Heb je hem die dingen aangewezen in de bijbel?quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:08 schreef Viking84 het volgende:
Hij heeft de Bijbel kennelijk nog nooit goed gelezen, want van de inconsistenties die ik dan noem, heeft hij nog nooit gehoord.
Vreselijk, wat een walgelijke bangmakerij, die hel.quote:Verder gelooft hij in een hemel en een hel.
Vaak genoeg. Dan schrijft hij het op en zegt ermee naar dominee te zullen gaan, maar ik hoor er nooit meer wat over. En eigenlijk interesseert het me ook niet, want die dominee zal het ongetwijfeld recht weten te praten.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Heb je hem die dingen aangewezen in de bijbel?
Ik kreeg gisteren ook nog te horen dat ik in de hel zou komen.quote:Vreselijk, wat een walgelijke bangmakerij, die hel.
Er staat in de bijbel dat God het laatste oordeel heeft, er staan geen andere namen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:30 schreef Viking84 het volgende:
Ik kreeg gisteren ook nog te horen dat ik in de hel zou komen.
"Ik geloof toch niet in de hel, en ook niet in de hemel. Ik wíl niet eens eeuwig leven. Lijkt me doodsaai".
Het onderstreepte klopt toch niet echt met het daarna dikgedrukte deel in je tekst dacht ik zo.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:56 schreef mirannie het volgende:
Mijn stiefmoeder is een christen, maar heeft mij nooit iets opgedrongen. De manier waarop zij met haar geloof bezig is, vind ik heel mooi eigenlijk. Zij zegt wel eens: ik geloof dat er een god is, dat wil niet zeggen dat dat ook zo is, maar ik geloof daar in.
En zo moet het ook zijn.
Mijn moeder is ook wel gelovig, al merk ik daar weinig van. Vroeger moesten we wel altijd bidden en danken voor en na het eten en ze las ons voor uit de kinderbijbel af en toe. Maar de laatste jaren is daar helemaal niks meer mee gedaan.
Zowel mijn vader als stiefvader zijn niet gelovig.
Ik zat op een zeer christelijke basisschool. Gedurende de basisschool geloofde ik er ook wel in, ik wist niet beter eigenlijk, maar zodra ik een eigen mening ging vormen (dat was zo rond mijn 12de), was het in 1 klap over.
Het allerbelangrijkste van geloof vind ik dat je mensen in hun waarde moet laten en het niet willen opdringen. Zo lang als iedereen het lekker voor zichzelf houdt, is er niks aan de hand.
Gelukkig is er in mijn familie die mij probeert een geloof op te dringen.
Hij heeft de geheime leer thuis liggen, maar ik weet niet of het wel de 'ware' versie is of slechts de versie voor de massa's. Vrijmetselaars van de hoogste graad krijgen het boek, dat zijn hoge ingewijden in de mystieke leer en er staan zaken in die dus lang niet voor iedereen bedoeld zijn, ik betwijfel dus of hij dezelfde exemplaren heeft.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:29 schreef Viking84 het volgende:. Leuke reacties tot nu toe
.
De vraag waarom iemand eigenlijk gelooft is inderdaad ook erg interessant.
@ Ali_Kannibali:
je zegt dat je vader domme uitspraken doet. Hoe moet ik dat opvatten? Spreekt hij zichzelf of de theosofische leer tegen? Of zegt hij simpelweg dingen waar jij het niet mee eens bent?
Dat je vader niet zo goed snapt wat theosofie inhoudt is niet zo gek. De meeste mensen die zeggen dat ze die leer aanhangen hebben hun kennis uit een boekje OVER theosofie, want het werk van Blavatsky zelf schijnt moeilijk te doorgronden te zijn. Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd.
Als dat zo is, dan weet God dat wel, dus hoeven zij zich sowieso geen zorgen te maken.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:08 schreef Viking84 het volgende:
Ze menen mij zo goed te kennen dat ze denken te weten dat ik diep in mijn hart nog wel geloof
Wow, zullen voetballers flinke zondaars zijn door dat geren over dat gras...quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar wat ik echt bedoel met domme uitspraken zijn dingen als reincarnatie en zeggen dat planten ook gevoel hebben enzo. Daar erger ik me aan omdat het ongefundeerde onzin is.
Ja hij zei een keer zoiets, met overtuiging, en dat werkt op mijn zenuwen. Ik heb weinig geduld met zulke dingen, ook hier op fok trouwens als ik weer een hoop onzin langs zie komen, dan ben ik al gauw geneigd erg arrogant te gaan doen, maar ik werk er aanquote:Op zaterdag 29 september 2007 21:15 schreef True_infidel het volgende:
[..]
Wow, zullen voetballers flinke zondaars zijn door dat geren over dat gras...![]()
Op de zondagschool heb ik wel geleerd dat voetbal heidens is. Net als 'housemuziek'. En dan niets over onnuttige beledigingen, hersenloos hooligangedrag en erregaande haat en nijd tussen clubs, maar vooral dat de zondag een rustdag was en voetballen dus niet mocht (de wedstrijden werden zelfs op zaterdag gespeeld).quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:15 schreef True_infidel het volgende:
Wow, zullen voetballers flinke zondaars zijn door dat geren over dat gras...![]()
Ja ik weet wat je bedoeld, mn ex was erg spritueel ingesteld en vertelde er honderduit over (tegenover de verkeerde).quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja hij zei een keer zoiets, met overtuiging, en dat werkt op mijn zenuwen. Ik heb weinig geduld met zulke dingen, ook hier op fok trouwens als ik weer een hoop onzin langs zie komen, dan ben ik al gauw geneigd erg arrogant te gaan doen, maar ik werk er aan
Als je weet wat gelovigen allemaal als heidens beschouwen,....damnn als gelovige mag je echt geen moer( ze doen het evengoed wel daar niet van)quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:21 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
Op de zondagschool heb ik wel geleerd dat voetbal heidens is. Net als 'housemuziek'. En dan niets over onnuttige beledigingen, hersenloos hooligangedrag en erregaande haat en nijd tussen clubs, maar vooral dat de zondag een rustdag was en voetballen dus niet mocht (de wedstrijden werden zelfs op zaterdag gespeeld).
Oh my God, hier kreeg ik het weer even benauwd... Stel hem eens voor zich in de Kaballah te gaan verdiepen en de getallen van de Verzen te bestuderen .. misschien wordt hij "wakker"...quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:08 schreef Viking84 het volgende:
Daaruit bleek dat mijn vader gelooft in de historiciteit van de Bijbel (alles wat in de Bijbel staat is waar en het is precies zo gebeurd als het in de Bijbel staat). Hij heeft de Bijbel kennelijk nog nooit goed gelezen,
Klopt.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Via die videoserie van Walter Veith, Total Onslaught, heb ik echter heel wat citaten uit de ware geheime leer gezien aangezien die man beschikking heeft over de boeken die zijn schoonvader, een hoge ingewijde vrijmetselaars, bezat. Daarin staan zaken die lijnrecht tegenover het christelijk geloof in staan. Als ik dan praar over de rol van satan/lucifer in de geheime leer gaat hij lachen, hij weet volgens mij niet eens dat die erg belangrijk zijn.
Jammer dat je dat zegt, want voor een ander is jouw geloof weer klinkklare nonsens. Ik denk dat jij wel de laatste bent om het geloof van een ander te veroordelen. Waarom is reïncarnatie klinkklare nonsens en het geloof in iemand die aan het kruis hing en na 3 dagen weer opstond niet?quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar wat ik echt bedoel met domme uitspraken zijn dingen als reincarnatie en zeggen dat planten ook gevoel hebben enzo. Daar erger ik me aan omdat het ongefundeerde onzin is.
Dat kan ik wel zeggen inderdaadquote:Op zaterdag 29 september 2007 21:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan weet God dat wel, dus hoeven zij zich sowieso geen zorgen te maken.
Oh, dat kan ik wel, hoorquote:Op zaterdag 29 september 2007 20:31 schreef Zyggie het volgende:
Je kan het maar niet loslaten hè?
Triest.
Hij zou in moeten zien dat hij simpelweg te weinig bewijzen voor zijn bestaan heeft achtergelaten.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:30 schreef Viking84 het volgende:
Dat kan ik wel zeggen inderdaad.
Maar ik denk niet dat God erg vergevingsgezind zal zijn jegens iemand die diep in z'n hart misschien wel gelooft, maar er toch z'n hele leven tegenaan schopt en misschien ook wel anderen van het geloof afbrengt.
Het punt is juist dat we moeten geloven zonder bewijzen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Hij zou in moeten zien dat hij simpelweg te weinig bewijzen voor zijn bestaan heeft achtergelaten.
Puh, ik heb die naam om een heel andere reden gekozenquote:Op zaterdag 29 september 2007 21:35 schreef True_infidel het volgende:
Ghe, met jou naam zou je eigenlijk in Odin, thor en Loki moeten geloven.
Je hebt gelijk. Een pratende slang die de gehele mensheid in de zonde heeft geworpen is stukken gefundeerder dan reïncarnatie.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wie zoekt zal vinden.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:34 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het punt is juist dat we moeten geloven zonder bewijzen.
(dat is ook de ellende van het hele geloof. Je moet al het bewijs negeren en dus ook je verstand uitschakelen).
Dat zal best.quote:
Je vader is een ingewijde?quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:26 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Oh my God, hier kreeg ik het weer even benauwd... Stel hem eens voor zich in de Kaballah te gaan verdiepen en de getallen van de Verzen te bestuderen .. misschien wordt hij "wakker"...
[..]
Klopt.
Dankzij mijn vader heb ik ook een gedeelte ingezien en bestudeerd. Naast gnostische werken en originele delen uit de Kebra Nagast, die trouwens erg overeen komen.
Ben er op dit moment even klaar mee, ik concentreer me op dit moment liever op andere dingen dan "de geschriften", maar het blijft me boeien, ik doseer het meer nu.
Overigens zijn hemel en hel "staten van bewustzijn", maar dit moet je "ervaren".
En vind gij het niet, dan is het zoek.quote:
Het probleem is dat hij het zegt alsof het allemaal wel 100% waar is zonder daarbij te vermelden dat het iets is waar hij in gelooft. Ik zeg er meestal wel bij 'ik geloof' of 'ik denk' of 'volgens de bijbel'. Hij denkt dat wel, maar zegt het niet, en dat is irritantquote:Op zaterdag 29 september 2007 21:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Jammer dat je dat zegt, want voor een ander is jouw geloof weer klinkklare nonsens. Ik denk dat jij wel de laatste bent om het geloof van een ander te veroordelen. Waarom is reïncarnatie klinkklare nonsens en het geloof in iemand die aan het kruis hing en na 3 dagen weer opstond niet?
Dat klinkt al een stuk beter.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het probleem is dat hij het zegt alsof het allemaal wel 100% waar is zonder daarbij te vermelden dat het iets is waar hij in gelooft. Ik zeg er meestal wel bij 'ik geloof' of 'ik denk' of 'volgens de bijbel'. Hij denkt dat wel, maar zegt het niet, en dat is irritant
Nee uiteindelijk weet je bijna niets 100% zeker dus ik vind wel zo eerlijk om erbij te zetten 'ik geloof' of 'ik denk'. Ik vind het in veel gevallen nogal arrogant om te zeggen dat iets 'zo is' tenzij je het duidelijk kan aantonen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat klinkt al een stuk beter.
Alleen: jij weet ook zeker dat datgene wat jij zegt waar is. Je zegt alleen maar 'ik denk' en 'ik geloof' omdat dat sociaal wenselijk is. Als dat namelijk niet zo was, had je niet de behoefte om ten strijde te trekken tegen andere geloofsopvattingen en zou je ook je vader gewoon in z'n waarde laten
.
Hoezo? Ik ben pas bij mijn vader en stiefmoeder gaan wonen toen ik 16 was, dus lijkt me niet dat dat wat te maken heeft met vroeger. Daarbij dat mijn moeder mij op een christelijke school deed, was eigenlijk alleen omdat ze die school gewoon goed vond. Het bidden voor het eten werd me niet echt opgedrongen, dat was meer een gewoonte.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:11 schreef True_infidel het volgende:
[..]
Het onderstreepte klopt toch niet echt met het daarna dikgedrukte deel in je tekst dacht ik zo.
De zin'voor het eten MOESTEN we bidden'komt niet echt over alsof je er een eigen keuze in had...en heel vaak doen mensen kinderen op een christeijke school juist uit oogpunt van'dan krijgt ie er de hele dag mee te maken en word ie vanzelf wel gelovig'...da's het ergens toch opdringen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:24 schreef mirannie het volgende:
[..]
Hoezo? Ik ben pas bij mijn vader en stiefmoeder gaan wonen toen ik 16 was, dus lijkt me niet dat dat wat te maken heeft met vroeger. Daarbij dat mijn moeder mij op een christelijke school deed, was eigenlijk alleen omdat ze die school gewoon goed vond. Het bidden voor het eten werd me niet echt opgedrongen, dat was meer een gewoonte.
Het is en blijft alleen erg jammer dat je met gelovigen zo moeilijk een gesprek op basis van feiten kunt voeren.quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:58 schreef StupidByNature het volgende:
Paps en mams zijn katholiek, al is paps volgens mij zwaar agnost. 2,5 jaar geleden heb ik ze uitgelegd dat ik niet meer gelovig ben, en ze zeiden simpelweg dat ze me daar volledig vrij in lieten. Einde verhaal.
PS: katholieken denken dat iedereen die goed heeft geleefd uiteindelijk naar de hemel gaan. De toegewijden gaan direct, de "minder toegewijden" nadat ze een tijdje hebben gebakken in het vagevuur. (althans, dat zeiden de zusters vroeger tegen mij (ja ik heb nog les gehad van nonnen, en ik ben pas 26) Dus ja, op zich kan ik begrijpen dat ze er weinig moeite mee hebben. Al moet ik niet zoiets aan mijn oma gaan vertellen
PPS: Viking, ik begrijp volgens mij precies wat je bedoelt. Ik vind erover praten ook razend interessant. Ik had gedacht een jaartje ermee bezig te zijn, maar toen kwam ik op Fok! en ben ik er nu nog mee bezig. Het is alsof ik mijzelf nog steeds verder aan het "vormen" ben, alsof ik nog niet klaar ben. Soms denk ik wel eens: ik heb nu alle argumenten wel eens gezien, en ik begin het een beetje zat te worden. Maar dan komt er weer vers crea-voer op WFL, en ga ik weer eens kijken of er iets nieuws op de proppen komt. Een soor van challenge zeg maar. Maar tot nu toe steeds blijkt weer dat het blijft bij de standaard procedure.
Lekker op fok afzetten tegen niet-gelovigen. Jezusplaatje nemen, jezuscitaatje toevoegen, en je bent rijp voor de slacht.quote:Op zaterdag 29 september 2007 23:29 schreef koningdavid het volgende:
TS, ik vind het jammer dat je het geloof tussen jou en je ouders in lijkt te staan. Het geloof is prachtig als je het met elkaar kan delen, maar het is ook een enorm lastig gevoelig iets als het zo tussen jullie in staat. Ik begrijp de pijn/ongemakkelijkheid van je ouders, maar ik begrijp zeker ook jouw ergenis. Sterkte ermee i.i.g.
Mijn ouders:
Mijn vader is een zeer gelovig man, die ondanks enorm veel moeilijkheden zijn leven, zijn houvast vond in God in goede en slechte dagen. Hij heeft zijn hele leven carriere gemaakt bij een grote bank, daarnaast is hij nog politiek actief geweest voor de RPF/CU. Zijn werk bij de bank heeft hij nu opgegeven om twee bestuursfuncties op zich te nemen bij twee christelijke stichtingen t.b.v. Namibië.
Hij is wat conservatiever dan ik als het gaat om sommige punten, maar ik heb altijd met hem kunnen praten over het geloof. Hij liet mij wel altijd vrij in wat ik wilde doen, stimuleerde mij zelf dingen te onderzoeken en was zeker niet van het 'hersenspoelende' type.
Mijn pa is een voorbeeld voor mij.
Mijn moeder heb ik maar acht jaar gekend, ze was ook een gelovige vrouw, maar ik heb haar wat betreft geloof niet lang meegemaakt dus.
Van huis uit heb ik het geloof dus wel altijd meegekregen. Maar door de invloed van mijn omgeving en wat ik leerde op school geloofde ik nooit in God. Pas sinds mijn 16e is dat echt helemaal gaan veranderen en ben ik meer betrokken geraakt bij de kerk en heb ik meer onderzoek gedaan naar het geloof.
Een proces waar ik vandaag de dag nog steeds in zit.
Rijp voor de slacht? Wanneer ben ik ooit afgeslacht in een discussie?quote:Op zaterdag 29 september 2007 23:31 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Lekker op fok afzetten tegen niet-gelovigen. Jezusplaatje nemen, jezuscitaatje toevoegen, en je bent rijp voor de slacht.
Ja, dat klopt, ja (en dat geldt ook voor een studie theologie, dat is dus weer iets anders dan GWquote:Op zaterdag 29 september 2007 22:23 schreef Modus het volgende:
Wat tijdens je studie deed je van je geloof afvallen? Dat vind ik altijd wel interessant... 'ze' zeggen toch wel eens dat een groot deel van de gelovige studenten godsdienstwetenschappen er ongelovig weer uitkomen?.
Je verweert je wel kranig inderdaad. Hulde voor je standvastigheid.quote:Op zaterdag 29 september 2007 23:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Rijp voor de slacht? Wanneer ben ik ooit afgeslacht in een discussie?![]()
Je hoort verhalen dat het geloof in sommige families/gezinnen een kloof veroorzaakt. Gelukkig lijkt dat bij jou niet het geval, goed om te horen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 23:57 schreef Viking84 het volgende:
En @ Koning David: het is niet zo dat wij voortdurend discussie hebben over het geloof en het is ook niet zo dat het tussen ons in staat. Soms zeg ik iets om mijn moeder uit de tent te lokken en soms lokt mijn moeder mij uit de tent, maar als ik geen zin heb om het erover te hebben, kan ik het gesprek vrij eenvoudig een andere kant op sturen. Maar als m'n moeder zegt dat ik er nooit los van kom, dan moet ik meestal tóch even reageren. Maar er gaan ook weken voorbij waarin er niets over het geloof wordt gezegd.
Ik heb het geluk dat ik een broer en twee zussen heb die het pad voor mij geëffend hebbenquote:Op zondag 30 september 2007 00:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je hoort verhalen dat het geloof in sommige families/gezinnen een kloof veroorzaakt. Gelukkig lijkt dat bij jou niet het geval, goed om te horen.![]()
Nou ja, ik vind het ook niet echt een slecht iets om je kinderen iets mee te geven van geloof, zo zie ik het niet. Hoe moet een kind een keus maken als ie er nooit wat mee te maken krijgt.quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:32 schreef True_infidel het volgende:
[..]
De zin'voor het eten MOESTEN we bidden'komt niet echt over alsof je er een eigen keuze in had...en heel vaak doen mensen kinderen op een christeijke school juist uit oogpunt van'dan krijgt ie er de hele dag mee te maken en word ie vanzelf wel gelovig'...da's het ergens toch opdringen.
Ik heb nog nooit een gelovige ontmoet die zn kinderen vanaf geboorte de vrije keus liet.
Wat een schoolvoorbeeld van Christelijke naastenliefde tonen je ouders zich hier zeg!quote:Op zondag 30 september 2007 00:05 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb het geluk dat ik een broer en twee zussen heb die het pad voor mij geëffend hebben.
Mijn broer doet niets met religie, mijn zus was met een katholiek () getrouwd (moesten m'n ouders dus niets van hebben)
Ok die is dus gehersenspoeldquote:Op zondag 30 september 2007 12:44 schreef Averroes het volgende:
Mijn broer daarintegen is weer het tegenovergesteld van mij wat gelofen betreft. Hij zit bij de jeugdraad van de kerk, gaat naar de eo jongeren dag en leest dagelijks uit de bijbel.
Kun je een aantal voorbeelden noemen? Ik ken er zelf ook, maar altijd leuk om te horen dan wel lezen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 23:48 schreef Viking84 het volgende:
Toen ik dat vak eenmaal ging volgen geloofde ik dus niet meer in de onfeilbaarheid van de Bijbel. Ik stond ervan te kijken hoeveel inconsistenties er in de Bijbel stonden.
Heb je wel eens iets van Penn & Teller bekeken? Zij zijn atheïstische liberalen en halen alles wat zich mogelijk tussen hemel en aarde zou bevinden op humoristische en vaak sarcastische wijze onderuit.quote:Vervolgens verder gaan lezen (Maarten 't Hart, Richard Dawkins) en nu ben ik zover dat ik me agnost kan noemen of zelfs atheïst, maar dat hangt af van de definitie v/h atheïsme die je aanhangt. Ik vind spiritualiteit namelijk wél erg interessant en ik ben wel geneigd te geloven dat er meer is tussen hemel en aarde.
Doe je naam eens eer aan.quote:Op zondag 30 september 2007 12:44 schreef Averroes het volgende:
Ben zelf gelovig (Christelijk) opgevoed. Ben zo'n anderhalf jaar geleden van mijn geloof afgestapt (nouja geloof, aangeleerde waarheid). Mijn moeder had er nog het meeste moeite mee denk ik. Die houd, tenminste dat gevoel krijg ik als ik met haar over geloof praat, zich voor dat het maar een tijdelijk dwalen van mij zal zijn. Mijn vader zit er nauwelijks mee en vind het één van de keuzes die hoort bij opgroeien. Mijn broer daarintegen is weer het tegenovergesteld van mij wat gelofen betreft. Hij zit bij de jeugdraad van de kerk, gaat naar de eo jongeren dag en leest dagelijks uit de bijbel.
Klikquote:Op zondag 30 september 2007 13:22 schreef Averroes het volgende:
[..]
En hoe zou ik dat in jou ogen doen?
Daarom zei ik ook eigenlijk doe je naam eens eer aan, maar laat maar.quote:Op zondag 30 september 2007 13:27 schreef Averroes het volgende:
[..]
En wat als ik die misschien al gelezen zou hebben?
Die aflevering over 'bottled water' is leuk.quote:Op zondag 30 september 2007 12:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Kun je een aantal voorbeelden noemen? Ik ken er zelf ook, maar altijd leuk om te horen dan wel lezen.
[..]
Heb je wel eens iets van Penn & Teller bekeken? Zij zijn atheïstische liberalen en halen alles wat zich mogelijk tussen hemel en aarde zou bevinden op humoristische en vaak sarcastische wijze onderuit.
Zie bijvoorbeeld The Bible: Fact or Fiction? of Creationism
Overigens behandelen ze veel meer onderwerpen en dat allemaal onder het motto: Bullshit!
Ja!quote:Op zondag 30 september 2007 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die aflevering over 'bottled water' is leuk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
Maar het filmpje van hun over 911 is op zijn beurt ook bullshit.quote:Op zondag 30 september 2007 12:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Kun je een aantal voorbeelden noemen? Ik ken er zelf ook, maar altijd leuk om te horen dan wel lezen.
[..]
Heb je wel eens iets van Penn & Teller bekeken? Zij zijn atheïstische liberalen en halen alles wat zich mogelijk tussen hemel en aarde zou bevinden op humoristische en vaak sarcastische wijze onderuit.
Zie bijvoorbeeld The Bible: Fact or Fiction? of Creationism
Overigens behandelen ze veel meer onderwerpen en dat allemaal onder het motto: Bullshit!
Waar nog bij komt dat God loog dat het gedrukt stond, en die slang de waarheid sprak.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Een pratende slang die de gehele mensheid in de zonde heeft geworpen is stukken gefundeerder dan reïncarnatie.
Genesis 3:3 Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;quote:Op zondag 30 september 2007 16:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Waar nog bij komt dat God loog dat het gedrukt stond, en die slang de waarheid sprak.
God zegt tegen de mensen dat ze zullen sterven als ze van die vruchten eten, en de slang zegt dat ze er kennis van goed en kwaad van krijgen.
De slang had gelijk, god had gelogen (lekker begin met je schepping) om te zorgen dat Adam en co van de boom af bleven.
En toen ze er toch van aten bleek dat de zogenaamde 'goede god' eigenlijk een jaloers figuur was, die de mensen zsm de hof van Eden uitjaagt als ze teveel kennis krijgen. Vond-ie niet leuk. Stel je voor, als ze ook nog van de andere boom eten en het eeuwige leven krijgen. Dan zouden ze hetzelfde zijn als God. En dat wil-ie niet, hij wil de enige zijn.
Lekkere god.
De slang was tenminste eerlijk.
En wat houd je geloof in grote lijnen in? Het is niet één van de meest allerdaagse levensbeschouwingen en ik heb me er ook niet in verdiept. Dus als je me zou kunnen vertellen wat het voor jezelf betekent.quote:Op zondag 30 september 2007 18:21 schreef releaze het volgende:
lap text
de grote lijnen... ik vind het moeilijk om zoiets uit te leggen, maar ik ben dan ook geen ster in samenvatten. ik zal een poginkje wagen. het is wel MIJN visie he. LAP TEKST ALERTquote:Op zondag 30 september 2007 21:27 schreef Averroes het volgende:
[..]
En wat houd je geloof in grote lijnen in? Het is niet één van de meest allerdaagse levensbeschouwingen en ik heb me er ook niet in verdiept. Dus als je me zou kunnen vertellen wat het voor jezelf betekent.
De bekende Nederlandse theoloog Harry Kuitert zei ooit 'ns dat een studie theologie de snelste manier is om iemand van zijn geloof te laten afvallen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:23 schreef Modus het volgende:
Wat tijdens je studie deed je van je geloof afvallen? Dat vind ik altijd wel interessant... 'ze' zeggen toch wel eens dat een groot deel van de gelovige studenten godsdienstwetenschappen er ongelovig weer uitkomen?.
Ja scherp opgemerkt. Hoewel, iedere dumbo kan dat ook detecteren.quote:Op maandag 1 oktober 2007 02:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
De bekende Nederlandse theoloog Harry Kuitert zei ooit 'ns dat een studie theologie de snelste manier is om iemand van zijn geloof te laten afvallen.Best scherp opgemerkt.
Waarom ben je Christen geworden dan? Een ervaring of verhalen van anderen?quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:31 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Ik ben Christen (sinds 6 jaar) en mijn ouders niet. Dat was in het begin heel lastig, want ze begrepen er niets van. Maar na het voor mij ook duidelijker werd wat het geloof inhoudt, konden ze het ook beter accepteren. Nu studeer ik aan een bijbelschool in Sydney, Australië en in juli kwamen mijn ouders langs om me op te zoeken en ze zijn meegeweest naar de kerk. Ze vonden het heel indrukwekkend en bijzonder. Dus het gaat heel goed samen zo. In het begin sloot ik ze vaak af van waar ik mee bezig was, maar nu probeer ik ze meer te betrekken in wat ik leer en hoe het gaat.
Wat houdt zo'n Bijbelschool precies in? Is het te vergelijken met theologie hier of niet? (maw: doe je het helemaal voor jezelf of kun je er ook nog wat mee worden?).quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:31 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Ik ben Christen (sinds 6 jaar) en mijn ouders niet. Dat was in het begin heel lastig, want ze begrepen er niets van. Maar na het voor mij ook duidelijker werd wat het geloof inhoudt, konden ze het ook beter accepteren. Nu studeer ik aan een bijbelschool in Sydney, Australië en in juli kwamen mijn ouders langs om me op te zoeken en ze zijn meegeweest naar de kerk. Ze vonden het heel indrukwekkend en bijzonder. Dus het gaat heel goed samen zo. In het begin sloot ik ze vaak af van waar ik mee bezig was, maar nu probeer ik ze meer te betrekken in wat ik leer en hoe het gaat.
quote:Op maandag 1 oktober 2007 08:30 schreef Averroes het volgende:
Gelezen. Wel boeiend eerlijk gezegd. Je zegt aan het eind dat dit je kern is voor dit moment. Betekent dat dat je kern zich verplaatst? en zo ja, waardoor dan?
Hoezo kan iedere dumbo dat ook detecteren?quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:32 schreef Causa het volgende:
[..]
Ja scherp opgemerkt. Hoewel, iedere dumbo kan dat ook detecteren.
En ik ken ook genoeg mensen die na hun studie theologie nog overtuigd christen zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:56 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Hoezo kan iedere dumbo dat ook detecteren?Ik heb nog nooit op Fok! (op Viking84 net na) die opmerking zien maken.
Als je iets wilt weten hoef je je alleen maar te richten naar mensen die het weten, ervaringsdeskundigen en getuigen b.v.quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:56 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Hoezo kan iedere dumbo dat ook detecteren?Ik heb nog nooit op Fok! (op Viking84 net na) die opmerking zien maken.
Het klinkt misschien hard, maar die mensen hebben dus echt niet opgelet tijdens hun studie. Maar ja, met selectief lezen en net zo lang herinterpreteren tot iets in je straatje past kom je een heel eind. Daar is de mens erg sterk in.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En ik ken ook genoeg mensen die na hun studie theologie nog overtuigd christen zijn.
Zou het niet kunnen dat je ouders trouwen interpreteren als iets typisch christelijks? (ook al is het een heidens ritueel). Ze kunnen het dus opgevat hebben als 'het komt nog wel goed met hem'. Je ouders vinden het vast en zeker ook niet fijn dat je niet in de kerk trouwt.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 08:24 schreef locutus51 het volgende:
Bij mij is de situatie precies hetzelfde. Mijn ouder zijn overtuigd christen en ik ben eerder een atheist te noemen. Afgelopen weekend was trouwens het toppunt van deze verschillen:
Ik en mijn vriendin gaan trouwen binnenkort en daarom kregen wij een bijbel van mijn ouders!! Nah ik kan vertellen dat dit geen leuke en gezellige avond was! En probeer dan maar eens duidelijk te maken dat je geen waarde hecht aan zo'n stuk papier..
Nee het trouwen op zich niet, maar meer dat het een volgende stap is, waarna zij echt klaar zijn met hun opvoeding en als laatste aktie willen ze dus nog een bijbel meegeven. Ze zien het dus echt als onderdeel van hun opvoeding om mij en mijn vriendin een bijbel te geven omdat het zo hoort volgens hun.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 08:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Zou het niet kunnen dat je ouders trouwen interpreteren als iets typisch christelijks? (ook al is het een heidens ritueel). Ze kunnen het dus opgevat hebben als 'het komt nog wel goed met hem'. Je ouders vinden het vast en zeker ook niet fijn dat je niet in de kerk trouwt.
Of ze hebben goed opgelet in hun spirituele leven?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 08:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het klinkt misschien hard, maar die mensen hebben dus echt niet opgelet tijdens hun studie.
Laat ik het anders formuleren. Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele idee van het bovennatuurlijke overboord te gooien na een studie theologie, maar je hebt m.i. toch echt niet goed opgelet als je blijft volhouden dat de christelijke God de enige God is en dat alles wat in de Bijbel staat waargebeurd is. Je bent op z'n minst een beetje veranderd / gematigd na je studie theologiequote:Op dinsdag 2 oktober 2007 08:53 schreef Causa het volgende:
[..]
Of ze hebben goed opgelet in hun spirituele leven?
Alleen degenen met het meest voorkomende resultaat van zo'n studie hebben goed opgelet?
Praat je niet een klein beetje als de kikker in de put die de oceaan niet kan zien?
Bij het GSP, de 'vereniging' waar ik actief ben, kom je bijvoorbeeld een heel ander slag Christenen tegen dan bij het GSV, de Navigators, Ichthus of iets dergelijke. Ze zijn gematigder, genuanceerder, en veel meer open voor discussie. Sommige Christenen zouden een deel van hen misschien niet eens als "Christen" willen bestempelen, maar dat is weer die zwart-witte kijk die sommige religieuzen willen hanteren voor zelfbevestiging en identiteitsvorming.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:08 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Laat ik het anders formuleren. Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele idee van het bovennatuurlijke overboord te gooien na een studie theologie, maar je hebt m.i. toch echt niet goed opgelet als je blijft volhouden dat de christelijke God de enige God is en dat alles wat in de Bijbel staat waargebeurd is. Je bent op z'n minst een beetje veranderd / gematigd na je studie theologie. Maar het probleem is ook dat het woord 'christen' geen eenduidige betekenis heeft. Om erachter te komen wat iemand gelooft, kun je dat nog het beste aan die persoon zelf vragen.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bij het GSP, de 'vereniging' waar ik actief ben, kom je bijvoorbeeld een heel ander slag Christenen tegen dan bij het GSV, de Navigators, Ichthus of iets dergelijke. Ze zijn gematigder, genuanceerder, en veel meer open voor discussie. Sommige Christenen zouden een deel van hen misschien niet eens als "Christen" willen bestempelen, maar dat is weer die zwart-witte kijk die sommige religieuzen willen hanteren voor zelfbevestiging en identiteitsvorming.
Daar zitten trouwens ook aardig wat mensen die theologie of godsdienstwetenschappen studeren, en zover ik weet zijn veel van hen juist niet van hun geloof afgevallen, omdat ze een minder strikte en nauwe manier van religie ervaren hebben.
Dat komt ook omdat het GSp zo oecumenisch als de pest is. Een samenwerking tussen hoeveel kerken, vijf, zes? Als ik kijk wat er bij het GSV en ATV zit, dat is 80% gereformeerd wat broer- of zuslief navolgt. Dat is niet erg, maar het houdt je wereldje zo klein omdat je dan veel omgaat met mensen die er bijna net zo over nadenken als jij. De studententijd lijkt mij bij uitstek dé tijd om veel verschillende mensen tegen te komen. Maar ieder zijn eigen voorkeuren.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bij het GSP, de 'vereniging' waar ik actief ben, kom je bijvoorbeeld een heel ander slag Christenen tegen dan bij het GSV, de Navigators, Ichthus of iets dergelijke.
So truequote:Sommige Christenen zouden een deel van hen misschien niet eens als "Christen" willen bestempelen, maar dat is weer die zwart-witte kijk die sommige religieuzen willen hanteren voor zelfbevestiging en identiteitsvorming.
Ik ben Christen geworden toen ik in aanraking kwam met iemand die gelovig was. Het was een jongen die bij mij in de klas zat waar ik verliefd op werdquote:Op maandag 1 oktober 2007 16:31 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom ben je Christen geworden dan? Een ervaring of verhalen van anderen?
Deze bijbelschool is qua niveau vergelijkbaar met een MBO opleiding. Het wordt niet officieel erkend in Nederland als diploma, maar in kerkelijke kring wordt het wel gewaardeerd, mocht je een leidinggevende functie willen vervullen. Hier wordt ook een degree opleiding gegeven, wat weer vergelijkbaar is met HBO niveau. Dat is dan wel weer meer richting de theologie opleiding zoals we die kennen in Nederland. Ik kan niet geheel zeggen hoe het verschilt of lijkt op Nederlandse theologie opleidingen, omdat ik daar niet genoeg van weet.quote:Op maandag 1 oktober 2007 16:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat houdt zo'n Bijbelschool precies in? Is het te vergelijken met theologie hier of niet? (maw: doe je het helemaal voor jezelf of kun je er ook nog wat mee worden?).
Ik ben weer gerust. Ik vond je nooit een roept-snel, en dat blijkt er idd niet achter te zittenquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:08 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Laat ik het anders formuleren. Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele idee van het bovennatuurlijke overboord te gooien na een studie theologie, maar je hebt m.i. toch echt niet goed opgelet als je blijft volhouden dat de christelijke God de enige God is en dat alles wat in de Bijbel staat waargebeurd is. Je bent op z'n minst een beetje veranderd / gematigd na je studie theologie. Maar het probleem is ook dat het woord 'christen' geen eenduidige betekenis heeft. Om erachter te komen wat iemand gelooft, kun je dat nog het beste aan die persoon zelf vragen.
ik ben ook geen roept-snel, maar zo kan ik wel overkomen op mensenquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:17 schreef Causa het volgende:
[..]
Ik ben weer gerust. Ik vond je nooit een roept-snel, en dat blijkt er idd niet achter te zitten![]()
Oordeel niet te snel over iets dat jou niet aanstaat.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:59 schreef Candaasje het volgende:
Ik merk zelf dat ik me er steeds meer aan begin te ergeren hoe mijn vriend zijn ouders toch het geloof proberen over te brengen op hun kinderen, terwijl mijn vriend het er met zijn moeder wel eens over heeft gehad dat hij niet in een God gelooft zoals Christenen dat doen. (van zijn zus weet ik het niet precies)
Gewoon het simpele moeten bidden, het moeten danken, en het moeten aanhoren van verhaaltjes waarin Jezus' bedoelingen en goedheid verheerlijkt worden... yegh.
Het staat ouders inderdaad vrij om hun levensovertuiging op kinderen over te brengen. Net zoals het de kinderen vrijstaat om te breken met deze levensovertuiging.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Oordeel niet te snel over iets dat jou niet aanstaat.
Het staat alle ouders vrij om hun levensovertuiging op hun kinderen over te brengen.
Ik ben met het geloof opgevoed, ben zelf niet gelovig, maar ik vind het wél een verrijking dat ik al die verhalen ken. Er zitten in films, gesprekken en boeken meer referenties naar de bijbel dan je soms zou denken.
Ik vind het een goed idee als je dat kunt zien en dat je dan weet waar het over gaat.
Tenslotte heeft dit land nog steeds een Joods-Christelijke traditie
Poeh, dat is wel weer even een statement hoor. Dus iedereen die theologie studeert en gelovig blijft (dat zijn er een hoop), heeft niet goed opgelet tijdens zijn studie?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 08:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het klinkt misschien hard, maar die mensen hebben dus echt niet opgelet tijdens hun studie.
Daar kan ik me ook totaal niet in vinden. Maar ik denk wel dat een studie theologie je blik erg nuanceert. Als jij bijvoorbeeld krijgt te horen hoe het scheppingsverhaal tot stand is gekomen, hoe het literair is opgezet, en waar het zijn inspiratie vandaan heeft gehaald, dan moet het raar lopen wil jij dat nog letterlijk gaan nemen. En dat geeft ook niks; ik denk dat zo'n ontwikkeling je bevrijdt van de wens om bijbelteksten allemaal in een logische en exacte context te plaatsen, en het opent wellicht deuren om teksten meer op de inhoud te kunnen lezen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Poeh, dat is wel weer even een statement hoor. Dus iedereen die theologie studeert en gelovig blijft (dat zijn er een hoop), heeft niet goed opgelet tijdens zijn studie?
Ik moet daar hard om lachen eerlijk gezegd.
Dat kan zijn maar daarom heet het ook een mening. Stel dat een niet-gelovig iemand zou zeggen; 'iemand die theologie studeert en gelovig blijft heeft goed opgelet!' Dat is pas lachen....quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Poeh, dat is wel weer even een statement hoor. Dus iedereen die theologie studeert en gelovig blijft (dat zijn er een hoop), heeft niet goed opgelet tijdens zijn studie?
Ik ben het in grote lijnen met je eens. Ik oordeel alleen niet zo scherp over creationisten, ik heb me ook nog niet goed genoeg verdiept in het creationisme om zo'n oordeel te vellen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daar kan ik me ook totaal niet in vinden. Maar ik denk wel dat een studie theologie je blik erg nuanceert. Als jij bijvoorbeeld krijgt te horen hoe het scheppingsverhaal tot stand is gekomen, hoe het literair is opgezet, en waar het zijn inspiratie vandaan heeft gehaald, dan moet het raar lopen wil jij dat nog letterlijk gaan nemen. En dat geeft ook niks; ik denk dat zo'n ontwikkeling je bevrijdt van de wens om bijbelteksten allemaal in een logische en exacte context te plaatsen, en het opent wellicht deuren om teksten meer op de inhoud te kunnen lezen.
Je kunt prima theologie studeren en nog steeds geloven. Mijn ervaring met pastoren en dominee's is dat ze erg vaak een genuanceerd beeld hebben, en goed op de hoogte zijn van de contradicties en historische onjuistheden in de Bijbel. En dat geeft niks; niets menselijks is onfeilbaar, en de Bijbel komt nog altijd van mensen ( wellicht Goddelijk geïnspireerd, dat laat ik even in het midden ). Op die manier leer je de Bijbel veel meer op waarde te schatten, denk ik. Daarom vind ik creationisten ook zo'n tragisch volk; ze gebruiken de Bijbel voor iets waar het helemaal niet voor is geschreven. Dergelijke idiote interpretaties vloeien voort uit de wil dat je geloof dingen kan verklaren waar het niet voor bedoeld is, en de wil dat de Bijbel onfeilbaar is.
En die staat van geest noem ik waanzinnig
Een beetje van beide. Aan de ene kant heeft hij geen zin in ruzies, aan de andere kant heeft hij er zijn eigen draai aangegeven door niet naar God te bidden of te danken, maar naar zijn eigen "moeder Aarde"quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:43 schreef releaze het volgende:
...
Dat heb ik inmiddels al genuanceerd, lieve schat, dus lees dat ook evenquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
ik geloof niet dat het niet het 'onvolwassen' geloof is, maar de mens zelf. hoe meer ik met mensen uit allerlei lagen van de maatschappij spreek hoe meer ik merk dat ik qua dit soort dingen echt behoorlijk 'slim' ben. waarmee ik bedoel dat ik bewust complexe gedachtenkronkels kan produceren en beargumenteren en de gedachtenkronkels van anderen ook kan volgen en beargumenteren. Dit is iets wat onze 16 miljoen mensen hier een minderheid maar kan en een zeer groot gedeelte van de nederlanders kijkt rechtoe rechtaan, zwartwit, kunnen niet outside the box denken. Kunnen ze gewoon niet. Diepere lagen in een bepaalde situatie herkennen? Echt niet. Inleven in een ander? Echt niet. Haast kinderlijk egocentrisme. Het is volwassen egocentrisme, maar net zo onschuldig als dat van een kind omdat ze gewoon niet verder kunnen kijken dan hun eigen bekende wereldje. En het is niet alleen het geloof dat mensen dom houdt (wat veel mensen denken) maar die domheid wordt door veel meer dingen binnen het biopsychosociale veld van de mens in stand gehouden, het geloof is maar een klein onderdeel.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben het in grote lijnen met je eens. Ik oordeel alleen niet zo scherp over creationisten, ik heb me ook nog niet goed genoeg verdiept in het creationisme om zo'n oordeel te vellen.
Maar er zijn inderdaad veel mensen die denken dat de bijbel perfect is en onfeilbaar. Ik had daar laatst nog een gesprek over met mijn dominee. Hoewel oprecht diepgelovig was hij de eerste om toe te geven dat de bijbel zeker niet perfect is. Het is inderdaad mensenwerk. Ik geloof overigens wel dat het geïnspireerd mensenwerk is, maar dat zal je niet verbazen. God geef zijn perfecte geschenken in de handen van mensen (bijv: de schepping, of Zijn Woord) en laat het aan ons over om hier goed mee om te gaan. En dat gaat niet altijd vlekkeloos. Desondanks heb ik, net als veel geleerden, de betrouwbaarheid van de bijbel erg hoog zitten.
Hoe dan ook, veel (naieve) christenen krijgen een klap als ze voor het eerst echt leren over theologie en filosofie. Of in sommige gevallen ook psychologie of natuurwetenschappen. Dit komt omdat het geloof van veel christenen niet volwassen genoeg is om met dit soort zaken verantwoordelijk om te gaan. Daarom ben ik er ook erg voor dat er in de kerken, buiten de cathechisaties, ook meer theologie en filsofie geleerd wordt.
ik denk dat het eerder te maken heeft met de overtuiging dat de weg van jezus en god de weg tot geluk is, ipv terechtwijzing. toen ik, voor een korte periode however, overtuigd atheist was heb ik dat tegen mijn moeder gezegd en die schrok gewoon echt, dat ik eigenlijk mezelf had afgesloten van de ervaring van de liefde van god en dergelijke. ik zal de uidrukking op haar gezicht nooit meer vergeten. ze vond dat ik mn eigen pad moest gaan maar het deed haar zeer dat haar dochter, de enige die nog een beetje openstond voor dat soort zaken, god de rug had toegekeerd. Ondertussen weet ik wel weer beter en ook mijn moeder vind dit geweldig, ook omdat ik eindelijk snap waar ze het over heeft en wat ze bedoelt. ze vindt het heerlijk, het maakt haar niet uit dat ik geen christen ben en jezus niet volg en dit en dat, dat ik mijn eigen manier heb om tot iets soortgelijks te komen. Maar dat ik god mag ervaren in mijn leven, dat vindt ze gewoon heel fijn. Die ervaring.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 19:38 schreef Kogando het volgende:
Geloof zorgt hoe dan ook altijd voor de nodige stof tot discussiëren, soms leuk en interessant.. soms lastig en vermoeiend. Mijn ouders zijn gelovig en ik ook, maar toch hebben we vaak meningsverschillen. Ik heb mensen gezien die gelovig werden met niet gelovige ouders, die leken soms nog minder discussies te hebben.
Ik denk dus dat het ook sterk afhankelijk is van hoe jij en je ouders qua karakter zijn. Ik kan me voorstellen dat sommige ouders hun kinderen gewoon hun gang laten gaan zolang ze maar gelukkig zijn. Wel denk ik dat gelovige ouders doorgaans meer moeite hebben met kinderen die ongelovig worden, dan ongelovige ouders die een kind hebben dat gaat geloven. En dat komt natuurlijk ook doordat die de gelovige ouders er steeds weer, door kerk, omgeving en overtuiging, aan herinnerd worden dat zij hun kind terecht moeten wijzen.
Nou? Ik begin daar toch wel erg aan te twijfelen:quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Oordeel niet te snel over iets dat jou niet aanstaat.
Het staat alle ouders vrij om hun levensovertuiging op hun kinderen over te brengen.
Ik ben met het geloof opgevoed, ben zelf niet gelovig, maar ik vind het wél een verrijking dat ik al die verhalen ken. Er zitten in films, gesprekken en boeken meer referenties naar de bijbel dan je soms zou denken.
Ik vind het een goed idee als je dat kunt zien en dat je dan weet waar het over gaat.
Tenslotte heeft dit land nog steeds een Joods-Christelijke traditie
Daar merk je hier in Amsterdam idd weinig meer vanquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 23:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou? Ik begin daar toch wel erg aan te twijfelen:http://forum.fok.nl/topic/1081132
Lees nou eens even terug?? Dan zie je dat je erg slecht hebt gelezen. Er is sprake van een stiefmoeder en een moeder, en die hebben beiden anders gehandeld voor wat betreft het geloof. Jij haalt ze door de war.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:11 schreef True_infidel het volgende:
[..]
Het onderstreepte klopt toch niet echt met het daarna dikgedrukte deel in je tekst dacht ik zo.
Verder een zeer interessante discussie waar ik me niet in ga mengen maar die ik wel volg.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:56 schreef mirannie het volgende:
Mijn stiefmoeder is een christen, maar heeft mij nooit iets opgedrongen. De manier waarop zij met haar geloof bezig is, vind ik heel mooi eigenlijk. Zij zegt wel eens: ik geloof dat er een god is, dat wil niet zeggen dat dat ook zo is, maar ik geloof daar in.
En zo moet het ook zijn.
Mijn moeder is ook wel gelovig, al merk ik daar weinig van. Vroeger moesten we wel altijd bidden en danken voor en na het eten en ze las ons voor uit de kinderbijbel af en toe. Maar de laatste jaren is daar helemaal niks meer mee gedaan.
Zowel mijn vader als stiefvader zijn niet gelovig.
Ik zat op een zeer christelijke basisschool. Gedurende de basisschool geloofde ik er ook wel in, ik wist niet beter eigenlijk, maar zodra ik een eigen mening ging vormen (dat was zo rond mijn 12de), was het in 1 klap over.
Het allerbelangrijkste van geloof vind ik dat je mensen in hun waarde moet laten en het niet willen opdringen. Zo lang als iedereen het lekker voor zichzelf houdt, is er niks aan de hand.
Gelukkig is er in mijn familie die mij probeert een geloof op te dringen.
Ik wel. Als iemand gelooft, dan vind ik dat alleen maar erg mooi. Zodra iemand op basis daarvan uitspraken gaat doen, dan is het respect al gauw verdwenen bij me. Wetenschap wordt dan op zo'n ontzettend banale manier krom getrokken om de betreffende religie overeen te laten komen, dat dat alleen maar kan getuigen van of een zwak geloof, of een intelligentie die verwaarloosbaar klein is. Na 3 jaar Fok! durf ik dat gerust te zeggen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben het in grote lijnen met je eens. Ik oordeel alleen niet zo scherp over creationisten, ik heb me ook nog niet goed genoeg verdiept in het creationisme om zo'n oordeel te vellen.
Bepaalde stukken zijn betrouwbaar, andere stukken worden erg in twijfel getrokken. Ik weet zo gauw niet of het gros van de "geleerden" de betrouwbaarheid van de bijbel "erg hoog" heeft zitten.quote:Maar er zijn inderdaad veel mensen die denken dat de bijbel perfect is en onfeilbaar. Ik had daar laatst nog een gesprek over met mijn dominee. Hoewel oprecht diepgelovig was hij de eerste om toe te geven dat de bijbel zeker niet perfect is. Het is inderdaad mensenwerk. Ik geloof overigens wel dat het geïnspireerd mensenwerk is, maar dat zal je niet verbazen. God geef zijn perfecte geschenken in de handen van mensen (bijv: de schepping, of Zijn Woord) en laat het aan ons over om hier goed mee om te gaan. En dat gaat niet altijd vlekkeloos. Desondanks heb ik, net als veel geleerden, de betrouwbaarheid van de bijbel erg hoog zitten.
Dat mis ik inderdaad in kerkdiensten ook wel es; iets meer taalkundige, culturele en geschiedkundige onderbouwing zou ik erg mooi vinden.quote:Hoe dan ook, veel (naieve) christenen krijgen een klap als ze voor het eerst echt leren over theologie en filosofie. Of in sommige gevallen ook psychologie of natuurwetenschappen. Dit komt omdat het geloof van veel christenen niet volwassen genoeg is om met dit soort zaken verantwoordelijk om te gaan. Daarom ben ik er ook erg voor dat er in de kerken, buiten de cathechisaties, ook meer theologie en filosofie geleerd wordt.
Voor de Groningers die dat ook vinden: Prof. G.H. van Kooten van de RuG gaat wel eens voor in de Martinikerk. Ik heb 'm 2x gehoord en hij vertelt wel wat meer over achtergronden. Je merkt dat hij er fulltime mee bezig is.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:25 schreef Haushofer het volgende:
Dat mis ik inderdaad in kerkdiensten ook wel es; iets meer taalkundige, culturele en geschiedkundige onderbouwing zou ik erg mooi vinden.
D'at vind ik nou een coole vent, hoewel hij zich wel wat oubollig kleedtquote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Voor de Groningers die dat ook vinden: Prof. G.H. van Kooten van de RuG gaat wel eens voor in de Martinikerk. Ik heb 'm 2x gehoord en hij vertelt wel wat meer over achtergronden. Je merkt dat hij er fulltime mee bezig is.
Wanneer?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Voor de Groningers die dat ook vinden: Prof. G.H. van Kooten van de RuG gaat wel eens voor in de Martinikerk. Ik heb 'm 2x gehoord en hij vertelt wel wat meer over achtergronden. Je merkt dat hij er fulltime mee bezig is.
'Wel eens', zegt hij (dus je moet gewoon de site v/d Martinikerk even in de gaten houden denk ikquote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:49 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wanneer?
Of getuigt die vraag van mijn luiheid het zelf op te zoeken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |