abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 september 2007 @ 23:48:02 #51
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53579416
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 22:23 schreef Modus het volgende:
Wat tijdens je studie deed je van je geloof afvallen? Dat vind ik altijd wel interessant... 'ze' zeggen toch wel eens dat een groot deel van de gelovige studenten godsdienstwetenschappen er ongelovig weer uitkomen? .
Ja, dat klopt, ja (en dat geldt ook voor een studie theologie, dat is dus weer iets anders dan GW ). Even voor de duidelijkheid: ik heb een drietal vakken gevolgd bij GW en een vierde vak (godsdienstpsychologie) heb ik niet afgemaakt. Maar het zou best kunnen dat ik de hele studie nog eens ga doen. De meesten doen het als tweede studie, omdat je er niet goed werk mee kunt krijgen.

Maar goed, je vraag. Ik heb in een ander topic ook al eens uitgelegd wat tijdens m'n studie me van m'n geloof deed afvallen, maar ik zal het nog even kort samenvatten . Ik volgde het onderdeel Literatuur van de Bijbel (was een vak speciaal voor studenten van buiten de faculteit theologie) en toen gingen m'n ogen echt open. Toen ik dat vak ging volgen, stond ik al ambivalent tegenover het geloof, maar ik geloofde nog wel dat de Bijbel onfeilbaar was. Al wist ik wel dat er ook andere geschriften waren die niet in de Bijbel terecht waren gekomen. Toen ik dat vak eenmaal ging volgen geloofde ik dus niet meer in de onfeilbaarheid van de Bijbel. Ik stond ervan te kijken hoeveel inconsistenties er in de Bijbel stonden. En een Bijbel die niet onfeilbaar was kon niet afkomstig zijn van 'mijn' God, dus trok ik ook meteen het bestaan van een God in twijfel. Al kan Jahweh natuurlijk nog steeds wel bestaan, onafhankelijk van de vraag of de Bijbel zijn woord is of niet. Dat is een beetje het begin geweest. Vervolgens verder gaan lezen (Maarten 't Hart, Richard Dawkins) en nu ben ik zover dat ik me agnost kan noemen of zelfs atheïst, maar dat hangt af van de definitie v/h atheïsme die je aanhangt. Ik vind spiritualiteit namelijk wél erg interessant en ik ben wel geneigd te geloven dat er meer is tussen hemel en aarde .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 29 september 2007 @ 23:48:44 #52
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_53579434
Als ik mij niet vergis kom jij toch ook uit de bijbel belt?

Maar weet niet wat mijn moeder gelooft, ik denk in ieder geval dat ik er vaker over nadenk dan dat zij dat doet en het ook wat meer toepas in mijn leven
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_53579446
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 23:34 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Rijp voor de slacht? Wanneer ben ik ooit afgeslacht in een discussie?
Je verweert je wel kranig inderdaad. Hulde voor je standvastigheid.
Zyggie.
  zaterdag 29 september 2007 @ 23:57:54 #54
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53579644
Nee, ik kom niet uit de Bible Belt. Mijn vader komt uit het Friese dorpje Blija. Mijn familie van vaderskant bevolkt daar bijna het hele dorp. Ik hoef maar tegen een ongelovig / minder streng gelovig iemand uit Blija te zeggen hoe ik van achternaam heet en ze beginnen meteen te shaken, want de oudste broer van mijn vader schijnt daar te scepter te zwaaien. Ik heb veel neven in Blija wonen met een goed stel hersens, maar ze mochten niet gaan studeren, want oeh, dan moesten ze naar die evil grote stad. Ze zijn vrijgemaakt, maar mijn vader niet (meer). Mijn moeder heeft zich heel lang niet geaccepteerd gevoeld door die mensen, maar ze begint steeds meer voor zichzelf op te komen . Vgl met die familie zijn mijn ouders heel erg progressief. Zo hebben ze geen problemen met mijn geaardheid, dus wdb ben ik goed terecht gekomen. Maar als ik een vriendin krijg, wil m'n moeder haar niet mijn 'partner' noemen (wdb is ze een beetje gebrainwashed door de dominee die ook een lesbische dochter heeft).

En @ Koning David: het is niet zo dat wij voortdurend discussie hebben over het geloof en het is ook niet zo dat het tussen ons in staat. Soms zeg ik iets om mijn moeder uit de tent te lokken en soms lokt mijn moeder mij uit de tent, maar als ik geen zin heb om het erover te hebben, kan ik het gesprek vrij eenvoudig een andere kant op sturen. Maar als m'n moeder zegt dat ik er nooit los van kom, dan moet ik meestal tóch even reageren. Maar er gaan ook weken voorbij waarin er niets over het geloof wordt gezegd .
Niet meer actief op Fok!
pi_53579762
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 23:57 schreef Viking84 het volgende:
En @ Koning David: het is niet zo dat wij voortdurend discussie hebben over het geloof en het is ook niet zo dat het tussen ons in staat. Soms zeg ik iets om mijn moeder uit de tent te lokken en soms lokt mijn moeder mij uit de tent, maar als ik geen zin heb om het erover te hebben, kan ik het gesprek vrij eenvoudig een andere kant op sturen. Maar als m'n moeder zegt dat ik er nooit los van kom, dan moet ik meestal tóch even reageren. Maar er gaan ook weken voorbij waarin er niets over het geloof wordt gezegd .
Je hoort verhalen dat het geloof in sommige families/gezinnen een kloof veroorzaakt. Gelukkig lijkt dat bij jou niet het geval, goed om te horen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 30 september 2007 @ 00:05:29 #56
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53579833
quote:
Op zondag 30 september 2007 00:02 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Je hoort verhalen dat het geloof in sommige families/gezinnen een kloof veroorzaakt. Gelukkig lijkt dat bij jou niet het geval, goed om te horen.
Ik heb het geluk dat ik een broer en twee zussen heb die het pad voor mij geëffend hebben .
Mijn broer doet niets met religie, mijn zus was met een katholiek ( ) getrouwd (moesten m'n ouders dus niets van hebben) en zij waren wel een beetje actief in het kerkwezen en mijn jongste zus moet er ook niet veel van hebben. Ik weet niet of dat vroeger anders was (ze zijn flink wat ouder dan ik), maar volgens mij hebben zij tegenwoordig geen discussie met mijn ouders over het geloof. Ik denk wel dat mijn jongste zus er vrij gevoelig voor is. Als er iemand aan de deur komt met een goed verhaal, zou ze best eens om kunnen gaan. Let's not hope so . Maar goed, ik ben de jongste, ben een zorgenkindje en dus word ik het meest bestookt met religie. Mijn moeder zei gisteren nog dat er voor mij de meeste gebeden naar de hemel gaan.
Niet meer actief op Fok!
pi_53583150
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 22:32 schreef True_infidel het volgende:

[..]

De zin'voor het eten MOESTEN we bidden'komt niet echt over alsof je er een eigen keuze in had...en heel vaak doen mensen kinderen op een christeijke school juist uit oogpunt van'dan krijgt ie er de hele dag mee te maken en word ie vanzelf wel gelovig'...da's het ergens toch opdringen.
Ik heb nog nooit een gelovige ontmoet die zn kinderen vanaf geboorte de vrije keus liet.
Nou ja, ik vind het ook niet echt een slecht iets om je kinderen iets mee te geven van geloof, zo zie ik het niet. Hoe moet een kind een keus maken als ie er nooit wat mee te maken krijgt.
Vanaf het moment dat ik zei dat ik er niks mee had, heb ik ook nooit meer gebeden voor het eten.

Overigens kreeg ik ook godsdienst op de middelbare school, maar dat ging eigenlijk over alle geloven, dus dat was eigenlijk gewoon leerzaam.
  zondag 30 september 2007 @ 12:29:21 #58
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_53585844
quote:
Op zondag 30 september 2007 00:05 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik heb het geluk dat ik een broer en twee zussen heb die het pad voor mij geëffend hebben .
Mijn broer doet niets met religie, mijn zus was met een katholiek ( ) getrouwd (moesten m'n ouders dus niets van hebben)
Wat een schoolvoorbeeld van Christelijke naastenliefde tonen je ouders zich hier zeg!

Maar mijn vader is een tot inkeer gekomen katholiek en mijn moeder is behoorlijk atheistisch ingesteld. Niet dat ze iets tegen gelovigen heeft, maar meer tegen de hypocricie die orthodox geloof maar al te vaak met zich meebrengt. (heeft ze e.e.a van meegekregen in het verleden).

Zelf ben ik een naar atheisme neigende agnost overigens..

Ik heb wel religieuze (potentiele) schoonouders; (telt dat ook? )en dat was voor mij wel even wennen. Zeker toen ze bij toeval eens achter mijn FP-username kwamen en wat berichten van mij over de CU en georganiseerde religie lazen.... Eén en ander is uitgepraat, en we zitten dichterbij elkaar dan ik eerst dacht; o.a. wat standpunten betreft.

[ Bericht 5% gewijzigd door descendent1 op 30-09-2007 12:45:57 ]
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_53586199
Ben zelf gelovig (Christelijk) opgevoed. Ben zo'n anderhalf jaar geleden van mijn geloof afgestapt (nouja geloof, aangeleerde waarheid). Mijn moeder had er nog het meeste moeite mee denk ik. Die houd, tenminste dat gevoel krijg ik als ik met haar over geloof praat, zich voor dat het maar een tijdelijk dwalen van mij zal zijn. Mijn vader zit er nauwelijks mee en vind het één van de keuzes die hoort bij opgroeien. Mijn broer daarintegen is weer het tegenovergesteld van mij wat gelofen betreft. Hij zit bij de jeugdraad van de kerk, gaat naar de eo jongeren dag en leest dagelijks uit de bijbel.
pi_53586286
quote:
Op zondag 30 september 2007 12:44 schreef Averroes het volgende:

Mijn broer daarintegen is weer het tegenovergesteld van mij wat gelofen betreft. Hij zit bij de jeugdraad van de kerk, gaat naar de eo jongeren dag en leest dagelijks uit de bijbel.
Ok die is dus gehersenspoeld
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 september 2007 @ 12:48:19 #61
862 Arcee
Look closer
pi_53586292
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 23:48 schreef Viking84 het volgende:
Toen ik dat vak eenmaal ging volgen geloofde ik dus niet meer in de onfeilbaarheid van de Bijbel. Ik stond ervan te kijken hoeveel inconsistenties er in de Bijbel stonden.
Kun je een aantal voorbeelden noemen? Ik ken er zelf ook, maar altijd leuk om te horen dan wel lezen.
quote:
Vervolgens verder gaan lezen (Maarten 't Hart, Richard Dawkins) en nu ben ik zover dat ik me agnost kan noemen of zelfs atheïst, maar dat hangt af van de definitie v/h atheïsme die je aanhangt. Ik vind spiritualiteit namelijk wél erg interessant en ik ben wel geneigd te geloven dat er meer is tussen hemel en aarde .
Heb je wel eens iets van Penn & Teller bekeken? Zij zijn atheïstische liberalen en halen alles wat zich mogelijk tussen hemel en aarde zou bevinden op humoristische en vaak sarcastische wijze onderuit.

Zie bijvoorbeeld The Bible: Fact or Fiction? of Creationism

Overigens behandelen ze veel meer onderwerpen en dat allemaal onder het motto: Bullshit!
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_53586933
quote:
Op zondag 30 september 2007 12:48 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Ok die is dus gehersenspoeld
Dat is wel een erg botte manier om het te zeggen maar ja
pi_53586966
quote:
Op zondag 30 september 2007 12:44 schreef Averroes het volgende:
Ben zelf gelovig (Christelijk) opgevoed. Ben zo'n anderhalf jaar geleden van mijn geloof afgestapt (nouja geloof, aangeleerde waarheid). Mijn moeder had er nog het meeste moeite mee denk ik. Die houd, tenminste dat gevoel krijg ik als ik met haar over geloof praat, zich voor dat het maar een tijdelijk dwalen van mij zal zijn. Mijn vader zit er nauwelijks mee en vind het één van de keuzes die hoort bij opgroeien. Mijn broer daarintegen is weer het tegenovergesteld van mij wat gelofen betreft. Hij zit bij de jeugdraad van de kerk, gaat naar de eo jongeren dag en leest dagelijks uit de bijbel.
Doe je naam eens eer aan.
pi_53587215
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Doe je naam eens eer aan.
En hoe zou ik dat in jou ogen doen?
pi_53587261
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:22 schreef Averroes het volgende:

[..]

En hoe zou ik dat in jou ogen doen?
Klik
pi_53587383
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Klik
En wat als ik die misschien al gelezen zou hebben?
pi_53587457
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:27 schreef Averroes het volgende:

[..]

En wat als ik die misschien al gelezen zou hebben?
Daarom zei ik ook eigenlijk doe je naam eens eer aan, maar laat maar.
pi_53587464
quote:
Op zondag 30 september 2007 12:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

Kun je een aantal voorbeelden noemen? Ik ken er zelf ook, maar altijd leuk om te horen dan wel lezen.
[..]

Heb je wel eens iets van Penn & Teller bekeken? Zij zijn atheïstische liberalen en halen alles wat zich mogelijk tussen hemel en aarde zou bevinden op humoristische en vaak sarcastische wijze onderuit.

Overigens behandelen ze veel meer onderwerpen en dat allemaal onder het motto: Bullshit!
Die aflevering over 'bottled water' is leuk.
  zondag 30 september 2007 @ 14:24:20 #69
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_53588900
Mijn moeder is protestants op gevoed. Op 15 jarige leeftijd ging ze spijbelen van catechisatie. En met 20 jarige leeftijd definitief breken met de kerk. Voor mijn grootouders was dat een rede om ook te breken met haar. Tenminste ik weet niet hoe ver dat ooit is gekomen of daadwerkelijk is uitgevoerd. Wat ik wel weet is dat er door een (oud)Tante een stevig gesprek is geweest en dat het weer "goed" was.

Boeken werden uit het raam gegooid, tja Jan Wolkers. En haar vriendje (m'n pa) was van de verkeerde kant.
Zelf ben ik dus nooit geloofig opgevoed. Al heb ik natuurlijk wel de bijbel moeten lezen. En zelf maar bepalen of je het een sprookjes boek vind of niet.

Als we bij grootouders op visite waren en we bleven eten. dan werd er eerst altijd gebeden + preek. Dat duurde minstens 10 minuten. ik als kind zat altijd de klooien en kreeg ik strenge blikken ouders. Wat het mooiste is bij gebleven is dat als ik weer eens onder tafel keek. trapte oma altijd tegen de schenen van opa. Na het eten moest er minstens 2 "hoofdstukken" gelezen worden uit de bijbel. Dat was midjaren 80 tot midjaren 90.

Altijd als we onderweg waren naar opa en oma. Jullie houden je mond over dit en dat. Geen jezus uitflappen en let echt op je woorden. Op de terug weg Jullie hebben je redelijk gedragen vandaag. En jy, (ik) niet zo klooien met bestek tijdens het bidden en wil je niet gaan eten voordat er amen is gezegd

Nu de gezondheid wat minder is en er niet meer naar de kerk gegaan kan worden en oma er niet meer is. Is hij veel milder geworden. En wordt niet eens meer gebeden voor het eten. Enige waar hij nog over struikeld is docus op discovery.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 september 2007 @ 14:27:00 #70
862 Arcee
Look closer
pi_53588978
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die aflevering over 'bottled water' is leuk.
Ja!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 30 september 2007 @ 14:51:35 #71
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_53589922
quote:
Op zondag 30 september 2007 12:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

[..]

Maar het filmpje van hun over 911 is op zijn beurt ook bullshit.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_53593813
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Een pratende slang die de gehele mensheid in de zonde heeft geworpen is stukken gefundeerder dan reïncarnatie.
Waar nog bij komt dat God loog dat het gedrukt stond, en die slang de waarheid sprak.

God zegt tegen de mensen dat ze zullen sterven als ze van die vruchten eten, en de slang zegt dat ze er kennis van goed en kwaad van krijgen.

De slang had gelijk, god had gelogen (lekker begin met je schepping) om te zorgen dat Adam en co van de boom af bleven.

En toen ze er toch van aten bleek dat de zogenaamde 'goede god' eigenlijk een jaloers figuur was, die de mensen zsm de hof van Eden uitjaagt als ze teveel kennis krijgen. Vond-ie niet leuk. Stel je voor, als ze ook nog van de andere boom eten en het eeuwige leven krijgen. Dan zouden ze hetzelfde zijn als God. En dat wil-ie niet, hij wil de enige zijn.

Lekkere god.
De slang was tenminste eerlijk.

[ Bericht 12% gewijzigd door mgerben op 30-09-2007 17:15:44 ]
pi_53594670
quote:
Op zondag 30 september 2007 16:58 schreef mgerben het volgende:

[..]

Waar nog bij komt dat God loog dat het gedrukt stond, en die slang de waarheid sprak.

God zegt tegen de mensen dat ze zullen sterven als ze van die vruchten eten, en de slang zegt dat ze er kennis van goed en kwaad van krijgen.

De slang had gelijk, god had gelogen (lekker begin met je schepping) om te zorgen dat Adam en co van de boom af bleven.

En toen ze er toch van aten bleek dat de zogenaamde 'goede god' eigenlijk een jaloers figuur was, die de mensen zsm de hof van Eden uitjaagt als ze teveel kennis krijgen. Vond-ie niet leuk. Stel je voor, als ze ook nog van de andere boom eten en het eeuwige leven krijgen. Dan zouden ze hetzelfde zijn als God. En dat wil-ie niet, hij wil de enige zijn.

Lekkere god.
De slang was tenminste eerlijk.
Genesis 3:3 Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;

Wie liegt er nou.
  zondag 30 september 2007 @ 18:21:03 #74
81237 releaze
best of both worlds
pi_53595732
mijn moeder is katholiek, mijn vader zover ik weet atheistisch maar niet bijzonder uitdragend. M'n vader is meer van het 'jezus, weet ik veel, boeie, zolang je maar hard/voldoende werkt of je best doet dan vind ik het best' - en ik ben paganistisch/sjamanistisch. Mn moeder keurt het niet af, vind het leuk dat ik me met de diepere dingen des levens bezighoudt en in welke vorm dan ook, dat maakt haar niet zoveel uit. Zelf wil ze er weinig mee te maken hebben, het is niet haar ding en ze vindt het een beetje griezelig soms ook, niet voor mij maar voor zichzelf. Ze wil zich niet laten verleiden tot nieuwe dingen omdat dat de zekerheid die ze voor zichzelf heeft kunnen opbouwen de laatste 50 jaar dan onder haar voeten vandaan zou kunnen worden geschopt. Ze is oud, ze wil graag gelukkig zijn en exotische dingen als afdalen naar het onderbewuste en daar allerlei kennis vergaren is voor haar gewoon niet aan de orde.

M'n vader blijft naar buiten toe oppervlakkig wat betreft levensbeschouwing. ikzelf denk dat hij angst heeft omdat het zo enorm veelomvattend is, dat hij het links laat liggen en zich richt op het nu, het heden, de voor ons waarneembare werkelijkheid. Mijn vader is daar echt een ster in vind ik persoonlijk omdat hij 'ons soort mensen' not zal veroordelen of minder serieus nemen vanwege ons geloof. Dat onderwerp snijdt hij ook nooit aan, het verbindt hem niet met anderen dus waarom zou hij dat in godsnaam doen? extremisme verwijdert mensen alleen.

Hij weet dus wel dat ik mij met bepaalde zaken bezig hou, maar we praten er niet echt over. Hij vindt het ook niet erg dus, ieder z'n leven. Zolang ik maar goed m'n best doe, hard werk en niet in een sociopaat verander heeft hij geen oordeel, en dat is fijn
pi_53600852
quote:
Op zondag 30 september 2007 18:21 schreef releaze het volgende:
lap text
En wat houd je geloof in grote lijnen in? Het is niet één van de meest allerdaagse levensbeschouwingen en ik heb me er ook niet in verdiept. Dus als je me zou kunnen vertellen wat het voor jezelf betekent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')