb wel iets anders gevonden wat ik nog even wil bespreken daar. Zal toch niet de enige zijn die moet werken?

Pluphy, het is niet dichtbij maar wel vlakbij het dagcentrum waar Eva nu al zit. Deze school zit ook in Haarlem, een kleine 20 km hiervandaan.
Snoeihard is het inderdaad, we zijn er allebei nog een beetje murw van. Het zakt gerust wel weer hoor, maar het heeft even zijn tijd nodig

Owja vergeet ik weer bijna, de tandarts belde ook nog. Ze hebben een plekje voor Eva gevonden om eerder geholpen te worden, er is een OK vrijgekomen.
Eva wordt nu 14 dec. onder narcose bij de tandarts behandeld, duurt ongeveer 2,5 uur. Nadere details krijg ik nog.
Dus naast haar oogoperatie (as. woensdag) staat nu ook de tandartsbehandeling al vast en is dat afgehandeld voor ze echt naar school gaat
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_54634526
Lois, wat je zou kunnen doen is zelf op een camping ofzo gaan zitten en zorgen dat Eva overdag dagbesteding heeft. Dan kunnen jullie overdag samen met Iris op stap. Of juist niet op stap.
Misschien is de Wielewaal iets. Zij hebben kinderthemaweken. Je hebt dan vijf dagen in de week opvang. Er is 1 begeleider op 2 kinderen (vanaf 4 jaar). Er zijn ook vakanties met 1 of 1 begeleiding (vanaf 6 jaar), maar dan ga je zelf niet mee.
Of Meded reizen. Ik weet niet of zij een bepaalde iq grens hanteren, wel dat de oprichters hiervan erg enthousiast zijn.

Fijn dat de tandarts vast staat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54634824
Yppy, kinderthemaweek van de wielewaal schat ik niet in als iets voor eva... Te weinig structuur. En iedere dag is echt anders.
Wat betreft de wielewaal zou je Eva wel mee kunnen laten gaan op de camping vakantie naar dronten (is ook 3 of 5 dagen) en eventueel tegelijk zelf op de camping gaan zitten. Dan is er 1 op 1 begeleiding, vaak zelfs iets meer vrijwilligers als kinderen en is er ook echt individuele begeleiding mogelijk en kunnen ze echt met eva dingen gaan doen die zij leuk vind. Met de kinderthemaweken blijf je op de school daar is het in verhouding toch heel druk.
De campingvakanties naar dronten zitten zelden vol en bestaan meestal maar uit 5 of 6 kinderen + vrijwilligers.

Ik heb zowel de kinderthemaweek als de kindercamping vakantie naar dronten (2x) gedaan als vrijwilliger.

De kindercamping vakantie is eigenlijk voor MCG kindjes, maar daar zou Eva prima op mee mogen/kunnen, vanwege haar verstandelijke handicap. De ADHD/autisme vakanties voor kinderen van 6-12 bestaan voornamelijk uit heeeeeel erg drukke ADHD jongetjes van een jaar of 9 en zijn dus minder geschikt.

Lois wat super fijn dat de school een mooi plekje is. Hopelijk gaat Eva het daar super naar haar zin hebben en veel leren.
pi_54635191
Toch handig dat jij daarmee mee bent geweest p_iglet. Je moet sowieso vooraf vragen of het geschikt is voor Eva/jullie. Het ligt ook zo aan de groep.

Dit klinkt ook leuk:
quote:
De SVA organiseert naast vakantiekampen voor kinderen ook een gezinsvakantie. Bij het gezinsvakantiekamp gaat u als gezin op kampeervakantie. Uw autistische kind volgt overdag een dagprogramma verzorgd door de SVA en wordt 1 op 1 begeleid bij activiteiten. Overdag kunt u als ouders alleen of met uw andere kinderen op stap. Naast het programma voor de kinderen, zijn er in het kampprogramma ook een aantal activiteiten voor broertjes en zusjes of het hele gezin opgenomen.
SVA
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54646999
quote:
Op donderdag 15 november 2007 20:48 schreef YPPY het volgende:
Misschien is de Wielewaal iets. Zij hebben kinderthemaweken. Je hebt dan vijf dagen in de week opvang. Er is 1 begeleider op 2 kinderen (vanaf 4 jaar). Er zijn ook vakanties met 1 of 1 begeleiding (vanaf 6 jaar), maar dan ga je zelf niet mee.
Ik denk ook niet dat de Wielewaal geschikt is voor Eva. Ik lees hier af en toe mee en denk dat het voor Eva te ongestructureerd zal zijn. Qua nivo van functioneren zal het wel kunnen, schat ik.
Als Eva naar een school gaat waar de themaweken wordt georganiserd, zou het misschien ook makkelijker zijn, omdat ze dan in haar eigen omgeving kan blijven. Welke scholen deelnemen kun je op de site nalezen. Ikzelf ga als verpleegkundige sinds een paar jaar mee met hen en het is echt een super organisatie. De kinderthemaweken zijn vorig jaar opgestart en bleken te voorzien in een grote behoefte. Het aanbod is nu flink uitgebreid. Zelf doe ik deze weken niet, ik ga mee met de vakanties voor lichamelijk en meervoudig gehandicapte jongeren.

Als er mensen zijn die meer informatie willen over de Wielewaal en hoe de vakanties verlopen kunnen ze mij een PB sturen.

Tenslotte: alle respect voor de ouders die zich met hart en ziel inzetten voor hun gehandicapte kind. Het is voor jullie een vanzelfsprekendheid, maar dat maakt het er niet altijd makkelijker op. Hulde!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_54647241
Cat22, zelf ben ik twee keer mee geweest met de Wielewaal, MG en LG, vandaar dat ik al al snel begon met zoeken. Het lijkt me wel ontzettend leuk om zoiets, met kinderen, ook eens te doen.

Met de MG vakantie hadden we overigens een jongen (jaar of 17 mee) met echt heel erg autisme. Die was helemaal niet aanspreekbaar, we konden echt geen contact met hem krijgen. We sleepten hem overal mee naar toe en zorgden ervoor dan 1 iemand voor hem verantwoordelijk was. Die liep dan een paar uur lang rondjes met hem, daarna nam iemand anders het weer over. Toen we terugkwamen, waren zijn ouders helemaal verbaasd. Hij glom van plezier zeiden ze. Wij zagen het niet, maar volgens zijn ouders was hij helemaal blij. Dat is dan wel leuk om te horen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54647706
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 12:04 schreef YPPY het volgende:
Cat22, zelf ben ik twee keer mee geweest met de Wielewaal, MG en LG, vandaar dat ik al al snel begon met zoeken. Het lijkt me wel ontzettend leuk om zoiets, met kinderen, ook eens te doen.

Met de MG vakantie hadden we overigens een jongen (jaar of 17 mee) met echt heel erg autisme. Die was helemaal niet aanspreekbaar, we konden echt geen contact met hem krijgen. We sleepten hem overal mee naar toe en zorgden ervoor dan 1 iemand voor hem verantwoordelijk was. Die liep dan een paar uur lang rondjes met hem, daarna nam iemand anders het weer over. Toen we terugkwamen, waren zijn ouders helemaal verbaasd. Hij glom van plezier zeiden ze. Wij zagen het niet, maar volgens zijn ouders was hij helemaal blij. Dat is dan wel leuk om te horen.
Je komt de Wielewalers ook overal tegen. Leuk!
En die reacties, daar doe je het voor. In haast iedere groep zit wel zo iemand. Je moet moeite doen om contact te krijgen en opeens zie je ze opbloeien. Of je ziet geen reactie... maar krijg je van de afhalers te horen dat ze het geweldig hebben gehad.

Maar nu gaan we wel erg off-topic.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Jubileum moderator zaterdag 17 november 2007 @ 20:54:41 #107
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54681190
Geweldig al die links, ik ben alles weer aan het doorspitten, bedankt!

Vandaag kwam onze Yppy voor het eerst. Het begon al goed, waar we normaal elke zaterdagmorgen om 7 uur uit bed getrommeld worden door de dames, schrok ik nu pas om 8.45 uur wakker. Hij zou om 9 uur komen
Zoef zoef aangekleed, meiden wakker getrommeld en een ontbijtje gemaakt. Het begon dus allemaal wat rommelig maar al gauw zat Eva heerlijk met hem te spelen en ze genoot zichtbaar van alle aandacht en geduld. Hij had nog nooit het apespel gespeeld dus hij reageerde veel soepeler als mama, op "nog een keer en nog een keer en nog een keer" Na 15 spelletjes was hij het toch wel zat en hebben ze lekker buiten gespeeld. Daarna hebben we nog met duplo gespeeld en toen ineens was Eva het helemaal zat. Ze vond het eng, moest een beetje huilen, en was duidelijk overprikkeld. Oke, genoeg dus, lekker tv aangezet en nog een half uurtje tv gekeken. Ook goed.
Over 2 weken komt hij weer
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 17 november 2007 @ 21:12:22 #108
24188 Belana
kloon van belana
pi_54681692
het klinkt wel positief lois! das goed om te horen
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 17 november 2007 @ 21:15:16 #109
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54681773
Jouw jompelsmiley says it all, Lois

Fijn!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 17 november 2007 @ 21:20:54 #110
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54681980
Klinkt goed Lois!
***
pi_54692924
Echt goed. Had je verwacht dat het zo goed zou gaan? Eva heeft dus gewoon echt contact gehad met 'jullie Yppy'. Hoe was het voor jou? Om even minder alert te hoeven zijn?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 18 november 2007 @ 14:37:58 #112
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_54693539
Wat fijn dat de eerste keer met jullie eigen YPPY goed is gegaan!

Ik moest even denken dat ik zelf ooit zo 1 keer in een gezin ben gekomen, heel andere context, maar weet nog wel dat het voor mijzelf ook erg spannend was.Juist mooi te lezen dat het ook zo goed ging bij jullie
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zondag 18 november 2007 @ 16:08:31 #113
66397 tries
ehm.......
pi_54695518
Fijn om even zo'n positief verhaal te lezen!

Momenteel hebben wij hier contact gehad met Stichting MEE, het eerste contact was positief.. hopen dat de rest ook zo verloopt. Alleen lees ik overal, dat het PGB gaat veranderen, en dan zakt de moed ook in mijn schoenen. Mede omdat we tegen problemen aanlopen, waar je het liefst gelijk hulp bij zou willen hebben.... en dan weten dat het nog wel maanden kan duren, voordat die hulp gerealiseerd gaat worden, als het goedgekeurd wordt.
Rugzak gaat in ieder geval goed. We hopen in januari alles opgestuurd te hebben, zodat we misschien dit schooljaar nog kunnen starten met hulp op school. De externe begeleiding weet, dit er aan komt, dus zodra we groen licht hebben voor een rugzak, kan daar gelijk mee gestart worden.
Maar goed, we gaan maar weer afwachten, eerst zien, dan geloven.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_54720873
Heb gisteren een stuk zitten lezen in dit topic omdat wij (mijn vrouw en ik) 2 weken geleden te horen hebben gekregen dat onze zoon van 6 een autisme stoornis heeft. Ze twijfelen bij Jeugdzorg zelfs of hij op een normale school kan blijven (functioneren). Zijn IQ zou laag zijn, 76, maar daar hebben we zo onze twijfels bij. Er wordt een intelligentietest gedaan met een voor hem wildvreemde. Dat vraagt om "problemen", hij kijkt altijd de kat uit de boom bij vreemden.

We hadden het wel zien aankomen (er waren al een paar jaar tekenen die we niet geheel konden plaatsen) maar als het dan officieel wordt komt dat toch hard aan. Momenteel zijn we nog een beetje zoekende en afwachtende wat er vanuit jeugdzorg geregeld gaat worden wat begeleiding betreft. Voor met name mijn vrouw vielen er heel veel puzzelstukjes op zijn plaats. Ter info, ik ben de stiefvader en toen ik 3 jaar geleden hun leerde kennen vielen mij meteen een aantal zaken op omdat je als buitenstaander op dat moment in een gezin rolt.

Ongeveer een jaar geleden trok echter de basisschool aan de bel en werden we doorverwezen naar Jeugdzorg. Heeft uiteindelijk dus bijna 9 maanden geduurd voordat men begon met testen en 2 weken geleden dus de uitslag.

Waar wij wel benieuwd naar zijn de manier waarop andere ouders reageren richting hun kind.

Wij merken bv de laatste 1 a 2 maanden een extreme verandering. Onze zoon was altijd erg meegaand, sprak nooit tegen. Maar nu is het anders. Eigenlijk is zijn standaard antwoord op de vraag om iets te doen tegenwoordig NEE gevolgd door: Waarom moet ik dat, Wil ik niet etc Uberhaupt moeten heeft hij een hekel aan.

Ook is hij extreem huilerig. Als er iets niet gaat op de manier zoals hij dat wil is hij meteen aan het huilen. Vraag je wat er aan de hand is krijg je als standaard antwoord Weet ik niet. Ga je doorvragen dan wordt hij of boos of komt hij naar je toe om te knuffelen (mn bij mam). Hou je dat tegen om te achterhalen wat er aan de hand is dan is het alleen nog maar meer huilen met de opmerking: Ik wil knuffelen...

Een ander iets dat heel erg opvalt is dat je hem wel zaken kunt verbieden maar dat hij zich daar over het algemeen niets van aantrekt. Zo vind hij het leuk om met de handen van zijn zusje (van 1) te friemelen. Als we daar iets van zeggen laat hij haar los, maar zodra je je omdraait zit hij alweer te friemelen. Gelukkig hebben we een kleine haaibaai die zodra ze het beu is dit duidelijk laat merken . Maar we willen het er liever niet elke keer op aan laten komen.

Herkennen ouders dit gedrag? Hoe gaan ze hier mee om?

[ Bericht 6% gewijzigd door FrankV34 op 19-11-2007 18:18:37 (aanvulling) ]
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_54721146
Tja, persoonlijk denk ik dat het echt niet uitmaakt of je een IQ test bij een bekende maakt of bij een onbekende. Volgens mij wordt daar namelijk echt wel rekening mee gehouden. Wat betreft dat huilen, is dat niet omdat hij op dit moment geen andere manier heeft om zich te uiten omdat hij bijvoorbeeld niet kan vertellen wat hij precies voelt? Ik word zelf ook heel erg knuffelig als ik niet lekker ben.

Tja, dat van dat friemelen, is dat niet gewoon iets van kinderen dat ze gewoon dingen doen die ze leuk vinden en dat ook weer gaan doen als je even niet kijkt? Ik zou hier niet meteen iets autistisch achter zoeken eigenlijk.
pi_54721317
friemelen komt zeker bij autisten voor. mogelijke tips zijn bijv een koosh-bal, oud telefoonsnoer, stressballetjes of een bal met noppen..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_54721528
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:31 schreef loezzie het volgende:
friemelen komt zeker bij autisten voor. mogelijke tips zijn bijv een koosh-bal, oud telefoonsnoer, stressballetjes of een bal met noppen..
Ah ok, ik begreep de vraag weer eens anders Ik dacht dat het om het niet luisteren ging en niet zozeer om het friemelen
pi_54721796
de vraag heeft ook betrekking op het niet luisteren (in combinatie met het friemelen), maar waarom zou je steeds maar zeggen dat hij niet mag friemelen (terwijl hij het waarschijnlijk leuk vind). Je kan hem beter iets aanbieden waar hij wèl aan mag zitten.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  Jubileum moderator maandag 19 november 2007 @ 20:40:57 #119
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54724167
Welkom hier Frank.

Mijn ervaring met dat ogenschijnlijk niet willen luisteren is dat autisten gewoon vaak heel vluchtig zijn. Ze doen iets wat fijn aanvoelt, of leuk vinden, en vervolgens horen ze dat dat niet mag. Dat erkennen ze, ze stoppen datgene wat ze aan het doen zijn, en binnen 1 minuut zijn ze alweer kwijt wat ook alweer niet mag en beginnen weer opnieuw. Tenminste, zo werkt het bij mijn dochter.

Als mijn dochter dit gedrag zou vertonen wat jij nu beschrijft zou ik het zoeken in een verandering waar ze niet mee om kan gaan. Is er iets veranderd wat van belang is voor je zoon? Andere kamer, ander huis, andere juf, broertje of zusje erbij, ander ritme? Noem het maar op.
Ik merk bij mijn dochter dat ze heel extreem kan reageren op kleine veranderingen. Zo is mijn man de laatste weken veel op zaterdag aan het werk wegens extreme drukte. Dat kon ze helemaal niet handelen, was extreem negatief en dan niet alleen op zaterdag. Inmiddels is het duidelijk dat papa voorlopig op zaterdag werkt, en gaat het beter. Dit gedrag kan ze ook wekenlang hebben als ze bijv. een nieuwe taxibuschauffeur heeft, om nog maar een voorbeeld te noemen.

Tries wat een geduld moet je hebben he met instanties Het is echt ergerlijk soms.
Qua PGB kan ik je niet helpen, wij hebben dat (nog) niet. Zolang ik zorg in natura, dus niet met PGB, kan regelen probeer ik het zonder die rompslomp te doen.


Goed nieuws hier, de fiets is bezorgd Eva was helemaal door het dolle, Jeroen is nog snel een rondje met haar gaan fietsen voor het donker werd en ze heeft zitten juichen van plezier.
Nu wachten op een dag met mooi weer en we kunnen
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 19 november 2007 @ 20:46:39 #120
144006 chacama
Ondernemend!
pi_54724323
wat super. Krijgen we ook foto's te zien van Eva op de fiets?
  Jubileum moderator maandag 19 november 2007 @ 20:53:09 #121
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54724484
Ja echt wel, zodra we hebben gefietst in daglicht
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 19 november 2007 @ 21:24:43 #122
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54725270
Super Lois!
Ben erg benieuwd naar de foto met Eva erop ;Y
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54725454
Eva op de fiets.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54732042
quote:
Op maandag 19 november 2007 20:40 schreef Lois het volgende:
Welkom hier Frank.
Thnx. Zal nog wel vaker langs komen
quote:
Mijn ervaring met dat ogenschijnlijk niet willen luisteren is dat autisten gewoon vaak heel vluchtig zijn. Ze doen iets wat fijn aanvoelt, of leuk vinden, en vervolgens horen ze dat dat niet mag. Dat erkennen ze, ze stoppen datgene wat ze aan het doen zijn, en binnen 1 minuut zijn ze alweer kwijt wat ook alweer niet mag en beginnen weer opnieuw. Tenminste, zo werkt het bij mijn dochter.
Dit gevoel hebben wij ook heel vaak. Dat zal dan wel de oorzaak zijn van het niet willen luisteren.
quote:
Als mijn dochter dit gedrag zou vertonen wat jij nu beschrijft zou ik het zoeken in een verandering waar ze niet mee om kan gaan. Is er iets veranderd wat van belang is voor je zoon? Andere kamer, ander huis, andere juf, broertje of zusje erbij, ander ritme? Noem het maar op.
Ik merk bij mijn dochter dat ze heel extreem kan reageren op kleine veranderingen. Zo is mijn man de laatste weken veel op zaterdag aan het werk wegens extreme drukte. Dat kon ze helemaal niet handelen, was extreem negatief en dan niet alleen op zaterdag. Inmiddels is het duidelijk dat papa voorlopig op zaterdag werkt, en gaat het beter. Dit gedrag kan ze ook wekenlang hebben als ze bijv. een nieuwe taxibuschauffeur heeft, om nog maar een voorbeeld te noemen.
De enige reden die we zelf kunnen verzinnen is dat mijn vrouw nu weer 's avonds meer weg is. Mijn vrouw werkt in de zorg. Dus gemiddeld de helft van de week is ze der 's avonds niet als hij naar bed moet. Hij is daar de laatste tijd ook heel veel mee bezig. Mam waarom moet je werken, ik wil niet dat je gaat werken maar ook richting mij als ik hem 's avonds instop. Wanneer komt mam weer thuis. etc.

Hij is heel erg gefixeerd om mijn vrouw.
quote:
Tries wat een geduld moet je hebben he met instanties Het is echt ergerlijk soms.
Qua PGB kan ik je niet helpen, wij hebben dat (nog) niet. Zolang ik zorg in natura, dus niet met PGB, kan regelen probeer ik het zonder die rompslomp te doen.
Nou dat wachten we nog af. Daar zijn we nu nog niet mee bezig. Dus voorlopig gaan we ons daar nog niet druk over maken. We willen eerst kijken of we hem beter kunnen begrijpen en begeleiden.
quote:
Goed nieuws hier, de fiets is bezorgd Eva was helemaal door het dolle, Jeroen is nog snel een rondje met haar gaan fietsen voor het donker werd en ze heeft zitten juichen van plezier.
Nu wachten op een dag met mooi weer en we kunnen
Is het een speciale fiets (sorry niet alles in de topic gelezen)? Onze zoon kan fietsen op een fiets met zijwieltjes, dit voorjaar hebben we de wieltjes eraf gehaald. En vanaf dat moment heeft hij zijn fiets niet meer aangeraakt. We zijn nog een paar keer gaan oefenen maar hij vertikt het nu om er op te gaan zitten.

Om even terug te komen op dat friemelen van hem. Ik zag dat dit niet helemaal begrepen werd.

Hij loopt geregeld naar onze dochter toe en pakt haar hand (ook al is zij bv op dat moment gewoon aan het spelen) en begint met haar vingers te spelen. Onze dochter is dat over het algemeen vrij snel beu als ze echt met der spel bezig is anders laat ze het een tijdje toe. Maar zodra ze het beu is dan is het ook meteen boos worden, bijten, knijpen, krabben (echt een meisje he ). Ze kan nog niet praten dus tja hoe moet ze het anders uiten. Dan moeten we haar toespreken vanwege haar bijten etc. en hij is over de zeik omdat ze hem beet danwel een poging deed om te bijten. Dat alles had makkelijk voorkomen kunnen worden als hij niet elke keer aan der zat te friemelen....
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_54732070
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:24 schreef Pruk het volgende:
Tja, persoonlijk denk ik dat het echt niet uitmaakt of je een IQ test bij een bekende maakt of bij een onbekende. Volgens mij wordt daar namelijk echt wel rekening mee gehouden. Wat betreft dat huilen, is dat niet omdat hij op dit moment geen andere manier heeft om zich te uiten omdat hij bijvoorbeeld niet kan vertellen wat hij precies voelt? Ik word zelf ook heel erg knuffelig als ik niet lekker ben.
....
Dit is ook wat Jeugdzorg al aangaf. Het is alleen zo verdomd frustrerend. Hij ligt soms huilend in bed en dan kan mijn vrouw of ik vragen wat er aan de hand is en dan nog is het Weet ik niet. Je wilt je kind toch troosten.

* FrankV34 (en soms komt ook de man in mij om de hoek kijken.. Kom op ben een kerel en niet huilen als een mietje.. gewoon vertellen wat er aan de hand is)
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:38 schreef Pruk het volgende:

[..]

Ah ok, ik begreep de vraag weer eens anders Ik dacht dat het om het niet luisteren ging en niet zozeer om het friemelen
Daar ging het eigenlijk ook over. Het "verbieden" om steeds maar weer met haar te friemelen werkt niet. Hij blijft het doen. (zie mijn andere reply)
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:47 schreef loezzie het volgende:
de vraag heeft ook betrekking op het niet luisteren (in combinatie met het friemelen), maar waarom zou je steeds maar zeggen dat hij niet mag friemelen (terwijl hij het waarschijnlijk leuk vind). Je kan hem beter iets aanbieden waar hij wèl aan mag zitten.
Precies hij vind het leuk. Hij houdt echter geen rekening met het feit dat zijn zusje er (op een gegeven moment) niet van gedient is. Iets anders geven werkt niet.

[ Bericht 19% gewijzigd door FrankV34 op 20-11-2007 09:00:59 ]
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
  dinsdag 20 november 2007 @ 08:54:58 #126
66397 tries
ehm.......
pi_54732092
quote:
Op maandag 19 november 2007 20:40 schreef Lois het volgende:


Tries wat een geduld moet je hebben he met instanties Het is echt ergerlijk soms.
Qua PGB kan ik je niet helpen, wij hebben dat (nog) niet. Zolang ik zorg in natura, dus niet met PGB, kan regelen probeer ik het zonder die rompslomp te doen.
Ik ben ook benieuwd waar MEE mee komt, voorlopig willen we zelf toch het een en ander in hand houden, waardoor het waarschijnlijk naar een budget gaat hier. Maar goed, we wachten maar weer eens af;-)

En wat gaaf de fiets! Leuk hoor!!! Ik ben benieuwd naar de foto!

Gisteravond hadden we rapportavond. En daar loop je gelijk weer tegen de moeilijkheid aan, dat de resultaten hartstikke goed zijn, alleen staat er jammer genoeg niet op het rapport vermeld, hoe moeizaam vaak tot het resultaat is gekomen. De papieren van school moesten deze week ingeleverd worden, hopelijk komen de andere onderzoeken er snel bij, zodat dit snel op de bus kan voor het rugzakje. Hopelijk kunnen we dit schooljaar, alvast er nog van profiteren, de meester zelf ging er nog niet van uit.


Welkom Frank!
Ik herken het niet, wel de problemen tussen broer en zus, waarbij de zus hier al wat ouder is en flink van zich afbijt....
Sterkte met alles, om het een plekje te geven!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_54732997
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 08:51 schreef FrankV34 het volgende:

De enige reden die we zelf kunnen verzinnen is dat mijn vrouw nu weer 's avonds meer weg is. Mijn vrouw werkt in de zorg. Dus gemiddeld de helft van de week is ze der 's avonds niet als hij naar bed moet. Hij is daar de laatste tijd ook heel veel mee bezig. Mam waarom moet je werken, ik wil niet dat je gaat werken maar ook richting mij als ik hem 's avonds instop. Wanneer komt mam weer thuis. etc.

Hij is heel erg gefixeerd om mijn vrouw.
Ik weet niet of hij besef van tijd heeft, of klok kan kijken, maar ik vermoed dat het voor hem te onduidelijk is wanneer zijn moeder terug komt. Hij gaat namelijk slapen, en pas als hij wakker wordt is mama thuis. En dan al heel lang. Snap je?
Wanneer je het voor hem afbakent zal het een stuk makkelijker voor hem zijn. Zoiets als "mama is thuis als het 12 uur is". Gaat zijn moeder bij hem kijken als ze thuis is? En wordt hij er wakker van?
quote:
Is het een speciale fiets (sorry niet alles in de topic gelezen)? Onze zoon kan fietsen op een fiets met zijwieltjes, dit voorjaar hebben we de wieltjes eraf gehaald. En vanaf dat moment heeft hij zijn fiets niet meer aangeraakt. We zijn nog een paar keer gaan oefenen maar hij vertikt het nu om er op te gaan zitten.
Omdat hij dan denkt te gaan vallen. Daarbij is het een belangrijke verandering voor hem. Je hebt eerst een fiets met vier wielen, waarvan twee willen als zij wielen. En dan, wanneer je je veilig voelt, opeens, zomaar, zonder aanwijsbare oorzaak, zijn de zijwielen er afgesloopt. Erger nog: behalve dat ze er af zijn, zou je zo maar kunnen vallen. Want je kan niet leunen op die zijwielen. Bij authisme zijn dit soort veranderingen heel cruciaal. ( of hoe je dat ook schrijft).
Mijn tip: zet de zijwielen er op, laat ze minimaal een maand er op zitten en zet de zijwielen dan eerst wat hoger. Hierdoor moet hij een diepere bocht maken om steun te zoeken. Hij gaat dan platter door de bocht en zou eventueel zo aan fietsen zonder zijwielen kunnen wennen. Hou er rekening mee dat hij er misschien nooit aan went of erg langzaam. [/quote]
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_54733185
Frank, welkom nog.

Een verandering kan ook iets heel 'kleins' zijn. Mijn oppaskindje flipte (als ik het zo mag noemen) toen er een nieuw schilderij bij opa en oma hing. Weigerde echt nog om te gaan. Het duurde een hele tijd voor ze hadden ontdekt dat het schilderij het probleem was.

Voor je zoon lijkt het me moeilijk. Zijn moeder is niet thuis en hij weet niet wanneer ze er wel is. Dat overzicht heeft hij niet. Misschien kun je dit makkelijker voor hem maken? Dat je met picto's of foto's gaat werken die je ophangt, zodat hij 's ochtends al kan zien wie hem 's avonds in bed legt. Hij heeft dan een hele dag om zich erop in te stellen dat mama er niet is.
Voor het tijdsbesef kun je kijken naar een kleurenklok. Echt handig dan kan hij zelf bijhouden hoe lang hij moet wachten voor het ergens tijd voor is.

Als hij zo gefocus(t/d) is op vingers, zou ik ook kijken of je iets hebt waar hij wel aan mag friemelen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator woensdag 21 november 2007 @ 19:51:37 #129
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54766911
Eva is aan haar oogjes geopereerd, het is achter de rug. Het was een zware dag.....
Het onder narcose brengen was weer erg akelig vond ik, ik liep weer huilend de OK uit. Na anderhalf uur mocht ik haar ophalen, en omdat de uitslaapkamerzuster net las dat eva autistisch was (heb ik overal met koeieletters oplaten zetten, hoewel de opnamezuster het vanmorgen compleet gemist had) belde ze naar beneden dat Jeroen ook Eva mocht komen halen. Ze redeneerde heel lief dat Eva liever 2 bekende gezichten zou zien als ze wakker werd als 1 vreemde zuster. Zo mochten wij haar zelf vast houden, en de dingen doen die moesten gebeuren. Heel erg lief en fijn was dat.
Eva was bijzonder misselijk, echt sneu gewoon. Ze had er wat voor gekregen maar het hielp allemaal niks. 1 druppel water en het spugen begon weer van voor af aan. Uiteindelijk kreeg ze nogmaals iets op de afdeling en de waarschuwing dat ze wel moest eten en drinken anders mocht ze niet naar huis.
Na een aantal uur kregen wecommando's van een ineens wakkere Eva " mama aankleden, papa schoenen aandoen. Zo Eva slokje drinken''
En het was nog geen 1 tel binnen of ze liep naar de zuster, als een dronken man waggelde ze over de gang, en zei " ik heb gedronken, ik ga naar huis"
Dat mocht gelukkig, ze zagen ook wel in dat zeker Eva het beste thuis kon zijn om op te knappen.

Nu ligt ze stil op de bank, zelfs mijn vader stond er verbaasd naar te kijken want dat doet ze echt nooit, en is nog erg slaperig. Ze heeft wel al gegeten, en gedronken en niet meer gespuugd gelukkig.
Ze heeft pijn maar wil geen oogdruppels, dat kan nog leuk worden 3 maal per dag , en morgen mag ze even terugkomen voor controles.

Foto's van vandaag:

Vooraf: lekker tv kijken, geluid komt uit een soort telefoontje:

Ziekenhuishesje wilde ze niet aan, voelde niet lekker aan die stof op haar huidje.


Op de uitslaapkamer, waar ze inmiddels het zo gehate hesje volledig had ondergespuugd vandaar de warme deken.


Weer terug op de afdeling, nog steeds diep in slaap.

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 21 november 2007 @ 20:06:28 #130
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54767226
die foto op de uitslaapkamer

Fijn dat 't achter de rug is, vervelend dat ze zo moest spugen.
Dikke kus voor jullie!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 21 november 2007 @ 20:10:22 #131
11682 Moonah
Jolie femme
pi_54767336
quote:
Op woensdag 21 november 2007 19:51 schreef Lois het volgende:
En het was nog geen 1 tel binnen of ze liep naar de zuster, als een dronken man waggelde ze over de gang, en zei " ik heb gedronken, ik ga naar huis"
Och, wat een troel...
Veel beterschap gewenst.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_54768237
Beterschap meid !
Ik hoop dat het goed geholpen heeft !
  woensdag 21 november 2007 @ 20:55:55 #133
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54768321
Aggos, die foto's... wat een grote dingen voor zo'n klein meisje toch...
***
  woensdag 21 november 2007 @ 21:20:56 #134
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_54769081
Wat een happening! Fijn dat het achter de rug is nu!

Wat een lieve foto van jullie samen!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  woensdag 21 november 2007 @ 21:23:13 #135
24188 Belana
kloon van belana
pi_54769147
agossie Eefje! dikke kus voor jullie allemaal!
stormy waters...
sailin'
pi_54769890
Ach, wat een stoertje Lois
Sterkte allemaal
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 21 november 2007 @ 22:22:37 #137
95752 crew  Chell
Kluns
pi_54771024
Achgos Eva

Beterschap Eva!
pi_54771247
O Lois wat zal dat weer moielijk geweest zijn voor jullie allemaal. Echt ik krijg tranen als ik die foto van jou en Eva zo samen zie.
Beterschap voor jullie dappere meid
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_54771857
Beterschap Eva

Lois, wat zullen jullie bekaf zijn van zo'n zware dag!
  donderdag 22 november 2007 @ 06:30:37 #140
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_54775828
Dappere Eva, wat een heftige dag moet dat zijn geweest voor allemaal.
Ik hoop dat ze zich snel weer goed voelt.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_54776353
Ze is echt stoer.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54776518
Arm meisje, ik hoop dat ze weer snel opknapt!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  Jubileum moderator zondag 25 november 2007 @ 19:52:14 #143
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54832453
Eva heeft na de operatie oogdruppels meegekregen, om de genezing te bevorderen en evt. bacterien te doden.
Met ons 2en lukte het niet om de druppels in haar geopende ogen te krijgen (Het was een enorm gevecht om haar in een houdgreep te krijgen en ook nog haar ogen open te krijgen), dus op goed geluk maar op haar wimpers gemikt, en hopen dat het evengoed zijn werk zou doen. Helaas niet dus...
Zaterdag werd Eva wakker met een heel dik rechteroog, dikker nog als de toch al zo dikke linker. Het ooglid was ook warm en rood, kortom niet goed. Gekoeld met koude doekjes, extra gedruppeld (wederom op goed geluk) maar niets hielp dus toch maar de HAP gebeld.
Aan het einde van de dag mochten we even langs en de dokter concludeerde een ontstoken oog, plus een ontstoken bijholte eronder. Een kuurtje meegekregen, dat zou moeten helpen.
Dachten wij dat het druppelen al een gevecht was, ab geven (vanaf een lepeltje of met een spuitje in de mond) voegt daar een geheel nieuwe dimensie aan toe.
Uiteindelijk wel iets naar binnen gekregen, terwijl het eerst steeds over mij heen uitgekwat werd, en dat merkten we ook wel vandaag, Eva had gelijk diarree.
Oke..... ten eerste stikt ze zowat als we het geven, en ten tweede heeft ze enorme diarree, dat lijkt me niet de bedoeling. We zijn dus gestopt, het gevecht was te zwaar en te traumatiserend voor Eva om dit door te zetten, en ik ga morgen met de huisarts even in overleg over wat nu.
Het positieve bijeffect is wel dat Eva zich nu wel laat druppelen in haar oogjes want ze vond het drankje antibiotica zo vies en eng dat het druppelen ineens een eitje is. Wij houden haar ook voor dat als ze goed laat druppelen ze ook geen nieuw drankje hoeft en dat helpt.
Gelijk zien we verbetering, de zwelling is geslonken, de koorts is weg en ze kan haar oogje weer deels open doen. (helemaal open kan ze niet, alebei de ogen niet, dat kan pas over een paar weken als alles genezen is van de operatie).
Het was weer even toestand hier in huis maar het ziet er naar uit dat het nu beter gaat.

Of we ooit nog antibiotica kunnen innemen betwijfel ik, Eva kwat het echt uit en desnoods braakt ze het eruit. Drankjes zal voorlopig niet meer lukken vrees ik...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 25 november 2007 @ 19:56:53 #144
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54832589
Ow Lois, t is toch allemaal niet gemakkelijk. En die Eva, dappere meid. Hopelijk komt t nu met de druppels goed ook met die ontsteking.
Is t niet mogelijk om AB via tabletten te krijgen die je kunt oplossen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Jubileum moderator zondag 25 november 2007 @ 19:59:37 #145
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54832653
Zoiets hoop ik ook Ynske want ik weet anders ook even niet hoe ze het binnen zou moeten krijgen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 25 november 2007 @ 20:11:22 #146
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54832964
Och jee..

Lois
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54833632
Wat ontzettend moeilijk Lois.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54835866
Lois, Antibioticum kan ook in capsules. (de pillen zijn vaak groot en vies en moet je alsnog oplossen in water waardoor je een smerig drankje krijgt)
Als je Eva zo ver kan krijgen dat ze capsules wel doorslikt dan zijn ze niet vies!!

Vergt wat uitzoek werk voor de (huis)arts en/of apotheker want lang niet alle soorten bestaan ook als poeder wat in capsules kan. Maar dat moeten ze dan maar doen.

Sterkte! Hopelijk gaat het snel beter met de oogjes van Eva.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 26 november 2007 @ 21:34:36 #149
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54855894
Hoe is het nu met de oogjes van Eva?
En zijn jullie nog wezen fietsen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Jubileum moderator maandag 26 november 2007 @ 21:39:36 #150
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54856031
Fietsen is er helaas nog niet van gekomen, ik vind het geen fietsweer Ben wel een hollandse meid, maar wel een hollandse meid met een (oud) autootje

Eva's oogjes zijn zo goed als beter. Haar linkeroog is bijna normaal, op de bloeduitstortingen in en rondom het oog na, haar rechteroog (die zo ontstoken was) is weer terug op het niveau net na de operatie. Een hele verbetering dus, en dat allemaal doordat we nu wel goed kunnen druppelen Ze vind het nog steeds niet geweldig maar de dreiging van een nieuw drankje (antibiotica) maakt dat ze gelijk op haar rug op de bank stort en gewillig laat druppelen.
Ze wil perse morgen weer naar "school" dus we gaan het gewoon proberen. Ze is weer weerbaar genoeg, niet meer zo kwetsbaar onzeker, maar ze is weer gewoon haar soms kattige zelf.
Als het niet gaat haal ik haar zo op, maar ze wil echt perse naar "mijn vriendjes, ik mis mijn vriendjes"
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 26 november 2007 @ 21:42:00 #151
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_54856106
Klinkt geweldig
Zo fijn dat ze zich goed voelt bij haar vriendjes op school.

Heel goed trouwens dat t met haar oogjes vooruit gaat. Laat t maar lekker in die lijn doorgaan. Dan gaat t helemaal goedkomen.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_54880522
Oxymoron; misschien is een implanon een optie? Dat is wat minder definitief dan sterilisatie.

Ik heb zelf ook ooit sterk getwijfeld wegens mogelijke erfelijke belasting (autisme/bipolariteit wat in mijn direct familielijn voorkomt).
Huisarts zei dat ik te jong was voor sterilisatie, ondanks mijn achtergrond en bezwaren.
Ben toen overgegaan op implanon.

En maar goed ook, want de afgelopen jaren ben ik toch steeds meer naar het moederschap toe gaan groeien.
Moet wel zeggen dat er bij mij nooit iets terug gevonden is van autisme, bipolariteit of wat, enkel dat ik wel wat gevormd ben door de omgeving waar ik in ben opgegroeid, en ik vind zelf wel dat ik autistische trekjes heb, maar daar plaag ik mezelf meer mee dan dat ik het heel serieus neem.

Als jezelf echt niet in staat bent voor kinderen te zorgen vind ik dat je er ook wijs aan doet deze optie voorlopig even uit te sluiten, maar ik weet niet hoe oud je bent, het kan nog veranderen.
Dus implanon of prikpil lijkt me dan beter.

Het is echt niet zo dat autisten geen kinderen zouden mogen krijgen! Er zijn zoveel gradaties!
En de lichtere vormen van autisme vergelijk ik dan met adhd, en die dingen komen vaker voor dan er geconstateerd wordt, en kunnen soms zelfs heel goed verhuld worden. Ik zie het ook niet als een ziekelijk iets, maar meer als een extra uitdaging in het leven. Genoeg mensen die dus die uitdaging hebben zonder het misschien zelf wel te weten, maar gewoon kinderen krijgen.

En ouderschap is gewoon een serieuze aangelegenheid, waar je niet zomaar even over beslist of wat je even doet omjezelf beter van te voelen. Ik heb zelf zolang gewikt en gewogen en mezelf 'klaargestoomt'.
Er zijn genoeg mensen die hier heel makkelijk mee zijn, niet eens wat hoeven te mankeren, maar wel voor een hoop ellende voor hun kids zorgen.

'Normale' mensen hoeven dus niet altijd goede ouders te zijn, en mensen met dat beetje meer hoeven niet altijd slechte ouders te zijn.
Het is maar net hoe bewust en eerlijk je er zelf in staat.

Ik hoop iig Oxy dat je dmv bijv een implanon of prikpil even niet meer hoeft bezig te zijn met deze angst en je je kunt richten op je eigen ontwikkeling en leren hanteren van je eigen extra uitdaging in het leven in de vorm van autisme.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_54884135
Eva wil naar haar vriendjes. Echt goed zeg.

Mijn oppaskindje kreeg de prikpil. Niet zozeer (nog) ivm kinderen, maar wel om te voorkomen dat ze ongesteld zou worden. Kan met goed voorstellen dat moeder daar geen zin in had.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 30 november 2007 @ 10:43:06 #154
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_54940812
Goed dat jullie er over, beginnen

Deze week heb ik weer een gesprek gehad met mijn psychiater, en begeleidster, over dit onderwerp.
Ik ga heel wellicht, de prikpil krijgen, omdat ze vinden dat ik mijn menstruatie niet goed, verzorg. Vooral als ik me niet zo goed, voel.
Dat is dan meteen een oplossing voor het, sterelizatie probleem wat we eerst hadden. Maar de huisarts moet nog toestemming geven.
Dus wellicht, zit dat er aan te komen!

Eva, succes met je oogjes!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_55057639
Interessant artikel over autisme als hype: http://home.deds.nl/~f.scholte/ Misschien voor jullie ook lezenswaardig? Op OOL loopt er een discussie over, onder 'Zorgenkinderen'.
  Jubileum moderator donderdag 6 december 2007 @ 19:50:02 #156
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55084997
Als ik meer tijd heb poemojn ga ik het zeker helemaal lezen.


Eva is al vanaf maandag ziek, toen werden we gebeld door school of we haar wilden halen want ze was zo benauwd. Gisteren is Jeroen toch maar naar de dokter geweest, ze was toch wel erg benauwd. Conclusie oorontsteking (niet gemerkt ) keelontsteking en verder klonken de longen nog goed. Even de dosis puffen omhoog en hopen dat het zou opknappen.
Gisteravond lag ze huilend in mijn armen "ik ben zo ziek mama, help me mama, ik ben zo ziek"
Vanmorgen leek het heel even beter te gaan, vanmiddag ineens begon ze te klagen over hoofdpijn en zag ik een vreemde uitslag verschijnen op haar armen en benen.
Toch maar weer gebeld en ze is uitgebreid onderzocht. Dubbele oorontsteking, keelonsteking, neusamandel is ontstoken en tot overmaat van ramp is ook haar rechterlong nu ontstoken. Uitslag was een typische uitslag, en de vraag van de dokter was of het hetzelfde was wat Karin altijd heeft bij koorts. Nou had Karin het net bekeken dus dat kon ik ontkennen.
Dokter wist het ook even niet, het is dus niet "dat van Karin" dan is het vast "dat van Eva".

Antibiotica dus, en dat was even puzzelen maar ze heeft nu tabletjes die ik mag fijnmalen en ergens in mag stoppen.
Eerste dosis zit er in in de appelmoes wat ze overigens wel gelijk doorhad. Morgenavond iets anders proberen dus...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_55086944
Goed zeg, dat je er zo over praat Oxy. Op wat voor school heb jij eigenlijk gezeten?

Arme Eva. Wel slim van d'r van de appelmoes.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 6 december 2007 @ 22:25:10 #158
191575 jessica87
Alleen de sterkste overwinnen
pi_55089043
yo wat een avondtuur en ik ben erg blij dat ik geen autisme heb al zal men dat willen ..............
als ik ooit eens kinderen neem zal ik geen autisje willen of een down ectra
ik wil gewoon een normaal gezond kind net als ik of niet dan?
pi_55089104
lijkt me ook een heel avondtuur, een kind als jij!
  donderdag 6 december 2007 @ 23:18:05 #160
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_55090516
quote:
Op donderdag 6 december 2007 22:27 schreef bixister het volgende:
lijkt me ook een heel avondtuur, een kind als jij!
Ze is ook geen kind, maar een kadoshop volgens haar profiel!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_55090624
maar wel een heel normale, gezonde kadoshop!
  vrijdag 7 december 2007 @ 11:12:57 #162
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_55096953
quote:
Op donderdag 6 december 2007 21:10 schreef YPPY het volgende:
Goed zeg, dat je er zo over praat Oxy. Op wat voor school heb jij eigenlijk gezeten?
Ik heb Havo gedaan op een reguliere school. Wel met speciale begeleiding, vanuit het Speciaal Onderwijs. De Tweede Fase, heb ik gehaald, met hulp van de Leerplicht Ambtenaar, die een apart rooster voor mij, bedacht heeft.

De stelling, dat autisten, geen Havo Of Vwo kunnen doen, klopt denk ik niet. Het klopt wél, dat de meeste klassiek autisten, geen havo of Vwo diploma hebben, maar dat kan ook andere redenen hebben, dan dat ze het leren niet, aankunnen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_55097760
Met meer begeleiding zouden er meer mensen met een autistische stoornis HAVO of VWO kunnen doen, daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk ook dat een heleboel van deze mensen zonder deze begeleiding dit niveau niet kunnen halen, maar dan niet omdat ze niet genoeg hersens hebben helaas.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 7 december 2007 @ 11:55:20 #164
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55097986
quote:
Op zondag 25 november 2007 19:59 schreef Lois het volgende:
Zoiets hoop ik ook Ynske want ik weet anders ook even niet hoe ze het binnen zou moeten krijgen.
Isa is dan wel 'gewoon' maar een eigenwijze meid... Maar de enige manier waarop de antibiotica hier naar binnen gaat is gemengd met pudding. Na trauma's met lepeltjes, spuitjes en weet ik wat allemaal, kwam de huisarts daarmee
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_55120440
Ik kreeg het inderdaad ook gewoon door de vla.

Ik neem aan dat je van die medicijnverpulvers hebt?
  zaterdag 8 december 2007 @ 12:24:49 #166
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_55122257
Oei Lois lees het nu allemaal pas, hoe gaat het inmiddels met Eva?
Wat hier goed helpt ( wij mogen het niet door het eten doen ( behalve die juist wel door de voeding moet maar die zijn smaakloos ) ivm weigeren ) is iets pakken wat ze heeel leuk vind om te doen en dan mag ze even daar mee spelen, dan een hapje/lepeltje medicijnen dan weer even spelen etc.
Maar dat zullen jullie vats al wel gerpobeerd hebben .. bedenk ik me net
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_55124840
quote:
Op donderdag 6 december 2007 22:25 schreef jessica87 het volgende:
yo wat een avondtuur en ik ben erg blij dat ik geen autisme heb al zal men dat willen ..............
als ik ooit eens kinderen neem zal ik geen autisje willen of een down ectra
ik wil gewoon een normaal gezond kind net als ik of niet dan?
Wat is een down ectra?
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  zaterdag 8 december 2007 @ 15:58:28 #168
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_55125506
Igraine, gewoon negeren.

Lois, hoe is het nu met Eva? Is het nog gelukt met de medicijnen verder?
***
  Jubileum moderator zaterdag 8 december 2007 @ 17:09:18 #169
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55126760
Gisteravond hebben we het door de vanilleyoghurt (met smarties) gemengd en dat ging goed.
Vanmorgen werd ze wakker en zei heel verwonderd: Ik voel me heel veel beterder mama!
Net de laatste dosis gegeven en hopen dat het opknappen doorgaat.
Ze is wel ontzettend verzwakt merken we, heel snel moe enzo maar ze is eindelijk vandaag weer wat meer gaan eten als fruit.

Het heeft wel een enorme impact gehad, ook op Jeroen en mij. Zo ziek is ze lang niet meer geweest en ze beseft het zelf nu ook goed.
Ik kan me eindelijk ontspannen, en nu voel ik me echt geradbraakt. Ik ga heeeeeeel erg vroeg naar bed vanavond, even wat slaap inhalen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 8 december 2007 @ 18:25:26 #170
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_55128624
Pfoe wat een opluchting. Fijn om te lezen zeg! Lief ook dat ze dat zelf zo mooi aan kan geven.

Ik kan me voorstellen dat het jullie idd ook flink uit put zoiets, het klonk idd allemaal niet als 'eventjes een griepje'.
Slaap ze!
***
  zaterdag 8 december 2007 @ 18:50:10 #171
24188 Belana
kloon van belana
pi_55129068
lois wat fijn dat het ergste voorbij lijkt en dat jullie weer wat rustiger kunnen zijn ook!
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 8 december 2007 @ 19:52:01 #172
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_55130407
Lois, wat fijn
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_55130516
Mooi Lois. Heb de afgelopen dagen weer wat lopen lurken hier en heb het gevolgd, was al nieuwsgierig hoe jullie de medicatie er nou in krijgen.

Hier heb gaat het zo:"



Lukas achterop bij zijn grote kleine broer Tig. Daar speelt inmiddels een soort "The Mighty" verhaal tussen: Tig is alleen een vrij verlegen en bangig jongetje, maar als Lukas er is, dan is hij niet bang in het donker, voor andere mensen en kan hij ineens prima fietsen, alsof Lukas zijn mojo is ofzo. Lukas profiteert aan de andere kant weer van Tig voor bescherming of als er onder woorden gebracht moet worden, want Tig voelt Lukas erg goed aan.
Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken. Ik heb er iig toen we Lukas uit huis lieten plaatsen niet zo bij stilgestaan wat een enorm hechte band die twee hadden en wat dat met name voor de jongste van de twee zou betekenen. Was daar op dat moment ook veel te overspannen voor denk ik, maar toch. Waren ook wat opvallende dingetjes aan hem op school waar ik de vinger niet op kon leggen (niet in zijn eentje uit het lokaal durven om te plassen enzo). In ieder geval viel vorige week het kwartje toen meneertje Twee ineens zonder problemen wegfietste met Lukas achterop (anders gaat het dus altijd van "ik heb pijn in mn kniehiehie en ik ben moehoehoe" etc etc). Weet nog niet of ik er iets aan moet doen...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Jubileum moderator zondag 16 december 2007 @ 20:56:48 #174
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55321031
Wij hebben gefietst vandaag Het was steenkoud maar in het zonnetje heerlijk




Voorpret



Ik heb ook een rondje geoefend, vond de grote weg nog wat eng, en de fiets stond duidelijk nog niet goed afgesteld bij mij
filmpje

Als je goed kijkt zie je Eva als een bezetene trappen, die wil harder en harder. We hebben haar maar in zijn vrij gezet vandaag, anders schieten we voor het stoplicht er ook met een noodvaart vandoor.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_55321083
Dat ziet er super uit Lois
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 17 december 2007 @ 11:57:27 #176
175104 Fruppel
Okay D Elmo voor jou ;)
pi_55332778
Wauw wat leuk zeg! Leuk om Eva zo hard te zien trappen !
pi_55332822
Wat geweldig!!! Dat enthausiaste koppie van Eva ook op de foto's.
Hopelijk wordt het een mooi voorjaar en mooie zomer zodat jullie veel plezier van de fiets kunnen hebben!
  zondag 23 december 2007 @ 17:40:28 #178
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_55494729
Lois; ik las in een ander topic, over de gevoelige, voeten van Eva.
Voor mij heel herkenbaar, maar wel opgelost met de loop, van de jaren. Er is dus nog hoop!
Door mijn autisme en Tourette heb ik veel last van overgevoeligheid, voor kleding ed. Maar, ik kan nu, wel goed schoenen verdragen (als ze maar precies evenstrak aanvoelen aan mijn voeten). Ook schoenen, die van plastic zijn kan ik (nu nog steeds niet), verdragen. Bij mij, is de oplossing geweest altijd, schoenen van het merk Wolky te kopen. En, naadloze sokken aan te trekken.

Ik had nog een vraag aan de moeders van kinderen met autisme: in een afgelopen versie, van het blad Engagement (van de NVA), stond een colum, over een autistische jongen, waarvan de ouders altijd wilden, dat hij er netjes en verzorg bijliep.
Hij kreeg merkkleding en after-shave op.

Mijn ouders willen ook altijd dat ik er verzorgd, bijloop. Ik moet elke 8 weken naar de kapper (ook al heb ik daar een hekel aan), we gaan vaak nieuwe kleren kopen (vroeger een ramp, nu vind ik het zelfs leuk), en ik moet gel in mijn haar.
Mijn begeleiding voert hetzelfde beleid voor, de bewoners.

Nu hoorde ik van een mede-autist (niet van mijn groep), dat dat juist zorgt, dat je minder opvalt, en dat mensen het autisme er nóg moeilijker door accepteren. Net alsof je er sloeberig uit moet zien, als je een handicap hebt. (Maar vaak is dat wel zo, door verschillende oorzaken).

Wat doen jullie er aan, om je kind, zo ''mooi'' mogelijk, voor de dag te laten verschijnen?
En, werkt het, of averrechts?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 23 december 2007 @ 18:07:21 #179
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_55495214
Als ik zo vrij mag zijn...

Een vriendin van mij vertelde me eens dat ze haar kind (ook autistisch) nooit iets aan deed van bijvoorbeeld de Wibra of Zeeman. Ondanks dat hij broeken versleet bij het leven (kapot vallen, kruipen zelfs op de stoep). Toen ik haar vroeg waarom niet, gaf ze als antwoord dat ze het gevoel had 'iets goed te moeten maken' (op een manier van: Hij is al gehandicapt, dus dan moet ie maar in een mooie verpakking.). Ze wilde vooral niet dat hij nog extra buiten de boot zou vallen door in haar ogen 'sloeberige' kleding. Hij liep dus altijd in dure merkkleding.

Overigens voelde zij zich erg beschaamd en schuldig toen ze mij dit vertelde
  zondag 23 december 2007 @ 18:08:43 #180
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55495255
Och dat filmpje van Eva die zo lekker trapt!
Wat een uitkomst zeg, zo'n fiets!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Jubileum moderator zondag 23 december 2007 @ 18:56:52 #181
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55496577
Ik heb niet zo dat ik het overdreven compenseer dat Eva er netjes uit moet zien. Ik koop wel graag kleding voor haar die ze prettig vind zitten, of kleding met prints die zij leuk vind. Wijde broeken vind ze lekker, of een tuinbroek met veel zakken.Daar let ik dus op.
Op dit moment is ze helemaal gek van Mickey Mouse, dus ik heb wat shirts gekocht met Mickey erop. Dan is het aankleden gelijk een stuk makkelijker en ze is er hartstikke trots op.
Verder moet ze van mij wel elke dag haren kammen, ook al is dat een enorm gevecht, omdat dat gewoon bij je dagelijkse verzorging hoort. Ze wil zelf graag meisjeshaar, langer haar dus, en dat betekend ook dat het kammen soms een groot probleem kan zijn door de klitten. Kort haar is voor ons geen optie, ook al zou dat makkelijker zijn, omdat ze zelf dit graag wil.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 23 december 2007 @ 20:37:10 #182
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_55499292
Whow wat een gevaarte is die fiets zeg! Ik moest wel even lachen toen ik Eva zo hard zag trappen. Ze vind het zelf ook helemaal geweldig he? Super!
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  zondag 23 december 2007 @ 20:40:36 #183
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_55499366
Wat een coole fiets. Kan ze ook zelf meesturen? Of heeft dat geen effect?
I'm so glamourous I piss glitter!
  Jubileum moderator zondag 23 december 2007 @ 20:43:09 #184
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55499434
Nee ze kan gelukkig zelf niet meesturen. Het stuur zit vast, anders eindigen we elk ritje in de bosjes waar toevallig net een poes loopt, of in de tuin van iemand waar een lichtje brand, of in een auto die toevallig blauw is.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_55499446
'Tom steekt vuurwerk af' grote hit YouTube

Om je ff flink kwaad te maken: lekker lachen met zn allen over een waarschijnlijk autistisch jongetje dat lol met vuurwerk heeft.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 23 december 2007 @ 21:10:07 #186
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55500035
Ik vind het een erg aandoenlijk filmpje.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_55508131
quote:
Op zondag 23 december 2007 20:43 schreef Mwanatabu het volgende:
'Tom steekt vuurwerk af' grote hit YouTube

Om je ff flink kwaad te maken: lekker lachen met zn allen over een waarschijnlijk autistisch jongetje dat lol met vuurwerk heeft.
Waarschijnlijk!! Ik bedoel niemand weet wat er met dat ventje is. Ik heb er echt wel om moeten lachen hoor. Vorig jaar trouwens al maar dat maakt niet uit. De een zegt dat dit gewoon nep is de ander weer dat hij autistisch is. Tja zolang niemand het weet vind ik dat je er best om mag lachen.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_55508190
quote:
Op zondag 23 december 2007 20:43 schreef Mwanatabu het volgende:
'Tom steekt vuurwerk af' grote hit YouTube

Om je ff flink kwaad te maken: lekker lachen met zn allen over een waarschijnlijk autistisch jongetje dat lol met vuurwerk heeft.
Waarom zou je er niet om mogen lachen dan? Misschien is hij inderdaad autistisch of verstandelijk beperkt, maar ik vind het een heel lief filmpje, kinderlijk verheugen en vrolijke spanning!
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
pi_55518773
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:23 schreef MevrouwKoRn het volgende:

[..]

Waarom zou je er niet om mogen lachen dan? Misschien is hij inderdaad autistisch of verstandelijk beperkt, maar ik vind het een heel lief filmpje, kinderlijk verheugen en vrolijke spanning!
Ja tuuk, zo heb ik er ook om gelachen
Ik bedoelde natuurlijk de typische fp-reacties van "lol zie die kutmongool dan".
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † maandag 24 december 2007 @ 20:09:36 #190
37843 lady-wrb
kortaf
pi_55519220
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:23 schreef MevrouwKoRn het volgende:

[..]

Waarom zou je er niet om mogen lachen dan? Misschien is hij inderdaad autistisch of verstandelijk beperkt, maar ik vind het een heel lief filmpje, kinderlijk verheugen en vrolijke spanning!
ik moest er ook om lachen.
het zou zo mijn kind kunnen zijn. die zou precies zo reageren.
misschien dat het me juist daarom ontroert.
  † In Memoriam † maandag 24 december 2007 @ 20:10:23 #191
37843 lady-wrb
kortaf
pi_55519244
quote:
Op maandag 24 december 2007 19:55 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja tuuk, zo heb ik er ook om gelachen
Ik bedoelde natuurlijk de typische fp-reacties van "lol zie die kutmongool dan".
dat zegt meer over de gemiddelde fp-poster dan over deze jongen.
pi_55521035
Oxy, ik ben dan wel geen moeder van een kind met autisme, maar ik kan wel vertellen hoe het in mijn oppasgezin ging. Mijn oppaskindje wilde alleen met 'flodderige' veel te grote kleren aan. Pakte ook vaak truien van haar vader uit de kast. Ze wilde ook niet dat haar haar werd geborsteld, maar dat ging wel erg in de knoop zitten. Uiteindelijk hebben haar ouders toch haar haar laten knippen, want het zat zo in de knoop. Je ziet het wel vaak, dat mensen met een handicap er onverzorgder bijlopen, ik kwam het vaak tegen in mijn werk. Veel mensen 'weten niet beter' of hebben geen ouders of begeleiders die er op letten. Ik vind het wel goed dat jij er zo mee bezig bent.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_55546495
quote:
Op maandag 24 december 2007 20:10 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

dat zegt meer over de gemiddelde fp-poster dan over deze jongen.
Ja, dat was ook mijn punt zo ongeveer
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 26 december 2007 @ 19:43:03 #194
24188 Belana
kloon van belana
pi_55557892
ik vind het een prachtig ontroerend filmpje eigenlijk
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator vrijdag 11 januari 2008 @ 21:20:48 #195
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55960203
We zijn er weer, pak van mijn hart. Het was moeilijk, zielig en alles duurde ook nog eens enorm lang.
Eva was bang, echt zo bang dat ze zich helemaal afsloot toen we op de OK waren, want ze herinnerde zich goed nog haar oogoperatie.
Ze heeft niet heel erg gevochten tegen het narcosekapje, was eigenlijk meer een heel zielig "neee ,mama, neeeeee"

Toen ze eenmaal sliep wilde ik haar nog een kus geven, maar toen ik me omdraaide om haar te kussen bleken ze al bezig met intuberen. Dat is een beeld waar ik nog vele nachtmerries van zal hebben vrees ik, ik schrok me kapot. Zoals je dat in ER ziet is toch even anders als het je eigen kind betreft.
Snel maar weggegaan, ondertussen me uren druk gemaakt over het feit dat ik geen laatste kus hebben kunnen geven.....
Om even voor 2en liep ik de OK af, en we moesten om 4 uur weer in de wachtkamer zijn. We zijn even gaan roken, eten, roken, koffiedrinken, roken en toen was het eindelijk 4 uur.
Kwart over 4 kwam de tandarts, megalief mens, uit de OK, zij was klaar en Eva werd nu van de beademing gehaald. (al met al toch bijna 2.5 uur toch).
Ze hebben onder 6 tanden, die al weggesleten waren tot het tandvlees, en 2 kiesjes (waarvan 1 met gat en 1 geinfecteerd door die kies) getrokken, en boven 3 boventanden. 1 boventand was al afgebroken en de 2 naastgelegen tandjes aan weerszijden waren ook erg slecht.
Ik kreeg een zakje met 2 kiesjes en een heleboel tandjes/stompjes in mijn handen gedrukt, voor haar tandendoosje.

Tandarts gaat onderzoeken waarom haar gebit zo enorm is aangetast want het was geen gewoon beeld. Haar tandjes lijken wel poreus zo zwak, en om verder verval tegen te gaan zijn de resterende kiesjes behandeld, ook daarin zaten al wat lichte plekjes die gevuld zijn en daarna geseald.

Ze heeft een mond vol hechtingen nu, best wel sneu. Ze is heel erg misselijk geweest in het ziekenhuis, spuugt ook nog steeds (oud) bloed.
Na 2 uur wachten mochten we naar huis waar ze nog even flink gespuugd heeft. Echt drinken gaat dus nog niet, eten doen wel al helemaal niet, maar ze wilde wel graag naar haar eigen fijne bedje.
Ze slaapt nu, dan morgen maar weer drinken.

Foto's:

Vooraf, Mickey was heel erg ziek en moest voorgelezen worden. De verpleegkundige ging daar ook heel leuk mee om, die had het pootje van Mickey helemaal in het verband gestopt




Erna, op de verkoever


Zo'n ontspannend snoetje zien we niet vaak..


Weer terug op de kamer...


En weer thuis, met nieuwe brandweerwagen.

(we hadden de stille hoop dat een speentje zo vervelend zou zijn in het mondje dat ze daar gelijk af zou zijn maar dat ging nog prima. Dan kiezen we maar een ander moment om dat ding af te leren)
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_55960256
Ach gut, het arme meidje. En jullie ook. Ik heb aan jullie gedacht vandaag.
Variety is the spice of life
pi_55960277
Agossie arme Eva!! Hopelijk is de pijn in je mondje snel weer over.

voor jou Lois, wat ontzettend vervelend om je kind zo te moeten zien
pi_55960430
ach, arm frummeltje
Deze dag is gelukkig voorbij Lois
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 11 januari 2008 @ 21:35:55 #199
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55960497
Oh bah, dat lijkt me idd erg naar om te zien, dat je kind geïntubeerd wordt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 21:37:26 #200
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_55960517
Aggos Eva Wat hebben ze een hoop in je mondje zitten wroeten zeg
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 21:42:49 #201
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55960639
Eva, arm meiske, maar zo dapper. Geniet maar heel erg van je brandweerauto.
Lois:
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_55960755
oooh arme Eva, wat naar allemaal. en Lois, wat moeten dat verschrikkelijk lange uren geweest zijn. wat hebben ze veel tanden/kiezen getrokken, ik schrik er van. is dat nog wel allemaal melk-gebit eigenlijk? het zal wel erg lastig zijn met eten de komende tijd. in ieder geval een voorspoedig herstel gewenst voor Eva. hopelijk genezen de wondjes in haar mond snel en voelt ze zich gauw weer beter!
  Jubileum moderator vrijdag 11 januari 2008 @ 21:52:03 #203
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55960836
Ik schrok ook van de hoeveelheid Bix, ik had wel de onderkant verwacht maar boven had ik niet gedacht. Het is gelukkig allemaal melkgebit, de tandarts heeft niet kunnen zien of er al grote mensen tanden onder zaten maar die komen vast vanzelf wel. Onder aan de voorkant was het al weggesleten tot het tandvlees dus dat zal niet zo opvallend zijn, het fietsenrekje boven, daar ben ik wel benieuwd naar. We hebben net pas beseft dat ze eigenlijk amper tandjes meer heeft, alleen 3 rijjtjes kiezen nu
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_55961367
gelukkig dat 't nog melktanden/kiezen waren Lois. ik ben benieuwd of haar 'grote mensen tanden' wat sterker zullen zijn, en of ze er anders wellicht preventief wat aan kunnen doen zodat die niet zo snel zullen slijten!
  vrijdag 11 januari 2008 @ 22:20:22 #205
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_55961508
Ach gossie arme Eva. En arme jullie. Wat een spanning en wat moest er veel gebeuren. Ik kan die foto's niet bekijken zonder tranen in m'n ogen. Gelukkig is de operatie achter de rug nu.
pi_55961790
Ah arme Eva. Gelukkig is het nu voorbij.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 23:05:32 #207
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_55962579
Ach, arme Eva. Ze moet daar toch behoorlijk veel pijn aan hebben gehad de laatste tijd. Er wordt haar ook niet veel bespaard wat dat betreft.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_55963434
He bah Eva, wat vervelend en wat zal je mondje pijn doen nu. Jeetje wat een ingreep bij zo een humpie nog. Sterkte.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 03:02:38 #209
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_55966458
Eva toch

En lois
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 06:56:42 #210
66397 tries
ehm.......
pi_55967605
Arme Eva, is ze goed de nacht door gekomen?
Sterkte Lois!

Hier eindelijk eens wat goed nieuws, we hebben een rugzakje gekregen na twee jaar vechten!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  Jubileum moderator zaterdag 12 januari 2008 @ 07:46:30 #211
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55967656
Wat geweldig Tries!

Eva heeft zeer diep geslapen, we hebben haar niet gehoord. Om 7 uur werden we zeer dwingend geroepen: " mama, papa!! Ik heb heel erge honger!!" Ze zit nu lekker aan een broodje
Ze heeft geen pijn zegt ze, en ik heb net even voorzichtig gekeken en het zit allemaal nog netjes dicht met een heleboel draadjes.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_55967764
Hoe is het mogelijk Lois Bij kinderen kunnen dingen ook van het een op het andere moment weer klaar zijn hè? Gelukkig maar
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Jubileum moderator zaterdag 12 januari 2008 @ 08:58:43 #213
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55967834
Heerlijk he? Eva's extreem verstoorde pijngrens helpt in dit geval goed mee vind ik, dat is het enige voordeel daarvan
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 12 januari 2008 @ 08:59:44 #214
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_55967837
Wat fijn dat ze er geen last van heeft, Lois!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 10:21:46 #215
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55968329
Och jee wat sneu toch weer, zo'n ingreep. Arm meiske. En arme ouders, die lijden net zo hard mee. Fijn dat het achter de rug is, en nog fijner dat de napijn tot nu toe meevalt!!

Heel veel beterschap en liefs voor jullie!

... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 12 januari 2008 @ 10:33:46 #216
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_55968440
Lois: misschien knarste Eva wel met haar tanden, zodat ze afgesleten zijn. Ik deed dat vroeger ook, en nu ook als ik veel stress heb.

Succes met herstellen!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 12 januari 2008 @ 12:09:46 #217
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55969966
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 07:46 schreef Lois het volgende:
Ze zit nu lekker aan een broodje
Kan ze een broodje eten met zo'n bekkie?
Gelukkig zeg!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_55971478
Arme Eva, dat zijn echt veel tanden eruit. Wel fijn dat ze zo'n goede nacht heeft gehad.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 12 januari 2008 @ 13:33:01 #219
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_55971790
Lois wat heb je een dappere meid.. en wat zijn jullie dapper.. weer een stap overwonnen
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 12 januari 2008 @ 13:36:42 #220
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_55971872
Wat goed dat het nu al zo loopt Lois! Fijn voor jullie allemaal!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Jubileum moderator zaterdag 12 januari 2008 @ 19:48:18 #221
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_55979573
Het gaat heel goed met Eva, wel erg rustig, zeg maar tam, en hangerig maar ze voelt zich goed.
Tandenpoetsen ging vanmorgen heel goed, vanavond raakte ik per ongeluk een zere plek en toen was het wel mis
Ze heeft volop gegeten vandaag, en vanavond zelfs pizza want dat wilde ze zo graag. Ze heeft wel erg veel last van die vreemde draadjes in haar mond, ze blijft er aan zitten wroetelen met haar tong.
Onder heeft ze nu alleen nog links haar kiesjes, en verder alleen nog maar hechtingen en boven mist ze alleen 3 voortandjes. Ik heb een foto van haar fietsenrekje boven, ik zet hem hieronder, het is niet bloederig maar zo springt hij tenminste niet ongevraagd in beeld.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 12 januari 2008 @ 20:15:41 #222
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_55980355
aggos..
wat is er nog weinig over
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 14 januari 2008 @ 13:09:00 #223
175104 Fruppel
Okay D Elmo voor jou ;)
pi_56021902
Agossie stoere Eva! Wat een boel tandjes moet ze missen zeg!
Hoe gaat het nu met haar? Zitten de hechtingen nog op hun plek of heeft ze ze eruit gefriemeld met haar tong?
  Jubileum moderator vrijdag 18 januari 2008 @ 21:17:49 #224
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56140514
Een hele bijzondere dag vandaag, Eva nam afscheid van het dagverblijf waar ze bijna 3 jaar is geweest. Het dagverblijf waar ze heeft leren praten, zingen, fietsen, springen, knutselen, spelen en nog veel meer dingen die hebben bijgedragen aan het eigenwijse peuterpubertje die ze nu is.
Moeilijk zo'n afscheid, niet alleen voor ons en Eva maar ook de leidsters waren in tranen.

Eva met feesthoed.


Eva mag eindelijk uitdelen

Ze kreeg een cadeautje mee naar huis, een fotoboekje, vol foto's van haar met haar vriendjes en de leidsters. Iedereen heeft er nog een persoonlijk stukje ingeschreven en het is een heel mooi, ontroerend, boekje geworden. We vonden er zelfs nog een trouwfoto in van Eva en haar beste vriendje, volledig in kostuum


En tot slot, de aftelkalender in de klas. Het is vrijdag, Eva gaat naar school. Groetjes Eva, we zijn verdrietig op jouw afscheidsfeestje.


Maandag gaat ze naar de "grote school", en ze heeft er enorm veel zin in. Jeroen gaat haar wegbrengen, en daarna neemt het taxivervoer het weer over. De 1e keer vinden we echter zo bijzonder, dat willen we niet aan de taxichauffeur overlaten.
Spannend....
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56140674
Wat is dit mooi om te zien! Jullie Eva die het toch maar tot de 'grote school' heeft geschopt. Ik moet er bijna van huilen.

Hoe gaat het met jullie 'yppy'? Merk je al dat Eva eraan gewend raakt?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56140734
Wat bijzonder Lois. Fijn dat haar dagverblijf ook zoveel werk van het afscheid gemaakt heeft.
Veel suc6 maandag! Hopelijk went eva snel aan haar nieuwe grote school.
pi_56141343
Spannend Lois. En wat een leuke foto's
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 18 januari 2008 @ 21:51:49 #228
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56141480
Wat spannend!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 22:09:10 #229
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_56141981
Wat een ontroerende foto's Ik vind haar echt zo'n stoertje eigenlijk.
I'm so glamourous I piss glitter!
  Hoofdredactie Fotografie vrijdag 18 januari 2008 @ 22:10:58 #230
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56142033
Wat een mooi afscheid! Wat fijn dat ze daar zoveel tijd in steken!

Eva, veel succes op school!!!
  vrijdag 18 januari 2008 @ 22:18:29 #231
24188 Belana
kloon van belana
pi_56142238
ach wat mooi lois en wat een emotioneel moment. je kleine meisje naar de grote school!
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 18 januari 2008 @ 23:08:10 #232
35189 Troel
scherp en bot
pi_56143449
Lois wat fijn!

Ik weet niet of het iets zegt, maar als ik kijk hoe makkelijk Ruben is, krijg ik eigenlijk het gevoel dat het bij ons allemaal wel los zal lopen en dat ik me niet zo druk moet maken of hij nou wel of niet een "tik" mee zou krijgen. Nou heb ik geen idee of je echt al zo vroeg kan merken of er wat aan de hand is, maar tot nu toe is zijn babytijd niet met de mijne te vergelijken en dat vind ik al supergoed nieuws (Ja, kom maar op met de rotopmerkingen )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 18 januari 2008 @ 23:14:52 #233
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_56143597
Nee hoor Troel, ik ben blij dat je er zo'n goed gevoel bij hebt. Dat pakt niemand je meer af in ieder geval.

Eva, wat een aangrijpend afscheid. En wat spannend om straks naar een grote school te moeten. Ik hoop dat je je daar net zo op je plek gaat voelen als hier. Wat een leuk idee overigens om een fotoboekje als cadeautje mee te geven.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Jubileum moderator zaterdag 19 januari 2008 @ 09:44:27 #234
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56148537
Fijn Troel dat je al zo duidelijk verschil merkt met je eigen babytijd. Het is niet meer dan logisch denk ik, dat je alles gaat vergelijken.

Yppy, onze Yppy is een paar weken niet geweest ivm de feestdagen en Eva's tandentoestand, vandaag voor het eerst weer. Het wennen zal wel even opnieuw moeten denk ik.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 19 januari 2008 @ 10:51:54 #235
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56149243
Eergisteren was bij Oprah Jenny McCarthy in de show, ze kwam vertellen over haar zoontje Evan die een stoornis in het autistisch spectrum heeft, en over haar boek dat ze daarover heeft geschreven. Ze vertelde dat ze in bepaalde foto's van Evan, uit zijn babytijd, een heel ander kind ziet dan in de foto's van de periode toen de stoornis zich beging te "openbaren"..alsof de ziel uit zijn ogen was verdwenen.

Ze vertelde dat ze sterk het gevoel had dat dit iets te maken had met de BMR prikken, omdat het toen ook begon te "spelen", zeg maar. Nu schijnt er wel vaker discussie te zijn geweest over een stof die in die prikken zit, Thimerosal, en er was in de show ook een reactie van het Cb aldaar zeg maar, dat het idd niet was aangetoond dat er een samenhang was met deze stoornissen, maar dat het tegendeel ook niet bewezen was (dit scheen nogal baanbrekend te zijn na jarenlang ontkennen van enige samenhang, enkele moeders reageerden ook nogal emotioneel).

Waar vooral tegen werd geageerd, was het "one size fits all" principe van deze inentingen.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Ik vond het zelf erg interessant, vrnml. omdat het een actueel issue is voor mij, Dean moet over 2 maanden deze prikken krijgen nml.

Hier een linkje naar de show: http://www.oprah.com/tows(...)_past_20070918.jhtml
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 10:56:20 #236
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56149302
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 23:08 schreef Troel het volgende:Ik weet niet of het iets zegt, maar als ik kijk hoe makkelijk Ruben is, krijg ik eigenlijk het gevoel dat het bij ons allemaal wel los zal lopen en dat ik me niet zo druk moet maken of hij nou wel of niet een "tik" mee zou krijgen. Nou heb ik geen idee of je echt al zo vroeg kan merken of er wat aan de hand is, maar tot nu toe is zijn babytijd niet met de mijne te vergelijken en dat vind ik al supergoed nieuws (Ja, kom maar op met de rotopmerkingen )
Dit snap ik niet helemaal.. Ruben is toch de zoon van Pruk? En toch niet van jou?
Of, Troel, was Pruk de draagmoeder?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 10:59:20 #237
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56149344
ik vind 't wel 'grappig' dat autisme nu in verband wordt gebracht met BMR-vaccinatie.
vier jaar geleden was ik heel erg bezig met de vaccinatie voor kinkhoest en in mijn speurtocht kwam ik toen vooral tegen dat er vooral gezocht moest worden naar een link tussen autisme en het cellulaire-kinhoest vaccin. (Saskia heeft destijds de a-cellulaire variant gekregen (overigens niet vanwege het autisme verhaal) en deze is nu standaard op het CB).

Moet eerlijk zeggen dat nu weer "zo'n verhaal" maar nu over vaccin X ipv Y de geloofwaardigheid bij mij geen goed doet (meer als 'we zoeken een zondebok en die hoek is wel makkelijk wijzen')
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56149346
Oxy, Pruk en Troel zijn dezelfde persoon.
Troel wou nog niet dat iedereen wist dat zij zwanger was. Maar wou wel berichtjes plaatsen, daarom heeft ze dat tijdens haar zwangerschap onder de naam Purk gedaan.
En nu Ruben geboren is mag iedereen het weten en plaatst ze weer onder haar "eigen" naam Troel
pi_56149357
Troel schreef hier een tijdje onder een andere naam. Die naam was Pruk. En nu Ruben geboren is schrijft ze weer onder haar eigen naam
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:00:48 #240
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_56149364
Vivi, ik heb geen idee of de BMR effect kan hebben hierop. Wat ik vaak denk als ik dit soort verhalen lees is dat mensen geneigd zijn om oorzaken te zoeken van een ramp die hen overkomt. Gewoon om er mee om te kunnen gaan, vermoed ik. Dat iets gewoon toevallig op je weg komt is moeilijk te vatten. En dan gaan mensen bijvoorbeeld een verband leggen met een prik. Dat is mijn onderbuikgevoel hierbij.

Volgens mij zijn er wel wetenschappelijke onderzoeken hier naar geweest. Er is een inentingstopic waar vrij veel staat hierover. Ik zal hem wel eens opzoeken.

[ Bericht 81% gewijzigd door livelink op 19-01-2008 11:06:24 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_56149374
Wat die vaccinaties betreft een beetje hetzelfde gevoel als ET. Eerst hadden ze het over het kinkhoest vaccin, nu over BMR. Maar ook steeds meer onderzoeken wijzen uit dat je ruim voor een jaar. Dus ook voor de BMR prikken al tekenen van autisme kunt zien.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:02:15 #242
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56149399
O, wat raar is dat!
Ik had dat niet door, ik dacht wel een keer: waar is Troel gebleven...? Maar dat ZIJ dezelfde als Pruk is, dat vind ik wel héééél verwarrend.
Nouja zeg!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_56149465
Vivi, ik heb het ook gezien maar ik was vooral heel blij verbaasd om te horen hoe ook bij die kinderen een dieet zonder granen, zuivel en suiker zo goed heeft geholpen. Mijn broer is zo ontzettend vooruit gegaan dat het volgens "men" eigenlijk niet zou kunnen. Maar het is wel gebeurd. Sterker nog, ik geloof dat hij bij de laatste testen niet eens meer zo snel binnen het spectrum geplaatst zou worden.

Dat vaccinatieverhaal.... tsja... Ik ben helemaal, 100% van mening dat er zorgvuldiger om gegaan moet worden met vaccinaties. Inderdaad: niet one size fits all maar ook kijken naar hoe een kind in elkaar zit.
Om die reden is Ronja bijvoorbeeld later en volgens een iets ander schema gevaccineerd. Zij heeft nu net pas haar eerste BMR gehad.

En ik geloof ook zeker dat het ontwikkelen van een stoornis binnen het spectrum iets is dat kan gebeuren wanneer een kind slecht reageert op een vaccinatie. Of dat nou BMR of kinkhoest of wat dan ook is: blijkbaar is er iets in het lichaam van het kind dat niet goed om kan gaan met het feit dat er een heftige stof het lichaam binnen komt.
Maar.... of dat dus aan de vaccinatie ligt of aan het kind en of je dus van te voren al zou kunnen zien of vaccineren kwaad kan... ik weet het niet. Gezond verstand, meer onderzoek en een eerlijker en opener houding vanuit de "prikinstanties" zou geen slecht idee zijn denk ik.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 12:03:08 #244
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56150474
Wat spannend Lois dat Eva maandag naar de basisschool gaat. Ben benieuwd hoe ze het zal vinden. Op een school waar ik werk voor kinderen met taal-/spraakproblemen zien we ook in toenemende mate kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum. Daar gaat nu een speciaal klasje voor komen. Is er ook zoiets op haar school?
Life is what you make it.
  Jubileum moderator zaterdag 19 januari 2008 @ 13:00:54 #245
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56151427
Het is geen speciale Autiklas Schanul, maar wel onderwijsmethodes die daarop toegespitst zijn. Het is een verzameling kindjes met een verstandelijke beperking waarbij autisme bij de meesten ook in meer of mindere mate aanwezig is. We hebben wel rondgekeken naar scholen met een speciale autiklas maar kregen bij deze school echt een "thuiskomen" gevoel en dat heeft de doorslag gegeven.

Over de vaccinaties, ik heb daar veel gesprekken over gevoerd met diverse specialisten, oa een geneticus. Ik weet dat Eva al autistisch was in mijn buik, en ook als baby is het achteraf heel herkenbaar ook al wist ik het toen nog niet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet geloof in een verband tussen autisme en vaccinaties, wat niet wil zeggen dat die vaccinaties altijd onschuldig zijn.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 19 januari 2008 @ 13:18:03 #246
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56151721
Wat een leuke foto's Lois! Wat moet dit spannend zijn, voor jullie allemaal.
Heel veel succes maandag.

Hoe gaat het nu eigenlijk met Eva's mondje?
... ♥ ik mis je ♥
pi_56151901
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 11:06 schreef owlet het volgende:
Vivi, ik heb het ook gezien maar ik was vooral heel blij verbaasd om te horen hoe ook bij die kinderen een dieet zonder granen, zuivel en suiker zo goed heeft geholpen. Mijn broer is zo ontzettend vooruit gegaan dat het volgens "men" eigenlijk niet zou kunnen. Maar het is wel gebeurd. Sterker nog, ik geloof dat hij bij de laatste testen niet eens meer zo snel binnen het spectrum geplaatst zou worden.

.
Ik zit nu zelf op een dergelijk dieet en slik daarbij een probiotica (tegenhanger van de antibiotica) en de klachten die ik had, en dat waren er nogal wat, verminderen langzaam maar zeker.
Op de website hier gelinked kwam ik dus ook een mogelijk (slag om de arm dus) verband tussen candida (en nee dat behelst niet enkel 'de jeuk in het vooronder' ) en autisme.

Misschien interessant om eens door te lezen? Je kunt op google vast wel meer en uitgebreidere info erover vinden, dit mogelijke verband.
Vergeet ook niet dat candida , een bacterie die we allemaal bij ons hebben maar door een verminderde afweer (door antibiotica of cortisonenmedicijnen, dat laatste geldt voor mij dus) ok kan slaan in een hardnekkige schimmel met alle nare klachten vandien, ook bij de geboorte meegegeven kan worden en soms dus kinderen ws met die schimmel geboren worden.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  † In Memoriam † zaterdag 19 januari 2008 @ 13:53:19 #248
37843 lady-wrb
kortaf
pi_56152344
quote:
....een dieet zonder granen, zuivel en suiker ...
wat mag je dan nog wel eten?

ik heb toevallig het begin gezien van die aflevering bij oprah over autisme.
maar ik heb m uitgezet. ik heb het niet zo op dat hysterische gedoe bij oprah en ik hou altijd in mijn achterhoofd dat bij oprah niets in de uitzending komt, zonder dat het gepromoot moet worden.
bovendien kreeg ik de kriebels van die vrouw, die zo vreselijk zeker wist dat haar kind autistisch is geworden door die prik. t zou kunnen. maar misschien moet er wat meer wetenschappelijk onderzoek naar gedaan worden ipv er meteen een boekpromotie aan te wijden.
pi_56153032
Mijn broertje heeft een tijd een heel streng dieet gevolgd, later is dat weer opgebouwd. Het kwam in het begin voor hem neer op eigenlijk alleen maar groente, vlees en zelfgemaakte yoghurt die langer gefermenteerd heeft en dus "goed" is ofzo. Dat werd dan in een jaar opgebouwd naar glutenvrij brood, soyazuivel en verder alles suikervrij.
Inmiddels eet hij alleen nog zuivelvrij, granen en gluten lijken goed te gaan.

Maar wat er ik er van begrijp is dat heel veel mensen met een aan autisme verwante stoornis een candidaprobleem hebben en dat als je middels je voeding daar op let al een stukje kan winnen. Dat hoeft dan helemaal niet zo streng maar het letten op granen, suikers en zuivel kan al veel doen.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 15:27:58 #250
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56154381
Ik heb ook een gluten- en lactose vrij dieet gevolgd.
Dat was, moeilijk, en het had geen effect op mijn gedrag. Behalve, dat ik mij de hele dag honerig voelde en een obsessie met eten kreeg.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 16:16:56 #251
35189 Troel
scherp en bot
pi_56155517
Sorry Oxy, ik had het inderdaad even wat duidelijker uit moeten leggen. Mijn fout en zeker ik had beter moeten weten
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 19 januari 2008 @ 16:28:33 #252
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_56155803
Dat met die prikken heb ik wel vaker gehoord. In Groot-Britannie zijn er relatief veel ouders die hun kind niet willen vaccineren uit angst dat het kind autistisch wordt.
  † In Memoriam † zaterdag 19 januari 2008 @ 16:48:02 #253
37843 lady-wrb
kortaf
pi_56156406
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 14:27 schreef owlet het volgende:
Mijn broertje heeft een tijd een heel streng dieet gevolgd, later is dat weer opgebouwd. Het kwam in het begin voor hem neer op eigenlijk alleen maar groente, vlees en zelfgemaakte yoghurt die langer gefermenteerd heeft en dus "goed" is ofzo. Dat werd dan in een jaar opgebouwd naar glutenvrij brood, soyazuivel en verder alles suikervrij.
Inmiddels eet hij alleen nog zuivelvrij, granen en gluten lijken goed te gaan.

Maar wat er ik er van begrijp is dat heel veel mensen met een aan autisme verwante stoornis een candidaprobleem hebben en dat als je middels je voeding daar op let al een stukje kan winnen. Dat hoeft dan helemaal niet zo streng maar het letten op granen, suikers en zuivel kan al veel doen.
hoe constateren ze een candidaprobleem? moet je daarvoor naar de huisarts, of moet die doorverwijzen?

ik geloof niet dat het begonnen is na een vaccinatie. het is wel zo dat er in de eerste week na de geboorte antibiotica is toegediend, waarna een heftige reaktie volgde (binnen een paar dagen lagen de billetjes tot bloedens toe open en dat heeft maanden geduurd voordat dat weer goed gekomen is)
  zaterdag 19 januari 2008 @ 21:12:19 #254
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56163144
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 13:00 schreef Lois het volgende:

Over de vaccinaties, ik heb daar veel gesprekken over gevoerd met diverse specialisten, oa een geneticus. Ik weet dat Eva al autistisch was in mijn buik, en ook als baby is het achteraf heel herkenbaar ook al wist ik het toen nog niet.
In je buik al? Hoe merkte je dat dan? (als je het wilt vertellen hoor, ik vind zulke dingen enorm interessant namelijk) .
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 21:13:09 #255
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56163177
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 13:53 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

wat mag je dan nog wel eten?

ik heb toevallig het begin gezien van die aflevering bij oprah over autisme.
maar ik heb m uitgezet. ik heb het niet zo op dat hysterische gedoe bij oprah en ik hou altijd in mijn achterhoofd dat bij oprah niets in de uitzending komt, zonder dat het gepromoot moet worden.
bovendien kreeg ik de kriebels van die vrouw, die zo vreselijk zeker wist dat haar kind autistisch is geworden door die prik. t zou kunnen. maar misschien moet er wat meer wetenschappelijk onderzoek naar gedaan worden ipv er meteen een boekpromotie aan te wijden.
ik viel er midden in, maar ik vond haar wel integer overkomen hoor.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  Jubileum moderator zaterdag 19 januari 2008 @ 21:23:50 #256
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56163480
Wat ik daarmee bedoel Viev, is dat Eva het bij aanleg al heeft, autisme dus. Niet iets wat na inentingen is geopenbaard ofzo.
Het is, achteraf gezien zeker, duidelijk dat Eva als baby al anders was dan andere kinderen. Wij zeggen vaak dat als we Eva als 2e kindje hadden gehad, we veel eerder aan de bel hadden getrokken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 19 januari 2008 @ 21:25:49 #257
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56163542
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 21:23 schreef Lois het volgende:
Wat ik daarmee bedoel Viev, is dat Eva het bij aanleg al heeft, autisme dus. Niet iets wat na inentingen is geopenbaard ofzo.
Het is, achteraf gezien zeker, duidelijk dat Eva als baby al anders was dan andere kinderen. Wij zeggen vaak dat als we Eva als 2e kindje hadden gehad, we veel eerder aan de bel hadden getrokken.
Ik ben ook wel eens bang geweest dat Dean een autistische stoornis had, omdat hij als ieniemienie larfje echt "door me heen keek". Nu weet ik dat dat redelijk normaal is bij zo'n ukkie, maar toen..

Wat was er bij Eva dan, achteraf, zo duidelijk anders?
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  Jubileum moderator zaterdag 19 januari 2008 @ 21:32:44 #258
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56163725
Eva had een hele strakke spierspanning, lag nooit ontspannen in je armen of voegde zich naar je lichaam maar zat meer strak rechtop. Ze was ook al heel snel heel sterk in haar spieren, terwijl ze op andere gebieden duidelijk achterliep (omrollen, iets pakken, brabbelen).
Typisch autistische dingen die ze deed was repeterende bewegingen, met bijv. haar handje. Heen en weer, heen en weer, heen en weer. Ze genoot van een draaiende wasmachine, daar kon ze heel lang naar kijken. Fladderen met haar armpjes, als ze ergens van schrok of juist genoot. (doet ze nog trouwens)
Niet reageren als je de kamer binnenliep, of als iemand anders de kamer binnenkwam.
Soms heel wijs uit haar oogjes kijken en soms leek het of er een muur voor zat.

Ontelbare voorbeelden heb ik eigenlijk, vooral gedragsdingen die ik nu kan verklaren maar toen niet.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 19 januari 2008 @ 21:34:57 #259
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56163776
Oke, bedankt voor het uitleggen

Kan me voorstellen dat je bij een eerste kindje daar heel anders naar kijkt dan bij een tweede trouwens.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  zondag 20 januari 2008 @ 19:46:23 #260
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56185114
Lois, succes morgen! Wat lijkt me dat spannend zeg, maar ook heel leuk, een nieuwe fase!
Hopelijk heeft Eva het snel naar haar zin op de nieuwe stek.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Jubileum moderator zondag 20 januari 2008 @ 19:50:43 #261
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56185242
Eva heeft er in ieder geval al veel zin in.
Vandaag hebben we alle spulletjes gelabeld, instrijklabels in de gymkleren en reservekleding, en alle bekers en broodtrommels ook een plastic labeltje.
Verder staan alle spulletjes al klaar voor morgen, en vind Eva het helemaal geweldig dat papa haar morgen weg gaat brengen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 20 januari 2008 @ 22:58:59 #262
35189 Troel
scherp en bot
pi_56190459
Spannend hoor Lois! Ik ben heel erg benieuwd hoe het morgen Eva gaat bevallen Ik hoop dat jij en Jeroen een beetje kunnen slapen vannacht, want jullie zullen ook best zenuwflappig zijn!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56190801
succes morgen! en ook veel plezier, ik hoop dat eva op deze nieuwe school net zo'n fijne tijd gaat krijgen als ze op de vorige gehad heeft. en dat ze snel gewend is aan alle nieuwigheid natuurlijk. wat een prachtig afscheid van haar oude school zeg.
  Jubileum moderator maandag 21 januari 2008 @ 08:08:29 #264
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56191850
Nou ze zijn op weg hoor, bepakt en bezakt.
Eva had er enorm veel zin in, en was zomaar zonder strijd aangekleed vandaag Straks krijg ik verslag van Jeroen hoe het is gegaan, en ik hoop dat hij de mogelijkheid heeft om nog een paar foto's te maken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 21 januari 2008 @ 08:18:47 #265
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56191914
ik ben benieuwd

Spannend iig!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 21 januari 2008 @ 08:56:31 #266
66397 tries
ehm.......
pi_56192223
Wat een spannende dag! Succes met wachten tot ze weer thuis komt!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 21 januari 2008 @ 09:09:51 #267
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56192363
Eva, meisje, heel veel plezier vandaag op je nieuwe school

Lois, Jeroen, wat zal dit spannend zijn. Maar jullie meisje kan dit wel
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 21 januari 2008 @ 10:49:29 #268
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56194219
Spannend hoor!
***
  Hoofdredactie Fotografie maandag 21 januari 2008 @ 11:48:55 #269
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56195721
Spannend zeg! Ik hoop dat ze het enorm naar haar zin gaat krijgen daar op school. Fijn dat ze er in ieder geval zin in had!
  Jubileum moderator maandag 21 januari 2008 @ 12:22:32 #270
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56196553
Het afscheid vanmorgen ging niet geweldig zei Jeroen. Ze begreep toch niet helemaal wat er van haar verwacht werd, en bleef de klas maar uitlopen. Jeroen moest haar telkens weer tegenhouden en dat resulteerde in de driftbui.
Jeroen is weggegaan met een rotgevoel en ik hoop dat er in het contactschriftje staat wat er daarna allemaal gebeurd is.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56196594
ow jeetje lois wat vervelend!! Hopelijk went ze snel en lees je vanmiddag goede berichten in haar schriftje.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 21 januari 2008 @ 12:24:53 #272
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56196613
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:22 schreef Lois het volgende:
Het afscheid vanmorgen ging niet geweldig zei Jeroen. Ze begreep toch niet helemaal wat er van haar verwacht werd, en bleef de klas maar uitlopen. Jeroen moest haar telkens weer tegenhouden en dat resulteerde in de driftbui.
Jeroen is weggegaan met een rotgevoel en ik hoop dat er in het contactschriftje staat wat er daarna allemaal gebeurd is.
oeh t is niet gemakkelijk. Ik hoop dat het verder wel goed gegaan is met Eva.
Hoelaat komt ze weer naar huis Lois?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Jubileum moderator maandag 21 januari 2008 @ 12:32:13 #273
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56196776
Zo rond 4 uur als het goed is, de school is om 15.15 uur afgelopen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Hoofdredactie Fotografie maandag 21 januari 2008 @ 12:44:51 #274
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56197088
He wat jammer dat het afscheid nemen niet goed verliep! Maar ook niet zo gek denk ik? Bij 'normale' kindjes gaat dat vaak al moeizaam en voor Eva is het helemaal lastig allemaal natuurlijk!
pi_56197125
Hebben ze ook niet even gebeld over hoe het nu gaat dan Lois?
Kan me voorstellen dat je je nu niet zo lekker voelt met het idee dat het vanmorgen zo ging. Hopelijk is ze straks wel enthousiast
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 21 januari 2008 @ 12:48:28 #276
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56197186
Jammer, toch wel een dompertje voor jullie. Hopelijk is het de rest van de dag toch meegevallen. Succes met het in de zenuwen zitten!
... ♥ ik mis je ♥
pi_56197304
iid wat snoopy zegt, kun je niet even bellen??
ik heb op het werk ook vaak ouders aan de telefoon om te vragen hoe het gaat, dat moet naar school toch ook wel kunnen. dat stelt je misschien wel gerust en is misschien ook prettiger als wachten op een stukje op papier.
  Jubileum moderator maandag 21 januari 2008 @ 12:57:44 #278
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56197379
Jeroen belde net, toevallig (naja toevallig) heeft hij net inderdaad de school even gesproken want het zat hem niet echt lekker. Het gaat goed, zei de juf, ze hobbelt lekker mee. Ze hebben gegymd en dat ging goed en nu gaan ze knutselen. Pak van mijn hart!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 21 januari 2008 @ 13:00:02 #279
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56197445
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:57 schreef Lois het volgende:
Jeroen belde net, toevallig (naja toevallig) heeft hij net inderdaad de school even gesproken want het zat hem niet echt lekker. Het gaat goed, zei de juf, ze hobbelt lekker mee. Ze hebben gegymd en dat ging goed en nu gaan ze knutselen. Pak van mijn hart!
dat is idd heel fijn om te horen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Hoofdredactie Fotografie maandag 21 januari 2008 @ 13:04:27 #280
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56197538
Goed nieuws Lois!
  maandag 21 januari 2008 @ 13:08:56 #281
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56197665
Super-Eva
... ♥ ik mis je ♥
  maandag 21 januari 2008 @ 13:30:41 #282
108648 cattie
lieve moeder
pi_56198257
Lois, wat fijn dat na het moeilijke begin het nu wel lekker gaat!
  maandag 21 januari 2008 @ 14:38:52 #283
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56199683
Fijn te lezen dat het beter gaat nu!
***
  maandag 21 januari 2008 @ 16:06:09 #284
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56201498
Ik zit steeds op de klok te kijken: zou Eva al thuis zijn?

Hopelijk heeft ze verder ook een toffe middag gehad.
... ♥ ik mis je ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 21 januari 2008 @ 16:08:01 #285
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56201556
quote:
Op maandag 21 januari 2008 16:06 schreef phluphy het volgende:
Ik zit steeds op de klok te kijken: zou Eva al thuis zijn?

Hopelijk heeft ze verder ook een toffe middag gehad.
hier zat er nog al zo iemand. Ik hoop zo dat t allemaal verder goed gegaan is, en dat ze morgen weer wil gaan.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Jubileum moderator maandag 21 januari 2008 @ 18:58:30 #286
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56205232
Wat zijn jullie lief

Eva kwam opgewekt de taxi uit en vertelde dat ze een leuke dag had gehad. Even later kreeg ze wel een hele grote huilbui, even alle spanning eruit huilen, logisch.
Op dat moment wilde ze ook echt nooit meer heen, wilde ze terug naar het dagverblijf maar net, vlak voor het slapen gaan vertelde ze dat ze toch weer graag naar de Schelp toewil.
We zullen het zien, morgen ook nog een nieuwe taxibus compleet met nieuwe chauffeur en bevolking dus het is allemaal weer spannend.

Papa en Eva waren echt dolblij elkaar weer te zien:

Papa heeft zich erge zorgen gemaakt vandaag, dat is wel te zien.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 21 januari 2008 @ 19:02:13 #287
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56205317
quote:
Op maandag 21 januari 2008 18:58 schreef Lois het volgende:
Wat zijn jullie lief

Eva kwam opgewekt de taxi uit en vertelde dat ze een leuke dag had gehad. Even later kreeg ze wel een hele grote huilbui, even alle spanning eruit huilen, logisch.
Op dat moment wilde ze ook echt nooit meer heen, wilde ze terug naar het dagverblijf maar net, vlak voor het slapen gaan vertelde ze dat ze toch weer graag naar de Schelp toewil.
We zullen het zien, morgen ook nog een nieuwe taxibus compleet met nieuwe chauffeur en bevolking dus het is allemaal weer spannend.

Papa en Eva waren echt dolblij elkaar weer te zien:
[ afbeelding ]
Papa heeft zich erge zorgen gemaakt vandaag, dat is wel te zien.
Ben blij dat ze het toch wel een leuke dag gehad heeft.

mooie foto Lois

* Ynske gaat morgen duimen dat t lekker gaat met de nieuw bus en chauffeur
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_56205348
Lois, het is ook harstikke spannend allemaal
En wat een lieve foto
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 21 januari 2008 @ 19:07:24 #289
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56205431
Wat moeilijke hé, vreugde, opluchting en zorgen door elkaar heen. De kop is er in elk geval af.
Hopelijk gaat het morgen soepeltjes in de nieuwe taxi!

Vanavond wat lekkers bij de koffie of borrel, om de gehaalde mijlpaal te vieren?
... ♥ ik mis je ♥
  maandag 21 januari 2008 @ 19:10:05 #290
593 sjak
Juffie Bloem
pi_56205491
Wat knap zeg dat ze zo goed "meegehobbeld" heeft vandaag! en inderdaad een prachtige foto van Eva en haar papa. Je ziet dat ze allebei erg blij zijn om elkaar weer te zien.
Lekker douchen!
  Jubileum moderator maandag 21 januari 2008 @ 19:10:06 #291
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56205495
Mwah ik denk eerder lekker vroeg naar bed, om de gemiste slaap in te halen We hebben er toch wel erg meegezeten eerlijk gezegd.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56205555
Wat fijn dat het alsnog wel goed gegaan is met Eva! Lieve foto ook! En slaap lekker
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
  maandag 21 januari 2008 @ 19:12:17 #293
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56205560
quote:
Op maandag 21 januari 2008 19:10 schreef Lois het volgende:
Mwah ik denk eerder lekker vroeg naar bed, om de gemiste slaap in te halen We hebben er toch wel erg meegezeten eerlijk gezegd.
Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

Maar een goede en lange nachtrust is jullie van harte gegund!
... ♥ ik mis je ♥
  Hoofdredactie Fotografie maandag 21 januari 2008 @ 20:52:20 #294
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56208011
Slaap lekker Lois! En fijn dat Eva blij thuis kwam!
  maandag 21 januari 2008 @ 20:56:50 #295
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56208128
Fijn dat het al met al meegevallen lijkt te zijn.
Maar ik kan me voorstellen dat het er voor jullie allemaal even in hakt.
***
  maandag 21 januari 2008 @ 20:58:56 #296
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56208190
Mooi te lezen dat het uiteindelijk en tot nu toe goed is bevallen.
Wel een beetje vreemd dat school niet uit zichzelf even belde...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 21 januari 2008 @ 21:59:39 #297
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56209597
Fijn dat Eva meeging in het ritme daar. Succes voor morgen.
Life is what you make it.
  maandag 21 januari 2008 @ 22:05:15 #298
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_56209742
Lois, Clarck en Eva, jullie doen het toch maar mooi! Ik heb tranen in mijn ogen van de foto. Wat een liefde voel je toch voor jekind, en wat zou je graag wat van ze overnemen. Jullie hebben een hele dappere!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  maandag 21 januari 2008 @ 22:16:33 #299
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_56210034
Eva, wat een grote stap weer vandaag. Voor het eerst naar de grote school. Ik ben blij dat het uiteindelijk toch nog zo goed is gegaan. Veel succes morgen!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 21 januari 2008 @ 22:19:51 #300
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56210124
Wat fijn dat 't toch meegevallen lijkt te zijn
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56210634
Dikke knuf voor Eva, omdat ze zo'n grote stap heeft gezet in haar leventje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')